+ All Categories

Dtp

Date post: 30-Sep-2015
Category:
Upload: carabetlucian
View: 212 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
dto
44
Introducere in design Smaranda Cãlin students.infoiasi.ro/~smaranda.calin/portofoliu_cme
Transcript
  • Introducere in design

    Smaranda Clinstudents.infoiasi.ro/~smaranda.calin/portofoliu_cme

  • 216/01/06

    I

    n

    t

    r

    o

    d

    u

    c

    e

    r

    e

    Do you speak DTP? VAZUL este cel mai dezvoltat simt al omului 90% din informatia pe care o percepem este pe cale vizuala.

    Atunci cand esti constient de principiile de design aplicate in lumea care te inconjoara, le poti folosi la randul tau pentru propriile scopuri.

    Atunci cand o pagina este atractiva dpdv vizual este mult mai probabil ca ea sa fie citita.

    VIPDont be a

    visually

    illiterate

    person

  • 316/01/06

    D

    e

    s

    p

    r

    e

    D

    T

    P

    Do you speak DTP?

    Ce inseamna Desktop Publishing? este tehnologia de baza pentru producerea de publicatii de orice fel. DTP insumeaza o serie de discipline tehnice si creative, iar tehnologiile

    care sunt implicate in DTP se inmultesc pe zi ce trece. termeul DTP se foloseste pentru a denumi atat disciplina (profesia) in

    sine, cat si tehnologiile de care acestea face uz. la modul practic : editarea profesionista a oricarui document printat

    implica ceea ce se numeste desktop publishing. carti, reviste, newsletter-uri, flyere, brosuri, carti de vizita, carti

    postale, scrisori.... programele special concepute pentru DTP sunt specializate pe

    machetare: QuarkXPress Adobe Page Maker, Adobe InDesign, Adobe FrameMaker Scribus MS Puslisher etc.

  • 416/01/06

    D

    e

    s

    p

    r

    e

    D

    T

    P

    Programe specializate

    Programele din acesta categorie folosesc ca spatiu de lucru o metafora a plansetei unui desingner sau publicist care lucreaza in maniera traditionala: fiecare lucru inserat in pagina este tratat ca un obiect separat blocurile de text, imaginile, liniile, graficele etc.

    a nu se confunda cu procesoarele de text (ex : MS Word) oricat de avansate ar fi, acestea trateaza pagina ca fiind implicit o

    succesiune de linii de text, ceea ce ingrauneaza machetarea variabila.

  • 516/01/06

    D

    e

    s

    p

    r

    e

    D

    T

    P

    Aplicabilitate

    Cu toate ca este o disciplina specializata, principiile de baza ale DTP au aplicabilitate peste tot in domeniul vizual.

    designul (aspectul) unei pagini web designul unei reclame designul unei etichete interfata grafica a unui program etcse conformeaza invariabil regulilor de baza ale DTP.

    Principiile designului de pagini reale sau virtuale au un rol mai important decat s-ar crede initial.

  • 616/01/06

    D

    e

    s

    p

    r

    e

    D

    T

    P

    Exemplu

    Respectarea catorva principii simple cu aplicabilitate imediata pot face orice pagina mai eficienta, mai atragatoare, mai usor de citit.

  • 716/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    4 principii universale

    Machetarea se refera la tot ceea ce inseamna lookul paginii: pozitia textului, fontul, schema de culori, marimea imaginilor etc.

    Machetarea elementara include 4 principii de baza care se aplica in orice situatii: Contrastul Repetitia Alinierea Proximitatea

    Pot fi tinute minte usor datorita acronimului CRAP

  • 816/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Proximitatea

    Tendinta generala este aceea de a insira cuvintele, propozitiile si imaginile pe cate o pagina intreaga, umpland colturile si ocupand mult loc lipsa spatiului liber pagina pare neorganizata, fiind posibil ca informatia sa fie mai greu

    accesiblia cititorului. Trebuie sa se grupeze componenetele aflate in legatura acestea trebuie mutate mai aproape unele de altele => vor fi percepute

    ca un grup unitar componentele si grupurile de informatii care nu sunt conectate ca

    inteles si mesaj nu trebuie sa se afle in proximitate. => cititorul va avea o informatie vizuala imediata despre ceea ce

    contine paginaIdeea de baza: trebuie sa constientizam modul in care ochii nostri se plimba pe o

    pagina; intereseaza: traseul si numarul de opriri

  • 916/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Proximitatea

    5 componente separate unde incepi sa citesti ? in centru ? ce citesti in continuare ? de la drepta la stanga sau invers ? ce se intampla cand ajungi in coltul din dreapta jos ? se plimba ochii de jur imprejur, asigurandu-se ca nu au scapat nici un colt ?

    se mai pune acum problema de unde incepi si unde ai treminat ? acum se urma o progresie logica pe pagina : de sus in jos. folosind acest concept simplu, cartea de vizita este organizata dpdv vizual si al informatiei.

  • 1016/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Proximitatea

    tip: Exercitiu pentru a determina eficienta aplicarii proximitaii pe o pagina : priveste printre gene si misca-ti privirea numara elementele vizuale intalnite pe pagina fii atent la numarul de opriri ale ochiului in principiu 3-5 componente (variaza in functie de lucrare)

  • 1116/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Alinierea

    Tendinta de a aseza desene, imagini, tot felul de simboluri si text acolo unde exista spatiu liber pe pagina, deseori ignorand alte componente prezente dezordine (comparatie bucatarie)

    Nimic nu trebuie asezat pe pagina in mod arbitrar : fiecare componenta trebuie sa aiba o legatura vizuala cu altceva de pe pagina. forteaza la constiinciozitate : elementele nu pot fi pur si simplu

    aruncate pe pagina; trebuie gandit ce se alinieaza cu cine. este creata o unitate, coeziune exista o linie invizibila care leaga chiar si elementele care nu sunt in

    legatura directa si asta face pagina mai ordonata, mai legata si in mintea privitorului.

    Ideea de baza : pagina este un intreg. linia de baza = linia invizibila pe care sunt asezate literele.

  • 1216/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Alinierea

    nici un element ne este aliniat cu altul lucrurile arata de parca le-ar fi

    trantit cineva cu furca textul din cele 4 colturi nu este

    aliniat nici cu nici o linie de baza, nici fata de marginile din stanga sau din dreapta.

    textul are o alinere frumoasa care il face ordonat.

    Alinierea la dreapta care uneste liniile de text este mai puternica decat alinierea centrata.

  • 1316/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Alinierea

    tip:Feriti-va de alinierea centrata... acesta este folosita cel mai adesea de catre

    incepatori da un aspect oficial, serios... dar si obisnuit si plictisitor. paginile sofisticate nu au o aliniere centrata

    Exemplu-> alinierea stanga confera paginii de garda un aspect mai sofisticat -> linia

    invizibila conecteaza cele doua blocuri de text.

  • 1416/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Alinierea

  • 1516/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Alinierea

    este bine ca intr-o pagina sa folosesti un singur fel de aliniere daca esti neinitiat

    daca ai experienta, este obligatoriu sa gaseti liniile puternice si sa aliniezi dupa ele.

    fotografiile, elementele grafice, alte bocuri de text dau linii puternice

  • 1616/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Repetitia

    Anumite parti ale machetarii trebuie repetate in intreaga lucrare.Elemenutul repetat poate fi : un font ingrosat, o linie, un marcaj de un anumit fel, o culoare, un

    element de design, de format, de relatie spatiala etc exemple folosite in mod frecvent de oricine: titlurile toate de acelasi

    tip si marime de font, marcajele folosite in liste, numerele de pagina etc.-> trebuie insistat

    asigura valoarea vizuala si unifica obiectele altfel disparate. este tributara tot conceptului de unitate si asigura un liant intre

    elementele, paginile, sectiunile aceluiasi document sau al lucrarilor care au legatura intre ele.

    utila pentru lucrarile de o singura pagina si vitala pentru cele de mai multe pagini (carti, situri web etc)

  • 1716/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Repetitia

    Adaugarea de elemente care se repeta pe cartea de vizita

    initial ochii iti hoinaresc pe cartea de vizita dupa ce ai terminat de citit

    acum, dupa ce ai citit tot ce scrie, ochii ti se plimba intre cele doua elemente de recurenta

    atunci cand e vorba de mai multe pagini cititrul trebuie sa stieimediat ca acestea fac parte din acelasi document, indiferent demodul in care difera continutul paginilor

  • 1816/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Repetitia

  • 1916/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Repetitia

  • 2016/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Repetitia

    tip : Pentru cei mai experimentati, repetitia se poate materaliza in cateva elemente

    care au o legatura intre ele aruncate de-a lungul paginii: litere, imagini mici, figurine etc ideea este ca acestea sa aiba ceva in comun dpdv al formei, culorii etc. este un truc amuzant si de efect

    TT

    T

    T

  • 2116/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Contrastul

    Unul dintre cele mai eficiente cai de a adauga culoare vizuala paginii si de a crea o ierarhie de organizare a elementelor contrastul trebuie sa fie puternic Nu umbla cu jumatati de masura! exista doar intre 2 elemente diferite, nu aproximativ diferite

    Daca 2 elemente nu sunt exact la fel, ele trebuie sa fie completdiferite. creare: un font mare/ unul mic un font elegant/ un font ingrosat, fara serife o linie subtire/ una una groasa o culoare calda/ una rece un element orizontal (ex : un rand lung de text) cu unul vretical

    (ex : o coloana inalta de text)

  • 2216/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    Contrastul

    Daca urmatoarele 2 cvuri ajung la tine pe bioru pe care l-ai citi mai intai ?

  • 2316/01/06

    M

    a

    c

    h

    e

    t

    a

    r

    e

    folosirea contrastului face pagina mai atractiva clarifica scopul si organizarea documentului ochilor nostrii le palce contrastul, el atrage atentia asupra unei pagini dar : este ca si cum ai potrivi culoarea de var pentru o bucata de

    perete care trebuie revaruit.

    tip:Nu te teme sa faci cuvintele foarte mari sau foarte mici. Nu te teme sa faci desene foarte ingrosate sau abia schitate. in viata cateodata soptim, cateodata tipam ambele tonalitati sunt

    eficiente daca sunt folosite la momentul potrivit.

  • 2416/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Machetare cu ajutorul fonturilor

    Literele reprezinta mijlocul de exprimare cel mai elocvent in orice epoca. In afara de arhitectura, literele ofera portretul ce caracterizeaza cel mai bine o perioada si marturia cea mai sobra a starii intelectuale a unei natiuni.

    Peter Behrens

    fontul este sufletul machetarii cu toate acestea, fontul nu trebuie sa impiedice intelegerea mesajului

  • 2516/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Machetare cu ajutorul fonturilor

    O pagina poate fi machetata cu 1 sau mai multe fonturi in functie de context cel mai usor se folosesc doua este foarte important ca acestea sa arate bine impreuna -> revenim limbajul tehnic : font (limbaj natural) = familie de fonturi sau fontface (lb

    specialitate) font (lb specialitate) = formatarea unui anumit cuvant/ bloc de

    text (se refera la familia de fonturi cu care este scris, dimensiune, spatiere si alte atribute)

    in prezentare, atunci cand nu exista confuzie voi folosi limbajul natural

  • 2616/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Tipurile de fonturi

    Categorii de fonturi se disting 6 categorii principale, universal recunoscute Oldstyle Modern Slab Serif Sans Serif Script Decorative

    deriva si alte subcategorii in functie de criteriul ales (inaltimea corpului literei, inaltimea superioara, marimea serifelor, marimea accentului etc)

  • 2716/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Oldstyle

    au la baza literele facute cu mana de catre scribi folosind o pana de scris sunt usoare , potrivite pentru corpuri mai mari de text -> atentie monitor.

    Font Oldstyleaccent

    serife

    trecere gros/subtire

  • 2816/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Modern

    aparute in 1700, cand datorita hartiei mai netede, a tehnicilor de tiparire mai sofisticate fonturile au capatat un aspect mai geometric

    aspect frapant mai ales la dimensiuni mari

    Font Modern

  • 2916/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Slab Serif

    slab = dala, lespede dezvoltate odata cu revolutia industriala si publicitatea (modern -> slab

    serif) (Clarendon) -> perioada in care era la moda cultura egipteana in Europa mule fonturi au nume egiptene : Memphis, Cairo, Scarab aspect intunecat in blosuri mari de text, desi sunt lizibile

    Font Slab Serif

  • 3016/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Sans Serif

    Font Sans Serif sans (franceza) = fara ideea a aparut destul de tarziu si a avut succes abia in prima parte a

    secolului XX foarte buna in crearea de contraste foarte bune pentru monitor -> Windows, Machintosh

  • 3116/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Script

    imita scrisul de mana cu o pensula sau o penita pentru caligrafie trebuie folosite cu cumpatare cele fanteziste niciodata pentru blocuri mari de text, niciodata cu

    majuscule

    Font Script

  • 3216/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Decorative

    cel mai usor de identificat : daca gandul de a citi o carte scrisa numai cu acel font te face sa

    vomiti atunci ai dat peste un font decorativ (Robin Williams) pot exprima in mod direct si rapid idei sau pot induce stari de spirit

    Decorative

  • 3316/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Alegerea familiilor de fonturi

    in primul rand, trebuie avut in minte publicul care le va citi apoi genul de document pe care il producem: (va fi printat sau nu, este

    un manual tehnic, o lucrare de licenta, o carte de vizita, un site web, un chestionar etc )

    familiile de fonturi folosite sunt vocea textului tau

    Combinearea : Exista 3 relatii posibile intre 2 fonturi : relatie de concordata relatie conflictuala relatie contrastanta

  • 3416/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Concordanta

    apare atunci cand se foloseste o singura familie de fonturi, fara mare diversitate de stil, marime, grosime, culoare etc.

    exista tendinta de a rezulta o machetare calma si formala

    ... acolo unde se gseau natura si pmntul, viata si apa, eu am vzut un peisaj desertic nesfrsit, ceva ca un fel de crater, att de lipsit de ratiune, de lumin, de spirit inct mintea nu l putea cuprinde la nici un nivel al constiintei.

  • 3516/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Conflictul

    apare atunci cand fonturile combinate sunt similare ca stil marime, grosime

    deranjeaza pentru ca atractia vizuala nu este aceeasi, dar nici nu difera

    ... acolo unde se gseau natura si pmntul, viata si apa,

    eu am vzut un peisaj desertic nesfrsit, ceva ca un fel de crater, att de lipsit de ratiune, de lumin, de spirit inct mintea nu l putea cuprinde la nici un nivel al constiintei.

  • 3616/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Contrastul

    apare atunci cand se combina familii de fonturi si elemente separate, diferenta dintre ele fiind clara, vizibila imediat

    este de dorit in amjoritatea cazurilor

    ... acolo unde se gseau natura si pmntul, viata si apa,

    eu am vzut un peisaj desertic nesfrsit, ceva ca un fel de crater, att de lipsit de ratiune, de lumin, de spirit inct mintea nu l putea cuprinde la nici un nivel al constiintei.

  • 3716/01/06

    F

    o

    n

    t

    u

    r

    i

    Combinatii

    tip:Nu este recomandat sa foloseti pe aceeasi pagina doua fonturi din categoria Sans Serif sau doua fonturi cu serife, decat daca ai o anumita instruire in domeniul tipografic.

    Poti utiliza doua fonturi cu serife daca acestea fac parte din familii diferite (oldstyle cu Modern sau cu Slab Serif), dar trebuie accentuate contrastele

  • 3816/01/06

    C

    u

    l

    o

    a

    r

    e

    Despre culoare

    Trebuie folosita intr-un mod potrivit, intodeauna cu un scop : pentru a insufla o stare de spirit ca element de branding pentru a accentua o paleta de culori deja existenta in document nu trebuie folosita doar de dragul de a o folosi ! (combinatia de alb cu

    negru poate fi la fel de sofisticata)

  • 3916/01/06

    C

    u

    l

    o

    a

    r

    e

    Culorile calde

    Culorile calde ies in evidenta si ne atrag atentia ochiul e foarte atras

    de ele trebuie doar putin

    rosu pentru a crea un contrast

  • 4016/01/06

    C

    u

    l

    o

    a

    r

    e

    Culorile reci

    Culorile reci resping ochiul este nevoie de mai

    mult dintr-o culoare rece pentru a crea un contrast eficient

  • 4116/01/06

    D

    e

    s

    p

    r

    e

    D

    T

    P

    Sfaturi la final :

    gandeste-te la cum merg ochii tai pe pagina nu lasa lucruile la voia intamplarii nu te crampona de idei preconcepute daca nu poti exprima in cuvinte exact motivele pentru care

    faci un lucru, mai bine nu il mai faci!

  • 4216/01/06

    D

    e

    s

    p

    r

    e

    D

    T

    P

    Recapitulare

    Ce inseamna DTP Aplicabiliatea in viata de zi cu zi Cele 4 principii de machetare fundamentala (CRAP)

    Contrast Repetitie Aliniere Proximitate

    Despre fonturi Cele 6 tipuri fundamentale Cele 3 relatii posibile intre ele

    Concordanta Conflict Contrast

    Despre culoare Culori reci Culori calde

    Sfaturi la final

  • 4316/01/06

    D

    e

    s

    p

    r

    e

    D

    T

    P

    Bilbiografie principala

    Robin Williams The Non-Designers Design Book Chris Lumgair Teach Yourself Desktop Publishing

  • 4416/01/06

    D

    e

    s

    p

    r

    e

    D

    T

    P

    Intrebari?

    Introducere in designDo you speak DTP?Do you speak DTP?Programe specializateAplicabilitateExemplu4 principii universaleProximitateaProximitateaProximitateaAliniereaAliniereaAliniereaAliniereaAliniereaRepetitiaRepetitiaRepetitia Repetitia RepetitiaContrastulContrastul Machetare cu ajutorul fonturilorMachetare cu ajutorul fonturilorTipurile de fonturiOldstyle ModernSlab SerifSans SerifScriptDecorativeAlegerea familiilor de fonturiConcordantaConflictulContrastulCombinatiiDespre culoareCulorile caldeCulorile reciSfaturi la final:Recapitulare Bilbiografie principala


Recommended