+ All Categories
Home > Documents > Family Worship Alexander

Family Worship Alexander

Date post: 20-Sep-2015
Category:
Upload: dragos
View: 44 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
inchinarea in familie
90
Redescoperind binecuvântarea comuniunii cu Dumnezeu în familie James W. Alexander
Transcript
  • Redescoperind binecuvntarea comuniunii cu Dumnezeu n familie

    James W. Alexander

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    2

    NCHINAREA N FAMILIE Redescoperind binecuvntarea comuniunii cu Dumnezeu n familie James Waddel Alexander, 1846

    Traducere realizat de Societatea Misionara Coresi, utiliznd versiunea din limba englez Thoughts on family

    worship, de James Waddel Alexander, aflat n domeniu public (ediia 1846).

    Toate drepturile privind ediia n limba romn sunt rezervate. Reproducerea fr acordul scris prealabil al

    editorului este interzis. Transmiterea pe cale electronic sau tiprit este permis numai dac este fcut

    gratuit, fr scopuri comerciale i dac este fcut cu scopul naintrii Evangheliei. Este interzis utilizarea ca

    material oferit cu titlu de bonus n cadrul campaniilor promoionale pentru alte produse. Pentru detalii, v

    rugm s ne contactai la adresa de mai jos.

    Societatea Misionar Coresi

    OP 12, CP 40, Bucureti 1,

    ROMNIA;

    Tel: +40-730.217.880

    Email: [email protected];

    web: www.wdjd.ro

    Ce am auzit, ce tim, ce ne-au povestit prinii notri, nu

    vom ascunde de copiii lor; ci vom vesti neamului de oameni

    care va veni laudele Domnului, puterea Lui, i minunile pe

    cari le-a fcut. El a pus o mrturie n Iacov, a dat o lege n

    Israel, i a poruncit prinilor notri s-i nvee n ea copiii,

    ca s fie cunoscut de cei ce vor veni dup ei, de copiii cari

    se vor nate, i care, cnd se vor face mari, s vorbeasc

    despre ea copiilor lor; pentru ca acetia s-i pun

    ncrederea n Dumnezeu, s nu uite lucrrile lui Dumnezeu,

    i s pzeasc poruncile Lui

    Psalmul 78:3-7

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    3

    Despre James Waddel ALEXANDER (1804-1859)

    James Waddel Alexander a fost un slujitor i

    teolog presbiterian renumit n secolul al XIX-lea,

    urmnd de linia tatlui su, pastorul Archibald

    Alexander, apreciat comentator biblic i slujitor al

    Evangheliei.

    James s-a nscut n statul american Virginia, n

    1804, fiind primul dintre copiii lui Archibald i

    Janetta Alexander. Dup efectuarea studiilor la

    Colegiul New Jersey (actuala Universitate Princeton),

    James W. Alexander a studiat teologia la Seminarul

    Princeton, fiind chemat s i nceap lucrarea de slujire n

    calitate de predicator la Presbiteriul New Brunswick din New

    Jersey, dup care a fost pastor n dou biserici presbiteriene din Charlotte

    County, Virginia i Trenton, New Jersey. Apoi a fost numit profesor de retoric i litere la Colegiul

    din New Jersey pn n 1844, cnd a devenit pastor la biserica presbiterian Douane Street din

    New York pentru 5 ani. A urmat o alt perioad cnd James a slujit ca profesor de istoria i

    conducerea bisericii la Seminarul Teologic Princeton, iar din 1851 i pn la moartea sa a slujit din

    nou ca pastor la biserica din New York.

    James W. Alexander a fost cstorit cu Elizabeth Clarentine Cabell i mpreun au avut 7 copii,

    dintre care jumtate au murit dup doar civa ani de via.

    Alturi de lucrarea lui n proclamarea Evangheliei n bisericile presbiteriene unde a slujit n mai

    multe perioade, i lucrarea de profesor la Colegiul New Jersey i la Seminarul Teologic Princeton,

    James Alexander este autorul unei serii de cri i sc risori care au fost admirate pentru dulceaa

    limbajului i pentru seriozitatea cu care acestea au tratat diferite aspecte ale vieii de umblare cu

    Dumnezeu att n ceea ce privete pe credinciosul de rnd, ct mai ales pe slujitorii Evangheliei.

    Printre crile cele mai cunoscute, se pot enumera Gnduri sacramentale (1854), Trezirea i

    metodele ei (1859), Gnduri asupra predicrii (1861), Credina (1862), Scrisorile ctre

    fratele meu mai tnr cu privire la virtuile, viciile, ndatoririle i pericolele tinereii, i

    Mngierea (1852). Curios pentru unii, James Alexander a avut i o pasiune deosebit pentru

    mecanic, fiind de altfel autorul, sub pseudonim, a unei enciclopedii intitulat Cartea mecanicului

    american (1847).

    nchinarea n familie, sub titlul original n englez Thoughts on family worship este o

    carte unicat prin aceea c este att de bogat n argumente i sfaturi din partea autorului, nct a

    fost considerat dup moartea lui Alexander drept lucrarea de referin n ceea ce privete acest

    subiect.

    James W. Alexander pare c s-a aplecat asupra attor detalii i influene ale nchinrii n

    familie, nct munca a fost adesea asemnat cu aceea a unui atent culegtor i lefuitor de perle

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    4

    preioase. Dei au trecut mai bine de 160 de ani de la publicarea primei ediii a crii, aceasta

    dezbate un subiect att de actual i care ar trebui luat n seam cu att mai mult de familiile cretine

    i de bisericile evanghelice din zilele noastre, zile care sunt caracterizate de atacurile nemiloase ale

    secularismului asupra familiei i evlaviei, i de rceal a bisericilor, rceal care, nu ne ndoim,

    pleac din snul familiilor.

    V invitm, aadar, s redescoperii binecuvntarea comuniunii cu Dumnezeu prin nchinarea

    n familie naintea Creatorului nostru i a Mntuitorului nostru. Rugciunea noastr este ca, odat

    ce ai ridicat de pe raft aceast carte, s nu o lsai jos pn cnd nu vei decide n cadrul familiei c

    nu mai putei continua nici mcar o zi fr s venii mpreun, ca familie, la tronul de har i de

    ndurare.

    Societatea Misionar Coresi,

    Bucureti-Romnia, 2012

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    5

    Despre James Waddel ALEXANDER.......... 3

    Cuvnt nainte ...... 7

    CAPITOLUL 1. Natura, porunca i istoricul nchinrii n familie............................................ 8

    CAPITOLUL 2. Influena nchinrii n familie asupra evlaviei individuale............................. 15

    CAPITOLUL 3. Influena nchinrii n familie asupra prinilor.. 19

    CAPITOLUL 4. Influena nchinrii n familie asupra copiilor............................. 24

    CAPITOLUL 5. Influena nchinrii n familie asupra slujitorilor acesteia.... 28

    CAPITOLUL 6. nchinarea n familie ca mijloc de educare a minii.... 32

    CAPITOLUL 7. nchinarea n familie ca promotor al armoniei i dragostei 36

    CAPITOLUL 8. Influena nchinrii n familie cnd aceasta trece prin necazuri.. 41

    CAPITOLUL 9. Influena nchinrii n familie asupra vizitatorilor, oaspeilor i vecinilor 46

    CAPITOLUL 10. Influena nchinrii n familie n propagarea nvturilor sntoase... 50

    CAPITOLUL 11. Influena nchinrii n familie asupra bisericii. 54

    CAPITOLUL 12. Influena nchinrii n familie asupra societii 58

    CAPITOLUL 13. Influena nchinrii n familie asupra posteritii 62

    CAPITOLUL 14. Sfaturi practice cu privire la modalitatea de nchinare n familie 67

    CAPITOLUL 15. Citirea Bibliei, ca parte a nchinrii n familie 72

    CAPITOLUL 16. Cntarea, ca parte a nchinrii n familie 77

    CAPITOLUL 17. ncurajri pentru capii de familii n ce privete nchinarea 82

    CAPITOLUL 18. Dificulti i obiecii privind nchinarea n familie. ncheiere.. 86

    C U P R I N S

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    6

    Redescoperind binecuvntarea comuniunii cu Dumnezeu n familie

    James W. Alexander

    1847

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    7

    Dei aceasta este o carte scurt, unora ar putea s li se par chiar i aa prea lung pentru un astfel de subiect. Astfel de persoane trebuie s fie diferite n preocuprile lor religioase de baz fa de autorul crii, care a fost impulsionat s studieze nchinarea n familie dintr-o convingere profund a valorii acesteia. ntr-o perioad cnd lumea i croiete noi drumuri prin biseric zi de zi, vedem c lumea a invadat cminele noastre. Biserica noastr nu se poate compara cu cea din secolul 17 n aceast privin. Alturi de cinstirea Sabatului1 i de catehizarea copiilor, nchinarea n familie a pierdut teren n adunrile noastre. Sunt muli capi de familie, predicatori n bisericile noastre i, conform unor date puin credibile, chiar unii presbiteri i diaconi, care nu mai slujesc deloc lui Dumnezeu n familiile lor. Aceast carte a fost scris tocmai cu scopul de a trezi pe capii de familie s i mplineasc aceast datorie.

    Cea mai bogat motenire pe care unii dintre noi o avem este tradiia de familie, obiceiurile pe care le-am practicat n familiile noastre de cnd ne tim. Un enoria venerabil al autorului s-a bucurat de obiceiul nchinrii n familie pentru nu mai puin de 6 generaii, n care au participat uneori i bunicul i strnepoii. Fie ca orice alte amintiri de familie s se piard, dar s nu refuzm urmailor notri nchinarea Acelui Dumnezeu, care a fost pentru noi "locul nostru de adpost, din neam n neam" (Ps. 90:1).

    Dei capitolele care urmeaz nu sunt controversate, ele nu au fost scrise cu scop de a promova o denominaie sau alta. ntruct cartea este publicat de Consiliul Presbiterian pentru Publicaii, nu cred c este nevoie s cer scuze pentru doctrinele presbiteriene i nici pentru referinele clare i cordiale la adresa istoriei i practicii bisericii noastre.

    Am folosit aici citate valoroase din mai multe cri care trateaz tema rugciunii, dar cel mai mult am citat dintr-o brour intitulat Biserica din cas scris de pastorul James Hamilton din Londra.

    Dac va face plcere Capului iubit al Bisericii s foloseasc aceast carte n n extinderea nchinrii obinuite a poporului lui Dumnezeu, i n special n creterea copiilor legmntului n onorarea Dumnezeului prinilor lor, aceasta va aduce o mulumire de nedescris autorului. Cu dorine i rugciuni insistente pentru aceasta, autorul aduce cartea de fa naintea membrilor iubitei Biserici n care au crescut prinii lor, i n care dorete s rmn i copiii lor.

    New York, 15 Iunie 1847.

    1 n exprimarea autorului, termenul Sabat face referire la Duminic, Ziua Domnului.

    C U V N T N A I N T E

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    8

    Dup cum spune i numele, nchinarea n familie const n nchinarea adus naintea lui Dumnezeu de ctre toi membrii unui cmin.

    Unele ndatoriri sunt att de clare, nct ele sunt mai degrab presupuse de la sine dect s fie poruncite ca atare n Cuvntul lui Dumnezeu; iar numrul acestor porunci este mai mare dect ar prea s fie la o examinare rapid a Cuvntului. Acest lucru este n mod special aplicabil pentru acele ndatoriri care in de relaiile din familie, precum relaia dintr-o mam i copilul ei. Aceste relaii sunt obiectul poruncilor i adesea se face referire la ele, dei nu sunt ncorporate ca porunci distincte n Lege. De aceea, nu trebuie s ne mirm dac nu descoperim, nici chiar n Noul Testament, vreo porunc separat sau explicit cu privire la nchinarea fa de Dumnezeu n familie, cci la fel nu gsim vreo porunc de a ne ruga atunci cnd se predic Cuvntul sau pentru consolare cnd moartea ne viziteaz cminele. Acestea sunt lucruri care au fost lsate n siguran la latitudinea sentimentului evlavios al cretinilor, ns nu sunt cu nimic mai puin caracteristice oamenilor buni i cu nimic mai universal aplicabile n Biseric.

    Sufletul nscut din nou trebuie s se roage, dup cum bebeluul prospt venit pe lume trebuie s respire. i oriunde harul rugciunii este aezat ntr-un suflet, din el va face s izvorasc anumite fapte. Avem n noi un impuls irezistibil de a ne ruga pentru cei pe care i iubim; i nu doar s ne rugm pentru ei, ci i mpreun cu ei. Este un imbold att natural ct i al harului ca s ne rugm mpreun cu cei ce ne sunt aproape. Rugciunea este un exerciiu social. Rugciunea pe care Domnul nostru a nvat-o ucenicilor Lui poart aceast etichet pe fiecare din cererile din ea. Acest principiu conduce la devoiunea mpreun n adunrile Bisericii i se manifest imediat i n familiile cretine.

    Dac pe pmnt ar exista doar dou fiine omeneti, ele ar fi atrase, dac ar fi inimi sfinite, s se roage una mpreun cu cealalt. Iat aici izvorul nchinrii obinuite. A fost o vreme cnd cu adevrat erau pe pmnt numai dou fiine umane, i noi suntem siguri c acele dou persoane au oferit adorarea lor mpreun. Aceasta a fost nchinarea n familie nc din Paradis. De aceea, cnd marele poet a reprezentat pe Adam i Eva adresndu-i gndurile lor dimineaa mpreun naintea lui Dumnezeu, scrierea lui nu este o povestire profan, ci o ncercare pioas de a oferi o umbr din ceea ce fr ndoial a avut loc atunci:

    "Curnd ei ieir n cmpul deschis la lumina zilei i a soarelui, n zorii zilei, cnd soarele cu roata-i abia atingea marea,

    i care-i rspndea razele nrourate asupra pmntului, dezvluind ntreg peisajul Edenului la rsrit i cmpiile voioase ale Paradisului i Edenului, cei doi se nchinar adnc n adorare, i ncepur s i exprime adorrile ca n fiecare diminea

    NATURA, PORUNCA I ISTORICUL

    NCHINRII N FAMILIE

    C A P I T O L U L 1

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    9

    Familia este cea mai veche

    instituie a omenirii, i este la

    fel de veche ca i rasa

    uman... Evanghelia

    nicidecum nu a distrus acest

    lucru, ci dimpotriv, a legat

    mai strns i a sfinit familia.

    n felurite moduri; cci nu le lipseau nici felurite moduri i nici rpiri sfinte ca s aduc laude Fctorului lor, cu versuri adecvate sau cntece fr ezitare, ci n prompt elocin acestea curgeau de pe buzele lor, n proz sau n numeroase versuri mai melodios dect luta ori harpa i-adugau dulcea spuselor lor, i-aa ncepur s spun"2

    Acea religie care se aplic relaiilor dintre oameni nu este minunat n nici un fel. Familia este cea mai veche instituie a omenirii, i este la fel de veche ca i rasa uman. Oamenii nu au fost adui mpreun pentru a forma familii prin acte voluntare sau sociale, dup gndirea unor oameni absurzi, ci ei au fost creai ca familii. i acest lucru a fost reiterat n fiecare legmnt. Iar Evanghelia nicidecum nu a distrus acest lucru, ci dimpotriv a legat mai strns i a sfinit familia. n Vechiul Testament prin circumcizie, iar n Noul Testament prin botez

    3, Dumnezeu a amintit

    continuu poporului Su despre onoarea ce-I trebuie acordat pentru felul n care ne-a creat.

    Nu este scopul nostru s facem orice efort imaginabil pentru a gsi nchinarea n familie n istoria Vechiului Testament sau n orice

    perioad a istoriei. Nu ne ndoim de faptul c ea a existat n orice vreme, chiar dac nu este att de clar dac Vechiul Testament a avut ca scop s ne comunice direct o astfel de porunc. Dar, fr vreo exagerare, nu putem eua n a descoperi principiul nchinrii n familie prezent mereu i mereu ca o practic obinuit pn i n cele mai izolate perioade ale istoriei.

    n vreme ce ntreaga biseric a lui Dumnezeu era n arc, nchinarea era pur i simplu una n familie. Dup ce apele s-au retras, atunci cnd "Noe a zidit un altar Domnului", jertfa pe care el a adus-o

    a fost una pentru familia lui (Gen.8:20). Patriarhii au lsat parc n fiecare loc de popas o mrturie a nchinrii lor sociale. Imediat ce l descoperim pe Avraam n ara promis, l vedem ridicnd un altar n cmpia More (Gen.12:7). Acelai lucru l vedem n valea dintre Ai i Betel. Isaac nu doar c a refcut fntnile pe care le spase tatl su, ci i nal i rugciunile, cu ocazia ridicrii altarului la Beer-eba (Gen.26:25). Altarul lui Iacov de la Betel a fost n esen un monument de nchinare n familie, lucru evident din ceea ce el a spus cu acea ocazie: "Iacov a zis casei lui i tututor celor ce erau cu el: Scoatei dumnezeii strini care sunt n mijlocul vostru" (Gen.35:2). Altarul a fost numit El-Betel. Aceast transmitere a obiceiurilor religioase pe linie familial a fost n conformitate cu porunca lui Iehova ca religia n familie s prevaleze n casa lui Avraam (Gen.18:19). Slujba lui Iov pentru copiii lui a fost una continu: el "chema i sfinea pe fiii si: se scula disdediminea i aducea pentru fiecare dintre ei cte o ardere de totaa avea Iov obicei s fac", sau, cum este sensul n evreiete, n fiecare zi" (Iov1:5). Cartea Deuteronom este plin de exemple ale religiei n familie, un exemplu fiind acela pe care l observm n special n capitolul 6. Patele, dup cum vom vedea mai trziu, a fost o srbtoare a familiilor.

    Oriunde deschidem Vechiul Testament vedem c legturile obinuite ale oamenilor buni erau legturi religioase. Iosua, chiar cu riscul s rmn singur, numai cu familia lui, se alipete de

    2 John Milton Paradisul Pierdut, Cartea V, 138-152

    3 Not autorul face att n acest pasaj, ct i de-a lungul ntregii cri, apel la nvtura presbiterian cu privire la

    botezul pruncilor copii din familii de credincioi ca fiind simbol al legmntului lui Dumnezeu fa de familiile credincioilor, cu efect inclusiv asupra descendenilor prinilor. Echipa editorial nu agreeaz cu aceast modalitate de nelegere i aplicare a botezului nou-testamental, dar consider c valoarea subiectului dezbtut n cartea lui J.W. Alexander nu trebuie ignorat datorit nelegerii diferite a autorului asupra botezului pruncilor.

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    10

    Dumnezeu astfel: "Ct despre mine, eu i casa mea vom sluji Domnului" (Ios.24:15). David, dup slujbele publice la cortul ntlnirii, unde "a binecuvntat poporul n Numele Domnului otirilor", s-a ntors s-i binecuvnteze casa" (2Sam.6:18,20) El a nvat s lege slujirea ctre Dumnezeu cu relaiile umane nc din casa tatlui su Iese, unde se aducea "pentru toat familia o jertf de peste an" (1Sam.20:6). Iar cnd profeiile de pedepsire i umilire, care aveau s aib loc cnd Dumnezeu urma s le mplineasc asupra casei lui David i a locuitorilor Ierusalimului, duhul harului i al rugciunilor, practicat n cadrul familiei, nu este ignorat: "ara se va jeli, fiecare familie deosebit: familia casei lui David deosebit, i femeile ei deosebit; familia casei lui Natan deosebit, i femeile ei deosebit; familia casei lui Levi deosebit, i femeile ei deosebit; familia lui imei deosebit, i femeile ei deosebit; toate celelalte familii, fiecare familie deosebit, i femeile ei deosebit" (Zah.12:12-14).

    Evreii din vremurile moderne, n orice col al lumii se afl, au pstrat aceast slujire obinuit. n nchinarea lor, aceasta este dominant cantitativ, la fel ca i n nchinarea cretin. ntruct acest subiect este rareori analizat, cteva exemple suplimentare ar fi de folos. Acestea se refer n principal la evreii germani i polonezi, dar se aplic n mod egal tuturor evreilor. Liturghia evreiasc este descris n 6 sau 7 volume. Unul din acestea este dedicat rugciunilor zilnice. Ele sunt citite n sinagog, dar mai sunt citite i acas de toi cei care sunt devotai credinei. n timpul dimineii, este datoria oricrui israelit ca, imediat dup ce se trezete, s se spele i s repete o binecuvntare. Apoi i pune pe el o hain cu ciucuri i repet o alt binecuvntare. Apoi trece la slujire prin rugciuni, psalmi i alte pasaje din Scriptur, la care n zilele de Sabat i de srbtori se adaug multe altele. Toate acestea trebuie s aib loc nainte de micul dejun. nchinarea de sear, dei este mai scurt, seamn cu cea de diminea. n rugciunea de diminea, mai puin de Sabat sau de srbtori, evreii folosesc tefillinul sau filacteriile. Durata mare a acestui timp de devoiune este de neles, dac adugm faptul c nchinarea de Sabat este descris pe mai mult de 50 de pagini

    4.

    n Noul Testament, referinele la credina practicat n familie nu sunt mai puin evidente. Iat, mprumut aici cu plcere limbajul animat al dlui Hamilton din Londra, i ntreb i eu: "l invidiezi tu pe Corneliu, ale crui rugciuni au fost ascultate, i cruia Domnul i-a trimis un mesager special care s i arate calea mntuirii? El a fost un om cucernic i temtor de Dumnezeu, mpreun cu toat casa luii se ruga totdeauna lui Dumnezeu; a fost att de dornic de mntuirea familiei sale, c i-a adunat rudele i prietenii, ca i ei s asculte pe apostol cnd acesta avea s soseasc i ca s fie i ei prtai privilegiului lui (F.A.10:2,24,31). i admiri tu pe Acuila i Priscila, tovarii de lucru n Hristos Iisus ai lui Pavel, care erau att de pricepui n Scripturi, nct erau n stare s nvee bine pe un tnr slujitor calea lui Dumnezeu? Vei descoperi c un motiv pentru care ei erau att de familiari cu Scripturile era c ei aveau o biseric n casa lor" (F.A.15:26; Rom. 15;5). Era recunoscut fr ndoial c, att n lucrurile spirituale ct i n cele temporare, "dac nu poart cineva grij de ai lui, i mai ales de cei din casa lui, s-a lepdat de credin i este mai ru dect un necredincios" (1Tim. 5:8). Acel duh al rugciunii comune care i-a condus pe ucenici s se uneasc n rugciune i laud n camera de sus, n nchisori, n piee i pe malul mrii (F.A.1:13; F.A.16:25) nu se putea s nu se fi manifestat i n devoiunea zilnic n cadrul familiei.

    Relatrile noastre din perioada de nceput a cretinismului sunt att de mult distorsionate i corupte de tradiii i superstiii, nct nici nu trebuie s ne mire cnd descoperim o slujire simpl i duhovniceasc ca aceasta umbrit de ritualurile preoeti. Totui, noi vedem suficient nct s lum aminte, c n primele secole credincioii nu erau neglijeni cu privire la nchinarea n familie. Multe voci avizate, precum cele citate de episcopul Mant n lucrarea lui "Rugciunea zilnic", sunt

    4 acest paragraf este realizat pe baza afirmaiilor lui Henry Goldsmith, un erudit evreu i profesor de ebraic la New

    York; El este autorul crii "Rugciuni zilnice, conform cu obiceiurile evreilor germani i polonezi, aa cum sunt citite n sinagogile lor i folosite n familiile lor", Londra

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    11

    Dimineaa devreme, familia

    se aduna, se citea un pasaj

    din Vechiul Testament, dup

    care urma un imn i o

    rugciune, prin care erau

    aduse mulumiri ctre Cel

    Preanalt pentru pstrarea

    lor pe parcursul nopii i

    pentru buntatea Lui de a le

    permite s aib trupurile i

    minile sntoase.

    mai degrab n favoarea existenei unei astfel de slujiri, la fel cum se petrecea n adunrile credincioilor zilnic, i pe care unii ncearc s o rennoiasc astzi cu mult zel.

    "n general", spune Neander ntr-o lucrare care nu a mai fost publicat oficial, ''ei i urmau pe evrei n ce privete calendarul de rugciune, cu 3 ore de rugciune pe zi, la ora 9, 12 i 15; totui, ei nu se rugau astfel ntr-o modalitate legalist, care s fie mpotriva libertii cretinului; cci Tertulian spunea, privitor la aceste ore de rugciune, urmtoarele: nimic nu este prestabilit, cu excepia faptului c ne vom ruga la fiecare din acele ore i n orice loc ne vom gsi. Cretinii ncepeau i terminau ziua cu rugciune. nainte de mese, nainte de mbiere, ei se rugau; cci, dup cum Tertulian spunea, mprosptarea i hrnirea sufletului trebuie s aib loc nainte de mprosptarea i hrnirea trupului; lucrurile cereti naintea celor pmnteti. Atunci cnd un cretin venea dintr-o ar strin, dup primirea freasc i ospitalitatea de care se bucura n casa fratelui su cretin, cnd i lua rmas bun, i se ddea voie s plece din familia cretin care l-a gzduit numai dup rugciune. Asta pentru c, spuneau ei, n fratele tu l vezi pe Dumnezeul tu. Cci orice lucru din viaa obinuit l fceau numai dup ce se pregteau n rugciune"5.

    La acestea am putea aduga relatrile unui om nvat, care a studiat cu pasiune perioada cretinismului primar: "n loc s i cheltuie orele libere n lenevie sau s se distreze cu chefuri zgomotoase, poveti superstiioase sau cntnd melodiile profane ale pgnilor, ei i petreceau orele de repaus n scopuri raionale i nsufleitoare; i gseau plcerea n lrgirea cunotinelor lor religioase i n cntece care erau dedicate ludrii lui Dumnezeu. Aceste lucruri reprezentau distraciile lor n viaa privat i modalitile lor favorite de recreere la ntlnirile de familie i cu prietenii lor. Avnd minile pline de influena nsufleitoare a acestor lucruri, ei se ntorceau cu o ardoare proaspt la locurile lor de trud; i pentru a-i mulumi dorina de nnoire a acestora, ei ateptau nerbdtori terminarea muncii lor pentru aceste deprinderi sfinte de departe mai degrab dect pentru dorina lor de a avea ce pune pe mas. Femeile tinere stteau i torceau, iar cele mai n vrst se ocupau cu alte treburi ale gospodriei, dar mpreun erau tot un zumzet spiritual. i, dup cum Ieronim descrie, n ce privete locurile unde el tria, nimeni nu mergea s-i lucreze cmpul fr s aud pe plugar cntndu-i aleluile, secertorul cntndu-i imnurile, i culegtorul de struguri cntnd Psalmii lui David. Primii cretini nu citeau Cuvntul lui Dumnezeu i nu cntau laude Numelui Lui doar la prnz i cnd luau masa. Dimineaa devreme, familia se aduna, se citea un pasaj din Vechiul Testament, dup care urma un imn i o rugciune, prin care erau aduse mulumiri ctre Cel Preanalt pentru pstrarea lor pe parcursul nopii i pentru buntatea Lui de a le permite s aib trupurile i minile sntoase. n acelai timp, era implorat harul Lui pentru a-i apra de pericolele i ispitele din cursul zilei, a-i face credincioi n orice lucru, i pentru a-i mputernici s umble n toate privinele conform vocaiei lor cretine. Seara, nainte de a merge la culcare, familia se aduna din nou, timp n care se inea aceeai modalitate de nchinare ca i dimineaa, cu deosebirea c nchinarea de seara se prelungea cu mult mai mult dect n mod obinuit se ntmpla la nceputul zilei. Dincolo de toate aceste slujiri n nchinare, ei mai aveau obiceiul de a se trezi chiar i n toiul nopii, angajndu-se n rugciune i n cntarea psalmilor, o practic foarte veche printre ei, care, dup cum Dr. Cave presupune pe bun dreptate, i avea

    5 Dentwurdinfeiten, vol. II, p.83

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    12

    originea n primele perioade ale persecuiei, cnd, neputnd s se ntlneasc n timpul zilei, cretinii erau forai s i in adunrile religioase n timpul nopii"6.

    Cnd ajungem cu istoria la trezirile evanghelice din timpul Reformei, descoperim c suntem n mijlocul unui adevrat fluviu de autoritate i exemplu n materie de nchinare n familie, nct este suficient s ne mulumim chiar i cu observaii generale. Indiferent care au fost practicile generaiilor de dup ei, reformatorii timpurii au fost unanim cunoscui ca aceia care au pus un mare pre pe devoiunea n familie. Rugciunile lui Luther n casa lui sunt relatatate cu cldur de biografii i contemporanii lui. n zilele lor bune, bisericile din Germania au fost binecuvntate cu o larg rspndire a evlaviei practicate n familie i realiti similare sunt prezentate n istoria Elveiei, Franei i Olandei.

    Dar n nici o ar nu a strlucit mai tare lumina familiei ca n Scoia. nchinarea n familie, n toat plintatea ei, a fost contemporan primei perioade a Reformei. Probabil c nici o alt ar, judecnd raportat la numrul locuitorilor, nu a avut vreodat att de multe familii care se rugau; i poate c nici una nu este n aceast situaie acum. n 1647, Adunarea General a Bisericilor a publicat Ghidul pentru nchinarea n Familie (n original Directory for Family-Worship), n care se spuneau urmtoarele:

    ndatoririle obinuite care sunt cuprinse n aceast practic a evlaviei care are loc n familii, cnd ele au ca int evlavia, sunt acestea: mai nti, rugciunea i laudele aduse cu referire special la situaia Bisericii lui Dumnezeu i a mpriei, ca i pentru starea actual a familiei i a fiecruia din membrii ei. Urmeaz citirea Scripturilor, nsoit de catehizarea ntr-un limbaj simplu, astfel nct i cei mai nenvai s aib nelegerea mbogit spre folos n slujirile publice, i ca ei s fie capabili s neleag mai mult Scripturile, atunci cnd sunt citite; i asta se va face mpreun, n discuii evlavioase care s aib ca obiectiv edificarea tuturor membrilor n cea mai sfnt expresie a credinei; se va face de asemenea cu disciplinare i certare, pentru motive ntemeiate, de ctre cei care au aceast autoritate n cadrul familiei. Capul familiei se va ngriji ca niciun membru al acesteia s nu lipseasc de la vreuna din prile timpului de nchinare n familie; i, vznd punerea n practic n mod obinuit a tuturor acestor pri ale nchinrii n familie ca fiind conduse adecvat de capul familiei, slujitorul bisericii va ndemna pe cei care sunt lenei, i i va instrui pe cei care sunt slabi, astfel nct s i antreneze pentru aceste obiceiuri Oricine se poate ruga trebuie s se foloseasc de acest dar de la Dumnezeu; iar cei care sunt neexperimentai i slabi pot s nceap cu rugciuni pe care s le nvee; dar trebuie s fac asta doar ct s nu devin lenei n a strni n ei nii (conform cu nevoile lor zilnice) duhul rugciunii, care este dat tuturor copiilor lui Dumnezeu n diferite msuri; astfel, ei trebuie s fie mai ferveni i mai des s apeleze la rugciunea personal ctre Dumnezeu, cu scopul de a-i obinui inimile s conceap i limba lor s exprime dorinele potrivite naintea lui Dumnezeu pentru familiile lorAceste exerciii trebuie s fie fcute cu toat sinceritatea, fr ntrziere, lsnd deoparte toate obiceiurile lumeti i toate piedicile acesteia, n ciuda dispreurilor care vin din partea ateilor i a pgnilor; ele vor fi fcute pentru marile ndurri ale lui Dumnezeu pentru aceast ar i pentru disciplinarea fcut de El, prin care ne-a corectat. i cu acest scop, persoanele care au abilitatea, i toi presbiterii bisericii, nu doar c trebuie s se angajeze pe ei nii i familiile lor s aib zel n aceasta, dar i s vegheze cu eficien ca n toate celelalte familii, unde ei au autoritatea i nsrcinarea, aceste ndatoriri s fie mplinite cu contiinciozitate".

    Credincioia cretinilor n viaa lor privat, cu privire la aceast ndatorire, a fost notat i de adunrile de biserici. Prin hotrrea Consiliului Bisericilor din 1596, adoptat oficial la 17-18 6 The Antiquities of the Christian Church, Lyman Coleman, p. 375

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    13

    ...este limpede c vocea

    unanim a Bisericii, n cele

    mai bune perioade ale ei, a

    fost n favoarea nchinrii n

    familie.

    Decembrie 1638, printre alte decizii privind vizitarea bisericilor de ctre presbiteri, au fost propuse urmtoarele ntrebri spre a fi adresate capilor de familie: Fac presbiterii adunrii vizite la familiile care sunt arondate n supravegherea fiecruia dintre ei? Se ngrijesc ei ca nchinarea fa de Dumnezeu s aib loc n familiile care sunt sub supravegherea lor? Slujitorii, de asemenea, sunt sftuii ca, n decursul vizitelor lor pastorale, s ntrebe: I se ofer lui Dumnezeu nchinare n familie prin rugciuni, laude i prin citirea Scripturilor? n ceea ce privete comportamentul slujitorilor naintea lui Dumnezeu i a oamenilor particip ei la nchinarea n familie i la nchinarea n adunri? Se face catehizare n familie?"7.

    Atunci cnd Mrturisirea de Credin Westminster a fost adoptat de ctre Biserica Scoiei, ea coninea aceast precizare, care este nc valabil pentru noi: Lui Dumnezeu trebuie s I se dea nchinare n orice lor, n duh i n adevr; zilnic, n cadrul familiilor i la nivelul fiecrei persoane, n rugciunea secret8. Conform acestor principii, practica nchinrii n familie a devenit universal n adunrile presbiteriene din Scoia i printre toi neconformitii din Anglia. n special n Scoia, persoanele cele mai smerite, din cele mai izolate ctune, l-au onorat zilnic pe Dumnezeu prin laud; i nimic nu era mai caracteristic oamenilor din acele zile dect nchinarea n familie. "Am vzut uneori nchinarea n familie n casele mari", spunea dl. Hamilton, dar am simit c Dumnezeu era att de aproape cnd mi aezam genunchii n rugciune alturi de familii cnd ngenuncheau pe pardoselile de pmnt ale csuelor lor. Am vzut nchinarea n familie printre secertori, n hambar. n acele vremuri nchinarea era ntlnit i pe vasele de pescuit, prin estuarele i pe lacurile Scoiei. Am auzit chiar despre acest obicei ca fiind inut pn i n adncimile minelor de crbune". O astfel de practic din viaa de la ar din Scoia nu putea s nu fie remarcat de Burns i ct de fericit ar fi fost el dac ar fi trit n conformitate cu exemplul tatlui su devotat rugciunii. S-a pus pe bun dreptate ntrebarea: Unde auzim n Italia sau Austria ceva precum poemul "Smbt seara n viaa din colib", prin care zugrvete att de magnific momentul nchinrii n familie?9

    Strlucirea acestei imagini a familiei n nchinare nu este nici n cel mai mic detaliu o poveste. Astfel de scene sunt prezentate sptmn de sptmn printre ranii scoieni. Ei sunt ca i presbiterienii din America, binecunoscui din zilele copilriei lor. Deci nu erau singulari n practicarea acestui privilegiu de nedescris. Prinii Noii Anglii [SUA n.trad.] au lsat copiilor lor aceeai motenire, pentru c au but din acelai duh.

    Este att de onorabil nchinarea n familie ca o slujire spiritual, dar ea se vede slbind i n decdere n perioadele cnd ereziile i lumescul i croiesc drum n biseric. i aceasta este situaia remarcat printre unele din comunitile protestante din continentul european. Ca o caracteristic general, se poate spune c nchinarea n familie nu mai este practicat de att de muli n Europa, i bineneles c ea nu poate ajunge s fie att de mult preuit precum n bisericile din Marea Britanie i America. Aceast constatare este adevrat, chiar i atunci cnd facem comparaia ntre cei din ri al cror ataament fa de Evanghelie pare s fie similar. Sunt muli, n special n Frana i Elveia, care preuiesc mult i pstreaz cu regularitate nchinarea zilnic naintea lui Dumnezeu, ca i fraii lor din Anglia sau Statele Unite; dar ei nu sunt dect excepii de la ceea ce am spus mai devreme, mai degrab dect ca ei s probeze observaia mea ca fals. Cltorii cretini observ, totui, c observaii mai pozitive dect aceasta nu se pot face dect cu privire la inerea Sabatului, 7 Lucrrile Consiliului Bisericilor, 1705, seciunea privind modalitatea de lucru n biserici i presbiterii.

    8 Mrturisirea de Credin Westminster, cap. 21/6

    9 N. trad.: n textul original, poemul Cotters Saturday Night este reprodus integral. n ediia n limba romn am

    ales s nu l introducem ca atare, pentru a nu rpi prin traducere din frumuseea i bogia acestuia. Poate fi citit ns online n limba englez la adresa: http://www.robertburns.org.uk/Assets/Poems_Songs/cotters_saturday_night.htm

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    14

    lucru care este n cretere n Frana i Elveia, i, probabil ntr-o anumit msur i n Germania i alte ri de pe continent. Acest lucru este datorat traducerii multor lucrri excelente din englez n francez, i a circulaiei lor n aceste ri pe parcursul ultimilor ani (pentru aceast mrturie sunt ndatorat prietenului meu, pastorul Robert Baird, i nu cunosc un martor mai competent dect el n aceast privin).

    Din ceea ce s-a spus pn acum, este limpede c vocea unanim a Bisericii, n cele mai bune perioade ale ei, a fost n favoarea nchinrii n familie. Motivul pentru aceasta a devenit de asemenea clar. nchinarea n familie este o datorie de slujire naintea lui Dumnezeu, spre creterea mrinimiei i a harului Su fa de familii, slujire care devine att de necesar din cauza lipsurilor, ispitelor, pericolelor i pcatelor din snul familiei; i care trebuie potrivit i mplinit corect n cea mai mare srguin din orice loc i n orice situaie s-ar gsi fiecare familie. Vom vorbi n capitolele urmtoare despre beneficiile ei. Ne vom uita la cum s facem nchinarea n familie, vom lua n considerare influena acesteia asupra evlaviei individuale, asupra prinilor, asupra copiilor, asupra vieii obinuite, asupra relaiei dintre ea i educarea minii, armonia intern, asupra folosirii ei sfinite n mustrare i necazuri, ca i asupra oaspeilor i vecinilor. Vom examina i influena ei asupra propagrii nvturilor sntoase, asupra bisericii, guvernrii civile, i asupra posteritii. Apoi, dup unele recomandri practice cu privire la mplinirea acestei ndatoriri, vom oferi ncurajri pentru cititorii notri ca, n temere de Dumnezeu, s o mplineasc fr ntrziere.

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    15

    Imediat ce repetm Rugciunea Domneasc, spunnd "Tatl nostru", nvm c religia noastr este una social. Ea nu doar c influeneaz pe alii, dar este practicat n comun cu alii i ne bucurm astfel laolalt. Ce lucru monstruos ar fi ca un om s i petreac ntreaga via n mijlocul altor fiine, dar fr a simi sau aciona vreodat n relaie cu ei din punct de vedere religios! Cu greu ne putem imagina cum lumina adevrat ar putea sta ascuns sub oboroc. O astfel de via trit de unul singur ar fi mai rea dect chiar viaa de la o mnstire, cci i acolo exist ctui de puin socializare; ar fi mai rea dect izolarea unui pustnic, cci mcar acela se afl departe de martori. Acolo unde Duhul lui Dumnezeu lucreaz ntr-un suflet, El l aduce pe acesta ntr-o relaie de prtie cu alte suflete rennoite, i trage un cerc n jurul lor care i face s fie atrai n aceast comuniune.

    Dac acest lucru este adevrat cu privire la marea mulime a oamenilor, atunci este la fel de adevrat cu privire la familie, ca grup de persoane. n religie, nu este bine ca omul s fie singur". Experiena inimii este un lucru mare, i ea este promovat cel mai bine n intimitate; totui nu trebuie i nu poate s rmn doar acolo, ci va fi ca ''untdelemnul n mna dreapt", ca mirosul cupei cu alabastru, care umple ntreaga cas. Dragostea, care este mreaa manifestare a harului, este prea comunicativ n chiar natura ei pentru a putea fi mereu zvort n izolare. Toi vor simi laolalt, vor citi Cuvntul lui Dumnezeu mpreun, vor cnta mpreun, i se vor ruga mpreun; i este indispensabil ca s existe o modalitate anume ca aceti oameni s se bucure i s se manifeste laolalt n aceast prtie a experienei cretine.

    Dei noi toi trebuie s fim ateni la acea religie care nu comport via spiritual individual i care este orientat numai pe simpatiile i bucuriile prezenei celorlali, nu trebuie totui s trecem cu vederea influena legitim a rugciunii i nchinrii fcute mpreun. Crbunii care ard izolai, se sting; dar cnd sunt adui mpreun, dau natere unei flcri mari. Dac nchinarea individual, n intimitate, este mai solemn i mai smerit, atunci nchinarea n familie trebuie s fie mai nltoare i mai plin de afeciune. n special acolo unde capul familiei este unul care crete n harul i cunoaterea cretin, prin nsi prezena lui va nla inimile celor din familia lui. Copilul lui, slujitorul i oaspetele deopotriv vor fi purtai pe nlimile devoiunilor tot mai mult de ctre cel care i-a ntrecut deja demult n acest zbor.

    Adun o familie la nchinarea naintea lui Dumnezeu, la anumite ore, i vei aduce pe fiecare n parte la o seriozitate a meditaiei de care a fost privat poate n ntregime de goana dup lucrurile obinuite ale zilei. Cel care poate neglijeaz total citirea Scripturilor n viaa lui privat este de data aceasta ntr-un fel constrns s aud o parte a acestora citit de cel care le onoreaz. Cel care nu se roag dect ntr-un mod formal sau care nu se roag deloc n odaia sa, se descoper iat n ora aceast sfnt ngenunchind ntr-o companie smerit i este ncurajat de cuvintele nflcrate ale rugciunilor celorlali s i nale inima ctre Domnul.

    INFLUENA NCHINRII N FAMILIE ASUPRA

    EVLAVIEI INDIVIDUALE

    C A P I T O L U L 2

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    16

    n anii tinereii, niciodat nu

    am fost mai atins de

    convingerea pcatului meu

    ca atunci cnd cinstitul meu

    tat l implora pe Dumnezeu

    pentru mntuirea noastr, a

    copiilor lui.

    Nu exist nici un membru al unei familii a crui evlavie personal s fie att de important pentru toi ceilali precum este tatl sau capul familiei; i nu exist cineva al crui suflet s fie att de direct influenat de exersarea nchinrii dect el. Acolo unde capul unei familii este cldicel sau lumesc, va rspndi aceast rceal la ntreaga lui familie; i dac vreo excepie fericit apare n acest cadru, iar unul sau altul din membrii familiei lui l depesc n credincioie, acest lucru se va petrece n ciuda exemplului su ru. Cel care ar trebui, prin cluzire i prin mrturia vieii lui, s dea un continuu imbold slujitorilor i copiilor lui, este fcut s simt, n astfel de situaie, c ei sunt nevoii s caute cluzirea n alt parte, chiar dac ei nu deplng neglijena lui n rugciunea de tain. Dar acolo unde capul familiei este un brbat al credinei, al dragostei i al zelului, care i consacr toat munca i ntreaga via lui Hristos, foarte rar am putea descoperi c membrii familiei lui ar fi diferii de el. Una din principalele modaliti ale promovrii acestor haruri individuale n capul familiei const n exerciiul zilnic de nchinare al acestuia mpreun cu membrii familiei lui. Pe el l influeneaz mai mult dect pe ceilali. El este cel care conduce i care dirijeaz nchinarea, cel care selecteaz i care prezint preiosul Cuvnt; el este cel care conduce rugciunea, mrturisirea i lauda comun. Pentru el, acest lucru este echivalent cu un act suplimentar al devoiunii personale n acea zi, ba chiar mai mult. Este un act de devoiune, prin care afeciunea i datoria lui fa de casa lui sunt n mod special mprosptate n mintea lui, i n care el st i pledeaz cauza tuturor celor care i sunt dragi pe acest pmnt. Aa c nimeni nu trebuie s se mire atunci cnd considerm rugciunea n familie ca fiind printre cele mai importante mijloace de trezire i de meninere a evlaviei celui care conduce aceast rugciune. Vom reveni asupra acestui aspect, n mod deosebit cu referire la influena asupra prinilor i a capilor de familie.

    Am observat c familiile n care nu exist nchinare comun sunt foarte deczute n lucrurile spirituale, c familiile n care aceast nchinare se petrece ntr-o modalitate rece, apatic, neglijent sau n grab sunt puin afectate de aceasta i n general puin prtae oricror alte modaliti de lucru ale harului. Am observat de asemenea c familiile unde I se aduce nchinare lui Dumnezeu n fiecare diminea i sear, de ctre toate persoanele din acea cas, ntr-o slujire reverenioas i plin de afeciune, acestea sunt binecuvntate cu o evlavie i fericire n continu cretere. Este binecuvntat fiecare membru al familiei i fiecare primete o porie din hrana cereasc.

    Jumtate din problemele i pcatele zilelor noastre sunt cauzate de nepsare. De aici i valoarea de nedescris a exerciiului prin care fiecare membru al familiei este chemat de dou ori pe zi cel puin s se gndeasc la Dumnezeu. Pn i cel mai nepstor sau neevlavios fiu sau slujitor va fi forat s vorbeasc ctui de puin contiinei lui i s mediteze o clip asupra judecii, cnd tatl lui, cu prul ncrunit, se pleac naintea lui Dumnezeu, prezentndu-i rugciunile i cererile cu ndrzneal, sau cu vocea tremurnd. Cu ct mai nsemnat trebuie s fie influena cnd zece mii de familii cretine din ar sunt expuse la importana lucrurilor divine astfel! i ct de specific, nduiotoare i convingtoare trebuie s fie aceeai influen asupra celor din familii care se nchin lui Dumnezeu n duh, i care adesea cnd se ridic de pe genunchii lor i terg lacrimile i privesc n jur la so, tat, mam, frate, sor sau copii toi care au fost amintii n nchinare, toi acoperii de acelai nor al mijlocirii n rugciune!

    Poate c printre cititorii notri, unii ar putea spune: "De nenumrate ori am simit influena nchinrii obinuite asupra propriului suflet. Cnd eram copil, nici o modalitate a harului nu mi-a atras atenia, n public sau n viaa privat, ca atunci cnd auzeam rugciuni pentru copii zi de zi. n anii tinereii, niciodat nu am fost mai atins de convingerea pcatului meu ca atunci cnd cinstitul meu tat l implora pe Dumnezeu pentru mntuirea noastr, a copiilor lui. Cnd n final

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    17

    mila infinit a lucrat i eu am nceput s deschid urechea la nvtur, nici o rugciune nu mi-a atins inima i sentimentele adnci precum rugciunile care au fost rostite de scumpul meu tat.

    Evanghelia are aceast superioritate asupra tuturor celorlalte lucruri, nct ea este predicat sracilor. Pe cnd omenirea n general gsete religia ca fiind de folos, cel srac i mizer o gsete bun n mod specific, pentru propria persoan. i acest lucru este valabil pentru toate modalitile i manifestrile credinei, dar n mod special pentru nchinarea n familie. Am avut adesea ocazia s observm acest lucru n cazul celor care i ctig pinea prin munc asidu. Cel ce muncete din greu adesea are puin timp liber i puin intimitate pentru lucrurile religioase. El se scoal poate chiar nainte de ivirea zorilor, i ntr-o diminea de iarn n grab se pregtete s se alture celorlali la munc. De aceea el este tentat foarte puternic s scurteze, dac nu chiar s renune la citirea Scripturilor i la rugciune. Pentru cel care se afl n astfel de circumstane, este de o imens valoare ca el s fie constrns totui ntr-un mod plcut de un legmnt al familiei de a rscumpra timpul i chemat alturi de ntreaga lui familie s l laude pe Dumnezeu. Astfel de acte de nchinare sunt printre cele mai dulci bucurii din viaa omului srman. Astfel, el i asigur o rezerv de adevr fa de care poate reflecta pe parcursul ntregii zile. Fiul i fiica merg la munca de la magazin sau din fabric purtnd cu ei amintirea proaspt a lui Dumnezeu. i atunci cnd, dup o zi de trud onorabil, ei se adun din nou la lsarea serii, n ateptarea unei slujiri asemntoare, ei se bucur din nou de harul care d fiecruia un nou impuls ctre atingerea acestui el al nchinrii.

    Cei care se unesc n fiecare zi n solemne acte ale nchinrii sunt astfel pui n situaia de a se compara pe ei nii cu un anume standard. Ei sunt convini s se recunoasc pe ei nii, i s se recunoasc ntre ei ca slujitori supui ai lui Dumnezeu. De aceea nu este un lucru neobinuit ca uneori fiecare s fie convins la un moment n care s i pun ntrebarea: Ce este aceasta? Cum sunt eu acum, aici? Iat-m pretinznd aici c l cinstesc pe Dumnezeu; dar cum se potrivete aceasta cu ceea ce eu am fzut, am spus, am gndit sau am omis s fac n decursul acestei zile? Un astfel de ajutor la o bun imagine asupra strii spirituale proprii nu trebuie dispreuit. Este adevrat c acelai lucru este valabil i n ceea ce privete nchinarea i cercetarea n cadrul adunrii, dar aceasta este o cercetare zilnic, i ea are o influen repetitiv; i prin mana care cade n fiecare zi la ua cortului sunt inute sufletele noastre n via.

    Cunoatem cu toii de existena lucrurilor religioase care in de sacramente, Ziua Domnului i care au caracter repetitiv; ele devin obiceiuri educate, ca i obiceiurile trupeti. nchinarea n familie are o tendin direct i clar de a transforma interesul religios ntr-o chestiune zilnic, nu doar repetitiv. Cel care vine naintea lui Dumnezeu de dou ori pe zi, alturi de prietenii i rudele cele mai apropiate, nu poate s eueze cu uurin s i recunoasc nevoia schimbrii reale a inimii lui i nevoia schimbrii principiilor dup care el acioneaz (Chalmers). S presupunem c un astfel de om, n decursul zilei, a czut pe cile lumeti, a vorbit nepotrivit, s-a mniat, sau a nclcat integritatea lui n timpul lucrului su: dar cnd el vine la devoiunea de sear, ar trebui s fie un om ofilit sau un om cu masc de ipocrit dac nu i recunoate pcatele i dac nu i rezolv nelegiuirile.

    nchinarea n familie ofer un mijloc prin care harurile care cresc n viaa capului familiei s fie disponibile spre beneficiul membrilor acesteia. Nu orice slujitor sincer al lui Hristos are darul

    discursului liber, acceptabil i impresionant asupra lucrurilor divine, chiar dac obinerea acestui dar trebuie dorit de toi. Obstacolele n calea obinerii acestui dar sunt multe: lipsa educaiei, contiina slbiciunii deprinderilor; limbajul greu; timiditatea natural; mndria nescuzabil sau ruinea fals; sau un simmnt al lipsei de consisten n via. Aceste cauze pot ine pe tat ntr-o familie ntr-o stare de inactivitate i izolare. Nimic nu tinde att de direct s frng acest canal al influenelor directe, n acest sens, precum respectarea n credincioie, cu regularitate, a nchinrii n familie. Un cuvnt spus la momentul potrivit este ca un mr de aur. Un psalm, bine ales, i cntat cu duhul i cu mintea, poate conduce toate inimile la Dumnezeu. O rugciune spus "n Duhul

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    18

    Sfnt", chiar dac este spus de unul care nu are o vorbire elevat, poate merge mai adnc n sufletul unui fiu risipitor sau al unui vecin nepstor dect toate predicile dintr-un an puse la un loc. Acestea sunt influenele subevaluate, pentru c luate una cte una, pot s nu fie puternice, dar cnd sunt constante, ele sunt mree; ele picur ca ploaia, i sunt ca roua, ca "ploaia repede pe verdea, ca picturile de ploaie pe iarb! n Ziua Judecii, se poate s se descopere n cazul multora, c ei au datorat mai mult n ce privete evlavia lor individual practicrii credinei n familie dect oricror alte cauze. Apreciind influena nchinrii n familie, trebuie s reflectm asupra faptului c dincolo de toate lucrurile specifice din viaa de credin, ea este cea care contribuie adugnd att de mult la ceea ce toate celelalte lucrri religioase fac. i asta pentru c ea contribuie zi de zi, cale de o via ntreag. mi vine n minte un vechi ucenic, de fapt fiul unui vechi ucenic. Acest slujitor al lui Dumnezeu de demult, acum n vrst de 84 de ani, s-a bucurat de aceast modalitate n care i-a fost dat nvtur i nlare, ntruct i-a notat peste 5000 de situaii de acest fel. Nu ar trebui s zmbim la auzul acestei afirmaii aritmetice, cci va veni vremea cnd copiii bisericii vor ajunge acas n acea zi cnd dup mult vreme, stpnul robilor acelora s-a ntors i le-a cerut socoteala (Mat.25:19).

    Dar am mers iat destul de departe. nchinarea n familie are trsturi remarcabile n ce privete influena ei. nvturile i devoiunile ncep de timpuriu, de cnd sufletul copilului se supune precum este modelat ceara. Atunci tatl, sau bunicul, ori poate Eunice i Lois (2Tim.1:5) vin cu influena modelatoare care are s dureze o ntreag via. Aceste metode sunt folosite n toate circumstanele cu blndee specific, cnd inima este influenabil mai mult dect oricnd; sunt folosite acas, lng vatr, sunt folosite cu reveren i n cercul dragostei. Aici, mai mult dect oriunde, sufletul omului va simi Cuvntul ca fiind "de folos ca s nvee, s mustre, s ndrepte, s dea nelepciune n neprihnire" (2Tim.3:16). Aici, mai mult ca nicieri altundeva, inima va rspunde chemrii la nchinare i va fi ndemnat s vin nainte n rugciune. Aici experiena timiditii i va deschide aripile pentru a trimite sufletul ctre un zbor mai sus, iar bucuriile unei nchinri n ascuns se vor amesteca cu flacra de la altarul comun. Ar putea viaa noastr cretin s sacrifice sau s treac cu vederea att de repede ajutorul i mngierile pe care le aduce o astfel de slujire? Sau poate cretinul, care a primit o att de mare binecuvntare din copilrie, s resping n mod voit accesul la ea pentru propriii lui urmai?

    Nu trebuie ascuns adevrul c, pentru a contientiza aceste avantaje ale nchinrii n familie adus lui Dumnezeu, trebuie s vedem aceast nchinare practicat corect. Nu trebuie s fie o formalitate static, chiar dac se desfoar la timp sau numai de decor. Ea nu trebuie s fie o exprimare goal a unei viei care nu exist. Trebuie s fie fcut ca i cum am merge chiar la picioarele lui Hristos. Cei care o coordoneaz, fie tai, mame, un fiu mai mare sau un Levit de sub acelai acoperi, ei trebuie s fie pregtii i s vad importana i elul adevrate ale acestei slujiri. Acolo unde aceste atenionri sunt luate n seam de ei, nchinarea n familie nu va eua niciodat din a fi un instrument puternic n vederea trezirii, edificrii i mngierii fiecrui suflet.

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    19

    Pentru a fi capabili s educm copiii, trebuie mai nti s educm prinii; i dac ar putea fi instaurat o instituie pentru acest scop n particular, ar fi imposibil s gsim una care s fie comparabil cu instituia nchinrii n familie. Unele lucruri care au fost menionate n capitolul anterior doar tangenial, vor fi explicate n acestea mai n detaliu.

    Practicarea religiei n fiecare cas este o datorie atribuit n principal capului familiei, oricine ar fi acesta. Dac aceast persoan este total nepotrivit pentru mplinirea acestei nsrcinri, datorit unei mini necredincioase sau a unei viei neevlavioase, persoana n cauz trebuie s fie ngrozit de consecine. Aceast avertizare este ndreptat ctre orice cititor a crui contiin ar putea pleda vinovat la o cercetare privind nchinarea n familie. Exist situaii n care harul divin a nzestrat o persoan dintr-o familie, chiar dac nu este vorba despre printe sau o persoan n vrst, cu scopul de a transfera n timp mplinirea acestei ndatoriri ctre cel ce are acest mandat. Mama vduv, sora mai mare sau tutorele actual pot lua locul printelui. Dar ntruct n majoritatea cazurilor, aceast slujire trebuie fcut de tatl, vom continua plecnd de la ipoteza c el va face acest lucru, principiile descrise mai jos aplicndu-se n marea lor majoritate i altor slujiri ale capului de familie.

    Nici un om nu poate aborda datoria conducerii familiei sale n devoiune fr a reflecta cu seriozitate la locul pe care el l ocup cu privire la membrii familiei lui. El este capul lor, i aceast poziie este instituit prin constituie divin nealterabil. Acestea sunt ndatoriri i prerogative pe care nu le poate nstrina. Poziia lui se datoreaz unei cauze care este dincolo de superioritatea n vrst, cunoatere sau statur. El este tatl i stpnul. Nici o aciune a lui i nimic din caracterul lui nu poate s nu i afecteze pe cei din jurul lui. El va simi acest lucru atunci cnd i cheam pe ai si s se roage lui Dumnezeu i cu ct se dedic el mai mult acestei lucrri, cu att mai mult va experimenta acest sentiment. Dei ntreaga preoie, ntr-un sens, este absent acum de pe pmnt, fiind absorbit prin caracteristicile Marelui Preot, exist nc ceva asemntor unei intervenii de tip preoesc n slujirea unui patriarh cretin. Acum el merge naintea micii lui turme n oferirea unei jertfe spirituale de rugciune i adorare. Iat ce ni se spune cu privire la Hristos: Prin El, s aducem totdeauna lui Dumnezeu o jertf de laud, adic, rodul buzelor cari mrturisesc Numele Lui" (Evr.13:15). Capul familiei este cel responsabil pentru aducerea acestei ofrande continue. El

    trebuie s aduc aceast ofrand cu solemnitate, dac perseverena ndelungat ntr-o rutin formal nu a ajuns s toceasc toat sensibilitatea. Uneori aceast ndatorire va fi ca i o povar n inima lui; alteori se va umfla n sentimentele lui, precum "un vin care n-are pe unde s ias" (Iov 32:19). Acestea sunt emoii folositoare i nltoare, care formeaz i cioplesc caracterul ce poate fi observat printre btrnii rani din Scoia. Chiar dac el ar fi numai un brbat srman i fr carte, care i pleac capul ncrunit n mijlocul unei mulimi de fii i fiice, totui el este onorat mai sublim dect regii crora le lipsete rugciunea. Capul lui este nconjurat cu acea "cunun de slav" care se gsete "pe calea neprihnirii" (Prov.16:31). Tatl care an dup an, conduce

    INFLUENA NCHINRII N FAMILIE ASUPRA

    PRINILOR

    C A P I T O L U L 3

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    20

    Instaureaz nchinarea lui

    Dumnezeu n orice familie, i

    vei ridica mprejurul ei o

    nou barier mpotriva

    corupiei morale din lume,

    mpotriva lumescului i a

    diavolului.

    adunarea sacr din familia lui, se supune el nsui unei influene a nchinrii n familie care este nemsurat de puternic asupra propriului su caracter parental.

    Unde este acel printe care este gata s recunoasc influena ndeplinirii responsabilitii sale asupra celorlali, atunci cnd i adun pe cei din familia lui la nchinare? Este un adevr faptul c ntotdeauna el este obligat s vegheze asupra sufletelor lor, dar n nchinare el va experimenta i va simi acest adevr. Familia lui se regrupeaz acum n slujire religioas i toi privesc la el pentru ndrumare. Ochii lui nu pot rspndi lumina nici mcar asupra unui singur membru al familiei care nu este dedicat acestei ndatoriri speciale a lui. Nu este nici unul din membrii familiei lui pentru

    care el nu va da socoteal la scaunul de judecat al lui Hristos. Soia tinereii lui la cine s priveasc ea pentru a primi veghere spiritual, dac nu la el? i ct de anormale sunt relaiile de familie atunci cnd aceast slujire a supravegherii spirituale este neglijat! Copiii dac vor fi vreodat mntuii, aceasta se va petrece probabil ntr-o oarecare msur ca urmare a slujirii sale. ndatoririle obinuite, ca i ucenicia i statornicia sunt toate nsrcinri care cad n responsabilitatea lui pe termen lung sau scurt. Slujitorul obinuit cu siguran c va plnge. Cine este suficient de pregtit pentru aceste lucruri? i adesea el va plnge chiar n decursul ndeplinirii acestor ndatoriri. Dac i va pstra contiina treaz, prin relaia personal cu Dumnezeu, nu va ncepe niciodat nchinarea n familie fr a tri sentimentele pe care le implic asumarea acestei rspunderi; iar aceste sentimente nu pot dect s modeleze caracterul parental.

    Dac fiecare tat s-ar simi pe sine ca fiind pmntesc, dar totui fiind izvorul divin desemnat al influenei religioase asupra familiei sale, ar rezulta o mulime de lucruri bune. Nu-i aa c este adevrat? i exist oare modaliti de a-l determina mai mult s simt acest adevr precum nchinarea n familie? El i asum rolul corect ca instructor, ndrumtor i exemplu n devoiune. Gura lui se deschide, chiar dac este un om n general tcut sau ruinos. Cel puin el poate s citeasc cuvintele pe care Duhul Sfnt le-a spus" i s strneasc un uvoi de sentimente religioase bine stpnite. Poate c unele cuvinte vor atinge pe fiul lui sau pe un slujitor care s-a ndeprtat de Dumnezeu. Poate anumite rugciuni, mai arztoare, spuse cu mai mult credin dect n mod obinuit, pot fi auzite de aceste suflete nemuritoare dragi lui. El se afl n postura de a vedea i de a simi aceste lucruri; i nu exist un instrument comparabil pentru educaia unui printe care s l aduc n aceast postur precum nchinarea n familie.

    Momentul rugciunii i al laudei n familie este de asemenea i momentul educaiei scripturale. Tatl deschide Cuvntul lui Dumnezeu n prezena turmei sale. Astfel se recunoate pe sine ca fiind nvtorul i supraveghetorul ei. Poate c el nu este dect un om simplu, care triete din munca lui, care nu este obinuit cu colile i bibliotecile, i, ca i Moise, este cu "vorba i limba ncurcat" (Exod4:10). Totui, el st n picioare datorit fntnii deschise a nelepciunii i, ca i Moise, el scoate ap din aceast fntn i adap astfel turma (Exod2:19). n aceast or, el st pe scaunul lui Moise i nu mai locuiete la un loc cu cei nenvai. Acest lucru este ncurajator i nnobilator. Dup cum o mam iubitoare se bucur s fie fntna hranei pentru bebeluul care se aga de snul ei cald, tot aa tatl cretin se bucur s transmit, chiar i numai prin citirea reverenioas a textului, "laptele duhovnicesc i curat" al Cuvntului (1Pet.2:2). El l-a gsit bun pentru propriul lui suflet i gsete plcere s l transmit i urmailor lui. Dup cum spunea i Ionatan: "vedei dar cum mi s-au luminat ochii, pentru c am gustat puin din mierea aceasta" (1Sam.14:29), tot aa i el dorete s transmit familiei sale acel Cuvnt al Domnului, care este "mai dulce dect mierea, dect picurul din faguri" (Ps.19:10). Cel mai smerit stpn al unei case se poate simi nlat de recunoaterea unei astfel de relaii fa de cei care sunt sub ngrijirea lui.

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    21

    Exemplul dat de un tat se tie c este important n toate aspectele. Nu este de ateptat ca izvorul s se ridice mai sus dect fntna. Stpnul cretin al unei case se va simi nevoit s i spun: Eu mi voi conduce familia n nchinare solemn naintea lui Dumnezeu; ce fel de om ar trebui s fiu eu? Ct de nelept, de sfnt i de exemplar! Fr ndoial c aceasta este situaia multora dintre taii care i conduc nchinarea n familie. Dup cum tim c acei brbai lumeti, care pretind credina ntr-un mod lipsit de consecven, sunt mpiedicai n a mplini aceast ndatorire de contiena unei discrepane ntre viaa lor i orice act de devoiune, tot aa cretinii smerii sunt condui de aceeai comparaie s fie mai precaui i s i corecteze comportamentele ntr-o astfel de modalitate nct s i zideasc pe cei care sunt dependeni de ei. Instaureaz nchinarea lui Dumnezeu n orice familie, i vei ridica mprejurul ei o nou barier mpotriva corupiei morale din lume, mpotriva lumescului i a diavolului.

    Stpnul unei case, n cadrul nchinrii n familie, pare s aib o slujire de mijlocitor pentru familia lui. Sigur c Marele Mijlocitor este deasupra lui, dar "rugciunile, cererile, mijlocirile, mulumirile" (1Tim.2:1) trebuie fcute aici jos; i de ctre cine, dac nu de ctre tatl, pentru familia lui? Numai gndul la acest lucru ar trebui s ne conduc la reflectare solemn. Printele care, cu sinceritate, vine zilnic s implore binecuvntri pentru soia lui, pentru copii i pentru lucrurile obinuite, i va aminti de nevoile lor astfel. i iat un motiv urgent de a cerceta care sunt lipsurile lor, ispitele, slbiciunile, greelile i pcatele lor. Ochii unui tat adevrat vor fi rapizi, inima i va fi sensibil la aceste lucruri, iar clipa nchinrii va aduna aceste nevoi mpreun. Dintr-un astfel de motiv, dup cum am vzut deja, sfntul Iov, dup petrecerile copiilor lui, "chema i sfinea pe fiii si: se scula disdediminea i aducea pentru fiecare din ei cte o ardere de tot. Cci zicea Iov: Poate c fiii mei au pctuit i au suprat pe Dumnezeu n inima lor. Aa avea Iov obicei s fac (Iov1:5). Oricare ar fi fost efectul asupra fiilor lui, influena asupra lui Iov nsui a fost, fr ndoial, aceea de trezire a minii cu privire la responsabilitatea sa printeasc; aceasta este influena nchinrii n familie asupra capului acesteia.

    ntr-o familie, tatl se afl sub o influen moral atunci cnd el este adus n fiecare zi n aceast poziie de veghetor, astfel nct i spune propriei inimi: "Prin acest mijloc, adugat altora, exercit o influen clar, bun sau rea, asupra tuturor celor care sunt n preajma mea. De aceea nu pot ignora aceast slujire fr ca familia mea s fie afectat. Nu pot citi Cuvntul, nu pot cnta, nu m pot ruga, fr a lsa o urm n inimile blnde ale celorlali. Atunci ct de solemn, ct de pasional, ct de plin de credin ar trebui s mplinesc aceast slujire! Cu ct temere evlavioas i i cu ct pregtire! Comportamentul meu n aceast nchinare poate s mntuiasc sau s ucid. Aici este instrumentul meu prin care pot atinge pe cei care mi sunt dai s fiu responsabil pentru ei". Acestea sunt gnduri sntoase, aprute n mod natural prin respectarea acestei slujiri zilnice despre care prea muli cred c nu este dect un lucru formal.

    Soul cretin are nevoie s i fie reamintite obligaiile lui, i aceast reamintire trebuie fcut ct de des este posibil. Respectul, rbdarea, dragostea pe care Scriptura le poruncete pentru a fi artate vasului mai slab n cstorie, i care sunt coroana i slava cminului cretin, nu sunt niciodat mai bine puse n practic dect atunci cnd cei care i-au jurat credin unul altuia cu ani n urm, vin zi de zi la locul rugciunii i i nal mpreun inima la picioarele milei infinite. Dup cum capul oricrui om este Hristos, tot aa capul femeii este brbatul (1Cor.11:3). Poziia lui este cea care poart responsabilitatea, mai ales n lucrurile spirituale. Rareori el poate s se simt mai sensibil dect atunci cnd se pleac alturi de cea care i este prta poverilor naintea tronului de har.

    Tatl i vede copiii naintea lui. Cuvntul pe care l citete lor conine ndatoririle lui fa de ei. Oricare ar fi sentimentele printeti din el, ele izbucnesc ntr-un astfel de moment, iar repetarea frecvent a acestor sentimente trebuie s educe inima.

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    22

    Stpnul casei dac pot folosi un termen care este cumva nvechit n zilele noastre i cheam mpreun slujitorii i pe toi cei care se afl sub controlul lui, pentru a se nchina naintea lui Dumnezeu. Dac va uita cndva de acest lucru, el trebuie s recunoasc aceasta i s simt, cel puin n anumite situaii, c mntuirea celor care sunt dependeni de el se afl, ntr-o anume proporie, dat n grija lui. Dac el nu poate face mai mult, atunci el va citi mcar Cuvntul lui Dumnezeu ctre ei; de asemenea, se poate ruga pentru ei. Totui, ceea ce studiem noi acum nu este influena asupra unui slujitor sau copil, ci asupra stpnului sau tatlui. Fie ca orice minte s contempleze la acest subiect, i acel om va fi convins c exist o diferen marcant i crescnd ntre sentimentele i principiile printeti ale celui care n mod obinuit se nchin lui Dumnezeu n familia lui, i cele ale persoanei care nu se nchin astfel. Nu este un lucru de nimic ca nchinarea i evlavia s fie n mod continuu practicate n relaia printe-copii. La magazin, la pia, pe cmp, pe drum, la birou sau la banc, i chiar la amvon, tatl poate uita c este tat, dar el nu poate uita acest lucru atunci cnd cortina zilei a czut, cnd gndurile se apropie mai mult de inim, cnd soia tinereii lui i spune un cuvnt de bun-venit la rugciune i cnd ochii micuilor lui sunt aintii spre el ca i spre slujitorul lui Dumnezeu pentru sufletele lor. De aceea nu trebuie s ne mire atunci cnd cretinismul devine un lucru pe moarte, gol, n casele acelora care nu se unesc n nchinare la adresa lui Dumnezeu (vai de cei ntr-o astfel de situaie).

    n goana dup bogii fr numr, care amenin biserica n special la orae, se petrece un proces de nstrinare care m tem c este prea puin observat. Vorbesc aici despre graba cu care oamenii i mplinesc ndatoririle de diminea, dup care lipsesc toat ziua din familie, uneori se ntorc dup lsarea serii, astfel nct taii pierd treptat ceva din acea blndee printeasc pe care Providena o pstreaz vie prin umblarea n prezena celor pe care i iubim. Practicarea unei astfel de viei timp ndelungat nu se poate s nu afecteze caracterul. Dintre toate persoanele de pe pmnt, el, tatl, trebuie s fie cel mai dornic s petreac timp n nchinare cu familia lui, el fiind, datorit meseriei, cel care lipsete de acas majoritatea zilei. Inima printeasc este n lipsuri n aceast cultur pe care o trim. O slujire intenionat, prin care vocile copiilor i ale adulilor se unesc n lauda adus lui Dumnezeu, n mijlocul dragostei reciproce din familie, este un mijloc binecuvntat de lupt mpotriva lumii grele i egoiste care l nconjoar pe capul familiei. Dar peste tot cea ce face, printele cretin are nevoie de ceva care s l pstreze constant treaz la faptul c copiii lui au suflete; c ei privesc la tatl lor pentru mai mult dect doar suportul material, i c exist modaliti prin care el poate fi instrumentul de care Dumnezeu se folosete pentru mntuirea lor. Dac, n mijlocul preocuprilor din viaa aceasta, el i gsete doar rareori timp s se ocupe cu credincioie de sufletele lor; dac rareori le transmite vreun semn de temere pentru sigurana lor; dac este mut n ceea ce privete pe Hristos i venicia; iat o slujire zilnic care are tentina direct de a-l trezi n ce privete aceste ndatoriri. Se poate ca un om s se roage cu insisten pentru mntuirea copiilor lui, n auzul lor, reprezentndu-i naintea lui Dumnezeu n rugciuni cu zel, ca fiind mori n pcatele i nelegiuirile lor, i n acelai timp s i lase netiutori cu privire la motivul pentru care acele cuvinte i ies de pe buze n acele momente de rugciune? Printele care se roag i reamintete astfel zilnic de aceste obligaii i de altele nrudite; i n timp ce el cere binecuvntrile cereti peste familia lui, uneori el va striga ctre Dumnezeu pentru har n mplinirea acestor obligaii. Rspunsul la astfel de rugciuni nu poate ntrzia. Dumnezeu, Cel care aude rugciunile, l va face un printe mai bun, l va nzestra cu acele daruri necesare pe care, vai, ct de muli prini care pretind credina ntrzie s le caute; i l va determina s se achite de aceste obligaii ntr-o modalitate mai bun, s spunem, dect cei care trec prin via fr vreo preocupare ct de mrunt fa de practicarea religiei n familie.

    Prinii care nu se roag au motive s tremure. Mnia lui Dumnezeu poate s i lumineze cu privire la resposabilitatea lor printeasc, dup cum neglijena lui Eli a fost remarcat (1Sam.3:15). Ei nu au nici un drept s se atepte s fie prini fericii. Ei se plaseaz singuri i i plaseaz familiile n situaia lipsit de aprare a celor pgni. "Vars-i urgia peste neamurile care nu Te

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    23

    cunosc, i peste popoarele care nu cheam Numele Tu" (Ier.10:25). Rugciunea n familie invit i cere binecuvntarea lui Dumnezeu asupra tuturor celor pentru care a fost cerut, dar n principal asupra celui care conduce aceast rugciune. Mai bine o cas fr acoperi dect una fr rugciune; mai bine s ceresc o pine, cu rugciune, dect s l reneg pe Dumnezeu prin neglijarea acestui mijloc esenial pentru prosperitatea de zi cu zi. Acela care are o credin adevrat i care are ctui de puin ncredere n promisiunile lui Dumnezeu, trebuie s fie asigurat c n creterea familiei sale, n ctigarea suportului material pentru educaia i creterea celor ai lui, n conducerea i disciplinarea lor, i n lucrarea pentru sufletele lor, nici un lucru nu poate fi mai bun dect binecuvntarea lui Dumnezeu; i printele cretin trebuie s se uneasc cu familia lui n a cere aceast binecuvntare zi de zi. Fcnd astfel, el nu doar c va fi un om mai bun, ci va fi i un tat mai bun. El i va iubi copiii mai mult i ntr-un fel mai nelept. El va fi de dou ori printe ctre ei, prin puterea i influena unui exemplu de via sfnt. El va fi n stare s suporte mai bine acele lovituri i pierderi care pot cdea asupra lui. "Dar ct de ocant este privelitea, dac eti hotrt s se mpotriveti convingerii i s trieti n neglijen voit fa de aceast slujire! Familia ta este ca o cre a iadului; iar dac este printre ei un Abia, unul 'n care s-a gsit ceva bun naintea Domnului, Dumnezeului lui Israel' (1mp.14:13) nu ai nici un merit n aceasta; va

    trebui s fii pedepsit pentru neglijena ta fa de el, ca i cum el ar fi pierit din cauza nelegiuirii tale" (Samuel Davies).

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    24

    Sunt muli cititori a acestor pagini care, ca i autorul lor, nu pot s mearg n trecut la o perioad cnd nchinarea la Dumnezeu nu a fost fcut cu regularitate sub acoperiul printesc. Ei vor fi de acord s mrturiseasc faptul c aceasta a fost printre binecuvntrile de baz pentru care ei sunt nevoii s mulumeasc Providenei plin de har. Dac s-ar cere s spunem care este principalul ei beneficiu, ar trebui s indicm influena ei blnd asupra creterii copiilor ntr-o familie.

    Simplul fapt c prinii i copiii se ntlnesc mpreun n fiecare diminea i sear pentru citirea Cuvntului lui Dumnezeu i pentru rugciune reprezint un mare eveniment n istoria unei familii. Este ca i cum am inscripiona Numele lui Dumnezeu pe pragul de sus al uii. Ca i cum am instala un altar al lui Dumnezeu n cas. Locuina printeasc este pus deoparte ca o cas de rugciune. Astfel, religia capt o parte substanial i prioritar n trirea obinuit a familiei. Ziua ncepe i se termin n Numele Domnului. nc din zorii vieii, fiecare copil crete cu sentimentul c Dumnezeu trebuie s fie onorat n orice lucru, c nici o activitate a vieii nu poate s se petreac fr El, i c lucrul sau studiul de peste zi ar fi lipsit de protecie, fcut dezordonat i ntr-o manier profan dac n-ar fi dedicat Lui. Cnd un astfel de copil vine, mai trziu, n contact cu familii unde nu exist o astfel de nchinare, el va experimenta n mod sigur un fior, ca i cum s-ar afla printre persoane necredincioase sau pgne. n Groenlanda, atunci cnd un strin bate la u, el pune ntrebarea: Este Dumnezeu n aceast cas?", i dac rspunsul este Da, abia atunci el intr.

    ntruct rugciunea este principalul element al nchinrii n familie, beneficiul principal pentru copii este faptul c ei sunt subiectul rugciunilor. Deoarece principalul subiect din inima prinilor sunt copiii lor, ei vor fi povara mare pe care o aduc la tronul harului. i ce altceva ar putea s fac mama i tata pentru copiii lor preaiubii care s se compare cu aducerea lor naintea lui Dumnezeu n rugciuni zilnice? i cnd sunt ei gata s fac acest lucru cu o dragoste nemaipomenit, dac nu atunci cnd ngenuncheaz n mijlocul grupului de fii i fiice? i ce rugciuni pot cpta mai degrab rspuns, dect cele care sunt astfel fcute? Influena direct a rugciunii n familie are ca scop s aduc jos binecuvntarea Dumnezeului mre peste copiii din familie. Spunnd aceasta, dei nu ar trebui s mai adugm ceva, noi aducem dovada unui motiv suficient i triumftor naintea tailor. Dar exist i alte avantaje care nu trebuie trecute cu vederea.

    nchinarea comun zilnic i ncurajeaz pe copii n actul devoiunii. Le reamintete c, orict de distrai sau nepstori ar fi ei din fire, Dumnezeu trebuie adorat. Le sugereaz n multe feluri datoria i binecuvntarea rugciunii pentru ei nii. Ei sunt astfel familiarizai cu ceea ce se poate numi modul de rugciune, i s se gndeasc la mai multe cereri dup ce le-au fost aduse nainte n rugciunea comun. n timp ce toi ai casei stau plecai naintea lui Dumnezeu, rareori se poate gsi o fiic sau un fiu care s nu fie uneori surprins de vocea tatlui aflat n rugciune i s nu fie atras s se roage. n multe situaii, putem presupune c primele rugciuni fcute cu credin n tineree provin din cele fcute n familie, la gura focului. Astfel, amprentele aparent slabe cptate la vremea copilriei sunt fixate i duse nainte odat cu trecerea anilor. Ar fi prea mult s spunem c, n aceast modalitate, nchinarea n familie devine mijlocul pentru mntuirea venic a multora?

    INFLUENA NCHINRII N FAMILIE ASUPRA

    COPIILOR

    C A P I T O L U L 4

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    25

    ...casa printeasc

    ntotdeauna ne va rmne n

    memorie ca locul rugciunii,

    leagnul devoiunilor din

    copilrie, cercul n care ne

    adunam n jur cu tata, mama,

    sora i fratele, locul acela

    sacru.

    Mrturisirea, mulumirea i rugciunile unui cap de familie nelept i vor lua forma i culoarea din circumstanele n care se afl familia sa. Dac nu este sclav unei forme rigide, el nu poate dect s i schimbe rugciunile n funcie de situaia n schimbare a familiei lui i, de aceea, el i va adapta n mod natural cuvintele devoiunii la starea copiilor lui. Trebuie s fie un lucru evident c n acest fel, chiar cnd rugciunea este direcionat clar ctre un obiectiv bine definit, n rugciune apare un numr de cereri suplimentare, care vor purta cu ele toat solemnitatea cererilor, a avertismentelor i consolrilor sfinte. Acela care este subiectul rugciunii va ti i va simi acest lucru. Calea mplinirii ndatoririlor sale va fi astfel indicat, pericolele vor fi nsemnate, pcatele vor fi descoperite naintea contiinei i binecuvntrile divine vor fi puse nainte ca s fie dorite ntr-un mod infinit. Prin aceleai mijloace, prin binecuvntarea lui Dumnezeu, vor fi reiterate ncurajrile la evlavie, vor fi adncite convingerile, i obiectul credinei va fi pus clar n lumin. Acolo unde toate acestea sunt fcute zi de zi, inima copilului trebuie s experimenteze anumite simminte, dac nu se va rci prin mpotrivire continu.

    Citirea zilnic, cu regularitate i solemnitate a Cuvntului sfnt al lui Dumnezeu de ctre printe naintea copiilor lui este unul din mijloacele cele mai puternice prin care viaa cretin lucreaz n inima omului. Noi suntem n mod obinuit nclinai s subevalum aceast slujire. Este ca i o picurare continu, dar n timp, ea graveaz urma ei n roc. O familie astfel instruit nu poate fi netiutoare n ce privete Cuvntul lui Dumnezeu. Scripturile revin n minte n mod repetat. Pn i cel mai nepstor copil va reine mcar anumite poriuni din cuvintele sacre, i pn i cel mai uituc va strnge anumite pasaje pentru a le folosi mai trziu n via. Nici o parte a educaiei copilului nu este mai important ca aceasta. Contrastul ntre familiile cu o astfel de educaie i cele unde Biblia nu este citit este izbitor. S respingi o astfel de influen pentru mintea proaspt a copilului este o nedreptate, i numai gndul la aa ceva ar trebui s l fac pe cel ce pretinde c este cretin s tremure. Prin nchinarea n familie sentimentele filiale sunt modelate. Copilul l vede pe printele lui ntr-o relaie obinuit cu el. Nicieri tatl cretin nu este mai onorat ca acolo unde el i conduce familia n rugciune. Delicateea dragostei este sfinit de sanctitatea reverenei. O uimire deosebit este aruncat peste aspectele formale ale relaiilor n familie, iar demnitatea printeasc se manifest ntr-un mod nou i sacru. Sigur c nu este nimic neobinuit s presupunem c un copil ndrtnic va gsi mai greu prilej s se rzvrteasc mpotriva unei reguli a celui care zilnic contempleaz n act de devoiune la soarta lui. Copiii privesc mai adnc n inimile prinilor prin intermediul rugciunii fcute n familie. O singur izbucnire a preocuprii printeti n mijlocul unei rugciuni arztoare poate vorbi unui copil despre o mulime de acte de dragoste i ntristare trite de printe, poate ascunse ndelung. Astfel de vorbe, rostite pe genunchi, dei n limbajul needucat al unui om simplu, sunt uneori ca i sgei care ating inima tnrului neconvertit. Copilul este cumva forat s spun n interiorul lui: "Cum a putea s l jignesc pe tata, care zilnic se lupt cu Dumnezeu pentru mine? Cum pot s fiu nepstor n ce privete sufletul meu, cnd el este att de preocupat de aceasta?" i adesea, cnd este separat de prinii lui de treburile acestei lumi, el se gndete astfel: Tatl meu i mama mea se roag acum lui Dumnezeu pentru biatul lor! Acela care eueaz s recunoasc n acest slujire un element esenial al evlaviei filiale tie puine lucruri despre inima omului, ca i acela care refuz s cread c blndeea relaiei cu un copil crete prin nchinarea n cadrul familiei.

    Exist de asemenea o influen asemntoare n ceea ce privete sentimentele ntre frai. Rugciunea mpreun este un mijloc sigur de ataament; cei care se roag unul pentru cellalt nu se poate s nu se iubeasc. Gndete-te la asta i recunoate ct de imposibil ar fi pentru frai i surori ca zi de zi, n toi anii tinereii, s i plece capetele unul lng cellalt n devoiune comun i n

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    26

    mijlociri reciproce, fr s simt c sentimentele lor i unesc tot mai mult i i sfinesc mai mult chiar prin acest act al nchinrii. Fraii i surorile care au fost astfel condui mpreun la tronul de har din pruncie, sunt unii prin aceste legturi care nu se vd de ctre cei din lume. Dar acest subiect merit s fie tratat separat.

    Pe ct de ncnttor este n mod obinuit un cmin unde exist comunicare, pe atta el este de zeci de ori mai plcut datorit rugciunii. Vechii dumnezei ai casei erau adorai, iar altarele lor erau vetre simple. Ei erau deertciune i minciun, dar "Dumnezeul nostru este n cer" (Ps.115:3). Casa copilriei noastre este ntotdeauna ncnttoare, dar prezena Protectorului Atotputernic o transform ntr-un templu, iar altarul Lui face de dou ori preioas acea cas. Orict de mult am tri, sau orict de departe am cltori, casa printeasc ntotdeauna ne va rmne n memorie ca locul rugciunii, leagnul devoiunilor din copilrie, cercul n care ne adunam n jur cu tata, mama, sora i fratele, locul acela sacru. Ceea ce se adaug farmecului i influenei cminului este acest imbold extraordinar de a face bine i acea cercetare serioas n ceea ce privete rul. A determina pe un copil s i iubeasc cminul nseamn a-l asigura mpotriva a o mie de ispite. Familiile care triesc fr Dumnezeu rateaz toate aceste avantaje i amintiri. Locul de la gura sobei are fr ndoial farmecul lui, dar singur este lipsit de legturile religioase, i astfel este mai puin preuit, mai puin iubit.

    n familiile n care se aduce zilnic laud lui Dumnezeu prin psalmi, cntri de laud i cntri duhovniceti, exist o influen suplimentar asupra copiilor. Nu este nici o vrst la care s fim mai impresionai de muzic dect copilria i nici o muzic nu are mai mare influen asupra copilului ca aceea din momentele de devoiune. Micile creaturi care ne imit n toate lucrurile ncep s prind melodiile cu mult timp nainte ca ele s nceap s neleag cuvintele. Fr excepie, copiii sunt ncntai de aceast parte a slujirii chiar dac ndemnarea lor nu este neaprat proporional cu ncntarea lor. Nici un cor nu poate fi comparat cu acela al unei familii evlavioase, n care tineri i btrni, zi dup zi i an dup an, i nal vocile armonios. Astfel de corzi dau nceputului de zi veselia, i binedispun mintea necjit dup sfritul trudei zilnice. Cntecele sacre calmeaz i nmoaie mintea, deschid calea pentru influene nltoare i pregtesc vocile i inima pentru lauda public a lui Dumnezeu. Practicarea nchinrii n mod regulat este mai important, ntruct este bine tiut faptul c pentru a-i atinge perfeciunea, vocea trebuie s fie antrenat de la o vrst fraged. i nu trebuie s uitm s menionm mulimea de psalmi i cntri care sunt astfel ntiprite n memorie. Datorit acestui lucru, scoienii de la ar tiu att de bine i pe de rost psalmii, fie parial, fie n ntregime, pentru c i cnt adesea. Dar acesta este un subiect pe care l vom vedea mai trziu n detaliu.

    n creterea copiilor, nimic din ceea ce duce la antrenarea gndurilor, la ctigarea triei i a direciei obiceiurilor lor nu poate fi considerat neimportant. Prin repetarea atingerilor rbdtoare, continue, mrunte n ele nsele, ramurile rzlee ale viei sunt aduse de grdinar s creasc n sus; prin mii de puncte i linii aproape nedetectabile acea plac a meterului gravor este transformat s reprezinte un portret sau un peisaj. Aa este i cu aplicarea continu a principiilor corecte prin care grija printeasc, n mna harului suveran, graveaz obiceiurile cretine n mintea copilului. ntr-o lucrare att de preioas nimic nu poate fi lipsit de importan, astfel c trebuie s acordm atenie pn i celor mai mrunte modaliti de influen sfnt, la fel cum am proceda cnd vrem s cernem nisipul pentru a pune deoparte firicelele de aur sau praful de la pilirea diamantelor. Din

    acest motiv noi atribuim nchinrii n familie cea mai mare contribuie n crearea obiceiurilor bune n copii. Nu ezitm s spunem c un copil este avantajat atunci cnd este condus s fac orice lucru, cu condiia ca el s fie bun, curat, fcut la vremea potrivit, repetat i cu grij adecvat. Adunarea zilnic a unei familii, la ore prestabilite, cu scop religios, tinde n mod direct s promoveze obiceiuri bune. Este o lecie util pentru bebelu ca s capete obiceiul de a fi tcut la momentul rugciunii. Este bine ca o familie s aib un motiv religios pentru creterea de timpuriu a copiilor i s aib atenia ndreptat la timp asupra curiei personale. Este un lucru mare s fii

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    27

    punctual n respectarea a dou ore pe zi, chiar dac la nceput uor forat, din zorii vieii tale. Aceia care ar fi tentai s treac peste aceast afirmaie zmbind, ar trebui mai nti s fac o comparaie ntre situaia unei familii care practic nchinarea mpreun i a uneia care nu se nchin astfel. Suntem gata s insistm n aceast comparaie, ntruct suntem siguri c, n cazul familiei care nu practic nchinarea mpreun, vom descoperi mult cheltuial inutil a timpului, deteptarea trzie a membrilor ei, lipsa cureniei, un mic dejun lung, luat n momente neregulate i ndelung ca durat, altfel spus o via mai degrab conform cu moda lunii dect cu viaa cretin normal; vom descoperi seri fr o efervescen a dragostei n familie, dar i familia mergnd la culcare la ore trzii sau n mod aleator.

    Prinii care citesc aceast carte sunt invitai cu tot respectul s ia n considerare dac sunt datori fa de copiii lor s practice mpreun cu ei nchinarea zilnic naintea lui Dumnezeu. n acest sens, i chem n mod special pe fiii i fiicele bisericii, a cror copilrie a fost sfinit de aceast slujire constant, s i aduc n memorie impresiile din trecut i s recunoasc avantajele pe care acum le resping n ceea ce privete propriii lor copii.

    Copiii cretini vor da socoteal n Ziua Judecii pentru privilegiul acesta al rugciunii n familie. Aa c este legitim ca ei s i pun ntrebarea dac se folosesc de aceasta. Lucrurile de acest fel practicate n mod repetat, o tim cu toii, pot s devin uneori lucruri practicate formal. Cnd familia este adunat la nchinare, copilul nepstor sau somnoros ar putea auzi dar s nu neleag, ar putea s ngenuncheze dar s nu realizeze semnificaia gestului, ar putea s nu fie atent la nici un cuvnt din mesajul lui Dumnezeu i ar putea s nu fie n msur s se alture nici unei rugciuni. Dar fie ca el s i aminteasc faptul c fiecare nchinare n familie este o ocazie de adresare direct naintea Celui Preanalt, i astfel s reprezinte o modalitate prin care se va apropia de mntuirea propriului suflet. Binecuvntai sunt acei copii care din zorii vieilor lor i amintesc de Dumnezeul prinilor lor, i i ncep viaa alegndu-L ca s le fie ghid nc din tinereea lor! Pentru astfel de copii, orice act de nchinare este o ncntare i o srbtoare, conducnd gradual la desvrirea sufletului pentru o slujire n credincioie pe pmnt i n vederea slavei cerurilor. i este de dorit cu toat convingerea ca aceia care au fost botezai, catehizai, care au fost, pe tot parcursul ntregii lor copilrii, parte din aceast slujire a rugciunii comune, acum, cnd ei ajung s fie la rndul lor capi de familii, s duc nainte aceste obiceiuri binecuvntate n care au fost crescui, i s transmit cuvintele vieii generaiilor viitoare. "Ce am auzit, ce tim, ce ne-au povestit prinii notri, nu vom ascunde de copiii lor; ci vom vesti neamului de oameni care va veni laudele Domnului, puterea Lui, i minunile pe care le-a fcut" (Ps.78:4).

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    28

    Practicarea religiei n familie are influen asupra oricrei persoane apropiate i va afecta nu doar pe copiii din acea familie, ci i pe slujitorii casei. Chiar naine de cderea Sodomei, Dumnezeu i-a spus lui Avraam: "Cci Eu l cunosc i tiu c are s porunceasc fiilor lui i casei lui dup el s in Calea Domnului..." (Gen.18:19). Despre aceasta, renumitul comentator biblic Matthew Henry remarca: "Avraam nu s-a ngrijit doar de copiii lui, ci i de ntreaga lui cas; slujitorii lui erau slujitori catehizai. Capii familiilor trebuie s i instruiasc i s vegheze asupra comportamentului celor care se afl sub acoperiul lor. Chiar i cei mai srmani slujitori au suflete preioase care trebuie vegheate". Din acest motiv am inclus aspectele vieii obinuite n discuia despre nchinarea n familie.

    Puine subiecte au fost discutate mai pe larg sau mai aprins n zilele noastre ca cel al relaiei dintre stpn i slujitorul lui. Suntem asaltai de o abunden de teorii i vicreli nescripturale, i dup toate acestea putem observa c toat dezbaterea nu a fost de nici un folos real pentru slujitori. Dac opinia general asupra acestui subiect va continua aa, n curnd vom ajunge la un punct cnd nici nu vom mai avea aceast noiune de slujitor n vocabular. Dintr-o fals sensibilitate, dintr-un duh neevlavios de punere a tuturor oamenilor pe aceeai treapt social, din mndrie, i dintr-o nelegere greit a caracterului muncii, pn i oamenii onorabili au ajuns s fie dispui s ndeprteze chiar i din vorbire acest cuvnt, deformndu-i deodat att limbajul ct i moravurile. Generaia care crete acum printre noi este din cale-afar de nceat n a recunoate vreo autoritate n cel care este stpn, sau vreo obligaie de ascultare fa de stpn la nivelul slujitorului. Totui, aceia pentru care aceste remarci sunt fcute, au fost crescui ntr-o coal diferit, de mod mai veche. Ei au nvat c "n Porunca a 5-a, prin tat i mam nu se nelege c este vorba doar de prinii naturali", ci "oricine este pus prin voia lui Dumnezeu n autoritate peste noi, fie c este cineva din familie, din biseric sau din guvernarea civil". Ei au nvat de asemenea c "se poruncete superiorilor ca, dup autoritatea pe care ei o primesc de la Dumnezeu i relaia lor cu El, s iubeasc, s se roage cu i s binecuvnteze pe cei supui lor; s i instruiasc, s i sftuiasc i s i disciplineze; s i protejeze i s le acopere nevoile cu privire la toate cele necesare pentru trup i pentru suflet; i prin exemplul personal serios, nelept i sfnt, s dea slav lui Dumnezeu, s se onoreze pe ei nii i astfel s i pstreze acea autoritate pe care Dumnezeu le-a dat-o".

    Excluderea slujitorilor de la nchinarea n familie este un act tiranic i necretin, de care nu am auzit s fi fost poruncit vreodat. Dar pe ct este posibil, viaa unei familii cretine trebuie astfel ordonat nct orice aspect obinuit s i uneasc pe membrii ei n aceast slujire. n anumite case, se obinuiete ca participarea la rugciunea n familie s fie o condiie de baz pentru acceptarea slujitorilor. Acest lucru este dificil de pus n practic n anumite pri ale rii unde sunt angajai ca slujitori persoane fidele papei. De aceea nu ar trebui s form aceast regul prea mult, pentru c sunt numeroase i n cretere cazurile cnd, n lucrurile obinuite, slujitorii s fie gata s primeasc nvtur, dar totui ei s nu fie dornici s ia parte la rugciunile protestanilor. ntr-un caz binecunoscut nou, slujitori catolici au fost atrai s participe la rugciunile n familie n ciuda

    INFLUENA NCHINRII N FAMILIE ASUPRA

    SLUJITORILOR ACESTEIA

    C A P I T O L U L 5

  • nchinarea n Familie | James W. Alexander

    29

    ... acolo unde slujitorii sunt adui

    mpreun cu fiii i fiicele unei

    familii, pentru a lua parte n mod

    egal la nchinarea zilnic la

    Dumnezeu, ei se vor simi

    recunoscui n mod deschis drept

    parte a familiei respective.

    sfaturilor i ameninrilor duhovnicului lor, tocmai datorit farmecului cntrilor; iar n alt caz, o femeie servitoare, care a intrat n casa unui credincios zelos, a fost adus la libertatea care este n Hristos Iisus. Un singur lucru trebuie, totui, reinut: stpnul casei cretine este dator s foloseasc toate modalitile cinstite pentru a convinge pe toi slujitorii din casa lui s fie participani cu regularitate la nchinarea zilnic.

    Orice am spus n capitolul anterior cu privire la copii poate fi repetat aici, cu unele mici

    modificri, n ce


Recommended