+ All Categories
Home > Documents > Emil Alexandrescu - Literatura Romana in Analize Si Sinteze

Emil Alexandrescu - Literatura Romana in Analize Si Sinteze

Date post: 16-Apr-2015
Category:
Upload: artgb
View: 198 times
Download: 18 times
Share this document with a friend
692
Emil Alexandrescu Literatura română în analize şi sinteze Ediţia a VII-a revăzută şi completată
Transcript

Emil Alexandrescu

Literatura romn n analize i sintezeEdiia a VII-a revzut i completat

Introducere n axiologia literaturii1. Literatura este arta cuvntului. Ea este creaie i valoarea ei este realizat i receptat din perspectiva unui concept de valoare. Totalitatea conceptelor de valoare alctuiesc axiologia ca domeniu al filosofiei. Pentru a interpreta obiectiv o oper literar trebuie s tim s o analizm din perspectiva mai multor concepte de valoare, a unei axiologii a literaturii i a artei n general. De aceea vom expune i vom defini elementele creative, estetice, de specific naional, teologice, filosofice, critice, temporale, atemporale, psihologice i stilistice ale unei axiologii literare. 1.1. Interpretarea din punctul de vedere al creatologiei nseamn a situa opera literar pe unul din cele cinci niveluri ale gndirii creative: expresiv, productiv, inventiv, inovativ, emergent (vezi Erika Landau, Psihologia creativitii). Calitatea actului de creaie literar este ncorporat n textul literar, rolul nostru este doar s o identificm. Criticul care nu-i exprim de la nceput conceptul din perspectiva cruia analizeaz opera literar sau nu-i precizeaz elementele axiologiei literare, curentul literar la care ader se autodiscrediteaz, fiindc fie c aduce o interpretare subiectiv impresionist sau i declin de la nceput competena. De aceea ncepem demersul nostru axiologic prin definirea nivelelor de creativitate literar. 1.2. Nivelul expresiv se caracterizeaz prin utilizarea particular a limbii, prin calitatea limbajului folosit, prin acel timbru unic de care vorbea Garabet Ibrileanu, prin crearea de sensuri noi ale cuvintelor (denumite de unii cercettori cuvinte-modul), prin crearea de grupuri de cuvinte cu un nou neles (sintagme-modul), prin accentele conotative date prin semnele ortografice, prin tehnicile de redactare utilizate de autor, prin modelele de limb literar ce le pune n circulaie, care se impun prin imitaie i de aceea influena marilor scriitori n dezvoltarea limbii este considerabil. Criticul Titu Maiorescu anticipa influena pe care marii scriitori ai secolului al XIX-lea Mihail Eminescu, Ion Creang, Ion Luca Caragiale, Ioan Slavici o vor avea asupra scriitorilor secolului XX. Acest nivel expresiv al gndirii creative poate fi bogat ilustrat cu exemple din literatura popular, literatura religioas, literatura istoriografic, cu exemple din creaia scriitorilor generaiei de la 1848, a scriitorilor clasici sau din creaia scriitorilor secolului XX. Le vom remarca la fiecare scriitor care are n acest sens o contribuie semnificativ prin figurile de stil (metafore, comparaii, metonimii, epitete, simboluri) au introdus cuvinte noi, au creat cuvinte, au folosit jocul umoristic cu limbajele

3

(I.L. Caragiale, T. Arghezi, Anton Bacalbaa etc.). Modelul l avem la I.L. Caragiale, n Congresul cooperativ romn. Literatura are un rol de modelare a personalitii, a gndirii i exprimrii prin cuvntul convingtor, care ptrunde prin imagini, sentimente, modele, muzicalitate, prin funciile cuvntului, fiindc ne determin s participm la viaa eroilor, s ne exprimm strile de contiin, s ne nsuim modelele. Cuvntul autoritar are doar funcia tranzitiv, pe cnd cuvntul este utilizat n textul literar prin funciile: reflexiv, simbolic, conotativ, referenial, sacr, legic, tainic, de lumin, sfnt. Aceste funcii dau o valoare contient sau una greu de sesizat cuvntului i expresivitii textului. 1.3. Nivelul productiv al gndirii creative ncorporat n textul literar poate fi identificat prin persoane-eroi determinate de un anumit timp i spaiu, adic cronotopi, reprezentnd categorii sociale sau eroi model pentru diferitele curente literare. Putem situa pe acest plan eroi ca: Dan (V. Alecsandri, Dan, cpitan de plai), tefan cel Mare (V. Alecsandri, Dumbrava Roie), Tudor oimaru (M. Sadoveanu, Neamul oimretilor), Jupn Dumitrache, Zia, Ric Venturiano (I.L. Caragiale, O noapte furtunoas), Ilie Moromete, Nil, Paraschiv, Achim (M. Preda, Moromeii). Ca exemple de construcii epice de nivel productiv pot fi menionate: Enigma Otiliei de G. Clinescu; ntunecare de Cezar Petrescu; Concert din muzic de Bach de Hortensia Papadat Bengescu; Ochii Maicii Domnului, Lina, Cimitirul Buna Vestire de Tudor Arghezi; Papucii lui Mahmud, Doctorul Taifun, De la noi la Cladova de Gala Galaction; Neamul oimretilor, Zodia Cancerului, Venea o moar pe Siret de Mihail Sadoveanu; Ciuleandra, Adam i Eva de Liviu Rebreanu. n aceast sfer a actului de creaie la nivel productiv se situeaz i volumele de versuri: Doine i Lcrmioare, Legende, Ostaii notri de Vasile Alecsandri; Legende istorice, Florile Bosforului de Dimitrie Bolintineanu; Flori de mucigai, Cuvinte potrivite, Cntare omului de Tudor Arghezi; precum i o serie de piese de teatru ca: Npasta, Dale carnavalului de I.L. Caragiale, Patima roie de M. Sorbul. 1.4. Nivelul inventiv are mai multe trsturi caracteristice: realizarea de prototipuri umane, crearea de noi tehnici de roman, folosirea sau crearea de specii literare, folosirea conceptelor filosofice sau teologice n realizarea eroilor, n metafore, n structura narativ. Astfel, n comedia O scrisoare pierdut de I.L. Caragiale eroul Zaharia Trahanache este construit pe conceptul de putere. Ca deintor al puterii, el trebuie s o apere i nu-l intereseaz adevrul din scrisoare. Tot astfel, personaje ca Mara din romanul Mara de Ioan Slavici, Costache Giurgiuveanu din romanul Enigma 4

Otiliei de George Clinescu, construite pe patima avariiei, devin prototipuri. Tot la nivel de prototipuri trebuiesc considerai eroii lui Mihail Sadoveanu din Hanul Ancuei, Emirul din Noapte de decembrie de Alexandru Macedonski, Ladima din Patul lui Procust de Camil Petrescu; Nic din Amintiri din copilrie de Ion Creang. Tehnicile de roman inventive ca tehnica de reflectoare sau de dedublare a eului utilizat de Camil Petrescu n Ultima noapte de dragoste, ntia noapte de rzboi sau tehnica de voci ideologice din Patul lui Procust, tehnica algoritmic folosit de Liviu Rebreanu n romanul Ion sau tehnica introducerii funciei de lumin a cuvntului n romanul Pdurea spnzurailor sunt semnificative n sensul ilustrrii nivelului inventiv. Trebuie s mai precizm felul n care Alexandru Odobescu aduce n Pseudo-Kynegheticos eseul ca specie literar, felul n care Geo Bogza realizeaz n Cartea Oltului primul reportaj eseu, iar Ion Creang prin Povestea lui Harap Alb aduce basmul cult, ca modele de specii noi ca trstur a nivelului inventiv de creativitate. Utilizarea de concepte filosofice ca fortuna labilis, panta rhei, homo mensura, carpe diem, de ctre Mihail Eminescu, Lucian Blaga, Ion Barbu, Nichita Stnescu sunt semne de marc pentru acest nivel de gndire creativ. 1.5. Nivelul inovativ se caracterizeaz printr-o gndire creatoare la nivel de principii, ceea ce d eroilor caracterul de arhetipuri. Cnd Mihail Eminescu n poemul Luceafrul o compar pe fata de mprat cu luna i cu Sfnta Fecioar (Cum e Fecioara ntre sfini / i luna ntre stele) el aeaz n interiorul eroinei principiul feminin kore kosmou. Cnd Liviu Rebreanu n romanul Ion ne aduce prototipul ranul dar n scena cnd Ion srut pmntul (Geea) vzut ca o fecioar el devine mirele arhetipul construit pe principiul masculin. La fel George Cobuc n Nunta Zamfirei d eroinei valoarea de arhetip iar nunta este unirea principiului masculin cu principiul feminin, adic o mprejurare arhetipal. La fel avem la Ion Barbu aceast proiecie arhetipal n Riga Crypto i lapona Enigel. Acest nivel este sugerat de Lucian Blaga n Mirabila smn, Eu nu strivesc corola de minuni a lumii. Valoarea de nivel inovativ o gsim i n poeziile populare ca Mioria (nunta arhetipal a pstorului arhetip), Legenda Mnstirii Argeului (realizarea actului arhetipal de construire a Bisericii sufletului, reconstruirea lui Adam arhetipul pe principiul pmntul), Soarele i luna (nunta principiului masculin cu cel feminin). 1.6. Nivelul emergent arat o nelegere legic a universului. Eroi sunt construii pe o lege, devin actani, adic ei fac actul arhetipal poruncit de o lege, de o voin divin, este structurat pe un ideologem, are mai multe ipostaze, reprezint o dimensiune a contiinei. 5

Vom urmri aceste trsturi n poemul Luceafrul de Mihail Eminescu unde actantul Hyperion este construit pe ideologemul luce ca o exprimare a funciei de lumin a cuvntului (S-i dau cuvntul meu dinti, adic Fiat lux). Este necesar o aprofundare a problemei actantului i de aceea suntem nevoii s facem mai multe precizri, referiri i exemple, fiindc actantul este un model de gndire emergent, ceea ce nu neleg cercettorii n semiotic, fiindc nu l-au neles pe Mihail Bahtin. a) Actantul este structurat pe o lege ca Hyperion din poemul Luceafrul de Mihail Eminescu aa cum el nsui o spune (Primind o alt lege); ca Agami Dandanache din comedia O scrisoare pierdut de I.L. Caragiale realizat pe legea adaptrii la mediu preluat de autor din biologie; ca tefan cel Mare i Sfnt din romanul Fraii Jderi de Mihail Sadoveanu; ca Apostol Bologa din Pdurea spnzurailor de Liviu Rebreanu construii pe legea cretin. b) Actantul nu face voia proprie ci o voin din afara lui, el realizeaz doar actul. De aceea Hyperion face voia Demiurgului, a Creatorului, a lui Dumnezeu, ca i Apostol Bologa care este dus de lumina interioar, ca i tefan cel Mare i Sfnt, care n Apus de soare de Barbu tefnescu Delavrancea spune c a fcut voia Moldovei. Paradoxul este c Agami Dandanache spune c nu este dect un instrument n mna celor care l conduc. c) Actantul este structurat de multe ori pe un ideologem, ca Hyperion din poemul Luceafrul de Mihail Eminescu, care este exprimat prin particula luce sintez a funciei de lumin a cuvntului i o gsim reluat n mai multe cuvinte ca un lait motiv (Luceafrul, strluce, luceti etc.). Ideologemul trebuie neles ca o smn de lumin, ca un germene generator al eroului, al actului de creaie din care se genereaz textul. Acest ideologem este sugerat n Pdurea spnzurailor de Liviu Rebreanu, cnd ptrunde lumina n Apostol Bologa, este sugerat prin simbolul soare ca nucleu al eroului tefan cel Mare i Sfnt din Apus de Soare de Barbu tefnescu Delavrancea sau din romanul Fraii Jderi de Mihail Sadoveanu. d) Actantul reprezint o dimensiune a contiinei. n acest sens Hyperion este sugerat a fi o dimensiune a contiinei universale, de aceea nu poate deveni muritor, aa cum o spune Divinul Creator ntr-o variant din ediia Perpesicius c este din El a treia parte. n acest sens Apostol Bologa ne apare ca un exponent al contiinei cretine n forma ei de lumin ortodox, ca i tefan cel Mare i Sfnt din Apus de Soare de Barbu tefnescu Delavrancea, dar i n romanul Fraii Jderi de Mihail Sadoveanu, unde primete i o dimensiune de reprezentant al contiinei

6

naionale. Miron Iuga din romanul Rscoala de Liviu Rebreanu primete aceast proiecie de actant ca reprezentant al contiinei clasei feudale. e) Actantul poate avea mai multe ipostaze. Astfel Hyperion din poemul Luceafrul de Mihail Eminescu primete ipostazele de astru, lumin, gnd, fulger, nger, demon, Hyperion. tefan cel Mare i Sfnt are n Fraii Jderi ipostazele de domn, printe, diplomat, strateg. Trsturile nivelului emergent le-am tratat astfel n legtur cu problema actantului. Diferena dintre nivelul emergent i cel inovativ ni se pare cel mai bine exprimat prin problema incompatibilitii dintre actantul Hyperion structurat pe o lege i fata de mprat arhetip structurat pe principiul feminin. 2. Valoarea estetic a actului de creaie literar ne apare cel mai bine exprimat prin programele curentelor literare i artistice. ntre valorile creative i cele estetice trebuiesc fcute corelaii, fiindc una este programul estetic i altceva este nivelul de creativitate la care a fost realizat. Eminescu rmne unul din cei mai reprezentativi poei romantici ai lumii, fiindc a realizat prin poemul Luceafrul cea mai nalt exprimare la nivel emergent a programului estetic al romantismului. Dac urmrim etapele de evoluie ale creaiei lui Mihail Eminescu, putem observa c poeziile de nceput: Ce-i doresc eu ie, dulce Romnie, O clrire n zori, La o artist sunt de nivel expresiv. Dup plecarea la studii nivelul de creativitate devine productiv n Epigonii, Mortua est, mprat i proletar, Venere i Madon, Memento mori. n perioada ieean atinge nivelul inventiv prin Clin (File din poveste), Dorina, Revedere, Sonete, Floare albastr. nelegerea mai adnc a lumii l va duce la realizarea de poezii de nivel inovativ: Tat twam asi, Scrisoarea I, Scrisoarea III, nviere, Rsai asupra mea, pentru ca n Luceafrul s ating nivelul emergent. Eroul se nal la cer, are un Dialog cu Dumnezeu, schimb apte ipostaze, este actant, este structurat pe o lege, contempl eterna creaie a lumi din lumin, folosete funcia de lumin a cuvntului, este excepional i triete n ipostaze excepionale, depind toate poemele romantice ale lumii realizate de Byron, Victor Hugo, Puchin, Lermontov, Lenau etc. Cnd Hyperion i cere Bunului Printe al Vieii s-i schimbe condiia de nemuritor cu o or de iubire avem punctul cel mai nalt al unei axiologii romantice unde afectul este valoarea, dar n acelai timp avem i o axiologie de specific naional prin evaziunea n basm, n vis, n natur, n mit. Se sugereaz i o axiologie filosoficoteologic prin imaginea cosmogonic unde valoarea este dat de funcia tainic i de lumin a cuvntului (Vedea ca-n ziua cea dinti / Cum, izvorau lumine).

7

Vom cuta de aceea s dm elementele eseniale care caracterizeaz principale programe estetice, pentru ca s putem defini modul n care fiecare scriitor realizeaz un anumit program estetic sau face o sintez original a mai multor programe.

A. UmanismulA.1. Renaterea i umanismul n culturile i literaturile europene a) Renaterea curent european din secolele al XIV-lea al XVI-lea, determinat de redescoperirea valorilor culturii i literaturii antice. b) Trsturile: omul centru al universului, n locul lui Dumnezeu; tolerana religioas, ca reacie mpotriva inchiziiei catolice; redescoperirea valorilor spirituale antice i traducerea de texte; nflorirea artei, culturii, literaturii i susinerea dreptului la cultur; atac mpotriva privilegiilor feudale i a dreptului divin; lupta pentru drepturi democratice i reforme sociale. c) Reprezentani: Dante Alighieri, Boccaccio, Petrarca, Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Lorenzo de Medici, Raffaelo Sanzio, Rabelais, Thomas Morus, Erasmus din Rotterdam, Nicolaus Olahus. d) Umanismul este efectul ereziei lui Arie i a pgnismului asupra lumii occidentale. A.2. Renaterea i umanismul n principatele romne a) Voievozi romni, care au susinut Renaterea i umanismul: tefan cel Mare Cronica lui tefan Voroneul stilul moldovenesc. Neagoe Basarab nvturile lui Neagoe Basarab ctre fiul su Teodosie Curtea de Arge. Constantin Brncoveanu Biblia de la Bucureti Horezu, Mogooaia stilul brncovenesc. Vasile Lupu Pravila aleas Limba romn n cancelaria domneasc tipografie la Trei Ierarhi Sintez de stiluri Activitatea Mitropolitului Varlaam. b) Reprezentani ai umanismului romnesc creatori de limb i literatur: Mitropoliii: Varlaam, Dosoftei, Simion tefan, Antim Ivireanul. Crturarii: Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce, Constantin Cantacuzino, Udrite Nsturel, Nicolae Milescu, Radu Greceanu, Nicolae Costin.

8

c) Dimitrie Cantemir ctitorul literaturii romne. personalitate reprezentativ pentru umanismul i iluminismul european Istoria creterii i descreterii imperiului otoman, Istoria ieroglific.

B. Iluminismul curent naional i europeanB.1. Iluminismul curent european a) geneza curentului Declaraia drepturilor omului (1688). b) definiia: iluminismul este un curent filosofic, literar, tiinific, cultural, ideologic, social al burgheziei n ascensiune, care lupt pentru drepturi i liberti democratice i este ndreptat mpotriva absolutismului feudal. c) trsturile: antifeudal, pozitivist, materialist, critic, revoluionar, reformist, umanist, raionalist, enciclopedic, gnoseologic. d) concepte fundamentale: egalitate n virtutea dreptului natural suveranitatea poporului teoria contractului social tolerana religioas cauzalitatea istoric dreptul la cultur; formele de guvernmnt: monarhia luminat sau republica iluminist. e) principalele tendine: tendina revoluionar, exprimat n Frana, la 1789, avnd ca scop instaurarea republicii iluministe i abolirea monarhiei. tendina reformist ca la Viena, promovat de Iosif al II-lea, ducnd la o monarhie luminat, constituional. f) reprezentanii iluminismului european: Frana: Montesquieu Scrisori persane, Voltaire Brutus, Zadig, Diderot Clugria, Jack fatalistul, Jean Jaques Rousseau Emil, Contractul social, Beaumarchais Brbierul din Sevilla, Nunta lui Figaro. Germania: Lessing Laocoon, Nathan neleptul, Emilia Galoti. Italia: Carlo Goldoni Hangia, Bdranii, Gianbatista Vico tiina nou. Moldova: Dimitrie Cantemir Istoria creterii i descreterii imperiului otoman, Nicolae Milescu De la Moscova la Pekin. g) iluminismul este efectul ereziilor lui Arie i Varlaam, al pgnismului i umanismului asupra culturii apusene.

C. ClasicismulC.1. Trsturi a) Mitizarea transfigurarea realitii prin mit, ca mod de a exprima conceptul de lume ca mit, preluat din antichitate. Zeul Apolon, ntre cele nou muze, ca n tabloul lui Rafael, intitulat Parnasul, ne d o imagine a clasicismului. 9

b) Etica cultivarea virtuilor ca sens al artei, ceea ce-i d un caracter moralizator. Virtuile clasice sunt: cumptarea (sophrosyne), dreptatea (dikaiosyne), nelepciunea (sophia), curajul (andreea). Lor li se vor aduga virtuile cretine: credina, sperana, dragostea, hrnicia, mila, curenia, smerenia. c) Spaialitatea sublimarea timpului n spaiul sacru templul Platon cetatea ideal n dialogul Republica. d) Msura legea armoniei i echilibrului, concentrat n numrul de aur, seciunea de aur, pe baza creia s-au construit toate monumentele de art: piramidele, templele, statuile. Conceptul de homo mensura omul msura tuturor lucrurilor. e) Principiile preluate de la Platon: Binele, Adevrul, Legea, Armonia i Frumosul; principii primordiale: apa, aerul, focul, pmntul i eterul (apeiron). Unii cercettori consider c principiile pmntul i aerul caracterizeaz clasicismul, iar apa i focul, barocul. f) Conceptele mimesis a imita. catharsis purificare, nlare (susinut de Aristotel n Poetica). carpe diem triete clipa, adic pentru prioritatea valorilor materiale. homo sapiens omul cugettor, cunosctorul. homo faber omul furar, creatorul. homo ludens omul lumesc, plin de vicii. panta rhei toate curg, devenirea. fortuna labilis destinul schimbtor. tehne art i meteug. hybris strlucire. g) Caracterul determin aciunea trsturi ideale sau generalumane. h) Analogia eroii sunt asemenea, de unde conflictul implacabil, ca n Antigona lui Sofocle, ntre Creon i Antigona, fiindc ambii sunt inflexibili. i) Eternul anistorismul eroii sunt fr evoluie interioar arta este autonom se cultiv atemporalitatea. j) Antropocentrismul omul, centru al lumii, i nu Dumnezeu Sofocle Antigona: n lume-s multe mari minuni / Mai mari ca omul ns nu-s. k) Raionalismul omul, condus i caracterizat prin raiune, eliberat de patimi i purttor al virtuilor. l) Utilul i plcutul utile cum dulci scop al artei susine Horaiu: Arta s fie desvrit, dar s fie i util. 10

m) Homeostasia societatea, un organism viu, ntr-o continu metamorfoz artistul, o contiin a unei lumi. n) Obiectivismul atitudinea logic, obiectiv aspectul juridic al lumii, al omului, societii. nlturarea subiectivismului. o) Kalokagathos tipul uman ideal arhetipul realizat pe baza unui principiu (arhe). C.2. Boileau Lart poetique program al clasicismului francez a) Arta este o imitaie a naturii umane conceptul de mimesis aplicat. b) Idealul literaturii este adevrul, care se confund cu sinceritatea interpretarea subiectiv a principiului Adevrul, al lui Platon. c) Arta, literatura un produs al muncii conceptul de tehne aplicat. d) Exist un frumos absolut, care este greu de difereniat, foarte simplu i foarte complex pentru toat lumea principiul Frumosul, al lui Platon, aplicat. e) Natura este un ideal dificil. C.3. Programul realizat de scriitorii clasiciti a) eroi ideali n mprejurri ideale sau general-umani n mprejurri general-umane. b) tema, eroii, conflictul, subiectul sunt luate din viaa claselor dominante. c) raionalismul. d) armonia i echilibrul. e) caracterul moralizator. f) specii: epopeea, fabula, epistola, satira, epigrama, comedia, tragedia. g) procedee: regula celor trei uniti de spaiu, timp i aciune, mitizarea, analogia. h) reprezentanii: Pierre Corneille Cidul, Horaiu; Jean Racine Fedra, Andromaca; Molliere Tartuffe, Don Juan, Avarul; La Fontaine Fabule; La Bruyere Caracterele.

D. RomantismulD.1. Trsturi a) spiritul subiectiv, opus obiectivismului clasicist: Fritz Strich: Expresia romantic ncearc ntr-adevr s sparg formele spaiului i timpului mrginit i s creeze melodia infinit, aa cum 11

poezia romantic a putut s se realizeze numai sub chipul basmului i al visului, unde legile spaiului i ale timpului nu mai au nici o valabilitate. b) rentoarcere la natur nceputul istoriei n matca generatoare a naturii: Achim von Arnim Slujitorii coroanei: Poezia nu este adevr aa cum l pretindem de la istorie i de la relaiile cu contemporanii, ea nu ne-ar cuta pe noi dac ar aparine numai pmntului i nu ar mai cluzi astfel nstrinata lume pmnteasc napoi spre comunitatea venic. c) fascinaia folclorului i cultivarea specificului naional: Frantz Liszt Rapsodia romn reia motive din poezia popular. Ludwig Uhland Istoria legendelor la popoarele germanice i romanice: O alctuire popular nu se afl niciodat ncheiat. d) modelul organic vegetal structuri i configuraii deschise peisajul d imagini particulare, i nu tipice, d o trire, o comuniune. Bernardin de Saint Pierre: Sufletul meu se abandoneaz, se leagn cu frunziul unduitor al copacilor, se nal cu cretetele lor, ctre ceruri. Natura o fiin vie ca n Upaniade. e) evaziunea n natur, n mit, n vis, n trecut, n istorie, n basm. f) autotrofia sinteza afectiv interioar peisajul o stare de suflet. g) visul conceptul de lume ca vis poetul se hrnete cu idealurile. h) metafora are un model vegetal floarea, copacul, smna. Mihail Eminescu Att de fraged Floarea alb de cire. i) cultivarea unicatului clasicismul cultiv modelul. j) dinamismul fanteziei zbaterea copacilor sugereaz starea sentimentelor. Mihail Eminescu: codrului btut de gnduri, flori albastre tremur ude. k) floarea, esen a lumii vegetale, d dulcele, frumosul care alin tristeea, durerea, disperarea, refularea. l) cultivarea contrastului, care poate fi afectiv, liric sau cromatic. m) melancolia sfnt moartea este voluptatea suprem Marea Trecere. Mihail Eminescu Mai am un singur dor. n) titanismul eroul excepional n mprejurri excepionale. Mihail Eminescu Luceafrul. o) cosmicizarea evaziunea n cosmos, trirea raportului omunivers. Mihail Eminescu: gnduri ce-au cuprins tot universul, Luceafrul: Un cer de stele dedesupt, / Deasupra-i cer de stele / Prea un fulger nentrerupt / Rtcitor prin ele.

12

p) iubirea iubita o imagine a iubirii, un centru al lumii heliotropism erotic. Mihail Eminescu Luceafrul: Scldat n foc de soare i arat iubirea, devenind ca un soare; Singurtate: Icoan de lumin, Att de fraged. r) transfigurarea naturii prin mit natura un mod de a tri. Mihail Eminescu Venere i Madon: Lume ce gndea n basme i vorbea n poezii. Vasile Alecsandri Fata din dafin. s) muzica ca mod de a transmite afectul penetrarea n interior, dar i n natur ecoul detaarea de semnificaii vibraia sufletului. Jean Paul: Numim fenomenul romantic rezonana unduitoare a unei strune sau a unui clopot, n care unda sonor se pierde n tot mai vaste deprtri i, dei afar e linite, nluntrul nostru mai rsun nc... Rollinat: Chopin lu locul lui Liszt i fcu ecoul s cnte i s plng. Schumann, comentnd Simfonia n C dur de Schubert: ntr-nsa se afl un loc acolo unde un corn cheam parc din deprtare prnd a fi cobort din alt sfer. Aici totul se afl prins n auz ca i cum un oaspete din cer s-ar fi strecurat n orchestr. Mihail Eminescu Peste vrfuri: Melancolic cornul sun. ) istoria i istorismul romanticii introduc devenirea istoric: Victor Hugo Legenda secolelor; Mihail Eminescu Memento mori. t) ruinele motivul fortuna labilis: Fritz Strich: Un templu grec e clasic, ruina lui e romantic. ) cltoria un mod de evaziune: Byron Peregrinrile lui Childe Harold, Vasile Alecsandri Cltorie n Africa. u) paracontientul raportul Unul Totul, discutat de Platon n dialogul Parmenides: Mihail Eminescu Povestea magului cltor n stele, Avatarii faraonului Tla. D.2. Victor Hugo prefa la drama Cromwell manifest al romantismului a) Frumosul are o singur nfiare, urtul o mie. b) ntietatea grotescului asupra sublimului. c) se prbuete n faa raiunii i a gustului, arbitrara deosebire ntre genuri. d) s dm cu ciocanul n teorii, n poetici i n sisteme. e) nu exist alte reguli dect legile generale ale naturii. f) unitatea de ansamblu este legea de perspectiv a teatrului. 13

g) poetul nu are de primit sfaturi dect de la natur, de la adevr i de la inspiraie. h) poetul este un copac, care-i produce operele, aa cum un arbore i produce fructele. i) drama este o oglind n care se oglindete natura. D.3. Programul realizat de scriitorii romantici a) eroi excepionali n mprejurri excepionale: Goethe Suferinele tnrului Werther, Schiller Don Carlos, Wilhelm Tell, Byron Don Juan, Lara, Manfred, Shelley Prometeu desctuat, Mihail Eminescu Luceafrul, Victor Hugo Ruy Blas. b) tema, eroii, conflictul, subiectul au o structur afectiv. Aleksandr Pukin Evgheni Oneghin, Alfred de Musset Nopile, Vasile Alecsandri Pasteluri, Mihail Eminescu Sara pe deal. c) exaltarea trecutului glorios i critica prezentului deczut: Mihail Eminescu Scrisoarea III, Grigore Alexandrescu Umbra lui Mircea. La Cozia. d) preuirea folclorului i cultivarea specificului naional: Vasile Alecsandri Doine i Legende, Mihail Eminescu Luceafrul. e) evaziunea n vis, n trecutul istoric, ntr-un decor de basm oriental: Edgar Allan Poe Prbuirea casei Usher, Mihail Eminescu Scrisoarea III, Alexandru Macedonski Noaptea de decemvrie. f) cultivarea fantasticului prin eroi, tem, procedee: Mihail Eminescu Luceafrul, Vasile Alecsandri Sburtorul, Ion Heliade Rdulescu Zburtorul, Grigore Alexandrescu Umbra lui Mircea. La Cozia. g) procedee romantice: contrastul, antiteza, transfigurarea, evaziunea: Mihail Eminescu Luceafrul, mprat i proletar. h) specii romantice: elegia, pastelul, poemul, meditaia, idila, drama, jurnalul de cltorie. Mihail Eminescu Luceafrul, La steaua, Floare albastr, Revedere. Vasile Alecsandri Pasteluri, Despot Vod, Cltorie n Africa.

E. RealismulE.1. Istoricul a) apare n Frana, n sec. al XIX-lea, ca reacie mpotriva romantismului, ca o apropiere a literaturii de concepiile materialiste, pozitiviste, scientiste. b) este favorizat de revoluiile burghezo-democrate din Frana, Anglia, rile de Jos, de filosofia iluminist, de dezvoltarea tiinei i culturii.

14

c) termenul este utilizat de pictorul francez Gustave Courbet i provine din lat. realis > fr. rel > realisme. d) reprezentani: Frana: Stendhal, Flaubert, Balzac, Maupassant, Mauriac, Proust, Kafka. Anglia: Dickens, George Eliot, Galsworthy, Virginia Wolf. Rusia: Lew Tolstoi, Dostoievski, Gogol, Cehov, olohov, Pasternak. America: Mark Twain, Hemingway, Faulkner, John Steinbeck. Romnia: Ion Creang, I.L.Caragiale, Ioan Slavici, Barbu tefnescu Delavrancea, Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu, Mateiu Caragiale, Camil Petrescu, Cezar Petrescu, Hortensia Papadat-Bengescu, George Clinescu, Marin Preda, Augustin Buzura. E.2. Conceptul de realism n critica literar romneasc Titu Maiorescu Direcia nou n poezia i proza romn susine un concept de realism de factur clasicist i de specific naional: tipurile realiste s reprezinte, permanene umane, viaa specific naional. Garabet Ibrileanu Creaie i analiz: Un creator nu copiaz realitatea ci-i realizeaz concepia sa despre realitate: Romanul tinde a deveni o tiin, el are temelie puternic n psihologie i sociologie. Spiritul critic n cultura romneasc este o carte fundamental, fiindc d axiologia realismului. Valoarea textului literar este dat de spiritul critic, ca trstur fundamental a realismului. De aceea I.L.Caragiale este definit ca o culme a spiritului critic n Muntenia, iar Mihail Eminescu, ca o culme a spiritului critic n Moldova. E.3. Programul realizat de scriitorii realiti a) eroi tipici n mprejurri tipice eroul reprezint o categorie social, iar mprejurarea o felie de via. Eroul este arivistul, inadaptabilul, demagogul, lupttorul. I. L. Caragiale O scrisoare pierdut, Camil Petrescu Patul lui Procust, George Clinescu Enigma Otiliei, Stnic Raiu, Camil Petrescu Blcescu. b) tema, eroii, conflictul, subiectul sunt luate din realitatea social, istoric. teme realiste satul i ranul, rzboiul, trecutul istoric, ascensiunea arivistului. conflicte sociale de clas (Camil Petrescu Jocul ielelor), naionale (L.Rebreanu Pdurea spnzurailor). c) criticismul atitudinea critic a autorului fa de realitatea social:

15

ironic I.L.Caragiale Momente i schie, umor Ion Creang Amintiri din copilrie, ur Zaharia Stancu Descul, obiectivism lucid Camil Petrescu Ultima noapte de dragoste, ntia noapte de rzboi. d) scientismul introducerea de concepte i modele de gndire tiinific: Camil Petrescu Ultima noapte de dragoste, ntia noapte de rzboi tefan Gheorghidiu ine Ellei o prelegere de filosofie. I. L. Caragiale O scrisoare pierdut personajul Agami Dandanache este construit pe legea adaptrii la mediu din biologie. Costache Negruzzi Fiziologia provinialului conceptul de fiziologie cu sensul de funcionalitate a tipului uman n mediul social. e) procedee realiste: tipizarea I. L. Caragiale: Tiptescu, Pristanda. analiza psihologic Camil Petrescu Patul lui Procust, Augustin Buzura Vocile nopii. colajul introducerea n text de scrisori, documente, articole. Camil Petrescu Patul lui Procust. descrierea Geo Bogza Cartea Oltului. f) specii realiste: schia, nuvela, romanul, reportajul, eseul. I. L. Caragiale Momente i schie. Costache Negruzzi Alexandru Lpuneanul. Augustin Buzura Refugii, Orgolii. Geo Bogza Cartea Oltului. Alexandru Odobescu Pseudo-Kynegeticos. E.4. Contribuia scriitorilor romni la dezvoltarea realismului a) precursori ai realismului: Dimitrie Cantemir Istoria ieroglific critica societii feudale. Antim Ivireanul Didahiile critica moravurilor i a instituiilor feudale. Costache Negruzzi Alexandru Lpuneanul critica absolutismului feudal, aduce primul model de nuvel realist. Nicolae Filimon Ciocoii vechi i noi critica societii fanariote aduce primul roman realist. Alexandru Odobescu Pseudo-Kynegeticos aduce eseul realist. b) tendina realismului liric subiectiv de factur romantic: Ion Creang Amintiri din copilrie realism liric, rural, patriarhal, de specific naional. Mihail Sadoveanu Baltagul, Fraii Jderi, Hanu Ancuei realism liric de specific naional. Zaharia Stancu Descul realism liric, mpletit cu obiectiv critic. Geo Bogza Cartea Oltului realism liric reportajul-eseu-poem n proz. 16

c) tendina realismului de factur clasic i baroc: Ioan Slavici Moara cu noroc, Mara sobru, moralizator, umanist. G. Clinescu Enigma Otiliei retoric, balzacian, cu elemente de baroc. Mateiu Caragiale Craii de Curtea-Veche ornamental, simbolic de factur baroc. d) tendina realismului critic obiectiv: I. L. Caragiale O scrisoare pierdut, Momente i schie de problematic, comic, concis, de acuitate critic. Liviu Rebreanu Ion, Rscoala, Pdurea spnzurailor un realism sobru, precis, nelegere legic, nuanat, obiectiv. Camil Petrescu Ultima noapte de dragoste, ntia noapte de rzboi analist, realism al strilor de contiin, de problematic. Hortensia Papadat-Bengescu Concert din muzic de Bach aduce o critic de moravuri. Marin Preda Moromeii, Cel mai iubit dintre pmnteni un realism de problematic politic i social, critic, obiectiv. Augustin Buzura Orgolii, Refugii, Drumul cenuii o critic de acuitate social, alegoric, de problematic, critic. Alexandru Ivasiuc Apa, Iluminri, Psrile, Interval realism al strilor de contiin, analitic, de problematic. Mircea Eliade Noaptea de Snziene.

F. SimbolismulF.1. Istoricul i reprezentanii n literatura universal a) Simbolismul este o reacie: ideologic mpotriva pozitivismului i raionalismului burghez, o aderare la filosofia lui Bergson, prelund idei din Fichte, Schelling, Schopenhauer; social mpotriva valului reaciunii dup nbuirea Comunei din Paris; estetic mpotriva parnasianismului i o reluare n profunzime a romantismului. b) Numele curentului a fost dat de Jean Moras, care public, n revista Le Figaro, un articol manifest Le symbolisme. n acelai timp, Stphane Mallarm realizeaz o grupare simbolist, iar Rene Ghil o coal simbolist-instrumentalist. Paul Verlaine realizeaz un grup al decadenilor, din care fac parte Arthur Rimbaud, Tristan Corbire, Jules Laforgue. c) Unitatea curentului simbolist este dat de atitudinea antiparnasian, de conceptul de poezie pur, de ideologia idealist.

17

F.2. Simbolismul romnesc a) Etapele: estetic i teoretic: Alexandru Macedonski Literatorul 1880-1892. experimental: Ovid Densusianu Viaa nou 1892-1908. de realizri 1908-1916. de declin dup primul rzboi mondial. b) Particulariti: o reacie mpotriva epigonismului eminescian. o reacie mpotriva semntorismului i tradiionalismului. asimileaz obiectivarea lirismului de la parnasieni. c) Reprezentani: Alexandru Macedonski, Ion Minulescu, Dimitrie Anghel, George Bacovia, tefan Petic, Iuliu Cezar Svescu, N. Davidescu, Emil Isac, Elena Farago, I.M. Racu. F.3. Teoretizri a) Alexandru Macedonski, n articolul Poezia viitorului 1892, susine ideile: poezia este form i muzic. originea ei este misterul universal. poezia are o logic proprie. Domeniul poeziei este departe de a fi al cugetrii. El este al imaginaiunii. b) Alexandru Macedonski, n articolul Despre poem, susine urmtoarele idei: poezia s detepte cugetarea, s nu fie ea nsi cugetare. poezia s fie nsi inima omului. poezia s cuprind stri spirituale limit. poezia s pledeze pentru sinteza liric. c) Ovid Densusianu, n articolul Rtciri literare, militeaz: mpotriva epigonismului eminescian i a semntorismului. pentru progresul n art i principiul libertii. d) Ovid Densusianu, n articolul Poezia oraelor, susine: pentru o art nalt, care s reflecte viaa n totalitatea ei. specificul naional este i n viaa oraelor, nu numai la ar. F.4. Trsturile programului estetic a) Personaje-simbol n mprejurri simbolice: Thalassa din romanul cu acelai nume de Alexandru Macedonski este construit pe conceptul de coresponden dintre microcosmos i macrocosmos izolat pe o insul.

18

japonezul din Rondelul apei din grdina japonezului sugereaz poetul i poezia, fiindc grdinarul japonezul creeaz, prin felul cum aaz pietrele, o nou armonie a universului, ca i poetul. emirul din Noaptea de decemvrie sugereaz eul poetic, drumul spre contiina de sine. b) Tema, eroii, conflictul, subiectul sunt structurate pe conceptul de coresponden: Alexandru Macedonski Thalassa, Rondelul rozei ce-nflorete. Dimitrie Anghel n grdin. Ion Minulescu Romana celor trei corbii. c) Cosmicizarea proiecia cosmic a eroilor: Ion Minulescu Romana celor trei corbii. Alexandru Macedonski Noaptea de decemvrie. d) Conceptul de poezie pur poezia o floare a spiritului: Alexandru Macedonski Rondelul rozei ce-nflorete. Dimitrie Anghel Paharul fermecat. e) Cultivarea intuiiei i sugestiei prin simbol: Henri Bergson aduce filosofia intuiiei Adevrul nu poate fi cunoscut, dar poate fi intuit i exprimat prin simbol. Cunoaterea uman este relativ, fiindc simurile ne dau o percepere relativ a universului. Dimitrie Anghel n grdin. Alexandru Macedonski Rondelul rozei ce-nflorete. George Bacovia Plumb, Lacustr. f) Gndirea analogic n locul celei logice: poezia este o exprimare a misterului, de aici o exprimare ambigu. simbolul un centru de sugestie, care concentreaz cunoaterea. analogia este o metafor n devenire. George Bacovia Note de primvar. Alexandru Macedonski Rondelul rozei ce-nflorete. g) Sinestezia simurilor: ntre culori, sunete, gusturi, mirosuri exist o coresponden subtil arhetipal. Mircea Demetriade Sonuri i culori. h) Procedee simboliste: cultivarea simbolului ca centru de sugestie. sinestezia simurilor ca procedeu poetic. utilizarea laitmotivului pentru a sugera ideea poetic. i) Specii specifice simbolismului: rondelul Alexandru Macedonski Poema rondelurilor. poemul Alexandru Macedonski Noaptea de decemvrie. romanul Alexandru Macedonski Thalassa. 19

pastelul George Bacovia Decor. idila George Bacovia Note de primvar. meditaia George Bacovia Plumb, Lacustr.

G. ExpresionismulG.1. Definiie a) Expresionismul este un curent, care critic pozitivismul burghez al lui Auguste Comte, critic naturalismul i impresionismul, ca form de art burghez, i vrea s construiasc o nou imagine a lumii. b) Expresionismul este o reacie mpotriva tehnicizrii, care distruge natura, a standardizrii i a ngrdirii libertilor democratice. c) Expresionismul este strigtul contiinelor sensibile sufocate de birocratism, tehnocratism, rzboi, narmare, de depersonalizare a omului, ca s-l nvee pe om s priveasc spre Dumnezeu ca spre piscul sentimentului. d) Expresionismul este un apel de salvare a omului, a spiritului, a valenelor sufleteti, o ntoarcere la lumea misterelor ancestrale, a mitului, ca s raporteze totul la etern i s vad n extazul interior adevrul. e) Expresionismul caut relaii transcendente, ca s dea omului o nou valoare, un nou raport ntre el i univers, ntre om i Dumnezeu. f) Expresionismul vrea s promoveze o art aspr i nemiloas ca realitatea, cutnd omul pur, curat, fiindc arta este acelai mare Paradis, pe care Dumnezeu l-a creat la nceputurile lumii. G.2. Istoricul curentului a) precursorii expresionismului au fost o serie de mari artiti nonconformiti ca: Van Gogh, Munch, Gauguin, Emile Zola, Thomas Mann. b) grupul Podul (Die Brucke), alctuit din artiti ca: Kirchner, Heckel, Nolde, Pechstein, Otto Muller, cuta s atrag elementele revoluionare. Ei susineau o serie de idei reformatoare n art. Pictorul transform n oper de art concepia experienei sale. Regulile pentru fiecare oper de art n parte se formeaz n timpul lucrului. Sfrmarea oricrui canon, care ar putea mpiedeca fluida manifestare a inspiraiei. c) grupul Cavalerul albastru (Die Blaue Reiter), alctuit din artiti ca: Frantz Mark, Paul Klee, Kandinsky, Otto Dix, care susineau ideile: principiul necesitii interioare. a distruge vechea idolatrie pentru fenomenele realului. spre spiritualul din natur, n Eul luntric, n adevrul sufletului.

20

G.3. Trsturile programului estetic a) eroi arhetip n mprejurri arhetipale eroul construit pe un principiu (arhe), avnd un rol primordial, generator : Lucian Blaga Meterul Manole, Zamolxis. Ion Barbu Riga Crypto i lapona Enigel. b) tema, eroii, conflictul, subiectul sunt luate din via social abstract, din mit, din basm i structurate pe conceptul de cunoatere. c) cultivarea intuiiei pentru descoperirea ideii interioare, a absolutului prin psihanaliz, sondarea subcontientului spre a descoperi principiul ordonator: Ion Barbu Ritmuri pentru nunile necesare. d) mpletirea realului cu fantasticul: Lucian Blaga Meterul Manole. e) conflictul ideologic lupta tinerei generaii de a-i realiza idealurile i aspiraiile. f) rentoarcerea n trecut, n legend, n mit. g) respingerea tehnologiei, a civilizaiei pozitiviste burgheze. h) cosmicizarea nelegerea aciunii spiritului n natur. i) misterul d sens vieii, artei, cunoaterii, poeziei. j) dorina de a descoperi esena omului, destinul su. k) specii specifice expresionismului: piesa mitologic, drama de idei, romanul de problematic, spectacolul de sunet i lumin, meditaia, pastelul cu valoare filosofic. l) procedee expresioniste: metafora totalizatoare, metamorfozele, psihanaliza, folosirea mitului, simbolului, metaforei ca instrumente de cunoatere, mesajul esenial, negarea stilului.

H. Suprarealismula) Propune un sistem de cunoatere, continund expresionismul i opunndu-se dadaismului distructiv anarhist, reprezentat de Tristan Tzara. b) Arta, n general, i literatura, n special, pun n joc destinul omului. c) Crearea libertii materiale i spirituale a omului d artei autenticitate, valoare i caracter revoluionar. d) Contiina unei rupturi ntre art i societate, ntre exterior i interior, ntre fantezie i realitate trebuie s duc la unirea dintre vis i realitate spre a crea o suprarealitate, fiindc visul este o parte esenial a existenei. e) Crearea unei alte lumi, a miracolului interior, care d o libertate total, de aici dezvoltarea la extrem a principiului romantic al inspiraiei prin cultivarea dicteului automat suprarealist.

21

f) Utilizarea unor procedee specifice cum ar fi colajul, adic a altura obiecte disparate sau cuplarea a dou realiti, n aparen de nempcat, pe un plan, care nu e convenabil pentru ele. Un alt procedeu este neasemnarea, adic a pune alturi dou realiti, ct mai deprtate una de cealalt. De aici conexiunea cu hazardul obiectiv, sau unirea absurdului obiectiv cu absurdul subiectiv. Cel mai spectaculos procedeu este frottage-ul, adic o dezvoltare halucinant a imaginii, pentru a sugera delirul paranoic al lumii contemporane. Aceste trsturi i procedee le gsim n teatrul lui Eugen Ionescu i de aceea poetul Andr Breton, eful suprarealismului, afirma, referindu-se la piesele lui: Acesta este teatrul, pe care noi am fi vrut s-l scriem. Prin dicteul suprarealist, suprarealitii cutau modul de a intensifica iritabilitatea facultilor spiritului (Max Ernst: Comment, on force linspiration), ca s ptrund n adncurile cele mai tainice ale fiinei. Metoda, exprimat de Andr Breton n Primul Manifest al suprarealismului, este edificatoare n acest sens al penetrrii n interior, spre a surprinde mesajul pur al sufletului: Cerei s vi se aduc tot ce v este necesar pentru scris, dup ce v-ai aezat n locul cel mai favorabil concentrrii spiritului dumneavoastr asupra lui nsui. Punei-v n starea de spirit ct mai pasiv cu putin sau receptiv. Facei abstracie de talentul dumneavoastr, de capacitile dumneavostr i de ale tuturor celorlali. Repetai-v c literatura e una din cile cele mai triste, prin care se poate ajunge la ceva. Scriei cu iueal, fr un subiect ales dinainte, att de rapid nct s nu v oprii i s nu fii ispitit s recitii. Prima fraz va iei fr eforturi; dup cum este adevrat c n fiecare clip exist o fraz strin gndirii dumneavoastr contiente care nu cere dect s se exteriorizeze. E foarte dificil s te pronuni asupra reuitei frazei a doua: aceasta particip fr ndoial la activitatea noastr contient i la cealalt, dac se admite c scrierea primei fraze comport un minim de percepie. n acelai context, Luis Aragon remarca: Fondul unui text suprarealist e de o importan extrem, pentru c acest fond e cel care d preiosul caracter de revelaie (Trait du style, Paris, 1928, Gallimard, p. 192), adic s se realizeze o exteriorizare nemijlocit a fluxului psihofiziologic. Lucian Blaga, n poezia Stihuitorul, ne mrturisete acelai procedeu: Chiar i atunci cnd scriu stihuri originale/nu fac dect s tlmcesc. /Aa gsesc c e cu cale/Numai astfel stihul are un temei/s se-mplineasc i s fie floare./Traduc ntotdeauna. Traduc/n limba romneasc/un cntec pe care inima mea mi-l spune, ngnat, suav, n limba ei, dovedind profunda continuitate dintre expresionism i suprarealism. 22

I. BaroculI.1. Trsturile programului a) Eroi tragici n mprejurri tragice i structurai pe conceptul de lume ca joc, de aceea eroii specifici sunt: nebunul, actorul, arlechinul, clovnul, mimul, masca, bufonul, trubadurul. Ei sunt prezeni n ospicii, pe scen, la circ, n carnaval, n spectacolul de oper, n drumul spre contiina de sine, n aspiraia la suprauman. b) Tema, eroii, conflictul, subiectul sunt o form de exprimare a conceptului de fortuna labilis. Tema este jocul vieii i al morii ca la Horia Lovinescu Jocul vieii i al morii n deertul de cenu. c) Fascinaia, meraviglia, hybris, adic uluirea, fastul, strlucirea, impresia, spectacolul care caut, prin strlucirea formei, s ascund drama interioar, precaritatea social-istoric. d) Efeminarea rafinamentul decorativ exprimat prin simboluri ca perla, scoica, prin culori ca roul, negrul, auriul, prin principiile focul i apa. e) Compensaia strlucirea spiritului care s compenseze precaritatea social-istoric sau complementaritatea, care s fie un corelativ al clasicismului. f) Cultivarea conceptelor de fortuna labilis, carpe diem, panta rhei, spre a sugera tragica condiie a existenei. g) Mitul oglinzii ca drum spre contiina de sine, aspiraia la suprauman, complexul lui Narcis. h) Imaginarul structural cromatica, proporiile uriae, bogia ornamentelor, vizionarismul, luxul, rafinamentul. i) Utopia cetatea ideal ascunderea realitii, iluzia. j) Retorismul strigtul ornamentat, discursul, stilul ornamental. k) Procedee: cultiv grotescul, somptuosul, extravagantul, hiperbola, litota, coloanele torse, clarobscurul, volutele frnte. l) Specii: spectacol de oper, de sunet i lumin, romanul fabulos: Swift Gulliver n ara uriailor, Mateiu I. Caragiale Craii de Curtea-Veche; epopeea: Torquato Tasso Ierusalimul eliberat, Orlando gloriosso. 3. Valoarea filosofic a textului literar este exprimat prin modelul de gndire sintetic ncorporat, fiindc o cultur filosofic are drept rezultat constituirea unui model noetic alctuit din categorii, concepte, principii, legi. De aceea Titu Maiorescu le cerea poeilor o cultur filosofic, dar s nu fac o versificare de idei. Gndirea pe categorii pe care o propunea Immanuel Kant, o putem asocia nivelului productiv de creativitate, acolo unde eroii sunt construii pe 23

categorii sociale sau estetice, ceea ce reprezint nivelul de performan intelectual al autorului. n realism aceste categorii sociale dau nivelul de sintez al personajului, felul n care el reprezint tipul ranului, al boierului, al omului politic, al arivistului. Modelul conceptual l putem asocia creativitii de nivel inventiv unde eroii sunt construii pe un concept, aa cum a realizat I.L. Caragiale pe Zaharia Trahanache pe conceptul de putere. La poeii de factur filosofic, precum M. Eminescu, Lucian Blaga, Ion Barbu, gsim ncorporate ntr-o form mai evident sau mai ascuns concepte ca: fortuna labilis, panta rhei, crape diem, homo mensura, lumea ca mit, lumea ca univers al corespondenelor dintre microcosmos i macrocosmos, lumea ca univers al afectului, lumea ca univers al cunoaterii etc. Formaia filosofic a unor scriitori ca Mihail Eminescu, Lucian Blaga, Ion Barbu, se face prezent prin ncorporarea n textul literar a principiilor primordiale (pmntul, apa, aerul, focul, apeiron), a principiilor platonice (Binele, Frumosul, Adevrul, Legea, Armonia sau Noncontradicia), a principiilor kantiene (Timpul, Spaiul). Ei vor realiza arhetipuri, adic eroi structurai pe un principiu (arhe) i vor ridica textul la nivelul inovativ. Cnd autorul ajunge s gndeasc legic, el construiete actani, adic eroi structurai pe o lege ca semn al creativitii de nivel emergent. Vom distinge acest model legic la autori ca M. Eminescu, Lucian Blaga, Ion Barbu, nu fr a remarca modul particular n care legile sunt ncorporate n text. Pentru a realiza sinteza profund ntre modelul de gndire filosofic i textul literar cu problematica lui scriitorul folosete un imaginar de tip simbolic, metaforic, metonimic, geometric, care poate fi situat pe nivele diferite de creativitate. n studiul O cercetare critic asupra poeziei romne la 1867 Titu Maiorescu definea imaginarul ca fiind condiia material a poeziei, modelul filosofic fiind condiia ideal a poeziei. Imaginarul de nivel emergent l putem remarca nu numai n poemul Luceafrul de M. Eminescu exprimat prin metafora mreaj de vpaie care ncorporeaz ideologemul luce, prin simbolul oglinda sugernd contiina de sine i din oglind lumini i ideologemul luce. Simbolul oglind cu sens de contiin l gsim i n poezia Din ceas, dedus... de Ion Barbu. Trebuie s remarcm c att la M. Eminescu, ct i la Ion Barbu mai ales imaginarul poate fi cristalizat pn la a sugera simboluri geometrice: i apa unde-au fost czut / n cercuri se rotete / i din adnc necunoscut / Un mndru tnr crete, adic ideograma Soarelui. Tot aa Ion Barbu n volumul Joc secund realizeaz un alfabet prismatic: punctul (Nadir latent), dreapta (Vis al Dreptei Simple), triunghiul (Ochi n virgin

24

triunghi), patratul (Patratul zilei) care este o abstractizare filosoficogeometric. Imaginarul de tip simbolic l gsim la George Bacovia n poezii ca Plumb, Lacustr la nivel de simboluri arhetip. La Alexandru Macedonski simbolul fntna din Noapte de decembrie sugereaz contiina de sine, cnd emirul privete n ea ca n sine, sugernd c tot drumul emirului este un drum al cunoaterii de sine. Tot la acest nivel al contiinei de sine este simbolul roza din Rondelul rozei ce-nflorete. Metafora lui Vasile Alecsandri lan de diamanturi din poezia Miezul iernii rmne ns la nivel productiv, ca i simbolurile cartea, treapt din poezia Testament de Tudor Arghezi. Modelul sau sistemul noetic alctuit din categorii, concepte, principii, legi, modele simboluri formeaz locul de conexiune dintre valorile filosofice i valorile psihologice care se genereaz tot din imaginar. Cel mai nalt punct al sintezei ca esen a valorii filosofice este concentrat n modelul legic care cuprinde legea armoniei i echilibrului, legea emergenei sau a generrii, legea sublimrii, legea discriminrii, legea nelegerii (insight), legea identitii sau identificrii, legea refraciei, legea conexiunii, legea comunicrii, legea redundanei, pe care legi le gsim influennd textul literar. Legea armoniei i echilibrului este legea fundamental a creaiei. Fr ea atomul se dezintegreaz i avem explozia atomic, moleculele se autodistrug i avem cancerul. Enunul ei creaia sau emergena este egal cu sacrificiul sau sublimarea arat c de fapt legea lui Lomonosov-Lavoisier din fizic nu este dect un aspect al acestei legi. Tot astfel aa-zisa lege a consonanei a lui Odobleja sau conceptul de feed-back din informatic, precum i numrul de aur = 1,61809338875 (vezi Matyla Ghica, Numrul de aur). Numrul de aur sau seciunea de aur o gsim n art, arhitectur,, poezie, matematic sub diferite forme ca poliedrele perfecte din geometrie (icosaedrul, tetraedrul, dodecaedrul, octaedrul, cubul). n armonia limbii vocalele ca nucleu fonetic al cuvntului se rostesc cu un numr de vibraii difereniate prin seciunea de aur (u = 450, o = 900, a = 1800, e = 3600, i = 7200) sugernd felul cum prin legea armoniei i echilibrului exprimat prin cuvnt s-a creat universul cnd Dumnezeu a rostit: Fiat lux. Acest lucru l gsim sugerat n poezia lui Lucian Blaga: Eu nu strivesc corola de minuni a lumii. Legea emergenei din lumin o gsim bine exprimat n poemul Luceafrul de Mihail Eminescu: Vedea ca-n ziua cea dinti / Cum izvorau lumine. Aceast funcie de lumin a cuvntului primordial o cuta Eminescu cnd se ntreba: Unde vei gsi cuvntul / ce exprim Adevrul

25

ca s-i reconstruiasc universul luntric, ca sens fundamental al vieii, al omului, al cunoaterii, al literaturii, adic valoarea teologic. Legea nelegerii a iluminrii este aceast lumin a Cuvntului lui Dumnezeu, aceast funcie subtil care construiete universul luntric al omului pierdut de Adam. Poetul trebuie s fie un creator al acestui univers luntric pentru sine i pentru cititor. Dac realizeaz aceast valoare spiritual, aceast nelegere prin legi, principii, concepte, categorii, reprezentri, simboluri, el poate regenera contiina de sine. Legea nelegerii este direct proporional cu nivelul de sublimare i invers proporional cu legea redundanei cuprins n mijloacele de exprimare. Legea identitii este o continuare a legii armoniei i echilibrului i are un enun simplu (A = A). Ea consemneaz lipsa legilor refraciei, redundanei, care mpiedic aciunea legii comunicrii. n literatur ea exprim analogia coninut n modelul metaforic i determin iluminarea sau legea nelegerii. Ea este temelia sintezei. Legea sublimrii coordoneaz substituia, transformarea, sublimarea vieii materiale spre a determina emergena viaa venic, spiritual, sfnt, dincolo de timp i de spaiu, de moarte, boal. Cnd Dumnezeu va opri lumina harului Duhului Sfnt, atunci nu va mai aciona legea emergenei, iar legea sublimrii va face s dispar aceast lume a morii i a rului. Procesele de sublimare succesiv n fiina noastr pe diferitele nivele determin transformarea hranei, a apei, a omului n elemente subtile care hrnesc intelectul, cumptul, contiina. n basmul Harap Alb de Ion Creang casa de aram este o reprezentare a legii sublimrii, iar personajul Geril este de fapt actantul ei. Personajul Harap Alb prin antiteza negru-alb sugereaz legea armoniei i echilibrului i este de fapt un actant structurat pe aceast lege. Legea discriminrii este cea care separ, desparte, mparte n categorii, n nivele, n specii, delimitnd sferele de aciune ale legilor, conceptelor, principiilor, simbolurilor, reprezentrilor, modelelor, sistemele i problematica social, uman. Enunul ei este la nivelul noetic urmtorul: discriminarea este direct proporional cu numrul, valoarea, cantitatea i calitatea categoriilor noetice i invers proporional cu timpul i spaiul procesului de cunoatere discriminativ. De aceea opera literar este interpretat n mod diferit de fiecare persoan, fie ea critic literar, fiindc se face pe baza altei axiologii, a unui concept diferit de valoare i n timp crete sau scade valoric. Aplicat la sistemul limbii, ea determin categoriile gramaticale morfologice (substantivul, adjectivul, articolul, numeralul, verbul, adverbul, prepoziia, conjuncia, interjecia) sau cele sintactice (subiectul, predicatul, atributul, complementul), fonetice (vocale, consoane, semivocale). Ea 26

separ limbile, dialectele, neamurile, rile, felurile oamenilor, rasele de animale, plantele, stelele, adic este o lege universal. La nivelul psihologic vom analiza categoriile psihologice. Ea are un efect invers dect legea identitii i formeaz temelia analizei. Legea reaciei este cea care determin efectul invers al tuturor legilor. Ea este direct proporional cu efectul legilor enunate i invers proporional cu legea armoniei i echilibrului sau cu legea identificrii. n filosofia indian n Bhagavat-Gita linitea vine imediat dup renunare, adic atunci cnd nceteaz aciunea legii care a determinat-o. Prin Karma ei nelegeau de fapt legea reaciei, care determin Samsara, adic rencarnarea. De aici asceza trupului, a cuvntului i a minii. Legea refraciei exprim devierea determinat de nivelele diferite de nelegere a textului literar potrivit cu nivelul de performan intelectual atins de fiecare persoan fie el considerat critic literar. Legea refraciei poate mpiedica evoluia interioar a unui personaj sau a autorului. Ea aduce o opacitate a gndirii i mpiedic o comunicare corect ntre vorbitor i asculttor, ntre scriitor i cititor. Ea determin n plan social diferenierea grupurilor sociale.n opera literar ca n Luceafrul de Mihail Eminescu avem versurile: Ea l privea cu un surs / El tremura-n oglind / Cci o urma adnc n vis / De suflet s se prind, fiindc refracia este n oglinda contiinei. La Eugen Ionescu n Cntreaa cheal avem un alt model al ei. Toi eroii vorbesc fr s comunice ntre ei devenind legea redundanei. La Ion Barbu n poezia Din ceas, dedus... avem versurile: Din ceas, dedus, adncul acestel calme creste / Intrat prin oglind n mntuit azur/ avem o sublimare a realitii: adncul acestei calme creste n oglinda contiinei spre o refracie ntr-un alt plan: mntuit azur, spre a se obine un alt univers spiritual: un joc secund, mai pur. n Pdurea spnzurailor de Liviu Rebreanu eroul principal Apostol Bologa triete ca urmare a legii refraciei o nstrinare de realitate. Cnd n Enigma Otiliei de George Clinescu personajul Costache Giurgiuveanu i d lui Pascalopol o treime pentru Otilia i reine pentru sine dou treimi, el arat indicele de refracie dintre avariie i paternitate. El a vndut localurile pentru a-i da Otiliei banii, dar avariia l mpiedic. Legea comuniunii i a aciunii este modul de aciune al legii nelegerii ca o exprimare a versetului: Dac tii acestea fericii suntei dac le vei face (Ioan 13, 17) i n acelai timp ea continu legea armoniei i echilibrului. Tratat mai ales sub forma mitului comuniunii dintre om i natur, ea reflect relaia profund dintre om i univers.. De aceea cnd Adam pune din porunca lui Dumnezeu nume vieuitoarelor, el le sublimeaz prin cuvnt n sine i ele devin pentru el un univers luntric spre a cpta prin nchinarea lor la Dumnezeu ca s le desvreasc un univers nou ca un 27

pmnt i un cer nou, aa cum era fgduina lui Dumnezeu. Despre acest raport, despre aceast profund relaie vom vorbi nu numai la literatura popular, ci i la scriitorii importani ca Mihail Eminescu, Mihail Sadoveanu, Ion Creang, G. Cobuc, Octavian Goga. Legea la nivelul comunicrii i al literaturii este exprimat printr-o limb vie, armonioas, ca o contribuie a scriitorilor la dezvoltarea limbii literare. Legea redundanei este noncomunicarea, este nstrinarea i separarea omului de univers. Ea apare n piesele lui Eugen Ionescu Rinocerii, Cntreaa cheal, n piesele lui I.L. Caragiale, n romanul Enigma Otiliei de G. Clinescu, unde eroii vorbesc, dar de fapt nu comunic ntre ei, fiindc s-au dezumanizat. 4. Valoarea psihologic este de fapt capacitatea de analiz a scriitorului i este dat de numrul i de calitatea actelor psihice implementate care este condiionat de cunoaterea, analiza i nelegerea nivelelor interioare ale fiinei umane, de a realiza cunoaterea de sine. Aceast valoare cuta s o exprime Garabet Ibrileanu n Creaie i analiz. Pentru a nelege aceast valoare este necesar s tratm n primul rnd nivelele eului, ale fiinei umane, structurile interioare care sunt subtile. 4.1. Nivelul biologic nseamn o trire prin simuri care trezesc instinctele: vz, auz, miros, gust, pipit i un comportament determinat de senzaii, reflexe, instincte, care se exprim prin foame, sete, frig, cldur, somn, instincte de conservare, de reproducere, de avariie. Ele duc eroii la arivism, la acapararea de bunuri materiale, funcii profitabile, desfrnare, furt, escrocherii, aa cum le vor arta Nicolae Filimon prin Dinu Pturic din romanul Ciocoii vechi i noi, I.L. Caragiale prin Caavencu din O scrisoare pierdut, George Clinescu prin Costache Giurgiuveanu, Stnic Raiu din romanul Enigma Otiliei, Ioan Slavici prin Mara din romanul Mara sau Lic Smdul din nuvela Moara cu noroc. Prin modelare, adic prin dezvoltarea sistemelor de echilibrare, noetic, decizie, creativ, se sublimeaz succesiv aceste instincte i avem un comportament echilibrat, avem personaliti reale superioare ca intelectualii lui Camil Petrescu, care se deosebesc structural de eroii lui Eugen Ionescu. 4.2. Nivelul energetic este locul unde prin sublimare alimentele devenite energie dau un comportament foarte activ caracterizat prin micare, aciune, aa cum sunt Ion din romanul Ion de Liviu Rebreanu, Gelu Ruscanu din Jocul ielelor de Camil Petrescu. Pe acest nivel se practic medicina tradiional oriental prin acupunctur, presopunctur. El este intens folosit de sportivii de performan, dar i de eroii lui Eugen Ionescu, I. L. Caragiale, care se agit, dar n-au minte, par nite manechine.

28

4.3. Nivelul afectiv are forma unui corp subtil alctuit din particule att de fine, nct nu pot fi sesizate de aparate, fiindc ele sunt realizate din materiale aparinnd nivelului biologic. Vibraiile acestui corp pe care de obicei l numim suflet exprim emoiile, afectele de bucurie, tristee, durere, team, iubire, duioie, dor, mnie etc. Ele pot determina n corpul energetic degajri brute de energie, care, la rndul lor, pun n micare corpul biologic sau sublimate determin gnduri, decizii, concepte, noi nelegeri sub form de unde luminoase n corpul noetic. n planul creativ ele exprim rvna de a cerceta. n literatur sentimentele, emoiile pot determina un anumit comportament al eroilor sau pot declana procesul de creaie al unor opere literare n special tematice. 4.4. Nivelul mental ia form de aur i coordoneaz memoria, intuiiile, tendinele. Pe acest nivel avem visele i alte categorii care reflect tririle pe nivelele biologic, energetic, afectiv. Virtuile trite dau o aur luminoas n culori de galben, portocaliu, sau alb, care pot fi surprinse de aparate de fotografiere speciale. La acest nivel apare atacul patimilor: lenea, mnia, mndria, lcomia, desfrnarea, zgrcenia, invidia, care dau nuane ntunecate aurei sau culori violente. Viciile ca fumatul, drogurile, butura, sexualitatea, ura, provocate de spirite malefice dau o culoare ntunecat vnt sau neagr. La momentul morii corpul biologic primete o culoare ntunecat, fiindc aura nsoete sufletul care se desprinde de trup. Pentru procesul creativ mentalul este locul unde se face prepararea. 4.5. Nivelul legic este locul unde acioneaz legile i se produc efectele. Aici legea sublimrii se exprim printr-un foc luntric. Indienii disting n interiorul omului patru astfel de focuri. n cretinism anahoreii simt pe acest nivel cldurile. Nivelul legic este de fapt nivelul voinei, al sistemului volitiv. Aici se iau deciziile, se hotrsc aciunile. n ritualul ortodox avem lumnrile care sunt sacrificii de purificare i de influenare a acestui nivel, ca i candelele, El are form de flacr. n literatur gsim hotrrile, opiunile eroilor. 4.6. Nivelul noetic este al intelectului. Aici se triesc, se genereaz categoriile sistemului noetic: legi, principii, concepte, idei, simboluri, mituri, reprezentri, raporturi. Acest nivel are form rotund, ca un soare interior alctuit din lumin, cnd avem gnduri luminoase ca cele determinate de rugciuni, ritualuri cretine, cnd ducem o via spiritual, creativ. Aici este locul unde se produce iluminarea n creativitate. nelegerea lumii este dat de nivelul la care triete omul i care se concentreaz la acest nivel sub forma unui concept despre lume i via. Acesta determin aciunile i sentimentele, virtutea sau patimile. Este nivelul intelectualilor, al creatorilor de art, al filosofilor. n biseric el este reprezentat prin candelabru. 29

4.7. Nivelul cumptului este dominat de legea echilibrului i armoniei i are forma unui triunghi. n ideograma divinitii n interiorul lui este un ochi, adic un cerc cu punct, de aceea n biseric el este altarul asupra cruia vegheaz contiina, ochiul lui Dumnezeu. Este locul unde n creativitate are loc verificarea, iar n viaa cretin este ca o balan a judecii i determin unghiul din care privim lumea, oamenii i pe noi nine. Dac lumina harului din spirit rzbate prin ochiul contiinei, avem naterea a doua oar, fiindc soarele noetic devine luminos i lumineaz, restructureaz toate celelalte nivele. Omul devine o lumin aa cum Domnul Iisus Hristos preciza c dac ochiul omului este luminos n el toate devin lumin. Acesta este rolul Sfintelor Taine din ritualul ortodox i al rugciunilor. n literatur marii scriitori M. Eminescu, Lucian Blaga, Vasile Voiculescu, G. Cobuc, Octavian Goga, Al. Macedonski au realizat poezii cu caracter religios. La Liviu Rebreanu n Pdurea spnzurailor eroul su Apostol Bologa triete aceast iluminare privind crucea bisericii. 4.8. Nivelul de contiin este sub form de cup, de aceea n ritualul ortodox avem Sfntul Potir n care se introduce Sfntul Agne care reprezint pe Domnul Iisus Hristos. Aici este nivelul actelor de contiin, modelele, logica i toate categoriile sistemului creativ, care devin luminoase, adic active. Cnd spiritul i trimite razele ele lumineaz oglinda contiinei. Aici la nivelul de contiin este urmrit evoluia omului de ctre Dumnezeu. Cnd contiina este curat, ea reflect lumina harului Duhului Sfnt i avem starea de extaz, adic o trire a versetului din Sfnta Evanghelie: Fericii cei curai cu inima, c aceia vor vedea pe Dumnezeu. Acest nivel este comunicat prin simbolul oglind n poemul Luceafrul de M. Eminescu, n poezia Din ceas, dedus... de Ion Barbu, n poezia Poem n oglind de G. Bacovia. 4.9. Nivelul spiritului este locul unde st frntura, lumina Duhului Sfnt, dat cretinului de Taina Sfntului Botez, cnd se reia arhetipal momentul cnd Dumnezeu a suflat asupra lui Adam i i-a dat via. Acest bob de diamant i arunc razele pe pereii ca oglinda ai contiinei, care este ca o cup. Spiritul este autonom i este legat de Dumnezeu printr-un subtil cordon de Lumin Lin al Sfintei Slave. Este locul unde se concentreaz rugciunea fcut cu atenie, cu smerenie i lacrimi, cu evlavie i iubire, pe care o triesc cei ce au rugciunea minii n inim, n Duh i n Adevr. Este locul lui Dumnezeu din biserica luntric a omului nlat prin Sfintele Taine. Este condiia pe care a avut-o nainte de cderea n pcat. 4.10. Nivelul cordonului sau al razei dat de harul Duhului Sfnt. La Taina Sfntului Botez ortodox el este pus ca o legtur divin i pcatele l disipeaz ca un roi. El este reaezat prin Taina Sfintei Euharistii dup ce pcatul a fost ndeprtat prin Taina Spovedaniei. La momentul intrrii n 30

monahism se pune un alt cordon, de aceea anahoretul este mprtit apte zile la rnd. La tunderea ca schimonah, la Taina Preoiei, la momentul ungerii unui episcop se pun cordoane mai deosebite, se dau puteri mai mari, dar li se dau ncercri mai viclene i mai subtile, li se va cere un rod mai bogat. n liturghia ortodox la momentul epiclezei se pogoar Duhul Sfnt, se sfinete Sfntul Agne care devine trupul, iar vinul din Sfntul Portir devine sngele Domnului Iisus Hristos. Cei ce nu au Sfintele Taine nu au aceast pogorre a Duhului Sfnt, pentru c au czut n erezii. n romanul Pdurea Spnzurailor Liviu Rebreanu surprinde acest moment, cnd Apostol Bologa, ntors rnit la Parva, privete din cerdac crucea de pe turla bisericii, de unde-i vine o raz. Acea raz pe care o vzuse strlucind n ochii ofierului ceh Svoboda, cnd este dus la spnzurtoare. n poemul Luceafrul de M. Eminescu avem versul: Alunecnd pe o raz, cnd Hiperion coboar n contiina eroinei. Motivul va mai apare la Radu Gir. Literatura are rolul de a modela generaiile, oferindu-le nu numai prototipuri care s fie imitate, ct mai ales modelele de modelare. De aceea, pentru a nelege amprenta psihic a autorului, a eroilor sau pentru ca cititorul s triasc diferitele categorii noetice, creative, de echilibrare, de decizie sau ale subcontientului, redm aceste categorii, pe care, aplicndule la actul de creaie sau la sine, fiecare s strbat etapele cunoaterii de sine, s vad pe care sistem sunt concentrate tririle sale, actele sale. 4.11. Model de modelare a sistemului subcontientului prin contientizarea pe niveluri A Niveluri E Eureme P Praxeme 0 Existena 0 Instincte 0 Trirea 1 Aciunea 1 Reflexe 1 Automatismele 2 Afectul 2 Afecte 2 Pasiunile 3 Mentalul 3 Memorie 3 Actualizarea 4 Cauza 4 Tendine 4 Cutarea 5 Separarea 5 Senzaii 5 Sensibilizarea 6 Intuiia 6 Percepii 6 Sesizarea 7 Contiina 7 Vise 7 Reflectarea 8 Spiritul 8 Extaze 8 Comunicarea 9 Relaia 9 Legturi 9 Restructurarea

31

4.12. Model de modelare a sistemului voinei prin contientizarea pe niveluri L Legi E Eureme P Praxeme 0 Senzaiei 0 Atitudini 0 Afirmarea 1 Aciunii 1 Interese 1 Utilizarea 2 Iubirii 2 Opiuni 2 Alegerea 3 Motivaiei 3 Motivaii 3 Angajarea 4 Efectului 4 Hotrri 4 Comunicarea 5 Aleatorie 5 Reacii 5 Simularea 6 Intenionalitii 6 Intenionaliti 6 Intuirea 7 Modelrii 7 Voin 7 Modelarea 8 Consonanei 8 Credine 8 Comportarea 9 Identificrii 9 Aspiraii 9 Identificarea 4.13. Model de modelare a sistemului de echilibrare prin contientizarea pe niveluri Ef. Efecte E Eureme P Praxeme flux-reflux 0 Phnix 0 Creativ 0 Emergena - Sublimarea 1 Flux-reflux 1 Intuitiv 1 nelegerea - Obscurizarea 2 Fuzzy 2 Legic 2 Continuitate - Discontinuitate 3 Vrittis 3 Noetic 3 Analiza - Sinteza 4 Hyperion 4 Logic 4 Coordonare - Subordonare 5 Discriminare 5 Axiologic 5 Ierarhizare - Periodizare 6 Echilibrare 6 Echilibrare 6 Echilibrare - Dezechilibrare 7 Refracie 7 Decizie 7 Subiectiv - Obiectiv 8 Reacie 8 Reflex 8 Excitaie - Inhibiie 9 Modelare 9 Armonizare 9 Spaializare - Temporizare 4.14. Model de modelare a sistemului de decizie prin contientizarea pe niveluri L Logica E Eureme P Praxeme 0 Autonom 0 Emergen 0 Iradiat 1 General 1 Noetic 1 Contientizat 2 Discret 2 Necesar 2 Operativ 3 Conexiune 3 Intuitiv 3 Revelat 4 Logic 4 Autoritar 4 Legiferarea 5 Axiologic 5 Intenional 5 Valorificarea 6 Echilibrare 6 Armonizat 6 Nuanare 7 Fuzzy 7 Afectiv 7 Pasional 8 Grup 8 Interactiv 8 Utilizat 9 Binar 9 Reflex 9 Automat

32

4.15. Model de modelare a sistemului noetic prin niveluri L Legi E Eureme P 0 Emergenei 0 Legi 0 1 Echilibrului 1 Reprezentri 1 2 nelegerii 2 Concepte 2 3 Discriminrii 3 Principii 3 4 Refraciei 4 Categorii 4 5 Reaciei 5 Simboluri 5 6 Sublimrii 6 Prototipuri 6 7 Acuitii - Expresivitii 7 Expresii 7 8 Comunicrii 8 Mituri 8 9 Conexiunii 9 Raporturi 9 4.16. Model de modelare a sistemului creativ prin niveluri M Modele E Eureme P 0 Ideologemic 0 Ideologem 0 1 Imaginarul 1 Imaginar 1 2 Conceptual 2 Intuiie 2 3 Dicriminatoriu 3 Discriminare 3 4 Emergent 4 Refracie 4 5 Simbolic 5 Concentrare 5 6 Metonimic 6 Reacie 6 7 Metaforic 7 Acuitate 7 8 Mitic 8 Ambiguitate 8 9 Itemic 9 Item 9

contientizarea pe Praxeme Coordonarea Iluminarea Concentrarea Contientizarea Cristalizarea Substituia Tipizarea Stilizarea Naraiunea Analogia contientizarea pe Praxeme Emergena Reprezentarea nelegerea Separaia Devierea Sublimarea Substituia Analogia Sugerarea Conexiunea

5. Specificul naional este un concept, care se mbogete mereu cu sensuri i valori. Pentru sfinii romani Ioan Cassian, Niceta Remesianul, Dionisie Exigul specificul naional era neles n sensul cretinismului nedifereniat n mai multe culte, rituri. Pentru umanitii romni Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce, Dimitrie Cantemir i crturarii iluminiti de la coala Ardelean specificul naional nsemna susinerea tezelor etnogenezei poporului romn, aprarea fiinei naionale, folosirea limbii romne, afirmarea contiinei naionale. La scriitorii generaiei de la 1848 i n programul Daciei Literare specificul naional era conceput ca o tematic pentru creaia literar, o afirmare a patriotismului ca la Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, Cezar Bolliac, Alecu Russo, Dimitrie Bolintineanu, Nicolae Blcescu.

33

Pentru scriitorii din a doua jumtate a secolului al XIX-lea, ca Titu Maiorescu, Mihail Eminescu, Ion Creang, specificul naional era un mod de a penetra n contiina universal i de a afirma contiina social prin spiritul critic. La Barbu tefnescu Delavrancea n Apus de soare, la Alexandru Davila n Vlaicu Vod, la Mihail Eminescu n Scrisoarea III specificul naional este un mod de a afirma contiina naional a poporului romn. Specificul naional exprimat prin mituri, datini, obiceiuri, port, joc l vom gsi la Mihail Sadoveanu n Hanul Ancuei, Baltagul, la Geo Bogza n Cartea Oltului, la George Cobuc n Balade i idile, la Lucian Blaga, la Alexandru Vlahu n Romnia pitoreasc, la Liviu Rebreanu n romanul Ion. Ovid Densuianu susinea la revista Viaa nou specificul naional al vieii citadine, concept care a fost exprimat de George Bacovia, Alexandru Macedonski, Mihail Sadoveanu, Cezar Petrescu, Camil Petrescu n creaiile lor. Dimensiunea balcanic a specificului naional a fost afirmat prin creaiile lui Anton Pann, Mateiu Caragiale, Ion Barbu, n timp ce Eugen Lovinescu va milita spre o nelegere a conceptului naional ca dimensiune a apartenenei la spaiul european, continund pe Ion Heliade Rdulescu i fiind continuat de Alexandru Husar n eseul Ideea european. La nivelul expresiv de creativitate specificul naional nseamn a prelua proverbe, zictori, elemente de prozodie literar, cum au fcut V. Alecsandri, T. Arghezi. La nivelul productiv avem preluate motive, mituri, legende, datini aa cum au fcut G. Asaki, n Traian i Dochia, Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, Alecu Russo. La nivelul inventiv avem modelarea basmelor, legendelor, miturilor i eresurilor n sensul unui program estetic ca la M. Eminescu, Clin. File din poveste, V. Voiculescu, Lostria, Lucian Blaga, O. Goga, George Cobuc. La nivelul inovativ de creativitate avem eroii lui M. Eminescu (Clin, Fata de mprat), Ion Creang (Povestea lui Harap Alb, Ft Frumos fiul iepei) fiind structurai pe principiul Frumosul. La nivelul emergent scriitorul ca reprezentant al contiinei naionale creeaz eroi ca Mircea cel Btrn (Scrisoarea III), tefan cel Mare i Sfnt (Fraii Jderi), Apostol Bologa (Pdurea spnzurailor), tefan cel Mare i Sfnt (Apus de soare). 5.1. Specificul naional d o alt dimensiune a conceptului de valoare prin mitologia romneasc, prin literatura popular ca punct de plecare pentru crearea unei literaturi de specific naional, n care datini, obiceiuri, port, muzic, limb, dau acel timbru unic, acea originalitate ca s o 34

deosebeasc fundamental de alte culturi. Nucleul acestei originaliti este dat de mitologia romneasc, pe care o vom gsi n poeziile lui Vasile Alecsandri, Mihail Eminescu, George Cobuc, Octavian Goga, Lucian Blaga, Ion Barbu, T. Arghezi, Vasile Voiculescu, Emilian de la Neam etc., n piesele lui Lucian Blaga, Octavian Goga, n basmele lui Ion Creang, Ioan Slavici. Specificul naional este cheia ptrunderii n aria literaturii universale aa cum arta Garabet Ibrileanu. Cele mai semnificative elemente ale specificului naional sunt doina i dorul. Doina este o specie unic specific poeziei populare romneti, iar dorul este un sentiment complex unic, care nu aparine altor popoare. De aceea ele sunt intraductibile. 5.2. Mitologia popular este strveche i are mai multe straturi aa cum bine arat acest lucru Romulus Vulcnescu n Mitologia romn. Nucleul ei este dat de mitul Frtailor. Frtatul reprezint principiul Binele, iar Nefrtatul principiul Rul. Creaia din aceast cauz este complementar sau mai exact dual, fiindc atunci cnd Frtatul a creat omul, Nefrtatul a creat uriaii, cpcunii i blajinii. Cnd Frtatul a creat calul, oaia, porumbelul, cinele, pisica, vulturul, privighetoarea, rndunica, albina, Nefrtatul a creat mgarul, capra, bufnia, lupul, coofana, oarecele, vrabia, liliacul, viespea. Aceeai dualitate o gsim n crearea lumii vegetale. Frtatul a creat bradul, via de vie, nucul, grul, trandafirul, crinul, varza, iar Nefrtatul a creat plopul, agriul, stejarul, neghina, ghiocelul, scaiul, rsura. Frtatul mai este numit i Mo. El este nconjurat n cer de sfini populari i coboar uneori pe pmnt ca s-i nvee pe oameni aratul, semnatul, pstoritul. Frtatul i Nefrtatul au suferit o metamorfoz la momentul penetrrii cretinismului, devenind Dumnezeu i satana, pstrnd funciile, trsturile, modelele arhaice. Frtatul fiind Spiritul, iar Nefrtatul Pmntul. Ei au creat Cpcunii, Uriaii, Oamenii i Uricii ca experiene antropomorfe, adic de a crea fpturi dup asemnarea lor. Din fpturile create de Frtat i corupte de Nefrtat au rezultat cpcunii, care erau uri i antropofagi. Spia lor a fost distrus de uriai. Dintre cei ce au supravieuit avem Muma Pdurii, Tatl Pdurii, Fetele pdurii, Pduroiul i Zmeii pe care le gsim n basmele populare i culte. Ei aveau un ochi n frunte ca Polifem din epopeea greac Odiseea cu care se confrunta Ulise. Locuiau n peteri, pduri, vnau, culegeau rodul slbatic. n literatura romn mitul l gsim n Pdureanca de Ioan Slavici. Ei aveau, se pare, cap de cine, ltrau i au reprezentare mitic la egipteni. Uriaii aveau dimensiuni mari, ochi nsngerai, proi, clcau de pe un deal pe altul, rupeau copacii din pduri, secau praiele, cu paloul retezau 35

munii (ca n legenda muntelui Retezatul). Ei cnd se certau se prindeau de torile cerului i cutau s-l rstoarne pe pmnt. Avem astfel n mitologia greac titanii ca fii ai Geei (Pmntul Mum). Ei au dezlnuit potopul care i-a necat pe toi, iar pe cei rmai i-au ucis fulgerele. La Ion Creang Geril, Flmnzil, Psrillilungil ne dau o imagine pstrat n contiina popular despre ei. Oamenii sunt cea de a treia experien antropologic a Frtailor. Pelasgii se pare c au fost un popor care au ntemeiat state, orae, au dat legi. Ei introduc cultul zeilor. Numele de Pelasgia a fost dat Peloponezului cu Thesalia i Arcadia ca ara lor. Pelasgii din nordul Dunrii s-au numit hiperboreenii. Primul rege pelasg a fost Uran (n mitologia greac Uranos) adic Munteanul. Uran a fost detronat de Saturn ca n mitologia greac. Saturn a fost detronat de Typhon, care a mprit imperiul cu cei doi frai Osiris cu reedina n Egipt, Joe cu reedina n Italia, iar Typhon a luat reedina din Carpai (se pstreaz i n cretinism Sf. Tifon cu funcii foarte puternice). Osiris l-a nvins pe Typhon i introduce ordinea lui miticoreligioas n Carpai. De aici brazda lui Novac (Osiris), Babele i vrful Omul din Bucegi, obeliscul de la Polovraci, columna boreal de la Istrul de jos. Aspectul antropologic etiopian al unor oameni din Oltenia par a fi urmele prezenei acestei armate a lui Osiris. De aici i unele denumiri pentru Dacia date de strini: Valahia neagr, Cumania neagr, Basarabia (Bas-arabia sau Bas-Sarabi, sarabii erau cast nobiliar la daci), steme cu trei capete, Marea Neagr. Uricii (rohmanii, blajinii) sunt creai de Frtai, dar pstrai n tain, cnd au fost ajutai de ei n rzboiul cu uriaii. Uriaii au nceput a zgudui cerul (se pare c urma lor au fost Turnul Babel, ziguratele, piramidele) care se sprijinea pe arborele cosmic. n coroana arborelui cosmic locuia Frtatul, iar n rdcinile lui Nefrtatul. Oamenii s-au luptat cu uriaii, iar uricii reparau stlpii cerului. De aici piticii din basme care sunt foarte iscusii. Oamenii au pus stpnire pe pmnt, iar uricii s-au retras n ostroavele Apei Smbetei. Mitul blajinilor pstrat n Patele blajinilor l gsim deplin exprimat n Cetania lui Sveti Zosima traducere din limba rus. Acesta trece Ermilisul i ajunge la rohmani. Ei i-au dezvluit c se trag din cetatea Ierusalimului, cnd proorocul Ieremia a proorocit distrugerea, dac nu se pociesc. Regele Rohman i-a pus s se abat de la faptele rele. Dup moartea lui Rohman noul mprat i-a aruncat n nchisoare, de unde au fost scoi de un nger i i-a dus n ara unde se gsesc. Zosima este adus n petera lui de ctre un nger, care-i d o carte despre viaa blajinilor i mncare de pe trmul lor. Uricii duc o via permanent fericit, in posturi, se roag, lucreaz pentru salvarea speciei umane, ajut sufletele n Marea

36

Trecere, nlturnd piedicile de la Vmile vzduhului. Pentru acest ajutor dat celor adormii li s-a consacrat Patile blajinilor. n cretinism versetul: Fericii cei blnzi c aceia vor moteni pmntul reia i amintete parc acest mit. 5.3. Familia mitic este alctuit din Cerul Tatl, Pmntul Mum, Sfntul Soare, Sfnta Lun, Stelele-Logostele, Luceferii, Sfintele Ape. 5.4. Mitul Cerul Tatl are ca model bradul, simbol al nivelurilor diferite din cer i al arborelui cosmic. Toiagul, semn al puterii, este aruncat de Frtatul n Sfintele Ape i se genereaz bradul de lumin, prototip al cerului. Lumina se concentreaz n sori, stele, lun, luceferi, de unde simbolul arian al bradului de Crciun. Vzduhul este un protocer n care stau blajinii i ajut sufletele s treac prin vmi. De aici obiceiurile de nmormntare cnd se dau pomeni, haine, bani, se pltesc rugciuni, se fac parastase, liturghii, ctitorii, pentru sufletele celor adormii. Aici trebuie amintit pasrea miastr simbol al sufletului ca la Brncui. Cerul al doilea este acela n care Sfntul Soare i Sfnta Lun trec succesiv, marcnd ziua i noaptea, ca s mplineasc destinul hotrt la timpul stabilit, aa cum se arat n balada popular Soarele i Luna. n acest cer mai st Sfntul Ilie, care mn norii spre a-i mpiedica s aduc un potop pe pmnt. La Mircea Eliade avem Noaptea de Snziene, adic timpul i destinul hotrt eroilor. Cerul al treilea este al Stelelor-Logostele. El cuprinde spiritele astrale ale fpturilor. Acestea se aprind la natere i se sting la moarte, ca n balada Mioria. Cerul al patrulea este reedina fpturilor mitice, a luceferilor prezeni la Mihail Eminescu, la Lucian Blaga, n poeziile i basmele populare. Cerul al cincilea este al marilor sfini populari, care-l nsoesc pe Frtat, zeul Mo, devenit n cretinism Dumnezeu, n coborrile lui pe pmnt. Cerul al aselea este al raiului, grdina mirific strbtut de bradul cosmic, care face legtura cu cerul al aptelea n care triesc Frtaii. Frtaii se arat oamenilor prin teofanii. Trecerea de la un cer la altul se face printr-o conjunctur arhetipal. Urcarea la cer este Marea Trecere, tema principal a basmelor romneti. Cerul Tat este o fptur antropomorf, invizibil, are modelul bradului. De aceea bradul este prezent la nunt, moarte, srbtori, pentru c la Crciun (solstiiul de iarn), la Moi (solstiiul de var), cnd cerul se deschide, este posibil Marea Trecere, fiindc sufletul reprezentat prin Pasrea miastr urc spre cer. nlarea la cer este condiionat de o transformare a fiinei ntr-o mnstire, templu, biseric a Duhului Sfnt, 37

care n exterior n lumea simurilor nseamn o zidire de lca sfnt ca n Legenda Mnstirii Argeului. Ea, biserica, este locul unde nate Pasrea Miastr a sufletului ca dintr-un ou cosmic i devine ngerul care trebuie s ia locul celor czui din cer. n tradiia popular sunt trei ci de urcare la cer: Calea Curcubeului, Calea Laptelui i Calea arborelui cosmic. La Constantin Brncui Coloana Infinitului este tradiionalul stlp al morilor pe care se oprete Pasrea Miastr a sufletului nainte de a se nla. Monumentul sugereaz drumul spre cer al eroilor i mucenicilor neamului. l gsim menionat n Luceafrul de M. Eminescu, n poezia Bradul de B.P. Hasdeu, n poezia Bradul de V. Alecsandri, n Mioria, n obiceiurile de srbtori, nunt, moarte. 5.5. Mitul Sfntului Soare are trei legende arhetipale. Prima legend susine c Sfntul Soare a fost creat din Sfintele Ape, odat cu bradul cosmic, a crui lumin s-a concentrat n Soare, Lun, Luceferi, SteleLogostele. A doua legend a Oului Cosmic susine c din glbenu s-a creat soarele i din albu norii. La Constantin Brncui avem Oul nceputului, la indieni oul lui Brahma, la egipteni Oul psrii Dog, la Ion Barbu Oul dogmatic, fiindc el sugereaz un model al Universului. A treia legend povestete cum Frtatul s-a apucat s fac soarele i l-a fcut din cremene i aur. Soarele este tnr, frumos, voinic, cu capul de aur i de aceea n basmele populare are nfiarea de Ft Frumos. El se ndrgostete de sora sa Ileana Cosnzeana Luna, dar este refuzat i atunci caut s se cstoreasc cu o pmnteanc. Acesta este motivul din poemul Luceafrul de Mihail Eminescu. Semnele lui sunt paloul fermecat, calul naripat, oimul, cornul, fluierul magic, ca n Ft Frumos din tei de M. Eminescu, Povestea lui Harap Alb de Ion Creang, Ft Frumos fiul iepei de Ion Creang. Sfntul Soare are capacitatea de a prezice i de a practica divinaia. El este nsoit de nou zne: Doina (zna cntecului liric), Hora (zna dansului sacru), Avrmeasa (zna descntecului i a practicilor magice), Ursitoarele, Cretineasa. Cea mai mic este Ileana Cosnzeana: din cosi ruja-i cnt / Nou-mprii ascult, fiindc ea este cea mai aleas. De mitul Sfntului Soare se leag astfel Hora ca element ritualic solar i reprezint conjunctura i ascensiunea arhetipal spre cer. Jocul cluarilor care se practic la solstiiul de var i la solstiiul de iarn ine tot de cultul soarelui. De acest mit se leag Rusaliile, care este o srbtoare cretin ce s-a suprapus peste srbtoarea rosaliei (a ielelor) pstrat de catolici. Focul ca faptur mitic antropomorf este prezent n mitologia indian, n legendele bogomililor (care s-au numit cabiri cnd au trecut n Italia) i a devenit n cretinism Sfntul Foca. La Vasile Alecsandri n Hora Unirii avem versuri ca: i s vad Sfntul Soare / ntr-o zi de srbtoare / Hora noastr cea freasc / Pe 38

cmpia romneasc. l mai gsim la G. Cobuc n Nunta Zamfirei i Pstoria, la Marin Preda n Moromeii, n balada popular Soarele i luna, la Peter Neagoe n Soare de Pati. 5.6. Mitul Sfnta Lun este exprimat prin trei legende arhetipale. n prima legend Frtatul cnd a aruncat toiagul, semn al puterii, n Sfintele Ape a aprut bradul cosmic de lumin i el s-a concentrat rezultnd Sfntul Soare, Stelele-Logostele, Luceferii i Sfnta Lun. Avem aceast legend sugerat la Mihail Eminescu n Clin File din poveste Nunul mare mndrul Soare i ca nun mndra Lun. n a doua legend Dumnezeu a luat un bo de aur, a rupt mai multe buci i le-a aruncat pe cer. A treia legend este cu Iovan Iorgovan i Cerna, pe care o gsim n nuvela lui Ioan Slavici Pdureanca (Iorgovan i Simina). n forma sa uman mitul este exprimat prin Ileana Cosnzeana (helios soare, cosa coam), adic frumoasa lumii (kore kosmou). n balada Mioria este sugerat prin versurile: mndr crias / A lumii mireas. Ea mai este numit Ochiul Maicii Domnului, sugernd titlul romanului lui Tudor Arghezi Ochii Maicii Domnului. Ea se caracterizeaz prin frumusee, puritate, castitate. Vemintele ei sunt cmpul cu flori, cerul cu stele, marea cu valuri, aa cum o gsim sugerat n poemul Luceafrul de Mihail Eminescu: Cum e Fecioara ntre sfini / i luna ntre stele. De mitul Sfnta Lun sunt legate o serie de tradiii, cum ar fi aratul, semnatul, culesul plantelor de leac (ca la Ion Barbu n Dup melci). La srbtoarea Snzienelor fetele arunc pe hornul casei cununi s vad dac se mrit. La Mircea Eliade n Noaptea de Snziene avem motivul destinului. 5.7. Mitul Luceferilor i al Stelelor-Logostele sunt legate de mitul Marea Trecere, de nlarea la cer, trecerea prin vmile vzduhului pentru a ajunge n cerul stelelor sau n rai. Legendele originii cosmice sunt legate de stropii de lumin cu care arborele cosmic a ieit din Sfintele Ape; sunt luminile palide ale raiului ce strbat prin crpturile podului ce strbate cerul; sunt ngerii care vizitnd pmntul s-au apropiat de cele pmnteti i Dumnezeu i-a prefcut n stele; sunt prticele din sufletele oamenilor care la natere se urc la cer, se mbat de lumina cereasc i dinuiesc acolo veghind destinul oamenilor. Cnd se ncheie Ursita purttorilor lor de suflet de pe pmnt, cad din cer lsnd o dr de lumin i se sting ca n Mioria: i la nunta mea / A czut o stea. Stelele indic destinul uman. Dac sufletul este curat, fragmentul din stea l rpete i se ntoarce cu el n cer, pentru a se odihni. ntoarcerea sufletului n cer este, dup ce a dobndit universul su luntric, mitul Marea Trecere unde trebuie s fie desvrit. Stelele Logostele sunt legate de legenda Cerbului cu pielea de aur sau de nestemate ca n Povestea lui Harap Alb de Ion Creang. Sunt prezente n 39

folclor multe descntece, vrji i practici magice fcute de cititori n stele sau de vrjitori. Steaua este ursita: O, stea, logostea, / tu, ursita mea, / ndur-te de mine, / i f-m s-neleg / drumul meu ntreg/. Luceferii sunt cei ce nchid i deschid porile nopilor. Luceafrul de sear (planeta Venus) se numete Steaua ciobanului este nlocuit de Luceafrul de zori care uneori este confundat cu Zoril (steaua Sirius). Luceafrul mare (steaua Vega) reprezint prezena discret a Sfntului Soare alturi de Sfnta Lun. Luceferii coboar uneori ca Luceafrul lui M. Eminescu, iau chip de oameni i se ntorc n cer sau apar umanizai ca n poezia Mai am un singur dor de M. Eminescu. Stele cu coad sau cometele sunt nsemnele arhedemonilor care caut s ptrund n ceruri spre a perturba fpturile mitice i ordinea cosmic. Ele prevestesc nenorociri, rzboaie, molime. Constelaiile au un mit sau o legend a lor. Omul care a urcat la cer spre a-l ruga pe Frtat s apropie cerul de pmnt. Pentru c drumul era lung, a luat dou crue, unelte, animale i n vzduh unde bate vntul turbat s-a ntlnit cu necuratul care a ncercat s-l mpiedice. El a aruncat n necuratul cu tot ce avea, animale, care, unelte i din ele au rezultat constelaiile. Calea Laptelui a fost albit de cobilia ciobanului cnd a vrut s-l loveasc pe balaur. Alt legend o numete Calea lui Traian, cci dup ea s-a cluzit mpratul ca s vin n Dacia, dar i Calea robilor, fiindc dup ea s-au ntors de la Roma dacii luai n robie. Constelaiile n mitologia popular sunt: Carul mare, Carul mic, Fecioara, Calul, Vcarul, arpele, Hora, Omul, Scorpia, Ciobanul cu oile, Crucea mare, Fata cu cobilia, Crucea mic, Scaunul lui Dumnezeu, Coasa, Petii, Berbecul, Barda, Cloca cu pui, Secera, Gemenii, Celul, Vizitiul, Vierii. 5.8. Pmntul Mum are dou legende. n prima legend arborele cosmic cnd s-a nlat din Sfintele Ape avea ntre rdcinile lui pmnt din fundul acestor ape. Frtatul l trimite pe Nefrtatul s vad n ce st nfipt arborele primordial i acesta a adus n mini pmnt pe care l-au pus la rdcina bradului cosmic. A doua legend este inversarea situaiei, cci arborele primordial iese cu rdcinile n sus, ca n mitologiile asiatice, unde n Rig-Veda vedele sunt comparate cu un smochin, care are rdcinile n cer i fructele pe pmnt. Raiul are pmnturile cereti deosebite de pmntul propriu-zis. El este Lumea alb, a luminii, a suprapmnturilor, iar Iadul, Cellalt Trm are subpmnturile. Toate suprapmnturile cereti par de pe pmnt cele nou ceruri sau apte care sunt luminate de Sfntul Soare, Sfnta Lun, Stelelelogostele, Luceferii, Calea Laptelui. Cellalt Trm este faa de dedesubt a pmntului propriu-zis i este locuit de fpturi malefice. El are doar o lumin difuz, crepuscular, fiindc 40

exist credina c la nceput pmntul era strveziu, fiindc era fcut din ap, idee pe care o gsim n Upaniade. Pmntul Mum este o personalitate unitar care are sentimente proprii i o nalt moralitate. De aceea cnd vine un om dup moarte n snul pmntului, pmntul nu are odihn timp de o sptmn. Pentru cele mai mici nedrepti el snger i pe pctoi nu-i primete ca pe animalele demonice (arpe, bufni, hiena). Ca zeitate primordial are puteri discreionare de via i moarte asupra oamenilor. El posed un corp cosmic i este o fptur vie. La venirea romanilor mitul ancestral s-a suprapus cu Mama Gaia sau Terra Mater care a cunoscut o vast iconografie apropiat fiind de Cybela, zeia fertilitii i numit mama zeilor. De acest mit se leag legenda Maicii Btrne plecat n cutarea fiului pierdut ca n Mioria, precum i munii mirifici Godeanul, Retezatul, Pietrele Doamnei, Ceahlul, Bucegi, Parng care erau considerai reedine ale unor fpturi mitice. n romanul Ion de Liviu Rebreanu, cnd Ion srut pmntul mbrcat n haine de srbtoare el triete acest mit. n Dan Cpitan de plai de Vasile Alecsandri, cnd Dan srut pmntul acesta tresare i-l recunoate. De aici datina pstrrii unui bulgre de pmnt de ctre cel ce se deplasa, se nstrina sau aruncarea unui bulgre de pmnt, cnd este ngropat cineva. Mitul Pmntul Mum l mai gsim la Lucian Blaga n Noi i pmntul, la M. Eminescu n poezia Mai am un sigur dor, la Horia Lovinescu n Moartea unui artist. Lumea alb este lumea pmnteasc n contrast


Recommended