+ All Categories
Home > Documents > Filosofie si Asistenta Sociala Umanista - CONTEXTUL SOCIO-UMAN ŞI CULTURAL IN ASISTENTA SOCIALA...

Filosofie si Asistenta Sociala Umanista - CONTEXTUL SOCIO-UMAN ŞI CULTURAL IN ASISTENTA SOCIALA...

Date post: 20-Oct-2015
Category:
Upload: petru-stefaroi
View: 205 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
În abordare umanist-culturală îngrijirea şi supravieţuirea sunt obiective importante dar secundare. Prin concentrarea pe îngrijire şi neglijarea reabilitării spirituale se deconsideră nevoia fiinţei umane de ancestralitate. Îndeplinirea adevăratelor obiective poate fi raportată doar dacă clientul a crescut în autonomie, dacă şi-a recâştigat demnitatea şi s-a reabilitat uman, moral, social, dacă s-a integrat în comunitate şi prin contextul cultural şi socio-uman. O simplă integrare socială, formală, prin desconsiderarea acestor factori poate fi o iluzie, adevărata integrare socială este aceea care presupune antrenarea contextului cultural şi socio-uman al comunităţii, a sistemului specific de valori, obiceiuri, tradiţii, ritualuri etc, realizarea unei armonizări ontologice între sistemul de valori şi ritualuri ale comunităţii şi persoanei. În asistenţa socială umanistă managerul de caz urmăreşte, prin proiectul de intervenţie, şi îngrijirea sufletului şi personalităţii culturale, coordonează eforturile echipei în scopul optimizării personalităţii în raport de contextul şi specificul cultural şi socio-uman al comunităţii. Nu neglijează nici ajutorul material sau îngrijirea fizică, însă sunt soluţii temporare, sau devin obiective prioritare doar pentru categoriile de clienţi care nu au, din punctul de vederea al capacităţilor intelectual-spirituale, nici o şansă de normalizare. În perspectiva valorilor, principiilor şi teoriilor umanist-culturaliste formarea, recrutarea şi evaluarea personalului este şi un proces cultural de mare responsabilitate morală şi urmăreşte, în final, ca lucrătorii din acest domeniu să nu fie nişte simpli funcţionari care livrează nişte „servicii” ci fiinţe umane complexe, cu suflet, cu conştiinţă superioară şi personalitate intelectuală complexă, cu o profundă cunoaştere a ceea ce reprezintă omul ca fiinţă spirituală, culturală, morală. Obiectivele se realizează în principal prin promovarea valorilor şi modelului umanist-cultural de profesionist în domeniul social prin literatura de specialitate sau prin sistemul de învăţământ, prin sporirea numărului cursurilor „umaniste”, de psihologie umanistă, de cultură şi spiritualitate.
365
Colecţia electronică: Colecția Electronică P. Ştefăroi: Contextul socio-uman și cultural în asistenţa socială umanistă Page 1
Transcript

Colecia electronic:

Colecia Electronic

FILOSOFIE I ASISTEN SOCIAL UMANIST

Titlu:

Contextul socio-uman i cultural n asistena social umanistAutor:

Petru tefroi

Din Colecia electronic:

Filosofie i Asisten Social Umanist

Proiectul:

ASISTEN SOCIAL UMANIST

Alte colecii din proiectul ASISTEN SOCIAL UMANIST:

Psihologie i Asisten Social Umanist;

Sociologie i Asisten Social Umanist.

Alte titluri (print) ale autorului (selectiv):

Caliti psihologic-sufleteti ale profesionistului n asistena social umanist, CreateSpace, Charleston SC, Amazon.com Company, 2013; Paradigma umanist a asistenei sociale sau scurt introducere n asistena social umanist, Revista de Asisten Social, Nr. 1, Iai: Editura Polirom, 2012; Teoria Fericirii n Asistena Social: De la managementul ngrijirii la managementul fericirii, Iai, Editura Lumen, 2009; Perspectiva umanist asupra clientului n asistena social, Revista de Asisten Social, Nr. 1-2, Iai, Editura Polirom, 2009; Tulburri de dezvoltare socioafectiv ale copilului instituionalizat n Revista de Asisten Social, Nr. 1-2, Iai, Editura Polirom, 2008; Specificul managementului (eficient) n domeniul asistenei sociale, n Revista de Asisten Social, Nr. 3, Iai, Editura Polirom, 2007.

2014

CUPRINS Despre Colecia electronic Filozofie i Asisten Social Umanist /6 Introducere /16 Seciunea 1. Asisten social i Asisten social umanist/23 Seciunea 2. Contextul socio-uman i cultural fundamente filosofice/teoretice /36 Seciunea 3. Contextul socio-uman. Comunitatea compatetic/51 Seciunea 4. Contextul cultural. Cultura, religia, morala /60 Seciunea 5. Contextul socio-uman i cultural - resurs esenial n asistena social umanist /66 Seciunea 6. Clientul ca fiin socio-uman i cultural. Nevoile socio-umane i culturale ale clientului /73 Seciunea 7. Problema social i clientul n context socio-uman i cultural determinat /107 Seciunea 8. Contextul socio-uman i cultural n practica asistenei sociale umaniste /130 Seciunea 9. Caliti culturale i prosociale ale practicianului n asistena social umanist /137 Seciunea 10. Contextul socio-uman i cultural n teoria i practica asistenei sociale umaniste a micro-comunitii i familiei /156 Bibliografie /161 APPENDIX Idei, repere, cuprinsuri ale unor noi lucrri (n pregtire) n Proiectul ASISTEN SOCIAL UMANIST /188 DespreColecia electronic

FILOSOFIE I ASISTEN SOCIAL UMANIST

Lucrarea de fa este publicat n cadrul Coleciei electronice FILOSOFIE I ASISTEN SOCIAL UMANIST, la rndul ei parte a Proiectului ASISTENA SOCIAL UMANIST, care este conceput i ca un cadru teoretic, axiologic i metodologic, un forum filosofic, tiinific i profesional, n care s se poat constitui ceea ce s-ar putea numi teoria, axiologia i metodologia asistenei sociale umaniste, pornindu-se de la ideea c nu este vorba totui de o form distinct de asisten social, ci mai degrab de o ontologie, care genereaz n consecin o reafirmare a valorilor umaniste fundamentale ale asistenei sociale, ncorpornd, totodat, ntr-o teorie coerent nou tot ce a ptruns n asistena social n ultimile decenii din psihologia i psihoterapia umanist, din microsociologie i sociologia umanist, filozofia drepturilor omului i, mai ales, ceea ce s-a consacrat ca metod umanist n literatura i practica asistenei sociale.

Modalitatea principal de promovare a obiectivelor proiectului o constituie publicarea de articole i cri, att n format clasic ct i electronic.

Apariii n cadrul proiectului pot fi considerate i articolele noastre publicate n Revista de Asisten Social (Social Work Review) a Facultii de Sociologie i Asisten Social din cadrul Universitii Bucureti, publicat de Editura Polirom, respectiv Paradigma umanist a asistenei sociale sau scurt introducere n asistena social umanist (nr. 1, 2012), Perspectiva umanist asupra clientului n asistena social (nr. 1-2, 2009), Tulburri de dezvoltare socioafectiv ale copilului instituionalizat (nr. 1-2, 2008) i Specificul managementului (eficient) n domeniul asistenei sociale (nr. 3, 2007). La acestea se adaug volumul publicat la Editura Lumen n 2009, respectiv Teoria Fericirii n Asistena Social: De la managementul ngrijirii la managementul fericirii, prin care am ncercat s contribuim la o deplasare radical a accentului, n special n asistena social a copilului, de pe practica ngrijirii pe practica fericirii, empowermentului spiritual i dezvoltrii umane, propunnd totodat i o teorie a fericirii n asistena social, care s se alture celorlalte teorii, n majoritate fundamentate pe paradigma structuralist sau pe modelul medical-emoional de reprezentare i abordare a clientului. n scopul promovrii valorilor, teoriilor i practicilor umaniste din asistena social i protecia copilului am publicat i o serie de articole de popularizare tiinific i informare n publicaii zonale, pe care nu le mai enumerm.

Lucrarea n care reuim s prezentm i s enunm n mod asumat i clar obiectivele proiectului, i s explicitm, inclusiv din punct de vedere filozofic (valori, principii, deontologie, doctrin etc.), conceptul de asisten social umanist, ca a treia cale n teoaria i practica asistenei sociale contemporane, este Caliti psihologic-sufleteti ale profesionistului n asistena social umanist, publicat prin CreateSpace, Charleston SC, Amazon.com, USA, volum n format tiprit, disponibil prin Amazon.com, Ebay.com, Barnes & Noble, Abebooks.com, BookDepository.com, CreateSpace.com, Rakuten.com i alte magazine online.

O contribuie crucial n conturarea sistemului de valori, teorii i metode ale asistenei sociale umaniste i impunerea Proiectului ca i cadru de promovare i publicare l-au avut i alte lucrri publicate n format electronic, n spaiul virtual; le enumerm pe cele mai reprezentative: Calitile sufleteti ale profesionistului n practica asistenei sociale umaniste (dou ediii); Orientarea umanist n tiinele i practicile sociale; Sociologie umanist. Orientarea umanist n sociologia mileniului III; Empatia i compatia n relaiile i grupurile sociale; Paradigme i abordari sociologice contextualiste in asistena social; Integrarea social-ontologic a copilului n familia substitutiv; Sociologie i asisten social umanist, Noi provocri la adresa psihologiei determinate de comunicarea i convieuirea n mediul virtual; Spiritual Qualities of the Professional in Humanistic Social Work Practice; Humanistic Social Work Theories and Methods.

Lucrrile electronice sunt grupate i publicate, cele mai importante, n trei colecii, respectiv Colecia Electronic Psihologie i Asisten Social Umanist, Colecia Electronic Sociologie i Asisten Social Umanist i Colecia Electronic Filosofie i Asisten Social Umanist. n ceea ce privete Colecia Electronic Filosofie i Asisten Social Umanist, unde este publicat i lucrarea de fa, unul dintre scopurile de baz este acela de a contribui la statuarea i fundamentarea filozofic a teoriei/ epistemologiei asistenei sociale umaniste n contextul disputei filosofic-doctrinare dintre asistena social tradiional (traditional social work) sau convenional i asistena social critic (critical social work), radical sau structural. Intenia noastr fiind aceea de a susine i filosofic consacrarea asistenei sociale umaniste ca a treia cale, o paradigm de asisten social adecvat nceputului de mileniu III, post-postmodernismului, condiiilor sociale, economice, culturale i umane ale noilor vremuri.

Totui, impunerea acesteia, n teoria i practica asistenei sociale, n mod consistent i definitiv nu este un proces uor i automat, nu se poate limita nici la o simpl cumulare a conceptelor, teoriilor i practicilor de orientare umanist, importate din alte domenii ale stiinelor i practicilor sociale, ci necesit construirea unui sistem/ cadru filosofic i teoretico-metodologic propriu, structurat dup paradigma epistemologic-descriptiv consacrat a tiinelor i practicile sociale, n care s fie abordate, n mod distict, aspecte cheie, precum fundamentarea filosofic/teoretic, valori de baz, teorii surs i specific, resursele i mijloacele de baz ale practicii, metode i specificul practicii, problema personalului, asistena social umanist a familiei i copilului, asistena social umanist a vrstnicilor, persoanelor cu nevoi speciale, imigranilor etc.

Mai departe, este necesar o clar definire a conceptului de asisten social umanist, specificul teoriei, contextului filosofic-doctrinar, origini, surse, modele, categoriile, valorile, orientrile, metodele i practicile umaniste din asistena social, sistemul asistenei sociale umaniste, domeniile, tiinele i practicile sociale de la care se alimenteaz teoretic i metodologic, n principal propria literatur umanist de specialitate, dar i filosofia omului i fiinei (umane), tiinele sociale umaniste (psihologia i psihoterapia umanist, sociologia umanist, pedagogia umanist), teoriile i paradigmele epistemologic-metodologice postmoderne etc.

O atenie sporit trebuie s se acorde conturrii unor orientri interne sau forme, doctrine de asisten social umanist, precum asistena social umanist-solidarist i asistena social umanist-pozitiv.

ns sarcina cea mai important pare o fi aceea de a identifica i defini, i din punct de vadere filozofic, problematica specific, misiunea i obiectul asistenei sociale umaniste. Noi credem, din acest punct de vedere, c esenial este reprezentarea problemei sociale ca problema uman/ sociouman; vulnerabilitatea, reziliena, situaia de risc, situaia de dificultate definite n primul rnd ca probleme umane apoi ca sociale.

Obiect al evalurii i interveniei fiind, n aceast ordine de idei i suferina, trauma, nefericirea, nemplinirea personal, eecul, problemele existeniale, dramele personale i colective, pierderea, durerea, separarea, dezrdcinarea, neadaptarea, deviana, singurtatea, dezumanizarea prin degradare spiritual, educaional i moral, dezumanizarea prin tehnologie, nedezvoltarea personal, uman, sociouman i comunitar etc.

n opinia noastr, punct de vedere exprimat n articolul Perspectiva umanist asupra clientului n asistena social, aprut n Revista de Asisten Social, nr. 1-2, 2009, nota definitorie a teoriei asistenei sociale umaniste este dat de modul n care reprezentat i abordat clientul (individual i colectiv), prioritiznd, aadar, reprezentarea persoanei n primul rnd ca eu, fiin uman, suflet, ca valoare i resurs principal a practicii, promovnd dreptul i nevoia persoanei la fericire, mplinire personal i demnitate (autonomie), n practic urmrind schimbarea i reabilitarea prin empowerment, umanizare i dezvoltare spiritual, opernd asupra dimensiunii proiectiv-aspiraionale, urmrind nu doar integrarea social elementar, mecanic ci i fericirea i mplinirea persoanei (clientului), bunstarea social, uman, spiritual i cultural, normalitatea/ normalizarea relaiilor i convieuirii umane n comuniti, diminuarea/ limitarea suferinelor, emanciparea, autonomizarea persoanei i comunitii prin dezvoltare personal, uman i cultural, prezervarea/ dobndirea/ redobndirea demnitii persoanei (clientului), inovarea i schimbarea social/ comunitar/ organizaional durabil/ autentic, combaterea opresiunii, dezumanizrii i injustiiei sociale, promovarea solidaritii sociale i valorilor umaniste n comunitate/ societate.

n ceea ce privete sistemul fundamental de valori asistena social umanist aeaz n prim plan valoarea de OM. Omul (fiina uman/ personalitatea) ca valoare suprem i etalon valoric, clientul ca fiin uman i persoan, fericirea i mplinirea persoanei/ clientului, drepturile omului/ persoanei, auto-determinarea, responsabilitatea i demnitatea persoanei/ clientului, unitatea i solidaritatea, cumptarea, modestia, cinstea, hrnicia, altruismul, idealismul, convieuirea i relaiile umane pot fi considerate valori/ idealuri definitorii.

Teoriile empowermentului, dezvoltrii personale/ umane i socioumane, teoria empatiei, cu accent pe conceptele de empatie, compatie, comunitate compatetic, teoria ataamentului i teoria fericirii cu accent pe legtura dintre fericirea autentic, dat de calitatea ridicat a relaiilor interumane, i eficiena personal ori integrarea social sunt principalele teorii de care se poate ajuta asistena social umanist. i alte teorii, precum teoria aciunii, teoria pierderii, teoria identitii, teoria participrii sau teorii ngrijirii, n forme adecvate pot fi utile.

Dac exist un aspect care particularizeaz n mod clar asistena social umanist atunci acest aspect este cel referitor la resursele specifice.

Micro-comunitatea/ contextul sociouman i personalitatea uman sunt, n principal acele resurse, chiar dac nu desconsider rolul resurselor materiale i instituionale. Caracteristicile i dimensiunile definitorii ale acestora fiind unicitatea, complexitatea, spiritualitatea, dinamicitatea i conflictualitatea, auto-dezvoltarea i devenirea.

n practica asistenei sociale umaniste resursele contextual-socioumane pot fi identificate, cu precdere, n relaiile/ contextele socio-afective i de ataament, n relaiile i comunitile compatetice, n contextul/ mediul sociouman familial, vecinti i prietenii, n contextul/ mediul sociouman rezidenial-instituional. Importante sunt i resursele contextual-culturale cultura local, obiceiurile, tradiiile specifice, religia, morala, contextul/ mediul cultural familial, contextul/ mediul cultural rezidenial-instituional.

Tot n cheie umanist se interpreteaz i problemele, anomiile comunitare, contextuale; vorbindu-se de contexte socioumane i culturale problem/ anomice, tulburri/ probleme n relaiile/ contextele socio-afective, de ataament i compatetice, tulburri/ probleme n relaiile de familie, rudenie, vecintate, colegialitate, tulburri/ probleme n relaiile i raporturile psihosociale, anomiile culturale, morale, educaionale, anomii n contextul/ mediul sociouman rezidenial-instituional.

Personalitatea uman, ca resurs, este abordat prin cele dou componente, sfere/ dimensiuni principale, respectiv ontologic i psihologic-comportamental (intelectul, motivaia, afectivitatea, voina, contiina, caracterul, sistemul de aptitudini, abiliti, competene, deprinderi de relaionare i adaptare socio-uman, de autoorganizare i autogospodrire, abiliti, competene i deprinderi profesionale, creativitatea, eficiena personal, adaptabilitatea/ adaptarea i integrarea social/ sociouman). Paradigma ontologic reliefeaz n principal rolul sufletului i eului iar cea psihologic-comportamental rolul funciilor psihice i conduitei inter-personale.

Noi operm cu teoria onto-personologic a personalitii n care sufletul este un produs social al interaciunii subiectului ontic cu cellalt, cu mediul, valorile, habitatul domestic. Sufletul afectiv este reprezentat ca sum transmergent de persoane, determinnd ataamentul interpersonal, sentimentul de aparten i solidaritatea de grup, iar sufletul spiritual este reprezentat ca sum emergent/ transmergen de valori, sentimente general umane, determinnd capacitatea empatic/ compatetic, sensibilitatea spiritual, sensibilitatea uman, iubirea de oameni.

Teme emblematice ale asistenei sociale umaniste, din perspectiva personalitii ca resurs dar i ca problem pot fi: sufletul ca resurs n practica asistenei sociale umaniste, personalitatea clientului, sistemul client i problema social/ uman, personalitatea clientului (social) i problema social/ uman, problemele/ tulburrile psihologic-sufleteti, imaturitatea/ nedezvoltarea psihologic, imaturitatea/ nedezvoltarea aptitudinal-pragmatic, imaturitatea/ nedezvoltarea socio-comportamental, personalitatea imatur i sistemul client, personalitate imatur i problem social, clientul ca personalitate tulburat/ modificat, personalitatea ca factor proactiv i mijloc/ instrument de intervenie.

Dac pn aici am schiat partea teoretic a ceea ce ar putea fi a treia cale n asistena social, n cele ce urmeaz ne vom referi la partea practic-metodologic i la problema personalului.

Exist, i n acest caz, aspecte teoretice introductive care nu pot fi evitate precum definirea specificului practicii i metodelor, a obiectivelor, valori i principii ale practicii n asistena social umanist, concepte precum evaluarea i diagnoza, intervenia i schimbarea.

n ceea ce privete metodele, cele mai folosite ar fi practicile i metodele adoptate/ adaptate din psihoterapia umanist, cu intervenia centrat pe client, intervenia centrat pe sistemul client, intervenia centrat pe contextul sociouman, moral i cultural, metodele gestaltiste, metodele tranzacionale, metodele existenialiste, metodele transpersonale i de emancipare spiritual, metodele i tehnicile de grup. Importante sunt i metodele pozitive i apreciative, metoda balanei, practicile bazate pe dovezi.Concluzionnd, i revenind la problema fundamentrii filosofice a asistenei sociale umaniste, ideea care se impune este aceea c trebuie s porneasc de la conceptul de OM, i, n consecin, de la cel de umanism, de umanism social, precum i concentrarea pe paradigma ontologic-umanist, fenomenologic i existenialist a teoriei i practicii specifice.

De asemenea, filosofia contribuie la constituirea sistemului de valori dar i la definirea misiunii fundamentale, scopurilor i obiectivelor generale. De asemenea, contribuie crucial are i n formularea normelor, codurilor etice de practic ale profesionitilor i serviciilor. (Seciune preluat - adaptat i prelucrat - din volumul Caliti psihologic-sufleteti ale profesionistului n asistena social umanist, Petru tefroi, 2013, CreateSpace, Charleston SC, Amazon.com Company).

INTRODUCEREAsistena social umanist, acest concept post-postmodern i sistem contemporan inovativ de asisten social, propune focalizarea cu prioritate pe latura uman, spiritual, cultural a clientului i sistemului client, a vieii i situaiei de dificultate a clientului, pe relaiile i conduitele socioumane contextuale ale acestuia, unde se afl i sursele evalurii sau resursele schimbrii. Vulnerabilitatea este accentuat de degradarea spiritual i cultural pe care a suferit-o clientul, degradarea relaiilor interpersonale, a climatului sociouman din comunitate.

Reliefeaz, aadar, importana factorului cultural, cu accent i pe specificitatea local socio-uman care-i confer consisten ontologic. Managerul de caz umanist i construiete tabloul evaluativ cu precdere printr-o fenomenologie umanist-contextual dar i cultural-contextual. Procesul de elaborare a proiectului de intervenie dup modelul umanist-cultural presupune acordarea de prioritate identificrii nevoilor i resurselor spirituale de reabilitare/ normalizare. Activitile de intervenie utilizate nu fac exces de formalism i tehnicism, profesionistul empatizeaz cultural/ spiritual cu clientul, urmrete n principal s contribuie la autonomizarea sa social i prin dezvoltare spirtual, socio-uman i cultural. Serviciile de asisten social nu-i propun de regul obiective culturale, totui ar trebui aduse n atenia acestora. Rezolvarea problemei sociale fr preocupare fa de sentimentele i tririle spirituale, estetice, etice, ludice, epistemologice ale persoanei, mai ales n cazul copiilor este doar o soluionare parial. Trebuie s reliefm, n acest context, importana i ponderea semnificativ pe le au nevoile spirituale (culturale) n trrile oamenilor pentru a justifica necesitatea prioritizrii acestora n ierarhia/ inventarul nevoilor, n personalitatea clientului. Dac pe prim plan se va aeza interesul de satisfacere a nevoilor de baz, neglijndu-se nevoile spirituale atunci nu trebuie s ne mai mirm c majoritatea copiilor instituionalizai nu se integreaz social i sunt mereu triti, alienai.

Asistentul social umanist trebuuie s fie, de aceea, i un intelectual cu grad ridicat de cultur general, cu o contiin social i moral ridicat, cu trsturi de personalitate precum adaptabilitate, nedistriminare, flexibilitate i deschidere la nou, multiculturalitate, cu o pregtire tiinific, filosofic i profesional foarte riguroas. Proiectul de intervenie umanist trebuie s reflecte aceste caliti. Obiectivele acestuia, respectiv, reabilitarea uman, fericirea i intergarea/ autonomizarea social a persoanei sunt inte greu de atins i presupun mult deschidere cultural i filosofic, tiin i imaginaie.

Procesul de elaborare a proiectului de intervenie dup modelul umanist-cultural presupune acordarea de prioritate identificrii i nevoilor i resurselor spirituale de reabilitare. Obiectivele cuprind cu precdere termeni precum dezvoltare personal, recuperare/ integrare social prin dezvoltare spiritual i moral, formarea unei culturi organizaionale solide n cazul comunitilor, responsabilizare etc. Metodele utilizate nu fac exces de formalism i tehnicism, profesionistul empatizeaz cultural cu clientul, urmrete n principal s contribuie la dezvoltarea personal, etic i spiritual a acestuia.

n abordare umanist-cultural ngrijirea i supravieuirea sunt obiective importante dar secundare. Prin concentrarea pe ngrijire i neglijarea reabilitrii spirituale se deconsider nevoia fiinei umane de ancestralitate. ndeplinirea adevratelor obiective poate fi raportat doar dac clientul a crescut n autonomie, dac i-a rectigat demnitatea i s-a reabilitat uman, moral, social, dac s-a integrat n comunitate i prin contextul cultural i socio-uman. O simpl integrare social, formal, prin desconsiderarea acestor factori poate fi o iluzie, adevrata integrare social este aceea care presupune antrenarea contextului cultural i socio-uman al comunitii, a sistemului specific de valori, obiceiuri, tradiii, ritualuri etc, realizarea unei armonizri ontologice ntre sistemul de valori i ritualuri ale comunitii i persoanei.

n asistena social umanist managerul de caz urmrete, prin proiectul de intervenie, i ngrijirea sufletului i personalitii culturale, coordoneaz eforturile echipei n scopul optimizrii personalitii n raport de contextul i specificul cultural i socio-uman al comunitii. Nu neglijeaz nici ajutorul material sau ngrijirea fizic, ns sunt soluii temporare, sau devin obiective prioritare doar pentru categoriile de clieni care nu au, din punctul de vederea al capacitilor intelectual-spirituale, nici o ans de normalizare.

n perspectiva valorilor, principiilor i teoriilor umanist-culturaliste formarea, recrutarea i evaluarea personalului este i un proces cultural de mare responsabilitate moral i urmrete, n final, ca lucrtorii din acest domeniu s nu fie nite simpli funcionari care livreaz nite servicii ci fiine umane complexe, cu suflet, cu contiin superioar i personalitate intelectual complex, cu o profund cunoatere a ceea ce reprezint omul ca fiin spiritual, cultural, moral. Obiectivele se realizeaz n principal prin promovarea valorilor i modelului umanist-cultural de profesionist n domeniul social prin literatura de specialitate sau prin sistemul de nvmnt, prin sporirea numrului cursurilor umaniste, de psihologie umanist, de cultur i spiritualitate.

Educaia/ instruirea cultural reprezint, fr ndoial, o mare provocare pentru sistemul de nvmnd n general, pentru sistemul de pregtire a personalului din asistena social i pentru tiina pedagogic n general, cu att mai mult cu ct se constat o accentuat tendin de cibernetizare a educaiei, n contextul avansului incontrolabil al tehnologiei electronice i comunicrii n spaiul virtual, al problemelor impuse de deteriorarea valorilor tradiionale ale familiei, a globalizrii i a altor procese care pot determina n comunitile umane, n familii, n coal, n societate procese i realiti improprii dezvoltrii umane autentice, conflictualitate, precaritate moral, anomie cultural.

Aceste radicale schimbri i distorsiuni socio-umane nu sunt doar la nivel de fenomen (social) ci tind s reconsidere unele paradigme i valori antropologice cruciale privind esena, natura sau condiia uman, sensul i rostul omului ca specie i ca individ n lume, raporturile dintre binele individual i cel colectiv etc. nsi psihopedagogia se afl n situaia de a reconsidera unele paradigme teoretice clasice privind stadiile i factorii dezvoltrii, personalitatea, nvarea, educaia.

Pe lng aceste probleme de natur epistemologic sau filosofic pedagogia are i propriile probleme sau provocri, n principal de natur metodologic (Robu, 2008). Marcat de obsesia de deveni o tiin, n adevratul sens al cuvntului, a devenit o tiin a procesului de nvmnt i mai puin o tiin a formrii i emaniciprii omului. Educaia, astfel, tinde tot mai mult s se descrie, prin procesul i sistemul de nvmnt, ca un imens angerenaj administrativ-instituional i economic, depresonalizant i dezumanizant, care ofer servicii. Astfel c, n timp, gradual, pedagogia, s-a ndeprtat de misiunea originar, de reflecia tiinific, ontologic i metafizic a rostului i naturii antropologice a educaiei, de idealuri/ obiective precum dezvoltarea spiritual, moral i cultural, concentrndu-se obsesiv pe tehnologia i metodele de nvmnt cu o tendin accentuat de autarhizare epistemologic-metodologic i tehnicizare a actului comunicrii didactice.

Astfel, se ajunge, n pofida unor intenii i declarii, mai mult protocolare, privind obiectivele umaniste ale educaiei, s se abandoneze, aproape n totalitate, obiectivul constituirii personalitii complexe, n care latura spiritual i cultural s fie consistent reprezentat, procesul educaional, urmrind cu obstinaie dobndirea de deprinderi practice i informaii, iar dac exist obiective declarate de dezvoltare spiritual i cultural ele nu privesc, n fapt, aproape deloc latura prosocial, umanist, moral sau cultural, focalizndu-se pe categorii comportamental-economice precum personalitate eficient, eficien personal etc.

Din pcate, i n procesul de recrutare i angajare a personalului din asistena social, cu precdere n instituiile de stat, legislaia i verificarea tehnic a cunotinelor de specialitate constituie preocuparea principal a examinatorilor, de parc educatorii din instituii sau psihologii din domeniu au ca prim atribuie cunoaterea legilor. Aceti candidai, n cazul n care ar fi angajai, vor lucra n cea mai mare parte a timpului cu personalitatea clientului, cu sensibilitatea lor spiritual, ca latura lor uman.

Totui, se remarc o tendin pozitiv n acest sens, n activitatea de evaluare, la angajare, la diferitele evaluri periodice se pune un accent din ce n ce mai mare pe evidenierea calitilor umane i culturale, pornindu-se de la constatarea c persoanele angajate care doar cunosc bine legile, au cunotine tiinifice solide dar sunt obtuze, necomunitative, insensibile, neempatice, intolerante si fie inapte s empatizeze autentic cu clienii, btrnul din intituia rezidenial s aib o btrnee i zile nefericite, copilul din centrul de plasament s dobndeasc tulburri emoionale, de comportament, sau de performan colar, ori s eueze n tentativa de a se integra n societate dup externalizare i persoana cu dizabiliti s regreseze n autonomie dect s tind s se autonomizeze. Dimpotriv, angajaii cu personalitate complex, dezvoltat spiritual, moral, intelectual i cultural vor transmite i vor stimula dezvoltarea trsturilor spirituale i la asistai, transmind de fapt energie pozitiv, fericire, caliti estetice, ludice, intelectuale, spirituale, contribuind astfel, n mai mare la msur, la dezvoltarea lor personal, creterea stimei de sine, a contiinei sociale, a capacitii de iniiativ i a autonomiei sociale, conducnd astfel spre ndeplinirea adevratei misiuni a asistenei sociale.

Rolul factorului/ specificului cultural n eficientizarea i obinerea adevratei finaliti a activitii serviciilor de asisten social este, aadar, incontestabil, asistena social umanist, acordndu-i un rol central, considerndu-l o resurs miraculoas, omniprezent, inepuizabil, isuficient exploatat. n prezenta lucrare ne referim la acest aspect ns nu vom face mai mult dect s-i reliefm importana i s trecem, fr aprofundare, prin cteva elemente eseniale ale subiectului.Seciunea I

ASISTEN SOCIAL I ASISTEN SOCIAL UMANIST

Nici teoria, nici practica asistenei sociale umaniste nu aduc foarte multe lucruri noi n domeniul asistenei sociale, aa cum s-a consacrat aceasta ca teorie i practic, ns i revigoreaz valorile umaniste fundamentale i aduce totui din psihoterapia umanist o consistent literatur i experien terapeutic centrat pe dezvoltarea personal i autonomizarea clientului prin valorificarea resurselor personale i ale contextului socio-uman i cultural, iar din filosofie un interes ridicat pentru abordarea clientului ca fiin, ca fiin social aflat n impas existenial, ca semen aflat n dificultate i suferin din motive obiective, societale, istorice, ancestrale, independente de persoana sa, care are o acut nevoie de nelegere, empatie i de sprijin din partea celorlali, a comunitii, societii. n raport de aceste obiective i asistena social umanist poate fi reprezentat prin dou direcii: asistena social umanist-pozitiv i asistena social umanist-solidarist.Ceea ce le difereniaz, printre altele, este sursa ajutorului sau schimbrii. n asistena social solidarist-umanist resursele provin de obicei din redistribuire, n special la nivel naional, sunt de regul de natur material avnd i o semnificaie cultural universal sau naional, n timp ce n asistena social umanist-pozitiv resursele provin n principal din contextul local (cultural, socio-uman, personal), i au o nsemnat ncrctur uman, spiritual, cultural local. Cele dou sisteme de asisten social sunt necesare i complementare. Ele sunt parte a sistemului general de asisten social. Asistena social umanist-solidarist se fundamenteaz pe o filosofie i sociologie de tip umanist-universalist n timp ce asistena social pozitiv-umanist pe o filosofie i sociologie de tip umanist-contextualist i personalist, antrennd aadar contextul socio-uman i cultural, activismul comunitilor i persoanelor. Ambele sunt, aadar, fundamentate i susinute de o filosofie i ideologie unitar de tip umanist i promoveaz necesitatea interveniei pentru sprijinirea persoanelor aflate n dificultate. Totui, cu privire la necesitatea, gradul, natura serviciilor pentru persoanele i grupurile aflate n dificultate, a asistenei sociale n general, mai mult sau mai puin organizate sau instituionalizate, ideile i practicile au oscilat pe parcursul istoriei de la neglijarea total, lsarea persoanelor aflate n dificultate n voia sorii pn la soluia proteciei aproape totale.

Astfel unele filozofii/ curente (ideologii) promoveaz conceptul unei fiine umane autonome, suverane, relativ independente de contextul social i a unei societi n care raporturile i regulile se formeaz n mod spontan, legic obiectiv, nefiind recomandat intervenia reglatoare i nici ntrajutorarea umanitar. O astfel de intervenie ar deregla funcionarea eficient a societii, ar constitui o ingerin ilegitim n evoluia i cursul firesc al lucrurilor. Societatea are legile ei obiective, persoanele i grupurile sociale trebuie s se adapteze proceselor din societate, iar cei care nu reuesc se auto-elimin sau sunt eliminai - extrapolare n plan social a cunoscutelor teorii privind evoluia i adaptarea biologic, teorii propuse de Darwin. Este o abordare radical pe care nici o societate nu o poate promova integral.

La extrema cealalt s-au impus un numr foarte mare de idei care propun soluia unei convieuiri bazate pe valori precum solidaritatea, ntrajutorarea, umanismul, ataamentul, empatia, fundate pe conceptul unei fiine umane morale, empatice, spirituale, binevoitoare, protectoare i protejat i a unei societi care aeaz la bazele existenei i funcionrii sale umanismul, solidaritatea, care-i folosete prghiile instituionale pentru a interveni n scopul asistenei i reabilitrii persoanelor i grupurilor aflate n dificultate sau n situaie de risc. n funcie de modul de raportare la aceste poziii i de alte aspecte literatura specialitate a dezvoltat cteva paradigme ce stau la baza doctrinelor i obiectivelor specifice domeniului, dintre acestea cele mai importante sunt: umanismul, funcionalismul i structuralismul radical.

Sistemul de asisten social funcioneaz n mod instituionalizat n majoritatea rilor i se descrie ca o component esenial a unui sistem mai complex: sistemul de protecie social. Ca subsistem al proteciei sociale asistena sociala se bazeaz n principal pe fonduri provenite din bugetul statului sau din donaii ale voluntarilor i ale instituiilor internaionale Asistena nu presupune, de regul, nici o contribuie financiara a persoanei asistate i se realizeaz de regul dup evaluri particulare. Ajutorarea persoanelor aflate in dificultate are la baz principiul solidaritii i presupune evaluarea trebuinelor asistatului. Astfel c, ncercnd o definire, putem spune c asistena social, aa cum s-a consacrat ea i n ara noastr, este un ansamblu de activiti profesionalizate, instituii, servicii de protejare a persoanelor, grupurilor i comunitilor cu probleme speciale, aflate n dificultate sau n situaii de risc, care nu dispun de capacitatea de a-i asigura un trai decent prin mijloace proprii i nici resurse individuale suficiente pentru a-i dobndi autonomia personal i social. Serviciile de asisten social urmresc s-l integreze pe individ sau grup n mediul social din care face parte. Deci una dintre misiunile serviciilor de asisten social este, pe lng aceea de compensare a lipsurilor i aceea de a dezvolta capacitatea adaptativ a clientului, de a-i redobndi autonomia i de a iei astfel din sfera serviciilor de asisten.

Dup Marie-France Freynet (1995) sistemul de asisten social are drept misiune stabilirea de legturi ntre sisteme aparent strine unul de cellalt, adic ntre societatea instituit i grupurile defavorizate, marginalizate, autoarea ilustreaz aceste legturi printro schem edificatoare. Fr a intra n explicaii semnalm doar intenia autoarei de a sublinia aspectul c asistena social, parte a societii ca entitate cuprinztoare i integrat, se descrie specific prin raportare la dou subsisteme, adic la societatea instituit i cea defavorizat, adic a categoriilor potenial beneficiare a serviciilor de asisten. Un rol foarte important n aceast paradigm l are, desigur i comunitatea local. Paradigma este subordonat abordrii de tip sociologic-instituional a sistemului client.

Activitatea i existena serviciilor de asisten social, aa cum s-au consacrat ele i impus n teorie i practic, se justific prin necesitatea rezolvrii unor probleme, numite sociale, dar care de multe ori sunt economice sau psihologice, att datorit etiologiei lor, naturii, ct i caracterului programelor de intervenie i suport. Perspectiva idealist, dezirabil (utopist) asupra societii ar prezenta viaa indivizilor i grupurilor umane ca lipsit de mari discrepane n ceea ce privete bunstarea material i moral - o lume cu puine conflicte, funcional, fr persoane i grupuri defavorizate, cu oameni sntoi, integri i mulumii de viaa i condiiile lor, fericii. Din pcate n lumea real lucrurile nu stau aa, societatea vine din urm, din istorie cu foarte multe inegaliti, discrepane de natur material i social ntre diferite categorii de persoane. Oamenii ca fiine biologice se mai mbolnvesc sau se nasc cu diferite dizabiliti, mbtrnesc. Societatea, economia nu pot asigura dect n cazuri rare ndestulare i servicii pentru toi, care s previn apariia categoriilor i persoanelor puse n dificultate. n plus unele ideologii i mentaliti ntrein starea anomic prin teorii care consider inegalitatea, srcia, confruntarea ca dimensiuni constituionale ale condiiei i existenei sociale a oamenilor.

Dincolo de orice considerent de ordin filozofic sau ideologic n orice perioad istoric, ar, sau standard exist limite universale sub care se descrie n mod fundamental situaia de dificultate a oricrui individ sau grup. Este vorba despre supravieuirea biologic, sntatea, existena unui minim de relaii sociale i de comunicare care s asigure echilibrul, viaa psihic normal i perspectiva de realizare ca fiin social, civic i profesional. Altfel spus orice individ sau grup pentru a evita starea de dificultate ar trebuie s beneficieze de un minim de condiii din punct de vedere biologic, psihologic i socio-cultural. Acestea sunt cele trei mari dimensiuni ale existenei omului. Problema se va descrie atunci cnd una, dou sau toate cele trei condiii nu sunt satisfcute la un nivel minimal, prin raportare la criterii de supravieuire, funcionare optim i mplinire personal. Asigurarea multora dintre aceste condiii intr n sarcina societii, comunitii, familiei pentru c individul n limita temporal a vieii sale nu poate recrea ntreaga structur, bogie socio-economic i spiritual, rod al evoluiei istorice de mii de ani, chiar dac, pe fondul achiziiei istorice de care beneficiaz, trebuie s vin i cu propriul activism sau contribuie. Astfel c problema, n definitiv, va reflecta cele dou perspective: social i individual. n concluzie serviciile de asisten social, lucrtorii sociali se concentreaz att pe latura social-economic ct i psihologic-individual. Aceasta din urm fiind, din pcate abordat cu precdere la modul instrumental, comportamental, aspectul afectiv, sufletesc sau hedonist(fericire) fiind mult neglijat. Cum sursa aparent a problemelor sociale o reprezint n majoritatea cazurilor srcia aciunea tinde s se concentreze pe aspectul economic, neglijnd latura social sau psihologic, unde se ascunde de multe ori adevrata cauz i resursa de recuperare.

n legtur, de multe ori direct, cu srcia marginalizarea sau excluziunea social reprezint o alt mare provocare a timpurilor noastre, n pofida procesului de globalizare i integrare societal, impulsionate de extinderea posibilitilor de comunicare i acces la mijloacele de informare i comunicare n mas. Mari categorii i grupuri sociale sunt excluse sau se autoexclud din jocul social, nu particip la decizii n comunitile lor, dezvolt culturi proprii, extravagante, deviante sau de supravieuire, genernd posibile surse de conflict social, de anomie i medii improprii de educaie a copiilor. Marginalizate pot fi att persoanele i familiile srace, persoanele cu handicap, btrnii dar i consumatorii de stupefiante sau n unele cazuri diferite categorii de minoriti, culturale, naionale, sexuale sau politice. Aceste medii i categorii sociale trebuie s constituie probleme centrale ale oricrui serviciu de asisten social (V. Miftode, 1995).

O alt mare problem cu care se confrunt n special societile mai srace i anomice o reprezint maltratarea copilului, avem n vedere aici violena, abuzul fizic i emoional, exploatarea prin munc i n scop sexual, neglijarea i forma extrem, abandonul. Consecinele asupra educaiei i dezvoltrii copilului sunt n raport direct cu forma i nivelul de maltratare i n funcie de gradul de rezilien al copilului, de capacitatea nnscut sau dobndit de a depi situaiile de maltratare. Aproape n toate cazurile efectele maltratrii se resimt att n dezvoltarea fizic i psihic dar i n ceea cea privete capacitatea de integrare i realizare social la maturitate (I. erban, Colette Jourdan-Ionescu, 2001, p. 36).

Fenomenul cu care autoritile se confrunt cel mai mult este abandonul copilului. Majoritatea acestor copii ajung n sistemul public de protecie. n funcie de vrst , sntate i ale criterii sunt plasai la familii lrgite, alternative sau instituii, centre de plasament, unde pot intra ntro alt form de maltratare, respectiv mal-tratarea socio-afectiv inerent instituionalizrii, separrii de mediul familial originar. Un procent destul de redus sunt adoptai. Efectele cele mai grave se descriu n cazul abandonului copilului mic. Copilul mic sufer o ruptura, ca o a doua natere, foarte stresant, ce i poate produce i o ntrziere n dezvoltare, dar si accese de furie, spasme (I. erban, Colette Jourdan-Ionescu, 2001, p. 40). Abandonarea copilului determin multe consecine negative asupra copilului. Astfel starea de abandonat poate fi nsoita i de instalarea strilor depresive, a atitudinilor de auto-izolare, de auto-depreciere, ceea ce necesit msuri educaional-terapeutice, suportive i compensatorii. Nici perspectiva reintegrrii nu este totdeauna o soluie pentru c astfel copilul abandonat o dat, nu mai are ncredere n cel care l-a abandonat (Iolanda Mitrofan, N. Mitrofan, 1991, p. 7-8). O alta consecin grava a abandonului la copil, este i vagabondajul sau fuga de acas. (M. Stoian, 1972).

Aa cum am precizat printre soluiile de cretere i ngrijire la care se recurge pentru copilul maltratat se gsete i instituionalizarea. Copilul instituionalizat sau, cum se mai spune, din sistemul protecie sau crescut de ctre stat s-a impus ca o categorie social bine definit. Percepia public a acestor copii merge de la compasiune i sprijin necondiionat pn la desconsiderare total, ca i cum ei ar fi optat voluntar pentru instituionalizare. Tendina este ns pozitiv, opinia public devine tot mai tolerant i perspectivele de integrare i realizare social sporesc odat cu dezvoltarea social i economic general. Practic orice persoan poate deveni client al acestor servicii pe perioade mai lungi sau mai scurte. Unele pot deveni subiect permanent de asisten i intervenie.

Pe lng categoriile prezentate mai sus, mai enumerm: persoanele vrstnice neajutorate, cele bolnave cu afeciuni grave sau cronice, omerii, persoanele cu dizabiliti, categoriile i persoanele cu tulburri de comportament, persoanele condamnate, victimele unor catastrofe naturale sau unor evenimente sociale dramatice, persoanele dependente de droguri, alcool etc..

n Romnia, dup Revoluie, aria formelor de i metodelor de asisten social s-a lrgit mult. n primrii s-au nfiinat servicii sau direcii de asisten social, n fiecare jude exist direcii specializate n cadrul consiliilor judeene, guvernul are instituii descentralizate specializate pe problematica proteciei i asistenei sociale. Au aprut foarte multe organizaii neguvernamentale care introduc viziuni i practici noi, mai eficiente i centrate pe nevoile concrete ale clientului. Asistena social a devenit prioritate naional, unele partide politice transformnd-o practic n ax ideologic i doctrinar.

Activitatea de asisten social se realizeaz n principal prin urmtoarele tipuri de servicii sau instituii:

1. Instituii i servicii pentru minori;

2. Servicii pentru familiile aflate n dificultate;

3. Servicii i instituii pentru persoanele cu dizabiliti;

4. Instituii i servicii pentru persoanele vrstnice;

5. Servicii pentru persoanele cu dificulti economice i de adaptare;

6. Servicii pentru diferite categorii socio-profesionale (elevi, militari, pacieni etc);

7. Instituii i servicii de asisten social comunitar;

8. Diferite forme de sprijin pentru omeri, minoriti, narcomani, persoane fr adpost, femei victime ale violenei familiale, bolnavi cronici, etc.

Numrul formelor i cilor de sprijin este desigur mult mai mare, s remarcm doar aspectul c acestea s-au diversificat foarte mult, tind s cuprind i categorii care n trecut nu reprezentau o preocupare pentru serviciile i instituiile de asisten social.

Cu privire la metodele i resursele la care se opereaz pentru ndeplinirea obiectivelor acestor instituii i servicii n ultimul timp se remarc un accentut interes pentru deplasarea de pe resurse materiale, care n special n condiiile de criz economic sunt tot mai puine, spre resurse de natur spiritual, uman, cultural. n acest context a aprut i conceptul de asisten social umanist care prioritizeaz aceste resurse. n aceast lucrare ne concentrm cu precdere pe resursa cultural i contextele socio-umane, economice etc locale, concrete, specifice.

Conceptul i teoria sistenei sociale umaniste a ptruns decisiv n literatura tiinific i profesional occidental prin volumul Humanistic Social Work. Core Principles in Practice, de Malcom Payne (2011). n istorica apariie, asistena social umanist se asociaz cu drepturile fundamentale ale omului, dezvoltarea personal i spiritual, creativitarea, responsabilitatea i justiia social, identificnd, ca principale surse/ modele teoretice i metodologice microsociologia, gndirea umanist i fenomenologic, filosofia existenei/ fiinei (umane), psihologia/ psihoterapia existenial-umanist, psihologia transpersonal i constructivismul social. Un concept cheie al lucrrii i al teoriei asistenei sociale umaniste este cel de fiin (valoare) uman. n lucrare se subliniaz de multe ori aspectul c interaciunea profesionist-client este de fapt o relaie inter-uman, empatetic i mai puin profesional iar succesul interveniei este crucial, determinat de calitatea acestora i mai puin de resursele i tehnologia utilizat. Autorul critic excesul de tehnicism metodologic i simplitatea epistemologic n reprezentarea clientului sau a contextului social, propunnd concentrarea pe resursele umane i spirituale/ culturale ale actorilor (client individual sau colectiv, asistent social) i comunitii, pe care asistena social umanist le consider adevratele resurse ale reabilitrii.

Noi am utilizat sintagma asisten social umanist pentru prima dat n contextul reprezentrii umaniste a clientului i am subliniat aspectul c esena conceptului i teoriei asistenei sociale umaniste este reprezentat de modul (umanist) n care este definit clientul i profesionistul, considernd calitatea/ resursa uman a clientului i profesionistului, valoarea epistemologic i metodologic crucial a noului tip de asisten social (tefroi, 2009a: 17-18). Am dezvoltat conceptul i teoria n articolul Paradigma umanist a asistenei sociale sau scurt introducere n asistena social umanist , aprut n numrul 1, 2012, al aceleiai reviste.Prin instituirea conceptului-sistem de asisten social umanist se marcheaz trecerea ntr-o nou faz, n care orientarea umanist i consolideaz i mbogete prezena efectiv n teoria i practica asistenei sociale i face din sintagma asisten social umanist mai mult dect o asociere ocazional a unor termeni, un concept sistem, o teorie i o paradigm teoretico-metodologic distinct de asisten social, desigur n concertul i completarea celorlate sisteme teoretico-metodologice, la fel de importante.

Ca resurs epistemologic principal, micro-sociologia, ramur a sociologiei care cerceteaz cu prioritate legitile microgrupului i contextului sociouman particular pune accent pe procesele subiective, relaiile i fenomenele interpersonale, empatetice, de ataament sau solidaritate (Garfinkel, 2006). n asistena social abordarea microsociologic nu este o opiune ci o necesitate. Asistena social ca teorie este de fapt o teorie a microsistemului social sau persoanei/ comunitii vulnerabile n context sociouman. Instituirea sistemului naional de asisten social, a legislaiei specifice, a politicilor universale i instituiilor de protecie social a condus, pe lng efectele pozitive indubitabile, la o denaturare/ diluare a misunii i practicii originare a asistenei sociale. Rentoarcerea la context, la microgrup, familie, la persoan, unde se afl adevratele surse explicative i resurse de adaptare social ori reabilitare, este una dintre tendinele implacabile i benefice al asistenei sociale contemporane i viitoare i teza principal a asistenei sociale umaniste.

Acest nou concept i teorie de asisten social este o mare provocare i oportunitate i pentru asistena social din Romnia. Sistemul asistenei sociale din Romnia, precum i literatura de specialitate au fost nevoite ca, ntr-un timp relativ scurt, s realizeze ceea ce n alte sisteme s-a realizat n multe decenii sau chiar secole. Abordarea, s-a concentrat ns pe aspectele formale (juridice), instituionale, metodologice sau teoretice generale, tinznd s piard din vedere obiectul de intervenie sau cercetare: clientul n sine, ca personalitate, individualitate, fiin uman concret, suflet, via social. Altfel spus, a predominat abordarea formal sau cantitativ. Paradigmele sociologice contextualiste, umaniste, realiste sau postmoderne, precum i teoria asistenei sociale umaniste se altur eforturilor tot mai evidente, att n plan instituional/ organizatoric ct i tiinific/ academic sau profesional, de deplasare a accentului de pe abordarea cantitativ spre cea calitativ, adic de pe administrare pe satisfacerea nevoilor umane concrete ale clientului (persoan, comunitate), reprezentat nu att instrumental sau simbolic, ct prin atribute demne de calitatea de om, precum: personalitate plenar, fericire, demnitate, dezvoltare personal, auto-actualizare, integrare social/ uman, solidaritate social etc. categorii ale noilor orientri, tot mai prezente n literatura i practica din toate domeniile sociale.

Totui nici paradigmele sociologice contextualist-umaniste, nici asistena social umanist nu susin vreo ideologie, doctrin sau orientare politic. Faptul c acestea dobndesc importan n perioade de criz nu nseamn c sunt soluii conjuncturale sau instrumente teoretic-tiinifice justificative pentru anumite msuri sau tipuri de politic social. Dimpotriv teoriile i soluiile pe care le promoveaz sunt profund umaniste, respect drepturile fundamentale i demnitatea uman, au valene de universalitate, pot fi valori teoretice i practice pentru orice societate cu att mai mult pentru societatea mileniului III. Pentru c aceste paradigme sociologice ca i conceptul de asisten social umanist identific i valorific o resurs universal, miraculoas, ancestral, inepuizabil, insuficient exploatat, chiar se poate spune c este cea mai mare bogie a umanitii sau unei naiuni, i este cvasidisponibil: resursa UMAN. Identificabil att la nivelul persoanei/ personalitii, prin creativitate, spiritualitate, empatie, altruism, voin, inteligen, hrnicie etc ct i la nivelul comunitii prin tezaurul de valori culturale i morale (Seciune preluat - adaptat i prelucrat - din volumul Caliti psihologic-sufleteti ale profesionistului n asistena social umanist, Petru tefroi, 2013, CreateSpace, Charleston SC, Amazon.com Company).Seciunea 2

CONTEXTUL SOCIO-UMAN I CULTURAL - FUNDAMENTE FILOSOFICE/TEORETICE

Nu poate fi neles rolul factorului cultural n asistena social umanist fr o fundamentare epistemologic i filosofic consistent. Cu siguran, paradigma/ abordarea filosofic-contextualist i epistemologic-ideografic reliefeaz cel mai bine acest rol, cu att mai mult cu ct factorul cultural este analizat nu att ca resurs general-uman n sine ct ca specificitate i contextualitate socio-uman.

De regul, paradigmele filosofic-sociologice clasice reprezint grupul n dificultate, clientul, problema social, situaia de risc, n principal prin instrumentarul epistemologic-conceptual fundamental clasic al tiinei sociologice, respectiv: realitate social, procese sociale, legi sociale, grup, comunitate, organizaie, cultur, societate, comportament social, adaptare social, conflict, relaii sociale, valori, norme sociale, funcionare social, integrare, unitate social, organizare/structur social, anomie, excludere, devian etc.

Dup T. Parsons (1992) paradigma sociologic reprezint o sistematizare a cunotinelor relative la un sistem social dat. Sunt modele teoretice dup care pot fi ilustrate o serie de fenomene (G. Ferreol, 1998, p. 155). Aceste cunotine pot fi utilizate pentru elaborarea unor teorii, noi teorii, i de aici se poate ajunge la definirea unor legi sau descrierii unor regulariti sociale, la nelegerea i explicarea/modelarea unor fenomene, mecanisme sau procese sociale.

Rolul esenial al paradigmei sociologice este acela de a selecta, sintetiza i relava elementele teoretice i metodologice definitorii ale unui domeniu social sau teoretic, instituindu-se astfel, prin codificare, ordonare i sistematizare a ideilor, ca un schelet logic al unei teorii, cu rang mediu de generalizare (R. K Merton, 1965). Paradigmele sunt subsecvente unor tipuri epistemologice de abordri, de aceea ele se descriu nu doar n limbajul tiinei pe care o modeleaz ci i n termeni filosofic-epistemologici

Pe parcursul timpului, dup desprinderea sociologiei de filosofie i impunerea sociologiei ca tiin relativ autonom s-au profilat, ca dominante, dou tipuri mari de gndiri, abordri epistemologic-metodologice fundamentale: nomotetice i ideografice. n aceiai ordine de idei, R. Bouton (1971) clasific orientrile sociologice n deterministe (hiperculturaliste, de tip realist, metodologice) i interacioniste (de tip weberian, de tip mertonian, de tip tocquevillian). Relevant este i opoziia dintre sociologia obiectiv ori pozitiv, reprezentat, n principal de E. Durkheim, i cea interpretativ, promovat, cu precdere, de M. Weber.

Abordarea nomotetic sau nomologic, cum mai este cunoscut n domeniile socio-umane, are ca fundament teza c entitile sociale, realitile umane au pattern-uri, tipare unitare, universale de structurare, funcionare, genez sau dezvoltare (C.H.Cuin, 2006), de aceea cunoaterea i modearea teoretic a unui caz particular permite atribuirea caracteristicilor tuturor cazurilor din spea respectiv. Metoda generalizant", aa cum o numete Rickert (1986), relifeaz regularitile generale a unei realiti sociale, faciliteaz descoperirea de legi, corelaii, raporturi universale, permite realizarea unor anticipri i predicii ale evoluiei sistemului socio-uman sau comportamentelor, determin moduri unitare de aciune i gndire la categorii diverse de persoane i n contexte sociale variate; permite, n consecin, generalizrile tiinifice. n asisten social a familiei i copilului, de exemplu, monada sociologic nomoteotic opereaz prin reprezentarea universal a familiei, a structurii i funciilor ei. Prin plasarea copilului n familia substitutiv se reface, teoretic, o situaie de normalitate, copilul recptnd apriori statul pierdut de fiic/fiu, sor/frate, membru al unei familii etc.

Spre deosebire de abordrile i metodele de tip nomotetic cele ideografice reprezint entitatea socio-organizaional ori personalitatea ca existene unice, foarte complexe, multidimensionale, multifactoriale, multicauzale, de aceea adevrata cunotere sau succes al interveniei sunt condiionate de luarea n considerare a tuturor factorilor implicai, a factorilor contextuali culturali, socio-economici ori psihologici concrei, locali i nu doar a unor esene sau structuri imuabile universale (L. M. Healy, 2007, p.12). Situaia sociouman ca atare constituie n sine o for existenial implacabil, greu modelabil de pattern-urile epistemologice structurante, sau de reprezentrile generalizante ale actorilor. Adepii abordrilor de tip ideografic susin primordialitatea legilor statistice n raport de cele deterministe. Enunurile acestora nu aspir la definiii cu aplicabilitate universal, ci se mulumesc s estimeze regularitatea unor raporturi ntre factori. De aceea, pot fi considerate legi cu putere limitat. Integrarea copilului ntr-un nou mediu sociouman implic contrapunerea a dou contexte, universuri ontologice, iniial incompatibile, iar procesul de integrare este de fapt un parcurs de construcie mutual a unui nou modus vivendi, unui nou univers existenial. Faptul c adminstrativ sau strict social copilul dobndete statutul de copil, fiu/fiic etc nu nseamn c integrarea este deja realizat. Totul trebuie luat de la zero cu factorii ontologic-culturali specifici, contextul i persoanele concrete antrenate n proces, sub semnul noii realiti socio-umane create. Nu are loc un simplu act de incluziune formal a unui element ntr-un sistem dat ci este o o confruntare, o aventur n necunoscut.

n lumina celor dou mari perspective i tipuri de abordri epistemologice au aprut o multitudine de teorii, orientri, paradigme, grupate, aadar, tot n dou mari categorii. Pe de o parte, teorii i paradigme deterministe, universaliste, structural-funcionaliste, iar pe de alt parte, paradigme contextualiste, interpretative, constructiviste ori existenialist-umaniste. Chiar dac dihotomizarea este, n mare parte arbitrar, ea are o relevan metodologic important, inclusiv n paradigma sociologic a asistenei sociale.

n perspectiva paradigmelor universalist-determniste, sau a celor structural-funcionaliste cruciale sunt concepte precum sistem, organizare, structur, funcie, unitate, omogenitate sau finalitate. Sistemul social (societatea, familia, organizaia etc) reprezint un ntreg structurat, universal i funcional n care diferitele elemente (indivizi, comportamente, instituii, norme, finaliti) pot fi explicate prin cerinele teleologice i funcionrii ntregului (T. Parsons, apud. . Buzrnescu, 1995, p. 123). Structura rmnnd n esen constant, diferite elemente care-o compun ndeplinesc anumite funcii determinate. Cu o arhitectur unic i ndeplinind funcii specifice, structura asigur echilibrul, existena, stabilitatea i funcionarea sistemului. Structurile ar preceda indivizii, sunt universale, imuabile i explicative n raport cu acetia, fiecare element constitutiv are un caracter funcional, necesar i teleologic.n perspectiva acestor paradigme primeaz integrarea social, normativ, structural i cea funcional. Tulburrile de adaptare i integrare sunt explicate prin imperfeciuni structural-funcionale ale sistemului social, sau unor incompatibiliti de natur ori funcie element-sistem.

Spre deosebire de paradigmele deterministe, de tip universalist sau funcionalist cele contextualiste, n care se ncadreaz, n mod convenional, dar justificat, i cele de tip constructivist ori existenialist-umanist, descriu entitatea socio-organizaional, familia, situaia social problem ca realiti dinamice, unice, ireductibile, autodeterminante, foarte complexe, nerecurente, multidimensionale, multifactoriale, multicauzale (P. tefroi, 2009, p.26). De aceea, adevrata cunotere sau succes al schimbrii sunt condiionate de luarea n considerare a tuturor acestora i nu doar a unor esene, legiti universale, sau structuri imuabile.

ntr-o optic epistemologic mai larg paradigma sociologic contextualist poate cuprinde i orientri precum constructivismul sau existenial-umanismul. Au n comun focalizarea pe context, fenomen, unicitate, realitate social, dinamic, pe specificitatea cultural ori psihosocial. Presupun abordri de tip calitativ (L. Mjoset, 2009, p.46), iar n asistena social atenia pentru categorii i obiective umaniste. Un concept sociologic care tinde s se impun tot mai mult este i cel de pragmatism; propune utilizarea concomitent, n scop de eficien a cercetrii, att a metodele calitative ct i a celor cantitative (H. Claire, 2010, p.118).

Contextualismul, curent filozofic asimilat adesea postmodernismului, prin autori precum Stewart Cohen, George Mattey, sau Keith DeRose reliefeaz primordialitarea contextului, fenomenului i realitii concrete n raport de modelrile intelectuale algoritmice, de cele metodologice ablonarde sau de cele tiinifice foarte riguroase. n domeniul social propune focalizarea pe contextul social, cultural i istoric, pe situaia concret, nerecurent, pe persoan, client, pe caz (L. Mjoset, 2009, p. 46), pe caracteristicile unice, ireductibile ale situaiei de dificultate.

Contextualismul, n domeniul tiinelor sociale, i-a constituit un set de principii, valori i caracteristici definitorii. n raport de tema noastr le vom sublinia pe urmtoarele: conduitele, reaciile, aciunile oamenilor se desfoar n contexte sociale (personale, culturale, economice, etice) particulare i nerecurente;

schimbarea i dezvoltarea social au ca principal motor motivaia persoanelor i grupurilor pentru nou i via mai bun;

nu exist coresponden deplin ntre reprezentrile intelectuale (stiinifice) generalizante i realitatea socio-uman concret;

comportamentul n context social, economic, psihologic, cultural, moral, juridic determinat i interaciunea direct personal este adevratul obiect de cunoatere sau de intervenie al tiinelor socioumane.

n cadrul aceluiai tip de gndire, constructivismul, sau construcionismul, cum mai este cunoscut n sociologie, orientare care s-a impus n multe domenii i tiine sociale, relev faptul c organizaiile umane, realitatea social, personalitatea, situaia de risc sau dificultate sunt produse/creaii umane (. Cojocaru, 2005, p. 48), procese, construcii dinamice complexe, ontogenetice i nu simple materializri ale unor structuri universale, tipare sau esene. Copilul nu este reprezentat ca un nvcel pasiv, sau ca un element amorf n sistemul familial sau grupul de nvare ci ca un actor al propriei dezvoltri i emanicipri personale (I. Harel, S.Papert, 1991). Acesta i dezvolt deprinderi i conduite adaptative n mod activ prin interaciunile dinamice cu mediul psihosocial, cu ceilali membrii ai comunitii. nvarea social i adaptarea sunt vzute ca procese active de construire de noi comportamente, negociate cu mediul social, de devenire i asimilare cultural (A. Lock, T. Strong, 2010 p. 5), pe fondul achiziiilor i personalitii concrete a copilului. Comunicarea i interaciunea personal concret, senzorial, avnd, n acest sens, rol crucial, intervenind direct n activitatea de construire a realitii sociale. Din aceast perspectiv, comunicarea este neleas ca un proces de co-elaborare a realitii socio-umane, n care prile i ajusteaz reciproc conduitele, atitudinile, personalitatea, ataamentele (Seciune preluat - adaptat i prelucrat - din volumul Caliti psihologic-sufleteti ale profesionistului n asistena social umanist, Petru tefroi, 2013, CreateSpace, Charleston SC, Amazon.com Company).

i existenialismul, curent i teorie fenomenologic important, ndeosebi n filosofie, a influenat gndirea i practica sociologic, cu extindere pn n zona asistenei sociale. Legat de numele unor mari gnditori precum Kierkegaard, Husserl, Heidegger, Sartre, Simone de Beauvoir, Merleau-Ponty i muli alii, a fcut din studiul omului i existeniei sale socio-culturale concrete teza sa constituional, contribuind la constituirea unei importante orientri fenomenologice n sociologie, prin A. Schultz, M. Weber etc (. Buzrnescu, 1995, P. 130). Se afirm prin cretererea interesului pentru cercetarea realitii sociale concrete, pentru existena social. Comte, Durheim i alii consacr chiar, cu scop de cercetare i instituire categorial, sintagma fapt social.

Existnd o important tradiie prin filosofia social, prin existenialism, cu laturile sale sociale, prin sociologia interpretativ i fenomenologic sau prin antropologia cultural, instituirea unei sociologii umaniste propriu-zise nu a ntmpinat mari dificulti. Ca disciplin tiinific autonom, a aprut n contextul unor probleme sociale, politice i culturale ale mijlocului secolului trecut, n special legate de aspecte umane/ umanitare, etice, de identitate cultural i integrare social ori naional a imigranilor din unele tri occidentale, cu precdere din Statele Unite.

Imediat sociologia umanist i-a lrgit mult aria temelor i abordrilor, antrennd n procesul de afirmare i instituire tiinific alte orientri sociologice precum structuralismul, funcionalismul, structural-funcionalismul, constructivismul, realismul, modernismul, postmodernismul etc; scopul fiind att de a se impune printre aceste orientri mult mai consacrate, de a le redefini eventual n manier umanist, ori pentru a se defini i nuana pe sine n raport de acestea. Rezultatul acestui proces destul de sinuos dar sigur s-a concretizat n instituirea unei noi discipline sociologice i umaniste.

Aa cum s-a consacrat ea iniial, ca forma clasic, apariia acesteia este legat cu precdere de numele lui F. Znaniecki, dup care, n principal, temele sociologiei umaniste sunt:

Preocuparea tiinific pentru studiul valorilor, semnificaiilor culturale i umane ale interaciunii umane i convieuirii sociale; Primatul intereselor persoanei ca fiin uman sensibil i subiect de suferin n raport de societate i opresiunea politic;

Reafirmarea importanei rolului familiei n funcionarea social i coeziunea societal, n creterea i educaia copilului n spiritul valorilor umaniste i ale solidaritii sociale etc.

Dup Znaniecki, pe de o parte, sociologia umanist s-a impus ca efort de detaare de abordrile ortodox-tiinifice, excesiv generalizatoare i universalizatoare ale tiinei i cercetrii sociologice experimentale consacrate, bazate pe o metodologie specific tiinelor naturale ori exacte, pe de alt parte, sociologia umanist propune o paradigm epistemologic-tiinific secularizat a interpretrii fenomenolor sociale i umane, distanndu-se de intepretrile mistice sau religioase dogmatice ale vieii sociale a oamenilor.

Sociologia umanist nu a fost uor acceptat, n primul rnd ca disciplin tiinific, apoi ca diciplin sociologic distinct, reprondui-se lipsa de rigoare tiinific, imprecizia metodelor i obiectului de cercetare i alte apecte care au ngreunat afirmarea autonom a acesteia. Totui prin autori precum W. I. Thomas, K. Plummer, R. A. Nisbet i alii procesul de instituire a continuat. Acetia au dezvoltat vechile teme ori au introdus altele, precum:

Rolul personalitii i valorilor individualitii n organizarea/ funcionarea social, n comunitate/ societate - opoziia la structural-determinismul depersonalizant, pozitivism i metoda tiinific excesiv generalizatoare, care minimalizeaz rolul contextului socio-uman i cultural, al valorilor intrinsec umane n ecuaia explicativ a fenomenelor sociale.

Urmrirea modului n care triesc, iubesc, sufer i interacioneaz n mod concret oamenii - ce relaii de ataament se stabilesc ntre acetia n raporturile de rudenie, prietenie, dumnie, interes, colegialitate, relaii de putere; reziliena, copingul, cum rezolv acetia diverse probleme, adaptarea la schimbare sau reacia n faa unor crize sau evenimente majore, cum i regleaz interactiv conduitele i simbolizeaz/cutumizeaz mutual existena social (legile, valorile, obiceiurile, ritualurile, comportamentele, instituiile, ideologiile).

Chiar dac sociologia umanist are foarte multe de spus n raport de marile probleme sociale, societale i umane contemporane este destul de puin luat n considerare de comunitatea tiinific sociologic, fapt reflectat i prin slaba ei prezena n programele de studii i curriculumurile facultilor din domeniu. Cu toate acestea temele pe care le-a consacrat precum i altele noi se regsesc din ce n ce mai mult n literatura sociologic, mai ales ca reflectare a preocuprilor legate de evoluia perceput ca duntoare a societii n contextul unor fenomene precum apariia Intenetului sau globalizarea. De aceea chiar dar aceste teme nu sunt abordate sub eticheta sociologiei umaniste i sunt abordate n alte tiine sau domenii dect sociologia pot fi considerate ca desfurndu-se n paradigma acestei discipline socio-umane, a sociologiei umaniste.

Una dintre accepiunile actuale ale sociologiei umaniste este aceea sistemul social, societatea, comunitatea, familia, organizaia profesional este de fapt o uniune de individualiti/ personaliti n care relaiile i raporturile nu sunt aprioric impuse de normele, valorile i constrngerile sistemice sau funcionale ale ntregului ci se construiesc n dialectica complex a interaciunilor umane i spirituale particulare (R. A. Nisbet, 1988). Atunci cnd se analizeaz comunitatea sau grupul mic, de exemplu, atenia se focalizeaz pe existena sociouman empatetic i pe relaiile singuare de ataament instituite n dinamica interaciunii dintre membrii acestuia. Abordarea este apropiat de psihosociologie, totui att fenomenele de cogniie interpersonal, de atribuire, identificare, de comunicare, ct i de influen social sau adaptare/conformare se descriu n termeni mai degrab uman-ontologici, dect psihosociologici (Lawson i alii, 2007). Diferena nu este numai de terminologie sau metod ci de obiect. n abordarea sociologic umanist accentul cade pe raporturile unice instituite prin interaciunea contingent preponderent empatetic i pe relaiile sociale ntre persoane cu suflet (tefroi, 2009a). Rolul individualitii i personalitii umane este magistral ilustrat i de marele sociolog romn Traian Herseni (1982: 51):

Sociologia din zilele noastre acord un rol foarte mare personalitii umane, nu numai colective ci i individuale, interferndu-se astfel cu psihologia (personologia) i cu antropologia cultural (personalitatea de baz, personalitatea modal etc.). Motivul este c, orict s-ar face abstracie de indivizii componeni, de biologia i psihologia lor, de aptitudinile i educaia lor, orice relaie social, orice fenomen colectiv, de orice fel ar fi el, este n ultim analiz omenesc: a neglija adevrul acesta simplu nseamn a dezumaniza sociologia, adic a face o teorie din ce n ce mai nstrinat de realitate.

O alt tendin definitorie a sociologie umaniste contemporane este i aceea a abordrii i asimilrii unor teme, metode, valori sau practici din alte domenii sau tiine socio-umane n care orientarea i practicile umaniste sau impus i consacrat cu mai mult vigoare. Avem n vedere n principal psihologia umanist, care aduce n prim-planul cunoaterii fenomenului uman concepte i idei precum: personalitatea, libertatea, sperana, auto-actualizarea, creativitatea, trirea autentic, impasul existenial, fericirea, unicitatea persoanei, auto-determinarea, focalizarea pe aspectele deosebite ale existenei umane. Se afirm c fiina uman individual dispune de un sim nativ al Sinelui care la animale nu exist i care i dirijeaz procesul unic al propriei deveniri, de formare i dezvoltare a personalitii. Acest im ghideaz i procesul de adaptare i organizarea socal, n care actualizarea, valorizarea potenialului uman personal determin nevoia de cellalt, de valori i aparten social. Muli psihologi i sociologi umaniti vorbind despre o aa-zis congruen social personalitate-mediu social. Funcionalitatea i echilibrul personal i social fiind crucial influenate de calitatea i nivelul acestei congruene.

Nu n ultimul rnd, sociologia umanist tinde s se impun tot mai mult ca o tiin a problemelor umane i socio-umane, interfernd astfel cu asistena social sau alte domenii ale practicii sociale, contribuind esenial la apariia i consacrarea unui concept i sistem novator de asisten social, respectiv cel de asistena social umanist. Una dintre misiunile i procuprile fundamentale ale sociologiei umaniste este aceea rspunde la ntrebarea: ce poate face tiina sociologic pentru a contribui la mplinirea idealurilor sociale i umane, la umanizarea societii, astfel nct aceasta s nu mai fie perceput ca limitnd libertatea i posibilitatea de manifestare uman, spiritual a indivizilor? O alta la fel de important este: ce se poate face ca tiina sociologic n ansamblul ei s se umanizeze i s fie mai mult preocupat de studiul fenomenelor i problemelor cu implicaii umaniste (W.Du Bois, R.D.Wright)

La aceste ntrebri sociologia umanist rspunde cu o abordare i o metodologie care poate fi mai greu catalogat ca pur tiinific fiindc se focalizeaz pe idealuri i valori i investigheaz procese cu origini personale spirituale sau de natur social/societal proiectiv, mai puin manifeste i investigabile experimental.

Se tie c una dintre notele definitorii ale fiecrui om este sperana. ns sperana nu este caracteristic doar persoanei ci i grupului, comunitii, societii. Este orientarea i proiectarea dorinelor n viitor, tendina de depi contingena care este entropic i proiectarea n viitor, unde se afl resursele, idealurile, obiectul dorinei. Pentru aceasta se construiesc proiecte, mai mult sau mai puin materializate n documente, instituii etc. Majoritatea acestora se confectioneaz sau nsereaz n imaginarul colectiv, n cultur, n personalitatea oamenilor. Sociologia umanist are i aceast sarcin, s cerceteze aceste societi proiective, posibile, dezirabile i s aduc n prezent cunotine i instrumente pentru a ajunge ca idealurile, speranele s se materializeze. De aceea sociologia umanist poate fi considerat o tiin proiectiv.

Practic, societatea n interioritatea ei ontic este o confruntare permanent dintre un existent contingent, endemic i unul proiectiv, dezirabil, ideal, dintre un prezent material i legic, unde este incorporat i trecutul sincretizat, istoria i un viitor, care opereaz, n principal prin acest imaginar colectiv proiectiv, n care sunt reflectate speranele, idealurile, valorile. Ambele entiti se manifest precum nite fiine. Fiina necesar, sigur, real i fiina proiectiv, construit din vise, fantezii, experiene exaltante, idealuri sociale, valori, credine etc.

Procesul i etapele constituirii societii proiective este marcat de complexitatea, diversitatea factorilor, de natura i caracterul acestora precum i de antagonismul inerent dintre material i spiritual. Societatea prezent funcioneaz dup legi obiective i adoptate bine determinate, n timp ce societatea proiectiv este reglat de fenomene specifice mai degrab spaiului noetic i spiritual. Tendina societii reale, prezente de a se impune este de necontestat, fora realitii i materialitii este mult mai mare dect cea a lumii spiritului, axiologicului i imaginarului.

De aceea, impunerea societii proiective i deci impunerea valorilor, a idealurilor, proieciilor nu poate fi dect expresia unei presiuni formative, educative socializatoare, sistematizate i consistente. Aici intervine, aadar rolul proiectiv i proactiv al unei sociologii umaniste, de se impune i pe plan tiinific n efortul de studia societatea nu doar ca existen ci i ca speran, ideal, posibilitate, valoare i astfel de a rspunde unor nevoi mai complexe i de perspectiv ale oamenilor i societilor. Mai mult dect n forumul sociologiei umaniste se identific i propun soluii, se promoveaz valori umaniste cu acoperire social sau societal, existnd avantajul c acestea au suportul tiinific al sociologiei ca disciplin a cunoterii i cercetrii riguroase a fenomenelor i proceselor sociale i societale.

Teoriile i metodele asistenei sociale umaniste, respectiv teoriile dezvoltrii personale i socioumane, teoria empatiei, teoria fericirii, teoria ataamentului, teoria ingrjirii, teoria participrii i teoria aciunii, metodele i practicile bazate pe evidene, metodele existenialiste i metodele adoptate/ adaptate din psihoterapia umanist, metodele apreciative se fundamenteaz n foarte mare msur pe o paradigm sociologic de tip contextualist i existenialist n care factorii culturali i cel contextual-locali au un rol crucial.

Seciunea 3CONTEXTUL SOCIO-UMAN.

COMUNITATEA COMPATETIC

Deoarece contextul socio-uman, dup ideea c grupul este mai mult dect suma indivizilor, este altceva i mai mult dect suma indivizilor, vom considera c de fapt unicitatea/ contextualitatea unei comuniti este dat i de gradul n care n cadrul acesteia se regsesc formaiuni ontologic-comunitare specifice tipului de comunitate, aflate ns n interdependen i congruen compatetic puternic cu juisana persoanelor.Expresia cea mai pertinent a acestei uniti i speciificiti (contextualiti) ar fi dat de existena unei comuniti compatetice particulare, instituit ontogenetic prin interaciune direct sau mediat, cu antrenarea att a juisanei persoanelor ct i a regulilor, valorilor, legilor, instituiilor i controlului social.

Specificitatea socio-uman a unei comuniti este dat n primul rnd de reflectarea juisanei persoanelor i subcomunitilor n cultura normativ, reguli, structuri, instituii, n practicile, procesele i fenomenele sociale, n valori ori proiecte sociale, precum de calitatea i consistena n sine a comunitii compatetice, socio-umane.

Specificitatea i contextualitatea socio-uman a unei comuniti, situaii sau probleme sociale se afl n foarte mare legtur cu ceea ce noi numim comunitate compatetic, categorie-valoare esenial n epistemologia asistenei sociale umaniste..

Orice grup social, comunitate sau organizaie este i o comunitate compatetic. Multe suferine umane, drame sau probleme sociale i au originea n insuficienta dezvoltare a acesteia, n carene sau grave tulburri compatetice. Cunoaterea acestui aspect de ctre profesionistul din asistena social este o necesitate i, mai mult dect att, compatia, comunitatea empatetic, sistemul de simpatii i empatii pot fi instrumente foarte eficiente de schimbare, ameliorare, de normalizare.

Cea mai elementar relaie interpersonal, situaie/ realitate social, este, mai mult sau mai puin, i o interaciune/ congruen psihosocial empatetic i inter-empatetic (Rifkin, 2009). Este o interaciune ntre sufletele/ personalitile empatetic-spirituale ale membrilor. Aceast ascuns interaciune determin apariia unor procese i situaii de grup mai subtile, de regul neglijate de paradigma tiinific psihosocial clasic.

i procesele empatetice, chiar dac sunt mai subtile i aparent mai neorganizate, au o importan foarte mare n ceea ce privete congruena, coerena, unitatea i funcionalitatea grupului social. Cu ct grupul este mai mic cu att probabilitatea ca empatia s aib un rol mai important, cu ct grupul este mai mare, desigur, rolul empatiei scade, funcionalitatea fiind asigurat,n principal, de reguli, legi, valori etc (Pavlovich, Krahnke, 2013). ns i la acest nivel, acioneaz empatia, ca trstur de personalitate a membrilor sau imprimat, prin comunitatea compatetic, n sistemul de norme i valori, contribuind la instituirea unei culturi organizaionale.

Dup Chelcea (2008, p.83) oamenii aflai n numr mare laolalt tind s aib un comportament dezorganizat. Interaciunea social empatic are, din punct de vedere social, funcia crucial de liant i for intern de meninere a coeziunii, unitii i constanei grupului. Nici interesele, nici valorile, nici regulile i nici legile nu ar fi suficiente pentru a evita entropia social. Inter-empatia personal unete persoane de vrste, categorii sociale sau profesionale dintre cele mai diverse tocmai pentru c personalitile individuale ale tuturor acestora conin aceleai valori sau reprezentri sociale. Totodat funcia de liant i factor de unitate este dat i de calitatea inter-empatiei de a lega persoana de grup, organizaie, situaie.

Dac empatia este o capacitate a unei persoane de a simi i gndi ceea ce simte cellalt inter-empatia este un fenomen interpersonal, de grup, de organizaie. Eu exist n personalitatea celuilalt, iar cellalt exist n personalitatea mea. Existena mea este condiionat de existena celuilalt. Organizaia este o estur infinit de astfel de inter-empatii. Ea nsi depinde de membrii ei, iar membrii depind empatetic de aceasta. Este un fenomen crucial n asigurarea coeziunii grupului.

n comunitatea empatetic sunt atrase toate caracteristicile fizice, psihologice, sociale, culturale, morale ale persoanelor i mediului de convieuire:

caracteristici personale - vrste, aspect fizic, personalitate etc; relaii interpersonale senzorial-cognitive i afective specifice; litere i cuvinte de amor propriu; sistem comun/specific de valori, sensibiliti, gusturi, obiceiuri, reguli, cutume etc; specific cultural, de educaie al membrilor; comportamente, gesturi, activiti; memorie social i afectiv comun; ecologie; interese, aspiraii, proiecte comune.Comunitatea empatetic se construiete i definete specific prin circumstanele comune, trsturile i conduitele persoanelor care o compune. Cuprinde n principal trei tipuri de procese sau fenomene: afective, cognitive i spirituale. Fenomenele afective sunt de fapt relaii, interaciuni, compatii ntre sferele afective ale persoanelor, iar cele cognitive i spirituale sunt procese ntre sferele spirituale sau Eurile proiective ale acestora. Desigur, aria interaciunilor, proceselor i fenomenelor compatetice este infinit mai larg.

n aceast perspectiv fiecare membru al unei comuniti este un produs al unei interaciuni unice, n funcie de personalitatea celorlali (Golu, 1997, p. 136), loc, timp, ni cultural, hazard. Fiecare persoan este de fapt un element al unui sistem compatetic particular. Acest sistem fiind la rndul su parte a unui sistem cuprinztoar. Sistemul compatetic cel mai frecvent i cel mai consistent este familia.

Consistena compatetic este dat de faptul c personalitile individuale sunt constituite din experienele comune, din faptul c n personalitatea fiecruia fiineaz prin, empatie i proiecie, ceilali. Se instituie o dependen existenial mutual; dispariia, plecarea sau nefericirea unuia este resimit ca o angoas i afectare a propriei fiine de ctre cellalt. Existena i fericirea celuilalt este condiie a integritii i fericirii proprii. Existena i fericirea unuia influeneaz compatia colectivului iar gradul de compatie al colectivului influeneaz existena i fericirea fiecrui membru.

Prin eul proiectiv sunt antrenate i complexe procese inter-cognitive, proiective. Eul fiecruia este, n parte dimensionat de caracteristicile fizice, psihice sau spirituale ale celorlali sau de sistemul de valori i cutume ale comunitii. Aceste sisteme, la rndul lor sunt, n parte, produse ale caracterelor membrilor comunitii. Procesele antreneaz imaginarul colectiv, caracteristicile fizice i morale, conduitele interpersonale, activitile, obiceiurilor, ritualurile etc.

Astfel, fiecare eu este component a unui imaginar i existene colective unitare i uniformizatoare. Tendina este ca fora de grup s depeasc pe cea a individului, determinnd i o anumit conformare de grup (Chelcea, 2008, pp. 271-273), procesele compatetice fiind foarte greu de monitorizat i controlat. Dinamica lor scap capacitii de reprezentare i modelare a membrilor. Comunitatea empatetic se instituie astfel ca o entitate, for n sine, ghidnd holistic procesul de formare a personalitii fiecrui membru al comunitii.

Comunitatea empatetic funcioneaz, prin cultura organizaional, i ca un sistem de simboluri ori valori care i au originea n personalitatea sau activismul persoanelor. Aceste simboluri, valori se constituie astfel n resorturi de jonciune i unitate ntre cele dou pri. Existena i funcionarea lor confer sentimentul de apartenen, de familiar, de cunoscut, confer confort, siguran, fericire, instituie un cadru afectiv-proiectiv de formare i dezvoltare a valorilor, ritualurilor, activitilor comune, de dezvoltare cultural i moral, un cadru de exprimare i satisfacere a trebuinelor de toate felurile, de formare sau sporire a stimei de sine.

Comunitatea empatetic astfel definit reflect i caracteristicile ancestrale ale fiinei i personalitii, ale modelului optim de convieuire uman/ social, instituindu-se i ca un pattern of behavior (Jung, 1991, 1994), un cadrul autentic prin care persoana se poate forma i manifesta conform definiiilor clasice filosofic-antropologice relative la natura i condiia uman, libertate i fericire autentic.

Aadar, comunitatea empatetic/ compatetic este mai mult dect un simplu sistem de relaii interpersonale, sociale, este un univers existenial unic i unitar de o complexitate enorm, n care opereaz specific timpul, spaiul, valorile, cutumele, ritualurile, juisana. Este o entitate existenial care se formeaz ontogenetic, se dezvolt sau regreseaz. Este un univers n care ia natere un fenomen socio-spiritual unic precum compatia.Chiar dac compatia i comunitatea empatetic se descriu preponderent cu termeni afectivi i, cum am precizat, au dinamici greu controlabile, este i un mediu cu o anumit predictibilitate, n care se pot face anticipri sau se pot preveni unele evoluii nefaste/ dramatice. Deci nu este, n chip necesar, o organizare de tip iraional. Prin dimensiunea i componenta intelectual-proiectiv comunitatea empatetic se instituie i ca un spaiu al contiinei, al libertii, al creaiei, al aciunii (Seciune preluat - adaptat i prelucrat - din volumul Caliti psihologic-sufleteti ale profesionistului n asistena social umanist, Petru tefroi, 2013, CreateSpace, Charleston SC, Amazon.com Company).Prin asimilarea valorilor, a celuilalt, alteritatea nu mai este un potenial pericol ci o parte a propriei contiine i a propriei personaliti, facilitnd coexistena i adaptarea. Alturndu-se, oamenii vor sfri prin a semna unii cu alii (Moscovici, 1998, p. 116). Au loc complexe procese/ fenomene de compatibilizare, complementalizare, inter-cunoatere, inter-acceptare. Se instituie cadre de colaborare, interese, proiecte i valori, reguli i obiceiuri comune. Pertinena acestora nu rezid doar din presiunea social, ca rezultat al instituionalizrii sau regulilor democratice ale majoritii, ci din asimilarea lor compatetic, din faptul c sunt parte a propriei personaliti/ suflet, a propriei identiti, a propriului status ontologic, sau propriului Eu, dar i din faptul c sunt legate indestructibil de satisfacerea trebuinelor.

Spre deosebire de societatea sau comunitatea instituionalizat, n care primeaz valorile i obiectivele colective ori instituionale, n comunitatea compatetic, n pofida forei holiste a acesteia, primeaz valorile i scopurile persoanelor care o compun, relaiile fiind de regul interpersonale, directe, contextuale.

Fenomenele i caracteristicile prezentate ne conduc la concluzia c ntre comunitatea compatetic i persoanele care o compun se instituie un echilibru ontologic, un optim existenial i funcional, n care se satisfac, n principiu, n mod armonios i neconflictual, att trebuinele personale ct i cele colective.

Comunitatea empatetic i compatia pot avea i influene nefaste, pot s fie un spaiu al non-valorii, al conflictului, ostilitii sau excluziunii/ marginalizrii sociale. Comunitatea empatetic poate avea o organizare i funcionare coerent dar fundat pe non-valoare, pe atitudini antisociale, sau poate fi slab organizat, nefuncional, imatur. n ambele cazuri membrii acestora sunt expui la nedezvoltare personal, marginalizare sau inadaptare social/ moral.

De cele mai multe ori disfunciile comunitii au mare legtur i cu lipsa perspectivei a proiectului, speranei. Se tie c una dintre notele definitorii ale fiecrui om este sperana. ns sperana nu este caracteristic doar persoanei ci i grupului, comunitii, societii. Este orientarea i proiectarea dorinelor n viitor, tendina de depi contingena care este entropic, i proiectarea n viitor, unde se afl resursele, idealurile, obiectul dorinei. Pentru aceasta se construiesc proiecte, mai mult sau mai puin materializate n documente, instituii etc. Majoritatea acestora se confectioneaz sau nsereaz n imaginarul colectiv, n cultur, n personalitatea oamenilor. Sociologia umanist are i aceast sarcin, s cerceteze aceste societi proiective, posibile, dezirabile i s aduc n prezent cunotine i instrumente pentru a ajunge ca idealurile, speranele s se materializeze. De aceea sociologia umanist poate fi considerat o tiin proiectiv.

Practic, societatea n interioritatea ei ontic este o confruntare permanent dintre un existent contingent, endemic i unul proiectiv, dezirabil, ideal, dintre un prezent material i legic, unde este incorporat i trecutul sincretizat, istoria i un viitor, care opereaz, n principal prin acest imaginar colectiv proiectiv, n care sunt reflectate speranele, idealurile, valorile. Ambele entiti se manifest precum nite fiine. Fiina necesar, sigur, real i fiina proiectiv, construit din vise, fantezii, experiene exaltante, idealuri sociale, valori, credine etc.

Procesul i etapele constituirii societii proiective sunt marcate de complexitatea, diversitatea factorilor, de natura i caracterul acestora precum i de antagonismul inerent dintre material i spiritual. Societatea prezent funcioneaz dup legi obiective i adoptate bine determinate, n timp ce societatea proiectiv este reglat de fenomene specifice mai degrab spaiului noetic i spiritual. Tendina societii reale, prezente de a se impune este de necontestat, fora realitii i materialitii este mult mai mare dect cea a lumii spiritului, axiologicului i imaginarului.

De aceea, impunerea societii proiective i deci impunerea valorilor, a idealurilor, proieciilor nu poate fi dect expresia unei presiuni formative, educative socializatoare, sistematizate i consistente. Aici intervine, aadar rolul proiectiv i proactiv al unei sociologii umaniste, de a se impune i pe plan tiinific n efortul de a studia societatea nu doar ca existen ci i ca speran, ideal, posibilitate, valoare i astfel de a rspunde unor nevoi mai complexe i de perspectiv ale oamenilor i societilor. Mai mult dect att, n forumul sociologiei umaniste, se identific i propun soluii, se promoveaz valori umaniste cu acoperire social sau societal, existnd avantajul c acestea au suportul tiinific al sociologiei ca disciplin a cunoterii i cercetrii riguroase a fenomenelor i proceselor sociale i societale.

Seciunea 4CONTEXTUL CULTURAL.

CULTURA, RELIGIA, MORALA

n scopul reprezentrii a ceea ce numim factori contextuali n teoria i practica asistenei sociale umaniste, n activitatea de evaluare i intervenie este crucial s se reliefeze importana factorului contextual cultural, i implicit religios i moral. Este, astfel, aproape imposibil s se vorbeasc de o comunitate format din oameni fr un set minim de valori, norme, cutume, obiceiuri, ritualuri, obiceiuri specifice.

Contextul, situaia social, sistemul client se instituie ca o entitate oarecum autonom, n care sunt proiectate componentele comunitii compatetice, cu rol principal de a institui existenial n sistemul socio-cultural i instituional al comunitii, care vine cu modele de organizare, valori, norme, bune practici, instituii, cutume. Sistemul nou instituit este astfel un compromis ntre context i comunitatea instituit. Va reflecta astfel, n mod armonios, caracteristicile i cerinele ambelor sisteme.

n general impunerea culturii, specificului cultural prin valori, norme, instituii se face i prin confruntare ori sacrificii. Indivizii trebuie s cedeze din drepturi i liberti pentru bunstarea i funcionarea comunitii, pentru ajutorarea persoanelor i grupurilor aflate n dificultate, vulnerabile, dezavantajate. Instrumente n acest scop sunt valorile, normele morale i religioase, legile, instituiile, administraia/ politica/justiia.

Buna funcionare a unei comuniti, cu preocupri pentru sprijinul i empowermentul persoanelor i grupurilor vulnerabile este aceea solid din punct de vedere moral, religios, cultural, instituional, chiar dac acest lucru nu nseamn c se elimin aprioric situaiile de risc i dificultate, problemele sociale/ umane. Oricum ns, o comunitate cu grad ridical de dezvoltare cultural i moral este un indiciu semnificativ de normalitate, funcionalitate i eficien, surs de normalitate, fericire i mplinire personal pentru membrii acesteia.

ntr-o comunitate dezvoltat cultural i instituional membrii acesteia nu sunt simple organisme n cutare de hran, securitate i supravieuire, nici simple elemente amorfe n mecan


Recommended