Home >Spiritual >Filocalia volumele 01-12

Filocalia volumele 01-12

Date post:14-Nov-2014
Category:
View:1,419 times
Download:54 times
Share this document with a friend
Description:
Filocaliile 01-12 D. Staniloae
Transcript:
  • 1. FILOCALIA

2. Doamne,primete munca ace-stei traduceri ca pe o rugciunepentru sufletul scumpei melecopile Mioara. 3. FILOCALIAsau culegere din scrierile sfinilor PriniEdiia IIProt, stavr. Dr. DUMITRU STNILOAEProfesor la Academia teologici Andreian"SIBIU 1947INSTITUTUL DE ARTE GRAFICE "DACIA TRAIANA " S.ARugati-va si pentrul Pacatosul ce a realizat acest format digital adrianVolumul I2011 4. Cuvnt nainteEdiia prim a celui dinti volum din Filocalia epuizndu-sen cteva sptmni i multe cereri rmnnd nesatisfcute, ne-amhotrt s scoatem acest volum n a doua ediie nainte de-a pur-cede la publicarea celorlalte volume.Reproducem i aci prezentarea Filocaliei, fcut n prefaaprimei ediii.Cuvntul Filocalia" nseamn iubirea de frumusee", aunei frumusei care este totodat i buntate. Sfinii Vasile celMare i Grigorie de Nazianz sunt cei dinti cari l-au folosit catitlu pentru o antologie din scrisul lui Origen.Filocalia, care apare acum n romnete, este o mare coleciede scrieri ascetice i mistice rsritene, alctuite de Sfini Prinii scriitori bisericeti ntre veacul IV i XIV. Colecia a fost n-tocmit i tiprit la Veneia n 1782 de cunoscutul scriitor bise-ricesc din veacul al 18.lea, Nicodim Aghioritul, care s-a nscut,la 1784 i i-a petrecut viaa ca monach n muntele Athosprecum l arat i numele, murind la 1809. 1)!) Filaret Vafidi, , vol. III partea II, Alexan-dria 1928, pag. 412. Regret c n-am avut la ndemn studiul lui M. VillerNicodeme lHagiorite, n Revue dAstetique et de Mystque, t. V. 1924, pag.174177.Aceast ediie se atribue unanim lui Nicodim i lui Macarie din Corint.nsui ngrijitorul ediiei a II-a, Panegiot At. Tzelati, spune n prefaa sa, adre-sndu-se monachilor din Athos : Dintre voi a fost pururea pomenitul Nicodimcare i-a cheltuit vieaa cu editarea attor sfinte i dumnezeeti cri, contri-buind nu puin i la cea de fa, cnd a editat-o mpreun cu Sf Macarie dinCorint". Dar o legtur inc neprecizat cu publicarea primei ediii are iIoan Mavrocordat, precum se vede din prefaa nesemnat ce urmeaz dupprefaa la a doua ediie i care se pare c e prefaa primei ediii. In ea, dupce se arat ce mare neajuns era faptul ca aceste scrieri nu erau cunoscute 5. VINoi nam avut la dispoziie dect ediia a II a, publicat dePanagiot At. Tzelati in Atena la 1893. Aceast ediie, aprut in2 volume, cuprinde, pe lng scrierile celei dinti, i CapeteleFericitului Patriarh Calist" (vol. II, pag. 412-455). Volumul I,cuprinde 18 autori, al doilea 14, plus cteva mici scrieri de autorianonimi sau colectivi. In primul volum numele i ordinea auto-rilor este urmtoarea: Antonie cel Mare, Isaia Pustnicul, EvagrieMonachul cu 3 scrieri, Ion Casian cu 2 scrieri, Marcu Ascetulcu 3 scrieri, Isichie Preotul, Nil Ascetul cu 2 scrieri, Diadochal Foticeei, Ioan Carpatiul cu 2 scrieri, Teodor al Edesei cu2 scrieri, Maxim Mrturisitorul cu 3 scrieri, Talasie, Ioan Dama.schim. Filimon, Teognost, Filotei Sinaitul, Ilie Preotul i Ecdiculcu 2 scrieri, Monachul Teofan Scrarul.cercurilor mai largi, se adaug: Dar iat prea bunul i de Hristos iubitorulDomn Ioan Mavrocordat, care este in toate cel dinti, preface in bucuriejalea aceasta, nlturnd neajunsul... Cci iat c el aducnd la un loc ( Sv) scrierile ce nau fost editate niciodat n timpurile de mai nainte...cele cari ndrum cu tiin la curirea inimii, la trezvia vieii, la nviorareaharului din noi i la ndumnezeire i necrund nici o cheltuial le d la mareai strlucita lumin a tiparului ( , ). Cci trebuia ca scrierile cepovestesc despre lumina dumnezeiasc s se nvredniceasc de lumina tipa-rului. Prin aceasta isbvete pe cei ce le tiau de osteneala copierii i str-nete pe cei ce nu le tiau la dorina de a le dobndi i de a le mplini cufapta". Acest Mavrocordat trebue s fie unul din familia Domnitorilor dinPrincipatele romne, cari erau crturari de seam. Dar nu tim sigur care.Poate s fie Alexandru Mavrocordat, Domn al Moldovei intre 17821785, ifiu al lui Constantin Mavrocordat, de asemenea Domn n Principate, mort la1769 si mare crturar, ca i tatl su, Voevodul Nicolae Mavrocordat; sauprobabil celalalt Alexandru Mavrocordat, fiul lui Ioan Mavrocordat care fusesefrate cu Nicolae Mavrocordat mai sus pomenit. Acest al doilea Alexandru afost logoft al Patriarhiei din Constantinopol, iar la 1782 Mare Dragoman alPorii i la 1786 Domn al Moldovei. Faptul ca in prefaa Filocalilei li se spuneIoan, poate se datorete acelui Io pe care i l-au luat ca Domni ai rilorromneti. Despre familia Mavrocordailor a se vedea: -, tom. 16, Atena 1931, pag. 787881. Iar despre preocuprile crtu-rreti i despre marea bibliotec de manuscrise a acestei familii, a se vedea:Maria C Marinescu, Umanistul tefan Bergler (16801738), Bucureti 1943,Imprimeria Naional si N. Iorga, tiri nou despre Biblioteca Mavrocordailor.Memoriile Sec. ist Acad. rom Seria III, tom. IV, Mem. 6, Buc. 1926. 6. CUVNT NAINTE VIINoi am cuprins in primul volum romnesc 7 din acetiautori n urmtoarea ordine: Antonie cel Mare, Evagrie Ponticulcu 4 scrieri, ntru ct Tratatul despre Rugciune", atribuit nFilocalia greac lui Nil Ascetul, socotim c e al lui Evagrie, IonCasian, Nil Ascetul rmas cu o scriere, Marcu Ascetul cu 4 scrieri,intru ct am adaus i scrierea lui "Despre Botez", care nu seafl n Filocalia greac, Diadoch al Foticeei i Isaia Pustnicul. PeIsaia Pustnicul l-am lsat la urma acestei serii, ntru ct cercet-rile mai nou au dovedit c na trit n veacul IV, cum se credeanainte, ci spre sfritul celui de al cincilea. Pe Nil Ascetul l-amaezat nainte de Marcu Ascetul, ntru ct a vieuit cu cevanaintea aceluia. Pe Isichie l vom aeza dup Maxim Mrturi-sitorul, ntru ct n scrierea lui l folosete mult pe acela. PeIoan Carpatiul i Teodor al Edesei, cari n vol. I, al Filocalieigreceti sunt naintea lui Maxim Mrturisitorul, l vom aeza dupacesta, ntru ct au vieuit dup el. Aa c volumul II, l vomncepe cu Sfntul Maxim Mrturisitorul, cruia l vom i dedicain ntregime, adugnd i alte scrieri de ale lui, cari nu se cuprindin Filocalia greac.Despre ordinea amnunit a autorilor, cari urmeaz nvol. I i II al Filocaliei greceti, se va vorbi la locul su nintroducerile la volumele romneti urmtoare. de regretat faptul c pn n prezent nu sau publicatediii critice ale scrierilor cuprinse n Filocalia, cu un text ctmai sigur. Dintre scrierile traduse n acest prim volum numai"Tratatul n 100 capete" al lui Diadoch i Tratatul despre rug-ciune" al lui Evagrie sau bucurat de astfel de ediii. Dar noi nuni le-am putut procura nici pe acestea n vremurile de azi. Inspentru toate am confruntat textul din Filocalia greac cu cel dinPatrologie lui Migne, urmnd n locurile unde erau deosebiri, fievarianta din Migne, fie pe cea din Filocalia, dup cum ni se preamai de ncredere una sau alta (innd seama de legtura cu con-textul, de inteligibilitate etc.). La Diadoch am avut traducerealatin din Migne ca ajutor. Numai la Antonie nam avut nimic.In general textele scrierilor traduse n acest volum nu par s fiesimitor deprtate de original.Poate la Evagrie i la Isaia Pustniculdin cari Filocalia d mai de grab extrase, sunt modificri maiserioase. 7. VIII Dr. D U M I T R U S T N I L O A ECu mult mai alterate vor fi, din nefericire, textele din parteadin urm a volumului I din Filocalia greac i din vol. II. Uneoriele vor fi de-a-dreptul de neneles, nct va trebui s ntregimsau s construim textul dup chibzuiala noastr. Greutatea va fisporit de faptul c nici Patrologia lui Migne nu ne va mai oferitexte paralele la acele scrieri, ci le va reproduce pe cele dinFilocalia greac.Cu toate acestea am socotit c tlmcirea acestei comori despiritualitate ortodox n limba romneasc nu mai poate ateptazeci sau chiar sute de ani, pn vom avea mcar o bun partedin textele ei n ediii ct mai critice. In linii mari cetitoriiromni vor putea cunoate i din traducerea unor texte cu anu-mite greeli de amnunt,nvturile vieii practice n duh ortodoxIn primul rnd colecia acestor scrieri se adreseaz mona-chilor notri. Dar n Biserica Ortodox socotim c nu exist olinie de separaie net ntre vieaa monachului i vieaa cre-tineasc n general. Fiecare este dator s se nale ct mai multspre idealul desvririi; fiecare e dator s lupte pentru curireasa de patimi i pentru dobndirea virtuilor, cari culmineaz ndragoste. vorba numai de o deosebire gradual ntre cretin-tatea realizat de mireni i ntre cea pe care trebue s o nfp-tuiasc monachii, nu de una calitativ deosebit.La noi n ultima jumtate de veac sau mpuinat izvoarelepatristice, menite s dea o substan mai precis i mai specificortodox predicii i tririi cretine. Vorbim despre Dumnezeu cumult simire,cunoatem destul de bine dogmele credinii noastrei spunem multe generaliti interesante despre ortodoxia noastr.Dar toate acestea nu tim deajuns cum s le prefacem metodicn valori practice, n puteri cari s ne transforme din zi n zi.Cci n domeniul sufletesc, ca i n cel fizic, nu poi face nimiccu formule generale. Precum nu poi spa o grdin fcnd ungest general, chiar dac l-ai repeta mereu, ci trebue s te apucis sapi bucat cu bucat, folosindu-te de micri precise i pri-cepute i precum nu cresc florile n ea repezind asupra ei un valde bunvoin, ci purceznd de fiecare dat la lucrri amnunitei delicate, aa i n domeniul sufletesc: najunge s-i spui omuluin cuvinte duioase s vieuiasc dup voia lui Dumnezeu, ci 8. CUVNT NAINTE IXtrebue s-l ndrumezi pas cu pas cum s se isbveasc de "uriaii"pcatului, cari ii pun tot felul de piedeci i cum s procedezepentru a se ntri n vieaa virtuoas, care-i deschide drumul sprelumina cunotinii lui Dumnezeu. De sigur avntul general alcredinii este necesar pentru sufletul cretin care vrea s se des-vreasc. Dar tot att de necesar este cunotina precis a legilorsufletului i a piedicilor cari i stau de-a curmeziul i-i slbescncet ncet avntul.Noi adeseori socotim c ajunge s-i spui omului s facbinele i s nu fac rul la artare. Dar pn s ajung aci trebues-i ctige anumite deprinderi luntrice, s fi biruit nuntrurul in mod statornic i s se fi deprins cu cugetrile bune. Altfelnu va putea face binele la artare, sau l va face forat, trectorsau fariseic. De aceea se pune at

Click here to load reader

Reader Image
Embed Size (px)
Recommended