+ All Categories
Home > Documents > Emil Cioran II Recunoaste Genialitatea Lui PetreTutea

Emil Cioran II Recunoaste Genialitatea Lui PetreTutea

Date post: 06-Nov-2015
Category:
Upload: gabigeorge1
View: 246 times
Download: 10 times
Share this document with a friend
Description:
Emil Cioran ii recunoaste genialitatea lui PetreTutea
22
11 January 2015 INEDIT. Emil Cioran îi recunoaşte genialitatea lui Petre Ţuţea într-o serie de scrisori către acesta descoperite în Arhiva CNSAS http://www.napocanews.ro/2015/01/descoperire-exceptionala-in-arhivele-cnsas-emil- cioran-ii-recunoaste-geniul-lui-petre-tutea-intr-o-serie-de-scrisori-publicate-in- exclusivitate.html În mai multe scrisori trimise de Emil Cioran lui Petre Ţuţea, confiscate şi păstrate de Securitate în dosarul filosofului creştin-ortodox răsplătit cu 13 ani de detenţie, “scepticul de serviciu al unei lumi în
Transcript

11 January 2015INEDIT. Emil Cioran i recunoate genialitatea lui Petre uea ntr-o serie de scrisori ctre acesta descoperite n Arhiva CNSAShttp://www.napocanews.ro/2015/01/descoperire-exceptionala-in-arhivele-cnsas-emil-cioran-ii-recunoaste-geniul-lui-petre-tutea-intr-o-serie-de-scrisori-publicate-in-exclusivitate.html

n mai multe scrisori trimise de Emil Cioran lui Petre uea, confiscate i pstrate de Securitate n dosarul filosofului cretin-ortodox rspltit cu 13 ani de detenie, scepticul de serviciu al unei lumi n declin i recunoate, nc de la finele anilor 30, genialitatea marelui su prieten. Materialele au fost obinute din dosarele CNSAS de ctre cercettorul Eleodorus Enchescu, prieten al Mnstirii Petru Vod, pe site-ul creia acesta a publicat deja o parte din documentele istorice de mai jos, oferite cu generozitate i portalului MRTURISTORII, mpreun cu alte dou scrisori, cu totul inedite.Drag Petre uea,Tu i nc doi-trei oameni facei parte din categoria acelora la cari m gndesc cu voia i fr voia mea n fiecare zi. Mircea Zapraan i-ar putea vorbi de frequenta ta prezen n ndoelile noastre de veghe sau de beie. Prietenia m leag de lume, mai mult dect instinctele laolalt. Ea singur salveaz un principiu spiritual n ordinea vizibil.Am fost foarte flatat de rndurile ce mi le-ai trimis referitor la acele fragmente de tineree. Tu tii c eu nu sunt scriitor romn i c nu-mi prea place s scriu cri. Mai bucuros stau de vorb, ca s conserv, nc o dat, nimicnicia adevrurilor. Din tot ce am fcut pn acum, iubesc numai ceia ce a disprut fr urm, vreau s spun cteva tristei n nopi, cteva grandomanii i gelozii pe fiine invizibile. Numai n dispreul fa de D-zeu mam simit bine i la mine acas. A vrea s fiu om politic numai ca s-mi pot verifica zilnic i efectiv scrba de oameni. Aa cum concepi tu politica, defineti parec visul meu secret. Un amestec de Platon, de Hegel i de nihiliti rui, iat ce e viziunea ta, care-mi d fioruri unice. Nu te gndeti c ai mpotriva ta pe toi protii acestui pmnt, adevrate capete ncoronate?Compar lumea modern cu o pia din Atena sau Roma antic, pentru a-i da seama de mediocritatea noastr. Astzi scrisul fiind unicul mijloc de lansare, orice om muncitor urt i netalentat se poate ridica n bun voe. Regret timpurile n cari adevrurile ultime se spuneau pe la rspntii i n cari tu ai fost un pontifex maximum al gndirii.Te mbrieaz E. CioranPS: i scriu dintr-un sat din judeul Arad (Ineu). 25 Iulie 1936

*Drag Petre uea,Fotografia aceia n care cineva ne-ar putea crede nite petiionari dezamgii sau nite profei demeni, rtcii n zoologia rumneasc mi-a fcut sensibil alturarea noastr n blestemul aceleiai soarte. Suntem menii amndoi s protestm n aceast nfundtur a lumii i s meninem, prin suferin, insomnia spiritului. Nu c n alt col al spaiului am putea fi fericii cci n-am descoperi pe D-zeu niceri, dar am ti peste tot ce e moartea -, ci faptul c aici mi pare gloria inutil i imposibil m umple de o amrciune inexistent i ininteligibil aiurea. Suntem att de singuri, nct nu mai putem colabora dect cu D-zeu. Este unicul meu gnd i unica mea scpare. Tu cred cai observat demult: nu exist nimeni. Asta m consoleaz i de lipsa de glorie i-mi arat c la urma urmei este indiferent ce eti, din moment ce te afli subt soare.Eu sunt un Diogene care i-a stns lmpaul, ntlnindu-te pe tine. n fine, un om. i prsesc i butoiul, ca s te mbriez.Emil CioranSibiu, 29 Iulie 1937

*Paris, 25 Nov. 1937Drag Petric,Cred c puini oameni au avut ansa s li se mediteze destinul n adierile crepusculare ale Veneiei. Nu m ndoesc ns c mam ridicat prin nelegere la pateticul existenii tale, n acel ora de fericiri melancolice. Era o dup-amiaz de Noembrie, aerial i profund, cnd am avut revelaia rosturilor tale n lume, a apariiei unice i de ce na spune-o? a imensei tale singurti. tiu prea bine c nu-i este plcut s-i fac cel mai mare compliment care se poate aduce unui om: singurtatea lui absolut, dar, drag Petric, dac te-ar nelege oamenii ar mai avea vreun rost prietenia noastr?Sunt poate singurul care a priceput dimensiunea shakespeare-an a fiinii tale, precum mi place s cred c eti singurul care ai ptruns incurabilul trecerii mele printre dobitoace. i scriu din oraul n care toate ndoelile sunt permise, i care adaug umbrelor mele un parfum de cangren. Sunt fericit c pot s stau aici singur, nenchipuit de singur, i c sunt departe de Balcanii n care numai tu justifici apariia soarelui.Cu vechea dragoste, a lui E. Cioran13, rue du Sommerard, Htel Marignan, Paris Ve

*Drag Petric,i-a fi scris mai de mult, dar fusesem informat c eti plecat n propagand pentru o cauz pierdut, dei nu prea vd care ar fi cea ctigat. Prerea mea este c indiferena constitue singura soluie pentru un spirit infinit superior frmntrii inutile de acolo i am condamnat totdeauna generozitatea ta, insuficiena de narcisism la un om pe care introspecia l poate dispensa oricnd de lume. De ce-i sleieti talentele pe un teatru de periferie i-i risipeti avnturile geniale subt un cer fr infinit? Cumpr-i un om sau dac vrei mai muli, cari s-i asculte chinurile spiritului; cci altfel, oamenii nu-i vor ierta niciodat de a le fi spus gratuit totul. Universul este un sabbat de burghezi, nnebunii de propria lor mediocritate, iar legile lui le-a fixat D-zeu ntrun consiliu de bcani.De cte ori citesc cte un lucru inteligent m gndesc la tine, iar claritatea ta vizionar, accentul patetic al nelegerii tale, mi trezesc imaginea unui secol al XVIII-lea meditnd Apocalipsul. De cnd sunt n Frana am nceput s iubesc acest secol, pe care nu-l putem dispreui fr s evacum inteligena din istorie. Mi-am adus aminte cu plcere de vremea cnd la Berlin, tu mpreun cu Sorin [Pavel] fceai elogiul magnific al iluminismului i eu privindu-l ca pe-o aberaie. Nu tiu de ce, dar parec de atunci am mbtrnit toi i ne-am compromis; avem prea multe atitudini n urma noastr i fiecare an, apropiindu-ne de moarte, adaug un plus de singurtate raporturilor noastre.Romnia este tot att de insignifiant la Paris, ca i la Berlin, cu diferena c acolo eram dort unten i aici la-bas.Cu toat dragostea,E. CioranParis, 19 Ian. 193813, rue du Sommerard, Htel Marignan, Paris Ve

*20 Febr. 1938Drag uea,Pentru un om care a fost ct de puin infectat de romantism german, de muzic i de metafizic, Frana apare ca un farmec superficial de anecdot. O ar care trete prin formule vide, dar care punnd graie n tot, nu te exaspereaz niciodat. Am o senzaie de libertate infinit de cte ori m gndesc c nam ce nva de la francezi. Spiritul ncepe unde sfrete nelinitea lor. Cine admir Frana fr o nuan de dipre este un naiv ridicul. Nu este mai puin adevrat c de cte ori m leg de ea sau mi primplu un surs ironic, inteligena protesteaz n mine nsumi i o apr cu ncpnare. Cci Frana este pseudonimul inteligenii. Cnd tu spuneai c nelegi prin inteligen ceia ce neleg francezii, ai anticipat o experien pe care o fac zilnic. Aici prostia cade subt penalitate i nu m ndoesc c reclamnd un prost l expui unei percheziii imediate. Imbecili ci vrei, chiar prea muli, dar nici un prost. O servitoare l are pe La Rochefoucauld n snge i un bcan dac-i descopere vreo iluzie, te dispreuiete. Spengler a scris cartea lui pentru Frana i te rog s-i nchipui cu ce voluptate savurez amurgul unei mari culturi, degradarea vitalitii unui popor, panica lucid a unei societi. O ar fr tineri, fr ambiii i fr prejudeci. De nar exista primejdia din afar, orice cetean francez ar declara public c Frana nu mai are nimic de fcut. E drept c a fcut tot i c plmnii ei mai respir doar prin orgoliu, dar aceasta nu ndulcete o soart ireparabil. O Romnie legionar n civa ani de zile ar putea vorbi cu Frana fr nici un ton diplomatic, cci nimic nu provoac aici complexe de inferioritate mai mari ca fenomenele de afirmare instinctiv. Frana nare ce s opun forei n afar de paradox. La acesta apeleaz ea n toate eecurile de politic extern i intern. ntrebarea ta stranie, dac tot francezii sunt la putere, poate mai curnd dect credem se va degrada ntro eviden. Frana este un tot ce tinde s devin nimic, Romnia un nimic ce tinde Dar, vai! am uitat c Pitpalac [Carol al II-lea] i d un curs funebru i ridicul.Te mbrieaz E. Cioran. 13, rue du Sommerard, H[otel] Marignan, Paris Ve

*Menton, 6 Ianuarie 1939Drag Petric,Nu tiu dac te-ai mbolnvit vreodat de primvar de mare, de ntinderi. Este cazul meu. Dar pe cnd eu a trebuit s vin s le vd, tu le descoperi probabil n vocile luntrice. i astfel ntre noi se interpune infinitul, care i ngduie independena de natur. Tu eti un Socrate oceanic. Al tu E.C.

*Menton, Vinerea Patimilor, 1939Drag Petric,Am scobort din nou pe Coasta de Azur, printre aceti englezi, obosii de bogie i dezabuzai de imperiu, pentru a-mi consola vidul n preajma lor i a-mi acorda plictiselile unor strluciri ce le admir din vanitate. Condiia mea de valah decadent nu mai e suportabil dect n falsa somptuozitate a milionarilor, i a mrii. A purta o contiin de apus de imperiu ntrun popor nbuit de gestaie!Tu eti un biat de pop care batjocorete pe Hegel i eu un altul care-i iritat de trivialitatea nltoare a lui Beethoven.Neamul acela i salveaz apocaliptica lui absen prin oboselile noastre i ale prietenilor notri, pe care-i putem numra pe nite degete ciuntite.mi pare ru c nu sufr de halucinaii ca s njgheb o conversaie cu vocile mrii, spre a uita pe oameni i femeile lor. Destinul meu de ex-amorezat ntro lume de piri zadarnice i repetate m apropie mai mult ca niciodat de prostia elementelor, de clarele non-rspunsuri ale naturii.Tu-mi scriai din Budapestea de plceri de ran nstrit. Eu nu cunosc dect desgusturile nenstririi n lume.Cu vechea i cu marea dragoste a lui E.C.

*Vichy Poste Restante, 24 Martie 1941Drag Petric,A fi vrut s-i scriu n rusete, dar nu tiu nici mcar calificativele: divin i geniu, prin cari obinuesc eu s-mi ncep rvaele ctre tine. Te-am invidiat i te-am njurat c i-ai prelungit peste bunul sim concubinajul cu Stalin i mai lsat singur n spaiul valah. Tu eti cel mai norocos dintre noi: i refaci geografic etapele spirituale. Pe vremea cnd te-am cunoscut Moscova era o surs liric a temperamentului tu. Doar Napoleon i Rilke o mai iubiser att!Absena ta a ratat trecerea mea prin Romnia. Au fost acolo lucruri pe cari numai noi le-am fi putut comenta, n contradicii absurde i superbe, n avnturi i n amrciuni, ca estei ai neanselor autohtone i parazii shakespeareni ai rosturilor nemplinite. nc o dat mam convins c pe acolo numai viaa privat are un sens, c n afar de pi i de muere totul euiaz, chiar i idealul. Nou nu ne-a rmas dect s ne punem simurile la btaie, s ne ncurajm glandele ca nite farsori ptimai i apoi s ne necm ntro vast ciorb de burt ca protest mpotriva lumii valorilor.Eu sunt pe aici, pe unde totul a fost. Asta m consoleaz. Cci nepetrecndu-se nimic, mi vd de treab. i-aduci aminte de acea ntrebare pe care mi-o puneai prin 1938 la sfritul unei scrisori: Pe acolo tot francezii sunt la putere? Lebensdrang-ul [instinctul vital] e totui realitatea fundamental. Pe chestia asta cred c nu mai eti raionalist.Am avut plcerea s cunosc o admiratoare de-a ta: pe zdravna i subtila Marinchen. Ea este o excepie la teribila ta definiie a romnilor. Inutil s-i spun c n-am discutat dect despre tine, despre faptul c suntem contemporani La Berlin l-am vzut pe Sorin [Pavel]. A ajuns la limita luciditii. Nu cred s existe un om care s se nele mai puin ca el. E un neant cruia vitalitatea i refuz absolutul sau sinuciderea. A mers mult prea departe pentru a fi un ratat. Singurul dintre noi care trete n Grenzsituation [situaie limit, de grani]. Pe latura aceasta noi suntem nite balici [boboci].Te mbrieaz E.C.Spune-i te rog salutri Marietei i informeaz-m despre soarta lui Haig [Acterian]. Mult afeciune lui Georgel [Demetrescu, fost director n Ministerul Economiei Naionale] i prietenilor notri.

*DECLARAIE A LUI PETRE UEA N LEGTUR CU EMIL CIORAN:Aceast declaraie a lui Petre uea a fost publicat n Lumea Cretin din numrul 141 al Romniei libere care a aprut Duminic, 10 iunie 1990.n privina mea i-a lui Emil Cioran, nu poate fi vorba de interviu, fiindc n interviu nu se poate medita. De aceea, fac urmtoarea declaraie:n vederea ntlnirii cu dumneavoastr, am fost nelinitit metafizic, n urmtoarele forme:1. M-am gndit la cei trei termeni metodologici ai cercettorului modem: observaia, experimentul i raionamentul. Nelinitea gnoseologic, produs de aceti termeni, a fost determinat de lipsa experimentului pentru c n-am lucrat niciodat ntr-un laborator eu folosind, ca i cei vechi, doar observaia i raionamentul. La care mai pot aduga, n cazul meu, informaia livresc. Dar, absenta inspiraiei, n ceea ce m privete, precum i cutarea zeului, pentru a nelege nelepciunea, la Socrate, ne situeaz pe mine, ca i pe el n poziia de cuttori, care caut neaflnd i tiu netiind adevrul. Aceasta este calea omului, opus cii Domnului (Bossuet), calea omului trebuind s se retrag naintea cii Domnului, care mbrac dou forme: inspiraia favoare divin i revelaia aciune direct a Divinitii (cf. T. Crian, eful seciunii de beatificare de la Vatican, care invoc un teolog ortodox, al crui nume mi scap. Din punctul de vedere al acestui teolog, acceptat i de T. Crian, Biblia este n ntregime inspiraie e la Facerea lui Moise pn la Apocalips, dar nu este toat canonic, adic revelat, Biserica Ortodoxa fiind cea care decide canoanele obligatorii pentru credincioi).Mi-aduc aminte de afirmaia lui Newton care, ntrebat cum a descoperit legea gravitaiei universale, a rspuns: am fost inspirat! Deci inspiraia, nu cderea mrului, l-a dus la aceast lege. De altfel, omul singur se mic n mijlocul fenomenelor lumii exterioare i interioare, care tac legic. Aadar, citirea fenomenelor de omul presupus autonom, este iluzorie. Tot Newton, cnd se ntreab ce este gravitaia, rspunde: Dumnezeu. Afirmaia este consemnat, cred, n lucrarea lui, Principia mathematica naturalis philosophiae.2. O alt form a nelinitii mele metafizice este legat de legenda mea, creia nu am reuit s-i dau coninut adecvat.3. De asemenea, o form de nelinite o datorez supradimensionrii mele, fcut amical de Emil Cioran. M folosesc aici de o afirmaie a lui, n portretul pe care i-l face lui Joseph de Maistre, care l-a ludat att de exagerat pe pap, nct Sanctitatea Sa s-a cutremurat. Fiindc exist, dup Cioran, i asasinat din entuziasm.Eu m mic dogmaic cretin, n orizontul misterului, cum a spus Blaga despre om. n alt context, am afirmat c dogma este un mister revelat (Lalande). Misterul reprezint singura form eliberatoare din nelinitile mrginirii personale, nlnuirii cosmice i comunitare i perspectivei infinitului i a morii. Libertatea trebuie gndit dogmatic, conform nvturii cretine, care este religia libertii. Nu fac un paradox, cit vreme libertatea este trit aici, ritualic, n Biseric, iar dincolo, pentru cei fericii-mntuii, este etern, fiindc, i n biseric i n lumea de dincolo, domnete dogma: Robete-m, Doamne, ca s m simt liber! (Imitatio Christi).n ceea ce l privete pe Cioran, mi permit s-l nfiez n aceti termeni: el se consider sceptic de serviciu al unei lumi n declin i triete n conflict cu Sfntul Pavel i cu Absolutul divin. n reeditarea lucrrii lui Pe culmile disperrii la editura Humanitas se reproduce urmtorul text: Orict m- fi zbtut eu n aceast lume i orict m-a fi separat de ea, distanta dintre mine i ea n-a fcut dect s mi-o fac mai accesibil. Dei nu pot gsi un sens n lume, un sens obiectiv i o finalitate transcendent, care s arate nspre ce evolueaz lumea i la ce ajunge procesul universal, varietatea de forme ale existentei a fost totui n mine un prilej de venice ncntri i tristei. Acest text m duce gndul spre cele dou lumi: lumea vizibil, trectoare, i cea invizibil, etern, ale sfntului Pavel, criticat de Cioran. Invocat n aceast luare de poziie, transcendena definete sensul existentei lui Cioran n Univers. Cu sau fr voia lui. Textul citat m ndreptete s-l vd pe Emil Cioran n amurgul existenei lui, mpcat cu sine, jocul celor dou lumi paulinice ducndu-l la mntuire, sensul existenei lui fiind determinat de absolutul divin, odat cu desprinderea de pesimismul i de nelinitile lumii de aici. Eu cred c marele meu prieten, Emil Cioran, va nltura, mntuitor, i poziia fa de Sfntul Apostol Pavel i neterminata ceart cu Divinitatea, subordonndu-se absolutului divin.Mai am de adugat ceva, n legtur cu Cioran:Nu exist intelectual, care merit acest calificativ, fr s triasc nelinitile metafizice ale lui Cioran, numai c nu orice intelectual adevrat poate practica sinceritatea lui total. De altfel, toat existena omului este un joc dialectic nesfrit. (Folosesc aici termenul, tocit de prea mult utilizare, al dialecticii.) Am o rugminte fa de Cioran: s nu m mai supradimensioneze, pentru c aceast exagerare, venind de la o personalitate ca a lui, mi sdete n suflet, sau intensific n mine sentimentul dureros al nemplinirii. Acest sentiment este fructul dintre eul concret i ideal.Aceast declaraie a fost comunicat lui Gabriel Liiceanu o dat cu dorina expres a lui Petre uea ca ea s-i fie transmis lui Emil Cioran. Ea a fost consemnat de Alexandru Popescu (astzi, 4 iunie 1990, orele 17,00 aa dup cum se specific) i publicat n revista 22, numrul 22 din 15 iunie 1990, cu titlul Sentimentul dureros al nemplinirii.NOT: n volumul ntre Dumnezeu i neamul meu, numele lui Alexandru Popescu este confundat n mod prezumios cu Andrei Pleu, deoarece Popescu semnase n Revista 22 cu iniialele A.P.*I O SCRISOARE A LUI PETRE UEA CTRE EMIL CIORAN:Drag Emil,M gndesc cu plcere la clipa cnd ne-am cunoscut. in s subliniez c apari, pregnant, n contiina mea n mod pur, detaat de timp i spaiu. ncerc s gndesc jocul pe care-l port ntre prietenie i admiraie. Am certitudinea c te-ai mplinit, eu ns nu. M consolez nu cu aceast iluzorie form a nemuririi gloria -, ci cu nemurirea religioas, care puncteaz cimitirele cu cruci.Crucea simbolizeaz anularea distinciei ntre glorioi i nvini. Fr religia cretin omul ar tri nelinitea produs de limitele vieii i de moartea absolut. Ce glorios este cretinismul ce populeaz templele i cimitirele cu nemuritori! Religia cretin asigur fraternitatea ntre glorioi i anonimi i nvini. Fr cretinism, umanitatea ar fi alctuit din bipezi anonimi i glorioi. Ce glorioas e viziunea cretin asupra omului n care nebunii, nempliniii i geniile se ntlnesc, fratern, aici i dincolo!Religia cretin ne permite s vorbim despre oameni fr deosebire. Este i firesc, pentru c, dei fizic se aseamn, metafizic se deosebesc prin destin. De altfel, metafizica, aceast disciplin filosofic fundamental, nu a putut i nu poate nlocui religia. Religia cretin, prin puterea ei nivelatoare, nltur oamenii de prisos; ea nltur dezgustul existenei i spaima morii absolute.Drag Emil, sunt btrn, bolnav i trist. Sunt nelinitit de perspectiva morii. Ce pustie ar fi viaa fr temple, sacerdoi i credincioi! mi pare bine c coala, cu toate disciplinele ei, nu poate nlocui Biserica.P.S. Drag Emile, cred c-i aduci aminte de scrisoarea, trimis acum civa ani, prin care te rugam s-i las camera de lng Cimigiu. Acum, cnd perspectiva morii m preocup mai mult ca altdat, revin cu aceeai rugminte, pentru a avea i tu, cnd te vei fi ntorcnd la Bucureti, un acoperi.3 martie 1991Bucureti, Petre uea via CertitudineaSursa: MRTURISITORII


Recommended