+ All Categories
Home > Documents > Ernest Bernea Îndemn la simplitate

Ernest Bernea Îndemn la simplitate

Date post: 14-Jul-2015
Category:
Upload: florin-bulgariu
View: 643 times
Download: 14 times
Share this document with a friend

of 25

Transcript

Ernest Bernea NDEMN LA SIMPLITATE Omul a purtat in decursul vremurilor o lupt tragic pentru ctigarea unui prisos de bine. n epoca modern, acest bine a fost vzut sub forma progresului i a civilizaiei. Singur sau n mijlocul societii, omul s-a strduit n acest sens. Socotit n roadele sale, astzi, dup trecere de vreme, progresul continuu s-a dovedit neltor. Omul modern a avut o Sete de mai bine, dar nu s-a aplecat ndeajuns asupra naturii acestui bine. Punctul luminos, unificator a lipsit. Lumea nou s-a ncrezut prea mult n civilizaie i progres, dar nimeni nu a stat s se gndeasc ce anume sunt acestea pentru fiina spiritual a omului. i atunci, drumurile s-au deosebit, dup cum deosebite erau idealurile. Civilizaia acestei ultime epoci istorice a fcut din om o fiin complex". Gsim n aceast tendin i stare a sufletului contemporan o caracteristic a vieii moderne, dornic de progres. ns, cu ct omul i-a creat mai multe nevoi, semn al unei nalte trepte de civilizaie, cu att el a devenit mai puin stpn pe sine, cu att a fost mai puin liber. Sufletul su, aparent nlat, devenise lipsit de putere, se subiase i se complicase. Cuprinznd ceea ce nu-i era firesc, renunnd la ceea ce i era esenial, pentru podoab, i-a pierdut adevrata frumusee i trie. Viaa interioar a omului a avut toate aparenele unei creteri adevrate; n realitate, s-a petrecut o srcire din cauz c aceast cretere nu era organic, ci era haotic. Nevoia de a corespunde vremurilor, ambiiile i gusturile nenumrate, tot rafinamentul intelectual i estetic l-au sedus i l-au ndemnat ctre o lume a decorativului i inutilului. [...] Pentru ca o nnoire s fie posibil, omul trebuie s renune la aceste podoabe ale modernismului, pentru a se rentoarce ctre elementele originare ale fpturii sale. Nu poate fi vorba de o renunare la progres i nici de o ntoarcere la starea natural" de care vorbete un filosof francez, ci de mergerea nainte pe calea deschis nou n dezvoltarea omeniei i a tuturor virtuilor ce o alctuiesc. Ce nseamn pentru noi ntoarcere? nseamn renunare la inutil, la rugina sufletului. Ce nseamn dezvoltare ? Ce nseamn progres ? nseamn cretere din smburele fiinei, nseamn, n limita superioar, nflorire. Aceasta nseamn a fi cult, a fi om superior, a fi distins i complex: nflorire. S ajungi s-i exprimi esena. Nu ntoarcere deci, nu oprire, ci cretere deplin i fireasc. Aici se aaz simplitatea. Simplitatea este starea moral a omului care se mic esenial si sincer. Simplitatea n etic, ntocmai ca i estetica inseamn linie de for. Liniile acestea dau sens fpturii. Simplitatea ca stare_moral este_o stare originar, legat de nceputul fiinei. De aceea Evanghelia, Cartea simplitii i a performanei, orbete de simplitate dnd ca exemplu copilul i profetul. Fiind originar, simplitatea este o stare afini, o stare a celor care pstreaz legtura cu Dumnezeu. Nefiind legat de poverile podoabelor inutile, simplitatea d omului un echilibru interior, o trie i o mare stpnire de sine. Omul simplu rmne cu sine, curat i ntreg, liber de elementele inutile, adugate, exterioare. Omul simplu triete viaa din plin i firesc; o triete astfel pentru c este n ea. Simplitatea d o siguran i o certitudine interioar adevrate, d putere de depire a contingenelor i viciilor apstoare. Pe calea simplitii, omul se mplinete pentru c triete firesc i esenial. Simplitatea este starea moral prin care o seam de taine ni se deschid. Firescul i armonia ei 60 o fac s rodeasc i pe o alt dimensiune a vieii, aceea a orizontului deschis. Sensul vieii este prins mai uor i mai adevrat de ctre omul simplu dect de omul complicat, pentru c cel dinti pstreaz direct legtura cu viaa, avnd totodat simul realitii aparente i tainice. A fi simplu nseamn a fi n via, a fi n via nseamn a-i tri i cunoate sensurile. Sensul vieii nu poate fi prins stnd n afara ei, clcnd pe un drum artificial. Omul simplu triete cu ochii aintii la distanele mari ale lumii.

Din aceste elemente i nfiri ale simplitii nelegem cum acela care triete cu adevrat n simplitate ajunge s triasc i n lumin, n frumusee. Fiina sa interioar, aparent mic, are dimensiuni foarte mari, nenelese de cei care judec dup criteriile civilizaiei burgheze. Omul simplu ajunge s cunoasc adncurile si s cuprind lumea, s se nrdcineze n loc rodnic. Liber de orice povar moral sau material, el merge pe cile fireti ale omeniei; cugetul i fapta sa nu sunt legate de lucruri slabe, ci de trii ascunse. . Bucuria tririi n simplitate poate fi neleas din libertatea i rodnicia pe care le ctig omul. Omul simplu este o fptur vie; este o fptur originar, de mare plintate i echilibru interior. LA VNAT DE OAMENI De ce se ursc oamenii? E att necunoscut i atta suferin legate de soarta noastr, nct legea de toate zilele ar trebui s fie numai dragostea i mngierea. De ce se chinuiesc oamenii unii pe alii? N-au loc sub soare? Nu le ajunge pnza cerului? Simt att de grele pcatele ce ne apas, nct ar trebui s lucrm pn la cea din urm frm de putere pentru a nltura urtul ce ne desparte pe unii de alii. E mult frumusee n lume, dar oamenii orbi nu o vd. nclinarea spre a face rul e att de puternic, nct pentru a o nvinge a fost nevoie de marea dragoste i jertf a Dumnezeului ntrupat. Sunt oameni sinceri i sunt oameni vicleni. E sfietor de trist s vezi cum ntre oameni, ca i ntre popoare, calea nelciunii d pas nainte celor ce o folosesc. Viaa ne ofer foarte des acest spectacol: omul bun, omul curat este vnatul celui viclean; acesta din urm nu poate tri fr prad. Morala public aduce laude i rspltete fapta acestuia, fapt care nu are nici o deosebire fa de aceea a unui lup fugrind o cprioar pe ntinderile albe ale zpezii. De ce stau oamenii la pnd i se vneaz tinii pe alii? De ce cred ei c au loc n lume numai atunci cnd dispare altul ? Locul tu, locul darurilor proprii nu i-l poate lua nimeni; l ai o dat cu viaa. OMUL CIVILIZAT Omul civilizat" este n genere nclinat s triasc mai mult prezentul prezentul care, fr un sens i o lupt a noastr,' nu reprezint nimic i fuge , s-1 triasc prin toate simurile trupului, att de rafinate de civilizaia aceasta de care suntem att de mndri. A mnca bine, a ndrgi femei frumoase, a fura i exploata pe cei slabi, a dormi n lenea unui trup obosit de senzaii tari, a te nchina icoanelor rotunde ale banului devenit n acest fel un adevrat Dumnezeu fctor de minuni, iat expresia unei viei pentru care a trudit o lume ntreag de milenii. Ce va fi mine, nu-1 intereseaz pe acest om; poate s se frng i osia cerului! Ce va fi mine, vom tri i vom vedea". Totul trebuie consumat acum pe calea simurilor nsetate de puternice zguduiri, trebuie ndrumat ctre totala satisfacie a pmntului uscat i neroditor din noi. Gndurile mari, credinele, dorul unei viei mai pure i mai frumoase sunt ale poeilor, ale vistorilor, omul civilizat n-are ce face cu ele, nu le caut i nici nu le cultiv pentru c nu umbl dup himere''! Acest om ndobitocit de binele material acest om al prezentului stors de 61 sensuri i duce viata numai cu perdelele trase, nchis, apsat, czut n propria sa ntunecime. Drama ncepe acolo unde prezenta sa este activ. El reteaz elanuri, compromite credine, ngenuncheaz frumuseea i omoar omenia. El nu poate suferi altceva dincolo de fiina sa nrdcinat att de puternic ntr-un pmnt care i el refuz s-1 primeasc. Omule mic, omule putred, omule dizolvant, de ce eti uneori att de puternic?! LIBERTI I LIBERTATE

De veacuri omul sufer i lupt pentru libertate: libertatea de cuget, de fapt, libertatea pentru darurile frumuseii i ale credinei. O zdrnicie ct muntele vieii. Omul triete dezgusttor de intens toate libertile fpturii sale czute: libertatea desfrului, a minciunii, a lenei i a furtului, libertatea tuturor pcatelor, libertatea care distruge, care schimb viaa ntr-o mlatin unde cresc numai plante otrvitoare. Aceasta pentru c omul nu a neles i nici nu a fcut nimic pentru ctigarea adevratei liberti, care este o condiie absolut a omeniei. Libertatea nu poat:e fi gsit dect n inima ta. Nu cuta n jurul tu ceea ce ai n tine. Sfrm piatra ce acoper aurul. Libertatea este un dar al lui Dumnezeu. Liber- tatea nu poate fi dect interioar, nu poate fi dect creaie; libertatea este putere deschis pajitilor nflorite ale lui Dumnezeu. Cnd apare omul de contiin i misiune, apare i libertatea. n acest caz, libertatea nu este ceva formal i relativ, ci este ceva esenial i absolut, mprejurul omului adevrat, n fapta i n cugetul su, n simmintele care l strbat, libertatea este o cale a vieii i a desvririi, este o condiie a spiritualitii i un semn al omului n rosturile sale mari. RSUL DURERII Sunt oameni care rd n faa suferinei suferina lor sau a altora. Rsul n faa suferinei exprim dou naturi, dei are o singur nfiare, ntre cei ce rd n faa ncercrilor grele sunt deosebiri eseniale. Unii oameni rd n faa suferinelor dintr-o nesimire, dintr-o infirmitate luntric. Ei nu pot s neleag suferina; nici n-o accept, nici n-o nltur. Aceti oameni rd pentru c nu vd, pentru c sunt lipsii de omenie. Alii rd pentru c altfel i-ar dobor durerea, rd ca s nele, s mngie propriul lor suflet sau pe al altora. n cazul acesta, rsul este o terapeutic moral cu mari roade. Cine rde de suferina lui i a altuia fr ca acest rs s aib o temelie de adnc umanitate, adic fr s fie ndemn, depire, leac mpotriva rului prezent este un cinic. Cinismul este unul dintre cele mai triste peisaje ale sufletului omenesc. DE LA HUMOR LA BATJOCUR Sunt oameni care din orice situaie tiu s scoat la lumin partea comic. Rsul n sine sau judecat din punct de vedere moral nu este de condamnat. E un lucru firesc al naturii noastre, avnd o nrurire pozitiv asupra vieii luntrice. Trebuie fcut ns o deosebire care ndeobte nu este luat n seam. Sunt oameni care caut s picure cu acidul trufiei lor suferina i umilina n faa destinului nefericit al altora. Aici rsul nu mai are un sens creator. Oamenii se socotesc n genere prea detepi i i hrnesc trufia din sufletele celor mai adnc ncercai. Rsul n acest fel trebuie condamnat, pentru c are un sens negativ. Este ceea ce numim batjocur. i nimeni nu are dreptul de a se chema om dac se simte bine cnd rde pe seama celor mai adnci i umane dintre strile interioare ale fratelui su. Exist totui un alt fel de rs creator. E vorba de humor. Oamenii care sunt druii cu acest sim al humorului sunt dintre cei mai buni. Rsul lor este pozitiv, este luminat. Rsul lor este o bucat din dorul nostru de via. Humorul este blnd; batjocura este crud. Humorul este uman; rsul batjocoritor este inuman. Inteligena este prezent n humor ca i n batjocur, dar aceast aleas nsuire a omului este aici curat, nu este pervertit, drceasc cum e n al doilea caz.62

DISCUIA Discuia n contradictoriu e bun numai cnd o conduce Socrate. Altfel, este nerodnic n ceea ce privete subiectul i nenorocit n ceea ce privete raporturile dintre oameni. Dialogul are regulile lui pe care nici cei mai buni dintre noi nu le pot respecta.

n mod obinuit, aceste discuii pun n lumin o seam de defecte ale convorbitorilor, ieite desigur, de cele mai multe ori, din setea de dominaie i din teama de a nu fi nfrni, amndou izvorte din trufie. Discuia n contradictoriu este bun numai cnd se gsesc oameni care sacrific toate elementele personale i care se neleg n chip desvrit asupra unui lucru: adevrul. Un duh bun vorbete: mi plac mai mult mrturisirile. Discuiile n care cad fr voia mea m fac s sufr. Descopr la prietenul meu o slbiciune sau am o ieire neateptat; i pentru una, i pentru alta, m ntristez i sufr. ndemn la simplitate Lupt continuu mpotriva dumanului din mine, m strduiesc s-mi scutur rugina sufletului i e nedemn ca pentru un moment de fals biruin s-mi frng lumina. De aceea, de multe ori cedez, cu toat contiina dreptii mele". TRUFIA n comunitile omeneti ntlnim adesea un spectacol dintre cele mai triste. Oamenii mai simitori, mai curai i mai blnzi sunt, de obicei, obiectul batjocurii celorlali lipsii de aceste daruri. . De cele mai multe ori, buntatea, care este strns legat de simirea aleas i de curenie, este luat drept prostie. Lipsa de capacitate n a face rul i a brutaliza este socotit ca o infirmitate moral i deci obiect de batjocur. n om este o ciudat nclinare de a se distra i a exprima totodat trufia pe aceast cale. Dar nu numai att. Omul este nclinat adesea s cread n desvrita sa putere: stpn deplin pe soarta sa i a semenilor, stpn nentrecut i bun crmuitor a toate. Este aici un sens ntors i tragic al vieii morale. Omul cade adesea n mrejele mulumirii de sine, n nelesul nchipuirii de sine. Trufia se nate din aceast stare. Trufia nseamn o acordare de credit nefireasc fa de persoana noastr; e un fel de ncntare pgn la autodivinizare. Aparent, trufia este trie i superioritate. n fond ns, aceast stare moral este slbiciune i decaden. Omul trufa este un om suficient, un om cu orizontul strmt. Omul trufa dovedete o jalnic srcie spiritual; el duce o via de mare platitudine i ntuneric. Cnd apare trufia, cile marilor experiene interioare, legtura cu izvoarele omeniei noastre, puterea de nnoire i realizare nu mai sunt cu putin. ncrederea n puterile noastre, n nsuirile proprii este absolut necesar unei viei rodnice, cu condiia ca aceast ncredere s nu treac dincolo de limitele fireti ale fpturii noastre nemplinite. Din lipsa de contiin a omului s-a nscut aceast stare de trist suficien a vieii morale, care se exprim prin trufie. MINCIUNA Oamenii nu pot tri fr s mint. Minciuna este o hran zilnic, mai ales pe masa oamenilor de sus". Poleit cu nume de inteligen, diplomaie sau alte meteuguri, minciuna cheam, leag i dezleag, preface i, mai ales, farmec. Minciuna ascunde totdeauna ceva; minciuna este perdeaua tras deasupra crudelor, dar nu mai puin frumoaselor adevruri. Minciuna este prezent n viaa noastr nu numai pentru c simt oameni mincinoi, oameni care sufl continuu cuvinte rotunde i subiri ca bicile. Ea este cultivat i de o alt categorie, de cea a trufailor. Omului i place minciuna, i place s fie minit. Spune cuiva un lucru 63 adevrat! Spune-i direct tot ce crezi nedemn i urt din gndul i fapta sa. Vei culege imediat ura i dispreul. Spune-i minciuni plcute care s-i satisfac nchipuirea de sine, spune-i vorbe goale, dar catifelate, i vei culege sigur dragostea i preuirea sa. Omul acesta civilizat, omul de care suntem att de mndri nu vrea s gndeasc, nu vrea s lupte, nu vrea s renune pentru a-i ntri fptura att de goal i nenorocit. El umbl acoperit de o strlucire asemntoare aceleia din mlatinile netulburate. Ah, omule, cum i mai miroase sufletul de la distan!

Omul cinstit supr; supr pentru c sfrm urtul din preajma lui i cutremur casele deprinderilor rele. Omul cinstit incomodeaz; incomodeaz, pentru c prezena lui nu cultiv florile urt mirositoare ale minciunii i furtiagului. Climatul cinstei este aspru, este tare de nu poate rezista orice fptur cu nume de om..Climatul cinstei cere for, cere eroism, cere despicarea lucrurilor pn-n esena i sensul lor adevrat. Pieptul plpnd al omului arareori rezist marilor nlimi. FIRE NTOARS Fptur sculptat de minile subiri ale tuturor rtcirilor, omul cetii noastre caut sensuri acolo unde au secat toate luminile. Sensibilitatea sa pentru lucrurile mrunte i uurina cu care trece peste cele de mare nsemntate ne arat ct de tulburat i este fiina. Sufletul tu se frnge sub povara durerilor din rscruci, gndul tu alearg pe cile cerului deschis ca o minune i oamenii societilor distinse" te sgeteaz ironic i te dispreuiesc pentru c ai nclcat regulile etichetei. Omul cetii cunoate, respect i poart grij obositoare tuturor rnduielilor sociale, tuturor moravurilor i formelor inutile. Pentru el, bunele moravuri" alctuiesc bunul suprem. Iat aici o problem de existen: eti om ct tii s te pori n societate, nu ct cuprins luntric ai. Ct durere i ncruntare, ct tristee i dezndejde atrage dup sine o greeal fcut n maniera comun de a saluta, n ritualul convorbirilor i al ospeelor. Sufletul se cheltuie npraznic ca dup o pierdere ireparabil. Furtul, nedreptatea, crima, alungarea bunului Dumnezeu, semnate zilnic n urma pailor i btute adnc n metalul vieii simt lucruri de nimic n ochii acestui om. i ntoarce privirea rtcit ctre formele reci i gngavul ton al uuraticului su fel rtcit i ntors. OAMENI UNIVERSURI NCHISE Aceeai fptur, aceeai esen. Oamenii simt la origine fpturi ale lui Dumnezeu i totui ei se deosebesc att de mult. Chiar acela pe care l socotim asemntor nou, frate sau prieten, nu ne poate ti pn n celc mai tinuite cute ale sufletului i nici nu poate nelege deplin durerea noastr. Omul pe care l socoteti cel mai apropiat nu-i nelege graiul tocmai cnd el rostete focul ncercrilor, tocmai atunci cnd ai mai mare nevoie de ajutor. Tu i mrturiseti c te doboar suferina, iar el te mbrbteaz cu glume uoare. Omul pentru om e marea necunoscut; omul i destinul su i aparin reciproc, fr putin de trecere n alt sfer de existen. Cele mai adnci, maij proprii i mai autentice experiene interioare rmn pentru alii n ntregime necunoscute i definitiv necunoscute; pe de o parte, pentru c nu pot fi exprimate, iar pe de alta, pentru c cel de lng noi, chiar fratele bun, nu poate merge n depirea de sine, pn la identificarea cu fiina i destinul altuia. Neputina de ptrundere n fiina celuilalt, nenelegerea ntre om i om face ca fiecare dintre noi s triasc ntocmai ca ntr-un univers nchis. Aici st un izvor al dramei omeneti, un izvor nencetat de suferin. Zadarnic ateptm s cad o raz de lumin din ochii celor cu care convieuim, zadarnic ateptm, pentru c fiecare dintre ei duce poveri fr de numr, nchis fiind n orizontul lui. O reparaie a soartei tragice a omului o aduce dragostea, dragostea care face necuprinsul cuprins. Cretinismul e mare i tmduitor pentru c pune aceast virtute n centrul lumii i al vieii. Omul poate nvinge pe calea ei drumul aspru i trist al singurtii, poate atinge pajitile 64 luminii i contemplaiei, poate culege florile rare ale dum- nezeirii, deschiznd fiinei noastre tot ceea ce pn acum nu-i era dat s cuprind. Omul se nate i triete laolalt cu semenii si, dar crete i se mntuie dincolo de obteasca vieuire, n transcenden. LEGE I OM

n lumea noastr de aici a trebuit s fie lege i s fie judecat. Altcum nici nu se poate, este n firea vieii obteti. Legea organizeaz aceast via i o ndrumeaz. Omul este o fiin complex care depete dimensiunea social a vieii. Legea i mnuitorii ei ignor acest lucru cu desvrire, ceea ce duce la nlturarea forelor individuale creatoare, la oprimarea ritmului ascendent i pozitiv al vieii spirituale. n acest fel, legea, expresie fireasc a societii, este un clete nimicitor al omului duh i destin superior. Aa cum ne arat ndeosebi ultimele dou veacuri, legea nu are legturi directe cu viaa omului pe care nu o cuprinde i pe care trebuie s o cuprind, pentru c vrea s-o ndrume. Excesul de abstracie al omului modern a nesocotit pn la distrugere omul concret, omul viu. O cunoatere a legilor i uurina de a nfptui legturi logice i s-au prut ndeajuns conductorului pentru a putea ferici lumea ntreag. Viaa ns trecea fr s fie luat n seam, ceea ce a dat natere n bun parte dramei omului modern. De aceea, cnd suntem pui judectori peste oameni, adic peste ceva care prin natura sa nu este mai prejos de noi, trebuie s lum n seam omul concret, omul viu. Fiecare dintre noi este un caz aparte" n lumea aceasta; fiecare suntem o simire, un cuget, o fptur plin de tain cu rostul su propriu. A cunoate legile i a judeca abstract dup ele este o mare greeal; duce la suferin nemeritat, la negarea vieii. n acest domeniu, ca i n medicin, poi fi plin de tiin i de carte, dar dac nu cunoti bine omul pe care l tratezi, omul viu, individual, toat aceast tiin nu folosete la nimic sau, mai precis duneazLege i om nu se cuprind. i de nu putem ndrepta lucrurile desvrit, a ne da seama de acest lucru este nc un merit. NU TE FACE JUDECTORUL ALTUIA Sunt oameni care dintr-o singur privire arunc sentina: eti vinovat. O deplin ncredere n sine i face s-i acorde acest drept de a judeca pe alii. Muli dintre noi suntem nclinai s condamnm cu o uurin pe care nimic din gndul i din fapta noastr, nimic din fptura slab nu o poate justifica. Oamenii cred c dac au vzut sau au ascultat pe cineva n treact l pot judeca imediat i fr gre. St aici o mare slbiciune a firii noastre. Omul este o fiin tainic i nemsurat de bogat; n estura sufletului su pot sta lucruri de nimeni bnuite. Nici dup cele mai lungi i mai atente convieuiri nu ne putem socoti n drept de a judeca pe altul. In fiecare dintre noi slluiesc attea puteri i slbiciuni, attea frumusei i lucruri urte, nct cu greu am putea alege adevrul i mpri dreptatea. Numai o nchipuire nentemeiat despre natura fpturii noastre ne poate face s apucm pe o cale att de pripit i inuman. Cine i d dreptul de a judeca pe altul? De unde aceast calitate supraomeneasc? Este cineva dintre noi fr de greeal? n genere, omul este nclinat s fie foarte ierttor fa de sie i foarte aspru fa de alii. In faa oamenilor care voiau s omoare cu pietre femeia pctoas, Iisus a spus: ,,Cine dintre voi este fr de pcat s arunce cel dinti cu piatra". Oamenii, la auzul acestor cuvinte, sau nspimntat i au dat cu toii napoi. I-a mustrat ntrebarea. Tainele sufletului omenesc, neputina noastr de a le ptrunde i natura slab nu ne ndreptesc s ne ridicm ca judectori. Judectorul cel drept este numai Dumnezeu.65

NU NEDREPTII Muncitorul nlturat, copilul i btrnul exploatai, neleptul pedepsit, credinciosul prigonit: iat rezultatul judecii oamenilor; oamenii acetia care sunt aa de aspri cu alii i aa de ierttori cu ei nii. O tristee amar te cuprinde, omule bun i drept!

E mult nedreptate n preajma noastr, avem contiina ei i nu ne strduim s-o nlturm. Dup atta vreme de lupt pentru mai mult omenie, nedreptatea apare drept ceva cu totul nedemn. i totui, ea umbl sngernd pretutindeni. Sunt oameni care au ntlnit-o mereu de-a lungul vieii, dar nu o pot accepta, nu se pot deprinde cu ea. Simt alii care o accept cu resemnare, iar alii, cei mai primejdioi, o produc n mod contient. Cine i nelege sensul lupt mpotriva ei. Nedreptatea vine din substratul negativ al fiinei noastre. Dreptatea vine din frntura de cer pus n plmada originar a omului. LA RU RSPUNDE CU BINE Omul adevrat, omul bun pstrtor al omeniei nu se rzbun niciodat. A rspunde la ru cu ru este dovad de slbiciune. A rspunde la ru cu bine este dovad de trie i superioritate. Un om ales i alege i mijloacele. El nu cultiv rul pentru c a fost druit cu ru. El smulge vieii, orict ar fi de mic, frma de lumin ce scnteiaz ici-colo n bezna nesioas ce struie cu ochi de tciune pentru a nenghii de bun voie. Ai n fa un miel. Poi fi sigur de aceasta, totui nu eti ndreptit s-1 alungi sau s-1 loveti. Poart-te bine; umbl frumos cu el, umbl cu mini de aur. Omul nu e ntotdeauna pe deplin ticlos. n cel mai umbrit si apsat suflet mai struie uneori un smbure al binelui. Purtarea ta bun poate aduce la via o fptur nou, pn atunci dobort. Contiina lui ncrcat de piatra cu care te-a lovit ieri poate fi trezit, poate fi uurat. Mna ta cald, mngierea plin de dragoste pot s sfrme urtul din el i s-i dea seama, ruinat, de ceea ce a fptuit ieri. Aa apare lepdarea de un trecut urt i ncepe o via nou, strbtut de razele unui ndemn mereu spre bine. La omul cel mai czut poi avea bucuria celor mai frumoase nsuiri i desvrite abnegaii. Atunci cnd omul nu e czut n ireparabil, dar chiar i atunci, leacul adevrat este acela al buntii, al ndemnului curat. Omul se tmduiete cu iertare, cu dragoste, cu mngiere. Cerul i rsfrnge din nou albastrul senin dac noi avem tria s deschidem largi ferestrele tuturor virtuilor binefctoare. IDEILE SIMPLE Ideile mari i rodnice sunt simple. De aceea nu le gseti la oamenii de tiin, ci, cu mult mai sigur, la oamenii umili i simpli. Acetia din urm nu sunt nvai, dar triesc firesc, triesc aproape de natur, de Dumnezeu; sunt n lume i via. Ideile simple, dei aparent obinuite, au un fond foarte adnc i, mai ales, te poart pe marile ci ale lumii. Ideile simple sunt idei originare; ele corespund unor nalte intuiii, unor autentice descoperiri. Constatarea aceasta poate fi fcut la ranul romn, care nu rareori n privina calitii, a rodniciei ideilor i nvmintelor asupra vieii este superior profesorilor universitari BUNUL CONDUCTOR Oamenii nu pot tri laolalt fr s se aleag dintre ei unii care conduc. Aceasta este o lege aspr, legat de natura i de soarta noastr. Epoca modern i contemporan, fie ea liberal sau comunist, a prins omul ntr-un 66 angrenaj, ntr-o seam de condiii care i distrug felul su originar i adnc, setea sa de libertate i duh. Viaa interioar a omului de astzi este obosit pn la distrugere de elemente strine naturii ei. Colectivitatea fiind conceput ca o main, conductorul cel mai nimerit i mai firesc a fost desigur tehnicianul, cunosctorul principiilor i al mecanismului social. Nerodnicia i suferina contemporan arat cu prisosin ct de puin corespunde tehnicianul nevoilor istorice ale unui popor. Tehnicianul este de folos numai n serviciul comandat, nu ns ca om politic. Inteligena i tiina precis, acumulat pe calea ei, nu-i sunt

ndeajuns conductorului. Izvoare mult mai adnci i orizonturi mult mai largi trebuie s hrneasc sufletul conductorului. A fi conductor este o sarcin att de grea nct puini sunt aceia care pot rspunde unei astfel de chemri. nsui faptul conducerii omului de ctre om este viaa noastr un nenoroc. ndreptarea acestei soarte triste poate veni pe o singur cale i atunci numai n parte: prin ajungerea la conducere a celor mai bogai luntric, mai blnzi i mai darnici, a celor mai cuprinztori i mai spiritualizai dintre noi. Conductorul, att ct poate oferi viaa noastr aici pe pmnt, trebuie s ias vdit deasupra nivelului de rnd, i anume, prin tria sa moral, prin fora nestvilit a unui suflet creator. Conductorul trebuie s cuprind o ntreag umanitate n fiina sa. n general, oamenii ajung conductori prin setea lor de dominaie, prin dorina de a dispune de semenii lor, nu prin chemare. Exist o voluptate a puterii politice, foarte rspndit mai ales la cei ce triesc numai pe plan social i care, aa cum sunt druii, izbndesc adesea. Din aceast voluptate se nasc ntotdeauna formele ntoarse ale conducerii, aa cum sunt demagogia i tirania. Cnd ai puterea n mn s nu abuzezi de ea; s nu faci filantropie, pentru c nu eti n situaia de-a o face. Cnd ai puterea cu tine, fii bun i ndrumtor, f dreptate! De obicei, oamenii fac pe filantropii cnd sunt datornici, dup cum fac pe vitejii cnd nici o primejdie nu-i amenin. i aceasta se observ ndeosebi atunci cnd aceti oameni sunt la conducere. Bunul conductor. Unde e bunul conductor acela care iubete cu toat fiina sa, care mngie, care nal ? E att de rar printre oameni! Popoarele caut mereu profei i capt n schimb cezari. FRAGILITATEA OMULUI Omul, o dat cu vremea, a simit cum i cresc puterile. tiina i tehnica, cele dou expresii ale geniului su pmntean l-au fcut s se cread stpnul lumii, nceputul i sfritul lucrurilor, puternicul conductor i modelator al vieii. O certitudine desvrit prea c 1-a cuprins. Dar, cnd s-a crezut mai tare, a czut pe sufletul su un grunte de greutate i s-a spart ca un porelan. Adesea omul i uit cine este; se socotete Dumnezeu. Cu adevrat, el este fa a lui Dumnezeu, are putere i lumin, dar are i slbiciune, ntuneric. Cnd omul uit aceste lucruri, trece prin grele ncercri. Fiina noastr este uneori att de esenial lovit, nct ne putem sfrma. Simt mprejurri cnd nu avem nici preul unei frunze. Fragilitatea fiinei noastre este o realitate de care trebuie s inem seama pentru a putea cultiva frumuseea i birui. LA RSPNTIE Omul este adesea greu ncercat. Cnd se afl la o rspntie a vieii, i spune: Dac scap i din aceast ncercare, omenia mea va creste. De aici nainte viaa mi se va scurge mai nelept. Voi ndrepta tot ceea ce nainte vreme nu puteam vedea c e ru, voi face numai bine. Voi cuprinde tot ce m mprejmuiete i voi modela frumos. Zilele s-mi fie luminate i clipa rodnic". De cele mai multe ori, omul uit suferina; uit legmntul fa de Dumnezeu i fa de fiina sa apsat. Viaa noastr e cu mult mai tragic dect ne-o nchipuim. C omul sufer i se nnobileaz este un lucru mbucurtor. Dar ce poate fi mai trist dect suferina fr frumusee, fr rodnicie, fr urm! 67 Viaa aceasta zilnic ne face s pierdem frumuseea pur a nceputurilor, ne macin sufletul i ne acoper cu poveri de uitm cine suntem i unde mergem. Viaa noastr uscat, greoaie, amar, uneori dezgusttor de trivial, alteori banal i mai totdeauna ntmpltoare poate s aib o ncercare de rspntie, loc din care se desprind noi ci cile luminii i ale frumuseii, unde se deschid porile largi ale cerului care cheam, mbogesc i flutur mereu alte ndemnuri ce ne n- frigureaz sufletul n ateptarea nelesului.

Sensul ncercrilor vieii este nnoirea; ele ciocnesc rugina de pe suflet. ncercrile grele ce se abat asupr-ne ne descoper pe noi nine, cei uitai nou. Aa ptrunzi nuntru, n inima ta i a lumii acesteia, n realitatea ascuns a Dumnezeului viu. VINDECAREA RULUI Rul este prezent n viaa omului; prezent cu profunzimi i distane greu de frnt. Rul apas greu pe umerii notri, dar nu definitiv, fr putin de ieire. Totul este n a-i ctiga calea i puterea. Rul vine din pcat. Binele vine din rscumprare. Omul trebuie s tie acest lucru i s ntind pasul cuceririlor. Recunoaterea slbiciunii sale este primul semn de trie, iar descoperirea luminii din el este primul act de cucerire. Omul nu este nici diavol, dup cum nu este nici nger; cderea sa nu nseamn definitiv condamnare, aa dup cum ridicarea sa nu nseamn angelism. Rscrucea n care este aezat i drama izvort din aceast aezare fac din om chinuita i frumoasa fptur a lui Dumnezeu. Cineva face rul din ntmplare sau lucid; aa e construit fptura lui. Binele nu-i este nchis; ceasul frumuseii i eliberrii nu-i este alungat. E necesar ns o lupt nnoitoare, o lupt de mare drzenie i dragoste; aa poate veni ndreptarea, nvierea sufletului czut. Rul prezent n noi poate fi preschimbat n metal preios. Dumnezeu ntrupat a venit n veac s sprijine aceast minune a naterii din nou. Omul poate deveni mereu bun, mereu curat i tare; totul este ca el s-i poat aeza punile frumuseii. TRECUTUL I CINA Fiina omului este o mbinare de bine i de ru, de frumos i urt. Natura sa liber i d putina s aleag. Omul poate grei; aceasta este ceva firesc. Trecutul fiecruia dintre noi este ncrcat de greeli. Cu ct greutate pim n via de cele mai multe ori din cauza acestui trecut care atrn pietre grele de picioarele noastre... Cretinismul a nsemnat i din acest punct de vedere o adevrat revoluie. Pentru a face posibil eliberarea i creterea omului, n existena sa pmntean s-a deschis o nou cale. E vorba de cin. Dincolo de viaa cretin, omul este un sclav al trecutului; viaa sa rmne pecetluit de greelile nscrise n trecut. El nu mai poate interveni rodnic pentru a schimba ceva n acest sens. Ce-a fost nfptuit a rmas; a rmas frnt definitiv sub semnul pcatului originar. Omul nu mai are n acest fel nici o putere de rennoire asupra unui trecut mpovrat de greeli, care nsmneaz permanent rul n calea vieii sale n desfurare. Viaa omului este unitar. Orice fragment din ea, ntruct ne aparine ca fiin cu caracter i soart proprii, poate fi influenat. In acest fel trecutul , nu este niciodat definitiv consumat, conform legilor ireversibile i mecanice ale na turii. Trecutul poate fi schimbat i valorificat Aici vine cina; vine ca o nou cale de regenerare a fiinei omului, continuu pndit de cdere. Fr cin am tri n ireparabil. Omul fr cin devine un rob; prin cin, se elibereaz. Fr aceast cale a arderii rului, el nu mai poate ncepe nimic nou; grin ea, totul poate fi un curat nceput. Cina elibereaz trecutul de poveri i-1 valorific dup nevoi noi. Ea dezleag omul de greelile sale: ce i-a aparinut poate fi desprins, poate fi nlturat. Poverile fireti unei viei sunt 68 ridicate. Dar nu numai att. Cina valorific trecutul; l schimb i l rodete cu toate forele sale interioare. Prin puterea cinei greelile i ntemeiaz o nou via spiritual. Trecnd prin focul cinei, omul se elibereaz i se purific; pete astfel mai departe nnoit, cu totul altul dect acela care a fost. GREEALA I PEDEAPSA Un om nu poate osndi pe altul; nu poate, pentru c nu are nici calitate, nici rodnicie.

n primul rnd: calitatea omului. De ndat ce eti om, eti n greeal; de ndat ce eti n greeal, nu poi pedepsi pe altul. n al doilea rnd: rodnicia pedepsei: O pedeaps dat de un om nu rodete; nu rodete, pentru c este din afar, constrnge; ea poate mai uor nri. Privii la copii! Pentru a fi rodnic, pedeapsa trebuie s vin de la noi nine, adic s-i simi vina, s-i simi greeala i s simi i nevoia unei purificri. Pedeapsa este rodnic cnd este cerut de acela care E mai greu s lupi mpotriva ta dect mpotriva altuia. Cnd ai pornit pe drumul sforrii de a risipi urtul din tine, s nu trieti prin alii, s nu-i ntrebi i mai ales, s nu atepi sfatul Ior; ridic-te singur. Oamenii sunt n general nclinai s accepte ca ndreptar judecata celor ntre care vieuiesc. De cele mai multe ori judecata lor nu ndemn la simplitate cuprinde un adevr; ei te nchipuie mai mult dect te cunosc, pentru c te socotesc o aparen. A te ndruma n acest fel nseamn de cele mai multe ori suferin nerodnic. Fii tare i ndrumeaz-te singur; eti cel mai aproape de tine nsui. TRIA SINCERITII Viaa noastr este plin de contradicii i de sensuri denaturate. n lupta de toate zilele, sinceritatea este luat drept prostie, aa dup cum iretenia i ipocrizia simt luate drept inteligen. Se socotete om inteligent omul iret, omul care tie a pcli i exploata pe fratele su, n timp ce acela care se mic sincer fa de sine i fa de alii, acela care are inocena florilor este socotit prost. De ce ? Pentru c n lupta ce se d ntre oameni, acesta din urm este un nvins, este o victim. Aici este n fond o mare iluzie care i hrnete pe cei ce se cred mai detepi", ncercnd s fure vieii plceri i rosturi personale. Cine vrea s ascund, s lucreze n ntuneric, nu creeaz, nu ctig nimic, ci dimpotriv. Iluzia se nate din sensul material al luptei lor, nu din cel spiritual. Totul n lumea aceasta se descoper, totul se petrece la cmp deschis, acolo unde lumina cade masiv i vertical. Ascunziurile nu duela biruin, ci numai la propria nelare a celor ce le tiu i le folosesc; ele arat ct de slabi i temtori sunt aceti oameni dac le este fric de adevr. Sinceritatea are tria luminii i rodnicia apelor revrsate. Totul trebuie mplinit fr nconjur, fr pcatul nelciunii, fr rtcirea dinainte hotrt. Omul sincer lovete lucrurile n inima lor i le cucerete . "Omul este tare prin aceast atitudine direct. Dup cum inteligena este cuprindere larg a vieii, este nelegere pn n sensul moral al cuvntului, tot astfel sinceritatea este depire, este druire, este puritate i lumin care taie n trupul masiv al ntunericului. Sinceritatea este o mare for moral, cale sigur n ctigarea binelui, cutat att de trudnic de ctre noi toi. RODNICIA TCERII Tcerea este de dou ori rodnic. n primul rnd, pentru c prin ea omul se poate concentra i cerceta mai adnc. Cine vorbete mult gndete puin. n al doilea rnd, tcerea te ferete de greeli care uneori devin adevrate fapte de contiin. Cine vorbete mult greete des, att fa de oameni, ct i fa de Dumnezeu. 69 Tcerea este un izvor bogat de cugetare i bun credin. Consecinele ei morale sunt dintre cele mai pline de rod. n leagnul tcerii se nasc gndurile i se descoper sensurile mari ale lumii noastre. Lucrurilor ce ne nconjoar i oamenilor ce trec li se deschid n noi mai mari pori de nelegere. Pentru a nelege, omul este nevoit s ia crarea tcerii i a singurtii

Necuprinsul ce ne nconjoar, jocul tainelor grele sufletului nostru sunt ale tcerii, nu ale graiului. Cnd omul este frmntat, cnd un simmnt nou i poart fiina, el simte nevoia mrturisirii prin viu grai. Cnd fiina i este inundat de apele marilor ncercri, sfrmnd mersul obinuit al vieii sale, atunci nu mai poate spune nimic prin vorbe. Tcerea e mai puternic i mai expresiv. Tcerea este o condiie a rugciunii i a contemplaiei. MPLINIREA PRIN RUGCIUNE Pleoapele czute dau ochilor putina s priveasc nuntru. Micarea minilor apropiate, aplecarea capului, paloarea obrajilor arat cum sufletul ncearc s se smulg din trup spre zri eterate. ERNEST BERNEA Durerile se topesc una cte una n undele albastre ale cntecelor tmduitoare. Omul s-a ridicat, a privit nainte i zmbetul i-a nflorit gura. Pasul i-a devenit mai sigur, lumina mai curat, cerul mai larg i mai ademenitor; lucrurile au cptat o frumusee nepmnteasc. Rugciunea este meditaie i concentrare. Rugciunea este lumin interioar. Pentru a rodi, trebuie fcut n ceasurile de mare linite ale firii, n vremea de adnc trire a nelesurilor, cnd orice lucru e nvluit n tain. Rugciunea e bun n ceasurile de veghe, cnd orice lucru e transparent de poi vedea jocul minunilor din el. Rugciunea este druire total, tainic legtur cu datele permanente ale firii, liber supunere a durerilor creatoare, nltor contact cu Dumnezeu. Linitea i bucuria ce o ntovresc simt semnele acestei rodnice legturi i ale propriei noastre depiri. MPLINIREA PRIN FAPT Adevrata viat interioar se nate i se ntreine prin fapt. Credina fr fapt e ca o floare fr rod: se arat ntr-o frumusee trectoare. Omul viu mn paii iui pe drumurile creaiei; fptur a lui Dumnezeu, devine prta la lucrarea dumnezeiasc. Fapta poate fi neleas n dou feluri. Pe de o parte, ntr-un sens material, aa cum apare n viaa mecanic actual, cnd omul lucreaz ca o main: materie din materie, elemente, funciuni, scopuri materiale. Pe de alt parte, fapta poate fi privit n sensul ei spiritual, ca o funciune a ordinii superioare, a destinului nostru de oameni. n acest fel, a fptui nseamn a fi activ interior, a rodi pe calea credinei i dragostei, nseamn creaie. Fapta, n neles de colaborare a omului la opera lui Dumnezeu, este legat de sensul adnc i permanent al trecerii omului prin lumea aceasta. Omului nu-i este ndeajuns s cunoasc cuvntul lui Dumnezeu, nu-i este ndeajuns s aib credin i s dea ascultare nnoirii, ci trebuie s lucreze neobosit, s fie un mplinitor cu fapta". EXPERIENA PROPRIE Adie un vnt de tristee. Natura e frumoas i instabil: se mpodobete, se preface i se arat n toate chipurile. Uneori trim o senzaie de izolare i mndrie fa de semenii notri. Cutm s ne mplinim ncercnd o trire cosmic; simim legturile cu izvoarele vieii, simim cum pulseaz ntregul existenei n fiece fibr a fpturii i sufletului nostru. Adesea sufletul se revars fluvial. Umbl nestvilit pe toate crrile ncercrilor, vrnd s cuprind o dat i deplin ara-n care totul se dezleag. Cine n-a umblat pe cile vieii necunoscute, cine n-a trit ncrucirile tuturor sentimentelor i nzuinelor, acela nu cunoate drama omului. Sensul tragic al existenei noastre face s creasc durerea i frumuseea laolalt. Experiena interioar este adevrata cale a rodniciei morale. Experiena altuia ne folosete n mic msur. Experiena altuia nu se poate drui direct, ci numai transmis pe cale intelectual70

Fiecare om este nevoit s o ia de la capt. Experiena direct, experiena interioar este ntotdeauna rodnic, chiar pentru progresul intelectual. n ceea ce privete omenia noastr, ce ne poate aduce o recomandare, o expunere de principii? Toate cad n faa valului de bogie ce ne inund fiina dup o experien autentic. Sunt n viaa omului experiene hotrtoare. Pe calea suferinei poi descoperi lumina i sensul vieii Sunt experiene interioare care terg trecutul cu greelile sale i rennoiesc omul pe de-antregul. Unele experiene, fr a produce vreo rsturnare n viaa luntric, adncesc aceast via NTI DRAGOSTEA Omul e singur i srac, ca un ecou fugar printre stncile unui munte. Omul e trist, fptur rtcit i slab, orfan al darurilor dumnezeieti. Srman al nelesului i bucuriei, poart deschis tuturor ngenuncherilor. Omule bun, pune n cugetul i fapta ta nti dragostea! nti dragostea. Nu dragostea nesioas, dragostea de bogie, de femei, de putere, de stpnire, ci dragostea de frumusee, de lumin, de adevr, dragostea-mngiere, ndemn i creaie. Nu dragostea care cere, vrea pentru sine, ci dragostea care druie, care hrnete pe altul. Nu dragostea sufletului pustiit, ci aceea a sufletului care se revars fluvial. Dragostea este cheia clipei i a veniciei. Dragostea mprtie urtul urtul singurtii, topete rul rul ntunericului, alung tiparele i hotarele, alung potrivniciile; aduce pretutindeni liin nou i nerobitoare. Dragostea nate i prtinete rodul, transfigureaz i nal sufletul; prin ea, dumnezeiasca fa joac focul luminilor de ape n lumea durerilor noastre. Acolo tinde nu e dragoste stpnesc ntunericul i urtul, acolo unde nu e dragoste nfloresc trufia, pizma, nedreptatea i toate chipurile prostiei omeneti. Omul care nu iubete nu nelege nimic din lumea lucrurilor vzute i ascunse. Graiul minunilor i este cu desvrire nchis. Acolo unde nu este dragoste nu este nici cunotin adnc. Este n firea omului s nving prin dragoste. Dumnezeul ntrupat ne-a dezvluit lumea nou, adevrul, viaa i puterea prin dragoste. Omul este om prin puterea dragostei sale. S iubeti un copac, o floare, un copil, o femeie, s iubeti pmntul aspru i cerul boltit albastru, s iubeti totul, chipuri i sensuri, totul: joc, cntec, lumin, jocul i armonia cosmic; s iubeti ndeosebi omul, fratele tu, bun sau ticlos, tare sau slab, s-1 iubeti pe Dumnezeu cu puterile tale nsutite peste fiina ta legat de pcat: Cine nu iubete nu are simuri; toate ferestrele, de la firicelul de iarb la steaua ce clipete n linitea deprtrilor i se nchid. Gruntele de bine i frumos ce-1 purtm n inima noastr l dezvluie i-1 crete dragostea. nti dragostea. Dragostea care nflorete cireul, care crete copilul, care satur flmndul, care mngie rstignitul, dragostea lui Dumnezeu pentru creaia Sa. Aa vine pacea, pacea adevrat, pacea raiului i a vieii venice. Pmntul e uor sub pasul tu, uor ca zborul gndurilor pure, omule, lumina crete i nflorete pe buzele, pe ochii, pe cerul minunilor puse acolo de degetul lui Dumnezeu. Cnd ai pornit s fii om, s tii c dragostea e cea dinti virtute, ea este semnul dezrobirilor. Cntecul tu se neac fr dragoste i mna ta bjbie. Caut smburele vieii. E n tine! INTELIGEN I CUPRINDERE Se vorbete mult de inteligen i se vorbete impropriu, uneori ntr-un neles strmt i alteori pervertit. Despre inteligena-iretenie spunem numai c este o interpretare vulgar, prezent obinuit n aa-zisa elit burghez. Atunci cnd inteligena i gsete o definiie mai serioas, aa cum se ntmpl n cazul oamenilor cultivai, ea este socotit ca o facultate abstract a omului, ca o nsuire pur intelectual: concept, raiune, silogism i, mai ales, jocul i puterea de construcie abstract a minii noastre.ERNEST BERNEA

71

Nici aceasta nu este o interpretare convenabil, pentru c nu este cuprinztoare. Aceast definiie ne vorbete despre o inteligen lipsit de inteligen. De ce? Pentru c ea nu nelege, adic nu are priz asupra realitii, att morale ct i fizice. Un om este inteligent cu adevrat atunci cnd, o dat aplecat asupra unei realiti, o ptrunde n inima ei. De cele mai multe ori, o concluzie logic poate fi n conflict cu realitile. Viaa este uneori chiar lipsit de logic. Un fapt moral este neles de cineva cu att mai bine cu ct acesta a avut o mai bogat experien interioar. Orizontul unui om bogat interior este un orizont mult mai larg dect al unui meter n silogisme. Puterea de abstraciune nu nseamn ntotdeauna inteligena care vine o dat cu omul de mare experien interioar, o dat cu omul spiritualizat.ERNEST BERNEA

CREDIN I CERTITUDINE Pe om l caracterizeaz ntrebarea; ea 1-a dus la reflexiune. Permanenta ntrebare 1-a mnat nainte i 1-a fcut mai om. Niciodat mulumit cu ceea ce tie i posed, ntotdeauna cuttor n necunoscut, el a czut adesea n stri de nelinite; omul a trecut prin crize. Dac ntrebarea i cutarea continu i sunt caracteristice, nu mai puin i aparine certitudinea. A fi permanent n criz nseamn a te irosi, a cobor panta vieii. Criza este bun numai dac aduce dup sine o cucerire nou, o luminare a fiinei morale. Omul nu poate fi om rmnnd ca o corabie fr crm, plutire fr el i fr sens n apele nelinitite ale lumii. Omul alearg pentru a ctiga certitudinea; n certitudine crete ca o floare scldat n soare; se armonizeaz, capt sev i plintate. Certitudinea aparine firii omului; ea nseamn echilibru i linite, nseamn putere. Exist certitudini intelectuale i o singur certitudine moral. Ea se definete prin obiectul ei i prin condiiile pe care le cere. Adevrata certitudine atomului este legtura cu Dumnezeu. Credina n Dumnezeu este certititudinea prin excelen, certitudinea desvrit. In ea omul nu se mai clatin, nu se mai supune ntmplrilor; este stpn pe sine. Credina este o experien interioar, adic o experien trit direct ca o lumin, nu gndit i nici nchipuit. Credina n Dumnezeu este o mare experien a omului, cea mai mare. Ea cere toat fiina i toat energia noastr spiritual; ea cere dilatarea la maximum a fiinei noastre interioare. I Credina nu nseamn subiectivism i nici lips de mrturii. Credina nu nseamn proprie nelare acolo unde mintea nu poate ajunge. Credina este o stare moral n care cunoaterea vine din situarea omului n realitatea concret, n via, n aa fel nct nimic nu se interpune. Credina este cunoatere pe calea tririi directe a unui fapt, a unei realiti. Credina este un act liber pentru c este un act de trire, de via; ea apare ca o consecin fireasc a naturii morale. Credina d stabilitate i sens vieii luntrice. Omul credincios st n preajma valorilor permanente; este bun i bogat. Cnd trece peste el o ncercare a vieii nu se nruie, ci crete. Omul credincios se aseamn copiilor: rde cu lacrimile pe obraz. SENSUL UMILINEI Oamenii bogai n cunotine se cred n generel centrul lumii, se cred n stare de a stpni pn n sferele cele mai ndeprtate. O lips de msur caracterizeaz omul modern. Omul simplu, mai just situat n lume, este cu mult mai prudent; el, i de nu tie, simte c e mic, c e singur, c e slab; i d seama de cuceririle sale i de limitele impuse de natur. Umilina e sen


Recommended