+ All Categories
Home > Documents > estetica curs

estetica curs

Date post: 06-Nov-2015
Category:
Upload: antoanelacoman
View: 88 times
Download: 14 times
Share this document with a friend
Description:
curs
50
Introducere în esteticăşi tipologia formei Mirela Duculescu
Transcript
  • Introducere n estetic i tipologia formei

    Mirela Duculescu

  • Stefan Sagmeister, Aiga Detroit poster, 1999

    Stefan Sagmeister, Lou Reed poster, 1996

    Wassily Kandinsky,1923

  • Birdie, Ingo Maurer, 2002

  • Culturi de orez, Japonia 1993

  • Noiunea de estetic aplicat artei i designului, aa cum o nelegem azi, are o istorie complex deoarece nsi accepiunea artei/designului cuprinde aceast istorie.

    Mai mult, aceast relaie este complicat de raportul existent ntre estetic, art i filosofie care opereaz cu concepte abstracte precum Frumosul, Binele, Adevrul. Se voraduga scopul i gustul ca judecat estetic subiectiv (Kant).

  • Arta i deprinderea manual

    Pentru greci, techn nsemna att deprinderea de a face ceva, dar i art, metod i chiar viclenie. Pentru Aristotel, ea este o dispoziie legat de producere a ceva i nsoit de reguli.

    (Aristotel, Etica Nicomahic, VI, 4)

  • Pentru Aristotel, techn nsemna ceea ce era produs prin folosirea mijloacelor

    tehnice i teoretice. El distinge ntre lucruri care sunt

    produsul creaiei (poiesis), al aciunii (praxis), cele dou fiind distincte.

    Doar poiesis nsoit de raiune este considerat art.

    Cuvntul latin ars denumeste ansamblul de procedee folosite pentru producerea unui anume rezultat i mai denumete ceea

    ce e produs artificial, care se opune tiintei (cunoatere independent de aplicaii) i puterii creatoare a naturii. (Pop)

  • Artistul nu s-ar deosebi de meteugar pentru gnditorii greci.

    Mai trziu, definiia artei va va include ceea ce se va numi artele liberale (deasupra crora trona Filosofia), activiti pentru timpul liber ale unui om/cetean liber n vederea pregtirii lui pentru funcii publice sau politice (spre deosebire de un sclav) i, n opoziie cu acestea, artele mecanice sau servile care presupun practici manuale diverse i procedee materiale de fabricare

    (inclusiv cele artistice).

  • Arta va grupa preocupari diverse precum: arhitectura, gravura, muzica, pictura, sculptura, pe de o parte, obiectele fabricate (cum ar fi cele din olrit sau cele utile ori doar decorative etc.), dar i arta oratoriei, medicina sau arta culinar.

    De aceea, artitii s-au grupat n bresle asemenea meteugarilor. Renaterea va recunoate statutul artistului n calitate de creator (fcnd deosebiri ntre artele majore i cele considerate minore).

  • Arte liberale (artes liberales, ingenuae) motenit de la greci i romani, sistemul clasic de educaie medieval se baza

    pe arte liberale, fiind compus din triumvium (logic, gramatic i retoric sau oratorie sau art a discursului) i

    quadrivium (aritmetic, geometrie, muzic i astronomie).

    Arte servile sau mecanice ndeletniciri manuale (inclusiv practicile artistice)

    Arte plastice (arte majore) terminologie nvechit, cu originea din latinescul ars i din grecescul plastikos, definea la origine artele

    exprimate tridimensional, precum sculptura sau arhitectura, nglobnd ulterior pictura, desenul i gravura. Se refer la obinerea

    formei prin modelarea materialului.

    Artele decorative sau arte aplicate (arte minore - ornamente aplicate unei forma de baz) erau considerate minore n raport cu

    cele plastice, majore; ulterior se discut despre arte aplicate n industrie.

  • Arta i tehnica Platon distinge trei categorii de creatori:

    zeul, demiurgul, care pune ordine n natura; meteugarul care fabric un obiect corespunztor Ideii sau

    Formei acestuia;

    pictorul care imit, reprezint obiectul, dar nu aa cum este el n mod ideal, ci aa cum pare, adic realizeaz o a treia producere, creaie pornind de la natur. n acest caz, cel mai uor este pentru artist (pictor) care nu are altceva de fcut dect s plimbe o oglind n toate direciile pentru a da natere aparenelor (phainomena) tuturor lucrurilor, consider Socrate.

  • Distincia pe care se ntemeiaz aceast viziune este finalitatea care i e atribuit acestei deprinderi manuale: a da o folosin posibil obiectului fabricat fie n vederea unei cunoateri, fie pentru o activitate practic ulterioar.

    Pentru greci, arta nu se reduce la practic, ea conine i o anume cunoatere a cauzelor adic elemente raionale deci cu caracter universal. Este vorba de cunotinte legate de activitatea de producere.

  • Hidrie greceasc, sec. V BC

    Scaunul lui Hatnofer, Egipt, sec. XIV BC, lemn de chiparos, abanos, sfori de in

  • Toalete comunale/publice greceti(sus) i romane (jos)

    Vas de toalet victorian

  • Arh. Rem Koolhaas, toalet public, Grningen, 1996

  • Arta i filosofia

    n Republica X, Platon defineste arta ca imitaie, dar nu a unei Idei sau a unei realiti inteligibile, ci a unei aparene, a unei

    imagini.Platon considera c frumuseea se afl n natur i n moralitate.

    El i condamn pe artiti i pentru faptul c ar introduce imoralitatea, corupia moral n cetate. Ei nu ating nici Ideea de

    Frumos i nici pe aceea de Bine cci rmn la nivelul reprezentrilor. (Pop)

    Aristotel reabiliteaz noiunea de imitatie (mimesis) n art, problema relaiei dintre oper i modelul ei. Arta nu copiaz

    natura, ci este capabil s o produc. Aristotel introduce un nou concept n teoria despre creaia artistic

    telos (scopul), finalitatea.

    Aristotel apropie binele de frumos. El atribuie oricrei reprezentri capacitatea de purificare a pasiunilor (catharsis). (Pop)

  • Potrivit lui Platon, arta este imitaie, dar nu a unei Idei sau a unei realiti inteligibile, ci a unei aparene, a unei imagini. Tocmai de aceea, arta se plaseaz pe a treia treapt fa de adevr.

    Dac rmnem cu faa ndreptat spre umbrele pe care le vedem proiectate pe peretele peterii lumii sensibile, suntem captivii artitilor care sunt niste arlatani ce ne ndeprteaz de lumea adevrat a Ideilor. Doar filosoful este cel care, prin discursul lui raional (logos) ne invit s cutm adevrul inteligibil.

  • Potrivit lui Platon, exist mai multe tipuri de imitaii n funcie de tipurile de imitatori care sunt legate de tipologia creaiei:

    Divin (lucruri reale, animale, psri etc. i reproduceri ale originalelor)

    Uman (lucruri reale precum case sau imaginea lor, de ex. pictura care nfieaz o cas ce poate fi o imagine asemntoare/copie fidel sau imagine ce pare asemntoare/fantasm) cu diferena ntre imitaie corect i imitaie distorsionat.

  • Platon utilizeaz alegoria peterii (care reprezint ignorana) pentru a explica c lumea invizibil este inteligibil i c lumea vizibil (format din umbre ale ideilor sau formelor perfecte, adic acele prototipuri sau reprezentri abstracte a unor tipuri sau proprieti a lucrurilor pe care le vedem n jurul nostru, arhetipuri universale) este neltoare i neinteligibil. Lumea material care ne nconjoar nu este una real, ci numai o umbr a lumii reale.

    Not: la Platon i vechii elini, prin noiunea de Form (eidos) alturi de nelesul de nveli, (morph) se nelegea ideea sau principiul venic.

  • Estetica disciplin filosofic

    O dat cu apariia tiintei moderne, distana dintre cunoatere i art se mrete cci se pun limite nelegerii umane.

    Organizarea cunotinelor noastre n Enciclopedia lui Denis Diderot (scriitor, filosof) i Jean Le Rond DAlembert (matematician, filosof) din secolul XVIII confer locuri bine precizate tiinelor, tehnicilor i artelor potrivit divizrii spiritului n faculti (raiune, memorie, imaginaie).

  • Dar sfera subiectivitatii este nc slab definit. Ea cuprinde senzaiile, imaginaia, sentimentul, pasiunile, tot ceea ce filosofii au cutat s defineasc cu ajutorul conceptelor fr s reueasc s ating noiuni clare i valabile.

    n Saloane, Diderot i exprim entuziasmul personal, lsnd fiecruia libertatea de a exprima o judecat diferit de a sa. Separarea definitiv de clasicism, teologie i filosofie de inspiratie platonician se stabileste odat cu decizia de a consacra studiului sensibilitii o tiin autonom.

  • Diderot i DAlembert, Enciclopedie pentru tiine, arte i meserii, 1751-1772, 28 volume, Iluminism/pagina din arta pantofarului

  • Termenul estetic apare prima dat n 1750 n lucrarea lui

    Alexander Baumgarten,Aesthetica unde frumosul este

    raportat la subiectivitatea uman pentru a fi definit prin

    gust, adic plcerea (hedon) pe care frumosul o poate induce n noi prin senzaii i sentimente.

    Estetica este tiinta cunoaterii senzoriale, a cunoaterii

    sensibile. Este o terminologie preluat din limba elin

    ta estet/aisthesis nseamn cele sensibile, opuse celor

    inteligibile prin raiune (ta-noet).

  • CONCEPTUL DE FORM N ESTETIC I TIPOLOGIA FORMELOR

    Prin termenul de form vom nelege, acel ansamblu de elemente capabile a delimita i semnaliza vizual orice prezen n spaiu. Din acest punct de vedere cuvntul form posed mai multe accepiuni:

    el desemneaz, mai nti, aspectul exterior (culoare, linie, volum etc.), neprecizabil, al unei prezene fizice determinate.

    el desemneaz apoi conturul sau profilul acesteia. Form devine, n asemenea mprejurri, sinonim cu figur.

    Atunci cnd respectul contur sau profil se apropie de nite limite considerate, n virtutea experienei, ca fiind proprii unui anume tip de prezene fizice perceptibile prin vz, cuvntul form posed accepiunea de tipar. Vechii greci aveau pentru form att morph (nsemnnd nveli), ct i eidos (nsemnnd idee, principiu venic).

    n limba german, termenul de form (Gestalt) a generat termenul gestalten, a da natere unei forme, a crea o oper.

  • Categoria estetic de frumos Ceea ce este frumosul pentru noi astzi, elinii numeau Kaln,

    iar latinii --pulchrum. Acest ultim termen a disparut n latina renascentist, lsnd locul unui cuvnt nou bellum (de la ,,bonum", diminutivat ,,bonellum", abreviat ,,bellum") devenit n italian ,,bello", n francez beau, iar n englez beautiful. n romn s-a pstrat termenul frumos n care se recunoate uor latinescul formosus.

    Este important i pentru c putem distinge ntre o teorie cu privire la frumos i o definiie dat frumosului.

    Se poate accepta astfel c, atunci cnd se spune c frumosul e ,,ceea ce place cnd e privit", noi dm o definiie frumosului, iar atunci cnd spunem, de pild, c ,,frumosul const n alegerea proporiilor, n dispunerea adevrat aprilor, n fapt, n mrime, calitate i cantitate i-n raportul lor reciproc", atunci formulm o teorie despre frumos.

  • CATEGORII ESTETICE

    n legtur cu tradiia greco-latin i cu cea iudeo-cretin, cu meditaia filosofic, etica i religia, estetica a dezvoltat un complex de

    termeni frumos (variante: drgu, mirific, pitoresc, minunat, fermector, idilic,

    feeric)sublim (variante: grandios, colosal, magnfic, eroic, monumental,

    solemn i somptuos)graios (variante: fin, delicat, elegant, suav diafan, ginga)

    tragic (variante: dramatic, melodramatic)comic (variante: nostim, ridicol hazliu, amuzant

    urt (noiune ce poate fi conceput doar ca un termen relativ, n raport cu o alt noiune care este cea a frumosului, cci urtul nu exist dect n msura n care

    exist frumosul, care exprim premisele sale pozitive; mai multe detalii la

    Karl Rosenkranz, Estetica urtului / Aesthetik des Hsslichen, 1853) absurd, bizarbanal, anost

    grotesc, monstruos etc.

  • DECOR/ DECORAIEI ORNAMENT/ORNAMENTAIE

    Mner sec. XVII Mner de u, Bauhaus Dessau,Walter Gropius, 1923

  • Mner de u, Walter Gropius, vilaTugendhat (arh. Mies van der Rohe,

    1930)

  • Hendrik Berlage (Art Nouveau ,1916)

    Wilhelm Wagenfeld (Bauhaus, 1924)alam placat cu nichel

  • vas Art Nouveau, L.C. Tiffany, 1915

  • Decorul reprezint un ansamblu de forme aplicate unei alte forme (fie aceasta o form spaial) pentru a-i sublinia estetica. Forma-suport poate comporta o anumit compoziie decorativ, cu elemente de decoraiune care se subordoneaz formei unitare.

    Ornament, cu derivatul su ornamentaie, reprezint motiv geometric, fitomorf, zoomorf sau antropomorf ce are funcia de a orna, de a spori calitatea estetic a unui obiect de art, a unui monument sau a unui edificiu arhitectonic, fiind creat odat cu structura sau forma suport sau aplicat ulterior (Dicionar de Art, vol. 1, 1995). Relaia ntre ornament i utilitatea operei pe care o orneaz este o problem extrem de dezbtut n istoria artei i designului. Ornamentul este element al decorului unitar. Odat distrus forma-suport, ornamentul devine martor i i pierde valoarea estetic iniial.

  • n teoria clasicist, potrivit lui Vitruviu i idealului su, ornamentul trebuie s se integreze funciei, s o serveasc i s o exprime. Reprezint adecvarea formei la coninut, chestiune care va ocupa un rol central n arhitectur i design.

    Utilizarea ornamentului excesiv n design a suscitat dezbateri nc din sec. al XIX-lea (cnd designul ncepe s fie recunoscut ca practic autonom). Teoreticieni i practicieni precum Adolf Loos, prin celebrul su articol Ornament and Crime (1908),

    au anticipat antipatia modernist pentru artele decorative.

    Adept al Micrii Moderne, teoreticianul Herbert Read asemuia ornamentul, n importanta sa carte Art and Industry (1934), cu un semn al decadenei, bazat pe acelai care instinct determin anumite persoane s scrijeleasc pereii din toalete, iar pe alii s scrie pe sugativ.

  • ESTETIC I KITSCH

    Cuvntul kitsch a aprut la Munchen, n 1860; kitschen nseamn a face ceva de mntuial, iar verkitschen, a degrada, a poci, a mslui. (Abraham Moles, 1977)

    Cuvnt cu etimologie obscur, termenul definete obiecte pseudo-artistice, caracterizate prin lipsa sau mimarea emoiei autentice, idilic i dulceag, recurs la substitute ieftine, imitare ieftin a altor materiale (lemnul vopsit ca s imite marmura, plastic imitnd metalul), suprafete cu compozitii confuze, inadecvare si vulgaritate.

    Aceste produse de prost-gust duc la degradarea semnificaiei unor valori spirituale, fiind asociate azi cu domeniul artizanatului i al obiectelor industriale de larg consum.

  • Rednd sintetic (dup Abraham Moles) obiectul kitsch este n general caracterizat de contururi cu ct mai complexe cu att mai nclcite, de suprafee rareori nentrerupte i adesea ncrcate cu reprezentri de simboluri sau ornamente forate, de contraste stridente de culori sau de tonaliti fade, de materialele ncorporate adesea deghizate prin acoperiri de imitare ieftin a altor materiale (lemnul vopsit ca s imite marmura, plastic imitnd metalul, zamac almit, bronz aurit) etc.

    Adugm acestor trsturi i elementele de stilizare exagerat a formelor menite s ocheze prin geometrii i asimetrii alambicate ori dimpotriv, prin simplificri brutale, sau prin mimarea ieftin a unor imagini din lumea tehnicii, artei sau biologiei (fitomorfe, zoomorfe, antropomorfe) asociate forat unor produse de consum (obiecte de scris, de iluminat etc.).

  • Uneori are i o latur umoristic involuntar sau asumat n postmodernism, Dada i arta pop. Criticul italian Gillo Dorfles

    este cel care analizeaz multiplele aspecte ale iconografiei culturii pop n colecia de eseuri intitulat

    Kitsch the World of Bad Taste (1969).

    Garriris Chair, designer Javier

    Mariscal, placaj istructur tubular de

    oel cromat, 1988

  • Attila, Saint Espirit and Napoleon, Gnomes, Ph. Starck, 1999; Kartell

  • n consonan cu rdcinile etimologice, cuvntul kitsch

    are ntotdeauna conotaii negative sau chiar peiorative, desemnnd inadecvarea i prostul gust n general.

  • Muzeul sufrageriilor/facebook, Claudiu Cobilanschi

  • Iniial, n Evul Mediu, artizanul (artisan n francez, artigiano n italian) era meteugarul (craftsman

    n englez) care producea obiecte, o persoan calificat (pregtit i calificat ntr-un atelier). Dimensiunea kitsch n relaie cu arta popular romneasc a aprut, n special, n perioada

    comunist cnd meteugarii tradiionali i-au pierdut adevratul rol confiscat de un consumator de decorativism simplist n care produsul artizanal devine ornament (reperele valorice tradiionale se schimb, artizanalul dobndete astfel o latur de

    gust ndoielnic) i exhib tehnicile kitsch-ului.

    Kitsch i artizanat

  • Romnia 2011/2013

  • Alexander Brodsky (n. 1955), arhitect i artist rus;

    instalaia Your Prison/The Routine of Daily Life; existenialism, spaiu strmt, scara ca simbol al progresului devine un simbol al capcanei de a fi izolat/prins n activitile zilnice exercitate prin obiecte, aciuni fragmentate i automatizate;

    cum poate ajuta designul la evadarea din rutina zilnic, care-i sunt limitele?

  • Introducere n estetic i tipologia formeiStefan Sagmeister, Aiga Detroit poster, 1999 Birdie, Ingo Maurer, 2002Slide Number 4Slide Number 5Arta i deprinderea manualPentru Aristotel, techn nsemna ceea ce era produs prin folosirea mijloacelor tehnice i teoretice. El distinge ntre lucruri care sunt produsul creaiei (poiesis), al aciunii (praxis), cele dou fiind distincte. Doar poiesis nsoit de raiune este considerat art.Slide Number 8Slide Number 9Arte liberale (artes liberales, ingenuae) motenit de la greci i romani, sistemul clasic de educaie medieval se baza pe arte liberale, fiind compus din triumvium (logic, gramatic i retoric sau oratorie sau art a discursului) i quadrivium (aritmetic, geometrie, muzic i astronomie).Arta i tehnica Slide Number 12Hidrie greceasc, sec. V BCScaunul lui Hatnofer, Egipt, sec. XIV BC, lemn de chiparos, abanos, sfori de inSlide Number 14Slide Number 15Arh. Rem Koolhaas, toalet public, Grningen, 1996Arta i filosofian Republica X, Platon defineste arta ca imitaie, dar nu a unei Idei sau a unei realiti inteligibile, ci a unei aparene, a unei imagini.Platon considera c frumuseea se afl n natur i n moralitate. El i condamn pe artiti i pentru faptul c ar introduce imoralitatea, corupia moral n cetate. Ei nu ating nici Ideea de Frumos i nici pe aceea de Bine cci rmn la nivelul reprezentrilor. (Pop)Slide Number 18Slide Number 19Slide Number 20Estetica disciplin filosofic Slide Number 22Diderot i DAlembert, Enciclopedie pentru tiine, arte i meserii, 1751-1772, 28 volume, Iluminism/pagina din arta pantofarului Slide Number 24Termenul estetic apare prima dat n 1750 n lucrarea lui Alexander Baumgarten, Aesthetica unde frumosul este raportat la subiectivitatea uman pentru a fi definit prin gust, adic plcerea (hedon) pe care frumosul o poate induce n noi prin senzaii i sentimente. Estetica este tiinta cunoaterii senzoriale, a cunoaterii sensibile. Este o terminologie preluat din limba elin ta estet/aisthesis nseamn cele sensibile, opuse celor inteligibile prin raiune (ta-noet).CONCEPTUL DE FORM N ESTETIC I TIPOLOGIA FORMELOR Categoria estetic de frumosSlide Number 28DECOR/ DECORAIE I ORNAMENT/ORNAMENTAIEMner de u, Walter Gropius, vila Tugendhat (arh. Mies van der Rohe, 1930)Hendrik Berlage (Art Nouveau ,1916) Wilhelm Wagenfeld (Bauhaus, 1924) alam placat cu nichel vas Art Nouveau, L.C. Tiffany, 1915Slide Number 33Slide Number 34ESTETIC I KITSCH Slide Number 36Slide Number 37Slide Number 38Uneori are i o latur umoristic involuntar sau asumat n postmodernism, Dada i arta pop. Criticul italian Gillo Dorfles este cel care analizeaz multiplele aspecte ale iconografiei culturii pop n colecia de eseuri intitulat Kitsch the World of Bad Taste (1969).Attila, Saint Espirit and Napoleon, Gnomes, Ph. Starck, 1999; KartellSlide Number 41Slide Number 42Slide Number 43Muzeul sufrageriilor/facebook, Claudiu CobilanschiIniial, n Evul Mediu, artizanul (artisan n francez, artigiano n italian) era meteugarul (craftsman n englez) care producea obiecte, o persoan calificat (pregtit i calificat ntr-un atelier). Dimensiunea kitsch n relaie cu arta popular romneasc a aprut, n special, n perioada comunist cnd meteugarii tradiionali i-au pierdut adevratul rol confiscat de un consumator de decorativism simplist n care produsul artizanal devine ornament (reperele valorice tradiionale se schimb, artizanalul dobndete astfel o latur de gust ndoielnic) i exhib tehnicile kitsch-ului.Romnia 2011/2013Slide Number 47Slide Number 48Slide Number 49Slide Number 50


Recommended