+ All Categories
Home > Documents > EXTRA Literatura Si Muzica

EXTRA Literatura Si Muzica

Date post: 10-Nov-2015
Category:
Upload: cristina-turcu
View: 253 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
literatura si alte arte
2
→ Literatura și celelalte arte 290 291 → Literatura și celelalte arte Literatura si muzica Era un pian de concert, din acelea cu coadă, care nu se mai văd astăzi prin case. Se afla într-o parte a salonului, între uşile duble care dădeau spre grădină. Din cele douăsprezece braţe ale lustrei, jumătate se oglindeau în lemnul lui lucios,xxxx de culoare maronie, cu nuanţe roşietice. Aceasta pe vremea bunicii. Toţi oaspeţii bunicii ştiau că a fost comandat la Viena, de tatăl ei, care i-l făcuse cadou când împlinise 16 ani. Fusese transportat într-un vagon special şi un meşter îl însoţise pe drum şi îl instalase în salon. Era din lemn de trandafir, se spunea, lucrat de mână, piesă cu piesă. Cel dintâi acordor, un bătrân extrem de tăcut, privea ciocănaşele şi coardele ca pe o minune. Bunica, în tinereţe, cântase la pian. La seratele la care erau invitaţi prietenii familiei, pianul juca un rol important. Grupuri, grupuri se strângeau în jurul lui, doamne cu bluze albe, roz, crem, cu jabouri 1 bogate şi fuste 1 jabou = unul sau mai multe volane de dantelă, mătase etc., accesoriu asemănător unei cravate lungi, răsucite pe talie, domni în haine negre şi guler înalt, de sub care se desprindeau cravate subţiri, cu pantaloni reiaţi ce se îngustau pe pulpe. Îl înconjurau plini de respect şi o rugau pe bunica să cânte. Ea îşi potrivea cu grijă rochia, care de la genunchi în jos se evaza ca un evantai, îşi rânduia încreţiturile de la mâneca bluzei şi se aşeza pe un taburet rotund, tapisat cu mătase, comandat tot la Viena, odată cu pianul. Clapele, albe şi negre, strălucind fericite, făceau ape sub degetele ei delicate. La început, cel care întorcea paginile partiturii era fratele mai mic al bunicii. Dar după ce el a plecat la Berlin să studieze agronomia, locul i l-a luat un tânăr înalt şi distins, cu care bunica s-a căsătorit ceva mai târziu, pe la începutul acestui secol. 2 La nunta lor, tânărul mai purta mustăţi à la Bismarck 3 , care se reflectau în capacul pianului 2 Secolul XX 3 Bismarck, Otto von – om politic german, prim-ministru al Prusiei între 1862-1872, 1873-1890 împreună cu degetele de la mâna stângă care le mângâiau vârfurile subţiri şi înalte. Mustăţile bunicul şi le-a ras când a murit împăratul Wilhelm al doilea al Germaniei. Pe vremea aceea, devenise un domn aproape corpolent, deşi încă destul de suplu, foarte nervos, şi care nu mai avea răbdare să stea în picioare alături de bunica, în timp ce ea cânta. Se retrăgea repede într-o cameră alăturată, unde discuta cu prietenii lui despre nemţi, despre aliaţi, despre război. Şi bunica era, atunci, tot mai rar rugată să cânte nocturnele lui Chopin. 4 Muzica se făcea auzită doar la evenimente de seamă, când se răspândea ca şi înainte în grădina casei, ajungând la urechile birjarilor care picoteau pe caprele trăsurilor din stradă. În timpul refugiului, argintăria şi alte lucruri de preţ au fost îngropate. Mobilele au fost lăsate în paza unui om de casă. Dar, dovadă importanţa lui, pianul a fost luat şi purtat într-o căruţă, ca un fel de trofeu glorios, până la bariera marelui oraş din vecinătate, unde refugiaţii au fost prinşi din urmă şi au trebuit să se întoarcă. Pianul şi-a reocupat locul în salon. Bunica a mai cântat de câteva ori la el pentru un ofiţer, pe care îl găzduiau în una din camerele alăturate. Şi vremea a curs implacabil. kkkkkkkkkkkkkkk O generaţie mai târziu, superbul instrument a căzut într-o muţenie posomorâtă. Lemnul de trandafir a îmbătrânit şi a devenit opac. Copiii bunicii s-au dovedit cu toţii amuzicali. Pianul a continuat să se bucure de consideraţia cuvenită unui obiect de muzeu. După ce a murit bunicul, cu câţiva ani înainte de al doilea război, pianul a rămas singurul locuitor al apartamentului de-o vârstă cu bunica. Semăna acum cu un bătrân servitor de casă mare, care nu mai este solicitat cu adevărat de nimeni, dar care continuă să fie de faţă la ceremonii, în aceeaşi uniformă de altădată. Părea nelalocul lui printre tinerii şi tinerele persoane în haine de stradă sau în rochii simple de zi. Copiii, care se jucaseră în preajma lui, totuşi nu prea aproape, dintr-un fel de respect neimpus de nimeni, ajunseseră adulţi şi aveau la rândul lor copii pe care îi aduceau în vizită în duminicile de Crăciun sau de Paşti. După câţiva ani, bunica, singură, se mutase cu toată mobila într-o cameră, celelalte fiind închiriate. Pianul rămăsese în salon, acum de trecere. Oameni noi se perindau pe lângă el, fără a-i mai arunca măcar o privire. Uşile dinspre grădină au fost blocate. Bunica înghesuise sub pian pachete de cărţi şi alte lucruri nefolositoare. Un geamantan uzat se lăfăia pe capacul 4 Chopin, Frédéric – pianist şi compozitor polonez, 1810-1849 odinioară atât de curat. Picioarele de lemn, cu glezne subţiri, pe rotile, ale pianului, păreau a se fi uscat, zgâriate şi pline de praf. Din bătrâneţea aceasta fără speranţă, pianul a mai fost totuşi scos o dată. Bunica a chemat un acordor, un tânăr îmbrăcat în salopetă şi cu mâinile murdare de clei, de la atelierul de tâmplărie de peste drum. Geamantanului i s-a găsit un loc mai potrivit. Pedalele au fost reparate. A reapărut şi taburetul rotund. Totul, pentru un nepot, din care bunica voia să scoată un Dinu Lipatti. 5 Din fotoliul ei, alăturat, bătrâna femeie urmărea mişcarea inabilă a degetelor pe clape. Sonatinele lui Czerny 6 şi Clementi 7 au început să răsune în orele dimineţii, când chiriaşii erau la lucru şi nu erau deranjaţi. Monotona lor melodie nu era întreruptă decât de vocea agasantă a bunicii, de plânsul nepotului terorizat şi de loviturile seci, cum ai sparge nişte alune, ale unui evantai înţepenit şi el de vârstă, peste fragedele degete ale băiatului. Mâna graţioasă a bunicii, acum cu încheieturi îngroşate, şedea inertă în poala rochiei negre de lână. Apoi, foarte repede, pianul a reintrat în tăcere. kkkkkkkkkkkkkkk Într-o toamnă, bunica s-a mutat în casa unuia dintre nepoţi, care se însurase la rândul lui. După ce puţinele ei lucruri au fost încărcate, bunica s-a întors din uşă. A privit o clipă spre pian, fără tristeţe, şi, spre surprinderea celorlalţi, a cerut să fie luat şi el. Dar unde să-l pui în camera de bloc, unde abia încăpeau patul şi fotoliul cu lemnul scorojit şi cu tapiseria uzată? Aşa că pianul a rămas în locul lui dintotdeauna. Nimeni din familie n-a mai ştiut nimic de soarta lui. Bunica a murit fără să-şi mai amintească de el. Doar 5 Lipatti, Dinu – pianist şi compozitor român, 1917-1950 6 Czerny, Karl – compozitor, pianist şi profesor austriac, 1791-1857 7 Clementi, Muzio – pianist şi compozitor italian, 1752-1832 Expoziția Universală de la Paris, 1900 Pianul alb, pictură de Adriana Băloiu, 2011 ,
Transcript
  • Literatura i celelalte arte

    290 291

    Literatura i celelalte arte

    Literatura si muzica

    Era un pian de concert, din acelea cu coad, care nu se mai vd astzi prin case. Se afla ntr-o parte a salonului, ntre uile duble care ddeau spre grdin. Din cele dousprezece brae ale lustrei, jumtate se oglindeau n lemnul lui lucios,xxxx de culoare maronie, cu nuane roietice. Aceasta pe vremea bunicii. Toi oaspeii bunicii tiau c a fost comandat la Viena, de tatl ei, care i-l fcuse cadou cnd mplinise 16 ani. Fusese transportat ntr-un vagon special i un meter l nsoise pe drum i l instalase n salon. Era din lemn de trandafir, se spunea, lucrat de mn, pies cu pies. Cel dinti acordor, un btrn extrem de tcut, privea ciocnaele i coardele ca pe o minune. Bunica, n tineree, cntase la pian. La seratele la care erau invitai prietenii familiei, pianul juca un rol important. Grupuri, grupuri se strngeau n jurul lui, doamne cu bluze albe, roz, crem, cu jabouri1 bogate i fuste 1 jabou = unul sau mai multe volane de dantel, mtase etc., accesoriu asemntor unei cravate

    lungi, rsucite pe talie, domni n haine negre i guler nalt, de sub care se desprindeau cravate subiri, cu pantaloni reiai ce se ngustau pe pulpe. l nconjurau plini de respect i o rugau pe bunica s cnte. Ea i potrivea cu grij rochia, care de la genunchi n jos se evaza ca un evantai, i rnduia ncreiturile de la mneca bluzei i se aeza pe un taburet rotund, tapisat cu mtase, comandat tot la Viena, odat cu pianul. Clapele, albe i negre, strlucind fericite, fceau ape sub degetele ei delicate. La nceput, cel care ntorcea paginile partiturii era fratele mai mic al bunicii. Dar dup ce el a plecat la Berlin s studieze agronomia, locul i l-a luat un tnr nalt i distins, cu care bunica s-a cstorit ceva mai trziu, pe la nceputul acestui secol.2 La nunta lor, tnrul mai purta musti la Bismarck3, care se reflectau n capacul pianului 2 Secolul XX3 Bismarck, Otto von om politic german, prim-ministru al Prusiei ntre 1862-1872, 1873-1890

    mpreun cu degetele de la mna stng care le mngiau vrfurile subiri i nalte. Mustile bunicul i le-a ras cnd a murit mpratul Wilhelm al doilea al Germaniei. Pe vremea aceea, devenise un domn aproape corpolent, dei nc destul de suplu, foarte nervos, i care nu mai avea rbdare s stea n picioare alturi de bunica, n timp ce ea cnta. Se retrgea repede ntr-o camer alturat, unde discuta cu prietenii lui despre nemi, despre aliai, despre rzboi. i bunica era, atunci, tot mai rar rugat s cnte nocturnele lui Chopin.4 Muzica se fcea auzit doar la evenimente de seam, cnd se rspndea ca i nainte n grdina casei, ajungnd la urechile birjarilor care picoteau pe caprele trsurilor din strad. n timpul refugiului, argintria i alte lucruri de pre au fost ngropate. Mobilele au fost lsate n paza unui om de cas. Dar, dovad importana lui, pianul a fost luat i purtat ntr-o cru, ca un fel de trofeu glorios, pn la bariera marelui ora din vecintate, unde refugiaii au fost prini din urm i au trebuit s se ntoarc. Pianul i-a reocupat locul n salon. Bunica a mai cntat de cteva ori la el pentru un ofier, pe care l gzduiau n una din camerele alturate. i vremea a curs implacabil. kkkkkkkkkkkkkkk

    O generaie mai trziu, superbul instrument a czut ntr-o muenie posomort. Lemnul de trandafir a mbtrnit i a devenit opac. Copiii bunicii s-au dovedit cu toii amuzicali. Pianul a continuat s se bucure de consideraia cuvenit unui obiect de muzeu. Dup ce a murit bunicul, cu civa ani nainte de al doilea rzboi, pianul a rmas singurul locuitor al apartamentului de-o vrst cu bunica. Semna acum cu un btrn servitor de cas mare, care nu mai este solicitat cu adevrat de nimeni, dar care continu s fie de fa la ceremonii, n aceeai uniform de altdat. Prea nelalocul lui printre tinerii i tinerele persoane n haine de strad sau n rochii simple de zi. Copiii, care se jucaser n preajma lui, totui nu prea aproape, dintr-un fel de respect neimpus de nimeni, ajunseser aduli i aveau la rndul lor copii pe care i aduceau n vizit n duminicile de Crciun sau de Pati. Dup civa ani, bunica, singur, se mutase cu toat mobila ntr-o camer, celelalte fiind nchiriate. Pianul rmsese n salon, acum de trecere. Oameni noi se perindau pe lng el, fr a-i mai arunca mcar o privire. Uile dinspre grdin au fost blocate. Bunica nghesuise sub pian pachete de cri i alte lucruri nefolositoare. Un geamantan uzat se lfia pe capacul 4 Chopin, Frdric pianist i compozitor polonez, 1810-1849

    odinioar att de curat. Picioarele de lemn, cu glezne subiri, pe rotile, ale pianului, preau a se fi uscat, zgriate i pline de praf.

    Din btrneea aceasta fr speran, pianul a mai fost totui scos o dat. Bunica a chemat un acordor, un tnr mbrcat n salopet i cu minile murdare de clei, de la atelierul de tmplrie de peste drum. Geamantanului i s-a gsit un loc mai potrivit. Pedalele au fost reparate. A reaprut i taburetul rotund. Totul, pentru un nepot, din care bunica voia s scoat un Dinu Lipatti.5 Din fotoliul ei, alturat, btrna femeie urmrea micarea inabil a degetelor pe clape. Sonatinele lui Czerny6 i Clementi7 au nceput s rsune n orele dimineii, cnd chiriaii erau la lucru i nu erau deranjai. Monotona lor melodie nu era ntrerupt dect de vocea agasant a bunicii, de plnsul nepotului terorizat i de loviturile seci, cum ai sparge nite alune, ale unui evantai nepenit i el de vrst, peste fragedele degete ale biatului. Mna graioas a bunicii, acum cu ncheieturi ngroate, edea inert n poala rochiei negre de ln. Apoi, foarte repede, pianul a reintrat n tcere. kkkkkkkkkkkkkkk

    ntr-o toamn, bunica s-a mutat n casa unuia dintre nepoi, care se nsurase la rndul lui. Dup ce puinele ei lucruri au fost ncrcate, bunica s-a ntors din u. A privit o clip spre pian, fr tristee, i, spre surprinderea celorlali, a cerut s fie luat i el. Dar unde s-l pui n camera de bloc, unde abia ncpeau patul i fotoliul cu lemnul scorojit i cu tapiseria uzat? Aa c pianul a rmas n locul lui dintotdeauna. Nimeni din familie n-a mai tiut nimic de soarta lui. Bunica a murit fr s-i mai aminteasc de el. Doar 5 Lipatti, Dinu pianist i compozitor romn, 1917-19506 Czerny, Karl compozitor, pianist i profesor austriac, 1791-18577 Clementi, Muzio pianist i compozitor italian, 1752-1832

    Expoziia Universal de la Paris, 1900

    Pianul alb, pictur de Adriana Bloiu, 2011

    ,

  • Literatura i celelalte arte

    ntr-o zi, peste ani, cineva l-ar fi revzut n grdin. Fusese, i el, dat afar din cas. Se pare c noii locatari ncercaser s-l vnd colii de art din ora, dar era prea vechi ca s mai poat fi folosit. Deoarece i ncurca, l scoseser n grdin, unde a zcut ctva timp n soare i n ploaie i de unde a disprut apoi fr urm. Se crede (a povestit un cunoscut) c l-au ridicat de acolo civa oameni, care veniser cu un camion. Ca s-l duc, unde? Ciocnaele zceau risipite prin iarb, arcurile abia se mai ineau, un picior era rupt, rotilele lipseau. L-au adunat bucat cu bucat i l-au urcat n camion, ca pe o vit bolnav ce ia drumul abatorului. Camionul s-a urnit, n sfrit, zglind din ncheieturi imensul instrument, care scotea sunete delicate, pudice, ruinate, a traversat oraul chiar pe strada principal, a lsat n urm centrul i apoi strada cimitiului i a pierit, cu pian cu tot, n necunoscutul lumii noi.

    (Nicolae Manolescu, Cititul i scrisul)

    I. O lume de altdat eL1. Selectai fragmente care precizeaz n ce epoc are loc partea fericit a istoriei pianului.L2. Perioada din istoria Europei cuprins ntre 1890 i 1914 (declanarea Primului Rzboi Mondial) a fost numit La Belle poque, deoarece s-a caracterizat prin prosperitate, pace, prin descoperiri tehnice i tiinifice extrem de importante pentru progresul civilizaiei. Este, de asemenea, i epoca unei nfloriri a artelor (acum apare cinematografia). Selectai din povestire imagini semnificative pentru frumuseea i optimismul acelei epoci.L3. Cutai informaii pe internet despre Expoziia Universal de la Paris din 1900. Ce minuni s-au putut vizita atunci?L4. Care dintre ilustraiile reproduse n acest capitol vi se pare mai potrivit pentru atmosfera povestirii? Explicai. L5. Pianul din povestire traverseaz trei epoci: sfritul secolului al XIX-lea i nceputul secolului urmtor pn la Primul Rzboi Mondial, interbelicul i, ultima, perioada postbelic a societii comuniste. Povestea vieii lui curge n paralel cu o istorie violent, care infirm optimismul din La Belle poque. Selectai imaginile artistice care sugereaz schimbarea cadrului social de la o epoc la alta.L6. Prezentai-le colegilor o bucat muzical preferat din urmtoarele genuri muzicale populare astzi: rock, pop, jazz, metal, blues, hip-hop (audiie urmat de informaii despre bucata respectiv i de motivarea alegerii).

    D Scriere creativ S-a spus adesea c exist o legtur ntre muzica de succes ntr-o epoc i civilizaia acesteia n ansamblu (comportamente, valori la care ader oamenii, stil de via). Realizai un eseu liber despre muzica epocii voastre, avnd n vedere i urmtorul fragment (cu care putei fi de acord sau nu):

    Exist din ce n ce mai mult muzic, de zeci, de sute de ori mai mult dect n cele mai glorioase epoci ale sale. Ea rsun din difuzoarele agate pe zidurile caselor, din nfiortoarele aparate sonore instalate n apartamente i restaurante, din micuele tranzistoare pe care oamenii le poart n mn pe toate strzile.

    Schnberg1 e mort, Ellington2 e mort, dar chitara e venic. Armonia stereotip, melodia banal i ritmul pe ct de trepidant pe att de monoton iat ce a mai rmas din muzic, iat eternitatea muzicii. Pe aceste simple combinaii de note toat lumea poate fraterniza, cci fiina nsi strig n ele, jubilnd, sunt aici! Nu exist comuniune mai zgomotoas i mai unanim dect simpla comuniune cu fiina. Pe platforma asta se ntlnesc arabii cu evreii i cehii cu ruii. Trupurile se agit n ritmul notelor ameite de contiina existenei.

    (Milan Kundera, Cartea rsului i a uitrii)1 Compozitor austriac, 1874-1951, creatorul muzicii dodecafonice2 Pianist i compozitor american de jazz, 1899-1974

    Literatura i celelalte arte

    292 293

    QWERTYEERUIOPASDFGHJKLXCVBNMpqwertyuiopassssghjklzxcvb

    G Q Q Q Qe eee

    E EP

    Paul Verlaine Nichita StnescuVersificaie

    (msur, rim, strofe)

    Figuri de stil (aliteraie,

    repetiie, refren)

    II. Poezie i muzic e 1. Legtura poeziei cu cntecul dateaz de la originile acesteia. n Antichitate, poemele erau cntate, cu acompaniament de lir. Cuvntul cntec a numit iniial o form poetic, liric sau epic, nainte de a cpta sensul actual. Numeroase texte ale poeilor din epoca modern sunt intitulate chiar Cntec. Precizai procedeele artistice cu efect muzical din urmtoarele dou cntece. Completai tabelul urmtor:

    Cntec de toamn de Paul Verlaine

    Prelungi fioriCurg din viori AutumnaleMelancoliiMonotonii i jale Cu chipul tras,Fr de glas, Cnd ora sun,mi vin n minteVremi dinainte S m rpun. i m tot duc,Pe vnt apuc Iar el m poartDin loc n loc,Cum poart-n joc O frunz moart.

    Cntec(Ficiunile adolescenei)

    de Nichita Stnescu

    O, voi ficiuni,dulce lemn de tei....Deseori rsfoiam cartea nelinitits vd dac se termin bine.Teiul m-a iubit i pe mine.

    Pe via tmplei portumbra frunzei lui.Treceam aa, vindecnd uscciunicu ierburile cmpului.

    Bucuros de minunisurdeam pentru doi, pentru

    trei,pentru toi semenii mei.O, voi ficiunidulce lemn de tei.

    Q P ee

    QE e Q


Recommended