+ All Categories
Home > Documents > Dizertatie Carmen

Dizertatie Carmen

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: carmen-luca
View: 239 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 20

Transcript
  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    1/20

    Coping religios, emoie i

    cogniie n tradiii religioase/spirituale diferite

    Conf. univ. dr. Aurora SZENTAGOTAI-TTAR

    Absolvent: Carmen Maria LUCA

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    2/20

    De ce RELIGIA/ SPIRITUALITATEA?

    Anii 1960 50% din populatia lumii se declara atee(Beauregard, 2008)

    2004: 70-85% din populatia lumii se declara

    credincioasa

    La noi n ar, aproape 100% dintre respondeni se

    declar aparinnd unei religii, 88% ca avnd mult i

    foarte mult ncredere n Biseric, 98% cu credin n

    Dumnezeu, 75% ncreztori n existena Raiului, iar

    64% dintre respondeni au afirmat c se roag zilnic.

    (Soros & Gallup, 2006).

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    3/20

    . Codul Etic (2002) al Asociaei Americane de Psihologie

    (APA) prevede clar ca psihologii s ia n considerarereligia ca o variabil individual alturi de cellalte variabileprecum: rasa, etnia, genul, orientarea sexual, .a.(Plante,2007).

    Psychology of religion, divizia 36 a Asociaiei Americane dePsihologie

    (1)promoveaz aplicarea metodelor de cercetare i acadrelor teoretice din psihologie n cazul diferitelor forme dereligie i spiritualitate;

    (2)ncurajeaz ncorporarea rezultatelor unor astfel decercetri n aplicaii clinice, dar i n alte contexte;

    (3)stimuleaz dialogul i schimburile avantajoase ntrecercetarea i practica din psihologie pe de o parte iabordrile religioase pe de alt parte.

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    4/20

    Conceptualizarea religiozitii i spiritualitii

    James 1902 Constructe echivalente acele sentimente, aciunii experiene ale omului individual retras n solitudinea sa, ce

    apar n legtur cu ceea ce consider divin. (Hauerwas,2001).

    Wulff,(1996) Constructe opuse/ independente:

    religiozitatea este reprezentat de aspectul instituional, formal,doctrinar, autoritar

    spiritualitatea este reprezentat de aspectul subiectiv, emoional,nesistematizat, liber

    Pargament; Mahoney,(2002) Constructe nrudite, multidimensionale

    Spiritualitatea cutare a sacrului, un proces prin care oamenii caut sdescopere, s menin i s transforme, dup nevoile lor, ceea ce

    consider sacru n viaa lor (Pargament, 1997)

    religiozitatea cutarea a sacrului care se manifest ntr-un context

    tradiional sacru (Zinnbauer & Pargament, 2005).

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    5/20

    Mecanisme explicative (Jones, 2004)Resurse spirituale

    Resurse Sntatea Resurse

    cognitive mental sociale

    Resurse psihologice

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    6/20

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    7/20

    Cogniie i emoie n modelul ABC cognitiv (Ellis)

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    8/20

    Watson 2000

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    9/20

    Obiectivele i ipotezele cercetrii

    Studiul de fa are ca obiectiv major investigarea

    diferenelor n dimensiunile: copingului religios, emoie

    i cogniie la catolici, ortodoci, yoghini i la non

    religioi;

    Participani: vrst, sntate, statut marital, venit financiar

    Greco-catoliciN=20

    Ortodoci

    N=20

    Yoghini

    N=20

    NonreligiosiN=20

    Vrsta m=39,95 m= 40,35 m=39,15 m=40,30Sex M:F 12: 8 12:8 11:9 12:8

    Sntoi fizic i mental

    Partener de via i venit financiar stabil

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    10/20

    Instrumente de cercetare1.Brief Religious Coping Inventory (RCOPE, Pargament et al

    1997) -chestionar de tip self- report14 itemi msoar nivelul de

    manifestare a copingului religios pozitiv respectiv negativ .

    2.Profilul Distresului Afectiv (PDA, Opri D. i Macavei M.,

    2007,coord D.David) scal cu 39 de itemi msoar emoiilenegative disfuncionale i emoiile negative funcionale din

    categoriilengrijorare/ anxietatei tristee/ deprimare, precum

    i emoiile pozitive.

    3. Scala de convingeri i atitudini generale (GABS-SV Lindner,H., Kirkby, R.,Wertheim, E., i Birch, P.,2007, coord D.David)

    26 de itemi msoar: nivelul general de raionalitate i nivelul

    general de iraionalitate.

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    11/20

    Designul cercetrii- cvasiexperimental

    Variabila independent (VI) clasificatoare este tipul de orientare religioas/

    spiritual avnd urmtoarele modaliti:

    Orientarea religioas catolic

    Orientarea religioas ortodox

    Orientarea spiritual yoghin

    Orientarea non- religioas

    Variabila dependent

    VD1- copingul religios operaionalizat prin (1)nivelul de manifestare a

    copingul religios pozitiv, (2)nivelul de manifestare a copingul religios

    negativ, msurate cu Brief Religious Coping Inventory (RCOPE);

    VD2- cogniia operaionalizat prin (1)scorul global al iraionalitii i(2)scorul global al raionalitii

    VD3 emoia operaionalizat prin (1) scorul general de distres, (2)scorul de

    emoii pozitive, msurate prin scala Profilul Distresului Afectiv (PDA);

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    12/20

    Analiza datelor

    Cota z a indicatorului de oblicitate Skewness valoare

    .00-1.95

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    13/20

    Subscala RCOPE pozitiv

    F= 190.90

    p

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    14/20

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    15/20

    Subscala GABS-SV raionalitate

    F=16,65

    p

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    16/20

    Subscala GABS-SV iraionalitate

    F=38,53p

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    17/20

    Subscala PDA distres global

    F=34,54

    p

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    18/20

    Subscala PDA emoii pozitive

    F=42,74

    p

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    19/20

    Corelaii ntre subscalele aplicate

    COP.REL ATION IRATION DISTRES M.POZIT

    COP.REL ,463** -,508** -,674** ,696**

    RATION -,393** -,390** ,432**

    IRATION ,399** -,435**

    DISTRES -,668**

    Cu ct o persoan va manifesta un coping religios pozitiv de nivelridicat i un coping religios negativ de un nivel sczut cu att va

    manifesta un grad mai ridicat de raionalitate, un grad mai sczut

    de iraionalitate, un nivel mai sczut de distres i un nivel mai

    ridicat de emoii pozitive. Copingul religios pozitiv este asociat n

    literatura de specialitate cu bunstarea fizic i mental (Fitchet etal; 1999, Park et al, 2008; Ano & Vasconcelles 2005; Pargament

    et al, 2010, Cummnings &Pargament 2010), n timp ce copingul

    religios negativ este asociat cu distres (Thompson & Vardaman;

    1997) i emoii negative (Zwingmann et al 2006)

  • 8/6/2019 Dizertatie Carmen

    20/20

    Concluzii i implicaii

    Se consider c mesajul terapeutic adus de religie este esenial

    n gsirea sensului existenial, reducnd sentimentul inutilitii,

    a nstrinrii fa de lume, a pierderii sensului muncii,

    activitii, iubirii Multe persoane gsesc n religie sursa

    regsirii identitii i a nelesului vieii. Minimalizarea acestor

    aspecte poate conduce terapeutul la ignorarea unui aspect

    esenial al reconstruciei i redefinirii multora dintre clieni

    (Jones, 2004) deoarece pentru muli dintre acetiareligiozitatea i spiritualitatea reprezint motivaia i susinerea

    procesului de recuperare i ofer certitudinea viitorului

    personal.


Recommended