+ All Categories
Home > Documents > DREPTUL FAMILIEI

DREPTUL FAMILIEI

Date post: 16-Jul-2015
Category:
Upload: alina-alexandra
View: 275 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 35

Transcript

TITLUL III NCHEIEREA CSTORIEI CAPITOLUL I NOIUNEA I CARACTERELE CSTORIEI SECIUNEA I CONSIDERAII PREALABILE 35 Istoricul familiei influeneaz prezentul ei, att n ceea ce privete aspectele legate de continuitate, ct i pe cele referitoare la modificrile i ntreruperile tradiiei. Cstoria nu este inerent n evoluia biologic, dar ea a constituit baza evoluiei sociale, i de aceea continuitatea existenei sale este asigurat ntr-o form cert. Cstoria a dat umanitii ,,cminul su, fiind una dintre cele mai vechi i mai cunoscute instituii, care s-a bucurat dintotdeauna de o reglementare amnunit. Studiind evoluia n timp a relaiilor interumane i a modului de organizare a vieii sociale se poate aprecia c familia a aprut n primul rnd ca o realitate social, nelesul i coninutul concret al acestei noiuni evolund n timp, n direct legtur cu evoluia structurilor sociale i a valorilor care au caracterizat fiecare epoc istoric. Primele rdacini ale familiei europene apar n civilizaiile mediteraneene clasice ale Greciei i Romei, dar i n societile tribale celtice i germanice care au dominat o mare parte a vestului continentului, pe vremea cnd civilizaiile Greciei i Romei cunoteau o maxim nflorire n sud. S-a considerat1 c ambele civilizaii sunt responsabile de existena unor aspecte importante de reglementare a instituiei familiei n Europa de mai trziu, n special Roma pentru dreptul familiei, dar i triburile teutonice pentru trsturi specifice precum conceptualizarea bilateral a rudeniei i accentul pus pe ,,individualism. n epoca foarte veche romanii cunoteau familia patriarhal ca form de comunitate uman proprie societii gentilice, aflat n ultimul stadiu de descompunere2, familie patriarhal de tipul cel mai pur: autoritatea absolut a printelui, starea de dependen accentuat a soiei i a copiilor, rudenia numai n linie patern. n epoca veche se practica, n exclusivitate, cstoria cu manus, nsa la sfritul Republicii, n condiiile dezvoltrii economiei de schimb, structurile sociale, inclusiv familia roman, i-au schimbat fizionomia, cstoria cu manus cznd treptat n desuetudine, locul su fiind luat de cstoria far manus, aceasta sfrind prin a fi singura form ntrebuinat. Apariia cretinismului a modificat radical multe aspecte majore ale familiei europene. Unii istorici au susinut c aceste schimbari au avut legatur cu importana sporit acordat familiei conjugale, fenomen despre care unii romaniti consider c a luat amploare n timpul Imperiului Roman3.

1

Jack Goody, Familia european, O ncercare de antropologie istoric, Editura Polirom, Bucureti, 2003, pag.11-12 2 Emil Molcut, Dan Oancea, Drept roman, Casa de editur i pres ,,ansa SRL, Bucuresti, 1993, pag.95 3 P.Veyne, La famille et l`amour dans le haut empire romain, n Annales E.S.C.nr.33/1978, pag.35-63

nc din Evul Mediu timpuriu, o cstorie legitim, n Bizan, prevedea celebrarea religioas, ritualul religios dnd valoare legal actului cstoriei4. Instituie pur civil n perioada Imperiului Roman, cstoria a fost transformat ntr-o instituie religioas n Evul Mediu, reglementarea ei ieind complet de sub autoritatea civil i intrnd, mai bine de 1000 de ani, sub autoritatea exclusiv a bisericii. Noua laicizare a cstoriei s-a fcut n mod radical sub influena Revoluiei Franceze de la 1791, dei existaser i anterior reacii ale autoritilor civile mpotriva Bisericii. 36 Vestigiile vieii materiale coboar pe teritoriul rii noastre n timp, cu circa nou sute de milenii .Hr.,5 n dezvoltarea ei populaia ce a trit pe acest teritoriu parcurgnd toate etapele principale ale istoriei omenirii. De la ceata primitiv din paleoliticul inferior, populaia a trecut i pe teritoriul Romniei de astzi, la ginta matriarhal - n perioada neolitic, i la organizarea patriarhal odat cu prelucrarea metalelor. Referitor la formele cstoriei din perioada organizarii patriarhale, textele lui Herodot i cele ale lui Xenofon, vorbesc de cumprarea soiei la triburile trace, ,,ceea ce nu ar exclude aceast practic i la geto-daci.6 Pentru aceast perioad textele amintesc de existena poligamiei: atestat de Herodot pentru popoarele trace, n general, i confirmat de Menandru pentru geto-dacii din secolul al IV-lea .Hr.7 La 106 d.Hr., dacii au fost nvini de Traian i Dacia redus la o provincie roman. Noii stpnitori, urmrind s-i consolideze poziia lor aici, au colonizat aceast provincie cu elemente romane sau romanizate aduse din tot Imperiul roman ex toto orbe Romano.8 nsa marea majoritate a populatiei a continuat i dupa cucerire s fie format din geto-daci9. n timpul stpnirii romane, dacii liberi i-au pstrat vechile lor instituii politico-juridice, dei sistemul de drept roman nu le era strin, dreptul roman constituind un factor de unificare a provinciei i, totodat, de integrare a acesteia n marea familie de drept, denumit mai trziu ,,romano-germanic. n timpul migraiilor, locuitorii autohtoni s-au cluzit dup norme juridice proprii ce reproduceau n parte, alturi de vechile norme geto-dacice, prevederile dreptului roman provincial10. ,,Obiceiul pmntului nu este creaia unui moment oarecare din trecut, ci produsul unui ndelungat proces istoric care, n linii mari, coincide cu nsui drumul urmat de poporul care l-a aplicat.11 Dominaia bizantin n secolele X-XIII d.Hr. n spaiul ponto-danubian nu a rmas fr urmri sub aspect politico-juridic. Imperiul bizantin a dat rilor rsritene un model de organizare politic, administrativ, religioas; le-a dat o credin; le-a dat o

4

O.Drmba, Istoricul culturii i civilizaiei, vol.II, Editura tiinifica i Enciclopedic, Bucureti, 1984, pag.180 5 Vladimir Hanga i colaboratorii, Istoria dreptului romnesc, vol.I, Editura Academiei RSR, Bucureti, 1980, pag.37 6 Idem, pag.55 7 Idem, pag.55 8 Vl.Hanga si colab., op.cit., pag.83 9 Vl.Hanga, Crestomaie pentru studiul statului i dreptului RPR, vol.I, 1955, pag.97-104 10 I.Chelaru, op.cit., pag.24 11 Vl.Hanga si colab., op.cit., pag.146

legislaie; le-a dat un ideal de art i un ideal de cultur. Romnii, ruii, srbii, bulgarii au suferit cu toii aceast influen.12 Feudalismul timpuriu al secolelor IX-XIV d.Hr. reprezint perioada constituirii rilor i utilizrii ,,Legii rii. Geto-dac sau roman, cu influene slave13 mai puternice sau mai atenuate, aceast ,,lege a rii, acest ,,obicei al pmntului n-a ncetat niciodat s triasc, el regsindu-se mai trziu n hrisoave, urice, n poruncile domneti, n zapise i n scrierile cronicarilor, dar i n comoara folclorului romn. O strict delimitare n timp a Legii arii nu se poate face, importana ei fiind apreciat pn la apariia Regulamentelor Organice i chiar dup, prin normele morale i obiceiurile poporului romn. Odat cu dezvoltarea statelor romneti se nmulesc apariiile de culegeri de legi scrise, la nceput prin pravilele bisericeti, apoi ale domniei, scznd influena obiceiului pmntului. n secolul urmtor, ntre 1765 i 1777, trebuie menionate cele patru proiecte succesive ale unui Cod de drept general datorate lui M.Fotino, apoi Pravilniceasca condic din 1780 n ara Romneasc. ns actele normative cele mai nsemnate, i care au fost aplicate n Principate pn la adoptarea Codului civil au fost Legiuirea Caragea14 din 1818 n ara Romneasc i Codul Calimach15 Codica ivila a Moldovei din 1833.16 La baza familiei se afla cstoria, precedat de regul de logodn, rudenia pn la grade deprtate constituind un impediment, deoarece canoanele merg att de departe nct ,,opresc cstoria ntre cei ai cror prini au fost nai unuia sau altuia de botez. 17 Intrarea n vigoare la 1 decembrie 1865 a Codului civil a nsemnat ,,o er nou n dreptul matrimonial romn18, cstoria transformndu-se, dup modelul legislaiei franceze, ntr-un contract civil, ofierii de stare civil fiind singurii competeni a o celebra. La fel ca prevederile franceze, Codul civil romn considera cstoria un contract civil, literatura de specialitate menionnd: caracterul contractual este esena cstoriei 19 astfel c n Cartea a III-a, Titlul IV sunt reglementate contractul de cstorie i drepturile respective ale soilor, precum i regimul dotal. Dup cel de-al doilea rzboi mondial, regimul comunist a reuit s schimbe pentru mai bine de patru decenii nfiarea dreptului privat romn, Codul civil rmnnd n vigoare, ns afectat de numeroase tirbiri i limitri. Prima dintre ele, n 1954, a fost desprinderea reglementrilor relaiilor de familie din Codul civil, prin adoptarea Codului familiei.20 n decursul timpului Codul familiei a fost modificat i completat de mai multe ori, rmnnd totui o reglementare relativ unitar, n domeniul raporturilor de familie.

12 13

I.Peretz, Curs de istoria dreptului romn, vol.I, Ediie de A.Th.Doicescu, Bucureti, 1926, pag.302 n acest sens, C.G.Dissescu, Les origines des droit roumain, pag.12 citat de I.Peretz n op.cit., pag.4-5 14 Legiuirea Caragea, ediie critic, Bucureti, 1955 15 Codul Calimach, ediie critic, Bucureti, 1958 16 Principalele izvoare ale Codului Calimach au fost: obiceiul pmntului, dreptul bizantin, Codul civil francez (1804), dar mai ales Codul civil general austriac din 1811. 17 W.Wilkinson citat de D.Firoiu, P.Marcu i colab. n Istoria dreptului romnesc, vol.II, Editura Academiei RSR, Bucureti, 1984, pag.251 18 C.Hamangiu, I.Rosetti-Blnescu, Al.Bicoianu, Tratat de drept civil romn, vol. I, Editura ALL, Bucureti, 1996, pag.185 19 Idem, pag.184 20 Codul familiei a fost adoptat prin Legea nr.4/1953, publicat n M.Of.nr.1 din 4 ianuarie 1954

Dup 199021 n Romnia, au nceput mai multe reforme dorind s dea dreptului familiei o fa mai conform cu realitatea social. Un proiect de lege, viznd reforme majore, n domeniu, a fost propus n perioada 1998-2000, proiect ce nu s-a bucurat de aprecierea legislativului. Noul Cod civil romn - Legea nr. 287 din 17 iulie 2009, reglementeaz instituia cstoriei n Cartea a II-a, Titlul II Cstoria (art. 266-404), marcnd revenirea la tradiia ncorporrii reglementrii acestor raporturi n Codul civil. Noua lege ,,i propune, n primul rnd, o regndire a modalitii de reglementare a materiei familiei, renunndu-se la ideea unui cod distinct care s reglementeze acest domeniu.i propune, totodat, o reglementare unitar a aspectelor de drept civil inclusiv a celor legate de domeniul familiei. prezentul Cod propune societii romneti o reglementare adaptat a realitilor sociale, ca evoluie fireasc a acesteia n timp, introducnd astfel o serie de nouti ce vizeaz fie modificri ale soluiilor actuale (cum este de exemplu n cazul regimului matrimonial), fie recunoaterea legislativ a unor situaii de fapt, care, n prezent, nu exist din punct de vedere juridic (cum este, de exemplu, logodna).22 Din punctul de vedere al dreptului civil, instituia cstoriei are o importan deosebit. Starea de cstorie dobndit prin ncheierea cstoriei, cu ntreg cortegiul de drepturi i obligaii, nsoete i adesea ntregete implicarea subiectului de drept n raporturi juridice civile. SECTIUNEA a II-a NOIUNI GENERALE PRIVIND CSTORIA. NOIUNEA DE CSTORIE 2.1. nelesul termenului de cstorie 36 Fr ndoial, cstoria este un fapt social; dar nainte de toate, cstoria este o instituie23. Evident, legea a precedat natura uman. nainte de a fi un act civil sau religios cstoria a fost cminul promisiunii atraciei dintre sexe, un act natural care deriv din constituia fiinei noastre. ns legea a civilizat natura uman , iar religia a sanctificat-o. Instituie natural i civil, cstoria apare deasemenea ca o norm fundamental care reglementeaz uniunea dintre un brbat i o femeie, modul lor de a tri mpreun, regulile lor de via n comun. Comunitatea de via se afl n centrul dreptului conjugal. Dreptul conjugal devine dreptul relaiilor elementare dintre un brbat i o femeie, al uniunii casnice pe care au constituit-o, al entitii familiale pe care au fondat-o: este statutul matrimonial, statutul soilor. Noul Cod civil definete instituia cstoriei n art. 259 pct. (1) ca fiind uniunea liber consimit ntre un barbat i o femeie, ncheiat n condiiile legii i folosete termenul , cstorie n dou sensuri.

21

Codul familiei a fost modificat dupa 1990 prin Legea nr.11/199, Legea nr.59/1993, Legea nr.23/1999, Legea nr.272/2004, Legea nr.288/2007, Legea nr.202/2010, 22 Expunere de motive Cod civil - adoptat n edinta Guvernului din 11 martie 2009.doc, disponibil pe http://www.just.ro/Portals/0/Coduri/Civil/Expunere%20de%20motive%20Cod%20civil%20%20adoptat%2 0in%20sedinta%20Guvernului%20din%2011%20martie%202009.doc., pag.6-7 23 Grard Cornu, Droit civil, La famille, 6E dition, Montchrestier, Paris, 1998, pag.238

n primul rnd, cstoria nseamn actul juridic pe care l ncheie cei ce vor s se cstoreasc24. Fiind o nelegere ntre dou persoane, avem de-a face cu un act bilateral.25 Pentru ncheierea cstoriei, este necesar acordul de voin al viitorilor soi, dar, odat ncheiat, ea devine independent de acest acord de voin, pentru a fi crmuit, , de normele legale26. Viitorii soi consimt, prin ncheierea cstoriei, s li se aplice regimul primar al acesteia, i un regim matrimonial legal sau un regim matrimonial convenional, ncheiat conform acordului lor de voin. Noul Cod civil folosete termenul de cstorie n sens de act juridic n art. 258 pct. (1) - cstoria liber consimit , n art.271 - Cstoria se ncheie ntre brbat i femeie prin consimmntul personal i liber al acestora , n art. 293 pct.(1) - Este lovit de nulitate absolut cstoria ncheiat cu nclcarea dispoziiilor prevzute la art. 271 (consimmntul), 273 (bigamia), 274 (cstoria ntre rude), 276 (alienaia i debilitatea mintal) i art. 287 alin. (1). n al doilea sens, cstoria nseamn situaia juridic, n principiu permanent, a celor cstorii, situaie determinat de reglementarea legal privind cstoria, ce devine aplicabil prin ncheierea actului juridic al cstoriei, i exist pe tot timpul ct dureaz raportul de cstorie.27 Noul Cod civil folosete termenul de cstorie n art. 281 pct. (1) n declaraia de cstorie, viitorii soivor meniona numele de familie pe care l vor purta n timpul cstoriei , n art.311 pct.(1), potrivit creia Soii sunt obligai s poarte numele declarat la ncheierea cstoriei, n art. 319 pct. (2) n timpul cstoriei, regimul matrimonial poate fi modificat.. sau n art. 330 pct. (3) Convenia ncheiat n timpul cstoriei produce efecte de la data prevzut de pri Aceeai noiune de ,,cstorie", este folosit n terminologia juridic i n inelesul de instituie juridic, adic totalitatea normelor legale care reglementeaz att actul juridic de cstorie, ct i situaia juridic de cstorie.28 n sfrit, cstoria mai poate avea i inelesul de ceremonie. Astfel, la data stabilit, n faa ofieruluide stare civil i cu priciparea viitorilor soi, are loc celebrarea sau ceremonia pentru ncheierea actului juridic al cstoriei.29 2.2.Definiia cstoriei 37 Cstoria considerat actul constitutiv, originea nsi a familiei, este definit30 de noul C.civ. n art. 259 pct. (1) ca fiind uniunea liber consimit ntre un barbat i o femeie, ncheiat n condiiile legii . Att n doctrina juridic mai veche, ct i n cea nou, ntlnim att definiii tehnice ale noiunii de cstorie,31 care se limiteaz la24

I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, Tratat de dreptul familiei, Ed. a VI-a, Ed. ALL BECK, Bucureti, 2001, pag.11 25 I.Dogaru, S Cercel, Elemente de dreptul familiei, Ed.Themis, Craiova, 2001, pag.18 26 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.11 27 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.11 28 G.Lupan, Dreptul familiei, Ed.Junimea, Iai, 2001, pag.21 29 I.Albu, Dreptul familiei, Ed.didactic i pedagogic, Bucureti, 1975, pag.49 30 Codul familiei nu ddea o definiie cstoriei, lsndu-i doctrinei aceast sarcin. 31 De exemplu: ,,O uniune ntre brbat i femeie, o asociere pentru toat viaa, o mpartire a dreptului civil i religios." - Modestin, Digeste. De ritu nuptiarum, 23.2.1; ,,Actul juridic prin care un brbat i o femeie, care s-au ales reciproc, se angajeaz s triasc pn la moarte" - J.Carbonnier, Droit civil, La Famille, Les incapacits, Presses Universitaire de France, Paris, 1983, pag.28; ,, actul prin care un brbat i o femeie decid s se plaseze ntr-un statut matrimonial, decid a se asocia mpreun i a face statutul lor cunoscut n societate"- G. Cornu, op.cit., pag.238; ,,O pia (n sensul de comer) care nu are dect intrarea

enunarea elementelor juridice ale acesteia, ct i definiii care includ elementele nejuridice din cuprinsul cstoriei32. Termenul de uniune din definiie poate sugera att ideea de act juridic, ct i ideea unor raporturi juridice statornicite ntre soi33. 2.3. Esena cstoriei 38 Literatura juridic francez34 pleac de la ideea c mariajul este indivizibil n trsturile sale eseniale, i anume: o libertate i totodat pierderea acestei libertti precum i un angajament: ,,libertatea" reprezentnd ,,capacitatea de a se supune unei ordini superioare". Portalis spunea c ,,Esena mariajului se gsete n ncrederea pe care soii i-o acord". A. Cstoria ca libertate Fundamental, libertatea cstoriei constituie, sub garania statului, o libertate public.35 Alegnd ntre absteniune i aciune, aceast libertate, ca toate celelalte liberti, include dou aspecte: a) Libertatea de a nu se cstori Este dreptul unei persoane la celibat sau la o uniune liber, n comparaie cu cel ce a ales s se cstoreasc. Aceast libertate presupune o protecie direct i restricii indirecte. Protecia direct: fr a fi stipulat expres, aceast libertate este garantat prin interzicerea tuturor cstoriilor forate. Statul nu impune dect o anumit vrst cetenilor si ce urmeaz s se cstoreasc. Libertatea de a nu se cstori include i pe aceea de a nu se recstori, sau de a ncerca o uniune liber. Restriciile indirecte: unele sunt prohibitive, altele - foarte variate - sunt tolerate; de exemplu ageniile matrimoniale. b) Libertatea de a se cstori Fiecare cetean, dac dorete, este liber s se cstoreasc. Sub acest aspect pozitiv, aceast elementar libertate are dou caractere: - Libertatea de principiu. Libertatea cstoriei este real. Numai prin excepie, prin dispoziii exprese, libertatea poate fi restrns prin interdicii matrimoniale care sunt fie relative (prohibiia pentru incest), fie moderate (prohibiia poligamiei), fie limitate temporar (condiia pubertii). n afara acestor excepii legale, fiecare cetean este liber s se cstoreasc ori s se recstoreasc dup divor sau dup decesul partenerului. - Libertatea de ordine public. n mod esenial, libertatea de a se cstori este lsat la ndemna voinei individuale, condiiile priculare care ar altera-o fiind ilicite. Pe baza acestui principiu fundamental, n actele juridice nu se pot insera clauze de celibat. 36liber" - Montaigne, citat de G. Cornu, n op.cit., pag.239 ; ,,Actul juridic prin care brbatul i femeia stabilesc ntre ei o uniune pe care legea o prevede i care nu poate fi rupt dup bunul lor plac" - M.Planiol, G.Ripert, A.Rouast, Trait pratique de droit civil franais, Paris, 1952, pag.59 ; ,,O relaie legal ntre un brbat i o femeie, nscut dintr-un contract civil. Relaia i contractul fac obiectul unor reglementri speciale, prevzute prin lege"- Art.86 al Codului civil al statului Louisiana. 32 G.Lupan, op.cit., pag.21 33 Ibidem 34 G. Cornu, op.cit., pag.238-243 35 N.Coiret, La libert du mariage au risque des pressions matrielles, R.T.D.C., 1985, pag.63 36 Jurisprudena francez s-a pronunat nuanat asupra clauzelor de celibat care subordoneaz, ntr-un act juridic, dreptul de a se cstori al unei persoane, condiiei de a rmne celibatar. S-a considerat

n concluzie, dreptul de a se cstori este un drept fundamental al omului astfel nct nici o autoritate administrativ sau judiciar nu-l poate limita.37 Jurisprudena francez a socotit nul clauza inserat ntr-un regulament de ordine interioar al unei ntreprinderi, prin care era interzis angajarea simultan a doi soi. Deasemenea a condamnat ca nelegitim, concedierea unui salariat, pe motiv c respectivul s-a cstorit cu o persoan angajat la o ntreprindere concurent38. Dreptul de a se cstori este consacrat n art. 16 din Declaraia Universal a Drepturilor Omului, astfel: ,,cu ncepere de la vrsta nubil, brbatul i femeia, fr nici o restricie n privina rasei, ceteniei sau religiei, au dreptul s se cstoreasc i s ntemeieze o familie. Ei au drepturi egale la ncheierea cstoriei, pe durata cstoriei i la desfacerea ei". Curtea European a Drepturilor Omului, n spea F. contra Elveiei39, a apreciat c interdicia de recstorire pronunat mpotriva petiionarului odat cu divorul, constituie o nclcare a dreptului la respectarea vieii sale private i de familie, n sensul art.12 din Convenia European a Drepturilor Omului. Totodat, dreptul de a-i alege liber viitorul so nu poate fi limitat. 40 B. Cstoria ca angajament 39 Dublu act de libertate, cstoria a fost apreciat i ca abandon mutual al libertii. Fiecare dintre soi se angajeaz s se plaseze mpreun cu cellalt sub acelai ,,jug" n ,,legatura conjugal". Dar pentru ce? Obiectul angajamentului lor reciproc, esenial n cstorie, reliefeaz mai multe aspecte cu privire relaiile dintre soi sau dintre acetia i copiii ce se vor nate. a) Angajamentul conjugal nainte de orice, soii nii sunt cei care se angajeaz i este esenial de subliniat c acest angajament nu este o intrare negociat41 ntr-o cstorie ,,pe msur", ci o subsumare global a statutului matrimonial (de ordine public), o adeziune implicit dar necesar, la normele instituiei pe care au fondat-o.(H.Capitant, Les grands arrets de la jurisprudence civile, 10e dition par Fr.Terr et I.Lequette, Dalloz, 1994, pag.129-133) c asemenea clauze nu constituie un obstacol, iar persoana n cauz poate ncheia o cstorie valabil. ns ele exercit o presiune asupra individului, care trebuie s aleag ntre a se cstori sau a obine avantajele pe care i le confer clauza respectiv, astfel: a) Dac condiia de a nu se cstori (recstori) afecteaz o liberalitate (donaie, legat) jurisprudena inverseaza principiul. Clauza este tolerat (Req. 11 nov.1912.D.P.1913, I, 105) fiind o cauz de mbogire fr contraprid. Condiia devine ilicit prin cauza sa determinant, dac autorul liberalitii este animat de un mobil condamnabil (de exemplu, ura rasial, Civ.1re 8 nov.1965.R.T.D.C.1996, 332).b) Dac clauza de celibat (sau de recstorire) afecteaz un contract de munc (n general un contract cu titlu oneros) jurisprudena a decis, din contr, c acesta este nul deoarece aduce atingere unui drept fundamental al persoanei (Cass Ass.plein 19 mai 1978; D.78, 541). n mod excepional, s-a recunoscut incompatibilitatea de a profesa, urmare a rencadrrii n munc a unui profesor, la un institut catolic, dac ntre timp, acesta a divorat i s-a recstorit. Curtea de Casaie a admis c este valabil concedierea acestuia. 37 n dreptul suedez exist posibilitatea ca instana care pronun divorul s impun - cu titlu de sanciune soului vinovat, interdicia de a se recstori timp de 2 ani, sau 3 ani n caz de adulter. 38 A.Bnabent, Droit civil, La famille, 8-me dition, Litec, Libraire de la Cour de cassation, Paris, 1997, pag.74 39 V.Berger, Jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, Institutul Romn pentru Drepturile Omului, Bucureti, 1997, pag.302-304 40 Numai legea islamic nu ngduie cstoria dintre un musulman i un nemusulman. 41 Presa francez a adus la cunotina publicului cteva practici americane ale cstoriei, ncheiat cu condiii negociate (excluderea copiilor, libertatea sexual) sau pentru o durat determinata (cinci ani, dup care urmeaza o nou negociere) etc..

- Angajamentul de a tri mpreun. Comunitatea este de esena cstoriei, regsindu-se n toate momentele vieii cotidiene. Comunitatea de via nu este numai un efect al cstoriei, este nsi obiectul cstoriei, obiect propus cu ocazia celebrrii acesteia. - Angajamentul ncheierii cstoriei pe via. Este actul prin care brbatul i femeia ,,se angajeaz unul fa de altul s rmn toat viaa mpreun (Pothier)". Indisolubilitatea nu este de esena cstoriei. Cnd este admis, desfacerea cstoriei prin divor intervine accidental. Vocaia eseniala a cstoriei este durata sa, indefinit, indeterminabil, nelimitat. Dup ce a fost ncheiat, cstoria este o uniune pe via, ,,a la vie, a la mort". b) Angajamentul printesc Cstoria aduce dup sine naterea copiilor, procreerea fiind un element definitoriu. Cstoria este uniunea dintre un brbat i o femeie, n vederea procrerii. Cu toate acestea, nici legea i nici definiiile dogmatice care pretind ajungerea la aceast finalitate n cstorie, nu-i pot fora pe soi s aib copii, atta timp ct dreptul pozitiv recunoate c exist cstorie i fr procreaie, aa cum exist procreaie fr cstorie. n sperane i n voin, n contiin i n mentalitate, n idealuri, acolo exist legtura dintre soi. Din aceast perspectiv, procrearea este urmarea natural a cstoriei, i ea corespunde majoritii cuplurilor. - Incapacitatea de a procrea nu este prin ea nsi o incapacitate matrimonial, iar o uniune steril nu este declarat nul. Dac ns unul dintre soi a ascuns celuilalt incapacitatea de care tia c sufer, incorectitudinea sa poate constitui motiv de divor. Sa pus i ntrebarea, dac viitorul so care a ignorat incapacitatea sa, chiar n lipsa unei disimulri dolazive, face ca eroarea sa s poarte asupra unei caliti eseniale a persoanei (C.civ.francez, art.180 alin.2), care poate duce la nulitatea cstoriei? - Refuzul de a procrea. Cstoria ncheiat de un so care exclude procrearea de copii nu este valabil. n timpul cstoriei, refuzul (nejustificat medical) de a avea copii al unuia dintre soi (chiar dac nu este acompaniat de refuzul relaiilor sexuale) reprezint o nclcare a angajamentului cstoriei, care poate constitui motiv de divor. Dar soul nu dispune de nici un mijloc licit de prevenire a unui asemenea refuz din partea soiei sale, i invers. Pentru a nu se ajunge la situaii imposibile, legea nu subordoneaz nici contracepia, nici ntreruperea voluntar a sarcinii din partea femeii cstorite, de consimmntul prealabil al soului.42 Cu toate acestea, refuzul unuia dintre soi de a se aventura ntr-o procreaie medical asistat, nu trebuie niciodat reinut ca o culp. n legislaia american, n materie de procreaie, se prezum c decizia de a concepe un copil este comun. Dreptul femeii de a ntrerupe sarcina este protejat atta timp ct ftul nu exist, din punct de vedere juridic. n cazul n care o femeie nu dorete s in cont de opinia soului atunci cnd se hotrte s ntrerup sarcina, ea va intra n conflict cu drepturile soului. Curile federale au anulat ns, legile statale care vizau salvgardarea drepturilor soului n astfel de cazuri, considernd c dreptul femeii la integritate corporal i la via privat este suveran.43 - Decizia de procreare asistata. Dup modelul adopiei, n legislaia francez procreare asistata este lsat la nelegerea cuplului (C.civ.franc.art.346 alin.1 i art.343-1 alin.2). Legea o enun expres (C.sanct.publ.art.L.673-2) i consacr ideea c procrearea42 43

C.S.P. a L.162.1 et 162.4 Christopher L.Blakesley, Centrul universitar de drept, Statul Louisiana n Dreptul SUA, pag.172

medical asistat precede acordul comun al soilor. Asistena medical la procrearea oferit unei femei mritate impune, n toate cazurile, consimmntul personal al soului. Iniiativa unilateral a unei femei, de a deschide o aciune mpotriva soului sau o aciune de tgduire a paternitii, constituie o vin a acesteia, ce poate fi invocat la divor. Iar dac soul a consimit la procrearea asistat, nu poate introduce o aciune n contestarea paternitii.44 Avnd n vedere descoperirile medicinei moderne i venind n ntmpinarea unor probleme cu caracter de noutate cu care sunt confruntate n prezent instanele de judecat, noul Cod civil reglementeaz, situaia copiilor nscui n urma unor intervenii de reproducere uman asistat medical, n care este utilizat material genetic de la teri donatori. Art. 441 din noul C.civ. stabilete c reproducerea uman asistat medical cu ter donator nu determin nicio legtur de filiaie ntre copil i donator, astfel c, nicio aciune n rspundere nu poate fi pornit mpotriva donatorului. Avnd n vedere situaiile concrete aduse spre soluionare n faa Curii Europene de Justiie, noul Cod civil precizeaz n mod clar c prinii, n sensul dat de noua reglementare, nu pot fi dect un brbat i o femeie sau o femeie singur. SECIUNEA a III-a NATURA JURIDIC A CSTORIEI 40 n ultimele dou secole, natura juridic a cstoriei a ridicat numeroase probleme legislative i controverse aprinse n doctrina juridic, unde au fost exprimate trei teorii principale: teoria contractual, teoria instituional i teoria mixt contractualinstitutional.45 Teoria contractual consider cstoria fie un contract civil sui-generis, fie un act juridic - condiie, fie un act juridic-uniune46. Conform acestei teorii, cstoria este un contract i nu un sacrament sau o tain religioas, cum era considerat de dreptul canonic. Teoria a fost unanim acceptat dup adoptarea Constituiei franceze din 1791, prevznd c ,,legea nu consider cstoria dect un contract civil" (art.7). Codul civil francez din 1804 i cel romn din 1865, nu au prevzut expres natura contractual a cstoriei, fiind considerat evident. Mai trziu au fost formulate i alte calificri de natur contractual, ca acela de contract sui generis, sau un act juridic - condiie, ori un act juridic uniune.47 Aceast teorie ine seama de acordul de voin, exprimat n mod solemn de ambii soi n faa ofierului de stare civil. n acest sens M.B.Cantacuzino arta48: ,,Cstoria privit n sine ca un act relativ la starea persoanelor i independent de conveniile matrimoniale privitoare la raporturile patrimoniale dintre soi, constituie, (orice ar zice unii autori) un contract, deoarece pe de o parte legtura nu se poate forma dect prin acordul de voin dintre soi i deoarece, pe de alt parte, acest acord de voin d natere la obligaii cu caracter juridic susceptibile de a se traduce n aciuni. Acest contract ns e relativ nu la bunuri, ci la persoane, sau mai exact nu la patrimoniu, ci la starea persoanelor, i, fiindc44 45

C.civ. art.311-20 alin.2 - este vorba de procrearea medical asistat cu un ter donator. I.Albu, op.cit., pag.53-54 46 A.Corhan, Dreptul familiei, Teorie i practic, Ed.Lumina Lex, Bucureti, 2001, pag.54 47 G.Lupan, op.cit., pag.23 48 M.B.Cantacuzino, Elementele dreptului civil, Ed.ALL Educational, Bucureti, 1998, pag.656

starea persoanelor intereseaz direct organizarea social, contractul, prin care legtura privitoare la starea persoanelor se ncheie, este neaprat un contract solemn, iar solemnitatea lui consist nu numai n formele prin care acordul dintre pri trebuie s se manifeste, ci n participarea unui agent al societii, fr de care acordul dintre pri nu are trie". La mijlocul secolului al XIX-lea, cnd n gndirea juridic au aprut o serie de teorii necontractualiste, concepia tradiional contractual a intrat ntr-o adevarat criz. Teoria instituional consider cstoria o instituie juridic, un statut reglementat de lege. Ea a fost lansat la nceputul secolului al XX-lea de juristul francez Ch. Lefevre, dorindu-se s se fundamenteze pe plan juridic, concepia referitoare la indisolubilitatea cstoriei, susinut de Biseric. Teoria mixt contractual - instituional, dominant n doctrina juridic occidental contemporan, reunete toate opiniile care dau, ntr-o form sau alta o dubl calificare cstoriei: de contract i de instituie juridic.49 Aceast teorie rspunde intereselor patrimoniale ale soilor, care pot ncheia convenii matrimoniale, dar care, dobndesc n acelai timp statutul de persoane cstorite. Dup ponderea pe care o atribuie celor dou elemente de calificare, unii autori consider cstoria ca un contract care d natere la o asociaie de persoane, alii o consider deopotriv, ca un contract i o instituie juridic, iar dupa ali autori, natura instituional a cstoriei predomin fa de natura contractual.50 n Romnia, odat cu intrarea n vigoare a Codului familiei au fost curmate i disputele teoretice n legatur cu natura contractual a cstoriei. Dei Codul familiei (ca de altfel i Codul civil de la 1865) nu a dat o definiie cstoriei, s-a susinut c aceasta nu putea avea nimic n comun cu ,,afacerea matrimonial tipic societii ,,burgheze51, natura noncontractual a cstoriei devenind un subiect tabu. Pornind de la o oarecare suprapunere terminologic, ignorndu-se cu sau fr buntiin insistena cu care toi autorii distingeau ntre contractul de cstorie ca act juridic (privitor la persoana i starea soilor supuse unor cerine de fond i de form specifice, ale crei efecte sunt stricte i legale, i creia eventual i se putea rezerva noiunea de contract ,,marital), pe de o parte, i contractul de cstorie neles ca i convenie matrimonial (accesoriu i facultativ conveniei ,,maritale, reglementnd exclusiv aspecte patrimoniale i supus, n linii generale, dispoziiilor de drept comun n materie de contracte), decenii la rnd, teza naturii convenionale a cstoriei a fost criticat i dezavuat, redus la statutul de alternativ teoretic greit, deci neviabil.52

49 50

G.Marty, P.Raynoud, Droit civil, Tome I, vol.2, Sirey, Paris, 1967, pag.67-69 V.Georgescu, Critica dreptului burghez privitor la caracterele cstoriei i ncheierea ei, n Cstoria n dreptul RPR de Tr.Ionacu, I.Christian, M.Eliescu, V.Economu, Y.Eminescu, M.I.Eremia, V.Georgescu, I.Rucreanu, Ed.Academiei, Bucureti, 1964, pag.102-109 51 ,,Principiul proprietii private contrazice principiul familiei afirma K.Marx n ,,Contribuii la critica filosofiei hegeliene a dreptului (apud. T.R.Popescu, Dreptul familiei, Tratat, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1965, vol.I, pag.21). 52 E.Florian, Dreptul familiei, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2003, pag.26-27

41 n literatura juridic romn anterioar adoptrii noului Cod civil romn, cstoria a fost considerat un act juridic i o instituie juridic.53 3.1. Actul juridic al cstoriei Actul juridic al cstoriei este un act juridic bilateral, solemn i irevocabil de dreptul familiei.54 Doctrina juridic romna considera55 c actul juridic al cstoriei nu poate fi identificat cu un contract civil, deoarece exist cteva deosebiri eseniale fa de contractul civil. I. Asemnri ntre actul civil al cstoriei i contractul civil. - Cstoria este un act juridic bilateral, aa cum poate fi, de cele mai multe ori, i contractul; - ncheierea cstoriei este liber, n neles contractual, orice persoan avnd libertatea de a se cstori sau nu; - Viitorii soi sunt egali, n neles contractual, acetia consimind la cstorie n condiii de egalitate juridic i nu de subordonare a unuia fa de celalalt. Conform prevederilor noului Cod civil, la asemnrile anterioare pot fi menionate i altele, precum: - Viitorii soi sau soii pot ncheia sau modifica, n neles contractual, printr-o convenie matrimonial, regimul aplicabil bunurilor proprii i comune; - n neles contractual, soii pot desface cstoria lor prin modalitatea divorului prin acord extrajudiciar. II. Deosebiri ntre actul juridic al cstoriei i contractul civil.56 - n cazul contractului fiecare parte urmrete un scop diferit de al celeilalte pri causa proxima, causa remota - pe cnd n cazul cstoriei ambele pri urmaresc un scop comun - ntemeierea unei familii. Cu toate acestea, noul C.civ. stipuleaz n art.1171 teza 1: Contractul este sinalagmatic atunci cnd obligaiile nscute din acesta sunt reciproce i interdependente. Condiiile eseniale pentru validitatea unui contract sunt: capacitatea de a contracta; consimmntul valabil al prilor; un obiect determinat, posibil i licit; o cauz valabil a obligaiilor.[conform art.1179 pct.(1) noul C.civ] Obiectul contractului trebuie s fie determinat i licit, reprezentnd operaiunea juridic, convenit de pri, astfel cum aceasta reiese din ansamblul drepturilor i obligaiilor contractuale.(art.1225 noul C.civ.) Conform art. 1236 i 1236 din noua reglementare cauza este motivul care determin fiecare parte s ncheie contractul, condiiile cauzei fiind: s existe, s fie licit i moral. Se poate observa c ceea ce impune legea este existena unui obiect determinant i licit precum i existena unei cauze licit i moral, iar nu divergena cauzelor n raport cu fiecare dintre pri. - Efectele juridice ale contractului sunt determinate de pri, putnd mbraca cele mai diferite aspecte, n timp ce efectele cstoriei sunt prestabilite de lege, voina prilor neavnd dect rolul de a determina aplicarea statutului legal al cstoriei, fr posibilitatea de a-l modifica n vreun fel.

53 54

G.Lupan, op.cit., pag.17 A.Corhan, op.cit., pag.48 55 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.12 56 Ibidem

Cu toate acestea, libertatea contractual nu era i nu este absolut, i vechiul C.civ., n art. 5, dar i noul C.civ. n art.11 pct.(2) stabilind limitele generale (legile care intereseaz ordinea public sau bunele moravuri). Se afirma c cei care se cstoresc au numai posibilitatea de a accepta ori nu statutul legal al cstoriei, aa cum este el stabilit de lege. Conform noii reglementri, consimind la cstorie, viitorii soi accept drepturile i obligaiile personale i aplicarea regimului primar prestabilit de legiuitor, avnd posibilitatea s aleag regimul patimonial aplicabil cstoriei lor, ca n cazul contractelor numite supuse unor cerine particulare de fond i de form. - Contractul, fiind ncheiat prin voina prilor (mutuus consensus) poate nceta prin acordul lor de voin n acest sens (mutuus dissensus). Conform reglementrilor din Codul familiei cstoria nu putea lua sfrit prin acordul de voin al soilor, dect dac erau ndeplinite condiiile prevzute de acest cod. i aici ns, excepiile erau trecute cu vederea. Aciunea principiului consensualismului nu se extindeau, conform prevederilor vechiului Cod civil asupra tuturor contractelor: de exemplu, pentru contractele solemne legiuitorul prevzuse forma ad validitatem de exprimare a voinei prilor, forma scris fiind deseori impus, chiar i n cazul contractelor consensuale (din raiuni legate de probaiune). Aadar, faptul c numai cstoria ncheiat n faa ofieruluide stare civil era producatoare de efecte juridice, iar acesta obligat s verifice respectarea condiiilor de fond i de form, era considerat ca o precauie absolut necesar fa de efectele erga omnes ale actului juridic. Totodat n doctrin se afirma c, n cazul contractului cu durat nedeterminat se admite c acesta poate nceta, n principiu, prin voina unilateral a uneia din pri, pe cnd cstoria nu poate nceta n asemenea mod. Contractul poate fi modificat de ctre pri, prin acordul lor, ceea ce nu este posibil n cazul cstoriei. Conforn art. 375 din noul Cod civil dac soii sunt de acord cu divorul i nu au copii minori, nscui din cstorie, din afara cstoriei sau adoptai, ofierul de stare civil ori notarul public de la locul cstoriei sau al ultimei locuine comune a soilor poate constata desfacerea cstoriei prin acordul soilor. ns divorul prin acordul soilor poate fi constatat de notarul public i n cazul n care exist copii minori, dac soii convin asupra tuturor aspectelor prevzute n art. 375. n acest caz, cstoria fiind ncheiat prin voina prilor (mutuus consensus) poate nceta prin acordul lor de voin n acest sens (mutuus dissensus). - n cazul contractului, dac o parte nu-i execut obligaiile, cealalt parte poate s solicite, dup caz, rezoluiunea sau rezilierea acestuia (art.1020-1021 C.civil de la 1865). Cstoria nu poate fi desfcut dect pe cale judectoreasc i numai n condiiile stabilite de lege (art.38 C.fam.). Cu toate acestea se afirma c acest caracterul judiciar al disoluiei cstoriei este menit s asigure aceeai eficienta erga omnes, pe care a deinut-o actul cstoriei.57 - Nulitatea cstoriei (art.19 C.fam.) prezint anumite priculariti fa de nulitatea contractului. ns, aceste priculariti ,,nu izoleaz ermetic nulitatea cstoriei de nulitatea de drept comun. Este vorba de una i aceeai instituie adaptat la specificul actului juridic al cstoriei. 5857 58

E.Florian, Dreptul familiei, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2003, pag.27-28 Ibidem

- Contractul este, prin excelen, un act juridic prin reprezentare. Cstoria nu se poate ncheia prin reprezentarea viitorilor soi, ea fiind un act juridic personal (art.16 C.fam.). - n principiu, contractul poate fi susceptibil de modaliti (condiie i termen) pe cnd cstoria nu poate fi afectat de asemenea modaliti. Concluzia unanim mprtita de literatura juridic romn era: cstoria este un act juridic, ns nu i ceea ce implic ea, pentru c actul juridic este termenul generic care desemneaz faptele juridice cu caracter voliional, adic contractele i actele juridice unilaterale. Prin nsi esena sa, cstoria este un acord de voina ntre dou persoane, realizat n scopul de a da natere drepturilor i obligaiilor specifice, iar faptul c odat ncheiat cstoria, soii sunt supui unui regim legal i imperativ, este numai consecina manifestrii de voin a prilor i nu poate absorbi nsui actul care l-a generat.59 Conform reglementrii actuale, caracterul contractualist al cstoriei a devenit evident, actul juridic care st la baza ncheierii cstoriei fiind un contract ntre soi. 3.2. Instituia cstoriei 42 n doctrin60 se susine c instituia cstoriei reprezint o realitate juridic, ntruct normele privitoare la cstorie au un obiect propriu de reglementare, respectiv relaiile sociale referitoare la cstorie, att la ncheierea acesteia, ct i la efectele, desfacerea i ncetarea acesteia. Noul Cod civil reglementeaz instituia cstoriei, astfel: - art.271-289 ncheierea cstoriei; - art.290-292 formaliti ulterioare ncheierii cstoriei; - art.293-306 nulitatea cstoriei; - art.306-311 drepturile i ndatoririle personale ale soilor; - art.312-372 drepturile i obligaiile patrimoniale ale soilor; - art.373-404 desfacerea cstoriei. Instituia cstoriei ocup locul principal n cadrul dreptului civil al familiei, n jurul ei gravitnd celelalte instituii precum filiaia, adopia, ocrotirea printeasc sau obligaia de ntreinere. Cstoria este ocrotit de lege. Constituia Romniei prevede n art. 26 c ,,autoritile publice respect i ocrotesc viaa intim, familial i privat, iar noul Cod civil n art. 258 pct.(2) dispune c:,,Familia are dreptul la ocrotire din partea societii i a statului, iar la pct.(3) c Statul este obligat s sprijine, prin msuri economice i sociale, ncheierea cstoriei, precum i dezvoltarea i consolidarea familiei. 3.3. Starea juridic de cstorie 43 n literatura de specialitate61 este analizat i noiunea de stare juridic de cstorie, avnd n vedere faptul c, de-a lungul timpului, coninutul acesteia a evoluat. n vechiul drept roman, puterea marital conferit brbatului punea femeia cstorit prin convenia in manum n situaia unei fiice sau nepoate fa de soul ei. n Evul Mediu, cstoria era de multe ori o ,,alian sau ,,un pact ntre dou grupuri de prini, ntemeiat pe un schimb de femei, prin care chiar i case dumane hotrau s pun punct ostilitilor dintre ele, fata fiind doar un obiect de tranzacie, o59 60

E.Florian, op.cit., 2003, pag.28-29 A.Corhan, op.cit., pag.51 61 I.Albu, Cstoria n dreptul romn, Ed.Dacia, Cluj-Napoca, 1988, pag.18-20

miz a puterii i mbogirii. Pentru a o obine de nevast trebuiau oferite pmnturi, bani sau animale. Aceast putere a soului a fost meninut chiar dac efectele ei au fost atenuate.62 Codul civil romn de la 1865 a consacrat puterea marital, conferind soului calitatea de cap de familie i punnd femeia cstorit n subordinea lui, lipsind-o de capacitatea civil, precum minorii i interziii.63 Legea din 20 aprilie 1929, pentru ridicarea incapacitii juridice a femeii mritate, a nceput s mbunteasc situaia acesteia. Abia Constituia din 1948 a proclamat egalitatea sexelor, de la acea dat femeia dobndind deplina capacitate civil. Evoluia familiei n secolul industrializrii, se caracterizeaz prin substituirea crescnd a relaiilor de asociere i prietenie, relaiilor de autoritate. Este vorba de un proces de democratizare a familiei, conform teoriei lui Burgess dezvoltat n 1953 n cartea sa ,,The family, from institution to companionship. Legtura juridic dintre soi, numit i legtur conjugal sau legtur matrimonial, constnd din drepturile i obligaiile soilor, exprim starea juridic de cstorie sau statutul legal al soilor, ce se caracterizeaz n dreptul romn prin urmtoarele64: - ia natere prin liberul consimmnt al viitorilor soi; - are caracter de ordine public; - este guvernat de principiul egalitarii n drepturi i obligaii a soilor; - d natere drepturilor i obligaiilor soilor; - realizeaz o comuniune de via ntre soi, bazat pe prietenia i afeciunea reciproc dintre ei; - n principiu, durata ei este pe via. SECTIUNEA a IV-a CARACTERELE CSTORIEI Consecinele care rezult din definiia cstoriei dau coninutul caracterelor juridice ale acesteia. 44 1. Cstoria este, n dreptul romn, o uniune dintre un brbat i o femeie. Aceast uniune se ntemeiaz pe consimmntul celor ce se cstoresc i, odat ncheiat, este reglementat de normele legale care devin aplicabile numai printr-un asemenea consimmnt. n Romnia cstoria nu se poate ncheia dect ntre un brbat i o femeie. Dat fiind temeiul i imperativul moral al cstoriei, legiuitorul romn a considerat necesar ca, n cuprinsul noului Cod civil65, s prevad expres aceast condiie, astfel: art. 258 pct. (4)62

Cu ocazia dezbaterii Codului civil francez, Napoleon Bonaparte, caracteriznd situaia femeii mritate, spunea c: ,,natura a fcut din femeile noastre sclavele noastre! Brbatul are dreptul de a spune soiei sale: Doamn, azi nu vei iei din cas! Doamn, nu vei merge la teatru! Doamn, nu vei vedea pe cutare sau cutare persoan! Doamn, aceasta nseamn c mi aparinei, cu trup i suflet, n proprietate!, R.Savatier, Le droit, lamour et la libert, Libraire gnrale de droit et de la jurisprudence, Paris, 1963, pag.82 63 A.Corhan, op.cit., pag.50 64 Idem, pag.50-51 65 Legiuitorul romn nu a considerat necesar ca, n cuprinsul Codului familiei, s prevad expres aceast condiie. Au exist numeroase texte ale Codului care, reglementnd cstoria, se refereau n mod distinct la ,,brbatul i ,,femeia care s-au cstorit (art.1, art.25).

dispune n sensul prezentului Cod civil, prin soi se nelege brbatul i femeia unii prin cstorie, art. 259 pct. (1) Cstoria este uniunea liber consimit ntre un barbat i o femeie, ncheiat n condiiile legii, art. 271 Cstoria se ncheie ntre brbat i femeie prin consimmntul personal i liber al acestora. Mai mult, art. 277 prevede expres interzicerea sau echivalarea unor forme de convieuire cu cstoria, astfel: (1) Este interzis cstoria ntre persoane de acelai sex. (2) Cstoriile ntre persoane de acelai sex ncheiate sau contractate n strintate, fie de ceteni romni, fie de ceteni strini nu sunt recunoscute n Romnia. (3) Parteneriatele civile ntre persoane de sex opus sau de acelai sex ncheiate sau contractate n strintate fie de ceteni romni, fie de ceteni strini nu sunt recunoscute n Romnia. (4) Dispoziiile legale privind libera circulaiei pe teritoriul Romniei a cetenilor statelor membre ale Uniunii Europene i Spaiului Economic European rmn aplicabile. Acest caracter ridic probleme juridice n cazul aa-numitului ,,transexualism, precum i n cazul schimbrii ulterioare a sexului. Denumit abreviativ, n unele lucrri medicale ,,metamorfoz sexual paranoic, transexualismul se caracterizeaz, n principal, prin dorina obsesiv a unei persoane de ai schimba sexul, prin sentimentul intim i autentic de a face parte din sexul opus. ntr-o alt formulare, transexualul este cel care fizic aparine unui sex, dar psihic are sentimentul de apartenen la celalalt sex. Aceast persoan ncearc printr-o intervenie chirurgical s-i adapteze caracterele fizice, manifestrilor psihice66. Din punctul de vedere al dreptului, este valabil cstoria cu o persoan avnd sexul corespunztor anatomiei, iar nu imaginaiei sale. n situaia n care, schimbarea de sex a fost nregistrat la serviciul de stare civil, transexualul masculin, devenit femeie, nu se poate cstori dect cu un brbat, iar cel feminin, devenit brbat dup intervenia chirurgical, nu se poate cstori dect cu o femeie. Dei art.12 din Convenia european pentru aprarea drepturilor omului i a libertilor fundamentale privete cstoria tradiional ntre persoane de sex opus, s-a acceptat extinderea aplicrii acestui text i asupra cstoriei ncheiate de o persoan transexual, deoarece procrearea nu reprezint o condiie - esenial - a cstoriei.67 De altfel, prevederile art. 9 al Cartei fundamentale a drepturilor Uniunii Europene nici nu interzic, dar nici nu impun acordarea statutului de cstorie uniunilor dintre persoanele de acelai sex. Acest drept este asemntor celui prevzut n art. 12 al Conveniei europene pentru aprarea drepturilor omului i libertilor fundamentale, ns el este aici mai cuprinztor, incluznd i legislaiile naionale ce prevd cstoriile ntre persoanele de acelai sex.68 2. Cstoria este liber consimit66

Gh.Scripcaru, D.Ciuc, V.Astrstoae, C.Scripcaru, Bioetica, tiinele vieii i drepturilor omului, Ed. Polirom, Iai, 1999, pag.138 67 G.Lupan, op.cit., pag.26 68 Reamintind afirmaiile (din Expunerea de motive) conform crora noul Cod civil ,, valorific experiena reformelor recente n domeniul dreptului civil realizate de alte state (s.a.)...i prevederile din instrumente de drept european i internaionale (s.a.), nu putem s nu amintim faptul c 90% dintre rile U.E. - n celelalte existnd discuii avansate prevd n Codurile lor civile sau n legi speciale, norme privind situaiile paramatrimoniale, de genul ,,Uniunilor civile, al ,,Parteneriatelor nregistrate sau al ,,Contractelor nregistrate referitoare la cuplurile heterosexuale i/sau homosexuale. Noul Cod civil, fr s se complice, rezolv ntr-o manier original aceast problem controversat, conform prevederilor art. 277.

45 Acest caracter rezult din dispoziiile Constituie, art. 48 alin.1 i din prevederile art.258 pct. (1), art. 259 pct. (1) din noul C.civil, care prevd c familia se ntemeiaz pe cstoria liber consimit ntre soi. n secolul trecut, n dreptul romn, libertatea consimmntului la cstorie era ngrdit unor categorii sociale sau naionale.69 n prezent, sub rezerva constituionalitii acestor norme, care par a introduce o discriminare nejustificat, exist Legea nr.80/20 iulie 1995 privind statutul cadrelor militare, care la art.29 lit.f dispune: cstoria unui cadru militar n activitate cu o persoan apatrid sau care nu are exclusiv cetenia romn este condiionat de obinerea aprobrii prealabile a ministrului aprrii naionale. De asemenea, cstoria preoilor militari cu o persoan apatrid sau care nu are exclusiv cetenia romn este condiionat de obinerea aprobrii prealabile a conductorului instituiilor n care sunt ncadrai art.18 lit.a din Legea nr.195/2000 privind constituirea i organizarea clerului militar. 3. Cstoria este monogam 46 Acest caracter decurge, n mod firesc, din fundamentul cstoriei, i anume afeciunea reciproc a soilor, caracterul exclusivist al dragostei implicnd monogamia, i avnd o consacrare legal expres, fundamentat pe tradiia poporului romn. Astfel, noul Cod civil consacr expres aceast regul fundamental, att prin mpiedicarea celui cstorit de a ncheia o nou cstorie (art.273), ct i prin desfiinarea, ca urmare a nulitii absolute, a cstoriei ncheiate n prezena acestui impediment legal (art.293 pct.1). Codul penal incrimineaz bigamia, sancionndu-l pe acela care, mai nainte de a se fi desfcut ori ncetat cstoria anterioar, ncheie o nou cstorie, precum i pe cel care, nefiind cstorit, ncheie cstoria cu o persoan pe care o tie cstorit. n egal msur, fapta ofierului de stare civil care, tiind c o persoan este cstorit, procedeaz la ncheierea unei noi cstorii constituie, dup caz, fie complicitate la infraciunea de bigamie, fie infraciunea de abuz n serviciu70. n Romnia, cstoria a fost ntotdeauna monogam. Codul civil de la 1865, n art.130, prevedea c: ,,Nu este iertat a trece n a doua cstorie, fr ca cea dinti s fie desfcut. Totodat conform art.210 i 278 C.civil se interzicea femeii s treac ntr-o nou cstorie mai nainte de trecerea a zece luni de la desfacerea sau anularea primei cstorii, condiie motivat de grija legiuitorului de a nu interveni conflictul de paternitate turbatio sanguinis. Termenul de zece luni putea fi scurtat, dac femeia ddea natere deja unui copil dup desfacerea sau anularea cstoriei.

69

Legea din 10 mai 1938, cu privire la cstoria membrilor corpului diplomatic, impunea viitorului so, dac era membru al corpului diplomatic sau consular, ori funcionar al Ministerului Afacerilor Externe, obligaia de a obine n prealabil autorizaia acestui minister pentru ncheierea cstoriei, aprobare ce se ddea i n funcie de avere, onorabilitate, cetenie. Acelai tip de ngrdire era impus i ofierilor, prin Legea din 9 aprilie 1931 asupra cstoriei militarilor, care sub sanciunea eliberrii din funcie, nu se puteau cstori cu o femeie fr zestre. n perioada celui de al doilea rzboi mondial, n reglementarea relaiilor de familie, au aprut i discriminri de ordin rasial, care prin Legea din 5 august 1940 pentru oprirea cstoriilor ntre romni de snge i evrei, limitau libertatea consimmntului cu privire la cstoriile dintre romni i evrei. Decretul nr.80 din 31 martie 1950 a introdus n Codul civil articolul 134, conform cruia ceteanul romn nu se putea cstori cu o strin i nici ceteana romn nu se putea cstori cu un strin, fr autorizaia Preedintelui Romniei. 70 G.Lupan, op.cit., pag.27

n Europa, SUA i n rile Americii de Sud acest principiu nu cunoate nici o derogare. Statele interzic bigamia, prin legislaia lor, sancionnd-o att civil, ct i penal.71 4. Cstoria se ncheie n formele cerute de lege 47 Cstoria are un caracter solemn. Caracterul solemn al cstoriei rezult, printre altele, din mprejurarea c actul juridic al cstoriei se ncheie ntr-un anumit loc (n principiu, la sediul primriei) n fa unei autoriti de stat ( art.279 noul C.civ, aceast autoritate este ofierul de stare civil), ntr-o zi fixat dinainte, n prezena efectiv i concomitent a viitorilor soi, a celor doi martori i cu posibilitatea publicului de a asista la ceremonie. Prin solemnitatea cstoriei nu trebuie neleas i publicitatea acesteia, care este o condiie diferit, pe care legiuitorul o cere a fi ntrunit alturi de cea a solemnitii.72 Totodat, solemnitatea cstoriei nu trebuie confundat cu forma autentic a actului de cstorie. Dei obligatorie, nentocmirea actului de cstorie ca act de stare civil - nu atrage nulitatea cstoriei deoarece Legea nr.119/1996 privind actele de stare civil reglementeaz posibilitatea ntocmirii ulterioare a actului de cstorie n condiiile art.53 pct.b, atunci cnd ntocmirea actului a fost omis, dei a fost luat consimmntul soilor de ctre ofierul de stare civil73. 5. Cstoria are un caracter civil (laic)71

Mai mult, n baza unei tradiii religioase, unele state au mers cu restriciile i mai departe, interzicnd ncheierea unui numr prea mare de cstorii. Astfel, Codul civil grec, derognd de la modelul su german, interzice ncheierea celei de a patra cstorii. O persoan divorat nu se poate recstori dect de cel mult dou ori succesiv, cu respectarea unor reguli speciale n fiecare caz. (V.D.Zltescu, Drept privat comparat, Editura Oscar Print, Bucureti, 1997, pag.207) Poliandria cstoria unei femei cu mai muli brbai i are origini ancestrale, n societile arhaice matriarhale, fiind ntemeiat pe cultul fecunditii, pe concepia conform creia rolul fundamental n actul procrerii aparine femeii. Exist i astzi, n Malabar, obiceiul ca o femeie s se cstoreasc cu mai muli frai. n Punjab, la Surintendanti, fraii se pot cstori cu 12,13 femei n comun. S-a spus despre dreptul islamului c ,,introduce pe juristul european, ntr-o lume cu totul deosebit de a sa, diferit prin izvoare, prin structur, dar mai ales prin mentalitate, rmnnd pentru muli o simpl curiozitate juridic, susinndu-se c studiul su este lipsit de sens pentru comparatiti, deoarece reflect o cultur complet strin lumii occidentale. ns dreptul musulman guverneaz astzi circa 300 de milioane de oameni, sistemul juridic islamul aplicndu-se ntr-o msur mai mare sau mai mic - n toate statele arabe, n Pakistan, Bangladesh, Iran, Afganistan sau Indonezia. Singura ar din lumea musulman care a prsit n ntregime sistemul tradiional, adoptnd o legislaie de tip european este Turcia. n lumea musulman, scopul cstoriei este procrearea. Pentru ca un brbat s aib ct mai muli copii, el poate avea concomitent, un numr de pn la patru neveste, privilegiu de care nu se bucur ns, de obicei, dect cei nstrii. Acestei poligamii concomitente i se adaug o ,,poligamie n timp, rezultat din facilitatea repudierii. (R. Charles, Le droit musulman, P.U.P., Paris, 1965, pag.41) Potrivit dreptului islamic, cstoria este privit drept un contract ce se ncheie nu ntre viitorii soi, ci ntre prinii acestora, contract al crui obiect este pe de o parte mireasa pe care o dau prinii si, iar pe de alt parte, o sum de bani mahr - pe care o dau cei ai mirelui. Prin urmare, cstoria poate fi supus, ca orice contract, unor modaliti. n dreptul iit este permis o form de cstorie temporar care produce toate efectele unei cstorii obinuite, mai puin cele succesorale. Soul iit poate lua n cstorie obinuit pn la patru femei i un numr nelimitat de femei n cstorie temporar - cu termen - durnd de la o or la civa ani. Este o form de a eluda interdicia de a avea relaii extraconjugale. La sunnii este cunoscut repudiul condiional sau la termen, stabilit chiar nainte de cstorie. Toate acestea dau posibilitatea musulmanului de a schimba cu uurin mai multe neveste n decursul vieii. i dreptul african cutumiar cunoate pe o scar foarte larg poligamia. 72 I.Albu, op.cit., pag.51 73 I.D.Romoan, Dreptul familiei, Cstoria, Editura Imprimeriei de Vest, Oradea, 2002, pag.36

48 Dreptul roman a cunoscut att cstoria religioas - confarraetio ct i cstoria consensual - usus, coemptio. Ctre sfritul Republicii romane, singura cstorie era cea consensual - usus celelalte dou forme fiind czute n desuetudine. n perioada medieval, cstoria a avut un caracter exclusiv religios. Constituia Franei din 1791 a proclamat c legea nu consider cstoria dect un contract civil, concepie care a fost preluat, civa ani mai trziu, de Codul civil francez i, prin influena pe care acesta a exercitat-o, cstoria civil a fost consacrat n majoritatea legislaiilor europene 74 i de cultur european.75 Cstoria instituit prin legea francez reprezint un act civil, o cstorie civil.76 n dreptul francez, coordonarea cstoriei civile - i, n diversitatea lor, multiplele cstorii confesionale - este guvernat de trei reguli care conduc, pentru fiecare tip de cstorie, la doua postulate: I. Celebrarea cstoriei civile: - este obligatorie pentru toi cetenii (fr confesiune sau pentru toate confesiunile); - este necesar s se ncheie prima. n ordine cronologic, ea nu poate preceda o celebrare religioas sub ameninarea sanciunii (art.433-21 C.penal); II. Celebrarea unei cstorii religioase: - este facultativ. Legea civil nu interzice cstoria religioas. Celebrarea unei cstorii religioase este lsat la libera alegere a soilor; - ca dat, este obligatoriu ncheiat a doua. Ceremonia religioas nu se poate celebra dect dup cstoria civil. Conform modelului francez, i potrivit dispoziiilor constituionale romne care garanteaz tuturor cetenilor libertatea contiinei i libertatea exercitrii cultului religios, n Romnia soii au posibilitatea s procedeze i la celebrarea religioas a cstoriei, dar aceasta numai dup ncheierea cstoriei n faa autoritii de stat (Constituia Romniei, art.48 pct.2 teza 2). Celebrarea religioas nu produce nici un efect juridic, iar uniunea ncheiat numai religios nu are valoare juridic77. ncheierea i nregistrarea cstoriei sunt de competena exclusiv a autoritii de stat. Acest aspect rezult din cuprinsul dispoziiilor art. 259 pct.(3) din noul C.civ. care prevede c ,,Celebrarea religioas a cstoriei poate fi fcut numai dup ncheierea cstoriei civile, precum i cele ale art. 290 C.civ. care reglementeaz modul de nregistrare, n registrul actelor de stare civil, a actului de cstorie.74

n prezent, exist legislaii n care cstoria are un caracter exclusiv civil (Frana, Belgia, Elveia, Germania, Olanda, Polonia), legislaii n care cstoria are un caracter religios (rile musulmane), legislaii n care viitorii soi au dreptul de opiune ntre cstoria religioas i cea civil (SUA, Canada, Brazilia, Italia, India, Danemarca, Finlanda, Spania), I.Albu, op.cit., pag.51. O situaie aparte o reprezint Grecia. Forma religioas de celebrare a cstoriei era singura recunoscut n Grecia, cu consecine grave: cstoria ntre greci fr ceremonia religioas ortodox era inexistent. (G.Koumantos, Le nouveau droit de la famille en Grce, RHDI, 1982/1983, pag.5) Actele legislative care au modificat, pe fond, Cartea a IV-a a Codului civil grec din 1946 dreptul familiei sunt Legile nr.1250 din 3/7 aprilie 1982 (care a introdus cstoria civil) i nr.1329 din 15/18 februarie 1983 (care a stipulat aplicarea principiului constituional al egalitii brbailor cu femeile). Reforma a introdus cstoria civil alternativ cu forma religioas, lsnd la aprecierea viitorilor soi ce form aleg pentru cstoria lor. Paradoxal, folosirea acestei posibiliti de alegere n-a dat rezultatele scontate, de micorare a numrului de cstorii religioase nici chiar n marile orae, dar mai ales n provincie.( N.Rodios, La nouvelle famille en Grce n Family, Law and social policy, Onati International Institute, 1991, pag.119) 75 G.Lupan, op.cit., pag.28 76 G.Cornu, op.cit., pag.245 77 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.13

6. Cstoria se ncheie pe via 49 n principiu, legtura cstoriei este menit s dinuiasc ntre soi pe tot timpul vieii lor.78 Acest caracter al cstoriei nu are o consacrare expres n lege, dar, prin modalitile imperative i cazurile de ncetare, desfiinare i de desfacere a cstoriei enunate de lege, acest caracter este evident. Cstoria nceteaz, potrivit art. 259 pct (5) din noul C.civ., prin decesul sau prin declararea judectoreasc a morii unuia dintre soi i se poate desface prin divor, n condiiile stabilite de art.373 din noul C.civ., pe cale judectoreasc sau, prin acordul soilor, pe cale administrativ sau prin procedur notarial. Legiuitorul a prevzut i posibilitatea acoperirii unor cazuri de nulitate absolut, n situaii expres prevzute de acesta [art.294 pct.(2), art. 295 pct.(2) noul C.civ.]. 7. Cstoria se ntemeiaz pe deplina egalitate n drepturi dintre brbat i femeie. 50 Depind sfera relaiilor de familie, egalitatea dintre brbat i femeie exist n toate domeniile vieii sociale79. Acest caracter este expres stipulat n art. 258 pct. (1) din noul C. civ., conform cruia Familia se ntemeiaz pe cstoria liber consimit ntre soi, pe egalitatea acestora, precum i pe dreptul i ndatorirea prinilor de a asigura creterea i educarea copiilor lor, ca o consacrare a principiului constituional (prevzut de art.48 alin.1) conform cruia ,,familia se ntemeiaz pe cstoria liber consimit ntre soi, pe egalitatea acestora . 8. Cstoria se ncheie n scopul ntemeierii unei familii 51 Cstoria este ocrotit de lege, deoarece constituie baza familiei. ntemeierea relaiilor de familie constituie coninutul cstoriei, cauza necesar i determinant a acesteia.80 Dac pct. (1) al art. 259 din noul C.civ. include o definiie legal a cstoriei ca fiind uniunea liber consimit ntre unbrbat i o femeie, ncheiat n condiiile legii, pct. (2) consacr faptul c Brbatul i femeia au dreptul de a se cstori n scopul de a ntemeia o familie. Textul este asemntor cu cel al art. 12 din Convenia european a drepturilor omului, potrivit cruia ncepnd cu vrsta stabilit de lege, brbatul i femeia au dreptul de a se cstori i de a ntemeia o familie conform legislaiei naionale ce reglementeaz exercitarea acestui drept. Exist ns o deosebire ntre cele dou texte: art. 12 din Convenia european consacr dou drepturi, respectiv dreptul la cstorie i dreptul de a ntemeia o familie.78 79

I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.13 Puterea marital, nelimitat la nceput, a fost atenuat n decursul timpului, ns abia n sec.al XX-lea s-a ajuns ca ea s fie nlturat din cele mai multe legislaii, femeia devenind n relaiile de familie egal cu soul su.ns, i astzi exist popoare pentru care femeia, fie reprezint o marf (vezi dreptul islamic), fie condiia acesteia este cea a unei permanente incapabile sub raport juridic (subordonat fie tatlui, fie soului, conform versetului 2.228 din Coran, care spune: ,,Brbaii au autoritate asupra femeilor n virtutea preferinei pe care Domnul le-a dat-o asupra lor). Ct privete condiia femeii pe continentul african, aceasta nu are o existen proprie. i ea este o etern incapabil, trecnd de sub tutela tatlui, sub cea a soului. Soia are n cstorie numai obligaii, din care cea mai nsemnat este de a procrea mpreun cu soul. Datorit lipsei de drepturi, soia nu se poate opune poligamiei, dac aceasta este dorina soului. Soul decide avnd o autoritate deosebit - asupra reedinei familiei, asupra sistemului de educaie al copiilor, asupra cstoriei copiilor de ambele sexe, putndu-i repudia soia. (Issa Laure, Lade Fatima, Quelque aspects de la situation juridico-sociale de la famille au Niger. Mariage, rupture, litografiat, Agence de cooperation culturelle, Ecole internationale de Bordeaux, 1980 80 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.13

Chiar dac cele dou drepturi sunt strns legate, totui nu sunt condiionate unul de cellalt. 81 Astfel, este posibil ca familia s fie ntemeiat pe baza unor uniuni libere, n lipsa ncheierii unei cstorii, dar aducnd pe lume copii n cadrul acestei uniuni. Tot asfel, ntemeierea unei familii se poate realiza i prin adoptarea unui copil de ctre o persoan necstorit, astfel c, dreptul de a ntemeia o familie nu este condiionat de dreptul la cstorie, ci mai curnd de dreptul de a avea copii, deci de a procrea, precum i de dreptul de a adopta copii. Reciproca este ns valabil: ntruct prin cstorie se ntemeiaz ntotdeauna o familie, chiar dac soii nu procreeaz sau nu adopt un copil, rezult c dreptul la cstorie implic ntotdeauna dreptul de a ntemeia o familie. 82 Punctul (2) al art. 259 consacr numai dreptul fundamental de a ncheia o cstorie n scopul ntemeierii unei familiei, aa nct, ntemeierea unei familii constituie cauza determinant a cstoriei. Cstoria ncheiat cu un alt scop dect cel al ntemeierii unei familii este sancionat cu nuliatea absolut.

CAPITOLUL II CONDIIILE DE FOND I LIPSA IMPEDIMENTELOR LA CSTORIE SECIUNEA I PRECIZRI PREALABILE 52 Ca act juridic de o natur special, cstoria are o reglementare special i n materia condiiilor sale de valabilitate, derogatorie de la dreptul comun privitor la condiiile de valabilitate ale actului juridic civil.83 ncheierea unei cstorii n mod valabil presupune ndeplinirea unor condiii de fond i de form prevzute de lege. Aceste cerine sunt reglementate n Titlul II, Capitolul II ncheierea cstoriei, Seciunea 1 Condiiile de fond pentru ncheierea cstoriei (art. 271-277) i Seciunea a 2-a Formalitile pentru ncheierea cstoriei (art. 278-289) din noul Cod civil. Prevederile Codului familiei se ntregesc cu cele din Legea nr.119/1996 cu privire la actele de stare civil, cu modificrile ulterioare i cele din Metodologia nr.1/1997 pentru aplicarea unitar a dispoziiilor Legii nr.119/1996. SECIUNEA a II-a CONDIIILE DE FOND LA NCHEIEREA CSTORIEI 2.1. Clasificarea condiiilor de fond i a impedimentelor la cstorie84 53 Condiiile de fond pot fi grupate n cerine legale la cstorie adic manifestri, stri de fapt care trebuie s existe n momentul cstoriei i impedimente la cstorie81 82

M. Avram, L. M. Andrei, op.cit., pag.20 Ibidem 83 I.D.Romoan, op.cit., pag.34 84 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.14-15

sau piedici la cstorie adic mprejurri de fapt n prezena crora cstoria este oprit85. - n sens restrns, condiiile de fond sunt acele mprejurri care trebuie s existe pentru a se putea ncheia cstoria, ele nfindu-se sub form pozitiv. ndeplinirea condiiilor de fond, n sens restrns trebuie dovedit de ctre viitorii soi. Acestea sunt: a) diferena de sex; b) vrsta legal pentru cstorie; c) consimmntul la cstorie. - n sens restrns, impedimentele la cstorie sunt acele mprejurri de fapt sau de drept, a cror existen mpiedic ncheierea cstoriei, ele nfindu-se sub forma condiiilor de fond negative. Impedimentele la cstorie pot fi invocate de un ter mpotriva celor ce doresc s se cstoreasc, pe calea opoziiei la cstorie sau de ctre delegatul de stare civil prin ntocmirea unui proces verbal. Acestea sunt: a) bigamia; b) rudenia; c) tutela; d) alienaia i debilitatea mintal; e) lipsa aprobrii ministrului aprrii naionale; f) lipsa aprobrii pentru membrii clerului militar. - n sens larg, condiiile de fond cuprind att pe cele pozitive ct i pe cele negative, opunndu-se condiiilor de form. - n sens larg, impedimentele la cstorie reprezint mprejurri care se opun la ncheierea cstoriei, fie c n-au fost ndeplinite condiiile de fond - n sens restrns - fie c exist impedimente - n sens restrns - fie au fost nclcate condiiile de form pentru ncheierea cstoriei. Dup caracterul lor, condiiile de fond, n sens larg, se clasific n urmtoarele categorii86: a) condiii privitoare la aptitudinea fizic de a ncheia o cstorie. Acestea sunt : diferena de sex, vrsta legal pentru cstorie, sntatea fizic a viitorilor soi - cei bolnavi de anumite boli nu se pot cstori.. b) condiii menite s asigure o cstorie liber consimit. Acestea sunt: existena consimmntului, caracterele consimmntului. c) condiii privitoare la aptitudinea moral de a ncheia cstoria, adic bigamia, cstoria ntre rude, tutela. n literatura de specialitate87 s-a artat c aceast clasificare are un caracter relativ, deoarece unele condiii de fond pot fi ncadrate n acelai timp, n mai multe categorii. Din punct de vedere al sanciunii nclcrii impedimentelor, acestea pot fi88: a) dirimante a cror nclcare atrage nulitatea cstoriei ncheiate. Acestea sunt: bigamia, rudenia n gradul prevzut de lege, alienaia sau debilitatea mintal.

85 86

E.Florian, op.cit., 2003, pag.29 T.R.Popescu, Dreptul familiei, Tratat, vol.I, Ed.didactic i pedagogic, Bucureti, 1965, pag.109 87 I.Rucreanu, Condiiile de fond ale cstoriei n Cstorie n dreptul RPR ,T.Ionacu i colectivul, Ed.Academiei, Bucureti, 1964, pag.30-31 88 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.24-25

b) prohibitive a cror nclcare nu atrage nulitatea cstoriei ncheiate, putnd atrage numai anumite sanciuni pentru delegatul de stare civil, care a instrumentat ncheierea cstoriei cu neobservarea impedimentului. Acestea sunt: lipsa autorizaiei ministrului aprrii naionale i cea pentru membrii clerului, tutela. Din punct de vedere al persoanelor ntre care exist impedimentul, acestea pot fi: a. absolute care opresc ncheierea cstoriei unei anumite persoane cu orice alt persoan: bigamia, alienaia i debilitatea mintal; b. relative care opresc ncheierea cstoriei unei anumite persoane cu o anumit alt persoan: tutela, rudenia, lipsa autorizaiei ministrului aprrii naionale i lipsa autorizaiei pentru membrii clerului militar. n funcie de clasificarea lor legislativ89, condiiile de fond, n sens restrns, pot fi: a. exprese prevzute ca atare n noul Cod civil: vrsta matrimonial; consimmntul; diferena de sex. b. virtuale cele care rezultau implicit din scopul urmrit de ctre legiuitorul Codului familiei, prin dispoziiile referitoare la cstorie, diferena de sex nefiind specificat in terminis. 2.2. Analiza condiiilor de fond ale cstoriei 2.2.1. Diferena de sex 54 Nici Codul familiei, dar de exemplu, nici cea legislaia francez, nu au considerat necesar, s prevad expres aceast condiie, fiind considerat de multa vreme, c e de la sine neleas. Din ntreaga reglementare a Codului familiei rezulta c se poate ncheia o cstorie numai ntre persoane de sex diferit. n concepia noului Cod civil, diferena de sex este o condiie prevzut expres, cstoria putnd fi ncheiat numai ntre un brbat i o femeie. [art. 258 pct.(4), art. 259 pct.(1) i (2) precum i art. 271] Caracterul heteroxesual al cstoriei este de ordine public, art. 277 din noul C.civ. dispunnd expres interzicerea sau echivalarea unor forme de convieuire cu cstoria: (1) Este interzis cstoria dintre persoane de acelai sex. (2) Cstoriile dintre persoane de acelai sex ncheiate sau contractate n strintate fie de ceteni romni, fie de ceteni strini nu sunt recunoscute n Romnia. (3) Parteneriatele civile dintre persoane de sex opus sau de acelai sex ncheiate sau contractate n strintate fie de ceteni romni, fie de ceteni strini nu sunt recunoscute n Romnia. (4) Dispoziiile legale privind libera circulaie pe teritoriul Romniei a cetenilor statelor membre ale Uniunii Europene i Spaiului Economic European rmn aplicabile. Cu toate acestea, potrivit Ordonanei de Urgen a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaie pe teritoriul Romniei a cetenilor statelor membre ale Uniunii Europene i Spaiului Economic European, cu modificrile i completrile ulterioare, persoanele aflate n ntreinere, precum i partenerul beneficiaz de drepturile membrilor de familie ai ceteanului Uniunii Europene privind intrarea i rezidena pe teritoriul Romniei, n condiiile stabilite de aceast ordonan de urgen (art.3 pct.2). De asemenea, potrivit art. 2 pct. (7), prin partener se nelege persoana care convieuiete cu ceteanul Uniunii Europene, dac parteneriatul este nregistrat conform89

G.Lupan, op.cit., pag.31

legii din statul membru de origine ori de provenien sau, n cazul n care parteneriatul nu este nregistrat, relaia de convieuire poate fi dovedit. Menionm c ultima modificare a O.U. G. nr. 102/2005 a intervenit prin Legea nr.80 din 6 iunie 2011. Conform acestor prevedri, Romnia recunoate partenerului drepturile membrilor de familie ai ceteanului Uniunii Europene. n principiu, sexul fiecruia dintre viitorii soi se stabilete cu ajutorul certificatului de natere, care conine o rubric n acest sens. ncheierea cstoriei fr ndeplinirea acestei condiii duce la nulitatea absolut a ei, fiind o condiie de esen a cstoriei90. n mod practic, aceast condiie poate interesa n cazul persoanelor al cror sex nu e suficient difereniat. Practica judiciar a decis c ,,hermafroditismul constituie o anomalie genital definitiv, care mpiedic posibilitatea de procreare i raporturile sexuale dintre soi, iar soluia care se impune este nulitatea absolut a unui astfel de cstorii91. Instana judectoreasc trebuie s stabileasc de la caz la caz, pe baza probelor medicale, dac o ,,malformaie genital constituie sau nu, o lips de difereniere sexual de natur a mpiedica relaiile conjugale dintre soi. 92 Transsexualitatea este un fenomen care permite individului s-i schimbe sexul, conform sentimentelor sale intime de apartenen la sexul opus. S-a pus problema dac o asemenea persoan se poate cstori. Dup o practic ce refuza schimbarea statutului civil al persoanei datorit caracterului indisponibil al acestuia, jurisprudena francez se situeaz n prezent pe o poziie opus93, avnd n vedere jurisprudena Curii Europene a Drepturilor Omului94, i motivnd c aplicarea principiului respectrii vieii private justific un statut civil ce corespunde sexului aparent al persoanei. ns nu este posibil ca o cstorie s fie ncheiat sau meninut dac, n urma unei operaii de schimbare de sex, un so are acelai sex cu cellalt, chiar dac actul su de stare civil nu a fost schimbat. Se impune ca persoana care i-a schimbat sexul, care a pierdut caracterele sexului su de origine, s-l informeze pe viitorul su so, aceast omisiune putnd constitui cauz de anulare a cstoriei. n situaia n care o persoan cstorit dorete s-i schimbe sexul, se pune problema dac are nevoie de acordul celuilalt so sau dac acesta are un motiv suficient pentru a divora. Dac divorul este admisibil atunci cnd operaia a fost ascuns celuilalt so, lucrurile se complic dac acesta a aprobat intervenia chirurgical, pentru c90 91

T.S., sect.civ., dec.nr.1196/1972 n C.D.1972, pag.199 T.S., sect.civ., dec.nr.964/1972, n I.G.Mihu, Repertoriu 1969-1975, pag.16 92 Confruntat cu incertitudinea asupra sexului unui so care suferea de o malformaie, jurisprudena clasic francez a respins toate aciunile n nulitatea cstoriei pentru a preveni incertitudinile, dificultile i scandalurile privind proba acestui fapt. S-a stabilit c trebuie s se in seama de indicaiile din actul de stare civil. I.Dogaru, S.Cercel, op.cit., pag.21 93 Dreptul suedez admite c nu este necesar acordul celuilalt so, ns recunoate n favoarea acestuia posibilitatea de a intenta divorul. 94 n spea Ch. G. v/RoyaumeUni o transsexual operat, a trecut de la sexul masculin la cel feminin. nainte de a se supune unor tratamente hormonale i chirurgicale, ea se cstorete cu o femeie, mpreun cu care are 4 copii. Ea divoreaz ulterior. n petiia sa din 1995, adresat Comisiei, se plnge de nerecunoaterea juridic a noii sale identiti sexuale, ca i de statutul juridic al transsexualilor n Regatul Unit. Ea denun n mod special maniera n care este tratat n domeniul angajrii, al securitii sociale i al pensiilor, precum i imposibilitatea pentru ea de a se cstori. Ea a invocat art. 8, 12, 13 i 14 ale Conveniei. Curtea a reinut c au fost nclcate art. 8 (dreptul la via privat ) i art. 12 (dreptul la cstorie). CEDH, 11 iulie 2002, Ch. G. v/RoyaumeUni, n V.Berger, Jurisprudena Curii Europene a Drepturilor Omului, IRDO, 2005, p. 441-444

nu mai poate fi vorba de vreo vin sub acest aspect. n literatura francez de specialitate s-a afirmat c ar trebui admis o caducitate sau o reziliere a cstoriei95. n cazul intersexualizrii i a transsexualismului este admisibil aciunea n stabilirea exact a sexului ori aciunea n schimbarea sexului, care sunt aciuni de stat, nu de rectificarea nregistrrii n actele de stare civil, deoarece nu este vorba de o eroare cu privire la sexul nregistrat, modificarea sexului intervenind ulterior nregistrrii.96 2.2.2. Vrsta legal pentru cstorie (vrsta matrimonial) 55 Stabilirea vrstei minime la care se poate ncheia cstoria este determinat de raiuni de ordin biologic i social-moral, urmnd a se asigura ncheierea cstoriei ntre persoane apte de a ntreine relaii sexuale normale i de a nelege nsemntatea actului pe care-l realizeaz97. n toate legislaiile statelor lumii exist dispoziii prohibitive care, pe considerente de ordin biologic i psihic, mpiedic ncheierea cstoriei nainte de mplinirea unei anumite vrste. Majoritatea legislaiilor europene au fixat o limit minim de vrst, care de regul este de 18 ani pentru brbai i de 16 ani pentru femei. 98 Din punct de vedere biologic, viitorii soi trebuie sa aib capacitatea fizic de a se cstori, ceea ce nseamn c ei trebuie s fi ajuns la vrsta pubertii. Pubertatea pubertas denumit la femei nubilitate nubilis a reprezentat ntotdeauna o condiie la ncheierea cstoriei.99 Pubertatea reala depinde de o serie de factori, ntre care cei95 96

A.Bnabent, Droit civil, La Famille, Litec, Paris, 2000, pag.62 V.Ciorbea, Probleme juridice privind stabilirea i schimbarea strii civile a persoanei n situaii speciale (I) n SCJ nr.3, 1987, pag.236-242 i (II) n SCJ nr.4/1987 pag.337-341 97 Al.Bacaci i colectivul, op.cit., pag.19 98 n dreptul francez, art.144 C.civ., fixa limita minim de vrst la 18 ani pentru brbat i 15 ani pentru femeie, existnd posibilitatea de a se ncheia cstoria i sub aceast limit, dac, probndu-se existena unor ,,motive grave procurorul Republicii acorda o dispens n acest sens (art.145 C.civ.). Aceast dispoziie a C.civ. napoleonian venea n contradicie cu legea relativ la egalitatea n drepturi dintre brbai i femei n toate domeniile. n acest context, Senatul francez a adoptat n 29 martie 2005, n sesiune ordinar i n unanimitate, un amendament la propunerea de lege viznd lupta contra violenei n snul cuplului, n sensul modificrii vrstei legale matrimoniale pentru femei la 18 ani. S-a propus modificarea art.144 C. Civ., astfel: ,,Brbatul i femeia nu pot ncheia o cstorie nainte de a avea 18 ani mplinii (Droitsdelhomme: France Le senat vote le mariage a 18 ans pour les fammes, disponobil pe http://www.Droitdelhomme%20%20France din 2.05.2005) n Italia, legea stabilete vrsta minim la cstorie de 18 ani, pentru ambele sexe, dei n cstoriile concordatare aceasta este de 16 ani pentru brbai i 14 ani pentru femei. Cstoria concordatar este cea a crei valabilitate se apreciaz n raport de prevederile dreptului canonic i care pentru a cpta efecte civile, trebuie transcris n registrele de stare civil. (Gi.Bonilini, Manuale di diritto di famiglia, UTET, 1998, pag.149 i urm.) Codul civil german prevede c ,,O cstorie nu poate fi ncheiat nainte de majorat dar ,,Este posibil sesizarea judectorului n probleme familiale pentru obinerea unei derogri dac solicitantul are 16 ani mplinii i viitorul su so este major (art.1303 pct.1 i 2). ns ,,dac reprezentantul legal sau orice alt persoan investit cu dreptul de supraveghere se opune acestei cereri, judectorul n probleme familiale nu poate acorda derogarea dect dac opoziia nu este fundamentat pe un motiv valabil (art.1303 pct.3). Codul civil german stabilete vrsta majoratului la 18 ani mplinii. 99 n dreptul roman, n momentul cstoriei fat trebuia s aib 12 ani s fie nubil. n privina vrstei brbatului a existat o controvers ntre cele dou coli ale jurisconsulilor romani: sabinienii o fixau n raport cu dezvoltarea fizic a tnrului optnd pentru o cercetare corporal, pe cnd proculienii o fixau la 14 ani. (V.Hanga, Drept privat roman, Ed.Dacia, Cluj-Napoca, 1989, pag.192) Aceast a doua opinie a prevalat n dreptul lui Justinian. n Frana pn la Revoluie, i n vechiul drept romnesc (Codul Calimach art.70), este pstrat aceast vrsta matrimonial.

climaterici prezint un rol important. De exemplu, ea este mai timpurie n zonele geografice mai calde, fa de cele reci. Ea difer de la un individ la altul, dup cum femeile devin pubere cu 1-2 ani mai devreme dect brbaii. Fiind imposibil s se fac dovada pubertii reale n fiecare caz n parte, legiuitorul a stabilit vrsta minim la cstorie, denumit vrsta pubertii legale100, pe considerente de ordin psihologic, eugenic, psihic, moral i social. Codul civil romn de la 1865, a atabilit aceast limit la 15 ani pentru femeie i 18 pentru brbat n art.127. Aceast vrst trebuia s fie mplinit101, nefiind aplicabil maxima annus inceptus pro completo habetur. Art.2 din Convenia O.N.U. privind consimmntul la cstorie, vrsta minim pentru cstorie i nregistrarea cstoriilor, intrat n vigoare la 9 decembrie 1964, prevede c statele pri vor lua msurile legislative necesare pentru stabilirea vrstei minime pentru cstorie, fiind interzis ncheierea cstoriei de ctre persoanele care nu au mplinit aceast vrst, cu excepia unei dispense de vrst, acordat de autoritatea competent pentru motive grave i n interesul viitorilor soi. Legislaia Romniei, n concordan cu prevederile textului conveniei a stabilit, n art. 4 alin.1 Codul familiei c vrsta minim pentru cstorie este de 18 ani mplinii pentru brbat i de 16 ani mplinii pentru femeie. Prin Legea nr. 288/2007, art. 4 din Codul familiei a fost modificat, astfel :,,Vrsta minim de cstorie este de optsprezece ani. Pentru motive temeinice, minorul care a mplinit vrsta de aisprezece ani se poate cstori n temeiul unui aviz medical, cu ncuviinarea prinilor si ori, dup caz, a tutorelui i cu autorizarea direciei generale de asisten social i protecia copilului n a crei raz teritorial i are domiciliul. Dac unul dintre prini este decedat sau se afl n imposibilitate de a-i manifesta voina, ncuviinarea celuilalt printe este suficient. Dac nu exist nici prini, nici tutore care s poat ncuviina cstoria, este necesar ncuviinarea persoanei sau a autoritii care a fost abilitat s exercite drepturile printeti. 56 Noul Cod civil stipuleaz n art. 272:(1) Cstoria se poate ncheia dac viitorii soi au mplinit vrsta de 18 ani. Din analiza dispoziii legale, rezult: a) Consacrnd numai vrsta minim, nainte de mplinirea creia ncheierea cstoriei este prohibit, rezult c, pe de o parte, este posibil ncheierea cstoriei la orice vrst, iar pe de alt parte, c nu prezint importan juridic diferena de vrst dintre viitorii soi. Astfel, o cstorie se poate ncheia chiar la extrem btrnee sau n pragul morii - n extremis vitae. Dei o astfel de cstorie nu ofer nici o perspectiv, ncheierea cstoriei n extremis vitae se face, n principiu, pentru a legaliza o situaie de fapt preexistent, o legtur de concubinaj notorie i ndelungat. ns o asemenea cstorie, poate s reprezinte i o modalitate de avantajare a soului supravieuitor, prin dobndirea vocaiei succesorale. n dreptul roman, Legea Papia Poppeea oprea cstoria brbailor peste 60 de ani i a femeilor peste 50. b) nu este necesar s existe o anumit diferen de vrst ntre soi; diferena de vrst prea mare ntre viitorii soi, poate fi socotit un indiciu, nu i dovada incontestabil ca se voiete a se ncheia o cstorie fictiv102. n ndreptarea legii, glava 198, era100 101

A.Corhan, op.cit., pag.64 D.Alexandresco, op.cit., vol.I, pag.548 102 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.17

interzis cstoria, dac exista o diferen de vrst prea mare ntre soi ,, s fie brbatul btrn i muierea tnr sau muierea btrn i brbatul tnr: care lucru nu se cade, ci nc e ruine, dosad, imputare i batjocur c) este instituit, ca regul, aceeai vrst matrimonial minim, 18 ani, att pentru brbat ct i pentru femeie, i ca excepie, pentru motive temeinice,16 ani. d) noua dispoziie face ca majoratul civil (18 ani) s coincid cu vrsta matrimonial, instituindu-se totodat o capacitate matrimonial special, restrns, pentru minorul care a mplinit vrsta de 16 ani, conferindu-se astfel eficien principiului egalitii sexelor; e) instituirea unor condiii cumulative speciale pentru cstoria minorului care a mplinit vrsta de 16 ani.103 2.2.3. Consimmntul la cstorie 2.2.3.1. Reglementarea legal 57 Art.1 alin.1 din Convenia O.N.U. privind consimmntul la cstorie, vrsta minim pentru cstorie i nregistrarea cstoriilor, prevede c nici o cstorie nu poate fi contractat n mod legal fr liberul i deplinul consimmnt al celor doi viitori soi, acest consimmnt trebuind s fie exprimat de ctre acetia n mod direct, n prezena autoritii competente a celebra cstoria i a martorilor, dup o publicitate suficient. Potrivit art. 48 pct.1 din Constituia Romniei, familia se ntemeiaz pe cstoria liber consimit ntre soi, iar conform art. art. 271 din noul C.civ., Cstoria se ncheie ntre brbat i femeie prin consimmntul personal i liber al acestora. Acest consimmnt este de esena cstoriei104, o condiie de fond imperativ pentru ncheierea acesteia, a crei nerespectare este sancionat cu nulitatea absolut a cstoriei.105 2.2.3.2. Definiia consimmntului 58 Afirmarea dorinei persoanelor de a intra n anumite relaii productoare de efecte juridice ia forma consimmntului care, alturi de cauz, obiectul urmrit, ,,dorina n sine, alctuiesc voina juridic, noiune de importan deosebit n drept.106 Consimmntul este un element constitutiv al oricrui act juridic, menionat ca atare n art. 1179 pct.(1) din noul C.civ., care se refer la condiiile eseniale pentru validitatea contractului. Prin consimmntul la cstorie se nelege manifestarea de voin, prin care viitorii soi i exprim acordul n vederea ncheierii cstoriei107. 2.2.3.3. Caracterele juridice ale consimmntului la cstorie 59 Pentru a fi valabil exprimat, consimmntul trebuie s ndeplineasc anumite condiii: s fie neviciat, s fie actual, s fie dat personal, simultan i public i s fie constatat de ctre delegatul de stare civil. I. Consimmntul s fie neviciat

103

Fl. Baias, M. Avram, C. Nicolescu, Modificrile aduse Codului familiei prin Legea nr.288/2007, disp. pe www.drept.unibuc.ro/Baias-Modifcodfamilie2007.doc, din 10.10.2008 104 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.17 105 I.D.Romoan, op.cit., pag.41 106 I.Dogaru, S.Cercel, op.cit., pag.24 107 I.D.Romoan, op.cit., pag.41

Fiind un act juridic, cstoria necesit nu numai existena consimmntului ci i integritatea acestuia. Consimmntul la cstorie este liber, n sensul c au fost nlturate limitele de cast, rasiale108, religioase i juridice n ceea ce privete libera alegere ntre viitorii soi. n sens juridic, consimmntul liber la cstorie nseamn lipsa viciilor de consimmnt i anume a erorii, dolului i violenei109. Reglementarea viciilor de consimmnt n materia cstoriei, prezint anumite particulariti fa de dreptul comun, datorit naturii juridice i importanei sociale a cstoriei110. n aceasta materie nu-i gsete aplicarea leziunea - ca viciu de consimmnt. Conform prevederilor art. 298 din noul C. civ. (1) Cstoria poate fi anulat la cererea soului al crui consimmnt a fost viciat prin eroare, prin dol sau prin violen. (2) Eroarea constituie viciu de consimmnt numai atunci cnd privete identitatea fizic a viitorului so. a) Eroarea constituie viciu de consimmnt numai atunci cnd privete identitatea fizic a celuilalt so (art.298 pct.(1) noul C.civ.). Eroarea este falsa reprezentare a realitii, a unor mprejurri, la ncheierea unui act juridic111. n dreptul comun, eroarea asupra calitilor substaniale ale obiectului actului (error n substantiam) este singura care atrage nulitatea, iar eroarea asupra identitii ori calitilor persoanei cocontractante (error n personam) nu poate fi primit pentru anularea actului. Prin excepie ns, error n personam este sancionabil n cazul actelor pentru a cror ncheiere este determinant persoana intuitu personae. Prin excelen, cstoria este un astfel de act. Aceast limitare a domeniului de aplicare a erorii, face ca anularea cstoriei pentru acest viciu de consimmnt s fie aproape cu neputin, dat fiind condiiile n care se ncheie cstoria prezena personal a viitorilor soi i identificarea lor fcut de delegatul de stare civil, i pentru c, n mod obinuit, viitorii soi se prezint n fa ofieruluide stare civil pentru a se cstori dup o prealabil cunoatere.112 Eroarea asupra identitii civile, adic asupra strii civile a celuilalt so nu constituie viciu. De exemplu, un so este divorat iar cellalt a crezut c era celibatar, sau este copil din afara cstoriei dei cellalt so a crezut c este copil din cstorie, ori s-a crezut c aparine unei anumite familii, iar el aparinea alteia. Nici eroarea asupra calitilor i nsuirilor celuilalt so nu constituie viciu de consimmnt113, chiar dac ar fi fost determinante la ncheierea cstoriei. n termeni generici, calitile unei persoane reprezint toate caracteristicile morale, intelectuale, spirituale, psihice i totodat cele socio-profesionale care l disting de celelalte persoane, nu numai stricto sensu - elementele sale de stare civil.

108

Regimul nazist, prin legile de la Nurenberg din 1938 legi de aprare a sngelui a interzis cstoria unui german ,,de snge german sau de ,,snge nrudit cu cel german cu un evreu. Regimul fascist, prin Decretul nr.1728 din nov.1938 a interzis cstoria ntre persoane de rase diferite, sub sanciunea nulitii absolute; i n Romnia Legea din 9 aug.1940 a interzis cstoria dintre romni i evrei. 109 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.17 110 I.P.Filipescu, A.I.Filipescu, op.cit., pag.18 111 G.Boroi, Drept civil. Partea general, Ed.ALL BECK, Bucureti, 1999, pag.164 112


Recommended