+ All Categories
Home > Documents > Ernest Bernea - Meditatii

Ernest Bernea - Meditatii

Date post: 12-Oct-2015
Category:
Upload: cititorconvins
View: 228 times
Download: 14 times
Share this document with a friend
Description:
Crestinism
144
Transcript
  • MEDITAII FILOSOFICENOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

  • NOT ASUPRA EDIIEI CIPRIAN VOICILpagina

  • | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    Volumul Meditaii filosofice este primul din seria operelor comple-te pe care editura Predania va ncerca s o publice, o ntreprinde-re inedit n cultura Romn. Ernest Bernea (1905 - 1990) este o figur marcant a generaiei de intelectuali din perioada interbelic. Format la coala unor nume mari ca Nae Ionescu, Martin Heidegger, Marcel Mauss, a fost filosof, etnolog, scriitor, publicist, membru al colii Sociologice de la Bucureti, ntemeiat de Dimitrie Gusti. A lsat urmailor, n cel mai tradiional sens cu putin, cteva zeci de manuscrise de sertar, nepublicate nc, avnd un coninut variat ca tematic i stil (tratate de filosofie, sociologie, pedago-gie; romane, poezie, poezie n proz, critic literar, etnografie, etnologie, eseistic, articole aprute n presa vremii), dar unitar ca viziune: conservatoare - ar spune unii, Cretin, o numim noi -, organic, care surprinde ntro manier inconfundabil funda-mentul Cretin al civilizaiei noastre tradiionale.Refleciile cuprinse n cartea pe care o propunem spre citire i meditaie publicului snt variate i vii. Este uimitor curajul cu care Ernest Bernea scotea la lumin ntunecimile comunismu-lui, n plin epoc ceauist, intuind curentele culturale care vor dezrdcina, n mare msur, temeiurile Cretine de vieuire, peste doar douzeci de ani: freudismul (care este, de fapt, un pansexualism satanic, receptat necritic de masse); feminismul; umanismul atheu; civilizaia tehnicist - care l reduce pe om la stadiul de unealt; idolatrizarea trupului, n paguba duhului; democraia ca form carent de guvernmnt i ca expresie a masselor; ntrun cuvnt, desfurarea vieuirii omului n sfera lui a avea, nicidecum n orizontul lui a fi.Am pstrat, spre dulce aducere aminte, forma interbelic a unor cuvinte: filosofie, isvor, poesie etc, dintro vreme n care fiina nc mai slluia n limb (Heidegger). Avea s vin duhul proletar, uniformizator al comunismului, care va nlocui graiul Romnesc cu o limb de lemn ale crei trosnituri le mai auzim i astzi.

  • CUVNT NAINTE ERNEST BERNEA pagina

  • | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    ntre anii 1938 - 1948, am folosit aa-numitele caete de n-semnri, unde am trecut n ordine cronologic poesii, po-eme n proz, nsemnri din viaa personal i chiar unele

    eseuri de tiin i filosofie.

    Datorit unor mprejurri vitrege, aceste caete n volum de

    1200 pagini, au fost pierdute. Numai o parte din ele au v-zut lumina tiparului. Atunci cnd viaa i-a reluat un curs

    normal, adic n anul 1963, am folosit aceste caete de nsem-nri numite caete intime, care i ele nu erau propriu-zis

    un jurnal, dar de ast dat cuprinsul lor avea un caracter

    mai precis, alctuit din trei categorii formale: nsemnri

    intime, poeme n proz i scurte meditaii filosofice. n pri-mul caet al acestei noi serii, au fost reconstituite unele note,

    dup pagini rslee mult mai vechi, rmase n manuscris.

    n paginile de fa, am adunat laolalt numai meditaiile fi-losofice, ordinea prezentrii lor rmnnd cea cronologic.

    Dac prin aceast ordine notele pierd ca sistem, ele ctig

    ca autenticitate i prospeime deoarece, n acest fel, exprim

    mai mult din problemele puse unui om de ctre viaa con-temporan; le-am numit inactuale mai mult prin soluii, nu

    prin tematic - pe care o credeam foarte actual.

    Ordinea cronologic nu a nlturat complet ordinea logic

    viaa avnd i ea logica ei , deoarece ele apar continuu n

    grupe organice, aa cum condiia exterioar le impune i cea

    interioar le trata. Judecate dup modul cum aceste note au

    luat natere, coninutul lor poate fi numit o filosofie n act.

    Alturi de volumele de eseuri i mrturisiri mai vechi, pa-ginile de fa snt un material premergtor unor sinteze

    filosofice, astzi n lucru, care cer timpului ngduina de

    a fi terminate.

    Octombrie, 1975 Bucureti

  • pagina 10

    MEDITAII 01-33

  • 11 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    01 | SETEA DE ABSOLUTBiruina adevrat vine atunci cnd omul caut perma-

    nenele; fr un punct de sprijin sigur, el nu poate dinui.

    Descoperind primul principiu, omul se descoper n acest

    fel i pe sine, propria sa fiin, sensul i frumuseea sa.

    Cel ce iubete lumea cu adevrat, acela iubete isvoarele

    ei, cel ce a nlturat vlul aparenelor, acela a descoperit

    esenele i calea tuturor bucuriilor.

    Setea de absolut, de perfeciune i permanen, este aspira-

    ia cea mai nalt, cutarea de totdeauna a omului. Fiina

    sa fragil, i uneori maladiv, poate ajunge pe aceast cale

    la suprema nflorire. (25.III.1965 Tohan)

    02 | RUDENIA SPIRITUAL

    Snt oameni pe care i descoperi deodat; e un fel de rude-nie spiritual care se descoper pe sine.

    i aa, lucrurile nu apar, ns, lipsite de gravitate. Melodia

    trist a singurtii se transform ntro stare de tensiune

    simfonic.

    Oamenii se caut, dar nu se regsesc uor; apropierile, de

    cele mai multe ori, snt ntmpltoare, nu din chemare. De

    aceea i cele mai multe dintre cstorii snt nefericite.

    Numai corespondena de structur, de via interioar,

    poate duce la o fecund vibraie, la o durabil unitate a

    dou fpturi omeneti. (27.III.1965 - Tohan)

    03 | ALEGERELucrurile ne snt date ntrun fel sau altul, bune sau rele;

    ne snt date, dar nu ntotdeauna impuse.

    Privete direct toate, lumea i viaa; privete direct i curat

  • 12 | ERNEST BERNEA

    cu sufletul limpede spre a a nu-i altera nelegerea. Judec

    netulburat, alege i hotrte. Eti om i eti liber s-i ma-nifeti natura pe cile deschise creaiei.

    Judecata i alegerea snt definitorii naturii noastre morale;

    prin practicarea lor, spui ceva din mreia vieii.

    (4.V.1965 Bucureti)

    04 | CINE FACE BINECine face bine colaboreaz la nfrumusearea universului.

    Viaa are ci multiple; poi merge ntrun fel sau altul, dar

    eti om deplin printro atitudine afirmativ.

    Cine face bine, manifest partea divin din el. n om sau

    n lume struie permanent ceva din prospeimea aurorei,

    dar nu toi sntem contieni pentru a o putea valorifica.

    Binele este fiul Soarelui, a luminei care biruie, al drumului

    deschis. (6.V.1965 - Bucureti)

    05 | GNDURIncerc s uit ultima lovitur a destinului i m prefac un

    nelept; caut raiune acolo unde spiritul este isgonit.

    Oameni, oameni, cine sntei i ce vrei?

    Mam deschis vou cum mam deschis lumii ntregi, cum

    se deschide floarea ctre Soare n dimineile de var.

    Ce-mi spune ziua de azi i cea de mine? Poate snt prin-se n cele de ieri. Am crezut c pot birui capul plecat, c

    moartea se va ascunde privirii mele. Se topete gndul n

    care am crezut i moliciunea durerii m chinuie.

    E cineva care pleac i m las singur. (12.V.1965 - Bucureti)

  • 13 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    06 | OMUL I FILOSOFIA

    Filosofia e cea mai uman dintre disciplinele spiritu-lui; ea ocup centrul activitii noastre cu direcii ctre

    cosmos i absolut, ncercnd s nchege o formul a uni-versalitii noastre. Filosofia umanist este capital prin

    poziia acestei apariii ciudate care este omul; omul e la o

    rscruce, la o interferen a existenei.

    Natura i destinul omului angajeaz domenii i probleme

    de o mare i dramatic complexitate, ceea ce d filosofiei

    accente de mare noblee.

    07 | O NOU FILOSOFIE

    Noua filosofie are de rezolvat problema vieii personale,

    n faa aceleia colective, aceleia obiectivate, care sub diver-se forme sa instalat n secolul nostru.

    Este necesar o reconsiderare a datelor i formelor, stabili-t o ierarhie i ordine, care s satisfac toate dimensiunile

    vieii umane i a destinului su propriu.

    O sintez filosofic, care trebuie s fie, n primul rnd, o

    filosofie umanist, va putea rspunde nevoilor omului con-

    temporan, sfiat de attea contradicii, dac va cuprinde

    ntreg cmpul de experien la care este astzi supus, n

    perspectiva universalitii i permanenelor sale.

    (4.XII.1965 Tohan)

    08 | CALITATEA OMULUIPrin calitatea noastr material, sntem la nivelul tuturor

    fpturilor terestre; facem parte din aceeai lume, ne na-tem i murim dup aceleai legi care ntrein economia

    universului.

  • 14 | ERNEST BERNEA

    Prin calitatea noastr spiritual, noi putem fi sub nivelul

    celorlalte fpturi, ca o condiie dat definitiv, pentru c

    avem deschis drumul negaiei, dar putem fi i deasupra

    lor pentru c ne este deschis drumul creaiei.

    Prin puterea spiritului, nsi natura material, prezent

    n noi sau dincolo de noi, se amplific, se ncarc de alte

    semnificaii, n aa fel nct ea poate deveni prilej de ple-nitudine i bucurie. (4.XI.1965 - Tohan)

    09 | UNICITATEA MORII

    Unicitatea morii unui om vine din unicitatea fpturii sale

    ca natur i spirit.

    E foarte grav c fptura sa fizic se topeten univers, dar

    e i mai grav c fptura sa spiritual nu mai exist dect

    n amintire.

    Absena omului concret i viu ucide iradiaia direct prin

    prezena activ, lsnd loc memoriei, care este doar un cli-eu. (28.X.1965 - Bucureti)

    10 | DRAGOSTE I MOARTE

    Fiecare din noi moare, n parte, prin pierderea fiinei iu-bite. Prin moartea ei, a termenului care fcea cu putin

    dragostea i prin dragoste plintatea existenial, fiecare

    dintre noi simte un pas n adnc.

    Dispariia fiinei iubite ne consum pentru c, prin aceast

    dispariie, moartea devine din virtual, actual. Moartea e

    o prezen activ abia n acest moment; pn atunci e doar

    o posibilitate deschis.

    Prin poziia i natura sa intim, omul nu ader la moarte,

    dar o poate experimenta n multe moduri. Cnd vine i

  • 15 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    sparge unitatea androgin, ea altereaz echilibrul i afir-maia a tot ceea ce ne aparine, pn la locul unde ne snt

    isvoarele vieii. (28.X.1965 - Bucureti)

    11 | MOARTEAMoartea este un mister, dar nu e de sine stttoare; e func-ie de via. Moartea are imperiul ei i legea ei, dar nu poa-te acoperi existena.

    Moartea aduce linitea existenei individuale, dar o aduce

    cu preul negaiei, tulburnd n acest fel echilibrul lumii.

    Lumea noastr nseamn a fi; durata ei nseamn dra-

    goste i creaie. (20.XI.1965 - Bucureti)

    12 | JOC DESPRE MOARTEMoartea are n ea contradicia: exist prin nefiin; ea vrea

    s fie, dar nu este dect ca posibilitate. Cum s fie, dac

    domnete n imperiul lui a nu fi! Ea biruie doar aparent,

    prin accident.

    Moartea apare ca non-existen, de aceea cnd tinde s fie,

    nu poate fi. Moartea apare ca ceva neconsistent i nelogic.

    A fi nseamn afirmaie, iar moartea nseamn negaie.

    Moartea nu poate s existe pentru c n acest fel contra-zice nu numai existena a ceea ce este, dar contrazice nsi

    principiul ei: nefiina.

    13 | MOARTE I CREAIE

    Luptm mpotriva morii din condiie, din destin, pentru

    c moartea e implicat n condiia noastr uman.

    Trind instabilitatea n toate modurile ei, trind continua

    trecere a lucrurilor, noi vrem nemurirea; n fiece form, n

  • 16 | ERNEST BERNEA

    fiece relaie, n fiece act, noi cutm s nvingem prezena

    morii.

    De aceea, actul de creaie vine ca o necesitate i o bucurie.

    (20.XI.1965 - Tohan)

    14 | DORPuritatea e a copilului i senintatea a sfntului. De ce le

    dorim att de mult pe amndou? Cteodat sntem ca un

    iezer de munte.

    Puritatea aparine inocenei, senintatea echilibrului i

    amndou substanei nealterate a vieii spirituale.

    Ct de mult doresc oamenii s ajung acolo unde lucrurile

    pstreaz transparena nceputului! E un dor ascuns, un

    dor bolnav, un dor de nger, care nu se cuvine omului.

    Omul simte uneori lumina mplinirii, dar nu dureaz;

    cine l nfrnge? (15.XII.1965 - Bucureti)

    15 | RAIUNE, N CE SENS?

    Recunoscnd puterea raiunii, ntotdeauna cnd vrem s

    facem ordine n mintea i sufletul nostru, s nu sugrumm

    viaa interioar, ci s o ndrumm n sens creator.

    S cutm echilibrul i armonia, valorificnd toate resur-

    sele fiinei noastre, ct mai variat i bogat, lsnd viaa

    s-i fac jocul ei spontan, orchestrnd toate elementele i

    forele de care dispune. (24.XII.1965 - Bucureti)

    16 | SINGURTATE

    Oamenii snt universuri nchise. Comuniunea nu se poa-te realiza, fr o trire n cellalt, fr o druire ctre un

    alt eu, care e tu.

  • 1 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    nvingem singurtatea atunci cnd universul personal se

    deschide i i depune tot tezaurul umanitii sale n alt

    existen, cu care tinde s co-existe.

    Tonul minor al singurtii, i consumul pe care l implic,

    o arat ca pe un preludiu al morii. (31.XII.1965 - Bucureti)

    17 | DRAGOSTEA Omul tinde s se regseasc, s fie cuprins i s cuprind,

    pn n splendida unitate care l consolideaz. Calea care

    deschide nelegerea, care aduce bucuria mplinirii, este

    dragostea.

    Dragostea nseamn om deschis, i om deschis nseamn

    disponibilitate. Dragostea mai nseamn plintate, i pli-

    ntate nseamn druire, revrsare spiritual.

    Cnd vine dragostea, totul se transform ntrun ndemn

    la creaie i frumusee. (31.XII.1965 - Bucureti)

    18 | AFIRMAIE

    Oamenii mici, cei meschini, triesc tot timpul sub senti-

    mentul spaimei c ceva de dincolo de ei, ceva mai puternic

    i mai frumos dect snt, poate surveni i anihila fptura

    lor mpuinat.

    Dimpotriv, oamenii puternici prin gndirea i spiritul

    lor apar ntotdeauna mai buni i mai generoi. Lumea

    ndeprtat i nconjurtoare le apare ca o afirmaie per-manent, risip de energie i frumusee ce trebuie expe-rimentat. De aceea, nimic din ceea ce nu le aparine, nu

    i deranjeaz i nu-i umilete; pentru aceti oameni totul

    pare c e fcut s-i stimuleze i s-i bucure.

    A exista i a dura nseamn afirmaie! (31.XII.1965 - Bucureti)

  • 18 | ERNEST BERNEA

    19 | NOAPTE SUFLETEASC

    Iat, din nou sa lsat noaptea, noaptea cu cderile i ago-niile ei; s ne amintim, din nou, ct de fragil e omul.

    Iat, din nou sa lsat noaptea, noaptea cu tainele i ntre-brile ei; s ne gndim cum s o biruim.

    De ce renun omul att de uor la calitatea sa, la cile ce-l

    pot nla i la grandoarea lui? (8.IV.1966 - Bucureti)

    20 | NEDUMERIREDac trieti numai pentru tine n arcul strmt al ego-ismului, eti privit ca om normal i serios. Dac trieti

    pentru copii i te sacrifici familiei, eti privit ca om apar-te (exagerat). Dac trieti pentru o comunitate mai mare,

    cum e poporul creia aparii bunoar, eti vzut ca ex-centric i nu rareori i se aplic unele corecii. Dac trieti

    pentru om i umanitate, dac lupi pentru un ideal superi-or i salvarea civilizaiei, eti vzut ca un om periculos.

    O, etica noastr, etica aceea cu mn lung, ct ne face de

    ateni i ngduitori cu mizerabila noastr fptur!

    (12.IV.1966 - Bucureti)

    21 | CUM SE CTIG LAURII

    La vremea lor, Socrate a fost ucis, Dante prigonit, Pascal

    acuzat i Pasteur ignorat pentru c n-au corespuns men-talitii din vremea lor i au ncercat s aprind o nou

    lumin n orizontul att de afumat al contemporaneitii;

    mai trziu, istoria le-a druit lauri.Avem o mentalitate care nu trdeaz niciodat propria

    noastr msur. (12.IV.1966 - Bucureti)

  • 1 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    22 | NTREBARE

    Snt trist pentru tine, frate, c m ndemni numai la

    ru. Vrei s scormonesc muuroaele infirmitilor mo-rale i la aceasta, ce-mi oferi? Nici mcar platitudinea i

    un dulce somn.

    Oamenii triesc i mor ntristai pentru c snt mrginii

    i le e team de efort. Ei nu doresc s cunoasc mpletitura

    sfnt a vieii.

    Pretutindeni curge fermectoare apa vie a lumii, marile

    nelesuri n lucrurile mari i mici, n larg i n preajma

    noastr, dar noi nu tim nimic.

    De ce ucidem frumuseea? (12.IV.1966 - Bucureti)

    23 | AMINTIRIUneori, omul este supus unor ncercri ndelungi i grele,

    peste puterile lui. Poveri uriae i apas sufletul, dureri i

    lipsuri grave i macin trupul.

    S atepi zorile, i ele s nu vin atunci cnd o mare toam-n i-a furat odihna? S caui lumina, i cerul s i-o refuze

    cnd pmntul i ofer pacea lui de lut? S ntinzi mna

    pentru a cpta un sprijin, i s o tragi napoi lovit? Ce

    facem noi pentru a depi mizerabila condiie uman?

    (12.IV.1966 - Bucureti)

    24 | UNDE E OMUL?

    Omul crede c umanitatea lui ncepe odat cu puterea po-litic, cu banii i confortul. Dar omul se las purtat de apa-rene neltoare: acolo se isprvete, dac rmne numai

    la ele. Umanitatea ncepe cu dragostea, cu setea de absolut

    i creaia pe care dureaz ntreg universul.

  • 20 | ERNEST BERNEA

    Unde e omul pe care l vrem cristal, stea a cerului i crin al

    pmntului, acel om - mndrie a creaiei? (23.IV.1966 - Bucureti)

    25 | MEDITAIE I ACIUNE

    nelesul vulgar al meditaiei este acela de lips de activi-tate. Omul meditativ este privit de ctre activiti ca sufe-rind, ntrun anume fel, de o infirmitate.

    Aceast interpretare vine de la constatarea c exist tipuri

    umane ce se complac ntro stare de reverie, de plcut (do-uceur) evadare din realitate, stare caracteristic unui vag

    romantism, care a avut o mare trecere n veacul trecut.

    Dar nu numai nelesul meditaiei a fost falsificat, ci i acela

    al activitii. n general, este socotit activ numai omul care

    se ocup de lumea exterioar, am putea spune chiar, mate-rial. Activitate nseamn, dup prerea obinuit, munc

    i sforare transformatoare a realitii imediate nconjur-toare; este nota caracteristic a unei epoci industriale, care

    a influenat toate domeniile de activitate ale omului.

    Meditaia este mai puin apropiat de reverie i mai mult

    apropiat de sforare; ea este o gndire n act.

    Meditativul se apleac mai mult asupra lumii interioare, a

    spiritului; el triete n intimitatea naturii lucrurilor. Medi-tativul este un namorat al sensului i formelor originare.

    Aciune, n nelesul cel mai adnc i cuprinztor al ter-menului, este sforare, este experien i creaie. Acest lu-cru apare ca posibil, n primul rnd, n ordinea spiritului.

    Omul de aciune este cu att mai puternic, mai influent, cu

    ct pornete de aci.

    C acesta este adevrul, ne-o spune nsi istoria, nu nu-mai prin exemplul marilor inspirai ai religiei i artei, dar

  • 21 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    i prin oamenii de aciune revoluionar, care au fost ti-puri de meditaie i vast experien interioar.

    Nu cei ce se sforeaz i stpnesc lumea din afar, cu toa-te aparenele ei, ci acei care snt puternici interior, medi-tativii, determin prefacerile capitale n istoria umanitii.

    Aceasta pentru c adevrata revoluie este o natere din

    nou a lumii noastre, n plin contact cu realitatea originar,

    cu misterul creaiei.

    Meditaie i aciune, n acest fel, nu mai par att de apuse,

    ci dimpotriv, ele nu pot fi desprite dect n chip artifi-

    cial i nerodnic. (25.IV.1966 - Bucureti)

    26 | CEL CE AJUT

    Ct de ciudat e alctuit lumea aceasta!

    Cel ce-i apropie suferina altuia, cel ce pornete la drum

    pentru mbucurarea fratelui, cel ce se roag pentru fru-museea lumii noastre, acela e supus tuturor ncercrilor.

    Uneori cu ncrncenare, alteori cu blndee resemnat, el

    trebuie s dea plata druirii propriei sale fiine.

    Privelitea lumii noastre este uneori cu adevrat foarte

    trist. Aceasta nu ne ndreptete s cedm. Viaa omului

    cunoate n cursul ei multe lacrimi, dar s nu uitm c

    prin filtrul lor cade lumina ca razele soarelui n curcubeu,

    dup o ploaie de var. (27.IV.1966 - Bucureti)

    27 | SINGURTATE

    Singurtatea crete uneori n jurul nostru, pn n limite-le unei senzaii materiale. Crete, crete mereu n forme i

    dimensiuni, pn ce simi golul imens al nefiinei.

    Trim ntre oameni, mai apropiai sau mai ndeprtai,

  • 22 | ERNEST BERNEA

    trim n lume, o lume cu poveri i cntece, cu rstigniri i

    flori albe. O, matc a frumuseii, de ce nu generezi numai

    lumini pure?

    S-aude, parc, cineva venind. Cine vine i de unde? E aci

    sau e departe? Sau, poate, nu e deloc. Sigur vine cineva,

    din lumea asta sau din alt lume; da, vine s ne rscumpe-re. Dor i vis de copil trudit. (28.IV.1966 - Bucureti)

    28 | CREAIE

    Creaia aparine umanitii noastre; actul creator este un pre-zent care depete etapele timpului, un prezent continuu.

    Creaia d sens i putere condiiei noastre i ne face s fim

    obrie, generare. E imperativ ca umanitatea noastr s

    manifeste imaginea biblic.

    Cei mai muli dintre oameni snt consumatori; ce trist

    spectacol! (2.V.1966 - Bucureti)

    29 | PREZENA RULUI

    Rul este prezent n lume i noi trebuie s-l rscumprm

    pentru noi i pentru tot ceea ce exist.

    Modelul este Hristos; acesta e sensul prezenei lui n lume.

    Rul este activ i insinuant, cuceritor prin nelciune i

    elegant n convingere. Pasul lui e sigur ntro lume nesigu-r. (2.V.1966 - Bucureti)

    30 | NFLORIRE

    Omul bun, omul adevrat, caut pretutindeni numai bi-nele. n cugetul i n fapta sa, acest om caut o zon sta-bil, pur i durabil, caut un punct de sprijin de nes-

    druncinat i caut, mai ales, s treac dincolo de ceea

  • 23 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    ce se mplinete ntrun sfrit i nu ntro permanen.

    Setea de absolut l poart n sensul unei desvriri me-reu cuceritoare, pn n locul unde prezena principal a

    lucrurilor respir. Efortul de nflorire a spiritului este cali-tativ definitoriu omului. (3.V.1966 - Bucureti)

    31 | PRINCIPIU SUVERANMintea omului necuprinztoare nu poate s se dispenseze

    de ideea de absolut.

    n cile cunoaterii, omul caut un principiu suveran al

    existenii i de aci ctre isvorul universal i ultim din care

    i trage substana ce-i face cu putin realizarea n lume.

    Noi, oamenii, nu ne putem salva fr un principiu genera-tor i afirmativ, cu care trebuie s pstrm un contact mai

    mult dect intelectual.

    n acest fel, ne putem adnci propria existen i sensul

    creator al vieii. (3.V.1966 - Bucureti)

    32 | SCARA UMAN

    Ct deosebire de la om la om! Ct de mare este scara vie-ii umane!

    De la existena banal i plat a omului cotidian, de la lu-ciferismul sticlos i pn la sublimul de aderen divin,

    scara vieii noastre este imens, plat, subteran i armur

    cereasc deodat.

    De ce nu snt toi oamenii buni?

    Azi, mai mult ca oricnd, omenirea e bolnav; omul sa

    prsit pe sine pentru alte cuceriri i a ntemeiat o religie a

    urii (rului). (6.V.1966 - Bucureti)

  • 24 | ERNEST BERNEA

    33 | LUMEA CARE VINELumea care vine nu este nc bine conturat; este aa cum

    e o lume a crizei.

    Pentru a nchide criza i pentru ca civilizaia uman s

    poat dinui, omul trebuie s aspire mai mult la cunoate-rea esenei lucrurilor dect a aparenei lor; el va trebui s

    practice mai mult creaia dect cuceririle.

    ntemeiat pe puterea ce ine ordinea i armonia existen-ei, lumea care vine va trebui s dea un loc important sen-sului i spiritului, care bine ndrumate vor putea mbogi

    tezaurul universului uman, i vor face din via o bucurie.

    (6.V.1966 - Bucureti)

  • MEDITAII 34-66 pagina 26

  • 2 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    34 | CDEREA OMULUI

    Omul ncreztor n propriile sale fore, ceea ce bine orien-tat poate fi rodnic, sa risipit n diversitatea unei lumi de

    senzaii i aparene. Lipsite de un orizont spiritual cuprin-ztor, lipsit de profunzime, el este lipsit de discernmnt

    i putere de alegere. Natura intim, i mai ales sensul lu-crurilor, i scap.

    Acest om se frmnt zadarnic, n nzuina de a-i creea

    un nou univers, deoarece el cade victim unor aparene

    derutante i tentaiilor de tot felul. Universul spiritual i

    uman ce trebuie astzi creat din nou, un univers care s-i

    valorifice calitatea, nu se poate construi pe tehnic i con-fort, cu att mai puin pe apetit.

    Criza grav de azi, care e n primul rnd o criz a omului,

    dovedete neputina sa de a-i reorganiza viaa pornind

    numai de la date empirice, ntro lume ce pare c tinde la

    entropie, dar n ceea ce privete metodele, uzina nu-i poa-te da nici un rspuns n aceast problem.

    Criza de azi sa produs prin intrarea a o seam de noi ele-mente n istorie, dar mai ales prin dezertarea omului, a

    lipsei sale de rspundere n faa istoriei. O nou formul

    de via, o nou scar de valori, un nou principiu gene-rator pe marea linie a permanenelor i destinului uman

    care trebuie mplinit; iat de unde trebuie pornit.

    (7.V.1966 - Bucureti)

    35 | SCOPOrientarea unui om e bun sau rea, dup calitatea scopu-rilor ce le urmrete. Dar pentru a fi cu putin mplinirea

    unui scop nobil, este necesar ca fiece moment s-l repre-

  • 28 | ERNEST BERNEA

    zinte i ntreg cuprinsul faptelor noastre s-l anticipeze.

    (17.IV.1967 - Bucureti)

    36 | FEMEIA MODERN

    Femeia anilor trecui, prins nc n datele tradiiei, i

    gsea linitea i mplinirea n cstorie i maternitate.

    Supus unor condiii de stabilitate i virtute, ea cunotea

    dragostea i jertfa pn n limitele creaiei spirituale; ea nu

    cunotea setea de aventur.

    Femeia modern, atras de mirajul unei viei de larg tu-mult, ncearc s aib iniiativa unui destin propriu. Dar

    respingnd dragostea conjugal i maternitatea ca pe nite

    forme ale unei viei de mult perimate, a alunecat pe cel

    mai instabil teren, acela al frivolitii i apetitului.

    Fcnd figur de om liber, femeia de azi apare ca o flotant

    a celei mai triste i dureroase condiii, dincolo de structu-ra i vocaia ei. (20.VIII.1967 - Tohan)

    37 | GND I FAPT

    Cnd gndeti, gndete corect, un gnd i un lucru, un

    gnd i o fapt. Cnd gndeti, nu te lsa purtat de nclina-ii sau deprinderi; las-te purtat de setea pentru adevr.

    Cnd fptuieti, fptuiete curat, din ndemn luntric, din

    sete de creaie. Cnd fptuieti, colaboreaz la opera divi-n; totul s fie afirmaie sublim. (28.VI.1967 - Bucureti)

    38 | UNDE E LEACUL?

    Omul i caut leacul tristeii lui n ordinea lucrurilor ma-teriale; e un apetit continuu care, odat satisfcut, las un

    gol i mai mare.

  • 2 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    Nu tim noi ce tia Socrate, c filosofia spiritului primea-z n faa filosofiei naturii. Cunoate-te pe tine nsui! Nu

    tim cine sntem i nici ce vrem. Merge omul pe nclinri

    i pe ce i place, adic pe ce e mai periferic n fiina lui i

    mai uor n act.

    Cndva nu era bine; lumea a progresat, dar acum e i mai

    puin bine.

    Ft Frumos din lacrim! (15.VII.1967 - Bucureti)

    39 | MISTEROmul supune cu inteligena lui o bun parte din existen;

    ea nu o poate reduce toat.

    n faa cuceririlor omului, crete tot mai mult misterul; cu-ceririle snt fcute parc pentru a-l mri i mai mult.

    Poate c de aceea Pascal a crezut n puterea de creaie a

    sentimentului. (15.IV.1967 - Bucureti)

    40 | CUCERIRIOmul contemporan este mndru de cuceririle sale tehni-ce; cosmonauii snt craii vremii.

    Oamenii se duc n Lun, se duc n Marte i tot mai depar-te, dar pn unde? Oamenii cuceresc cosmosul, dar nu pot

    vindeca o grip, nu pot nltura nelciunea, nici calam-nitatea rzboiului i revoluiei.

    La ce bun s mergem n lun i n cosmos, cnd la noi aca-s e atta mizerie moral i material?

    Se spune: cuceririle tehnice schimb faa lumii; sntem si-guri, dar numai despre schimbare e vorba? Schimbrile se

    pot produce i n ru.

    Unde e omul i ce face el? Se bucur? E mai fericit? Aceasta

  • 30 | ERNEST BERNEA

    este ntrebarea. Tehnica i confortul snt bune, dar ntro

    lume n care morala i spiritul nu au demisionat!

    (5.IV.1968 - Bucureti)

    41 | OMUL VREMURILOR NOASTREOmul vremurilor noastre sa angajat mult ntrun pre-zent nsetat de progres material. A alungat trecutul ca

    i cnd naintaii notri nu ar fi fost oameni i nu ar fi

    avut aspiraii.

    Omul vremurilor noastre a pierdut legtura cu tradiia,

    cu tradiia vie n sens de valoare permanent. De aci

    pare c ine i problema ierarhiei lucrurilor, nu numai

    istoricitatea lor.

    S nu mai vorbim de transcenden i sete de absolut!

    42 | AA SNT OAMENII

    Oamenii mediocri triesc mai mult din deprinderi. De vrei

    s-i faci mai buni i s le stimulezi spiritul, se supr pe

    tine. Te socotesc un duman pentru c-i scoi din fgaul

    mizeriei intelectuale i morale. Judecata, discernmntul,

    nu mai funcioneaz i orice scoatere a lor din deprinderi,

    chiar dac snt rele, o socotesc un adevrat atentat la per-sonalitatea lor.

    De e bine sau e ru, de e frumos sau urt, nu are importan-; totul e s nu tirbeasc cu nimic din ceea ce sa depus

    prin vreme. La cei mai muli oameni, lumea e aa cum au

    apucat, o lume de deprinderi, nchis.

    Contiina nu funcioneaz i spiritul nu e activ; nici un

    sbor n ideal, nici un pas ascensional spre o lume mai

    bun. (15.IV.1968 - Bucureti)

  • 31 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    43 | RSPNTIE

    E bine s nelegem cile ce le bate omul contemporan i

    orientarea nou a civilizaiei. E adevrat c se produc

    prefaceri adnci i c cercetarea tiinific i consecine-le ei tehnice ne-au aezat la o rspntie unic n istoria

    universal.

    Dar tocmai aici e marele pericol. Omul stpnete natura,

    dar nu pe sine, omul dispune de puteri, dar nu ntotdeau-na spre bine. Omul stpnete puteri care nu corespund

    nici n parte vieii lui interioare i orientrii spiritului su;

    omul stpnete puteri dumnezeeti pe un fond teluric

    consistent, ceea ce-l face s fie nedemn de aceste puteri.

    n afar de marii inspirai, cu mai mult sau mai puin

    iin de carte, cei mai muli dintre oameni nu snt nc

    ndeajuns de evoluai, iar prezena spiritului nu indic

    ceea ce e mai grav o superioritate, pentru c exist i

    un spirit al rului, al negaiei.

    nti s rezolvm aceste probleme i apoi s cucerim cos-mosul! (12.V.1968 - Bucureti)

    44 | S NVINGEM

    Trebuie s nvingem sau cel puin s ncercuim, n noi

    sau n afar de noi, tot ce nu e ndeajuns de frumos, n-deajuns de nobil.

    Lumea de azi e cucerit de vulgaritate, c e sus, la cei ce se

    pretind oameni instruii, sau e jos, n masse. Rareori mai

    apare cte un exemplar de mare finee i distincie.

    S nvingem urtul din noi i din jurul nostru; e prima dato-rie. n faa rului trebuie s rezistm pn nu se instaleaz,

    fie c el apare n lume, n societate sau n inima noastr.

  • 32 | ERNEST BERNEA

    Viaa noastr e un teren de lupt pentru spirit.

    (9.VI.1968 - Tohan)

    45 | INSTINCTELEInstinctele snt primare, deci puternice. Dac ele nu pot fi

    nlturate, pot fi sigur dominate i spiritualizate. n acest

    fel, numai, pot deveni isvor de elan creator.

    Dragostea, aceast putere universal a vieii, este capa-

    bil s prelucreze i s transfigureze fondul nostru ob-scur i tendinele pornite de aci, pstrndu-le fora, dar nu i sensul.

    Freud i adepii si au confundat zonele naturii umane,

    mpotriva luminii spiritului i formele sale superioare.

    (9.VI.1968 - Tohan)

    46 | OMUL VEGETATIVTrebuie s suferim pentru ignorana oamenilor. Rezisten-a n faa vieii, pentru cei mai muli, vine din lipsa de

    probleme.

    E trist ntlnirea cu omul plat, omul lipsit de aspiraii no-bile, omul vegetativ, redus la funciuni primare, date care

    nu-l pot defini ca existen spiritual, fr univers propriu

    umanitii noastre.

    Aceast stare nu ine nici de tiin de carte, nici de treap-t social; ea poate apare pretutindeni. (9.VI.1968 - Tohan)

    47 | CONTIINA

    Snt oameni care vor s acioneze pe nclinri i alii care

    vor s acioneze inteligent, printrun calcul bine ntocmit,

    dincolo de un for de judecat critic, dincolo de contiin.

  • 33 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    Mergnd pe aceste ci, omul strbate toate treptele viioa-se ale moralei, de la egoism i cinism pn n luciferism.

    Scpai de sub imperiul forelor obscure, nici inteligen-a nu ne poate salva; inteligena este funcie de ceva i

    acest ceva nu este dect contiina, aceea care instru-menteaz un ntreg sistem de valori, toate bunurile spi-rituale ale umanitii.

    Nu putem simula, prin gesturi i maniere, o ordine mo-ral. Orict de rafinate ar fi mijloacele ce le folosim, fr o

    contiin superioar nimic bun nu putem reui.

    48 | OMUL CARE ASPIR

    Omul care e curat i aspir mereu ctre forme superioare

    de via are bucuria frumuseii ce o experimenteaz inte-rior, are bucuria marilor sale idealuri, dar niciodat el nu

    poate fi un om fericit. Viaa exterioar, pe care prin situ-aia lui n lume nu o poate ignora, l supune unor probe

    dureroase i unor contradicii care, de cele mai multe ori,

    nu pot i nvinge.

    n raporturile sale cu oamenii, cu lumea care l solicit n

    tot felul, omul trebuie s rspund. Aparenele l nal

    deseori, dar i ele spun ceva, spun lucrurile aa cum snt,

    bune sau rele. Mai greu e atunci cnd spiritul subteran

    lucreaz i natura intim a omului este alterat.

    (12.VI.1968 - Tohan)

    49 | MPCAREA

    Viaa, n unele din momentele ei decisive, nu se mpac

    cu aspiraiile noastre, dar aspiraiile noastre o pot, totui,

    determina. i dac ea nu se supune?

  • 34 | ERNEST BERNEA

    Arta vieii este aci, la locul unde trebuie mpcate contra-

    diciile ce se ivesc ntre lumea obiectiv i cea subiectiv.

    Cum facem, oare, ca ceea ce este s concorde cu ceea ce

    trebuie s fie?

    Cnd omul triete firesc poate fi un merit, o calitate, dar

    poate fi i o cdere. Umanitatea noastr este natur, dar este

    i cultur, adic spirit activ: libertate, creaie i ascensiune.

    De aceea trebuie s cunoatem adevrul i sensul lucruri-

    lor. Cnd mpcm individualul cu universalul, atunci

    putem gsi formula convenabil, putem gsi echilibrul i

    armonia. (12.VI.1968 - Tohan)

    50 | STRI MALADIVE

    Scriitorul Franco-Englez Beckett mrturisete c, n via,

    a simit continuu cum l nconjoar confuzia, c marele

    adevr este confuzia. Ea se afl peste tot n jurul nostru i

    singura ans n prezent este s-i ngduim s intre.

    Scriitorul ne face s credem c, ntr adevr, acest imperiu

    al confuziei exist; noi ne vom permite, pentru a susine

    afirmaia, s aducem o completare: confuzia pe care el o

    simte nate i se impune dintrun interior lipsit de ordine.

    Marele scriitor nu tie c, din cele mai ndeprtate vre-muri, omul a luptat s risipeasc confuzia i s introduc

    mai mult lumin, s reduc la tcere absurdul.

    Aa au aprut mitologiile primitive, aa au aprut mari-le religii, aa a aprut (att de strlucit) Logosul Grec, aa

    a aprut tiina modern. Toate exprim marele efort al

    omului i civilizaiei, de a risipi confuzia i lichida absur-dul. Ct a reuit i cum, nu ne intereseaz acum; aceasta

    e o alt problem, dar sigur el a reuit, i sntem n faa

  • 35 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    unei fore creatoare, a unui eroism care nu rareori atinge

    sublimul.

    Dac n mintea unui om sa fcut ntunerec, s-l cercetm

    cu grij, dar s nu-l urmm. (27.VI.1968 - Bucureti)

    51 | LEGEA UNITII

    Brbat i femeie snt doi poli n tensiune. So i soie snt o

    unitate de existen, o unitate generatoare, armonioas.

    Din egoism i proast orientare, oamenii i consum Pa-radisul. Nu poi exista n cellalt i nu-l poi asimila, atta

    vreme ct i centrezi viaa ntrun instinct primar, fie el

    ct de puternic.

    Legea unitii noastre aduce, cu ea odat, ceva din armo-nia cosmic, i este o adevrat biruin a spiritului. Cine

    ignor aceste dimensiuni ale dragostei pierde calea prin

    care partea devine ntreg. (6.VII.1968 Bucureti)

    52 | PCATUL

    Pcatul are trei isvoare: lipsa de contiin, egosimul i

    sensualitatea.

    Lipsa de contiin face ca orice s fie cu putin i rul s

    se instaleze, cnd vrea. Egoismul, sau dragostea de sine,

    aduce pn la sfrit dispreul fa de cellalt. Sensualita-tea, sau dragostea de lucruri, face ca instinctele s lucreze

    n dauna spiritului creator, pn la alterarea imaginei di-vine n om.

    Omul are posibilitatea de a se salva, dar numai dac se

    supune unei discipline care seac cele trei isvoare de mai

    sus. (17.VII.1968 Bucureti)

  • 36 | ERNEST BERNEA

    53 | NTRE CREDIN I PRERE

    Oamenii spun c au o credin, atunci cnd n realitate au

    numai o prere.

    Prerile pot exista independent de starea moral i de ade-vr, ceea ce nu e cu putin atunci cnd e vorba de credin-; aceasta apare numai atunci cnd se stabilete o deplin

    concordan cu raiunea i nlimea sentimentelor, ceea

    ce constituie calitatea persoanei umane.

    n plus, credina nu este numai un produs al cugetrii, ci

    i al faptei.

    54 | TRAGICUL MODERNE ceva trist n viaa noastr, ceva foarte trist, pn la un

    consum tragic; noi, oamenii de azi, nu putem mpca lumea

    noastr, lumea aceasta n care toate lucrurile trec, nu o pu-tem mpca cu lumea permanenelor, aceea a eternitii.

    Cine triete azi aceste dou dimensiuni, este un nefericit.

    Medievalii, prin unitatea i armonia naturalului cu supra-

    naturalul, erau mult mai echilibrai i mai fericii dect noi.

    E ceva trist n viaa noastr, ceva tragic ce ne consum

    ntro aspiraie a spiritului, care nu se poate mplini; azi,

    doar marii poei i artiti mai pot fura eternitii o clip i

    pe fondul ei se nal! (14.XII.1968 - Tohan)

    55 | VALORIFICARECopleii de greutile zilei sau poate din slbiciune, oa-menii au devenit tot mai egoiti i mai meschini. Puini

    snt aceia care i pot depi imperiul nevoilor cotidiene i

    ncercui fondul subuman care i domin.

    Oamenii dezinteresai, cei ce se ridic mcar pentru un

  • 3 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    moment dincolo de grijile zilnice i profesionale, triesc

    un alt orizont, un orizont lrgit, din centrul cruia pot va-lorifica potenialul lor intelectual i spiritual.

    Chiar acolo unde caut o destindere, o armonizare a di-vergenelor ce apar neprevzut i continuu pe parcurs, ei

    pot descoperi zone pline de farmec i nnobilare a vieii

    lor, att de mult sub influena unui mediu nevrednic tutu-ror acelora n care nu sa stins complet setea de absolut.

    (17.XII.1968 - Tohan)

    56 | AFIRMAIE SAU NEGAIE

    Omul se bucur de libertate, atribut divin al naturii lui.

    Drama ncepe acolo unde libertatea are deschise dou ci:

    spre bine i spre ru.

    Omul nu poate rmne neutru; el trebuie s fac ntrun

    fel, nu poate rmne suspendat. De aceea spiritul lui, n-totdeauna activ, lucreaz binele sau rul; are atribute pozi-tive sau negative, creeaz sau distruge.

    Natura uman, moral i spiritual, ca s-i mplineasc rostul trebuie s fac binele; e o necesitate a dialecticii

    spiritului.

    Neutralitatea duce la cdere. (19.XII.1968 - Tohan)

    57 | BUNTATEA

    Om bun nseamn om creator, prin nsi natura lui. Bu-ntatea, ca i dragostea, este calitate moral de prim ordin,

    e poate chiar nceputul culturii i umanitii noastre.

    Omul bun, chiar dac e mai puin instruit, este un om

    cult pentru c are disponibilitatea sufleteasc, are al-titudine spiritual. Omul bun este i un om inteligent,

  • 38 | ERNEST BERNEA

    dar nu att n sensul formelor complicate ale gndirii

    moderne, ci n sensul pascalian al spiritului de finee.

    Buntatea este o dimensiune a naturii noastre umane,

    prin care ea se definete i se exprim; ea aduce nelegere

    superioar, are echilibru i armonie, poart la mari nl-imi spiritul, fcndu-l apt de continu creaie, floare alb

    a existenei noastre n lume i via. (19.XII.1968 - Tohan)

    58 | CULTUL PROFESIUNIILumea de azi are sete de putere, ceea ce n sine nu este un

    ru; rul vine din sens, din spirit.

    Omul vrea pentru sine o ct mai mare posesiune mate-rial i biologic, n limita superioar vrea posesiune so-cial, adic rang, putere. i cu att, el se simte mulumit

    i mplinit. Omul de azi, dornic de senzaii, desconsider

    posesiunea interioar, desconsider nelepciunea i vir-tutea poate pentru cei mai muli, nici nu mai exist; e

    ceva perimat.

    Valorile spiritului i actul creator ce le ntreine, problema

    salvrii n faa morii, cad dincolo de arcul su att de

    nefericit redus. (20.XII.1968 - Tohan)

    59 | CARE OM?

    Nu omul care mnnc, doarme i se reproduce, nu omul

    n pasul lui tremurat, stpnit de un impuls generat din

    strfunduri necontrolate, ci omul care crede, care aspir la

    o condiie superioar, care este un lupttor pentru spirit.

    n acest fel, cele mai instinctive dintre actele noastre snt

    strbtute de un fior nou, fascicol de lumin ce le transfor-m i le d un sens, o nou calitate.

  • 3 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    Toate funciunile noastre vegetative, ca i cele reproduc-tive, pot fi depite i condiia noastr reabilitat. Cuge-tul nostru, cuttor n zonele pure ale spiritului, ne poate

    nla i transfigura cele mai elementare date ale naturii

    umane. (26.XII.1968 Bucureti)

    60 | DEMOCRAIE I ARISTOCRAIE

    Se vorbete mult despre democraie, dar nu tiu nc mare

    lucru despre acest fenomen, care e mai mult dect politic.

    n primul rnd, democraia nu poate fi creat prin unifor-mizare, prin acte de nivelare, care nu creeaz, ci distrug.

    Unitatea creatoare este diversitatea armonizat, este plu-ralitate funcional n sens convergent.

    Adevrata democraie nu distruge personalitatea, ci elibe-reaz omul de orice constrngere i obstacol care l-ar opri

    s-i dezvolte toate nsuirile, toate virtuile.

    Democraia, n acest fel neleas, se transform ntro aris-tocraie liber pe o selecie a valorilor care, de fapt, este o

    aristocraie spiritual, singura care mai poate salva civili-zaia, n derut azi! (28.XII.1968 Bucureti)

    61 | OAMENII, AA CUM SNT

    E bine s iubim oamenii, dar din nefericire nu toi snt

    oameni. Unii snt dominai de instincte i au un caracter

    brutal, iar alii de un spirit negativ i au un caracter vi-clean; amndou categoriile, n felul lor, snt destructive.

    Ceea ce numim noi om civilizat, de cele mai multe ori

    ascunde un neevoluat, un primitiv sau un evoluat n sens

    luciferic. Elegana vestimentar i bunele maniere, nu snt

    deloc o garanie a calitii omului; nu tim ce este dede-

  • 40 | ERNEST BERNEA

    subt i cnd apare. Formele exterioare se pot nsui uor;

    efortul spiritual, n genere, nobilele sentimente se produc

    mai greu. Tehnica i confortul, nici chiar tiina, nu pot

    salva omul i civilizaia sa. Filosofia scopurilor i discipli-na interioar ne lipsesc. O nou concepie, o nou formul

    de via, care s fundamenteze real i virtual natura uma-n, este necesar. (7.I.1969 Bucureti)

    62 | ESTETICA CIVILIZAIEI

    Cei mai muli dintre oamenii de azi cred c viaa lor e

    mplinit prin posesiunea unor obiecte fabricate, tot mai

    multe i mai bine finisate. Idealurile lor snt prea perife-rice, snt exterioare i minore pentru a satisface pe omul

    care este om i vrea s devin mai mult.

    Noi dorim ca viaa s devin ct mai confortabil i n de-plin higien, cu condiia ca aceste atribute s se ntind

    i dincolo de viaa noastr material, n ordinea spiritual

    a lucrurilor.

    Estetica civilizaiei este un bun al lumii moderne, dar

    ea nu poate mplini golul lsat de o deviere a orizontu-lui uman; dominat de tehnic, universul nostru a srcit

    pn la epuizarea a ceea ce i era esenial prin natur i

    destin, valorile morale i spirituale. (15.I.1969 Bucureti)

    63 | SNT OAMENII EGALI?

    Nu este ntemeiat ideea c oamenii snt egali; nu, pentru

    c dei toi oamenii snt dotai cu o inteligen i un carac-ter propriu, nu toi le au n egal msur i nici de aceeai

    calitate. n plus, spiritul care i guverneaz este foarte di-fereniat.

  • 41 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    Marea descoperire a lumii moderne, c oamenii snt egali

    n faa legilor, rmne un bun ctigat, chiar dac este re-cunoscut numai principial.

    De la natur oamenii nu snt egali; inegali fizic i moral, ine-gali ca inteligen, putere de munc i creaie, inegali mai ales

    ca aspiraie care trece nu rareori de la mizerabil la sublim.

    Civilizaia este creat de un numr mic de exemplare

    umane, de o elit a spiritului, mndrie a lumii noastre,

    att de contrastant i tragic.

    Massele nu creeaz; ele snt consumatoare. Dac n ele

    apare un Antonie Mogo, care spiritualizeaz ultima bu-cat de lemn ce-i trece prin mn, un adevrat Brncui,

    acesta nu face parte din mas, ci este un exemplar de elit,

    ca i creatorul Mioriei.

    Massele trebuie ndrumate i susinute pentru ca nivelul

    vieii lor s poat fi ridicat. E aci o responsabilitate a celor

    mai dotai.

    Civilizaia triete prin aceti puini creatori de geniu, pe

    care spea uman i-a produs. (16.I.1969 Bucureti)

    64 | FRUMUSEE NDURERAT

    Pe undeva, printro fisur a vieii se infiltreaz un aer de

    tristee amar. Sborul spre nalt pare c sa frnt, sborul pe

    care l-am vrut nfiorat i lin.

    Exist undeva un zmbet ascuns al lumii acestea? Vedem

    zarea arcuit-n frumuseea dorului aprins i cumpnit.

    Unduiri de cntec i dans, al liniei, al cugetului cobort

    dintro lume fr cuvnt, al visului, al setei de mplinire,

    toate sau lsat peste om, rodindu-l.

    Acum ce se ntmpl? (29.I.1969 Bucureti)

  • 42 | ERNEST BERNEA

    65 | ALT AR

    O fi existnd, oare, o alt ar n care oamenii s fie mai

    buni? Dac exist, unde e?

    O fi existnd, oare, o alt ar unde oamenii pot s gn-deasc corect? Dac exist, unde e?

    O fi existnd, oare, o alt ar cu oameni care nu mint i

    tiu ce vor? Dac exist, unde e?

    S ne gndim, aa, pentru noi. (2.II.1969 Bucureti)

    66 | UN OM A CREZUTEl a crezut n oameni i a crezut n bine cantro primvar

    permanent. i viaa sa desprins din tainice isvoare, ur-zeal de lumin pe zrile sufletului.

    Aa a simit i gndit, aa a fcut.

    Da, a crezut n oameni i a crezut n bine. Cine l acuz

    acum i cine l lovete? S fie greeala unui trecut renviat?

    El a crezut n oameni i a crezut n bine. Cine l alung

    acum i cine i cultiv florile rului? (2.II.1969 Bucureti)

  • pagina 44

    MEDITAII 67-99

  • 45 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    67 | SENSUL DRUIRII

    Cnd ai druit ceva, ceea ce ai druit nu-i mai aparine

    i, n consecin, nu poi dispune n mod arbitrar asupra

    acestui lucru.

    A lua napoi ceea ce ai druit nseamn a contraveni

    fa de raiune, de o logic a lucrurilor i a nu respecta

    legea moral.

    Dac trecem, ns, dincolo de planul logic n realitatea

    concret, adic n viaa moral i aceea a spiritului n ge-nere, problema devine mai grav.

    Cnd ai druit ceva, lucrurile se schimb nu numai n re-laia lor, ci i n calitatea lor. La o realitate existent prin

    druire se adaug ceva nou, care face ca datul iniial s nu

    mai fie ce a fost; mai mult chiar, nici nu mai are putin s

    redevin ce a fost.

    Mersul napoi nu este cu putin dect ca fenomen de rup-tur cu accente dramatice, pentru c se contravine la un

    act de creaie; nate o stare n care omul nu-i mai este siei

    suficient. (12.VI.1970 Bucureti)

    68 | DE CE TOTUI POESIA?

    n poesie, omul cnt deseori natura, o natur vzut con-tinuu ntro perspectiv cosmic. Un peisagiu e mai mult

    dect natur. Elementele exterioare snt doar instrumente

    ctre peisagiul metafizic.

    Indiferent dac este o tem de cunoatere, de dragoste sau

    de moarte sau oricare alt tem a condiiei omului, dac

    este o privelite sau o cutare n necunoscut, n toate n-cercm un dialog cu absolutul.

    Aceasta nseamn poesie. (2.VII.1970 - Tohan)

  • 46 | ERNEST BERNEA

    69 | DRAGOSTEA I POESIA

    Marea dragoste nu poate fi exprimat prin cuvinte. Nu-mai poeii excepionali, ca Dante, au reuit s-o exprime,

    nu att prin cuvinte meteugite, ci mai mult prin sim-boluri ale unor fapte cruciale, prin mreia experienei i

    efecte ale dragostei.

    n natura ei intim, n esena ei, dragostea nu este senzaie

    sau plcere. Exist ceva divin n dragoste, de aceea tot pe

    calea ei l descoperim pe Dumnezeu; cultul Madonei tot

    de aci se hrnete. (2.VII.1970 - Tohan)

    70 | TEHNIC I DESTIN UMAN

    La nceput, omul a cutat n tehnic numai o uurare a

    vieii lui materiale. Astzi, el caut n tehnic o salvare a

    vieii lui spirituale.

    Sntem n faa unei erori grave ce poate duce la sinucidere.

    Progresul material a devansat prea mult pe cel spiritu-al; sau poate c primul sa produs tocmai printro cdere,

    pn n zonele negaiei a celui de-al doilea.Omul contemporan este foarte puternic, mai puternic de-ct i era ngduit, dat fiind natura sa dubl, nclinat cu

    mult uurin spre ru. Omul contemporan este nedemn

    de puterile dumnezeeti de care dispune i pericolul civi-lizaiei st tocmai aci: fore materiale imense n mna unui

    neevoluat, a unui slbatec, uneori poate chiar n mna

    unui exaltat al grandoarei luciferice.

    (8.XI.1970 - Bucureti)

  • 4 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    71 | FILOSOFIA SUCCESULUIFilosofia succesului a dominat epoca noastr nefericit.

    Caracterul ei, care este uneori imoral i ntotdeauna amo-ral, face din aciunea noastr un fapt natural, un fapt care

    se petrece dincolo de bine i de ru.

    Filosofia succesului, mpreun cu aceast mare cucerire a

    inteligenei - tehnica, fac un cuplu negativ al vieii umane

    ce poate duce pn la distrugerea civilizaiei.

    (30.XI.1970 - Bucureti)

    72 | UN OM, PE SCURT

    Unele doctrine, ncercnd s nlture manifestrile deca-

    dente i morbide ale societii contemporane, au conceput

    un om pe scurt, un om redus.

    n loc s se caute soluii unor aspiraii fireti i legitime ale

    omului, e sigur mai uor s le desfiinezi. Dac instituia

    istoric a Bisericii nu mai corespunde ntru totul spiritului

    vremii, atunci urmeaz s desfiinm sentimentul religios

    i orice metafizic a condiiei spirituale a omului. Dac li-bertatea a degenerat n exploatare i n libertatea de a face

    rul, atunci desfiinm libertatea. Dac individualismul

    iluminist a descompus societatea modern, atunci s des-

    fiinm orice reprezint caracter concret, individual al

    persoanei umane. i aa mai departe.

    Prezena activ a o seam de elemente noi n cmpul de

    aciune al istoriei, cere o reconsiderare i reconstruire a

    edificiului nostru umanist, nu reducerea unor date funda-mentale ale naturii umane.

    Marea utopie, prin ignorana ei i sinistra utopie, prin

    metodele ei, au creat o adevrat tragedie a omului i so-

  • 48 | ERNEST BERNEA

    cietii contemporane. Omul redus, omul standard, este

    produsul derutei i prostiei inspirate care i-a gsit con-junctura favorabil. (7.XII.1970 Bucureti)

    73 | PROGRESProgresul tehnic e tot mai mare. Omul se avnt n cos-mos, cu ndrzneala unui erou care cucerete tot mai mult

    zonele ndeprtate ale lumii.

    Omul cucerete cosmosul, fr s se bucure, pentru c cu-

    cerete n sens material nendoios de mult, dar nu cuce-rete spiritual, merge n lun sau poate n Marte, dar nu

    merge n inima sa.

    Omul de azi poate cuceri cosmosul, dar nu se poate cuceri

    pe sine. Lipsit de un orizont spiritual i de virtuile care l

    pot fructifica, el nu poate deveni o existen mplinit i

    mbucurat.

    Progresul tehnic poate fi ascensional i continuu, cum

    spunea un filosof Francez, dar cel spiritual nu i urmeaz

    exemplul. Aci snt isvoarele unei lumi de grandoare i p-cat. (9.XII.1970 Bucureti)

    74 | PROGRES I CREAIE

    Sa crezut c progresul este un fenomen natural, de la care

    omul nu poate abdica; e o idee optimist i o eroare fun-damental.

    Progresul nu se transmite mecanic, nu se produce conform

    unui determinism ascensional; el presupune un continuu

    efort; astfel vine cderea.

    Valorile civilizaiei nu se transmit n mod pasiv, ci trebuie

    recucerite de fiecare generaie n parte; pentru aceasta se

  • 4 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    cere efort i actul viu al contiinei. Umanitatea noastr se

    ridic i se salveaz pe fora spiritual de care dispunem;

    ea nflorete odat cu sporul de lumin ce-l aduce aceast

    for mereu n act.

    Omul are calitatea de a progresa, dar aceasta nu vine de

    la sine. Din nou se impune orientarea i responsabilitatea

    spiritului. (9.XII.1970 Bucureti)

    75 | O NOU RELIGIE: SEXUALITATEA

    Rtcitor prin cotloanele vieii i condus de apetituri n-tmpltoare, omul din noi caut o ieire. Din lipsa unei

    religii superioare nelepciune i virtute , care s sati-sfac metafizic sufletul pasionat al omului contemporan,

    el se angajeaz pe cile unor ndemnuri ce aparin fondu-lui subuman. Unul din aspectele cele mai puternice i rs-pndite, mai ales n rndurile tinerei generaii, l prezint

    manifestarea larg i obsedant a sexualitii, a unui pan-sexualism, al crui profet teoretic pare s fi fost Freud.

    Nu mai e vorba de o funciune natural a condiiei noastre

    biologice, i cu att mai puin de o idealizare a sa romanti-c, ci e vorba de o mistic i o doctrin, de o nou mitolo-gie a sexualitii, seductoare i iradiant pn n limitele

    unei eschatologii.

    Credem c aceast form de denaturare a lucrurilor i

    pervertire a unor sensuri omeneti sa mai produs, poate,

    o singur dat n istorie: la sfritul Imperiului Roman.

    Condiiile istorice par s fie asemntoare.

    Cei care mai pstreaz o inteligen nealterat, i o con-tiin superioar, simt tiul durerii produs de cderea

    moral i spiritual a vremii.

  • 50 | ERNEST BERNEA

    Omul de azi triete o mare dram, chiar atunci cnd el

    nici nu-i d seama de adevrata cauz a suferinei lui.

    (12.XII.1970 Bucureti)

    76 | STANDARDIZAREmi place disciplina, mi place ordinea, dar numai atunci

    cnd procesul creaiei le cere. Nu suport uniformizarea

    pentru c ea distruge nu numai creaia, dar i viaa.

    Fpturile toate, fie c aparin ordinei biologice, celor mo-rale sau estetice, au nevoie de o form difereniat, de un

    mod propriu ca s existe, dar ca ele s dureze, s fie viabile

    au nevoie de o substan i de o formul proprie.

    Nu este creatoare, nici confortabil pentru frumuseea lu-mii noastre, ordinea - repetiie a fabricaiei n serie, ordi-

    nea clieu n art i mai ales aceea a omului standard n

    moral.

    n faa unui val de anarhie i a libertii rului, de aproa-pe jumtate de secol asistm n toate sectoarele vieii la

    un efort pentru stabilirea unei ordini exterioare i tipiza-t, privelite pe ct de inuman, pe att de dezolant prin

    uniformitatea i lipsa ei de stil. (14.XII.1970 Bucureti)

    77 | NECONFORMISMTinerii de azi nu mai tiu ce vor; cei uurateci caut sen-zaii tari, iar cei serioi caut ieiri excentrice i amndou

    categoriile manifest criza spiritual contemporan.

    Printre ei umbl un gen de neconformism, care e la

    mod; poate pentru unii e o atitudine disperat. Cei mai

    muli, chiar dintre cei serioi, nu-i dau seama c mani-festrile lor snt expresia unei lumi care se descompu-

  • 51 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    ne, pelerini dezolai ai unei dramatice condiii umane.

    Putem fi neconformiti ntrun singur fel: luptnd pentru

    o nou formul de via, n care marile valori ale civiliza-iei s nu fie nlturate, ci s capete o alt ncadrare.

    (15.XII.1970 Bucureti)

    78 | O EROARE A VREMIITehnica i confortul, mereu n cretere, nu pot alunga

    suferina omului, ci dimpotriv, pare c o adncesc. Nici

    tiina, cu formulele i explicaiile ei, nu poate nlocui filo-sofia i nici politica, religia.

    Prima, fiind un sistem de semne i simboluri, iar a doua

    o art i un meteug, ele nu pot rezolva nimic din datele

    problemelor ce le ridic condiia uman; aci ne aflm n

    domeniul valorilor i filosofiei scopurilor, ceea ce face ca

    activitile de mai sus s nu corespund.

    Aceste iluzii i erori la mod ale multor oameni de rs-pundere pun n pericol nsi fundamentele civilizaiei.

    (27.XII.1970 Bucureti)

    79 | UN PUNCT SLABOmul de azi e n derut; la fiecare pas este ntmpinat de

    lucruri care l zdruncin pn la desfigurare.

    n adevr, datele istoriei contemporane pot fi dure i nu

    rareori dezolante, dar pcatul credem c struie n alt

    parte: n greita orientare a spiritului i ca o urmare, n

    lipsa unei arhitecturi morale puternice.

    Pe acest fond ubred, sau putut uor instala toate pseudo-

    religiile i miturile care conduc i macin lumea de azi.

    Sau nlturat umanitile Greco-Latine i disciplina spiri-

  • 52 | ERNEST BERNEA

    tual introdus de Cretinism, fr s se pun ceva n loc.

    (30.XII.1970 Bucureti)

    80 | OMUL I CRIZA

    Fragilitatea naturii umane devine tot mai evident i as-pectele vieii tot mai triste. Trim ntro lume care a re-nunat la valorile fundamentale ale civilizaiei. Respec-tul cuvntului i al demnitii umane, contiina unor

    rosturi superioare ale vieii, bucuria de a fi mpreun i

    de a servi, sau stins toate n oceanul apetitului i lipsei

    de rspundere.

    Dac ceva este, nu nseamn c trebuie s fie. Dac absur-dul i confuzia exist, nu nseamn c trebuie s facem din

    ele idei directoare pentru o practic a vieii. Omul, fptu-r de rspntie, are ceva de spus; el e rspunztor n faa

    contiinei i a unei raiuni superioare, este rspunztor

    n faa istoriei. O transparen metafizic pn n limitele

    divinului l face s respire aerul pur al setei de absolut, din

    care nfptuirile lui durabile se hrnesc.

    De ce s ieim n afara unui destin superior, care i aa e

    att de tragic, devenind mizerabili. (27.III.1971 Bucureti)

    81 | TEHNICATehnica apare ca o raionalitate suprem, dar sfrete n

    absurd. Ea d putere omului, dar l distruge. Tragedia de

    azi e, n primul rnd, ntreinut de tehnic, cel mai reuit

    produs al inteligenei umane.

    Tehnica e o problem moral, e o problem de contiin i

    de sens; originile ei le cunoatem, dar finalul nc nu.

    Utilul stinge celelalte valori i tehnica le-a spart ierarhia.

  • 53 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    Materia a devenit agresiv i spiritul palid. Prin tehnic,

    omul a cutat o afirmaie a sa i a ajuns la un negativism

    cutremurtor.

    Drumul salvrii i-a nchis porile ntro contiin anxi-oas. (12.IV.1971 Bucureti)

    82 | DOU EXTREME

    Lumea de azi e n derut; sistemul de credine, filosofia i

    instituiile tradiionale, prin schimbri revoluionare sau

    lente, snt nlturate, fr ca deocamdat s se pun n

    loc ceva corespunztor momentului istoric i stadiului de

    evoluie a societii omeneti.

    Misticismul politic i dictatura n Rsrit, anarhia i ni-hilismul n Occident, primele impuse ca fore coercitive,

    cele de-al doilea pe cale de descompunere lent, moral

    i social, snt tocmai cele dou forme diforme ale lumii

    contemporane.

    Raiunea i contiina moral, nu-i mai gsesc azi ntre-

    buinare. (22.XII.1970 Bucureti)

    83 | VIITOR NESIGURTrim, fr ndoial, una din cele mai mari crize din isto-ria universal poate cea mai mare , ceea ce a a dat nate-re unor evenimente unice, de o covritoare nsemntate.

    Prima cauz a acestei crize este revoluia tiinific i ur-mrile ei n tehnic; intrarea maselor n arena politic i

    demisia moralei vin s completeze tabloul tragic al condi-iei umane.

    Ceea ce pare s fie dezolant chiar n premisele acestui

    viitor nesigur, este direcia n care sa angajat noul uma-

  • 54 | ERNEST BERNEA

    nism. Sigur, omul va deveni astfel sau poate altul, dar

    cine tie cum?

    Se poate prevedea o diminuare a vieii interioare i mersul

    ctre adormirea unor sentimente fundamentale ale natu-rii umane i consolidarea unei structuri fr finee, fr

    sensibilitate moral.

    Este posibil ca omul s devin mai puternic, dar sigur nu

    mai nuanat i nici mai profund. Civilizaia tehnic, cu rit-mul puternic i caracterul ei exterior, i mrete cuceririle

    n ordinea lucrurilor materiale, puterea lui asupra naturii,

    dar exact invers la un nivel corespunztor, i diminueaz

    viaa interioar i cuceririle lui n ordinea spiritual.

    Pentru om i umanitatea sa porile neprevzutului snt

    deschise. (22.XII.1970 Bucureti)

    84 | OMUL LA RSCRUCE

    Noi, oamenii secolului al XX-lea, cunosctori ai naturii

    i cuceritori ai cosmosului, fpturi inspirate i nefericite,

    sntem azi la o mare rscruce.

    Toate cuceririle materiale nu duc ctre noi, ci mpotriva

    noastr, pentru c nu snt ndrumate de lumina inteli-genei i a spiritului, nu snt puse n serviciul umanitii

    noastre n tot ce avem n noi mai nobil i mai frumos.

    Am primit un mesaj spiritual i lam trdat.

    (22.XII.1970 Bucureti)

    85 | UTOPIILEUtopii au aprut n tot timpul istoriei, i azi mai mult ca

    oricnd. Prezena lor a devenit tot mai activ i dramati-

  • 55 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    c, prin modul cum au fost gndite i impuse n lumea

    contemporan.

    La nceput, ele erau privite ca nite poeme, mai trziu ca

    sisteme teoretice abstracte i nevinovate, pn cnd ele

    au devenit fore i legi implacabile, crora lumea ntrea-g trebuie s se supun sacrificndu-i natura i finali-tatea proprie. De la utopia poetic sa trecut la cea social

    romantic, iar azi la utopia sinistr.

    Devenind o calamitate, oamenii vor trebui s lupte mpo-triva acestor construcii imaginare, cu drepturi de a fora

    pn la distrugere realitatea; ei vor trebui s caute con-diiile unei societi reale nu ideale, bun nu perfect, o

    societate sntoas i prosper, n mijlocul creia omul s

    poat tri o via liber i demn. (23.XII.1970 Bucureti)

    86 | FEMEIA I LUMEA MODERN

    Contrar unor vechi tradiii, prin care femeia aducea vieii

    noastre morale i sociale mult stabilitate, n lumea mo-dern i contemporan femeia aduce acestei viei o not de

    labilitate psihic i frivolitate.

    Marile prefaceri sociale i morale ale lumii moderne au

    dat femeii libertatea de a-i manifesta n plin tocmai ceea

    ce vechile tradiii opreau s se manifeste, adic datele sen-suale i periferice ale naturii umane.

    Femeia de azi fuge de cmin, fuge de castitate, fuge de

    maternitate, toate elementele definitorii naturii sale. Viaa

    ei sufleteasc e prea mult angajat n senzaie i plcere i

    prea rupt de o activitate a spiritului, unde n trecut ea a

    excelat. (30.VI.1971 Tohan)

  • 56 | ERNEST BERNEA

    87 | FEMEIA CONTEMPORAN

    Femeia contemporan sa supus unor cerine ale vieii mo-

    derne i a pierdut tot ce aparinea mai frumos naturii ei.

    Ce mai poate rmne dintro femeie, dac nu este pur i

    sincer, dac nu are finee sufleteasc, dac nu are farme-cul ascendent al poesiei, dragostei i creaiei.

    Ce mai rmne din universul nostru spiritual, fr cldu-ra i respiraia nobil a sufletului ei? Femeia rea i per-vers, care se masculinizeaz, este o excrescen a acestui

    univers, o maladie a spiritului. (30.VI.1971 Tohan)

    88 | TAINELE VIEII

    Toi oamenii vor s cunoasc tainele vieii; unii n munc

    i posesiune, alii n ascez i n rugciune. Dar mai snt

    unii, care vor s cunoasc tainele vieii n desfru.

    n fiecare dintre noi exist o goan dup bucurie sau dup

    plcere, dup ctigarea a ceea ce ne lipsete; aci intervin

    diferenele pentru c tot alte lucruri ne lipsesc i tot alte

    scopuri avem.

    Cei mai muli dintre oameni merg pe nclinaii, pe ce le

    vine; ei nu tiu cum e cldit fptura noastr, dar subte-ranul lucreaz mult mai mult dect se crede i la cei mai

    muli.

    Contiina binelui apare destul de rar, dei credem c ea

    este definitorie umanitii noastre. (12.VII.1971 Tohan)

    89 | O ALT FAMILIE

    Modul de convieuire a omului de azi este ntro continu

    schimbare. Familia lumii moderne, pe care am putea-o

    numi a Revoluiei Franceze, pare s nu mai aib nici o con-

  • 5 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    sisten. Elemente noi, intrate n componena societii, au

    atins i aceast unitate social fundamental.

    De-a lungul veacurilor familia a generat biologic, econo-mic i spiritual. Dac biologic lucrurile nu apar schimbate

    dei un factor mai mult moral, castitatea a disprut n

    mare parte , economic i spiritual familia a fost nlocuit

    de alte uniti ca uzina i gruparea politic.

    Fenomenul tehnic i noul sistem de organizare a muncii a

    schimbat simitor natura i funciunea familiei. Dac am

    considera numai integrarea femeii n munca obteasc,

    aceast anonim creatoare de valori, pe ntreg cursul civi-lizaiei, i ne-am putea da seama ct de puternic a afectat

    att sistemul de relaii, ct i ordinea moral a vechii fami-lii, poate chiar i a unor uniti supra-familiale.

    Unii oameni mai ateapt, poate, o redresare a acestei

    instituii primordiale, dar nu este posibil dect o nou

    ntocmire a ei. Familia nu va dispare, dar va cpta alte

    forme care nu putem ti dac vor fi mai bune, dar vor fi

    sigur mai corespunztoare.

    Maina i sistemul ei tehnocratic poart, i de ast dat,

    rspunderea; numai c aceast eroic i sinistr activitate a

    omului nu i-a spus nc deplin cuvntul. (14.XI.1971 - Bucureti)

    90 | NGER CZUT

    Omul de azi, al meu i al tu deodat, pare c i-a pierdut

    msura.

    Ct a avut contiina puterii, dar i pe aceea ale limitelor

    lui, a fcut din libertate i creaie, mijloace de progres i

    mplinire. Rmnnd pe aceste poziii, el a aspirat conti-

    nuu, dar i-a pstrat natura i calitatea de om.

  • 58 | ERNEST BERNEA

    Succesul n lupta dus pentru stpnirea naturii l-a arun-cat dincolo de ceea ce i era ngduit prin locul i desti-nul su, vrnd s devin supra-om. Mai mult dect att:

    sigur pe el i pe cuceririle lui, sa vrut stpn de lume i

    de oameni i poate fr s-i dea seama i-a nsuit atri-butele divine.

    Omul de azi a uitat strigtul lui Pascal om att de mare

    ntre oameni care-l arat ca pe o fptur infirm, gran-dioas i mizerabil. n lipsa lui de msur, acest ghimpe

    al existenei, din supra-om a devenit ne-om i din Dumne-zeu, nger czut. (15.XI.1971 - Bucureti)

    91 | OM I SENS

    Tot ce a creat omul n ordinea material este un bun, dar

    nu n sine. Nici roata, nici becul electric, nici rachetele nu

    au o valoare n sine, chiar dac ele snt create de contactul

    nostru cu natura, dac snt adic spirit obiectivat.

    Obiectele, sistemele sociale ca i cele culturale, n genere,

    au o valoare prin sensul ce li-l d omul care le-a creat sau

    le instrumenteaz.

    Problema, rezolvat odat cu gsirea unui sens, nate o

    alt problem mai grav: care sens? Aci apare nevoia de

    determinare a scopurilor i mijloacelor prin care omul se

    mpac cu lumea atunci cnd prinde ceva din misterul

    existenei. (15.XI.1971 - Bucureti)

    92 | CE ESTE CULTURA?

    Cultura nate din ntrebare, din dram i din sete de abso-lut. Ea pleac din realitate i se mplinete n sensul ei, dar

    pe alt plan. Cultura nu poate fi realitatea dat, dar nici un

  • 5 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    artificiu; ea este o creaie a spiritului, profund i minuna-t ca viaa i lumea noastr.

    O cultur nu se poate mplini dect dac pornete dintro

    aspiraie sincer i pstreaz o autenticitate perfect. Omul

    de cultur este ntotdeauna un tragic furitor al unei lumi

    mai bune. (9.XI.1971 - Bucureti)

    93 | SENSUL CULTURIIOmul este o rscruce a existenei; cile sale snt multiple,

    dar una singur l mplinete. Ca s fii om adevrat, trebu-ie s te apropii de Dumnezeu, trebuie s iei calea spiritu-lui. Ca s iei calea spiritului, trebuie s iei calea culturii n

    nelesul larg al cuvntului, n care intr religia, filosofia i

    tiina, literatura i arta.

    Cultura nu este un exerciiu gratuit, nu este un artificiu;

    cultura este o cale a salvrii omului.Cultura, rezultat al setei noastre de absolut, pune n funcie

    i valorific toate resursele noastre, ne exprim esenele i

    ne crete peste hotarele obinuite ale omului de toate zilele,

    prins ntrun mediu de deprinderi materiale i sociale.

    Cultura este o manifestare uman, cu puternice rdcini

    metafizice i religioase. (9.XI.1971 - Bucureti)

    94 | OMUL I CULTURA

    Prin cultur, omul se pune n legtur cu isvoarele vieii i

    ale existenei n genere. Prin cultur, el triete i cunoate

    cu adevrat att natura (cosmosul) ct i condiia rostului

    su spiritual.

    Fr o dimensiune metafizic, fr transcenden, cultura

    nu este cu putin. Fr aceast poziie i fr o filosofie

  • 60 | ERNEST BERNEA

    a scopurilor, nici tiina, nici arta, nici politica nu se pot

    achita de obligaiile lor ca ativiti umane.

    Indiferent ce activitate depune, omul trebuie s fie perma-

    nent condus de ideea rostului su n lume; activitatea cea

    mai modest este un rspuns la marile ntrebri.

    (10.XI.1971 - Bucureti)

    95 | OMUL DE CULTUR

    Omul de cultur este un frmntat al ntrebrilor i un po-sedat al actului de creaie. Numai un om cu suflet puternic

    i cuprinztor ct toat lumea, numai acela care respir

    realitatea ntreag i are darul de a ptrunde n inima lu-crurilor, n permanene, numai acela poate fi productor

    de cultur.

    Cultura nu o creeaz erudiii i nici rafinaii, ci o creeaz

    acei ce poart n sufletul lor gndul suprem al mplini-rii, pelerini ai absolutului cu chipul nimbat al sfineniei.

    Fr puritate i credin, fr dragoste i transfigurare,

    nu nate cultura.

    Omul devine fiin cultural pe calea lui a face, dar nu-mai atunci cnd merge sub semnul eternitii.

    (11.XI.1971 - Bucureti)

    96 | CERCETAREA FILOSOFIC

    Cercetarea filosofic trebuie s ptrund i s exprime

    ceea ce struie mai mult, ceea ce este mai originar i per-manent n om, pentru c n primul rnd despre el este vor-ba n filosofie.

    Filosofia nscrie n problemele sale natura i destinul omu-lui, ceea ce impune studiul valorilor i acela al scopurilor.

  • 61 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    Omul care aparine lumii noastre este totodat un spin al

    ei, o prezen activ i incomod a existenei.

    (13.XI.1971 - Bucureti)

    97 | FILOSOFIA MODERN

    n epoca modern, filosofia a cunoscut forme hibride, tot

    mai ndeprtate de natura i rosturile ei. Aa a aprut filo-sofia ca enciclopedie, ca sintez a tiinelor i ca epistemo-logie, ca exerciiu formal al inteligenei.

    Filosofia nu poate iei din aceast situaie, dect redeve-nind o disciplin nu numai a intelectului, ci i a spiritului

    n genere, nu numai o teorie, ci i o practic a cilor adev-rului, cluz a setei de absolut.

    Filosofia nu poate rmne la remorca tiinei i nu poate

    renuna la adevratul ei sens, care este cercetarea omului.

    Ea nu gndete pur i simplu, ci gndete pentru a crea,

    pentru a dirija natura uman ctre culmile cele mai nalte

    ale condiiei sale. (13.XI.1971 - Bucureti)

    98 | FILOSOFIA I VIAA

    A filosofa este o activitate necesar pentru om, mai mult

    chiar, este o chestiune vital. De aceea, cu toat lupta dus

    de unele poziii moderne ale veacului XIX, de a reduce

    cmpul ei de cercetare n favoarea tiinei i de a mini-maliza importana ei pentru cultur i om aa cum face

    azi Jean Piaget , filosofia a aprut tot mai puternic ntre

    preocuprile omului contemporan.

    A filosofa nseamn experien intelectual i interioar

    deodat; ea nate din chinul ntrebrilor i bucuria cuce-ririlor omului n faa misterului vieii i continu n as-

  • 62 | ERNEST BERNEA

    piraia gsirii adevrului i sensului condiiei noastre.

    Filosofia rmne vital, pentru c aa snt problemele ei

    pentru om.

    Nu se filosofeaz de voie, ci de nevoie. Setea de cunoa-tere i creaie, setea de absolut, inteligena ordonatoare

    ntrein flacra filosofrii i mplinesc aceast floare a

    spiritului activ.

    ntro form mai direct de mrturisire sau mai sistemati-c, cu caracter tehnic, filosofia rmne o problem de cu-noatere, de trire i aciune. Pentru aceste motive, ea nu

    poate exista dincolo de problematica umanist, dincolo de

    condiia i destinul nostru ca oameni. (13.XI.1971 - Bucureti)

    99 | LOGIC I OBIECT

    n filosofia contemporan, logica ca sistem formal i con-ceptul, nu exprim realul, ci este nsi lucrul.

    Aci se fundamenteaz eroarea acestei filosofii idealiste a

    outrance i de aici se alimenteaz antiumanismul su.

    Logica e un mijloc de cunoatere, tiinific; e mai mult

    chiar, e o cale prin care se stabilesc raporturi cu realitatea,

    cu lumea i viaa. Ca acest fapt s fie cu putin i logi-ca s funcioneze, ntre formele logice i lumea obiectiv

    trebuie s existe o coresponden i un sens comun. Logi-ca, dei abstrage, rmne prins de realitate; ea nu exist

    n afara lucrurilor, ca sistem formal i realitate obiectiv

    ce se impune omului din afar.

    Formalismul filosofiei contemporane este o alunecare n

    artificiu i nefiin. Logica este o parte dintro filosofie care

    vorbete despre om i spirit, fa n fa cu realitatea obiec-tiv, la care particip i pe care o interogheaz.

    (13.XI.1971 - Bucureti)

  • pagina 64

    MEDITAII 100-132

  • 65 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    100 | POLITIC I ETIC

    Activitatea politic, ce i are isvoarele numai n experi-ena istoric, are n vedere sistemul social; ea face insti-tuii i legi, sisteme i scheme. n acest caz, politica ps-treaz un caracter administrativ i face mai mult ordine

    dect creaie.

    Adevrata politic, aceea care dispune de o ntemeiere

    moral, se desfoar sub ndemnul unor nalte aspiraii

    ale omului, a crui calitate este i social.

    O politic orientat ctre materia sau forma social va

    avea ntotdeauna o tendin de supunere i nivelare, pe

    cnd una orientat ctre om i mplinirea rosturilor lui

    specifice, va putea deveni o politic liber de dezvoltare

    armonioas i nlare prin difereniere, adic prin culti-varea unei aristocraii de spirit, fornd pe cei de jos s

    urmeze pe cei de sus (sus n sens calitativ, nu social) i

    nu invers, cum se ntmpl n primul caz.

    n conducerea politic, omul trebuie s se foloseasc de

    experiena istoriei i s aib n vedere realitatea social

    concret, dar nu se poate opri aci.

    Politica este o activitate deosebit, dar ea rmne tot tim-pul subordonat moralei. Aceasta e logic i firesc pentru

    c o societate, prin nsi natura ei, nu poate fi dirijat fr

    o cunoatere a condiiei i scopurilor specifice umane.

    Politica e agentul important n ordonarea vieii sociale;

    ca activitate nu poate rmne un instrument, nu poate

    guverna societatea dincolo de om, numai prin elemente-le empirice date, fr o profund i subtil cunoatere a

    naturii i finalitii umane.

    Politica poate ncepe cu observarea concretului imediat,

  • 66 | ERNEST BERNEA

    dar trebuie s termine cu etica, cu filosofia umanist.

    (14.XI.1971 - Bucureti)

    101 | FENOMENELE COMPLEXE

    Numai fenomenele simple se pot repeta; se repet pentru

    c ele rezult din condiii uor de ndeplinit. Fenomenele

    complexe cum snt cele din domeniul sociologiei i isto-riei, bunoar snt rezultatul unor condiii cu totul spe-ciale i multiple pe care doar o ntmplare neprevzut le

    aduce la via. Aa se explic i apariia n istorie a marilor

    personaliti, formule fericite ale vieii.

    Revenirea unor astfel de fenomene nu poate fi uor prev-zut, ele fiind, n genere, fenomene unice.

    (21.XI.1971 - Bucureti)

    102 | METAFIZICADe cte ori metafizica a fost mai categoric nlturat, tot de

    attea ori a urmat o adevrat explozie a ei.

    Aceasta nu se poate explica, dect prin faptul c ea este

    ceva necesar naturii noastre intime, o respiraie a spiritu-lui, cum e i poesia.

    Metafizica nu poate fi nlturat, pentru c ea este o mani-festare fireasc a inteligenei umane; ea apare ca o urmare

    a oricrei investigaii tiinifice care vrea s formuleze o

    explicaie dus pn la consecinele ei ultime, adic o teo-rie. (22.XI.1971 - Bucureti)

    103 | MAREA ART

    Priveliti luminoase, fragede i misterioase.

    Este un loc unde se ntlnete rodnic lumea obiectiv cu

  • 6 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    cea subiectiv, materia cu spiritul. Prima aduce tot ce are

    ea mai de pre ca forme i miestrie, date ale lumii con-crete, iar a doua aduce sensul i actul care transfigureaz

    lucrurile, caut legea ascuns a legii lor, le d expresie i le

    face s existe n alt fel, prin materie, dar dincolo de ea.

    Arta crete i devine mare prin aceast ntlnire care duce

    la creaia operei. Fptura i Legea, ce ine lumea aa cum e,

    i sonda invizibil a spiritului adncit n misterul creaiei,

    pe ct de profund, pe att de fraged i discret, aduc la

    via marea art. (23.XI.1971 - Bucureti)

    104 | ROLUL FILOSOFIEICe vrea filosofia contemporan? Vrea, oare, s dea girul

    su unor condiii istorice ale omului condiii de moment

    i un temei teoretic tuturor demisiilor?

    Filosofia nu are rolul de a explica situaii de fapt ceea ce

    revine tiinelor sociale - i cu att mai puin de a ndrep-ti aceste situaii. Ea nu poate da girul su unor forme

    maladive ale istoriei.

    Omul trebuie reabilitat i, nainte de el, trebuie reabilitat

    filosofia.

    Aceast oper nu se poate face nici pe calea unei filosofii

    idealiste artificioase, la mod azi n Occident, i nici pe

    calea unei filosofii care, ndreptat mai mult ctre realita-tea concret, cade ntr-o greeal opus, pentru c teore-tizeaz i idealizeaz o stare tranzitorie care nu poate s

    nsemne o ancorare n realitate. O filosofie preconceput,

    ca i aceea care convine unor date periferice ale naturii

    umane, nu pot s reueasc ntro astfel de ntreprindere.

    Filosofia studiaz condiia natural i spiritual uman,

  • 68 | ERNEST BERNEA

    studiaz viaa n act pentru a-i putea da rspunsul la ma-rile probleme ce i le ridic poziia i starea sa n lume. Filo-sofia este o tiin universal, dar nu n sens cantitativ, ca

    enciclopedie a tiinelor, ci n sens de ordonat cunoatere

    a tuturor lucrurilor i existenei. Omul este n centrul pre-ocuprilor sale. (25.XI.1971 - Tohan)

    105 | TRISTA CURS A OMULUI

    Cursa omului de azi a luat un caracter tragic; el sa angajat

    pe un drum ce pare fr ntoarcere i pe care totui trebuie

    s l prseasc, pentru a se salva.

    Lumea contemporan, mai mult ca oricnd, manifest

    o total desconsiderare a valorilor spiritului, o cdere a

    omului din planul divin al existenei, o demisie a practicei

    morale, o goan dup plceri i o fug de rspundere, pare

    s caracterizeze aceast lume.

    Cultivarea binelui i a frumuseii, contiina demnitii

    umane i mplinirea unui destin superior, snt tot attea

    piedici n calea apetitului nemblnzit ce mn aceast

    lume de la spate, cu frenezia unui nger negru.

    (23.XII.1971 Tohan)

    106 | OM I SOCIETATE

    La nivelul civilizaiei noastre, o societate este cu att mai

    sus n formele ei de dezvoltare, cu ct acord o mai mare

    ncredere omului i-i d o mai larg libertate; fiecare exem-plar uman trebuie s tind ctre mplinirea sa.

    Lumea modern a czut n dou extreme, care snt dou

    erori: a nceput prin libertatea individual total (anar-hism) i a terminat prin absorbirea total a individului-

  • 6 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    lui (colectivism). Prima poziie a nesocotit dimenisunea

    social a omului, care este implicat n natura sa. Cea de a

    doua a lichidat complet natura individual, intim i con-cret. n ambele cazuri, sau simplificat lucrurile, impu-nndu-se un fel de abstracionism.

    Pstrarea libertii individuale i integrarea n societate,

    mpcarea lor la un nivel superior este o problem de o

    mare actualitate. Un aspect al marei crize contemporane

    ar fi ndeprtat. (27.XII.1971 Tohan)

    107 | MOARTE I NEMURIRE

    Prezena morii i setea de nemurire snt caractere ale

    condiiei umane. Omul individual, concret i viu, nu poate

    primi moartea cu satisfacie numai prin generarea conti-nu prezent n lume; el nu poate accepta situaia de veri-g ntrun lan infinit, nu poate fi mulumit de a consuma

    i de a fi consumat.

    Omul nu se mpac cu situaia de instrument al naturii, ci

    vrea pentru sine un sens unic, personal, vrea nemurirea.

    De aci nate lupta pentru spirit i drama. (10.II.1972 - Bucureti)

    108 | O EROARE GRAV

    Omul are o dimensiune social, dar are i prioritate n faa

    societii.

    Eroarea grav a timpului nostru, aceea de a explica omul

    prin societate, de a-l judeca funciune social, vine istoric

    din eroarea individualismului iluminist, iar filosofic din

    naturalismul lumii moderne.

    Omul nu este un individ, o categorie biologic sau so-ciologic; i dac este acestea, ele nu apar ca definitorii.

  • 0 | ERNEST BERNEA

    Atomismul iluminist i sociologismul marxist l-au trans-format ntro entitate sau ntrun obiect, ntrun lucru lipsit

    de sens i personalitate.

    Omul este o existen complex, concret i vie, este o fp-tur a crui sfer depete genericul (biologicul) i socia-lul pentru a se angaja n metafizic i spiritual.

    Gravitatea erorii vine din faptul c a trecut din planul teo-retic al gndirii formale n acela al aplicrii practice.

    (22.II.1972 - Bucureti)

    109 | CONDIIE UMAN

    Omul este un ntreg; el este o unitate existenial.

    Omul este o fiin natural, dar nu poate fi definit prin

    natur, este o fiin social, dar nu poate fi definit prin so-cietate. Natura i societatea i snt condiii, dar nu moduri

    de mplinire.

    El este situat ntre real i posibil, ntre existen i creaie;

    ca s existe, trebuie s creeze continuu, iar ca s creeze,

    trebuie s existe.

    Omul posed o unitate i stabilitate principial; el trebuie

    s evolueze, s creasc, dar n acelai timp s rmn el

    nsui, acelai n schimbrile ce se produc.

    Omul este complex, este multiplu, dar toate acestea ntro

    mare unitate care i d chip figur proprie i-l ine viu

    n marea dram a spiritului. (24.II.1972 - Bucureti)

    110 | TOTUL TRECESub domnia tiinei i tehnicei lumea a devenit, pentru

    noi, ceva cu totul relativ i schimbtor. Amorul geniu al

    timpului, care macin omul i lucrrile sale, st la cap-

  • 1 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    tul civilizaiei noastre. n locul absolutului sa instalat

    relativul i n locul existenei (fiina lucrurilor) sa insta-lat schimbarea. Raportul normal ntre existen i for-mele ei trectoare sa spart prin imperiul timpului, adic

    a tranzitoriului.

    Nici o idee, nici o form, nici o fptur nu are voie s se

    desvreasc, ci numai s treac i cu ele lumea ntreag.

    Totul se nate pentru a muri, nu pentru a se mplini.

    Maina, viteza, viziunea cinematografic snt singurele ce

    dispun. (27.II.1972 - Bucureti)

    111 | RECONSTRUCIE, CUM?

    Lumea modern i contemporan se mndrete cu un om

    nvat, care nu pricepe nimic (specializare, analiz, decu-paj), cu o societate mai mult complicat dect complex,

    cu o cultur pe ct de vast, pe att de steril.

    La lipsurile manifestate ale unui raionalism uscat i unui

    sentimentalist gunos, lumea modern sa angajat pe cile

    analizei matematice i pe acelea ale scientismului. Pendu-lnd ntre cerebral i sensual, omul de azi i uzeaz n

    mod inutil funciile superioare, intelectuale i morale.

    Inteligena ordonatoare nu poate s apar dect susinut

    de complexa alctuire a unui om total i dinamica senti-mentului nu creeaz fr o disciplin interioar i un larg

    orizont spiritual.

    Reconstrucie da, dar cum? (12.III.1972 - Bucureti)

    112 | DESTINOamenii au n depozitul lor zcminte pe care ei nii nu

    le cunosc, i atunci cnd ajung s le cunoasc i vor s

  • 2 | ERNEST BERNEA

    delibereze, viaa i-a fcut deja jocul cu ei. Ceea ce tim

    sigur, e faptul c nu rareori se produc n mod neprevzut

    puteri i sentimente noi, situaii noi pe un fond de aspiraii

    active, pe o foame de frumusee i mplinire, poate chiar

    pe o dram uman.

    Cu toat puterea noastr de a hotr liberi, se petrec uneori

    fapte care depesc aceast calitate a condiiei umane, aa

    dintro noim a lucrurilor sau, cnd e cazul, dintro putere

    a harului ce coboar pe sufletul nostru. (16.III.1972 - Bucureti)

    113 | DRAGOSTE SPIRITUAL?

    Dragoste spiritual pentru o femeie? Da, ea este cu putin-, dar atunci ea cade pe chipul Madonei sau pe acela n

    care femeia e om, nu sex.

    n dragostea pentru o femeie, prezena spiritului este ab-solut necesar pentru c numai pe aceast cale se transfi-gureaz i valorific fptura ei, pn n a o aduce n zona

    sacrului, pe ea - o femeie real, ntrupat, magnific iubit.

    Spiritul activ vine s desvreasc viaa noastr de oa-

    meni, nu de ngeri, de fpturi ce i doresc mplinirea pe

    toate dimensiunile date lor de condiia uman.

    (17.III.1972 Bucureti)

    114 | MAI MULT POESIE!

    Orice lucru, orice situaie moral care aspir la frumusee,

    cere mai mult poesie.

    Poetul pstreaz legtura cu isvoarele vieii i aspir la

    desvrire. De aceea, totul la omul poet, se petrece ca

    i cnd lumea este creat din nou, fcut de la nceput.

    Fiecare lucru, fiecare fapt este privit ca strbtut de fiorii

  • 3 | MEDITAII FILOSOFICE NOTE PENTRU O FILOSOFIE INACTUAL

    eternitii; marile sensuri snt vzute i n lucrurile mici.

    Pentru poet, totul trebuie s aib puin poesie. C e locul

    unde triete sau lucrurile ce-l nconjoar, c e femeia iu-bit sau floarea din glastr, c e tiin, art sau filosofie,

    pentru ca ele s fie demne produse ale spiritului, trebuie

    s aib puin poesie.

    Poetul nu pierde contactul cu lumea real, dar o nbib

    de mister i o transfigureaz. Realul lui e mai real ntrun

    fel dect lumea senzaiei; e realul ideii, a dragostei sau al

    ncntrii. (25.III.1972 Bucureti)

    115 | DRAGOSTEADragostea nu este apanajul unei anumite vrste, ci a unei

    naturi specifice, a unor spirite speciale, orientate.

    Dragostea adevrat nu lucreaz cu jumti de msur i

    nici nu cere compensaii; ea merge n mod deschis pe cile

    mplinirii.

    Dragostea este tensiune continu, este ascensiune pn n

    piscul cerului; ea este n centrul spiritual al lumii.

    (29.III.1972 Tohan)

    116 | SENS I CONDIIE

    Oamenii se caut i se gsesc uneori neprevzut n con-diii dramatice; raiunea unor astfel de ntlniri nu este

    ntotdeauna clar.

    Ceva poate fi o mplinire n sens spiritual, dar nu i n

    sens material obiectiv. Viaa omului are mai multe pla-nuri, de aceea prezint deseori salturi i rupturi dureroa-se care nu satisfac sensurile, nu satisfac ceea ce, de fapt,

    ar trebui s fie.

  • 4 | ERNEST BERNEA

    Adevrul este unul i sensul este precis, dar nu ntotdeau-na se poate obiectiva, nu se poate realiza concret din cauza

    condiiei exterioare. Contradicia este evident i drama


Recommended