Home >Documents >Estetica Si Comunicare - Crp

Estetica Si Comunicare - Crp

Date post:27-Jun-2015
Category:
View:3,198 times
Download:13 times
Share this document with a friend
Transcript:

UNIVERSITATEA TRANSILVANIA DIN BRAOV FACULTATEA DE DREPT I SOCIOLOGIE CATEDRA DE SOCIOLOGIE I FILOSOFIE

Romulus CHIRI

ESTETICA

BRAOV 2010

CUPRINSCuvnt

nainte..5

2

A. PRELIMINARII: PERSPECTIVA ESTETIC ASUPRA ARTEI, LUMII I OMULUI..........................................................................................................8 Omul i arta...9 Estetica disciplin filosofic................................................................10 Estetica i noiunea de frumusee............................................................12 Estetica disciplin umanistic..............................................................13 Estetica i libertatea uman.....................................................................15 Arta i adevrul.......................................................................................17 Estetic descriptiv i estetic normativ...............................................18 Bibliografie.............................................................................................19 Autoevaluare...........................................................................................20 B. TEORIE I METOD........................................................................................21 1. Obiectul, istoricul i problematica esteticii22 2. Frumosul natural i frumosul artistic..24 3. Marile teme ale esteticii..28 4. Domeniul de cercetare al esteticii...30 5. Metodologia estetic...32 Bibliografie33 Autoevaluare.34 C. VALOAREA ESTETIC...35 1. Conceptul de valoare conceptul fundamental al axiologiei.36 2. Specificul valorii estetice....40 3. Atitudine estetic i estetism...44 4. Sistemul categoriilor estetice..45 Bibliografie.51 Autoevaluare...52 D. OPERA DE ART..53 1. Caracterizare general55 2. Forma i coninutul operei de art..57 3. Motivul i materialul operei de art...59 4. Principiile constitutive ale operei de art...61 4.1. Izolarea .61 4.2. Ordonarea .63 4.3. Clarificarea... 66 4.4. Idealizarea 67

3

5. Sinteze teoretice ale artei.68 5.1. Tipurile artistice68 5.1.1. Caracterizare general...68 5.1.2. Sfntul, omul reprezentativ i omul de rnd.....70 5.1.3. Peisajul transcendent, peisajul imanent i natura moart.71 5.1.4. Eleatism i heraclitism n art..73 5.1.5. Viziunea plastic i viziunea pitoreasc n art...74 5.1.6. Idealism i realism n art....75 5.2. Stilul artistic..77 5.3. Clasificarea artelor....78 5.4. Genurile artistice...80 Bibliografie..82 Autoevaluare....82 E. PERSONALITATEA ARTISTIC........84 1. Caracterizare general..86 2. Artistul i omul obinuit...86 3. Trsturile personalitii artistice.87 3.1. Intuitivitatea.87 3.2. Emotivitatea .88 3.3. Fantezia creatoare88 3.4. Puterea expresiv.89 4. Geniu i talent n art....91 Bibliografie..........93 Autoevaluare........93 F. PROCESUL CREAIEI ARTISTICE.....95 1. Caracterizare general.96 2. Etapele procesului creator...97 2.1. Pregtirea operei. .97 2.2. Inspiraia ..98 2.3. Invenia..100 2.4. Execuia. 101

4

Bibliografie...102 Autoevaluare.....103 G. RECEPTAREA OPEREI DE ART....104 Caracterizare general106 Atitudinea estetic n receptarea artei107 Percepia estetic109 Prima impresie n receptarea artei..113 Componentele receptrii operei de art..114 Componenta extraestetic a receptrii artei...115 Componenta estetic a receptrii artei...115 Izvoarele satisfaciilor determinate de receptarea artei.117 Kitsch-ul simptom al devalorizrii artei.118 Bibliografie....123 Autoevaluare......124 H. DICIONAR DE TERMENI ESTETICI..........125 BIBLIOGRAFIE GENERAL..............178

5

CUVNT NAINTEPrezenta lucrare este un curs universitar destinat studenilor Universitii Transilvania din Braov, care au prevzut n planurile de nvmnt ale facultilor pe care le urmeaz ca disciplin de studiu Estetica. El urmrete s le ofere celor care l parcurg reperele teoretice generale ale abordrii fenomenului estetic i s contribuie la ameliorarea capacitii lor de valorizare estetic a artei, lumii i vieii. Cursul este structurat pe opt mari seciuni ce analizeaz cele mai importante teme ale acestei discipline filosofice. n Preliminarii am ncercat s trasez un contur general al esteticii pentru a delimita Perspectiva estetic asupra artei, lumii i omului de alte modaliti de abordare teoretic a realitii. Am formulat un numr de teze de principiu i de probleme specifice acestei discipline, insistnd asupra clarificrii statutului su epistemologic de disciplin filosofic i a relaiilor sale cu celelalte discipline filosofice i alte domenii ale culturii. n seciunea a doua, Teorie i metod, am prezentat problemele introductive ale esteticii: obiectul de studiu, un scurt istoric al concepiilor despre art i frumos, deosebirile i raporturile dintre cele mai importante ipostaze ale manifestrii frumosului: cel natural i cel artistic, dinamica domeniului de cercetare i metodologia esteticii. A treia seciune a cursului este consacrat Valorii estetice, care reprezint principalul referenial axiologic al problematicii estetice. Am considerat oportun s expun succint, mai nti, problematica axiologiei, cu att mai mult cu ct, cu excepia facultilor de filosofie, aceast disciplin filosofic de importan esenial pentru structurarea sistemelor personale de valorizare a culturii, lumii, semenilor i propriei persoane nu se studiaz n nvmntul universitar umanistic romnesc. n acest context, am definit i am caracterizat conceptul de valoare generic, n calitate de gen proxim al valorii estetice. Dup analizarea acesteia, am delimitat atitudinea estetic de estetism i am examinat problematica principial a sistemului categoriilor estetice, a crei importan i pondere sunt supralicitate de numeroase teorii estetice contemporane, n dezacord cu relevana sa estetic real. Centrul de greutate al ntregului curs este examinarea Operei de art, att datorit importanei sale majore n ansamblul problematicii esteticii, ct i faptului

6

c o serie de teorii estetice prestigioase elaborate n cultura modern i contemporan reduc estetica la condiia de filosofie a operei de art. Dup caracterizarea general a operei de art i delimitarea sa de alte produse ale activitii creatoare a omului, am examinat principalele sale componente structurale: coninutul, forma, motivul i materialul. Am prezentat i exemplificat apoi principiile constitutive ale operei de art, n calitate de modaliti generale de organizare funcional a sa: izolarea, ordonarea, clarificarea i idealizarea. n ultima parte a acestei seciuni am analizat principalele sinteze teoretice ale artei: tipurile artistice, stilul artistic, clasificarea artelor i genurile artistice, insistnd asupra caracterului relativ i importanei lor orientative. Seciunea a cincia a cursului este consacrat problematicii Personalitii artistice. Dup explorarea sa global, am prezentat cele mai importante trsturi ale profilului psiho-intelectual i moral al artistului: intuitivitatea, emotivitatea, fantezia creatoare i puterea expresiv. Am delimitat apoi, aa cum procedeaz majoritatea doctrinelor estetice, geniul de talent, ca principale ipostaze ale manifestrii profesionale a creatorilor de art. Procesul creaiei artistice reprezint cea de-a asea seciune a cursului, n care sunt delimitate i examinate etapele tipice ale procesului creator: pregtirea operei, inspiraia, invenia i execuia. Am atras atenia asupra caracterului relativ al delimitrii i succesiunii acestor etape, ca i asupra interferenei i condiionrii lor reciproce. A aptea a seciune a cursului analizeaz cele mai importante probleme ale Procesului receptrii artei: atitudinea estetic n receptarea artei, particularitile percepiei estetice, prima impresie n receptarea artei, componentele structurale ale receptrii operei de art, specificul satisfaciilor estetice i kitsch-ul, n calitate de simptom al devalorizrii artei n lumea modern i contemporan. ntruct familiarizarea cu orice domeniu al culturii presupune i nsuirea terminologiei sale specifice, ultima seciune a lucrrii este un succint Dicionar de termeni estetici, n care am definit cei mai importani termeni cu care opereaz aceast disciplin filosofic, precum i istoria i teoriile artelor, pe baza crora ea i elaboreaz i i valideaz demersurile. M-am limitat, cu precdere, la termenii i micrile artistice la care m-am referit n curs, omind esteticienii i artitii, deoarece, dac i-a fi prezentat, chiar i numai pe cei mai importani, acest dicionar ar fi depit proporiile cursului! Recomand celor care doresc s-i amplifice informaia terminologic dicionarele de estetic i de istoria artelor, precum i monografiile consacrate diferitelor etape, micri, curente sau personaliti artistice. Fiecare seciune a cursului este precedat de enumerarea obiectivelor operaionale urmrite, a abilitilor intelectuale i practice care ar trebui dobndite de studeni prin nsuirea temei respective i de divizarea problematicii adiacente ei n uniti didactice de curs. Am mprit ntreaga informaie n 14 cursuri de cte 2 ore, care pot fi, evident, comprimate sau dilatate n funcie de fiecare situaie

7

didactic particular. n finalul fiecrei seciuni este recomandat bibliografia ce trebuie studiat pentru aprofundarea temei i sunt propuse o serie de probleme pentru autoevaluare. Datorit acestei organizri didactice a informaiei, ce permite studiul individual i autoevaluarea continu, cursul poate fi utilizat i de studenii nvmntului deschis la distan. Spaiul pe care l-am avut la dispoziie pentru prezentarea problematicii esteticii a fost condiionat de numrul de ore de curs alocat acestei discipline de planurile de nvmnt ale facultilor n care ea se studiaz. Datorit acestei constrngeri, m-am limitat la expunerea problemelor de fond ale esteticii i la sistematizarea lor principial. Din aceleai raiuni am optat pentru formula de compendiu a acestui curs. El nu ofer dect reperele teoretice fundamentale ale esteticii, care trebuie aprofundate prin studiul individual al bibliografiei tematice recomandate la sfritul fiecrei seciuni i, mai ales,

Click here to load reader

Reader Image
Embed Size (px)
Recommended