+ All Categories
Home > Documents > Explicarea Rugaciunii Tatal Nostru

Explicarea Rugaciunii Tatal Nostru

Date post: 10-Jan-2016
Category:
Upload: mtom
View: 127 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
Explicatii oferite de Ionel Pleşa.Citatele biblice sunt din Biblia în limba română – traducerea Cornilescu

of 23

Transcript
  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    1

    Explicarea rugciunii Tatl nostru

    Ionel Plea

    Citatele biblice sunt din Biblia n limba romn traducerea Cornilescu

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    2

    Dreptul autorului

    La cererea insistent a multor cretini pentru toate

    crile pe care le-am scris pe subiecte ori pe internet:

    Ma adresez acum tuturor celor ce ar dori s tie, dac

    au dreptul s o multiplice fr nici o restricie.

    Sunt de acord, cu condiia, pentru cei care doresc

    acest lucru, s nu se modifice absolut nimic din coninutul

    mesajelor, pentru ca cei ce le multiplic or le citesc s le

    poat nelege corect.

    V doresc binecuvntarea lui Dumnezeu tuturor celor

    care au manifestat acest interes.

    V mulumesc pentru ideile benefice.

    Ionel Plea

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    3

    Explicarea rugciunii Tatl nostru

    Matei 6:7-15

    "Cnd v rugai, s nu bolborosii aceleai vorbe, ca pgnii,

    crora li se pare c, dac spun o mulime de vorbe, vor fi

    ascultai. S nu v asemnai cu ei; cci Tatl vostru tie de ce

    avei trebuin, mai nainte ca s-I cerei voi. Iat, dar, cum

    trebuie s v rugai: Tatl nostru care eti n ceruri! Sfineasc-

    se Numele Tu; vie mpria Ta; fac-se voia Ta, precum n cer

    i pe pmnt. Pinea noastr cea de toate zilele d-ne-o nou

    astzi; i ne iart nou greelile noastre, precum i noi iertm

    greiilor notri; i nu ne duce n ispit, ci izbvete-ne de cel ru.

    Cci a Ta este mpria i puterea i slava n veci. Amin! Dac

    iertai oamenilor greelile lor, i Tatl vostru cel ceresc v va ierta

    greelile voastre. Dar dac nu iertai oamenilor greelile lor, nici

    Tatl vostru care este n ceruri nu v va ierta greelile voastre."

    Dac ar trebui s se dea o definiie pentru valoarea rugciunii,

    ar corespunde, socotind c rugciunea este respiraia sufletului.

    Aa cum oamenii nu pot s triasc fr s respire, tot aa

    sufletul nu poate s triasc fr de rugciune. Doresc din

    adncul sufletului ca Duhul Sfnt s ne lumineze minile, s ne

    deschid inimile, s nelegem cteva adevruri fundamentale cu

    privire la necesitatea rugciunii, i mai ales la modul cum aceasta

    trebuie s fie fcut pentru ca s fie plcut lui Dumnezeu.

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    4

    Am observat, la cultele neoprotestante c rugciunea aceasta

    este rostit foarte rar. Cei care am fost crescui i educai la

    religiile dominante istorice, am nvat aceast rugciune, de

    cnd eram copii mici. Aveam vreo apte rugciuni pe care le

    rosteam, pe care le-am nvat din copilrie. La toate confesiunile

    cretine, rugciunea Tatl nostru, era supranumit rugciunea

    domneasc. Dup ce m-am ntors la Dumnezeu, mi-am pus

    ntrebarea; datorit crui fapt la majoritatea credincioilor

    neoprotestani de orientare evanghelic, nu se rostete

    rugciunea aceasta. Fiind curios, i-am ntrebat pe cei mai btrni,

    i nu am fost mulumit cu rspunsul pe care mi l-au dat. Dealtfel,

    am primit dou rspunsuri la ntrebarea, pentru care motiv nu se

    obinuiete s se rosteasc rugciunea Tatl nostru.

    Primul rspuns a fost nefondat din punct de vedere biblic, i

    lipsit de logic din punct de vedere raional. Unii au rspuns

    motivndu-se c prin aceast rugciune dac noi nu suntem n

    starea corespunztoare n relaiile cu Dumnezeu i cu semenii

    notri, ne cerem osnda. n ce const aceast osnd? Atunci

    cnd se menioneaz n rugciune, i ne iart nou pcatele

    noastre, precum iertm i noi greiilor notri, iar pentru c noi

    am constatat c nu suntem n stare s iertm pe semenii notri,

    i nu suntem n stare s iertm greiilor notri n suficient

    msur, am considerat c este mult mai bine s nu spunem

    aceast rugciune. N-ar fi mai bine s ne pocim s putem spune

    aceast rugciune ca s nu ne osndim? Unii au ncercat s

    motiveze c aceast rugciune se rostete doar la cultele istorice

    dominante. Aceast rugciune nu este nici a catolicilor, nici a

    ortodocsilor, nici a baptitilor i nici a penticostalilor. Acesta este

    modelul pe care ni l-a oferit domnul Hristos. Aadar, pentru c

    oamenii atunci cnd au anumite neplceri n relaiile cu semenii,

    nu sunt n stare s ierte n suficient msur, i pentru c ei

    condiioneaz iertarea lor din partea lui Dumnezeu, n funcie de

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    5

    modul n care ei acord iertarea, au renunat la aceast

    rugciune. Credei c este bine aa? Nu este bine. Dac

    Dumnezeu ne-ar ierta greelile noastre, doar n msura n care

    noi suntem n stare s iertm greelile semenilor notri, noi am fi

    mulumii? Cum iart Dumnezeu greelile celui pctos? Care

    este principiul pe care-L folosete Dumnezeu? Care este metoda

    pe care o folosete Dumnezeu? Aceasta o gsim n nsi

    promisiunile Lui: Eu, Eu v iert pcatele, zice Domnul, i de

    data aceasta zice Domnul i nu zice omul, i n-am s-mi mai

    aduc aminte de frdelegile voastre, i am s arunc pcatele

    voastre n marea uitrii. Dumnezeu, atunci cnd iart, terge cu

    buretele dragostei tot ce am greit i ne privete n momentul n

    care ne-am recunoscut greelile, i ne-am ntors la El cu toat

    inima, ne socotete n rndul sfinilor. Nu ne mai numr n

    rndul pctoilor, pentru c El ne-a iertat. Oh, Doamne, noi nu

    putem ierta n msura aceasta.

    Fraii notri, au considerat c este mult mai bine s ocoleasc

    aceast rugciune, dect s-i cear osnda. Consider c este o

    greeal de orientare. Domnul ne vrea cu gelozie s nelegem,

    dup ce ne-am ntors la El, aceast rugciune, s devin nu doar

    o simpl rugciune, ci s fie un memoriu de credin, s devin

    un principiu de via, i n ultimul rnd, un model prin care s

    tim cum s ne adresm lui Dumnezeu, pentru ca rugciunile

    noastre s fie plcute. ntrebndu-i pe alii, pentru c aa se

    ntmpl n lumea cretin, fiecare bordei cu obiceiul lui, fiecare

    doctrin cu ideile ei.

    I-am ntrebat pe ali credincioi care nu rosteau rugciunea

    Tatl nostru, pentru care motiv nu zicei Tatl nostru?

    O, frate Ionel, pe vremea cnd Domnul Hristos i-a nvat pe

    ucenici s se roage, ei n-aveau Duh Sfnt, i nu tiau s se

    roage, dar noi suntem botezai cu Duhul Sfnt i noi tim cum s

    ne rugm.

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    6

    Frumos rspuns. Credei c este valabil? Rugciunea Tatl

    nostru, este i pentru cei care au Spirit Sfnt, i pentru cei care

    n-au. Rugciunea Tatl nostru, este un model pe care l-a oferit

    Domnul Hristos. M ndoiesc de faptul c ucenicii atunci cnd au

    fost nvai de Domnul Hristos oferindu-le rugciunea Tatl

    nostru, ei nu ar fi avut Spirit Sfnt, vorbind n spiritul catolic. La

    catolici se spune Spirit Sfnt, dar de fapt este acela adevr ca i

    cum am spune Duhul Sfnt.

    Duhul Sfnt era cu ucenicii, i ei fiind cu Domnul Hristos, erau

    oameni ntori la Dumnezeu, nu erau oameni din lume. Este

    adevrat c dup ziua de Rusalii, Duhul Sfnt avea s aduc o

    nou mbogire n mprtirea pe care ei o aveau cu Dumnezeu.

    Rspunsul nu a fost satisfctor...

    S ne ntoarcem la ceea ce vrea Mntuitorul s scoat n

    eviden cu privire la aceast rugciune model. Aadar,

    ndrznesc s spun, acest model de rugciune, n-a fost dup

    modelul evreilor. Ei se rugau dup cri de rugciuni. Rabinii au

    tlmcit Tora, constituit din cele cinci cri ale lui Moise, i au

    scris o carte imens numit Mishnah. Prin aceast carte, ei

    explicau nvturile Torei, considernd c oamenii, nu erau la un

    nivel att de nalt n ce privete pregtirea lor ca s poat

    nelege Tora, simind nevoia s o explice pe limba poporului.

    Rabinii considerau c este foarte bine pentru un evreu care vrea

    s fie credincios, s aib o carte de rugciuni pentru ca n orice

    mprejurare a vieii, s poat avea un model de rugciune pe care

    s-l foloseasc, pentru ntrirea credinei, pentru mngierea

    sufletului, sau pentru motivele de bucurie pe care le avea atunci

    cnd simea nevoia s vin i s mulumeasc lui Dumnezeu.

    Evreii prin urmare, de la stadiul copilriei, pe lng poruncile lui

    Dumnezeu pe care le nvau, aveau i cri de rugciuni scrise

    de ctre rabini. Ei rostea rugciunile ca pe nite poezii nvate.

    Domnul, nu ne-a oferit aceast rugciune ca s o rostim ca pe o

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    7

    poezie fr s meditm la ce spunem, fr s cugetm la ce

    spunem cu gura. Domnul ne-a oferit acest model s ne nvee

    care trebuie s fie atitudinea noastr n relaiile pe care le avem

    cu El, i modul corect cum ar trebui s ne adresm naintea

    Tatlui nostru.

    Ucenicii Domnului, au nvat i ei rugciunile pe care le aveau

    de la rabinii iudei, i pe care le-au nvat din copilrie. Datorit

    crui fapt au simit ei nevoia s-L roage pe Mntuitorul s-i nvee

    cum anume s se rosteasc o rugciune?

    n Evanghelia dup Luca 11, se relateaz c ntr-o

    mprejurare, Isus era mpreun cu ucenicii Si. De regul Domnul

    Hristos cnd se ruga, i lsa pe ucenici la o parte , i se ducea la o

    anumit distan i singur cu Dumnezeu, rostea rugciunea. ntr-

    o mprejurare deosebit, Isus S-a rugat n prezena ucenicilor, i

    ucenicii au rmas uimii, pentru c Domnul Hristos, nu se ruga

    dup crile de rugciuni ale rabinilor, ci se ruga n duh i-n

    adevr. Ucenicii, uimii de cuvintele minunat pe care le rostea

    Mntuitorul, adresndu-Se Tatlui, au simit nevoia s-L roage

    s-i nvee i pe ei. Care dintre noi n-am fost impresionai

    ascultnd o rugciune pornit din inim, cu nite cuvinte

    deosebite adresate lui Dumnezeu, s nu fi dorit i noi s nvm

    s ne rugm prin rugciuni care s plac lui Dumnezeu i care s

    fie n conformitate cu adevrul biblic.

    Ucenicii, dintr-o dat i-au dat seama, c rugciunile din crile

    rabinilor, nu pot satisface nevoile lor spirituale.

    A vrea s v spun prin comparaie, pentru c am crescut n

    cadrul celor dou culte istorice. Mmica a fost ortodox i tticul

    greco-catolic. Am cunoscut crile de rugciuni pe care le fceau

    clugrii, i preoii care erau destinai s pregteasc hrana

    spiritual pentru popor. Au fost foarte multe rugciuni care se

    rosteau. Oamenii rosteau aceste rugciuni memorndu-le, se

    putea spune c mai mult erau recitate aceste rugciuni, ca nite

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    8

    poezii, fr ca oamenii s mediteze, fr ca oamenii s analizeze

    n suficient msur cuvintele pe care le rosteau n aceste

    rugciuni minunate, cci erau deosebit de atrgtoare, i foarte

    bine legate prin subiectele lor de viaa de toate zilele, unde

    oamenii care erau n afara subiectului spiritual, necunoscndu-L

    pe Dumnezeu, puteau s nvee din aceste cri, s spun

    rugciuni. Care era necazul? Era faptul c aceste rugciuni au

    devenit doar simple ritualuri, i oamenii i rosteau rugciunile n

    timp ce-i fceau treburile gospodreti pe acas. i lucrul acesta

    nu are nici o valoare. Domnul vrea ca atunci cnd ne nchinm,

    fie c-I mulumim sau i cerem ceva, atunci s-I rmnem

    profund devotai, i profund alipii de momentul n care vrem s

    stabilim prtia cu Dumnezeu, i lucrul acesta este minunat.

    nva-ne Doamne, au zis ucenicii, nva-ne i pe noi cum s

    ne rugm, pentru c i Ioan boteztorul i-a nvat ucenicii lui

    s se roage.

    Este adevrat c apostolul Pavel scrie n Epistola ctre Romani,

    mai trziu, dup formarea bisericii dintre neamuri, cci tot astfel

    Duhul ne ajut-n slbiciune, cci noi dup raionamentul nostru

    nu tim s ne rugm. Dar Cel ce cerceteaz inimile, tie care este

    nzuina Duhului, pentru c El mijlocete pentru sfini, dup voia

    lui Dumnezeu. Exist o rugciune care se poate face sub

    cluzirea binecuvntat a Duhului Sfnt, i aceasta nu mai

    trebuie nvat de undeva, pentru c nsui Duhul Sfnt are

    menirea s ne conduc n tot adevrul, n toate relaiile pe care le

    avem cu Dumnezeu, fie n rugciunile noastre, fie n mulumirile

    sau proslvirile pe care I le aducem, fie n toate situaiile legate

    de viaa de toate zilele atunci cnd suntem chemai s facem

    mijlocire i pentru nevoile semenilor notri.

    Ei bine, n aceast condiie, Domnul Hristos le-a oferit un

    model de rugciune. Aadar, consider c nici primul rspuns n-a

    fost valabil, motivndu-se ocolirea acestei rugciuni prin faptul c

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    9

    ne cerem singuri osnda. Cred c Domnul ar fi mult mai bucuros,

    dac noi ne-am ntoarce din toat inima, i-am ierta pe semenii

    notri din toat inima, ca la rndul nostru s avem i noi

    satisfacia s fim iertai, pentru c El subliniaz cu foarte mult

    claritate:

    Dac iertai semenilor votri greelile, i Tatl vostru care

    este n ceruri, v va ierta greelile voastre. Dar dac nu iertai,

    nici Tatl vostru din ceruri nu v va ierta greelile voastre.

    nainte de a le oferi modelul de rugciune, pe care-l consider

    mai mult dect o rugciune. Subliniez nc odat, acest model de

    rugciune, nu ne-a fost dat s-l nvam ca i cum am recita o

    poezie, fr s meditm asupra lui, ci acest model este un

    memoriu de credin. Este un principiu de via. ncercm s

    analizm mpreun acest adevr care se descopere n acest

    model de rugciune. Nu este o rugciune destinat unui grup de

    oameni, ci este destinat pentru toate categoriile de oameni care

    vor s-L recunoasc pe Dumnezeu ca Tat, i care vor s-i

    druiasc viaa n slujba lui Dumnezeu, indiferent de confesiunea

    la care aparin, de nivelul de cultur care l-au putut moteni, sau

    de avantajele sau dezavantajele pe care cineva le-ar fi putut avea

    n condiiile existenei la timpul prezent ntre natere i moarte.

    n ce const acest principiu de via, n ce const acest

    memoriu de credin, n ce const acest model de rugciune?

    Vom reveni la acest adevr dup ce vom analiza primul verset n

    care Domnul Hristos mai nti, i ndeamn pe ucenici,

    recomandndu-le s nu mprumute obiceiurile pgne.

    "Cnd v rugai, s nu bolborosii aceleai vorbe, ca pgnii,

    crora li se pare c, dac spun o mulime de vorbe, vor fi

    ascultai.

    Ascultarea rugciunii, nu este condiionat de lungimea

    rugciunii, de msura n care oamenii i concentreaz toate

    energiile, i spun o rugciune cu voce tare sau cu strigte

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    10

    puternice. Domnul aude foarte bine. Trebuie s tim c ascultarea

    rugciunii este condiionat de cu totul altceva, de atitudinea

    noastr fa de El, de seriozitatea noastr fa de El, i dac

    rugciunea pe care o facem este n acord cu voia Lui, este n

    acord cu Scriptura, i este n acord cu nzuina Duhului Sfnt

    care ne-a fost dat s ne cluzeasca n tot adevrul, i lucrul

    acesta este important.

    La ce se refer Domnul Hristos atunci cnd spune ucenicilor:

    "Voi cnd v rugai, s nu bolborosii ca i pgnii.

    Pentru noi rmne un lucru surprinztor faptul c i pgnii

    aveau rugciuni. Cine erau aceti pgni? La cine se refer

    Domnul Isus cnd spune:

    S nu bolborosii ca i pgnii.

    Orice om, aparinnd oricrui neam, dac nu era din poporul lui

    Dumnezeu, Israel, era socotit pgn. Care era deosebirea ntre

    pgni i poporul lui Dumnezeu? O deosebire fundamental era

    c, poporul evreu, credea n Dumnezeul creator n Dumnezeul cel

    adevrat, care s-a descoperit, pe ct vreme pgnii aveau

    zeitile lor, se nchinau obiectelor, dobitoacelor i tuturor

    lucrurilor pe care le puteau avea la ndemn n mediul

    nconjurtor. Care era metoda de nchinciune a pgnilor?

    Sfnta Scriptur este ncrcat cu practicile pgne, nc din

    timpurile Vechiului Testament. Oamenii se nchinau dobitoacelor,

    alii se nchinau statuietelor, alii invocau spiritele morilor, unii

    dintre ei se nchinau erpilor, alii se nchinau psrilor zburtoare

    considerndu-le sacre, alii se nchinau patrupedelor, ierbivorilor,

    antropomorfelor, i tuturor formelor de reprezentare, i modul de

    nchinciune era deosebit. Practica pgn, era o practic

    primitiv. Cuvntul pgn se trage de la cuvntul pagus care

    nseamn ceva primitiv, rudimentar, ce scoate la iveal o lips de

    cunoatere, o form de via trit la un stadiu de necunotin i

    ntunecime spiritual. Cum se nchinau oamenii acetia? Cel mai

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    11

    frecvent ritual la popoarele pgne n perioada aceea, era ritualul

    de la cultul lui Baal.

    De ce spune Domnul Hristos, s nu v nchinai ca i pgnii,

    care bolborosesc i spun o mulime de vorbe. Ei de fapt nu spun

    o mulime de vorbe prin coninutul unui subiect, ci o mulime de

    vorbe prin repetarea unei formule. n Vechiul Testament, gsim la

    fenicieni, pentru c ei au inventat cultul lui Baal, i s-a rspndit

    la toate popoarele ncepnd din Mesopotamia pn n prile de

    jos ale Egiptului. Deasupra tuturor zeitilor popoarelor, Baal era

    zeul cel mai mare. Cuvntul Baal nseamn stpn. Oamenii se

    nchinau lui Baal. Nu se duceau s-i spun necazurile, aa cum

    noi mergem s spunem Domnului c avem probleme.

    Tat sunt bolnav, nu am serviciu, sunt ngrijorat pentru

    problemele familiei, sunt ngrijorat pentru copiii mei, pentru soia

    mea, pentru prinii mei, pentru prietenii mei, pentru oamenii

    care m dumnesc, ajut-m s pot face voia Ta, i s-i pot

    ierta pe aceia care sunt pornii cu rutate mpotriva mea fr

    motivaie.

    Pgnii nu se rugau n felul acesta, ei nu aveau un mesaj

    adresat zeitii la care se nchinau, rezolvau mai simplu

    problema. n Sfnta Scriptur, gsim un mod de rugciune dup

    sistemul pgn. Rugciunea era format din dou cuvinte:

    Baale, auzi-ne, doar c aceste cuvinte erau repetate cu atta

    intensitate pn cnd ei cdeau n extaz, cu alte cuvinte, scpau

    controlul raiunii i ncepeau s bolboroseasc i s spun tot felul

    de silabe nedesluite, fr s existe un mesaj. Ctre cine se

    rugau? Unei statui, care uneori putea s ajung pn la treizeci

    de metri nlime. Ei credeau, c dup msura n care vor striga

    mai tare, i dup msura n care vor repeta mai mult aceast

    formul, li se va asculta rugciunea. Viaa pgn din punct de

    vedere spiritual, era la un nivel att de sczut nct nici nu ne

    putem imagina pn unde se coborau oamenii s se compromit

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    12

    n credulitatea lor, n orbirea lor spiritual, s cread c dintr-un

    obiect nensufleit, ar putea s ias un rspuns pentru nevoile lui

    reale.

    Domnul Hristos vrea s-i ndemne pe ucenici, s nu se prezinte

    naintea lui Dumnezeu ca i prorocii i preoii lui Baal, i sa se tie

    c Dumnezeu nu este surd, Dumnezeu nu doarme, Dumnezeu nu

    este nepstor. Cnd oamenii acetia s-au rugat cu foarte mult

    insisten, la 1 mprai capitolul 18, se relateaz c Ilie a zis:

    Strigai mai tare, pentru c este dumnezeu, nu v are numai

    pe voi, el supravegheaz i are toate sub ochii lui i sub privirile

    lui. S-ar putea s fie plecat de acas, sau poate c e obosit i

    doarme, strigai mai tare pentru c s-ar putea s se trezeasc din

    somn s v asculte.

    n cartea Eclesiastul n capitolul 5, se scoate n eviden iari

    un mod prin care se d un ndemn tuturor celor credincioi,

    recomandndu-li-se atunci cnd intr n casa Domnului, s nu

    cumva s confunde casa Domnului cu templul lui Baal. Ei sunt

    ndemnai s nu mprumute obiceiul pgnilor.

    "Pzete-i piciorul cnd intri n Casa lui Dumnezeu i apropie-

    te mai bine s asculi dect s aduci jertfa nebunilor; cci ei nu

    tiu c fac ru cu aceasta. Nu te grbi s deschizi gura, i s nu-i

    rosteasc inima cuvinte pripite naintea lui Dumnezeu; cci

    Dumnezeu este n cer, i tu, pe pmnt, de aceea s nu spui

    vorbe multe. (Eclesiastul 5:1-3)

    Pentru c Dumnezeu aude, pentru c Dumnezeu este

    Omniprezent, cu alte cuvinte este peste tot, i nu trebuie s crezi

    c este plecat de acas, i nu trebuie s crezi c este la o aa

    distan imens nct s-i foloseti toat puterea s-L strigi. Este

    o lips de respect pentru Dumnezeu, atunci cnd noi ne adresm

    n modul necorespunztor. Dac vreunul dintre copiii notri vor s

    primeasc ceva, i dac vine i ne cere, ncepe s strige, ncepe

    s ipe, s gesticuleze, i s demonstreze ct de mare este

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    13

    necesitatea lui pentru c vrem s-i dm un lucru pe care el l

    dorete, i nu se tie precis dac ceea ce cere i este de folos sau

    i este spre pagub. Atunci, noi nu suntem dispui s-i dm dac

    vine i se comport intr-un astfel de mod. Spunem:

    Copile, ce vrei? Nu striga, nu ipa la mine, pentru c nu sunt

    surd, nu insista att de mult n forma aceasta brutal, pentru c

    tu eti copil i eu sunt tat. Eu analizez lipsurile tale, i dac

    consider c este potrivit s-i dau am s-i dau, dar tu s te

    compori civilizat.

    Consider c din punctul acesta de vedere, nc las mult de

    dorit n viaa multor cretini, care nu tiu cum s se adreseze

    Mntuitorului, nu tiu cum s se adreseze lui Dumnezeu, nu doar

    n casa Domnului, ci i acas la ei, acolo unde spunea Domnul

    Hristos c este foarte bine ca omul s-i ncuie camera n care se

    nchin lui Dumnezeu, pentru ca s spun Domnului n ascuns, i

    Domnul care vede n ascuns, i va rsplti.

    S-a convertit un cuplu n Braov, erau n dragostea dinti,

    soul i soia. Au participat mai mult prin cercuri mai glgioase,

    cu mai mult rvn, i s-au obinuit s se roage ntotdeauna cu

    voce tare. Parc ntotdeauna ar fi venit carle de rzboi ale

    egiptenilor. Cu vremea s-au mutat n Germania, au primit o

    locuin, i noaptea au nceput s se roage. Colocatarii, au fost

    surprini de o noutate neexperimentat pentru ei. I-a lsat n

    prima noapte. A urmat a doua noapte. Erau oameni cultivai, de

    origine german, dintr-o familie foarte bun, foarte educat, cu

    alte cuvinte oameni cu o poziie social respectabil. Colocatarii,

    au rbdat vreo dou trei nopi, ns ntr-o diminea i-au ateptat

    cnd trebuiau s mearg la serviciu i le-au spus:

    Noi nu nelegem nimic, voi ai venit din Romania, noi nu avem

    nimic cu credina dumneavoastr, dar noi am vrea s ne odihnim

    noaptea pentru c ziua mergem la serviciu.

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    14

    Aa de frumos i-a rugat, dac mai vor s se nchine lui

    Dumnezeu, s se nchine n aa fel nct s le de-a posibilitatea

    s se odihneasc.

    Ce zicei, a fost aceasta o lumin pentru Evanghelie? Sau un

    motiv de poticnire. Trebuie s inem cont nu doar de ceea ce

    simim noi, ci de ceea ce simt i alii.

    Solomon scrie:

    "Pzete-i piciorul cnd intri n Casa Domnului, dar eu v-a

    recomanda, pzii-v piciorul i cnd intrai n casa voastr, dac

    stai la bloc i avei colocatari care sunt u-n u, pentru c noi

    putem s fim lumin, dar noi putem s fim i ntuneric. Domnul

    Hristos spune:

    "Cnd v rugai, s nu bolborosii ca i pgnii, crora li se

    par c, dac spun o mulime de vorbe, i repet; d-mi Doamne,

    d-mi Doamne, d-mi Doamne. Nu doar fenicienii i popoarele

    barbare aveau obiceiul acesta. A fost mprumutat i de greci, cu

    toate c grecii era un popor cultivat. Ei au transformat zeitatea lui

    Baal n Zeus, au mprumutat obiceiurile fenicienilor, i oameni

    nvai i filozofi se prindeau de mn i ncepeau s se roage

    dansnd, i s rosteasc cuvinte asemntoare cu cele ale

    fenicienilor. Ei nu spuneau, Baale auzi-ne, ci ziceau Zeus

    salveaz-ne. Au nvat s se roage repetnd aceste formule.

    Spuneau c cea mai mare fericire pentru om, este atunci cnd

    scap controlul minii.

    Fenicienii, scpau controlul la cultul lui Baal, iar grecii scpau

    controlul la cultul lui Zeus. Att grecii ct i celelalte popoare

    orientale, dup limbajul evreilor erau socotii ntre pgni.

    Cnd voi v rugai, s nu v rugai ca pgnii. Iat cum s v

    rugai, i Domnul ne d modelul de rugciune Tatl nostru.

    Se potrivete rugciunea aceasta dac ar fi rostit cu bubuituri i

    cu zgomote infernale? Dac , s presupunem vorbind omenete,

    ai nevoie de o main, s te mui ntr-o alt zon. Mergi la

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    15

    companie i spui, am nevoie de o main mare pentru c vreau

    s-mi ncarc mobila. Mergi la directorul companiei i ncepi s bai

    cu picioarele i cu pumnii n ua cabinetului. Acesta fiind un om

    foarte cultivat zice:

    Care este problema?

    Uite, vreau s transport nite mobil, te rog s-mi dai o

    main.

    Bine, la ora zece ai maina.

    Dac te-ai duce peste jumate de or iari s bai cu pumnii i cu

    picioarele n u i spui:

    Domnule, dar te rog s-mi dai maina!

    Stai mi omule, eu i-am promis-o, la ora zece este la tine,

    poi s te serveti de ea.

    i dac mergi iar i bai cu pumnii i cu picioarele n u, atunci

    ce spune?

    Nu-i mai dau nimic, du-te omule, i bai joc de mine. De ce

    trebuie s strigi aici pentru c nu sunt surd.

    Exact aa fceau pgnii cu zeitile lor. Pentru care motiv erau

    nevoii s strige? Aveau i ei o motivaie. Pentru c dumnezeii lor

    erau mori! Dar, Dumnezeul nostru este viu! Domnul Hristos vrea

    s ne nvee s tim c avem de a face cu Dumnezeu viu, i dac

    este viu i dac este prezent, i dac nu doarme, aa cum s-a

    referit Ilie la zeitile fenicienilor, atunci trebuie s tim s ne

    adresm ca nite copii care ne-am lsat educai. S nu tot

    repetm, d-mi, d-mi d-mi...aceasta nu este corect ci s spun

    Tat care eti n ceruri, sfineasc-Se Numele Tu. Ce minunat!

    Un model de rugciune care vine de la Duhul Sfnt, un memoriu

    de credin n care ni se descoper c Dumnezeu este Tatl

    nostru. Dac este Tatl nostru, atunci nu trebuie s mergem cu

    team, cu fric, ci trebuie s mergem cu ndrznel pentru c El

    ne iubete, pentru c ne este Tat.

    Tatl nostru care eti n ceruri! Sfineasc-se Numele Tu;

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    16

    Iat un memoriu de credin n care se descoper relaia dintre

    noi i Dumnezeu. El este Tatl nostru iar noi suntem copiii Lui.

    Statutul nostru este schimbat. n Vechiul Testament, raportul

    dintre oameni i Dumnezeu era raportul dintre sclav i stpn.

    Atotputernicule Dumnezeu, se adresau evreii n rugciune.

    Neavnd ndrzneala s rosteasc numele lui Dumnezeu, ei

    spuneau Cel Preanalt, Cel Atotputernic, pentru c ei se

    considerau robi.

    Prin harul lui Dumnezeu noi nu mai suntem robi. Nu trebuie s

    trim sub stigmatul fricii atunci cnd ne apropiem de Dumnezeu

    care este Tatl nostru, n sensul c El ne va pedepsi. Intenia Lui

    nu este s ne pedepseasc, dar dac facem rul n fiecare zi, i

    totui suntem copiii Lui, atunci nu are El libertate deplin s ne

    disciplineze? Cine dintre noi nu ne-am pedepsit copiii notri dac

    au meritat aceast disciplinare? ns nu se justific relaia de

    team, de cutremurare, unde s fim nevoii s ne ascundem, aa

    cum s-a ascuns printele nostru dup ce a czut n pcat.

    Unde eti Adame? Domnul vroia s-l cerceteze de aproape,

    iar el spune:

    M-am ascuns pentru c mi era team. Sentimentul de team

    te face s rmi departe de Dumnezeu.

    n memoriul acesta de credin ni se descopere c Dumnezeu

    care este Creatorul, este Tatl nostru, i dac este Tatl nostru,

    toate planurile, toate gndurile, toate preocuprile Lui sunt

    ndreptate pentru a ne face fericii, un motiv de recunotin

    pentru noi. Ajut-ne s nelegem Doamne, acest adevr. Deci

    dac a spus Mntuitorul:

    Tatl nostru care eti n ceruri, sfineasc-se Numele Tu!

    Cum s se mai sfineasc Numele Domnului, pentru c Biblia ne

    spune c El este de trei ori Sfnt. Cine ar mai putea s-L mai

    sfineasc ntr-un fel? i totui, apostolul Pavel spune:

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    17

    Sfinii pe Hristos n inimile voastre ca Domn. Lsai-L s

    stpneasc numai El. Legai-v viaa de Dumnezeu, de cuvintele

    Lui, i facei ca toate cile voastre s fie condiionate de voina i

    plcerea Lui, i n felul acesta Numele lui Dumnezeu va fi

    binecuvntat i sfinit.

    Al doilea principiu n memoriul de credin. :

    Tatl nostru care eti n ceruri! Sfineasc-se Numele Tu; vie

    mpria Ta; fac-se voia Ta, precum n cer i pe pmnt.

    Este posibil lucrul acesta ntr-o lume corupt, unde diavolul are

    deplin libertate, s produc atta dezbinare, i atta pagub, i

    unde aceast libertate nc nu i-a fost suprimat? Cnd se spune

    Fac-se voia Ta, precum n cer i pe pmnt, se refer la

    dou mprii, vie mpria Ta.

    Care mprie? n Sfnta Scriptur, gsim aceast definiie

    pentru dou lucruri distincte. mpria care vine, i mpria de

    la timpul prezent care este neprihnire, pace i bucurie n Duhul

    Sfnt.

    Vie mpria Ta, fac-se voia Ta, precum n cer, aa i pe

    pmnt, n inimile tuturor copiilor lui Dumnezeu. Aceasta este

    realitatea, care se oglindete n contextul acestei rugciuni

    model, care este de fapt un memoriu de credin. Noi cei care ne-

    am ntors la Domnul, ar trebui s preuim i mai mult aceast

    rugciune, nu s o neglijm. S ne silim n aa fel nct s o

    putem rosti n fiecare clip i s nu ne cerem osnda, pentru c

    Duhul Sfnt, are menirea s ne cluzeasc n tot adevrul, i s

    ne de-a puterea s-i iertm i noi aa cum ne-a iertat Dumnezeu.

    Fr Duhul Sfnt, lucrul acesta noi nu-l putem face.

    Deci vie mpria Ta, este o mprie care vine, dar este o

    mpria n care trebuie s intrm la timpul prezent. Dac nu am

    intrat n mpria de la timpul prezent, s nu ne ateptm s

    intrm n mpria la timpul viitor. mpria la timpul prezent,

    este s trim n pace cu Dumnezeu, s trim n pace cu semenii,

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    18

    s trim n pace cu cerinele propriilor noastre cugete pe care

    Dumnezeu le-a luminat cu Duhul Sfnt, s putem cunoate voia

    Lui. mpria la timpul prezent, s zicem: S vie Doamne

    neprihnirea ctigat prin credin, n sufletul meu, pentru ca s

    pot tri o via neprihnit. S vie Doamne pacea Ta, pentru c

    aceasta este mpria la timpul prezent, n sufletul meu, pentru

    ca s pot tri n pace cu toi oamenii. S vie Doamne mpria

    Ta, la timpul prezent, pentru ca s umple inima de bucuria

    mntuirii, pe care Biblia o numete, bucuria n Duhul Sfnt.

    Domnul Hristos, n condiiile n care erau apostolii, consider

    c este necesar s-i nvee, i s le dea recomandarea oferindu-

    ne libertatea deplin s cear i lucruri pmnteti, legate de

    nevoile la timpul prezent:

    Pinea noastr cea de toate zilele d-ne-o nou astzi.

    De ce era necesar aceast pine de toate zilele? Pentru c ei i-

    au prsit casele, ogoarele, i s-au dedicat n slujba Evangheliei.

    Cteodat erau hrnii din abunden, cteodat rbdau de

    foame. Ucenicii, de foarte multe ori n lucrarea de misiune, au

    fost i flmnzi.

    Ne-ai trimis s ducem Evanghelia pn la marginile

    pmntului, rnduiete-ne pinea n fiecare zi, cci vrednic este

    lucrtorul de plata lui.

    De care plat? S primeasc hrana, s primeasc un loc unde s

    se adposteasc, i s fie pregtit s primeasc i batjocura i

    ocara pentru Numele lui Hristos, pentru c toate acestea erau

    legate ntre ele, pentru a beneficia de viaa venic.

    Pinea noastr cea de toate zilele sau cea din fiecare zi, d-

    ne-o nou astzi; i ne iart nou greelile noastre, precum i noi

    iertm greiilor notri.

    Aici este problema cheie. Dac noi cerem ca Domnul s ne ierte

    n msura n care i noi iertm, unii dintre noi consider c se

    osndesc singuri. Totui, Domnul ne vrea s fim n stare s

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    19

    iertm pe semenii notri, fie c este vorba de relaiile noastre

    familiare, fie c este vorba de relaiile cu Biserica, fie c este

    vorba de relaiile cu semenii din jurul nostru, sau poate chiar cu

    cei care sunt pornii fr motivaie mpotriva noastr i ne aduc

    prejudicii. Datoria noastr este s-i iertm, s ne rugm

    Domnului s ne dea puterea s-i putem ierta aa cum ne-a iertat

    i pe noi Dumnezeu. Consider c nimeni nu este ndreptit s

    spun:

    Doamne eu nu pot s-l iert pentru c mi-a greit peste msur

    de mult. Domnul ar avea motive s-i spuna:

    i tu ai greit peste msur de mult, i Eu te-am iertat de

    toate pcatele, tu nu poi s ieri?

    Dac lucrul acesta ar fi valabil i s-ar aplica ntocmai ca un

    principiu de credin, ca un mod de via, n-ar mai exista attea

    divoruri n lume. M doare sufletul cnd aflu c aici n America,

    cu toat educaia religioas, exist aizeci la sut din familiile

    care se constitue prin cstorie, ajungnd mai departe n anii

    urmtori la divor. De ce, pentru c oamenii se iart unii pe alii,

    sau pentru c se acuz, pentru c se judec, i pentru c se

    distaneaz. Cum s mai rosteasc ei rugciunea iart-m

    precum i eu am iertat, atunci cnd situaia este de aa natur c

    nu suntem n stare s facem nici un fel de concesii, nici un fel de

    compromis.

    Aici este un lucru important; i nu ne duce pe noi n ispit.

    Cuvntul ispit sau ncercare, sunt dou lucruri distincte, dar n

    limba romn pot s fie destul de confuze. n limba german se

    spune:

    Und fuhre uns nicht in Versuchung. Cuvntul Versuchung,

    de fapt nu este ispit, este ncercare. Dac ar trebui s se traduc

    corect n limba noastr romn, am putea s comparm aceast

    propoziie, i nu ne duce-n ispit, nu ne pune la ncercare, pentru

    c suntem slabi i neputincioi i nu rezistm. Cu alte cuvinte, nu

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    20

    ne chema la examen, pentru c nu suntem pregtii, cdem la

    examen. Ci dintre noi nu am czut? S ne facem procesul de

    contiin. Mesajul Duhului Sfnt pentru noi, este s analizm

    aceast rugciune, care nu este o rugciune poezie pe care s o

    rostim. O putem rosti n fiecare clip, dar ne osndim dac viaa

    noastr nu se integreaz n acest principiu pe care-l rostim.

    Aadar, nu doar memoriu de credin, nu doar principiu de

    via, ci i un model de rugciune, prin care n-avem nici o ans

    s venim naintea lui Dumnezeu, spunnd o mulime de vorbe sau

    repetnd nite cuvinte n mod inutil mprumutate de la pgni,

    sau printr-o atitudine prin care s lsm impresia c Dumnezeul

    nostru cruia ne rugm este surd sau plecat de acas. Nu este

    suficient rugciunea doar dou ore pe zi. Unii i etaleaz valorile

    spirituale, prin mulimea orelor de rugciune. Exist misionari

    care-i etaleaz experienele de pe teren, i mrturisesc c

    ntotdeauna sunt susinui n rugciune, cte dou ore, cte patru

    ore, cte ase ore, cte opt ore. Nu este deajuns.

    Apostolul Pavel, spune: rugai-v nencetat, aceasta nu

    nseamn s-L lum pe Dumnezeu cu asaltul pn cnd

    rguim. Dumnezeu aude, dar viaa noastr s fie o via de

    rugciune, o stare de permanen prtie cu Dumnezeu. Dac

    zic :

    Doamne, vreau din toat inima s fac voia Ta, atunci f aa.

    Tu te rogi nencetat dac i faci aceea ce promii lui Dumnezeu, i

    El te va binecuvnta cu tot aceea ce tu ceri, dac cererea ta este

    sub cluzirea Duhului Sfnt.

    Aadar, deznodmntul final; nu ne duce pe noi n ispit, nu

    ne chema la examen, nu avem creterea spiritual suficient ca

    s rezistm. Deattea ori am picat n vrtejul ispitelor. D-ne

    harul s putem crete, i s ajungem la stadiul ca atunci cnd

    vine Ispititorul, s nu mai fugim de el, ci s fug el de noi. Nu ar

    fi mai bine aa?

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    21

    mpotrivii-v lui tari n credin, i el va fugi de la voi.

    Unde sunt cretinii de la care diavolul s fie nevoit s fug atunci

    cnd ncearc s ispiteasc, pentru c ei au toat armura

    binecuvntat a Duhului Sfnt. Doamne, ajut-ne la aceasta!

    Se ncheie cuvintele Mntuitorului n aceast reprezentare

    extraordinar prin versetele din Matei capitolul 6:14-15. A vrea

    s le punem ca o pecete pe inimile noastre:

    "Dac iertai oamenilor greelile lor, i Tatl vostru cel ceresc

    v va ierta greelile voastre. Dar dac nu iertai oamenilor

    greelile lor, nici Tatl vostru nu v va ierta greelile voastre."

    V putei ruga, putei predica, putei cnta, putei merge la

    biseric, ct vrei, putei s dai toat averea ca milostenie, dac

    nu iertai greelile celor care v-au greit, nici Tatl vostru care

    este n ceruri, nu v va ierta greelile voastre. Doamne, umple-ne

    de Duhul Sfnt, ca s putem ierta pe semenii notri.

    Am avut pe cineva care mi-a fcut foarte multe probleme pe

    Calea Domnului. ntr-o situaie special, mi-am spus: Doamne

    oare eu a putea s-l iert pe fratele acesta, i s m pot bucura i

    de iertarea pe care Tu mi-o dai, n msura n care pot s-i acord

    aceast iertare?

    Odat era foarte mult popor adunat la biseric, venise i din

    alte comuniti. Am avut aceast libertate, pentru c devenise

    cunoscut aceast problem, fiind o problem n lucrarea

    Domnului i nu una particular, i am spus:

    S tii frailor c eu am cerut Domnului cu ardoare s-l

    pedepseasc pe fratele, s nu-l lase nepedepsit, pentru c a

    ncurcat prea mult lucrul Domnului. Dar tii cum am cerut s-l

    pedepseasc Domnul? Atunci cnd vom ajunge n mpria lui

    Dumnezeu, s-l pun n rai, dar nu undeva n alt parte, s stea

    lng mine, pentru c nu i-a plcut s stea lng mine. S-a simit

    mult mai bine s fie singur.

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    22

    Noi trebuie s ne rugm Domnului s ne scuteasc de pcatul

    geloziei. Gelozia spiritual este un pcat mare. Cnd un copil al

    lui Dumnezeu lucreaz n Evanghelie, i mai vine cineva care este

    nzestrat de Dumnezeu cu un har mai bogat, i eu nu m simt

    bine, m simt la umbr i caut s bag intrigi, pentru c eu rmn

    cumva pe planul doi. Lucrul acesta nu vine de la Duhul Sfnt ci

    este un pcat. Cnd lui Ioan Boteztorul i s-a dus vestea din

    partea ucenicilor:

    nvtorule, cel pe care l-ai botezat zilele trecute, acum este

    dincolo de Iordan i oamenii se duc cu grmada la El.

    Ce a zis Ioan Boteztorul?

    nseamn c oamenii nu m mai preuiesc pe mine, ci l

    preuiesc pe Cel pe care l-am botezat.

    Ar fi avut Ioan motive s se mhneasc i s fie gelos i s fi zis:

    Nu v ducei dup El, venii dup mine, pentru c eu v-am

    nvat i sunt nvtorul vostru.

    Dar ce a zis Ioan?

    Trebuie ca El s creasc iar eu s m micorez.

    O astfel de atitudine nu poate s vin dect din Duhul lui

    Dumnezeu. Ferii-v de duhul geloziei! Rugai-v Domnului s

    deschid ui. Pentru generaia aceasta modern sunt necesare

    fore suplimentare n lucrarea lui Dumnezeu. S ridice Domnul

    brbai destoinici i s nu fim geloi dac cineva aduce un mesaj

    mai bun, ci s ne rugm ca Domnul s lucreze lucrarea Sa de

    mntuire i s o extind ct mai mult. Este menirea noastr a

    tuturor.

    A vrea s nchei i s v reamintesc, ncercai n taina

    nemrturisit, pentru c s-ar putea s fie unii dintre noi s nu tie

    rugciunea Tatl nostru, doar pentru simplul fapt c avem Duh

    Sfnt i nu mai trebuie s-l spunem. Nu vreau s introduc un

    asemenea obicei, c dac este obicei n-ar avea valoare..., dar a

    vrea prin cuvintele Mntuitorului s nelegem c aceast

  • Explicarea rugciunii Tatl nostru

    23

    rugciune, este mai mult dect un model de rugciune, este un

    memoriu de credin, un principiu de via, i un model prin care

    noi s tim cum s ne adresm Domnului, aducndu-ne aminte

    c El este viu i nu este mort, i El aude i nu este surd, i El este

    Tatl nostru, i nu este stpnul nostru cel aspru care vrea s ne

    pedepseasc, ci care se poart cu noi cu-ndelung rbdare. S

    fim dar recunosctori, i s ne predm viaa n mna Lui. El s ne

    nvredniceasc s putem rosti aceast rugciune fr s ne

    osndim, ci s fie dup placul Domnului. Amin!


Recommended