+ All Categories
Home > Documents > Emotiile in Discursul Politic

Emotiile in Discursul Politic

Date post: 20-Oct-2015
Category:
Upload: dan-verde
View: 69 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Analiza emotiilor in politica
50
Emoţie şi impoliteţe în discursul şi interdiscursul condamnării trecutului comunist totalitar din România 1. Circumscrierea cadrului teoretic 1.0. Plasticitatea noţiunilor Distincţia dintre raţionalitate şi emoţie 1 , în care cele două entităţi sunt considerate a fi imposibil de reconciliat, este pusă la îndoială de Aristotel. Stagiritul a clarificat raportul dintre cunoaştere şi răspunsul emoţional, arătând că este vorba de o interdependenţă, în care persuasiunea judicioasă poate influenţa emoţiile, iar răspunsurile emoţionale pot influenţa judecata persuasivă (Charteris-Black: 13). Reconcilierea dintre afect şi raţiune este reluată de I. A. Richards iar, mai târziu, de Ch. Perelman şi L. Olbrechts- Tyteca, autori care vor introduce un punct de vedere dinamic asupra ideii de concept. Semnificaţia oricărei noţiuni, spun Perelman şi Olbrechts-Tyteca, este formată dintr-o zonă reprezentaţională şi dintr-una emoţională. Semnificaţia emoţională care înconjoară orice concept este răspunzătoare de ceea ce poate fi numit plasticitatea noţiunilor (Perelman / Olbrechts- Tyteca: 185), atribut care conferă conceptului o anumită flexibilitate. Flexibilitatea sau semnificaţia emoţională a conceptului este explicată de cei doi retoricieni prin aspecte care ţin de uzul argumentativ al noţiunii (Perelman / Olbrechts-Tyteca: 188), cum ar fi: (i) extensiuni şi restrângeri ale domeniului 1 Cuvântul emoţie este folosit ca un termen-umbrelă pentru toată gama amplă a afectelor, care suportă atât clasificări multiple şi tot mai fine, cât şi asocieri uneori neaşteptate – a se vedea râsul-plâns al lui Nichita Stănescu -, pentru unele dintre ele neexistând termeni denominativi în limba curentă. 1
Transcript

Ariadna tefnescu

Emoie i impolitee n discursul i interdiscursul condamnrii trecutului comunist totalitar din Romnia

1. Circumscrierea cadrului teoretic

1.0. Plasticitatea noiunilor Distincia dintre raionalitate i emoie, n care cele dou entiti sunt considerate a fi imposibil de reconciliat, este pus la ndoial de Aristotel. Stagiritul a clarificat raportul dintre cunoatere i rspunsul emoional, artnd c este vorba de o interdependen, n care persuasiunea judicioas poate influena emoiile, iar rspunsurile emoionale pot influena judecata persuasiv (Charteris-Black: 13).

Reconcilierea dintre afect i raiune este reluat de I. A. Richards iar, mai trziu, de Ch. Perelman i L. Olbrechts-Tyteca, autori care vor introduce un punct de vedere dinamic asupra ideii de concept. Semnificaia oricrei noiuni, spun Perelman i Olbrechts-Tyteca, este format dintr-o zon reprezentaional i dintr-una emoional. Semnificaia emoional care nconjoar orice concept este rspunztoare de ceea ce poate fi numit plasticitatea noiunilor (Perelman / Olbrechts-Tyteca: 185), atribut care confer conceptului o anumit flexibilitate. Flexibilitatea sau semnificaia emoional a conceptului este explicat de cei doi retoricieni prin aspecte care in de uzul argumentativ al noiunii (Perelman / Olbrechts-Tyteca: 188), cum ar fi: (i) extensiuni i restrngeri ale domeniului conceptului; (ii) umbrirea i clarificarea conceptelor; (iii) tehnici de selecie a datelor; (iv) procedee de atenuare i de amplificare a elementelor referenial-informative existente, n funcie de orientarea argumentativ a oratorului. Toate aceste tehnici de modelare a conceptului sunt numite n retorica clasic evidentia, un element important al lui narratio. Mai mult, ambele, adic att evidentia, ct i naratio, au rolul de a strni i a spori interesul auditoriului, dac nu chiar de provocare a unor emoii precise (Cigada: 37-45).

1.1 Emoia ca sens comunicat i ca sens implicatEmoia poate fi plasat la toate nivelele enunului, fie ca sens comunicat, fie ca sens

implicat n mod convenional sau accidental.n ciuda faptului c emoia este o constant universal a semnificaiei, ea nu este

ntotdeauna i un sens comunicat. Chr. Plantin (1997; 1998) propune urmtoarea clasificare a emoiei ca sens comunicat: emoie direct exprimat, emoie indirect exprimat sau emoie reconstituit. Adoptm clasificarea lui Chr. Plantin, la care ncercm s aducem unele completri din perspectiva componentelor enunului, aa cum sunt ele clasificate de analiza pragmatic.

1.2 Emoia direct exprimat

1.2.1 Emoia direct exprimat la nivel de enun

Emoia direct exprimat este redat prin descrieri refereniale ale afectului, cu alte cuvinte, prin verbe i nume care denot un sentiment oarecare (cf. Dan o nfurie pe Maria; O scnteie de bucurie i-a aprut n privire .a.). Emoia direct exprimat este parte constitutiv din sensul propoziional al enunului.

1.2.2 Emoia direct exprimat la nivel de sintagm

O serie de sintagme, multe clieizate, conin direct exprimate implicaiile emoionale ale substantivului centru. Emoia apare ca trop catacretic ilustrnd mpletirea constant ntre partea reprezentaional i cea emoional a unei noiuni: sentimente politice, simpatii politice, simpatizant politic, afiniti politice, tensiune politic, patimi politice, resentimente politice, alian politic, (glume) cununie politic (Internet), situaie politic grav; la Eminescu apar: credin politic, optimismul politic, bunul-sim politic, temeri politice, grijile politice, moralitate politic, principii politice, degradarea moravurilor politice, tact politic, nelepciune politic, nclinrile politice, aptitudini politice, ideal politic, spirit politic, onestitate politic, msuri sincer politice, familie politic, desprire politic, rivaliti politice (Surse: 21). Noiunea de politic se combin n discursul modern cu lexeme din cmpul semantic al afectelor i al capacitilor intelectuale, conferind conceptului expresivitate, fluen i o reprezentare relativ unitar, caracteristici de care depind coerena i coeziunea discursiv ntr-o bun msur.

1.2.3 Emoia direct exprimat la nivel de inserii metadiscursiveExprimarea explicit a emoiei mai poate s apar la nivelul inseriilor metadiscursive referitoare la starea sufleteasc a oratorului n raport cu tema dezbtut sau referitoare la percepia global asupra temei politice aflate n discuie. Altfel spus, afectul e identificabil i la nivelul atitudinii propoziionale a vorbitorului. Spicuim din discursurile politice ale lui Mihail Koglniceanu: din nenorocire, s-a ntmplat, domnilor, [...] (Koglniceanu, Surse: 22, p. 350); cu durere v spun c (Koglniceanu, Surse: 22); nici nu m mir de purtarea [...] (Koglniceanu, Surse: 22, p. 83); trebuie s ntrebuinm termenile blnde, cele mai dezbrcate de orice spirit de ostilitate (Koglniceanu, Surse: 22, p. 179); Cnd am auzit toate aceste pri mari i grele asupra ministeriului nostru, am stat n desvrit uimire (Koglniceanu, Surse: 22, p. 350) etc. Ceva mai trziu, Armand Clinescu face o echivalare, banal de altminteri, care nu ocheaz stilistic, ntre o situaie politic i un sentiment: De cte ori am fost nevoit s urc la tribun pentru a discuta validrile [alegerilor] am avut un simmnt de repulsiune (Surse 23: 7).

n discursul politic actual, inseriile metadiscursive cu valoare emoional sunt dublate de cele cu valoare epistemic. Exprimarea fie direct, fie indirect a emoiei este legat de formulele de politee curente ritualurilor politice i de poziia, uneori ct mai proeminent pe care i-o construiete actorul politic, ajungnd adeseori la construcii discursive bombastice: Suntem datori s demonstrm prin cuget i simire, i mai ales prin fapte...; sincer s fiu...; ne mai mirm uneori c...; iat de ce credem c...; sunt sigur c...; trebuie lmurite orice suspiciuni; a dori s subliniez c...; v adresez rugmintea de a aproba acest proiect.

Nume de afect sau ali termeni, care n uz literal sau figurat sunt declanatori ai implicaturilor emoionale, ca afinitate, nfrire, frate, presiune, prieten etc., sunt integrai n structura unor termeni sau sintagme politice curente: criz guvernamental, elan politic, nfrirea ntre popoare, interes naional, pasiuni politice, popoare prietene / dumane, presiuni politice, respectul legii, simpatii politice, simpatizant politic, trdare politic .a.

Astzi, vocabularul politic cu tangene emoionale poate s devin o pist pentru creativitatea i nnoirea stilistic a discursului politic sau politic-pamfletar. Se vorbete despre nostalgicii sistemului comunist, soluii nostalgice, despre faptul c am ajuns de rsul Europei i chiar de sursul Europei (Zafiu).

Noiunile politice majore se asociaz cu o anumit gam de emoii, din care unele afecte se actualizeaz n discurs. Inventarul emoiilor admise de un concept politic se formeaz treptat, de-a lungul tradiiei discursive, i trebuie s corespund perspectivei dominante din care e abordat conceptul. Asociaiile emoionale care nsoesc abstraciunile politice formeaz ceea ce Chr. Plantin numete textura emoional. n momentul n care retorica noiunii se schimb, se modific i gama emoional. Este ceea ce s-a ntmplat cu ideea de comunism, n cazul creia valorile emoionale pozitive, dezvoltate de limbajul politic comunist, au fost nlocuite de implicaiile emoionale negative, aprute dup cderea regimului, n 1989. Nu putem arta exact cum o emoie sau o anumit gam emoional ajunge s fie constant asociat unui anumit concept. Considerm c dou ci convergente contribuie la dezvoltarea zonei emoionale a noiunii. Prima este aceea a evalurii emoionale spontane, care apare simultan cu experienele tririi evenimentului real, evaluare emoional a crei memorie se pstreaz i se poate amplifica n timp prin relatarea evenimentului. A doua cale este aceea a formrii unei retorici a conceptului, n care arhiva reprezentrii evenimentului literatur, memorii, documente istorice, discursuri oficiale, reprezentri artistice culte i populare, modurile curente de a relata evenimentul joac un rol decisiv n legitimarea unei anumite game de emoii asociate unei noiuni. Emoia este unul dintre factorii care contribuie discret la mitizarea noiunii (de exemplu, independena Principatelor romne, n 1877, n urma eliberrii de sub dominaia imperiului otoman este constant asociat cu emoii ca fericire, frumusee, bucurie, entuziasm, druire, sacrificiu, curaj, respect profund, mndrie i alte triri sublimate, dac avem n vedere numai reprezentrile artistice ale momentului.).

1. 3 Emoia indirect exprimat

Emoia indirect exprimat apare atunci cnd discursul nu conine o reprezentare referenial a afectului, ci are cum spune Chr. Plantin (1997) numai indici ai sentimentului comunicat. Metaforele conceptuale ale emoiei, cum ar fi a clocoti, rou, alb etc., n propoziii ca L-am vzut clocotind, S-a fcut deodat roie ca focul la fa, propoziii care descriu diferite postri tipice pentru gama de emoii exprimate prin limbajul trupului (cf. i-a lsat fruntea n jos, i-a cobort privirile, A fcut ochii mari etc.) reprezint ilustrri ale realizrii lingvistice indirecte a emoiei. Enunurile care deliberat descriu conduita comportamental considerat relevant din punct de vedere discursiv - permit reconstituirea propoziiilor de emoie, cum le numete Chr. Plantin, care n cazul exemplelor de mai sus ar fi: {el: furie}, {ea: ruine}; {el: tristee}; {ea: uimire}. Emoia reconstituit din tropii catacretici i din alte enunuri aluzive reprezint, ca semnificaie, o implicatur convenional.

Emoia indirect apare i n propoziii n care indicii de afect aproape dispar. n enunul Orefelinatele s-au umplut de copii, propoziia de emoie {copiii: suferin, tristee} este reconstituit potrivit unui loc comun situaional cu un mare potenial afectogen, n cazul de fa cel al orfelinatelor.

De ce Chr. Plantin exclude din metoda sa de investigaie adverbele i adjectivele de emoie? Construcii ca: Ea avea un zmbet vesel, Ea a rspuns cu un zmbet vesel, n fotografia asta ea zmbete vesel, El merge trist de-a lungul bulevardului nu garanteaz existena emoiei reale i a unei persoane care are experiena acesteia. Lipsindu-le premisa existenei afectului, nu se poate infera ferm n aceste cazuri o propoziie de emoie. Aceasta este inferabil dac adjectivele i adverbele de emoie au un uz referenial. n cazul acestor propoziii, implicaia emoional este doar o implicatur slab, care poate fi anulat, dac apare o asumpiune contextual cu o relevan mai puternic (cf. Ea avea un zmbet vesel, ns numai ea tia ct de indiferent i era totul.). Adesea, astfel de structuri pot exprima emoii false i pot duce la reconfigurri emoionale.

n concluzie, n termeni prgamatici griceeni, emoia poate fi localizat la nivelul lui ceea ce este spus i la nivelul lui ceea ce este implicat.

1. 3.1 Emoia indirect exprimat prin tropi conceptuali

Putem spune c emoia este ntr-o faz cristalizat la nivelul metaforelor conceptuale care structureaz, exprim i reprezint modul nostru ce a nelege o anumit abstraciune. n uzul curent al limbii, prin intermediul colocaiilor, se exprim adesea semnificaia emoional constituit n jurul anumitor concepte. Prin tropii conceptuali se face curent legtura ntre nucleul dur al noiunii i zona lui emoional. De exemplu, una din metaforele conceptuale frecvent folosite n rutinele discursive n care apare ideea de libertate este /LIBERTATEA este o FEMEIE/. Ea structureaz modul nostru de nelegere a noiunii de libertate i o poate pune n relaie cu alte metafore, crendu-se un lan metaforic: /LIBERTATEA este o FEMEIE; FEMEIA este o CETATE; LIBERTATEA este o CETATE/. Combinaii sintagmatice ca: iubim libertatea, dorim libertate, libertatea ne-a adus fericirea, frumoasa libertate, dulcea libertate, mult dorita libertate, nfloritoarea libertate, i caut libertatea, libertatea a fost greit neleas, ne rpete libertatea, se lupt pentru libertate, cucerete libertatea, libertatea creatoare de..., pune n primejdie libertatea..., se bucur de libertate, a ocroti libertatea .a., reprezint actualizri lexicale ale unor structuri conceptuale ntemeiate pe dou analogii, acea a femeii i acea a cetii. Aceste dou structuri conceptuale sunt rspunztoare de o parte din retorica uzual a noiunii respective. Semnificaii emoionale ca /fericirea/, /efortul/, /curajul/, /druirea/, /sacrificiul/, /suferina/ devin constitutive noiunii de libertate i sunt constant implicate de scenariul conceptual metaforic dezvoltat i impus prin practica discursiv. Altfel spus, n discurs, noiunea de libertate poate fi oricnd mbogit cu efecte pathemice.

1. 4 Emoia ca element constitutiv al actelor de vorbireEmoia este un element constitutiv al forei ilocuionare, este parte din condiiile de bun formare ale unui act verbal. Dac cineva i strig cuiva n fa Ruine ie!, distribuia afectelor este instantanee, complex, dar i cu o marj oarecare de variaie i ambiguitate: mnia enuniatorului este afectul care nsoete actul verbal de acuzaie sau de repro, ruinea este efectul perlocuionar vizat, la care se pot aduga i alte sentimente clocotitoare. n acest caz, locul din structura enunului n care este plasat emoia este cel al explicaturilor de nivel nalt.2.0. Caracteristicile emoiei

Gabriela Stoica (2005) a fcut un inventar al caracteristicilor emoiilor potrivit

rezultatelor din cercetarea psihologic a fenomenului. Acestea sunt: (i) capacitatea afectelor de a ocupa o poziie polarizat ntre plcut (euforic) vs. neplcut (disforic) pe axa axiologic a emoiilor; (ii) intensitatea i durata; (iii) subiectivitatea; (iv) evaluarea implicit; (v) intensitatea; (vi) dinamismul; (vii) mobilitatea emoiilor sau capacitatea lor de a trece de la un stadiu la altul pe msur ce evolueaz; (viii) expresivitate (vizual), altfel spus, limbajul corpului specific anumitor emoii, interjecii specifice, intonaie, nlimea i intensitatea vocii.

Har / Gillet (1994, ap. Bamberg), care au fcut o taxonomie a vocabularului emoiilor din perspectiva afectului tratat ca act discursiv, au folosit patru caracteristici considerate fundamentale: (i) resimirea unei tensiuni interioare; (ii) existena unei manifestri tipice; (iii) expresia unei judeci valorice; (iv) prezena unei fore ilocuionare particulare.

Ultima caracteristic discursiv a ncrcturilor emoionale din clasificarea Har / Gillet, are un caracter universal. Mai mult, exist emoii de o anumit factur, de exemplu disforice, care constant se exprim n relaie cu anumite fore ilocuionare. Emoii mai complexe, amalgamate, de tipul gamei afective care include team, teroare, fric, compasiune .a., cum este cazul spectrului afectiv care formeaz zona flexibil a noiunii de comunism, privit retrospectiv i dintr-un context democratic, pot imprima discursului o for ilocuionar de condamnare i / sau de acuzare etc. (cf. infra Studiu de caz).

La S. Cigada apare un inventar de particulariti care coincide, n mare, cu cel promovat de studiile psihologice: (i) intensitate; (ii) durat; (iii) existena unei componente cognitive nelese ca un dialog cu raionalitatea (definiia dat de S. Cigada, 2008) este urmtoarea: Implicaia emoional reprezint starea natural a unui individ al crui comportament depinde de dialogul nencetat dintre datele emoionale i le regard integral de la raison; (iv) percepia detaliului; (v) o component somatic, adesea ncapsulat n marcatori somatici; (vi) calitatea de a fi un stimul pentru aciune; (vii) senzaia de pasivitate (resimit n faa atacului afectelor, fa de care este peste poate a te mpotrivi).

n analiza emoiei dintr-o perspectiv pragmatic i discursiv, o mare parte dintre aceste trsturi se pot detecta n calitate de elemente operaionale n configurarea unui scenariu (script) al emoiei, echivalabil, prin glosare, cu un set de propoziii n metalimbaj natural sau - n termenii lui Chr. Plantin - cu argumentul emoional subiacent texturii afectogene a discursului (cf. infra 2.1.).

2.1. Emoia ca fenomen specific cultural

Emoia implic un act de evaluare a realitii, particularitate care figureaz, cum am vzut, n lista ei de proprieti. A. Wirezbicka a abordat aceast problem n detaliu, susinnd c relaia care se stabilete ntre diferite puncte de vedere (views), valori i implicarea emoional genereaz o anumit atitudine fa de emoie care este specific cultural. Atitudinea fa de emoie se detecteaz investignd scenariul (script-ul) cultural al emoiei dintr-o anumit zon cultural i lingvistic. Scenariul unei emoii este o structur raional, care organizeaz ncrctura afectiv, putnd s predetermine exprimarea lingvistic a implicaiilor emoionale ale discursului, dnd o coeren intern ntregului plan emoional. Scenariul emoional poate fi reperabil la nivelul ntregii texturi emoionale, cu alte cuvinte, la nivelul ntregului discurs.

Metoda pe care A. Wierzbicka, o folosete pentru a dezvlui script-ul cultural tipic al unei emoii proeminente, este acela al aproximrilor prin intermediul metalimbajului semantic natural.

La A. Wierzbicka problema emoiilor e plasat la nivelul rutinelor discursive, deci al construciilor constitutive interaciunilor verbale. Chr. Plantin situeaz abordarea emoiilor n domeniul discursului i al argumentrii. n ciuda diferenelor de metodologie, ambii autori investigheaz sistemul raional care structureaz afectul i este subiacent texturii emoionale, astfel nct abordrile pe care le propun au direcii convergente. n modelul de analiz propus de Chr. Plantin structura emoiei se poate reconstitui din identificarea locurilor comune (toposuri) pe care aceasta le implic. Acestea reprezint componenta cognitiv a emoiei, standardele de raionalitate conform crora afectul este conceptualizat. Emoia este o entitate complex, psiholingvistic, social i cultural, care are calitatea de a fi chestionat, cu alte cuvinte, care are calitatea de a intra n dezbatere. Dezbaterea despre o anumit emoie este o investigaie care privete legitimitatea respectivului afect i se ntemeiaz pe raportarea la opt toposuri. Identificarea unora dintre aceste toposuri la nivelul texturii emoionale d legitimitate, relevan i, n primul rnd, raionalitate, emoiei. Locurile comune sunt urmtoarele:

(i) Toposul persoanei: cine este cel care triete experiena unei anumite emoii?

(ii) Toposul analogiei: analogiile pe care le putem stabili n legtur cu evenimenul evaluat emoional;

(iii) Toposul cantitii i al intensitii: care este cantitatea i intensitatea emoiei;

(iv) Toposul cauzelor i al agenilor: care sunt cauzele / agenii care au produs emoia respectiv;

(v) Toposul consecinelor: care sunt consecinele emoiei;

(vi) Toposul controlului: controlul asupra emoiei pe care l poate avea persoana care triete experiena acelui afect;

(vii) Toposul distanei: care este distana n spaiu i timp de evenimentul perceput emoional.

Cu ajutorul lor se poate reconstitui o propoziie de emoie, emotion statement, cum o numete Chr. Plantin, care se poate ulterior dezvolta mergnd pe liniile trasate de aceste locuri comune.

2.3. Pathos, ethos i logos Lsnd la o parte argumentele falacioase legate de emoie, observm c retorica

clasic plaseaz afectul la nivelul pathos-ului (Plantin 1997; 1998), concept care poate avea mai multe semnificaii. Pathos-ul este partea din argumentaie n care sentimentul este lsat s joace un rol important. El se manifest ca apel la afectele auditoriului sau ca apel la simpatia i la imaginaia acestuia, urmrindu-se ca prin aceast strategie argumentativ auditoriul s se identifice cu punctul de vedere al oratorului i cu ceea ce oratorul simte. Pathos-ul este fora mesajului care mpinge auditoriul ctre luarea unei decizii, l face s adere la un punct de vedere i, eventual, s treac la o aciune (Surse: 25).

Aristotel a folosit ntr-un sens extins noiunea de pathos, innd cont de efectul de

cascad pe care l are adesea emoia, care, dac este mprtit, aliniaz interlocutorii sau care, dac nu e mprtit, nscrie interlocutorii pe lungimi de und diferite. Pentru Stagirit, pathos-ul este emoia interlocutorului ca rspuns la emoia oratorului sau ca rspuns la atitudinea sau poziia oratorului. Pathos-ul poate fi echivalat cu empatia care se creeaz ntre cei doi principali actori ai actului argumentativ oratorul i auditoriul. Afectul poate fi responsabil de amploarea pe care o ia fora persuasiv sau manipulativ, dup caz, a mesajului oratoric.

Emoia poate fi localizat i la nivelul ethos-ului, i.e. ea poate fi declanat la nivelul auditoriului de ceea ce acesta tie despre caracterul oratorului. Ceea ce se cunoate despre orator c este o persoan integr, c are familie la care ine, c este filantrop sau c are curaj, c a luptat n cel de-al doilea rzboi mondial i a czut prizonier la rui sau la nemi -, orice date din biografia lui pot da consisten discursului pe care l rostete. Dac oratorul face direct apel la ce simte n momentul n care cuvnteaz, aceast mrturisire emoional ine mai curnd de relaia pe care o creeaz cu auditoriul, deci este o emoie instituit prin pathos.

Emoia poate fi neleas ca fiind constitutiv i logos-ului. Selecia atent a datelor, a detaliilor, organizarea lor, diferite tehnici de mise en scne, amplificarea, paralelismele, repetiiile, prosopopeea i, n general, polifonia, diverse aspecte ale politeii legate de utilizarea apelativelor i a referinei pronominale sunt numai cteva metode de introducere a emoiei n discurs (cf. Quintilian ; Besnier, 1998; Cigada, 2008).

3. Emoia i politeeaPornind de la premisa c emoia este o parte constitutiv att a actului enuniativ i argumentativ, ct i al oricrui produs discursiv, nu putem s nu vedem legturile intrinsece pe care le are cu politeea.

Detectabil ca prezen ascuns sau, dimpotriv, ca prezen manifest, afectul particip la manevrele de construire, prezervare sau distrugere a unei imagini sociale. Ritualurile politeii presupun legturi subtile cu afectele, realizate prin intermediul unei gestionri i legitimri a acestora n spaiul social, care pot uneori interveni att de mult i de implacabil, nct se ajunge chiar la tergerea sentimentului. Nu acesta este ns cazul pe care l vom avea n vedere aici.

Relund noiunea de plasticitate a conceptelor, despre care vorbesc Ch. Perelman i L. Olbrechts-Tyteca (cf. supra 1.0.1), constatm c nu ntotdeauna zona flexibil i emoional care nconjoar nucleul informaional al unui concept ntrunete adeziunea ntr-un grup de discuie. Exist situaii n care participanii la un discurs ader la nucleul reprezentaional al conceptului, dar nu au acelai ataament emoional fa de noiune, altfel spus, dezvolt zone emoionale de intensiti i valori diferite n jurul aceluiai nucleu informaional. Situaii de tipul celei n care cineva vorbete cu aprindere despre o chestiune, iar interlocutorul se uit pe perei, casc plictisit, pleac ruinat capul n jos, privete enuniatorul cu nencredere sau aduce (treptat) vorba despre cu totul altceva prezint simptomele irelevanei, ale unui dezacord tacit n ceea ce privete fie coninutul noional, fie latura emoional dezvoltat pe baza coninutului noional i actualizat de vorbitor.

Nepotriviri ntre atitudinea emoional a vorbitorului i cea a interlocutorului, n ciuda faptului c ambii sunt de acord n ceea ce privete coninutul noiunii, indic absena empatiei sau, cum zicem n limba comun, plasarea celor doi pe lungimi de und diferite. n context social, discursul tinde nu numai s obin acordul noional, dar i s poat strni acea micare sufleteasc de mprtire a emoiei care graviteaz n jurul nucleului informaional i care este actualizat prin discurs. Acordul noional i mprtirea emoiei suscitate de noiune sunt deziderate argumentative i totodat condiiile favorabile politeii.

Situaia discursiv la care ne vom referi mai jos este ns mai complicat dect exemplele de dizarmonie ntre zona reprezentaional i cea emoional a unei noiuni. ngrond - din necesiti teoretice - liniile n care nfim situaia pe care o vom discuta, putem spune c, n esen, este vorba de cazul n care cineva abordeaz la modul cel mai serios i fundamentat o chestiune, aa nct emoia generat i dezvoltat n jurul nucleului informaional este la cote nalte, n timp ce interlocutorul l jignete pe vorbitor, rde de acesta, i bate joc de el, l discrediteaz n ochii altora, fr s abordeze ns propriu-zis nucleul dur, informaional, al problemei discutate. Este evident c aceast situaie se nscrie n domeniul mascaradei, al impoliteii i al falaciosului prin atac direct la persoan. Subminnd ethosul oratorului este implicit atacat i ataamentul emoional pe care acesta l nutrete fa de concept ca, apoi, dac efectul de distrugere n lan continu, s se submineze nsi zona flexibil a conceptului. 4. Un studiu de cazAm analizat att discursul de condamnare a regimului comunist din Romnia inut de preedintele Traian Bsescu, n 18 decembrie, 2006, ct i reaciile la acest discurs, sub forma comentariilor on line la tirea de presa care a aprut n zilele urmtoare n ziarele romneti, a opiniilor analitilor politici fa de discursul n sine, fa de oportunitatea i de reuita lui. Am avut n vedere referiri la Raportul final, dar i la contextul istoric recent al chestiunii. Dat fiind bogia materialelor, analiza noastr nu este exhaustiv i nici nu ar avea cum fi ntr-un spaiu relativ mic de abordare. Cutnd s observm intersectarea discursurilor pe aceast tem i dialogismul pe care ea l declaneaz, ne-am aflat n faa a ceea ce astzi frecvent se numete creterea organic a comunicrii. Ea apare n condiiile existenei unui spaiu global de discuie, care cuprinde comunicarea real i comunicarea n mediul virtual.

4.1 Date contextuale din cmpul politic

Societatea civil, Grupul de Dialog Social (GDS), Academia Civic, Aliana Civic susin sistematic i cer preedintelui s fac actul politic de condamnare a crimelor regimului comunist din Romnia. Preedintele nfiineaz Comisia prezidenial pentru analiza Dictaturii comuniste din Romnia, care elaboreaz un Raport final. Discursul oficial i solemn al preedintelui de condamnare a crimelor regimului comunist din Romnia este inut dup examinarea acestui raport i pe baza lui, n sesiunea comun a Camerelor reunite ale Parlamentului. La aceast sesiune sunt invitai Mihai, fostul rege al Romniei, o parte din intelectualitatea romneasc, membri ai GDS-ului, Jelio Jelev, fostul preedinte al Bulgariei, Lech Walesa. Discursul este transmis direct de posturile de televiziune.

n timpul citirii discursului, Corneliu Vadim Tudor (CVT), preedintele Partidului Romnia Mare (PRM), partid extremist de stnga, fost poet de curte al regimului comunist, i alte persoane din acest partid sau invitate la edina parlamentar, probabil de acest partid i poate i de alte grupuri care au aderat n culise la poziia PRM-ului, au nceput s vocifereze, s insulte invitaii, s foloseasc fluiere, cartonae roii, s arboreze n faa publicului participant la edin un afi n care preedintele Traian Bsescu era nfiat purtnd uniform de deinut i fiind n spatele gratiilor. Pe afi era scris Pucria mafioilor. La un moment dat, se aduce o sticl de ampanie, care este pus pe pupitrul de la care preedintele i rostea discursul solemn. Toate acestea se petrec sub oblduirea aparent indiferent a preedintelui de edin, Nicolae Vcroiu.

nainte de nceperea edinei, membrii invitai ai GDS sunt insultai, se fluier i se huiduie cnd preedintele intr n sal i n tot timpul citirii discursului se strig lozinci ca: Jos Bsescu!, Jos dictatorul!, Securistule!, Demisia!, Nu te vrea nimeni, b!, Evacuarea!, Bsescu: genocid!, Minciun!, Repetentul!, Te condamnm noi pe tine, b, beivule!, Beivule!, Nota!, Apa-i face ru!, Ia un pri s poi vorbi, Alcoolistule!, Beiv ordinar! (Surse: 14). n aceste circumstane, preedintele i citete discursul fr s se ntrerup, ca i cum nimic nu s-ar fi ntmplat, atitudine care va fi comentat pozitiv de opinia public (Surse: 15).

Lcomia presei pentru amnuntul discursiv violent este nepotolit. Apar ulterior,

n pres, declaraii ale lui CVT fcute cu o zi nainte de acest eveniment, care se nscriu n acelai registru al unui limbaj vitriolant, de tipul: Bsescu confund Parlamentul cu crciuma Golden Blitz! Va pleca de aici n uturi la Golden Blitz! M-am sturat de beivul sta nenorocit! (Surse: 15).

Alturi de topicul beiei, transformat n atac direct la persoan, n zilele urmtoare mass-media vine i cu alte amnunte din derularea scandalului, amplificnd ocul violenelor de limbaj.

Insultele parlamentare sunt o strategie retoric printre ale crei funcii este i aceea de respingere a unor norme sau principii, chiar a unor ideologii. Ca strategie dual de atacare a feei insultatului i de promovare a feei insultantului, insultele parlamentare intr n categoria impoliteii competitive (Ilie, 2004). Credem c n acest caz se depete zona competitivului, insultele au intenia de a nclina raportul dintre pathos i logos n favoarea celui dinti i s creeze anarhie.

Momentul condamnrii politice a comunismului din Romnia, analizat din perspectiva unei varieti largi de texte care l anticipeaz, consemneaz i comenteaz, are un potenial pathemic foarte mare. De-a lungul acestei serii de texte, observm c emoiile, privite din unghi fenomenologic, funcioneaz la toi parametrii lor (cf. supra 2.1). n primul rnd, percepia atent a amnuntului verbal ocant i, la nivelul textelor de pres, aviditatea pentru detalii; apoi profunzimea, intensitatea, orientarea disforic, evalurile directe sau indirecte, prezena marcatorilor somatici i expresivitatea vizual i auditiv, precum i tendina de evoluie spre alte afecte. n privina ultimului aspect, doi ani mai trziu, CVT declar n paginile ziarului Gardianul c a ajuns la sentimente mai cordiale fa de preedinte, c ar bea chiar un pahar de ampanie de ziua acestuia i c, dei l-a mai ars cnd i-a fost lumea mai drag, i-a trecut suprarea. Tot scandalul politic din 2006 este minimalizat prin explicaia pe care CVT o d, i anume c Traian Bsescu i el sunt dou zodii diferite i dou pietre tari (Surse:16), cu alte cuvinte cauzele sunt astrologice i in de caracter, vina nu este a nimnui.

R. T. Lakoff pune incivilitatea din limbajul discursului public actual pe seama apariiei unui numr tot mai mare de voci care, cutnd s ctige putere pe piaa ideilor, recurg uneori la registrul vulgaritilor i al stridenelor stilistice numai pentru a se face auzite. Prin accentuarea noiunii de democraie, dar i graie mediului virtual de comunicare, dreptul la cuvnt n spaiul public ncepe s se acorde la fel de nengrdit ca i dreptul la cuvnt n cadrul interaciunii verbale curente. Acum oricine i poate spune prerea, ca om politic, ca reprezentant al unei instituii sau al unui grup socio-profesional, ca expert, ca intelectual din rndul elitelor sau ca om de rnd care, dac vrea, i poate pstra anonimatul.

4.1.1 Contextul mai larg al evenimentului

Partidului Popular European, n 2004, adopt o rezoluie intitulat Condamnarea comunismului totalitar, n urma creia Adunarea Parlamentar a Consiliului Europei nfiineaz o comisie al crei preedinte este Gran Lindbald. Dintre documentele emise de aceast comisie au fost: un raport, cunoscut apoi sub numele de Raportul Lindbald, rezoluia, intitulat "Necesitatea unei condamnri internaionale a crimelor regimurilor comuniste totalitare" i o recomandare. Dintre cele trei documente, numai Rezoluia Lindbald, care a primit numrul 1481, este aprobat de Adunarea Parlamentar a Consiliului Europei, n cadrul edinei din 25 ianuarie 2006 (Rusan; Surse: 10).

O problem important este, prin urmare, absena unei legislaii prin care s se permit tribunalelor s judece i s condamne crimele comunismului. Aceasta face ca o aciune politic, precum discursul preedintelui Traian Bsescu de condamnare a comunismului din Romnia, s fie simit - ntmpltor chiar de Rodica Palade (cf. supra nota 15) - ca fiind un gest simbolic, triumfalist i propagnadistic gunos (Palade, Surse: 5; Surse: 3).

La ntrebarea cum se poate face procesul comunismului, rspunsurile date au fost urmtoarele: procesul se poate face pe cale politic, etic, juridic i istoric. Este ceea ce se spune n ianuarie 2006, n Rezoluia Lindbald i n iunie 2008, n Declaraia de la Praga privind contiina moral european i comunismul, emis de Senatul Parlamentului Republicii Cehe, printre ai crei semnatari se numr Vclav Havel, Joachim Gauck, Gran Lindblad (Surse: 8).

Rolul Declaraiei de la Praga din 2008 este de a ncerca s mping lucrurile mai departe, n Parlamentul Europei, de acolo de unde s-au oprit n 2006. La punctul patru al acestui act se solicit Parlamentului Europei introducerea unei legislaii care s permit tribunalelor s judece i s condamne crimele comunismului i s acorde compensaii victimelor acestora. (Surse: 8).

La iniiativa lui Lszlo Tks, deputat independent n Parlamentul Europei din partea Romniei, s-a format o coaliie pentru Declaraia de la Praga. n martie 2009, la Bruxelles, n cadrul Parlamentului European, se organizeaz o conferin-lobby referitoare la condamnarea comunismului, al crei titlu a fost Facing the Communist Past (Oiteanu, Surse: 6). Aceste evenimente indic o lupt cu o parial inerie i opoziie politic european la ideea unui demers similar procesului nazismului.

n aceste condiii, condamnarea comunismului care s-a realizat n Romnia, la 18 decembrie 2006, este una politic, etic i istoric, care nu a ntrunit adeziunea total, deoarece problema decomunizrii prin condamnare deschide o cutie a Pandorei i o serie de controverse.

Confuzia ntre diferitele moduri de a face condamnarea regimului comunist totalitarist, dar mai ales absena unui sistem legislativ de judecare a acestuia pot duce, cum a artat Vladimir Tismneanu nc din 2005, la aciuni improvizate i la diferite forme de ultragiu personal (Tismneanu, Surse: 9). Florin urcanu aduce n discuie problema felului cum se pot simi muli romni anonimi din categoria celor care citeau Sptmna, condus de Eugen Barbu, sau Flacra, condus de Adrian Punescu. La sentimentul de frustrare i jignire al acestora se poate aduga sentimentul de nedreptire propriu-zis, pe care ar fi foarte probabil s l aib generaiile de ingineri vechi, muli venii din rndurile tinerilor de la ar cu origine sntoas, care au cunoscut o perioad de ascensiune ntre 1960-1970 i pentru care interpretarea din Raportul final de industrializare forat i aberant, fcut printr-un voluntarianism stalinist, nu este acceptabil (urcanu, Surse: 2).

Premisa major a ntregii argumentaii pe tema condamnrii comunismului, indiferent de punctul de vedere politic, etic, istoric sau legal din care s-ar face, este ncapsulat n aforismul lui George Santayana - Those who cannot remember the past are condemmend to repeat it (Surse: 18). Diferite parafrazri i raportri la acest topos apar frecvent, unele dintre ele n texte cu o mare greutate.

Cuvintele memorabile ale lui Santayana, cunoscute i sub numele de legea consecinelor nedorite, reprezint o parte dintre condiiile de raionalitate n care condamnarea comunismului se justific a nu fi o vntoare de vrjitoare. Consecinele acestui act de condamnare sunt: blocarea repetrii trecutului comunist n viitor, reconcilierea, purificarea moral a societii, recompensarea victimelor comunismului.

Susinerea tezei condamnrii comunismului se face printr-o serie de argumente cauzale, susinute de legea evitrii consecinelor nedorite, argumente a cror nlnuire s-ar glosa schematic n felul urmtor:

[dac cunosc trecutul comunist cnd s-au comis x, y, ..., atunci condamn ; dac condamn, atunci reconciliez, purific, blochez consecinele nedorite].

Argumentul condamnrii comunismului nu beneficiaz numai de toposul Santayana i de o structur cauzal n lan, ci i de un suport pathemic alctuit dintr-o gam foarte larg de afecte care se las clasificate cronologic n emoia trecutului i emoia prezentului ca reacie la afectele trecutului. Ne vom referi deocamdat numai la ultima clas. Este vorba de triada emoional compasiune comprehensiune - recunoaterea suferinelor fa de victimele i crimele comise i de emoia constitutiv actului de omagiere a victimelor despre care se discut la punctul apte i, respectiv, la punctul 12 al Rezoluiei 1481. Rentlnim apelul la aceste emoii n Raportul final, n discursul din 18 decembrie 2006 din Parlamentul Romniei, unde mai apar i alte afecte, ca admiraie i preuire (vz. infra 5.0), i n Declaraia de la Praga.

4. 2 Spaiile de controvers

Orice spaiu public de discuie este intrinsec polifonic, n interiorul lui nchegndu-se dialoguri i formndu-se semnificaii. n urm cu douzeci de ani, n Romnia, discursul public era extrem de limitat i cenzurat, fiind doar unul al ideologiei i, poate cel mult, al elitelor, acestea din urm caracterizndu-se fie prin obedien fa de litera ideologicului, fie prin ocolirea acestuia. Monotonia i formalismul care existau n spaiul de comunicare politic comunist nu mai exist astzi, din fericire. Acordul prefcut sau impus a fost nlocuit cu dezbaterea, controversa, dezacordul, i uneori chiar cu altercaia. n comunicarea politic, distinciile pot fi uneori un simpotm al unor diferene greu reconciliabile care pot crea scindri.

Un spaiu de comunicare dominat de controvers se caracterizeaz prin prezena unor diferene care mpiedic formarea unui teren comun, ceea ce nseamn, de fapt, o lips de reciprocitate i de consens. Pe parcursul unei controverse nu se poate construi un sentiment de ncredere. Perspectivele asupra unei probleme centrale se ntemeiaz pe o serie de practici de perspectivare. Rezultatele care se obin din aceste practici de formare a unei perspective sunt, n cazul controversei, n primul rnd, produse discursive care nu ntrunesc adeziunea. n plus, frecvent, controversele reprezint un teren propice pentru apariia unor forme de malpraxis dialectic (Fritz). Printre practicile de perspectivare amintim terminologiile i definiiile date cuvintelor-cheie, sistemele de valori, raportrile la situaii, timp, spaiu i condiii, ct i relatrile (Kallmeyer). Toate acestea sunt, n cazul controverselor, neunitare, divergente, cu un grad de diferen neagreat. n ciuda acestor discordane, controversa este un spaiu de discuie care construiete de-a lungul timpului semnificaii.

Dm mai jos cteva amnunte extrase din presa vremii, care sunt simptomatice pentru un discurs public scindat i dominat de controverse. n octombrie 2006, deci cu puin timp naintea actului politic de condamnare a comunismului din Romnia, Barometrul de Opinie Public pentru o Societate Deschis public o statistic n care se poate observa scindarea opiniei publice. La ntrebarea dac comunismul este o idee bun, 53% dintre respondeni spun c este o idee bun, iar 34% sunt de prere c este o idee proast (Macoveciuc, Surse: 14).

Jocurile politice pot constitui un ferment fertil pentru controvers. n 2005, exista sperana ca Mircea Geoan s aduc un suflu nou n cadrul partidului social-democrat. Posibilitatea ca social-democraii s-i asume trecutul i s anune o desprire de perioada comunist nu prea nerealist. Vladimir Tismneanu trgea ndejde chiar c Alin Teodorescu va iniia o operaiune de purificare a sufletului pesedist (soul-searching) (Tismneanu, Surse: 11). n 2006, aceste sperane se nruie. Mircea Geoan declar c Raportul final nu este util, nu este nici credibil i, mai ales, nu reprezint un angajament din partea partidelor politice (Macoveciuc, Surse: 14). Cu prilejul publicrii Raportului final la Editura Humanitas, Gabriel Liiceanu consider volumul carte monument i Gelu Ionescu afirm c este o carte fondatoare pentru societatea romneasc viitoare (Ilieiu, Surse: 1). Ion Iliescu, cu o alt ocazie, consider raportul ca o fctur nenorocit (Surse: 20).

Percepia asupra condamnrii comunismului este una fracturat. Unele grupuri o vd ca o vntoare de vrjitoare, altele o simt ca pe o tumor, care nu este pe de-a-ntregul extirpat din mentalul nostru (Alexandru, Surse: 1), iar cei care sunt direct implicai n realizarea acestui act politic consider c ceea ce rile au avut pn la urm de ctigat n urma unei forme pariale chiar de condamnare a comunismului a fost un climat de ncredere (Tismneanu, Surse: 9).

Istoria naional unete, istoria comunismului divide (urcanu, Surse: 2), iar aceast diviziune nu se ntlnete numai la nivel naional, ci la nivelul ntregii Europe, deoarece pentru muli oameni politici i intelectuali din Vest, condamnarea comunismului echivaleaz cu condamnarea propriului lor trecut, ca foti militani pentru ideile comuniste, iar unii ca foti membri n partide comuniste (Schplin, ap. Grosescu / Draghia, Surse: 4).

La argumentul neuitrii trecutului pentru a nu permite repetarea lui n viitor, se vine cu un contraargument lansat la un moment dat prin vocea lui Ghenadi Ziuganov, eful partidului comunist rus, i anume acela de a lsa trecutul istoricilor i de a privi nainte. Distincia dintre istorie i neuitarea trecutului care echivaleaz cu memoria trecutului sunt polii n jurul crora se construiete una dintre controversele mult discutate n societatea romneasc referitoare la problema condamnrii comunismului.

n absena unei forme legislative de condamnare a comunismului i a unei legi a lustraiei, condamnarea moral, politic i istoric a comunismului i face din memorie o arm imbatabil. Atunci cnd justiia nu reuete s fie o form de memorie, memoria singur poate fi o form de justiie -, dac ne gndim numai la toate datele adunate n Raportul final, referitoare la crime, deportri, disideni, activiti de partid, revolte studeneti, proteste muncitoreti, la sistemul penitenciar, la cei care au pus n aplicare sistemul de represiune etc.

Memoria neleas ca neuitare este mai aproape de accepiunea pe care o are termenul grecesc de anamnesis care presupune un efort i adesea un dialog n doi pentru a contientiza amintirile , dect de grecescul mnm, care semnific amintirea pasiv, melancolic, intim, ce predispune inevitabil la emoie (Lambru, Surse: 12). Astfel, memoria despre care se vorbete aprins n societatea postcomunist nu este o memorie personal, ci una civic, avnd proprietatea important de a fi mprtit de toi i puterea de a predispune spre aciune i decizie politic. Memoria trecutului este un concept-cheie globalizant, care implic logic emoia trecutului i reacia emoional la el.

n planul concretului, diferena dintre memoria trecutului i istoria lui este aceea dintre aciune politic versus cercetare tiinific, fiecare cu produsele ei specifice. Mai exact, n urma aplicrii algoritmului neuitrii, al metodei anamnesisului la nivel de societate, pentru a preveni n viitor alte suferine colective, apar fapte concrete, gesturi simbolice, aciuni politice, precum: Rezoluia 1481 i Declaraia de la Praga, Coaliia pentru Declaraia de la Praga, discursul condamnare a regimului comunist din Romnia din 18 decembrie 2006, conferine-lobby n Parlamentul European pentru condamnarea comunismului, cereri repetate de a se elabora o legislaie specific acestei probleme, o lege a lustraiei i una pentru accesul nengrdit la arhive (Rusan; Hossu-Longin, Surse: 10; 1). n aceeai serie de aciuni, de data aceasta simbolice, preedintele Traian Bsescu omagiaz revolta anticomunist a muncitorilor de la Braov din 1987, cere iertare victimelor comunismului n numele statului romn, i decoreaz post mortem pe Monica Lovinescu, Virgil Ierunca i pe Aleksandr Soljenitin (Tismneanu, Surse: 9) .a.

Istoria comunismului (romnesc) presupune un alt drum, care nu implic aciuni politice, ci travaliul cercetrii tiinifice i rezultatele lui, dintre care amintim: Memorialul Victimelor Comunismului i Rezistenei, de la Sighet, i tot acolo - Centrul Internaional de Studii asupra Comunismului, publicaia periodic Analele Sighet, filmul documentar al Luciei Hossu-Longhin, Memorialul Durerii, Institutul Naional pentru Studiul Totalitarismului, Consiliul Naional de Studiere a Arhivelor Securitii, Institutul Naional de Investigare a Crimelor Comunismului, studii academice, cri pe aceast tem, un manual de istorie a comunismului, recent aprut, istoria comunismului ca materie opional de studiu n licee, articole i dezbateri n mass-media etc.

Controversa simetriei sau asimetriei dintre comunism i nazism contorsioneaz i mai mult spaiul discursului public pe tema condamnrii trecutului comunist, la care se adaug un fel de fals controvers, mai mult un alibi pentru grupul care dezavueaz condamnarea i prefer o uitare lin i definitiv a crimelor, nedreptilor, suferinelor i minciunii. Este vorba de urmtoarea diviziune cronologic a comunismului din Romnia: 1947 1965 i 1965-1989. Numai pentru prima parte s-ar putea susine c a fost un regim ilegitim i criminal, iar nu cum se susine - n Raportul final i n discursul solemn al preedintelui - unitatea monolitic ilegitim i criminal, nentrerupt, din 1947i pn n 1989. n felul acesta, dac se accept dou perioade comuniste, una neagr i cealalt gri, figurile comunistului bun, comunistului de omenie i diplomailor patrioi din perioada Ceauescu nu se prefac n pulbere, putnd fi i astzi de ajutor unora.

5. Legitimarea n discursul solemn din 18 decembrie 2006Fundamentarea perspectivei, arat W. Kallmeyer - n termenii notri legitimare -, se compune din: (i) experiena personal, i n acest caz ea se concretizeaz prin relatri, mrturii; (ii) o bun cunoatere a faptelor; (iii) categorizri sociale. n discursul de condamnare a comunismului se regsesc ultimele dou modaliti de legitimare. Primele paragrafele ale discursului abund n referiri la o documentare solid, blocndu-se eventuale obiecii referitoare la cunoatere subiectului (avem nevoie de o analiz aprofundat, analize pertinente, radiografie clar, ct mai multe detalii, avem datele necesare condamnrii fr drept de apel, am citit cu mare atenie) (Bsescu, Surse: 19). Actul de nfiinare a Comisiei prezideniale i nsui Raportul final in de strategiile de fundamentare a perspectivei prin stpnirea ct mai complet a adevrului (Am considerat necesar constituirea Comisiei tocmai pentru a fundamenta intelectual i moral actul de condamnare) (Bsescu, surse: 19).

Legitimarea numai prin referire la funcia pe care o deine ar fi fost, n contextul romnesc i aa foarte sensibil la orice pare abuz i uz de for, mai mult duntoare i poate asimilat aroganei dect inspirat aleas. Oratorul face o dubl categorizare politic, a sa personal i a regimului, anulnd orice grad de constrngere personal: Poate c unii se ntreab ce anume ne d dreptul s condamnm ? Ca preedinte al romnilor, a putea invoca faptul c am fost ales. Dar cred c avem o motivaie mai important: dreptul de a condamna ni-l d obligaia de a face s funcioneze instituiile statului de drept ntr-o societate democratic.. (Bsescu, Surse: 19).

5.1 Discursul politic din 18 decembrie 2006 i forele ilocuionareP. Charraudeau definete discursul politic ca loc simbolic de interaciune, structurat cu

ajutorul relaiei de putere care exist ntre grupurile politice. Avnd n vedere datele din contextul imediat i din contextul mai larg al evenimentului discursiv solemn din decembrie 2006 (vz. supra 4.1 i 4.1.1), observm c acest spaiu simbolic este destul de nestructurat, haotic i plin de emoii. Ambii actori politici principali i-au jucat rolurile: preedintele i-a jucat rolul n conformitate cu statutul su, CVT a jucat un rol ambiguu, de revoltat anarhic i de opozant politic.

Discursul de condamnare a comunismului rostit de preedintele Traian Bsescu la 18 decembrie 2006 este un argument despre natura lucrurilor, prin urmare aparine genului demonstrativ, dar, n plus, ca act politic, are i o latur acional manifest. Actele ilocuionare care apar sau sunt numite n discurs, exceptnd bineneles aseriunile, sunt:

(i) binomul ilocuionar complex format din asumare i condamnare; n cuprinsul textului, se fac reluri pariale, n cuprinsul textului, ale acestui act verbal complex (condamnare fr drept de apel, condamn explicit i categoric; concluziile Comisiei, pe care mi le nsuesc; afirm c [...] a fost nelegitim i criminal; afirm cu deplin responsabilitate)

(ii) afirm admiraia, exprim preuirea

(iii) aduc un omagiu, omagiez memoria, elogiez(iv) exprim compasiunea(v) solicit, propun / susin (Bsescu, Surse: 19).

5.2 Unde este ascuns emoia? Implicaiile seriilor lexicale din discursul de condamnare a comunismuluiDiscursul nu conine muli termeni de afect. Cu toate acestea, prezena emoiei este

evident. O modalitate de identificare a sentimentelor care ncarc textul este examinarea cmpurilor semantice i a presupoziiilor lor lexicale. n text se ntreptrund mai multe serii lexico-semantice care, declaneaz fiecare anumite inferene proprii. Simetria i armonizarea acestor inferene dau coeren nivelului emoional. Este vorba de:

(i)clasa termenilor care exprim ideea de atac: atac, aciuni represive, distrugere, hruire, nclcare constant, lichidarea oricror forme de gndire, lupta de clas, opresiune, perioade de relativ acalmie, persecutare, slbatica persecuie, prigoan, represiune, reprimare, via invadat de elemente propagandistice, teroare, violen etc. ; din categoria verbelor: a clcat n picioare legea, a expropiat, a obligat cetenii, disidena a fost strivit nemilos etc.

Presupoziia acestui cmp lexico-semantic este a Existenei unui Agent atacator i a unui Pacient atacat, care, prin urmare, sufer, i este team etc. Dac aplicm metoda de analiz a structurrii potenialului pathemic, dezvoltat de Chr. Plantin (vz. supra 2.1), aceast presupoziie satisface toposul agentului i al persoanei ca loc al tririi emoiei. Toposul spaiului i timpului, al consecinelor, cantitii i intensitii, al controlului asupra tririlor emoionale se activeaz la nivel discursiv n construcii ca: regimul a expropriat poporul romn de cinci decenii de istorie modern (toposul timpului); o industrializare aberant i o economie de comand au produs consecine nc vizibile (toposul consecinelor), Pentru copleitoarea majoritate a populaiei, a fost ns vorba de o existen mutilat, trit sub teroarea direct ori indirect i n care noiunea de libertate i pierduse orice sens. (toposul cantitii i al controlului, aici sub forma imposibilitii dominrii afectului) .a.

(ii) Clasa unitilor lexicale care aparin cmpului semantic al morii: aciuni criminale, anihilare, asasinare, asasinat, condamnare la moarte, distrugere, distrugerea valorilor morale, exterminare, hart a morii, (eufemistic) inginerie social, lichidare, masacrare, mas de cobai, nimicire, omorre, tragedia noastr ca naiune, ucidere etc. Principala presupoziie lexical care se formeaz este a Existenei unui Agent atacator i a unei Victime. Prin ea se actualizeaz toposul agentului, dar i cel al intensitii i cantitii (maxime) - toposurile (iii) i (iv) din metoda Plantin. Ca i n cazul anterior, celelalte locuri comune se activeaz discursiv.

(iii) Clasa cuvintelor care se afiliaz cmpului lexico-semantic al deteniei: arestare, detenie, deportri, Gulag romnesc, ntemniare, lagre de exterminare prin munc forat, penitenciare, strmutri forate. Presupoziia care se declaneaz este aceea a Existenei unui Agent care deine controlul i a unui Pacient afectat profund, toposurile persoanei, intensitii, cantitii, agentului fiind prezente. Comportamentul fa de celelalte toposuri este similar.

(iv) Clasa elementelor lexicale care aparin cmpului semantic al minciunii i

manipulrii: ascunderea sistematic [...] a soartei multora, cultivarea sistematic a urii, criminalizare, demonizare, nscenri, manipulare, masca umanismului socialist, patriotism de parad, pretinsul ataament .a. Presupoziia Existenei unui Agent care neal / manipuleaz un Pacient, care se simte umilit, dezamgit etc. actualizeaz toposurile persoanei i al agentului.

Propoziia de emoie care se poate infera (vz. supra 2.1), ntr-o glosare aproximativ, ar fi:

{Romnii din perioada 1945-1989: /fric/, /suferin/, /umilire/, /disperare/}.

n afar de aceste serii lexicale care conin la nivel inferenial emoia, mai exist i

cuvintele de emoie propriu-zise, care se subclasific n dou subgrupe,n funcie de calitatea euforic sau disforic i de raportrile la toposuri.

(v) Clasa lexical a afectelor disforice care aparin trecutului: fric, grav suferin, disperare, dispre, intimidare, obsesie, teroare, umilire. Sentimentele disforice se raporteaz la acelai Pacient, sunt declanate de acelai agent i de aceeai cauz comunismul i cei care l-au pus n practic. Toate presupun toposul cantitii i intensitii maxime, toate actualizeaz n acelai mod toposul timpului i al distanei n spaiu perioada 1945-1989, n Romnia -, toate se comport unitar fa de toposul consecinelor dezastruoase, n planul naraiunii istorice i generatoare de viitoare sentimente reparatoare, la nivelul naratorului i receptorului.

Unitatea de roluri semantice acelai Agent, acelai Pacient - i faptul c fiecare nume de afect are o raportare simetric la toposuri uureaz reconstituirea aceleiai propoziii de emoie i dau discursului o coeren i o unitate mare la nivel emoional:

{Romnii din perioada 1945-1989: /fric/, /suferin/, /umilire/, /disperare/}.

(vi) Clasa lexical a afectelor care aparin prezentului, exprimate explicit sau

implicitate - compasiune, preuire, (implicit) respect, admiraie, echilibru, angajare, determinare, reconciliere se raporteaz unitar la toposurile persoanei, agentului, cauzei, timpului, spaiului, cantitii i intensitii.

5. 3 Axele ortogonale

Galati / Sini au observat c vocabularul emoiei tinde s se organizeze de-a lungul unor axe ortogonale. O astfel de ax este format de perechea opozitiv:

team __________________furie.

Discursul pe care l-am analizat conine cel puin dou emoii bine reprezentate care nu corespund axelor ortogonale. Este vorba de:

team__________________compasiune, n loc de furie

suferin _______________ admiraie, n loc de fericire.

Aceast dispunere neortogonal ar fi un argument c discursul de condamnare a regimului comunist din Romnia nu este construit pe structura unei polariti severe ntre emoii, ceea ce corespunde inteniei declarate de mpcare.

5.2 Dialogul emoiilor

Emoia constitutiv a actelor verbale din discursul favorabil ideii de proces al comunismului

(vz. supra 4.1.1 i 5.1 ) - - este noua gril de afecte ale prezentului, ntr-un fel impus ca model societii de azi, care rspunde n ecou afectelor trecutului: < teroare, team, suferin, revolt, ruine, neputin, umilire .a.>. Din acest punct de vedere, fenomenul rspunsului la emoie cu emoie, al relaionrii n cascad a afectelor este prezent n aceste discursuri sub forma empatiei.

Acestei grile politic corect de emoii ale prezentului, care n discursul romnesc de

condamnare a comunismului este implicitat printr-o serie de acte discursive neechivoce (asum i condamn, exprim compasiunea, preuirea etc. (cf. supra 5.1) i se opune alta, n esen, politic incorect i realizat, parial, prin acte verbale, parial, prin mascarad, adic prin joc scenic i, parial, prin tcere. Este vorba de indiferen - indiferena unei seciuni a clasei politice , enervare, furie, agresivitate, dispre, obrznicie, revolt.

Opoziia dintre emoiile politic corecte i afectele furioase este evident, n primul rnd, perceptiv. Simpla observaie nu ne ajut ns s nelegem fenomenul ciocnirii dintre afecte. Pe lng diferenele de manifestri somatice, observm c exist grade diferite de discursivitate i de structurare ale celor dou clase de sentimente. n primul rnd, clasa de afecte format din este explicit enunat, n al doilea rnd este legitimat prin practica de perspectivare care prevede o bun cunoatere a datelor, aprofundarea subiectului, strngerea contiincioas a mrturiilor i atente categorizri. n al treilea rnd, gama acestor emoii este unitar i complex structurat prin prezena unui numr mare de toposuri.

Emoiile din cealalt clas, dac ne restrngem la cele exprimate de CVT i de grupul lui n timpul citirii discursului din 18 decembrie 2006, au un grad mult mai mic de articulare discursiv i o structur intern mult mai slab. Nu putem identifica dect toposul persoanei care triete afectul, se suprim distana n timp i spaiu fa de evenimentul perceput furia, violena, revolta, dispreul se manifest n acelai timp cu citirea discursului -, toposul cauzei este ambiguu: poate fi persoana preedintelui sau poate fi, indirect i metonimic, actul de condamnare pe care l face preedintele. Aparent, nu exist un control asupra emoiilor, dei unii dintre cei care le-au trit au avut o regie i o recuzit bine pus la punct.

5.2 Ritualizarea actului politicBinomul ilocuionar asumare i condamnare nu se realizeaz ex abrupto, ci n mai

multe etape, unele actualizate de nsui textul discursului din decembrie 2006, iar altele fr o dependen strict textual i local, dar nscrise n istoria evenimentului i fiind, prin semnificaia lor, parte component din logica simbolic a ritualului de purificare moral. Purificarea ca structur conceptual pentru aciunile, angajamentul i tot ceea ce ntreprinde o societate care a trecut printr-o schimbare politic radical, cum a fost cea din 1989, nu este un model conceptual nou sau specific gndirii politice i discursului democratic. Acelai scenariu mental al purificrii este prezent i n gndirea politic comunist; i atunci se vorbea de purificarea cadrelor, de curarea de elementele potrivnice partidului, de epurarea studenilor, se emitea, n 1945, Legea pentru purificarea administraiilor de stat, aprea n 1944 legea privitoare la purificarea administraiilor publice .a. (Raport final, Surse: 11). Diferena, credem, dintre purificarea comunist, mult mai instrumentat, i purificarea postdecembrist din Romnia este aceea dintre concret i practic versus moral i spiritual. Prima este interpretabil ntr-un sens aproape mecanic de nlturare a ceea ce este considerat murdar prin: deportare, detenie, dare afar din instituii, prin interzicerea accesului n ierarhie n cazurile cu origine nesntoas, prin execuii. A doua este interpretabil, mai curnd, n sens spiritual, ca purificare a contiinei, curare a sufletului de remucri.

Scenariul mental al purificrii este, prin urmare, unul dintre cele mai frecvente i mai comune analogii ale discursurilor politice aflate, probabil, ntr-o faz mai de nceput, imediat dup o rsturnare politic.

Actul politic de asumare i condamnare a trecutului totalitar vizeaz curarea de un ru imens. Semnale lexicale care indic prezena scenariului conceptual al purificrii sunt probabil multe. Dm aici numai cteva exemple ale reflectrii la nivel lexical a acestei structuri mentale. Rul comunist este vzut ca o fiar care nainte de moarte se zbate cu ultimele fore care i-au rmas (Tismneanu, Surse: 7) sau ca o tumor neextirpat complet (Alexandru, Surse: 1), ori ca diavol n compania cruia muli lideri occidentali au defilat, astfel nct este de neles de ce astzi lumea occidental nu este prea dispus s ncurajeze att de necesarul exorcism istoric (Tismneanu, Surse: 9).

Actul de purificare moral i politic a societii nregistreaz mai multe etape, unele oglindite i n discursul din decembrie 2006 sau actualizate aici. Prima este aceea a legitimrii sau a autorizrii condamnrii comunismului (cf. supra 5). Marea atenie acordat datelor, dar i detaliilor are dou funcionaliti: ea ine, pe de o parte, de strategia obinerii implicrii (Besnier) sau a prezenei (Perelman / Tyteca), iar pe de alt parte, de micarea de legitimare sau perspectivare. n ordine ritualic, istoria nedreptilor comise de-a lungul perioadei comuniste este asemenea listei lucrurilor interzise din cadrul ceremonialului de purificare (Chevalier). Discursul din decembrie 2006 listeaz urmtoarele informaii amnunite: tipurile de aciuni represive folosite de regimul politic comunist, numele celor mai proeminente figuri politice, intelectuale, bisericeti care au suferit n timpul comunismului, numele multor disideni i ale revoltelor populare, numele jurnalitilor i a posturilor de radio libere din strintate care au transmis tiri despre Romnia.

Urmtoarea faz din actul ritualic al purificrii este aceea a instrumentalizrii lui. Analitii politici, opinia public i mass-media vorbesc de trei modaliti principale prin care se poate instrumenta decomunizarea: alctuirea unei legislaii adecvate, simetrice celei de condamnare a nazismului, desecretizarea arhivelor fenomen asociat n mentalul colectiv al purificrii cu actul de dezgolire a fiarei (demantelare, cum spune Romulus Rusan la un moment dat (Surse:10)) i aproape echivalent cu nfrngerea rului prin faptul c se gsesc zonele lui atacabile - i adoptarea unei legi a lustraiei, unde sensul etimologic al termenului politic se nscrie perfect n acest tipar conceptual al purificrii. Dintre cele dou instrumente principale de purificare moral a societii legislaie i desecretizare arhivelor n discursul preedintelui de condamnare a comunismului nu se vorbete dect despre desecretizare. Pe de alt parte, discursul conine referirea la foarte multe alte demersuri de purificare secundare, dup opinia noastr, cum ar fi: stabilirea unei zile comemorative n memoria victimelor represiunii comuniste, nfiinarea unui muzeu al dictaturii comuniste, expoziii permanente, cicluri de conferine, o enciclopedie a comunismului, burse pentru studierea istoriei comunismului .a.

Schimbarea ideologiei i inversarea vocabularului este un alt mijloc de a instrumentaliza actul ritualic de ridicare din cderea care a murdrit i de purificare. Discursul preedintelui Traian Bsescu din decmbrie 2006 conine o inversare a terminologiei de baz, realizat prin nlocuirea disfemismelor limbajului comunist de lemn cu noile ortofemisme politice. Echivalente ale luptei pentru bunstare, sintagm specific limbii de lemn comuniste, ar fi n discursul din decembrie 2006 denominaiile economie de comand i industrializare aberant; construciei socialismului i corespunde, n discursul analizat, o serie de termeni ca tragedie, erorile trecutului; nvturile partidului are acum drept corespondent ideologie fanatic; guvernul comunist este numit guvern-marionet; formula unitatea de monolit a partidului este nlocuit cu sistemul comunist totalitar.

Etapa cea mai important este performarea purificrii, aici simbolic reprezentat de actul politic de condamnare a comunismului:

Ca ef al statului romn, condamn explicit i categoric sistemul comunist din Romnia, de la nfiinarea sa, pe baz de dictat, n anii 1944-1947 i pn la prbuire, n decembrie 1989. Lund act de realitile prezentate n Raport, afirm cu deplin responsabilitate: Regimul comunist din Romnia a fost ilegitim i criminal. (Bsescu, Surse: 19).

Ultima etap din ritualul purificrii, care urmeaz actului locuionar al pronunrii condamnrii, vizeaz construirea unui anumit efect perlocuionar, acela al reconcilierii.

n aceast ordine de idei, aciunea extrem de emoional a lui CVT, care apare simultan cu rostirea discursului, este una ce ncearc s murdreasc i s impieteze actul ritualic al curirii. Percepia contra-actului purificrii de ctre opinia public, aa cum este ea reflectat n comentariile on line la tirile din pres, este aceea de circ, de mascarad dezgusttoare, n care CVT are rolul de mscrici, de bolnav psihic sau de reprezentant al Satanei, care s-a isterizat, a njurat ca la ua cortului, care a adus n sal oameni cu limbaj de precupee (Surse: 14). Reacia opiniei publice la acest act de impurificare este de scandalizare, stupefacie, i apoi ruine. Cel mai bine reprezentat afect n comentariile on line la tirile i articolele evenimentului este acela al ruinii: comentatorii on line la tirile din mass-media vorbesc de ruinea de a fi romn, de faptul c le este scrb, c Ne-am fcut de toat jena. (Surse: 14).

Se pune ntrebarea, ce act politic s-ar fi dorit s se fi realizat de ctre o parte din opinia public i din clasa politic romneasc i ce act discursiv s-a performat realmente n 18 decembrie 2006. La nivelul ntregii Europe de Est s-ar fi dorit, n mod ideal, a se realiza actul politic, juridic i moral complex, cvatripartit, de asumare (recte compasiune), judecat, condamnare i reconciliere. innd cont de contextul politic mai amplu, discursul preedintelui din decembrie 2006 nu ar fi putut realiza dect, cel mult, macro-actul discursiv tripartit, format din asumare (recte compasiune), condamnare a trecutului comunist totalitar din Romnia i reconciliere. Actul discursiv realizat realmente n Romnia prin discursul solemn din decembrie 2006 este acela de asumare i condamnare. Lipsesc dou verigi, n condiiile n care fisurile produse de controverse nu au fost acoperite cu materialul ferm al acordului izvort din cunoatere, deliberare i dintr-o perspectiv asupra binelui comun mai puin pragmatic i limitat la prezent. Bibliografie:

Allan, Keith / Kate Burridge, 2006, Forbidden words, New York, Cambridge University Press.

Bamberg, Michael, 1997, Emotion talk(s): The role of perspective in the construction of emotions, n The Language of Emotions. Conceptualization, Expression and Theoretical Foundation, Susanne Niemeier / Ren Dirven (ed.), John Benjamins Publishing Company.

Besnier, N., 1998, Involvement, n Jacob J. Mey / R. E. Asher, Concise Encyclopedia of Pragmatics, Amsterdam, Lausanne, New York, Oxford, Shannon, Singapore, Tokyo, Elsevier, p. 407-409.

Charaudeau, Patrick, 2005, Le dicours politique. Les masques du pouvoir, Paris, Vuibert.Chevalier, J., 1969, Dictionnaire des symboles. Mythes, reves, coutumes, gestes, formes, figures, couleurs, nombres, Alain Gheerbrant (colab.)Paris, Robert Laffont.Charteris-Black, Jonathan, 1995, Politicians and Rhetoric. The Persuasive Power of Metaphor, Palgrave Macmillan.

Cigada, Sara, 2008, Les motions dans le discours de la construction europenne, Milano,

Universit Cattolica del Sacro Cuore.

Fritz, Gerd, 2008, Communication principles for controversies. A historical perspective, n Frans H. van Eemeren, Brat Garsen, Controversy and Confruntation. Relating Controversy Analysis with Argumentation Theory, Amsterdam, Philadelphia, John Benjamin Publishing Company, p. 109-124.

Galati, Dario / Barbara Sini, 2000, Les structures smantiques du lexique franais des motions, n Les motions dans les interactions, Plantin, C. / Doury, M. / Traverso, V. (ed.), Lyon, Presses universitaires de Lyon, p. 75-87.Gilbert, Michael A., 2005, Lets Talk: Emotion and the Pragma-Dialectic Model, n van Eemeren / Houtlosser (ed.), The Practice of Argumentation, Amsterdam, 2005, John Benjamins.

Ilie, Cornelia, 2004, Insulting as (un)parliamentary practice in the British and Swedish parliaments. A Rhetorical approach, n Cross-Cultural Perspectives on Parliamentary Discourse, Paul Bayley (ed.), Amsterdam, Philadelphia, John Benjamins Publishing Company, p. 45-86.

Kallmeyer, Werner, 2002, Verbal practices of perspective grounding, n Carl F. Graumann, Werner Kallmeyer, Perspective and Perspectivation in Discourse, Amsterdam, Philadelphia, John Benjamins Publishing Company, p. 113-143.

Foss, Sonja K. / Karen A. Foss / Robert Trapp, 1985, I. A. Richards, n Contemporary Perspectives on Rhetoric, Waveland Press, Inc., p. 17-45.

Lakoff, Robin Tolmach, 2004, The new incivility. Threat or promise, n New Media Language, Aitchison, Jean / Lewis, Diana M. (ed.), London, New York, Routledge, p. 36-44 .

Perelman, Ch. / L. Olbrechts-Tyteca, 1958, La nouvelle rhtorique. Trait de largumentation, Paris, Presses Universitaires de France.

Plantin, Christian, 1997, La construction rhtorique des motions, n E. Rigotti (ed.),

Rhetoric and argumentation . Proceedings of the 1997 IADA International conference, Lugano, 22 avril 1997. 203-219.

Plantin, Christian, 1998, Les raisons des motions, in M. Bredi (ed.), Forms of argumentative

discourse/Per unanalisi linguistica dellargumentare, Bologna, CLEUB.

Quintilianus, M. Fabius, Arta oratoric, [traducere, studiu introductiv, tabel cronologic, note, indici de Maria Hetco], Bucureti, 1974, Biblioteca Pentru Toi, vol. II, cartea a VI-a.

Sasu, Aurel, 2008, Dicionarul limbii romne de lemn, Editura Paralela 45.

Stoica, Gabriela, 2005, Vocabularul afectivitii abordare interdisciplinar. Puncte de

vedere, in Analele Universitii Bucureti. Limb i literatur romn, LIV, 2005, 65-75.

Stoica, Gabriela, 2009, Afectivitatea din perspectiv retorico-argumentativ. Aplicaie pe un vechi text romnesc, ms. n curs de publicare.tefnescu, Ariadna, 2007, Argumentarea n discursul politic. Cteva observaii referitoare la

natura conflictual i la aspectele emoionale ale discursului parlamentar, n Gabriela

Pan Dindelegan (coord.), Limba romn. Dinamica limbii, dinamica interpretrii.

Actele celui de al 7-lea Colocviu al Catedrei de limba romn (7-8 decembrie 2007),

Bucureti, Editura Universitii din Bucureti, p. 549-559.

Wierzbicka, Anna, 1991, Cross-Cultural Pragmatics. The Semantics of Human Interaction,

Berlin, New York, Mouton de Gruyter.

Zafiu, Rodica, 2007, Limbaj i politic, Bucureti, Editura Universitii din Bucureti.

Surse

(1) Condamnarea comunismului. Paii urmtori, discuie cu Andrei Oiteanu, Marius Oprea, Cristian Preda, Ana incai, Sorin Ilieiu, Constantin Ru, Lucia Hossu-Longin, Dorin Dobrincu, Coen Stork, Radu F. Alexandru [.a.], consemnat de Rzvan Brileanu, n Revista 22, 30 ian. 2008; http://www.revista22.ro/condamnarea-comunismului-pasii-urmatori-4282.html; accesat n noiembrie 2009.

(2) urcanu, Florin, Istoria comunismului i Raportul final, n Revista 22, 24 ian. 2008; http://www.revista22.ro/raportul-final-al-comisiei-tismaneanu-4278.html; accesat n noiembrie 2009.

(3) Bsescu: Raportul Tismneanu nu poate fi repetat de alte tri foste comuniste, n Ziare.com; http://www.ziare.com/actual/eveniment/05-12-2009/basescu-raportul-tismaneanu-nu-poate-fi-repetat-de-alte-tari-foste-comuniste-749399; accesat n noiembrie 2009.

(4) Grosescu, Raluca / Dan Draghia Condamnarea comunismului prioritate a preedeniei cehe, Revista 22, 24 mar. 2009; http://www.revista22.ro/articol-5818.html; accesat n ianuarie 2010.

(5) Palade, Rodica, Declaraia de la Praga, Revista 22, 17 mar. 2009; http://www.revista22.ro/declaratia-de-la-praga-5748.html; accesat n ianuarie 2008.

(6) Andrei Oiteanu n interviu cu Armand Grosu, Comunism i fascism: simetrii i asimetrii, Revista 22, 24 mar. 2009; http://www.revista22.ro/comunism-si-fascism-simetrii-si-asimetrii-5817.html; accesat la data de 8 ian. 2010.

(7) Vladimir Tismneanu: Raportul este cea mai important oper a vieii mele, interviu n Cotidianul.ro, 2 nov. 2009; http://www.cotidianul.ro/vladimir_tismaneanu_raportul_este_opera_cea_mai_importanta_a_vietii_mele-37214.htm; accesat n noiembrie 2009.

(8) Europa judec regimurile totalitare. Declaraia de la Praga privind contiina moral european i comunismul, 3 iunie 2008, Senatul Parlamentului Republicii Cehe, [trad. de Cristina Sptrelu], Revista 22, 17 iul. 2008; http://www.revista22.ro/europa-judeca-regimurile-totalitare-4692.html; accesat la data de 8 ian. 2010.

(9) Tismneanu, Vladimir, Condamnarea comunismului, interviu cu Armand Grosu, n Revista 22, 19 oct. 2005; http://www.revista22.ro/condamnarea-comunismului-2137.html; accesat n ianuarie 2010.(10) Rusan, Romulus, Condamnarea comunismului, prelegere inut pe 26 ianuarie 2006 n cadrul Conferinelor revistei Cuvntul, n sala Radiodifuziunii Romne; http://destinatii.liternet.ro/articol/171/Romulus-Rusan/Condamnarea-comunismului.html; accesat la data 5 nov. 2009.

(11) Tismneanu, Vladimir / Dorin Dobrincu / Cristian Vasile (ed.), 2007, Comisia Prezidenial pentru analiza dictaturii comuniste din Romnia. Raport final, Bucureti, Humanitas.(12) Lambru, Steliu, Comunismul a ucis, a ucis, a ucis, n Revista 22, 24 ianuarie 2008; http://www.revista22.ro/raportul-final-al-comisiei-tismaneanu-4278.html; accesat n noiembrie 2009.

(13) Zub, Alexandru, Memorial Sighet, n LiterNet.ro, Destinaii culturale; http://destinatii.liternet.ro/articol/164/Alexandru-Zub/Memorial-Sighet.html; accesat n noiembrie 2009.

(14) Macoveciuc, Alexandru, Condamnarea comunismului, balamucul furioilor, Adevrul, 19 dec. 2006; http://stiri.acasa.ro/articole/politic/condamnarea-comunismului-balamucul-furio-ilor/true; accesat n noiembrie 2009.(15) Exorcizaii, grupaj de tiri semnate A. H., Valentina Deleanu, Carmen Epuran, Ovidiu Banche, C. E., R. A., R. G., i comentariile on line ale cititorilor, n Ziua, nr. 3810, 19 dec. 2006; http://www.ziare.com/Exorcizatii-51390.html; accesat n iunie 2009; http://www.ziua.ro/display.php?data=2006-12-19&id=213072&ziua=80519b938be6526f8bc5c6b224122003; accesat n ian. 2010.

(16) Cntece de dragoste cu dedicaie de la Vadim pentru Bsescu, n Gardianul, 5 nov. 2008; http://www.newz.ro/stire/74081/cantece-de-dragoste-cu-dedicatie-de-la-vadim-pentru-basescu.html; accesat n iun. 2009)

(17) Necesitatea unei condamnri internaionale a crimelor regimurilor comuniste totalitare. Rezoluia 1481 (2006);

http://www.memorialsighet.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=152%3Anevoia-de-condamnare-internationala-a-crimelor-regimurilor-comuniste-totalitare&catid=38%3Aevenimente&Itemid=90&lang=ro; accesat n decembrie 2009.

(18) George Santayana; http://en.wikipedia.org/wiki/George_Santayana; accesat n ianuarie 2010.

(19) Bsescu, Traian, Discursul presedintelui Romniei, Traian Basescu,prilejuit de Prezentarea Raportului Comisiei Prezidentiale pentru Analiza DictaturiiComuniste din Romnia

(Parlamentul Romniei, 18 decembrie 2006); http://cpcadcr.presidency.ro/upload/8288_ro.pdf; accesat n iunie 2009.

(20) Ion Iliescu: Aa-zisul Raport Tismneanu, o fctur nefericit, care ignor Revoluia romn, HotNews.ro, 12 octombrie 2009; http://www.hotnews.ro/stiri-esential-6269802-ion-iliescu-asa-zisul-raport-tismaneanu-facatura-nefericita-care-ignora-revolutia-romana.; accesat n noiembrie 2009.

(21) Baza de texte a Institutului de Lingvistic Iorgu Iordan Al. Rosetti, Bucureti, Academia Romn.(22) Mihail Koglniceanu, Opere. V. Oratorie III, 1878-1891. Partea I, 1878-1880 [Text

stabilit, studiu introductiv, note i comentarii de Georgeta Penelea], Bucureti, 1984, Editura

Academiei Republicii Socialiste Romnia.

(23) Armand Clinescu, Discursuri parlamentare 1934-1937, vol. II, Bucureti, 1938,

Monitorul Oficial i Imprimeriile Statului, Imprimeria Naional, Fundaia Cultural Magazin

Istoric, Editura Quadrinpex srl 1993 [ediie anastatic].(24) Gigore Alexandrescu, Poezii i proz, Chiinu, 1998, Litera.

(25) http://en.wikipedia.org/wiki/Pathos; accesat n decembrie 2009.

Cuvntul emoie este folosit ca un termen-umbrel pentru toat gama ampl a afectelor, care suport att clasificri multiple i tot mai fine, ct i asocieri uneori neateptate a se vedea rsul-plns al lui Nichita Stnescu -, pentru unele dintre ele neexistnd termeni denominativi n limba curent.

De exemplu, conceptul de numr n matematic are o accepiune clar, iar n ontologie are i zone umbrite, spun Perelman / Olbrechts-Tyteca.

Exemplele au fost extrase din enciclopedia noastr lexical, din pagini care apar pe Internet i din scrieri ale lui Mihai Eminescu. Exemplele din Eminescu au fost excerptate, cu ajutorul programului concordanier, din baza de texte a Institutului de Lingvistic Iorgu Iordan Al. Rosetti. Exemplele nu sunt exhaustive.

Exemplele sunt preluate de pe Internet.

Stau mrturie tablouri ca cele ale lui Theodor Aman, Hora Unirii i Unirea Principatelor (aceasta nfiat

alegoric ca dou femei tinere, mbrcate n port popular, care se cuprind una pe alta), tabloul lui Gheorghe

Tttrescu, 11 februarie 1866, litografia lui Carol Popp de Szathmry, Solemnitatea deschiderii Adunrii ad hoc

din ara Romneasc, pentru a meniona numai cteva dintre reprezentrile vizuale ale momentului. De asemenea,

poezii nchinate actului politic, ca Hora Unirii de Vasile Alecsandri, Unirea Principatelor de Grigore

Alexandrescu, clocotesc de afecte, conform i canonului literar al poeziei partiotice (cf. Romni! Dulce e unirea!

sau n tcutele morminte Bogdan, Mircea se-ntlnir, / i-ntr-o lung-mbriare pe romni i nfrir; /

mprejuru-le stau dese umbre de mrei eroi [...] / Ele astzi zbor n aer, inimile-nflcreaz [...] / Deputai! asupra

voastr ei privirea-i ainteaz; / Fala sau ruinea rii se ateapt de la voi..

ntreaga discuie de aici va fi alimentat de exemple din discursul politic, deoarece una dintre caracteristicile sale este de a utiliza foarte mult att abstraciuni, ct i emoii.

O parte dintre exemple au fost extrase din propria enciclopedie lexical, altele - din sumare cutri n pagini din Internet, evitnd ilustrrile vulgare ale acestei metafore conceptuale n discursuri sau comentarii relaxate din mediul virtual.

Nu ntmpltor termenul tehnic pentru realizarea actelor de vorbire este condiii de fericire (felicity conditions).

O parte dintre aceste proprieti (i, ii, iii i v) apar i n modelul de analiz a emoiilor construit de Chr. Plantin.

Termenul de metalimbaj semantic natural (natural semantic metalanguage) a fost introdus de autoarea citat, reprezentnd principalul instrument de lucru pentru captarea implicitului i a indicaiilor procedurale constante i funcionale. Acest metalimbaj gloseaz sensuri pragmatice folosind un numr limitat de universalii lexicale, ca avea, fi, plcut, neplcut, eu, tu, acum, aici, acolo etc.

Argumente falacioase legate de emoie sunt, printre altele, apelul la team, la mil, la dispre, la ridicol.

Probabil c exist un numr mult mai variat de situaii psiholingvistice i discrusive care indic prezena unei diferene sau a unei nearmonizri ntre cele dou zone reprezentaional i emoional ale unei noiuni. Amintim numai cazul, iari extrem de intuitiv, despre care pomenete M. A. Gilbert, n care ataamentul emoional puternic explic de ce cineva poate s apere din rsputeri o poziie care este de nesusinut.

Folosim termenul n accepiunea dat de P. Charraudeau (2005).

Rodica Palade, ntr-un interviu cu Traian Bsescu din 2005, publicat n Revista 22, i pune direct aceast problem preedintelui, ntmplarea avnd un rol catalizator n cronologia ntregului eveniment.

Preedintele comisiei a fost Vladimir Tismneanu, iar membrii comisiei au fost urmtorii: Sorin Alexandrescu, Mihnea Berindei, Constantin Ticu Dumitrescu, Radu Filipescu, Virgil Ierunca, Sorin Ilieiu, Gail Kligman, Monica Lovinescu, Nicolae Manolescu, Marius Oprea, H.-R. Patapievici, Drago Petrescu, Andrei Pippidi, Romulus Rusan, Levente Salat, Stelian Tnase, Cristian Vasile, Alexandru Zub. n afar de acetia, au mai colaborat un numr de experi i de persoane care au ajutat la redactare. Raportul final este publicat sub form de volum, Comisia prezidenial pentru analiza dictaturii comuniste din Romnia: raport final, un an mai trziu, la Editura Humanitas.

n pres s-a vorbit de o premeditat instrumentare a reaciilor anarhice de ctre PRM, cel mai probabil. n sala Parlamentului au aprut multe persoane necunoscute, care s-au integrat imediat n scenele de dezordine, avnd recuzita necesar. ndemnul strigat la un moment dat de CVT, Brbaii s vin aici!, poate fi interpretat ambivalent, deci i ca o instigare la scandal adresat complicilor, nu numai ca o lozinc n vltoarea momentului politic desfurat la scen deschis (cf. Surse: 14). Nu cunosc s se fi relatat n pres despre vreo revendicare a acestei contramanifestri de ctre vreun partid politic, tot aa cum nu s-a fcut nicio anchet a acestui moment, deoarece, fiind tacit acceptat de preedintele Senatului, acesta nelund nicio atitudine, scena anarhic s-a nscris n legalitatea momentului respectiv.

Insulte ca Boule!, Limbricule! aceasta adresat lui Horia Roman Patapievici (cf. Surse: 14), Gedesiti nenorocii!, Derbedei!, obolanii!, Fir-ai ai dracului de golani!, Securitilor!, s-a strigat i Miliia!; probabil ironic, CVT, adresndu-se slii i fcnd referire la regele Mihai, jignete cu remarca Ne-a adus trupele sovietice n ar! (cf. Surse:15), Andrei Pleu i Horia Roman Patapievici sunt ameninai c vor fi aruncai din loja unde i aveau locurile, ceea ce l-a fcut pe ultimul s cear ajutor forelor de ordine din sal. Toate aceste injurii i ameninri sunt nregistrate cu lux de amnunte n presa vremii i apoi frecvent reluate i reamintite n diferite articole, intervenii, discuii, comentarii (electronice), devenind o relatare favorit n spaiul public i privat de comuicare.

Din cauza absenteismului, recomandarea nu a ntrunit voturile necesare (Rusan, Surse: 10). Romulus Rusan arat c respingerea recomandrii nu implic faptul c diferite ri fost comuniste nu pot aplica prevederile Rezoluiei 1841, ceea ce de altfel s-a ntmplat n cazul Romniei prin discursul prezidenial din 18 decembrie 2006 (Surse: 10). Pe de alt parte, Rezoluia Lindbald nu are efecte parctice, din cauz c are doar prevederi opionale pentru statele membre ale Uniunii Europene (Grosescu / Draghia, Surse: 4).

Se viza adoptarea unei rezoluii pe baza Declaraiei de la Praga ct timp nc Cehia deinea preedinia Consiliului Uniunii Europene, adic pn la 30 iunie 2009 (Oiteanu, Surse: 6).

Coaliia a fost format din Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului din Romnia, Asociaia Pro Democraia, Institutul Naional pentru Memoria Exilului Romnesc, Consiliul Naional pentru Studierea Arhivelor Securitii, GDS (Grosescu / Draghia, Surse: 4).

Poziiile grupurilor politice fa de aciunile-lobby pe aceast tem au fost urmtoarele: grupul socialist s-a situat mai degrab mpotriv, Grupul Popular European i ALDE au avut o poziie favorabil. A. Oiteanu, participant direct la aceast lobby, precizeaz ns c cele trei grupuri politice nu i-au prezentat oficial poziia printr-o declaraie. Pe de alt parte, nscrierea n simbolic a momentului politic, prin precizarea c n exact aceeai zi i lun, cu douzeci de ani n urm, s-a desfurat o mas rotund ntre reprezentanii Solidaritii i autoritile comuniste poloneze care a marcat nceputul sfriturilor regimurilor comuniste din Europa ncarc cu potenial pathemic evenimentul (Oiteanu, Surse: 6).

Iat cteva: Societile care i neglijeaz trecutul nu au viitor., enun din primul paragraf al Declaraiei de la Praga, Adunarea este convins c contientizarea istoriei este una din condiiile ce urmeaz a fi satisfcute pentru evitarea producerii crimelor similare n viitor. nceputul punctului apte al Rezoluiei 1481/Rezoluia Lindbald (Surse: 8, 17). Nu este ntmpltor nici c aceast prezumpie apare invocat n Raportul final, n preambulul legii slovace pentru nfiinarea Institutului Memoriei Naionale (Rusan, Surse: 10), i n diferite articole de pres i interviuri cu persoane angajate n discursul public pe aceast tem (cf. Palade, Rusan, Tismneanu, Zub, Surse: 5; 9; 10; 13).

Citm din discursul peredintelui Traian Bsescu: Tot ce vreau este s cldim viitorul democraiei n Romnia i identitatea naional pe teren curat. (subl. n.). (Bsescu, Surse: 19).

Argumentele ad personam clamate de CVT sunt o bun ilustrare.

Alin Teodorescu este membru n Partidul Social Democrat, actualmente condus de Mircea Geoan.

George Schplin este europarlamentar maghiar.

Citat din Ana Blandiana, pus ca motto pe primul tom al Analelor Sighet. (Zub, Surse: 13).

Fl. urcanu (Surse: 2) arat c teza persistenei stalinismului i n perioada anilor 1965-1989 se poate verifica prin foamete, prin amplificarea sistemului pile, cunotine i relaii.

Sintagma nu apare pentru prima dat n discursul din 18 decembrie 2006, ci a fost lansat de opinia public din Romnia i preluat de preedinte.Aceast circulaie a cuvintelor arat traseele parcurse de forele politice de la acea dat: opinia societii civile care atrage de partea ei preedintele vs. un grup al crui lider este CVT.

Folosim termenul de corectitudine politic n accepiunea sa socio-stilistic.

A se vedea atitudinea lui Nicolae Vcroiu, de exemplu, n cadrul edinei camerelor reunite ale Parlamentului din 18 decembrie 2006, absenteismul n ziua n care ar fi trebuit votat Recomandarea Lindbald.

Se poate vorbi de purificare n sens fizic i comportamental, ca fiind curarea de ce este murdar, impur i neagreat de divinitate i, n sens spiritual,ca fiind purificarea sufletului i a contiinei, ultima form aprnd n Grecia mai trziu, prin ritul lui Apollo de la Delphi (Chevalier).

Pentru a face o afirmaie mai tare dect aceasta ar fi nevoie de date cantitative referitoare la distribuia n timp i la frecvena unor cuvinte-cheie, cum ar fi curare, epurare, vindecare, splare .a.

Eufemismele din limba de lemn comunist au fost extrase din dicionarul lui Aurel Sasu.

Forma carnavalesc a actului perturbator i sentimetul ruinii reflectat n discursul public merit n sine o abordare special.

PAGE 15


Recommended