+ All Categories
Home > Documents > Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Date post: 17-Jul-2016
Category:
Upload: denisagabriela
View: 82 times
Download: 10 times
Share this document with a friend
Description:
design
27
Academia de Studii Economice Master Management și Marketing în turism “Promovarea identitatii vizuale a Hotelului Burj Al Arab Dubai” -Estetica si Design in Turism- Săbăreanu Denisa Gabriela Grupa: 411
Transcript
Page 1: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Academia de Studii EconomiceMaster Management și Marketing în turism

“Promovarea identitatii vizuale a Hotelului Burj Al Arab Dubai”

-Estetica si Design in Turism-

Săbăreanu Denisa GabrielaGrupa: 411

Bucureşti 2014

CUPRINS

Page 2: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Introducere ...................................................................................2

Cap I. Estetica și designul produselor și serviciilor în domeniul hotelier.....3

Cap II. Estetica și designul ambientului interior și exterior.....................4

Cap III. Estetica și designul formelor “comunicate”..............................6

Critici și concluzii............................................................................15

Bibliografie...................................................................................18

Page 3: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Introducere

Am optat pentru analizarea valorii esteticii și designului hotelier al Burj Al

Arab Dubai dîntr-un motiv extrem de simplu. Din punctul meu de vedere, nu cred

că exista mai bine definit estetica și designul luxului întregului hotel de pe

tărâmul Uniunii Emiratelor Arabe. Drept urmare, amenajarea unui hotel este o

provocare cu un carater complex, în care multe probleme atât estetice cât și

ergonomice trebuiesc îmbinate perfect într-o simbioză sofisticată.

În cadrul lucrării am prezentat practic evoluția designului de la începuturi și până astăzi, principalele stiluri artistice ce au marcat evoluția designului în întreaga lume, fenomenul eco-design, precum și un studiu de caz.

Lucrarea debutează cu un prim capitol – “Estetică și designul produselor și

serviciilor în domeniul hotelier” – privind evoluția acestora de-a lungul timpului.

Cel de-al doilea capitol, se numeşte “Estetică și designul ambientului interior si

exterior” şi conţine prezentarea elementelor ce stau baza acestora. Capitolul al

treilea conţine descrierea elementelor estetice a hotelului Burj Al Arab din Dubai.

Iar încheierea lucrării, conţine criticile și concluziile la nivelul esteticii și designului

hotelului evaluat.

Page 4: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Cap I. Estetica și designul produselor și serviciilor în domeniul hotelier

Tradiția ospitalității pentru călători datează de la începuturile omenirii. Realizarea unor clădiri specifice a fost întâlnită în multe culturi, de la călătoriile standardizate ale Curtilor Regale pana la pelerinajele umile ale comercianților mărunți. Paleta exemplelor este foarte largă : de la hanurile europene până la palatele pentru oaspeți din Asia, de la mănăstiri care oferă cazare până la casele private care îsi închiriază camerele libere pentru turiști. Dezvoltarea refugiilor de acest gen era impulsionată și de localizarea lor – pe malul râurilor, lângă marile târguri.

Designul hotelier este , în esență, o îmbinare între brief-ul clientului și viziunea designerului. Designerii de hoteluri aduc în creații elemente din cultura lor, dar trebuie să și înteleagă cultura căreia hotelul se adresează.

Ca valoare, designul hotelului poate să ajungă până la 15% din valoarea totală de realizare a acestuia, dar poate mări încasările cu 70% prin crearea unui interior atractiv.

Designul hotelier modern este răspunzător pentru decorarea mai îndrazneață, mai colorată și pentru creații mai deosebite. Probabil tendințele actuale sunt cele mai diversificate, cuprinzând un pot-pourri de stiluri, de o jovialitate extravaganță. Putem asemui un hotel cu o cutie de bomboane – divers, încântător, capabil să satisfacă orice dorință.

Pentru om, lumina este condiția celor mai multe din activități. Ea creează senzația de spațiu, evidențiind volumele, iar părțile luminoase și umbrele dezvăluie formele. Fără lumină ochii nu pot percepe nici forma, nici spațiul, nici culorile, nici mișcarea. Fără ea nu există percepție vizuală. Numai prin lumină și prin cele șapte culori ale sale, formele spațiale sunt puse in valoare.

În civilizația modernă, întrucât și elementele psihologice influențează percepția frumosului, se impune studiul umbrelor în proiectarea de arhitectură, în design-ul ambiental și industrial. Umbrele apar în zonele unde lumina este

Page 5: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

mai slabă. Ele măresc efectul de relief și împreună cu elementele de perspectivă aeriană, sugerează mai bine tridimensionalitatea. Ele depind de forma obiectului, orientarea sa spatială și distanța până la sursa luminoasă.

Culoarea reprezintă unul din elementele fundamentale ale existenței umane. Ea este prezentă în viața și activitatea noastră, punându-și amprenta pe tot ce ne înconjoară: de la culorile din interiorul locuinței, la cele din exteriorul ei(spatii comerciale, restaurante, clădiri de birou, străzi, magazine etc.). De modul cum aceasta ne influențează sufletește, aducându-ne răceală sau căldură, bucurie sau tristețe, liniște sau agitație, depinde într-o foarte mare măsură liniștea noastră interioară și gama trăirilor afective. Pentru toate acestea culoarea a fost întotdeauna utilizată și studiată.

Cap II. Estetica si designul ambientului interior si exterior

Încă din Antichitate, oamenii erau preocupați în construirea complexă și utilă. Multe orașe medievale au fost construite dupa această premisă, românii fiind o civilizație demnă de admirat din acest punct de vedere și nu numai, fiind primii care au proiectat un sistem de canalizare a apei în orașele lor, primii care au construit numeroase băi publice etc. Nici portughezii nu sunt mai prejos, aceștia valorificându-și la maxim posibilitățile nelimitate de comerț și construindu-și unul dîntre cele mai frumoase orașe medievale din timpul sau, Lisabona.

Designul ambiental este un element vital în prezent. Complex și personalizat, designul ambiental creează un tot unitar acolo unde nu există decât un schelet și doar ideea că trebuie să fie frumos.Spațiul în care trăim este important pentru noi. Cu toții ne dorim să fie frumos, practic, util, la îndemână și bine utilat, Designul Ambiental le înglobează pe toate. Luând spațiul (scheletul arhitectural) ca punct de plecare, designerul îmbracă toate formele până în cele mai mici amănunte. De la lumină până la pereții falși, de la mobilă până la finisaje. Toate se așează astfel încât nimic să nu iasă din imaginea generală, nimic să nu fie deplin integrat.

Page 6: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Spațiul unde locuiești, muncești sau te relaxezi merită ce este mai bun, pentru că reprezintă eticheta, emblema vieții tale. Este un loc unde te simți “acasă”, iar confortul, eleganță și armonia sunt elementele esențiale. Categoria această este dedicată specialiștilor în decorațiuni de interior. Ei oferă soluții pentru compartimentarea interiorului, precum și sugestii legate de mobilier, cromatică, decorațiuni, etc. Punerea în scenă a utilităților din interiorul unui stabiliment are un rol primordial în a conferi un echilibru psihic. În opinia unora, designul de interior este asemănător cu designul vestimentar: crează / transformă o locuință într-o haină, evaluează potențialul spațiului și dau o formă definitivă în funcție de dorințele beneficiarului.

Volumetria este cuvântul de ordine și minimalismul este tendința actuală. Sunt cele doua axe ale designului ambiental.

Foarte important în designul ambiental este corelarea volumetriei exterioare atât din punct de vedere cromatic dar și al formei cu interiorul implicit compartimentarea și amplasarea mobilierului în spațiu. De aici un proiect se dezvoltă pe partea de ecleraj (iluminare artificială puternică) pentru a pune în valoare obiectele ce întregesc atmosfera spațiului dat.

Personalitatea proprietarului trebuie sa-și lase amprenta asupra spațiului amenajat, iar experții în design de interior au această calitate de a transforma o locuință într-o haină pentru stăpânul său. Soluțiile oferite sunt personalizate și adaptate nevoilor solicitanților.

Dacă, de exemplu, într-un magazin designerii iau în calcul elemente ca și buna vizualizare a produselor sau atractivitatea spațiului comercial care îndeamnă cumpărătorii să viziteze magazinul, pentru birouri se urmărește crearea unei atmosfere cât mai plăcute îmbinate cu utilitatea locului unde ne desfăsurăm activitatea destul de multe ore într-o zi.

De obicei, orice soluție de decorare interioara, urmareste un concept prin care să se realizeze echilibrul dîntre funcțiune, estetică și ergonomie.

Page 7: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Conceptul unui spațiu de lucru sau al unui spațiu comercial (magazine, birouri, benzinării, etc.) poate spori sau diminua experiența de brand, făcând-o ‘rotundă’ sau… ‘colțuroasă’. Arhitecții și designerii de interior, ne asigură că ambientul ‘rotunjește’ reputația brandului și ca identitatea să nu se piardă în acest proces. De aceea, spre exemplu o firmă constructoare de spații comerciale apelează întotdeauna la specialiști în design ambiental, aceștia conferind spațiului respectiv o cu totul altă atracție. Clientul din zilele noastre tinde spre un mediu interesant, relaxant, atrăgător pentru cumpărăturile sale pe lângă produsele propriu-zise oferite.

Productivitatea la locul de muncă este și ea strâns legată de mediul ambiental. Nimeni nu poate da randament maxim atât timp cât lucrează într-un mediu închis, întunecos sau pur și simplu prea încărcat, atât din punct de vedere psihic, cât și vizual.

Factorii care influențează condițiile de muncă sunt clasificați în două categorii : factori de ambianța fizică (iluminatul, temperatura, zgomotele) si factori de ambianța psihică (coloritul, muzica). Iluminatul are ca principal scop a asigura o vizibilitate suficientă fără a suprasolicita vederea. Lumina naturala este cea mai indicata, deoarece ochii sunt cel mai bine adaptati la aceasta. Modul de utilizare a luminii naturale poate fi stabilit prin dimensiunea ferestrelor sau prin folosirea unor jaluzele interioare sau exterioare. In cazul in care se foloseste lumina artificială, aceasta trebuie să fie cât mai aproape de lumina naturală ca intensitate, culoare si radiații calorice. Iluminatul trebuie sa fie uniform astfel încât sa nu se formeze un contrast între locul de munca si mediul înconjurător. Uniformitatea iluminarii se realizeaza prin numărul corpurilor de iluminat si prin amplasarea acestora.

Ceea ce se urmareste cand se amenjeaza un spațiu in care se lucreaza impreuna cu echipa este creerea unui loc primitor, cald, deschis, transparent, in care gândurile se nasc si apoi se transpun in realitate - si este ceea ce ar fi bine sa faceti in spațiul in care va desfasurati activitatea, desigur, daca aveti puterea de decizie!

Page 8: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Reflecţia estetica are în toate împrejurările un caracter suplimentar. Ea poate interveni, după ce s-a produs intuirea estetică şi ecoul imediat al plăcerii frumosului, dar ea nu trebuie neapărat să le urmeze; şi dacă intervine, ea greu adaugă plăcerii, ca atare, ceva în plus.

Natura este cel mai desăvârșit designer și, din păcate, tot mai puțin ne preocupă soarta ei. Uităm că inspirația vine tocmai din natură. Naturală sau artificială, culoarea face parte din viața noastră.

La ultima întâlnire a designerilor hotelieri, aceștia au încercat să prezică cum va arăta hotelul viitorului. Principalele direcții în care s-a îndreptat discuția au fost :

Un perete “viu”, acoperit de o plantă asemănătoare iederei, pentru a oxigena aerul și a asigura o izolare fonică, sistemul de irigare ascuns permițându-i chiar să înflorească;

Pentru a economisi energie, o lampă care se întoarce în timpul zilei, asemenea florilor în direcția soarelui, pentru a se alimenta direct de la acesta ;

Podele acoperite de covoare cu fibră optică, care, pe întuneric ghidează oaspetele spre baie, dulap sau fereastră;

Băi total revoluționare -> din robinete curge apă vitaminizată, mineralizată, pereții proiectează imagini din locații alternative;

Așternuturi de pat care nu se pătează, se adaptează automat la temperatura corpului ( se încălzesc sau se răcesc ) sau chiar vibrează;

Room-service în 30 de secunde sau chiar mai puțin; Un spațiu de dormit care anulează automat zgomotul, lumina și face

ajustări de confort.

Ca să ilustrăm aceste concepte, am ales un hotel cu totul deosebit, un adevărat simbol al hotelurilor de lux, Burj Al Arab din Dubai.

Page 9: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Cap III. Estetica și designul formelor “comunicate” - Studiu de Caz – Hotelul Burj Al Arab, Dubai

Burj Al Arab – în traducere “Turnul Arabilor”- este un hotel de lux aflat in Dubai, Emiratele Arabe Unite. Face parte din lanțul hotelier Jumeirah Group.

Arhitectura și designul construcției au fost realizată de: Said Khalil – arhitect șef în colaborare cu arhitectul Tom Wright de la WS Atkins PLC – o firmă britanică de consultanță în probleme de inginerie în construcții.

Arhitectul Tom Wright a spus: "S-a dorit o clădire care ar putea deveni o declaraţie reprezentativă sau simbolică pentru Dubai, anvergură construcției fiind foarte similară cu Opera din Sydney sau cu Turnul Eiffel din Paris, deznodământul proiectului fiind o constructive sinonimă cu numele țării. "

Hotelul a fost ridicat de firmă de construcții sud africană Murray&Roberts. Construcția hotelului a costat 650 mil. $ incepand în 1994 și fiind finalizat în 1999. În final investiția a fost evaluată la circa 1.6miliarde $.

Construcția Hotelului – particularități

Multe elemente esențiale ale hotelului au avut nevoie de o complexă inventivitate a inginerilor pentru a fi atinse. Hotelul este amplasat pe o insulă artificială construita la 280 de metri în larg. Pentru a asigura o fundaţie, constructorii au costruit 230 de piloni de 40 m lungime din beton pentru a putea fi infipti in nisip. Fundaţia nu este,sustinuta de roca , ci de frecarea dîntre nisip şi nămol de-a lungul lungimii de pilonilor.

Page 10: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Construcția hotelului este realizată dintr-un schelet exterior din oțel , consolidat de beton și beton armat, pentru a-i oferi o oarecare flexibilitate. Spațiul dintre cele două aripi este învelit într-o “pânză’ de fibră de sticlă acoperită cu un strat de teflon. S-au folosit 70.000 metrii pătrați de beton și beton armat, 9.000 tone de oțel, 8.000 metrii patrați de foiță de aur de 22 de karate și 24.000 de metri pătrați de 30 de diferite tipuri de marmură. Materialul pânzei se numește – Dyneon- și se întinde pe o suprafață de 15.000 metrii pătrați, în două straturi, divizata în 12 panouri, pentru a proteja de vânt, căldură și praf.(se estimează durabilitatea ei la 50 de ani).

În timpul zilei, țesătură albă permite intrarea unei raze de lumină in interiorul hotelului, (în timp ce un front de sticlă ar produce cantităţi orbitoare de lumina şi o temperatură ridicata). Noaptea, atât în interior cât şi în afără, tesatura isi schimba culoarea dupa cea a lunii. În perioada de doliu după moartea Sheikhului Maktoum bin Rashid Al Maktoum, în ianuarie 2006, lumina și fântânile au fost oprite.

Page 11: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

La 321 m inaltime (27 de etaje) este ce-a mai înaltă clădire din lume destinată exclusiv industriei hoteliere. Designul a fost inspirat de vela ce propulsează ambarcațiunile localnicilor arabi, denumita dhow, hotelul fiind un simbol al lumii arabe și al Dubai-ului.

Interiorul și Exteriorul

Burj Al Arab se autocaracterizează ca fiind singurul hotel de 7 stele din lume, o evaluare care cei din domeniu o considera o supraevaluare (hiperbolă), deoarece în ghidurile de specialitate clasificarea prezintă că cel mai înalt grad este de 5 stele. Pe site-ul oficial Burj Al Arab se prezintă ca fiind un hotel de lux de 5 stele.

Page 12: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Dacă exteriorul Burj Al Arab este expresia unei arhitecturi ultramoderne, interiorul, proiectat de designerul Khuan Chew, este un mixaj luxos de stiluri occidentale și orientale.

Interiorul și cel mai mare hol de așteptare din lume ca înălțime, 180 m, construit să ofere o priveliște asemenea unei figure de albine – au fost create de Khuan Chew – arhitect.

Page 13: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Acesta este unul dintre hotelurile cele mai scumpe din lume. Costul de a sta într-o cameră începe de la 1.000 dolari pe noapte şi creşte pana peste 15.000 dolari pe noapte; Apartamentul Royal este cel mai scump, de la 28.000 dolari /noapte.

Detaliul excentric al apartamentului este o caracteristică de design care juxtapune estul şi vestul. Coloane albe toscan şi o scară în spirală acoperit in marmura cu fier forjat-frunze de aur pe balustradă , influenţă si spectacol de la clasicism si Art Nouveau. Băile sunt construite cu modele de mozaic pe podele şi pereţi, cu influență arabică.

Page 14: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Burj Al Arab prezintă cel mai mare atrium din lume, de 180 de metri ). Acesta domina interiorul hotelului ( practic peste o treime din spațiul interior). Aceasta poate găzdui Dubai World Trade Center constructive care, la 38 etaje, a fost cea mai înaltă clădire din Dubai de la sfârşitul anilor 1970 până la mijlocul anilor 1990.

Cel mai mare atrium din lume

Restaurante Cel mai mare dintre restaurantele sale este , Al Muntaha (în arabă "Cel mai mare"), este situat la 200 de metri deasupra Golfului Persic, oferind o vedere a Dubaiului. Acesta este sprijinit pe un tip de consola completă, care se extinde 27 de metri pe fiecare parte a greutăţii, şi este accesat de către un lift panoramic.

Un alt restaurant, Al Mahara (în arabă "Oyster"), care este accesat prin intermediul unui voiaj in submarin , dispune de un acvariu mare , care deţine aproximativ 35000 de metri cubi (peste un milion de litri) de apă. Rezervor, din sticlă acrilică, în scopul de a reduce efectul de mărire, este de aproximativ 18

Page 15: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

cm (7.5 inci) grosime. Restaurantul, de asemenea, a fost votat prîntre primele zece cele mai bune restaurante din lume de către Condé Nast Traveler. Ei au angajat recent bucătar-şef aclamat de Kevin McLaughlin.

Unul dîntre cele mai luxoase restaurant din lume

Helipadul

Page 16: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

În partea de sus a clădirii este un suspendat Helipadul susţinut de o consola. Helipadul a gazduit unele dîntre evenimentele notabile ale hotelului. Cantaretul irlandez Ronan Keating a filmat videoclipul sau pe Helipad. În martie 2004, jucătorul de golf profesionist Tiger Woods a lovit de mai multe ori mingi de golf de la Helipad în Golful Persic, în timp ce în februarie 2005, jucatorii de tenis Roger Federer şi Andre Agassi au jucat un meci de clasă pe Helipad(acesta fiind temporar convertit într-unteren de iarbă de tenis ), la o înălţime de 211 de metri. Helipadul nu are graniţe sau garduri pe margini şi, dacă un jucător a lovit o minge castigatoare aceasta ar ajunge la pământ.

Burj Al Arab în timp a atras critica, precum şi laudă, descris ca fiind "o contradicţie de soiuri, având în vedere cât de bine e conceput şi cat de impresionant este în cele din urmă.

Cum se ajunge la hotel?

Potrivit descrierii site-ului sau, ‘Burj Al Arab’ este situat în zona Beach Jumeirah din Dubai. Este situată la 15 de km de centrul orasului si la 25 km de Dubai International Airport. Este bine de știut că zona este împânzită de taxiuri şi are un parc propriu unde 10 soferi conduc Rolls-Royce. La hotel poți

Page 17: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

ajunge printr-o mică șosea privată, hotelul fiind situat la 280 de plajă, pe o insula artificiala. Chiar dacă nu se ajunge pe sosea, hotelul poate fi observat de pe țărm, din cladirile vecine (Jumeirah Beach Hotel si Madinat Jumeirah) care sunt de asemenea, hoteluri de lux, dar fizic mai accesibile.

Critici

Criticii nu s-au ferit însă să-și spună propriul punct de vedere : . "Această investiţie extraordinară în tehnologia de construcţie se intinde in limitele imaginaţiei ambiţioase urbane, într-un exerciţiu care se datorează în mare parte puterii de avere excesive." Un alt critic include oraşul Dubai, de asemenea: “atât hotelul cat şi oraşul, la urma urmei, sunt monumente ale triumfului banilor”.

Într-o țară a petrolului, care deține una din cele șase macarale-excavator existente pe glob și care construiește cea mai înaltă clădire din lume, cel mai mare mall și cea mai mare stațiune de schi indoor (acoperită), Burj Al Arab-ul desavarseste doar imaginea unei lumi a luxului și a opulenței – Dubai (supranumit și Las Vegasul Orientului Mijlociu).

Page 18: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

Observați asemanarea dintr-o ambarcațiune arabă și Hotelul Burj Al Arab

Concluzii

Am încercat să caut o definiție elaborată a ‚frumosului’ ..., nu am avut noroc, însă am dat până la urmă peste un citat al lui Balzac : "Frumosul se simte, nu încape într-o definiție."

Consider că tema pe care am prezentat-o în acest proiect, “Promovarea identității vizuale a Hotelului Burj Al Arab Dubai” se potrivește perfect cu acest citat. Încă din cele mai vechi timpuri, arhitecții nu au proiectat construcții ghidându-se dupa anumiți termeni sau definiții, au proiectat dupa propriul gust, dupa propriul concept de ‘frumos’.

De aceea “Estetica și designul” sunt în plină dezvoltare, deoarece designerii, arhitecții sau pur și simplu persoanele cu un gust estetic dezvoltat nu au urmat o definitie ( poate că așa designul ar fi ajuns să stagneze), ci s-au ghidat dupa propriul simt estetic, punându-l în valoare. Rezultatul ? Îl putem admira cu toții, de la poduri suspendate și rețele de metrou ultra-moderne la zgârie-nori și hoteluri de ‘7 stele’.

Page 19: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

“Nimic nu se pierde, totul se transformă și numai de tine depinde să transformi degradarea în renaștere”.

Antoine-Laurent Lavoisier

Page 20: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

BIBLIOGRAFIE1. Rodica Pamfilie si Roxana Procopie “Design si estetica marfurilor”, Editura ASE, 2002

2. http://www.allheadlinenews.com/articles/7008769953

3. http://www.archrecord.construction.com/resources/conteduc/archives/research/9_00_1.asp

4. http://www. burj-al-arab.com.

5. http://coolest-concepts.net

6. http://www.dubai-architecture.info/DUB-003.htm

7. http://www.eikongraphia.com

8. http://www.forbestraveler.com/hotel-review/Dubai/Burj-Al-Arab.html

9. http://www. galinsky.com

10. http://www.gargles.net/tennis-on-the-burj/

11. http://www.guardian.co.uk/culture/tvandradioblog/2007/jul/10/lastnightstvindianfoodmad

12. http://www.jumeirah.com/en/Hotels-and- Resorts/Destinations/Dubai/Burj-Al-Arab/

13. http://www.murrob.com/

14. http://www.tomwrightdesign.com

Page 21: Estetica Si Design in Turism - Promovarea Identitatii Vizuale Dubai

15. http:// www.wall-street.ro

16. http://www.interiordesign.net/

17. http://algedra.ae/


Recommended