+ All Categories
Home > Documents > EvaluareacompetentelordigitaleBAC E-book2012 PREVIEW

EvaluareacompetentelordigitaleBAC E-book2012 PREVIEW

Date post: 09-Nov-2015
Category:
Upload: igsmiccm
View: 215 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
preview evaluare competente digitale e-book elefant.ro
31
BACALAUREAT 2012 EVALUAREA COMPETENTELOR DIGITALE ¸ Silviu Iulian Dumitru Oana Camelia Condur
Transcript
  • BACALAUREAT2012BACALA

    UR

    EAT

    20

    12

    EVALUAREACOMPETENTELORDIGITALE

    www.grupulcorint.roISBN 978-973-135-596-2

    EVALU

    AREA

    CO

    MPETE

    NTE

    LOR

    DIG

    ITALE

    Silviu Iulian Dumitru

    Oana Camelia Condur

    BACALAUREAT2012

    EVALUAREACOMPETENTELORDIGITALE

    Silviu Iulian Dumitru

    Oana Camelia Condur

  • Date despre autori:

    Silviu Iulian Dumitru, profesor de informatic gr. II, Colegiul Naional Gheorghe Lazr din Bucureti. Absolvent n anul 2000 al Facultii de Matematic i Informatic a Universitii din Bucureti. Membru n comisia de elaborare a subiectelor de bacalaureat n 2007 i 2008. Instructor Oracle Academy n 2006, 2007 i 2008. Profesor colaborator la Universitatea din Bucureti, Facultatea de Matematic i Informatic. Coautor al lucrrii Ghid de pregtire pentru bacalaureat. Informatic, Editura Sigma, Bucureti, 2007.Oana Camelia Condur, profesor de informatic gr. II, Colegiul Naional Gheorghe Lazr din Bucureti. Absolvent a Facultii de Informatic a Universitii Al.I. Cuza din Iai. Profesor colaborator la Universitatea din Bucureti, Facultatea de Matematic i Informatic.

    Redactare: Marieva IonescuTehnoredactare computerizat: Corneliu Frumosu, Cristina AproduCoperta: Valeria Moldovan

    Toate drepturile asupra acestei ediii sunt rezervate Editurii CORINT, parte component a GRUPULUI EDITORIAL CORINT.

    ISBN 978-973-135-596-2

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiDUMITRU, SILVIU IULIAN

    Bacalaureat 2011: Evaluarea competenelor digitale / Silviu Iulian Dumitru, Oana Camelia Condur. Bucureti: Corint, 2010ISBN 978-973-135-596-2

    I. Condur, Oana Camelia

    004(075.35)007(075.35)371.279.8:373.5

  • 3CUPRINS

    CUVNT-NAINTE ................................................................................................................ 7

    INFORMAII PRIVIND SUSINEREA EXAMENULUI DE EVALUARE A COMPETENELOR DIGITALE ..........................................................................................9

    EXTRAS DIN METODOLOGIA DE ORGANIZARE I DESFURARE A EXAMENULUI DE BACALAUREAT ...............................................................................9PROGRAMA PENTRU EVALUAREA COMPETENELOR DIGITALE ...........................11

    1. CONCEPTE GENERALE ALE TEHNOLOGIEI INFORMAIEI ......................................20

    1.1. NOIUNI GENERALE ..............................................................................................201.1.1. Istoria computerului...........................................................................................201.1.2. Structura calculatorului .....................................................................................21

    1.1.2.1. Dispozitive de intrare.................................................................................211.1.2.2. Dispozitive de ieire ..................................................................................221.1.2.3. Dispozitive de intrare-ieire .......................................................................231.1.2.4. Memoria intern ........................................................................................231.1.2.4. Memoria extern .......................................................................................241.1.2.5. Microprocesorul.........................................................................................25

    1.1.3. Software ............................................................................................................251.2. COPYRIGHT ............................................................................................................261.3. SECURITATEA INFORMAIEI .................................................................................281.4. SIGURANA INFORMAIEI .....................................................................................29

    2. UTILIZAREA COMPUTERULUI I ORGANIZAREA FIIERELOR ................................31

    2.1. OPERAII DE BAZ N LUCRUL CU CALCULATORUL .........................................312.1.1. Pornirea calculatorului ......................................................................................31

    OPRIREA CALCULATORULUI .........................................................................................312.1.2. Repornirea calculatorului ..................................................................................322.1.3. nchiderea unei aplicaii care nu rspunde .......................................................32

    2.2. INFORMAII REFERITOARE LA RESURSELE CALCULATORULUI .....................332.3. DESKTOPUL ............................................................................................................33

    2.3.1. Principalele elemente ale desktopului...............................................................332.3.2. Formatarea ecranului ........................................................................................382.3.3. Ferestrele ..........................................................................................................412.3.4. Organizarea informaiei n calculator ................................................................422.3.5. Aplicaia Explorer ..............................................................................................44

    2.4. APLICAIA NOTEPAD ..............................................................................................472.5. APLICAIA PAINT ....................................................................................................482.6. APLICAIA CALCULATOR .......................................................................................482.7. UTILIZAREA IMPRIMANTEI .....................................................................................492.8. ARHIVAREA FIIERELOR .......................................................................................49

    3. EDITORUL DE TEXTE .....................................................................................................51

    3.1. ELEMENTELE APLICAIEI MICROSOFT WORD ...................................................513.2. ELEMENTELE ECRANULUI MICROSOFT WORD .................................................52

    3.2.1. Descrierea ferestrei aplicaiei Word ..................................................................52

  • 43.2.2. Afi area, ascunderea sau mutarea barelor cu instrumente ..............................533.2.3. Afi area i ascunderea barelor de derulare sau a riglelor ................................54

    3.3. OPERAII CU DOCUMENTE ...................................................................................543.3.1. Crearea unui document nou .............................................................................543.3.2. Deschiderea documentelor ...............................................................................553.3.3. Salvarea i nchiderea documentelor................................................................553.3.4. Tiprirea documentelor .....................................................................................57

    3.4. OPERAII ASUPRA TEXTULUI ...............................................................................583.4.1. Introducerea textului .........................................................................................583.4.2. Introducerea simbolurilor ..................................................................................593.4.3. Selectarea textului ............................................................................................603.4.4. Copierea, decuparea i lipirea textului ..............................................................603.4.5. Gsirea/nlocuirea textului ................................................................................61

    3.5. FORMATAREA DOCUMENTELOR ..........................................................................633.5.1. Formatarea caracterelor ...................................................................................633.5.2. Formatarea paragrafelor ...................................................................................663.5.3. Marcarea i numerotarea paragrafelor .............................................................673.5.4. Borduri i umbre................................................................................................683.5.5. Formatarea paginilor .........................................................................................693.5.6. Note de subsol i de fi nal ..................................................................................703.5.7. Antete i subsoluri .............................................................................................703.5.8. Numerotarea paginilor ......................................................................................70

    3.6. INSERAREA I EDITAREA OBIECTELOR ..............................................................713.6.1. Tabele ...............................................................................................................713.6.2. Imagini ..............................................................................................................73

    3.7. TEHNICI AVANSATE DE UTILIZARE A EDITORULUI WORD .................................743.7.1. mbinare coresponden (Mail Merge) ..............................................................743.7.2. Macroinstruciuni ...............................................................................................82

    4. CALCUL TABELAR .........................................................................................................84

    4.1. ELEMENTELE APLICAIEI MICROSOFT EXCEL...................................................844.2. OPERAII DE BAZ.................................................................................................87

    4.2.1. Selectarea celulelor ..........................................................................................874.2.2. Introducerea datelor ..........................................................................................904.2.3. Modifi carea datelor ...........................................................................................914.2.4. Cutarea i nlocuirea datelor ...........................................................................924.2.5. Inserarea coloanelor, rndurilor i celulelor ......................................................934.2.6. tergerea coloanelor, rndurilor i celulelor......................................................934.2.7. Modifi carea dimensiunii coloanelor i rndurilor ...............................................944.2.8. Ascunderea coloanelor i rndurilor .................................................................944.2.9. Imobilizarea unei zone ......................................................................................964.2.10. mprirea foii de calcul n zone ......................................................................964.2.11. Inserarea, tergerea i redenumirea foilor de calcul .......................................984.2.12. Protecia datelor ..............................................................................................99

    4.3. FORMATAREA DATELOR ......................................................................................1004.3.1. Formatul datelor ..............................................................................................1004.3.2. Formatarea caracterelor .................................................................................1014.3.3. Culori i chenare .............................................................................................1024.3.4. Antete i subsoluri ...........................................................................................102

    4.4. FORMULE ..............................................................................................................1034.4.1. Introducerea formulelor ...................................................................................103

  • 54.4.2. Copierea formulelor ........................................................................................1044.5. GRAFICE ................................................................................................................105

    4.5.1. Crearea grafi celor ...........................................................................................1054.5.2. Editarea grafi celor ...........................................................................................106

    5. BAZE DE DATE .............................................................................................................108

    5.1. ELEMENTELE APLICAIEI MICROSOFT ACCESS ..............................................1085.2. ELEMENTELE ECRANULUI MICROSOFT ACCESS ............................................109

    5.2.1. Descrierea ferestrei aplicaiei Access .............................................................1095.2.2. Afi area, ascunderea sau mutarea barelor cu instrumente ............................109

    5.3. OPERAII CU BAZE DE DATE ..............................................................................1105.3.1. Crearea unei baze de date .............................................................................1105.3.2. Deschiderea documentelor ............................................................................. 1115.3.3. Salvarea i nchiderea documentelor.............................................................. 111

    5.4. PROIECTAREA UNEI BAZE DE DATE ..................................................................1125.4.1. Crearea unei tabele ........................................................................................1125.4.2. Deschiderea i nchiderea unei tabele ............................................................1165.4.3. tergerea unei tabele......................................................................................1165.4.4. Modifi carea structurii unei tabele ....................................................................1175.4.5. Popularea tabelei cu nregistrri .....................................................................1175.4.6. Adugarea/tergerea/modifi carea nregistrrilor .............................................117

    5.5. RELAIONAREA TABELELOR ..............................................................................1185.6. ACCESAREA DATELOR DINTR-O TABEL PRIN INTERMEDIUL FORMULARELOR 119

    5.6.1. Crearea unui formular .....................................................................................1195.6.2. Deschiderea/nchiderea unui formular ............................................................1205.6.3. Formatarea unui formular ...............................................................................1215.6.4. Utilizarea formularelor pentru introducerea/modifi carea datelor .....................121

    5.7. CUTAREA I FILTRAREA DATELOR NTR-O TABEL ......................................1215.7.1. Cutarea unei nregistrri ntr-o tabel ...........................................................1215.7.2. Filtrarea nregistrrilor unei tabele ..................................................................122

    5.8. INTEROGAREA UNEI BAZE DE DATE .................................................................1225.8.1. Crearea unei interogri simple ........................................................................1225.8.2. Crearea unei interogri compuse....................................................................1245.8.3. Salvarea/tergerea i nchiderea unei interogri ............................................1245.8.4. Modifi carea unei interogri..............................................................................124

    5.9. SORTAREA NREGISTRRILOR DINTR-O TABEL ............................................1255.10. LUCRUL CU RAPOARTE.....................................................................................125

    5.10.1. Crearea unui raport .......................................................................................1255.10.2. Salvarea/tergerea unui raport .....................................................................1285.10.3. Deschiderea/nchiderea unui raport ..............................................................1285.10.4. Modifi carea unui raport .................................................................................1285.10.5. Tiprirea rapoartelor .....................................................................................128

    6. PREZENTRI ................................................................................................................129

    6.1. ELEMENTELE APLICAIEI MICROSOFT POWER POINT ...................................1296.2. ELEMENTELE ECRANULUI MICROSOFT POWER POINT .................................130

    6.2.1. Descrierea ferestrei aplicaiei Power Point .....................................................1306.2.2. Afi area, ascunderea sau mutarea barelor cu instrumente ............................131

    6.3. PREZENTRI .........................................................................................................1316.3.1. Crearea unei prezentri noi ............................................................................1316.3.2. Deschiderea/nchiderea/salvarea unei prezentri...........................................132

  • 6.4. MANIPULAREA SLIDE-URILOR (DIAPOZITIVELOR) ...........................................1336.4.1. Inserarea unui slide nou..................................................................................1336.4.2. Copierea/tergerea/mutarea unui slide ...........................................................1346.4.3. Crearea unui ablon pentru o prezentare .......................................................134

    6.5. FORMATAREA SLIDE-URILOR .............................................................................1356.5.1. Inserarea i formatarea textului ......................................................................1356.5.2. Inserarea imaginilor ........................................................................................1366.5.3. Inserarea obiectelor grafi ce ............................................................................1376.5.4. Formatarea obiectelor .....................................................................................139

    6.6. EFECTE..................................................................................................................1396.6.1. Efecte de animaie ..........................................................................................1396.6.2. Efecte de tranziie ...........................................................................................140

    6.7. RULAREA UNEI PREZENTRI..............................................................................1416.8. TIPRIREA UNEI PREZENTRI ............................................................................141

    7. INFORMAIE I COMUNICARE ...................................................................................142

    7.1. INTERNET ..............................................................................................................1427.1.1. Noiuni generale ..............................................................................................1427.1.2. Browserul Internet Explorer ............................................................................1427.1.3. Navigarea cu ajutorul browserului Internet Explorer .......................................144

    7.2. APLICAIA OUTLOOK EXPRESS .........................................................................1447.2.1. Deschiderea i confi gurarea aplicaiei ............................................................1447.2.2. Trimiterea mesajelor .......................................................................................1497.2.3. Citirea mesajelor .............................................................................................1497.2.4. Administrarea mesajelor .................................................................................151

  • 7CUVNT-NAINTE

    Proba de evaluare a competenelor digitale are statutul de prob practic obligatorie n cadrul examenului de bacalaureat, pentru elevii de la toate fi li-erele, profi lurile i specializrile. Susinerea acestei probe este o condiie ne-cesar pentru participarea la probele scrise, iar rezultatul evalurii se exprim prin nivelul de competen, n raport cu standardele europene recunoscute n domeniu.

    Aceast lucrare se adreseaz n primul rnd elevilor de liceu care se preg-tesc pentru susinerea examenului de bacalaureat, oferind o prezentare detali-at a noiunilor necesare susinerii probei de evaluare a competenelor digitale. Modul n care este organizat, forma de prezentare a informaiei, printr-o abor-dare vizual, pas cu pas, bazat pe exemple i pe o cantitate impresionant de ilustraii, ofer cititorilor un bun sprijin n pregtirea pentru examen. Comen-tariile sunt concise i directe, iar explicaiile cu privire la noiunile care trebuie asimilate sunt expuse clar i organizat.

    Cartea reprezint un instrument facil, proiectat s nlesneasc dobndirea noiunilor de baz, fi ind structurat pe baza competenelor care urmeaz a fi evaluate:

    1. Utilizarea computerului i organizarea fi ierelor; 2. Editoare de texte;3. Informaie i comunicare; 4. Concepte de baz ale Tehnologiei Informaiei (IT); 5. Editoare de calcul tabelar; 6. Baze de date;7. Prezentri. Profesorii vor putea folosi la rndul lor acest nou instrument didactic la orele

    dedicate n mod special pregtirii examenului de bacalaureat, pentru eventuale testri pariale sau simulri ale probei de examen.

    n acest volum vei gsi instruciuni clare, concrete, uor de urmrit, care v vor conduce pas cu pas n procesul de nvare, dar i abordri complexe, pen-tru utilizatorii experimentai. Volumul poate constitui un bun ajutor att pentru elevii de liceu, ct i pentru toi cei care doresc s dobndeasc cele mai impor-tante noiuni legate de utilizarea calculatorului, att de necesare ntr-o societate puternic informatizat, n care calculatorul joac un rol foarte important.

    Autorii

  • 8

  • 9INFORMAII PRIVIND SUSINEREA EXAMENULUI DE EVALUARE A COMPETENELOR DIGITALE

    Extras din metodologia de organizare i desfurare a examenului de bacalaureat

    Art.12 Comisia de bacalaureat de evaluare a competenelor lingvistice i digitale se orga-nizeaz n fi ecare unitate de nvmnt liceal care are clase terminale i se compune din:

    preedinte directorul sau directorul adjunct al unitii de nvmnt; secretar un cadru didactic cu abiliti n operarea pe calculator/informatician; membri 1-2 cadre didactice; asisteni cte 2 cadre didactice, de alt specialitate dect cea la care se susine

    proba, pentru fi ecare sal n care se desfoar probe scrise sau practice de examen;

    profesori examinatori profesori de specialitate, pentru fi ecare disciplin de examen la care se susin probe de evaluare a competenelor.

    Art.46 (1) Subiectele pentru proba D, de evaluare a competenelor digitale, se stabilesc de Centrul Naional de Evaluare i Examinare, n conformitate cu programa de bacalau-reat, elaborat pe baza programei colare a disciplinei Tehnologia Informaiei i a Comunicaiilor, studiat n trunchiul comun, la toate fi lierele, profi lurile i specializrile, pe parcursul claselor a IX-a i a X-a.(2) Durata probei D, de evaluare a competenelor digitale, modalitatea de desfurare i evaluare a probei vor fi stabilite printr-o procedur elaborat de Centrul Naional de Evaluare i Examinare, n concordan cu standardele europene.(3) Centrul Naional de Evaluare i Examinare asigur traducerea variantelor de subiecte n limbile minoritilor naionale.(4) Centrul Naional de Evaluare i Examinare va posta pe web-site structura subiectelor pentru probele examenului de bacalaureat, precum i precizrile metodologice referitoare la cerine i la modalitile de evaluare ale acestora.

    Art.52 (1) n conformitate cu procedura stabilit de Centrul Naional de Evaluare i Examinare, comisia de bacalaureat de evaluare a competenelor lingvistice i digitale, organizat la nivelul unitii de nvmnt liceal, realizeaz planifi carea probei de evaluare a competenelor digitale, precum i planifi carea nominal a elevilor, pentru susinerea acestora. Planifi carea probelor se face n perioada prevzut de calendarul examenului de bacalaureat.(2) Proba D, de evaluare a competenelor digitale, se desfoar n laboratoarele de informatic din unitile de nvmnt liceal.

  • 10

    (3) Subiectele pentru proba de evaluare a competenelor digitale sunt transmise unitilor de nvmnt liceal conform procedurii menionate la alin. (1).

    Art.53 (1) Comisia de bacalaureat de evaluare a competenelor lingvistice i digitale, organizat la nivelul unitii de nvmnt liceal, asigur, naintea probei de evaluare a competenelor digitale, pregtirea laboratoarelor de informatic i a calculatoarelor pentru buna desfurare a acesteia. Comisia se va asigura c toate calculatoarele au softul necesar pentru rezolvarea subiectelor, n conformitate cu programa de bacalaureat pentru proba de evaluare a competenelor digitale, c exist conectare la internet pentru fi ecare calculator etc. Totodat, la pregtirea calculatoarelor se va avea n vedere ca, n timpul probei, candidaii s nu poat comunica ntre ei prin calculator i ca toate calculatoarele s aib aceeai informaie pentru toi candidaii.(2) Slile n care se desfoar proba de evaluare a competenelor digitale vor fi pregtite de comisia de bacalaureat din unitatea de nvmnt liceal i n sensul respectrii prevederilor Art. 54 din prezenta metodologie.(3) naintea intrrii n laboratoarele de informatic pentru proba de evaluare a competenelor digitale, preedintele comisiei din unitatea de nvmnt liceal instruiete asistenii n legtur cu ndatoririle ce le revin, cu prevederile metodologiei de organizare i desfurare a examenului de bacalaureat i ale procedurii transmise de Centrul Naional de Evaluare i Examinare, cu informaiile pe care trebuie s le furnizeze candidailor afl ai n sli.(4) La ncheierea instructajului, participanii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva, alturi de celelalte documente ale examenului.(5) Candidaii sunt repartizai n sli, n ordine alfabetic, cte unul la calculator, conform planifi crii fcute de comisia de bacalaureat pentru evaluarea competenelor organizat la nivelul unitii de nvmnt. Asistenii verifi c documentul de identitate al fi ecrui candidat afl at n sal.(6) Se interzice candidailor s ptrund n sal cu orice fel de lucrri: manuale, dicionare, notie, nsemnri etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum i cu telefoane mobile i cu orice mijloc electronic de stocare a informaiei, de calcul sau de comunicare. Nerespectarea dispoziiilor referitoare la introducerea de materiale interzise n sala de examen duce la eliminarea din examen a candidatului de ctre preedintele comisiei de examen, indiferent dac materialele interzise au fost folosite sau nu.(7) nainte de aducerea subiectelor n sli, asistenii vor explica elevilor modul de desfurare a probei i modul de completare a datelor personale pe foaia tipizat.(8) La fi nalul probei, n funcie de procedurile stabilite de Centrul Naional de Evaluare i Examinare, candidaii vor preda asistenilor foile pe care au rezolvat subiectul sau vor furniza comisiei un folder n care vor memora produsele software obinute prin rezolvarea subiectelor propuse, precum i un fi ier n care vor nota rspunsuri la eventualele ntrebri coninute n subiecte. Acestea constituie documente de examen.

  • 11

    Programa pentru evaluarea competenelor digitaleExamenul naional de bacalaureat

    Proba D

    I. Statutul probeiProba de evaluare a competenelor digitale are statutul de prob practic obligatorie n cadrul examenului de bacalaureat, pentru elevii de la toate fi lierele, profi lurile i specializrile. Susinerea acestei probe este o condiie necesar pentru participarea la probele scrise.

    II. Competene de evaluatSunt propuse apte domenii de competen:

    1. Utilizarea computerului i organizarea fi ierelor Operarea corect la nivel elementar Descrierea interfeei sistemului de operare Descrierea organizrii informaiilor pe suport extern Dobndirea deprinderilor de lucru cu discuri logice, directoare, fi iere Utilizarea unor accesorii ale sistemului de operare Windows Aplicarea modalitii de tiprire a unui fi ier Realizarea unor aplicaii practice Cunoaterea tastaturii ca dispozitiv de introducere a datelor i n special de

    editare. Funciile mouse-ului Dobndirea deprinderilor de utilizare a tastaturii n procesul de procesare text

    sau grafi c Operarea ergonomic i efi cient cu tastatura Realizarea unor deprinderi practice de lucru rapid

    2. Editoare de texte Enumerarea i aplicarea operaiilor de baz necesare prelucrrii unui text Utilizarea operaiilor de baz n procesarea textului Aplicarea diferitelor modaliti de formatare a textului Utilizarea avansat a editorului de texte Formatarea fi nal a unui document Descrierea i aplicarea corect a modului de tiprire a unui document Descrierea facilitilor de utilizare a potei electronice, faxului i prezentrii

    oferite de editor Realizarea unor aplicaii practice Deprinderea redactrii corecte i rapide a unor documente

    3. Informaie i comunicare Defi nirea noiunilor legate de arhitectura Internetului Enumerarea serviciilor oferite n Internet i descrierea acestora Enumerarea componentelor necesare accesului la Internet

  • 12

    Clasifi carea i folosirea modului de adresare n Internet Utilizarea posibilitilor de cutare a informaiilor Aplicarea modalitilor de folosire a serviciului de e-mail Descrierea i aplicarea msurilor de securitate n utilizarea Internetului Utilizarea serviciului de conversaie Utilizarea corect a regulilor de comportare n reeaua Internet Realizarea unor aplicaii practice Utilizarea operaiilor de baz necesare realizrii unei pagini HTML Folosirea elementelor de baz pentru inserarea n pagin a elementelor: text,

    imagine Aplicarea operaiilor de baz necesare pentru realizarea unei pagini copiere,

    mutare, tergere Enumerarea i aplicarea modalitilor de a realiza o hiper-legtur Utilizarea tabelelor ntr-o pagin WEB Realizarea unor aplicaii practice Transformarea documentelor text obinuite sau a prezentrilor PPT n pagini

    web

    4. Concepte de baz ale Tehnologiei Informaiei (IT) Identifi carea componentelor hard i soft ale unui calculator personal Descrierea funcionrii unui calculator personal Descrierea performanelor unui computer Defi nirea conceptului de reea de calculatoare i enumerarea avantajelor

    lucrului n reea Descrierea situaiilor n care poate fi utilizat un calculator n activitatea zilnic Argumentarea necesitii securizrii computerelor i a reelelor Descrierea implicaiilor utilizrii calculatorului, din punctul de vedere al

    sntii Descrierea aspectelor de baz legale privind utilizarea softului

    5. Editoare de calcul tabelar Aplicarea operaiilor elementare i a conceptelor de baz ale aplicaiei Excel Utilizarea opiunilor de formatare i gestionare a datelor din foile de calcul Utilizarea formulelor i a funciilor Utilizarea corect a opiunilor de tiprire a unei foi de calcul Utilizarea unor tehnici i procedee de realizare de grafi ce i diagrame Realizarea de import obiecte Realizarea unor aplicaii practice

    6. Baze de date Aplicarea operaiilor elementare i a conceptelor de baz ale aplicaiei Access Operarea cu baze de date Crearea i utilizarea formularelor Utilizarea informaiilor dintr-o baz de date Crearea i utilizarea rapoartelor Realizarea unor aplicaii practice

  • 13

    7. Prezentri Aplicarea operaiilor de baz necesare realizrii unei prezentri PowerPoint Aplicarea elementelor de baz n procesarea textului Utilizarea operaiilor de baz necesare pentru realizarea unei prezentri

    copiere, mutare, tergere Aplicarea modalitilor de formatare a unei prezentri Utilizarea elementelor grafi ce n prezentare Utilizarea diagramelor Inserarea imaginilor i altor obiecte ntr-o prezentare Realizarea animaiei ntr-o prezentare Realizarea unei prezentri Identifi carea modalitilor de a realiza tiprirea prezentrii Realizarea unor aplicaii practice

    III. ConinuturiConinuturile corespunztoare celor apte domenii de competen sunt:

    1. Utilizarea computerului i organizarea fi ierelor Pornirea/oprirea corect/repornirea calculatorului. nchiderea unei aplicaii care

    nu rspunde Vizualizarea informaiilor referitoare la resursele hardware i software ale

    calculatorului (versiune sistem de operare, tipul procesorului, memorie instalat etc.)

    Desktop: data i ora, volumul, opiuni desktop de afi are (de exemplu: opiuni pentru fundal, screen saver, diverse opiuni de setare). Utilizarea opiunii Print Screen

    Pictograme Ferestre: descriere, operaii cu ferestre Disc logic, director, fi ier: identifi care, proprieti, vizualizare coninut Operaii cu directoare i fi iere: creare, copiere, mutare, tergere, cutare,

    redenumire, sortare dup nume, tip, data modifi crii, realizarea unei copii de siguran pe dischet, pe CD sau pe un alt suport extern, vizualizarea coninutului, determinarea dimensiunii, schimbarea strii fi ierului (numai citire, etc.)

    Schimbarea discului de lucru curent Schimbarea directorului de lucru curent Notepad Paint Calculator Imprimant. Printarea unui document. Vizualizarea stadiului n care se afl

    procesul de tiprire, restartarea, renunarea la un proces de tiprire. Instalarea n sistem a unei imprimante Organizarea aplicaiilor realizate ntr-o structur de directoare proprie Descrierea diverselor tipuri de tastaturi. Setarea tastaturii i a opiunilor

    specifi ce Funciile tastelor

  • 14

    Taste speciale Windows. Deplasarea cursorului i click-uri obinute cu tastatura

    Tastele de editare Tastele funcionale, rol Shortcut-uri combinaii de taste Poziia corpului n timpul lucrului Utilizarea corect a minilor (degetelor) n timpul lucrului (tastrii sau editrii) Arhivarea fi ierelor Virui informatici i antivirui

    2. Editoare de texte Lansarea unei aplicaii de procesare de text Deschiderea unui document existent modifi carea i salvarea lui Crearea unui document nou nchiderea unui document. Salvarea unui document sub un alt nume sau alt

    format (de exemplu text, rich text format, html etc.) Utilizarea Ajutorului nchiderea aplicaiei de procesare de text Iniializarea paginii de lucru Introducerea informaiilor n text, funcia Anulare Selectarea informaiilor caracter, cuvnt, paragraf, ntregul document Copierea, mutarea, tergerea folosirea comenzilor Copiere, Lipire,

    Decupare Cutarea i nlocuirea utilizarea comenzilor Gsire i nlocuire Schimbarea dimensiunii i tipului caracterelor Folosirea stilului: bold (caractere aldine), italic (caractere cursive) i subliniere Marcare vizual (neprintabil) paragraf, text Utilizarea culorilor n text Alinierea textului n cadrul documentului Spaierea rndurilor Copierea formatului unui text selectat Folosirea i setarea tabulatorilor: aliniere stnga, dreapta, centru, pe punctul

    zecimal, poziionarea tabulatorilor Folosirea listelor (numerotare, marcatori) Utilizarea instrumentelor de pe bara de desenare Inserarea i formatarea tabelelor ntr-un document, operaii n tabele Inserarea i formatarea grafi celor i imaginilor Importarea obiectelor, tabelelor, grafi celor, fi ierelor Inserarea bordurilor de pagin (culoare, lime, model etc.) Stiluri i paginare aplicarea stilurilor existente unui document, numerotarea

    paginilor Antet i subsol, introducerea datei, autorului, numrului paginii Nota de subsol sau de sfrit de text Corectarea greelilor de ortografi e i a celor gramaticale folosirea funciei de

    corectare ortografi c i gramatical Trecerea n revist a documentului examinare naintea imprimrii

  • 15

    Folosirea opiunilor de baz pentru tiprire fereastra Imprimare Tiprirea documentului utiliznd una din imprimantele instalate sau ntr-un

    fi ier Opiunea Trimite ctre Opiunea Scrisori i corespondene Opiunea trimitere la fax Opiunea trimitere ntr-o prezentare Sugestii: ntocmirea unei cereri, realizarea unei diplome complexe, realizarea

    unei pagini pentru fax, realizarea unui raport, realizarea unei scrisori ofi ciale, ntocmirea unui referat la o disciplin studiat

    Organizarea aplicaiilor realizate ntr-o structur de directoare proprie Reguli generale de tehnoredactare i estetica paginii tiprite Reguli de redactare a textelor ofi ciale sau de alt natur Utilizarea shortcut-ului pentru funcii mai des utilizate ale editorului

    3. Informaie i comunicare Istoria Internetului Protocolul de transmisie TCP/IP DHCP ntr-o reea local Adresa IP, DNS Browser protocolul http host i client proxi WWW (World Wide Web) E-mail Chat Chat, exemplifi care pe NETMEETING Newsgroup FTP PORTAL e-commerce Formulare n Internet Baze de date on-line Operaii bancare prin Internet Tipuri de comunicaii Modemul Calculatorul Browser Provider Confi gurarea sistemului de operare pentru stabilirea legturii cu un provider Adresarea de Internet adrese de pagini Adrese de e-mail Browsere (elemente generale de interfa i utilizarea acestora) Motoare de cutare Programe de pot: Outlook Express, Netscape Messenger, Eudora, Pegasus etc. Citirea, ntocmirea, trimiterea, redirecionarea unui mesaj

  • 16

    Folosirea facilitii ataare fi iere Folosirea agendei de adrese Administrarea e-mailurilor (directoare, fi ltre) Cutarea adreselor de e-mail Pachete complete de birotic i secretariat cuprinznd fax/e-mail/telefonie,

    agende de adrese i planifi care Criptarea transmisiei Semntura digital Aprarea mpotriva viruilor Firewall Netmeeting Video i audio conferin Telefonie IP Utilizarea corect a serviciilor IRC Particulariti ale comunicaiei chat: smileys, acronime (emoticons) Adresarea politicoas... Respectarea legislaiei privind folosirea facilitilor oferite de Internet Sugestii: cutarea i extragerea unor informaii pentru una dintre disciplinele

    studiate folosind motoarele de cutare; utilizarea acestora ntr-un referat Lansarea editorului HTML Interfaa editorului Inserarea i formatarea unui text: corp de liter, mrime, stil, culoare obinerea

    culorii , legtura cu aplicaia Paint (Edit colors) i cu aplicaia Calculator (Dec-Hex)

    Inserarea unei imagini modifi carea proprietilor imaginii: poziionare, dimensiuni, ncadrare n text

    Formatarea unui fundal sau a unei teme Folosirea instrumentelor Copiere, Decupare, Lipire pentru a copia text, imagine Realizarea unei legturi pe un text Realizarea unei legturi pe o imagine Maparea unei imagini Inserarea unui tabel Formatarea tabelului Modaliti de depozitare a paginilor Aplicaii practice4. Concepte de baz ale Tehnologiei Informaiei (IT) Unitatea central (CPU) Dispozitive de intrare; mouse, tastatura, trackball, scanner, touchpad, light

    pens, joysticks, camera video, microfon etc. Dispozitive de ieire; uniti de afi are video, ecran sau monitor, cele mai

    uzuale, imprimante, plotter, difuzoare, sintetizatoare de voce etc. Dispozitive de intrare-ieire; modem, touch screen Memorii RAM, ROM, uniti de msur. Compararea principalelor tipuri de

    dispozitive de stocare a datelor n funcie de vitez, cost, capacitate, de exemplu hard disk intern/extern, cartuuri, dischete, disc zip, CDROM etc.

  • 17

    Conceptul de sistem de operare; funciile principale ale unui sistem de operare

    Tipuri de software Rolul i funciile componentelor unui calculator personal Factori care infl ueneaz performanele unui computer: viteza CPU (uniti de

    msur), dimensiunea memoriei RAM, aplicaiile Tipuri de reele (LAN, MAN, WAN, Internet, Intranet, Extranet) Partajare resurse, comunicaii n reea; World Wide Web Drepturi de acces Utilizarea aplicaiilor n activiti din diferite domenii Virui informatici i antivirui Ergonomia postului de lucru Msuri de sntate i siguran n utilizarea calculatorului Afeciuni provocate de un mediu de lucru inadecvat Legislaia referitoare la drepturile de autor privind produsele software Aspecte economice ale nerespectrii legislaiei (pentru productor, pentru

    utilizator)

    5. Editoare de calcul tabelar Deschiderea aplicaiei Deschiderea, salvarea unei foi/a unui registru de calcul Folosirea funciei ajutor nchiderea aplicaiei Moduri de vizualizare Formatarea documentului: stabilirea dimensiunilor i marginilor paginii,

    orientarea acesteia, adugare antet i subsol, introducere numere pagin etc. Formatarea celulelor n conformitate cu tipul datelor pe care le vor conine Introducerea de informaii ntr-o celul: numere, text, simboluri Formatarea textului: font, dimensiune, stil, culoare, orientare Selectarea unei celule sau a unui grup de celule adiacente sau neadiacente, a

    unei linii, a unui rnd Copierea/mutarea coninutului unei celule ntr-o alt celul a aceleiai foi de

    calcul sau a altei foi de calcul active sau ntre registre tergerea unei celule sau a unui grup de celule adiacente, a unei linii, a unui

    rnd Cutarea/nlocuirea coninutului unei celule Inserarea de rnduri/coloane Modifi carea dimensiunilor liniilor i coloanelor Unirea celulelor i stabilirea tipului de aliniere Stabilirea tipurilor de margini utilizate pentru o celul sau un grup de celule Sortarea datelor dup unul sau mai multe criterii Introducerea unei formule simple ntr-o celul Formule aritmetice i logice pentru adunri, scderi, nmuliri i mpriri Completarea automat a unei serii de date (autofi ll) Folosirea funciilor: min, max, count, sum, average Funcia if

  • 18

    Folosirea referinei relative, absolut sau mixt, a unei celule n formule sau funcii

    Fixarea opiunilor pentru tiprire Tiprirea unei seciuni a foii de calcul, a unui grup de celule adiacente, a foii de

    calcul active sau a unui registru de calcul Diagrame i grafi ce realizate cu ajutorul datelor din registrul de calcul Editarea i modifi carea unei diagrame sau a unui grafi c Schimbarea tipului diagramei Mutarea/copierea, tergerea diagramelor sau a grafi celor Importul de fi iere imagine, grafi ce etc. ntr-un registru de calcul Copierea, mutarea i redimensionarea obiectului importat Elaborarea unor tabele pentru diferite activiti

    6. Baze de date Deschiderea aplicaiei ACCESS Deschiderea, modifi carea, salvarea i nchiderea unei baze de date existente Folosirea funciei ajutor nchiderea aplicaiei Moduri de vizualizare Proiectarea unei baze de date Crearea unei tabele Defi nirea unei chei primare Stabilirea unui index Modifi carea proprietilor unui cmp Introducerea de date n tabel Vizualizarea informaiilor dintr-o tabel Modifi carea datelor ntr-o tabel Adugarea de nregistrri ntr-o baz de date tergerea de nregistrri ntr-o baz de date Crearea unui formular simplu Introducerea datelor n baza de date folosind formulare simple Formatarea textului Schimbarea culorii fondului ntr-un formular Importul unei imagini sau al unui fi ier text ntr-un formular Modifi carea modului de aranjare a obiectelor n formular Conectarea la o baz de date existent Cutarea unei nregistrri Crearea unei interogri simple Crearea unei interogri multiple Salvarea unei interogri Filtre: adugare, eliminare Adugarea, eliminarea de cmpuri ntr-o interogare Selecia i sortarea datelor dup criterii sau n baza operatorilor logici uzuali Crearea unui raport Modifi carea unui raport Crearea, modifi carea unui antet i a unui subsol

  • 19

    Gruparea datelor ntr-un raport, total-raport, subtotal-raport Realizarea unei baze de date i interogarea ei

    7. Prezentri Pornirea aplicaiei Power Point Deschiderea unei prezentri existente modifi carea i salvarea prezentrii nchiderea prezentrii Folosirea Ajutorului Crearea unei noi prezentri Alegerea caracteristicilor pentru diapozitiv (slide) modifi carea acestora Inserarea unui text Inserarea unei imagini Folosirea instrumentelor Copiere, Decupare, Lipire pentru a copia text, imagine,

    diapozitive n cadrul unei prezentri sau ntre mai multe prezentri active tergerea obiectului selectat Reordonarea diapozitivelor ntr-o prezentare tergerea unei/unor folii dintr-o prezentare Formatarea textului corp de liter, stil, mrime, culori, centrare, aliniere Redimensionarea i mutarea casetelor de text ntr-un diapozitiv Setarea grosimii liniei, stilului i culorilor unei casete de text Inserarea obiectelor grafi ce n prezentare: linii, casete, cercuri Modifi carea poziiei i aspectului unui obiect grafi c mutarea, mrime, culoare,

    umbriri Crearea unei diagrame Modifi carea structurii unei diagrame Crearea de diferite tipuri de diagrame: bar chart, pie chart etc. Inserarea unei imagini modifi carea proprietilor imaginii, mutarea ei n alt

    diapozitiv, adugarea de efecte de contur pentru obiect Importarea altor obiecte n prezentare: text, foi de calcul, tabele, diagrame,

    fi iere grafi ce Adugarea de efecte de animaie Schimbarea efectelor de animaie preselectate Adugarea de efecte de tranziie a diapozitivelor Selectarea formatului de ieire optim pentru prezentare: overhead, handout,

    diapozitive de 35 mm (35 mm slides), prezentare pe ecran (on-screen show) Schimbarea orientrii diapozitivelor orizontal, vertical Adugarea diapozitivelor de note pentru prezentator nceperea unui slide-show de la orice folie Folosirea instrumentelor de navigare pe ecran Ascunderea unui/unor diapozitive Tiprirea diapozitivelor n diferite formate

  • 20

    CAPITOLUL 1

    CONCEPTE GENERALE ALE TEHNOLOGIEI INFORMAIEI

    1.1. Noiuni generale

    1.1.1. Istoria computerului

    Noiunea de computer, sau calculator electronic, a fost preluat ca form i ca sens din limba englez, aceasta intrnd n limba romn mai trziu dect termenul ordinator, un alt sinonim pentru calculator electronic, preluat din limba francez.

    Computerul reprezint o main electronic programabil compus dintr-un numr variabil de dispozitive (interconectate) i de programe (stocate intern), proiectat s poat funciona i autonom, fr intervenia uman i s manipuleze informaii n format binar pentru a efectua anumite operaii.

    Bazele primei maini de calcul aritmetic au fost puse cu mai bine de 300 de ani n urm, de Blaise Pascal (16231662) matematician, fi zician, scriitor i fi lozof francez. Acesta a realizat c acest mecanism, reprezentnd o unealt a gndirii, este i va rmne o creaie tehnic.

    Prin calculator se nelege orice mijloc de calcul automat care permite s fi e efectuate operaii aritmetice sau logice conform unui program dinainte stabilit.

    n anul 1885, n America, William Seward Burroughs (18571898) ncepe fabricarea unui model mbuntit de maini de calcul.

    Din anul 1920 ncepe o nou etap n construirea de maini de calcul. De acum nainte se trece la introducerea dispozitivelor electromagnetice, cum ar fi releele electromagnetice, sesizoare electrice, motorae electrice, i la imprimarea informaiilor pe band de hrtie sau pe cartele perforate.

    ntre anii 1939 i 1944, profesorul H. Aiken, de la Universitatea Harvard, mpreun cu specialitii de la International Business Machines (I.B.M.), a realizat primul calculator automat, denumit Mark-1. Acesta era un calculator electromecanic n schema cruia s-au folosit cu precdere relee electromagnetice. n acelai timp, John von Neumann pune la punct codifi carea operaiilor din calculator aplicnd codul binar.

    La scurt timp dup realizarea calculatorului Mark-1, se trece la realizarea de calculatoare cu tuburi electronice, denumite i calculatoare electronice de generaia I. Primul calculator din aceast generaie, denumit Eniac, a fost realizat ntre anii 1942 i 1946 la Universitatea din Pennsylvania. Calculatorul coninea circa 18 000 de tuburi electronice, era destul de voluminos, iar funcionarea lui necesita un consum destul de mare de curent electric.

  • 21

    n ara noastr, primul calculator electronic a fost realizat de IFA n anul 1957. Era un calculator cu tuburi electronice, deci din generaia I, i avea o vitez de 50 de operaii pe secund. Acestui calculator i s-a dat numele de CIFA-1. Alte calculatoare s-au mai realizat la Institutul Politehnic din Timioara i la Institutul de calcul din Cluj.

    Astzi, aproape c nu exist domenii n care calculatorul electronic s nu fi ptruns.

    ENIAC

    1.1.2. Structura calculatorului

    Matematicianul de origine austro-ungar John von Neumann (19031957), cu importante contribuii n domenii ca matematica, fi zica, topologia i informatica, dei nu a construit niciodat un calculator, a scris lucrri care au stat la baza proiectrii calculatoarelor digitale.

    John von Neumann

    Conform modelului conceput de matematician n anii 40, un calculator este alctuit din urmtoarele componente: dispozitiv de intrare utilizat la introducerea informaiilor n calculator; dispozitiv de ieire utilizat pentru a extrage datele din calculator; memorie folosit pentru pstrarea datelor i aplicaiilor; unitate aritmetico-logic utilizat pentru a efectua calcule aritmetice i logice; unitatea de control folosit pentru a coordona transferul de date ctre i dinspre unitatea aritmetico-logic.

    Chiar dac tehnologia a evoluat foarte mult din momentul realizrii primului calculator, structura acestuia a rmas ntocmai celei prezentate de von Neumann n anii 40.

    1.1.2.1. Dispozitive de intrare

    Tastatura este un dispozitiv de intrare utilizat la introducerea de date i comenzi. Cel mai ntlnit standard de tastatur este QWERTY (numele provine de la primele ase taste de pe rndul al treilea, un alt tip de tastaturi fi ind QWERTZ).Tastatura are cinci grupe de taste, corespunztoare urmtoarelor zone: taste funcionale, taste alfanumerice, taste speciale, taste numerice, taste de deplasare.

  • 22

    Din punctul de vedere al caracteristicilor, tastaturile pot fi tastaturi standard, tastaturi ergonomice, tastaturi multimedia, tastaturi fr fi r sau tastaturi speciale.

    Mouse-ul este un dispozitiv de intrare la fel de utilizat ca i tastatura, rolul su fi ind de a da comenzi calculatorului. Acesta transpune micarea sa n deplasarea unui cursor pe monitorul calculatorului.

    Exist diverse dispozitive de intrare care au un rol asemntor mouse-ului: touchpad, trackball, joystick, touch screen etc.

    Dintre cele mai importante caracteristici ale mouse-ului amintim: tipul de conexiune: cu fi r sau fr fi r (wireless); tehnologia utilizat: mouse mecanic (cu bil) sau mouse optic; numrul de butoane: unul, dou sau trei butoane; mouse tactil: ndeplinete i rolul de dispozitiv de ieire, furniznd informaii sub form de vibraii.

    Scanner-ul este un dispozitiv de intrare care are rolul de a transforma textele sau imaginile tiprite n informaie digital. Acesta utilizeaz tehnologia optic pentru a transforma imaginile n informaie binar. Principalele caracteristici ale unui scanner se refer la numrul de culori pe care le poate interpreta, la fi delitate (rezoluie) i la dimensiune (de birou sau portabile).

    Microfonul este un dispozitiv de intrare care are rolul de a transforma sunetul n semnal electric. Acesta capteaz sunetul cu ajutorul unei membrane subiri ce vibreaz datorit presiunii aerului. Vibraiile membranei sunt transformate n semnal electric i, n cazul calculatorului, acesta este preluat de placa de sunet, care l transform n informaie binar.

    1.1.2.2. Dispozitive de ieire

    Monitorul este cel mai utilizat dispozitiv de ieire, cu rolul de a afi a texte sau imagini. Principalele caracteristici ale monitoarelor sunt:

    tehnologia utilizat: exist monitoare cu tub catodic (CRT) i monitoare cu cristale lichide (LCD);

    dimensiunea ecranului: reprezint mrimea diagonalei acestuia exprimat de obicei n inchi;

    rezoluia monitorului: reprezint numrul de puncte (pixel) care pot fi afi ate. Rezoluia unui monitor este indicat ca un produs de dou numere naturale (de exemplu 1280x720) reprezentnd numrul de puncte afi abile pe orizontal nmulit cu numrul de puncte afi abile pe vertical;

    frecvena: reprezint numrul de imagini care pot fi afi ate ntr-o secund. Frecvena se msoar n hertzi;

    timpul de rspuns: reprezint timpul necesar unui pixel pentru a-i schimba culoarea;

    unghiul de vizualizare: reprezint unghiul maxim din care poate fi vzut ecranul fr a degrada imaginea.

  • 23

    Imprimanta este un dispozitiv de ieire care are rolul de a tipri pe hrtie texte sau imagini stocate n memoria calculatorului. Principalele caracteristici ale imprimantei sunt:

    tipul imprimantei: exist n general trei tipuri de imprimante imprimante matriceale (cu ace), imprimante inkjet (cu jet de cerneal) i imprimante laser;

    viteza de imprimare: se refer la numrul de pagini care pot fi tiprite ntr-un minut;

    rezoluia: reprezint calitatea grafi c a imaginii sau textului tiprit i se exprim prin numrul de puncte fi ate pe inch (dpi). Cu ct acest numr este mai mare, cu att calitatea textului i a pozelor este mai bun;

    dimensiunea maxim a hrtiei: se refer la formatul maxim acceptat pentru suportul de tiprire A4 (210x297 mm), A3 (420x297 mm) etc.;

    tipul hrtiei folosite: exist o varietate de medii de tiprire: hrtie normal, hrtie pentru imprimantele cu jet de cerneal, hrtie de nalt rezoluie pentru realizarea fotografi ilor, folie transparent etc.

    1.1.2.3. Dispozitive de intrare-ieire

    Modemul este cel mai utilizat dispozitiv de intrare-ieire, care permite calculatorului s comunice cu alte calculatoare prin intermediul cablului telefonic sau cablului TV. Modemul codifi c informaia digital din interiorul calculatorului n semnal analogic i invers.

    Numele de modem provine din prescurtarea expresiei MOdulator/DEModulator. Aceste dispozitive se caracterizeaz prin modul de plasare (n interiorul calculatoru-lui intern sau n exteriorul acestuia extern).

    Touchscreen-ul este un dispozitiv de intrare-ieire care afi eaz texte i imagini i, n plus, este capabil s detecteze atingerea. Aceste dispozitive au un mare avantaj: permit interaciunea cu calculatorul att prin dispozitivele clasice de intrare (mouse ori tastatur), ct i direct prin intermediul display-ului.

    1.1.2.4. Memoria intern

    Memoria, n general, reprezint un dispozitiv de stocare a informaiei sub form binar. Aadar, cea mai mic informaie care poate fi memorat este 0 sau 1, iar elementul care o stocheaz poart numele de bit. O succesiune format din 8 bii poart numele de byte sau octet i reprezint cea mai mic zon de memorie care poate fi adresat n mod direct.

    Multiplii byte-ului sunt: 1 kilobyte (KB) = 1024 bytes 1 megabyte (MB) = 1024 KB 1 gigabyte (GB) = 1024 MB 1 terrabyte (TB) = 1024 GB 1 petabyte (PB) = 1024 TB 1 exabyte (EB) = 1024 PB

  • 24

    Memoria unui calculator este format din memoria intern, memoria extern i memoria cache.

    Memoria intern este format din memoria RAM i ROM. Memoria RAM (Random Access Memory) este o memorie volatil (i pierde informaia atunci cnd nu mai este alimentat cu energie electric) care stocheaz datele utilizate de microprocesor, deoarece viteza de acces la aceast memorie este mare.

    n funcie de cum este construit, memoria RAM este de mai multe tipuri: SDR SDRAM Single Data Rate SDRAM DDR SDRAM Double Data Rate SDRAM sau DDR1 DDR2 SDRAM DDR3 SDRAM DRDRAM sau Direct Rambus DRAM

    Memoria ROM (Read Only Memory) este o memorie care conine aplicaii scrise de fabricant, coninutul acestora neputnd fi modifi cat. Un exemplu de astfel de aplicaie este BIOS.

    1.1.2.4. Memoria extern

    Memoria extern reprezint totalitatea dispozitivelor de stocare permanent a in-formaiei. Memoria extern, comparativ cu cea intern, se caracterizeaz printr-o vitez mult mai mic de acces la datele stocate, ns capacitatea de stocare este foarte mare fa de memoria intern. Un alt avantaj este timpul de stocare a informaiei, care n cazul memoriei externe este infi nit mai mare, fr a mai fi necesar conectarea permanent la o surs de energie electric.

    Printre cele mai importante dispozitive de memorare se numr: Hard disk-ul sau discul dur este principalul dispozitiv de stocare al unui

    calculator personal care utilizeaz pentru memorare tehnologia magnetic. Acesta se caracterizeaz prin:o capacitatea de stocare (msurat n gigaoctei); o dimensiunea fi zic, msurat n inchi: 3,5 (pentru PC-uri), 2,5 (pentru note-

    book), 1,8 (pentru playere MP3);o numr de operaii de intrare/ieire permise;o consum de curent;o nivel de zgomot;o timpul de transfer i timpul de acces.

    Floppy disk-ul sau discheta reprezint un dispozitiv de stocare ce are la baz tehnologia magnetic. Acest dispozitiv se caracterizeaz prin:

    o capacitatea de stocare (de obicei este de 1.44 MB);o dimensiunea fi zic, msurat n inchi (de exemplu 3,5).

    Compact Disk-ul reprezint un suport de memorare a informaiei avnd la baz tehnologia laser. Acesta se caracterizeaz prin:

    o capacitatea de stocare poate fi de 650, 700, 800 sau 900 MB;o timpul de acces este cuprins, n medie, ntre 60 milisecunde i 120 mili-

    secunde;

  • 25

    o rata de transfer se refer la cantitatea de informaie care poate fi citit ntr-o secund; poate fi cuprins ntre 150 KB/s (la primele tipuri de uniti de CD-uri) i peste 7000 KB/s (la unitile moderne);

    o viteza de lucru: poate fi 2X, 4X, 8X, ..., 54X.

    1.1.2.5. Microprocesorul

    Microprocesorul reprezint unitatea central de prelucrare a informaiei (CPU). Acesta are rolul de a efectua toate operaiile aritmetice sau logice, dar i de a coordona ntreaga activitate a unui calculator.

    ntr-un computer microprocesorul se afl pe placa de baz i reprezint elementul de baz al unui computer, deoarece prelucreaz toate informaiile venite de la celelalte componente afl ate n computer. Pe lng aceasta, el mai are rolul de a decoda i de a efectua operaiile cerute de programele care ruleaz pe computer.

    Din punct de vedere tehnic, microprocesorul se prezint ca un chip, adic un circuit integrat cu milioane de tranzistoare ncapsulate ntr-un nveli ceramic (cu rol de protecie i disipare termic). Fiecare microprocesor este alctuit din mai multe micromodule interconectate prin intermediul unor ci de comunicaie numite magistrale (bus) interne. Pe aceste magistrale circul date sau instruciuni.

    Microprocesoarele prezint urmtoarele caracteristici: magistrala de date; registrele interne; magistrala de adrese; frecvena microprocesorului.

    1.1.3. Software

    Conform dicionarului, software-ul reprezint un sistem de programe creat pentru computere. Din punctul de vedere al funcionalitii acestor programe, exist urmtoarele tipuri de software:

    sisteme de operare; aplicaii; drivere.

    Sistemul de operare reprezint un produs de tip software cu rolul de a gestiona i coordona activitile unui sistem de calcul. Acesta const dintr-un ansamblu de proceduri i module care administreaz resursele sistemului de calcul, asigur utilizarea efi cient n comun a acestor resurse i i ofer utilizatorului o interfa ct mai comod pentru utilizarea sistemului de calcul.

    Un sistem de operare trebuie s ndeplineasc urmtoarele funcii, cu scopul de a administra resursele logice (aplicaii, date) sau resurse fi zice (hardware), dar i de a asigura interfaa cu utilizatorul:

    gestiunea resurselor fi zice; gestiunea resurselor logice; gestiunea sarcinilor de lucru; posibilitatea execuiei simultane a mai multor aplicaii;

  • 26

    planifi carea execuiei sarcinilor de lucru. n general, atunci cnd discutm despre calculatoare personale, exist dou tipuri

    de sisteme de operare: sisteme de operare monotasking permit execuia unui singur program la

    un moment dat. Sistemele de operare monotasking nu dispun dect de dou funcii: ncrcarea i execuia programelor, precum i de asigurarea unei interferene cu dispozitivele periferice;

    sisteme de operare multitasking permit execuia simultan a mai multor aplicaii.

    Exemple de sisteme de operare: MS-DOS, OS/2, UNIX, Windows 3.1, Windows NT, Windows 95, Windows XP, Windows Vista.

    Aplicaiile reprezint ansamblul programelor realizate cu scopul de a efectua o anumit sarcin. n funcie de scopul pentru care a fost creat aplicaia, se disting:

    aplicaii pentru Internet (clieni e-mail, clieni FTP, editor HTML, browsere web);

    aplicaii pentru prelucrarea datelor (recuperarea datelor, arhivarea datelor, sisteme de gestiune a bazelor de date, aplicaii de backup);

    aplicaii multimedia (software pentru grafi c, editor audio, software pentru redare multimedia, software pentru editare grafi c);

    securitate (antivirus, fi rewall, criptare); software matematic; software pentru dezvoltarea aplicaiilor (compilator, debugger, software

    pentru instalare, software pentru dezinstalare).

    1.2. Copyright

    Termenul de copyright pentru software, dar i pentru fi iere de tip text, audio, video reprezint modalitatea legal de protejare a lucrrilor literare, tiinifi ce, artistice sau de orice alt fel, publicate sau nepublicate, cu condiia ca aceste lucrri s aib o form tangibil (adic se pot vedea, auzi sau atinge).

    Dreptul de autor asupra unei opere literare, artistice sau tiinifi ce, precum i asupra oricror asemenea opere de creaie intelectual este recunoscut i garantat n condiiile legii numrul 8 din 14 martie 1996. Acest drept este legat de persoana autorului i comport atribute de ordin moral i patrimonial.

    Opera de creaie intelectual este recunoscut i protejat, independent de aducerea la cunotin public, prin simplul fapt al realizrii ei, chiar neterminat.

    Atunci cnd se discut despre protejarea creaiilor electronice apar urmtorii termeni:

    Shareware acele aplicaii sau programe care pot fi achiziionate direct de la persoana care le-a creat, persoan care dorete distribuirea acestor programe fr intermediar. De cele mai multe ori distribuirea lor este gratuit, sau cu o tax minim. Programele se pot copia i transmite altor utilizatori.

    Freeware programe protejate de dreptul de autor (copyright) care pot fi difuzate gratis, autorul pstrndu-i drepturile. Aadar, programele pot fi folosite, dar nu pot fi vndute fr acordul autorului.

  • 27

    Licenele sunt programele achiziionate de la persoanele care le produc i pentru care se pltete un drept de folosire. Acest drept este valabil doar pentru un singur calculator, dar dac se dorete instalarea programului pe mai multe calculatoare, va trebui achiziionat o licen special care va permite instalarea programului pe mai multe calculatoare. Licena acord dreptul de folosire a programului respectiv, dar nu i dreptul de comercializare sau distribuie.

    Legea pentru protecia datelor.Extrase din Legea Nr. 8/1996, privind drepturile de autor i drepturile conexe

    CAP. 5 Durata proteciei dreptului de autorART. 30Drepturile patrimoniale asupra programelor pentru calculator dureaz tot timpul vieii

    autorului, iar dup moartea acestuia se transmit prin motenire, potrivit legislaiei civile, pe o perioad de 50 de ani.

    CAP. 9 Programele pentru calculatorART. 72(1) Prin prezenta lege, protecia programelor pentru calculator include orice expresie

    a unui program, programele de aplicaie i sistemele de operare, exprimate n orice fel de limbaj, n cod-surs sau cod-obiect, materialul de concepie pregtitor, precum i manualele.

    (2) Ideile, procedeele, metodele de funcionare, conceptele matematice i principiile care stau la baza oricrui element dintr-un program pentru calculator, inclusiv acelea care stau la baza interfeelor sale, nu sunt protejate.

    ART. 73 Autorul unui program pentru calculator benefi ciaz n mod corespunztor de

    drepturile prevzute de prezenta lege n partea l a prezentului titlu, ndeosebi de dreptul exclusiv de a realiza i de a autoriza:

    a) reproducerea permanent sau temporar a unui program, integral sau parial, prin orice mijloc i sub orice form, inclusiv n cazul n care reproducerea este determinat de ncrcarea, afi area, transmiterea sau stocarea programului pe calculator;

    b) traducerea, adaptarea, aranjarea i orice alte transformri aduse unui program pentru calculator, precum i reproducerea rezultatului acestor operaiuni, fr a prejudicia drepturile persoanei care transform programul pentru calculator;

    c) difuzarea originalului sau a copiilor unui program pentru calculator sub orice form, inclusiv prin nchiriere.

    ART. 74 n lipsa unei convenii contrare, drepturile patrimoniale de autor asupra programelor

    pentru calculator, create de unul sau de mai muli angajai n exercitarea atribuiilor de serviciu sau dup instruciunile celui care angajeaz, aparin acestuia din urm.

    ART. 75 n lipsa unei convenii contrare, printr-un contract de utilizare a unui program pentru

    calculator se prezum c: a) utilizatorului i se acord dreptul neexclusiv de utilizare a programului pentru

    calculator; b) utilizatorul nu poate transmite unei alte persoane dreptul de utilizare a programului

    pentru calculator.

  • 28

    Cesiunea dreptului de utilizare a unui program pentru calculator nu implic i transferul dreptului de autor asupra acestuia.

    ART. 76n lipsa unei convenii contrare, nu sunt supuse autorizrii titularului dreptului de

    autor actele prevzute la art. 73 lit. a) i b), dac acestea sunt necesare pentru a permite dobnditorului s utilizeze programul pentru calculator ntr-un mod corespunztor destinaiei sale, inclusiv pentru corectarea erorilor.

    ART. 77a) Utilizatorul autorizat al unui program pentru calculator poate face, fr autorizarea

    autorului, o copie de arhiv sau de siguran, n msura n care aceasta este necesar pentru asigurarea utilizrii programului.

    b) Utilizatorul autorizat al copiei unui program pentru calculator poate, fr autorizarea titularului dreptului de autor, s observe, s studieze sau s testeze funcionarea acestui program, n scopul de a determina ideile i principiile care stau la baza oricrui element al acestuia, cu ocazia efecturii oricror operaiuni de ncrcare n memorie, afi are, conversie, transmitere sau stocare a programului, operaiuni pe care este n drept s le efectueze.

    c) Dispoziiile art. 10 lit. e) din prezenta lege nu se aplic programelor pentru calculator.

    1.3. Securitatea informaiei

    Securitatea informatic a devenit una dintre componentele majore ale Internetului. Analitii acestui concept au sesizat o contradicie ntre nevoia de comunicaie i conectivitate, pe de o parte, i necesitatea asigurrii confi denialitii, integritii i autenticitii informaiilor, pe de alt parte. Domeniul relativ nou al securitii informatice caut soluii tehnice pentru rezolvarea acestei contradicii aparente. Viteza i efi ciena comunicaiilor instantanee de documente i mesaje confer numeroase atuuri actului decizional ntr-o societate modern, bazat pe economie concurenial. ns utilizarea serviciilor de pot electronic, web, transfer de fonduri etc. se bazeaz pe un sentiment, adeseori fals, de securitate a comunicaiilor, care poate transforma potenialele ctiguri generate de accesul rapid la informaii n pierderi majore, cauzate de furtul de date sau de inserarea de date false ori denaturate.

    Sistemele informatice sunt ameninate att din interior, ct i din exterior. Pot exista persoane bine intenionate care fac diferite erori de operare sau persoane ru intenionate, care sacrifi c timp i bani pentru penetrarea sistemelor informatice. Printre factorii tehnici care permit fi suri de securitate se numr anumite erori ale software-ului de prelucrare sau de comunicare sau anumite defecte ale echipamentelor de calcul sau de comunicaie. De asemenea, lipsa unei pregtiri adecvate a administratorului, operatorilor i utilizatorilor de sisteme amplifi c probabilitatea unor bree de securitate. Folosirea abuziv a unor sisteme (piraterie informatic) reprezint, de asemenea, unul dintre factorii de risc major privind securitatea sistemelor informatice.

    n ultimii ani, n rile dezvoltate, hrtia a devenit numai un mediu de prezentare a informaiilor, nu i de arhivare sau transport. Aceste ultime dou funcii au fost preluate de calculatoare i de reele de interconectare a acestora. De aceea au trebuit sa fi e gsite soluii pentru nlocuirea sigiliilor, tampilelor i semnturilor olografe din documentele

  • 29

    clasice cu variantele lor digitale, bazate pe criptografi a clasic i cu chei publice. Criptografi a computaional este tot mai folosit pentru contracararea problemelor de securitate informatic. Utilizat mult vreme doar pentru asigurarea confi denialitii comunicaiilor militare i diplomatice, criptografi a a cunoscut n ultimii douzeci de ani progrese spectaculoase, datorate aplicaiilor sale n securitatea datelor din calculatoare i reele.

    Hackerii sunt pasionai ai informaticii care de obicei au ca scop spargerea anumitor coduri, baze de date, pagini web etc. Ei sunt considerai infractori, n majoritatea statelor lumii. Hackerii adevrai nu distrug, de obicei, pagini inofensive, cum ar fi paginile personale. intele obinuite ale atacurilor hackerilor sunt sistemele importante, care au protecii avansate i conin informaii strict secrete, cum ar fi bazele de date ale Pentagonului sau cele de la NASA. Odat obinute, aceste fi iere (informaii) sunt publicate pe Internet, pentru a fi vizionate sau folosite de ct mai multe persoane. Orice hacker adevrat trebuie s respecte un Cod de legi al hackerilor, care este bine stabilit, cunoscut i respectat.

    Crackerii sunt hackeri specializai n spargerea programelor shareware sau care necesit un anumit cod serial. Singurii care sunt prejudiciai de aceast categorie de hackeri sunt cei care scriu i proiecteaz programele sparte.

    Mass e-mail-erii sau spamerii sunt acei hackeri care transmit cantiti enorme de e-mail (sau alt fel de informaii) coninnd oferte nesolicitate sau informaii aleatoare, n scopul de a bloca anumite servere. Majoritatea site-urilor importante, cum ar fi Yahoo, Amazon sau Hotmail, au anumite sisteme de fi ltrare care ar trebui s protejeze serverele respective de atacurile cu cantiti enorme de informaii.

    1.4 Sigurana informaiei

    Un virus este un program capabil de a se nmuli, strecurndu-se printre programele de pe un calculator sau dintr-o reea i provocnd diverse efecte, de la unele inofensive pn la unele distructive.

    n domeniul informatic se utilizeaz termenul virus din cauza asemnrilor func-ionale dintre aceste programe i vieuitoarele microbiologice.

    Viruii sunt programe create de oameni cu scopuri distructive. Acestea au proprietatea de a se extinde, ducnd la funcionarea necorespunztoare a sistemului de operare. Viruii sunt seturi de instruciuni care se ataeaz singure unui alt program sau sectorului de boot al unui disc. Asemenea viruilor umani, viruii de calculator duc la mbolnvirea sistemului de operare i a fi ierelor.

    Aceste mici programe distrug informaiile afl ate pe calculator i mpiedic funcionarea aplicaiilor.

    Viruii sunt foarte diferii, de la cei care atac documentele i fi ierele de tip text, pn la cei care produc stricarea componentelor hard ale calculatorului.

    Odat ptruns n calculator, un virus nu este activ, el activndu-se n momentul n care programul cu care a fost adus este activat.

    Viruii ptrund n calculator prin intermediul programelor de pe Internet, atunci cnd se descarc (se realizeaz operaiunea de download) anumite programe, documente i imagini, pot fi primii pe e-mail sau pot fi adui cu o dischet sau un CD.

  • 30

    De aceea este recomandat ca la folosirea uneia din aceste ci s se ruleze un program antivirus.

    Literatura de specialitate ncearc s clasifi ce tipurile de virui astfel: viruii fi ierelor infestate; viruii sectoarelor de boot; viruii de macro; viruii de tip script; caii troieni; viermii; viermii de e-mail; viermii de chat.

    Principalele metode mpotriva infectrii cu virui: netransportarea pe dischet a fi ierelor de la calculatoare strine; evitarea folosirii software-ului nenregistrat; realizarea periodic a operaiei de scanare; pstrarea unor copii de siguran ale aplicaiilor i fi ierelor importante; crearea unei dischete-sistem pentru a o folosi la pornirea calculatorului n

    caz de nevoie; utilizarea dischetelor care conin date importante cu protecie la scriere.

    Programele antivirus sunt programe create special pentru a efectua urmtoarele operaiuni:

    s detecteze viruii prin verifi carea coninutului fi ierelor i semnalarea prezenei semnturii unui virus cunoscut sau a unor secvene suspecte n interiorul lor;

    s dezinfecteze sau s tearg fi ierele infestate de virui cunoscui; s previn infectarea, prin supravegherea aciunilor din memorie i sem-

    nalarea ntlnirii anumitor aciuni care ar putea fi generate de existena n memorie a unui virus.


Recommended