+ All Categories
Home > Documents > Dominic Brezianu -...

Dominic Brezianu -...

Date post: 01-Sep-2019
Category:
Upload: others
View: 29 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
28
1 2014 Editura Karth Dominic Brezianu Poeme cinematografice
Transcript

1

2014Editura Karth

Dominic Brezianu

Poeme cinematografice

2

© 2014 Dominic Brezianu© 2014 Herg Benet Publishers, pentru prezenta ediţie

Editura KarthUn imprint Herg Benet Publishers

Str. Dr. Burghelea nr. 22, Bucureşti, Româniawww.karth.ro

www.hergbenet.ro

Copertă: The Spartan BureauFoto copertă: arhiva personală a autorului

Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a RomânieiBREZIANU, DOMINIC

Poeme cinematografice / Dominic Brezianu ; pref.: Octavian Soviany. – Bucureşti : Karth, 2014

ISBN 978-606-8611-20-4

I. Soviany, Octavian (pref.)

821.135.1-1

Tipărit în România

3

Dominic Brezianu

Poeme cinematografice

4

5

„I didn’t say I want to be alone. I said I want to be

left alone.“

Greta Garbo

„De obicei îi ademeneau în veceu

în întuneric

în săli de clase părăsite sub bănci

mă asiguram că suntem singuri

și acolo îi puneam să mi-o frece

nu se speriau

le spuneam că ne jucăm

că pula mea

e o păpușă“

Nicolae Avram („Federeii“)

„...Tu t’en va sans moi, ma vie. Tu roules.“

Henri Michaux

„I got the magic in me…my dick.“

Anonim ( Pe Internet – 21 de ani – cu o fotografie )

„Noi doi lăsa-vom lumii un duh ce nu se schimbă,

Căci noi și veșnicia vorbim aceeași limbă.“

V. Voiculescu

6

7

Cinematograful erotic

Originalitatea poeziei lui Dominic Brezianu nu rezidă doar în tematică (autorul fiind la ora actuală singurul poet român care cultivă în mod explicit o lirică homoerotică), ci și în capacitatea sa de a descoperi o formulă poetică originală: cinepoemul care înregistrează, cu acuitatea aparatului de filmat, diversele fațete ale lumii exterioare, dar și harta peisajelor sufletești. Acest aspect devine extrem de vizibil în Poeme

cinematografice, unde, fără a renunța la substanța textelor sale mai vechi, Dominic Brezianu este foarte atent la problemele de construcție, iar cartea sa reprezintă în fapt un unic poem polifonic, structurat pe mai multe voci și constituit din secvențe în care poezia alternează cu scurte inserturi prozastice, poetul dinamitând linia de demarcație dintre genuri și încercând să realizeze textul total, textul ce își propune să valorifice o bună parte din resursele întregii literaturi. Iar trecerea de la poezie la proză se realizează foarte firesc, de vreme ce autorul scrie o

8

lirică voit prozaizantă, lipsită de floricele retorice, care are ca miză autenticitatea superlativă. Pe parcursul volumului se creează astfel impresia că poezia are tot timpul tendința să se transforme în proză, iar proza în poezie, limbajul și literatura sunt într-o continuă metamorfoză și, dincolo de aspectele sale referențiale, textul dobândește o anumită autoreferențialitate, devine metalimbaj, se rostește pe sine însuși în procesul propriei sale alcătuiri. Poemele elaborate în versuri au de aceea de multe ori caracterul unor microbiografii, sunt schițe de personaje realizate în maniera veristă a cine-reportajului sau după metoda „datelor statistice“: „Căsătorit: 32 de ani./ Blond. Ochi căprui./ Trei copii./ Înălțime: 1.75 m. Greutate: 80 kg./ Jos: 19 cm./ Umeri și tors, de invidiat./ Verighetă de aur, solidă, scumpă,/ de cea mai bună calitate./ Profesie: specialist în telecomunicații aeriene“ (Date statistice). În schimb, inserturile în proză se vor încărca adeseori cu tensiuni lirice, realizate prin aducerea în prim-plan a unor detalii pline de stranietate, ce creează impresia de mister: „În partea dreaptă de sus a slipului pe care tocmai îl aruncase pe scaun, se putea citi în mod distinct: DIESEL.“ Filmul realului are de altfel în poemele lui Dominic Brezianu de cele mai multe ori ceva halucinant, căci, în mod paradoxal, hiperrealismul

9

acționează aici ca un dizolvant care erodează realitatea, conferindu-i lumii văzute ceva din caracterul fantasmagoric al unei imagini onirice: „Început de septembrie, spre asfințit. Soare oblic printre frunzele încă verzi ale copacilor. Trei bărbați tineri, vag euforici de băutură, își deschid în grup pantalonii și urinează îndelung pe grilajul din fața blocului. Fiecare privește cu admirație la sexul celuilalt. Rîsete cristaline de bucurie. Se îndreaptă spre stația de autobuz.“ Căci, la fel ca limbajul sau literatura, realul stă în versurile lui Dominic Brezianu sub semnul metamorfozelor permanente, tinde să se topească mereu în fantastic și fabulos, iar într-o asemenea ordine de idei, semnul acestei realități de „gradul al doilea“ este stranietatea, amănuntul neobișnuit, care pune în evidență, ca un veritabil revelator, câte o fațetă ascunsă până atunci a lumii percepute prin senzori. Prin urmare, peisajele cosmopolite din poemele autorului sunt spații ale misterului, în care se face simțit nu de puține ori un frison metafizic, iar autobiografia este ridicată în cele din urmă la parametrii mitului personal. Timpul istoric se convertește în felul acesta în timp mitic, are loc regresiunea într-un trecut imposibil de localizat cu precizie, iar personajul liric își invocă acum, ca la o masă a umbrelor, mai vechile

10

avataruri și au loc misterioase transferuri de identitate: „Am fost mulţumit şi cu unii şi cu alţii/ şi cu bandiţii – urmăriţi de soldaţi –/ dar şi cu soldaţii aflaţi peste vară, aici, în cantonament/ îşi amintea Atlajala – spirit solitar – apropiindu-se

acum în zbor de pereţii umezi ai/ muntelui ca să se

răcorească// Lumina după-amiezii – stîncile – lame

de granit lustruite de ape// Intrînd adînc în sufletele lor de pămînteni/ îşi aminteşte – cînd se opreau în

satul de indieni, abia întrezărit, din vale/ Deosebire

mare între ei nu era: toţi tineri şi pregătiţi să lupte/

Armele, mitralierele pe care le curăţau temeinic în

fiecare zi// Invidia, gelozia, poftele ascunse, orgasmele erau, de fapt, aceleaşi – şi la bandiţi şi la cei care purtau uniformele de camuflaj// Doar că, navigînd în arterele răufăcătorilor, simţeam, descopeream ceva nou, fascinant: permanenta şi dureroasa lor frică de a fi ajunşi din urmă de soldaţi. Frica de moarte// De obicei îmi plăcea, în serile cu Lună plină, să trec de la unul la altul cînd se îmbătau, înjurau sau cînd se dezbrăcau pentru a demonstra cine o are mai mare// Uneori intram chiar şi în visele lor, adăugînd incredibile poveşti de Aurore Boreale// Cînd au plecat însă – şi unii şi alţii – m-am regăsit mai singur ca niciodată/ Imensele plăceri de a fi în trupurile lor şi, mai ales, în gîndurile lor, nu vor reveni –/ Satul a fost

11

incendiat, distrus, ars pînă-n temelii“ (Cascadele

dintre munții de granit). Această infinită capacitate de metamorfoză a lucrurilor, a măștilor lirice și a cuvintelor stă la baza poemului „cinematografic“ ce se caracterizează printr-un dinamism absolut, printr-o schimbare permanentă a decorurilor, care se succed cu repeziciune, ca pe o scenă turnantă, a travestiurilor, a partenerilor. În asemenea momente, poetul lasă impresia că e regizorul unui colaj pe mai multe voci, ce disonează și se armonizează în același timp, ecourile realului fiind percepute în exclusivitate erotic, în crâmpeie de discurs amoros, menite, în ciuda banalității lor aparente, să incite și fascineze: „Mi s-a furat telefonu-n gară cînd am sosit/ Nu mai am credit/ Mi-a căzut telefonu-n veceu/ Mi s-a terminat bateria/ Nu, ăsta nu e numărul meu, e-al unui coleg/ Da, lîngă Otopeni/ Trebuie să-mi iau cartelă, nu prea mai am bani decît pentru o călătorie/ Vin în uniformă, dacă vrei, ajung într-o juma de oră/ Sunt polițist, dar la Poliția locală// N-am putut să sun, am dormit, am venit de la muncă/ Aveai telefonu închis/ Acum sunt în, cules de căpșuni, nu pot vb./ Mîine,/ Vin mîine, DC nu răspunzi?/ Sunt cu soția în pat, doarme. Vb. prin sms/ Ne auzim// N-am putut, ne-a trimis cu Unitatea la Petroșani/ Am înţeles/ Îmi zici?/

12

Chiar aşa?/ De cînd aveam 16 ani/ Mă duk la lucru/ Sunt schimbul 2/ Şi cum o ai?/ Îţi scriu de la servici –/ Lucrez în Poliţie/ Curat, de la ţară/ Am 37 ani/ 17 cm./ E frumoasă./ Stau la capu lu 10/ Am o prietenă, a rămas însărcinată“ (Telefonie

mobilă – sms – colaje). Căci un panerotism difuz străbate poemele lui Dominic Brezianu în care până și lucrurile par încărcate cu energii libidinale și invită la eros: „Cu ochii închiși, clipa de mare liniște pe acest yacht în mijlocul valurilor. Sunt acele 20 de minute suspendate dinaintea prînzului cînd toată lumea este departe și plaja se întrezărește ca o unduită linie de coral. Parfumul florilor, pe aburitele pahare de vin alb. Între timp, o ceață venită de la orizont învăluie totul. Desculți coborîm în cabine.“ Dar cel mai fascinant „obiect amoros“ rămâne, firește, corpul masculin, a cărui simplă prezență declanșează mecanismul dorinței: „Cînd ies pe stradă și îi văd pe acești/ bărbați/ care habar n-au cît de frumoși sunt/ alergînd/ uitînd grăbiți/ pentru o clipă doar și de comoara,/ iubirea lor ascunsă între puternicele coapse,// mă rescufund/ în apele de plumb// şi concertul de Brahms nu/ mă ajută la nimic“ (Bărbații). În consecință, textele autorului se vor constitui într-un erotikon în variantă gay, guvernat de același firesc principiu „cinematografic“ al

13

metamorfozelor. De data aceasta privirea devine introspectivă încercând să surprindă diversele ipostaze ale homoerotismului, iar măștile personajului liric se modifică permanent, pe măsură ce acesta trăiește diversele transformări ale fascinației provocate de prezența sau absența „obiectului amoros“. Uneori el se mulțumește cu simpla contemplare de la distanță și cu spectacolul pur estetic al grației și frumuseții virile: „De foarte devreme, pe acoperișul clădirii alăturate, cu vizibilitate extremă/ tehnicieni îmbrăcați în salopete roșii/ instalează antene pentru telefonia celulară// I-am urmărit,/ le-am urmărit mișcările/ pînă au apărut primele astre“ (Antene). Cel mai adesea însă pasiunea se declanșează fulgerător și se ajunge rapid la actul erotic, pe care poemele îl consemnează fără reticențe sau pudibonderii, într-un limbaj aproape onomatopeic, care seamănă cu un geamăt de voluptate: „Îmi dau drumul –/ Termin/ Acum/ Acuma/ Mai vrei?/ Hai că vine/ Încă puțin/ Gata –/ Să știi că termin mult/ Vine“ (Același lucru spus în diferite feluri). Odată ce dorința e consumată, sunt evocate momentele de tandrețe și apropiere: „Dormind lîngă acest băiat/ din Nicaragua, care sforăie/ ușor și lin cu vise aurii –/ grădinar cu ziua/ de prin împrejurimi/ găsit de mine cu totul/

14

întîmplător“ (My foolish heart). Absența partenerului este resimțită cu aceeași intensitate, iar o așteptare neliniștită ia locul trăirilor voluptoase: „Telefonează-mi/ înainte să/ Telefonează cît mai curînd/ înainte să se întunece/ înainte ca păsările nopții să-și irosească trilurile în grădină/ înainte să răsară Luna plină în spatele copacilor/ din aprilie“ (Așteptare). Nu lipsesc nici trăirile încărcate de nostalgie, evocările melancolice ale jocului amoros din trecut și ale plăcerilor amânate: „Îmi scrii acum din Missouri, din orașul Knob Noster unde-ai fost transferat/ Îmi spui că pomii au înflorit, că aerul e dulce,/ că primăvara a venit, că mîncarea de la cantină nu-ți place/ Îmi trimiți fotografii în uniformă/ şi altele/ cînd faci duș/ ca să-mi amintesc/ Îmi spui că mă iubești, deși a trecut atîta timp de-atunci/ și eu nu mai cred nimic/ Îmi spui că mă visezi/ că abia aștepți să te reîntorci în California –/ permisie aprobată, abia în iulie –/ să petrecem o săptămînă lîngă ocean/ Îmi spui că nu te gîndești decît la mine/ și cum colegii tăi de dormitor –/ imagini porno cu femei pe telefoanele mobile/ Îmi spui că vrei să mă săruți peste tot –/ Nerăbdător ca-ntotdeauna în briza nopților, San Clemente“ (Cîntec).

Explorând astfel o temă până acum

15

nevalorificată în poezia română, deși ilustrată strălucit de câțiva reprezentanți de seamă ai liricii mondiale (și e suficient să ne gândim doar la Kavafis) și ajungând la formula originală a „poemului cinematografic“ întemeiat pe principiul metamorfozelor permanente, Dominic Brezianu reușește să-și delimiteze cu exactitate propriul teritoriu poetic, având curajul să se aventureze într-o direcție încă privită cu reticență de publicul românesc.

Originalitatea sa nu poate fi pusă la îndoială, iar impresia de autenticitate deplină, lipsa ostentativă a artificiilor stilistice, estomparea granițelor dintre poezie și proză sunt doar câteva dintre coordonatele esențiale ale unei poezii care se cere încă descoperită. Iar autorul ei se numără fără îndoială printre acei franctirori singuratici care, indiferenți la ultimele sau penultimele mode poetice, își urmează propria chemare, ajungând să descopere, cel puțin în context românesc, teritorii încă virgine, încă nedefrișate ale poeziei.

Octavian Soviany

16

17

Fellini, Antonioni, Pasolini... Mirosul, culoarea, atingerea acelor filme, que reste-t-il, – treceri bruște între înregistrarea neutră a unor corpuri de bărbați, îi vezi pretutindeni, emană un aer comun de suprafețe fizice – „(...) își cunosc dimensiunile pe dinafară, inclusiv circumferințele, le pot comunica verbal, la telefon (...)“ – oscilând între placiditate și nerăbdare, neindividualizați decât prin întâlniri întâmplătoare, pasagere, adolescenți, din curiozitate sau pentru bani, muncitori zilieri, soldați. „Ca trenurile venind și plecînd din gară-n gară, din oraș în oraș“ și apoi refugiul, regăsirea, transfigurarea a tot ce e rapacitate brutală, imediată, în singurătatea eternă a insului interior, unde timpul se oprește, simțurile se dizolvă în marea amețeală a Simfoniei

lui Sibelius.Citesc cartea lui Dominic și retrăiesc starea

ambiguă, între certa dedublare dintre alb și negru a acelui de neuitat Anul trecut la Marienbad. Ah, filmul, mereu filmul și deșirarea acelor zile care...

Cu drag,

Nora Iuga

18

19

TELEFONIE MOBILĂ – SMS – COLAJE

Mi s-a furat telefonu-n gară cînd am sositNu mai am creditMi-a căzut telefonu-n veceuMi s-a terminat bateriaNu, ăsta nu e numărul meu, e-al unui colegDa, lîngă OtopeniTrebuie să-mi iau cartelă, nu prea mai am bani decît pentru o călătorieVin în uniformă, dacă vrei, ajung într-o juma de orăSunt polițist, dar la Poliția locală

N-am putut să sun, am dormit, am venit de la muncăAveai telefonu închisAcum sunt în, cules de căpșuni, nu pot vb. Mîine,Vin mîine, DC nu răspunzi?Sunt cu soția în pat, doarme. Vb. prin smsNe auzim

20

N-am putut, ne-a trimis cu Unitatea la PetroșaniAm înţelesÎmi zici?Chiar aşa?De cînd aveam 16 aniMă duk la lucruSunt schimbul 2Şi cum o ai?Îţi scriu de la servici –Lucrez în PoliţieCurat, de la ţarăAm 37 ani17 cm.E frumoasă.Stau la capu lu 10Am o prietenă, a rămas însărcinată

Salut, sunt Mihai.Am 23 ani, militar, dotare aproximativ 20/4, versatil

Adrian – Forțe Speciale de Intervenție

21

Și,cînd te sărutam, ce făceai?Scriam un mesaj.

Sunt dotat normal și sunt un om de rîndLucrez agent de pază BGS, mă cheamă Sorin, am 26 ani, 74kg. Șaten

22

IANUARIE

Soare de iarnă –lumina crudă peste oceancîțiva tineri se aventureazăîn valurile reci

23

Cu ochii închiși, clipa de mare liniște pe acest yacht în mijlocul valurilor. Sunt acele 20 de minute suspendate dinaintea prînzului cînd toată lumea este departe și plaja se întrezărește ca o unduită linie de coral. Parfumul florilor, pe aburitele pahare de vin alb. Între timp, o ceață venită de la orizont învăluie totul. Desculți coborîm în cabine.

24

25

CUPRINS

Prefață de Octavian SovianyCINEMATOGRAFUL EROTIC .............................. 7

(...) Cu drag, Nora Iuga ............................................... 17

TELEFONIE MOBILĂ – SMS – COLAJE .............. 19IANUARIE ................................................................. 22Cu ochii închiși (...) ................................................... 23AMINTIRI ................................................................. 24DATE STATISTICE .................................................. 25Chișinău: Ambasadele (...) ....................................... 26DE DEPARTE ........................................................... 27Marea amețeală care (...) ........................................... 28ADOLESCENTUL ................................................... 29Goldsboro: Air Force (...) ........................................ 30DERIVĂ ..................................................................... 31AM AJUNS ................................................................ 32Ei își cunosc (...) ......................................................... 33W.A. MOZART ......................................................... 34THE ASISTANT MANAGER AT 24 HOUR FITNESS CLUB SAN CLEMENTE SUPER SPORT ................ 35Ca trenurile venind (...) ............................................ 36MODIFICARE .......................................................... 37NAIVE ANOTIMPURI ........................................... 38

26

Le Bal du Siècle (...) ................................................... 39QUE RESTE-T-IL DE NOS AMOURS? ................. 40ACELAȘI LUCRU SPUS ÎN DIFERITE FELURI ... 41Celebra, excentrica (...) ............................................. 42MY FOOLISH HEART ............................................ 43ZBORUL .................................................................... 44Iulie. Pe plaja (...) ....................................................... 45ÎNTRE SEAHAM ȘI YORKSHIRE ......................... 46CÎNTEC ..................................................................... 47Luminile din sufragerie (...) ...................................... 48ANTENE .................................................................... 49DATORII NEPLĂTITE ............................................ 50Casablanca: 5 Star (...) .............................................. 51DESPĂRȚIRE/BAISERS VOLÉS ............................ 52BĂRBAȚII ................................................................. 53Pe aleea nisipoasă (...) ............................................... 54INVENTAR ............................................................... 55AŞTEPTARE .............................................................. 56De cîteva zile (...) ........................................................ 57PROMISIUNEA ....................................................... 58ZI DUPĂ ZI ............................................................... 59Început de septembrie (...) ......................................... 60PRIVIND PE FEREASTRĂ ..................................... 61SUB RAZELE DE LUNĂ ......................................... 62Adidașii erau gri (...) ................................................. 63ÎNCĂ .......................................................................... 64MAD ABOUT THE BOY ........................................ 65În partea dreaptă (...) ................................................. 66CEI DOI VIZITATORI ............................................ 67BĂRĂGAN ................................................................. 68

27

Degeaba vă imaginați (...) ........................................ 69PENTRU STEPHEN ................................................ 70CE BESOIN DE TENDRESSE ................................. 71Nu vezi cum (...) ......................................................... 72ZILELE ....................................................................... 73TOATE ACESTEA .................................................... 74La Tîrgul de (...) ......................................................... 75CASCADELE DINTRE MUNŢII DE GRANIT ... 76INSCRIPȚIE ABSOLUT AUTENTICĂ SAU NEVOIA DE COMUNICARE ................................ 78În momentul în care (...) .......................................... 79— Ce-ai făcut (...) ...................................................... 80

28

www.karth.ro

www.hergbenet.ro

Editura Karth – un imprintHerg Benet Publishers

Str. Dr. Burghelea 22, sector 2, Bucureşti, România.

E-mail: [email protected].: 021.64.22.158

Bun de tipar: septembrie 2014. Apărut: 2014.Tipărit în România


Recommended