+ All Categories
Home > Documents > Ernest Bernea Criza[1]

Ernest Bernea Criza[1]

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: ungureanu-anca
View: 248 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 125

Transcript
  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    1/125

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    2/125

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    3/125

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    4/125

    CRIZA LUMII MODERNE

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    5/125

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    6/125

    CUVNT NAINTE DANIEL MAZILU

    pagina

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    7/125

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    8/125

    | criza lumii moderne

    O CARTE INTERZIS PUBLICULUI,DAR CITIT CU MARE ATENIE DE SECURITATE

    Cartea aceasta nu oglindete doar istoria lumii moderne, ntr-un chip luminos i profund, ci ea nsi are o istorie aparte.Vremurile trecute au fcut-o posibil iar stpnii vremurilor audeclarat-o imposibil marelui public. De ce? Un rspuns ni-l dIoana Diaconescu, n articolul Urmrirea lui Ernest Bernea.Savantul Cretin Ernest Bernea, spune Ioana Diaconescu, dei afost ncercuit de Securitate timp de 40 de ani, a avut puterea

    s reziste. Despre ce fel de rezisten este vorba? Despre ceazic, n lagre? i despre aceasta, dar nu numai. Despre ceaintelectual, n laboratorul ideologic din Republica SocialistRomnia? i despre aceasta, dar nu numai. Despre cea moral,

    n faa torturilor i a presiunilor Securitii de a deveni turntor?i despre aceasta, dar nu numai. Regimul comunist - un autenticev ntunecat - a beneciat, totui, de o surs limitat de lumin:

    cea a raiunii ideologice. n virtutea inconsistenei sale, aceasta adesconsiderat i a cutat s suprime orice alt nelegere a istoriei,a omului i a vieii n societate. A preuit omul nou, reeducat i

    nregimentat politic, i a dispreuit orice persoan capabil s-istrpung ntunericul pn la rdcin.

    Ioana Diaconescu, Urmrirea lui Ernest Bernea, Romnia literar,nr. 7/ Mai 2008, pp. 8-9.2 Sabrina P. Ramet n Prefaa la cartea Religion and Politics in Post-

    Communism Romania , Oxford University Press, 2007, p. XIII, scris deLavinia Stan i Lucian Turcescu, nota cu vdit uimire c n combatereasistemelor de valori religioase, se fceau eforturi de reinterpretare aCretinismului. Astfel, Iisus Hristos era neles drept un comunisttimpuriu, iar Martin Luther drept un precursor al socialismului. Astfelde rstlmciri ideologice cu privire la Cretinismul primar gsim imai recent, la Bob Avakian, n studiul Comunismo y religin dinObrero Revolucionario #92, 22 de Junio, 997. Vezi hp://rwor.org.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    9/125

    |ErNEST BErNEa

    n veacul trecut, un astfel de om strvztor era Romnul Orto-dox, iubitor de Dumnezeu, de Biseric, de neam i de vrjmai.S fost oare Ernest Bernea un astfel de om? Da. i aceasta o

    mrturisesc nu doar prietenii si, ci chiar i neprietenii lui,securitii, n dosarele sale de urmrire informativ din intervalul948-988. Viaa acestui Romn deosebit se denete, aadar, cao eroic rezisten pe drumul mntuirii n Hristos, Dumnezeu-Omul, departe de religia Omului fr Dumnezeu, care a fostateismul comunist.

    Parcurgnd articolul Ioanei Diaconescu, am c, dup 979, Se-

    curitatea semnaleaz poziia ostil ornduirii socialiste a luiErnest Bernea i c, n 984, pe 4 Octombrie, i face o perche-ziie domiciliar.4 Locotenent colonel M.V., scriindu-i raportulde percheziie, nota: Printre lucrrile lozoce conscate enu-merm: Un fenomen de criz n arta nou, Criza contempo-ran i altele cu un coninut necorespunztor recunoscut ndeclaraia dat de Bernea Ernest. Intuim c multe dintre ideile

    crii de fa, dac nu chiar toate, s-au aat n paginile conscate.Aadar, Securitatea, prin cenzorii ei, i citea cu mare ateniei peautorii interzii. Dac n-ar de plns, am putea surde. ns cums-ar explica aceast apeten pentru lectura crilor ostile orn-duirii? n mod paradoxal, pentru a se menine n postura farise-ic de far cluzitor al societii socialiste, raiunea ideologic afost obligat s ias constant (i riscant) din cadrele sale.

    Bertrand Vergely, Le silence de Dieu face aux malheurs du monde , Ed.Presses de la Renaissance, Paris, 2006, p. 97.4 Documentele securitii sugereaz c aceste percheziii se desfuraupe baza consimmntului locatarului, dar acest consimmnt era oformalitate birocratic i fariseic, n condiiile n care, n Romniasocialist, nu existau nici via privat, nici proprietate privat. Ioana Diaconescu, p. 9.6 Contactul, e el i intermitent, cu o alt gndire, cu o alt viziune a

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    10/125

    | criza lumii moderne

    Fiindc se instalaser la conducererea poporului Romn n modilegitim, prin minciun, fraud, teroare i crim, comunitii, ma-

    joritatea strini de neamul nostru, se simeau hruii din toate

    prile. De aceea, ei aveau nevoie, zi de zi, s tie cum gndesccei asupra crora nu aveau nici o putere ideologic. Nu le tre-

    buia deloc gndirea ostililor partidului, cci aceasta, precumo oglind curat, i nfia apostai i dezumanizai, dar, con-scndu-le manuscrisele, simeau ceva din bucuria unei victoriiamare i efemere. Nu le trebuiau nici Poruncile lui Dumnezeu,cci dumnezeul lor era tatl minciunii,7 diavolul.

    Bieii comuniti au ncercat din rsputeri s nruiasc raveleluminie ale Cretinilor, dar acestea lumineaz i astzi, pe cndmuli dintre ei, brbaii vrstori de snge i vicleni,8 s-austins, vorba psalmistului, mai nainte de a ajunge la jumtateazilelor lor.

    O NELEGERE PROFUND A ISTORIEI,

    IZVORT NTR-O VREME DE SUFERIN PROFUND

    Ce este istoria? Poveste, precum spunea Grecul Herodot? Do-cumente, precum nva Germanul Leopold von Ranke? Reci-pient al culturii, precum gndea un alt Nordic, Wilhelm Dilthey?Realitate i cunoatere, precum arta Chilianul Jorge Acevedo?

    vieii - obligatoriu mai nalt, precum este Cretinismul, nal i minteacelui captiv ntr-o ideologie. i e n acest contact un risc dublu: mai

    nti pentru stabilitatea ideologic a membrului de partid, iar mai apoi,pentru persoana eliberat din temnia ideologiei. Victor Frunz, pecnd scria prima versiune a Istoriei Partidului Comunist Romn, EdituraNord, Aarhus (Danemarca), 984, era nc membru de partid. Cu toateacestea, contient de cele ce puteau urma, spunea c pentru adevr,pentru rostirea i rspndirea lui, merit s fac orice sacriciu.7 In. 8, 448 Ps. 4, 27

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    11/125

    10 |ErNEST BErNEa

    Paii lui Dumnezeu pe pmnt, precum socotea RomnulPetre uea? Din toate acestea cte ceva i mai mult dect atta.Istoria, este via i anume via uman, scrie Ernest Bernea n

    chiar nceputul crii sale. Istoria este destin uman, revine maincolo. Iat un neles profund al istoriei, un neles radical, ccin interiorul acestei realiti radicale care este viaa uman sepetrece vremelnica trecere a omului pe acest pmnt. n interiorulvieii sale omul face istorie, suport batjocura istoriei (Blaga), l

    ntlnete pe Dumnezeu, sper s redevin cel care a fost mainainte de cderea n timp (Cioran). Propoziia de debut a lui

    Bernea m-a dus imediat cu gndul la un contemporan de-al sudin Apus.9 Nu pot arma ns, n chip absolut, c Ernest Berneaurmeaz ndeaproape, n aceste pagini, modul de a nelegeistoria al losofului Spaniol Jos Ortega y Gasset.0 i nu o potface ntruct viziunea spiritual asupra istoriei a savantuluiRomn pare s rezulte dintr-un vast studiu transdisciplinar(istorie, losoe, art, tiin, theologie, sociologie, etnologie,

    politologie), dar mai ales dintr-o biograe Ortodox ntreesutcu mult suferin. De la un anumit punct al urcuului suduhovnicesc, n paginile sale apare o viziune asemntoare cu

    9 Pe cnd lucram la un studiu despre receptarea losoei lui JosOrtega y Gasset n Romnia, am intuit (mai mult din lipsa materialelor)c inuena acestuia n mediul intelectual Romnesc nu ar putea descoperit n ntregime i localizat punctual, ci doar aproximat.Lectura crii lui Ernest Bernea mi reconrm, n chip fericit, intuiia.0 Vezi Jorge Acevedo, La sociedad como proyecto en la perspectiva de

    Ortega , Editorial Universitaria, Santiago de Chile, 994 i crile luiOrtega, Spania nevertebrat (92), Interpretarea belic a istoriei (92),Despre sfritul Romei (926), Despre Galilei (9), carte al crei subtitlueste Schema crizelor, Istoria ca sistem (9), Despre Imperiul roman(940), O interpretare a istoriei universale. Pornind de la Toynbee (postum,960), Meditaie despre Europa (textul principal al crii ind din 949),Trecut i viitor pentru omul actual (conferin din 9), Despre raiuneaistoric (979).

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    12/125

    11 | criza lumii moderne

    nelegerea evanghelic a istoriei pe care o ntlnim la SfntulNicolae Velimirovici. i adevrul este c doar ntr-o via plinde suferin pentru Hristos, poate avea loc o nviere a sensuri-

    lor n tine i n cellalt, precum scria att de inspirat savantultecucean de la Rugul Aprins, Alexandru Mironescu.

    Fiindc tot l-am invocat aici, merit reinute de la el i puse ncomparaie cu gndurile lui Bernea, cteva idei. Spre exem-plu, faptul c nelegerea a ceea ce este tainic reprezint unmiracol; faptul c trebuie depit nelegerea abstract a is-toriei i nlocuit cu una pe dinluntru, axat pe o viziune

    metazic,4 pe textura spiritual a tlcului adnc pe care l-atrit i l triete mereu lumea; faptul c tririle duhovnicetii cderile noastre inueneaz lumea n care trim; faptul csupravieuirea n istorie vine nu prin iubirea unor doctrine,ci a Adevrului.7 n ne, de observat la amndoi, ar mai mrturisirea c interesul pentru istorie al omului sporete cu ctcrete suferina i tulburarea ntre popoare.

    Revenind la textul lui Bernea, nelegem mai uor de ce feno-menele de criz dobndesc o vizibilitate mai mare cnd sntcercetate n mod inseparabil de viaa omului, de tririle i faptelelui. Viaa este tragic, dramatic, cu suiuri i coboruri. Cri-zele istoriei, spune Bernea, snt o consecin a crizelor omului.Cum acesta este fptur cu trup i suet, crizele afecteaz attafecteaz att

    Vezi Trmul inaccesibil (Cathisma, 2007), Prin fereastra temniei

    (Predania, 2009), Rzboiul i Biblia (Sophia, 200, ed. a II-a) etc.2 Alexandru Mironescu, Kairos. Eseu despre teologia istoriei , Ed.Anastasia, Bucureti, 996, p. 2. Ibidem, p. .4 Ibidem, p. 7. Ibidem, p. 9.6 Ibidem, p. 2.7 Ibidem, p. 46.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    13/125

    12 |ErNEST BErNEa

    partea material, ct i cea spiritual a omului. n diversitateafelurilor de crize (economice, politice, spirituale, morale etc),Bernea subliniaz nuane ne i le ierarhizeaz. n esen, orice

    criz nfieaz o ruptur e ntre om i Dumnezeu n SfntaTreime, e ntre om i semenul su, e ntre om i natur. Cate-goria aceasta patristic de ruptur devine foarte importantde-a lungul crii sale i vedem aceasta nc din fragmentulal doilea, unde analizeaz starea tradiiei Cretine ntr-o so-cietate European guvernat de viziuni liberale i de pulsiunirevoluionare.

    Cercetarea sa urc pe rul istoriei pn n zilele sale i ajunge lastarea omului Cretin n comunism. Pe acest drum ascendent, nmulte armaii, Bernea se aseamn cu Romano Guardini dinSfritul modernitii,8 cu Max Picard din Fuga de Dumnezeu,9cu Edmund Husserl din Criza umanitii europene i losoa.20 nfraze precum Omul n faa istoriei este activ i rspunztor,se ntrevede inuena magistrului su, Heidegger. n cuvinte

    precum Experimentarea istoriei de ctre om are un caracterExperimentarea istoriei de ctre om are un caracterExperimentarea istoriei de ctre om are un caractertragic observm iari viziunea losoc a lui Ortega, dar i alui Nae Ionescu.Dincolo de aceste frumoase asemnri ideatice, ntmpltoaresau nu, care se pot regsi n paginile sale i n cele ale autorilorinvocai, ceea ce surprinde pn la admiraie este mpletireaa dou tipuri de analiz a crizei: cea fenomenologic i ceaduhovniceasc, evanghelic. Soluia sa hermeneutic surprinde

    esenialul, dar nu n chip abstract, desprit de detalii, i cuprinde

    8 Romano Guardini, Sfritul modernitii , Ed. Humanitas, Bucureti,2004.9 Max Picard, Fuga de Dumnezeu, Ed. Anastasia, Bucureti, 999.20 Edmund Husserl, Criza umanitii europene i losoa , Ed. Paideia,Bucureti, 200.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    14/125

    13 | criza lumii moderne

    detaliile, dar nu disparat, ci n chip organic. De fapt, n aceastaconst i originalitatea metodologic a acestei cri.

    O VIZIUNE EVANGHELIC A OMULUI, PENTRUO EXPLICAIE A CRIZELOR I O DEPIRE A LOR

    De ani de zile lumea a fost cufundat ntr-o vorbrie uluitoarepe tema crizelor. Supercialitate, tehnicism, demagogie, subiec-tivitate toate, abordri exterioare. Mii de pagini, scrise de sa-vani i analiti de pretutindeni au acoperit crizele pentru c nu

    le cunosc rdcinile. Vorbesc despre trunchi, ramuri, coroan iroade, dar nu pomenesc nimic despre rdcin. n planul vieiiconcrete, criza ne-a derutat, indc triam n cadrele xe ale obi-nuitului; ne-a obosit, indc ne-am pierdut rbdarea n societa-tea vitezei; ne-a moleit, indc am uitat s privim spre cer; ne-asmerit, indc ne-am socotit descurcrei i stpni peste toate;ne-a pus n fa nite oameni dezamgii, indc aa am devenit

    noi i nu ne-am dat seama fr aceast criz. Cu adevrat, omulde azi pare c nu mai cunoate dect efectele crizei. Dac ar ti cpoart n sine i explicaia nu s-ar mai lsa dezorientat.Istoria nu se repet, dar pcatele i crizele da. Oare s nu e nicio legtur aici? Omul care nu mpletete vzutul cu nevzutulsugereaz, n chip indirect, c nu mai crede n cele nevzute. iiari, acela care nu mpletete cauzal pcatele cu suferinele,sugereaz c nu mai crede n rostul nalt al ascultrii de

    Dumnezeu. Invers, cu ct omul se snete mai mult, alipindu-sede Dumnezeu, cu att gndurile sale intr ntr-o armonie mai

    nalt cu cele ale Snilor. O astfel de persoan cred c a fosti Ernest Bernea. Multe dintre gndurile sale despre Europamodern conglsuiesc cu cele ale Sfntului Nicolae Velimirovici.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    15/125

    14 |ErNEST BErNEa

    Fiindc au vzut lucrurile cu adncime duhovniceasc, dupcum le-a artat lor Duhul Sfnt, au nfiat amndoi ruptu-ra omului de Dumnezeu drept cauz a tuturor crizelor. Omul

    modern s-a dezlipit de Rai i s-a alipit de raiul pmntesc, decomoara sa. i nu doar c s-a alipit; aproape c a devenit unaara sa. i nu doar c s-a alipit; aproape c a devenit unacu lumea. De aceea, Dumnezeu i-a tulburat pacea, i-a mpuinathrana, i-a risipit banii, i-a zguduit metropolele. De aici crizelepolitice, alimentare, economice. Toate acestea le-a fcut Dumne-zeu spre a-l trezi pe om din rtcire, spre a-i veni n re, cci Elpreuiete ntoarcerea omului la calea sneniei.

    Frumuseea viziunii evanghelice a omului vine din profunzimeadescoperirilor sale i din nlimea soluiilor. S ncheiem petonul optimist al lui Ernest Bernea:Exist, oare, o ieire? Da! Renunarea la formula de via a lumiimoderne ncepute n Renatere, formul azi denitiv consumat[] i gsirea unei alte formule, care s satisfac nevoile temporaleale momentului istoric ntr-o ordine spiritual specic naturii

    complexe a omului i destinului su.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    16/125

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    17/125

    pagina 16

    [...] FORME ALE CRIZELOR ISTORICE

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    18/125

    1 | criza lumii moderne

    01 | [...] FORME ALE CRIZELOR ISTORICEIstoria, este via i anume via uman i, ca orice via,are un curs accidentat datorit unui dinamism i ritm pro-

    priu. Ori, tocmai acest mod de a , acest caracter cursiv,denitoriu, a fost neglat. Pentru o nelegere mai adnc aistoriei, pentru nelegerea realitii nsi i o mai strns

    ncercuire a adevrului - pe care orice om de tiin saude aciune dorete s i-l apropie - este necesar s se cer-ceteze aceste treceri, acele fenomene istorice mai puinnormale i mai greu de cuprins, care au fost numite

    fenomene de criz. Intrnd n intimitatea lor dezordonat,ncercnd s nelegem procesul de descompunere al uneiepoci i sforrile de ntocmire ale alteia, sntem purtaichiar i fr vrerea noastr n inim ctre tot ce constituieexistena societii umane i caracterele ei fundamentale,la un moment dat.Noiunea de criz n istorie, supus ateniei noastre, pe

    de o parte de ctre loso - i anume de ctre loso aiculturii -, iar pe de alta de nsi transformarea lumiicontemporane, ne pune n stpnirea unor date noi, ianume n contact direct cu viaa istoric, n desfurareaei complex, tainic i tragic, aa cum e nsi natura idestinul omului prin care ea se produce.Crizele istorice snt de mai multe feluri; dup natura acti-vitilor umane i dup gradul n care le angajeaz. Exist

    crize economice, politice, morale i spirituale.Am auzit, n vremea din urm, foarte des expresiuni careprivesc ndeosebi domeniul economic i cel politic: crizade alimente, de locuine, de bani sau criza de guvern, departide. Am auzit, dei mai rar - pentru c numrul celor

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    19/125

    1 |ErNEST BErNEa

    contieni de ea este mai restrns -, ceea ce nu le face maipuin nsemnate: crize morale privind bunele moravuri,sau crizele spirituale, metazice i religioase. Nu toate,

    rete, snt hotrtoare, puncte de rscruce n istoria ome-nirii. Crizele economice i politice pot hotrtoare, darnumai atunci cnd apar mpreun cu celelalte dou, adicmorale i spirituale. Altfel, putem avea crize economice ipolitice cu un caracter supercial, local i efemer care pot uor depite. Adevrata criz ncepe cu aceea a omului,unde criza moral - n neles de decdere a bunelor mora-

    vuri - este doar un nceput propriu unei societi intratepe fgaul unei decadene, unde lenea, viiul, delsarea idesgustul ajung uneori s e trite cu ranament, fenomencare manifest parial marea criz a spiritului, singuracare poate antrena ntregul corp de funciuni i valori, de-sagregndntreaga tradiie, sensul i ordinea lucrurilor ceprivesc natura i destinul uman.

    Criza metazic i religioas este adevrata criz; estecriza total pentru c ea privete starea omului, aezarea iaciunea sa n via, privete raporturile sale cu Dumnezeui lumea, a crei ierarhie, odat sdruncinat, poate angajape drumul cderilor i haosului ntreg corpul de valori iactiviti ale omului.Criza spiritual, privit din punct de vedere Cretin,

    nseamn cderea din bucuria i vrednicia omului n faa

    harului divin. Criza economic i politic, criza moralchiar, privesc anume raporturi necesare ntre oameni, le-gate de viaa cotidian; criza spiritual privete legturamistic cu transcendena, cu Dumnezeu.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    20/125

    1 | criza lumii moderne

    02 | TRADIIE [...]Dac ncercm, ns, o reducere a acestor direcii i formede care istoria dispune nelimitat, printrun proces de

    abstracie, putem stabili dou forme fundamentale n felulde a se manifesta al realitii istorice: forma evolutiv-tradiionalist i forma revoluionar-progresist. Uneoriele apar izolat, una singur prnd s caracterizeze mersulunei societi, alteori se succed ca forme necesare una fade alta, pentru dezvoltarea societii omeneti.Plecnd de la realitatea concret i naintnd ntro ordine

    abstract, ne vedem pui n faa unei probleme capitale ianume a Tradiiei i a Revoluiei. S vedem, deci, cum apari cum iau evenimentele istorice aceste forme ca dezvoltrinormale sau patologice, toate privite ns ca modalitireti, reale.Cnd schimbrile n istorie se produc printrun proces lent,lumea care trece continu n lumea care vine, integrnd

    i valoricnd n acelai spirit datele aprute n istorie ianume printrun proces de dezvoltare i asimilare, echili-brat i continuu. Acesta este cel mai linear i organic fel dea se manifesta al istoriei. Exemplul cel mai apropiat pares ni-l produc istoria poporului Englez.Deci, primul mod normal de a se manifesta al istoriei l-amputea vedea ca o integrare a datelor noi, unei tradiii vechi,puternice.

    Modalitatea tradiional a istoriei cunoate, ns, i formedeviate. E vorba de tradiia ca form static de conservarei tradiia ca supraveuire. La unele popoare, tradiia a de-venit n cursul istoriei o form constrngtoare i neschim-

    btoare, o form care nu vine s dea chip, s organizeze i s

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    21/125

    20 |ErNEST BErNEa

    ndrumeze viaa istoric, ci s o in n loc, dnd formelorlumii acesteia un caracter de permanen. Tradiia staticare cel mai bun exemplu n forma de convieuire milenar

    pe care a cunoscut-o poporul Chinez.Atunci, ns, cnd viaa fuge, i face drumul ei i formastruie, atunci tradiia se reduce la o supravieuire. Cei maimuli oameni se supun ei nu pentru crspunde unei ordinide via ce trebuie respectat pentru dezvoltarea nsia acestei viei, ci pentru c aa sa deprins, pentru c aaface toat lumea. Oamenii nu pot frnge, n general, ceea

    ce pare s aib un caracter comun i se simt uurai n viaalor zilnic, dac se supun unui conformism ordonator.Un bun exemplu de tradiie-conformism este fenomenulreligios n burghezia liberal. Ce a ajuns Cretinismul

    n viaa acestei lumi? Ei o numesc tradiie. n fond, evorba de o supraveuire, de o form fr fond, de unconformism social. Experiena religioas este inexistent.

    Religia Cretin pentru burghezie nu mai rspunde uneinevoi interioare; ea este forma pe care oamenii o accept,dincolo de ceea ce constituie via interioar i exterioara omului. Viaa e una, cu legile i cursul ei, iar religia e altacu legile i formele ei; ele nu se ntlnesc i nici nu se pot

    ntlni. De ce? Pentru c e o alt concepie asupra lumii ivieii, noi date istorice au ndrumat viaa omului n direciii ntrun spirit cu totul n afara religiei Cretine i pentru

    c o reintroducere a experienei i viziunii Cretine nsnul burgheziei ar nsemna dispariia burgheziei nsi.Metazica i etica materialist a burgheziei, consumatde metazicai etica Cretin, ar distruge nsi temelia

    burgheziei i a structurii sale social-politice.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    22/125

    21 | criza lumii moderne

    n epoca modern, pentru dominanta societii omeneticare a fost burghezia, Cretinismul a fost un conformismsocial i o form tradiional de supraveuire, fapt care

    ndreptete critica marxist, dar nu doctrina care a fcutdintro form istoric degenerat, un principiu. Numaiatunci cnd religia Cretin a organizat ntreaga via aomului, cnd a valoricat i ordonat totul n spirit Cretin,tradiia ei sa manifestat viu prin ceea ce este mai adnc ipermanent n om, ndrumnd viaa istoric integral.Istoria ne ofer, ns, o privelite mult mai bogat. Cea

    de-a doua modalitate a desfurrii evenimentelor - evorba de forma revoluionar - nu e mai puin real imai puin instructiv. Variaiunile sub care ea apare pescena istoriei snt acordate unor condiiuni speciale, dar

    n general se dezvolt ca o form opus tradiiei.Cnd schimbrile n istorie se produc printrun procesviolent, cnd cursul evenimentelor nu sa dezvoltat orga-

    nic, ci printro ruptur a zgazurilor, prin cascade, lumeacare vine distruge ordinea lumii vechi, dup demolare in-tegrnd i valoricnd ntrun alt sistem, datele tradiionalei anume printrun proces de distrugere i nou ntocmire.Istoria modern ne d dou dintre cele mai gritoareexemple: Revoluia Francez i cea Rus.Spre deosebire de calea tradiional a desfurrii eveni-mentelor istorice, cnd ordinea veche asimileaz datele

    noi, calea revoluionar anuleaz integral ceea ce printimp intrase n descompunere, ntronnd o ordine nou,pe un alt sistem de valori, pe o alt viziune asupra lumii ia vieii. Revoluia, ind un fenomen istoric pe baz de re-sentimente, de cele mai multe ori, un fenomen de deslnuire

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    23/125

    22 |ErNEST BErNEa

    a unor fore elementare, un fenomen de revrsare a vieiipeste formele ordonatoare tradiionale devenite improprii,poate aduce cu sine condiii, experiene i forme ale cror

    sens i ale cror durat snt ndoielnice.Revoluia n sine este un fenomen resc, manifestnd

    ns mai mult iraionalitatea istoriei dect raionalitateaei, este o form tragic a societii omeneti, o deviere dela cursul normal al lucrurilor, deviere printro seam dealte devieri pe care ordinea stabilit le suferea ascuns ipe care Revoluia le manifest vulcanic. n cele mai multe

    cazuri, ea apare ca o consecin, ca un fenomen necesaral unei societi n care individual i colectiv, tradiie iinovaie, via i form istoric, nu au mai corespunsunui echilibru, nu au mai funcionat n vederea pstrriiierarhiei i ordinei stabilite.Fenomenul Revoluiei, privit integral n totalitatea saistoric i elementar, n procesul su ndelungat, nu

    numai n form vulcanic i redus, aa cum apare nneles obinuit, form care reprezint doar o frntur dinprocesul i marea dram istoric ce poart acest nume,poate cpta o alt deniie, mult mai cuprinztoare, dari mai ndeprtat de fenomenul concret istoric, deoareceaceast deniie ar depi realul ctre posibil, ar privi iceea ce trebuie s e o revoluie, ceea ce vom complecta nmod logic n paginile ce urmeaz, unde vom vorbi despre

    puterea omului de a inuena mersul evenimentelor iresponsabilitatea sa n faa istoriei.

    03 | MERSUL PLURAL I DIVERGENT AL ISTORIEI [...]Evenimentele se pot desfura n mai multe direcii.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    24/125

    23 | criza lumii moderne

    Istoria, n realitatea concret a faptelor sale, nu cunoateun strict determinism. Evenimentele se pot dezvolta linear,progresiv, dar i divergent, descompus. Judecat din punct

    de vedere moral, istoria este un continuu urcu i coborde dimensiuni deosebite. Observat, ns, din punct devedere al realitii, dincolo de orice judecat de valoare,aa cum ea se desfoar n faptele concrete, istoria apareca un fenomen cu mari nsuiri de plasticitate i dezvoltrineprevzute. De aceea, numai pentru un timp determinat,istoria poate cpta un caracter cursiv, altfel mersul ei n

    general este divergent i multiform. Ea cunoate multemeandre i devieri, multe cderi i euri. Un evenimentse poate ntmpla sau nu, se poate ntmpla ntrun felsau n altul. Exist o legtur ntre faptele istorice, dar naa fel nct viitorul rmne continuu o poart deschis.Determinismul strict, aa cum l-au conceput istoricii isociologii veacului trecut, nu mai are trecere, dup cum

    se tie, nici n tiinele zice, cu att mai puin n celeumaniste.Realitatea istoric este mult mai complex i mult maiascuns dect pare. Judecm i acionm asupra acesteirealiti, pe datele ce ni le pune la ndemn o instrumentaieabstract, ceea ce n mare msur presupune o ndeprtarede realitate. Snt aici lucruri i evenimente aparte binedenite, care manifest ns o intim legtur i o perfect

    unitate. Altele, care se ntreptrund, se petrec intim itotui nu se confund unul cu cellalt, pstrnd caractereproprii individuale.Desfurarea unor fenomene care se prezint n acest chipnu poate cuprins ntro formul simpl, liniar, ci mult

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    25/125

    24 |ErNEST BErNEa

    mai sigur, ntro deniie cuprinztoare, larg i armoni-oas. Istoria privit integral nu este ceva lent, desfuraredeterminat de la cauz la efect, ntro singur direcie,

    cu un destin pecetluit i nici petrecere ntmpltoare defenomene desordonate, anarhice i fr sens. Plecnd de laconstituia complex, att de umbrit a fenomenelor isto-rice, vedem c desfurarea lor are un caracter ritmic i

    bogat prin care este posibil o sintez ntre ceea ce este unitari multiplu, continuu i discontinuu, ctre o armonie nal,care pstreaz deplin lumea noastr n ceea ce are ea mai

    caracteristic, mai individual, prin ceea ce are mai adnc ipermanent. Numai n acest fel se pstreaz tot ceea ce esteireductibil i se nelegejocul liber pe un fond stabil al unorelemente i fore care fac cu putin continuitatea istoric

    n concret. Numai n acest fel capt un neles i pot reduse contradiciile a ceea ce este individual i colectiv,creator i tradiional, ceea ce constituie desechilibrul isto-

    ric al unei lumi noi n faa ordinei vechi, stabilite, adicintegrarea unor epoci de criz ca perioade de sine stttoa-re ntre dou lumi, una veche i alta nou, ecare cu ordi-nea i spiritul ei propriu.n concluzie, pentru a nelege realitatea istoric trebuies ne ndeprtm ct mai mult cu putin de schemele iformulele abstracte, att de proprii i comode intelectuluinostru i att de apreciate n ultimul veac de o cultur

    cantitativ i determinist, pentru a ne apropia pe alteci de acel real bogat i adnc care este istoria omeniriii a-l cunoate n intimitatea sa deplin, n dinamismul,direcia i ritmul su ascuns. A-i nelege structura i apreciacalitatea, a-i determina formele i funciunile caracteristice,

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    26/125

    25 | criza lumii moderne

    reprezentrile active, este o oper de larg deschidere aspiritului nostru.

    04 | N FAA ISTORIEIAcum, dup ce am vzut cum este dispus desfurareaevenimentelor istorice, ce disponibiliti are aceastrealitate i ce modaliti de manifestare; acum, dup cene dm seama c alturi de forme, legi i acte mai uorde descifrat, n istorie struie o mare parte de neprevzuti iraional, ne dm seama i de rspunderile care apas

    existena att de ncercat a omului.Omul n faa istoriei este activ i rspunztor.

    Omul trebuie s rspund continuu, printro inveniei sforare proprie, tuturor problemelor ce i le ridicdesfurarea de fore i valori a istoriei. Problemele ce ise pun, ndrumarea pe care o poate da i trebuie s o deaevenimentelor, snt grele, deseori penibile omului, prin

    ncercrile la care este pus. Experimentarea istoriei de ctreom are un caracter tragic.Omul a determinat cursul istoriei n dou feluri: ca foroarb, adic prin masse, i contient, prin exemplarelede elit spiritual. Acestea din urm, dei totdeaunacluze de epoci, nu au reuit s e ntotdeauna pe liniaascensional a istoriei.Cnd o direcie n istorie este ndreptit numai prin

    faptul c marea mulime a pornit ntr-acolo, fr ca alttemei s o ndrepteasc, sntem n faa uneia dintre celemai tipice i mai moderne (democratice) rtciri istorice;fr un conductor i fr minoritatea contient, RevoluiaComunist nu ar existat ca fenomen istoric.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    27/125

    26 |ErNEST BErNEa

    Nu ntotdeauna cei muli au dreptate. Omenirea ntreag,dac ar merge ntro singur direcie, i nc nu esteo dovad c merge bine. Nu numai individual, dar i

    colectivitile pot rtci. ntr-acolo merge lumea poatemarca un fapt istoric, unul politic, dar nu ntotdeauna iunul de mplinire a unui ideal social, etic sau religios. Deaceea, istoria cunoate epoci de decaden.ntr-acolo merge lumea nu poate pentru noi un n-dreptar ctre cucerirea binelui. ntre desfurarea eveni-mentelor istorice i cile binelui pot numai coincidene

    ntmpltoare. n orice caz, sensul i valoarea faptelornoastre nu poate gsit n sensul general i valorile deter-minate de direcia evenimentelor exterioare ale societii.ale societii.A le aa nseamn tocmai a depi acest domeniu.n marea ntins de fapte i evenimente, omul este obligats deosebeasc caracterul i rostul tuturor lucrurilor,acordnd ecruia numai att ct este scris n natura sa.

    Omul trebuie s tie s aleag esenialul de ntmpltor,binele de ru.Nu poi face istorie n sens creator, fr metazic i religie,dup cum nu poi s faci politic de ordonare i creaie,fr a trece din temporal n spiritual, unde nu se mai potgsi temeiurile unei noi aezri, cu forme superioare iun caracter statornic (nu denitiv, pentru c n veac nu enimic denitiv).

    O aezare de durat a istoriei nu ine de succesul politici angajarea masselor ntro direcie, ci de exprimarea naezminte i rnduielisociale a fondului uman profundi a aspiraiilor lui istorice.Atunci cnd nu se ine seama de aceste lucruri, oamenii

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    28/125

    2 | criza lumii moderne

    snt n derut i istoria n criz. Omul este activ n istorie,dar nu ntotdeauna prin ce are mai profund, mai aproapede Dumnezeu - atunci ar numai soluionri fericite -, ci

    i prin ceea ce are czut, ntunecat.n istorie nvinge nu numai adevrul i binele; nvinge irul, mai ales rul, prin puterea cu care este npt n naturaomului. Rul nu are puterea raiunii i nici aceea a luminiice cluzete marile aspiraii, dar are puterea slbiciunii,aceea a nclinaiilor omeneti, a efectului uor i imediata ceea ce ndeamn massele ctre o direcie cerut de

    panta pe care omenirea sa angajat. n istorie o poziie io direcie snt active nu numai n raport cu adevrul, cucreaia fascinat de mplinirea binelui, ci i n raport cusuccesul, cu imediatul, cu datele empirice i exterioareale vieii istorice, date care pot mai uor satisface apetitulomului ce se manifest prin natura sa inrm.

    05 | NATURA UMAN I PRO [...]Rul istoric a atins contiina i problematica multorcercettori, dar nu n acelai fel. Veacul trecut, bunoar,a vzut originea rului istoric n condiiile exterioarede via ale omului. Marx, ca un demn urma al luiRousseau, vede originile rului n lucruri, dincolo de om,adic n aezminte i proasta lor ntocmire. Schimbareaornduirilor sociale rezolv crizele i d nlime omului.

    O societate armonioas, adic societatea socialist, duce n mod inevitabil la plintatea i salvarea omului. Deaceea, Marx i dup el Lenin, vor imediata i radicalatransformare a ordinei sociale; restul vine de la sine.Dac accentul cade pe exterior, nu pe interior, pe

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    29/125

    2 |ErNEST BErNEa

    temporal, nu pe spiritual, dac ntietatea determinanto au rnduielile sociale, de ce nu sa gsit nc o ordinecare s rezolve denitiv crizele istorice? Lenin, trecnd

    peste Marx, a armat caracterul denitiv al socialismuluica form istoric, numai c recunoaterea acestui caracterechivaleaz cu nchiderea procesului istoric i deci cu

    nclcarea principiului dialectic.Omenirea nu are nevoie de o societate perfect, creat nmod abstract pentru c aceasta presupune ca oamenii se ei nii perfeci. Dac repudiem ideea unei realiti

    transcendente perfecte, cum putem accepta pe aceea a unoroameni reali cu atribute divine? Omenirea, n sbuciumulei, are nevoie de o societate mai bun, o societate concret, cumai puine defecte dect acelea pe care le-a experimentatpn n prezent.O singur dat i sa oferit omului o form de via pe caleacreia conictul istoric ce consum lumea fr oprire, a putut

    s obin o reparaie - nu n form ideal, ci ntro form ncorporat istoric. E vorba despre Cretinism, care estereligia dragostei i a caritii. O singur dat a fost posibil

    ncercuirea i diminuarea fondului subuman, ameliorareacondiiei morale i spirituale, individual i colectiv.Dac formele istorice Cretine, adic instituiile, care nusnt dect obiectivri sociale ale religiei, au putut decade

    n activitatea lor, cednd n faa contradiciilor i ordinei

    efemere temporare, Cretinismul, ca nvtur, nu estenici azi mai puin pur i revelator, iar n realitatea istoric aadus cea mai avansat contribuie la reabilitarea omului.Cretinismul vrea nti transformarea omului, nlarea lui,ca ind factorul prim al realitii istorice, cel mai important

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    30/125

    2 | criza lumii moderne

    n determinarea evenimentelor, i apoi vrea ntocmireaunor forme sociale care s corespund nevoilor omului la otreapt superioar, aceea a omului evanghelic renscut.

    Concepia i atitudinea Cretin nu ignor lumea, aa cumau crezut unii loso cu dou veacuri n urm i dup eimuli intelectuali. Ea poate mpotriva lumii, aa cumeste, adic a fondului subteran din om att de activ nistorie, dar nu este mpotriva existenei ei reale, cu sensarmativ, creator, perfectibil; e mpotriva lumii acesteia,att ntruct are n ea negaia luciferic, dar e pentru ea

    ntruct poate inspirat divin i transgurat n spirit.Omul nu se salveaz pe sine izolat, ignornd lumea,deoarece i aparin reciproc i de aceea el este responsabilca n faa uneia din dimensiunile sale. Lumea este n crizpentru comul este n criz; lumea este direct legat dedestinul uman i omul nu o poate trda.Pornind de la natura omului, care e nsi substratul

    i imaginea istoriei, nelegem pentru ce desfurareaevenimentelor nu se produce linear, nu este organic imai ales nu este ascensional, cum credeau iluminitii,pentru c istoria pe lng multe soluionri fericite,cunoate attea false soluionri, attea euri i cderi.

    Marile crize pot produse prin intrarea activ a unorelemente noi n cmpul istoriei i prin prezena unor formedepite, fr coresponden n faa uxului vieii. Dar de

    unde i prin cine apar aceste elemente i aceti factori noi?

    2 Iluminitii (Condorcet), ca adevrai materialiti, au identicatprogresul uman cu progresul tehnic, singura linie care a cunoscut nadevr un progres ascensional i continuu!Integral privit, istoria cunoate o micare sinuoas, cu urcuuri i c-deri.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    31/125

    30 |ErNEST BErNEa

    Omul stpnit de deprinderi i apetituri este incapabil srezolve corect, s integreze organic ce e nou i s ordoneze

    n alt spirit formele i valorile tradiionale, ceea ce duce la

    ruptur. ndoita noastr natur i condiie - omul, indubl - d natere attor crize i tragedii istorice.Orice criz istoric, pentru a rezolvat, presupune o nousintez i o mare responsabilitate uman n faa istoriei.Criza contemporan a deschis, sub o form nou i credem,cea mai grav, tragedia condiiei istorice a omului. ntredestinul nostru propriu, ca persoane umane, i cel istoric

    - care este tot o dimensiune uman, exist un conict ianume ntre ceea ce este interior i ceea ce este exterior,

    ntre ceea ce este personal i ceea ce este extra-personal.Altfel spus, acest conict se produce ntre natura omuluidotat spiritual i obiectivrile sociale, pietre dure alefactorului timp. Drama, ca i greaua rspundere, vinede acolo c nici unul din aceti factori nu poate anulat

    - utopitii au ncercat -, ci trebuie dui la un stadiu deechilibru i armonie, care nu e cu putin fr arderi, frconsum. n acest fel, facem plata pcatului din noi.Aceste conicte i euri dovedesc ns nu numai gradul dedecdere i oprimare a omului pn la desgurarea lui, cii gradul de intervenie activ a omului, care se poate salvaprintro sever disciplin a tuturor forelor sale interioarei intelectuale n faa realitilor istorice. Omul este activ

    n istorie, att n sens destructiv, ct i creator; problemarmne deschis: este ascensional i creator, dac prinde

    nelesul lucrurilor i sensul lor, dac are contiina misiuniisale pentru mplinirea adevrului, temporal i spiritual.n concluzie: ceea ce losoa i sociologia veacului trecut

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    32/125

    31 | criza lumii moderne

    nu a neles, tratnd evenimentele i problemele istoriceca fenomene independente, este c dincolo de natura ivoina uman - de aici, caracterul lor coercitiv - lumea

    contemporan, forat de marea dram n care a intrat,va trebui s recunoasc, n sfrit, c omul nu este ocreaiune a obiectivrilor i mprejurrilor, ci este o inspiritual cu o voin i un destin propriu, c omul nueste un instrument la dispoziia unui sistem de raporturisociale sau a unor civilizaii, ci el este factorul principal ihotrtor, material i spiritual, creatorul nsui a acestor

    ornduiri i civilizaii. Imponderabila sa natur i rostulsu ca for spiritual snt temeiul istoriei.(Poiana Mrului - 947)

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    33/125

    pagina 32

    ASPECTE ALE CRIZEI

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    34/125

    33 | criza lumii moderne

    01 | ASPECTE ALE CRIZEIAu fost ndeajuns cteva decenii de criz, semnate curzboaie i revoluii, ca omul s-i poat manifesta fragili-

    tatea i fondul subteran, pn n limitele unei mari tragediicolective, azi nc n plin desfurare. Ce au ncercat sacopere milenii de civilizaie sa dezgolit acum.Epoca modern, de un optimism supercial, a avut uncaracter mai mult formal i exterior, ceea ce nu a ntr-ziat s-i arate consecinele, cultura i civilizaia umannu se pstreaz numai cu legi i instituii juridice i nici

    nu progreseaz numai cu efortul material i tehnic. Aces-tea cultiv aparenele, care ne pot duce la mari desamgirii suferine. Omul a putut deveni mai iscusit n treburilepersonale sau publice - dincolo de bine i de ru, cum aspus un losof -, dar aceasta nu i-a fost ndeajuns ca s-lridice pe treptele superioare contiinei i responsabilitii,nu a reuit nici mcar s-l pstreze la o treapt minim

    de umanitate. Cnd aezmintele au slbit, comportareaformal i exterioar nu a mai putut meninut n starede funcionare i omul a aprut ca o fptur degenerat,condus de instincte primare.Cultura i civilizaia nu pot avansa numai prin progresulmaterial i tehnic, nici chiar prin cel social, ele avnd unfond mult mai adnc, de ordin moral i spiritual; activita-tea politic i cea juridic, ca s e cu adevrat progresiste

    i umane, trebuie i ele s se alimenteze din acest fond. Aase explic de ce n toate marile crize istorice, reconstruciaa fost fcut prin nelepciunea i virtutea unei aristocraiispirituale.Omul modern a fost sustras ordinei metazice i reli-

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    35/125

    34 |ErNEST BErNEa

    gioase, pentru a druit n ntregime ordinei materiale.Omul judecat unilateral a fost angajat pe un absolut foarterelativ; singur i srac (redus), el a cutat un sprin acolo

    unde nu era dect un miraj neltor; libertatea i omenianu puteau veni pe aceast cale. Omul a fost desumanizat;de aceea sntem att de nefericii.Spiritul cantitativ pare s fost un spirit de epoc. Deaceea, tehnica sa dezvoltat att de mult, e c ea a privittiina sau producia i tot de aceea sa dezvoltat livresculi artizanatul. n educaie a fost la fel: ct mai muli ani de

    studii i ct mai multe cunotine acumulate.Cum este orientat viaa omului, care este ierarhia valo-rilor, ce aduce sntos tiina, losoa i arta, ci savani ioameni de omenie reuesc s se ridice, acestea intereseazmai puin. n economie, n asistena social sau higien semanifest acelai spirit cantitativ; sensul acestor activitii a operelor mplinite, ordonarea lor ctre un punct de

    convergen unde calitatea omului s rspund, intereseazmai puin sau poate deloc.Trebuie s ne controlm bine condiiile propriei noastreexistene i noiunile cu care lucrm. Cultur i civilizaienu nseamn ceea ce obinuit se crede, fenomene ntm-pltoare, raportate la att de variatele i multiplele noastreapetituri, uneori n adevr, foarte ranate. Cultura i civi-i civi-lizaia constituesc o totalitate organic de manifestare a

    naturii umane complexe i a destinului su spiritual, atual, aprogresului material,dar i a perfeciunii morale, ce i areisvoarele undeva, ntro alt ordine dect aceea cunoscutprin simuri.Omul a uitat c arhitectura vieii cere i o cupol, a uitat ca-

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    36/125

    35 | criza lumii moderne

    lea ascensional a marilor sale cuceriri, gndul ctre cevapur i perfect, setea de absolut.

    02 | PRACTICISMUL MODERN; CONSECINE N TIINI ARHITECTUR

    Practicismul modern a avut importante consecine asupratuturor activitilor umane; indiferent crui domeniu apar-ineau, au cptat un caracter utilitar. tiina, losoa sauartele, toate au cptat acest caracter; ele au prsit mun-ca i efortul nnobilat al pasiunii pure, au prsit creaia

    gratuit pentru c acolo unde trebuia s activeze seteade absolut a lucrat i a subminat interesul material care,lsat liber, devine rapace. Oamenii nu au mai avut treazcontiina n faa adevrului, binelui i frumuseii, ci autulburat-o n diverse forme cu inltraii ale succesuluiimediat, social (carier) i material. tiina, losoa i arta,devenite profesiune, au dus cultura ntro zon insalubr.

    S vedem cum arat aceast situaie, prin exemple con-crete, luate din domeniile arhitecturii i al tiinei.Inginerul constructor a nlocuit arhitectul n mare msuri n acest fel sa degradat nobila activitate uman n carea strlucit geniul unor oameni ca Praxiteles, Leonardo sauMichelangelo.n trecut, casa, locuina cea mai simpl a omului, a pstratceva din ina lui. Construcie unitar, ea a pstrat de-a lun-

    gul veacurilor un caracter ce depete utilul; de aceea auaprut attea stiluri. Nu mai vorbim de marile monumente,simboluri ale nzuinei unei societi, sau de creaiunile de

    mprie spiritual, cum au fost bunoar catedralele go-tice i toate minunile de acest gen ale diverselor civilizaii.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    37/125

    36 |ErNEST BErNEa

    Blocul, aceast construcie hibrid din punct de vederespiritual i nesemnicativ din punct de vedere estetic,este expresia epocii noastre. Ca i haina sau mobila, casa

    a cptat inuena uzinei. Producie standard, n serie,expresie a unei viei i ea nu mai puin standardizat,casa i pierde coninutul ei moral, se desumanizeaz, ipierde semnicaia unei vieii de aspiraie spiritual iapare desgolit de orice sens. Casa modern tinde tot maimult ctre un produs al unui om fr suet; e fcut parcnumai pentru mplinirea unor rosturi pur biologice, la un

    nivel de mediocritate dezolant. Inginerul constructor aluat locul arhitectului. Arta, care spiritualiza materia, carefcea s nu mai vezi piatra, nici lemnul, nici varul sau vo-pselele, ci realizarea unei idei, a unei viziuni ntro operde sine stttoare, arta arhitecturii a deczut ca anacronic.Elegana coloanei ionice, mreia arcului gotic, fragilitateade piatr a construciilor Renaterii, nu renteaz azi,

    nici ceva nou de aceeai calitate.Omul nu mai tie nchina nimic din fptura sa trudit,nici o sforare care s-i arate nobleea, orul divin care dlucrurilor sale trinicie, substan i frumusee.tiina modern, activitate uman att de noritoare, aluat i ea un aspect cu totul deosebit; se pretinde c sa-vantul este tipul caracteristic al epocii. Materialismul ipracticismul modern nu numai c i-au acordat un primat,

    dar au inuenat-o adnc, dndu-i o form i un sens pecare n trecut nu le-a cunoscut i care pot socotite de ocoloratur decadent.Specializarea a schimbat mult din condiia inteligeneiumane i a afectat serios creaia cultural. Omul bogat in-

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    38/125

    3 | criza lumii moderne

    terior, creatorul complex al Antichitii, Evului Mediu saual Renaterii, e anacronic. Omul de larg orizont, slujitorultuturor marilor discipline i arte, de la tiin i mistic,

    trecnd prin losoe, poesie i pictur, nu mai e actual.Modernii vd n aceast situaie un motiv de succes i seri-ozitate, dar nu-i dau seama ct de mult sa pierdut n raportcu ceea ce sa ctigat prin specializare. Creatorii adevrainici azi nu renun. Specialismul sufoc marile spirite idegradeaz inteligena uman. Omul excepional, omulcomplex, chiar cnd e supus nevoilor vremii de azi este un

    specialist ntrun domeniu precis de fapte, i ncadreazactivitatea i ntreaga sa munc ntro sintez care face sdea strlucire celor mai mici pri din cercetrile sale. Chiardac actul creator nu ia forme de expresie deosebite, el seproduce ca i cnd acest lucru ar putea realizabil.Specialismul, stricto-sensu, coboar tiina i aduce pe slu-

    jitorul ei la situaia unui meteugar. De ecare dat cnd

    un specialist ignor domeniile nrudite i se nchide gelosn cuca disciplinei sale, inteligena uman sufer i cul-tura decade. Lumea modern a cunoscut o ngustare deorizont i o srcie a formelor de expresie care au aprut,

    n mare msur, odat cu specializarea exagerat i tehni-cismul asociat.Specialismul este valabil mai mult ca un cadru i mai puinca scop i mloace. n prezent, cnd cercetrile tiinice,

    au luat o att de mare amploare, sigur c e mai bine sne limitm cmpul de cercetare, dar aceasta nu trebuie sduc la o ngustare a concepiei i metodelor tiinice, cidimpotriv: un spirit ct mai larg, cuprinztor i elevattrebuie s ne anime continuu.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    39/125

    3 |ErNEST BErNEa

    Dar tiina contemporan mai are nc un pcat: modulcum a privit i tratat natura. C cercetarea, observaiadirect i experimentul sau aplecat mai mult asupra natu-

    rii, acest fapt nu poate un ru, ci chipul cum sau aplicat.tiina modern, prin atitudinea n faa lumii i vieii, l-axat pe om la periferia existenei i l-a desumanizat. Omulmodern a trit numai spaial, exterior, material i decisensual cu ntreaga sa in. El a srcit interior i cndsa aplecat asupra naturii el nu a mai neles valoarea inici frumuseea n felul cosmosului Grec sau universului

    medieval.Viziunea Cretin medieval, a acelor timpuri care au fostnumite obscure, dei a cunoscut mai puin natura nsensul tiinei moderne, a avut n faa ei o atitudine maicorect i mai rodnic, n sensul promovrii umanitiinoastre. Omul Evului Mediu, care i adncea contiina

    n ina suprem a lui Dumnezeu i stabilea o comuniune

    cu supranaturalul, privea lumea ce ne nconjoar, lumeaexterioar nu cu gnd de exploatare, ci ca ceva frumos,adnc, plin de semnicaie - un fel de simbolism i poatecel mai autentic - nct am putea spune c acest om, nece clip i n ecare lucru, tria permanenele. De aici ovioiciune, o frgezime i un optimism pe care noi, cei dinera tiinei i tehnicei, nu le mai cunoatem.Au fost gnditori de mare reputaie care au profetizat i au

    profesat prerea (pentru noi nu e dect o prere) c tiinasingur va scoate omul de sub apsarea fricii. Dar ct demare fric l-a cuprins pe om, tocmai azi, la captul unorcuceriri att de strlucite! Are i de ce. Omul stpneteastzi puteri de care el este nedemn. Evoluia lui moral i

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    40/125

    3 | criza lumii moderne

    spiritual apare nu numai necorespunztoare, dar pare cd semne de total degenerescen, ceea ce poate lua uncaracter catastroc; un nebun poate dispune de ntreaga

    umanitate.

    03 | INSTITUIILE MODERNE; CENTRALISMI ABSTRACIONISM

    Instituiile moderne, centraliste i abstracte, au fcut mults sufere omenirea, adic omul viu, concret.Cu ct nevoia de convieuire a popoarelor a crescut, cu

    att formele abstracte sau perfectat. Nimeni nu tie deunde, cine, cum? Ceva plutete pe sus, ceva nevzut, careaduce teama i pn la sfrit pustiul.Popoarele, i prin ele umanitatea, trebuie s gseasc unsistem de conducere mai apropiat de via, de omul concret,de omul viu i rnduirile sale organice (cum e familia) maiaproape de tot ceea ce este i genereaz via.

    Organizaiile mari nu implic, n mod necesar, forme cen-traliste i abstracte. Democraia liberal este, n general, omedie. Au msurat, au adunat, au mprit i, iat, ordineasocial sa produs. Ce sa calculat? Un sens, un spirit? Estecea mai ciudat i nefericit operaie, operaie record: spiri-tul cuanticat. n fond, epoca modern a eliminat spiritul;omul sa diminuat, sa standardizat i civilizaia a intrat nimpas.

    Epoca modern a avut o deosebit sensibilitate fa de ti-ina i practica dreptului. A fost bine, dar nu ndeajuns.Morala public trebuie s e o medie a ceea ce trebuie se un om, dup cum normele de drept reprezint tot o me-die a ceea ce constituie limitele comportrii noastre f de

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    41/125

    40 |ErNEST BErNEa

    societate i de stat, indiferent ce coninut moral exprimmpe plan interior.n faa legii, oamenii snt culpabili pe dou ci, n dou

    moduri: cnd ai clcat dincolo - n jos de morala publici cnd ai clcat dincolo - n sus de aceeai moral; aceas-ta pentru c am vzut cum morala, care fundamenteazdreptul, este o medie.n genere, dreptul funcioneaz n favoarea societii i

    mpotriva celor mai muli dintre oameni (indivizi) careau o moral ntemeiat pe instincte, pe apetit sau pur i

    simplu snt imorali sau a-morali. El mai atinge ns i peacei ce nu cred n fundamentul eticei; este conformismulsocial. Acetia, ns, pctuiesc printro atitudine susinutde un plus moral, printro atitudine ntemeiat i mereucontrolat fa de o contiin superioar, ca nsi expresiea unei concepii, cea mai nalt despre adevr, despre om ivia. Purtarea acestora nu este condiionat de aprobarea

    celor mai muli, n sensul democraiilor moderne i, deci, deun principiu cantitativ (Rousseau), ci de o contiin a ceeace este natura uman i aspiraiile sale cu totul specice nfaa a ceea ce constituie adevrul, binele i frumuseea i,deci, de un principiu calitativ.Normele de drept ale societii moderne au cutat ssatisfac acest desiderat cantitativ al majoritii, socotindc n acest fel sa creat cel mai bun climat svririi binelui;

    rolul lor a fost mai mult o frn.Dar istoria ne-a artat i forme care au desconsiderat nunumai calitatea unei morale, dar i nsuirea ei majoritar,ceea ce a dus la stri i mai grave.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    42/125

    41 | criza lumii moderne

    04 | ISTORIA, IMAGINE A OMULUIndeobte, istoria este vzut ca un curs nentrerupt deevenimente, uneori chiar ca o niruire de fapte adugate

    una alteia, ca i cnd nimic nu s-ar ntmpla ntre ele.Acesta este felul cel mai vulgar de a nelege istoria.n fond, istoria este un curs nentrerupt de via umani aceasta presupune o realitate complex i are multeurmri. Cu toate deteminantele posibile i de orice natur,nu putem nelege mare lucru, dac nu aezm omul ncentrul vieii istorice.

    Aceasta inm i splendid fptur a omului este aceeacare ne va explica adevratul sens al istoriei. De ce? Pentruc istoria este spirit i form. (Ceea ce se crede n generalca material este forma istoric.)Istoria, dincolo de condiiile ei materiale, este orizontulspiritual al omului i forma sa de epoc i stil. n general,istoria reprezint sensul, spiritul i variatele forme ce le

    mbrac n concret. Este un nonsens s concepem o istorieuman la nivelul naturii pentru c atunci am ieit din is-torie, pentru catunci am ieit din umanitate. Putem, depe aceast poziie, judeca o istorie vegetal sau animal,dar nu una uman, care ncepe cu explozia spiritului i araiuniiLa cele mai primitive civilizaii pe care le-a cunoscut isto-ria - arheologie sau etnograe - sa constatat acelai lucru.Sensul - spiritul uman i forma sa proprie - a dat natereattor civilizaii i culturi, de o varietate cum numai viaani le poate oferi. i tot acestea au creat epocile n interiorulaceleiai civilizaii.Sforrile de a le explica geograc, rasial sau economic,

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    43/125

    42 |ErNEST BErNEa

    sau dovedit a insuciente orict de reale ar acestecondiii pe care nimeni nu le neag. De aceea, nici nu saputut explica de ce istoria prezint forme att de variate i

    are att de mari posibiliti deschise. Oricare dintre fac-torii materiali citai nu pot prezenta o varietate de formeistorice umane ca acelea ce au existat i o innit posi-

    bilitate de a se ntruchipa. Istoria nu se repet niciodat, cimereu i caut formule i forme noi de via. Cnd le are,e bine, cnd nu, e criz (ca astzi). ntre civilizaii i epocise pot face apropieri, comparaii, analogii, dar nu se pot

    stabili identiti.Istoria are imaginea omului. Spiritul su, sensul, st ninima istoriei i genereaz continuu. Complexa i nem-plinita sa gur aduce la via attea frumusei i atteatragedii.Istoria este destin uman; societatea, n transformrile ei,are n centru aceast complex, ciudat i contradictorie

    fptur: Omul.(Poiana Mrului - 974)

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    44/125

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    45/125

    pagina 44

    CONDIIA OMULUI

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    46/125

    45 | criza lumii moderne

    01 | CRIZA CONTEMPORAN, CRIZ A OMULUIGlasurile celor care numai cu 20 - 0 de ani n urm artauc civilizaia i omul trec printro mare criz, c instituiile

    i concepia de via a lumii moderne i nchide ciclulistoric printro faz de mari prefaceri, astzi nu mai sntnesocotite ca n trecut, ci stpnete mintea i suetul mul-tor oameni, rete, a celor contieni de condiia lor i acivilizaiei. Ceea ce nu pare deplin lmurit snt dimensi-unile i mai ales natura acestei crize.n desfurarea ciclic a istoriei, putem arma c sntem

    n faa celei mai mari crize din cte a cunoscut umanitatea.nceputurile ei pe plan spiritual snt n impresionismulFrancez (ca stil de cultur), fenomen care a nchis epoca

    nceput cu Renaterea i a deschis cile frmntate aleunei alte lumi, departe nc de a-i gsi formula de via iinstituiile corespunztoare.Unii din factorii de rspundere cred c nu snt bine repar-

    tizate materiile prime, alii c nu au piee de desfacere,iar alii cred c belugul i confortul nu corespund ntreclasele sociale i, toi laolalt, cred c soluia trebuie gsit

    n ordinea economic i social.Lucrurile au fost privite numai exterior i material. Crizaeconomic i social-politic, pe care nu le neag nimeni,nu snt dect manifestrile adevrailor ei termeni, vorface ca umanitatea s-i consume rul nc mult vreme,

    pn va putea s ajung n pragul altei epoci, mai bune.Marea dram a lumii contemporane este centrat n altparte dect n crizele economice i politice, acolo de undepornesc isvoarele rului i de unde poate veni i binele:

    n natura intim a omului, n orizontul su, n spiritul care

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    47/125

    46 |ErNEST BErNEa

    l guverneaz i l face s e ceea ce este. Cderea omuluicontemporan este rul principal, rul de care suferim cutoii i care se manifest n toate domeniile de activitate

    uman, de la religie trecnd prin losoe, tiin i artpn la educaie, de la economie pn la politic i ntrea-ga condiie istoric i spiritual a omului.

    Cine i-ar nchipuit cu dou secole n urm, atunci cndatt de luminos i naiv se plmdea acest desnodmnttragic, c omul va ajunge n starea de negaie a proprieisale naturi i c lumea sa de valori va rsturnat, stare

    pe care att de nedumerii i chinuitor o experimentmcu toii azi? Epoca modern, mai ales dup RevoluiaFrancez, sa mndrit cu cuceririle sale - i multe dintre eleau fost o nalt manifestare a geniului uman - dar acestecuceriri, oricnd sau produs, au marcat i o trdare a na-turii omului i destinului su spiritual, n aa fel nct azivedem ntorcndu-se asupra noastr ca o pedeaps grea,

    tot ceea ce sa socotit cale a mntuirii.Gndul curat, care lumineaz interior ina uman i carel arat superior animalului, sa stins, nlocuit de senzaiitari, care l-au cobort sub nivelul acestei ine cu adevratnaturale. Gndul, dac a mai dinuit sub fruntea tulburata omului cetii moderne, a devenit instrument diabolic(scopul scuz mloacele), acre mistuitoare a aspiraiilori demnitii umane.

    22 Ceilali factori, intelectuali, economici, social-politici, care au conlu-Ceilali factori, intelectuali, economici, social-politici, care au conlu-crat n aceast perioad de criz, att de complicat i de dramatic,

    i vom studia n volumul al doilea din lucrarea Destinul civilizaiei,unde cercetarea are un caracter istoric mai concret. n capitolul de favizm mai mult planul spiritual i condiia omului, ceea ce socotim ce primul factor al crizei.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    48/125

    4 | criza lumii moderne

    Principiile cetii moderne, activitile i ntreaga sa rn-duial converg ctre un rezultat sigur: desgurarea omu-lui. Cultura sa transformat n propagand i distracie,

    binele n succes material, frumuseea n ranament per-vers. Economia i politica, mult preuite pentru eliberareaers. Economia i politica, mult preuite pentru eliberareaomului, nu au fcut dect s-l supun unor condiii tot maigrele. tiina i morala industrial, care i-a stat la temelie,mult ludate pentru progresul ce-l promiteau, au nchisomului cile ctre o via proprie naturii sale, ctre o viade creaie i echilibru.

    Care s mai e alte nelesuri ce ar putea date activitilorfundamentale i valorilor omului, n afar de acestea alecetii dominate de economia i politica ei, fatum (destin)modern care chinuieazi ntreaga umanitate?Lumea de azi, ca i n trecut, cnd a mai strbtut perioadede criz, a uitat ce nseamn om i umanitate, a uitat ct

    i este dat s e i cum s e, pentru a rspunde tuturor

    schimbrilor timpului i a rmne mai departe om curea ntreag, a uitat unde este prins existena sa i n-cotro trebuie s mearg pentru a-i mplini un destin pect de imperios, pe att de greu. Omul modern, al cruiexemplar desorientat i chinuit l trim noi azi, a nzuitdincolo de natura i puterile sale, a mers pe ci improprii iamgitoare, ceea ce nu a ntrziat s-i arate roadele. Crizacontemporan este consecina logic i istoric a orientrii

    omului modern, a spiritului demiurgic ce l-a dominat, aabsolutismului su i a falselor diviniti ce i le-a creat:proprietatea i capitalul, statul-zeu, pan-sexualismul etc.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    49/125

    4 |ErNEST BErNEa

    02 | OMUL-IDEE I OMUL-LUCRUEpoca modern, integrnd omul n natur, a crezut c adescoperit omul adevrat, ca a descoperit libertatea. Marii

    loso i reformatori aiacestei epoci de nalte aspiraii nicinu au bnuit, ns, c naturalizarea omului l va denatura.Fiindc ce nseamn criza de azi n inima ei dect con-fundarea naturii-natur cu natura moral, confundareaculturii materiale cu cultura spiritual, proprie omului?Lucrurile sau petrecut pe nesimite dup Renatere; la

    nceput ca o deslnuirede energie i via, mai apoi ca

    o nclcare a naturii, unde omul modern sa dorit att demult i perfect ncadrat; la nceput ca o apropiere a omuluide animal, mai apoi ca o reducere a sa la datele materialeale naturii. Sa cutat o deniie a omului acolo unde el erasortit s dispar, sa cutat natura sa proprie, esena sa,

    n ceea ce i era comun cu animalul i piatra. Sa luat reli-giei dreptul de a avea cuvnt n aceast problem, lsnd-

    o pe seama biologiei i zicei. i de aici sa crezut ntroseama biologiei i zicei. i de aici sa crezut ntroeliberare a omului tocmai atunci cnd a fost supus unuiare a omului tocmai atunci cnd a fost supus unuiregim al necesarului i a fost introdus n lumea determinis-mului universal i absolut.Ca in natural i supus ordinei materiale a lucrurilor,omul a devenit un instrument, un obiect, un lucru: aici st

    nchis toat suferina contemporan, att de lipsit de ori-zont. Tragica stare de a acolo unde nu i-e locul, de a

    ceea ce nu eti, de a duce o via mpotriva rii i a lucra m-potriva aspiraiilor proprii, este starea pe care noi, oameniicelui de al XX-lea veac, sntem sortii s o experimentm cao pedeaps i ca o cale a rului produs de trua uman, aacum sa manifestat la naintaii notri, cu secole nainte.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    50/125

    4 | criza lumii moderne

    Cel ce a spart unitatea omului i a declanat criza morala fost nsui printele lozoei moderne, Descartes. Ela zis c omul e dublu, suet i corp deosebite, principiu

    de la care plecnd nu a fost greu s se nlture unitateaontologic a omului - spirit ntrupat - i s se alunece dupvoie cnd ntro parte, cnd n alta, reinnd ecare ce-iconvenea i ndeprtnd ceea ce i se prea de prisos. Iat-l,deci, pe omul-spirit pur, pe omul-idee sau pe omul-materiepur, perfectat bio-chimie, pe omul-animal, aprnd pescena istoriei ca o ntrupare a adevrului ultim, tiinic,

    cernd dreptul la domnie. i dac omul-spirit pur nu aavut prea mare inuen, rmnnd mai mult n lumeaintelectual, aceea a speculaiei pure, omul-materie a statla temelia nu numai a tiinei ultimului veac, ci i a ordi-nei social-politice, a moralei i tuturor activitilor omuluicontemporan.Aa sa ajuns la rtcirea de a socoti partea drept ntreg i

    de a o folosi n chip arbitrar; aa sa ajuns la acel relativismabsolut i la contrariul su, absolutul relativ, aa sa ajunsla omul redus i cel hipertroat, origine a attor conictefr putin de ieire la un liman. Criza contemporan,care d lumeinoastre o nfisare apocaliptic prin adn-cimea i multiplicitatea formelor pe care le mbrac, pro-vine din ruptura unitii omului, a existenei sale com-plexe i armonioase, a condiiilor sale proprii de existen

    i manifestare.Aezmintele moderne, tot mai tiinic ntocmite, au luatin i au ntrupat aceast concepie a naturii umane. Elenu tiu i nici nu pot s tie ceva despre natura complex itainic a omului adevrat, despre nzuinele sale, pentru

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    51/125

    50 |ErNEST BErNEa

    c tocmai pe acesta l ignor n vederea unor naliti pect de utopice, pe att de crude.Atunci cnd sa crezut mai mult n descoperirea i elibera-

    rea omului, tocmai atunci sa efectuat procesul de denatu-rare. Omul abstract (idee) i omul-lucru sau substituit de-alungul vremii, omului concret, omului viu, aceluia careeste singur capabil de cultur i progres, care ntreprindei sufer rodnic o condiie proprie naturii sale, adic inspiritualizat.Omul nu este o ntreprindere oarecare, reuit, la bunul

    plac al minii noastre, aa cum a gndit raionalismul detoate categoriile i nici un obiect, un lucru, verig moart

    ntro nlnuire universal, aa cum l-a conceput mate-rialismul determinist. Omul adevrat este prins ntrolume concret, organic i vie. Aceasta nu nseamn

    ns a-l aduce la starea de element al naturii, ci numai a-irecunoate determinantele, aa cum apar ele n natura sa

    proprie, adic de spirit ntrupat.Omul modern i contemporan, e el liberal sau totali-tar, aruncat cu o pasiune bolnvicioas asupra valorilormateriale, a fost forat s-i petreac viaa mai mult nactiviti care privesc lumea extern, departe de oricesforare interioar, departe de orice aspiraie spiritual, dearmonia i unitatea complex ce trebuie s le aib o inpentru a uman. Aceast trire, numai pe plan exteri-

    or, a deplasat centrul vieii noastre numai ctre una dinactivitile pe care trebuie s-o ndeplinim (ca specialiti)nu rareori pn la identicare, dar care nu era singura inici cea mai important.Ce a decurs din aceast aezare a omului se poate vedea

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    52/125

    51 | criza lumii moderne

    uor, pretutindeni n lumea noastr civilizat. Trirea nexterior, identicarea cu o funciune care prin specializarea devenit uniform i monoton, a distrus viaa interioar

    a omului, energia sa creatoare, spontaneitatea i putereade mplinire a unor rosturi pe ct de noi, pe att de supe-rioare. Omul contemporan este sterp, este mecanizat pn

    n limitele morii i aceasta pentru c el este intelectualsau lucrtor specializat.Vechile i organicele activiti ale unui trecut pe care nu-lmai voim ntors i care nici nu se mai poate ntoarce,

    aveau un nivel redus, dar toate erau judecate nu numain neles material, ci i spiritual. Aceste activiti cereauproductorului o sforare variat, mereu nou i mereuunitar. Ce dezastru interior se produce n omul careeste nevoit s fac mereu un lucru mrunt, mereu acelai,un element material, pe care niciodat nu va putea s-lfoloseasc n ntruchiparea operei nale! Cci aceasta

    nseamn fabricaie, aa se produc lucrurile n serie. Lu-crul fabricat este un produs mort care l distruge att pecel ce l-a produs, ct i pe cel ce-l folosete.Aceast stare de lucruri este prezent nu numai n fabric,ci oriunde apare omul n cetatea modern, copleit deprogresul su tehnic i material. Funcionarul de stat saucomercial care rezolv, copiaz sau inventariaz o via

    ntreag o seam de lucruri fr culoare, fr sens, act

    strict mecanic i lipsit de existen proprie, intelectualulprofesor, gazetar sau inginer merg toi ctre aceiai anu-lare a nsuirilor de existen uman concret, cu toatecondiiile i nzuinele sale spirituale.Omul cetii moderne, ndreptat continuu ctre exterior ca

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    53/125

    52 |ErNEST BErNEa

    ntrun deert sufocant, i pierde fora creatoare interioari cade ntro mare moarte a unui destin care numai aparentmai este uman.

    Cile spiritului sau nchis. Omul-idee, trecnd prin omul-funciune, a devenit omul-instrument, omul-lucru, stare care

    marcheaz spectacolul cel mai trist al istoriei spirituale.Omul-lucru este cea mai degradat fptur, inteligent i

    bine organizat cum n-a cunoscut nc lumea; cel de alXX-lea veac al istoriei dup venirea lui Hristos a avutaceast mndrie.

    03 | EDUCAIE I FABRICAIEOmul modern i comtemporan n-are simul concretului,al organicului, al realitii complexe, sensibile i suprasen-sibile, nu are sete de creaie i de absolut. Prin dominareaeconomicului i instrumentului su, tehnica, prin domina-rea politicului, aceast ultim form a dramei umane ieit

    din Renatere (Machiavelli), omul a fost supus nivelrii,uniformizrii, a fost supus depersonalizrii. i cum totul sainterpretat tiinic, educaia nu a fost lsat n afara acestei

    binefaceri. tiina creterii oamenilor a mers n cadrele i nsensul condiiei contemporane: ea a cutat s satisfac ne-voile crerii unui om dup chipul i asemnarea societiicontemporane, dup omul aa cum este el n realitate.el n realitate.Dar am vzut mai sus ce este aceast realitate.

    tiina modern i contemporan, consecina ei att deminunat i catastrofal, tehnica, au redus totul la for-mule simple, toate ui deschise pentru confecionareadup plac a tot ceea ce avea omul nevoie. Aa sa ajuns ila confecionarea omului nsui. Conductorii sau hotrt

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    54/125

    53 | criza lumii moderne

    s-l realizeze dup formule, ca pe orice fabricaie. Aa aaprut omul standard n regimurile totalitare.Omul standard nu este numai o consecin a cuprinderii

    naturii morale ntro formul; judecat din punct de ve-dere social, fenomenul este strns legat de un alt impor-tant fenomen i anume: intrarea masselor n aciune pefront politic. Democraia i democratizarea au tins tot maimult la nivelare. Egalitatea de drept a fost transformat

    n egalitate de fapt. Omul mediu, omul comun, uneorichiar cel nedotat, a fost socotit omul adevrat i dup el

    sau construit toate aezmintele i sau deschis toate cile;conformismul social, o consecin reasc. O democraieconceput astfel nltur total libertatea i creaia.Dar omul nu este o ntreprindere, nu este o ntocmireoarecare, dup voia sau putinele noastre. Omul i naturasa att de complex i tainic, att de inegal ntrupat, nuva mai nori fr libertate i fr condiii morale proprii.

    Fiece fel de plant are nevoie de pmnt i clim propriepentru a rodi. De ce atunci omul s e aa de simplist tra-tat? De ce el s nu poat rodi oriunde i oricum?Fr libertate nu va elit i fr elit nu va spiritualitate,nu va nici elevaie, nici progres; elita spiritului i spiritu-alitatea elitei. Va trebui s trecem din nou de la omul stan-dard la omul model , la omul ales, form superioar a totceea ce apare sub acest nume. Atunci vom avea civilizaie

    i cultur, atunci vom avea omenie.

    04 | RELIGII I DIVINITI MODERNEIntegrarea omului n natur i credina n raionalitatealumii i vieii au dus la absolutismul uman i la credina n

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    55/125

    54 |ErNEST BErNEa

    atotputernicia sa. n acest fel, Dumnezeul Cretin, realitatevie, transcendent, devine ceva de prisos, o nchipuire frsens i coresponden n realitatea obiectiv. De ndat ce

    omul poate cuprine cu mintea sa i ndruma lumea aceastan care el este integrat, se nelege de la sine c Dumnezeueste n noi nine. Dumnezeu imanent nu este altceva dectautodivinizarea omului, omul individual sau colectiv, dar

    ntotdeauna omul i produciile sale.Integrarea omului n natur - treapt pe scara biologic- aa cum a realizat-o epoca modern a degradat calitatea

    omului, aa dup cum am artat mai sus, i ca o consecinimediat i grav, a distrus ierarhia lumii.Descartes i Hegel au fcut procesul idealizrii lui Dum-nezeu pn la a-l prezenta ca nal al dezvoltrii omuluii umanitii sale. Nietzsche i Marx au fcut procesuldecapitrii lui Dumnezeu pn la ntocmirea unei religiiathee, misiune ce i-a revenit n ordinea social-politic lui

    Lenin.Omul modern, creator, puternic i stpn, omul lui Rous-seau i al Iluminismului, sustras ordinei divine tran-scendente, dup experimentarea propriilor sale fore, adevenit un univers nchis, un element nsingurat. i aa,treptat, a simit golul de sub el, a cunoscut neantul, temfavorit a losoei contemporane. Ce-i putea aduce nou,

    ntritor aceast ordine natural? Nu-i putea aduce dect

    izolarea, teama i fuga de prpastie. Desprins dintro lumeconcret, vie i spiritualizat, lume n care omul tria i lu-cra ca chip al lui Dumnezeu, integrat naturii mute i oarbea determinismului tiinic, omul a simit orul fpturiisale czute i slabe.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    56/125

    55 | criza lumii moderne

    O ntoarcere nu putea face. Consecvena umanist imodern l-a dus pe drumuri care s-i redea un echili-

    bru, s-i redea certitudinea, stare att de profund naturii

    umane. i le-a gsit n ordinea temporal, n ordinea lu-crurilor create. Acest om obosit de singurtate i orizont

    nchis, acest om grbit s-i recapete echilibrul, a inventatnoi diviniti care trebuia s satisfac setea de absolut, frde care nu putea tri. Descoperind certitudinea, omul moderni contemporan au crezut c descoper adevrul. De aceea, larnd i ecare n felul su, au aprut n cortegiu metazic

    i religios: individul cu raiunea i proprietatea sa, societa-tea cu clasa i statul su.Trecem peste divinitile moderne, aa cum au aprut nmintea unor loso ca Rousseau, Hegel, Comte (n fazamistic) sau Durkheim, pentru a ne opri la acelea care austpnit massele ultimului secol.n lumea creat de Revoluia Francez, aceea a individu-

    alismului burghez, proprietatea a avut o nsemntatedeosebit att din punct de vedere material,ct i spiri-tual. Cum a neles aceast lume proprietatea, care a fostfunciunea i sensul ei n viaa omului? Omul nu poate om, nu-i poate tri condiia superioar, dac-l lipsimde dreptul proprietii. Proprietatea apare aici ca un ele-ment denitoriu al persoanei umane, este temelia pe carese cldete ina sa, att din punct de vedere zic, ct i

    moral. Proprietatea nu este numai un mloc prin careina animal a omului exist, ci i o cale de mplinire asa ca in spiritual. Pn unde merge aceast a douafunciune a proprietii n lumea burgheziei liberale estemai greu de artat pentru c merge tocmai acolo unde

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    57/125

    56 |ErNEST BErNEa

    struie unul din isvoarele rului istoric i care a dus lacomunism.Ca tot ceea ce poart pecetea epocii moderne, omul re-

    alizat de liberalismul burghez triete mai mult o viaexterioar: aici se sprin gndirea sa, aici struie fapta ivalorile sale. Fiind lipsit de o via interioar, disciplinati profund, ind lipsit de o via spiritual proprie natu-rii sale, trind numai ntrun orizont nchis, fr rezonanetainice, fr isvoare ntro alt ordine dect aceea material,omul acestei epoci a cutat un reazem, o permanen, o re-

    alitate suprem care s nving singurtatea i moartea. iaceast realitate suprem a fost descoperit n proprietate.Proprietatea n lumea burghez nu joac att un rol eco-nomic, ct unul metazic i religios. Numai n acest fel

    i putem nelege marile rosturi i puteri cu care a fostnvestit i care sau fcut profund simite, numai n acestfel putem nelege calitatea deosebit, superioar a omului

    bogat. Elit nseamn posesiune; orice judecat de valoarepornea de aici.Omul a trebuit s slujeasc i s sacrice totul acesteidiviniti moderne, acestei realiti originare i superioarede la care vine i se ine totul. Din condiie, cale sau in-strument de realizare, proprietatea devine scop supremctre care nzuie cugetul i fapta noastr, acolo unde esteisvorul vieii. ntro lume zis liber, libertatea devine un

    pretext i text prezent n legea fundamental, dar absentn viaa societii moderne i contemporane. Omul liber,cu care epoca aceasta sa mndrit, este o abstraciune, unmod intelectual i formal de manifestare, pentru c omulreal, devenit instrument, a czut din calitatea sa.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    58/125

    5 | criza lumii moderne

    Proprietatea, i ndeosebi banul, proprietatea, n formacapitalist, inspir i ndrumeaz totul. Cine o are n maimare msur, este mai puternic i mai mplinit. Religia,

    tiina, arta se supun acestei diviniti burgheze. Econo-mia, politica, justiia se pleac n faa atotputerniciei salepeste tot prezente. Oamenii au crezut n ea i au slujit-odup putere, unul mai mult, altul mai puin, dar toi siguri

    n lipsa lor de a birui o existen, altfel slab i efemer.Mirajul acestei diviniti moderne a fost att de mare,

    nct nici azi, cnd totul pare zdruncinat, cnd puterea al-

    tei diviniti surori - Statul colectivist - tinde s-i ia locul,oamenii crescui i deprini n bucuriile i certitudinileproprietii nu pot s cread c e real ceea ce se desfoarsub privirile lor nedumerite.Proprietatea, ca realitate suprem i salvatoare, a fost doaro form; o ncercare trist a bietei ine umane, care a ieitdin ordinea reasc a lucrurilor i a prsit misiunea de

    in spiritual. Burghezia a trit exterior i a stpnitla fel. Ea i-a creat, dup natura proprie, o metazicmaterialist, prin care golul lsat de Cretinism s eumplut, prin care a ncercat o ancorare n performane.Proprietatea a dat omului sentimentul unei stabilitii unei trinicii, i-a dat o prelungire ntro lume pe carea ignorat-o. Azi totul pare sdruncinat i drama este ncurs. Burghezia capitalist a privit nlturarea tradiiei

    religioase Cretine ca pe o oper de eliberare a omuluimodern, care nzuia singur s-i asigure o via demn.Manifestrile sale Cretine snt n cea mai mare msurconformism social i nu religiozitate. Cnd Marx a spusreligia - opiumul poporului privea desigur Cretinismul

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    59/125

    5 |ErNEST BErNEa

    istoric, n forma burghez, nu esena religiei i nu ncapendoial c a avut dreptate. Nimic nu putea mai puinCretin dect etica i metazica acestei clase att de anga-

    jate n losoa materialist i athee.Marxismul a reacionat ns nu numai mpotriva pseudo-Cretinismului burghez, ci i mpotriva individualismuluii proprietii capitaliste care, dup cum am vzut, eraadevratul fundament religios al acestei lumi. Setei deabsolut aomului, individualismul burghez i-a druit pro-prietatea capitalist ca pe o nou divinitate. n opoziie

    cu el, socialismul satisface aceast nclinare a omului prinprezena statului su totalitar. Statul socialist este o noudivinitate a epocii materialiste moderne. Dup cum pro-prietatea era realitatea ultim a lumii ntemeiate de indi-vidualism, la fel, statul reprezint aceiai realitate, adevrulabsolut i denitv al lumii ntemeiat de socialism.Statul socialist, reaciune fa de acela individualist liberal,

    cuprinde, ndrumeaz i supune totul. Omul, ntruct maidinuie ca in deschis spiritului, este n funciune deacest stat. Adevrul nu mai poate gsit oriunde i oricum,ci numai ntrun loc i numai pe o singur cale. Problemalibertii, a discernmntului i a alegerii, devine un fel dea ntro singur direcie: aceea indicat. Omul nu maipoate, deci, face un act liber de voin i aderare, nu maipoate nzui dect ntrun singur sens: acela al adevrului

    ntrupat de statul socialist i atunci cnd nu o execut sin-gur, este constrns.Omul bun i deschis pn la anarhie al Revoluiei bur-gheze, deintor al libertii nelimitate pn la libertateade a face rul, se nchide n acest fel statului perfect, sin-

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    60/125

    5 | criza lumii moderne

    gurul deintor al adevrului, binelui i frumuseii, statulconceput de Hegel i realizat de Lenin. Proprietii capi-taliste, nvestit cu puterile tehnice de divinitate ale indi-

    vidualismului metazic, i sa opus statul socialist, realitatesuprem fa de care omul real, omul concret, nu poatelua dect o singur atitudine, aceea de aderare total iascultare.Dac e bine sau ru, rspunsul l datoreaz cele dou cu-rente nrudite: liberalismul i socialismul, fundamentematerialiste i credincioase progresului ascensional i

    continuu.

    05 | REABILITAREA OMULUIOmul modern a nlturat spiritul i a supercializat cul-tura. Raionalismul su a nsemnat fabricaie i obiectivis-mul su a nsemnat srcie interioar. Omul modern sasituat la periferia existenei pentru c sa aplecat prea mult

    asupra lumii externe (excitantul exterior i plcerea), carenu putea rezolva nevoile naturii sale att de complexe. Deaceea a convenit att de strns cu instrumentul matematici a urmat calea epicureismului. Lipsa experienei directe,i mai ales lipsa unui sens superior al tuturor activitilorsale, l-au dus pe acest om acolo unde aspiraiile unuiparadis articial i periferic nici n-ar bnuit c se poateajunge: desorientare, desgusti moarte spiritual.

    Colectivitile, vzute numai sub aspectul lor formal, snttratate ca structuri i sisteme de relaii ce funcioneazdincolo de om , pe care l supun unor naliti care nu lprivesc. Singura instituie care i pstreaz un caractermai concret i stabilete raporturi organice este familia,

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    61/125

    60 |ErNEST BErNEa

    adevrata unitate social generatoare de via i funda-ment al unei societi sntoase. Prin supremaia munciiindustriale i noul statut al femeii, aceast ultim rezerv

    a unei prospere condiii a omului se destram.Pierznd legtura cu realitatea concret, cu viaa i ordineareasc a lucrurilor, apreciat numai n funcie de fenomenuleconomic, omul vremurilor noastre sa mpuinat, a deve-nit o fptur cu o singur dimensiune, aceea de productori consumator de bunuri materiale. n fond, Marx a gn-dit bine: cultura e suprastructur, un derivat, un fenomen

    supercial, nu ceva constitutiv i fundamental condiieiumane, ceea ce a dus la o inversare n ierarhia valorilori la o grav eroare n deniia omului. Cu aproape2.00 ani nainte, Aristoteles gsise o formul mult maicuprinztoare n omul ca in raional i social.Dar s revenim la condiia omului n societatea contempo-ran. Lipsa unei ordini spirituale i a unei norme morale, a

    transformat societatea ntrun teren de lupt inegal i to-tal inuman, unde omul este judecat i tratat ca un simplumloc, aa cum am artat n paginile de mai sus, despuiatde tot ce aparine naturii sale specice. Aceast atitudine,care a dus la indiferen n faa injustiiei, a suferinei ichiar a raiunii, a fost mult uurat de fenomenul modernal marilor aglomerri, care n mod resc a produs alt feno-men, acela al abstractizrii.

    2 Ca observator al lumii burgheze, Marx a fost un observator corect:religia - opiumul poporului, plus-valoarea sau cultura ca suprastructur,snt reale n aceast lume. Eroarea lui losoc i sociologic sa produsprin identicarea unui tip uman istoric cu deniia unui om universali a societii de dominant economic burghez cu societatea nsi, atuturor timpurilor, i legile ei de dezvoltare.

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    62/125

    61 | criza lumii moderne

    Omul nu mai este o existen vie, cu toate atributele salede contiin, aspiraie i demnitate, un univers moralce trebuie respectat, ci o entitate abstract, un individ

    care poate numrat sau nregistrat i, pn la sfrit,manipulat.Aspirant la confort i sensualitate, stimulat de un apetit carenu cunoate limite, cu ncrederea c orice cale este permiscnd scopul este doar o problem de succes pe formulascopul scuz mloacele - formul care, aplicat relaiilordintre popoare, se tie la ce dezastre a putut duce - omul

    contemporan sa nstrinat de nsi condiia i destinul supropriu. Dup scurte opriri i iluzorii soluii n estetism iscientism, el sa angajat total n ceea ce a constituit funda-mentul nsui al lumii moderne: producia economic i re-versul ei, tehnica, care - devenit tehnicism - poate duce ladistrugerea civilizaiei.Exist, oare, o ieire? Da! Renunarea la formula de via a

    lumii moderne ncepute n Renatere, formul azi denitivconsumat (criza a nceput acum o sut de ani) i gsireaunei alte formule, care s satisfac nevoile temporale alemomentului istoric ntro ordine spiritual specic natu-rii complexe a omului i destinului su.Cuceririle n sine ale omului modern au fost pozitive;orientarea spiritului i ncadrarea lor au fost mizerabile.Ierarhia activitilor i valorilor, atitudinea i aspiraiile

    omului au fost ndrumate greit. Viaa omului, orientatnumai exterior i material, a produs desechilibrul i acreatforme monstruoase, - imperialismul economic i cel poli-tic - umbre neltoare i, pn la sfrit, tiranice ale unoraspiraii care nu mai snt umane. Pe plan moral, plcerea

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    63/125

    62 |ErNEST BErNEa

    de a tri a nlocuit bucuria i frumuseea de a tri, care nueste posibil dect ntro ordine a valorilor spirituale.n primul rnd, elementele noi, active, n istoria contem-

    poran, trebuiesc ncadrate ntro ordine i o ierarhie care sfac posibil dezvoltarea unui om ntreg i armonios, uneisocieti echilibrate. Nici una din dimensiunile umane nupot ignorate i ecare din activitile i valorile createurmeaz s-i capete locul cuvenit. Erorile losoei ilumi-niste i consecinele lor trebuiesc fundamental nlturate.n al doilea rnd, este necesar o atitudine armativ fa

    de via i om. Cum s ne putem, oare, bucura c existmn lume i crea ceva nou, dac aplicm zilelor noastre odoctrin a resentimentului alimentat din cel mai adncfond subuman? Cum s se nfreasc oamenii, cnd eitriesc sub semnul nvrjbirii i al negaiei?Adevrata revoluie ncepe cu ordinea spiritual, cupromovarea tuturor valorilor creatoare, cu restabilirea

    demnitii umane. Ori, acest lucru nu este posibil frdragoste , fr eroismul puritii, fr luciditatea marilorcuceriri ale spiritului. Numai prin acestea omul i gseterezolvarea problemelor economice i social-politice.Rezolvarea crizei istorice, prin care att de tragic treceomenirea, vine odat cu reabilitarea omului i lupta pentruspirit!

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    64/125

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    65/125

    pagina 64

    NZUINELE I RTCIRILE TIINEI

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    66/125

    65 | criza lumii moderne

    01 | TIINA, ACTIVITATE FUNDAMENTAL.Activitile omului modern, cu deosebire n utimul veac,au fost dominate de tiin. Toate cercetrile sale cu cara-

    cter tiinic, toate ntreprinderile sale snt organizate ti-inic. Nici o disciplin, nici o aciune nu prezint sucien-te garanii de seriozitate, dac nu are un temei tiinic.Termenul a avut o frumoas i larg ntrebuinare, pn

    n limitele mitologiei, n aa fel nct cu greu sa mai pututdetermina domeniul i metodele tiinice de ceea ce erapseudo-tiin sau mit.

    tiina, care sa impus ca model, a fost aceea care sa des-prins mai mult de viaa spiritual a omului, aceea care,

    ntemeiat pe datele obiective ale lumii externe, a pututs-i determine precis limitele i cile unei cunoateri sigu-re. tiina cunoate realitatea obiectiv n mod experi-mental, cerceteaz metodic legtura dintre fenomene icondiiile n care ele se produc. Idealul unei cunoateri

    tiinice este s explice lumea aceasta care ne nconjoari care ne este dat, n mod necesar, n aa fel nct oricefenomen s poat deveni previzibil i, prin raionalitatealui, supus facultilor noastre logice.Primele tiine, primele att din punct de vedere istoric,ct i al certitudinei cunotinei, au fost tiinele naturiii anume acelea ale naturii zice, ceea ce a fcut ca acestetiine s e preferate i s cunoasc o dezvoltare mai mare,

    a fost, pe de o parte, nevoia de o explicare raional a uni-versului - conceput ca o realitate material, supus unorlegi obiective necesare -, iar pe de altparte, aplicaiile ndomeniul practic, ndeosebi economic.La nceput sau dezvoltat tiinele naturii, cum snt meca-

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    67/125

    66 |ErNEST BErNEa

    nica i zica cereasc, tiine care priveau lumea n ansam-blul su, acelea care nzuiau ctre o explicare teoretic, darpozitiv a cosmosului. Lucrurile nu mergeau la ntmplare

    pentru c golul lsat de religie i metazic, mpotrivacrora se ridicase, trebuia populat cu alte idei i alte sistememai satisfctoare spiritului modern. Mai trziu, ndeosebi

    n veacul al XIX-lea, sa dezvoltat o alt categorie de tiine,ntre care zica general i chimia au ocupat primul plan,tiine care priveau lumea noastr imediat, natura zic

    nconjurtoare. Aceasta pentru c, n dezvoltarea vieii

    moderne a popoarelor, omul de tiin a fost chemat sfac fa tuturor cerinelor practice. n fond, tiina a fostaceea care trebuia s rspund sarcinilor puse de industriai comerul modern, activiti de cpetenie ale omului cumentalitate de cuceritor.Vedem, deci, cum att pe plan teoretic, ct i pe plan prac-tic, nc din veacul trecut omul modern este stpnit de

    tiina pozitiv, n special de tiinele naturii. ntre toatecelelalte activiti, tiina apare ca o activitate fundamental,activitate cheie a ntregului regim spiritual i materialmodern. Cultura este dominat de tiin, viaa practiceste ndrumat de tiin.Aa cum sa nfiat tiina modern, simpl i sigur ncunotine serioase i controlabil n metode, a putut trezi

    n contiina omului contemporan o ncredere pe care nici

    o alt activitate a sa nu ar putut-o aduce la via. Suc-cesele mereu nnoite, inveniile tehnice cu tot cortegiul lorde binefaceri materiale, au fcut ca tiina s ctige totmai mult n prestigiu i zonele ei de inuen s e totmai mari. Imperiul tiinei pozitive a crescut mereu, sa

  • 8/3/2019 Ernest Bernea Criza[1]

    68/125

    6 | criza lumii moderne

    ntins pn n limitele nepermise ale explicrii existenieii condiiei noastre umane.

    02 | TIINE ALE NATURII I TIINE ALE OMULUI.naintaii notri, e c au construit pe temeiurile raiunii- acea raiune care anuleaz misterul -, e c au observatdirect faptele - acea observaie care nu neal -, au fostdominai de spiritul vremii, de concepia omului carese spin numai pe realitatea exterioar. Att metodaraionalist, ct i cea empiric, ajung la aceleai rezultate

    indc colaboreaz ca expresiuni ale aceleiai losoi ma-terialiste dominante.Odat pornii pe aceast cale, nu a fost greu s se ajung lao reducere, la o denaturare a tuturor cercetrilor care pri-vesc omul i condiia sa istoric. Nu a fost greu ca tiinelemorale s e reduse la cele ale naturii zice de ndat ceconcepia vremii izbutises reduc spiritualul la material,

    cursul vieii la o mare moart, complexitatea plin de taina ordinei morale la o linie dreapt pe care se mic efectuli cauza. ncadrarea tiinelor morale n spiritul i metodacelor naturale a fcut ca omul i condiia sa, credinele,moravurile, elanurile creatoare, viaa interioar s e tra-tate ca date materiale, ca elemente zice.Obiectivismul i materialis


Recommended