Date post: | 30-May-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | cristina-grigoras |
View: | 217 times |
Download: | 0 times |
of 40
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
1/40
UNIVERSITATEA DE ARTE GEORGE ENESCU IAI
FACULTATEA DE COMPOZIIE, MUZICOLOGIE,PEDAGOGIE MUZICALI TEATRU
DEPARTAMENTUL TEATRU
REZUMATUL TEZEI DE DOCTORAT
DESPRE RELA
IA
REGIE ARTISTICTEATRALITATE,
MASC,
RETEATRALIZAREPROFILUL: ARTELE SPECTACOLULUI TEATRAL
ARTA REGIZORULUI ARTISTIC
CONDUCTOR STIINTIFIC:
PROF. UNIV. DR. CONSTANTIN PAIU
DOCTORAND: DORIN MIHILESCU
- 2009 -
1
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
2/40
Cuvinte cheie: aciunea uman, actor, alteritate, arta teatral,coregraficitate, cronotop, dramatizare, fantoe, filmicitate, literaturadramatic, ludic, masc, materia artei teatrale, mimesis, mizanscena,
personaj, regia artistic, regizor, reteatralizare, spaiu, spectacol,
spectator, teatralitate, teatru, teatrul fantoelor, timp.
CUPRINSUL TEZEI
Argument pag. 4
I. TEATRALITATEA
I.1. Privire fugar printre aseriunile exegeilor pag. 8
I.2. Teatrul originea i natura sa pag. 18
I.2.a. Analiza noiunii teatru pag. 18
I.2.b. Teatrul ntre genezi decdere pag. 21
I.2.b.1. Apariia primelor elemente caracteristice
teatrului dialogul, spectacolul, spectatorul pag. 21
I.2.b.2. Teatrul spre decdere pag. 31
I.2.c. Teatrul sintez autonom ori sinergie pag. 36
I.3. Elementele teatralitii
I.3.a. Materia artei teatrului
I.3.a.1. Aciunea uman pag. 51
I.3.a.2. Spaiul i timpul pag. 64
I.3.a.3. Materia pag. 70I.3.b. Mimesis-ul pag. 72
I.3.c. Ludicul pag. 79
I.3.d. Deducie pag. 84
I.3.e. Elemente specifice i caracteristice
artei teatrale pag. 86
I.4. Teatralitate coregraficitate i filmicitate pag. 91
2
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
3/40
I.5. Dramatizare teatralizare
I.5.a. Nevoia de dramatizare pag. 97
I.5.b. Arealul dramatizrii pag. 104
I.5.c. Dramatizarea la ntlnirea creatorilorteatralitii pag. 113
I.5.d. ncercri personale pag. 124
I.5.e. Dramatizarea i regizorul pag. 127
II. MASCA pag. 130
II.1. Masca rdcini revendicate pag. 137II.2. Masca alteritate = teatralitate pag. 143
III. RETEATRALIZAREA
III.1. Reteatralizarea - un imperativ pag. 148
III.2. Precizri conceptuale pag. 157
III.3. Regia artistici reteatralizareaIII.3.a. Regia reteatralizatoare pag. 161
III.3.b. Mijloace (re-)teatralizatoare
specifice regiei artistice pag. 173
III.4. Lecturi regizorale reteatralizatoare
personale pag. 179
IV. TEATRUL FANTOELOR pag. 191
IV.1. Contururi programatice pag. 195
IV.2. Mizanscene ale fantoelor pag. 207
N LOC DE NCHEIERE pag. 215
BIBLIOGRAFIE pag. 221
ADDEND pag. 241
3
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
4/40
Am elaborat lucrarea sub semnul unei ntrebri pe care o regsim,
ntr-o form sau alta, la majoritatea participanilor la acest fenomenartistic multimilenar: Ce este teatrul?
Am pornit n cutarea elementului emblematic, care sintetizeazi
simbolizeaz acest conglomerat de mijloace de expresie preluat de la
majoritatea celorlalte arte, cutnd, de fapt, un rspuns la ntrebrile:
- ce este teatralitatea?,
- ce rol are masca n fenomenul artistic al crui simbol este?,- cum se definete i ce presupune reteatralizarea?
i, ca un corolar, am evideniat rolul regizorului artistic i
mijloacele de expresie specifice n sublinierea i susinerea teatralitii.
Iar drept consecuie fireasc, am prezentat cteva dintre ncercrile
noastre personale teatralizatoare i reteatralizatoare
Am ncercat s unim prerile cele mai importante, complementaresau nu, adesea contradictorii, pentru a ajunge la o soluie care verific,
precum ntr-o ecuaie matematic, toate datele problemei.
Tentativele teoretizante au fost suportul nostru pe calea afirmrii
c avem nevoie de teatralitate i de reteatralizare, sprijinite pe o exact
delimitare i definire, pentru a demonstra i a menine fora celui mai
poetic gen artistic (Goethe), pentru a nu face din teatru un melanj aberant,
o aduntur de elemente i mijloace alipite fr sens sub pavza
sincretismului, unanim recunoscut, de altfel.
Avem nevoie s meninem fora teatrului, purtnd stindardul
elementului su sinergic, cel care-i confer calitatea de art autonom.
pentru a demonstra c teatrul este o art mereu modern
Teatrul are nevoie s se ntoarc spre legile fundamentale ale
teatralitii, aa cum o ceruse la vremea sa Meyerhold, pentru a-i
4
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
5/40
recpta elita - iubitorii de teatru pregtii sufletete s vin la
ntlnirea cu arta dramatici cu slujitorii si.
Discursul nostru a fost structurat pe 3 capitole Teatralitatea,
Masca, Reteatralizarea urmate de consideraiile rezultate din cutrilenoastre spectaculare, de propunerea unei modaliti de a construi un
spectacol teatral, un mod personal de a gndi teatrul, de a reteatraliza
Teatrul fantoelor.
I.TEATRALITATEA
Aruncnd o privire fugar printre aseriunile exegeilor (I.1) am
consemnat cteva dintre cele mai cunoscute (credem noi) tentative de a
decela sensul noiunii - ncercri cu rezultate adesea paradoxale,
contradictorii, needificatoare, care justific, n bun msur, investigaia
noastr.Toate exemplele redate cuprind adevruri incontestabile,
caracteristice pentru multe dintre datele faptului teatral, dar nu reuesc s
acopere dect parial problema fenomenului esenial i a esenei
fenomenului.
De la nceput am susinut c nu tot ceea ce se ntmpl ntr-un fapt
teatral devine automat i teatralitate, chiar dac este nnobilat ca atare.
Mijloacele de expresie, adesea mprumutate din alte domenii, folosite de
creatorii scenei pot fi i trebuie s fie teatralizate, doar astfel i justific
rolul i locul ntr-o reprezentaie; ele devin parte a teatralitii dar nu sunt
nsi teatralitatea. Am ncercat s aducem opinia practicianului,
construit pe concepii i experiene la fel de pragmatice, fr dorina de a
le-o opune ci chiar de a le nsuma.
5
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
6/40
n preambulul tentativei noastre de a descifra tainele teatralitii
(I.2.b. Teatrul originea i natura sa), am considerat necesar s
reamintim cteva elemente care in de constituirea artei teatrale, pentru a
ajunge la geneza esenei sale, caracteristicei sale unice.Am considerat c definirea teatralitii impune, mai nti, s vedem
ce este n ansamblu aceast art, modul cum a aprut, cum s-a constituit
ca art autonom i principalele sale elemente structurale, cum i-a
conturat unicitatea i specificitatea n parcursul su istoric.
Dup ce am analizat noiunea teatru (I.2.a.) constatndu-i
polisemia, am aruncat o privire asupra parcursului pe care la urmatteatrul ntre genezi decdere (I.2.b.). Am accentuat faptul c teatrul
s-a constituit ca art autonom numai dup acumularea tuturor
componentelor sale definitorii iar aceasta a fost posibil n anumite
condiii socio-culturale (elementele sale deveniser lucruri comune n
viaa public), ceea ce a permis asimilarea lor ca o necesitate intrinsec.
n fond, prin adugiri i modificri succesive, au prins via principalele elemente ale expresiei teatrale (actor personaj dialog
conflict timp spaiu aciune deznodmnt - mesaj). Este lesne de
observat c nimic din toate acestea nu erau posibile fr aciunea uman,
singura care devine emblematic pentru noua art ce se ntea, pentru c
ea este prezent (mai ales re-prezentat) n faa spectatorilor / receptorilor
i nu este doar notat, scris ca n literatur.
Simultan cu acumulrile mai sus amintite se petrece i apariia
spectatorului, cel care justific nsi existena noii categorii artistice,
conturndu-se astfel o ecuaie cu trei componente fr de care nu putem
vorbi de faptul teatral: textul, spectacolul i receptorul.
Relaia actant receptor este determinant pentru transformarea
ritualului.
Teatrul nu mai este identic cu ritualul, este alteritatea n ritual.
6
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
7/40
Alteritatea de tip teatral este o cutare i o imitare a Celuilalt, a
Sinelui identificat n Cellalt / n Altul.
Prin desprinderea de ritual, nu se mai pune problema participrii ci
a re-prezentrii, a n-scen-rii, a trans-figurrii i nici obligativitateatririi, ci a re-prezentrii figurative ntr-un timp i un spaiu limitat i
concret. Rolul determinant l are imitarea, mimesisul, acel ca i cum ce
implic obligativitatea imaginaiei, fanteziei creatoare prin intermediul
creia fiecare realizeaz propria re-prezentare, propria aciune, propria sa
mizanscen. Acest joc, aceste mutaii ale relaiilor i ale termenilor,
nseamn a teatraliza un eveniment.Apariia teatrului este de factoi momentul genezei teatralitii.
Referirile noastre la teatrul spre decdere (I.2.b.2.) se bazeaz pe
opinia conform creia creterea ponderii unui element sau a unei
componente dezechilibreaz armonia ansamblului, avnd drept consecin
devierea spre zone ce duc la degradarea specificitii artei dramatice, pn
la decderea sa. Am exemplificat acest fapt cu ceea ce se ntmpla n EvulMediu, epoca n care s-a reluat oarecum similar procesul genezei, dar
unde au aprut i fenomene deviante, pe care istoria ulterioar le-a repetat.
Am menionat cu precdere pericolul pe care-l reprezint tezismul
conceptual, ideologizarea coninutului tematic, a mesajului i a viziunii,
precum i inegalitatea forelor aflate n conflict, ceea ce diminueaz
dramatismul aciunii uman, ori scade importan timpului i spaiului n
dinamica evenimentelor.
Ceea ce a germinat n Evul Mediu a revenit, ntr-o form sau alta,
mai mult sau mai puin accentuat, n manifestri ce in, de exemplu, de
happening, de teatrul psihologic, aici gndindu-ne mai ales la modul cum
a rezonat acesta n forme de teatru tezist (proletcultist-documentar).
Am revenit ulterior (subcapitolul III.1. Reteatralizarea un
imperativ) cu precizri i completri privind decderea teatrului opinnd
7
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
8/40
c, pe lng impunerea literalitii n dauna teatralitii, condiii decadente
pot fi considerate i momentele cnd textul a fost neglijat, considerat lipsit
de importan n faa elementelor spectacolului.
Excesele n dezvoltarea unei componente sau n amplificarea unormijloace de expresie determin apropierea de una dintre formele derivate
sau chiar de ritualul originar. Astfel, excesul de vorbire ne duce spre
dramaturgie lecturat, excesul de cntece spre oper, excesul de dans ne
apropie de balet.
Au existat i exist nc unele manifestri spectaculare care au fost
adoptate ca forme ale teatrului (profitnd de generozitatea, de tolerana,dar i de deschiderea sa, de dorina de a-i apropria noi mijloace de
expresie n cadrul sincretismului su), precum teatrul ambiental,
happeningul, performence-ul, teatrul-dans (N.B.- mult diferit de cel
tradiional asiatic), psihodrama, teatrul multimedia. n formele lor mai
radicale, credem c acestea sunt mai degrab (pentru rigoare) teatralizri
ale altor activiti - ritualul, artele plastice, coregrafia, artacinematografic.
n subcapitolul Teatrul sintez autonom sau sinergie (I.2.c.)
am argumentat de ce, n opinia noastr, conceptul de sincretism teatral
promovat ncepnd cu romanticii, n spe de la Richard Wagner, este
parial corect i insuficient.
Fr a respinge calitatea de art sintetic, afirmm c sintagma
sincretism teatral nu soluioneaz problema specificitii, nu ne d
dreptul s considerm teatrul o art nou, autonom, diferit de toate
celelalte, mai ales de cele cu care se nrudete sau, i mai mult, care o
plsmuiesc.
Sincretismul presupune doar simpla sintez literatur spectacol -
asisten, iar ceea ce i confer identitate unic, irecuzabil este elementul
sinergic, un produs nou care depete cantitativ i calitativ simpla adiie
8
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
9/40
a componentelor sistemului1, un element nou, coagulant i emblematic
pentru ceea ce se obine n cazul nostru, materia teatrului aciunea
uman cronotopic. Aceasta edific teatralitatea, cea care-i apropriaz
elementele sincretismului i le confer valoare, autonomie, le asiguraccederea spre sinergia teatral.
n mod firesc, am continuat analiznd elementele teatralitii (I.3.)
primordial ca importan fiind materia artei teatrale (I.3.a.),
substana pe care artistul o modeleaz cu mijloace i n forme specifice
i care are drept principale componente aciunea uman, timpul i
spaiulIndubitabil, orice art i are propria sa plmad, propria sa materie
prim, pe care artistul o modeleaz cu mijloace i n forme specifice,
pentru a transmite, a releva o problem de fond ideea ce dorete s-o
comunice receptorilor creaiei sale.
Am afirmat anterior c materia teatrului este aciunea uman
cronotopic sau, altfel spus, aciunea uman n spaiu i timpn teatru, faptele oamenilor-personaje rezultate din succesiunea
situaiilor ce-i plaseaz pe poziii contradictorii, nsumate n parcursul lor
logic, spaial i temporal, contureaz aciunea dramatic.
Subliniem c important nu este forma exterioar aciunii
micarea scenic, ci parcursul psihic, spiritual al evoluiei omului-
personaj, valorizat scenic, dup o prealabil analiz a regizorului, prin
omul-interpret.
Orice aciune uman are o calitate spaiali una temporal.
Aciunea uman definete spaiul i timpul desfurrii, al
existenei sale. Existena dramatic se contureazniprin spaiu (cadrul
scenografic este spaiul micrii ce constituie esena artelor plastice), n i
1 ***,Dicionarul de filosofie,Editura Politic, Bucureti, 1978, pag. 637
9
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
10/40
prin timp (timpul micrii este materia artelor cuvntului, a literaturii
dramatice).
Sinuozitatea aciunii umane, dictat de un permanent joc al
intereselor contrarii, duce la un divers i maleabil joc cu timpul i cuspaiul ce prinde contur ori are relevan numai n funcie de evoluia
eroilor, de sensul i semnificaia pe care acetia (semnificanii) le-o
conferi ne-o reveleaz.
Timpul i spaiul teatral sunt noiuni complexe i capt sensuri
diverse, cele mai importante fiind:
a) timpul i spaiul dramatic,b) timpul i spaiul scenic.
n teatru, omul (interpret-personaj) acionnd impulsionat de voina
sa, de interesele i aspiraiile sale, definete att unitatea temporal ct i
pe cea spaial [cronotopul dramatic, spaiul i timpul aciunii
personajului], stabilindu-le totodat legturile de interdependen.
n teatru, numai aciunea uman confer un sens, o semnificaietimpului i spaiului.
Aciunea uman cronotopic, materia teatrului este elementul
fundamental sine-qua-non al determinrii i definirii teatralitii. Ea este
decelabil la toate nivelurile, n toate componentele (dramaturgie,
spectacol, receptare) faptului teatral, este cea care remodeleazi imprim
specificitate fiecrei componente [literatur, spectacol, receptare] i n
jurul cruia prinde form modalitatea particular de expresie a acestora.
Aciunea uman este att obiectul i resortul ntregii construcii ct i
principalul mijloc de expresie.
Teatralitatea, vocaia artistic a genului, nu se identific, desigur, cu
materia artei teatrale. Teatrul devine art doar atunci cnd intervine
mimesis-ul (I.3.b.), elementul sine-qua-non care ne d posibilitatea s
conchidem c ne aflm n faa unui fenomen artistic.
10
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
11/40
Imitaia confer valene artistice pentru c ea presupune expunerea
punctului de vedere al aceluia care nfieaz faptele; punctul de
vedere este similar interpretrii (exegezei) iar expunerea interpretrii
unui eveniment nu este altceva dect un act de reprezentare, de aceeaprodusul poart adesea denumirea de reprezentaie.
Trebuie s accentum un lucru foarte important: mimesis-ul
presupune dou caliti, dou competente care subliniaz caracterul
creativ al oricrei arte interpretarea i reprezentarea.
A interpreta nseamn a evalua, a cunoate, a descifra un fenomen
(n cazul nostru, aciunea uman) prin prisma propriei concepii despreuniversul uman, pentru ca, apoi, s-l transfigurezi ntr-o viziune personal
(pe ct posibil original) ce va fi reprezentat ntr-un discurs scenic
conform codului i regulilor teatrale, prin mijloacele sale specifice de
expresie.
Interpretarea teatral este nstrinarea de timpul i de spaiul
evenimentului re-prezentat i constituirea unui timp i spaiu alreprezentaiei/al re-prezentrii n care evenimentul este supus judecii
imaginaiei, este o recreare a timpului i a spaiului.
Reprezentarea presupune subiectivitatea reproducerii. n actul
artistic nu avem omul, spaiul i timpul n concreteea lor obiectiv-
cotidian, avem concretul unei subiectiviti, avem ideea de (sau idei
despre) om, spaiu, timp.
Aici, trebuie s precizm prerea noastr: arta teatral este, fr
doar i poate, mimesis, ceea ce nseamn atitudine creativ, adic
interpretare i reprezentare, materializate n exegeza n imagini, imagini
construite prin aciunea uman cronotopic.
ntre interpretare i reprezentare exist o interdependen, i ele se
manifest simultan atunci cnd definesc mimetismul, fenomenul artistic.
11
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
12/40
Subliniem c reprezentarea/re-prezentarea interpretativ incumb
teatralitii.
Actul mimetic este o operaiune cognitiv, interpretativ i
reprezentativ, dar mai ales creativ generatoare de acte spaio-temporale virtuale ale unui Cellalt.
n abordarea semiotic, interpretarea presupune decodarea,
descifrarea semnelor teatralitii dintr-un alt gen artistic sau dintr-un fapt
cotidian, iar reprezentarea este [trans-]codarea n semnele teatralitii,
ceea ce ne duce la concluzia c teatralitatea este cea care, datorit
mimesis-ului, asigur mulimea de semne caracteristic faptului teatral.Materia teatrului este interpretat i i gsete reprezentarea n
imaginile teatrale prin intermediul ludicului (I.3.c). n principiu, avem
de-a face, nainte de orice, cu un joc al fanteziei i al imaginaiei creatoare
care vehiculeaz idei n forme specifice, la toate nivelele sincretismului
teatral, i care se bazeaz pe o permanent alternan a proceselor de
compunere i de recompunere a semnelor teatrale, ce se succed ndinamismul imaginilor descrise de aciunea uman.
Alteritatea, fundamental intrinsec teatrului, se realizeaz prin
imitaia ludic a aciunii umane cronotopice.
Misterul artei teatrale const n arta interpretativ supus ludicului,
n spectacolul - sum a interpretrilori reprezentrilor ludice.
Alteritatea i mimesis-ul contribuie la un fenomen esenial artei
dramatice - dedublarea prin deghizare i cu ajutorul mtii
nsumnd cele analizate (I.3.d. Deducie), n accepiunea noastr:
teatralitatea este mimesisulludic al aciunii umane cronotopice.
(T = m l a c sau T = m l a u c t) .
Teatralitatea este esena teatrului, natura sa, germenele n jurul
cruia se construiete tot edificiul. Ea se sprijin pe o seam de legi
12
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
13/40
specifice, pe reguli, pe convenii, pe un cod, pe mijloace de expresie, pe
categorii i are de ndeplinit anumite funcii.
Referindu-ne la unele elemente specifice i caracteristice artei
teatrale (I.3.e.) am fcut unele supoziii personale privind legturaacestora cu teatralitatea. Subliniem c toate acestea convenia, codul,
regulile, mijloacele de expresie, presupun o anumit coniven ntre
creator (cel care emite astfel de semne) i receptor, din aceasta decurgnd
verosimilitatea faptului teatral.
Poate cel mai important element specific teatrului este prezena
nemijlocit, hic et nuc, pe viu, nu numai a celui cruia i este adresatcreaia artistic, a receptorului, ci i a celui care o produce n chiar
momentul respectiv a actorului. Opera de art spectacular se edific n
forma sa final chiar n momentul receptrii.
Am dorit s precizm c teatrul n teatru nu este expresia cea mai
nalt a teatralitii, nici sinonimul teatralitii, ci doar o metafor, o figur
de stil asemenea parabolei sau alegoriei, i ele mult uzitate.n opinia noastr, lipsa timpului istoric i a spaiului geografic,
atemporalitatea i nelocalizarea (a-cronotopicul, dac ne este permis s
spunem astfel) sunt pregnant teatrale.
La amplificarea teatralitii, un aport nsemnat l au i codurile
teatrale ori hermeneutica jocului, prin invitaia adresat (subliminal)
receptorilor de a descifra lucruri ce in de specificul acestei arte, de
antropologia sa. Pe aceast linie se nscrie i masca de teatru un semn de
recunoatere foarte puternic, dar n primul rnd accesibil i
comprehensibil mai mult iniiailori mai puin neofiilor.
Am considerat, n subsidiar, c putem face o corelare ntre teatru,
dans i film (I.4. Teatralitate coregraficitate i filmicitate) ncercnd
o definire a specificului celor de pe urm.
13
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
14/40
Att teatrul ct i coregrafia ori cinematografia au drept scop
formal construirea unui timp i a unui spaiu, a unui cronotop. Realizarea
este diferit, datorit materiei i mijloacelor specifice fiecreia dintre
cele trei arte: aciunea uman (la teatru, materializat prin joculactorului), micarea uman (la coregrafie, concretizat de dansul
balerinilor), respectiv, fluxul audio-vizual (la cinematografie, unde
primordiale sunt mijloacele de captare i de redare a imaginii i a
sunetului).
Similar definirii teatralitii am dedus i formula categoriei
coregraficitate. n concepia noastr aceasta reprezintmimetismul ludical micrii umane cronotopice (C= m l m u c).
n acelai mod, i pentru arta cinematografic, lund n consideraie
materia sa fluxul audio-vizual cronotopic, am definit filmicitatea ca
fiind mimesisul fluxului audio-vizual cronotopic (F = mfac sau
F = mfa-vc).
Am consemnat cteva exemple privind valorificarea constructiv aunor elemente mprumutate de la o art la alta, nfrite ntr-o formul
sincretic (aa cum este i cea mai nou dintre arte cinematografia), care
demonstreaz ci teatrul are o mare for de nrurire, este o art cu un
statut bine definit care-i poate pune amprenta asupra a tot ceea ce
nseamn crearea frumosului. Tot astfel, i teatrul poate mprumuta de la
cinematografie unele mijloace de expresie, i o face (proiecia de imagini
n micare sau de cadre fixe, cu sunet ori fr, este tot mai mult prezent
pe scen), dar fr a-i tirbi propria personalitate teatralitatea, ci
ntrindu-i statutul.
A urmat, logic, n discursul nostru, subcapitolul Dramatizare
teatralizare (I.5), datorit credinei noastre c fenomenul dramatizrii s-a
aflat chiar la baza genezei teatrului i apoi pentru c noi avem
convingerea c dramatizarea este un act teatralizator.
14
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
15/40
Am enumerat cteva dintre cauzele primordiale, n opinia noastr,
ale actului de transfigurare, prin mijloacele specifice, a unor opere literare
non-dramatice, a nevoii de dramatizare (I.5.a.1.).
Susinem c dramatizarea este o pledoarie pentru rolul textuluidramatic, al cuvntului, al rostirii sale n faptul teatral, pentru egalitatea
inexpugnabil a literaturii, a mizanscenei i a receptrii ntr-un produs
artistic unic i irepetabil.
Din dorina definirii riguroase a terminologiei care se poate
vehicula cu privire la arealul dramatizrii (I.5.b.), am abordat tema din
punctul de vedere al regizorului, al artistului care are ca principalatribuie decelarea elementelor teatralitii i valorificarea lor n mod
creativ prin armonizarea i coordonarea tuturor forelor ce contribuie la
aceast art colectiv care este teatrul.
Am amintit i aici, n preambul, cteva dintre aseriunile unor
exegei respectabili (mai ales Patrice Pavis i Anne Ubersfeld, cei care au
cutat s sintetizeze definiiile elementelor artei teatrale) pentru aevidenia c acetia au definit noiunea de dramatizare nu tocmai
elocvent, i uneori chiar contradictoriu.
Ne-am oprit la definirea i analiza doar a dramatizrii si a versiunii
scenice mai ales pentru c ele presupun o implicare sporit a regizorului
n transfigurarea literaturii n discurs teatral.
Dramatizarea la ntlnirea creatorilor teatralitii (I.5.c.)
trebuie s se supun unui imperativ: teatralitatea este primordial.
Teatralitatea poteneaz capacitatea creatoare, valenele artistice ale
dramaturgului, ale regizorului, ale scenografului, ale actorului, ale
criticului. Valoarea fiecruia dintre ei este dat de modul cum tie s
vehiculeze elementele teatralitii.
A transfigura o opera literar, reconsidernd n primul rnd
cuvntul care i pierde rolul de materie, prin evidenierea cu prioritate a
15
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
16/40
materiei artei teatrale (aciunea uman n spaiu i timp), prin intermediul
mijloacelor compoziionale i stilistice specifice conveniei dramatice,
nseamn, n fond, a teatraliza un text.
Dintre elementele prin care se asigur teatralizarea unui text literarevideniem, ca fiind indisolubile textului dramatic: aciunea, situaia,
conflictul, personajul, viziunea - toate puse n pagin prin dialog.
Dramatizarea i ndeplinete scopul final, asemenea oricrui text
dramatic, n spectacolul elaborat prin tiina i talentul creativ regizoral.
n completarea analizei teoretice am prezentat succint cteva
ncercri personale (I.5.d.):- dramatizarea dup Povestirea trgoveei dinBath, o parte din
Povestirile din Canterbury de Geoffrey Chaucer, pe care am valorificat-o
ca Preambul la piesa lui William Shakespeare mblnzirea scorpiei, a
unui fragment din Vechiul Testament Geneza, a ctorva capitole din
Infernul, prima parte aDivinei comedia de Dante Alighieri;
- colajul Orestiomania alctuit din fragmente din Orestia de Eschil,Hamletde Shakespeare siPescruulde Cehov;
- scenariul dramatic tefan cel Marei Sfntpentru un spectacol n
aer liber, de tip documentar.
Apoi am cutat s descifrm cteva dintre problemele pe care le
presupune munca regizorului n acest proces de transfigurare a textului
literar (I.5.e. Dramatizarea i regizorul).
Comandamentul principal rmne cel de ordin calitativ-estetic,
ceea ce ne face s tratm cu toat responsabilitatea i condescendena
fiecare component a faptului teatral text, spectacol, public pentru noi
la fel de importante.
Suprapunerea pn la identificare a actului dramatizrii cu cel al
teatralizrii are drept rezultat responsabilizarea suplimentar a regizorului,
n mod deosebit, n selectarea semnelor codrii specifice faptului scenic,
16
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
17/40
pentru a menine calitile textului originar dar i ale celui rezultat prin
procesul de adaptare. Etapa variantei scenice evideniaz, fr doar i
poate, calitile regizorului dar ele nu pot fi demonstrate dect pe suportul
ce-i este oferit de textul dramatic.Responsabilitatea de a urmri, de a exploata reprezentativitatea,
valenele mimetice, expresivitatea ludic ce decurg din textul dramatic, de
a sublinia fora sugestiv a aciunii prin dramatismul situaiilor
conflictuale cu ajutorul unor varii mijloace de expresie audio-vizuale,
spaio-temporale, i de a le subsuma ntr-o form i o gndire
personal/original revine n final regizorului. El este cel care (mpreuncu actorii, pe care-i cluzete) edific ntregul efort teatralizator. Pentru
c produsul, opera de art, spectacolul este unsummum al teatralitii.
II. MASCA
Masca sintetizeaz i subliniaz esena teatralitii, ceea ce-i
justifici rolul de emblem a genului, de prim simbol al teatrului.
Precizm c, din punctul nostru de vedere, al regizorului, al
practicianului, vorbind despre masc, nu vorbim numai obiectul ce
acoper faa (i care poate fi nlocuit cu machiajul) ci avem n vedere att
coninutul (portretul psihic, moral, social), ct i forma integral pe care o
capt prin actor; ne referim la peruc, la machiaj, la costum i la
nclminte, la toate accesoriile pe care acesta le folosete pentru a da
form personajului. Masca este, n fond, chiar personajul.
Ppua, marioneta, ca i umbra din teatrele asiatice (n fond, tot
ppui) sunt forme superioare ale mtii. Ele exemplific, astfel,
fundamentul artei teatrale: ct timp rmn undeva nensufleite nu au
dect o valoare plastic; atunci cnd ncep s acioneze ele capt
17
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
18/40
expresie, capt un sens i transmit o idee, valoriznd tot ceea ce intr n
relaie cu ele.
Masca nu poate cpta expresivitate dect prin aciune, i astfel ea
subliniaz materia teatrului aciunea uman cronotopic.Masca nu este sinonim cu teatralitatea, este un fel de fotogram a
unei aciuni umane. Ea (masca) nu este o aciune i nu intr ntr-un raport
de determinare cu spaiul i timpul. Pentru a ajunge n zona teatrului, este
necesar elementul fundamental care i d via omul; numai el poate s
contureze o aciune, care, n raport cu timpul i cu spaiul, s devin
teatru, n funcie de resorturile sale volitive. Doar n acest mod, mascancepe s devinpersonaj elementul teatral n jurul cruia se nvrt toate
celelalte i prin intermediul cruia se definesc.
Fora cu care aparine teatralitii face din masc un element de o
incontestabil energie revitalizatoare a teatrului, reteatralizatoare (ceea ce
a i fost exploatat din plin de teatrul contemporan).
Reteatralizarea prin intermediul mtii nu poate fi dect poetic -teatrul i recapt esena sa poetic, devine poetic prin excelen.
Analiznd locul, rolul i evoluia istoric a mtii (II.1. Masca
rdcini revendicate), am fcut cteva consideraii despre relaia (mai
sus pomenit) personaj - masc, am menionat tipologia mtii, cu privire
mai ales la masca spectacular, adugnd la enumerarea lui Victor
Kernbach alte forme consacrate pe parcursul istoriei teatrului, apoi am
fcut referire la cele patru caracteristici decelate de Romulus Vulcnescu
(camuflare deghizare travestire - transfigurare) valene care, n opinia
noastr, poteneaz teatralitatea mtii, dovedind concludent poziia sa
emblematici capacitatea sa semantici de expresie mimetic.
Masca trecut peste chipul sau trupul celui ce-o mbrac este primul
gest al glisrii ctre Cellalt pe care actorul (cel mascat) l va imita.(II.2.
Masca - alteritate = teatralitate). Dar nu se poate vorbi cu adevrat de
18
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
19/40
personaj, dect din momentul n care ansamblul materialelor ce au fost
modelate plastic vor deveni a doua fa a actorului sau, i mai mult, al
doilea trup, ori, poate mai concret spus, din momentul n care
masca/costumul-masc este nnobilat cu inima i sufletul actorului.Exist deci un sprijin reciproc n realizarea pasului cel mai
important spre arta teatral, trecerea de la Eu, de la Sine ctre Altcineva,
ctre Cellalt, care va deveni obiect al imitaiei i al admiraiei, al
receptrii, care va deveni purttor de semn, chiar semn - este momentul
din care putem spune c ncepe simbioza sintetic a faptului teatral.
Este, de fapt, o punte de legtur ntre Sine (fie el actor orispectator) i Cellalt. Masca va fi mai ales sufletul (complexul
caracterologic) al celui care o interpreteaz (n sens larg, toi participanii
la faptul teatral interpreteaz).
Dac cel care poart masca i i d via n faa spectatorilor este
actorul, s nu uitm c regizorul este primul care stabilete, pentru o
transfigurare scenic, masca-persona. El este cel care opteaz pentruliniile interpretative, pentru zona semantic dar i pentru cea ludic,
creionnd astfel cadrul desfurrii actoriceti, selectrii mijloacelor de
expresie adecvate montrii.
Masca n spectacol este rezultatul viziunii i concepiei regizorale,
al reteatralizrii pentru care directorul de scen a optat.
III. RETEATRALIZAREA
De la nceput am dorit s subliniem c Reteatralizarea este un
imperativ (III.1.), este o problem de atitudine n rndul creatorilor, de
relaie ntre componentele trinitii celor ce se adun n jurul Thaliei i
Melpomenei.
19
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
20/40
Reteatralizarea presupune armonizarea structural a elementelor
faptului teatral, asigurarea unei ponderi adecvate pentru a evita devierea
de la esena artei respective, supunerea tuturor artitilor si fa de ceea ce
este fundamental definitoriu pentru teatru teatralitatea.Sub stindardul generos al teatralitii, din dorina de fortifiere
permanent a artei dramatice, trebuie mbinate tradiia i modernitatea. Iar
cnd acest efort are ca punct de pornire un text literar operaiunea este
numit reteatralizare. Reteatralizare, pentru c se presupune c germenul
teatraliti exist, dar el s-a diminuat, i-a pierdut penetrana, fora de a
crea emoia estetic pe care o provoac relaia dintre grupurile departicipani la faptul teatral, dintre artiti i publicul spectator.
Avem convingerea c lipsa de preocupare privind reteatralizarea
scoate n afara timpului su pe oricare slujitor al Thaliei i Melpomenei.
Excluderea l vizeaz n mod special pe directorul de scen pentru c el
are un rol decisiv n potenarea mijloacelor de explorare i de exploatare a
esenei teatrului.n mod firesc, se impun cteva precizri conceptuale (III.2.)
Reteatralizarea nseamnrepotenarea, ntr-un act spectacular, a
mimetismului ludic al aciunii umane cronotopice, decelabile ntr-o
scriere literar-dramatic.
Evident, fenomenul presupune capacitatea omului de teatru de a
repotena elementul sinergic ce confer identitate acestei arte autonome -
aciunea uman cronotopic.
n procesul reteatralizrii decelm urmtoarele acte :
- a reinvesti aciunea uman ca valoare primordial sine-qua-non a
faptului teatral;
- a pune pe un fundament teatral elementele participante la actul
spectacular (textul, realizatorii spectacolului, receptorii);
20
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
21/40
- a construi situaii conflictuale determinate de i pentru aciunea
uman cronotopic;
- o revenire la esena teatrului prin redirecionarea elementelor
deviante (acceptate n permisivul sincretism teatral);- o revenire de la stadiul (tendina) deteatralizatoare la esena artei
dramatice;
- o re-lecturare a unui text, a unui eveniment, a unei manifestri
deteatralizate n termenii teatralitii.
Reteatralizarea nseamn:
- egalitatea prilor structurale (literatur, spectacol, receptare) i acreatorilor, subliniindu-le contribuia decisiv la noua structur complex,
sintetici sinergic;
- a institui supremaia materiei artei dramatice, a teatralitii,
calitatea acesteia de a metamorfoza un element specific altui domeniu n
mijloc de expresie teatral;
- exacerbarea autonomiei teatrale prin supralicitarea elementuluisinergic unic, emblematic; teatralitatea este semnificantul acestei arte,
numai ea trebuie s valorizeze semnul i s-i confere semnificaia dorit
de creatorii ei;
- a evidenia caracterul colectiv al artei teatrale - fr a supralicita
contribuia unuia sau altuia dintre creatori. Poate c o anumit discreie
(sau modestie) este mai mult n folosul teatrului dect ieirea n eviden
cu orice pre, care face ca rezultanta s devieze spre un alt gen de
manifestare/de spectacol.
Teatrul nu mai este nici literatura dramaturgului, nici spectacolul
regizorului ori a actorului, ori a coregrafului, ori a muzicianului ori a
scenografului sau a light-designerului, nici atitudinea spectatorului (fie el
cronicar, reporter sau neofit), ci este toate acestea la un loc, pe care le
21
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
22/40
unete disponibilitatea de a interpreta mpreun cu ceilali i prin ceilali
un fenomen care are n centru Omul (o aciune uman n spaiu i timp).
Principalul promotor al teatralizrii, cel care este ntiul chemat s
asigure fiina nsi a teatrului i s-i confere unitatea estetic, este,desigur, regizorul. De aceea demersul su l face s fie considerat al doilea
creator al teatrului, dup dramaturg, n fond, un recreator pe scen a ceea
ce descoper la cel dinti, cu sprijinul colaboratorilor si apropiai
(scenograful i actorii).
n subcapitolul Regia artistic i reteatralitatea (III.3.) un loc
parte l-a ocupat regiei reteatralizatoare (III.3.a.).Se cunoate faptul c istoria modernitii teatrului este, n fond,
istoria unei lupte acerbe pe care a dus-o regizorul n primul rnd pentru a
demonstra autonomia artei teatrale, i pentru a obine recunoaterea
statutului ei de arta de sine stttoare i detaarea sa de esteticile altor arte.
O alt lupt n urma creia regizorul a cptat i recunoaterea
calitii sale de creator al universului scenic funcional i semnificant, deautor al imaginii teatrale complexe.
n cutarea specificului pierdut al artei teatrale, dar i a
condiiei estetice, a rolului i locului regizorului n complexitatea faptului
teatral s-au conturat valoroase teorii ce au fost consemnate n documente
refereniale i care i-au gsit valorificarea att n spectacolele pe care
directorii de scen le-au elaborat ct i n cele ale discipolilor lor.
Am fcut o enumerare fugar i non-exhaustiv dintre lucrrile
fundamentale ce poart semntura unor mari regizori reteatralizatori i a
preocuprilor pe care le-au vizat n dorina lor de a revitaliza teatrul.
ntregul parcurs al teatrului modern a mai demonstrat sau confirmat
i alte adevruri fundamentale :
22
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
23/40
- faptul teatral nseamn unitatea dintre literatura dramatic, arta
spectacolului (mizanscena) i receptare, fiecare participant contribuind n
primul rnd cu propria-i fantezie creatoare la edificareaprodusului final;
- materia artei teatrale, condiiasine qua non, este aciunea umann spaiu i timp;
- elementul central al artei teatrale este actorul - ctre el converge
i de la el eman toat ncrctura tematit-estetici semantic;
- principalul creator al actului spectacular este regizorul, cruia i
revine responsabilitatea gndirii i genezei unitare i expresive i n jurul
cruia graviteaz toi ceilali creatori ai faptului teatral.Regizorul este coordonatorul procesului de edificare a
evenimentului spectacular, principalul decident i, n aceeai msur,
responsabil de eligibilitatea elementelor discursului su verbal i non-
verbal, de reuita sau de eecul spectacolului.
Regizorul este cel care scrie eseul n imagini - spectacolul, un
discurs autonom fa de textul dramatic, cu propriile lui semne; eldescifreaz gndirea i sistemul de semne proprii dramaturgului i le
expune valorizndu-le coerent n gndirea i n noul cod teatral, n analiza
i n reprezentarea textului.
Capacitatea de a gndi n imagini teatrale, n aciuni umane
cronotopice este relevant pentru calitile de creator ale regizorului n
efortul su denotativ i conotativ.
Regizorul asigur nu numai unitatea artistic i stilistic a
spectacolului, ci are i datoria s-i releve specificitatea, s asigure
reteatralizarea evenimentului scenic.
Reteatralizarea presupune/impune regizorului capacitatea de a
reinvesti/repotena cu prioritate specificitatea faptului teatral, mijloacele
de expresie i conveniile ce-i aparin cu precdere.
23
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
24/40
Regizorului, n drumul ctre spectacol (singura lui modalitate de a
se exprima artistic), i revine obligaia de a asigura echilibrul, armonia
forelor creative a personalitilor puternice implicate n faptul teatral,
pentru a reui s creeze o oper care s-l reprezinte. Tot efortul su are unfir conductor permanent, absolut vital reteatralizarea.
Am considerat necesar o analiz riguroas a Mijloacelor
(re)teatralizatoare specifice regiei artistice (III.3.b.)pe care se sprijin
ntreaga munc regizorali care sunt suportul mizanscenei, constituind,
de fapt, baza demersului teatralizator sau reteatralizator, deoarece ele
determin opiunea pentru mijloacele de expresie specifice ale tuturorparticipanilor la faptul teatral .
Astfel am explorat lectura, viziunea i concepia regizoral,
intenionalitate, situaia dramatic, fragmentele regizorale care mpreun
cu nodurile alctuiesc ortografia spectacolului, ritmul reprezentaiei.
Toate aceste elemente, despre care susinem c sunt mijloace de
expresie specifice regizorului de teatru instrumentele sale(re)teatralizatoare - alturi de altele, ce in de locul pe care-l vor ocupa
ceilali creatori n spectacolul ce urmeaz s fie ntruchipat, i gsesc
(trebuie s-i gseasc) materializarea n caietul de regie oglinda
ntregii munci regizorale privind realizarea spectacolului, sub toate
aspectele ei complexe.
Produsul final, rezultatul muncii regizorului este mizanscena,
summum al actului creator al tuturor artitilor participani la evenimentul
spectacular, este n mod esenial un act de teatralizare sau de
reteatralizare.
n fond, chiar faptul de a pune n scen - a regiza - presupune a
conferi operei literare caliti teatrale. Iar instrumentarea mijloacelor
specifice de expresie pentru a conferi sau nu caliti teatrale unui
24
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
25/40
eveniment spectacular poart amprenta personalitii i originalitii
creatorului, este expresia stilului regizorului.
Preocuprilenoastre pe linia celor analizate le-am exemplificat prin
cteva lecturi regizorale reteatralizatoare personale (III.4.), referindu-ne la spectacolele dup textele: Anna Christie de Eugene ONeill,
Scaunele de Eugen Ionescu, mblnzirea scorpiei de William
Shakespeare, Nenelegerea de Albert Camus, Acul cumetrei Gurton de
William Stevenson(?), Patima roie de Mihail Sorbul, Floarea de cactus
de Pierre Barillet i Jean-Pierre Gredy, Cameristele de Jean Genet i la
dipticul intitulat Circul politic romnesc n care sunt incluse spectacolele bazate pe textele Titanic vals (Tudor Muatescu) i Omul care a vzut
moartea (Victor Eftimiu).
IV. TEATRUL FANTOELOR
Sintagma teatrul fantoelora aprut ca urmare a cutrilor noastre
n vederea conturrii unui drum propriu, a unui stil, chiar a unui fel
personal de a face teatru ce vizeaz originalitatea mai ales prin
modalitile transpunerilor scenice.
Acest gen de spectacol se dorete a fi un mod de a reteatraliza
teatrul o tentativ care pornete de la imperativul c un astfel de demers
presupune n primul rnd o interpretare semantic. Fundamentul l
constituie credina noastr c rolul primordial al regizorului este de a
decoda literatura dramatici de a o recoda n cadrul transfigurrii scenice
pe care o coordoneaz utiliznd mijloacele de expresie specifice teatrului,
amprenta personalitii sale fiind dat de modul cum acestea sunt
valorizate, de modul cum ele devin semne.
25
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
26/40
Spicuim cteva dintre ideile ce schieaz contururile
programatice (IV.1.) ale Teatrului fantoelorcare are ca principal surs
de inspiraie Teatrul morii al lui Tadeusz Kantor, dar ncearc s duc
mai departe, mai ales din punct de vedere ideatic i semantic, ceea ceacesta a nfptuit.
Spre deosebire de lumea amintirilor de mult disprut o lume
moart din punct de vedere fizic i prezent doar n imaginaia lui
Tadeusz Kantor, Teatrul fantoelor este un teatru al prezentului i al
perenului, al unui permanent fenomen al degradrii umane, ce s-a
manifestat sub varii forme n parcursul su istoric, evideniindiraionalitatea forelor care mpiedic fiina uman s-i manifeste pe
deplin personalitatea2; este un teatru n care moare (sau cel puin este
anihilat) principala calitate a naturii umane - gndirea, cea care-l apropie
de Spiritul Divin i-l face capabil asemenea Lui s aib discernmnt i
s-i asume n mod liber gesturile, aciunile sale. Este un teatru care
ncearc s disting viaa de moarte (Peter Brook).Omul fanto (non-eroul, omul fr nsuiri (Robert Musil),
omul lozincilor (Eugen Ionescu), omul-obiect (B.T. Rpeanu), omul
limbajului de lemn) este omul care se zbate n labirintul existenial, pe
care i-l construiete din idealuri derizorii, propovduite de idoli fali.
Este omul care nu are fora de a-i gsi adevrata cale, calea dreapta
(sintagm liturgic), care eueaz n peripeiile cotidiene ca i n periplul
su mundan, asemenea clovnului, care se zbate risipindu-i inutil i hilar
energia. Fantoa aduce n faa noastr omul-trup, omul fr suflet, omul
mort, omul de lemn (denumire parafraz la sintagma limbaj de lemn,
limbaj specific modului de a vorbi al acestor personaje care utilizeaz
abloanele, sloganurile, expresiile-tip), omul obiect, omul instrument.
2 Mircea Cristea, Condiia omului n teatrul absurdului, Editura didactici pedagogic, Bucureti, 1997, pag.81
26
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
27/40
Transfigurarea scenic a omului fanto ne permite s materializm
revolta mpotriva existenei absurde, s subliniem condiia tragic a
omului deposedat de un sens existenial, cauzele determinante ale
nevrozelor care-l terorizeaz cotidian i-l nvluie n mrejele lor. Este orevolt mpotriva ndeprtrii de omenesc i de spiritul sacru.
Avem n vedere nu numai o lupt a omului cu iraionalul, cu ne-
raiunea (termen ce presupune lipsa luciditii, sinonim cu non-existena,
non-realismul, non-umanitatea), ci i cu materia ce-i inund existena
pn la sufocare, chiar pn la transformarea lui n materie om obiect.
Vizm, de asemenea, o lupt a omului cu politicul i cu socialul, cureprezentanii lor de frunte, care se manifest dictatorial, inchizitorial,
impunnd reguli tiranice, dezumanizante, ce-i anihileaz individului actul
liber-cugettor i-l oblig s se supun i s acioneze mecanic,
uniformizator.
Teatrul fantoelor este faptul spectacular prin care ncercm s
evideniem trei ipostaze existeniale: 1. OMUL; 2. MASCA i 3.FANTOA.
Parcursul degradant, descendent al omului este conturat prin
metamorfozarea acestuia n masc (sau om-ppu), i apoi n fanto.
Evoluia ascendent, eliberatoare este de la stadiul de fanto ctre cel de
veritabil fiin gnditoare (om), cu etapa intermediar masc.
Teatrul fantoelorne aduce n primul rnd confruntarea ntre dou
lumi:
a) lumea real sau, mai corect spus, lumea ideal, a oamenilor
autentici, a celor cu personalitatea puternic conturat, a celor care triesc
liber, nenchistai n reguli convenionale, spontani, plini de sentimente
diverse i imprevizibile, o lume vie, multicolor, uman;
b) lumea paiaelor, lipsite de capacitatea de a cugeta liber, o lume
inchizitorial, dictatorial, terorizat, traumatizant, condus dup
27
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
28/40
anumite reguli obligatorii, o lume nchis riguros ntre limitele anumitor
conveniene impuse, o lume non-uman.
Teatrulfantoelorse sprijin pe urmtoarele contradicii, categorii
antagonice:- via/vital/vitalitate moarte/letal/letargie;
- uman nonuman/mecanic/automatism;
- omul gnditor/omul posibilitilor/omul creator
omul sloganelor/omul fr nsuiri;
- gndirea liber consimit, iscoditoare
supunerea/lipsa de discernmnt/ne-raiunea;- aciune contient, responsabil
servitute fa de o for considerat superioar;
- OM FANTO, manechin.
Timpul este mbinarea unui prezent cotidian pe care i-l asum
omul, a unui timp al conveniei i al conivenei de factur
ideologic/ideatic. Este un timp n care personajul i asum o masci ocontiin ce nu-i aparin ntru totul (ale unui colectiv sau ale unui individ,
ori ale unei fore omnipotente). Un timp n care existena
omului/individului este anihilat. El devine altceva, un mecanism, un
obiect construit, modelat i animat dup voina, chipul i asemnarea
altcuiva. Este doar o proiecie a altcuiva.
Timpul este un timp al imaginaiei, al doleanei altcuiva, a celui
care-i impune n mod brutal concepia.
Spaiul aciunii se modeleaz (oarecum) asemntor, mbinnd
realul cu fictivul, concretul cotidian cu fetiul, rspunde intereselor i
strilor afective, devenind o proiecie psihic a denaturrii individului, a
personalitii sale degenerate.
Am prezentat amnunte despre cum am realizat cteva mizanscene
ale fantoelor (IV.2.) cu textele: Nu sunt Turnul Eiffelde Ecaterina
28
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
29/40
Oproiu, Faust Ide Johann Wolfgang Goethe, i Richard al III-lea nu se
mai face sau Scene din viaa lui Meyerholdde Matei Viniec.
N LOC DE NCHEIERE am dorit s aternem un fel de credo
din care spicuim cteva jaloane:
- gndul permanent la obligaia de cpti a regizorului de a
proteja, meninnd i mbuntind, ceea ce constituie chiar fiina artei
sale teatralitatea.
- obligaia unei permanente modernizri a teatrului (modernitateaca fiind mbinare a experimentului, a tot ce aparine avangardei -
fundamental progresist, cu tradiia) n jurul pilonului su central, al
nucleului care-i d via, de la care i trage personalitatea sa unic
teatralitatea i totodat s promovarea mijloacelor de nnoire pentru a
menine prospeimea i atractivitatea acestei arte.
- regizorul este cel care, avnd ca singur form de exprimareprodusul ce nsumeaz inventivitatea, talentul i efortul tuturor
participanilor la faptul teatral, are drept misiune de cpti
reteatralizarea, pentru c el nu poate produce dect teatru. El este cel care
remodeleaz n materia artei sale tot ceea ce poate servi i dezvolta
teatrul, fortifiindu-l. De discernmntul su depinde nsi existena
teatrului.
- valorizarea reciproc actor regizor; noi considerm c regizorul
i actorul trebuie s formeze un cuplu n care afinitile reciproce comune
s se completeze cu unicitatea prilor. Oricare dintre ei este mijlocul,
suportul exprimrii i afirmrii personalitii celuilalt.
- regizorul trebuie s se sprijine pe adevrate caliti manageriale.
- O meniune special privind activitatea [re]teatralizatoare
regizoral: dac spectacolul este singura form de art (acceptat) prin
29
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
30/40
care se exprim, totui edificarea acestuia este ntreprins de ctre regizor
prin repetiii - principala lui activitate prin care impune semnele
teatralitii, dar mai ales procesul n cursul cruia atribuie amprenta
personalitii sale operei teatrale. Repetiia este o alt etap specificexprimrii sale creative, manageriale ori pedagogice.
- Noi pledm, asemenea lui Ion Sava (inspirat de Gaston Baty),
pentru necesitatea de a considera caietul de regie drept oper de sine
stttoare.
- Discursul regizoral re/teatralizator presupune dou elemente
determinante pentru reuita sa: credina i sinceritatea.Credina i sinceritatea deschid calea cea mai sigur spre emoia pe
care trebuie s-o trezeasc orice ntlnire n cadrul unui fapt teatral.
n ADDENDA studiului nostru am expus:
a. fotografii din spectacolele cu piesele mblnzireascorpiei deWilliam Shakespeare, Anna Christie de Eugene ONeill, Scaunele de
Eugen Ionescu, Nenelegerea de Albert Camus,Acul cumetrei Gurton de
William Stevenson (?), Patima roie de Mihail Sorbul, Floarea de cactus
de Pierre Barillet i Jean-Pierre Gredy,Titanic Vals de Tudor Muatescu,
Omul care a v zut moartea de Victor Eftimiu, Nu sunt Turnul Eiffel de
Ecaterina Oproiu, FaustI de Goethe , Richard al IIIlea nu se mai face
sau Scene din viaa lui Meyerholdde Matei Viniec,
b. nregistrri video ale spectacolelor Nu sunt Turnul Eiffel,
Richard al IIIlea nu se mai face sau Scene din viaa lui Meyerhold.
30
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
31/40
BIBLIOGRAFIE SELECTIV
- Volume -
APPIA, Adolphe, - Opera de arta vie, traducerea Elena Drguin
Popescu, Editura UNITEXT, Bucureti, 2000
ARISTOTEL, - Poetica, traducerea D. M. Pippidi, Editura
Academiei, Bucureti, 1965
ARTAUD, Antonin, - Teatruli dublul su, traducerea Voichia Sasu
i Diana Tihu-Suciu, Editura Echinociu, Cluj-
Napoca, 1997
BAHTIN, Mihail M., - Probleme de literaturi estetic, traducerea
Nicolae Iliescu, Editura Univers, Bucureti, 1982
BANU, George (dir.), - Les cites du thtre dart de Stanislavski a
Strehler, Editiones Thtrales, Paris, 2000
BANU, George, - Ultimul sfert de secol teatral. O panorama
subiectiv, traducerea Delia Voicu, Editura
Paralela 45, Bucureti, 2003
BARBA, Eugenio, - O canoe de hrtie tratat de antropologie
teatral, traducerea Liliana Alexandrescu,
Editura UNITEXT, Bucureti, 2003
BATY, Gaston; CHEVANCE, Ren, - Viaa artei teatrale de la
nceputuri pn n zilele noastre, traducerea
Sanda Rpeanu, Editura Meridiane, Bucureti,
1969
BL NESCU, Sorina, -Simple propoziii. ncercri de poetica, Editura
Universitii Al. I. Cuza, Iai, 1994
31
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
32/40
BLEANU, Andrei, -Realismi metaforn teatru, Editura Meridiane,
Bucureti, 1965
BERLOGEA, Ileana, - Istoria teatrului universal, vol. I, Editura
Didactici pedagogic, Bucureti, 1981BERLOGEA, Ileana, - Teatruli societatea contemporan. Experiene
dramatice i scenice ale anilor60 80, Editura
Meridiane, 1985
BERLOGEA, Ileana; CUCU Silvia; NICOARA Eugen,
- Istoria teatrului universal. Clasicism.
Romantism. Realism, Editura Didactic ipedagogic, Bucureti, 1982
BIET, Christian; TRIAU, Christophe, - Qu'est-ce que le thtre?,
Editions Gallimard, Paris, 2006
BORIE, Monique, - Antonin Artaud. Teatruli ntoarcerea la
origini. O abordare antropologic, traducerea
Ileana Littera, Editura UNITEXT, Bucureti iEditura Polirom, Iai, 2004
BRAULICH, Heinrich, - Max Reinhardt. Teatru ntre vis i realitate,
traducerea Margareta Andreescu, Editura
Meridiane, Bucureti, 1972
BRDEANU, Virgil, -Istoria literaturii dramatice romneti i
a artei spectacolului, Editura didactic i
pedagogic, Bucureti, 1982
BRECH, Bertolt, - Scrieri despre teatru, traducerea Corina Jiva,
Editura Univers, Bucureti, 1977
BROOK, Peter, - Le diable cest lennui propos sur le thtre,
Cahier thtre/ducation/Cahier n.4, Actes Sud,
Paris, 1991
32
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
33/40
BROOK, Peter, - Spaiul gol, traducerea Marian Popescu, Editura
UNITEXT, Bucureti, 1997
BUZOIANU, Ctlina, - Novele teatrale, Editura Meridiane, Bucureti,
1987CEKHOV, Michael, -Etre acteur, Editeur Olivier Perrin, Paris, 1967
CEUCA, Justin, - Teatrologia romneasc interbelic.. (Aspecte
teoretice), Editura Minerva, Bucureti, 1990
CNTEC, Oltia, - Estetica impurului: sincretismul n arta
spectacolului teatral postbelic, Princeps Edit, Iai,
2005CONSTANTINESCU, Ioan, - Caragiale i nceputurile teatrului
european modern, Editura Universitas XXI, Iai,
2003
+CRAIG, Gordon, - De lart du thtre, Edition Odette Lieutier,
Paris, 1943
CRISTEA, Mircea, - Teatrul experimental contemporan. Curente,tendine, orientri, Editura Didactic i
pedagogic, Bucureti, 1996
CRIAN, Sorin, - Teatrul, viai vis. Doctrine regizorale. Secolul
XX, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2004
DAMICO, Silvio (coord.), - Enciclopedia dello spetacolo, vol. 1-12,
UNEDI - Unione editoriale Roma / Garzanti
DNIL, Natalia, - Magia lumii de spectacol (mti, ppui, actori,
marionete), Editura Junimea, Iai, 2003
DELEANU, Horia, - Arta regiei teatrale, Editura Litera, Bucureti,
1987
DESHOULIERES, Christophe, - Le thtre au XX-e sicle en
toutes lettres, Bordas, Paris, 1989
33
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
34/40
DORT, Bernard, - La reprsentation mancipe, Le temps du
thtre, Actes Sud, Paris, 1988
DURAND, Gilbert, - Structurile antropologice ale imaginarului,
traducerea Marcel Aderca, Editura Univers, 1977
FAGUET, Emile, - Drama antic. Drama modern, traducerea
Crina Cooveanu, Editura enciclopedic romn,
Bucureti, 1971
FERROL, Gilles; JUCQUOIS, Guy, - Dicionarul alteritii i al
relaiilor interculturale, traducerea Nadia Farca,
Editura Polirom, Iai, 2005FO, Dario, - Le gai savoir de lacteur, manuale minimo
dellattore, Edition LArche, Paris, 2002
GASSNER , John, - Forma i idee n teatrul modern, traducerea
Horia Bleanu, Editura Meridiane, Bucureti,
1972
GATTEPAILLE, Patricia, - Le masque comme interface entretradition et modernit, DESS, ARSEC, Universit
Lyon 2, 2003
GORTCHAKOV, Nikolai, - Vakhtangov, metteur en scne, Editiones
langages trangres, Moscou
GROTOWSKI, Jerry, - Spre un teatru srac, traducerea George
Banu i Mirella Nedelcu-Patureau, Editura
UNITEXT, Bucureti, 1998
HEGEL, G.W.F., - Despre arti poezie, traducerea Cap. Arta n
dezvoltarea spiritului. Fenomenologia spiritului
Virgil Bogdan, traducerea Cap.Poezia dramatic
D.D. Roca, Editura Minerva, Bucureti, 1979
34
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
35/40
HUIZINGA, Johan, - Homo Ludens. ncercare de determinare a
elementului ludic al culturii, traducerea H.R.
Radian, Editura Humanitas, Bucureti, 1998
IONESCU, Costel, - Tragicul i tragedia, Editura Astra, Braov,1999
IONESCU, Eugen, - Note i contranote, traducerea Ion Pop, Editura
Humanitas, Bucureti, 1992
JITIANU, Dan, - Sinteza scenografic, Editura Cronica, Iai,
2004
JOUVET, Louis, - Le comdien dsincarn, Editeur Flammarion,Paris, 1954
KANTOR, Tadeusz, - Le thtre de la mort, Editions LAge
dHomme, Lausanne, 1997
KERNBACH, Victor, - Dicionar de mitologie general, Mituri.
Diviniti. Religii., Editura Albatros, Bucureti,
1995
KOWSAN, Tadeusz, - Smiologie du thtre, Edition Nathan, 1992
LABAN, Rudolf, -La matrise du mouvement, Editions Actes Sud,
Paris, 1994
LISTA, Giovanni, - La scne moderne. Encyclopdie mondiale des
arts du spectacle dans la seconde moitie du XX-
ieme sicle, Edition Actes-Sud, Paris, 2000
MANEA, Aureliu, - Energiile spectacolului, Editura Dacia, Cluj-
Napoca, 1973
MASSOF, Ion, - Teatrul romnesc. Privire istoric, vol. I-VIII,
Editura pentru literatur, Bucureti, 1961-1981
MEYER, Michel, - Comicul i tragicul. Perspectiv asupra
teatrului i istoriei sale, traducerea Raluca
35
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
36/40
Bourceanu, Editura Universitii Al. I. Cuza,
Iai, 2006
MEYERHOLD, Vsevolod, -Le thtre thtral, Gallimard, Paris, 1977
MOUSSINAC, Leon, - Trait de la mise en scne, Edition CharlesMassin & Cie, Paris, 1948
MUNTEANU, Romul, -Farsa tragic, Editura Univers, Bucureti, 1970
PAIU, Constantin, - Repere n teatrul antic greci latin, Editura
Artes, Iai, 2000
PAIU, Constantin, -Dintele vremii, Princeps Edit, Iai, 2003
PANDOLFI, Vito, - Istoria teatrului universal, vol. I-IV, traducereaLia Busuioceanu i Oana Busuioceanu, Editura
Meridiane, Bucureti, 1971
PAVIS, Patrice, - Dictionnaire du Thtre, Edition Dunod, Paris,
1996
PERRUCCI, Andreea, - Despre arta reprezentaiei dinainte gndite i
despre improvizaie, traducerea Olga Mrculescu,Editura Meridiane, Bucureti, 1982
PETRESCU, Camil, - Comentarii i delimitri n teatru, Editura
Eminescu, Bucureti, 1983
PISCATOR, Ervin, - Teatrul politic, Editura Politic, Bucureti, 1966
POPA, Victor Ion, - Mic ndreptar de teatru, Editura Eminescu,
Bucureti, 1977
POPOV, Alexei, - Unitatea artistic a spectacolului, traducerea
Margareta Brbu, Editura Meridian, Bucureti,
1964
ROCA, Angelina, - Teatralitate: pro- i post-Vahtangov, Editura
Epigraf, Chiinu, 2003
ROUBINE, Jean-Jacques, - Introduction aux grandes thories du
thtre, Bordas, Paris, 1989
36
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
37/40
RUNCAN, Miruna, - Teatralitatea i reteatralizarea n Romnia
(1920-1960), Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2003
SAVA, Ion, - Teatralitatea teatrului, Editura Eminescu,
Bucureti, 1981SCHELLING, F.W. J., -Filozofia artei, traducerea Radu Gabriel Prvu,
Editura Meridiane, Bucureti, 1992
SCHILLER, Friedrich, - Scrieri estetice, traducerea Gheorghe Ciorogaru,
Editura Univers, Bucureti, 1981
SIMU, Octavian, - Lumea teatrului japonez, Arta spectacolului n
vechea Japonie, Editura Vestala, Bucureti, 2006STANCA, Radu, - Aquarium. Eseuri programatice, Editura
Biblio-teca Apostrof, Cluj-Napoca, 2000
STANISLAVSKI, K.S., - Munca actorului cu sine nsui, traducerea Lucia
Demetrius i Sonia Filip, ESPLA, Bucureti, 1955
ST, U. Andrs, - Dialectica poieticilor teatrale n sfera creaiei
scenice, Princeps Edit, Iai, 2008TOBOARU, Ion, - Introducere n estetica teatrului contemporan,
vol. IV, ATM, Bucureti, 1981
TONITZA-IORDACHE, Mihaela, - Despre joc. Problemele
mimesisului n arta jocului, Editura Junimea, Iai,
1980
TONITZA-IORDACHE, Mihaela, BANU, George,
- Arta Teatrului, Ediia a II-a, traducerea textelor
inedite Delia Voicu, Editura Nemesis, Bucureti,
2004
UBERSFELD, Anne, - Termenii cheie ai analizei teatrului, traducerea
Georgeta Loghin, Editura Institutului European,
Iai, 1999
VIANU, Tudor, -Estetica, Editura orizonturi, Bucureti, (f.a.)
37
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
38/40
VOD-CPUAN, Maria, -Dramatis personae, Editura Dacia, Cluj-
Napoca, 1980
VULC NESCU, Romulus, -Mtile populare, Editura tiinific,
Bucureti, 1970WAGNER, Richard, - Operai drama, traducerea Liviu Rusu i Bucur
Stnescu, Editura Muzical, Bucureti, 1983
*** - De la Apollo la Faust, Editura Meridiane,
Bucureti, 1978;
*** - Dialogul nentrerupt al teatrului n secolul XX,vol. I-II, Editura Minerva, B.P.T., Bucureti, 1973
*** - Dicionar de filozofie, Editura Politic,
Bucureti, 1978
*** - Istoria Teatrului n Romnia, vol. I-III,
Editura Academiei RSR, Bucureti, 1965-1971-
1973*** - Le masque. Du rite au thtre, CNRS Edition,
Paris, 2005
*** - Les voies de la creation thtrale, vol. 1-21,
Editions du C.N.R.S, Paris
- n periodice -
BANU, George, - Regia n lupta cu clasicii, n revista Secolul
20, 10-11-12 [129-130-131], 1971, pag. 157-166
BANU, George, -Repetiia sau autoportret al regizorului n grup,
n revista Teatrul azi nr. 8-9 (93), 1997
CIULEI, Liviu, - Teatralitatea picturii teatrale, n revistaTeatrul nr.2, 1956, pag 52-56
38
8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
39/40
GOLL, Yvan, - Supradrama, traducerea de Arina Rotaru, n
Expresionismul n teatrui arte, Semnal teatral,
nr. 1-4 (11-14)/1997, 1-2 (15-16)/1998, Editura
UNITEXT, BucuretiIONESCU, Costel, - Dicionar de teatru, n revista Astra, nr. 1- 8
(16-23)/2000, Editura Astra, Braov
*** - Cultura spectacoluluii originalitatea polonez,
n revista Secolul 20, nr. 172-173 / 5-6, 1975
- Bibliografie electronic -
BOURASSA, Andr; KANTOROWSKI, Frederic,
- Chronologie gnrale du thtre,
n http://www.theatrales.uquam.ca/
BUSSY, Ch. De, - Dictionnaire de l'art dramatique a l'usage desartistes et des gens du mondes, Editeur Achile
Faure, Paris, 1886, n http://galica.bnf.fr/,
Gallica, bibliotque numrique de la Bibliothque
national de France
MAGNIN, Charles, - Les origines du thtre antique et du thtre
moderne ou Histoire du genie dramatique depuis
le I-er jusquau XVI-e siecle, Auguste Eudes,
Paris, 1868, n http://gallica.bnf.fr/
*** - Dictionnaire International des Termes Littraires n
http://www.ditl.info/
*** - Thtralit & Performativit,
n www.theatre.uquam.ca/theatralite/princ.
39
http://galica.bnf.fr/http://gallica.bnf.fr/http://www.ditl.info/http://www.theatre.uquam.ca/theatralite/princhttp://www.theatre.uquam.ca/theatralite/princhttp://www.ditl.info/http://gallica.bnf.fr/http://galica.bnf.fr/8/9/2019 DR_DorinMIHAILESCU_RO
40/40
http://wwwarlymasks.com/, - Masks: Commedia dellArte, Greek
Theatre Masks, Masks in Greeceand Rome,
Japanese Traditional Theatre Timelinehttp://www.atatheatre.com/, - ATA THEATRE. Cours-Cration-
Spectacles, Histoire de thtre de ses origines
nos jours
http://www.lettres-etarts.net/, - Posie et thtralit: filiation et/on
originalit?
http://www.maskenmuseum.de/, - Maskenmuseum mi.sthr diedorf Internationales maskenmuseum mi.stoehr
http://ombres.lycos.fr/nguyenvanvalerie , - LOpera de Pekin
http://ombre.chinoise.free.fr, - Marionnettes et Ombres dAsie
http://www.paris4.sorbone.fr/ sau http://www.crht.org/ , - Universit Paris
IV Sorbonne, Centre de Recherche sur lHistoire du Thtre
www.gis.net/~puppetco , - Bread and Puppetwww.hexagram.fr/petitmiroir/, - Exposition dombres et de marionnettes
chinoises; Histoire de la marionnette en Chine
www.jinjappan.org, - Nh and Kyogen. Puppet thter brings old
Japan to live
www.marionetes.ca/ , - Marionnettes du Bout du Mondes
www.sagecraft.com/puppetry
www.shane-arts.com, - Commedia dellCarte
www.theatreonline.com
www.theatre.uquam.ca/theatralite/princ.
www.turkshadowtheatre.sitemnet.com, - Traditional Turkish Shadowtheatre
karagoz
www.yahoo.enciclopedie., - Arts, Culture et Socit Thtre
http://wwwarlymasks.com/http://www.atatheatre.com/http://www.lettres-etarts.net/http://www.maskenmuseum.de/http://ombres.lycos.fr/nguyenvanvaleriehttp://ombre.chinoise.free.fr/http://www.paris4.sorbone.fr/http://www.crht.org/http://www.gis.net/~puppetcohttp://www.hexagram.fr/petitmiroir/http://www.jinjappan.org/http://www.marionetes.ca/http://www.sagecraft.com/puppetryhttp://www.shane-arts.com/http://www.theatreonline.com/http://www.theatre.uquam.ca/theatralite/princhttp://www.turkshadowtheatre.sitemnet.com/http://www.yahoo.enciclopedie/http://www.yahoo.enciclopedie/http://www.turkshadowtheatre.sitemnet.com/http://www.theatre.uquam.ca/theatralite/princhttp://www.theatreonline.com/http://www.shane-arts.com/http://www.sagecraft.com/puppetryhttp://www.marionetes.ca/http://www.jinjappan.org/http://www.hexagram.fr/petitmiroir/http://www.gis.net/~puppetcohttp://www.crht.org/http://www.paris4.sorbone.fr/http://ombre.chinoise.free.fr/http://ombres.lycos.fr/nguyenvanvaleriehttp://www.maskenmuseum.de/http://www.lettres-etarts.net/http://www.atatheatre.com/http://wwwarlymasks.com/