+ All Categories
Home > Documents > Eminescu, Posteminescu

Eminescu, Posteminescu

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: mirela-salcianu
View: 266 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 23

Transcript
  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    1/23

    MINISTERUL EDUCAIEI, CERCETRII, TINERETULUI I SPORTULUI

    UNIVERSITATEA LUCIAN BLAGA SIBIU

    FACULTATEA DE LITERE I ARTE

    IPOSTAZE ALE METAFOREI APEI N CREAIA POETIC

    EMINESCIANI POSTEMINESCIAN

    REZUMATUL TEZEI DE DOCTORAT

    Coordonatortiinific:

    Prof. univ. Dr. D.H.C. VICTOR V. GRECU

    Doctorand:

    ANA MUNTEANU

    SIBIU

    2011

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    2/23

    Cuprinsul tezei de doctorat

    1.La obrie, la izvor

    2. n universul poeziei

    3. Vocile apei3.1. Apa primordial3.2. Apele morii3.3. Alte ape: ap curgtoare vs ap stttoare

    4. Apa eminescian4.1. nceputul. Matricea originar. Geneza perpetu4.2. Apa matern. Apa feminin4.3. Apa vie. Apa amar4.4. Visul apelor adnce. Mormntul din ap. Visarea gheii

    4.5. Via. Soart. Venicie4.6. A oglindi. A memora4.7. Apa violent. Materia destructiv4.8. Glasul apei4.9. Semne poetice strns legate de elementul acvatic4.10. Valori expresive

    4.10.1. Epitetul4.10.2. Personificarea4.10.3. Comparaia4.10.4. Metafora

    5. Apa epigonilor eminescieni6. Apa n poezia romneasc la sfritul secolului XIX i nceputul secolului XX

    6.1. Soarele i apa6.2. Am fost proroc, izvor de ap vie6.3. Simbolitii6.4. Materia plngnd

    7. Taina cu pinteni de-argint

    8. Concluzii

    BibliografieAnexe: Lexemele cmpului semantic al apei, ordonate alfabetic

    a. n lirica lui Mihai Eminescub. n lirica lui Al. Vlahuc. n lirica lui George Cobucd. n lirica lui Octavian Gogae. n lirica lui George Bacoviaf. n lirica lui Lucian Blaga

    2

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    3/23

    IPOSTAZE ALE METAFOREI APEI N CREAIA POETICEMINESCIANI POSTEMINESCIAN

    Lucrarea noastr se dorete o ncercare de interpretare de ansamblu a lumiicomplexe, bogat n sensuri, ntemeiat de poezia eminescian i sporit de lirica

    cobucian, gogian, minulescian, bacovian, atingnd, cu poezia blagian, adncimi

    impresionante. Calea urmat n aceast lucrarea a fost cea a analizei universului i

    limbajului poetic, implicnd n aceast analiz achiziiile istoriei i criticii literare,

    stilisticii i poeticii, metaforologiei i hermeneuticii, fenomenologiei i ontologiei.

    Multitudinea orizonturilor de interpretare, furnizate de att de diferite tipuri de lectur,

    a variatelor opere lirice cercetate, a meninut demersul nostru ntr-un spaiu eterogen.

    ns prezena obsesiv1 a imaginilor poetice construite n jurul nucleului ap d

    consisten acestui spaiu, imaginile acvatice fiind indispensabile n constituirea

    sensurilor poetice, alctuind o parte important a matricei stilistice a creatorilor

    romni.

    Din perspectiva poeticii elementelor, n literatura romn, a fost abordat

    poezia lui Eminescu, att n secolul trecut, de Elena Tacciu, n Eminescu. Poezia

    elementelor, ct i n secolul XXI, n anul 2007, de ctre un grup de importani

    cercettori de la Iai, coordonai de Dumitru Irimia, n Dicionarul limbajului poetic

    eminescian. Semne i sensuri poetice. Vol II: Elemente primordiale. i lirica altor

    poei a cunoscut abordri similare, fie n articole i studii mai restrnse: Ioan Holban,

    Apa i focul, n Ateneu, an XVIII, nr. 3 (147), septembrie 1981, V. Fanache, Taina

    marilor ape, n Eseuri despre vrstele poeziei, n 1990, Romul Munteanu, O

    interpretare bachelardian a poeziei lui George Bacovia, n Permanene ale poezieiromneti, n 1996, fie n opere complexe: Ion Caraion, Sfritul continuu, n 1979.

    Ceea ce aduce nou exegeza noastr este stabilirea unui sistem de relaii ale

    semnificaiilor metaforei apei, care ne-a apropiat de textul poetic i ne-a permis

    intrarea n profunzimea sa. Am cutat i interpretat modul n care s-au constituit i au

    1V. Charles Mauron,De la metaforele obsedante la mitul personal, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2001, p. 194

    Acest ultim cuvnt [obsesiv] este luat n cazul de fa cu un sens care nu e nici pur statistic, nici patologic: dendat ce un element ideo-afectiv capt o calitate de intruziune i de obsesie pur nelinititore, putem bnuiintervenia factorilor incontieni.

    3

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    4/23

    relaionat nivelele semantice i stilistice n desfurarea ntemeietoare a limbajului

    poetic.

    Lucrarea noastr, un pod de lemn care mal vrea de mal n veci s lege (Pod

    peste Mure, Lucian Blaga), a plecat urechea la ceea ce a cntat Apa despre toi itoate cte au trecut de-a lungul i de-a latul drumului poetic. Contribuia noastr,

    sperm, va contura mai bine unitatea fundamental a spiritului poetic i, mai exact, va

    surprinde reveria sa n articulaiile ei, precum i modul de structurare a viziunii n

    formulare.

    De la Eminescu la Blaga, poeii din literatura romn au fost fascinai de

    universul acvatic, imaginaia material fiindu-le subjugat, parial sau total, de visul

    universului hidric. Operele lor cuprind att simple referiri la ap, ct i imagini

    acvatice originale. De cele mai multe ori, de la metafora izvorului, apa fiind vzut ca

    expresie fluid a nceputului i a creaiei, pn la metafora mrii, simbol cosmic al

    maternitii, poeii au traversat spaiul revelator alctuind adevrate lumi metaforice.

    Ilustrat de metaforele nucleare generatoare de lumi, aceast creaie de universuri este

    substana liricii n esena ei, n experiena plenitudinii limbajului2.

    Am studiat, n versurile poeilor romni, de la Eminescu la Blaga, metafora

    apei, nu doar figura de stil, ci, aa cum au neles-o Gaston Bachelard, G. Clinescu i

    Lucian Blaga (ca s numim doar civa dintre cei mai importani teoreticieni), un

    principiu al creaiei poetice. Apa metafor a nceputului, a creaiei, a vieii i a

    morii, a iubirii i a feminitii, a purificrii i a dizolvrii, a cunoaterii i a tainei,

    for de transcendere a limitelor, semn al unor prefaceri interioare al cror mecanism

    acioneaz implacabil, ciclic face parte din complexul incontient numit matrice

    stilistic, punndu-i amprenta pe creaia poetic a celor mai muli artiti romni (nereferim la perioada studiat n aceast lucrare), n special a marilor creatori de poezie.

    Apa este una dintre materiile fundamentale ale imaginarului poetic, prezent n

    imaginarul eminescian, cobucian, gogian, minulescian, bacovian i blagian, dnd

    natere, de fiecare dat, unei explozii de imagini, transformnd limba n limbaj poetic.

    2 Doina Constantinescu, Limbaj i poezie n orizonturile coeriene, n Cercetri de limbi literatur, tomXXXI, Oradea, Editura Imprimeriei de vest, 2000, p. 15-23.

    4

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    5/23

    Versul blagian La obrie, la izvor, titlul argumentului lucrrii noastre,

    trimite spre nelegerea rolului primordial pe care lirica eminescian l-a avut la

    construirea spaiului poetic romnesc: toi urmaii lui Eminescu sunt eminescieni i

    nimeni nu scap de ecourile unei mari poezii care l-a precedat3

    scria G. Clinescu nsecolul trecut. Astfel, n capitolul Apa eminescian, am cercetat ipostazele stilistice

    ale metaforei apei ncepnd cu lirica (antume i postume) primului poet modern.

    Modelnd ntr-o manier original forma poetic, lirica eminescian fascineaz prin

    vraja incantorie i adncimea semantic4. Transparena, caracteristic elementului

    acvatic, este, afirm Ileana Oancea, forma de manifestare a profunzimii unui cogito

    poetic, iar mreia artei poetului rezid n reuita lui de a provoca forma clar s

    semnifice multiplu, de a o face, altfel spus, s nu nghee sensul n structuri

    monovalente5.

    Eminescu este primul poet romn care exprim esenele din subcontientul

    universului su artistic i prin complexitatea stilului simbolic abordat.Apa, ipostaziat

    divers, este doar unul dintre elementele operei eminesciene, dar este o pies de

    rezisten a spaiului liricii sale, expresia unei stri de contiin de care lum act

    printr-un limbaj cu coloratur afectiv. Totodat, imaginile poetice i simbolurile

    create pe baza acestei stihii depesc dimensiunile unei poetici a apei, nspre

    amplitudinea unei ontologii poetice, implicnd toate coordonatele ei definitorii6. De

    fapt, prin limbajul poetic, avnd o funcie ontologic, apa, element primordial, trece

    din condiia de arhetip n cea de mit i / sau de simboluri i de metafore.

    Legnarea cosmic a apei a fcut s izvorasc n lirica romneasc un univers

    sensibil modelat de gndirea simbolic a contientului i subcontientului unui mare

    artist. ngduind intrarea n universul su pe ci multiple, poezia eminescian a hrnit(i nc mai hrnete) cu seva sa imaginarul poeilor romni, asigurndu-le substanele

    de baz. n acest fel, imaginarul liricii romneti posteminesciene este realizat i pe

    baza apei, noiune fundamental, cu o sfer deosebit de larg, care reflect Fiina.

    3 George Clinescu,Istoria literaturii romne de la origini pn n prezent, Bucureti, Editura Minerva, 1982, p.558.4 Ileana Oancea,Poezie i semioz, Timioara, Editura Marineasa, 1999, p. 149.5

    Ibidem, p. 150.6 Lucia Cifor,Ap, n Dumitru Irimia (coordonator),Dicionarul limbajului poetic eminescian. Semne i sensuripoetice. Vol II: Elemente primordiale, Iai, Editura Universitii Al. I. Cuza, 2007, p. 29.

    5

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    6/23

    Dintre marile imagini7 le-am studiat pe cele hrnite de ap, n calitate de categorie

    aprioric a percepiei i imaginaiei, nelegnd totui c acest element nu este dect o

    parte a ntregului care este Firea, iar manifestrile lui: prul, izvorul, rul, lacul,

    marea, oceanuletc. sunt limbajul Firii, semnele din Cartea lumii descifrate i maiapoi ncifrate n Cartea poetului8.

    n lumea poetic studiat am ncercat s descoperim obsesia, nu ideea. Jean-

    Pierre Richard considera ideea mai puin important dect obsesia, iar teoria []

    secund n raport cu visul [pentru c] adevrul unui poet se afl mai curnd n poemele

    sale dect n discursurile lui asupra poeziei9. Ceea ce l frmnt nencetat pe creator,

    elementul stabil, recognoscibil n proteismul reveriei lui, va fi cutat i surprins.

    I-am citit pe M. Eminescu, Al. Vlahu, G. Cobuc, O. Goga, I. Minulescu, G.

    Bacovia i L. Blaga din perspectiva profunzimii, urmrind sensurile pe care le capt

    imaginaia material structurat n jurul imaginilorapei n lirica lor, dei contientizm

    diferena existent la nivelul valorii estetice a operelor acestor poei. Desigur, nu

    putem ignora nuanele de comunicare sau evoluia sensurilor dobndite de metafora

    apei ntr-un anumit context istoric, cultural i spiritual. Dac lirica eminescian este

    marcat de ideile filozofice ale lui Kant, Hegel, Schopenhauer, evoluia spiritual a lui

    Blaga sau a lui Bacovia a avut alte repere filozofice sau / i estetice: expresionismul

    german, existenialismul, simbolismul francez, avangardismul european. Proiecia sau

    reflectarea n liric a acestor convingeri filozofice sau estetice a convertit i sensurile

    metaforei. Apoi, identitatea stilistic a autorilor mai este generat i de poetica

    asumat.

    Ne-am propus s descoperim o anumit rdcin a ontologiei imaginilor

    poetice, am vizualizat o parte a imaginaiei culturale comune poeilor romni studiain aceast lucrare i ceea ce este dincolo de aceast imaginaie, o parte din spaiul

    poeziei romneti post-eminesciene cu elementul su, apa. Izvorul care nete din

    opera eminescian se oprete n marea blagian, care este ntr-o etern cutare a

    surselor. Cutarea unui principiu elementar i orientarea spre esenial leag apa de

    7 Eugen Todoran,Eminescu sau geneza gndirii poetice, n Seciuni literare, Timioara, Editura Facla, 1973, p.

    16 17.8 Dumitru Irimia (coordonator), op. cit., p. 6 7.9 Jean-Pierre Richard,Poezie i profunzime, Bucureti, Editura Univers, 1974, p. 27.

    6

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    7/23

    lirica celor doi poei, n fond, att de diferii. Cultul apei, dac ne este ngduit s

    mpingem att de departe ipoteza noastr, sugereaz nostalgia arhetipalului, fntna cu

    ap vie din care cel puin M. Eminescu i Lucian Blaga au sorbit pentru a-i nvigora

    expresia, sprgnd tiparele.Dar depistarea semnelor poetice care revin, obsesiv, uneori, tlmcindu-ne,

    nou, cititorilor, impulsurile venite din adnc, din profunzime, nseamn aflarea

    universului intim, specific autorului. Ni se pare actual punctul de vedere stilistico-

    hermeneutic spitzerian: Motivul i cuvntul merg paralel: din cuvintele preferate de

    ctre un poet pot fi deduse motivele sale preferate i viceversa10.

    Deoarece lexemele folosite n mod constant de un autor ne pot dezvlui

    universul verbal autonom al acelui scriitor, am apelat i la metoda statistic, dei am

    neles limitele ei i am ncercat s nu abuzm. Am aflat c termenii care particip la

    conturarea semnificaiilor metaforei apei n spaiul poetic de la M. Eminescu la L.

    Blaga aparin unor clase morfologice variate: substantive ap, mare, val, und, izvor,

    lac, ru, lacrim, ploaie, fntn, picur , verbe a ploua, a plnge, a curge, a (se)

    scurge, a picura, adjective ud, umed , fiind folosii att cu sensul propriu, ct i cu

    sensul figurat. De multe ori, dup cum a reieit din analiza textelor poetice, semnele

    lingvistice, anterior enumerate, s-au metamorfozat n semne poetice. Am fcut, ns,

    referin la anexele n care se afl semnele poetice subsumate elementului acvatic doar

    atunci cnd era necesar s ntrim afirmaiile-ipotez formulate pe baza valorificrii

    textelor poetice. Am urmat, cu alte cuvinte, linia trasat de P. Guiraud care, contient

    de limitele metodei statistice, i-a afirmat utilitatea nemijlocit pe care o are n

    cercetare, poemul fiind un limbaj i o art11.

    Am recitit poeziile scrise de epigonii eminescieni i de cei care au fostinfluenai, mai mult sau mai puin profund, de lirica eminescian, pentru a ntregi

    imaginea spaiului de la Mihai Eminescu la Lucian Blaga, pentru a urmri ecourile

    imaginilor acvatice, preluarea, dezvoltarea sau pierderea simbolismului / simbolului

    apei. Dincolo de toate deosebirile de formul poetici estetici de formaie cultural

    10 Apud Simion Mioc,nsemne mitice i mesianism n poezia lui Goga, n Structuri literare, Timioara, Editura

    Facla, 1981, p. 26.11 P. Guiraud,Problmes et mthodes de la statistique linguistique, Paris, Presses Universitaires de France, 1960apud Felicia Giurgiu,Motive i structuri poetice, Timioara, Editura Facla, 1980, p. 78.

    7

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    8/23

    i marii poei de dup rzboi au o tradiie comun din care nu poate lipsi Eminescu,

    marele copac, din care toi ne tragem12, dup cum va scrie Lucian Blaga. n poezia

    eminesciani, mai apoi, la G. Cobuc, O. Goga, I. Minulescu, G. Bacovia i L. Blaga,

    semnele poetice din cmpul semantic acvatic, grupate n jurul unor nuclee eterne: apaprimordial, apele morii, apa curgtoare, apa stttoare, formeaz reele de imagini

    individualizate i individualizatoare. Apa, surprins n acele ipostaze materiale i

    spirituale care confer unitate i originalitate expresiei artistice, traseaz cel puin o

    coordonat principal a imaginarului poetic din perioada studiat n aceast lucrare.

    i, pentru c, aa cum afirm I. M. Lotman, nici un fel de descriere exterioar

    a procedeelor nu poate fi realizat atta timp ct nu s-a fcut o descriere a fundalului i

    nu s-a stabilit care este corelaia ntre ele13, numai dup ce am zugrvit fondul, ne-am

    oprit asupra notelor difereniale ale poeilor, date de tehnica aparte, de procedeele de

    art uzate, de figurile de stil folosite, urmrind ndeaproape expresia poetic. Originar

    romantic, metafora apei a fost preluat de micul clasicism, de simbolism, de

    expresionism, de modernism, ntr-o structur de nou semnificaie, cu un limbaj

    poetic mprosptat de fiecare dat. Cercetnd i aceste aspecte, foarte importante

    pentru nelegerea sferei poetice, am realizat o investigare ct mai complet a

    metaforei apei n opera liric eminesciani post-eminescian.

    Revalorificarea unor aspecte ale metaforei acvatice, valorificate de M.

    Eminescu n i prin creaia sa, au nnoit i continu s nnoiasc lumea poetic,

    deschiznd noi perspective de semnificare, fie c poart marca viziunii artistice

    specifice lui G. Cobuc, O. Goga, G. Bacovia sau L. Blaga, fie c sunt identificabile la

    simboliti. Imaginaia material a apei formeaz figuri de stil insolite, reflectnd

    artistic universul prin sunete, cuvinte, culori, ce rein atenia i relev expresivitatea idinamica imaginarului liric al poeilor studiai n aceast lucrare. M. Eminescu este

    maestrul folosirii tropilor acvatici intermediari, de exemplu: epitetul, metafora sau

    comparaia personificatoare, metafora simbolic, metafora i comparaia sinestezice;

    G. Cobuc este stpnul personificrii, inclusiv al epitetelor i comparaiilor

    personificatoare; dintre figurile de stil direct legate de universul acvatic i mai des

    12

    Lucian Blaga,Rspuns la discursul de recepie n Academia Romn al lui Nichifor Crainic, n Gndirea, nr.6, 1941.13 I. M. Lotman,Lecii de poetic structural, Bucureti, 1970, p. 228.

    8

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    9/23

    folosite de Octavian Goga vom meniona epitetul, personificarea i metafora;

    elementul acvatic simbolist, ntrupat n mare, ap cald sau rece, primitoare, proaspt

    ori respingtoare, tulbure, furtuni, valuri mari, talazuri rzvrtite (n largul

    trecutului, Constantin Cantilli),ploi toreniale,fntniiplnset, este nsoit de epiteteornante, devenite repede cliee, dar i de epitete rare, epitete contrastive, epitete

    pleonastice; dintre tipurile metaforelor acvatice, preponderente n paginile poeziei

    simboliste sunt cele verbale i cele nominale, dintre care metaforele genitivale i, mai

    ales, metaforele exprimate printr-un atribut substantival prepoziional; dei figuraia

    stilistic bacovian este srac, folosirea refrenului i repetarea n finalul poeziei a

    unui vers confer discursului liric circularitate i individualitate, reflectnd visarea

    continu a apei, ingrat element primordial i obsesiv creaie a imaginaiei materiale;

    odat cu L. Blaga, trecerea n revist a nivelului stilistic revine, dar pe o treapt

    superioar, ca o spiral, la bogia tropilor acvatici intermediari, metafora acvatic, de

    orice fel, din oricare clasificare, fiind ns dominant n lirica poetului din Lancrm.

    Capitolele principale ale lucrrii noastre au o structur similar, mulndu-se pe

    planul complex expus anterior. Concentrat, iat etapele parcurse: conturarea

    cmpurilor semantice dezvoltate n baza termenilor acvatici, identificarea sensurilor

    generate de semnele poetice hidrice, interpretarea prin analiza stilistico-poetic a unor

    versuri, strofe, poeme, nelegnd metafora ca principiu i nu ca figur de stil. n

    ultima parte a fiecrui capitol am studiat tehnica aparte a fiecrui poet, figurile de stil

    folosite, urmrind ndeaproape construcia poetic, expresivitatea imaginilor acvatice.

    Ipoteza lucrrii a fost argumentat i susinut de textele poetice alese i de

    analizele statistice interpretate creator, stabilind relaii de netgduit ntre semnificat i

    semnificant. Datorit mulimii imaginilor avnd drept nucleu elementul ap, cantitiii calitii semnelor poetice din cmpul semantic al acestuia, complexitii i varietii

    semnificaiilor lor, universul poetic al poeilor romni studiai se bazeaz pe valul

    strlucirii nlcrimate a materiei care-i plnge etern taina. Sub formele uneori

    contradictorii, importante pentru individualizare i unicitate, am descoperit un punct

    din care se observ armonia unei imagini coerente i precise. Am surprins unitatea,

    mai precis, o unitate a diversitilor modurilor de manifestare: metafora apei.

    9

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    10/23

    n toate manifestrile sale, de ap curgtoare: izvor, pru, ru, fluviu sau de

    ap stttoare: iezer, balt, lac, mare, de ap slbatic14:ploaia, valul, unda sau de

    ap civil15: fntna, havuzul, de ap mare: ocean, mare sau de ap abia

    perceptibil:strop, picur, pictur, de ap n stare lichid: lacrimi ori n stare solid:zpad, ghea, apa este o metafor important, cu ajutorul creia putem nelege mai

    bine relaia stabilit ntre eul poetic i universul su, ntre fiina umani Fire.

    Nu am vrut s exagerm sau s simplificm procesele complexe care se

    stabilesc ntre imaginarul poetic, procesualitatea discursului liric i realitatea

    nconjurtoare. Am pornit de la opera poetic a lui M. Eminescu i ne-am oprit la cea a

    lui L. Blaga sprijinindu-ne i pe ideea lui Simion Mioc, conform creia la un mare

    poet metaforele i simbolurile se deschid spre o infrastructur mitic polisemic16.

    Construit ca dezmrginire, universul poetic eminescian, n care i prezena apei

    atest dorina de refacere a vastei uniti originare, se ntlnete, n armonia universal,

    cu lumea poetic blagian, creat ca deschidere repetabil spre absolut, curgnd mereu

    de la obrii nspre ntinsele ape din regatul lui Somn.

    14

    George Clinescu, Universul poeziei, Bucureti, Editura Minerva, 1971, p. 105.15Ibidem.16 Simion Mioc, Structuri literare, ed. cit., p. 19.

    10

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    11/23

    Bibliografie

    I. Operele autorilor

    1. Alecsandri, V.,Poezii, Bucureti, Editura Albatros, 1973.2. Alexandrescu, Gr., Versurii proz, Bucureti, Editura Tineretului, 1967.3. Anghel, Dimitrie,Poezii, Bucureti, Editura pentru Literatur, 1968.4. Arghezi, Tudor, Testament. Psalmi, Bucureti, Editura Minerva, 1994.5. Bacovia, George, Versuri i proz, Bucureti, Editura Albatros, 1985.6. Blaga, Lucian, Opere, vol.1, 2,Poezii, Bucureti, Editura Minerva, 1974.7. Bolliac, C., Scrieri: vol. 1: Meditaii; Poezii, Bucureti, Editura Minerva, 1983.8. Bolintineanu, D., Opere alese: vol. 1, Poezii, Bucureti, Editura pentru

    Literatur, 1961.

    9. Budai-Deleanu, I., iganiada, Bucureti, Editura de Stat pentru Literatur iArt, 1953.

    10.Cobuc, G., Poezii, vol. I, II, Bucureti, Editura de Stat pentru Literatur iArt, 1958.

    11.Davidescu, N.,Poezii. Teatru. Proz, Bucureti, Editura Minerva, 1977.

    12.Demetrescu, Traian, Scrieri alese, Bucureti, Editura pentru Literatur, 1968.13.Eminescu, M., Opere, vol. I, Poezii tiprite n timpul vieii, Bucureti, Fundaia

    Regal pentru Literaturi Art, 1939.

    14.Idem, Opere, vol. II, Bucureti, Fundaia Regal pentru Literaturi Art, 1943.15.Idem, Opere, vol. III, Bucureti, Fundaia Regal pentru Literatur i Art,

    1944.

    16.Idem, Opere, vol. IV, Bucureti, Editura Academiei Republicii PopulareRomne, 1952.

    17.Idem, Opere alese, vol. I, II, Bucureti, Editura pentru Literatur, 1964.18.Farago, Elena,Poezii, Bucureti, Editura pentru Literaturi Art, 1957.19.Goga, Octavian Opere I, II, Bucureti, Editura pentru Literatur, 1967.20.Heliade Rdulescu, I., Opere: vol. 1: Versuri, Bucureti, Editura Univers

    Enciclopedic, 2002.

    21.Hesiod - Orfeu,Poeme, Bucureti, Editura Minerva, 1987.

    11

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    12/23

    22.Minulescu, Ion, Opere. Poezii, Galai, Editura Porto-Franco, 1995.23.Petic, tefan, Opere, Bucureti, Fundaia pentru Literatur i Art Regele

    Carol II, 1938.

    24.Svescu, Iuliu Cezar, Scrieri, Bucureti, Editura Minerva, 1984.25.Sihleanu, Al.,Armonii intime, Bucureti, Editura Librria Universala Alcalay

    & co, 1871.

    26.Stamatiad, T. Alexandru,Mrgritare negre, ediia a III-a definitiv, Bucureti,Editura Cartea Romneasc, 1934.

    27.Idem,Peisagii sentimentale: poeme, Bucureti, Editura Adevrul s.a., 1935.28.Teodorescu, G. Dem.,Poezii populare romne, Bucureti, Editura Minerva,

    1982.

    29.Vlahu, A.,Poezii, Bucureti, Editura de Stat pentru Literaturi Art, 1956.30.*** Antologia poeziei simboliste romneti, Ediie i prefa de Lidia Bote,

    Bucureti, Editura pentru Literatur, 1968.

    31.*** Poezia simbolist romneasc: antologie, Cuvnt nainte i ediie ngrijitde Marin Beteliu, Craiova, Editura Scrisul Romnesc, 2004.

    32.***Biblia sau Sfnta Scriptur, Bucureti, Editura Institutului Biblic i deMisiune al Bisericii Ortodoxe Romne, 1988.

    33.*** Folclor din Transilvania. Texte alese din colecii inedite, vol. IV,Bucureti, Editura pentru Literatur, 1969.

    34.*** Imnuri vedice, tlmcite n versuri de Ion Larian Postolache, Bucureti,Editura Pentru Literatur Universal, 1969.

    35.http://www.ishwar.com/hinduism/holy_rig_veda/Imnuri vedice Rig Vedatraduse n limba englz de Ralph T.H. Griffith n 1896.

    36.http://ancienthistory.about.com/library/bl/bl_text_hesiod_theogony.htm -Teogonia tradusa n limba engleza de Evelyn-White n 1022 versuri.

    37.http://www.christian-thinktank.com/gilgy05.html - fragmente dinEnuma Elishdin Ancient Near Eastern Texts, Relating to the Old Testament, with

    supplement, James B. Pritchard. PrincetonUP, 1969 (3rd ed) i Creation

    Accounts in the Ancient New East and in the Bible, Richard J. Clifford, Catholic

    Biblical Quarterly Monograph Series, 1994.

    12

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    13/23

    II Bibliografie teoretici critic

    1. Andriescu, Al., Stili limbaj, Iai, Editura Junimea, 1977.2. Anghelescu, Mircea, Scriitorii curente, Bucureti, Editura Eminescu, 1982.3. Arghezi, T.,Mihai Eminescu, 1943, n Scrieri, 27, Bucureti, Editura Minerva,

    1975.

    4. Bachelard, G.,Apai visele, Bucureti, Editura Univers, 1997.5. Idem,Psihanaliza focului, Bucureti, Editura Univers, 1989.6. Idem,Poetica reveriei, Piteti, Editura Paralele 45, 2005.7. Idem,Pmntuli reveriile voinei, Bucureti, Editura Univers, 1998.8. Baltruaitis, Jurgis, Oglinda, Bucureti, Editura Meridiane, 1981.9. Brlea, O., Meterul Manole, n vol. Idei i atitudini. Meterul Manole,

    Bucureti, Editura Eminescu, 1980.

    10.Blaga, Lucian, Rspuns la discursul de recepie n Academia Romn al luiNichifor Crainic, n Gndirea, nr. 6, 1941.

    11.Idem,Elanul insulei, Cluj Napoca, Editura Dacia, 1977.12.Idem, Trilogia culturii, Bucureti, Editura pentru Literatur Universal, 1969.13.Idem,Geneza metaforeii sensul culturii, Bucureti, Editura Humanitas, 1994.14.Bodiu, Andrei, George Cobuc (monografie), Braov, Editura Aula, 2002.15.Boia, Lucian, Pentru o istorie a imaginarului, Bucureti, Editura Humanitas,

    2000.

    16.Bojin, Al., Procedee stilistice n poezia lui George Cobuc, n Limb iliteratur, XI, 1966.

    17.Idem, Studii de stil i limb literar, Bucureti, Editura Didactic iPedagogic, 1968.

    18.Boldea, Iulian,Poezia clasici romantic De la Dosoftei la Octavian Goga,Braov, Editura AULA, 2002.

    19.Borcil, Mircea, Despre lexicul poeziei lui Lucian Blaga, n Studii de limbliterari filologie, vol. II, Bucureti, Editura Academiei RSR, 1972.

    20.Bote, Lidia, Simbolismul romnesc, Bucureti, Editura pentru Literatur, 1966.13

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    14/23

    21.Idem, Prefa la Antologia poeziei simboliste romneti, Bucureti, Editurapentru Literatur, 1968.

    22.Braga, Corin, 10 studii de arhetipologie, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2007.23.Bulgr, Gheorghe,Despre sensurile lui adnc n poezia lui Eminescu, nLimba

    romn, VII (1958), 6, p. 51-58.

    24.Idem,Despre limba poetic a lui Octavian Goga, n Studii de stilistici limbliterar, Bucureti, Editura Didactici Pedagogic, 1971.

    25.Idem,Momentul Eminescu n evoluia limbii romne literare, Bucureti, EdituraMinerva, 1971.

    26.Burgos, Jean, Pentru o poetic a imaginarului, Bucureti, Editura Univers,1988.

    27.Caracostea, Dumitru,Arta cuvntului la Eminescu, Iai, Editura Junimea, 1980.28.Caraion, Ion, Sfritul continuu, Bucureti, Editura Cartea Romneasc, 1979.29.Caraman, Petru, Pmnti ap. Contribuie etnologic la studiul simbolicei

    eminesciene, Bucureti, Editura Elion, 2000.

    30.Cazimir, tefan, Stelele cardinale. Eseu despre Eminescu, Bucureti, EdituraEminescu, 1975.

    31.Clinescu, G., Universul poeziei, Bucureti, Editura Minerva, 1971.32.Idem,Istoria literaturii romne de la origini pn n prezent, Bucureti, Editura

    Minerva, 1982.

    33.Idem, Opera lui Mihai Eminescu, Bucureti, Editura Minerva, 1985.34.Crtrescu, Mircea, Visul chimeric, Bucureti, Editura Litera, 1992.35.Chivu, Gh.,Metafora n opera scriitorilor romantici romni, nLimba romn,

    XXIII, 3, 1973, p. 217-239.36.Cifor, Lucia, Mihai Eminescu prin cteva cuvinte cheie, Iai, Editura FIDES,

    2000.

    37.Cioculescu, erban, Streinu, Vl., Vianu, T.,Istoria literaturii romne moderne,Bucureti, 1944.

    38.Cioculescu, erban, Aspecte literare contemporane. 1932-1947, Bucureti,Editura Minerva, 1972.

    14

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    15/23

    39.Ciopraga, Constantin, Literatura romn ntre 1900 i 1918, Iai, EdituraJunimea, 1970.

    40.Idem, Introducere n opera lui Dimitrie Anghel, Bucureti, Editura Minerva,1983.

    41.Idem, Poezia lui Eminescu. Arhetipuri i metafore fundamentale, Iai, EdituraJunimea, 1990.

    42.Idem, Personalitatea literaturii romne, Iai, Editura Institutului European,1997.

    43.Constantinescu, Doina,Limbaj i poezie n orizonturile coeriene, n Cercetride limbi literatur, tom XXXI, Oradea, Editura Imprimeriei de vest, 2000, p.

    15 -23.

    44.Constantinescu, Pompiliu, Poei romni moderni, Bucureti, Editura Minerva,1974.

    45.Cornea, Paul, (coordonator), Structuri tematice i retorico-stilistice nromantismul romnesc. 1830-1870, Bucureti, Editura Academiei R.S.R., 1972.

    46.Coteanu, Ion, Stilistica funcional a limbii romne, II, Bucureti, EdituraAcademiei R.S.R., 1985.

    47.Idem, Dintre sute de catarge sau poemul simetriilor simbolice, n Analize detexte poetice. Antologie, Bucureti, Editura Academiei R.S.R., 1986.

    48.Crciun, Gheorghe (coordonator),Istoria didactic a literaturii romne, Braov/ Oradea, Editura Magister, 1997.

    49.Davidescu,N., Aspecte i direcii literare, Bucureti, Editura Minerva, 1975.50.Dnciulescu, Sina, Poetica minulescian, Craiova, Editura Scrisul Romnesc,

    1986.51.Del Conte, Rosa, Eminescu sau despre absolut, Cluj-Napoca, Editura Dacia,

    2003.

    52.Diaconescu, Paula,Epitetul n poezia romn modern(I), n Studii i cercetrilingvistice, XXIII, 1972, nr. 2, p. 135-146,

    53.Idem,Epitetul n poezia romn modern(II), n Studii i cercetri lingvistice,XXIII, 1972, nr. 3, p. 247-270.

    15

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    16/23

    54.Dimitriu, Daniel, Introducere n opera lui Ion Minulescu, Bucureti, EdituraMinerva, 1984.

    55.Dolinescu, Margareta,Parnasianismul, Bucureti, Editura Univers, 1979.56.Dorcescu, Eugen, Metafora poetic, Bucureti, Editura Cartea romneasc,

    1975.

    57.Drgulescu, Radu, Studii de stilistici limb literar, Sibiu, Editura AlmaMater, 2002.

    58.Idem, Limbaj i poezie n opera lui George Cobuc, Sibiu, Editura UniversitiiLucian Blaga, 2004.

    59.Idem, George Cobuc: mitopoetica, Cluj-Napoca, Casa Crii de tiin, 2005.60.Duda, Gabriela, Metafora n poezia simbolist, Bucureti, Editura Eminescu,

    2002.

    61.Dufrenne, M.,Poeticul, Bucureti, Editura Univers, 1971.62.Dumitrescu, I., Metafora mrii n poezia lui Eminescu, Bucureti, Editura

    Minerva, 1972.

    63.Durand, G., Aventurile imaginii. Imaginaia simbolic. Imaginarul, Bucureti,Editura Nemira, 1999.

    64.Idem, Structurile antropologice ale imaginarului, Bucureti, Editura Univers,2000.

    65.Eliade, M.,Aspecte ale mitului, Bucureti, Editura Univers, 1978.66.Idem, Tratat de istorie a religiilor, Bucureti, Editura Humanitas, 1992.67.Idem,Imaginii simboluri, Bucureti, Editura Humanitas, 1994.68.Eminescu, M., Fragmentarium, (ediie Magdalena D. Vatamaniuc), Bucureti,

    Editura tiinifici Enciclopedic, 1981.69.Emoto, Masaru, The Hidden Messages in Water, New York, Editura Beyond

    Words Publishing, 2004.

    70.Fanache, V., Taina marilor ape, n Eseuri despre vrstele poeziei, Bucureti,Editura Cartea Romneasc, 1990.

    71.Idem,Bacovia.Ruptura de utopia romantic, Cluj, Editura Dacia, 1994.72.Foar, erban, Afiniti selective, Bucureti, Editura Cartea Romneasc,

    1980.

    16

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    17/23

    73.Fontanier, Pierre,Figurile limbajului, Bucureti, Editura Univers, 1977.74.Friedrich, Hugo, Structura liricii moderne, Bucureti, Editura pentru Literatura

    Universal, 1969.

    75.Fundoianu, B.,Imaginii cri, Bucureti, Editura Minerva, 1980.76.Galdi, L., Introducere n stilistica literar a limbii romne, Bucureti, Editura

    Minerva, 1976.

    77.Gan, G., Melancolia lui Eminescu, Bucureti, Editura Fundaiei CulturaleRomne, 2002.

    78.Giurgiu, Felicia, Motive i structuri poetice, Timioara, Editura Facla, 1980.79.Goci, Aureliu, Geneza i structura poeziei romneti n secolul XX, Bucureti,

    Editura 100+1 GRAMAR, 2001.

    80.Goga, Mircea, Lexicul i structura stilului n poezia lui Octavian Goga,Bucureti, Editura Minerva, 1989.

    81.Grecu, Victor, V., Din lirica popular a fntnii, n Studii i comunicri deetnologie, 2000, tom XIV, p. 19-28.

    82.Idem, Cercetri de limbi literatur, Oradea, Editura Imprimeriei de Vest,2000.

    83.Grigurcu, Gh., De la Mihai Eminescu la Nicolae Labi, Bucureti, EdituraMinerva, 1989.

    84.Guan, Ilie, Octavian Goga Argumentul operei, Partea I, Bucureti, EdituraMinerva, 1987.

    85.Holban, Ioan, Apa i focul, n Ateneu, an XVIII, nr. 3 (147), septembrie 1981,p. 13.

    86.Horodinc, Georgeta, D. Anghel, portret n evantai, Bucureti, Editura CarteaRomneasc, 1972.

    87.Iliescu, Adriana, Poezia simbolist romneasc, Bucureti, Editura Minerva,1985.

    88.Irimia, D.,Limbajul poetic eminescian, Iai, Editura Junimea, 1979.89.Indrie Alexandra, Corola de minuni a lumii, Timioara, Editura Facla, 1975.90.Idem,Alternative bacoviene, Bucureti, Editura Minerva, 1984.

    17

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    18/23

    91.Indrie, Elena, Dimensiuni ale poeziei romne moderne, Bucureti, EdituraMinerva, 1989.

    92.Kernbach, Victor, Miturile eseniale, Bucureti, Editura tiinific iEnciclopedic, 1978.

    93.Kun, A., N.,Legendelei miturile Greciei antice, Bucureti, Editura Orizonturi,f.a.

    94.Lefter, Ion Bogdan, Bacovia un model al tranziiei, Piteti, Editura Paralela45, 2001.

    95.Levin, S., The Semantics of Metaphor, Baltimore and London, The JohnsHopkins University Press, 1979.

    96.Livad, Melania, Iniiere n poezia lui Lucian Blaga, Bucureti, Editura CarteaRomneasc, 1974.

    97.Lotman, I. M.,Lecii de poetic structural, Bucureti, 1970.98.Lovinescu, Eugen, Istoria literaturii romne contemporane, I, Bucureti,

    Editura Minerva, 1973.

    99.Lungu-Clivinschi, Maria,Eminescu parnasian? n Studii eminescologice, X,Cluj-Napoca, Editura Clusium, 2008.

    100. Magheru, Paul, Spaiul stilistic, Reia, Editura Modus P. H., 1998.101. Manca, Mihaela,Limbajul artistic romnesc. Sec. al XIX-lea, Bucureti,

    Editura tiinifici Enciclopedic, 1983.

    102. Idem,Limbajul artistic romnesc n secolul XX (1900-1950), Bucureti,Editura tiinific, 1991.

    103. Manolescu, Nicolae, Istoria critic a literaturii romne. 5 secole deliteratur, Piteti, Editura Paralela 45, 2008.

    104. Manu, Emil, Sinteze folclorice n poezia lui Octavian Goga, n volumulIzvoare folclorice i creaie original, sub ngrijirea tiinific a dr. Ovidiu

    Papadima, Bucureti, Editura Academiei RSR, 1970.

    105. Idem, Ion Minulescu i contiina simbolismului romnesc, Bucureti,Editura Minerva, 1981.

    106. Marcus, Solomon, Poetica matematic, Bucureti, Editura AcademieiRSR, 1970.

    18

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    19/23

    107. Mauron, Charles, De la metaforele obsedante la mitul personal, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2001.

    108. Mnuc, Dan, Metafora n poezie i proz, n Ateneu, VI, 1969, nr. 4, p.2 3.

    109. Idem,Propriui figurat n metafor, n Cronica, IV, 1969, nr. 21, p. 7.110. Melian, Al., Traian Demetrescu, Craiova, Editura Scrisul Romnesc,

    1983.

    111. Micu, Dumitru, Modernismul romnesc, I De la Macedonski la Bacovia,Bucureti, Editura Minerva, 1984.

    112. Mihilescu, C., D., Perspective eminesciene, Bucureti, Editura CarteaRomneasc, 1982.

    113. Mioc, Simion, Structuri literare, Timioara, Editura Facla, 1981.114. Molcu, Zina, Simbolismul european, I-II, Bucureti, Editura Albatros,

    1983.

    115. Munteanu, Romul,Permanene ale poeziei romneti, Bucureti, EdituraCasa Editorial Odeon, 1996.

    116. Munteanu, tefan, Stil i expresivitate poetic, Bucureti, Edituratiinific, 1970.

    117. Negoiescu, I.,Poezia lui Eminescu, Bucureti, Editura pentru Literatur,1968.

    118. Idem,Istoria literaturii romne, Bucureti, Editura Minerva, 1991.119. Nicolescu, Vasile, Despre lirica mrii, prefa la Din lirica mrii.

    Antologie, Bucureti, Editura pentru Literatur, 1964.

    120. Oancea, Ileana, Semiostilistica, Timioara, Editura Excelsior, 1998.121. Idem,Poeziei semioz, Timioara, Editura Marineasa, 1999.122. Pamfile, Tudor,Mitologie romneasc, Bucureti, Editura ALL, 1997.123. Panaitescu, Val. (coordonator), Direcii n critica i poetica francez

    contemporan, Iai, Editura Junimea, 1983.

    124. Panaitescu, Val. (coordonator), Terminologie poetici retoric, Iai,Editura Universitii Al. I. Cuza, 1994.

    125. Pan, Saa, Sadismul adevrului, Bucureti, Editura Unu, 1936.

    19

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    20/23

    126. Pandrea, Petre, G. Bacovia: Poezii, n Adevrul literari artistic, XIII,seria a II-a, nr. 69, 29 aprilie 1934, p. 7.

    127. Papastate, C. D., Traian Demetrescu, Bucureti, Editura pentruLiteratur, 1967.

    128. Idem,Elena Farago, Craiova, Editura Scrisul Romnesc, 1975.129. Papu, Edgar, Poezia lui Eminescu, Bucureti, Editura Minerva, 1971.130. Parpal, Emilia, Metafora simbolic, nLimba romn, XLIV, 1995, nr.

    9-12, p. 521-528.

    131. Petic, tefan,Arta naional, n Scrieri, II, Bucureti, Editura Minerva,1974.

    132. Petrescu, Em., Ioana,Eminescu. Modele cosmologice i viziune poetic,Bucureti, Editura Minerva, 1978.

    133. Idem, Eminescu i mutaiile poeziei romneti, Bucureti, EdituraViitorul romnesc, 1998.

    134. Petroveanu, Mihail, George Bacovia, Bucureti, Editura pentruLiteratur, 1969.

    135. Pleu, Andrei,Pitoresci melancolie, Bucureti, Editura Univers, 1980.136. Pop, Ion, Lucian Blaga Universul liric, Bucureti, Editura Cartea

    Romneasc, 1981.

    137. Idem, Avangarda n literatura romn, Bucureti, Editura Minerva,1990.

    138. Popa, Mircea, Postfa, n Octavian Goga, Poezii, Bucureti, EdituraMinerva, 1979, p. 201 220.

    139. Rpeanu, Valeriu, Un poet novator: Ion Minulescu, Studiu introductiv laIon Minulescu, Opere. Poezii, Galai, Editura Porto-Franco, 1995, p. V XXV.

    140. Richard, Jean-Pierre, Poezie i profunzime, Bucureti, Editura Univers,1974.

    141. Ricoeur, Paul,Metafora vie, Bucureti, Editura Univers, 1984.142. Ruti, Doina, Postfa la Dicionar de simboluri din opera lui Mircea

    Eliade, Bucureti, Editura Coresi, 1997.

    20

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    21/23

    143. Scarlat, Mircea, Istoria poeziei romneti, II, Bucureti, EdituraMinerva, 1984.

    144. Idem,Bacovia. Nuanri, Bucureti, Editura Cartea Romneasc, 1987.145. Seche, Luiza,Lexicul artistic eminescian n lumin statistic, Bucureti,

    Editura Academiei RSR, 1974.

    146. Solomon, Lcrmioara, Poetica elementelor n lirica lui Lucian Blaga,Iai, Editura Institutul European, 2008.

    147. Sorohan, Elvira, Mituri i simboluri n poezia lui Goga, n Revista deistoriei teorie literar, tom 27, nr. 3, Bucureti, 1978, p. 429 438.

    148. Streinu, Vladimir, Octavian Goga, nLuceafrul, 2 aprilie, 1966.149. Idem,Pagini de critic literar, III, Bucureti, Editura Minerva, 1974.150. Idem,Eminescu. Arghezi, Bucureti, Editura Eminescu, 1976.151. ora, Mariana, Cunoatere poetici mit n opera lui Lucian Blaga,

    Bucureti, Editura Minerva, 1970.

    152. uluiu, Octav, Introducere n poezia lui George Cobuc, Bucureti,Editura Minerva, 1970.

    153. Tacciu, Elena, Trei poei preeminescieni: Cezar Bolliac, Ioan Catina,Alexandru Sihleanu, Bucureti, Editura Minerva, 1978.

    154. Idem, Eminescu. Poezia elementelor, Bucureti, Editura CarteaRomneasc, 1979.

    155. Idem,Romantismul romnesc vol. II, Bucureti, Editura Minerva, 1985,vol. III, Bucureti, Editura Minerva, 1987.

    156. Todoran, E.,Eminescu sau geneza gndirii poetice, n Seciuni literare,Timioara, Editura Facla, 1973.

    157. Tohneanu, G. I., Culoarei simbol, n Scrisul bnean, nr. 3, 1958.158. Idem, Studii de stilistic eminescian, Bucureti, Editura tiinific,

    1965.

    159. Idem, Expresia artistic eminescian, Timioara, Editura Facla, 1975.160. Idem, Convergena procedeelor artistice n poemul eminescian Din

    valurile vremii... (1966), n Eminescu III. Textul eminescian: analize

    [interpretat de...], Bucureti, Editura Eminescu, 1990.

    21

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    22/23

    161. Tomaevski, Boris, Teoria literaturii. Poetica, Bucureti, EdituraUnivers, 1973.

    162. Tomu, Mircea, Cincisprezece poei, Bucureti, Editura pentruLiteratur, 1968.

    163. Trandafir, C.,Introducere n opera lui tefan Petic, Bucureti, EdituraMinerva, 1984.

    164. Valea, L., Cobuc. n cutarea universului liric, Bucureti, EdituraAlbatros, 1980.

    165. Vrgolici, T.,Dimitrie Anghel, Bucureti, Editura Tineretului,1966.166. Vianu, T., Statistica lexicali o problem a vocabularului eminescian,

    nLimba romn, an. VIII, 1959, nr. 3, p. 25 33.

    167. Idem,Despre stili art literar, Bucureti, Editura Tineretului, 1965.168. Idem, Studii de stilistic, Bucureti, Editura Didactic i Pedagogic,

    1968.

    169. Idem, Scriitori romni, III, Bucureti, Editura Minerva, 1971.170. Idem, A. Vlahu, prefa la A. Vlahu, Versuri i proz, Bucureti,

    Editura Eminescu, 1986.

    171. Idem, Prefaa autorului la ediia I (1932) la Arta prozatorilor romni,Bucureti, Editura Minerva, 1988.

    172. Idem, Arta prozatorilor romni, Bucureti, Editura Minerva, 1988.173. Vlduescu, Gh.,Filozofia n Grecia antic, Bucureti, Editura Albatros,

    1984.

    174. Idem, Thales din Milet, Bucureti, Editura Paideia, 2001.175. Zafiu, Rodica, Poezia simbolist romneasc, Bucureti, Editura

    Humanitas, 1996.

    176. Zamfir, Mihai, Retorica poeziei romantice romneti, n Paul Cornea(coordonator), Structuri tematice i retorico-stilistice n romantismul romnesc.

    1830-1870, Bucureti, Editura Academiei RSR, 1972.

    177. Zumthor, Paul, ncercare de poetic medieval, Bucureti, EdituraUnivers, 1983.

    22

  • 7/29/2019 Eminescu, Posteminescu

    23/23

    III. Dicionare

    1. Biedermann, Hans, Dicionar de simboluri, vol. 1, vol. 2, Bucureti, EdituraSaeculum I. O., 2002.

    2. Chevalier, J., Gheerbrant, A., Dicionar de simboluri: mituri, vise, obiceiuri,gesturi, forme, figuri, culori, numere: vol.1 A-D, Bucureti, Editura Artemis,

    1993.

    3. Idem, Dicionar de simboluri: mituri, vise, obiceiuri, gesturi, forme, figuri,culori, numere: vol. 2 E O , Bucureti, Editura Artemis, 1995.

    4. Idem, Dicionar de simboluri: mituri, vise, obiceiuri, gesturi, forme, figuri,culori, numere: vol. 3 P Z, Bucureti, Editura Artemis, 1995.

    5. Chiimia, I. C., Al. Dima (coord.), Dicionar cronologic. Literatura romn,Bucureti, Editura tiinifici Enciclopedic, 1979.

    6. Drgoi, Gabriela, Faifer, F., Mnuc, D., Teodorescu, Al., Volvovici, L., Zstroiu, R.(coordonatori), Dicionarul literaturii romne de la origini pn la 1900, Bucureti,

    Editura Academiei R.S.R., 1979.

    7. Dumitru Irimia (coordonator),Dicionarul limbajului poetic eminescian. Semnei sensuri poetice. Vol II: Elemente primordiale, Iai, Editura Universitii Al.

    I. Cuza, 2007.

    8. Evseev, Ivan,Dicionar de simboluri i arhetipuri culturale, Timioara, EdituraAMARCORD, 1994.

    9. Idem, Dicionar de magie, demonologie i mitologie romneasc, Timioara,Editura AMARCORD, 1997.

    10.Ruti, Doina,Dicionar de teme i simboluri din literatura romn, Bucureti,Editura Univers Enciclopedic, 2002.

    11.***Dicionarul limbii poetice a lui Eminescu, sub redacia acad. Tudor Vianu,Bucureti, Editura Academiei Republicii Socialiste Romnia, 1968.


Recommended