t
:
I
t
Cuprins
Idei inghesuite . .. ... . 2
Un verde la fel de frumos ca un ro$u . , " . . Zg
Cine iubegte qilas6... ie cinelasd?.. ......36Cattleya ..:...44Fugind de toamnl, ca pisirile cdlitoare
ne-amlisatdugidevdnt .......53Dinnoudespreculori. .....58Moartea unui fost iubit il face neagteptat mai prezeflt. . . 60
Exist[ euri paralele; cind suntem noi singuri gi noicucinevaiubit?.....:. ....... ........22
Nu toate fetele frumoase gtiu ci sunt frumoase. .,...... 82
ln vise, aminuntele atit de concrete... oare ce sens au? . , , .gg
CAnd, fiind psiholog, un psiholog ifi intinde-o man6. . . . 111
S[ ne apropiem de cfulige. .. .. . . . 119
DespremisterulcArligelor .......130
Plapumaalbistruie gicumesteEainvise.:.... -.. " ' 154
El singur, rlticitinBretania, Burgundia... ..... ' 159
Nebuniatdrzie,dlplicitateqivis. ....... L73
Ea,ceaindrigiti. .:....'..191
Fantasmegiduplicitate:El... ...;.. ."'209
Epllog ....
Idei inghesuite
Cred ci triim cu to{ii intr-un virtej de anecdote
gi povegti... Ne creim viefile (cei mai mulli dintpe
noi) sub formi de povegti. Mi intreb de unde ne
vine aceasti nevoie de a te ,,crea" pe tine insufi.
Thom Gunn
Nu mI pot abline si nu spun c[, in mod ciudat,
dar ezitant, confuz 9i fbri si acord mare importanfi,cred in fbclturi. Ag putea spune ci eu cred in coinci-den{e, m[ corecteazi unii cirora nu prea le place
cuvintul ,,fbc[turi". Pare la fel, mi gindesc adesea.
Atit flc[turile, cdt si coinciden]ele au ceva misterios,
ca gi cind cineva le face. Nu tu le faci, ele vin din afara
ta. Motivul principal este ci pe lingl faptul c[ ele,
fbciturile, sunt frecvente, doar trebuie s[ fii atent,
sunt, aga cum am spus, misterioase. Vrdnd-nevrind,ne duc cu gindul la ideea ci o alt[ persoani aran)eazd,
totul, c[ aceasti persoanl juciuqi, o prezen][ nevi-zutd,, face ceva bine sau ceva riu. Cu ce se joaci? Cu
vie{ile noastre, aq zice.
8 Idei inghesuite
Tocmai citisem o carte - noroc de internet -, scrise
de Paul Iohn Eakin, cu un titlu seducitor: Cum vie{ile
noastre devin poveSti. $i ce sus{ine Eakin cu toatitiria? Si nu uit si spun c[ este o carte care a apirut
ln 1999. Conteazl aceastl informa[ie. Eakin susfine
c[ sinele, eul fieclruia dintre noi, care-gi gisegte
expresia in fragmente sporadice autobiografice sau
autobiografii construite, este in mod fundamental un
construct fictiv, o ficfiune in altl fic]iune. El pare mai
convingitor decAt Virginia Wbolf, care spunea, qi ea
cu convingere, ci orice act biografic este unul de pro-
fundl incertitudine, mai apropiat de arta ficliuniidecit de cea a istoriografiei. Punind accentul pe fic-
fiune, cine mai gtie ce este real gi ce este construclie
a imaginaliei noastre? Oricum, eu nu vreau s[ scriu
o autobiografie aga cum este ea definitl gi perceputi
ln mod obiqnuit. Aq dori si scriubiografia unei relalii
9i, secundar, cum aceasti relalie mi-a tulburat gindu-
rile gi.amintirile.
Sigur c[ ili pofi povesti chiar tu viala sau o poate
scrie altcineva, care o scrie gindind altfel decit tine,
o aranjeazd, pentru a fi lizibiti gi, de ce si nu fim sin-
ceri, vandabili. Cum spun francezii, faire la toilette,
adicl a o aranja. Atunci, totugi,lucrurile se complici.
Cine este autorul? Te poli intreba dacl nu arati ca
mincarea gltitl de cineva cu ingredientele aduse de
altcineva. Cam asta este insi problema etnografilor
Idei inghesuite
carefac teren gi glsesc personaje in carne gi oase ale
ciror viefi li se par interesante. $i ei nu fac decit s[ le
povesteasci viefile. Dar scriitorii?
Oamenilor Ie plac povegtile de via1d. Telenovelele
sunt povegti mari in care se afli o droaie de povegti
mici, adici cele ale personajelor telenovelelor. O isto-
rie mai mare care este compusi din istorii mici. M-am
gindit insi la mici bucifi, fragmente de autobiogra-
fie, spuse in diferite ocazli, care aratl ca nigte piese
de p:uzzle r[tlcite, imprlgtiate in conversa]iile noas-
tre, in e-mailurile noastre gi in celelalte forme de
comunicare.
Am citit acea carte cu putin timp inainte ca Ea
s[-mi telefoneze. Ea este, cum se poate deduce, o
femeie. Nici prin gind nu mi-a trecut ci ag vrea s[scriu o carte despre ea gi despre altcineva. Adic[ des-
pre o relalie intre o femeie gi un birbat. Asta lnsemna
ci eram deja trei personaje, adicl eu, ca povestitor,
Ea gi El. Deci eu, o femeie gi un blrbat. Odatd ce gAn-
deam ca eu si scriu, peste mine nu puteam trece. Cine
ar fi scris cartea sau, mai bine zis, cum ar fi arltat ea,
cartea?
Daci privesc lnapoi, totul a inceput cAnd Ea m-a
ciutat la telefon, spunindu-mi ci ar dori s[ ne vedem.
$i aqa se face c[, orice ag fi gindit despre intilnireanoastri, ajungeam la relalia dintre memorie gi identi-
tate, pentru c[ toli ne incurclm in aceasti relafie. Nu
t0 Idei inghesuite
se spune ce eu sunt eu gi amintirile mele? Blnuiamce era la o riscruce a vielii, cd, ar fi dorit ca cineva si-iia gtndurile gi, poate, s-o linigteasci.
Memoria este ceva fascinant, ea obsedeazl mullipsihologi, chiar daci o recunosc fblig sau daci undeva
doar ea ii scormonegte mental. $i nu numai psiho-
logii sunt fascinafi de memorie. Ce si spun de bieliiistorici!
Vroiam s[ v[d ce leglturi este intre felul in care eu
mi percep sau altcineva se percepe ca un eu supus
timpului, ce sunt amintirile, iit de fideli suntem noicind ne povestim trecutul - il povestim acum, cindsuntem deja altcineva. Dar de ce spun fideli? Oare
fidelitatea m[ linigtegte la gindul ci amintirile pot fisau nu adevlrate? $i cine ar putea spune c[ ele sunt
adevirate? De ce acest paradox cumplit, ca un bles-
tem, dup[ care noi ne schimbim, gtim bine ci ne
schimbim fizic, dar gi psihic, gi dac[ ne schimblm,cum putdfn spune ci suntem tot noi, aceiagi pe care
credem c[ ii gtim de-o viaf[? Ne recunoagtem zi de
zi, in fiecare diminea{l ne privim in oglindl cind ne
spillm pe dinfi, trecem prin viaf[ zi de zi,parcl nimicnu se schimbfl, gtiind totugi c[ viafa ne schimbi. Acest
paradox bAntuie mai ales minfile celor interesafi de
memorie, de uitare, de amintiri care zac undeva innoi. Uitate sau nu.
Idei inghesuite
Aga am stat si m[ gindesc, dupi telefonul dat de
Ea,la cele doui moduri de a privi memoria. Pe de o
parte sunt continuatorii, un fel de conservatori, pen-
tru care memoria, deci amintirile noastre luate impre-
un[, aratl sau sunt reprezentate ca un palat cu multe
camere sau un dulap mare cu multe sertare. EIe, amin-
tirile, stau acolo cuminfi. Ies cind vor ele si iasl la
iveal[ sau poate nu ies deloc. Dar se pare cd existl. E
greu de spus cum ies ele din sertar. Acest fel de a gindimemoria are ceva static, ceva fixat. Amintirile nu se
schimbl, ele sunt Ia dispozilia eului nostru, stipin pe
ele, proprietarul lor, al palatului sau dulapului, dar
totugi supus unei libertl]i a lor care scapi voin]ei'
noastre de a le domestici. Pe de altl parte, au venit
alfi cercet[tori care neagi aceastl viziune. Ei sunt un
fel de neodarwinigti, niqte cognitiviqti obsedati de
cum funclioneazd creierul, care exploateazil c?i potprogresele tehnologiei prezentului pentru a cunoagte
misterele creierului uman.
Aqa se face cL de ceva vreme Israel Rosenfield a
dat iama in publicul interesat de relafia minte-me-
morie, provocindu-l s[ accepte viziunea lui asupra
creierului qi memoriei. A vrut, prin cartea sa cu un
titlu revolufionar, Inventarea memoriei. O noud vizi-
une asupra creierului, s[ demoleze un mit. Un mit
foarte rispindit, fireqte, in buni asociere cu acea
memorie statici de care am amintit.
11