+ All Categories
Home > Documents > filehost_Politologie_-_Manual_-_I.Mitran,_P.Nichitelea_-_2006

filehost_Politologie_-_Manual_-_I.Mitran,_P.Nichitelea_-_2006

Date post: 18-Jul-2015
Category:
Upload: alexandru-rusu
View: 169 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 232

Transcript

UNIVERSITATEA SPIRU HARET

ION MITRAN

PAMFIL NICHIELEA

POLITOLOGIEEdiia a II-a

EDITURA FUNDAIEI ROMNIA DE MINE Bucureti, 20061

Universitatea Spiru Haret

Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei MITRAN, ION Politologie / Ion Mitran, Pamfil Nichielea Ed. a 2-a, Bucureti, Editura Fundaiei Romnia de Mine, 2006 232 p.; 20,5 cm Bibliogr. ISBN (10)973-725-623-9 (13)978-973-725-623-2 I. Nichielea, Pamfil 32.01(075.8)

Editura Fundaiei Romnia de Mine, 2006

Redactor: Constantin FLOREA Tehnoredactor: Marcela OLARU Coperta: Stan BARON Bun de tipar: 1.09.2006; Coli tipar: 14,5 Format: 16/6186 Editura Fundaiei Romnia de Mine Bulevardul Timioara nr.58, Bucureti, Sector 6 Tel./Fax: 021/444.20.91; www.spiruharet.ro e-mail: [email protected]

Universitatea Spiru Haret

CUPRINS

PARTEA I

PERSPECTIVA TEORETIC. CONCEPTE, PRINCIPII I METODE ANALITICEI. OBIECTUL I FUNCIILE POLITOLOGIEI .. I.1. Geneza, sfera i coninutul politologiei . I.2. Politicul i politica obiect de studiu tiinific . I.3. Esena social-uman a politicii; tiina i arta puterii I.4. Politologia i tiinele socio-umane; obiectivitate i subiectivism I.5. Funciile tiinei politice Concepte-cheie ... ntrebri de control . Bibliografie . II. SISTEM POLITIC I RAPORTURI POLITICE. CULTUR I VALORI N SFERA POLITICII II.1. Definiii ale sistemului politic; structur i funcii II.2. Relaii i instituii politice . II.3. Cultura politic .... II.4. Natura i funciile valorilor politice . Concepte-cheie ... ntrebri de control . Bibliografie . III. PROCESE I SITUAII POLITICE. TEORIA GRUPURILOR. INTERESE, IDEALURI, IDEOLOGII III.1. Procese i situaii politice; spaiul public III.2. Interesele politice i grupurile de interese ... 9 10 12 19 21 26 29 29 29 30 30 35 38 42 45 45 45 46 46 50 3

Universitatea Spiru Haret

III.3. Motivaia, aciunea politic i actorii politici . III.4. Idealuri umane i ideologii politice . Concepte-cheie ... ntrebri de control . Concepte-cheie ... IV. PUTEREA POLITIC. GENEZ, FORME I FINALITATE SOCIAL .. IV.1. Socializarea politic; aspiraia ctre putere IV.2. Caracteristicile puterii politice; forme i funcii . IV.3. Putere i influen; autoritatea politic IV.4. Dezvoltarea politic i procesul decizional IV.5. Moral i deontologie politic Concepte-cheie ... ntrebri de control . Concepte-cheie ... V. METODE I CRITERII ANALITICE N POLITOLOGIE V.1. Abordri politologice i extrapolitologice V.2. Empirism, cuantificare i variabile politice . V.3. Comparatismul i predicia politic . V.4. Metode tiinifice i mituri politice .. Concepte-cheie ... ntrebri de control . Concepte-cheie ... PARTEA a II-a

56 59 62 63 63 64 64 66 69 73 76 80 80 81 82 82 87 89 97 104 104 104

PERSPECTIV PRAXIOLOGIC. ANALIZE I CONCLUZII APLICATIVEVI. REGIMURILE POLITICE I SCHIMBAREA SOCIAL VI.1. Regimurile politice; continuitate i ruptur ... VI.2. Revoluiile sociale i tranziia postcomunist VI.3. Regimuri i sisteme politice contemporane; diversitatea tipologic VI.4. Procese politice n spaiul internaional. Globalizarea ... Concepte-cheie ... ntrebri de control . Concepte-cheie ... 107 107 112 119 124 131 131 131

Universitatea Spiru Haret

VII. INSTITUIILE POLITICE. STRUCTURI, FUNCII, DINAMIC . VII.1. Statul tipuri, trsturi i funcii . VII.2. Partidele politice . VII.3. Efecte n plan instituional ale integrrii europene .. Concepte-cheie .. ntrebri de control . Concepte-cheie .. VIII. STRUCTURI I FORME DE GUVERNARE DEMOCRATIC. PRINCIPII I PRACTICI POLITICE VIII.1. Democraiile. Pluralismul formelor i unitatea coninutului VIII.2. Legislativ, executiv i judectoresc .. VIII.3. Tehnobirocraia i reabilitarea politicii . Concepte-cheie ... ntrebri de control . Concepte-cheie .... IX. EXERCIIUL PUTERII. MECANISME I MIJLOACE IX.1. Clas, putere politic i comportamente electorale IX.2. Putere i opoziie; finalitatea social a politicii . IX.3. Comunicarea politic; informaia surs de putere .. IX.4. Mass-media i viaa politic .. Concepte-cheie ... ntrebri de control . Bibliografie . X. DOCTRINE POLITICE CONTEMPORANE X.1. Natura doctrinelor; inovare i dogmatism X.2. Liberalismul i neoliberalismul X.3. Social- democraia; socialismul democratic . X.4. Democraia cretin; alte doctrine politice sub influena religiei X.5. Naionalismul ... Concepte-cheie . ntrebri de control .. Bibliografie ... Bibliografie general ...

132 132 137 146 149 149 150 151 151 157 161 164 165 165 166 166 171 175 179 183 184 184 185 185 188 197 211 221 227 228 228 229 5

Universitatea Spiru Haret

Universitatea Spiru Haret

Partea I

PERSPECTIVA TEORETIC. CONCEPTE, PRINCIPII I METODE ANALITICE

7

Universitatea Spiru Haret

Universitatea Spiru Haret

I. OBIECTUL I FUNCIILE POLITOLOGIEI

ntre tiinele despre societate, despre organizarea i conducerea acesteia, politologia sau tiina politic deine un loc aparte i un rol specific. O asemenea disciplin, intrat relativ recent n familia tiinelor sociale, cuprinde o problematic divers i complex, nu de puine ori contradictorie, i acoper un vast cmp de activiti, de aciuni, de cultur i comunicare politic. Astzi, politologia s-a instaurat temeinic n variatele niveluri de nvmnt i n cercetrile att de diverse i importante privind viaa politic, politicul. Politologia, ca tiin sau teorie, reprezint i un instrument sau o metod a cunoaterii ct mai concrete i a evalurii realiste, obiective, a politicii sau politicilor, n diversele lor nfiri, oferind explicaii, diagnoze, concluzii i soluii practice de larg interes social. Desigur, politologia nu este singura disciplin care studiaz viaa politic i problemele politice. mpreun cu aceast disciplin, sociologia politic, filosofia politic, geopolitica, istoria ideilor, psihologia politic, filosofia social etc. formeaz domeniul larg al tiinelor politice. Se consider ns c politologia sau tiina politic reprezint, ntr-un anumit sens, disciplina fundamental. Ea este o tiin cu putere de sintez i, din perspectiva sa, ajungem la o imagine general, de ansamblu, asupra ntregului domeniu. Politologia opereaz cu concepte care au funcii explicative i unificatoare asupra realiti complexe i dinamice, cum sunt politicul i politica, puterea i interesul politic, relaiile i sistemele politice, regimurile politice, organizarea i aciunea politic, valorile politice, comportamentele i cultura politic, idealurile i ideologiile politice, relaiile politice internaionale etc.

9

Universitatea Spiru Haret

I.1. Geneza, sfera i coninutul politologiei Dei politica a atras atenia gnditorilor sociali, filosofilor, nc din antichitate, politologia, ca disciplin de sine stttoare, este o tiin a secolului XX. Termenul de politologie ca denumire pentru tiina politic a fost utilizat prima dat la mijlocul secolului trecut. El a fost propus de analistul german Eugen Fischer Baling i promovat , n 1954, de olandezul Gert von Eynern, francezul Andr Thrive i alii. Drumul politologiei ctre identificare, ctre definire, a fost anevoios i ndelungat. Ca n orice tiin, i procesul de constituire a tiinei politice ncorporeaz preocupri i eforturi teoretice susinute n direcia clarificrii domeniului de studiu, perspectivei sau unghiului de abordare a fenomenelor i proceselor specifice, asemnrii i deosebirii fa de alte ramuri ale tiinelor sociale, a locului su distinct n cadrul acestor tiine. Ambivalena i ambiguitatea sunt moduri de a fi i a aciona ale politicii i ale politicienilor, iar sfera i coninutul politologiei, funciile ei rezid n analiza i descifrarea unui proces cldit pe nisipurile mictoare ale intereselor. Ca urmare, definirea obiectului politologiei sau tiinei politice este datoare a preciza domeniul propriu, conceptele i metodele specifice de abordare, deosebirile i asemnrile fa de alte discipline ce studiaz societatea uman. Studierea sistematic, tiinific, a politicii s-a afirmat n ultimele decenii ale secolului al XIX-lea, iar analistul politic al acelui timp era mai aproape de jurist, de istoric, de filosoful moral. Astfel, n anul 1871, lua fiin coala liber de tiine politice de la Paris; n 1875, s-a creat, dup acest model, coala de tiine sociale de la Florena (Italia), iar n 1880 i ncepe activitatea coala de tiine politice de la Columbia (S.U.A.). n 1895, s-a organizat coala de economie i tiine politice de la Londra. n general, se consider c ultimele trei decenii ale secolului amintit au pus bazele apariiei tiinei politice ca disciplin autonom. Prima jumtate a secolului al XX-lea este marcat de apariia unor importante lucrri de tiine politice, iar n 1950, sub egida UNESCO, aprea o lucrare de sintez datorat unor specialiti din mai multe ri: tiina politic n lume. n aceast perioad s-a ajuns la descoperirea i aplicarea, chiar dac uneori prin mprumut din sociologie sau psihologie, a unor concepte i metode analitice, care au contribuit10

Universitatea Spiru Haret

determinant la constituirea efectiv a politologiei ca ramur distinct a tiinelor sociale. Este de reinut, deci, c tiina politic sau politologia a aprut din nevoia social de integrare conceptual a unor realiti tot mai complexe, care, la rndul ei, a impus necesitatea de a se trece de la studiul ideilor i doctrinelor politice, de la istoria acestora la analiza specific i descrierea metodic a modului lor de aciune, a impactului asupra dezvoltrii sociale. De asemenea, afirmarea disciplinei a fost generat de cerine, condiii i realiti pregnante ale modernitii, ntre care i puterea ideilor ntr-o lume dominat de cinism i manipulare, relevana unui vocabular declarat umanist n epoca postmodern, natura micrilor democratice, strategiile pe care acestea le aplic, opiunile cu care se confrunt tipurile de politic pe care doresc s le realizeze1. Criteriile pentru a identifica un subiect de politologie au trecut, cu timpul, de la conceptele instituionale de stat, guvern, monarh, preedinte la procesele sau la conceptele relaionale de putere, decizie, sistem politic, proces politic etc. Politologia a dus mai departe analiza predominant juridic, istoric sau descriptiv, adoptnd metode i perspective novatoare, proprii. Treptat, politologia s-a deschis unor influene multiple, ndeosebi din direcia dreptului, economiei, sociologiei, psihologiei, psihologiei sociale i chiar antropologiei; interpenetrarea disciplinelor, inovaia n tiinele sociale s-au afirmat n procesul intersectrii lor. Astzi, dei nu exist un consens asupra contururilor tiinelor sociale n ansamblu, nucleul acestora l constituie sociologia, antropologia i tiina politic2, adic politologia. Aceasta i-a format i consolidat un statut propriu, i-a creat i utilizeaz metode, concepte i criterii specifice de cercetare i evaluare, geneza disciplinei atrgnd dup sine, asemenea altor tiine, formarea specialitilor, a analitilor, a politologilor de profesie. Aadar, tiina politic este o disciplin consolidat, cu o istorie bogat i cu un viitor, pe ct se poate prevedea, tot att de bogat. De aiciJeffrey C. Isaac, Democraia n vremuri ntunecate, Polirom, Iai, 2000, p. 49. 2 Mattei Dogan, Robert Phare, Noile tiine sociale. Interpenetrarea disciplinelor, Editura Academiei, Bucureti, 1993. 111

Universitatea Spiru Haret

i concluzia potrivit creia cunoaterea modalitilor prin care funcioneaz i se transform sistemele politice ne ajut s devenim buni ceteni, ceea ce nu nseamn, desigur, ceteni supui puterii, ci ceteni care s manifeste un interes pentru politic, ceteni care au capacitatea de a dobndi i de a selecta informaiile de care au nevoie i care sunt capabili s foloseasc instrumente de participare activ pentru a-i controla aleii la toate nivelurile i, dac e necesar, pentru a-i schimba. Studiul tiinei politice poate s fie o activitate stimulativ i chiar captivant.3 I.2. Politicul i politica obiect de studiu tiinific ntr-o viziune sau concepie larg mprtit, obiectul politologiei l reprezint politicul. Ce este ns politicul? Originea ndeprtat a conceptului de politic vine de la vechii greci, care foloseau att termenul de polis termen polisemantic, dar cunoscut mai ales n sensul de cetate (stat, comunitate) ,ct i pe cel de politeia (form, activitate de) organizare social, treburi publice, constituie, guvernare etc. Din antichitate i pn azi, preocuprile pentru politic n-au ncetat, contribuind la aprofundarea cunoaterii domeniului i la descifrarea sensurilor conceptelor sale. Dificultatea nelegerii politicului rezid n natura sa contradictorie. Politicul poart n sine i promoveaz interese i fore opuse. El nseamn conducere, organizare etc., dar este i efort de dominare, de impunere i exercitare a forei, totdeauna n raport cu anumite interese. Conducerea este mijlocul, iar dominaia este originea i finalitatea politicului. De aici ideea c att sursa, ct i obiectul politicului este conflictul, c politicul e n acelai timp autoreprezentare a societii i o instituie a ei. Altfel spus, politicul apare ca indicatorul unei diviziuni organice a societii, sau acel loc n care este reprezentat spaiul social, inclusiv sub aspectul su conflictual specific vieii democratice, n sensul c politicul reprezint acel dialog public, acea conversaie glgioas pe care societatea o ntreine cu ea nsi pentru a produce i a-i administra

Gianfranco Pasquino, Curs de tiin politic, Institutul European, Iai, 2002, p.17. 12

3

Universitatea Spiru Haret

propria istoricitate4. Totodat, sau ca o consecin nlnuit, a tri politic i, deci, uman nseamn a tri n compania celorlali i, dac e posibil, n relaii de prietenie cu ceilali. Doar c, ncredinat siei, societatea produce i exacerbarea egoismelor i a individualismelor, dezlnuirea tensiunilor i a violenelor. Adic, n expresie kantian, insociabila sociabilitate a omului. Desigur, politicul este oglindit n modul cel mai direct de ctre stat, deoarece tocmai statul, ca instituie de reprezentare a socialului, i manifest prezena ntr-un mod imediat i sugestiv, se impune ca o instan ce are mai mult dect oricare alta vocaia de a asigura prevalena universalului asupra particularului5. Pe terenul politicului se ntlnesc i coexist, cel mai adesea conflictual, interesele, fie ele generale, fie particulare, tiina politic sau politologia avnd menirea de a descifra i a explica natura i funciile politicului. Caracterul politic al unui fapt, act sau al unei situaii politice rezult din existena ntr-un grup sau ntr-o comunitate uman a relaiilor de autoritate i supunere, stabilite n vederea unui scop sau interes comun. Nu putem vorbi despre politic dect o dat cu procesul istoric de stratificare social sau, altfel spus, o dat cu procesul de conducere a societilor ierarhizate social i bazate pe dominaie. De altfel, apariia nsi a cetii, a polis-lui grecesc se datoreaz contientizrii i recunoaterii conflictului i intereselor n societate i, implicit, a necesitii de a le gestiona (conduce) ntr-un cadru social organizat. Cetatea, demos-ul antic nsemnau inventarea unei noi realiti, a unui nou mod de organizare a societii, bazat pe nelegere, pe lege (nomos) i armonie (kosmos), care o deosebea fundamental de structura politic dominant a epocii, imperiul. Cetatea creeaz un spaiu social cu totul nou, spaiul public, al crui centru este agora, piaa public, cu vatra comun; aici se dezbat problemele de interes general, ntr-un spaiu n care puterea nu mai rezid n palat6. Aceast nou i complex structur socio-politic, avnd ca principii eseniale isonomia (egalitatea n faa legii) i isegoria (dreptul4 J.Baudouin, Introducere n sociologia politic, Editura Amarcord, Timioara, 1999, p.102. 5 Ibidem, p.104. 6 Pierre Vidal-Naquet, Forme de gndire i forme de societate n lumea greac, Editura Eminescu, Bucureti, 1985, p.385. 13

Universitatea Spiru Haret

egal la cuvnt, la exprimare), a constituit terenul pe care a aprut viaa politic ntr-o form democratic, raional, moral i legal. Ea deschidea drumul istoriei civilizate a omului sau, cum vor spune Aristotel, Hobbes i Hegel, a separat barbaria de civilizaie. Politicul apare ca reacie la transformrile care, n desfurarea istoriei, au depit structurile sociale arhaice i au creat formele prin care societatea n noua sa organizare complex i contradictorie se conduce i i fixeaz reperele evoluiei sale. Politicul reprezint, deci, mediul specific uman, raional, peren, determinat de necesitatea impunerii i asigurrii ordinii sociale n comunitile stratificate i difereniate social, unde interesele diverse i conflictele sunt inerente convieuirii oamenilor, conducerii, funcionrii i dezvoltrii societii. Nici o societate (i nici mcar comunitile mai mici dect societatea n ansamblu) nu pot exista fr un minim de ordine (de reglementare, de norme etc.). n aceast viziune ontologic-sistemic, politicul ca structur concret, ca mediu specific uman este o parte, un subsistem, cel mai activ, al sistemului social global, care, la rndul lui, se constituie ntr-un sistem de sine stttor cu un spectru foarte larg de manifestri. Politicul d expresie ontos-ului uman ca parte a celui social general, dar care are un alt tip de structur i de aciune. El introduce un anume tip de ordine, o form de activitate prin care societatea i dezvluie i i valorific propriile resurse. Politicul se constituie ntr-un subsistem sau sistem specific tocmai pentru c el definete o form nou, aparte, de organizare a raporturilor sociale prin modaliti proprii (autoritate, control, dominaie, putere etc.), care asigur (reglementnd, regulariznd etc.) echilibrul dintre interesele generale i cele particulare ntr-o societate, prin natura sa, conflictual. Sintetiznd toate aceste aspecte, este de reinut c politologia studiaz politicul ca un subsistem al sistemului social global, ca mod specific de existen i activitate contient, individual i colectiv a oamenilor, desfurat organizat, susinut prin tradiie i obiceiuri, dar i n virtutea unor norme convenite, aflate permanent sub semnul schimbrii. Domeniul socialului ce revine politicului are un alt mod de a fi, dat de existena specific a condiiei umane n care absorbia socialului transform datele obiective ntr-o manifestare a intereselor. n fapt,14

Universitatea Spiru Haret

politicul este procesul promovrii anumitor interese: individuale, de grup, de formaiune politic, economice, sociale, spirituale, naionale, internaionale etc. Atunci cnd sunt urmrite deliberat, potrivit unor intenii declarate, unor programe publice, interesele configureaz sau constituie domeniul politicului, descifrabil n societate ca proces, ca mod de gndire i metode de aciune regsibile organizatoric, ideatic i structural n partide politice, putere politic, doctrine. Exist opinii ale gnditorilor sociali care, tot mai frecvent, consider politicul drept expresie a puterii, a diverselor nfiri ale raporturilor de dominare, de decizie i execuie. Sunt argumente importante pentru o asemenea susinere i, desigur, un numr nsemnat de autori reprezentativi care o sprijin. ntr-o societate precum a noastr dar, la urma urmelor, n orice societate nenumratele relaii de putere, observ Michel Foucault, traverseaz, caracterizeaz, constituie corpul social. Nu exist exerciiu al politicii fr a funciona n, pornind de la i prin aceast putere(subl. ns.).7 Dar, cum vom vedea ntr-un alt capitol, puterea, relaiile de putere, orict s-ar multiplica ele astzi, nu pot acoperi aria (domeniul) politicului n ansamblul su, ca parte a sistemului social. La identificarea politicului cu puterea se poate ajunge doar atunci cnd politicul i problematica sa sunt abordate, cum se ntmpl n gndirea politic postmodernist contemporan, numai dintr-o perspectiv deontologizant, care ignor condiia real i complex a politicului. De altfel, puterea nu este doar politic. Puterea politic, economic sau cea militar, spre exemplu, constituie componente distincte ale puterii sociale, cu rol esenial n reglarea i funcionarea societii umane. Ca tiin ce urmrete a descifra ansamblul structurii i manifestrilor politicului, politologia probeaz capacitatea de a descoperi i descrie sensul, obiectul, motivaia, tipurile (modelele) i finalitile (scopurile) activitii social-umane cunoscute sub numele de politic. nc de timpuriu s-a observat c fiina uman se caracterizeaz prin voin politic, iar Aristotel a numit omul un animal politic. Peste timp, englezul John Locke l va completa afirmnd c omul nu este n mod natural un animal politic, ci un animal proprietar i muncitor. n fazaMichel Foucault, Trebuie s aprm societatea. Cursuri inute la Collge de France, Editura Univers, Bucureti, 2000, p.40. 157

Universitatea Spiru Haret

nou a istoriei, n condiiile configurrii unui statut economic i social al individului, John Locke avea temeiuri ca, pornind de la ideea lui Aristotel, s considere omul ca animal proprietar, pentru c este muncitor, i animal muncitor, pentru a deveni proprietar. n lumea de azi i din viitorul istoric previzibil, din raiuni evidente, care in de noul stadiu al civilizaiei, omul acioneaz i va aciona ca unul contient i informat, n sensul c va deveni mai contient fiind informat i va trebui s fie neaprat informat pentru a aciona contient, raional. Omul contemporan este deopotriv obiect, ct i subiect al politicii. n raport cu politicul, politica are o sfer mai larg de aciune i manifestare. De aici i diversitatea de sensuri i interpretri date conceptului de politic, de la reducerea acestuia la descrierea doar a activitii de negociere, ca un joc de putere, pn la cele, n spirit modern, care cuprind n nelesul su i activitile de guvernare sau de organizare i conducere a societii, cum sunt: Politica este procesul prin care un grup de oameni cu opinii i interese iniial divergente ajung la decizii colective socotite ndeobte ca fiind obligatorii pentru respectivul grup i impuse ca o linie de conduit comun.8 Politica reprezint, n sistemul social naional sau transnaional, procesul prin care obiectivele acelui sistem sunt selectate, comandate n termeni de prioritate, precizndu-se termenele i resursele alocate, i ulterior implementate de ctre autoritile conductoare. Activitatea acestor grupuri politice se distinge de alte procese sociale prin preocuparea pentru scopurile politice ale societii, n timp ce economia se preocup de alocarea resurselor publice sau private, iar procesele sociale de activitile non politice i non publice.9 Politica desemneaz exclusiv conducerea gruprii politice pe care o numim stat sau influena exercitat asupra acestei conduceri.10.

8 Enciclopedia Blackwel a gndirii politice, Humanitas, Bucureti, 2000, p.575. 9 Geoffrey K. Roberts, The language of modern politic, Papermac, Londra, 1978, p.3. 10 Max Weber, Le savant et le politique, Plon, Paris, 1959, p.101. 16

Universitatea Spiru Haret

Termenul politic se aplic numai fiinelor umane sau cel puin acelor fiine care pot comunica simbolic i pot astfel s fac afirmaii, s invoce principii, s argumenteze, s nu fie de acord.11 Firete, exist mult mai multe definiii date politicii. Dar, analiznd ceea ce au n comun fie i numai cele de mai sus, se poate spune c, ntrun enun mai cuprinztor i potrivit realitilor moderne, politologia descrie politica drept activitate de conducere a societii prin decizii privind direcionarea dezvoltrii spre anumite obiective, mobilizarea i alocarea resurselor necesare, asigurarea ordinii i stabilitii sociale, promovarea schimbrii i inovrii n contextul dezvoltrii echilibrate. n acelai timp, politica privete i reglarea raporturilor interstatale, a relaiilor statelor cu mediul internaional. Un principiu larg acceptat al tiinei politice acrediteaz ideea c politica reprezint un mod specific de alocare autoritar a valorilor n societate, dnd expresie diviziunii activitilor ntre cei ce decid i cei ce execut. Teoretic i practic, politica oglindete competiia permanent pentru putere, competiie care nu este, ns, totdeauna loial, adesea fiind subordonat scopului care scuz mijloacele, adic ieind de sub incidena moralei i moralitii, a binelui i raionalitii, genernd tensiuni, care nu pot fi depite benefic pentru societate, pentru interesul general, dect prin negocieri i compromisuri raionale. Aadar, prin politic se nelege activitatea complex prin care se exprim i se obiectiveaz politicul, adic acea activitate preocupat de luarea i implementarea unor decizii de interes public, pentru atingerea binelui general. Cu alte cuvinte, politica reprezint activitatea de organizare i conducere a societii. Putem spune, scria un valoros politolog romn, c politicul se asociaz mai degrab cu ceea ce numim sistem politic sau chiar organizarea politic a societii, n timp ce politica (fr s-i piard sensul integral de: (a) mod de organizare i conducere a comunitilor umane globale, de instituire i meninere a ordinii interne care legalizeaz dominaia i modereaz conflictul, (b) form de activitate care cuprinde relaiile dintre clase, naiuni, alte grupri, indivizi, (c) strategii, metode i mijloace implicate n aciunea politic, (d) cunoaterea politic, adicIain McLean (coordonator), Oxford. Dicionar de politic, Editura Univers Enciclopedic, Bucureti, 2001, p.339. 1711

Universitatea Spiru Haret

mijloacele de interpretare i justificare la care recurge viaa politic sau, altfel spus, contiina politic cu toate nivelurile ei), sugereaz mai mult activitatea sau aciunea politic12. Din analiza naturii politicii pot fi decelate funcii ale acesteia n general, concretizate prin atribuii i activiti specifice de la un domeniu la altul i de la un moment istoric la altul. Ca form de manifestare a politicului, politica are urmtoarele funcii principale: determinarea scopurilor i sarcinilor societii prin acte programatice, constituii, legi etc.; mobilizarea resurselor societii la nfptuirea scopurilor propuse; integrarea social a membrilor societii; distribuia valorilor. Politologia opereaz distincii ntre politic i politic, apreciind c, dac politicul este o component peren a vieii sociale, o caracteristic a esenei umane, politica reprezint forma vie i nemijlocit prin care se exprim direct opiunile (interesele) n funcie de anumite condiii de loc i de timp. Analiza intereselor social-umane se constituie, astfel, n obiect i subiect al demersului politologic. Dup opinia unor reputai politologi, politicul este att de profund integrat n social, nct nu poate fi exclus fr ca societatea s se dizolve, politicul fiind mediul i modul vital de existen i aciune al comunitilor umane. Iar dac politica dezbin, fiindc grupurile, societile umane au interese diverse, opuse, politicul este ceea ce le determin s acioneze mpreun, chiar dac urmresc scopuri diferite. Fenomenul politic ia natere n condiiile n care un fapt social exprim nevoi i dorine ce oglindesc cereri ctre sistemul politic. n acest context, politizarea unei aciuni umane rezult din tangena ei cu socialul i resorturile puterii. Exist, ns, i fapte politice ca atare (oficializate), care poart n ele mesaje i intenii politice, independent de aprecieri exterioare lor (alegeri), decizii guvernamentale, aciuni ale instituiilor politice etc. Relaia organic ntre politic i politic ia astfel nfiarea conexiunii i interaciunii active dintre ceea ce este invariabil i ceea ce este schimbtor, politicul fiind factorul invariant, care-i conserv esena, orice transformri i modificri ar marca politica. Necesara disociere ntreOvidiu Trznea, Analiza sistemului politic, n Probleme de sociologie politic, Editura Politic, Bucureti, 1975, p.76. 1812

Universitatea Spiru Haret

politic i politic impune deosebirea ntre obiectiv i subiectiv, politicul dnd expresie ontos-lui uman ca o component obiectiv a vieii sociale, iar politica reprezentnd, prin nsei natura i scopurile sale, un demers subiectiv de absorbie uman a socialului, urmrind evaluarea i modelarea lumii, a mediului social-economic, n funcie de anumite interese, concepii, programe sau doctrine. I.3. Esena social-uman a politicii; tiina i arta puterii Aadar, politica se constituie ntr-o form specific a activitii umane, iar apariia i consolidarea vieii politice a popoarelor, a naiunilor au generat resurse, factori i fore de progres istoric. Fiecare treapt a dezvoltrii sociale a marcat creterea continu a funciei i rolului politicii i politicului n viaa social, o asemenea evoluie marcnd pregnant relaiile umane. Lumii de azi i este caracteristic interdependena accentuat a structurilor i formelor de manifestare politic, ndeosebi ca urmare a amplificrii i acutizrii cerinelor sau problemelor cu impact asupra ansamblului dezvoltrii omenirii. Acestea privesc, n principal: generalizarea conducerii democratice a statelor i extinderea colaborrii lor pe multiple planuri; eradicarea subdezvoltrii i a conflictelor; securitatea vieii individuale i sociale; salvgardarea mediului ambiant; circuitul optim, echilibrat al materiilor prime, al resurselor energetice; accesul ct mai larg la cunoatere i comunicare; democratizarea informaiei etc. Asemenea cerine au impus i solicit permanent ca sistemul sau sistemele politice, de la expresia lor naional la cea internaional, s urmreasc ndeaproape i prin cooperare armonioas analiza i soluionarea optim a problemelor majore ce afecteaz ori pot afecta negativ viaa naiunilor i statelor, progresul i prosperitatea omenirii n ntregul su. Fie i numai din aceste considerente, n procesul firesc al modernizrii vieii politice, a crescut i crete continuu interesul unor categorii tot mai largi de oameni pentru politic. Fenomenul politizrii i gsete expresie n faptul c preocuparea pentru a cunoate i stpni mecanismele politicii a luat o extindere fr precedent, un asemenea curs stimulnd afirmarea puternic a politologiei n familia tiinelor sociale. Amploarea fenomenului politic a atras dup sine apariia politicianului de carier, profesarea politicii dezvoltnd interese autonome. Au19

Universitatea Spiru Haret

contribuit la aceast schimbare socio-uman o multitudine de factori, ntre care constituirea partidelor politice, apariia parlamentelor, intensificarea concurenei politice i, nu n ultimul rnd, nevoia sau interesul ierarhizrii i reprezentrii intereselor. n acest proces, unii au trit i triesc pentru politic, iar alii din politic, i unii i alii devenind profesioniti, politicieni de carier, dup cum remarca Max Weber. Deci, politicianul este o persoan care i face o profesie din participarea direct la afacerile cetii, care sunt, uneori, i afacerile politicianului. Modul de comportare al unor oameni ai politicii a acreditat i un sens peiorativ, acela de politicianist sau politicianism, ca expresie a atitudinilor imorale, demagogice. n aceast ipostaz, politicianismul apare ca practicare meteugit a drepturilor politice prin care civa dintre cetenii unui stat tind i uneori reuesc s transforme instituiile i serviciile publice din mijloace pentru realizarea binelui public n mijloace pentru realizarea intereselor personale, activitatea politic putnd fi asemnat cu un turn Babel, unde fiecare i vorbete limba pasiunilor i intereselor sale13. n tiina i arta politicii pentru c politica poate fi, adesea, tiina i arta de a influena, de a convinge i, mai cu seam, de a obine ceva se combin, n proporii mereu variabile, stri emoionale i motivaii raionale. n genere, mai tot timpul, politica sau politicile se afl n conul de lumini i umbre ale intereselor, ale contradiciilor dintre obiectiv i subiectiv. Pe acest teren, mai mult sau mai puin fertil, se cultiv obstinat i meteugit promisiuni i sperane, iluzii i mituri, simboluri acoperitoare (ca sens i aspiraie uman), dar i simboluri neltoare, false. Reputai politologi constat c o particularitate a politicii este aceea c poate fi, n acelai timp, credibil i incredibil, expresie a realului, dar i produs ori efect al imaginarului. Politica poate fi raional i reprezint o reuit pentru unii doar n msura n care devine obsesiv, mitic, generatoare de emoii pentru civa sau pentru toi ceilali. La rndul ei, latura simbolic a politicii necesit i ea o vie atenie, pentru c oamenii nu se pot cunoate reciproc dac nu tiu ceea ce fac, ceea ce-i

C. Rdulescu-Motru, Cultura romn i politicianismul, n Personalismul energetic i alte scrieri, Editura Eminescu, Bucureti, 1984, p. 3, 104. 20

13

Universitatea Spiru Haret

nconjoar i-i hrnete. Omul creeaz simbolurile politice i acestea l susin i l dezvolt sau l pervertesc.14 Oricum, politica a fost i rmne terenul de nfruntare a pasiunilor i intereselor, iar apariia i afirmarea tiinei politice au nsemnat un salt calitativ n domeniu, deschiznd perspectiva cuantificrii, evalurii, analizei i prediciei proceselor, fenomenelor, atitudinilor, evenimentelor politice i situaiilor politice. ntr-adevr, politica este deopotriv tiin i art. tiin ( a puterii, a guvernrii, politologie), pentru c reflect un domeniu propriu de referin al societii pe baza unor principii, legi, norme, metode i opereaz cu anumite concepte riguroase. Art, dar o art cu un caracter deosebit, ars politicum, art a posibilului, art a guvernrii, care presupune inspiraie, fler, sensibilitate, intuiie i imaginaie, for creativ i prospectiv. Arta politic, aa cum a denumit-o Platon, const n acea miestrie cu totul deosebit de a ese la un loc, de a sintetiza cunotinele tiinifice i abilitatea expert cu unele virtui subiective, psihologice: iscusin, tact i perspicacitate, dibcie i inteligen, cutezan i responsabilitate, tenacitate, fermitate etc. I.4. Politologia i tiinele socio-umane; obiectivitate i subiectivism Studierea politicului n complexitatea structurii i formelor sale de manifestare nu poate fi realizat doar de o singur tiin. Problematica politicului constituie obiectul mai multor discipline, care, n sensul larg al cuvntului, formeaz domeniul tiinelor politice. Dei au acelai obiect de investigaie, aceste discipline se difereniaz dup unghiul de abordare i perspectiva epistemologic adoptat. Totodat, politicul, reprezentnd un mod specific de a fi i a funciona al nsui sistemului social global, politologia se afl n strns legtur i cu domeniul general al tiinelor socio-umane. Fr schimbul de informaii i cunotine cu aceste discipline, care ofer o perspectiv de abordare global, integratoare, a ansamblului social al politicului, politologia i-ar diminua capacitatea tiinific.

Murray Edelman, Politica i utilizarea simbolurilor, Editura Polirom, Iai, 1999, p. 11. 21

14

Universitatea Spiru Haret

Examinnd apariia politologiei, relativ tardiv n raport cu alte tiine sociale, i n ciuda avansurilor ctigate prin gnditori distanai n timp, din antichitate pn n epoca modern, sunt de remarcat factori de influenare din partea altor ramuri ale tiinelor socio-umane. Astfel, politologia a fost puternic influenat de sociologie, aceasta aducnd contribuii importante, mai ales n direcia teoriei grupurilor, socializrii, teoriei sistemelor, fr de care nu s-ar putea descrie analitic fenomene, comportamente i consecine social-politice. (Unele abordri consider politologia ca fiind sinonim cu tiina politicii sau sociologia politic). Din perspectiva psihologiei, tiina politic a preluat, n anii 50 i 60 ai secolului XX, teoria personalitii, studiul valorilor .a., pentru ca, n anii 70 i 80, economia s devin principalul fertilizant al politologiei, n particular prin teoria bunurilor publice i aciunii colective, teoria jocurilor, a opiunii dezvoltrii, teoria comerului extins la scar mondial, crora trebuie s li se alture teoria, mai recent, a dezvoltrii durabile, care pune n ecuaie politic mediul, resursele, capitalurile i, bineneles, interesele de grup, naionale, regionale sau globale. Altfel spus, economia, ecologia, politica i geopolitica iar o dat cu ele i politologia i dau mna pentru a gsi soluii problemelor complexe ale lumii de azi i de mine. Gndirea i teoria social consemneaz o diversitate de discipline care abordeaz direct, dar fiecare altfel, fenomenele sociale: sociologia, psihologia social, antropologia cultural, economia politic, tiina politicii, dreptul .a. Acestea au domeniul i problematica lor proprii, limbaje, concepte i metode specifice, dei, cum am mai spus, exist o unitate a tiinelor sociale, n sensul unui domeniu obiectual al acestora. n ceea ce o privete, politologia are avantajul de a fi o disciplin pragmatic, asemenea, poate, sociologiei i psihologiei, deschis cutrilor pentru rezolvri concrete. Noua tiin social se prezint ca una de sintez, fiind totui o disciplin de sine stttoare. Ea studiaz geneza, esena, legitatea i funcionalitatea politicului, fiind o disciplin cu domeniu propriu, att sub raportul investigrii nemijlocite, ct i sub acela al generalizrii i sistematizrii. Att pe planul metodei, ct i n privina unor concepte, politologia sau tiina politic evolueaz n cadrul aceleiai tensiuni creatoare pe care o genereaz orientarea ctre cercetarea empiric, reflecia teoretic i expunerea unor concluzii sau predicii privind viitorul. tiina politicii se caracterizeaz prin efortul ctre22

Universitatea Spiru Haret

individualizare, personalizare i autonomie. Dar nu se poate spune c noua tiin s-a ndeprtat sau se ndeprteaz de tiine limitrofe; dimpotriv, viitorul su este n bun msur condiionat de efectele pozitive ale cooperrii, ale pluri i interdisciplinaritii. Astfel, pentru analiza evoluiei sau funcionalitii regimurilor politice, a politicilor publice i administrative, a relaiilor internaionale, apar necesare i fructuoase abordrile din perspectiva tiinelor juridice, a dreptului. La fel de evident este sau ar trebui s fie coabitarea cu tiina istoriei (evoluia societilor, a raporturilor de fore i de interese, a mentalitilor i ideologiilor), cu economia i sociologia (schimbri sub impactul tehnologiei i al pieei, mobilitate social), cu psihologia social, demografia, psihanaliza, antropologia sau geografia. Avnd ca obiect de studiu sfera politicului, politologia se concentreaz asupra genezei, esenei, proceselor i legilor specifice acestui domeniu, implicaiilor i consecinelor diverselor politici (de grup, de partid, de alian, naionale, internaionale etc., n varietatea i complexitatea lor). Politologia se constituie ntr-o tiin de maxim utilitate pentru nelegerea mecanismelor conducerii societii, ea descriind i explicnd trsturile generale ale vieii politice, dar i categoriile, fenomenele i procesele concrete ale acesteia. Politologia se nfieaz, astfel, ca tiina descifrrii analitice, descrierii logice i explicrii obiective, raionale a acestor procese i fenomene sociale complexe, dar specifice, a formelor i mijloacelor aciunii umane, colective i individuale, a activitii instituiilor i actorilor politici. Pornind de la criterii coerent formulate, de la metode i evaluri unitare, innd seama c politica i politicul sunt expresia fenomenelor nlnuite, frecvent intercondiionate, dinamice oglind a voinei i intereselor dispersate, neomogene ale oamenilor, politologia este o tiin dinamic. Evident, gradul ridicat de complexitate i subiectivitate al vieii politice creeaz dificulti specifice abordrii politologice, solicit descrierea, analiza, ncadrarea n categorii i concepte bine delimitate i evaluarea evenimentelor, a proceselor sociale n mod separat, dar i n conexiunea lor, impunnd delimitrile de rigoare ntre partizanat i obiectivitate tiinific. n tiina politicii coexist i orientri care practic sau propun abordarea fenomenului politic n mod subiectiv, partizan. De cele mai multe ori, politicieni i analiti politici i ascund dorinele i interesele23

Universitatea Spiru Haret

proprii sau de partid (uneori, chiar ignorana) n spatele unor judeci de conjunctur, al unor analize simplificatoare i fragmentate, accentundu-se numai unele faete sau aspecte ale politicii, ca i cnd problemele politice n-ar putea fi cercetate cu mijloace tiinifice. Asemenea situaii deschid larg calea pentru improvizaii cu consecine nu numai teoretice, ci i cu efecte nebnuite pentru cei neavizai. Se las, n acest fel, impresia c domeniul politicului poate fi investigat i neles doar intuitiv sau speculativ. Se nelege c abordarea politologic nu se poate face prin enunuri de opinii, prin declaraii i formule retorice, ci prin acuratee i rigoare analitic, prin spirit critic lucid i autoexigen. Exist, de asemenea, demersuri care, pornind de la teze generale, de la abstractizri, conduc adesea la ncadrarea aprioric a unor procese ori evoluii sociopolitice n sisteme i relaii prestabilite, acreditnd ipoteza auto-reproducerii acestora. Spre exemplu, pornind de la funciile sau disfunciile sistemelor cunoscute sub numele de capitalism i socialism, unele abordri de acest gen au fost i sunt transferate i asupra societilor zise n tranziie, unii anticipnd tezist un neocapitalism sau neosocialism, cu etichetele de rigoare i susinerile aferente pro sau contra. Dar, n aceste cazuri, nu mai este vorba de abordri politologice, de evaluri din perspectiva tiinei, ci de partizanat politic, el nsui o categorie a politologiei. Firete, n interiorul politologiei se regsesc diverse orientri i coli de gndire, fiind evident c nu se poate vorbi despre un punct de vedere unic i universal asupra fenomenelor, proceselor sau sistemelor politice. Adevrul c lumea este o unitate n diversitate se oglindete i n faptul c n teoria politic au loc confruntri de idei, ciocniri ntre concepii asupra regimurilor i sistemelor politice. n cadrul tiinei politice sunt prezente i prezentate viziuni deosebite ntre ele sau asemntoare pn la contopire asupra rolului i viitorului politicii n societate. Ca tiin a politicii, politologia nu face abstracie de complexitatea i contradiciile realitii, fiind datoare a elabora i expune judeci obiective asupra vieii politice. Ar fi nefiresc, ilogic chiar, ca ntr-o lume n care coexist inegaliti, diversitate de interese i moduri deosebite de a le satisface, conflicte i nfruntri, s existe un singur punct de vedere asupra cauzelor i motivaiilor acestora. Politologic, nu poate exista un numitor comun al ntregii viei politice interne i internaionale, fiind mereu necesar analiza difereniat, concret i obiectiv a unora i24

Universitatea Spiru Haret

acelorai evenimente ce intr sub incidena politicii, abordarea partizan fiind improprie investigaiei tiinifice. Dar partizanatul opiunilor poate fi examinat cu obiectivitate; de aici necesitatea recursului la metodele tiinei pentru a descifra natura i tendinele fenomenelor social-politice, evitndu-se alunecarea spre subiectivism. A discerne ntre ceea ce este realitate sau situaie politic real i interpretare sau evaluare subiectiv, unilateral este o cerin esenial a tiinei politice. n fapt, politologia a devenit o disciplin din ce n ce mai structurat, bazat pe investigaia tiinific a politicului, potrivit normelor obiectivitii i unor metodologii specifice. O dat cu dezvoltarea teoriei, latura empiric s-a consolidat continuu n tiina politic prin utilizarea anchetelor social-politice, a sondajelor de opinie, prin rspndirea i perfecionarea mijloacelor de prelucrare automat a datelor. n asemenea condiii, a nelege obiectul politologiei nseamn a descoperi numitorul comun al proceselor politice. Spre exemplu, prin comparaie, dac economia politic examineaz piaa, preurile, cererea, oferta etc., politologia abstrage din ansamblul i complexitatea vieii politice variabile sau fenomene ce interacioneaz, relevnd cum i cnd se iau decizii cu impact asupra dezvoltrii social-umane. tiina politic descoper astfel simultaneitatea funcionrii unor principii i criterii de performan ale actelor politice. Parte component a tiinelor sociale, politologia se raporteaz permanent la principii i criterii constante: Existena i funcionarea unor sisteme politice adecvate, dispunnd de structuri, relaii i instituii prin intermediul crora se asigur performane social-economice; Progresul istoric se nfptuiete n condiiile satisfacerii intereselor generale, dar i ale individului; Modernizarea vieii social-politice, bunstarea i prosperitatea cetenilor sunt posibile numai n condiiile unei organizri i conduceri democratice; Exercitarea libertii n mod responsabil de ctre membrii societii, indiferent de poziia lor pe scara ierarhiei sociale; Organizarea i conducerea democratic a societii pot fi probate, n primul rnd, prin capacitatea de a asigura bunstarea i prosperitatea cetenilor.25

Universitatea Spiru Haret

Unor asemenea principii sau criterii analitice li se pot aduga, se nelege, i altele, important fiind modul n care ele sunt asumate i nfptuite de forele social-politice, n funcie de condiiile concretistorice, politologia fiind instrumentul multifuncional capabil a msura starea real i finalitatea politicii sau politicilor. I. 5. Funciile tiinei politice Procesul de constituire a oricrei tiine presupune n mod necesar delimitarea principalelor sale funcii. Funciile definesc esena i rolul unei tiine, nsi raiunea ei de a fi. Ca teorie despre domeniul politic, politologia ndeplinete o funcie social general, dar, potrivit statutului su specific n contextul tiinelor socio-politice, are i funcii cognitive, axiologice, prospective, normative, fiind o tiin teoretico-explicativ i praxiologic n acelai timp. n pofida unor ncercri de a pune sub semnul ntrebrii unele din aceste funcii, ndeosebi pe cele axiologice i normativ-aplicative, considerndu-se c ele introduc subiectivitate i indeterminare n cunoaterea politic, este unanim opinia c funciile politologiei pun n lumin importana i valoarea acestei tiine, contribuia sa la cunoaterea autentic a unui domeniu al realitii sociale, a finalitilor aciunii oamenilor, la asigurarea unor repere riguroase pentru nelegerea unei structuri att de complexe, cum este politicul n/i multitudinea manifestrilor sale. Din perspectiva funciilor sale cognitive i educativ-formative, politologia nlesnete implicarea responsabil a oamenilor n activitatea politic, n cadrul creia s primeze spiritul democratic, respectul valorilor general-umane. Este rolul i menirea politologiei, a analistului de a descifra natura, scopul i consecinele faptelor i actelor politice. Instrumentele care-i stau la ndemn permit a demonstra c actele, faptele politice sunt expresia unor reguli, practici sau tradiii n virtutea crora acestea se produc, fiind valorizate politic prin mplinirea lor ntr-un cadru instituional. Caracterul politic al unui fapt, act sau al unei situaii, petrecute n societate, rezult din existena ntr-un grup uman a relaiilor de autoritate i supunere stabilite n vederea unui scop comun. Sunt reunite aici dou elemente specifice politicului: un fapt de putere i un scop, ambele fiind necesar a fi luate n consideraie pentru aprecierea26

Universitatea Spiru Haret

caracterului lor social-politic. n aceast lumin, datoria tiinific a politologului este de a proba adevrul, aparent mai greu de neles n limbajul comun, c realul politizat nu este echivalena realului originar. Iar aceasta, datorit mprejurrii c dac analiza teoretic permite a se distinge ntre politic i politic, n realitatea cotidian distincia se terge. Politicul nu apare dect prin intermediul politicii care se deruleaz, n timp ce politica se justific prin politicul prin care ea urmrete s-i subordoneze societatea15. n acest context se impune relevarea importanei funciilor axiologice i normativ-aplicative, cunoscut fiind c fenomenele politice reprezint ele nsele o lume a valorilor. Valorile i au originea n aciunile oamenilor i, dei se exprim ntr-o form ideal, ele rspund unor cerine obiective ale vieii sociale. Aprofundnd realitatea politic i descifrndu-i perspectivele, politologia are capacitatea de a formula judeci de valoare, de a evalua i ierarhiza faptele i fenomenele politice, tendinele lor, mai mult sau mai puin vizibile. De aici i rolul normativitii politice, care nu este altceva dect o consecin a generalizrii i conceptualizrii cunotinelor din domeniu, analiza politologic pornind de la adevruri, modele, principii i reguli transformate n norme, care, la rndul lor, induc comportamente specifice. De aceea, normativitatea politologiei nu este imperativ, dogmatic, absolutizant, cum este cea juridic sau cea religioas, ci se modeleaz, se reconfigureaz permanent n funcie de prefacerile i schimbrile sociale i de noile achiziii ale demersului politologic. Toate acestea solicit ns, drept cerin tiinific esenial, ca, n virtutea obiectivitii, analistul politic s in seama, obligatoriu, de mprejurarea c fa de rezultatele cercetrii sale o cercetare a vieii sociale i a comportamentului uman se afl ntr-o situaie mult mai puin favorabil dect, spre exemplu, biologul, fizicianul sau chimistul. Pe cnd acetia pot proba (dovedi) descoperirile lor n mod obiectiv, rezultatele fiind direct msurabile, pentru politolog, oricare ar fi valoarea intrinsec a cercetrilor sale, audiena sa este la discreia reaciei mediului pe care l studiaz. Teoria sau concluziile privind politica i politicienii nu se impun imediat,

Georges Burdeau, Trait de Science Politique, Tom I, Societ politique et droit, LGDJ, Paris,1980, p.149. 27

15

Universitatea Spiru Haret

automat, mai cu seam n cazul cnd concluziile politologului contrariaz sau deranjeaz cercul celor vizai, pe politicieni ndeosebi16. Analiza politologic intr sub incidena a ceea ce Karl Popper numea logica tiinelor sociale, avnd n vedere c acestea deci inclusiv politologia pot avea succes sau nu, pot fi interesante sau anoste, fertile sau sterile n raport exact cu importana sau interesul problemelor despre care este vorba, i, bineneles, ntr-un raport precis cu sinceritatea, caracterul direct i simplitatea cu care sunt atacate aceste probleme17. Or, n politic, domeniu prin excelen subiectiv, garantarea obiectivitii nu poate veni dect dintr-o cercetare sincer, direct i inteligibil. Ca tiin teoretico-explicativ i praxiologic n acelai timp, politologia ofer societii teme de reflecie, dezvluie geneza, structura i dinamica social a politicului, mecanismele puterii politice, natura i scopul intereselor, nlesnind, astfel, descifrarea tensiunilor, a conflictelor i posibilitatea reglementrii lor. Acest fapt d expresie unitii dintre teorie i practic i demonstreaz capacitatea politologiei de a depi empirismul, factualismul sau descriptivismul mrunt, precum i abordrile dogmatice, speculative. Rolul tiinei politice este de a oferi att ntregul evantai de aspecte, fenomene i procese particulare, ct i o imagine de ansamblu, unitar, asupra principalelor conexiuni, interferene, mecanisme i tendine ale vieii politice. Este cuprins aici i acea for prospectiv a tiinei politice de a interpreta, de a anticipa i prognoza n cmpul su de reflecie i de aciune. Creterea importanei tiinelor politice, n general, a politologiei, n special, rezult i din capacitatea acesteia de a oferi att explicaii raionale, repere pentru cei aflai n postura de a emite i aplica decizii politice, ct i de a contribui la elaborarea ct mai adecvat a proiectului politic al viitorului societii umane.

Ibidem, p. 186-187. Karl R. Popper, n cutarea unei lumi mai bune, Humanitas, Bucureti, 1998, p. 79. 2817

16

Universitatea Spiru Haret

Concepte-cheie Politicul i politica Politologia ca tiin i art a puterii Om politic Politician Politicianist i politicianism Oportunism Obiectivitate i subiectivism n sfera politicii Politizat, politizare tiine sociale tiine politice politologie Funcie (funciile tiinei politice) ntrebri de control (autoevaluarea i fixarea cunotinelor) 1. Ce este politicul i care sunt principalele lui caracteristici? 2. Ce este politica i n ce const distincia dintre politic i politic? 3. Ce este politologia i cum s-a conturat obiectul su de studiu? Descriei sfera i coninutul politologiei. 4. Este politologia o tiin? Explicai sintagma politica, art a puterii. 5. Ce se nelege prin om politic sau politician? Dar prin politicianist i politicianism? 6. Care este locul politologiei n sistemul tiinelor sociale i politice? 7. n ce const subiectivismul i obiectivitatea abordrilor politologice? 8. Explicai funciile politologiei. Bibliografie Ion Mitran, Politologie, Editura Fundaiei Romnia de Mine, Bucureti, 2000, p.7-20. Gianfranco Pasquino, Curs de tiin politic, Institutul European, Iai, 2002, p.18-24, 40-49. Adian-Paul Iliescu, Introducere n politologie, Editura BIC ALL, Bucureti, 2002, p.7-24. Max Weber, Politica, o vocaie i o profesie, Editura Anima, Bucureti, 1992, p.18-21.

29

Universitatea Spiru Haret

II. SISTEM POLITIC I RAPORTURI POLITICE. CULTUR I VALORI N SFERA POLITICII

Politologia i delimiteaz domeniul de studiu n msura n care explic, descrie, analizeaz mecanismele (instituiile), ca i procesele politice, utiliznd concepte i moduri specifice de abordare. n sfera politologiei, conceptele, noiunile proprii au menirea i capacitatea de a contribui la identificarea i clarificarea fenomenelor relevante, explornd geneza, esena i legitatea fenomenelor sau proceselor politice. Apare astfel evident c, i n cazul politologiei, temeinicia abordrii tiinifice, credibilitatea i utilitatea ei social depind de caracterul adecvat al conceptelor pentru asigurarea elaborrii i sistematizrii cunotinelor specifice. Avnd ca obiect de studiu o realitate n permanent metamorfozare, conceptele politologice sau o bun parte a lor au o anume fluiditate, sunt susceptibile a suporta doze mai mari sau mai mici de subiectivism. De exemplu, concepte cum sunt cele de democraie sau putere politic au multe nelesuri, lsnd loc unor dezacorduri (chiar ireconciliabile) n rndurile cercettorilor i corpului politic (clasei politice). Dar, ca i n alte ramuri ale tiinelor social-umane, n sfera tiinei politice exist preocuparea i aspiraia ctre obiectivitate i adevr. n acest sens i n acest spirit, demersul politologic are n vedere realiti i concepte fundamentale, cum sunt sistemele, relaiile i instituiile politice, cultura i valorile politice etc. II.1. Definiii ale sistemului politic; structur i funcii Unul din conceptele de baz ale politologiei este cel de sistem politic o creaie i o relaie fundamental a politicii i politicului expresie a raporturilor socio-umane care se instituie n societate n legtur cu exercitarea puterii, relevnd o continu dinamic a vieii30

Universitatea Spiru Haret

politice i a structurilor instituionale. Natura i evoluia sistemului politic, ale raporturilor politice reprezint teme de interes major pentru analiza politic. Astzi, aproape c nu exist disciplin care s nu abordeze domeniul su din perspectiv sistemic-structural. Teoria general a sistemelor, un ctig epistemologic evident al tiinei secolului al XX-lea, a clarificat sau limpezit concepia asupra mulimilor de elemente i mulimilor de relaii sau interaciuni, ntemeind concluzia c exist sisteme globale i pariale, reale, realizabile i posibile, iar dup raporturile cu mediul (ambiana) i cu organizarea sau structura lor intern, sisteme nchise i deschise, stabile, statice i dinamice, lineare i nelineare, autoreglabile, perfectibile etc. Ca sistem global, cuprinznd ansamblul relaiilor, proceselor i activitilor umane, societatea include modul de organizare a acestora, n funcie de specificul activitii individuale i colective (comunitare) a oamenilor, n procesul creaiei bunurilor materiale i spirituale necesare existenei i dezvoltrii. n ansamblul ei, societatea poate fi considerat un sistem macrosocial, alctuit dintr-un ansamblu de elemente aflate n conexiune i interaciune reciproc, reunind n sine un ntreg cu funcii i caracteristici proprii, calitativ distincte. Ordinea luntric a oricrui sistem, deci i a celui macrosocial, este dat de natura i dinamica relaiilor dintre pri i ntreg. n interiorul sistemului social global fiineaz o diversitate de subsisteme care, luate fiecare n parte, acioneaz sau funcioneaz de sine stttor, ca entiti cu specific, relaii, dinamic i activiti proprii. Astfel, sistemul social global mondial este alctuit, ca o consecin a dezvoltrii i modernizrii politice, din subsisteme naionale sau zonal-continentale, care se afl n strns interdependen, se afirm relativ autonom, dar presupun cooperare, n unele cazuri i stadii, integrare, cum rezult din experiena constituirii Uniunii Europene, spre exemplu. La scar naional funcioneaz, de asemenea, un sistem global, alctuit, la rndul su, din subsisteme, precum cel economic (sfera produciei, consumului i schimbului), cel social (structura i raporturile dintre categoriile i grupurile sociale existente la un moment dat), cel spiritual i, evident, cel politic. Acesta din urm este constituit att din ansamblul relaiilor politice, instituiilor i organizaiilor politice, ct i31

Universitatea Spiru Haret

din concepiile politice, aplicate ca atare, privind modul de conducere i organizare a societii. Dintr-un alt unghi de vedere, al procesului firesc de modernizare politic, adic de nnoire continu, de actualizare a sistemelor politice, exist sisteme tradiionale (aezate, confirmate, relativ echilibrate), de tranziie (n proces de schimbare de fond ctre o anume direcie fundamental) i sisteme moderne (reaezate structural n raport cu cele mai recente aspiraii umane). Aceast departajare este ns relativ, tiut fiind c, spre exemplu, ceea ce este modern poate deveni tradiional, iar ceea ce este tradiional intr n tranziie pentru a se moderniza n raport cu noi aspiraii, tendine sau condiii. Privit ca sistem social global, societatea omeneasc nu poate fi redus doar la una ori cteva dintre componentele sale i nici nu reprezint suma aritmetic a acestora; realitate complex i dinamic, sistemul social este deschis, capabil de autoreglare i autoperfecionare; n acelai timp, fiecare component a sa constituie un subsistem, cu propria sa autonomie relativ, nct micarea sistemului n ansamblu se manifest att prin aciunea ntregului asupra prilor componente, ct i prin interaciunea subsistemelor, mecanismul fiind propriu (sau aplicabil) i sistemelor politice. Expresie relativ ordonat a activitii oamenilor n cadrul existenei lor comunitare, sociale, sistemul social global, aa cum se nfieaz astzi, dup un ndelungat proces istoric de dezvoltare, atest nfptuirea unor transformri fundamentale complexe, n strns legtur cu mutaiile din sfera productiv, a schimbului economic, dar i din sfera contiinei de sine a naiunilor, a umanitii. ntr-un asemenea context s-au produs transformri i n celelalte subsisteme, inclusiv n privina structurilor de organizare i conducere social. Din aceast perspectiv i n accepia cea mai larg, sistemul politic reprezint un subsistem al sistemului social global, care cuprinde ansamblul vieii politice a societii; el asigur organizarea, conducerea i funcionalitatea ntregii societi. Ca parte component a sistemului social global, sistemul politic se afl n strns interaciune cu celelalte subsisteme, pe care le influeneaz sau, la rndul su, poate s fie influenat de acestea. Sistemul politic slujete i trebuie s slujeasc att societatea n ntregul ei, ct i fiecare subsistem n parte, interesele generale ale societii, ca i interesele secveniale, de grup sau individuale.32

Universitatea Spiru Haret

Literatura de specialitate nvedereaz c nu s-a ajuns la o definiie unanim acceptat a sistemului politic, dup cum nu exist o definiie satisfctoare nici n ce privete conceptul de sistem social global; sfera noiunii de sistem i chiar demersul sistemic difer de la un autor la altul. Printre primii care s-au preocupat de problematica sistemului politic se remarc politologul american David Easton, care n lucrrile Sistemul politic (1953) i O analiz sistemic a vieii politice (1956) avanseaz elemente valoroase pentru nelegerea conceptului, demonstrnd c sistemul politic este un sistem deschis cu autoreglare. Alte contribuii teoretice au aprofundat nelegerea conceptului i sub alte dimensiuni, sistemul politic fiind definit fie ca ansamblul proceselor de decizie care privesc totalitatea unei societi globale1, fie ca 1. ansamblul stabil de raporturi i roluri sociale instituionalizate care asigur exercitarea puterii (autoritii) asupra societii n ntregul ei; 2. instituiile i procesele ce permit cetenilor dintr-un stat s elaboreze, s aplice i s modifice politicile publice2. Asemenea definiii urmresc s dea o imagine ct mai complex, de ansamblu, asupra sistemului politic. Exist, ns, i viziuni reducioniste, care apreciaz c sistemul politic cuprinde fie numai sistemul de guvernare, fie numai instituiile i organizaiile politice. Dar, cum vom vedea ntr-un alt capitol al cursului, exist o distincie clar ntre conceptul de sistem politic i cel de regim politic. Pornind de la ideea politologilor americani G. Almond i J.S. Coleman, potrivit crora sistemul politic este compus dintr-o structur politic i din cultura politic3, n rndul politologilor contemporani este larg acceptat ideea c prin sistem politic se nelege ansamblul relaiilor politice, al instituiilor politice, al culturii i al valorilor politice, ansamblu caracteristic unei anume societi, la un moment dat. Constituit, astfel, dintr-un ansamblu de structuri i relaii specializate care se condiioneaz reciproc, sistemul politic contribuieJean-William Lapierre, Via fr stat?, Institutul European, Iai, 1997. Sergiu Tma, Dicionar politic. Instituiile democraiei i cultura civic, Editura Academiei Romne, Bucureti, 1993, p. 245. 3 Gabriel Almond, James S. Coleman, The Politics of Developing Areas, Princeton, 1960. 332 1

Universitatea Spiru Haret

determinant la funcionalitatea sistemului social global. Pornind de la acest fapt, unii autori sunt de prere c trebuie ataate sistemului politic i alte elemente ale sistemului social, dat fiind c, direct sau indirect, politicul este prezent sub cele mai diverse aspecte; aa cum sunt unele norme i valori juridice aflate n contact direct cu puterea politic, relaiile naionale, interetnice i internaionale, strategiile de rezolvare a problemelor complexe, globale, unele mijloace de transmitere a informaiilor n mas (formele comunicrii politice) i comportamentele civice politice etc. Mai mult, M. Duverger relev cadrele politicului4, n sensul c exist i acioneaz un mediu politic amplu de raporturi multiple, interactive i dinamice. Astfel, sistemul politic i aa-numitul cadru instituional exterior celui politic (tiinific, tehnic, administrativ, cultural, spiritual etc.) interacioneaz permanent. Sistemul politic activizeaz i este, la rndul su, activizat de acest cadru. n aceast viziune complex se relev calitatea sistemului politic de reglator al vieii sociale, al organizrii i conducerii acesteia, funcionnd i manifestndu-se multilateral, complex, dar i contradictoriu, ca urmare a pluralitii intereselor. Afirmarea sau dezvoltarea unui sistem politic sunt consecina aciunii a cel puin dou tendine: pe de o parte, diferenierea structural i specializarea funcional (activiti i roluri politice difereniate), iar pe de alt parte, aspiraia comunitii politice de structurare ntr-o unitate coerent. Performana social a sistemului politic poate fi dedus i din modul n care una din instituiile sale de baz, statul, prin deciziile sale, mai precis, guvernarea, face fa cerinelor ce vin din partea mediului intern, intrasocietal (sistemul economic, demografic, cultural etc.) i din partea mediului extern extrasocietal, reprezentat de viaa internaional. O asemenea optic se ntemeiaz pe ipoteza c sistemului politic i revin funcii vitale, cum ar fi: direcionarea dezvoltrii prin decizii ce privesc ansamblul vieii sociale; asigurarea stabilitii acestui ansamblu prin contracararea proceselor de dezintegrare i haos social; capacitatea de adaptare dinamic la schimbrile din interiorul i din afara unei societi; deschiderea fa de tendinele de nnoire a structurilor i instituiilor care dau substan i viabilitate sistemului.4

Maurice Duverger, Sociologie politique, P.U.F., Paris, 1968, p. 33.

34

Universitatea Spiru Haret

Pentru a rspunde optim, funcional schimbrilor sau impulsurilor de schimbare logic, raional din societate, sistemul politic trebuie s dezvolte, s afirme anumite trsturi proprii sau capaciti: 1) de mobilizare efectiv a resurselor materiale i umane; 2) de reglementare prin drept i lege n vederea controlului democratic asupra comportamentelor indivizilor i grupurilor sociale; 3) de distribuie, care se refer la alocarea de bunuri, servicii, onoruri membrilor societii n funcie de criterii valorizatoare ct mai obiective; 4) de rspuns raional i operativ la cererile i presiunile ce se exercit asupra sistemului. Aadar, sistemul politic exprim un model cuprinztor de relaii umane prin care devin posibile decizii ce urmeaz a fi ndeplinite n serviciul societii. De aceea se i consider c un asemenea sistem, pentru a fi viabil, trebuie s fie universal n destinaia i funciile sale, extinzndu-se asupra tuturor membrilor societii; coercitiv fr discriminri, avnd dreptul i ndatorirea de a exercita control pentru ndeplinirea de ctre toi a acelorai norme sau reguli; legitim i, n acelai timp, autoritar, n sensul c i se recunoate dreptul de a lua decizii obligatorii, fiind emanaia unor opiuni democratic exprimate. Legitimitatea reprezint calitatea unei guvernri de a fi n concordan cu principii i proceduri general-acceptate, recunoscute de majoritatea membrilor societii, guvernare emannd din voina acestora, liber exprimat prin alegeri democratice. II. 2. Relaii i instituii politice Abordarea teoretic a sistemului politic nseamn nu numai delimitarea conceptual, ci i descifrarea caracterului su structural i funcional, aprut i funcionnd ca subsistem al sistemului social global. n acest sens, o component vital a sistemului politic o reprezint relaiile politice, respectiv acele legturi care se stabilesc ntre diferite categorii i grupuri sociale n calitatea lor de ageni i care coordoneaz sau asigur aciuni viznd satisfacerea intereselor lor n raport cu puterea politic. Relaiile politice sunt raporturi ntre grupuri de indivizi, ntre partide i organizaii politice, ntre acestea i puterea politic. De asemenea, sunt relaii politice legturile dintre naiune i naionaliti, respectiv relaiile interetnice. mpreun, toate aceste legturi, desfurndu-se pe plan intern,35

Universitatea Spiru Haret

se regsesc sub denumirea de relaii naionale, spre deosebire de relaiile interstatale, care sunt relaii politice internaionale. Raporturile politice nu se confund cu ansamblul relaiilor sociale sau alte componente ale acestora, relaiile politice presupunnd un caracter programatic, adic oglindind legturile n care indivizii i categoriile sociale intr n mod deliberat pentru realizarea anumitor scopuri privind organizarea i conducerea societii. Rezult c relaiile politice au anumite niveluri sau paliere de existen. Un prim nivel ar fi, dup unii autori5, cel al structurii activitii umane i sociale n general, pe care relaiile politice se muleaz, adic relaiile politice la nivel individual;la nivel grupal sau social (grupuri, clase, etnii); la nivel comunitar general (popor, naiune). Un alt nivel de existen al relaiilor politice este cel al domeniului de aplicare: la nivelul relaiilor politice interne (naionale) i la nivelul relaiilor politice internaionale (supracomunitare, multinaionale sau transnaionale etc.). n fine, un alt nivel de existen i funcionalitate al relaiilor politice este dat de cadrul specific al organizrii activitii sociale: cadrul instituional (public) i cadrul neinstituional (privat). Sub acest ultim aspect, al cadrului lor instituional, relaiile politice i dezvluie nc o diferen specific fa de alte relaii, i anume caracterul lor pronunat organizat, dat i de faptul c aceste relaii desfoar cu prioritate activiti politice prin intermediul unor instituii reglate i structurate de interese politice fundamentale. Relaiile politice sunt, n cele din urm, raporturi cu puterea politic sau relaii directe de putere, acionnd ca un mecanism de conducere a societii, ntr-o diversitate a formelor de manifestare i o dinamic specific funcionrii statului, partidelor politice, proceselor democraiei. n acest sens, o component definitorie a sistemului politic, indicnd gradul de organizare politic a societii la un moment dat, se refer la instituii politice precum statul (principala i cea mai veche dintre ele), partidele politice, grupurile de presiune, structurile de organizare i conducere social-politic pe care le reprezint, ndeosebi, parlamentele, dar i guvernele. ntruct instituiile formeaz rezultatele procesului politic, stabilind limitele n care se exercit puterea i afectndDumitru Lepdatu, Politologie. Procese i fenomene politice, vol. II, Editura Sylvi, Bucureti, 2000, p. 17. 365

Universitatea Spiru Haret

volumul i direcia comunicaiei politice 6, ele reprezint o adevrat coloan vertebral a politicului i activitii sale. Este de reinut c nu orice organizaie sau instituie din societate este i una politic, ci numai acelea care se implic n problema puterii politice. Asemenea instituii politice se constituie n cadrul sistemului naional, ca i pe scar internaional, ele aflndu-se n raporturi de alian, de cooperare sau de opoziie, de conflict. Dac, n general, instituiile reprezint ansamblul formelor sau structurilor fundamentale de organizare social, aa cum s-au constituit prin legi sau prin cutume, atunci cnd ele implic puterea sau autoritatea, adic dominaia unora asupra altora, instituiile publice sunt politice i se refer la organizarea, transmiterea, exercitarea i legitimitatea puterii n cadrul unor procese specifice. Activitatea social-uman are o structur proprie, neimpus din afar. Uneori, elementele acestei structuri ies n eviden cu contururi relativ ferme; numim aceste elemente obiceiuri, tradiii, instituii, legi etc. Ele nu sunt, la propriu vorbind, expresii ale coerenei activitii sau expresii ale aprobrii i dezaprobrii sau ale cunoaterii felului cum trebuie s ne comportm , ele constituie coerene, sunt nsi substana cunoaterii noastre asupra felului cum trebuie s ne comportm. Nu hotrm mai nti c un anumit comportament este corect sau dezirabil pentru ca abia apoi s ne exprimm aprobarea fa de el n cadrul unei instituii; cunoaterea noastr asupra felului cum trebuie s ne comportm este aici nsi instituia. i tocmai pentru c acest lucru nu ne este totdeauna att de clar pe ct ar trebui, facem uneori greeala de a presupune c instituiile (n special instituiile politice) pot fi mutate din loc ca i cum ar fi piese ale unui mecanism i nu ale unui stil de comportare7. Componente eseniale ale sistemului politic, instituiile politice au o relativ autonomie, ceea ce face posibil manifestarea dinamic a unor funcii proprii, rolul lor fiind att organizatoric, ct i de reglare a relaiilor politice i, implicit, a celor sociale.

J.C.Plano, R.E.Riggs, St.S.Robin, Dicionar de analiz politic, Editura Ecce Homo, Bucureti, 1993, p. 141. 7 Michael Oakeshott, Raionalismul n politic, Editura ALL, Bucureti, 1995, p. 72. 37

6

Universitatea Spiru Haret

n context naional sau internaional, instituiile se constituie i acioneaz potrivit unor norme i principii nscrise n documente recunoscute ca atare (constituii, tratate, convenii etc.). Instituii precum statul, republica, parlamentul, preedinia, monarhia, guvernul etc. formeaz rezultatele proceselor politice. Cadrele i structurile n care se exercit puterea, adic atribuiile unor instituii sau altora, ofer, la rndul lor, noi orizonturi dezvoltrii proceselor politice, ndeosebi n direcia modernizrii. II. 3. Cultura politic Ca element component al sistemului politic, n sensul de contiin i recunoatere a acesteia, cultura politic reprezint condiia existenei politicului n plan spiritual i acional. Cnd se vorbete de cultura politic a unei societi, se are n vedere sistemul politic, aa cum a fost internalizat (asimilat) n cunotine, sentimente i evaluri, evident, difereniate ale populaiei. Oamenii sunt nrolai n ea la fel cum sunt socializai n roluri nonpolitice i sisteme sociale. Conflictele culturilor politice au mult n comun cu alte conflicte culturale, iar procesele de aculturare politic sunt mai uor de neles dac le vedem n lumina rezistenelor i a tendinelor de unire i ncorporare ale schimbrii culturale n general.8 Privit n complexitatea sa, cultura politic este un generator de activiti, de comportamente, de sentimente i stri de spirit, de valori etc., care, prin efectele lor, coloreaz n mod specific viaa politic. n fapt, cultura politic este produsul unei experiene istorice a ntregii societi, precum i al experienelor personale ce contribuie la angajarea social a fiecrui individ, la socializarea politic, iar aceasta din urm este, n felul su, o coal a perfecionrii vieii democratice. Dac, n general, termenul de cultur are printre conotaiile sale i pe acelea de ansamblu de modele comportamentale nsuite i transmise social, specifice unei societi, sintagma cultur politic desemneaz un fenomen complex, rezultat al unui sistem de atitudini, generat de reprezentrile, valorile, credinele, mentalitile, concepiile i convingerile ideologico-politice mprtite. Se cuprinde aici un mod deGabriel A. Almond, Sidney Verba, Cultura civic, CEU-Press, Bucureti, 1996, p. 43. 388

Universitatea Spiru Haret

exprimare social, prin opinii i comportamente de ctre ceteni n raport cu viaa politic sau n contextul acesteia. Astfel, cultura politic desemneaz, de regul, dimensiunea psihologic a comportamentului politic convingeri, sentimente, concepii i orientri evaluative privind viaa social-politic. Aproape similar procesului de socializare politic, nchegarea i afirmarea culturii politice joac rolul transformrii conduitelor individuale n conduite sociale, politice. De aici i concluzia potrivit creia funcionarea unei societi, respectiv stabilitatea i eficiena sa depind de existena i afirmarea activ a unei anumite culturi politice, favorabile micrii optime a mecanismelor sociale prin contribuia participativ a cetenilor. Termenul de cultur politic se refer la orientrile politice specifice atitudini fa de sistemul politic i diferitele sale pri, precum i atitudini fa de rolul binelui n sistem. Se vorbete despre cultur politic exact aa cum se vorbete despre cultur economic sau cultur religioas, iar pentru a nelege apariia i transformarea sistemelor politice, este de un real folos a examina evoluia i stadiul culturii politice, a populaiei (alegtorilor), a liderilor (aleilor), dar i a comentatorilor i analitilor politici. Ansamblul de cunotine despre sistemul politic i fenomenele politice constituie palierul cognitiv al culturii politice n vreme ce strile ce nsoesc atitudinile, independent de orice judecat raional asupra politicii (admiraie fa de o personalitate, negarea altora etc.), reprezint trstura afectiv, pentru ca aprecierea fenomenelor politice prin raportri la un sistem de valori s pun n lumin funcia evaluativ a culturii politice. Cum sistemele politice sunt mobile, schimbtoare (n grade diferite, desigur), orientrile amintite reflect, n sfera culturii politice grade diferite de fidelitate, apatie sau alienare fa de sistemul politic, n general, fa de componentele sale, n special. Clasificarea tipurilor de cultur politic descifreaz culturile politice parohiale, dependente i participative, ceea ce nu nseamn c ar fi vorba de omogenizri sau uniformiti n sfera atitudinilor individuale ori de grup, acestea difereniindu-se i evolund n funcie de o multitudine de factori sociali, economici, politici, culturali, religioi, etnici etc., dup cum demonstreaz Almond i Verba n lucrarea Cultura civic, devenit clasic n domeniu. Cele trei tipuri de cultur politic parohial (prin simplificare, local, tradiional, necontientizat de un sistem politic39

Universitatea Spiru Haret

centralizat), dependent (contiina unei autoriti guvernamentale specializate) i participativ (implicare n funcionarea sistemului) se recompun i se regsesc n alte trei tipuri de culturi politice sistematic mixtate: cultura parohial-dependent, dependent-participativ i parohial-participativ. Cercettorii fenomenului au demonstrat c se disting diverse culturi politice naionale, diferite orientri, atitudini i comportamente specifice unor zone i unor ri, ceea ce i creeaz experiene diferite, o diversitate tipologic de sisteme i regimuri politice. Pe de alt parte, trebuie avut n vedere c, n fiecare ar, societatea fiind un ansamblu neomogen, diferitele clase i pturi sociale elaboreaz, accept i practic sau ncurajeaz (ori descurajeaz) anumite norme i reprezentri, concordante anumitor valori i scopuri, urmrind anumite eluri, frecvent diferite i difereniabile din perspectiva tiinei politice. n cadrul culturii politice naionale, se pot distinge subculturi ale elitei i ale maselor, reflectnd diferene n orientrile factorilor de decizie fa de cele aparinnd cetenilor mai puin activi. Diferenele i deficienele ce se resimt n planul culturii politice favorizeaz manipularea i provocrile politice, iar societatea sufer de pe urma reaciilor predominant emoionale, imprevizibile, care adesea declaneaz violena strzii, anomia. Prin urmare, nu exist o cultur politic unic, unitar sau omogen, ci culturi politice difereniate, pe axul sau eichierul poziiilor politice posibile (dreapta, stnga, centru etc.) sau subculturi ntemeiate pe deosebiri regionale, religioase, etnice ori de statut social. Unele subculturi (sau contraculturi), opunndu-se direct normelor, convingerilor dominante, pot genera ostiliti i tensiuni n societate. Din perspectiv politologic, prezint un deosebit interes cultura civic. Dac, de regul, cultura politic ntrunete un grad superior de sistematizare i raionalitate, cultura civic nu este altceva dect o cultur social proprie cetenilor (de unde-i trage i numele), sesizabil prin atitudini i comportamente n procesul abordrii i rezolvrii problemelor cotidiene ale colectivitii, ale societii, n general. Cultura civic se exteriorizeaz printr-un ansamblu de cunotine, percepii i mentaliti despre drepturi i ndatoriri, despre normele de comportare, despre mecanismele de luare a deciziilor, despre relaiile dintre conductori i guvernai. Nivelul acestei culturi se msoar printr-o competen social subiectiv, prin modul de percepere a posibilitilor proprii de aciune40

Universitatea Spiru Haret

social, prin modul personal de apreciere a fenomenelor politice, prin gradul de angajare contient n viaa social-politic, exprimat structural i organizaional de reprezentani ai societii civile. n fiecare societate, tradiia, practicile zilnice, gradul de difuzare a culturii politice contribuie la afirmarea i dinamizarea culturii civice. Analizele politologice demonstreaz c, n esena ei, socializarea politic este expresia direct a culturii civice i a ascensiunii vieii democratice, fiecare generaie absorbind cultura civic n contextul relaiei dintre consens i clivaj, prin intermediul participrii la viaa social-politic (mai mult sau mai puin activ), ca i prin preluarea (mai mult sau mai puin selectiv) a comportamentelor i atitudinilor generaiei anterioare. Numai c, n aceast privin, trebuie avute n vedere, ntre altele, diferenierile de contiin civic, loialitate, participare, ncredere n sine i n sistem, sociabilitate, libertate de comunicare, gradul de informare, apartenena sau nonapartenena organizaional, ca factori care prolifereaz civismul vieii sociale, atitudinile fa de guvernare i politic, toate acestea gsindu-i expresia n formarea i dezvoltarea societii civile. n aceast ordine de idei, se impune o remarc, nu numai metodologic, despre originile, evoluia i funciile culturii civice, o cultur ce combin modernitatea cu tradiia, fiind produsul unei serii de conflicte care s-au manifestat diferit n diferite zone ale lumii, genernd culturi politice i civice eterogene. De aceea, cultura civic nu este cultura politic de obicei descris n manualele de educaie civic, acelea care prescriu modul n care cetenii trebuie s se comporte ntr-o democraie. Se ateapt din partea ceteanului democrat s fie activ n politic i s se implice. Pe deasupra, se presupune c el va fi raional n modul su de abordare a vieii politice, c va fi ghidat de raiune i nu de emoie.9 Viitorul culturii civice depinde de dezvoltarea politic, de practica social, dar, n mod determinant, de educaie, care este ns i manipulabil, relaia dintre procesele de socializare i crearea unei culturi civice scond n eviden o complexitate de procese unele contradictorii care se cer a fi analizate profund i realist, gradul de9

Ibidem, p. 39. 41

Universitatea Spiru Haret

cultur civic reprezentnd i un factor de stabilitate politic, o msur a bunei funcionri a instituiilor democraiei. II. 4. Natura i funciile valorilor politice Cultura politic i sistemul politic n ansamblu nu pot fi nelese ca funcionnd n afara valorilor politice pe care se bizuie i le promoveaz. Ca modaliti specific-umane de nsuire, structurare i modelare a realitii sociale i a istoriei ei, ntre lumea valorilor i sistemele politice exist ntreptrunderi i influenri multiple, astfel nct acestea din urm sunt adesea apreciate dup valorile pe care le apr sau le resping. Dac, n genere, valoarea (social) se refer la ceea ce este preuit, apreciat ca dezirabil sau preferabil n raport cu anumite aspiraii umane (bine, adevr, frumos, drept etc.), valorile politice sunt cele create i realizate n practica politic: libertatea, egalitatea, suveranitatea, echitatea social, solidaritatea, ordinea, democraia, independena, patriotismul, tolerana .a. Cu alte cuvinte, valorile politice rspund aspiraiei de organizare mai bun a relaiilor dintre membrii unei comuniti, a raporturilor dintre guvernani i guvernai, asigur vitalitatea societii civile i a societii umane, n general. Valorile politice pot fi definite drept credine mobilizatoare de afecte cu scopul de a justifica sau de a condamna atitudini, opinii i comportamente. Valorile (libertate, dreptate, egalitate, solidaritate etc.) permit o ancorare linititoare a judecilor n universal; ele vehiculeaz prenoiuni datorit crora nelegerea noului, a neprevzutului sau a ineditului se gsesc adaptate, adic facilitate att din punct de vedere al perceperii intelectuale, ct i al judecii morale i politice. Ataamentul fa de valori i d subiectului sentimentul siguranei de sine, dar nu aduce nici un prejudiciu comportamentelor sale10. Ocupndu-se de teoria valorilor, Tudor Vianu se oprea i asupra valorilor politice care satisfac nevoi umane a cror ndeplinire face politica valoroas pentru om i i ofer o justificare, avertiznd ns c aspiraia ctre puterea politic n simplul scop al exerciiului acestei

Philippe Braud, Grdina deliciilor democraiei, Editura Globus, Bucureti, 1995, p. 19. 42

10

Universitatea Spiru Haret

puteri, adic tratarea valorilor politice ca nite scopuri absolute ale vieii, d natere la deformaii axiologice11. La rndul su, comentnd opiniile sociologului italian Vilfredo Pareto asupra relaiei dintre valori i comportamente social-politice, Camil Petrescu scria c sinceritatea comportrii, chiar legale i juridice, este sub condiie istoric i se poate spune c regimurile politice care se simt tari sunt n genere mai relaxate, real mai ipocrite, mai ales cnd e vorba de interesul valorilor economice care caut o diversiune, n sensul lui Pareto. Propriu-zis, formula lui Pareto reziduu-diversiune nu privete dect partea descendent din ciclul unei valori politice. Dimpotriv, partea ascendent are nevoie de sinceritate, chiar de sinceritate absolut, fiindc aceast sinceritate este nsi forma de ascensiune a ciclului. Aceast parte a curbei este epoca de martiraj pentru o ideologie. Nu e contrazicere ntre relaxarea unui regim, fiindc se simte tare, i nceputul coborrii, fiindc nu coincid momentul apogetic obiectiv cu momentul epogetic subiectiv. Regimurile n descompunere real se caracterizeaz printr-un soi de anarhie a valorilor, care nfieaz aspectele cele mai neltoare, iar cele spuse despre regimuri i state, preciza Camil Petrescu, sunt valabile i pentru comuniti i colectiviti, n genere, dar sub condiie istoric (subl. ns.)12. n privina funciei valorilor politice, o ipotez fertil pentru tiina politic pornete de la constatarea, cristalizat peste secole, c sistemele politice s-au deosebit i se deosebesc ori s-au asemnat i se aseamn prin valorile pe care le promoveaz, ca i prin cele pe care le resping. La fel se poate spune despre diferite grupuri sau categorii sociale din cadrul fiecrei societi. Sistemul valorilor politice, susinute de o for politic sau alta, constituie suportul sau liantul legitimrii aciunilor acestora n vederea cuceririi i meninerii puterii. Valorile politice ndeplinesc, aadar, rolul unor jaloane, orientnd aciunile sau stimulnd integrarea politic n jurul anumitor obiective, interese sau eluri.

Tudor Vianu, Studii de filosofia culturii, Editura Eminescu, Bucureti, 1982, p. 87-90. 12 Camil Petrescu, Doctrina substanei, II, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1988, p. 242 (Cap. Noocraia. Indicele i structura politic a statului). 43

11

Universitatea Spiru Haret

n politologia contemporan, frecvent citata definire sintetic a politicii ca alocare autoritar de valori pentru societate plaseaz valorile n centrul analizei politice, relevnd c acestea servesc drept criterii n alegerea opiunilor politice, ndeplinind i funcii de valori-mijloc sau valori-scop. n acest sens, analizele politice pleac adeseori de la presupunerea c oamenii au eluri sau interese politice pe care ncearc s le satisfac i c nemulumirea lor politic este stopat n msura n care aceste inte sunt atinse13. Opiunile din sfera valorilor politice sunt decisive pentru evoluia sau involuia vieii sociale (democratice sau nondemocratice) i, n consecin, asemenea valori pot deveni o surs de tensiuni i conflicte, genernd restructurri ale sistemului, redefinirea de ctre forele politice a elurilor urmrite. Preocuparea pentru eluri, dintre care unele pot fi incompatibile ntre ele sau cu sistemul dat, reprezint o activitate fundamental a factorilor de decizie, a liderilor politici, a partidelor n ansamblu, eluri politice putnd fi: alocarea unor recompense, producerea sau evitarea unui eveniment (o grev, cenzura unui guvern). n realitate, unele eluri sunt mplinite, altele eueaz, dup cum altele, dei proclamate solemn ca angajamente politice sunt, cu timpul, prsite, uneori modificate i remodelate, n concordan cu schimbri politice relevante, adesea neateptate, neprevzute. Unele eluri reprezint iniiative luate de lideri politici, n timp ce altele sunt rezultanta reaciei sistemului politic la diverse iniiative ale actorilor politici sau la presiunile ce apar n sistem. Aspiraia public spre un anumit el are tendina s creeze imperative de accelerare spre extinderea acestuia, n timp ce eecul conduce, n general, la abandonarea sau modificarea strategiei ori la schimbarea celor care au formulat-o: lideri de partide, aliane politice, guverne etc.

Murray Edelman, Politica i utilizarea simbolurilor, Editura Polirom, Iai, 1999, p. 145. 44

13

Universitatea Spiru Haret

Concepte-cheie Teoria general a sistemelor; sisteme i subsistemeSistemul social global i subsistemele saleSpecificul sistemului politic, varietatea definiriiStructura i funciile sistemului politicRelaii sociale i relaii politice; particularitile relaiilor politiceInstituii politice; diversitatea lorCultura politic-element component al sistemului politicTipuri de cultur politic: cultura elitelor i cultura maselorCultura civicValori i eluri politiceFunciile valorilor politice. ntrebri de control (autoevaluarea i fixarea cunotinelor) 1. Care este contribuia teoriei generale a sistemelor la nelegerea vieii sociale, n ansamblu, i a vieii politice, n special? 2. Definii sistemul politic i descriei specificul i funciile sale. 3. Ce sunt relaiile politice i prin ce se deosebesc ele de ansamblul relaiilor sociale? 4. Care sunt principalele instituii politice? 5. Ce este cultura politic? Dar cultura elitelor i cea a maselor? 6. Ce raport este ntre cultura civic i viaa politic democratic? 7. Ce sunt valorile i idealurile politice? Apreciai un sistem politic n funcie de valorile pe care le promoveaz sau le respinge. Bibliografie Gabriel A. Almond, Sidney Verba, Cultura civic, Editura Du Style, Bucureti, 1996, p.43-50. Ph. Braud, Grdina deliciilor democraiei, Editura Globus, Bucureti, 1995, p.19-25. Tudor Vianu, Studii de filosofia culturii, Editura Eminescu, Bucureti, 1982, p.87-92.

45

Universitatea Spiru Haret

III. PROCESE I SITUAII POLITICE. TEORIA GRUPURULOR. INTERESE, IDEALURI, IDEOLOGII

Conceptele politologiei descriu dintr-o perspectiv proprie fenomenele i procesele politice, fizionomia i dinamica intereselor i aciunilor politice, idealurile i ideologia politic, valorile i elurile politice, care se regsesc ntr-o ipostaz sau alta n raporturile i comportamentele social-politice. Diferite coli de gndire au descifrat i descris analitic realitatea vieii politice n diversitatea manifestrilor ei contradictorii, relevnd substana i mecanismele demersurilor politice. Datorit acestui fapt, politologia are capacitatea de a nfia convingtor dinamica politicii sau politicilor i a evalua consecinele pozitive sau negative ale acestora n diferite contexte sociale, economice, culturale, naionale sau internaionale. Astfel, devine posibil a explica motivaia i scopurile politicii, concordana sau neconcordana dintre idealurile umane i ideologiile politice, a anticipa viitorul social prin analiza obiectiv a realitilor sociale i a impactului politicii asupra lor. III.1. Procese i situaii politice; spaiul public Conceptul de proces politic trimite la ideea de devenire i presupune o dinamic specific, adic un curs evolutiv, lent, dar i unul revoluionar, brusc, ambele ipostaze ducnd, printr-un flux de evenimente, la transformri structurale. Procesele politice se ntreptrund cu cele economice, sociale i de alt natur. Totodat, procesului politic i se poate atribui i accepiunea de interaciune a instituiilor, a grupurilor sociale. Unele abordri analitice utilizeaz termenul de proces politic pentru a defini politica n general, adic politica n desfurarea i dezvoltarea vieii sociale.46

Universitatea Spiru Haret

Pentru nelegerea corespunztoare ideatic a fenomenelor i proceselor politice este instructiv descifrarea analitic a noiunilor de situaie i problem politic, noiuni aflate n strns legtur i a cror definire ct mai cuprinztoare, din perspectiva tiinei politice, contribuie la delimitarea ct mai precis a ceea ce semnific s