+ All Categories
Home > Documents > EFA 2.pptx

EFA 2.pptx

Date post: 19-Feb-2018
Category:
Upload: alexandra-maxim
View: 241 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 86

Transcript
  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    1/86

    EFA 2-Renasterea sBarocul

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    2/86

    CARACTERISTICI GENERALE:

    Arhitectura medievala din Italia nu a aderat cusimpatie la Gothic.

    Renasterea italiana:-Renasterea timpurie(sec XFlorenta

    -Renasterea la Apo!eu(XVinceputul secolului

    -Renasterea "ar#ie sau$anierismul( s%. &ec XVI

    &e caracteri#ea#a prin interpretarea voca'ularantichitatii.

    Renasterea Italiana a carui conceptie asupraspatiului era in contradictie cu !oticul revine la

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    3/86

    $ateriale %olosite: marmura piatra caramida ceramica smaltuita sticla transparenta sticlatranslucida.

    &e a'andonea#a treptat construirea locuintelor pein!uste de teren.

    &e a'andonea#a sistemul de %orti+catie medieval

    Apare strada corridor !enerate de %atadele lun!marilor palate.

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    4/86

    &antissimo Annun#iata-

    Florenta

    &an $ar

    s pas rea#a carac erumedieval (ansam'luriinchise in care primea#aordinea si simetria

    In perioada timpuriecladirile perimetral

    dispuse intr-un cadru deplan dreptun!hiular depre%erinta se deschid

    catre piata prin porticeprimitoare

    ,R"I/0-da posi'ilitateade asimuire a pietei cu

    curtile interioare alemanastirilor sau alepalatelor.

    Acest mod de tratare alpietelor constituie unmoment important inevolutia arhitecturii-le!atura dintre e1terior si

    ,iata din Ascoli ,iceno

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    5/86

    ,ien#a de Rosselino

    Acest characterspeci+c pietelorrenascentiste tine deperioada timpurie aRenasterii.

    In perioadaRenasterii tar#ii s-auconstruit piete maidinamice in careconstructiile suntdispuse pe plantrape#oidal.

    ,iata apitoliului de $ichelan!elo

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    6/86

    Palatul:

    &im'olul resedintei ur'ane a marelui 'ur!he#.

    imensiunile impresionante !enerea#a o noua structuraparitia )stra#ilor corridor*.

    ornisa puternica si 'raiele de separatie dintre nivelemarchea#a ritmul ori#ontal.

    Aspectul palatelor italiene din Renastere (tar#ie cu amin

    importanta a masei construite cu cornisa care decupeavolumul in spatiu este tipic mediteranean ima!inea +inunei cladiri semini+cativ ancorate in pamant.

    ,alatele renascentiste din Italia (dispuse pe ori#ontal di%cele !otice(dispuse pe vertical.

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    7/86

    ,alatul Rucellai-

    Florenta

    &pre s%arsitul perioadei timpurii a Renasterii pe lan!a marcarea pe ori#ontala a palatelor se reali#ea#a si ritmarea pe vert

    an!a3ate.

    ,alatul Vendramin -V

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    8/86

    In curtea interioara constructia se deschide prin portice.

    4ivelul 5-piano no'ile(cel mai important-cuprinde: &ali maspatioase de o'icei acoperite cu 'olti.

    ,arterul-sunt dispuse spatii utilitare

    -%erestre mici din cau#a con6ictelor politice(stradapre#enta

    si!uranta

    Ferestre de dimensiuni relative reduse dar su+ciente pentiluminare 'una in conditiile climatului mediteranean.

    Ase#ate in a%ara orasului. r!anic le!ate de natura. &imple resedinte ale marilor 'ur!he#i sau no'ililor.

    Vilele:

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    9/86

    Re#olvarea scarilor din perioada Renasterii este di%Ev. $ediu unde scarile erau inchise trasate in spirintr-un turn special amena3at. Acest sistem persistain perioada Renasterii la Apo!eu dar tipul scarii spRenasterii este cel deschis cu rampele drepte si liAcest tip apare din Renasterea timpurie si evoluanddeveni caracteristic perioadei Baroce.

    Relatia dintre sculptura si arhitectura se modi+ca Ev. $ediu statuile erau alipite constructiilor in Ren

    se optea#a pentru amplasarea lor intr-un cadru des

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    10/86

    Italiene. Sec XV

    &ec: XI si XII 7 ),rotorenasterea*- model direct pentru arhitectura re!iunii

    in sec XV

    ,rotorenasterea are o arta plastic arhitecturala proprie derivate din cea aRomei tar#ii si din arh etrusca.

    Caracteristici: -este %olosit arcul in plin cintru descarcat direct pecoloane.

    -in %atade arcele %olosite sunt adosate masei de #idarie siau rol decorativ:

    Biserica&an $iniato al $onte

    -acelasi tip de arcade are rol structural atunci cand esteplasat la interior ca element de ritmare a spatiului si de suport al

    acoperisului sau cand delimitea#a porticele de curtile interioare.

    -protorenasterea se distin!e prin maretia cu care estereali#at placa3ul #idariilor:-2 tipuri de marmura sau piatra cu nuante di%erita.

    ),iatra serena*- piatra ver#ui cenusie in com'inatie cu marmura al'a-8repre#intative pentru cladirile toscane pana in perioada Renasterii "ar#ie.

    Regiunea Toscana

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    11/86

    Elementele caracteristici ale arhitecturiirenascentiste sunt:

    $arcarea pe ori#ontala a volumului construit. Raportul dintre plin si !ol

    ,reluarea %ormelor ancadramentelor din antichitatearomana.

    ili

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    12/86

    ilippo!runellesc"i(59-5;

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    13/86

    Santa #aria del iore $%&'()%&*&+

    /ltima constructive !otica si prima constructive aRenasterii italiene.

    upola spri3ina pe un tam'ur octa!onal cu diametrulde ;9 m. Reali#ata din opt %elii eliptice compusedin doua co3i de #idarie paralele cupola este

    intarita cu nervuri si lestata de un lanternou.Inaltimea sa de la nivelul pardoselii este de 5> m.

    0a aceasta constructie ce va deveni un insemn alarhitecturii Renasterii Florentine si un model pentru

    etapele urmatoare Brunelleschi continua in &olutiastructurala principiile valoroase ale arhitecturii

    !otice illustrate si prin elanul vertical al cupolei.

    ilippo !runellesc"i(59-5;

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    14/86

    Sant(1436)

    Elemente preluate din a

    "ipul structural 'a#ilica

    Arcadele in plin cintru

    4ava centrala acoperita

    rdinea si seninatatea-renascentiste.

    &an 0oren#o(5;25

    &patiul este ritmat iar directionarea ori#ontalacatre altar este accentuate de doua corniseinterioare. heia re#olvarii spatiale o constituie- casi in Romanic sau Gotic- treveea colateralului considerate in cele trei dimensiuni ale sale. In%unctie de ea este modelat intre! spatiul darrelatiile matematice simple sunt utili#ate de artist

    in intentia o'tinerii unor rapoarte care sa conducala un s atiu li sit de tensiuni la scara umana si

    ilippo!runellesc"i(59-5;

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    15/86

    !iserica Santa #aris ,egli Angeli $%&*&+

    onstructie de tip central ri!uros inspirata de antichitate

    ,rima constructive de tip central reali#ata in Renastere

    ilippo !runellesc"i(59-5;

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    16/86

    Capela Pa--i)lorenta: onstructie de tip central este incununata cu o cupola poli!onala pe nervuri tip

    %recvent utili#at in Renastere. Arhitectura interioara este su'liniata prin detalii de clasica reali#ate intr-o tratare 'icroma motiv curent in arhitectura 6orentina.

    In plastic de %atada sunt im'inate elemente ale romanicului toscan cu cele antice

    lippo !runellesc"i(59-5;

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    17/86

    ilippo !runellesc"i$%*)%&//+0spedale degliInnocenti $%&'%+

    &patiul construit se deschide spre piata &sa.Annun#iata printr-un portic cu arcade descarcate

    direct pe coloane. Arhitectura vioaie si !ratioasaeste im'o!atita si de decoratia cu medalioane dinceramica. Raportul ra+nat dintre parterul tratat cu

    portic primitor si eta3ul strapuns de !oluri

    distantate proportionate si decorate dupaprincipii renascentiste si a1ate pe traveeleporticului su'tila dimensionare a arhitravei ce

    separa cele doua nivele vadesc maestria primuluimare architect al Renasterii Italiene.

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    18/86

    Pala--o Pitti$1111+ ompo#itia simetrica a planului

    vadeste noile preocupari deor!ani#are a spatiului. Fatada catrestrada datand din prima perioadaa e1ecutiei insa inca apropriatade conceptia medieval. ,aramentuleste e1ecutat din piatra al caruirelie% scade in adancime de laparter catre ultimul eta3.

    Elementele caracteristice noiiarhitecturi sunt :

    -marcarea pe ori#ontala avolumului construit

    -raportul dintre plin si !ol

    -preluarea %ormelor

    ancadramentelor din antichitate

    ilippo !runellesc"i$%*)%&//+

    #ic"elo--o de !artolomeo $%*

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    19/86

    #ic"elo--o de !artolomeo $%*%&'+Palatul Medici-Ricardi(1444)

    /nul dintre cele mai cele're palateFlorentine speci+c Renasterii timpurii este

    compus in plan dupa principia medieval cuo curte interioara de tip patio.

    Elementele caracteristice sunt: %atada cu otratare !radata a 'osa3elor de piatra marcarea pe ori#ontala a eta3elor !oluri maiputin numeroase la parter si cuancadramente de %acture antica iar la eta3%erestre lar!i de tip 'i%ore inspirate din%ormele medieval.

    ornisa monumentului ampla incununandintrea!a constructive este un element noucare a institit o preocupare de seama pentruarh Renasterii.

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    20/86

    !eneditto de #a3ono $%&&')%&2+Palatul Strozzi (cca 1490)Florenta:

    E1emplul devenit )clasic* pentru pro!ramul deresedinta patrician ur'ana din Florenta Renasterii

    "impurii palatal reia in compo#itia de %atada

    toate elementele speci+c acestei etape. &econstata o sensi'ila evolutie a tipului de plan

    compus tot in 3urul curtii interioare dar cu ovadita preocupare pentru simetrie si pentru

    o'tinerea unor incaperi repre#entative !eneroase.

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    21/86

    Leon !attista Al4erti $%&(&)%&'+

    O uni!er"al#:-musician

    -3urist

    -scriitor

    -pictor

    -mathematician

    -atlet

    -architect

    -theoretician de arhitectura

    &tudia#a la universitatileumaniste de la ,odova si Bolo!na

    0ucrea#a in serviciul Vaticanului

    unde studia#a monumenteleantice

    e+neste re!uli !eneral vala'ileale %rumosului

    &ta'ileste proportiile armonice

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    22/86

    Palatul Rucellai)lorenta $%&&+

    $onumentul repre#inta o noua etapa inevolutia %atadei palatului renascentist careeste rimata pe vertical prin pilastrii suprapusi.

    "reaveea ritmica si ordonanta suprapusa

    Leon !attista Al4erti $%&(&)%&'+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    23/86

    Templul #alatestian $4iserica gotica San ranRimini+ Vechea Biserica medieval este im'racata cu o %atada

    noua conceputa dupa principiile teoretice ale lui Al'erti si

    inspirata din motivul arcului trium%al roman.

    Leon !attista Al4erti $%&(&)%&'+

    L ! tti t Al4 ti $%&(&

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    24/86

    !iserica Santa #aria No5ella)lorenta $%&(+: Al'erti intervine in spirit renascentist in compo#itia %atadei !otice a mo

    introducand motivul central al portalului. idee noua este si modul de%atada prin volute a volumului suprainaltat al navei central cu colater

    Leon !attista Al4erti $%&(&)%&'+

    i l4 i $

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    25/86

    !iserica Sant6Andrea $#anto5a+$%&(+ ompo#itia se caracteri#ea#a prin incercarea de im'inare

    a planului de tip central(in partea de est cu cel

    traditional 'a#ilical. inovatie o constituie si inlocuireacolateralelor prin capele alternand ca %orma sidimensiuni elemente care schim'a ima!inea spatialatraditionala si raspund unor necesitati %unctionale. Fatadade#volta ideea arcului central ca dominant iar pilastriicare cuprind cele trei eta3e anunta compo#itii de ordincolossal din etapa urmatoare. Intrea!a re#olvare plasticurmareste redarea %ormelor clasice dupa conceptia

    teoretica a marelui architect.

    Leon !attista Al4erti $%&(&)%&'+

    L ! i Al4 i $%&(&

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    26/86

    San Se4astiano di #anto5a

    Introducerea ordinuluicolosal

    Re#olvarea solutiei de tipcentral

    Leon !attista Al4erti $%&(&)%&'+

    !ernardo Rossellino

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    27/86

    !ernardo Rossellino$%&(2)%&/&+ ola'orator principal al lui Al'erti

    Repre#inta e1ecutia in premiera a unui pro!ram ur'anistic

    renascentist ,rin %orma trape#oidala a pietei de la ,ien#a Rosselino

    anunta tendinta dinamica a ansam'lurilor proto-'aroce.

    R i

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    28/86

    RegiuneaVeneto:

    aracterul speci+c al arhitecturii Venetiene se manpermanenta intentie de deschidere a cladirilor catr

    cu lo!ii si %erestre mari prin spontaneitatea e1prearhitecturale prin decoratie vioaie si colorata.

    In Venetia le!atura cu !oticul se %ace usor peste Aleste unul dintre orasele unde traditia !oticului s-a indelun!.

    &unt introduse :-voca'ularul decorativ -plasticade %atada

    (dar se pastrea#a %ondul speci+c arh venetiene

    Ansam4lul de marca al

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    29/86

    Ansam4lul de marca alorasului:Pia--a San #arco si Pia--etta

    ,iata &an $arco:- important spatiu peplan trape#oidal

    -are in a1 atedrala (!otica

    -6ancata pe contur de constructiie1ecutate in di%erite etape dar toatedeschise prin lo!ii si portice catre piata.

    ,ia##etta :- mai mica

    -tot pe plan trape#oidal-la!atura cu piata se %ace in un!hi drept

    -spatiul ,ia##ettei se deschide catre la!una

    -constructiile au portice catre e1terior.

    0e!atura dintre piete este punctata deturnul campanil (!otic

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    30/86

    Luciano da Laurana $cca%&'()

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    31/86

    Luciano da Laurana $cca%&'(%&2+rancesco di Georgio #artine$%&*2)%7(%8'+

    el mai repre#entativ

    atea#a din perioada !otica si estecontinuat in Renastere

    aracteristici ale arhitecturii venetienecare datea#a inca din primele etape deconstruire:

    -deschiderea catre e1terior prin lo!ii siportice

    -plastica arhitecturala

    orpul medieval cu turnulete estecompletat in a1 de compo#itiarenascentista reali#ata prin lo!iisuprapuse.

    Element noi pentru tratarea plastic acurtilor interioare in Renasterea timpurie este ritmarea eta3ului cu pilastrii

    an!a3ati care reiau traveea porticului de

    a a u o% or & ca a e'i%anti "i curtea

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    32/86

    % &'i%anti "i curteainterioara:Pietro Lom4ardo $%&*7)%7%7+

    Antonio Ri--o$%&*()%&22+

    In ansam'lul curtii interioare a palatuluiucal Antonio Ri##o reali#ea#amonumentala scara e1terioara cunoscutasu' numele de )&cala dei Gi!anti*datorita cele'relor statui e1ecutate insecolul urmator de &ansovino. Re#olvareaampla decoratia pretioasa e1prima

    importanta ce o capata scarile elemente%unctionale care vor avea un rol plin din cein ce mai insemnat in economiaconstructiilor si or! spatiului inurmatoarea perioada.

    urtea interioara a palatului ucale1prima trecerea de la %a#a !otica la cea aRenasterii "impurii prin in!emanarea

    %ormelor arhitecturale ale celor doua

    Pi t L 4 d $%&*7 %7%7+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    33/86

    Pietro Lom4ardo $%&*7)%7%7+Santa #aria dei#iracoli$%&9%)%&92+

    &tructura si spatiul interior al 'isericii venetiene nava unica

    acoperita cilindric si corul cu cupola 6ancat de turnul scariicatre clopotnita sunt sincer e1primate in volumul construit.

    Fatadele divi#ate in doua re!istre pe ori#ontala sunt ritmateprintr-o succesiune de travei.

    etaliile arhitecturale sunt renascentiste.

    ,ucatul

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    34/86

    ,ucatulr4ino:

    /nul din cele mai renumite centreumaniste ale vremii

    Luciana da Laurana $%&'()%&2+an!a3at ca architect la e1tindereaPalatului ,ucal e1ecutanumeroase ancadramente de piatrapentru portale si %erestre intr-undelicat stil renascentist.

    apodopera sa este curtea interioaraunde reia stilul Renasterii Florentine contri'uind insa la evolutia sa prinritmarea eta3ului cu pilastrii an!a3ati.

    Amena3arile de la palatul din /r'inomarchea#a trecerea catre apo!eulRenasterii.

    C d l S

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    35/86

    Catedrala San #arco

    Pa5ia ;#anastire $%*2/)

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    36/86

    Pa5ia ;#anastire $%*2/)%7''+)Certo-a

    $onument important al

    primei Renasterilom'arde care ain6uentat in maremasura arhitecturatarilor de la 4 de Alpi.

    ,e o structuracompo#itionala suntintroduse noilecaracteristici aleRenasterii cu characterspeci+c 0om'ard.

    #ario Conduci $cca%&&()%7(&+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    37/86

    #ario Conduci $cca%&&()%7(&+Palatul Corner)Spinelli

    In %atada dispre

    canal a palatuluieste accentuatmarcata dispo#itiadin plan a incaperilorsi aceastaconstructive se

    inscri'e in cate!oriacelor ce e1primamomentul de trecerede la arh !oticuluitar#iu la cea aRenasterii.

    Regiunea Lom4ardia:

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    38/86

    Regiunea Lom4ardia:Antonio illarete $%&(()%&/2+-teoretician-arcitect orentin

    ?oaca un rol importantin di%u#area Renasteriitimpurii in 0om'ardia

    Introduce la $ilano

    principiilecompo#itionaleRenascentiste

    0spedale #aggiore) #ilano

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    39/86

    0spedale #aggiore) #ilanoAntonio illarete $%&(()%&/2+

    Vasta constructive a spitaluluimilane# este simetric reali#atain 3urul a numeroase curtiinterioare.

    Arhitectura este vioaie adaptand noile %orme aleRenasterii la puternica traditie

    medieval lom'arda.

    II P i d d A R t ii I

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    40/86

    II Perioada de Apogeu a Renasterii Isec XVI %7(()%77(

    onditiile istorice vitre!e au impieridcat a+rmarea Romei in Italia. data cautoritatilor papale si a intre!irii !ranitelor )&tatului ,onti+cal*@@@ inca di

    economica si politica a Romei a3un!e sa ai'a pondere din ce in ce mai marna#uinta catre %aurirea unor cladiri central in ideea umanista ca omul situedi+ciului si al lucrurilor sa poata percepe tot spatiul.

    &patialitatea !andida de Bruneleschi nu mai poate + insa pastrata in noile &patiul architectural devine static preocuparea principala este indreptatavolumul compact construit monumental cu o plastic decorative vi!uroasa

    idul in constructia sec XVI capata masivitate si este strapuns in decoratii

    sau coloane an!a3ate. Fi!ura de )om universal* a lui 0eonardo a Vinci a in6uentat evolutia arhit

    studiile sale au %ost puncte de plecare materiali#ate in constructiile Renasc

    -studii de constructii central de tip milane#

    -studii pentru scara in elice cu 2 rampe etc.

    ,reocuparea central a arhitecturii vremii 7%a"irea "olutiilor pentru clad

    central

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    41/86

    ,onato !ramante$%&&&)%7%&+

    ,rimul mare architect al Renasterii la Apo!eu.

    esi e1presie a Renasterii la Apo!eu constructiilereali#ate la $ilano de Bramante pastrea#a speci+cul 0om'ard si ceva dinspontanaitatea Renasterii "impurii. In timpul activitatii la Roma -dupa 5>>-opera sa di%era complet de cea reali#ata inperioada precedenta.

    onstructiile romane sunt impre!nate de!ravitatea si de maiestuo#itatea solemna aantichitatii si vor da caracterul intre!iiarhitecturi a Renasterii la Apo!eu arta desinte#a ce cauta sa patrunda in insusi sensulcelei antice.

    &anta $aria presso &an&atiro $ilano (5;C

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    42/86

    &atiro $ilano (5;C,onato !ramante$%&&&)%7%&+

    Re%acerea 'isericii &anta $aria presso &an&atiro este prima comanda importanta pe care

    o primeste Bramante ca architect. Aportul sauconsta in reconstituirea edi+ciului pe un plan in%orma de cruce latina. In spatiul de intersectiedintre nava si transept ridica o cupola petam'ur. onstructia sacristiilor este prile3 de a!asi solutii pentru spatiul de tip central preocupare de 'a#a a arhitectilor vremii.

    Bramante adduce o insemnata inovatie printratarea in %alsa perspectiva a #onei altarului

    in scopul de a crea sen#atia de adancime acorului care din cau#a pre#entei unei stra#idin partea de est a 'isericii nu poate + reali#at.

    Santa #aria della Gra-ie< #ilano $%&2'+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    43/86

    Santa #aria della Gra-ie< #ilano $%&2'+

    In perioada milane#a a activitatii sale Bramante construiesest a 'isericii inceputa in stil !otic. 0a cor si sacristie artistul

    &olutia spatiala de tip central. In plastic arhitecturala Bramante pastrea#a caractere ale a

    0om'arde din perioada timpuri a Renasterii.

    nato !ramante$%&&&)%7%&+

    Curtea interioara a manastirii Santa #aria

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    44/86

    della Pace < Roma $%7(()%7(&+

    urtea interioara a manastirii &anta

    $aria della ,ace este una dintreprimele lucrari romane ale luiBramante. El reia schemacompo#itionala a curtilor de lapalatul /r'ino si de la palatalancelaria de la Roma.

    &emni+cativ pentru evolutia cariereisale este ca in aceasta curteintroduce pentru prima oara motivedirect preluate din arhitectura antica.Ele apar la porticul de la parterreali#at cu arcade portante si coloanean!a3ate. 0a porticul de la eta3

    utili#ea#a ordinal arhitravat si prin

    nato !ramante$%&&&)%7%&+

    Tempietto din San Pietro in #ontorio $%7('

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    45/86

    Am'ianta romana tras%orma stilul lui Bramante caredevine mai auster respectand ri!uros preceptelecompo#itiei clasice. Aceste mic monument amplasat in

    incinta manastirii &an ,ietro in $ontorio este primule1emplar al apo!eului Renasterii al Renasterii clasice.

    El repre#inta o noua etapa a preocuparilor constructivesi teoretice ale lui Bramante care adopta o solutieper%ect central interpretand in esenta lor %ormelearhitecturii antice.a

    ,onato !ramante$%&&&)%7%&+

    Palatul Vatican < Curteal d $ +

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    46/86

    !el5edere $%7(*+

    pera de maturitate a luiBramante curteaBelvedere compo#itievasta plina de !randoare lea!a palatal Vaticanului decurtea Belvedere.

    Arhitectul re#olva in mod%ericit o di+cila pro'lema dedi%erente de nivel si de

    uni+care a ima!inii spatiuluie1terior. Arhitectura lun!ilor!alerii si a E1edrei ,inuluireiau motive antice romane.

    nato !ramante$%&&&)%7%&+

    Palatul Vatican < Curtea San ,amass

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    47/86

    Palatul Vatican < Curtea San ,amass

    In ompo#itia curtii &an amassoBramante utili#ea#aordonanta suprapusade tip antic roman unul din motivele

    pre%erate de arhitectiiRenasterii la Apo!eu.

    onato !ramante$%&&&)%7%&+

    Catedrala San Pietro $%7(&+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    48/86

    In 5>; Bramante a %ost insarcinat cu reconstructia cate!ralei &% ,etru. El adoptcruce !reaca inscrisa complet simetrica.

    omul central semis%eric urma sa +e 6ancat de patru domuri mai mici ridicatede colt -si ele in cruce !reaca- si in e1terior de patru turnuri.

    Aceasta dispo#itie continua traditia milane#a si cea a lui 0eonardo da Vinci.

    $asivele pile de #idarie care urmau sa suporte cupola sunt tratate sculptural a%orme prea %ra!ile care nu ar + putut suporta imensa cupola proiectata.

    nato !ramante$%&&&)%7%&+

    Palatul Cancelaria)atri4uit lui !ramante$%&978

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    49/86

    Este prima constructive romana din Renastere care a deposit in importanta cadde %atada se re!aeste la eta3e tratarea cu pilastrii an!a3ati ce aminteste de stilla palatal Rucellai in Renasterea "impurie la Florenta. In constructia romana ritmdi%erit si nu mai constituie ordonanta suprapusa in vi#iunea ori!inara. Fiecare nivarhitecturala proprie . E1prima momentul de tran#itie dintre %a#a timpruie si cea

    Loren-otto Lotto

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    50/86

    Loren-otto LottoPalatul Vidoni)Ca=arelli Roma $apro>. %7

    0a aceasta constructive mult

    trans%ormata compo#itiaeste inca echili'rata siarmonioasa desi seaccentuea#a sensul!andoarei si al solemnitatii.Bosa3ul )in rustica* alparterului este menit sasu'linie#e ori#ontalitatea iar coloanele du'le an!a3ate(de la eta3 dau sen#atiaunui relie% mai puternic neo'isnuit pana acum.

    Ra?ael San-io $%&9*)%7'(+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    51/86

    Palatul ernese < Roma $%7%&)%7' si %7&%)%7&/

    el mai important palat al Renasterii romane-compo#itie vasta e1prima o vadita preocupare

    pentru ordine si simetrie. ,orticul architecturalpastrea#a inchiderea perimetrala in 3urul curtiiinterioare tipica pentru palatele Florentinedin Renasterea "impurie. urtea pe plan patrat %ormata din trei re!ister suprapuse reiatraditia lui Bramante. ,lastica arhitecturalaeste con%orma normelor arhitecturii romane.Ferestrele din %atada sunt tip edicul cucolonite pe care rea#ama %rontoanele si crea#a

    ima!inea unui mic templu. Atat in %atada cat siin curte apar %rontoanele cur'e care vor +%recvent intalnite in viitor.

    ,alatul este completat de $ichelan!elo prininterventii la %atada si la eta3ele curtiiinterioare.

    III Renasterea tar-ie in Italia#anierismul)cca %7'()cca

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    52/86

    #anierismul)cca %7'()cca%/'(

    In %a#a sa de s% Renasterea se departea#a voit de echili'rul !randoare si !ravitatea din p

    &e desprinde un nou current 7 $A4IERI&$/0

    "ermenul este %olos pentru a de+ne arta si arhitectura italiana pentru perioada tar#ie a Ren

    inceput ale Renasterii in celelalte tari europene. enumire luata din scrierile lui Vasari si a altor autori din sec XVI si XVII

    $anierismul apare e1act inaintea 'ar'ariei de "rista amintire care a %ost devastarea Rome

    Italia-%ocarul de unde Renasterea se raspandeste in Europa

    In arhitectura manierismului se mani%esta prin reluarea %ormelor Renasterii clasice intr-o n

    Este momentul in care apare indoiala artistilor in capacitatile lor de a-si depasi predecesordorinta de a spar!e tiparele devenite ri!ide.

    $anierismul repre#inta epoca de tran#itie intre Apo!eul Renasterii si urmatoarele etape alearhitecturii si artelor :Barocul si lasicismul.

    Arhitectii perioadei au reusit sa o'tina o arhitectura ra+nata care e1prima incercarea dispesu' un aspect ele!ant si senin de a crea noul prin interpretarea Renasterii lasiciste si a a

    Li4ertatea marcata a compo-itiei ar"itecturale < succesiunea generoasa a spatipentru legarea spatiului construit cu cel e>terior < amena3area gradinilor in acescalitatile #anierismului.

    #ic"elangelo !uonarotti$%&7 %7/&+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    53/86

    $%&7)%7/&+

    ,ictor

    &culptor

    ,oet

    edica arhitecturii o mare partedin presti!ioasa sa activitate

    Isi incepe cariera ca sculptor

    A'ordea#a arhitectura in spiritualcelor 9 directii ale vremii.

    0ucrea#a in stilul Renasterii laApo!eu dar isi mani%esta

    pre%erintele pentru $anierism si

    Capela ?unerara a ?amiliei #edici la

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    54/86

    San Loren-o< loren-a $%7'(+

    ompo#itie indra#neata capela%unerara din 'asilica &an 0oren#oeste prima opera de arhitectura a lui$ichelan!elor. In decoratia interioarain care sculptura este incorporateansam'lului architectural %ormele

    sunt ale Renasterii la Apo!eu cutendinte manieriste .

    $ichelan!elor respecta traditia6orentina prin %olosirea marmurei dedoua tipuri o'tinand ima!inea'icroma caracteristica si su'linierea

    elementelor arhitecturale ma3ore

    ic"elangelo !uonarotti $%&7)%7/&+

    !i4lioteca Laurentiana $%7'&+ ;lorentac"elangelo !uonarotti $%&7)%7/&+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    55/86

    onstructia de mare ra+nament este reali#ata in %orme manieriste careschim'a canoanele tipice Renasterii.

    Este compusa dintr-un vesti'ule si sala de lectura. In vesti'ulul de acces in!ustsi inalt sen#atia de constran!ere este acu#ata de verticalitatea compo#itieiarhitecturale.

    aracterul manierist este dat de tratarea voit stranie-necon%orma cu normeleclasice 7a elementelor de arhitectura.

    &ala de lectura relative 3oasa si lun!a mai senina ca aspect se di%erentia#a devesti'ulul cu inaltime accentuata. &e simte intentia artistului de a diri3a miscareaprin spatiul ast%el creat de su'liniere prin contrast a celor doua incaperi.

    &en#atia de surpri#a denota o indepartare de armonie.

    Catedrala San Pietro< Roma$%7&/)%7/&+i " l

    l ! tti $%&7 %7/&+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    56/86

    $%7&/)%7/&+ In conceptia planului $ichelan!elo pastrea#a ideea lui Bramante de constructive central 7cruce !reaca inscrisa- avand insa compo#itia pe volumul dominant al cupolei spri3inte pepilastrii imensi. upola cu nervure de %orma avantat 7 amintind pe cea a lui Brunelleschi dela Florenta se ridica peste un tam'ur inalt ritmat de du'le coloane cu rol de contra%orti

    pera arhitecturala de cea mai mare insemnatate in activitatea lui $ichelan!elo catedrala

    &% ,etru marchea#a depasirea %a#ei Renasterii ima!inand in acelasi timp $anierismul siBarocul. upola de la &% ,etru va constitui un model pentru monumentele arhitecturaleeuropene sau americane.

    ic"elangelo !uonarotti $%&7)%7/&+

    Inceputurile lucrarii la Piata Capitoliului $%7*2+ic"elangelo !uonarotti $%&7)%7/&+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    57/86

    ,iata trape#oidala cu latura lun!a spre %atadaprincipal a %ost conceputa de $ichelan!elo siterminata in secolul al XVII-lea.

    ompo#itia crea#a un spatiu ur'an repre#entativ cu preocupari pentru simetrie si !randoare.

    ompunerea spatiului si plastic %atadelor decoratecu ordin colossal anunta %ormele viitoare alearhitecturii 'aroce.

    ,iata este ase#ata pe venera'ila colina apitolina care domina %orul antic roman.u un pavementra+nat conceput si in care pentru prima oara inRenastere apare ovalul ca motiv principal.

    Accesul principal se %ace printr-o lun!a scaramonumentala.

    ic"elangelo !uonarotti $%&7 %7/&+

    #anierismul dupa #ic"elangelo!altassare Peru--i $%&9%)%7*/+Palatul #assimo alle Collone $%7*'+ Roma

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    58/86

    Palatul #assimo alle Collone $%7*'+)Roma ompo#itia ampla re#olva o di+cila pro'lema de incadrare intr-o strada cur'aa.

    anoanele clasice sunt i!norate.

    onstructia e1prima o ele!anta ra+nata care marchea#a %a#a manierista a arhitecturii.

    ,orticul de intrare cu colonada "oscana anunta prin pro%un#imea sa le!atura vesti'ulelor

    si curtilor e1terioare cu spatiul e1terior dar pare a nu avea nici o le!atura cu tratareaplastic a %atadei de la eta3e (pro%un#imea porticului intunecat este in contrast cu %atada alcarui relie% este e1treme de plat.

    Forma ancadramentelor %erestrelor de la eta3 7de contur aproape patrat- estecaracteristica $anierismului.

    Giorgio Vasari$%7%%)%7&+P l l @ i$%7/(+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    59/86

    Palatul @-i$%7/(+

    $onumentul are o deose'ita insemnatate pentru ca ilustrea#a importantecaractere ale arhitecturii manieriste.

    onstructia- de dimensiuni mari- destinata cancelariei municipalitatii sede#volta in 3urul unei curti lun!i devenita a#i strada.

    &patiul curtii este le!at spre ,iata &i!noriei la un capat si spre strada dincelelalt capat prin lo!ii suprapuse care constituie un ecran transparent ceuni+ca spatiul ur'an cu cel al curtii.

    Giulio Romano$%&22)%7&/+P l d l T 6 $%7'7 %7*7+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    60/86

    Pala--o del Te $%7'7)%7*7+

    Amplul palat princiar se de#volta in 3urul uneimari incinte dreptun!hiulare. Im'inarea li'era in

    plastic %atadelor a %ormelor !ratioase cu unelero'uste rustice varietatea elementelorarhitecturale incadrea#a acest monument in %a#amanierista a Renasterii.

    !artolomeo Ammanati$%7%%)%72'+Palat l Pitti lorenta gradinile !o4oli

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    61/86

    Palatul Pitti)lorenta ; gradinile !o4oli

    Fatadele dinspre curte e1ecutate de BartolomeoAmmanati intr-o arhitectura ro'usta cu ordinesuprapuse sunt deschise catre !radinile Bo'oli.

    Aceasta parte a palatului 6orentin reia prin tratarea )inrustica* a paramentului ima!inea celui din %atadadinspre strada construita in Renasterea "impurie.

    in punc de vedere al caracterelor stilistice seinscri'e in perioada $anierista a Renasterii.

    Andrea Palladio$%7(9)%79(+

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    62/86

    $%7(9)%79(+ Arhitect de mare talent cu puternica personalitate

    cupa un loc de e1ceptie in perioada "ar#ie arenasterii

    ele'ritatea de care se 'ucura se datorea#a atatconstructiilor reali#ate cat si operelor sale teoretice.

    ele ),atru carti de arhitectura* in care ,alladio isie1plica proiectele si isi enunta teoria au avut o mareraspandire au in6uentat creatia arhitecturala deviitor au constituit 'a#a pentru noi tratate dearhitectura

    In cartile sale ,aladio im'ina echili'rat pro'lemelepracticii constructive cu principiile teoretice.

    Este unul din cei mai mari si in6uenti arhitecti italieni

    Arhitectura sa va in6uenta creatia renascentista siclasicista in Europa si America !enerand curentulcunoscut su' numele de paladianismB.

    Pala--o dellaRagione$%7&2+

    d ll di $ +

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    63/86

    Ragione$%7&2+ ,alladio este insarcinat de municipalitatea

    Vicen#ei sa incadre#e cu o %atada in stilRenascentist.

    $area sala !otica a constructiei e1istente,ala##o della Ra!ione

    Geniul marelui artist se mani%esta aici prinintroducerea a ceea ce va ramane cunoscutin istorie ca )motivul palladian*

    Armonioasa suita de arcade spri3inind pe

    du'le colonete li'ere pana la nivelulimpostei +ecare travee +ind incadrata decoloane an!a3ate.

    Arhitectura lui ,alladio senina si ele!anta 7cu certe rapeluri in arta lui Bramante 7 darpro%und marcata de inventivitatea sacreatoare se va raspandi uluitor de repede

    in intrea!a lume %enomen desi!ur

    ndrea Palladio $%7(9)%79(+

    Loggia del Capitano < Vicen-a $%7%

  • 7/23/2019 EFA 2.pptx

    64/86

    ompo#itia este tipic paladiana si

    %oloseste ordinal colossal. a si lacelelalte monumente proiectate sauconstruite de el ,alladio introduceprincipiile academice 'a#ate peinterpretarea artei clasice romane.

    ndrea Palladio $%7(9)%79(+

    Pala--o Valmarana


Recommended