+ All Categories
Home > Documents > Estetica I

Estetica I

Date post: 16-Jul-2015
Category:
Upload: urdas-bogdan-laurentiu
View: 455 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 36

Transcript

ACADEMIA DE MUZIC GHEORGHE DIMA CLUJ D.E.C.I.D.

GABRIEL BANCIU

ESTETICA MUZICALAMODUL DE STUDIU I

TEORIA ESTETICIIPENTRU STUDII UNIVERSITAREPRIN NVMNT LA DISTAN

2

INTRODUCEREPrezentul suport de curs reprezint concepia colii clujene de estetic muzical, constituit de ctre prof.univ.dr. tefan Angi. De altfel, valorosul tratat de estetic al domniei sale se impune ca principal referin bibliografic, necesar nelegerii sistemului estetic propus i obligatoriu pentru atingerea obiectivelor i formarea competenelor. Temele structurate pe semestre (corespunztoare celor dou domenii de referin: teoria i istoria esteticii) i lecii urmresc parcurgerea coninuturilor ntr-o manier sistematic. Competenele cognitive (formate prin lectur, referate semestriale i probate prin teste) vor fi corelate cu cele acionale, ce condiioneaz finalizarea micro-analizelor estetice ale lucrrilor muzicale (alese n funcie de nivelul i specializarea studentului).

FORME DE EVALUAREStudenii vor fi evaluai prin: - teste de evaluare a cunotinelor - portofolii semestriale (referate, micro-analize estetice) UNITI DE NVARE I. Teoria esteticii: Obiectul i geneza esteticii II. Estetica sentimentelor III. Categorii estetice IV. Opera de art V. Istoria esteticii: Antichitatea VI. Evul Mediu Lecii 1 2 3-10 11-14 15-18 19 Obiect ive (co mpetene) - cunoaterea terminologiei, a obiectului disciplinei i a metodelor de lucru - nelegerea coordonatelor estetice ale devenirii fenomenului artistic muzical - operarea cu categoriile i intercategoriile estetice - corelarea valorilor estetice muzicale cu celelalte valori fundamentale (etice, tiinifice, filozofice, religioase) - coordonarea informaiei istorice cu analiza estetic de tip structural - integrarea interdisciplinar a valorilor estetice ale muzicii - analizarea estetic a lucrrilor muzicale

VII. Renaterea 20 VIII. De la clasicismul francez la 21-26 idealismul absolut IX. Recapitulare 27-28

3

4

CUPRINS

Teoria esteticii.................................................................................................................... 6 Lecia 1 ................................................................................................................................. 7 Obiectul esteticii muzicale.............................................................................................. 7 Geneza cmpului estetic ................................................................................................. 8 Lecia 2 ............................................................................................................................... 10 Estetica sentimentelor................................................................................................... 13 Lecia 3 ............................................................................................................................... 16 Sistemul categoriilor estetice n muzic ........................................................................ 17 Sistemul de ax ........................................................................................................ 17 Lecia 4 ............................................................................................................................... 17 Categoriile latente ale grotescului i absurdului ........................................................ 17 Lecia 5 ............................................................................................................................... 18 Categoriile fundamentale ale cmpului estetic muzical ............................................. 18 Frumosul muzical ............................................................................................. 18 Lecia 6 ............................................................................................................................... 20 ntruchiparea muzical a sublimului.................................................................. 20 Lecia 7 ............................................................................................................................... 21 Tragicul muzical............................................................................................... 21 Lecia 8 ............................................................................................................................... 22 Comicul muzical............................................................................................... 22 Lecia 9 ............................................................................................................................... 23 Formele intercategoriale ........................................................................................... 23 Intercategoriile frumosului: Graiosul ............................................................... 23 Manifestarea intercategorial a sublimului: Grandiosul i monumentalul .......... 23 Forme juste ale tragicului.............................................................................. 23 Intercategorii ale comicului............................................................................... 23 Tragi-comicul ................................................................................................... 23 Interferenele esteticului cu valorile altor cmpuri socio-umane................................ 24 Non-valoarea i anti-valoarea: kitsch-ul .................................................................... 24 Lecia 10 ............................................................................................................................. 25 Axele Valorilor......................................................................................................... 25 Leciile 11-14 ...................................................................................................................... 26 Modelul stratificat de analiz estetic a creaiilor muzicale ....................................... 29 Mediul omogen al artelor; Temporalitatea, spaialitatea i spaio-temporalitatea imaginii muzicale; auditivul, vizualul i audiovizualul manifestrii sale: .................. 30 Obiectual vs. noional (tefan Angi): ........................................................................ 31 BIBLIOGRAFIE.............................................................................................................. 35

5

UNITATEA DE NVARE NR. 1 TEORIA ESTETICII. OBIECTUL I GENEZA ESTETICII

CuprinsObiectivele unitii de nvare........................................................................................ 6 Lecia 1........................................................................................................................... 7 Obiectul esteticii muzicale................................................................................... 7 Geneza cmpului estetic ...................................................................................... 8 Rezumatul unitii de nvare1 ....................................................................................... 10 Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ......................................................... 11 Lucrare de verificare nr. 1 ............................................................................................... 11 Bibliografie minimal ..................................................................................................... 11

Obiectivele unitii de nvaren urma parcurgerii unitii de nvare nr. 1 Teoria esteticii. Obiectul i geneza esteticii vei dobndi urmtoarele competene: - cunoaterea terminologiei, a obiectului disciplinei i a metodelor de lucru - nelegerea coordonatelor estetice ale devenirii fenomenului artistic muzical - operarea cu categoriile i intercategoriile estetice - corelarea valorilor estetice muzicale cu celelalte valori fundamentale (etice, tiinifice, filozofice, religioase) - coordonarea informaiei istorice cu analiza estetic de tip structural - integrarea interdisciplinar a valorilor estetice ale muzicii - analizarea estetic a lucrrilor muzicale

6

TEORIA ESTETICII

L E C I A 1Obiectul esteticii muzicale- aesthesis = cunoatere senzorial (1750 - Alexander Baumgarten1) - kalistica (kalos = frumos) = tiin a frumosului (vezi kalokagathia2) - Spre deosebire de concepiile platoniciene care au examinat, n ansamblu, lumea valoric a cmpului estetic, Aristotel ntreprinde analize n i prin care valorile estetice sunt urmrite, clasificate i sistematizate la nivelul artei sau al artelor. Aadar, n Poetica sa, sistemul analizei se bazeaz pe prezentarea analitic a procesului de desprindere i de difereniere a artelor din trunchiul comun sincretic Mousik3, pe de o parte, precum i pe prezentarea sistemic a valorilor esteticete constituite n procesul desprinderii artelor din sincretismul axiologic, pe de alt parte. Conceptul Kalocagatheia reprezenta - similar conceptului mousik - stadiul sincretic al existenei valorice din sfera esteticului antic, i anume, contopirea intrinsec a frumosului cu binele. - istoria esteticii = istoria devenirii frumosului - Platon (427-347) - mitul peterii (Republica, cartea a VII-a) - Aristotel (384-322) - teoria mimetic - Sf. Augustin (354-430) - proporia prilor + o anumit trstur a culorii - Renatere - om real vs. om ideal - Iluminism, s. XVII-XVIII: Diderot (1713-1784) - raport ntre modelul natural i modelul mintal - Kant (1724-1804): frumosul = o plcere general, non-noional (este cognoscibil i cuprins de judecat, dar nu poate fi cuprins n cuvinte) - Hegel (1770-1831): frumosul = idee ce s-a sensibilizat arta: diferite ipostaze ale raportului dintre materie i spirit: - arta simbolic: arhitectur - materia domin - arta clasic: sculptur - echilibru - arta romantic: pictur, muzic, poezie dominaia spiritului - Schiller (1759-1805): frumosul = form vie = diversitate a frumosului la nivelul epocilor i stilurilor - caracteristica relaional a conceptului de frumos/art: ideal-real, interior-exterior, nonfigurativ-figurativ, expresiv-plastic, temporal-spaial - obiectul (dedublat al) esteticii = frumosul i arta

1 2

filozof german (1714-1762), autor al volumului intitulat Aesthetica. termen desemnnd idealul armonizrii virtuilor morale cu frumuseea fizic, uniunea dintre bine i frumos, dintre etic i estetic; ideal al educaiei n Grecia antic. 3 Tatarkiewicz: Derivat etimologic din Muze, cuvntul muzic (mousike) nsemna iniial toate activitile i meteugurile aflate sub patronajul lor. Dar nc dintr-un stadiu timpuriu, accepia lui s-a redus la arta sunetelor. n vremurile elenistice, semnificaia originar larg nu mai era ntrebuinat dect metaforic. Cuvntul mousik era o abreviere de la mousik thne, semnificnd arta muzicii, i a pstrat permanent ambiguitatea termenului grecesc de art, care ngloba att teoria ct i practica. Cuvntul mousik semnifica nu numai muzica n accepia modern, ci i teoria muzical, nu numai capacitatea de a produce ritmuri, ci i procesul de producie nsui. (tefan Angi).

7

Geneza cmpului estetic- gndirea cauzal i teleologic (finalist) - gndirea cauzal: Relaia omului cu natura a fost direct, ct vreme i el a fcut parte organic din ea. Aceast relaie direct nceteaz odat cu desprinderea omului din snul naturii. Relaiile directe devin relaii mediate. [...] trind pe pmnt, omul i pierde contactul nemijlocit inclusiv cu hrana - fructele pe care le-a avut i la propriu i la figurat la ndemn. Acum are nevoie de un element mijlocitor - o unealt prin care i menine relaia spre a fi hrnit. Aadar, unealta - de ast dat un b corespunztor - se introduce n relaie devenind verig intermediar, iar relaia imediat transformndu-se ntr-una mediat. Redm sub form triunghiular, mecanismul mediat al raportului dintre fruct-b-om, precum i dubla vectorialitate activ i retroactiv a acestuia:

Aadar, dup primul vector, omul simind foame (1), caut fructul (2), i pentru dobndirea acestuia i ia bul n mn (3). Este un sens pe care vectorul l are la nivelul singular al generalizrii neavnd nici un alt element epistemic n el dect ansa unor eventuale repetabiliti ulterioare, - dar tot pe scara singularului accidental. Potrivit ns retroaciunii, n conformitate cu feed-back-ul cunoscut din cibernetic relaia mediat de sus poate s-i ia o recuren: 1.omul i ia n mn bul i 2.doboar cu acesta fructul, 3.ca s-l aib pe acesta la ndemn dac i va fi foame. Primul cibernetician a fost deci pre-omul. Iar leagnul scopului l-au constituit tocmai instrumentele sale rudimentare: bul, piatra, oasele animalelor vnate.4 - gndirea finalist: Omul primitiv concretiza crezul n puterea magic pe care a atribuit-o colilor i altor oase ale animalelor, coli i oase pe care animalele cndva puternice, mbtrnind, le-au pierdut i pe care omul primitiv, ridicndu-le, a crezut i a simit c preia fora i puterea animalelor. Aceasta pentru c aceti coli i dini sunt pierdui de ctre animal atunci cnd devine btrn i, pe zi ce trece, slbete. Presupunerea inversat concluzioneaz c mbtrnirea i slbirea cauzeaz pierderea acestora... Descartes, de exemplu, n lucrarea sa Pasiunile sufletului explic mnia omului, culminarea mniei sale prin faptul c el se nclzete datorit unor tulburri ale metabolismului corpului; or, tocmai invers, mnia, ajuns la culme, atrage dup sine apariia tulburrilor fiziologice; omul, suprndu-se i devenind mnios se nclzete datorit reaciilor biochimice nsoitoare ale suprrii i mniei sale5 (Dorina unit cu iubirea de sine procur mniei ntreaga agitaie a sngelui pe care o pot pricinui curajul i ndrzneala. Iar ura face ca mai ales sngele bilios, care vine din splin i din micile vene ale ficatului s primeasc aceast agitaie i s intre n inim, unde, din pricina abundenei sale i din pricina naturii bilei cu care este amestecat, strnete o cldur mai aprig i mai arztoare dect cea care poate fi strnit acolo de iubire i de bucurie.6). Magia:4 5

tefan Angi, Prelegeri de estetic muzical, vol. I, Editura Universitii din Oradea, 2004. Idem. 6 Descartes, Pasiunile sufletului, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1984, p.164.

8

Magia imitativ. Ritualul pregtitor al vntorii sau al luptei. Magia decorativ. Ornamentica vaselor de lut. Magia tranzitiv a amuletelor i a totemurilor. Activitile magico-sincretice = rol hotrtor n geneza cmpului estetic: - omul perioadelor sincretice i realizeaz iluzia controlului asupra lumii n imagini magice; - n activitatea sa de zi cu zi ajunge la faza generalizrii cauzale i finaliste la nivelul singularului i al particularului; - apare, deci, scopul direct i - sentimentul nsoitor nemijlocit de scop: emoia; - rezultatul activitii magice se materializeaz n produse integral subiectivizate (simpatice, antipatice, stimate, detestate, respectate etc.) ale omului, i anume: n obiecte emoionale; - iar lumea formelor activitii magice reprezenta o bogie deosebit de mare la nivelul cultelor i ceremoniilor ntreprinse de omul preistoric.7

7

tefan Angi, op.cit.

9

Test de autoevaluare1. Definii termenul i etimologia cuvntului estetic. 2. Explicai termenul kalocagatheia. 3. Enumerai formele magiei.

Rezumatul unitii de nvaren unitatea de nvare sunt definite: obiectul dedublat al esteticii muzicale (frumosul, neles ca i categorie estetic central) i arta geneza cmpului estetic, strns legat de activitile magico-sincretice, bazate pe gndire cauzal i teleologic.

10

Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare1. 2. - aesthesis = cunoatere senzorial (1750 - Alexander Baumgarten) termen desemneaz idealul armonizrii virtuilor morale cu frumuseea fizic, uniunea

dintre bine i frumos, dintre etic i estetic; ideal al educaiei n Grecia antic. 3. Magia imitativ. Ritualul pregtitor al vntorii sau al luptei. Magia decorativ. Ornamentica vaselor de lut. Magia tranzitiv a amuletelor i a totemurilor.

Lucrare de verificare nr. 1Extragei i explicai cele mai interesante definiii ale frumosului. Punctajul va ine cont de: logica selectrii definiiilor (4 puncte), pertinena explicaiilor (5 puncte), un punct din oficiu. Lucrarea va face parte din portofoliu, care se constituie n obiect al evalurii n semestrul I.

Bibliografie minimal1. Angi, tefan, Prelegeri de estetic muzical, Editura Universitii din Oradea, 2004 2. Gilbert, K.E.,- Kuhn, H., Istoria esteticii, Ed.Meridiane, Bucureti, 1972 3. Tatarkiewicz, W., Istoria esteticii, vol.1-4, Ed. Meridiane, Bucureti, 1978

11

UNITATEA DE NVARE NR. 2 ESTETICA SENTIMENTELOR

CuprinsObiectivele unitii de nvare........................................................................................ 12 Lecia 2........................................................................................................................... 13 Estetica sentimentelor ................................................................................................ 13 Rezumatul unitii de nvare......................................................................................... 14 Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ......................................................... 15 Lucrare de verificare nr. 2 ............................................................................................... 15 Bibliografie minimal ..................................................................................................... 15

Obiectivele unitii de nvaren urma parcurgerii unitii de nvare nr. 2 Estetica sentimentelor vei dobndi urmtoarele competene: - cunoaterea terminologiei, a obiectului disciplinei i a metodelor de lucru - nelegerea coordonatelor estetice ale devenirii fenomenului artistic muzical - operarea cu categoriile i intercategoriile estetice - corelarea valorilor estetice muzicale cu celelalte valori fundamentale (etice, tiinifice, filozofice, religioase) - coordonarea informaiei istorice cu analiza estetic de tip structural - integrarea interdisciplinar a valorilor estetice ale muzicii - analizarea estetic a lucrrilor muzicale

12

Lecia 2

Estetica sentimentelorReal Ideal

Lume senzaie percepie reprezentare EMOII - afectivitate - emoii ------------------ Ideifeed-back emoional:

Concret-senzorial concretizare

Universal-abstract abstractizare

individual

particular

universal

n cmpul estetic: orice mesaj apare n contextul stadiului emoional caracterul mijlocitor al emoiilor - se manifest bilateral: generalizare afectiv re-sensibilizarea ideilor abstracte emoiile = existene ontice ale fiinrii omului + abstractizri gnostice activitatea artistic: va re-crea sentimentele la polul realului (ontic) pentru transmiterea concret-senzorial a mesajului cuprins n emoii la polul idealului (gnostic) Caracteristicile de structurare estetic: strnirea interesului omului fa de real abstractizarea particular a concret-senzorialului re-concretizarea particular a universalului abstract ngemnarea particular a concret-senzorialului cu universalul abstract

= = = =

startul estetic al emoiilor transferul estetic al emoiilor finalul estetic al emoiilor condiionarea estetic a emoiilor

13

Test de autoevaluareExplicai urmtoarele sintagme: generalizare afectiv i resensibilizare a ideilor abstracte.

Rezumatul unitii de nvareUnitatea de nvare este proiectat interdisciplinar, mecanismul nelegerii artei fiind explicat apelnd la terminologia oferit de psihologie. Sunt precizate n final caracteristicile de structurare estetic.

14

Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluareGeneralizarea afectiv: demersul de la concret-senzorial la universal-abstract, mijlocit de emoii. Resensibilizare a ideilor abstracte: demersul invers, de la universal la individual.

Lucrare de verificare nr. 2Explicai urmtorii termeni: - senzaie, percepie, reprezentare, emoie, afectivitate.

Not: se va apela la dicionarele de psihologie.

Punctajul va ine cont de: logica selectrii definiiilor (4 puncte), pertinena explicaiilor (5 puncte), un punct din oficiu. Lucrarea va face parte din portofoliu, care: - se constituie n obiect al evalurii n semestrul I;

Bibliografie minimal1. Angi, tefan, Prelegeri de estetic muzical, Editura Universitii din Oradea, 2004 2. Gilbert, K.E.,- Kuhn, H., Istoria esteticii, Ed.Meridiane, Bucureti, 1972 3. Tatarkiewicz, W., Istoria esteticii, vol.1-4, Ed. Meridiane, Bucureti, 1978

15

UNITATEA DE NVARE NR. 3 CATEGORII ESTETICE

CuprinsObiectivele unitii de nvare........................................................................................ 16 Lecia 3........................................................................................................................... 17 Sistemul categoriilor estetice n muzic...................................................................... 17 Sistemul de ax .......................................................................................................... 17 Lecia 4........................................................................................................................... 17 Categoriile latente ale grotescului i absurdului ......................................................... 17 Lecia 5........................................................................................................................... 18 Categoriile fundamentale ale cmpului estetic muzical............................................... 18 Frumosul muzical....................................................................................................... 18 Lecia 6........................................................................................................................... 20 ntruchiparea muzical a sublimului ........................................................................... 20 Lecia 7........................................................................................................................... 21 Tragicul muzical ....................................................................................................... 21 Lecia 8........................................................................................................................... 22 Comicul muzical ........................................................................................................ 22 Lecia 9........................................................................................................................... 23 Formele intercategoriale............................................................................................. 23 Intercategoriile frumosului: Graiosul......................................................................... 23 Manifestarea intercategorial a sublimului: Grandiosul i monumentalul.................... 23 Forme juste ale tragicului........................................................................................ 23 Tragi-comicul............................................................................................................. 23 Interferenele esteticului cu valorile altor cmpuri socio-umane.................................. 24 Non-valoarea i anti-valoarea: kitsch-ul...................................................................... 24 Lecia 10......................................................................................................................... 25 Axele valorilor ........................................................................................................... 25 Rezumatul unitii de nvare ............................................................................ 26 Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ......................................................... 27 Lucrare de verificare nr. 3 ............................................................................................... 27 Bibliografie minimal ..................................................................................................... 27

Obiectivele unitii de nvaren urma parcurgerii unitii de nvare nr. 3 Categorii estetice vei dobndi urmtoarele competene: - cunoaterea terminologiei, a obiectului disciplinei i a metodelor de lucru - nelegerea coordonatelor estetice ale devenirii fenomenului artistic muzical - operarea cu categoriile i intercategoriile estetice - corelarea valorilor estetice muzicale cu celelalte valori fundamentale (etice, tiinifice, filozofice, religioase) - coordonarea informaiei istorice cu analiza estetic de tip structural - integrarea interdisciplinar a valorilor estetice ale muzicii - analizarea estetic a lucrrilor muzicale

16

Lecia 3

Sistemul categoriilor estetice n muzic Sistemul de axpoziia pe ax: echilibru; GROTESC conflict; exagerare cantitativ; lipsa echilibrului; exagerare cantitativ; conflict; TRANSCENDENTAL

categoria estetic: frumos; GROTESC comic; groaz; urt; sublim; tragic; ABSURD

sentimentul nsoitor: senintate sufleteasc GROTESC rs; groaz; fric; nlare triumfal catharsis purificator TRANSCENDENTAL

L E C I A 4Categoriile latente ale grotescului i absurduluitefan Angi:n manifestarea sa de sine stttoare grotescul se bazeaz mereu pe schimbul de esen ntre existena i alter-existena valorii atacate, iar absurdul, pe transcenderea acesteia n esene de dincolo ale cmpului estetic. Categoriile latente ale grotescului i absurdului apar la polii extremi ai cmpului estetic, ambii provenind din aa-zisul anticmp ce nconjoar sfera evenimentelor estetice. Proveniena lor este ns diametral opus: grotescul semnific stadiul nascendi, absurdul, stadiul morendi al condiiei estetice.

Grotescul: - etimologia: fr. grotesque, it. grottesco < grotta peter; ornamentica pereilor unor ncperi subterane spate n pmnt destinate cultului dionisiac al vinului; un tip aparte de ornamente ale grotelor n epoca roman - reapare n arta Renaterii (pictura lui Hieronymus Bosch8) - unul dintre cei mai de seam reprezentani ai teoriei despre grotesc, Friedrich Schlegel9, acord un sens general valabil modului de structurare grotesc n toate domeniile creaiei spirituale, n filosofie, n art i literatur i n tiin deopotriv. Premisa de la care pleac subliniaz caracterul astructuralamalgamat al construciei dintre materie i form. (tefan Angi).8

pictor flamand (1450/53-1516); El red n mod fantastic, cu accente pronunat suprarealiste timpurii teme ale desftrilor pctoase, precum i demascarea neierttoare a acestora, reprezentnd n artele plastice trecerea din stadiul latent al grotescului n gama larg a valorilor estetice manifeste ntre urt i josnic, comic i tragic, inclusiv pierderea perspectivelor transcenderii ctre frumosul i sublimul ceresc... (tefan Angi). 9 filozof, critic i scriitor romantic german (1772-1829).

17

Fr. Schlegel:Dac presupunem drept grotesc oricare ngemnare cu totul arbitrar a formei cu materia, atunci i filosofia i are propriile ei grotescuri ca i poezia.

- romantismul: Victor Hugo (Prefaa la Cromwell): din fecunda mpreunare a tipului grotesc cu tipul sublim se nate geniul modern - grotescul contemporan: anti-teatrul, anti-romanul, anti-piesa muzical (teatrul instrumental) Absurdul - Absurdul devine o valoare poetic asemeni durerii sau iubirii. Doar aprofundnd absurditatea lumii, va aprea o nou claritate, infinit mai izbitoare dect aceea a primei evidene, ce nu rezist unei riguroase critici. - Dada - Trista Tzara (Dada s-a nscut dintr-o exigen moral, dintr-o implacabil voin de a atinge un absolut moral, din sentimentul profund c omul, n miezul tuturor creaiilor spiritului, i afirma preeminena asupra noiunilor srcite a substanei umane, asupra obiectelor moarte ori a lucrurilor ru nsuite.) - Kafka:Am cutat ntotdeauna, s comunic ceva necomunicabil, s explic ceva inexplicabil, s povestesc despre ceva ce am trit pn n mduva oaselor. De fapt este posibil s nu fie nimic altceva dect acea fric de care s-a vorbit att de mult, acea angoas extins peste tot, frica fa de cel mare, ca i faa de cel mic, fric spasmodic naintea cuvntului rostit. Este posibil ca aceast fric s nu fie doar spaim, ci nostalgia dup ceva, care este mai mult dect acea anxietate iritant.

- Alban Berg - Wozzeck - Chance Music (muzica accidentalului) - aleatorismul - muzica minimalist

L E C I A 5Categoriile fundamentale ale cmpului estetic muzicalFrumosul muzical- Platon, Hippias Maior:Frumosul nu e dect desftarea pe care ne-o aduc auzul i vzul.

- Aristotel, Topice:Dac ceva se definete prin doi termeni, conform cu fiecare n parte, ca de pild c frumos e ceea ce e plcut privirii i auzului, atunci acelai lucru poate fi frumos i urt n acelai timp, cci ceea ce e plcut privirii nu este plcut auzului, fiind frumos i urt totodat.

- Hegel (despre frumosul natural):frumosul viu al naturii nu este totui nici frumos pentru sine nsui, nici nu e produs din el nsui ca frumos i pentru a fi fenomen frumos. Frumuseea naturii este frumoas numai pentru altul, adic pentru noi, pentru contiina care cuprinde frumuseea. [...] Aceasta este cauza pentru care spiritul nu este n stare s-i gseasc contemplarea nemijlocit i gustarea adecvatei lui liberti nici n caracterul finit al existenei concrete, n limitarea acesteia i [nici] n necesitatea ei exterioar, vzndu-se silit, din acest motiv, s satisfac nevoia acestei liberti n cuprinsul unui alt domeniu, superior. Acest domeniu este arta, iar realitatea ei este idealul.

- frumosul cotidian: = frumosul sensibilizat ca o valoare adiacent - frumosul artistic: frumos vs. artistic: butada lui Rafael: nu este acelai lucru s pictm o femeie frumoas sau s pictm o femeie frumos - istoric: 18

- perioada preistoric: frumosul sincretic (matriarhatul - Venus din Willendorf) - neolitic: brbatul-lupttor devine etalonul absolut al frumosului - Antichitatea greceasc: kalokagathia (kalos [frumos] + kai [i] + agathos [bine] = idealul armonizrii virtuilor morale cu frumuseea fizic, uniunea indisolubil dintre bine i frumos, dintre etic i estetic cf. Dicionar de neologisme) - Evul Mediu: caracterul transcendental al frumosului; Toma dAquino: frumosul = integritate, proporie, strlucire - Renaterea: umanismul, portretul (om = concept vs. ideal) - n cazul frumosului, sentimentul nsoitor este cel al linitii sufleteti, precum la perechea acestuia, n cazul urtului ntlnim frica. Amndou sentimentele au stadiile lor directe i indirecte. Stadiul direct al linitii sufleteti este buna dispoziie sufleteasc, bucuria, iar n cazul urtului spaima, o fric imediat. Stadiul indirect al fricii l reprezint angoasa, o fric indefinibil a nstrinrii, a imponderabilitii dezechilibrului. Iar stadiul indirect al linitii sufleteti l comport nostalgia; Caracteristic i hotrtor este modul n care aceste dou sentimente se confrunt la nivelele stadiilor direct i indirect ce le corespund. Bunoar, linitea sufleteasc contrasteaz cu frica, punndu-i faza direct fa n fa cu faza indirect a sentimentului fricii, i invers, faza ei indirect se va confrunta cu faza direct a fricii.10 - Joseph Addison11:Frumosul este precauia divin mpotriva indiferenei.

- Edmund Burke, A Philosophical Enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime und Beautiful12, 1757:Calitile frumuseii (de care ne dm seama prin simuri) sunt urmtoarele: - proporii relativ mici - netezimea - varietatea n orientarea prilor componente - ... pri armonios mbinate i nu coluroase - gingia alctuirii - limpezimea i strlucirea culorilor (fr ca acestea s fie puternice i iptoare) Frumosul n muzic nu este compatibil cu acea trie i violen a sunetelor care poate fi folosit pentru a strni alte pasiuni; i nici notele stridente, aspre sau prea profunde; frumosul n muzic se armonizeaz cel mai bine cu sunetele clare, egale i slabe. n muzic tot moliciunea i gingia ne impresioneaz.

- Stendhal13:Frumuseea este o fgduial de fericire.

- Liviu Rusu, Logica frumosului:14Frumosul este una din modalitile existeniale ale omului, i ca atare, alturi de adevr i bine, condiia nlrii i perfecionrii sale. Frumosul cel mai desvrit nseamn cea mai perfect armonizare a formei i coninutului. realitatea empiric ne introduce n lumea aparenelor, n timp ce realitatea estetic ne introduce n lumea esenelor. ... adevrul se bazeaz pe intelect iar binele pe voin, tot aa frumosul are la baz sentimentul. Este meritul abatelui Dubos de a fi remarcat importana sentimentului n domeniul frumosului artistic, iar Kant, susinnd cu trie aceast idee, a ntemeiat autonomia Esteticii, gsind la baza esteticului o funcie sufleteasc autonom, i anume sentimentul. (pp. 18, 42, 53, 55)

- Karl Rosenkranz, O estetic a urtului15:10 11

tefan Angi, op.cit. reprezentant al colii estetice engleze (1672-1719). 12 versiunea n limba romn a fost publicat cu titlul Despre sublim i frumos, Editura Meridiane, Bucureti, 1981. 13 17831842. 14 Cluj, Editura Universitii Regele Ferdinand I, 1946.

19

O estetic a urtului? i de ce nu! Estetica a devenit un nume comun pentru o numeroas grup de concepte care se mpart, la rndul lor, n trei clase. Prima are de-a face cu ideea de frumos, a doua cu aciunea producerii sale, respectiv cu arta, i cea de-a treia cu sistemul artelor, cu reprezentarea ideii de frumos ntr-un anumit mediu, prin intermediul artei. Noiunile aparinnd primei clase le reunim sub titlul de metafizic a frumosului. Dac dezvoltm ns ideea de frumos, analiza urtului devine de neocolit. Noiunea de urt, ca form negativ a frumosului, acoper, aadar, o parte a esteticii. Nu exist nici o alt tiin creia acesta s-i poat fi subsumat, aa c este corect s vorbim de estetica urtului. Nimeni nu se mir cnd n biologie este dezbtut noiunea de boal, n etic cea de ru, n teoria dreptului cea de nedreptate sau n teologie cea de pcat. ... urtul este o noiune ce poate fi conceput doar ca un termen relativ n raport cu o alt noiune [...], cea a frumosului, cci urtul nu exist dect n msura n care exist frumosul, care exprim premisele sale pozitive. Dac n-ar exista frumosul, atunci nici urtul n-ar exista deloc, deoarece el nu este dect o negaie a cestuia. Frumosul este ideea divin, originar, iar urtul negaia ei, avnd ca atare, o existen secundar. (pp. 26, 35)

L E C I A 6ntruchiparea muzical a sublimului- Pseudo-Longinus16, Tratat despre sublim:Cele cinci izvoare ale sublimului care au ca temelie comun darul firesc de a vorbi: - fericita ndrzneal n idei - pasiunea nvalnic i nsufleit - formarea de figuri (de cugetare i de cuvinte) - expresia nobil, alegerea cuvintelor i fraza deosebit de ngrijit) - aezarea i legarea cuvintelor dup demnitatea i mreia lor Dup cum n muzic sunetul principal devine mai plcut datorit aa-numitelor sunete de acompaniament, tot aa i perifraza17 formeaz adeseori un acord cu expresia proprie i contribuie mult la frumuseea ei, mai ales cnd nu are cuvinte umflate i fr gust, ci totul e potrivit plcut i cu msur Mai mult preuiete sublimul cu defecte dect mediocritatea fr cusur Omul e fcut s admire tot ce-i mre

- Edmund Burke: caracterizare dihotomic a frumosului i sublimului:,,Obiectele sublime sunt vaste ca dimensiuni, cele frumoase sunt relativ mici; frumuseea trebuie s fie neted i lustruit; mreia trebuie s fie aspr i neglijent; frumuseea trebuie s evite linia dreapt, dar s devieze pe nesimite de la aceasta; n multe cazuri mreia iubete linia dreapt, iar cnd deviaz de la ea, abaterea este de multe ori brusc; frumuseea nu trebuie s fie obscur; mreia trebuie s fie ntunecat i sumbr; frumuseea trebuie s fie uoar i delicat; mreia trebuie s fie solid i chiar masiv. Simmntul generat de ceea ce este mre i sublim n natur ... este Uimirea: iar uimirea este acea stare a sufletului n care toate micrile sale sunt suspendate, cu un grad oarecare de oroare. Uimirea constituie efectul sublimului n gradul su cel mai nalt; efectele interioare sunt admiraia, reverena i respectul.

- Kant, n Analitica sublimului din Critica facultii de judecare:Sublim este ceea ce, prin simplul fapt c-l putem gndi, dovedete existena unei faculti a sufletului care depete orice unitate de msur a simurilor

- Fr. Nietzsche, Naterea tragediei:arta: ea singur tie s preschimbe acel simmnt de scrb provocat de grozvia i absurditatea existenei n reprezentri ce-i permit s trieti: acestea sunt sublimul 15 16

volum publicat n anul 1853; ediia n limba romn a aprut la Editura Meridiane, Bucureti, 1984. Longinus, care a trit sec. al III-lea, este cel cruia i s-a atribuit scrierea tratatului despre sublim; paternitatea scrierii este ns ndoielnic, motiv pentru care s-a apelat la denumirea de Pseudo-Longinus. 17 Exprimare prin mai multe cuvinte a ceea ce n mod obinuit se red printr-un cuvnt; circumlocuie; grup de cuvinte care nlocuiete un termen propriu.

20

ce mblnzete estetic grozvia, i comicul - descrcare estetic provocat de scrba fa de absurd.

- Nicolai Hartmann, Estetica (1945):Sublimul exist n felurite fenomene ale naturii, n furtun, n spargerea de stnci a valurilor mrii, n cascad, ... n tcerea cmpiei, n cerul nstelat. pentru omul de tiin, multe alte lucruri pot fi i ele cu adevrat sublime: construcia intern a atomului... i legile statistice ale lumii stelelor [= sublimul natural]. Cel ce suport cu stpnire de sine suferina, cel care i sacrific viaa i sntatea n serviciul unei sarcini mree [= sublimul moral]. Sublim n sens estetic, el devine abia acolo unde odat cu admiraia, ctigm distana de a-l contempla n linite i de a permite mreiei lui s acioneze asupra noastr, departe de orice tulburri i orice actualitate. Cele mai pure fenomene ale sublimului se gsesc n domeniul mitului, al religiei i n genere al concepiei de via, chiar al gndirii i reprezentrii filosofice. Cu cea mai mare puritate reiese sublimul ... n artele care nu in de reprezentare: muzica i arhitectura. Muzica l exprim n adncimea dinamicii sufleteti, acolo unde reprezentarea nu ajunge: ea poate exprima sublimul sufletesc, deoarece l poate face s vorbeasc nemijlocit, i prin aceasta provoac aceeai vibraie n asculttor, pune stpnire interioar pe el i l face s o resimt aa cum altfel el nu i resimte dect propria lui via: ca ceva al su. Unde se gsete n muzic sublimul? ... El trebuie s aparin domeniului acelor straturi interioare n care se desfoar micarea vieii sufleteti. Miraculos n muzic este doar faptul c ea poate realiza n straturile ei exterioare expresia aproape adecvat pentru aceasta ... prin libertatea absolut a jocului de forme; coninutul, orict l recunoatem drept micare sufleteasc, rmne totui suspendat ntr-o nedeterminare caracteristic, i numai caracterul dinamicii ajunge expresie. Nedeterminarea aceasta corespunde foarte exact obscuritii n care apare sublimul. Sublimul este acel frumos care vine n ntmpinarea nevoii omului de mreie, de ceva care ne depete, i n acelai timp, nvinge fr efort obstacolele temerii i meschinului omenesc n noi. Cele apte specii ale sublimului: 1. marele i grandiosul; 2. gravul, solemnul, ceea ce ne depete; 3. conturatul, nchegatul-n-sine, perfectul, tcutul i nemicatul plin de mister; 4. ceea ce ne depete (n for i putere); 5. uriaul, enormul, nfricotorul; 6. emoionantul i zguduitorul; 7. tragicul18

- eroul sublim (nevinovat) vs. eroul tragic (care poart vina tragic) - aciunea i situaia sublim se bazeaz pe principiul acumulrii i depirii obstacolelor (Ravel - Bolero; Honegger - Pacific 231) i hiperbolizarea idealului (Schiller: poemul Chezia) - josnicul: Picasso - Guernica

L E C I A 7Tragicul muzical- DEX: Tragic = Categorie a esteticii exprimnd un conflict al crui deznodmnt este nfrngerea sau pieirea, n urma unor mprejurri vitrege, a unor persoane virtuoase, a unor idealuri sau a unor categorii sociale valoroase. - conflictul tragic reflect opoziia dintre: - om i destin (Antichitate), vina tragic fiind nclcarea poruncii divine sau a legii morale - datorie i pasiune, raiune i sentiment (clasicismul francez, sec. al XVII-lea) - mersul istoriei i o personalitate puternic ce ncearc s i se opun, sau lupta dintre instinct i aspiraia spre puritate (epoca modern)18

Hartmann vorbete despre o latur sublim a tragicului.

21

- Aristotel: Definiia tragediei (Poetica):Imitaia unei aciuni alese i ntregi, de oarecare ntindere, n grai mpodobit cu felurile soiuri de podoabe osebit dup fiecare din prile ei, imitaie nchipuit de oameni n aciune ci nu povestit, i care strnind mila i frica svrete curirea acestor patimi

- Schopenhauer: tragicul constituie o afirmare a suferinei imanente vieii, semnific triumful ideilor chiar dac cel care le-a susinut a czut. - Kirkegaard: arat c timpul poate produce tragicul. Timpul ajut la fixarea unei existene precise:noi suntem nluntrul existenei i n existena de aici, care se cuprinde n existena general. Dar faptul c suntem ntr-o existen nsemneaz c de la nceput ne ndreptm ctre moarte.

- Nicolai Hartmann, Estetica (1945):Tragicul n via este prbuirea a ceva omenete de nalt valoare. A resimi plcere n faa unei atare prbuiri ar nsemna perversitate moral. Tragicul estetic ns nu este prbuirea nsi, ci apariia acesteia. Apariia prbuirii a ceva omenete de nalt valoare poate avea foarte bine valoare estetic i poate produce plcerea intuirii - inclusiv a nfiorrii - fr s lezeze sentimentul etic. Plcerea aceasta este atunci un adevrat sentiment valoric al sublimului.

- Vasile Morar, Estetica:Din punct de vedere din nou teoretic, categoria tragicului se prezint ca o categorie nchis. Eroul tragic a fost prins n capcana unor fore de nenvins, de unde i faptul c rezultatul conflictului tragic este dinainte stabilit. Att eroul, ct i spectatorul accept drept sigur faptul incontestabil al dezastrului celui dinti, ceea ce ns contest amndoi este ndreptirea acestui dezastru, tocmai pentru c au contiina acestei inegaliti n situaia tragic a forelor opuse. De unde i faptul c recunoaterea nfrngerii este, pentru ambii, n acelai timp i un protest mpotriva aceleiai inegaliti. Categoria tragicului este eventual categoria estetic cea mai legat de neliniti metafizice i existeniale. Principala problem metafizic const, n aceast privin, n efortul de realizare a irealizabilului; principala problem existenial, n efortul tririi a ceea ce e de netrit. Atingerea intangibilului are loc pe un fond estetic, ceea ce, desigur, constituie i fora artei.

- valoare conflictual - conflict tragic - erou tragic - deznodmnt tragic - grupul statuar Laocoon - n muzic: genuri (opera), formele bitematice (sonata)

L E C I A 8Comicul muzical- anti-idealul comic - relaia necesitate-ntmplare - conflictul comic demascator - structura negativ a eroului comic - n muzic: rondo, variaiuni (R. Strauss - Don Quixote), opera comic - rsul (H. Bergson: rsul este o corecie): satiric, ironic, umoristic - N. Hartmann:Ceea ce ne provoac rsul este totdeauna ceva din domeniul slbiciunii omeneti, al micimii, al meschinului, al aroganei sau prostiei (neroziei); ajunge deja pentru aceast niic lips de logic, mai ales cnd ea se d drept nelepciune important. Pe scurt, orice fel de absurditate intr aici n considerare, nchipuirea, nfumurarea, fanfaronada nainte de toate; mai nevinovat este simpla stngcie i ceea ce ine mai mult de exterior i de accident. Caracterul cu adevrat estetic al plcerii se gsete ... n faptul c ea este pur obiectiv i fr interes practic. Ea nu privete niciodat persoana lovit, ci

22

fenomenul, ntmplarea ca atare. Mila i bucuria de rul altuia, care o pot nsoi, nu aparin fenomenului estetic, ci atitudinii etice.

- Tudor Vianu:- Pentru Vischer19, toate formele artei, comicul i umorul, sublimul sau tragicul, rezult din dozri diferite ale frumosului i urtului i din variate raporturi dialectice ntre ele. Toate formele artei sunt deci alterri ale frumosului pur i adevrata problem estetic este aceea a modificrilor frumosului.

L E C I A 9Formele intercategoriale- Semnificaia conceptului de intercategorie are sensul de a sublinia stadiul particular de manifestare a valorii respective. n acest stadiu, fiinarea valorii nu mai este ermetic n imanena categoriei sale pure ce o definete propriuzis, ci dincolo sau dincoace de aceast imanen. [...] Paradoxal vorbind, ipostaza intercategorial reprezint o impuritate adecvat. Ca ipostaz relativ, deosebete valoarea considerat intercategorial de existena sa absolut.20

Intercategoriile frumosului: Graiosul- continuitate vs. discontinuitate - Edmund Burke:Graia se leag de atitudini i micare ... pentru a fi graios trebuie s dispar orice aparen de greutate

- Schiller:Graiosul este frumusee n micare.

Manifestarea intercategorial a sublimului: Grandiosul i monumentalul- grandios = manifestri procesuale, dinamice (muzica) - monumental = modelare spaial, plastic - generalizarea hiperbolei: gradarea i acumularea

Forme juste ale tragicului- structura contrastelor conflictuale - patetic, maiestuos

Intercategorii ale comicului- umoristic (ierttor) - ironic (caustic) - satiric (demascator)

Tragi-comicul- figura prototip: Don Quijote (Cervantes)

19 20

Friedrich Theodor Vischer (1807-1887), estetician german. tefan Angi, op.cit.

23

Interferenele esteticului cu valorile altor cmpuri socio-umaneKalocagatheia (frumos+bine) Demonicul (frumos+ru) Romanticul (urt+bine)

Non-valoarea i anti-valoarea: kitsch-ulKitsch21(lb. german) = a face ceva de mntuial, a degrada, lips de stil + confort - este: - un viciu cldu i dulceag, msura omului mediocru - o stare de spirit cristalizat n obiecte - o form patologic de art, un aspect psiho-patologic al vieii cotidiene - se situeaz ntre art i conformism - frumos este ceea ce a fost declarat ca atare de ctre o clas socio-cultural suficient de influent - principiile kitsch-ului: - p. inadecvrii - p. cumulrii (ochelari de soare cu radio cu tranzistori) - p. perceperii sinestezice - p. mediocritii - p. confortului - Nitzsche: O muzic nu ncepe s aib efect magic dect n clipa n care auzim n ea glasul propriului nostru trecut [!!] - n muzic nu exist puni ntre clasele sociale; kitsch-ul este factor de segregaie

21

Abraham Moles, Psihologia kitsch-ului.

24

L E C I A 1 0Axele Valorilor(axa estetic) frumos

libertate axa asuprire legalitate axa uzurpare bine axa ru adevr axa fals mntuire axa damnaiune nelepciune axa ignoran filozofic religioas tiinific etic juridic politic

urt ( axa estetic)

25

Test de autoevaluarePlasai pe sistemul de ax categoriile estetice i sentimentul nsoitor aferent.

Rezumatul unitii de nvareCele 8 lecii detaliaz sistemul categoriilor estetice n muzic. Este configurat i explicat sistemul de ax grotesc-transcendental, dup care sunt investigate categoriile fundamentale: frumosul, sublimul, tragicul, comicul. n sens complementar, sunt explicate i categoriile urt, josnic, precum i grotescul i absurdul. Sunt explicate intercategoriile estetice, interferena axei estetice cu valorile altor cmpuri socio-umane, precum i anticategorii estetice (kitsch-ul).

26

Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluarecategoria estetic: frumos; GROTESC comic; groaz; urt; sublim; tragic; ABSURD

sentimentul nsoitor: senintate sufleteasc GROTESC rs; groaz; fric; nlare triumfal catharsis purificator TRANSCENDENTAL

Lucrare de verificare nr. 3Precizai i explicai: - sentimentele nsoitoare ale categoriilor estetice; - principiile de construcie ale categoriilor estetice; - intercategoriile estetice i corelarea acestora cu categoriile de baz.

Punctajul va ine cont de: logica selectrii definiiilor (4 puncte), pertinena explicaiilor (5 puncte), un punct din oficiu. Lucrarea va face parte din portofoliu, care: - se constituie n obiect al evalurii n semestrul I;

Bibliografie minimal1. Angi, tefan, Prelegeri de estetic muzical, Editura Universitii din Oradea, 2004 2. Gilbert, K.E.,- Kuhn, H., Istoria esteticii, Ed.Meridiane, Bucureti, 1972 3. Tatarkiewicz, W., Istoria esteticii, vol.1-4, Ed. Meridiane, Bucureti, 1978

27

UNITATEA DE NVARE NR. 4 OPERA DE ART

CuprinsObiectivele unitii de nvare........................................................................................ 28 Lecia 11......................................................................................................................... 29 Modelul stratificat de analiz estetic a creaiilor muzicale. Obiectul artei. Mijloacele de expresie .......................................................................................................................... 29 Lecia 12......................................................................................................................... 29 Modelul stratificat de analiz estetic a creaiilor muzicale. Habitusul. Interpretarea. . 29 Lecia 13......................................................................................................................... 30 Modelul stratificat de analiz estetic a creaiilor muzicale. Forma interioar. Esena. 30 Lecia 14......................................................................................................................... 30 Mediul omogen al artelor; Temporalitatea, spaialitatea i spaio-temporalitatea imaginii muzicale; auditivul, vizualul i audiovizualul manifestrii sale........................................ 30 Rezumatul unitii de nvare......................................................................................... 32 Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ......................................................... 33 Lucrare de verificare nr. 4 ............................................................................................... 34 Bibliografie minimal ..................................................................................................... 34

Obiectivele unitii de nvaren urma parcurgerii unitii de nvare nr. 4 Opera de art vei dobndi urmtoarele competene: - cunoaterea terminologiei, a obiectului disciplinei i a metodelor de lucru - nelegerea coordonatelor estetice ale devenirii fenomenului artistic muzical - operarea cu categoriile i intercategoriile estetice - corelarea valorilor estetice muzicale cu celelalte valori fundamentale (etice, tiinifice, filozofice, religioase) - coordonarea informaiei istorice cu analiza estetic de tip structural - integrarea interdisciplinar a valorilor estetice ale muzicii - analizarea estetic a lucrrilor muzicale

28

Modelul stratificat de analiz estetic a creaiilor muzicale22Lecia 11 a) obiectul artei:mousik arte plastice: pictur arte dinamice: dans: poezie: muzic: dans mediu arhitectur peisaj, natur moart real balet (figurativ) epic muzic programatic muzic [raport] basorelief compoziie sentiment joc (expresiv) dramatic muzic instrumental poezie om sculptur portret, nud ideal poem coregrafic (ideatic) liric muzic vocal

b) mijloacele de expresie 1. Simbolul i alegoria (caracter convenional vs. analogie) 2. Grupul metaforei a) comparaia (dedublarea semnificantului) b) epitetul (reducerea semnificantului la o singur trstur) c) personificarea (umanizarea semnificantului) d) metonimia (codificarea elementelor componente n relaii contextuale, in praesentia - contiguitate) e) metafora propriu-zis (decodificarea elementelor componente, pe baz de analogie, selectate i substituite in absentia) 3. Ideograma (desenul ideii) 4. Pars pro toto (parte pentru ntreg) (prezentarea parial a semnificantului fr reducerea semnificaiei) 5. Hiperbola i litota (mrirea/micorarea semnificantului) Lecia 12 c) habitusul (forma exterioar)formele cu trio rondo variaiuni fuga sonat comparaia (gradul zero abatere) comparaia metaforizat (simbolizat simbolizant) comparaia i metonimia (contiguitatea) metonimia metafora

Din punct de vedere al melos-ului, istoria formelor muzicale (genurilor? n.n.) apare ca istoria opoziiilor dintre polifonie i omofonie:Opoziie: muzica instrumental muzica vocal-instrumental polifonie fug (baroc) cantate, oratorii (baroc) omofonie sonat (clasicism) oper (clasicism romantism)

Form

Organizarea materialului sonor polifonie omofonie

Tematism

Procedee de generalizare retoric metonimie metafor

Categorie estetic

Fuga Sonata22

monotematism bitematism

sublim tragic (catharsis)

tefan Angi, op.cit.

29

d) interpretarea tefan Angi: Aspecte psiho-estetice ale interpretrii muzicale:Analiznd estetica sentimentelor, am constatat c ele dispun de o trstur important, reprezentnd dublul lor stadiu coexistent, cel emoional direct i cel afectiv indirect. Aspectele psiho-estetice ale interpretrii vizeaz n primul rnd aceast legitate. Interpretul i interpretarea are n vedere trecerea inteniilor compozitorului i a strii contemplative a publicului n stadiul direct emoional. Muzica trebuie s fie trit, re-trit i experimentat nemijlocit. Numai i numai n aceast form interpretarea valideaz i celelalte legiti ale sentimentului nsoitor: indic vectorialitatea comunicrii mesajului spre pregtirea tensiunii, spre realizarea ei i apoi spre rezolvarea acesteia. De asemenea, elementul evocativ din trecut respectiv, anticipativ a viitorului, i nu mai puin prelungirile ctre ieri i ctre mine, pot evidenia relativa independen a sentimentelor numai n stadiul lor emoional direct. i, n fine, emoiile reprezint modul de existen dinamic a interpretrii. Acest mod de transmitere a ncrcturii emoionale n cadrul interpretrii face posibil sensibilizarea i plasticizarea adecvat a mesajului, a valorii estetice cuprinse n cadrul discursului muzical nvederat.

Lecia 13 e) forma interioar Eroii Aciunea Situaia Structura Arhitectonica f) esena tefan Angi:Esena artei const n esenializarea mesajului i ... din structurarea artistic a temei. Drumul ctre esen este mai important dect esena nsi.

Lecia 14

Mediul omogen al artelor; Temporalitatea, spaialitatea i spaio-temporalitatea imaginii muzicale; auditivul, vizualul i audiovizualul manifestrii sale:23

23

tefan Angi, Op.cit.

30

Obiectual vs. noional (tefan Angi):mai noionalmai puin obiectual

mai puin noional

Universal Idee POEZIA

Particular Sentiment MUZICA

mai obiectual

Concret-senzorial Real PICTURA

31

Test de autoevaluare1. Definii mijloacele de expresie prin prisma raportului semnificat-semnificant. 2. Plasai muzica n csua corespunztoare din tabelul care explic artele prin prisma relaiei dintre spaial-temporal, auditiv-vizual. 3. Plasai poezia, muzica i pictura n tabelul care explic artele prin prisma raportului obiectual-noional.

Rezumatul unitii de nvareLeciile unitii de nvare configureaz un model stratificat de analiz estetic a creaiilor muzicale. Cele 6 straturi ale modelului imaginat se raporteaz implicit i la celelalte arte (dansul i poezia). Sunt deasemenea precizate corelaiile ntre teoria structural a formei muzicale i mijloacele/procedeele retorice specifice artei muzicale. n spiritul modelului analitic sunt precizai termenii care definesc i explic artele n general i muzica n particular: temporalitatea, spaialitatea, auditivul, vizualul, obiectualul, noionalul.

32

Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare 1. Simbolul i alegoria: legtur slbit sau convenional ntre semnificat i semnificant.Grupul metaforei a) comparaia (dedublarea semnificantului) b) epitetul (reducerea semnificantului la o singur trstur) c) personificarea (umanizarea semnificantului) d) metonimia (codificarea elementelor componente n relaii contextuale, in praesentia - contiguitate) e) metafora propriu-zis (decodificarea elementelor componente, pe baz de analogie, selectate i substituite in absentia) Ideograma (desenul ideii) Pars pro toto (parte pentru ntreg) (prezentarea parial a semnificantului fr reducerea semnificaiei) Hiperbola i litota (mrirea/micorarea semnificantului) 2.

3.mai noionalmai puin obiectual

mai puin noional

Universal Idee POEZIA

Particular Sentiment MUZICA

mai obiectual

Concret-senzorial Real PICTURA

33

Lucrare de verificare nr. 41. Corelai mijloacele de expresie cu tiparele de form cunoscute. 2. Precizai procedeele de generalizare retoric precum i categoria estetic corespunztoare formelor de fug i sonat.

Bibliografie minimal1. Angi, tefan, Prelegeri de estetic muzical, Editura Universitii din Oradea, 2004 2. Gilbert, K.E.,- Kuhn, H., Istoria esteticii, Ed.Meridiane, Bucureti, 1972 3. Tatarkiewicz, W., Istoria esteticii, vol.1-4, Ed. Meridiane, Bucureti, 1978

34

BIBLIOGRAFIEI. Obligatorie Angi, tefan, Prelegeri de estetic muzical, Editura Universitii din Oradea, 2004 Tatarkiewicz, W., Istoria esteticii, vol.1-4, Ed. Meridiane, Bucureti, 1978 Gilbert, K.E.,- Kuhn, H., Istoria esteticii, Ed.Meridiane, Bucureti, 1972 II. Facultativ Aristotel, Poetica, Editura Academiei, Bucureti, 1965 Augustin, De Musica, Editura Univers, Bucureti, 2000 Bergson, H., Teoria rsului, Iai, 1992 Burke, E., Despre sublim i frumos, Editura Meridiane, Bucureti, 1981 Blaga, L., Trilogia culturii, ELU, Bucureti, 1969 Clinescu, G., Principii de estetic, Editura Fundaia regal, Bucureti, 1939 Croce, B., Estetica, Editura Univers, Bucureti, 1970 Cuclin, D., Tratat de estetic muzical, Tip. Oltenia, Bucureti, 1933 Dante, Opere minore, Editura Univers, Bucureti, 1976 Descartes, Pasiunile sufletului, Editura Stiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1884 Diderot, Nepotul lui Rameau, BPT, Bucureti, 1972 Eco, U., Opera deschis, Editura Univers, Bucureti, 1969 Eliade, M., De la Zamolxis la Genghis-Han, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1980 Frazer, J.G., Creanga de aur, vol.I-V, Editura Minerva, Bucureti, 1980 Ghyka, M.C., Estetica i teoria artei. Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1981 Grupul M, Retorica general, Editura Univers, Bucureti, 1974 Hartmann, N., Estetica, Editura Univers, Bucureti, 1974 Hegel, Despre art i poezie, Editura Minerva, Bucureti, 1979 Hogarth, W., Analiza frumosului, Editura Meridiane, Bucureti, 1981 Hugo, V., Despre literatur, ESPLA, Bucureti, 1957 Ingarden, R., Studii de estetic, Editura Univers. Bucureti, 1978 Kant, Critica facultii de judecare, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1981 Leonardo da Vinci, Tratatul despre pictur, Editura Meridiane, Bucureti, 1971 Lessing, G.E., Laocoon; n Opere vol.I. ESPLA, Bucureti, 1958 Liiceanu, G., Tragicul, Editura Univers, Bucureti 1975 Moles, A., Psihologia kitsch-ului, Editura Meridiane, Bucureti, 1980 Moutsopoulos, E., Categoriile estetice, Editura Univers, Bucureti, 1976 Noica, C., Cuvnt mpreun despre rostirea romneasc, Editura Eminescu, Bucureti, 1987 Platon, Opere, vol.I-VII, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1974-1993 Ricoeur, P., Metafora vie, Editura Univers, Bucureti, 1984 Ralea, M., Prelegeri de estetic, Editura tiinific, Bucureti, 1972 Rodin, A., Arta, Editura Meridiane, Bucureti, 1968 Rosenkranz, K., O estetic a urtului, Editura Meridiane, Bucureti, 1984 Schiller, Fr., Scrieri estetice, Editura Univers, Bucureti, 1981 Rusu, L., Logica frumosului, ELU, Bucureti, 1968 Servien, P., Estetica, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1975 Strauss, Cl-L., Antropologia structural, Editura Politic, Bucureti, 1978 Todorov, T., Teorii ale simbolului, Editura Univers, Bucureti, 1983 Todu, S., Formele muzicale ale barocului n operele lui J.S.Bach, vol. 1-3, Editura Muzical, Bucureti Vianu, T., Estetica, ELU, Bucureti, 1968 Vico, G., tiina noua, Editura Univers, Bucureti, 1972 Vulcnescu, R., Mitologie romn, Editura Academiei, Bucureti, 1985 35

Winckelmann, J.J., Consideraiuni asupra imitrii operelor greceti n pictur i sculptur; n vol. De la Apollo la Faust, Editura Meridiane, Bucureti, 1978 x x x, Arte poetice. Antichitatea, Editura Univers, 1970 x x x, Dicionar de estetic general, Editura Politic, Bucureti, 1972 x x x, Dicionar de termeni literari, Editura Academiei, Bucureti, 1976 x x x, Dicionar de termeni muzicali, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1984 x x x, Direcii n critica i poetica francez contemporan, Editura Junimea, Iai, 1983 x x x, Gndirea lui Goethe n texte alese, I-II, BPT nr.761, 762 Editura Minerva, Bucureti, 1973 x x x, Lucrri de muzicologie, vol. 1-22, Conservatorul Gh.Dima, Cluj-Napoca, 1965-1991 x x x, Poetic i stilistic. Orientri moderne. Editura Univers, Bucureti 1972

36


Recommended