BIBLIOTECA DE AUR CORBSI
Petre Ghelmez
ENIGMELECIVILIZATIILOR
Carte pentru copii
Editura CORESI
7
9
34
43
51
6r
71
8z
PETRE GHELMEZ
CUPRINS
TL]I{ELULTIMPULUI
MESOPOTAMIA - LEAGANUL CELEI DINTAIMARI CIULIZATII A ANTICHITATII
SCRISUL _ A DOUA MEMORIE A OMENIRII
TURNUL BABEL
TACEREA SFINXULUI
ZIDULCHINEZESC
MAYA$II
MA$TrLE CAREVORBESC
PAMANTUL - URIA$UL NoSTRU BLAND cU6 MILIARDE DE LOCUITORI iN SPATE
N OTA BI o - B I B LI )GRAFI CA
ENIGMELE CIWLIZATII LOR
TUNELUL TIMPULUI
Timpul nu are inceput qi nu are sfArqit - spun filo-
zofii, iar noi n-avem de ce si nu-i credem. PAnd acum
nimeni nu a putut demonstra inceputul timpului Si nimeni,
de asemenea, nu poate vorbi despre sfirEirul rrmpului. Nici
spaliul se pare ci nu are inceput qi nici sfArqit. Putem vorbi
de inceputul gi sfArqitul unui lucru anume, ori al unei
acliuni anume. Putem spune cd un fluviu incepe aici qi
sfArqeqte acolo; o !ar5, un continent, un ocean - de
asemenea. Dar spaliul continud dincolo de continent, de
ocean, de planetd, de galaxie chiar, pAnX unde, nimeni nu
gtie. Noi qtim doar atAt: cd intre cutare ani gi in cutare loc
s-a intdmplat cutare ori cutare lucru. A inflorit ori s-a stins
o civilizalie sau alta; a arut loc un rdzboi sau altul; s-a zidit
un oraq ori altul. $tim mai mult ori mai puiin despre ce a
/osf; qtim foarte mult din ceea ce este; gi incercdm sd qtim,
sI binuim cAt mai mult, din ceea ce ua.1t. Este fireasca
iscodire a minlii omului. Agezali mereu in prezent, ca
intr-un adevirat tunel aI timpului, vrem sd qtim cAt mai
mult despre noi inqine, privind cdtre vechile civiliza{ii
PETRE GHELMEZ
dispdrute, citre civilizaliilecivilizatiile viitoare.
-\t\\
prezente qi, de ce nu, cdtre
ENIGM ELE CIW LIZATI I LOl<
ME,SOPOTAMIA - LEAGANUL
CELEI DINTAI MARI CIVILI'1ATIIA ANTICHITATII
Vorbeam despre acest miraculos tunel aI timpului,
unde noi ne afl5m mereu in punc|.tl prezent. Dar pentru a
gti unde se afl5 acest punct prezent gi, apoi, cAnd s-a
intAmplat cutare ori cutare lucru, oamenii au simlit, de
multd vreme, nevoia impd4irii acestui fluviu invizibil al
timpului, {hri inceput gi fird sfArgit, intr-un fel de diviziuni,
care, la modul imaginar, s5-1 marcheze, in raport, de pild5,
de miqcarea astrelor, de configurarea boltii ceregti, inraport de Lunb ori Soare sau, mai tirziu, de miqcarea Pd-
mAntului. Au apirut astfel calendarele. Mai pulin
perfeclionate la inceput, apoi din ce in ce mai exacte. Popu-
laliile sumero-babiloniene, de exemplu, despre care vom
vorbi in aceste pagini, aveau un calendar de rz luni lunare,
ceea ce didea in total 354 de zile. Adicd mai pulin cu rr zile
decAt anul nostru modern, care numdrb 365 de zile. Acest
calendar era corectat cu o lund in plus la trei ani. Tot
babilonienii au impdr{it ziua in rz ore duble, ore impdrfite,
PETRE GHELMEZ
la rAndul 1or, in 6o de minute duble, care, gi acestea, se
impd4eau in 6o de secunde dubie.
Bine, bine, avem anii, avern grada{iilq dar de unde
incepem numerotarea, dacX timpul nu are inceput qi nicisfarqit? Au fost calendare care, pAnd la un moment dat, au
numirat anii, de la un aga-numitinceput aI lumii. Dar cum
fiecare popor socotea ce acest inceput a ar,rrt loc la o altddatd, invdlatii au ajuns la concluzia sd numere anii, in cele
din urmd, de la naqterea lui Christos pe pimdnt, care, inaceasti viziune, s-a petrecut in anul r al erei noastre. inscrierile istorice aceasta se insemneazS, dupd cifrele anului,
cu literele d.Ch., adicd dupd. Christos, ori e.n., adicd. era
noastrd. Tot ce s-a petrecut inainte de aceasti datd se
insemneazd cl i.Ch., dupd scrierea cifrelor anuiui, adicd
inainte de Chrisfos; ori cu literelei.e.n., adicd.inaintea erei
noostre.
Civiliza{ia mesopotamianX, despre care vorbim, aapdrut la inceputul mileniului al IVlea i.Ch., intr-un spa-
liu de circa I ooo km lungime gi 4oo km ldlime, aflat intrefluviile Tigru gi Eufrat, din Asia Mic5, fluvii care,
unindu-se, se varsX in Golful Persic. Daci adundm cele
patru milenii de dinainte de Christos cu cei peste z ooo de
ani, de dupi Christos, inseamni cd aceastd civilizalie a
inceput sd se dezvolte acum circa 6 ooo de ani! Daci am
socoti cd un rAnd de oameni ar fi treit aproximativ 5o de
ani, in medie, asta ar insemna c[ de atunci qi pAnd ast[zi
ENTGM E LE CIW LIZATI I LO R
au trecut aproximativ rzo rinduri de oameni sau generalii.
Socotind, de asemenea, ci voi, dragi cititori, aveli acum in
medie, in jur de 13 ani, inseamnd cd vechea civiliza{ie
mesopotamiand a inceput in urmi cu... de 46r ori qi jumd-
tate vArsta voastrd! Nu-i putin lucru, trebuie sd
recunoagtem!
Dar ce inseamnd Mesopotamia? Nici mai mult, nici
mai pulin decdl fara dintre doud JTuuii in limba greacd
veche, aqa cum a numit-o istoricul grec Polybios, care a
scris despre ea.
Trci popoare puternice qi regii lor
Vorbind despre civilizalia mesopotamiand, care a
durat, intre fluviile Tigru gi Eufrat, mai bine de 3 ooo de
ani, ne referim de fapt la trei popoare mai importante gi la
cultura lor specificd, dezvoltatb in acest spatiu. Mai intAi
sumerienii, care au ocupat la inceput mai ales coasta
Golfului Persic. Ei aveau spirit iscoditor; apoi akkadienii,
cdtre mijlocul Mesopotamiei, care au infiinlat Babilonul.
Ei erau oameni foarte practici qi doritori si cucereasci qi
alte pdmAnturi; asirienii, in nordul Mesopotamiei, popor
rizboinic, sdngeros, dar cu un deosebit spirit organizatoric.
PETRE GHELMEZ
De-a lungul celor 3 ooo de ani, cAt a durat civilizaliamesopotamiani, in fruntea celor trei popoare s-au succedat
mai mulli regi. Istoria a relinut, pentru faptele lor deose-
bite, fie privind construcliile, fie privind rdzboaiele, numele
mai multora, dintre care noi amintim pe Urukagina (2373-
zSZr i.Ch.) regele Sumerului; pe Sargon I (2354-zzZgi.Ch.); Hammurabi (17z8-1686 i.Ch.) qi Nabukadnezar(6oS-S6z i.Ch.) cunoscut mai ales sub numele Nabucodo-
nosor, pe care il dd Biblia, regi ai Babilonului. Hammurabieste cunoscut ca un mare cuceritor qi organizator. De la el
a rdmas renumitul cod de legi, care-i poarti numele: Codul
Hammurabi. Sargon al 71-lea (7zt-7o5 i.Ch.) Si Assurba-
nipal (668-627 i.Ch.) in greceqte Sardanapalos, sunt regi
asirieni: rizboinici, buni organizatori de oqti qi renumitriprin vitejia lor.
Regii mesopotamienilor erau considerali reprezen-
tanlii zeilor pe pimdnt, locuiau in palate cu dimensiunicolosale uneori, erau foarte bogali, avAnd mari intinderi de
pdmAnt, iar in jurul lor roia o curte numeroasd de scribi,inalli funclionari, meseriagi, medici, vrdjitori.
Mesopotamienii credeau in viala de dincolo de moar-
te qi nu o datd, cAnd regele murea, erau sacrificati mai mullioameni de cufte, nobili, soldali, servitori, femei, pentru aJinsofi pe suveranin lumea cealaltd.
in localitatea Ur, de pild[, unde s-au descoperit I B5o
de morminte, se afld, printre acestea, qi 16 morminte de
EN I GM ET,E CIVI LIZAT'I I LOR
regi, datAnd din intervalul 3 5oo-3 2oo i.Ch. Unele dintre
ele conlin mai multe persoane sacrificate, pentru aJ insoti
pe rege in uia[a uiitoare: 5 soldati qi ro femei de la curte
intr-un mormAnt; 43 de persoane intr-altul; cAte 5o de
persoane in alte doui morminte; 74 de persoane, intre care
68 de femei, intr-alt mormAnt. Nu era ugor, ba, se pare,
riscul era destul de mare sd fii curtean la regii
sumero-asiro-babilonieni !
O paradd a modei de acum b.ooo de anrfiri... pantaloni!
Clima fiind bldndi in cea mai mare parte a anului,
sumerienii se imbricau foarte simplu: un fel de fustd injurul coapselor, vara, cu bustul gol, gi un cojoc mi1os, de
oaie, iarna, pentru birbali; femeile purtau rochii lungi pAnb
la glezne. Marea mullime umbla desculld. Nobilii purtau
sandale din piele. imbrdc[mintea regelui qi a marilor
demnitari se deosebea, desigur, de a populaliei obignuite.
Regele, de pildd, imbrdca o tunici, un fel de haind care iiajungea pAni la genunchi, strAnsb cu o centur5 la mijloc.
CAnd s-a dezvoltat meqtequgul lesutului, bdrbalii au
inceput sd poarte o tunici, lungd pAni deasupra genun-
chilor qi cu mAnecile scurte. Mai tArziu, vegmintele regilor