Date post: | 04-Jun-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | miruna-craciun |
View: | 243 times |
Download: | 1 times |
of 32
8/13/2019 Filosofia suprarealista
1/32
1
MariaSIMO
NF
ilosof
iasupr
arealist
.
U
nm
o
dde
a
c
o
n cep
ea
rt a
8/13/2019 Filosofia suprarealista
2/32
2
,, Nu eu sunt bufonul, ci societatea monstruos de cinic i naiv de incontient
care pretinde c este serioas numai pentru a-i ascunde mai bine nebunia. eu n
schimb nu sunt nebun
Salvador Dali
8/13/2019 Filosofia suprarealista
3/32
3
TRSTURI ESENIALE ALE ARTEI I FILOSOFIEI
Faptul c ntre losoe i art exist o strns legtur este de
netgduit, iar acest lucru nu se datoreaz numai faptului catt losoa, ct i arta sunt pri eseniale ale spiritului uman,
c ambele contureaz omul scondu-l din animalitate, ci mai ales c prin
losoe i art, omul ncearc nu numai s cunoasc lumea ci i s creeze
o lume, s devin demiurg al acestei lumi, o lume de care este n continuu
nemulumit i asupra creia i exercit necontenit efortul creator, ncercnd
s o aduc la stadiul de perfeciune. Faptul c ambele discipline tind ctre
un ideal, nu nseamn c ele (losoa i arta) sunt preocupate doar de ceeace ar trebui s e, de lumea virtual pe care ncearc s o aduc n concret,
de fapt att losoa ct i arta ncearc s contientizeze ceea ce este i ceea
ce ar trebui s e, n efortul de a stabili un echilibru ntre existen concret
i existen de ordin ideatic, pe care omul ncearc s o creeze dintr-o nevoie
interioar de a da un sens lumii i existentei sale. Dac losoa a aprut din
nevoia omului de a nelege, arta a aprut din nevoia omului de a exprima
ceea ce nelege ( sau, nu nelege) i ceea ce simte, astfel cele dou disciplinesunt complementare, sunt n strns legtur nuienndu-se reciproc.
Filosoa ind o disciplin de maxim generaltate, una din trsturile
sale fundamentale ind de a exprima judeci de valoare, judeci de ordin
axiologic, i asum rolul de a exprima judeci de ordin etic i estetic asupr
tuturor lucrurilor sau faptelor, deci i asupra artei. Astfel losoa ncearc s
i asume rolul de judector al artei, prin judecile sale de valoare ncercnd
s impun niste reguli i norme de care arta ar rebui s in cont. Dar cumomul nu este doar o in care s exprime judeci de valoare i cre se
supune acestora ci i o in care se revolt mpotriva tuturor constrngerior,
prin art, omul, ncerac s se deneasc pe sine ca in liber, care i
exprim gndurile, sentimentele i aspiraiile fr s in cont de judecile
de ordin estetic i etic existente, intrnd deseori n conict cu judecile de
valoare impuse de losoe, dorind s i impun modul de exprimare ntr-o
arie n care s se sustrag judecii losoce, i reprondu-i acesteia cncerc s introduc judeci raionale ntr-o sfer n care domin iraionalul.
8/13/2019 Filosofia suprarealista
4/32
4
Bineneles c losoa, ind prin trsturile sale o disciplin iscoditoare,
caut intotdeauna s cerceteze i s exprime judeci asupra tuturor
lucrurilor, iar arta nu poate scapa de sub lupa sa iscoditoare i de sub ochiul
su necruttor.
Cnd spunem c arta nu ine cont de judecile de valoare de ordinestetic, nu susinem c arta se sustrage normelor estetice ci doar c aceasta
(arta) ncerc s impun noi norme i moduri de interpretare valoric,
c doreste s gseasc noi moduri de exprimare artistic. Astfel, arta se
aseamn cu losoa, doar c dac aceasta din urm caut s gseasc noi
moduri de interpretare i nelegere, art caut noi moduri de exprimare,
ind n permanet nemulumit de modurile de exprimare existente. Astfel
cele dou discipline (art i losoa) vizeaz originalitatea, ncercnd ssparg barierele oricre constrngeri i urmrind ntotdeauna libertatea de
exprimare a spiritului uman.
Arta ind un mod de exprimare a spiritualitii i contiinei umane nu
poate separata de losoe, ind puternic inuienat de modul de gndire.
Dac losoa ncearc s explice tot ceea ce se prezint contiinei umane,
arta este preocupat de modul de exprimare, procesnd mai mult intuitiv
dect raional. Astfel losoa i arta sunt dou discipline complementarecu ajutorul crora omul se denete pe sine ca in unic n univers,
contient de sine i de ceilali. Att prin art ct i prin losoe, omul nu doar
contientizeaz lumea din jurul su, dar i devine creator al unei lumi, prin
losoe i art omul trece dincolo de existena concret i vizeaz absolutul,
trece la lumea ideilor, o lume eliberat de orice constrngeri i bogat n
semnicaii. n aceast lume (a ideilor), omul i proiecteaz aspiraiile i ina
despovrat de tot ceea ce este efemer i schimbator, n aceast lume i cauttemeiul ncercnd s neleag rostul i sensul existenei sale. Deci losoa i
arta vizeaz transcendentalul, pe care l ia ca temei al demersurilor lor, prin
saltul la transcendent cele dou (losoa i arta) se denesc ca discipline ale
spiritualitii umane.
Dac arta ncerc s nvluie adevrul n simboluri, metafore; losoa
ncerc din contra s descifreze simbolurile. Arta ncearc, aa cum spunea
Blaga s adncesc misterele n timp ce losoa ncerc s le lumineze,
s le descifreze, fcndu-le astfel accesibile cunoaterii raionale. Altfel spus
8/13/2019 Filosofia suprarealista
5/32
5
prin art i losoe se menine un echilibru existenial necesar.
Fiind dou discipline ale spiritualitii umane, losoa i arta nu
numai c sunt eseniale dezvoltrii i meninerii condiiei umane, dar i
stau la baza ntregii culturi umane. Ambele discipline sunt preocupate de
aceleai noiuni precum : Libertate, Dumnezeu, Moarte, Via, Bine, Frumos.Problematica acestor noiuni este interpretat de ctre losoe i arta pe ct
de asemntor pe att de diferit. De modul n cre se preocup ceste dou
discipline de aceste noiuni ne vom ocupa n lucrarea de faa, iar indc
arta n ansamblul disciplinelor sale este foarte complex ne vom ocupa
n special de arta suprarealist, ca arta ce deneste spiritualitatea omulu
contemporan, marcat de tiientizarea excesiv i cuprins de frustrri i
angoas ntr-o lume n cre opusele exist i l atrag n aceeai msur. Destulde lucid i de nonconformist, arta suprarealist scoate la iveal dorine
i sentimente adnc nrdcinate n ncontientul omului contemporan,
provocnd indignare prin aceast dezgolire ce depeste barierele raionale
i evadeaz din intimitatea lumii onirice prezentnd contientului ceea ce
acesta refuz s accepte i ncerc s ngroape ct mai adnc n incontient.
Astfel artistul suprarealist ni se prezint ca un aventurier al realitii
onirice ce are capacitatea a nlture limitrile raionale i s prezinte spirituluman dezgolit pn la esene, prin acest dezgolire ncercnd s arate
nebunia ce ne nconjoar i zbuciumul luntric al omului condamnat s
triasc ntr-o lume a contrastelor. Dincolo de controlul ratiunii i de gulerul
scrobit al haine, n om se d o lupta ntre dorine pe care acetia ncearc
s le nbue, s le sugrume, dar pe care nu le poate lichida i care refuleaz
n momentul n care raiunea, acest cine de paz al contiinei umane i
pierde vigilena.. Ignornd orice urm de puicitate artistul suprarealist neprezint vulgaritatea celor mai ascunse dorinte ale noastre, dorine pe cre
refuzm s le acceptm i crora ncercm s le negm existena. Astfel
artistul suprarealist este un alchimist ce are curajul s i accepte nebunia i
s o transforme n art. Prin art sa, artistul se elibereaz de monstrii launtrici,
de himerele ascunse ale incontientulu nostru, pentru el arta ind o terapie
a spiritului.
Cu o mare putere de introspecie artistul scotnd la iveal dorinele i
sentimentele pe care doar un psihanalist ar n stare s le descopere. ntre
8/13/2019 Filosofia suprarealista
6/32
6
lumea de aici i lumea de dincolo, artistul se aa n cutarea unor puncte
de susinere pe care s i sprijine existena, i negsind aceste puncte se
angajeaz ntr-o cutare permanent, ntr-o munc sisic, n care singura
consolare a artistului este libertatea sa de exprimare, libertate pe care o
consider esenial pentru a putea crea i mai ales pentru a putea exista.n aceast lucrare vom ncerca s prezentm gndirea din spatele
acestui curent ca o losoe aparte direrit de losoa propiu-zis, dar strns
nrdcinat n aceasta. Filosoa suprarealist dei este o losoe aparte
nu se detaeaz de losoa n genere i este parte integrant a acesteia din
urm, preocupat ind de aceleai probleme dar pe care le interpreteaz
ntr-o viziune propie.
8/13/2019 Filosofia suprarealista
7/32
7
,,Suprarealismul este credina n realitatea superioar a unor forme
de asociere pn atunci dispreuite,n omnipotena visului, n jurul
dezinteresat al gndirii
Andre BRETON
8/13/2019 Filosofia suprarealista
8/32
8
Capitolul 1
Istoria artei suprarealiste
Pentru o mai bun nelegere a losoei, a gndirii suprarealiste,
ne-am gndit s prezentm un scurt istoric al acestei arte i
abia apoi s analizm i s ncercm s nelegem curentul
suprarealist. Este esenial s prezentm modul n care curentul suprarealist a
aprut n spiritualitatea uman, modul n care el s-a dezvoltat, pentru a putea
nelege mai bine problematica acestei lucrri. Primul care a utilizat termenul
ntr-o accepie legat de creaia artistic a fost Guillaume Apollinaire n Les
Mamelles de Tirsias, subintitulat dram suprarealist (reprezentat n
1916). nceputurile micrii se leag de grupul (nonconformist i de evident
protest antiburghez) de la revista parizian Littrature (1919) condus
de Andr Breton, Louis Aragon i Phillipe Soupault, care reclamndu-
se de la tutela artistic a lui Arthur Rimbaud, Lautramont i Stephane
Mallarm capteaz tot mai mult din ndrzneal spiritului nnoitor i
agresiv al dadaismului (mai ales dup ce n 1919, acesta i mutase centrul
de manifestare de la Zrich la Paris). De altfel, att n Littrature (unde Breton
public, n colaborare cu Phillipe Soupault, Cmpurile magnetice, primul
text specic suprarealist), ct i n alte reviste, textele dadaiste alterneaz cu
cele ale noii orientri, ce avea s se numeasc apoi suprarealism. Sunt dou
micri apropiate, avnd scriitori comuni, dar aliana nu va dura.
n 1922 se produce ruptura i, dup doi ani de frmntri, cutri i
tensiuni polemice, se constituie grupul suprarealist (Andr Breton, Louis
Aragon, Phillipe Soupault, Paul luard, Bernard Peretetc.). Relativ la geneza
suprarealismului, dei unii cercettori autorizai (recent M.Sanouillet)
consider c suprarealismul nu a fost altceva dect forma francez a
dadaismului, Andr Breton, dimpotriv, a susinut totdeauna c este inexact
i cronologic abuziv s se prezinte suprarealismul ca o micare ieit din
Dadaism.
n 1924 Andr Breton, public primul su Manifest al suprarealismului
n care, xnd net anume repere ale micrii antitradiionalism, protest
antiacademic, explorarea subcontientului, deplin libertate de expresie,
8/13/2019 Filosofia suprarealista
9/32
9
nlturarea activitii de premeditare a spiritului n actul creaiei artistice etc.
o denete astfel: Automatism psihic prin care i propune s exprime, e
verbal, e n scris, e n orice alt chip, funcionarea real a gndirii, n absena
oricrui control exercitat de raiune, n afara oricrei preocupri estetice
sau morale. Suprarealismulsusine c adevrul i arta se a n realitateasuperioar a anumitor forme de asociaie bazate pe atotputernicia visului,
pe jocul dezinteresat al gndirii eliberate de constrngeri.
Astfel se delimiteaz dou direcii: cea anarhist, ortodox, de la
revista Rvolution surraliste a lui Breton (care, n manifestul Legitim
aprare respinge ideea oricrui control, chiar marxist asupra experienelor
vieii interioare) i cea comunist reprezentat de revista Claire (director
Jean Berbier) spre care vor gravita, pn la urm, majoritatea suprarealitilorcu excepia lui Breton (care ader, n 1927, la Partidul Comunist Francez, dar
vrea s pstreze o total independen artistic).
Disensiunile politice survin i mai violent dup 1929, cnd cazul Leon
Trotzky produce noi scindri ntre suprarealitii protestatari, aa-zis staliniti
(Louis Aragon, Paul luard, Pablo Picasso, P. Naville, George Sadoul etc.) i cei
trotzkyti, susinui de Breton, sau cei reprezentnd un crez exclusiv artistic
(Roger Desnos, G. Ribemont-Dessaignes, Antonin Artaud, Roger Vitrac,etc.).
n 1929, la data de 15 decembrie, Breton public Al doilea manifest al
suprarealismului , n care ncerca s stabileasc incidena dialectic ntre vis
i aciunea social, ntre activitatea poetic, psihanaliz i actul revoluionar,
iar n 1933 se rupe total de comunism considerndu-se reprezentantul
autentic al suprarealismului pur(la care vor adera, ntre alii, Ren Char,
Luis Bunuel, Salvator Dali). n 1938, Breton pleac n Mexic, unde fundeazmpreun cu Leon Trotzky Federaia internaional a artei independente
i, alturi de acesta i de Diego Riviera, public al treilea Manifest al
suprarealismului ( n realitate redactat de Trotzky). n timpul celui de-al
doilea rzboi mondial i al ocupaiei Franei, Breton este n SUA (va i
acuzat de dezertare de ctre suprarealitii din patrie, care particip activ la
Rezisten).
Breton se ntoarce n Frana n 1946, ncercnd s renvie un nou
grup suprarealist, dar fr rezultate notabile. Se poate aprecia c o dat cu
8/13/2019 Filosofia suprarealista
10/32
10
al doilea rzboi mondial suprarealismul , chiar dac a supravieuit n unele
forme i aspecte epigonice, nu a mai constituit o micare cum fusese n
perioada interbelic. Experiena suprarealismului din care Breton a fcut
o adevrat cruciad pentru recuperarea total a forei noastre psihice
depea literatura i urmrea, n fond o modicare a sentimentului vieii,prin negarea distinciei dintre existent, virtual, potenial i neexistent i
printr-o abandonare total fa de automatismul psihic pur, singurul
capabil s determine acest punct al spiritului n care viaa i moartea, realul i
imaginarul, comunicabilul i necomunicabilul, naltul i adncul, nceteaz
de a mai simite n chip contradictoriu.
n condiiile unei violente (pn la scandal) polemici
anticonvenionaliste, dorindu-se realizarea climatului libertii absolute,se caut faptul psihic nud i elementar(n lumea subcontientului, a
experienelor onirice, a mecanismelor sueteti iraionale transmise direct,
fr intervenia cenzurii logice), considerndu-se ca ind unica modalitate
revelatoare a veritabilei noastre esene i potenialiti. Proclamata revoluie
supranaturalist pentru eliberarea eului era, adesea, un anarhism destructiv,
ce a evoluat spre o frond ndreptat mpotriva structurilor logice a cror
alterare i abolire devine programatic i este urmrit att prin exaltareapsihanalizei(cultivarea lumii tulburi a complexelor, a proieciilor onirice,
a halucinaiilor), ct i pe alte ci, de la hipnoz i delir pn la drogare i
patologie declarat (demen, paranoia etc.). Suprarealismul a lsat vizibile
amprente i n alte literaturi din perioada interbelic.
Un aspect specic l-a luat n Spania (unde imagismul debordant
este o tendin constant a spiritului spaniol, nclinat spre o deformare a
datelor reale, mpinse adesea n planul metamorfozelor onirice). n poeziea fost prezent, cu accente diferite, n experiena scriitorilor generaiei din
27, ca i ali poei (Juan Larrea, Rafael Alberti, chiar Garcia Lorca, Vicente
Aleixandre, Damaso Alonso, Manuel Altolaguirre, Emilio Prados, Pablo
Salinas).
n Italia, unde nu a cunoscut o prea mare dezvoltare - cu toat strduina
lui Curzio Malaparte i a revistei Prospective de a-l aclimatiza i propaga) -
suprarealismul e vizibil, parial mcar, n opera lui Massimo Bontempelli,
n poezia lui Antonio Palazzeschi, Alfonso Gatto, Salvatore Quasimodo, .a
8/13/2019 Filosofia suprarealista
11/32
11
.
La fel n Anglia, unde cel mai de seam reprezentant este David
Gascoyne i grupul lui din jurul revistei New Verse. Forme i nuanri
particulare a luat n SUA unde i-a prelungit ecourile, sporadic, i dup al
doilea rzboi mondial. Pe lnginevitabilele excese anarhiste, suprarealismul a exaltat o literaturpoezie(G.
Picon), o uiditate liric, o libertate asociativ, o dinamizare a metaforei, un
gest al aventurii spirituale, care au lrgit i au adncit sensibilitatea poetic a
contemporaneitii. Suprarealismul n pictur. Fondatorii
suprarealismului au fost poeii. Termenul Surralisme a luat natere n
anul 1917, cnd poetul Guillaume Apollinaire, nainte de a da la tipar piesa
de teatru Snii lui Tyresias, i schimb subtitlul n ultima clip din dramsupranaturalist n dram suprarealist. Scriitorul Andr Bretonpreia acest
termen i-l folosete ntr-un articol intitulat Pentru Dada (1920), pentru ca n
1922 s publice Manifestul suprarealismului. Prin urmare, totul a nceput de
la literatur, abia apoi suprarealismul i va atrage pe artitii care practic alte
arte, pentru ca, n cele din urm, s se schimbe percepia asupra lumii care
devine albastr ca o portocal (Paul Eluard).
n anul 1916, de la fereastra autobuzului n care se a, Andr Breton zrete la expoziia organizat de o galerie de pe rue Botier tabloul Creier
de copil. Pnza al crei autor este Giorgio De Chirico l fascineaz. Dup
rzboi Breton i va cunoate pe Picabia, Duchamp, Max Ernst, cumpr
tablouri i i formeaz o bogat colecie. n anul 1924, adreseaz o ntrebare
fundamental: Este, oare, posibil o pictur suprarealist? La ceast
ntrebare vor rspunde - ecare n stil propriu - Max Ernst, Joan Mir, Andr
Masson, Yves Tanguy, Salvador Dal, Ren Magritte i Paul Delvaux.Aceste personaliti sunt ntregite de ali artiti la fel de talentai, dei mai
puin cunoscui, cum ar artista american Kay Sage sau romnul Victor
Brauner.
Suprarealitii i expun lucrrile n timpul unor expoziii ce vor deveni
un loc i o ocazie potrivite pentru orice fel de provocare care marcheaz
caracterul revoluionar al micrii. Cnd se spune despre suprarealiti c
sunt pictori ai schimbrii venice - explic n anul 1934Max Ernst - nu trebuie
s nr ateptm de la ei s-i copieze pe pnz visele nocturne (nu ar dect
8/13/2019 Filosofia suprarealista
12/32
12
un naturalism naiv i descriptiv), i nici ca ecare dintre ei s creeze din
elementele viselor lor propriul univers restrns n care s se simt bine sau s
dea fru liber agresiunii lor (aceasta ar o evadare n afara timpului).
Ba dimpotriv nseamn c ecare are deplina libertate s se mite cu
ndrzneal i absolut dezinvoltur ntr-o zon care se a la grania dintrelumea interioar i cea exterioar care, dei nu este foarte precis, posed o
deplin realitate (suprarealitate!) zic i psihic.
Operele pictorilor suprarealiti sunt mrturie a cutrilor unor
terenuri virgine, a unei lumi niciodat reprezentate pn atunci, pe care
suprarealismul dorete s o descopere prin revoluiua mental ai crei
motenitori mai suntem nc i astzi.
Salvador Dal (Salvador Domingo Felipe Jacinto Dal Domenech) (11 mai 1904,Figueras - 23 ianuarie 1989, Figueras) a fost un pictor spaniol, originar din
provincia Catalonia, reprezentant al curentului suprarealist n art. Graie
apariiilor excentrice i megalomaniei sale, Salvador Dal devine o vedet
mondial, care reuete s foloseasc fora mass-mediei pentru a-i spori
averea i gloria.
nc de copil, manifest un viu interes pentru pictur, primele ncercri
le face pe cutii de carton pentru plrii, primite de la mtua sa, modist.Familia locuiete la Figueras, ntr-o var, prinii l trimit la Moula de la Torre,
la unul dintre prietenii lor, Ramon Pichot, pictor impresionist. Convins de
talentul lui Salvador, Pichot i sugereaz s-i continue studiile n Madrid. n
1918, va avea prima expoziie a operelor sale n teatrul local din Figueras.
n 1921 intr la Academia de Arte Frumoase San-Fernando din
Madrid, unde se mprietenete cu Federico Garca Lorca i Luis Bunuel, dar -
decepionat de sistemul de predare - incit studenii la manifestri de protesti este exclus din coal. ncepe s poarte favorii, pantaloni scuri, pardesiu
lung i plrie de psl i s fumeze pip.
Este interesat de futuritii italieni, apoi de coala de Metazic a lui
Giorgio De Chirico, care i va inuena considerabil evoluia artistic, mai cu
seam c lecturile pasionate din Freud treziser vocaia pentru manifestrile
incontientului n art.
n anul 1926 se duce la Paris, unde vine n contact cu ambiana
intelectual a capitalei Franei, n acel timp n plin efeverscen
8/13/2019 Filosofia suprarealista
13/32
13
suprarealist, i face cunotin cu Andr Breton , Pablo Picasso, Joan Mir i
Paul Eluard. n acest cerc suprarealist se mprietenete mai ales cu scriitorul
francez Ren Crevel, care i va dedica pictorului o brour intitulat Dal sau
antiobscurantismul (1931).
Metoda paranoico-critic Dal este entuziasmat de micareasuprarealist, n care vede posibilitatea manifestrii imaginaiei sale
exuberante unit cu o virtuozitate tehnic a desenului i culorii. Nerespectnd
niciun fel de reguli, n 1934 este exclus din grupul artitilor suprarealiti, ceea
ce nu-l mpiedic s se considere singurul artist capabil de a capta formele
suprareale. Ca alternativ la automatismul psihic preconizat de Breton,
Salvador Dal recurge la propriul su stil ca metod paranoico-critic, pe care
o denete drept o metod spontan a cunoaterii iraionale care const ninterpretarea critic a reveriilor delirante. Astfel, imaginile pe care pictorul
ncearc s le xeze pe pnz deriv din agitaia tulbure a incontientului
(paranoia) i reuesc a cpta form numai datorit raionalizrii delirului
(momentul critic).
Din aceast metod au rezultat imagini de o extraordinar fantezie
pn la stupefacie. Tehnica adoptat este aceea a picturii din Renatere ,
din care preia doar exactitatea desenului i cromatismul, nu ns msuraechilibrului formal. n picturile sale prevaleaz efecte iluzioniste i o
complexitate tematic care amintesc empfaza i exuberana barocului
iberic. Dal recurge la spaii largi n care include o mare cantitate de elemente
- oameni, animale obiecte - ntr-o combinaie iraional a raporturilor i
deformare a realitii. n 1929 ntlnete pe Gala Diaconov, soia poetului
Paul luard, pentru care face o pasiune ce nu se va stinge tot restul vieii lui.
Reuete s o despart de luard, Gala devenindu-i nu numai soie, dar imuz inspiratoare, reprezentnd-o n multe din picturile sale. Graie Galei,
Dal va cunoate n cele din urm dragostea trupeasc, care i fusese pn
atunci cu desvrire strin, salvndu-l de nebunie, dup cum a mrturisit
artistul.
ntre 1939 i 1948 triete la New York, unde expoziiile sale obin un
succes triumfal. Artistul se complace ntr-o mndrie provocatoare i creeaz
teme n care apare, obsesiv, un univers sub semnul erotismului, sadismului,
scatologiei i putrefaciei. Se plimb pe strzile New York-lui cu un clopoel,
8/13/2019 Filosofia suprarealista
14/32
14
pe care l folosete pentru a atrage atenia asupra sa - gndul c ar putea trece
neobservat este pentru el la fel de insuportabil ca srcia i smCnd acord
interviuri, vorbete despre sine la persoana a treia, folosind formularea
divinul Dal sau pur i simplu divinul. Explic n mod savant cum mnnc
n ecare diminea jambon cu dulcea de trandari, cum noat n ecarezi douzeci de minute, face o siest de apte minute, dar mrtrurisete c
frica de moarte nu l prsete niciodat. Susine c aceast spaim este,
mpreun cu libido-ul, motorul creaiei lui.
Pn n ultima perioad a vieii lui, Dal a continuat s alimenteze pn
la extrem faima sa de artist excentric, original pn la limita delirului, devenit
cu timpul prizonierul propriului su personagiu, orgolios i imprevizibil. n
1975 primete un titlu nobiliar, devine marchiz de Pubol, deoarece n aceltimp locuia n castelul Pubol, pe care i-l oferise Galei.
Gala moare n 1982, n 1983 Dal picteaz ultimul su tablou, Coada
de rndunic. Dup un accident n care sufer arsuri grave, se retrage din
viaa public. Prsete castelul i se adpostete n turnul Galatea din al
su Teatro-Museo, unde va muri n ziua de 23 ianuarie 1989, la Figueras,
localitatea n care s-a nscut.
Max Ernst (n. 2 aprilie1891, Brhl- d. 1 aprilie 1976, Paris) a fost un pictorisculptor modernistgerman, care a aderat n1919 la curentul dadaist, pentru ca,
n anul 1924 - o dat cu apariia ocial a suprarealismului - s se ncadreze n
aceast micare. Max Ernst, ul unui pictor care lucra la
o coal de surdo-mui, s-a nscut la 2 aprilie 1891 n orelul Brhl, lng
Kln. n anul 1908 ncepe s studieze Filosoa, Psihologia i Istoria Artelorla
Universitateadin Bonn, unde i va cunoate pe pictorul August Macke - care
l introduce n grupul Der Blaue Reiter (Clreul albastru) - i pe sculptorulHans Arp, cu care va deveni prieten foarte apropiat. nceputurile sale artistice
stau sub inuena pronunat a expresionismului german pe de o parte, i a
operelor lui Giorgio De Chirico pe de alt parte. Citete de asemenea foarte
mult, cunoate operele lui Sigmund Freud, Guillaume Apollinaire i Arthur
Rimbaud. n timpul primului rzboi mondial este rnit i demobilizat. n
anul 1918 se cstorete cu Lou Strauss, dar, n 1922, dup naterea unui u,
csnicia lor se destram.
Dup ce se ntoarce la Kln se mprietenete cu pictorul Johannes
8/13/2019 Filosofia suprarealista
15/32
15
Theodor Baargeld i - mpreun - ader n 1919la micarea dadaist, cu care i
familiarizase Hans Arp. Baargeld, Arp i Ernst vor crea aa-numitele Fatagaga
(prescurtare de la Fabrication de Tableaux Garantis Gazomtriques:
Fabricare de tablouri garantat gazometrice), lu crri comune aprute
din experimente legate de legea hazardului. i prezint colajele la TrgulInternaional Dada de la Berlin, din anul 1920. n anul 1921, Andr Breton
prezint publicului parizian o selecie a operelor lui Max Ernst. Un an mai
trziu, artistul sosete la Paris, unde va rmne cea mai parte a vieii.
Max Ernst este una dintre personalitile marcante ale dadaismului.
Din aceast perioad pstreaz - printre altele - plcerea pentru experimente.
n decursul ntregii sale cariere nu va nceta s elaboreze noi mijloace de
expresie i creaie. Se servete n manier original de metoda colajului,n 1925 imagineaz tehnica frotajului, care const n frecarea creionului pe
hrtia xat n crpturile din parchet i, ulterior, n completarea imaginilor
astfel obinute cu motive personale. Colajele lui Ernst - spre deosebire
de acele hrtii lipite ale cubitilor sau de asamblajele Merz ake lui Kurt
Schwitters - sunt fragmente de poezii dadaiste, transcripii extravagante sau
descrieri banale, adeseori redactate n mai multe limbi. Max Ernst dezvolt
i alte tehnici semiautomate: amprente, zgrieturi (grattage), decalcomanii,fotomontaje sau dripping-uri (metod constnd n mprtierea vopselei
cu ajutorul unui beior pe pnza ntins jos pe podea). Max Ernst nu a
primit viz pentru a participa n 1921 la expoziia sa de la Paris organizat
de Andr Breton, Frana ind nc dominat dup primul rzboi mondial
de sentimente antigermane. Cteva luni mai trziu, Andr Breton i Max
Ernst se ntlnesc n Tirol, apoi Breton i Paul luardcu soia lui Gala pleac
la Kln. Max Ernst se mprietenete cu luard i devine amantul soieiacestuia. luard, adept al iubirii libere, nu protesteaz, o va ceda de fapt mai
trziu denitiv pe Gala lui Salvador Dal. . Din anul 1924 pn n 1938, Max
Ernst este unul din reprezentanii de frunte ai picturii suprarealiste, n mod
evident sub inuena lui Giorgio De Chirico. Totui Ernst se deosebete de
predecesorul su prin dimensiunea uneori blasfemic (Maica Domnului
pedepsind pe Pruncul Iisus, 1926, Piet sau revoluia nocturn, 1923) a
operei sale, motenire a spiritului anarhic specic revoltei dadaiste. n 1929,
se ntlnete cu Alberto Giacometti i public romanul-colaj Femeia cu o
8/13/2019 Filosofia suprarealista
16/32
16
sut de capete, colaboreaz cu Salvador Dal la lmul suprarealist Vrsta de
aur. Cultul pentru insolit se pstreaz i n sculpturile sale, unde - concrete i
pregnante - volumele au totui capacitatea de a instaura conveniile visului.
n anul 1925, dup apariia ocial a suprarealismului , Ernst ader la
aceast micare, din care va mai trziu de dou ori exclus, n 1938 i 1954.Din 1922 se stabilete la Paris i este cosemnatar al revistei Manifestul
Suprarealismului, particip la toate expoziiile micrii i se ndrgostete de
Marie-Berthe Aurenche, care n ochii lui posed frumuseea personajelor lui
Botticelli. O va prsi totui pentru o tnr irlandez, Leonora Carrington,
pictori ca i el. Amndoi pleac n 1941 n America, Leonora se mbolnvete
ns de o afeciune psihic, iar Ernst i gsete scparea cu o alt amant,
Peggy Guggenheim, din familia cunoscuilor colecionari de art, cu care sei cstorete, dar csnicia lor nu va dura nici mcar un an. n 1942, pleac n
Arizona cu pictoria Dorothea Tanningg, cu care se va cstori n anul 1946.
Va reveni n Frana n 1953, iar un an mai trziu primete Marele Premiu la
Bienala de la Veneia, fapt pentru care grupul suprarealist l renegCreaia lui
Max Ernst, localizat n afara picturii - dup cum singur obnuia s spun -,
va inuena n mod considerabil numeroase generaii de artiti, mai ales n
Statele Unite, ca Jackson Pollocksau Robert Motherwell.Victor Brauner (n. 1903, Piatra Neam - d.12 martie 1966, Paris) a fost
un pictor suprarealist evreu, originar din Romnia.Fiu al unui fabricant de
cherestea din Piatra Neam i frate al folcloristului Harry Brauner, Victor
Brauner urmeaz coala primar la Viena, unde familia se stabilete pentru
civa ani. Familia sa revenind n ar (1914), Victor i continu studiile la
coala evanghelic din Brila; n aceast perioad ncepe s-l pasioneze
zoologia.Frecventeaz coala de Arte Frumoase din Bucureti (1919 - 1921) i
coala particular de pictur a lui H. Igiroeanu. Viziteaz oraele Flticeni
i Balcic, i ncepe s picteze peisaje cezanniene. Apoi, dup propria-i
mrturisire, trece prin toate fazele: dadaiste, abstracioniste, expresioniste.
n 1924, la 26 septembrie, are loc prima sa expoziie personal, la Bucureti, la
Galeriile Mozart. n aceast perioad l ntlnete pe poetul Ilarie Voronca ,
cu care va nina revista 75HP, n care Victor Brauner public manifestul
Pictopoezia i un articol Supra-raionalismul. Picteaz i expune Cristos la
8/13/2019 Filosofia suprarealista
17/32
17
Cabaret (n maniera pictorului Georg Grosz) i Fata din fabric (n maniera
lui Holder). Particip la expoziia Contimporanul (noiembrie 1924). n 1925
face primul voiaj la Paris, de unde se ntoarce n ar, la Bucureti n 1927.
n perioada 1928 - 1931 colaboreaz la revista Unu, revist de avangard,
cu concepii dadaiste i suprarealiste, n care public reproduceri dupmajoritatea tablourilor i desenelor sale: desene limpezi i portrete fcute
de Victor Brauner prietenilor si, poei i scriitori
n 1930 se instaleaz la Paris, unde l ntlnete pe Brncui, care-l
iniiaz n arta fotograc. Tot n aceast perioad se mprietenete cu poetul
romn Benjamin Fondane i l ntlnete pe Yves Tanguy, care-l va introduce
mai trziu n cercul suprarealitilor. Locuiete pe strada Moulin Vert, n
acelai imobil cu Giacometti i Tanguy. n acest an picteaz Autoportretulcu ochiul scos, tem premonitorie.
n 1933 are loc prima expoziie personal la Paris, la Gallerie Pierre,
prezentat de Andr Breton. Sunt expuse o serie de tablouri n care tema
ochiului e mereu prezent: Puterea de concentrare a domnului K i Straniul
caz al domnului K sunt tablouri pe care Andr Breton le compar cu piesa
Ubu Roi a lui Alfred Jarry, o imens satir caricatural a burgheziei.Victor
Brauner particip la toate expoziiile suprarealiste.n 1935 revine n ar, la Bucureti. Se ncadreaz aici n rndurile
Partidului Comunist pentru scurt vreme i fr o nregimentare expres.
La 7 aprilie 1935 are loc vernisajul unei expoziii personale, n sala Mozart
unde are loc i lansarea unui catalog. Catalogul prezint 16 picturi cu un
vers, cu o imagine suprararealist, delicioase prin insolitul lor, poate creaii
ale unui dicteu automat i, precis, fr nici o referire la pnza respectiv.
Sunt redactate n francez. Savoarea lor se pstreaz i n romneasca lortranspunere. Expoziia a prilejuit apariia n ziare i reviste a numeroase,
interesante articole critice i luri de atitudine cu privire la suprarealismul n
arte i literaturt.
Alte aprecieri despre participrile lui Brauner la expoziii suprarealiste:
Acest curent cu toata aparena sa de formul absurd... este un punct
de tranziie spre arta care vine. (D. Trost, n Rampa din 14 aprilie 1935). n
Cuvntul Liber din 20 aprilie1935, n articolul Expoziia lui Victor Brauner,
Miron Radu Paraschivescu scria: Fa - de exemplu - de ceea ce putem vedea
8/13/2019 Filosofia suprarealista
18/32
18
n slile de expoziie vecin lui Victor Brauner, pictura acestuia nsemneaz
integrare, atitudine care, n msura artisticului este social. Fiindc V. Brauner
ia atitudine prin nsi factura i ideologia plasticii lui.
n ziua de 27 aprilie, creeaz ilustraiile pentru culegerea de poeme
a poetului Gellu Naum Drumeul incendiar i Libertatea de a dormi pefrunte. n 1938 se ntoarce n Frana. La 28 august, pierde ochiul stng ntr-o
disput violent care a avut loc ntre Dominquez i Esteban Frances. Victor
Brauner, ncercnd s l apere pe Esteban, a fost lovit cu un pahar aruncat
la Dominquez: premoniia s-a adeverit. Episodul l inspir pe scriitorul
argentinian Ernesto Sabato care l folosete n romanul su Despre eroi i
morminte.
n acelai an ntlnete pe Jaqueline Abraham care-i va deveni soie.Creeaz o serie de picturi numite lycantrope sau uneori chimere. n
1940 prsete Parisul nsoit de Pierre Malbille. Locuiete ctva timp la
Perpignan, la Robert Rius, apoi la Cant-Blage (n Pirineii Orientali) i la Saint-
Felin dAmont, unde are domiciliu obligatoriu, dar pstreaz legturile cu
suprarealitii refugiai la Marsilia.n 1941 obine permisiunea de a locui n
Marsilia. Grav bolnav, este internat n clinica Paradis.
Picteaz Preludiu la o civilizaie (aat n colecia Gelman). Duprzboi, ia parte la bienala din Veneia; cltorete n Italia. n 1959 se instaleaz
n atelierul din strada Lepic. n 1961 cltorete n Italia. Se instaleaz la
Varangville unde lucreaz n cea mai mare parte a timpului. n 1965
creeaz un ansamblu de tablouri-obiecte pline de inventivitate i vioiciune,
regrupate sub titlurile Mythologie. i Ftes des mythes. Mitologia lumii
moderne, unde omul este infiat cu umor, tandree i pesimism totodat,
nstrinat de noile sale mame care sunt Lautomoma i Laeroplapa. Criticasau acceptarea acestei lumi, altdat att de nspimnttoare i n care
realitatea devenea un lucru teribil de vtmtor, dar pe care viaa a fcut-o
mai acceptabil. Nu se va nega c aceste tablouri, pictate la Varangville, n
1964la Athanor, unde Victor Brauner s-a retras, sunt viziunile pline de umor
i de fantezie a lumii viitorului, pe care voia s ni le lase, ca un dar (srbtoare)
pe care ni-l ofer ea acum. n aceast Mitologie se a i ultimul tablou
prevestitor La n et le debut (realizat n 1965) care amintete c dac viaa
pictorului s-a sfrit, opera lui ns ncepe s triasc (Dominique Bozo, n La
8/13/2019 Filosofia suprarealista
19/32
19
petit journal des grandes Expositions - Victor Brauner - au Muse National
de lArt moderne - Paris du 2 juin au 28 septembre 1977).
n 1966 este ales pentru a reprezenta Frana la Bienala din Veneia,
unde o sal ntreag i este consacrat. La 12 martie 1966, Victor Brauner
moare la Paris, n urma unei boli ndelungate. Mormntul sau, aat n cimitirulMontmartre, are ca epitaf o fraz extras din Carnetele sale: Peindre, cest la
vie, la vraie vie, ma vie.
Carnetele pictorului cu nsemnri personale, pe care acesta le-a dat lui
Max Pol Fouchet, conin n parte cheia creaiei sale: Fiecare tablou pe care-l
fac este proiectat din cele mai adnci izvoare ale nelinitei mele....
Ne oprim aici cu prezentarea istoriei artei suprarealiste i a
reprezentanilor ei, ar mai multe de spus destre arta suprarealist i artitiisuprarealiti (mult mai numeroi dect cei prezentai n acest capitol) dar
considerm c datele prezentate mai sus sunt suciente pentru a avea o idee
despre modul n care a aprut arta suprarealist i despre ceea ce reprezint
ea.
8/13/2019 Filosofia suprarealista
20/32
20
Capitolul 2
Filosofia artei suprarealiste
Arta suprarealist ca de altfel orice art, orice mod de exprimare
a spirutalitii umane, este susinut de un mod de gndire, de
un mod de a vedea lucrurile, altfel spus are n spate o losoe,
un set de principii i de gnduri pe baza crora i organizeaz i i exprim
propia viziune asupra lumii. Despre aceast gndire, losoe, ce st n spatele
micrii suprarealiste, despre modul n care aceast losoe se aseamn i
se deosebete de losoa n genere, de celelalte curente losoce, despre
faptul c gndirea suprarealist poate considerat o losoe n sine, vom
ncerca s vorbim n acest capitol.
Gndirea suprarealist ind un mod de a vedea lumea, o viziune
despre ceea ce reprezint existena, poate considerat n mod sigur ca
losoe, ca un curent losoc original ce i nge rdcinile, adnc, n
celelalte curente losoce de unde sustrage diferite idei pe care le folosete
n scopul de a-i ntemeia propia sa losoe, propiul su mod de a vedea
lumea i existena. Nu este un fapt netiut c suprarealismul a fost puternic
inuenat de losoa psihanalitic a lui Freud i de gndirea existenialist.
In 1924 A.Breton, publica primul sau Manifest al suprarealismului in
care, xand net anume repere ale miscarii antitraditionalismului, protest
antiacademic, explorarea subconstientului, deplina libertate de expresie,
inlaturarea activitatii premeditare a spiritului in actul creatiei artistice etc.
o deneste astfel; ,, Automatism psihic prin care i propune sa exprime, e
verbal, e n scris, e n orice alt chip, funcionarea reala a gndirii, n absena
oricarui control exercitat de raiune, n afara oricrei preocupri estetice
sau morale. Suprarealismul crede c adevarul i arta se a n realitatea
superioar a anumitor forme de asociaie bazate pe atotputernicia visului,
pe jocul dezinteresat al gndirii eliberate de constrngeri.
Sub inuena lui Freud, sunt exaltate virtuile iraionalului,
subcontientul este explorat sistematic i se proiecteaz noi lumini
asupra tenebrelor lumii interioare a inei umane. Breton preconizeaz
dicteul gndirii n absena oricrui control exercitat de raiune, n
8/13/2019 Filosofia suprarealista
21/32
21
afar de orice preocupare estetic sau moral. Suprarealistul recreaz
lumea n funcie de subiectivitatea sa, el mpinge explorarea pn
la psihologia patologic: halucinaia, delirul, interpretarea paranoic-
critic, fantasticul schizofren recreaz o alt realitate ce are spaii
nelinititoare, spaii ce ntrein atmosfera de comar. Suprarealitatea esteconstrucia din imagini fragmentare ale visului sub inuena delirului, a
intoxicaiei cu substane halucinogene ntr-o total libertate a fanteziei.
Dicteul automat este o metod de cunoatere a autenticitii inei
umane dincolo de orice limit, constrngere, n afara oricrui control logic,
ncercnd s surprind jocul obscur al mecanismelor abisale. Freud arma
c n aceast adncime abisal domnete absena contradiciei, mobilitatea
implicaiilor emotive datorit refulrii, atemporalitatea i nlocuirea realitiiexterioare cu realitatea psihic, supus singurului principiu al plcerii.
Visul este o modalitate mental de ptrundere n subcontient cci,
n timpul somnului, fabulaia este spontan, reasc. Omul adormit creaz
mereu ntmplri imaginare cu o verv nesecat a fanteziei, nelimitat
de constrngerile logice ale veghei: Visul nu este altceva dect poezie
involuntar. Dali va elabora metoda suprarealist denumit paranoia-
critic, o metod spontan de cunoatere iraional bazat pe asociaiainterpretativ-critic a fenomenelor delirante. Activitatea paranoia-critic e o
for de organizare i productoare de hazard obiectiv. Activitatea paranoia-
critic nu mai consider izolat fenomenele i imaginile suprarealiste ci,
dimpotriv, ntr-un ntreg coerent de raporturi sistematice i semnicative.
(S. Dali) Textele suprarealiste sunt voit articioase, deprtndu-se de
conveniile realului, de sentimente i de logic, aspirnd la o existen
proprie a cuvntului.Suprarealismul reprezint captul de drum al direciei emoionale,
sentimentaliste din arta gurativ, la fel cum psihanaliza este captul de
drum al direciei instinctualiste din psihologie. Cu suprarealismul arta tradii-
onalist i are unul dintre sfrituri. El face parte din mo dernism deoarece
atest predominana unei laturi artistice independente de vreo realitate
vizibil sau posibil. Pasiunea suprarealitilor fa de realiti imposibile sau,
cel puin, niciodat vzute anterior, nu ar putut realizat niciodat de arta
gurativ-concentric.
8/13/2019 Filosofia suprarealista
22/32
22
A. Breton proclama atotputernicia visului, demolarea ediciului
reprezentat de logic, recurgerea la practica dicteului automat, la stri
hipnagogice, la magie, ezoterism, alchimie, hermetism. Suprarealul nu se
confund cu irealul, ci e sinteza vie a realului i a irealului, a imediatului
i a virtualului, a banalului i a fantasticului. Altfel spus suprarealismulreprezint o mbinare ntre lumea real i cea virtual, ntre lumea concret
i ceea posibil; suprarealismul este locul unde posibilitile coexist, unde
contrarile nu se exclud ci se includ una pe cealalt ntr-un concept ce pare a
i mprumutat din losoa chinez ind foarte asemntor cu conceptul de
ynng-yang.
Suprarealismul consider realul ca ind compus din realitatea
concret i realitatea oniric, creznd c n aceasta din urm se potdescoperii noi sensuri de interpretare a realitii concrete, astfel realitatea
oniric nu este opus realitii concrete, ci se ntreptrunde cu aceasta
mpreun cu care formeaz un nou mod de interpretare al existenei. Acest
mod de a vedea lucrurile neind unul nou,n losoa lui Hegel ntlnim ceva
asemntor n care teza presupune antiteza i mpreun cu care formeaz
antiteza, diferena constnd doar n faptul c dac la Hegel ina presupune
ne-ina (neantul) i prin intermediul omului se ajunge la ina contientde sine, n suprarealism realitatea concret se ntreptrunde cu realitatea
oniric i din ntreptrunderea acestora apare o nou realitate mbogit
cu noi sensurii de exprimare artistic. Dar acest lucru nu nseamn c
suprarealismul urmrete doar noi moduri de exprimare artistic, el are i
o funcie terapeutic ncercnd s aduc n faa contiinei ceea ce se a
adnc ngropat n incontiient, i prin art s se ajung la o eliberare de
rezidurile i montrii luntricii ce ne controleaz n mod incontient. SalvadorDali spunea :,,nu eu sunt bufonul, ci societatea monstruos de cinic i naiv
de incontiientcare pretinde c este serioas numai pentru a-i ascunde
mai bine nebunia. Eu n schimb nu sunt nebun, de aici nelegndu-se c
suprarealismul reprezint metoda prin care omul i contientizeaz nebunia,
aduce n faa contiinei ceea ce se a n incontiient prin intermediul
viselor (prin aceasta apropiindu-se destul de mult de pshianaliza frudian),
metoda suprarealist ind un fel de maieutic diferit de cea socratic prin
faptul c ajungerea la adevr nu se face printr-o succesiune de ntrebri i
8/13/2019 Filosofia suprarealista
23/32
23
rspunsuri, ci printr-o sondare cu ajutorul viselor a incontientului. Astfel
pentru suprarealism arta nu mai are ca scop esteticul, ea devine astfel o
form de puricare, un fel de alchimie a spiritului prin intermediul creia
artistul i consumatorul de art contientizeaz propia sa nebunie i prin
aceast contientizare eliberndu-se de montrii luntrici, dar aceasteliberare are i un rezultat pe plan artistic, estetic. Dei A. Breton denea
suprarealismul ca: ,,automatism psihic prin care i propune sa exprime, e
verbal, e n scris, e n orice alt chip, funcionarea reala a gndirii, n absena
oricarui control exercitat de raiune, n afara oricrei preocupri estetice sau
morale, acest lucru nu nseamn c suprarealismul nu are o latur estetic
ci doar c estetica este conceput altfel dect n arta tradiional. Doar c
principala grij a suprarealitilor nu o reprezenta esteticul ci faptul ca prinart privitorul s se regseasc indiferent c aceasta pare a reprezenta un
munte, o oare sau orice altceva, important era sentimentul, sensul pe care
acesta l gsea n arta respectiv, chiar dac aceasta era interpretat diferit
de ctre ecare privitor. Astfel arta suprarealist, dei abstract caut s e
plin de semnicaii. n lucrrile lui Salvador Dali un rol important efectele
optice,vizuale, n care formele se schimb n funcie de unghiul din care sunt
privite, ncercnd prin aceasta s sugereze relativitatea lucrurilor, de aiciputnd concluziona c suprarealismul nu este doar o simpl art ci i un mod
de exprimare plastic a marilor sisteme losoce i tiinice ce au marcat
istoria umanitii (teoria relativitii putnd exprimat astfel i artistic).
Suprarealismul poate denit ca un curent artistic aparte n spiritualitatea
uman, un curent original ce are ca scop un nou mod de exprimare n art,
un nou mod de a nelege arta.
n condiiile unei violente (pn la scandal) polemicianticonvenionaliste, dorindu-se realizarea climatului libertii absolute,
se caut faptul psihic nud i elementar(n lumea subcontientului, a
experienelor onirice, a mecanismelor sueteti iraionale transmise direct,
fr intervenia cenzurii logice), considerndu-se ca ind unica modalitate
revelatoare a veritabilei noastre esene i potenialiti. Proclamata revoluie
supranaturalist pentru eliberarea eului era, adesea, un anarhism
destructiv, ce a evoluat spre o frond ndreptat mpotriva structurilor
logice a cror alterare i abolire devine programatic i este urmrit
8/13/2019 Filosofia suprarealista
24/32
24
att prin exaltarea psihanalizei(cultivarea lumii tulburi a complexelor,
a proieciilor onirice, a halucinaiilor), ct i pe alte ci, de la hipnoz
i delir pn la drogare i patologie declarat (demen, paranoia etc.).
Suprarealismul a lsat vizibile amprente i n alte literaturi din perioada
interbelic.De fapt apropierea dintre suprarealism i psihanaliz nu serezum doar la importana pe care o acord viselor n aducerea la suprafa
a pornirilor incontiente ci i prin care acestea l concep pe Dumnezeu
ca supracontiin. Pentru suprarealiti Dumnezeu nu are o accepiune
religioas, nici mcar deist, n suprarealism, Dumnezeu este conceput
ca o instan a contiinei umane, concepia suprarelist situndu-se
undeva ntre concepia pshianalitic i cea existenialist a termenului.
Astfel pentru suprarealiti, conceptul de Dumnezeu este interpretatatt psihanalitic ca form superioar a contiinei, ct i existenialist ca
transcendent, ca produs al spiritualitii umane dintr-o nevoie existenial
de a avea un temei pe baza cruia s i poat exprima judecile de valoare.
Senzatiile, perceptiile, senzualitatea, elanul vital, impulsurile
inconstiente devin valori poetice. Suprarealismul autentic promoveaza
atitudinea ofensiva in cultura, realitatea este contaminata de forta
imaginarului si perceptia comuna este dereglata prin dinamizareainconstientului. Plictisul se transforma in asteptare activa, singura care
poate intampina prospetimea surprizei sau a certitudiniifulgurante. Pentru
a percepe direct suprarealismul, este necesara puricarea trupului gandirii,
indca prin minte trece eul meu-fulger, dupa cum arma Aragon. Fictiunea
apare ca modalitate de autocunoastere. Imaginatia nu este ceva abstract, ci
o forta care intervine in realitate si, prin urmare, imaginarul apare ca ind
ceea ce tinde sa devina real (Andr Breton). Suprarealismul repopuleazauniversul cu noi obiecte concrete, deoarece crearea lumii este un proces in
continua desfasurare. Inspiratia nu este o vizita inexplicabil i neateptat,
ci o halucinaie voluntara, o facultate care se activeaz prin dinamizarea
latentelor profunde din incontient cu ajutorul tehnicilor suprarealiste
(dicteul automat, asocierea liber de cuvinte, obiecte care au valoare poetic
etc.). Suprarealismul, este straniu si crud, ludic si teriant, candid si ironic,
exasperant si histrionic, autentic si spectaculos.
Totui la o analiz mai atent a suprarealismului, putem observa
8/13/2019 Filosofia suprarealista
25/32
25
faptul c n arta suprarealist gsim i accepiunii mitice i religioase, acestea
fcnd parte din spiritualitatea uman iar suprarealismul caut s exprime
totalitatea modelelor existeniale, asemnndu-se astfel cu losoa care
ncearc s cuprind totalitatea, dar diferindu-se de aceasta prin faptul
c aceasta din urm ncearc s analizeze lucrurile i s le neleag,s lefac cunoscute raiunii, pe cnd suprarealismul are rolul de a exprima,
de a induce contiina dincolo de sfera raionalului, de a ajunge la iraional
considerat ca esen a spiritualitii umane.
Fiecare construcie, orict de impuntoarea ar , are la baz o
temelie, un fundament, un nucleu, din care, apoi, deriv toate splendorile,
toate elementele ranate sau toate neajunsurile. i aproape ntotdeauna
acel nucleu risc s e distrus de o creatur insigniant, de un virus deo simplitate groteasc. Uitat veacuri ntregi, i sap tunelurile n cele mai
ascunse locuri, macin pietrele, ubrezete scheletul; monoton, obsesiv,
aparent fr nici o dorin de glorie. Iar la nal, i savureaz apoteoza. Soarbe
nestul lacrimile mulimilor i, ieind dintre ruine, ascult imnul triumfului -
delirul. A reuit s panicheze, s obsedeze. i-a atins n sfarit scopul pe care
nu l visase.
Exist, de fapt, o multitudine de astfel de creaturi. Unele ludice, attct doza de vitalitate le-o permite, altele anoste, anonime, altele, din potriv,
infatuate, persistente. Toate au reuit, ntr-un anumit moment s se fac
cunoscute. ns, unele au decis s nu se mai ntoarc niciodat n anonimat.
Mai curnd una, care, de la bun nceput, s-a strecurat la baza unei construcii
magnice, singura construcie perpetu - sistemul de idei. Sistem care a
generat, pe parcursul a mii de ani, consisten gndiri, moralei, artelor, Fiinei.
Ba mai mult, i-a nsuit din primele clipe o identitate strident, i a atacat,autonumindu-se cu senintate contradicie. Unii au sperat reconcilierea,
au ncercat s obin clemena, alaii au sfiat cu violen constructorii
anteriori, a cror donjoane fuseser compromise. Fiecare i-a ntrezrit umbra
fatal, s-a temut, a fost tulburat, i a ncercat s o nlture. Rezultatele: cteva
eecuri, cteva victorii pariale i cteva opere i sisteme copleitoare.
Dorina de a elimina toate neconcordanele, cutarea sistematic a
uniaii, este, dup cum o conrm simul comun, un criteriu esenial, a ceea
ce poate numit construcie. Si totui, a existat un moment de revolt: nu
8/13/2019 Filosofia suprarealista
26/32
26
mpotriva creaturii - n favoarea ei; att ct ea a putut suporta. n faa unui
peisaj pusitu n care o fat mbrieaz cu atta pasiune o piatr diform
(S. Dali, Iluzia diurn, 1931), nct pe spatele gol i apar urmele minilor
iubitului, pe care ea, cu certitudine, l tie prezent, creatura i pierde
ntreaga identitate. Exist n acest tablou un fel de ordine, de geometrie, carenu inspir altceva dect confuzia. Iluzia, nu este o reminescen nocturn,
ci o realitate bulversant a crei rdcini sunt bine ancorate n subcontient.
Proclamnd absurd distincia dintre frumos i urt, dintre adevr i falsitate,
dintre bine si ru, aa cum a fcut Andr Breton n Second Manifeste du
Surralisme, contradicia, n totalitatea aspectelor ei constitutive, devine
reasc i totodat dispare. Sub strlucirea emblematic, ambigu a
entitilor subiective, facultatea incontient a gndirii preia locul oricreiforme de raionament. Libertatea, inevitabil prezent, se materializeaz
ntr-un univers cu totul particular. Uneori aducnd a neant, a vid insondabil,
alteori umplndu-se cu pasiune de frnturi pn atunci inexistente. Cu ce
avem de-a face? Cu instaurarea unei noi lumi, a unor noi criterii estetice sau
cu armarea unor noi valori etice? Cu o faz terminal a unei crize culturale
sau cu o nou variant a intramundanului? Cu armarea confuziei n locul
cunoaterii? i mai ales: cu negarea metazicii, aa cum ar insista Breton saucu o subtil sublimare a ei?
De fapt, ne am, poate pentru prima dat, n faa unui moment
surprinztor. Claricarea acestor ntrebri nu pare a impetuos necesar.
Desigur, au fost redactate teoretizri, au fost promovate principii, ns
suprarealismul se regsete i n acele opere care nu le-au respectat pe
deplin, i la acei artiti care nu au (mai) fcut parte din grupurile suprarealiste
de la Paris sau Londra. Mai mult chiar, n operele unui singur artist pot descoperite, uor, contradicii formale. Atunci cnd Breton a denit
suprarealismul ca automatism psihic prin care ne propunem s exprimm
verbal, sau n orice alt manier funcionarea real a gndirii, echivocul
a preluat locul rigorii, automatismul s-a opus logicii; creatura a devenit
desuet. Poate de aici i inexistena unei losoi suprarealiste (in sensul
propiu al cuvantului losoe)ci doar losoe a artei suprarealiste . Ce-i drept,
dezvoltnd punctele eseniale, s-ar putea constitui, cu uurin, teorii ale
imaginarului, ale eroticului, ale vieii sau ale lumii. ns dorina iniial de
8/13/2019 Filosofia suprarealista
27/32
8/13/2019 Filosofia suprarealista
28/32
28
semna a neant. Triumful lipsea. Contemplaia prea inferioar privirii.
Visarea trebuia oprit. i tutui prea de nenlocuit. Atrgea. Incita. Seducia
era dubl. Pe de-o parte toate elementele constitutive, metoda paranoico-
critic a lui Dali, explorarea subcontientului, aa cum o dezvoltase Freud,
dorina de a interoga mai degraba dect de a oferi rspunsuri, nu negau, nrealitate, metazica. Se apropiau de ea printr-un fel de magie, care, aa cum
ar spune Alexandrian, exist n strfundul ecrui om. Artitii i scriitorii
din jurul lui Andr Breton (care, dei adept al materialismului istoric, arma:
cercetrile suprarealiste au o remarcabil analogie de scop cu cercetrile
alchimiste (...) s-au iniiat n ezoterism, ncepnd cu Victor Brauner care
fcea obiecte mpotriva farmecelor i pentacle, crend picturi de cear pline
de simboluri ermetice i pn la Pierre Mabille, chirurg i profesor la coalade Antropologie din Paris, pasionat de astrologie i de ziognomonie. Mai
mult, suprarealitii au fost, fr discuie, reprezentanii Gnozei moderne,
preconiznd mntuirea prin vis.
n afar de aceast seducie - magic - totalitatea, ea nsi, atrgea cu o for
misterioas. Totalitate care nu se limiteaz doar la a se nfia ci creaz,
sintetiznd ecare detaliu, o nou existen. i tocmai rspunsul suprarealist
la ntrebarea: Ce exist? - raspuns a crui doz inerent de inefabil estenfaiat plastic - constituie seducia suprem. Din ncercarea de a constitui
o losoe suprarealist, nu rmne - n urma puricrii rigorii si a realitaii -
dect irezistibilul unei lumi complete i ipotetice; seducia unei alte ontologii.
De fapt suprarealismul, dei mprumut unele idei din losoe, nu se
poate constitui ca losoe n sensul propiu al cuvntului, sau mai bine spus
este o losoe constituit pentru a legifera i argumenta viziunea ideologica
a unui curent artistic. Gndirea suprarealist dei se preocup de marileproblemele losoce nu face acest lucru n vederea realizrii unei viziuni
asupra existenei ci se preocup de viziunile existeniale doar pentru
a-i putea susine teoretic viziunea sa asupra artei. Filosoa suprarealist
este o losoe original a artei, al rolului pe care arta trebuie s l aiv n
spiritualitatea contemporan, este un mod de gndire ce mprumut idei din
marile sisteme losoce pentru a-i impune propia viziune artistic. Acest
spirit anarhic, aceast supremaie a eului inconient pe care suprarealismul
le propvduiete ne amintete viziunile soliptiste din losoe, de acea
8/13/2019 Filosofia suprarealista
29/32
29
absolutizare a eului susinut de Stirner.
Totui exist deosebiri ntre suprarealism i losoe, ntre gndirea
suprarealist i curentele losoce, iar cea mai mare deosebire este aceea c
gndirea suprarealist proclam absolutizarea iraionalului, independena
total fa de orice ngrdiri logice, pe cnd losoa consider esenialaportul raiunii n construirea oricrui sistem losoc, chiar i sistemele de
factur iraional nu neag rolul raiunii n ntemeierea discursului losoc.
De fapt, suprarealismul dei neag raionalul i logicul se folosesc de acestea
n constituirea propiei sale viziuni asupra artei. Am putea crede c aici
apare o contradicie, dar totui la o analiz mai atent ne dm seama c nu
poate vorba de nici o contradicie deoarece orice sistem teoretic nu poate
exista fr o consisten logic, iraionalul i libertatea absolut f de oricengrdire logic este proclamat doar n cadrul exprimrii artistice.
Astfel iraionalul, sondarea incontiientului este proclamat doar n
cadrul exprimrii artistice, realizarea lui n cadrul vieii de zi cu zi neind
posibil dect n scop terapeutic n psihanaliz. Inconiientul existent n
ecare din noi, dei i face simit prezena n comportamentul nostru nu se
manifest independent, fr nici o intervenie din partea raiunii, dar de acest
lucru se ocup psihologia i nu intr n competena prezentei lucrri, noi amvrut doar s artm faptul c absolutizarea incontiientului i libertatea fa
de logic nu este posibil dect n cadrul exprimrii artistice.
8/13/2019 Filosofia suprarealista
30/32
30
ncheiere
Arta suprarealist ca art reprezentativ a spiritualitii
contemporane, a fost la nceputurile sale, ca de altfel orice curent
artistic, privit cu reticien, iar uneori chiar cu dezgust de ctreuni reprezentani ai culturii considernd-o scandaloas, sau pur i simplu
obscen. Totui acest scandal ce a nsoit arta suprarelist nu este ceva care
s-i dunat acesteia ind de fapt tocmai cel care a fcut ca suprarealismul
s e cunoscur.
n secolul XX, cuvntul scandal a primit un nou set de conotaii, dar
mai ales a devenit intrinsec artistului, uneori chiar mai nelipsit dect opera
nsi. Unui artist i se cerea s provoace scandal, altfel nu va remarcat.Impresionitii au produs un mic scandal, Picasso i cubismul pe urmtorul,
futuritii i dadaitii s-au specializat n scandaluri, iar arta suprarealist a
devenit n mare parte un motor pentru continua producere de scandaluri.
Dup ce au trecut civa ani din secolul XX, scandalul a devenit unul dintre
produsele sale artistice de baz, folositor i obinuit. De scandal se folosesc
suprarealitii i toi artitii moderni care le-au urmat, pentru a se relaiona
cu lumea care nc mai reprezenta preocuparea i subiectul lor. n artapostmodern se remarc o schimbare notabil, n ceea ce privete relaia sa
cu lumea, care nu mai reprezint un subiect. Preocuparea postmodernilor
se ndreapt spre ideea de scandal, detaat de orice sau de oricine , pe
care l-ar putea scandaliza. Tot ceea ce se ntmpl n existena social
sau artistic a unui creator, se rsfrnge inevitabil asupra artei artistului,
astfel nct, de multe ori un scandal n care este implicat un artist, poate s
determine o explozie a preurilor operelor de art, create de acesta. n lumeaartei nu se justic o funcionare debusolat, n absena unui public, precum
nici promovarea unei arte n care nu mai este nimic de vzut, care nu mai
aduce cu sine nimic nou, incitant. Yves Michaud n lucrarea L artist et le
commissaires- 1989, critic demersurile de comand i susinere forat a
unei arte ociale, ce au dus la producii lipsite de necesitate i justicare. n
consecin, se ntrevede rolul unui sistem de putere descentralizat n lumea
artei, cu o pia liber. Pe de alt parte, devine totui important o angajareresponsabil a artei dar mai ales a artistului, fr ns a se pierde din vedere
8/13/2019 Filosofia suprarealista
31/32
31
faptul c artistului trebuie s-i rmn nengrdit libertatea de creaie, n
acelai timp s-i e asigurat securitatea i integritatea. Egalitarismul trebuie
exclus n favoarea elitismului ce trebuie promovat n art. Totui modurile n
care funcioneaz piaa artei nu intr n preocuprile noastre, am vrut doar
s artm c libertatea de exprimare a artitilor nu este lipsit de ngrdiri,dei artistul ncearc ntoteauna s scape, s se sustrag oricrei piedici din
calea libertii sale de libertate.
Suprarealismul este curentul artistic cel mai pornit mpotriva oricror
ncercri de ngdire a libertii de exprimare artistic. Ridicndu-se
mpotriva oricrui fel de constrngere, suprarealitii au negat orice ngrdire
moral sau estetic i au ncercat s absolutizeze libertatea de exprimare,
reuind nu de puine ori s scandalizeze prin operele i comportamentul lor.ntr-un secol marcat de pozitivism, suprarealismul a ncercat s
propun un nou curent n spiritualitatea uman dar nu a reuit acest lucru
dect n domeniul artei. Dei au ncercat s propun o viziune asupra lumii,
suprarealitii nu au reuit s creeze o losoe propie, o ontologie care s
rspund nevoilor umane, ei doar au conceput o losoe a artei, un nou
mod de a concepe arta i rolul acesteia n spiritualitatea uman. Viziunile
lor iraionale, imaginile scoase din strfundurile incontientului, au adusun nou suu n art, au trezit prin scandalurile lor spiritualitatea uman
din amoreala n care se complcea. Prin puterea lor de exprimare artistic,
suprarealiti au reuit s intrige i s ncnte consumatorul de art, au artat
c dincolo de realitatea concret exist o realitate oniric cel puin la fel de
plin de semnicaii ca i prima.
Sperm c prin lucrarea de fa am reuit s aducem puin lumina
asupra a ceea ce reprezint curentul suprarealist, asupra locului su nart i n spiritualitatea uman. Chiar dac suprarealismul nu a reuit s se
constituie ca o losoe n adevratul sens al cuvntului, el a adus o nou
viziune a ceea ce nseamn arta n spiritualitatea uman.
8/13/2019 Filosofia suprarealista
32/32
BIBLIOGRAFIE:
1. Marcel Brion, Arta abstract, ed. Meridiane, Bucureti, 1972 Bernard
2. Dorival, Pictori francezi ai secolului XX, Ed. Meridiane, Bucureti,
3. Mario De Micheli, Avangarda artistic a secolului XX, ed. Meridiane,Bucureti, 1978
4. N. Heinich , Le triple jeu de lart contemporain
5. Yves Michaud, L artist et les commissaires, 1983
6. Raymond Moulin, Le marche de la peinture en France, 1967
7. Salvador Dali, Jurnalul unui geniu, ed. Humanitas, Bucureti
8. Salvador Dali, Da,Revoluia paranoico-critic, ed. Est. Bucureti
9. Salvador Dali, Chipuri ascunse, ed. Humanitas, Bucureti
10. Anton Breton, Second Manifeste du Surralisme, 1929