Home >Documents >ECDL (Modulul 2)

ECDL (Modulul 2)

Date post:13-Jun-2015
Category:
View:13,905 times
Download:8 times
Share this document with a friend
Description:
sper sa va fie de ajutor;)
Transcript:

Modulul 2 Utilizarea computer-ului si organizarea fisierelor Acest capitol reprezint programa analitic pentru Modului II, Utilizarea Computer-ului si Organizarea Fisierelor care reprezint baza pentru testul practic in cadrul acestui modul. Obiectivele Modulului - Utilizarea computer-ului si organizarea fisierelor in cadrul acestui modul candidatii trebuie sa-si demonstreze cunostintele si competenta in utilizarea functiilor de baza ale computer-ului personal si sistemul sau operational. Candidatii trebuie sa fie capabili sa opereze eficient intr-un mediu Desktop. Acetia trebuie stie sa organizeze fisierele si directoarele, sa stie cum se pot copia, muta sau sterge. Canditaii trebuie sa-si demonstreze capacitatea de a lucra cu pictogramele de pe Desktop si de a manipula ferestrele. De asemenea trebuie sa stie sa utilizeze optiunile de cautare, instrumentele simple de editare si imprimat disponibile prin sistemul de operare.

1. Introducere 1.1. Primii pai cu calculatorul 1.1.1. Cunotine necesare: Pornirea calculatorului Pornirea sistemului de calcul se face dup ce acesta a fost conectat la o surs de tensiune, iar toate perifericele au fost conectate. Ordinea corect de cuplare a unui sistem de calcul este urmtoarea: 1. Se pornete monitorul din butonul Power 2. Se apas butonul Power al sistemului de calcul 3. La nevoie, n funcie de sistemul de operare instalat pe sistemul de calcul, se introduc elementele de autentificare: User name i Password. Observaie: la sistemele de operare Windows NT i 2000 introducerea elementelor de autentificare se va face dupa apasarea simultan a combinaiei de taste Ctrl+Alt+Delete

Butonul Power

1.1.2. Cunotine necesare: Inchiderea corecta a calculatorului Oprirea corect a sistemului de calcul se face numai dup oprirea sistemului de operare, care presupune n primul rnd oprirea tuturor aplicaiilor i programelor care sunt n funciune. Ordinea cronlogic a activitilor, pentru un calculator cu sistem de operare Windows este urmtoarea: 1. Oprirea sistemului de operare folosind meniul butonului Start i alegerea opiunii Shut Down... 2. Din fereastra de dialog lansat se alege opiune Shut Down (sau Turn Off pentru Windows XP) 3. Se valideaz opiunea aleas prin apasarea butonului OK sau Yes 4. Dac este nevoie (pentru tipurile mai vechi de sisteme de calcul) se apas butonul Power al calculatorului 5. Dupa oprirea sistemului de calcul se apas butonul Power al monitorului (dac acesta nu se alimenteaz de la sistemul de calcul) Pentru exemplificare apsai butonul Video 1

Varianta Windows NT sau 2000

Varianta Windows 95 sau 98 Varianta Windows XP

1.1.3. Cunotine necesare: Repornirea calculatorului Repornirea sistemului de calcul este necesar n situaia cand se impune acest lucru (sistemul de operare solicit ntr-o fereastr de diaog confirmarea aciunii), ca urmare a modificarilor soft sau a unor configurri produse asupra sistemului de calcul. Modificrile soft se refer att la adugarea ct i la nlturarea diferitelor programe sau aplicaii. Ordinea cronlogic a activitilor de repornire a calculatorului cu sistem de operare Windows este asemntoare cu cea de oprire, cu singura diferen ca se alege opiunea Restart. 1. Alegerea opiunii Shut Down... din meniul butonului Start 2. Din fereastra de dialog lansat se alege opiune Shut Down (sau Turn Off pentru Windwos XP) 3. Se valideaz opiunea aleas prin apasarea butonului OK sau Yes Pentru exemplificare apsai butonul Video 2

Varianta Windows NT sau 2000

Varianta Windows 95 sau 98

Varianta Windows XP

1.1.4. Cunotine necesare: Vizualizarea informaiilor referitoare la sistemul de baz al calculatorului, de exemplu sistemul de operare, tipul procesorului, memoria RAM instalat, etc. Pentru vizualizarea informaiilor referitoare la sistemul de calcul i sistemul de operare instalat pe acesta se pot folosii dou variante. Varianta 1 - se apeleaz icon-ul (pictograma) My Computer de pe desktop folosind butonul funciilor speciale al mouse-ului (de regul butonul din dreapta). - din meniul derulant afiat se alege opiunea Properties Varianta 2 - din meiul butonului Start se alege calea Settings Control Panel - din fereastra Control Panel se apeleaz prin dublu clic folosind butonul funciilor active al mouse-ului icon-ul (pictograma) System Pentru exemplificare apsai butonul Video 3

Varianta 1

Varianta 2

Ambele variante duc la deshiderea unei ferestre de dialog cu mai multe etichete. Din prima etichet General pot fi consultate cteva date referitoare la sistemul de operare i sistemul de calcul. n exemplul alturat se pot observa urmtoarele date: - sistemul de operare este de tipul Windows 2000, cu Service Pack 3 - sistemul de calcul este realizat cu un procesor Intel Pentium 4, care lucreaz la o frecven de 1,70 GHz i dispune de 256 MB de memorie de tip RAM.

Pentru exemplificare apsai butonul Video 4

1.1.5. Cunotine necesare: Vizualizarea configuraiei desktop: data i ora, volumul, opiuni desktop de afiare (de exemplu: optiuni pentru fundal, screen saver, diverse opiuni de setare) Stabilirea configuraiilor de vizualizare a desktop-ului sistemului de operare Windows se pot face in: Varianta 1 - se apeleaz o zon liber a desktop-ului cu butonul funciilor speciale al mouse-ului (de regul butonul din dreapta). - din meniul derulant afiat se alege opiunea Properties Varianta 2 - din meiul butonului Start se alege calea Settings Control Panel - din fereastra Control Panel se apeleaz prin dublu clic cu butonul funciilor active al mouse-ului Icon-ul (pictograma) Display Pentru exemplificare apsai butonul Video 5

Varianta 1

Varianta 2

1.1.5. Cunotine necesare: Background Ambele variante duc la deshiderea unei ferestre de dialog cu mai multe etichete. Eticheta Background Opiunea Pattern, cuprinde modele de textur care se pot aplica pentru decorul suprafeei desktop-ului (aceasta ns nu trebuie s fie deja acoperit cu imagini). Opiunea Wallpaper, cuprinde imagini care se pot aplica pe suprafaa desktop-ului. Folosirea unei imagini grafice drept suprafa de lucru a sistemului Windows este un element interesant i plcut prin care poate fi personalizat sistemul de calcul. Fie c se execut aplicaii personale sau de afaceri, se poate folosi drept tapet emblema companiei, instituiei sau orice tem pictural. Tapetul este creat folosind fiierele memorate n format bitmap. Aceste fiiere, cu extensia bmp, se gsesc n folderul Windows sau se pot crea cu un program de editare grafic, salvarea fcndu-se n format BMP. Tapetul, indiferent de modelul folosit, consum memorie. Un tapet complicat poate consuma suficient memorie pentru a ncetini funcionarea sistemului Windows. n aceast situaie, fie este nevoie de mai mult memorie, fie se utilizeaz ca tapet o imagine mai puin pretenioas.Dac a fost ales un model de tapet cu opiunea Wallpaper, acesta se va afia peste modelul ales cu opiunea Pattern. Pentru exemplificare apsai butonul Video 6

Wallpaper

Pattern

Pattern

Wallpaper

Fereastr de dialog pentru Windows 95, 98

1.1.5. Cunotine necesare: Screen Saver Eticheta Screen Saver Conine lista de programe screen saver disponibile sau aa numitele programe de protejare a ecranului atunci cnd, pe o durat de timp predeterminat nu s-a executat nici o aciune asupra sistemului de calcul. Programele de protejare a ecranului au fost implementate pentru a preveni degradarea monitorului (la tipurile mai vechi). n cazul tipurilor noi de monitoare utilitatea a fost meninut. Screen saverul reprezint i o modalitate de protejare a fiierelor deschise. Dup un interval de timp stabilit, apare programul de protejare cruia, anterior configurrii acestuia, i s-a asociat o parol. Aceasta se tasteaz ntr-o fereastr de dialog, care apare la simpla micare a mouse-ului sau la apsarea oricrei taste. Prin rubrica Wait se poate modifica timpul dup care intr n funciune Screen saver-ul. Prin butonul Settings se pot executa destul de multe modificri n funcionarea i aspectul fiecrui tip de screen saver. Acestea difer de la un tip la altul i se refer la aspectele specifice fiecruia dintre ele. Prin apsarea butonului Preview se poate vedea imediat aspectul Screen saveru-lui. Pentru exemplificare apsai butonul Video 7

Ferestre de setare adiferitelor tipuri de Screen Savere

1.1.5. Cunotine necesare: Appearance Eticheta Appearance Conduce la lista Color Scheme (sau Scheme) care cuprinde schemele de culoare disponibile pentru elementele componente ale interfeei Windows. Sistemul Windows este livrat mpreun cu un numr de combinaii coloristice predefinite. Fiecare combinaie stabilete diferite culori pentru text i pentru fundal pe o zon diferit a ecranului. Combinaiile coloristice predefinite acoper o gam diversificat, de la culori strlucitoare pn la cele ntunecate i reci. Se pot alege culorile dorite pentru titlurile ferestrelor, fundal, diferitele bare (de meniu, de titlu, de instrumente de lucru) de fapt, pentru toate elementele ferestrelor. Pentru definirea i pstrarea unei scheme de culoare proprie, se procedeaz astfel: - din lista Color scheme (sau Scheme) se alege o schem de la care se va porni; - din lista Item se aleg pe rnd, elementele de interfa la care dorim s facem modificri de aspect; - cu ajutorul butoanelor Size, Color i din lista Font, se execut efectiv modificrile de aspect; - se salveaz schema prin apsare pe butonul Save as sau se apeleaz la butonul Delete pentru tergerea unei scheme definite anterior. Obligatoriu se va da o nou denumire, proprie, respectivei scheme. Altfel, se va distruge prin suprascriere schema de la care s-a pornit. Pentru exemplificare apsai butonul Video 8

Lista Scheme

Lista Item

Butoanele Size, color i lista Font

1.1.5. Cunotine necesare: Settings Eticheta SettingsColor Palette

Conduce la modificrile rezoluiei desktop-ului, dimensiunii fonturilor i a paletei de culori. Numrul de culori se poate schimba din Color palette (sau Colors), de la 16 culori la 16777216 sau 16 bit i mai mult. Numrul opiunilor coloristice disponibile depinde de memoria de care dispune placa video a sistemului de calcul. Modificarea rezoluiei ecranului se face folosind opiunea Desktop area. Rezoluia ecranului - Desktop Area (sau Screen Area) reprezint numrul de puncte afiate pe ecran. Cu ct sunt mai multe, cu att se pot vedea i folosi mai multe detalii. Aceast caracteristic este util atunci cnd se execut simultan mai multe activiti. ntr-un program de editare texte se lucreaz cu o rezoluie normal VGA (de 640 x 480 pixeli sau 800 x 600 pixeli) dar lucrul n programul de editare grafic presupune o rezoluie mai nalt (1024 x 768 pixeli i mai mult dac este posibil). Dup modificarea rezoluiei ecranului este nevoie, fie de restartarea sistemului de calcul, fie de cteva secunde pentru aplicarea noii configurri. n ultima situaie pentru aplicarea configurrilor este nevoie de confirmarea utilizatorului. Pentru exemplificare apsai butonul Video 9

desktop Area

Desktop (Screen) Area

1.1.5. Cunotine necesare: Schimbarea datei i orei Schimbarea datei i orei sistemului de operare (Windows) se poate face: n Varianta 1 - se apeleaz prin dublu clic folosind butonul funciilor active al mouse-ului ora afiat n Taskbar (bara de sarcini) situat de regul n partea de jos a desktop-ului. n Varianta 2 - din meiul butonului Start se alege calea Settings Control Panel - din fereastra Control Panel se apeleaz prin dublu clic cu butonul funciilor active al mouse-ului, icon-ul (pictograma) Data&Time Pentru exemplificare apsai butonul Video 10 Ambele variante duc la deshiderea unei ferestre de dialog cu dou etichete. Din eticheta Date & Time se poate realiza schimbarea datei (n ferestrele de stabilire a anului, lunii i zilei) i schimbarea orei sistemului Eticheta Time zone este folosit pentru a selecta zona (fusul orar) care corespunde preferinelor de configurare. n acelai timp se poate opta pentru schimbarea automat a orei (trecerea de la ora de var la ora de iarn i invers), prin selectarea opiunii respective. Pentru exemplificare apsai butonul Video 11

Varianta 1

Varianta 2

Data & Time

Time zone

1.1.6. Cunotine necesare: Formatarea unei dischete Formatarea unei dichete se poate face dup ce aceasta a fost introdus n unitatea de dischet i s-a verificat c nu este blocat la scriere. Pe spatele dischetei, n partea dreapta-jos se gsete un buton de blocare, care trebuie s fie poziionat n partea superioar a ferestrei. Prin formatare se acioneaz fizic asupra dischetei, sub controlul sistemului de operare, mprind suprafaa dischetei n piste i sectoare. De regul dischetele se vnd gata formatate. n Varianta 1 se lanseaz n execuie aplicaia Windows Explorer n cadrul careia se selecteaz Floppy A. Din meniul deschis cu butonul funciilor speciale al mouse-ului se selecteaz opiunea Format... n Varianta 2 se lanseaz n execuie aplicaia My computer, prin dublu clic pe icon-ul My Computer de pe desktop i se selecteaz Floppy A. Din meniul deschis cu butonul funciilor speciale al mouse-ului se selecteaz opiunea Format... Din fereastra de dialog se aleg opiunile puse la dispoziie: Volume Label , reprezentat prin numele cu care se dorete s se identifice discheta (exemplu: numele posesorului, proiectului, etc) i QuicK Format, care asigur formatarea dischetei ntr-un timp mai scurt. Formatarea unei dischete, i n general a oricrui disc, duce la pierderea complet a informaiei de pe acel disc. De aceea este necesar s se confirme aciunea de formatare prin apsarea butonului OK. Pentru exemplificare apsai butonul Video 12

Varianta 1

Varianta 2

1.1.7. Cunotine necesare: Folosirea functiilor Help Funcia Help este folosit pentru a ajuta n nvarea (cunoaterea) diferitelor faciliti, funcii ale sistemului de operare Windows. Se lanseaz n funciune prin apelarea opiunii Help din meniul butonului Start. Fereastra de dialog lansat n execuie ofer mai multe variante de cutare: - pe baza listei de funcii descrise (Contents); - pe baz de index, n care funciile sunt indexate n ordine alfabetic (Index); - sau posibilitatea de cutare rapid oferit de meniul Search. n aceast situaie este nevoie s se introduc n limba englez numele funiei, utilitii cautate. Lansarea funciei Help se mai poate face i prin apsarea tastei (funcie) F1. Pentru exemplificare apsai butonul Video 13

Contents

Index

Search

2. Mediul Desktop 2.1 Lucrul cu pictograme Cunotine necesare: Selectarea si mutarea pictogramelor. Recunoaterea pictogramelor de baz de pe desktop. Crearea unui shortcut. Sistemul de operare Windows este extrem de flexibil. Cel mai uor mod de a-l utiliza este de a puncta din loc n loc cu ajutorul mouse-ului. Se pot indica cu ajutorul mouse-ului comenzi de meniu, pictograme de program (icon), selectri rapide pe desktop sau butoane din bara de instrumente. Simbolurile grafice prezente pe ecran pentru declanarea diverselor activiti se numesc pictograme sau icon-uri. Pictograma reprezint o cale scurt (shortcut) de ajungere la adresa fierului executabil al programului care se dorete a fi lansat n execuie. Pictogramele pot fi create i pentru directoarele (foldere) i/sau fiierele care se gsesc n structura discului fix. Pictogramele sunt reprezentate prin mici simboluri grafice, prestabilite pentru majoritatea programelor sau la alegere dintr-o bibliotec (colecie). Aranjarea pictogramelor se poate face prin accesarea ntr-o zon liber a desktop-ului cu butonul funciilor speciale al mouse-ului i alegerea variantei dorite: dup nume, tip, mrime, dat; sau autoaranjare care nu permite mutarea pictogramei n alt zon a desktop-ului. Simbolurile sunt nsoite de un nume care se poziioneaz sub acestea i care poate fi editat la alegere.

La instalarea sistemului Windows pe Desktop se afieaz obligatoriu urmtoarele icon-uri: My Computer un grup de programe care: - ofer acces la unitile de disc ale calculatorului; - permite diverse configurari prin opiunea Control Panel; - permite configurri referitoare la imprimante, prin opiunea Printers; - ofer posibilitatea algerii configurrilor necesare pentru conectarea calculatorului la alte sisteme de calcul, prin linia telefonic (DialUp Networking). Network Neighborhood permite vizualizarea calculatoarelor conectate ntr-o reea si accesul la resursele acestora: unitile de disc, fiiere, imprimante i echipament de comunicaie. Internet Explorer permite o utilizare facil a Internet-ului, evident cu condiia ca sistemul de calcul s fie conectat la Internet. Recycle Bin lada de gunoi a sistemului de operare. Acest program capteaz toate datele care au fost terse numai prin metode ce in de Windows. Restaurarea datelor, n acelai loc de unde au fost terse, se poate face din fereastra deschis, prin dublu clic pe icon-ul Recycle Bin i alegerea opiunii Restore a meniului File. tergerea datelor din Recycle Bin se face prin selectarea opiunii Empty Recycle Bin, disponibil prin accesarea iconului cu butonul funciilor speciale al mouse-ului Pentru exemplificare apsai butonul Video 14

Una din metodele de creare a unui shortcut (o cale scurt care un fiier sau folder) pe suprafaa desktop-ului este urmtoarea: 1. Se micoreaz eventualele ferestre deschise pentru a putea avea acces la suprafaa desktop-ului; 2. Se acioneaz cu butonul funciilor active al mose-ului ntr-o zon liber a desktop-ului; 3. Se acioneaz cu butonul funciilor speciale al mouse-ului. pentru activarea meniului contextual; 4. Se alege opiunea New Shortcut; 5. n fereastra Command line se va scrie calea pn la fiierul ce se va accesa prin aceast pictogram. Dac nu se cunoate calea, se apas butonul Browse pentru a se putea alege calea n care se gsete fiierul executabil fr tastarea adresei cii de acces. Pentru exemplificare apsai butonul Video 15

2.2. Lucrul cu ferestre Cunotine necesare: recunoaterea diferitelor prti componente ale unei ferestre: bara de titlu, bara de instrumente, bara de meniuri, bara de start, bara de derulare etc. Programele create pentru utilizarea sub controlul sistemului de operare Windows se numesc aplicaii Windows. Fiecare aplicaie pornit lucreaz n propriul su spaiu de ecran, numit fereastr. Categorii de ferestre De grup Sunt acele ferestre n care se gsesc adunate pictograme destinate lucrului cu diverse programe i pictograme ale folder-elor. De aplicaie Sunt ferestrele n care se desfoar activitatea programelor. De document Fereastra de document se afl n interiorul ferestrei de aplicaie i este zona n care utilizatorul poate lucra cu acel program. De dialog Fereastra se deschide pe ecran n situaiile n care utilizatorul trebuie s confirme anumite aciuni sau s precizeze o opiune de lucru.

Fereastr de grup

Fereastr deaplicaie

Fereastr de document

Fereastr de dialog

Elemente componente de baz ale ferestrelor Bara de titlu pstreaz titlul aplicaiei sau al documentului deschis n respectiva fereastra, precum i pictograma corespunztoare programului cu care s-a deschis fiierul. n plus, se utilizeaz pentru deplasarea ferestrei prin tragere cu mouse-ul. Chenarul (border) mrginete orice fereastr i servete la redimensionarea ferestrei prin tragere cu mouse-ul. Meniul este caracteristic ferestrelor de aplicaie i cuprinde opiunile de lucru corespunzatoare. Acesta poate fi apelat cu ajutorul mouse-ului sau cu ajutorul tastaturii prin tastarea combinaiei de taste: Alt+litera subliniat din denumirea meniului. Exemple: meniul File se deschide cu combinaia de taste Alt+F; meniul Format cu combinaia de taste Alt+O. Meniul este o colecie de comenzi destinate lucrului ntr-un program. n mare parte meniurile sunt asemntoare n majoritatea programelor i grupeaz comenzi referitoare la un anumit domeniu de lucru. Astfel meniul File cuprinde opiuni de salvare sau trimitere la imprimare a fiierelor.

Barele de butoane utilitare sunt elemente caracteristice interfeelor grafice. Majoritatea opiunilor de meniu (comenzilor) au corespondent un buton grafic. Prin apsarea butoanelor se obin aceleai efecte ca i la utilizarea comenzilor din cadrul meniurilor. Comenzile sunt deci tipuri de aciuni pe care ni le propunem (verbe), grupate n meniuri care au ca numitor comun aciunea propus (dac se dorete acionarea asupra formei unui document atunci cu siguran va trebui s se apeleze la serviciile meniului Format). Cmpul de control este o mic pictogram situat pe bara de titlu la extremitatea stng. Se acceseaz prin apsarea combinaiei de taste Alt+Space i conduce la un meniu pentru manevrarea ferestrei active fr mouse. Butoanele de control se situeaz ntotdeauna la extremitatea dreapt a barei de titlu. Acestea sunt urmtoarele: Buton de minimizare prin apsare, determin reducerea ferestrei sub form de buton pe taskbar. Fereastra se restaureaz (maximizeaz) de pe taskbar cu ajutorul butonului funciilor active al mouse-ului. Buton de maximizare mrete la maxim fereastra; aceasta se va extinde ocupnd suprafaa maxim posibil. Locul acestui buton va fi luat automat de un nou buton de restaurare a dimensiunii anterioare maximizrii ferestrei. Buton de nchidere se utilizeaz pentru nchiderea ferestrei.

Barele de defilare (scroll bars) sunt elemente care se genereaz automat pe latura de jos si pe latura din dreapta a ferestrei n cazul n care dimensiunile acesteia sunt prea mici pentru a permite vizualizarea complet a coninutului ferestrei. Prin tragerea cursoarelor lift ale barelor se poate defila cu repeziciune prin coninutul ferestrei respective. Bara de stare este o zon n partea de jos a ferestrei, n care se afieaz informaii sumare despre coninutul sau activitatea desfurat n fereastr la fiecare moment. Caracteristica de baz a sistemului de operare Windows este definit de faptul c reprezint un mediu de lucru multitasking, adic poate menine n stare de funcionare mai multe programe (aplicaii) simultan. O fereastr minimizat nu este nchis, nu este oprit din funcionare. Ferestrele se gsesc (numai cu numele lor de aplicaie sau fiier) sub form de butoane (de tip ntreruptor apsat/neapsat) pe bara de sarcini (taskbar). Prin apelarea cu butonul funciilor active al mouse-ului se aduce n cmpul de lucru (se maximizeaz) oricare din aplicaiile exitente pe taskbar.n situaia exemplificat indicaiile oferite de bara de stare sunt: prompterul curent se gsete n pagina 39, seciunea de lucru 4, pagina 39 din 85; prompterul curent se gsete poziionat la 16,4 cm de marginea superioar a paginii, n linia 25, coloana 81.

2.3. Organizarea fisierelor 2.3.1 Directoare/ foldere Cunotine necesare: cunoaterea directorului de baz i structurii folder-elor. Directoarele (folder-ele) sunt locaii, organizate ierarhic (arborescent), pe discuri, n care se gsesc informaiile (datele) sub form de fiiere. Folder-ele pot fi: create la instalarea unui program, care la rndul lor conin (sub)directoare subordonate i fiiere, ca informaii strict necesare funcionrii normale a sistemului de calcul i a aplicaiilor; create de utilizator, ntr-o form logic, pentru salvarea informaiilor introduse n sistemul de calcul, n scopul gestionrii mai uoare a acestora. Sistemul de operare Windows permite, prin intermediul aplicaiei Explorer, vizualizarea structurii de directoare cuprins de ctre fiecare disc. Acele directoare care sunt nsoite (n faa numelui lor) de semnul grafic +, nseamn c la rndul lor conin o structur de directoare subordonate. Cele nsoite de semnul grafic nu mai conin alte directoare subordonate. Apsarea pe semnul grafic + duce la expandarea structurii de directoare la primul nivel, iar apsarea semnului grafic duce la nchiderea arborelui de directoare expandat. Exemplul alturat poate fi interpretat astfel: directorul ActiveX subordont directorului Reader, din directorul Acrobat 4.0, din directorul Adobe, din rdcina discului C.

2.3.1 Directoare/ foldere Cunotine necesare: examinarea unui director (folder). Vizualizarea unor atribute ale directoarelor i fiierelor: nume, dimensiune, data ultimei modificri. Pentru afiarea proprietilor unui fiier sau director, se execut urmtorii pai: - din aplicaia Explorer sau My Computer se selecteaz fiierul sau directorul ale crui atribute vrem s le consultm; Pornirea programului se poate face de exemplu pe calea: Start Programs Windows Explorer La sistemele de operare Windows 2000 I XP pornirea programului Windows Explorer se face din calea: Start Programs Accessories Windows Explorer - se execut click cu butonul funciilor speciale al mouse-ului i se alege opiunea Properties sau Files Properties. Se va deschide o fereastr de dialog a opiunii selectate; - se trec n revist proprietile din fereastra de dialog deschis;

Pentru exemplificare apsai butonul Video 16

Se pot schimba atributele directorului sau fiierului, dup cum urmeaz: Read Only (numai citire) - stabilete atributul R sau ReadOnly care mpiedic modificarea sau tergerea unui fiier sau a unui folder. Fiierele care permit numai citirea pot fi terse din aplicaia Explorer. Se va deschide o fereastr de dialog, de avertizare suplimentar, care ntiineaz c se ncearc tergerea unui fiier cu atribut read-only. Deci atributul nu protejeaz n totalitate mpotriva tergerii fiierului. Archive (arhiv) - stabilete atributul A sau Archive. Marcheaz cu un A orice fiier care a fost modificat de la ultima operaie de realizare a copiei de siguran, realizat cu anumite programe, inclusiv cu programul Backup care este distribuit odat cu Windows. Hidden (ascuns) - stabilete atributul H sau Hidden care mpiedic afiarea fiierelor n aplicaiile Explorer sau My Computer. System (sistem) - stabilete atributul S sau System care mpiedic afiarea fiierelor. Fiierele sistem sunt acelea de care are nevoie sistemul de calcul pentru a lucra. tergerea unui fiier sistem poate mpiedica funcionarea sistemului de calcul. Dosarele nu pot avea atribut ul System. Pentru exemplificare apsai butonul Video 17

1: Pentru reducerea probabilitii modificrii sau tergerii accidentale a unui fiier, se stabilesc atributele Read-Only i Hidden sau System. Acestea mpiedic modificarea accidental a fiierului i l ascund n modul de afiare standard. Totui, fiierele ascunse pot fi nc afiate, n funcie de opiunile View ale aplicaiei Explorer, iar fiierele sistem Read-Only necesit numai o confirmare suplimentar pentru a putea fi terse. Se impune deci acordarea unei mari atenii la confirmarea mesajelor ce apar 2: Alocarea atributelor Hidden sau System, pentru a ascunde fiiere, este o modalitate bun de a mpiedica schimbrile sau tergerea accidental. Totui de multe ori este necesar a fi vizualizate aceste fiiere pentru a putea fi modificate, terse sau copiate. Pentru a afia fiiere cu atributul Hidden sau System se alege opiunea Show All Files, din meniul View, comanda. Din acest moment fiierele ascunse vor fi prezentate n lista fiierelor. Aceeai opiune poate fi apelat i din aplicaiea My Computer.

Pe partea dreapt a ferestrei programului Explorer, se afieaz ntotdeauna coninutul folder-ului apelat (cu folderele subordonate i fierele pe care le conin). Modalitatea de vizualizare depinde de opiunea selectat din meniul View icon-uri mari, icon-uri mici, folder-ele i fierele sub form de list sau n detaliu. Gestionarea informaiilor n detaliu nseamn prezentarea acestora cu numele lor (pn la 255 de caractere, putnd include i spaii), mrimea fiierului (n kB) - pentru foldere opiunea nu este valid - i data crerii sau modificrii informaiei. ntotdeauna, un folder se recunoate prin simbolul grafic situat n faa denumirii. n modul de vizualizare detaliu, informaia afiat dup: - nume (Name); - mrime (Size); - tip (Type) - data ultimei modificri (Modified). Informaia poate fi aranjat n ordine cresctoare sau descresctoare (alfabetic, numeric) prin apelarea butonului din partea superioar a niruirii de foldere i fiiere Pentru exemplificare apsai butonul Video 18

Icon-uri mari

Icon-uri mici

List

Detaliu

2.3.1 Directoare/ foldere Cunotine necesare: crearea unui director (folder) i a unui subdirector. Crearea unui director nou se poate realize cu una din metodele urmtoare: n Varianta 1 cu Windows Explorer - se poziioneaz cursorul pe numele discului sau directorului n care se dorete formarea noului subdirector; - se apeleaz meniul File New Folder. Pe partea dreapt a ecranului se va vedea imediat, la sfritul listei, un nou director cu denumirea iniial New Folder ; - se va tasta noua denumire a directorului; - se va apsa tasta Enter. n Varianta 2 cu My Computer - se deschide aplicaia My Computer; - se alege calea (directorul) n care se dorete crearea unui nou director; - se apeleaz meniul File New Folder. n cmpul de lucru al ferestrei aplicaiei My Computer apare un nou director cu denumirea iniial New Folder ; - se va tasta noua denumire a directorului; - se va apsa tasta Enter. Pentru exemplificare apsai butonul Video 19

2.3.1 Directoare/ foldere Cunotine necesare: recunoaterea celor mai utilizate tipuri de fiiere ntr-un director (folder), de exemplu: fiiere de procesare text, fiiere cu foi de calcul, baze de date, prezentri, RTF, imagini, etc. Numele de fiiere sunt urmate de o grupare de 3 caractere, numit EXTENSIE. Extensia indic tipul fiierului, iar utilizatorii cu mai mult experien pot deduce din extensie care este programul cu care respectivul fiier a fost creat. Extensia se separ obligatoriu de numele fiierului prin semnul punct (.). Adic: nume-fiier.extensie. Exemplu: comunica.doc Cteva exemple de extensii i aplicaiile care le genereaz sunt prezentate n tabelul alturat:

Extensia bak bat com exe doc rtf txt xls mdb Ppt pps bmp cdr mp3, wav mid, wma avi, mpg, wmv rar, zip, arj, ace

Aplicaia

Microsoft Word Microsoft Word Majoritatea editoarelor de text Microsoft Excel Microsoft Access MicrosoftPowePoint Microsoft PowePoint Corel Draw

Semnificaie Fiier de copii de rezerv (backup) Fiier de comenzi Fiier de program Fiier executabil Fiier text Fiier text Fiier text Fiier tabelar Fiier baze de date Prezentare electronic Prezentare electronic - show Fiier grafic, realizat prin puncte Fiier grafic vectorial Fiiere audio Fiiere video Fiiere arhiv

2.3.1 Directoare/ foldere Cunotine necesare: redenumirea fiierelor i directoarelor Pentru redenumirea fiierelor sau directoarelor se procedeaz asemnator. n varianta 1 - se selecteaz fiierul (directorul); - cu ajutorul butonului funciilor speciale al mouse-ului se deschide meniul contextual i se alege opiunea Rename ; - se tasteaz noua denumire i pentru confirmare se apas tasta Enter. n varianta 2 - se selecteaz fiierul (directorul); - dup selctare la un interval mai mare de timp (nu cel stabilit ca opiune dublu clic), se efectueaz cu mouse-ul un nou clic asupra numelui fiierului (directorului) ; - se tasteaz noua denumire i pentru confirmare se apas tasta Enter. n Varianta 3 - se selecteaz fiierul (directorul); - cu ajutorul mouse-ului se alege opiunea Rename din meiul File; - se tasteaz noua denumire i pentru confirmare, se apas tasta Enter. Not: n acelai fel se poate proceda i pentru redenumirea icon-urilor de pe suprafaa de lucru (desktop). Pentru exemplificare apsai butonul Video 20

2.3.2 Copiere, mutare, tergere Cunotine necesare: selectarea unui fiier individual sau parte a unui grup contiguu sau necontiguu. n Varianta 1 Se deschide aplicaia Explorer Se lucreaz numai n partea dreapt a ferestrei aplicaiei. Se pot folosi dou metode: - dac denumirile respective se afl poziionate una sub alta, consecutiv (contiguu) deci, se ine tasta Shift apsat i se apas succesiv tasta direcional sgeat n jos/sus sau tasta Page Down/Up; - dac denumirile sunt presrate (negontiguu) pe list (nu sunt consecutive), se ine menine tasta Ctrl apsat i se d cte un clic pe fiecare nume care trebuie selectat. n Varianta 2 Se deschide aplicaia My Computer Selecia se face la fel ca n aplicaia Explorer. Varianta 1

Varianta 2

Pentru exemplificare apsai butonul Video 21

2.3.2 Copiere, mutare, tergere Cunotine necesare: folosirea funciilor copy i paste pentru a muta sau duplica fiiere in cadrul unui director (folder). Copierea unui fiier / director sau a unui grup de fiiere / directoare. Pentru o mai bun vizualizare a sursei (locul de unde se copiaz/mut informaia) i destinaiei (locul unde se copiaz/mut informaia) se recomand folosirea aplicaiei Explorer. - se poziioneaz cursorul pe numele fiierului sau directorlui care trebuie copiat sau, se selecteaza grupul; - se selecteaz comanda Copy din meniul Edit, sau se execut clic cu butonul funciilor speciale i se alege comanda Copy ; - se apeleaz directorul sau partiia hard discului unde trebuie s ajung copia; - se apeleaz meniul Edit i se selecteaz comanda Paste, sau se execut clic cu butonul funciilor speciale i se alege comanda Paste. Pentru a se realiza mutarea informaiilor este necesar ca dup ce s-au copiat informaiile n destinaie s se tearg (cu ajutorul comenzii Delete din meniul File sau prin apsarea tastei Delete) informaiile copiate din surs. ntre partiii diferite ale hard disului copierea se poate face i prin metoda Drag and Drop (trte i elibereaz) ce va fi descris la mutarea informaiilor. Pentru exemplificare apsai butonul Video 22

2.3.2 Copiere, mutare, tergere Cunotine necesare: folosirea funciilor cut i paste pentru a muta fiiere n cadrul unui director (folder). Aceast operaie se poate executa n dou variante. Varianta 1 este una care nu necesit o acomodare deosebit n lucrul cu mouse-ul i cu meniurile caracteristice sistemului Windows: - se marcheaz fiieul sau directorul care trebuie copiat sau, se selecteaz grupul; - se apeleaz meniul Edit i se selecteaz comanda Cut sau prin metoda prezentat anterior, cu butonul funciilor speciale al mouse-ului; - se selecteaz directorul sau discul unde datele trebuie s fie mutate; - se apeleaz meniul Edit i se selecteaz comanda Paste. Varianta 2 este cea mai folosit i se numete Drag and Drop (trte i elibereaz). Aceasta presupune marcarea directorlui sau fiierului i tragerea acestuia cu mouse-ul (meninndu-se apsat butonul funciilor active) pn n dreptul locului unde se dorete mutarea informaiei. n situaia n care una din operaiuni a fost executat greit, fr a trece la alt operaiune, se deschide meniul Edit i se apeleaz comanda Undo... (urmat de denumirea comenzii asupra creia se dorete revenirea), sau se apeleaz butonul Undo din bara de instrumente a aplicaiei Explorer. Exemple: Undo Move, Undo Paste, Undo Cut, etc Pentru exemplificare apsai butonul Video 23 Varianta 2

Varianta 1

2.3.2 Copiere, mutare, tergere Cunotine necesare: tergerea fiierelor sau directoarelor din unul sau mai multe directoare (foldere). tergerea informaiilor (fiiere sau directoare) se poate face folosind una din aplicaiile Explorer sau My Computer. Se selecteaz calea (locul) de unde trebuie tears o anumit nformaie i: - se selecteaz fiierul sau directorul sau contiguu (necontiguu) fiierele (directoarele) care trebuie terse; - se apeleaz comanda Delete din meniul File (sau se apas tasta Delete); - sau dup selecie se apeleaz opiunea Delete din meniul contextual deschis cu butonul funciilor speciale al mouseului. Pentru exemplificare apsai butonul Video 24

2.3.2 Copiere, mutare, tergere Cunotine necesare: realizarea unor copii backup pe dischet. Realizarea de copii de siguran (backup) a datelor pe dischete se face folosind opiunile Copy i Paste descrise anterior, acestea fiind reprezentate de copierea informaiei (dup selectarea acesteia) cu ajutorul comenzii Copy din calea (sursa) unde se gsete i depunerea acesteia n destinaie, pe Floppy A cu ajutorul comenzii Paste. Fiind vorba de surse diferite (discuri) copierea se mai poate face i prin metoda Drag and Drop (trte i elibereaz), descris anterior. O alta metod foarte folosit este urmtoarea: - se deschide una din aplicaiile Explorer sau My Computer; - se selecteaz informaia dorit pentru copiere pe dischet; - cu butonul funciilor speciale al mouse-ului se selecteaz, din meniul contextual descis, comanda Send To Floppy (A). Pentru exemplificare apsai butonul Video 25

2.3.3 Cautare Cunotine necesare: folosirea comenzii de cutare pentru a localiza un fiier sau un director (folder). Cutarea dupa nume, data crearii, tipul fisierului, directorului etc. Find (pentru Windows 95, 98) din meniul butonului Start este un program de cutare rapid pe disc a fiierelor i directoarelor, precum i pentru cutarea unui sitem de calcul n cadrul unei reele. Pentru a indica ce fiiere i/sau foldere s fie cutate, se va opta pentru comanda Files or Folders... Acest program permite, spre exemplu, cutarea unui fiier n funcie de o serie de parametrii, grupai n urmtoarele submeniuri: - cutarea dup nume i dup extensia fiierului, ntr-o anumit locaie sau pe ntreaga structur a discului fix; - cutarea pentru un anumit interval de timp; - cutarea dup coninutul textului i valoarea informaiei n kB.

2.3.3 Cautare Cunotine necesare: folosirea comenzii de cutare pentru a localiza un fiier sau un director (folder). Cutarea dupa nume, data crearii, tipul fisierului, directorului etc. Search (pentru Windows 2000, XP) din meniul butonului Start este un program de cutare rapid pe disc a fiierelor i directoarelor, precum i pentru cutarea unui sitem de calcul n cadrul unei reele. Pentru a indica ce fiiere i/sau foldere s fie cutate, se va opta pentru comanda Files or Folders... Acest program permite, spre exemplu, cutarea unui fiier n funcie de o serie de parametrii, grupai n urmtoarele submeniuri: - cutarea dup nume i dup extensia fiierului, ntr-o anumit locaie sau pe ntreaga structur a discului fix; - cutarea pentru un anumit interval de timp; - cutarea dup coninutul textului i valoarea informaiei n kB.

Pentru exemplificare apsai butonul Video 26

2.4 Editarea simpl 2.4.1 Folosirea unei aplicaii de editare text Cunotine necesare: lansarea unei aplicaii de editare i creerea unui fisier. Salvarea fiierului intr-un director (folder). Aplicaia WordPad a sistemului Windows este uor de utilizat. Programul ofer multe din capacitile de prelucrare i de aranjare gsite n mod curent n aplicaii mai avansate, mpreun cu posibilitatea de a folosi informaii n comun cu alte programe i fiiere. Aplicaia se lanseaz n funciune din meniul butonului Start, urmnd calea: Start Programs Accessories WordPad Dup apelarea opiunii se va deschide fereastra de aplicaie, cu un fiier nou, deschis implicit. Crearea unui fiier presupune editarea textului dorit, precum i salvarea acestuia apelnd comanda Save din meniul File sau prin apsarea butonului din bara de instrumente (butoane). O alt modalitate este de a folosii tastatura, prin intermediul combinaiei de taste Ctrl+S. La prima salvare, n toate sitiaiile enumerate, se va deschide fereastra de dialog Save As..., n care se va opta pentru: nume, loc de salvare i tip de fiier (ca extensie). Pentru confirmare se apleleaz butonul Save. Salvrile ulterioare ale documetului nu mai deschid fereastra de dialog prezentat, realiznd actualizarea informaiei. Pentru exemplificare apsai butonul Video 27

2.4 Editarea simpl 2.4.1 Folosirea unei aplicaii de editare text Cunotine necesare: Salvarea unui fisier pe discheta De regul editarea de text i orice alt activitate nu se desfoar lucrnd direct pe dischet. Dup ultima salvare a fiierului n locaia (directorul) aleas pe discul fix (hard disk), pentru salvarea ntr-o alt locaie (disc dischet), se va apela la comanda Save As... din meniul File. Din fereastra de dialog deschis se alege discul Floppy (A): i se va confirma aciunea prin apsarea butonului Save. Din aceeai fereastr se mai poate opta pentru: - stabilirea unui alt nume de fiier; - stabilirea altei extensii (format) a fiierului text. Pentru exemplificare apsai butonul Video 28

2.4 Editarea simpl 2.4.1 Folosirea unei aplicaii de editare text Cunotine necesare: nchiderea aplicaiei de editare nchiderea aplicaiei de editare text (WordPad) se poare face astfel: Varianta 1 Butoanele de control Butonul de nchidere Varianta 2 Apelarea prin dublu clic cmpului de control al ferestrei de aplicaie sau Apelarea cu butonul funciilor speciale al mouse-ului a opiunii Close din meniul contextual deschis. Varianta 3 Apelarea opiunii Exit din meniul File. Varianta 4 Folosind combinaia de taste Alt+F4 n toate situaiile, dac de la ultima salvare i pn la nchiderea aplicaiei (implicit a fiierului) s-au mai executat modificri, se va cere comnfirmarea salvrii activitii desfurate. La apsarea butonului Yes se va face actualizarea de informaie, la apsarea butonului No se va nchide fiierul fr salvarea ultimelor modificri (de la ultima salvare), iar la apsarea butonului Cancel se va renuna la nchiderea aplicaiei (respectiv a fiierului).

2.5 Tiprirea Cunotine necesare: capacitatea de a imprima folosind o imprimant instalat. Schimbarea imprimantei prin alegerea alteia dintr-o list de imprimante instalate. Activitatea de tiprire se desfoar din cadrul unei aplicaii care permite listarea informaiilor afiate. De regul acest lucru se face apelnd comanda Print... din meniul File sau folosind combinaia de taste Ctrl+P. Se va deschide o fereastr de dialog care permite selectarea urmtoarelor opiuni: - din zona A imprimanta care va fi folosit la tiprire (dac la sistemul de calcul sunt instalate mai multe imprimante); - din zona B ct din fiier se va lista: integral (All), pagina curent (Current Page) sau numai anumite pagini (1-14; sau 1,5,6,8; sau 1,3,5-12 - cifre editate n cmpul de control); - din zona C numrul de exemplare; - din zona D cum s se listeze documentul colaionat sau necolaionat (numai n situaia mai multor exemplare documentele unul dup cellalt sau paginile 1 pentru toate exemplarele urmate de paginile 2 la n; - din zona E modul cum s se tipreasc paginile: toate paginile, numai paginile pare, sau numai paginile impare; Validarea opiunilor selectate i deci a activitii de tiprire se face prin apsarea butonului OK. Comanda Print (nu Print...) nu deschide fereastra de dialog pentru stabilirea opiunilor. Aceast comand trimite direct la tiprire fiierul, la imprimanta stabilita ca implicit (Set As Default(. Pentru exemplificare apsai butonul Video 29

A

C B D

E

2.5 Tiprirea Cunotine necesare: vizualizarea stadiului n care se afl procesul de tiparire cu ajutorul Print Manager. Lansarea n execuie a gestionarului de tiprire (Print Manager) se face prin apelarea butonului Start Settings Printers. Apoi se execut dublu clic pe pictograma imprimantei instalate (sau, dac sunt instalate mai multe imprimante, pe cea cu care se dorete a se lucra). Gestionarul de tiprire arat starea curent a imprimantei pentru fiecare activitate de tiprire i este prevzut cu meniuri derulante care ofer urmtoarele posibiliti n lucrul cu imprimanta: - Oprirea temporar a tipririi aceast opiune se folosete n situaia n care este necesar s se intervin asupra imprimantei pentru schimbarea tonerului, ntreinerea acesteia sau nlturarea unor mici defeciuni. Pentru acest lucru se apeleaz comanda Pause Printing din meniul Printer. Activitile de tiprire sunt temporar oprite i bara de titlu a gestionarului de tiprire afieaz Paused.; - Oprirea temporar a tipririi unui anumit document oprete i tiprirea altor documente. Dac nu s-a nceput trimiterea ctre imprimant a documentului, oprirea temporar a tipririi acestuia l pune n ateptare, n timp ce continu tiprirea altora. Oprirea i repornirea de la/la tiprire a documentelor se face prin intermediul comenzii Pause Printing din meniul Document; Pentru exemplificare apsai butonul Video 30

2.5 Tiprirea Cunotine necesare: vizualizarea stadiului n care se afl procesul de tiparire cu ajutorul Print Manager. - Anularea tipririi se realizeaz, dup selectarea documentului, prin apelarea comenzii Purge Print Job din meniul Printer. Opiunea ndeprteaz definitiv din coada de tiprire toate activitile de tiprire; - Anularea tipririi unui anumit document se folosete pentru a ndeprta definitiv un document din lista celor care trebuie tiprite. Pentru a anula tiprirea unui document, dup alegerea acestuia din coada de tiprire se apeleaz comanda Cancel Printind din meniul Document; - Activarea i dezactivarea barei de stare se realizeaz prin intermediul opiunii Status Bar din meniul View. Bara de stare prezint starea listei de tiprire (coad de tiprire) i numrul activitilor de tiprire rmase; - Configurarea imprimantei ca implicit se realizeaz prin validarea opiunii Set As Default din meniul Printer. Se folosete pentru alegerea imprimantei cu care se lucreaz n mod curent.

Simulri teste Modulul 2 Simularea I 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Descriei modul n care pornii computerul. 3. Enumerai cel puin dou extensii corespunztoare fiierelor de tip arhiv. 4. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr. 5. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv. 6. Descriei modul n care putei selecta mai multe fiiere i foldere n mod contiguu. 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Alegei un screen saver din lista de programe disponibile. Stabilii ca acesta sintre n funciune dup 10 minute de neutilizare a computerului i protejai-l cu parola student. 9. Creai pe desktop un shortcut al aplicaiei Windows Media Player. 10. Descriei modul n care stabilii o imprimant ca default (implicit). Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr. Simularea II 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Descriei modul n care oprii computerul. 3. Care dintre extensiile urmtoare sunt corespunztoare fiierelor create cu ajutorul arhivatoarelor? a) .zip b) .ace c) .rtf d) .txt e) .rar f) .doc 4. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr. 5. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv.

6. Descriei modul n care putei selecta mai multe fiiere i foldere n mod necontiguu. 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Alegei un screen saver din lista de programe disponibile. Stabilii ca acesta sintre n funciune dup 10 minute de neutilizare a computerului i protejai-l cu parola student. 9. Creai pe desktop un shortcut al aplicaiei Accses. 10. Care este calea de lansare n execuie a gestionarului de tiprire? Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr. Simularea III 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Descriei modul n care repornii computerul. 3. Care dintre extensiile urmtoare sunt corespunztoare fiierelor de tip video? a) .avi b) .mpg c) .rtf d) .txt e) .asf f) .wmv 4. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr. 5. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv. 6. Schimbai drepturile asupra fiierului din folderul Examen ECDL astfel nct acesta s nu poat fi dect citit. 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Alegei un screen saver din lista de programe disponibile. Stabilii ca acesta sintre n funciune dup 10 minute de neutilizare a computerului i protejai-l cu parola student. 9. Care sunt funciile necesare copierii fiierelor dintr-un folder n altul? 10. Descriei cum se execut anularea tipririi la o imprimant. Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr.

Simularea IV 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Ce sistem de operare este instalat pe computer, ce tip de procesor i la ce frecven lucreaz i de ct memorie dispune sistemul de calcul la care lucrai? 3. Care dintre extensiile urmtoare sunt corespunztoare fiierelor create cu ajutorul aplicaiilor de gestionare a bazelor de date? a) .tif b) .xls c) .dbf d) .mdb e) .gif f) .doc 4. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr. 5. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv. 6. Descriei modul n care recuperai un fiier ters. 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Alegei un screen saver din lista de programe disponibile. Stabilii ca acesta sintre n funciune dup 10 minute de neutilizare a computerului i protejai-l cu parola student. 9. Care sunt funciile necesare mutrii fiierelor dintr-un folder n altul? 10. Descriei modul n care oprii i repornii tiprirea unui document. Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr. Simularea V 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Dai exemplu de cel puin o extensie corespunztoare fiierelor create cu ajutorul Wordpad. 3. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr. 4. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv. 5. Cte foldere exist n discul logic C:/ ?

6. Care este combinaia de taste care terge definitiv un fiier fr a-l mai introduce n Recycle Bin ? 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Alegei un screen saver din lista de programe disponibile. Stabilii ca acesta sintre n funciune dup 10 minute de neutilizare a computerului i protejai-l cu parola student. 9. Creai pe desktop un shortcut al aplicaiei PowerPoint. 10. Descriei cum se execut anularea tipririi unui anumit document la o imprimant. Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr. Simularea VI 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Care este extensia corespunztoare fiierelor create cu ajutorul Notepad. 3. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr. 4. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv. 5. Cte subfoldere exist n folderul Program files al discului logic C:/ ? 6. Deschidei fereastra My Computer, selectai discul C i notai ce este afiat pe bara de stare. 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Artai modul de formatare a unei dischete folosind aplicaia Windows Explorer. 9. Creai pe desktop un shortcut al aplicaiei Excel. 10. Stabilii ca default imprimanta IBM Infoprint1116. Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr. Simularea VII 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Care dintre extensiile urmtoare sunt corespunztoare fiierelor create cu ajutorul aplicaiilor de procesare de text?

a) .tif b) .xls c) .rtf d) .txt e) .gif f) .doc 3. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr. 4. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv. 5. Stabilii ca data a sistemului 10 mai 2000. 6. Deschidei aplicaia Wordpad i notai care sunt meniurile afiate pe bara de meniuri. 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Artai modul de formatare a unei dischete folosind aplicaia My Computer. 9. Creai pe desktop un shortcut al fiierului creat cu numele dumneavoastr. 10. Descriei modul n care oprii i repornii tiprirea unui document. Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr. Simularea VIII 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Care dintre extensiile urmtoare sunt corespunztoare fiierelor audio? a) .avi b) .xls c) .mp3 d) .txt e) .gif f) .wav 3. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr. 4. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv. 5. Cte subfoldere exist n folderul WINNT al discului logic C:/ ? 6. Descriei modul n care golii Recycle Bin. 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Dai cel puin trei exemple de categorii de ferestre utilizate de sistemul de operare Windows. 9. Stabilii ora sistemului n funcie de meridianul Greenwich i nu optai pentru trecerea automat de la ora de var la cea de iarn i invers.

10. Care este calea de lansare n execuie a gestionarului de tiprire? Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr. Simularea IX 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Care dintre extensiile urmtoare sunt corespunztoare fiierelor create cu ajutorul aplicaiilor de prelucrare de imagine? a) .jpg b) .xls c) .rtf d) .mp3 e) .gif f) .doc 3. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr. 4. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv. 5. Ce dimensiuni au discurile logice de pe acest computer? 6. Descriei modul n care modificai rezoluia display-ului. 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Care este calea prin care se alege opiunea vizualizrii fiierelor care au propietatea system. 9. Stabilii ca ora a sistemului ora Americii Centrale i nu optai pentru trecerea automat de la ora de var la cea de iarn i invers. 10. Descriei cum se execut anularea tipririi la o imprimant. Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr. Simularea X 1. Creai un fiier nou de tip .txt. Salvai fiierul cu numele dumneavoastr pe discul C:/. n continuare rspunsurile la celelalte ntrebri le vei consemna n acest document. 2. Care dintre extensiile urmtoare sunt corespunztoare fiierelor create cu ajutorul aplicaiilor de calcul tabelar? a) .tif b) .xls c) .rtf d) .txt e) .gif f) .doc 3. Creai pe desktop un dosar cu numele Examen ECDL i introducei n acesta o copie a fiierului salvat cu numele dumneavoastr.

4. Punei pe desktop ca background imaginea denumit __. Cu ajutorul programului de cutare Search, aflai ce extensie i ce dimensiune are fiierul respectiv. 5. Ce spaiu este disponibil pe discul C:/? 6. Descriei modul in care modificai culorile display-ului. 7. Deschidei programul Help. Din subcapitolul Whats new in Windows XP copiai n fiierul creat de dumneavoastr informaiile referitoare la Activation, license and registration. 8. Care este calea prin care se alege opiunea vizualizrii fiierelor care au propietatea hidden. 9. Care este numrul maxim de caractere cu care se poate denumi un fiier? a) .125 b) .155 c) .175 d) .225 e) .255 f) .275 10. Descriei cum se execut anularea tipririi unui anumit document la o imprimant. Salvai i trimitei la imprimanta de reea fiierul cu rspunsurile dumneavoastr.

of 48/48
Modulul 2 – Utilizarea computer-ului si organizarea fisierelor Acest capitol reprezintă programa analitică pentru Modului II, Utilizarea Computer-ului si Organizarea Fisierelor care reprezintă baza pentru testul practic in cadrul acestui modul. Obiectivele Modulului - Utilizarea computer-ului si organizarea fisierelor – in cadrul acestui modul candidatii trebuie sa-si demonstreze cunostintele si competenta in utilizarea functiilor de baza ale computer-ului personal si sistemul sau operational. Candidatii trebuie sa fie capabili sa opereze eficient intr-un mediu Desktop. Aceştia trebuie stie sa organizeze fisierele si directoarele, sa stie cum se pot copia, muta sau sterge. Canditaţii trebuie sa-si demonstreze capacitatea de a lucra cu pictogramele de pe Desktop si de a manipula ferestrele. De asemenea trebuie sa stie sa utilizeze optiunile de cautare, instrumentele simple de editare si imprimat disponibile prin sistemul de operare.
Embed Size (px)
Recommended