+ All Categories
Home > Documents > Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

Date post: 08-Apr-2018
Category:
Upload: mirela-puica-tantan
View: 288 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 277

Transcript
  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    1/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    ION GAGIM

    ///

    DIMENSIUNEA PSIHOLOGIC A MUZICII

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    2/277

    Ion Gagim

    Refereni tiinifici:Conf.univ.dr. Ion Negur

    eful catedrei de Psihologiea Universitii Ion Creang din Chiinu

    Prof.univ.dr. Viorel Munteanudecanul facultii

    Aceast lucrare apare la recomandarea SenatuluiUniversitii de Stat Alecu Russo din Bli.

    Ion GagimISBN:

    2

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    3/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    ION GAGIM

    DIMENSIUNEA

    PSIHOLOGICA MUZICII

    Editura TIMPULIAI, 2003

    3

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    4/277

    Ion Gagim

    Monografia urmrete cercetarea complex a uneia dincele mai nebuloase probleme ale cunoaterii umane relaiamuzicii cu lumea psihic.

    Este realizat n baza datelor recente ale psihologiei artei imuzicologiei, precum i ale unui ir de domenii de grani psihologie general, fiziologie, biologie, muzicoterapie, fizic,pedagogie muzical, filozofie, metafizic, teoria artei, ezoterie .a.

    fr de care investigaia ar fi rmas deficitar n punctele eieseniale.

    Se adreseaz specialitilor n muzic i psihologie, precumi tuturor celor interesai de tainica aciune a artei sunetuluiasupra universului nostru interior.

    /

    The monograph follows the complex research of one of thenebulous problem of human knowledge the music relationwith psychical world.

    It is realized on the base of recent dates of psychologicalart and musicology, as well as a number of border fields generalpsychology, physiology, biology, musicotherapy, physics, musicalpedagogy, philosophy, metaphysics, arts theory, esotere etc. without these the research will be remained scanty in its essentialpoints.

    It is addressed to the experts in music and psychology, aswell as for those who are interesting in mysterious action of artsound on our interior universe.

    4

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    5/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    Cuvnt nainte

    nc n secolul al XIX-lea, Dostoievski scria: Omul

    este o tain i eu cercetez aceast tain pentru c vreaus sporesc omenescul din mine. Destinuirea fiinei sale(C. Noica) constituie, fr ndoial, una din cele maiispititoare ndeletniciri ale omului contemporan care a

    neles prea bine c prin cunoaterea de sine se deschidecalea pentru dezvoltarea uman, att n plan individual, cti n cel al speciei. Cunoaterea omului a devenit azi oproblem de cercetare foarte tentant i, n acelai timp,foarte actual, deoarece omul i va putea mbunti fiinai spori virtuile doar prin o mai bun cunoatere a sa.

    Cartea profesorului Ion Gagim, Dimensiunea psihologic a muzicii, va constitui un prilej potrivitpentru cititori s gndeasc mai amplu i mai profunddespre om i le va nmuli cunotinele despre om icondiia lui n lumea contemporan.

    Meritul autorului const n aceea c a avut curajul iambiia s abordeze o problem extrem de complex i

    subtil, cum este cea a relaiei omului cu muzica. n cadrulacestei relaii se ntmpl un eveniment cu totul deosebit:sunetele muzicale, parafrazndu-l pe autor, sepsihologizeaz, iar sufletul se muzicalizeaz.

    De ce omul cnt? De ce omul compune muzic? iCe se ntmpl cu el atunci cnd cnt sau compunemuzic? iat ntrebrile pe care i le-a pus autorul i acror dezlegare le-a cutat ncheind aliane cu toatetiinele ce au un cuvnt de spus n aceast privin,

    ncepnd cu fiziologia, traversnd ntregul spaiu al tiinelorpsihologice i terminnd cu filozofia. E o aciune temerarce a presupus multe riscuri, dintre care cel mai mare a fostriscul de a profana muzica, ca art, prin scientizarea ei i afragiliza psihologia ca tiin prin a o da pe mna gndiriiafective. Autorul s-a condamnat prin aceast intenie la oechilibristic mintal, s mearg pe muchie, cum s-aexprimat dnsul i minune! a izbndit! Avem acum n fa

    o carte de zile mari, o carte despre om i tainele lui cum nus-a mai scris pn acum n acest spaiu cultural i spiritual

    5

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    6/277

    Ion Gagim

    romnesc. i eu, i ceilali colegi psihologi care scriem cride psihologie, va trebui s adoptm de azi naintestandarde mai ridicate, privind calitatea tiinific ilingvistic a textelor elaborate.

    Anume prin ce monografia lui Ion Gagim cucereteaprecieri i admiraie? Printr-o erudiie care impresioneazenorm i un dialog inut miestrit cu marii gnditori ai lumii:Freud, Jung, Cioran, Nietszche, Goethe, Blaga, uea, t.Lupacu, Losev, Vgotsky, Heidegger, Bechterev,Vernadsky, Bergson, care, n consecin, l-au ajutatgeneros s-i descopere i s-i formuleze mesajul. Printr-ofoarte fireasc i echilibrat structurare a materiei. Prinmotto-urile alese, cu deosebit discernmnt, n aa fel ncts sensibilizeze ct mai bine cititorul i s-l mobilizezepentru efort n destinuirea omului (iari C. Noica).

    Prin notele de subsol care ofer iluminri din mers iprecizri ce se simeau necesare. Prin limbajul impecabil icalitatea elevat a textului. Totul este pus la punct. Chiar iaccentele logice (prin sublinieri), ca s i se poat extragect mai bine mesajul. Prin faptul c a discutat problemelelegate de om-muzic i a elaborat rspunsuri pertinente

    la ele, urcat fiind n vrful tiinelor psihologice i al celorconexe, fcnd uz i punnd n circuit cele mai noi irelevante informaii din aceste tiine.

    n calitate de contribuii certe la dezvoltarea iafirmarea psihologiei muzicale la noi i n lume, a menionarelevarea esenei fenomenelor de natur psihologico-muzical, cum ar fi: gndirea muzical, contiina muzical,inteligena muzical, starea de muzic i formarea/formulareaconceptelor care reflect aceste realiti i care constituie

    pilonii pe care a fost aezat teoria psihologiei muzicale.n acest context, apreciez foarte nalt competena i

    iscusina de a defini clar conceptele-cheie ale studiului. Censeamn a gndi muzical? se ntreab autorul. irspunde: A gndi muzical nseamn a gndi n baza aceea ce sun, nseamn a gndi sonor. Un rspuns foarteclar, foarte laconic i, cel mai important, corect. Sau iatcum explic autorul conceptul de stare de muzic: Prin

    stare de muzic nu nelegem starea afectiv nemijlocit aomului n momentul interpretrii, ascultrii sau compunerii

    6

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    7/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    unei muzici. Ea poate fi prezent i n afara acestoractiviti. Starea de muzic este ceva mai mult, mai larg,mai profund i mai specific, este o stare de ncntaregeneral (ncntare = intrare n cnt), de armonie, de

    vibraie interioar deosebit A te afla n stare de muzicnseamn a te afla n stare de simire suprem a fiinrii, nstare de pace, iubire i lumin Starea de muzicnseamn aducerea interiorului n stare de muzicalitate:conferirea unui anumit ritm proceselor sufleteti, uneiarmonii, curgeri-micri strilor interioare, a fi gata de adeveni ceea ce este muzica n sine, cu toate componenteleei specifice, prelund i nsuindu-ne calitile ei armonice.i adaug: A face muzic n afara acestei stri nseamna face muzic exterioar, acustic.

    n final doresc s subliniez c textul monografieiprofesorului Ion Gagim, Dimensiunea psihologic amuzicii, constituie o realizare de vrf a psihologieimuzicale i o contribuie cert la dezvoltarea acestuidomeniu de cunoatere uman.

    mi exprim convingerea c orice editur care vaavea harul s ntrevad valoarea acestei lucrri i o va

    prelua de la autor, transformnd manuscrisul n carte bunde pus pe masa cititorului, va realiza un act de cultursemnificativ pentru ntreg spaiul romnesc i un succescare i va consolida autoritatea i bunul ei nume.

    Conf. univ. dr. Ion Negur,eful catedrei de Psihologie

    a Universitii Ion Creang din Chiinu

    7

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    8/277

    Ion Gagim

    I N T R O D U C E R E

    Secretul muzicii trebuie cutatn contiin, nu n sunete.

    (Ernest Ansermet)Nici o art omeneasc nu poate s redean cuvinte curgerea unui fluviu, cu att mai

    mult a misteriosului fluviu luntric. Doar muzical face s curg n faa noastr. Sufletul nva s

    se cunoasc n oglinda sunetelor.

    (Henri Bergson)Psihologia nu este o art: rolul ei

    nu este nici de a ne ntrista, nici de ane liniti; nici de a ne alarma, nici dea ne calma; nici de a ne ngrijora, nici

    de a ne uimi. Rolul ei nu este dect s nelumineze. Cnd nu i-l poate ndeplini,

    datoria ei este de a nu ne ncurca.(tefan Odobleja)

    Dac muzica ncepe undeva, apoi nceputul ei se afl n contiinauman nu n voce, nici n degete, nici chiar n auz, ci n profunzimileinsondabile ale Eu-lui. De aceea, orice abordare a muzicii estetic,artistic, muzicologic nu poate s dea rspuns la ntrebarea (graieobiectului de interes al domeniilor n cauz): ce este, totui, acestfenomen plin de tain i de vraj, care este natura lui intim, de ce i

    pentru ce exist? Astfel de rspuns poate fi obinut doar n rezultatulunei abordri psihologice a artei sunetelor. Or, muzica se nate nsuflet i este adresat sufletului, vorba lui George Enescu. Restulurmeaz abia apoi.

    De aici, este de prisos a demonstra caracterul psihologic al muzicii.Afirmaia precum c muzica este un fenomen psihologic (sau c ardeine caliti psihologice) e identic cu afirmaia precum c apa esteud. Muzica e vocea profunzimilor noastre, lucru limpede de la bun

    8

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    9/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    nceput.1 De aceea, problema pus n faa unui cercettor n psihologiemuzical const nu n demonstrarea psihologismului muzicii, ci naltceva: n stabilirea, n cadrul unui studiu n domeniu, care estegeneza, caracterul i coninutul, aspectele i consecinele acestui

    psihologism, unde ar ncepe i pn unde s-ar extinde el.2 Sau n cetrece. Pentru c dac psihologismul muzicii i are un nceput n ceva(s zicem, n fiziologic) el, dup cum ne vom convinge, nu poate aveai un sfrit, ci doar o trecere o trecere n altceva, ntr-un cadrusuprapsihologic. Astfel, aria general a cercetrii se extinde de la

    psihofiziologic (sau pre-psihologic) la psiho-filozofic (post-psihologic), deoarece psihologia se sprijin cu un capt la intrare nfiziologic (chiar biologic), cu alt capt la ieire n filozofic i

    spiritual. Anume n acest sens larg vom nelege n cazul nostrunoiunea de psihologic i anume n acest sens larg vom abordaproblema formulat n titlul lucrrii.

    Psihologia muzicii la nivelul ei superior ar fi o psihologiefilozofic a muzicii. Pentru c dac psihologia n general (sauanumite direcii ale ei ne-artistice) ar putea accepta variantafiziologic care ar constitui, n opinia unor autori, viitorul

    psihologiei adevrat tiinifice,3 atunci o psihologie a artei n-ar putea

    1 Ne putem referi aici, ca exemplificare, la tefan Lupacu: Arta se desfoar sautrebuie s se desfoare n suflet sau nu exist. Artistul este un explorator al sufletului,un magician al psihismului (t. Lupacu. Omul i cele trei etici ale sale, Iai, 1999,p.54).2 Nimeni nu neag faptul c muzica trezete emoii. Dar nu este deloc simplu sexprimi corect care este natura relaiilor muzicii cu emoiile, afirm compozitorul ipegagogul Robert Sessions. Cci, cum s ne explicm puterea pe care brbaii ifemeile din toate timpurile au recunoscut-o muzicii? De ce popoarele primitive i-auconferit puteri supranaturale i au creat legende ce persist n timpuri i locuri departede a fi primitive? De ce oameni serioi, oameni geniali din toate epocile i-au druitviaa muzicii i au aflat n ea mijlocul suprem de exprimare? De ce privim muzicadrept ceva important i vital corelat cu noi nine, cu destinul nostru ca fiine umane?Care este natura conexiunii noastre cu ea? Ce anume l-a ndemnat pe om s creezemuzica?, continu s nterogheze autorul. (Sessions R. Experiena muzical acompozitorului, interpretului i asculttorului, Princeton, New Jersey, PrincetonUniversity Press, 1950, p.18. Traducere n limba romn Costic Bzg, manuscris;arhiva autorului lucrrii de fa).3 Demersul psihologiei va evolua, puin mai trziu, ctre o teorie unitar a sistemuluinervos central formulat exclusiv n termeni fiziologici. n aceast faz fiziologic apsihologiei, care a nceput deja, se va acorda un rol tot mai important legilor cantitativeale microelementelor, explicate prin structurile celulare, moleculare, atomice,magnetice etc. (Carnap R. Cf: Brzea Cezar.Arta i tiina educaiei, Bucureti, 1998,

    9

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    10/277

    Ion Gagim

    accepta aceast variant, pentru c ea nui d rspuns omului la marilentrebri care-l frmnt. Or, anume acest lucru ar trebui s fac o

    psihologie ca tiin despre suflet s-l nvee pe om s-i conducsufletul, s-i duc existena n armonie cu sine nsui si cu Lumea.

    Altfel, ce rost ar avea? Rspunsurile de ordin psihofiziologic, sevede bine, nu-l pot satisface pe el n acest sens. O psihologie orientatfilozofic, ns, l-ar ajuta ntr-o msur mai mare. Aceasta pe de o parte.Pe de alt parte, o psihologie a muzicii nici nu se poate mrgini la ovariant psihofiziologic (cu toate c aspectul psihofiziologic i aduce,indiscutabil, aportul su n cunoaterea problemei). Muzica, glasulzeilor, respiraia lumii, suflet a tot ce exist, dup cum este easupranumit de gnditorii tuturor timpurilor, are o alt direcie

    magistral nu n jos, spre fiziologic, ci n sus, spre metapsihologic.Nu este deloc uor s scrii o lucrare n psihologie muzical. i nunumai pentru c subiectul este delicat i complex. Aici intervin

    probleme de alt ordin. i anume: cui s se adreseze autorul (or, olucrare presupune un anumit cititor, vizat ntr-o anumit materie) muzicianului sau psihologului? Pentru c de acest lucru depind multe nu numai caracterul expunerii, dar, ntr-o anumit msur, afirmaiile,rezultatul. Or, diferite optici nasc diferite concluzii. Noi cunoatem

    obiectele sub forma metodelor de gndire despre obiecte, observ M.Minsky.4Muzicianul, adic persoana care face muzica i o practic peviu, o vede ntr-un fel al su; lui i se deschid lucruri pe care tiina, nfond, nici nu le poate prinde. Nu-i treaba psihologilor s neleagceea ce ei nu pot nelege, zicea nc Anton Cehov.5 Psihologul, larndu-i, privind la muzic prin prisma laboratorului de psihologie, oconcepe n alt mod. Aadar, n psihologia muzicii poi intra pe ualaboratorului psihologic, aplicnd ntregul aparat de cercetareexperimental al domeniului, dar poi cobor din nalturile ameitoare

    ale impresiei lsate de muzica vie. Cine va fi mai obiectiv, psihologulsau muzicianul?

    O alt problem: pe care u se va intra n psihologia muzicii pecea a tiinei despre om (a psihologiei) sau a tiinei despre muzic? Cetrebuie s se cerceteze : muzica sub aspect psihologic sau omulaflat nstare de muzic? Pentru c i lucrul acesta este important. Psihologia

    p. 151).4 Minsky M. Music, mind and meaning. n: Computer Music journal, v.5, nr.3, 1981,p.28.5 Cf: . . , 1912, c. 52.

    10

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    11/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    cunoate omul la general, dar nu-l cunoate n starea specific de cnt.Or, n aceast stare omul devine altceva dect un om psihologicordinar, el sufer o transfigurare interioar esenial, trece pe alt plan alsimirii i gndirii, pe alt plan al fiinrii. ns o observaie analogic o

    putem adresa i tiinei despre muzic. Ea tie c omul poate s cntei-l nva s fac acest lucru ct mai corect i bine. Dar de ce omulcnt? iat ntrebarea. Pentru c el cnt chiar i atunci cnd nu estenvat s fac lucrul acesta i poate n aceste momente el cnt maiadecvat, mai sincer, adic mai originar. Omul a cntat secole i

    pn la apariia teoriei-tiinei despre muzic. Care snt motivele intimei ascunse ale acestui act plin de tain? Or, teoria muzicii nu rspundela aceste ntrebri pentru c ele nu snt obiectul ei.

    Uor ne imaginm c fiecare din aceste domenii, tiina psihologici arta muzicii, va veni cu punctul su de vedere. O psihologie amuzicii, atunci, ar trebui s satisfac ambele pri? Dar e posibil oares conciliezi arta cu tiina (focul cu gheaa) dou direcii nu numaidistincte, dar, n fond, contradictorii n cunoaterea i explicarea lumii?Obiectul tiinei nu este viaa, ci mecanismul ei formal-abstractMuzica distruge aceast lume a abstraciilorMuzica alung tiina irde de ea, observ A. Losev.6

    Carmen Cozma n admirabila lucrare Meloeticul scoate neviden nc o dificultate ce-i face apariia n cazul cercetriitiinifice a muzicii. Tentativa teoretizrii muzicii este marcat,firete, de contiina conflictului: pe de o parte de a nu profana unul din

    planurile cele mai elevate ale vieii spiritului, att de greu de prins i deredat n cuvnt, pe de alt parte, de a cuta, totui, a rspunde cuvenitchemrii acestei arte la reflecie i cercetare. Cci arta muzicii e o lumecare se cere a fi cunoscut i neleas, este o lume ce se cere a fiinvestigat..7 Deloc ntmpltor lucrarea la care ne referim este

    precedat de urmtoarele cuvinte ale lui E.T.A.Hoffman: Muzica eceva admirabil, i totui, omul e att de puin capabil s-i ptrundsecretele! n nici o art teoria nu e mai ubred, mai nesatisfctoaredect n muzic.8

    Muzica i apare omului iniial ca mister, ca vraj. Misterul dezlegat,ns, se transform n problem. Dac un mister este comentat i i se

    6 . . . In: .. . , 1990, . 226, 227.7 Carmen Cozma. Meloeticul, Iai, Junimea, 1996, p.8.8 Idem, p.7.

    11

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    12/277

    Ion Gagim

    gsete un rspuns, atunci misterul se cheam problem i rspunsul,soluie, zice Petru uea.9 Cum s facem ca taina muzicii, fiindcercetat, s nu dispar ca mister, s nu devin doar o problem, fiei soluionat? Or, tiina tocmai aceasta i urmrete. Muzica vie,

    ns, se pierde n esena sa atunci cnd ne apropiem de ea cu formulrigata, cu msuri prestabilite. Muzica este identificat, deseori, cuIubirea (Enescu, Wagner .a.). Iar Iubirea cu Muzica. (Din ale vieiistri sublime muzica cedeaz doar iubirii, /Dar i iubirea e omelodie Pukin)10. i dac nu exist o psihologie a iubirii cel

    puin sub form de tratat tiinific-experimental ar putea exista,atunci, o psihologie a muzicii?

    Determinnd gradul nti de rudenie ntre muzic i psihic, trebuie

    totui s semnalm c relaiile muzicii cu psihologia nu snt simple. nunele cazuri aceste dou sfere se afl n contradicie inconciliabil. Deexemplu, n cazul unei direcii magistrale n tiina psihologic a

    psihanalizei. Freud i freuditii au menionat incompatibilitateapsihanalizei cu muzica.11 Aproape toate tentativele de a ptrunde ntainele artei pe care le-au ncercat psihanalitii s-au concentrat asupraartei cuvntului scris i oral, mai puin asupra artei plastice isculpturii. Lucrri psihanalitice serioase despre natura muzicii, ns,

    apar n general foarte rar. Aceast divizare constituie un indiciu perfectal gradului de supunere a diferitelor materii psihanalizei. Arta muzicii, pantomimei, dansului pstreaz o mai direct legtur cuautoexprimarea instinctiv (intuitiv) dect formele de mai trziu aleartei. Oricare ar fi gradul atins, ele ntr-o mai mic msur se supunanalizei dect produsele vizuale i verbale, scrie E. Glover.12Observmn aceast situaie un vdit paradox: muzica, cea mai psihologicdintre arte, cel mai puin se supune analizei psihologice. Paradoxulns, se retrage n momentul cnd se ajunge la profunzimile studierii

    psihologice a muzicii. Dup cum vom vedea mai trziu, ea ine dezone ale psihicului nostru, unde tiina psihologic abia ncearc

    primele sondri. nlimile spre care ne ridic muzica aparin uneizone ce se afl nu numai n afara exterioritii fizice (lucru ce nu estegreu de neles), dar de asemenea n afara interioritii psihice, cumanifestrile sale afective i logice (lucru ce devine pentru unii foarte9322 de vorbe memorabile ale lui Petre uea. Bucureti, Humanitas, 2000, p. 69.10Traducere I. G.11 Can Anne i Can Jaque.Freud i muzica, Bucureti, 1997.12 Glover Edward.Freud or Jung. Sankt-Peterburg, 1999, p.173-175.

    12

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    13/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    greu de neles). i totui, anume aceasta se petrece: n timp ce lascultm pe Bachnoi nu ne simim solicitai nici pe planulreprezentrilor ce in de ambiana material a vieii, nici pe cel alsentimentelor sau al raionamentelor. Acesta este un alt plan al

    existenei noastre, pe ct de sublim, pe att de ascuns, scrie G. Blan.13A. Asmolov observ c foarte puini din marii psihologi s-au ocupatnemijlocit de psihologia artei. El consider c acest fapt se datoreazunei frici contiente, pe care psihologii, care neleg cu adevratesena vieii, o poart n faa fenomenelor despre care tiina nu poatespune nimic dect truisme. Socot c psihologia doar atunci se va puteaapropia de problemele artei, cnd se va elibera de exagerrile scientiste,devenind esenial, valoric.14

    Problemele scoase n eviden l oblig pe cercettor s mearg pemuchie. i dac s-a aventurat n cercetare, este obligat n modimperativ s includ n aria investigaional materii din diversedomenii: fizic, biologie, fiziologie, psihologie propriu-zis, chiar

    parapsihologie, mitologie, mistic, filozofie, metafizic, cosmologie,estetic Este mai uor s determini cu care din domeniile cunoateriiumane muzica n-ar avea vreun oarecare raport, cci ea-i extinderelaiile de la matematic la medicin, de la sport i arta militar la

    religie. Ea poart un caracter omniprezent, att n afara, ct i ninteriorul nostru. De aceea, unui cercettor n psihologia muzicii i secere iminent i o cultur (gndire) filozofic, i una artistic, i chiaruna metafizic pentru a vedea plenar lucrurile i a pune corectaccentele. Altfel, cercetarea risc s rmn deficitar n plan esenial.

    Dimensiunea psihologic a muzicii nu este doar una din irulnsuirilor ei. Ea este firul rou care traverseaz ntregul spaiu, estecentrul gravitaional n jurul cruia se rotesc, satelitic, celelaltedimensiuni ale muzicii muzicologic, estetic, filozofic,

    pedagogic. Nici una din exegezele asupra muzicii nu poate faceabstracie de caracteristicile ei psihologice. nc J.-J. Rousseauobservase: Muzicienii care nu abordeaz puterea sunetelor dect cuajutorul aerului i al impresionrii fibrelor auditive snt departe de acunoate n ce rezid fora acestei arte. Cu ct apropie mai mult artamuzical de impresiile pur fizice, cu att ei se deprteaz mai mult de

    13 Blan George. Quexprime la musique? Sankt Peter (Germania), 1987, p.30-31.14 . , , . In: , 6,1993, . 3.

    13

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    14/277

    Ion Gagim

    originea ei.15Psihologia muzicii ochete n sanctuarul acestei arte viaa ei n interiorul sufletului uman.

    Orice cercetare poart, n mod inevitabil, amprenta relaieipersonale a autorului cu fenomenul (domeniul) studiat. i dac acest

    lucru se face prezent n lumea tiinelor exacte16, cu att mai mult el nupoate lipsi n domeniul tiinelor despre om i, cu att mai mult, el estede neevitat n cazul cercetrii fenomenului artistic, muzical. Ct demult ar dori cercettorul s fac abstracie de ceea ce-i vorbete lui,anume lui, muzica, acest lucru nu-i reuete. El poate formula,obiectiv, o lege sau alta, dar atunci cnd dorete s verifice practic,

    pe propriul exemplu aceast lege, i se face impresia c trebuie de luattotul de la nceput. Pentru c muzica vie rstoarn orice construcie

    tiinific despre sine. Despre relaia dintre artist i psiholog putemspune cu o mare doz de adevr, c gradul de cordialitate a acesteirelaii este invers proporional profunzimii ei, spune E. Glover.17

    Adic, cu ct psihologul e mai ndrgostit de arta ce-o cerceteaz, cuatt obiectivitatea cercetrii sufer. i invers, cu ct cercetarea va fi maiabstract-obiectiv, cu att mai mult va trebui s se distaneze decontactul direct cu sursa primar. Iat marea dilem. Aceasta este o

    problem aproape insolubil cu care se confrunt psihologul artei

    vizavi de colegul su, psihologul-psiholog. Cnd vorbim despreatitudinea psihologiei fa de opera de art, scrie Jung, noi ne aflmdeja n afara artei. Suntem obligai n acest caz s dezmembrm suflulei viu, ndeprtndu-ne contient de taina vie. Atta timp ct ne aflm nstihia creaiei, noi nu vedem i nu cunoatem nimic; noi nici nundrznim s cunoatem, pentru c nu exist un lucru mai duntor i

    periculos pentru trirea vie dect cunoaterea.18 Fiecare cercettor ialege n mod incontient tonul su n studierea-cunoatereafenomenului respectiv, dup felul cum vede i simte acest fenomen, fel

    nscut din vibraiile interioare ce-l strbat la ntlnirea cu fenomenul.De aceea, pare a rmnea deschis ntrebarea despre obiectivitatea pura unei cercetri psihologice a domeniului artistic.

    15 Rousseau J.-J. Eseu despre originea limbilor, unde se vorbete despre melodie idespre imitaia muzical, Iai, 1999, p 81.16 A se vedea, de exemplu: Hawking Stephen. Visul lui Einstein i alte eseuri,Bucureti, Humanitas, 1997.17 Glover E Op. cit., p.173.18 .. . , 1992, .112.

    14

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    15/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    Lucrarea n cauz poart i ea amprenta relaiei personale aautorului cu muzica. Desigur, studiul este rezultatul cutrilor,investigaiilor teoretice i practice, analizelor tiinifice. Dar el este irezultatul a ore i ore de interpretare a muzicii, de audiii muzicale i

    de meditaie fa n fa cu acest viu fenomen. i aceast experienpersonal, considerm, i are dreptul deplin de a fi inclus n judecatadespre subiectul n discuie. Cu att mai mult c metoda introspectiveste rechemat astzi n scen. Constatm revenirea spectaculoas nactualitate a unui mod de cunoatere pe care l-am considerat de multdepit i de care ne-am debarasat mult prea repede. Introspecia numai este considerat ca o metod inferioar, non-tiinific, ci undemers de auto-observare i implicare a observatorului n obiectul

    cunoaterii.19

    Cele menionate au dictat conceptul, coninutul i structurademersului nostru.

    Aadar, de ce omul cnt? O ntrebare, la prima vedere, simpl-naiv. Dar rspunsul poate fi ntrezrit doar la captul unui amplustudiu.

    19 Brzea Cezar, Op. cit., p.81.

    15

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    16/277

    Ion Gagim

    Capitolul I. PRELIMINARII

    1.1. COMPETENELE UNEI PSIHOLOGII A MUZICII

    Prima sarcin a oricrei tiine, atrage atenia E. Coeriu, esteaceea de a se defini pe sine nsi, adic de a-i defini obiectul,domeniul i limitele sale.20 La prima vedere ar prea c nu este greu sdefineti obiectul de interes al psihologiei muzicii. Pentru c dac

    psihologia studiazpsihiculuman, iar tiina muzicii muzica, atuncipsihologia muzicii ar fi chemat s studieze relaia dintre aceste dou

    fenomene, punctul lor de ntlnire. Este nespus de tentant s cerceteziaceast ntlnire. Pentru c dac psihicul uman, pe de o parte, este unadin marile enigme ale lumii, iar muzica, pe de alt parte, un fenomennu mai puin enigmatic, atunci clipa ntlnirii lor devine o enigm la

    ptrat. De aici i marea complexitate a studierii problemei, precum i aformulrii exacte a obiectului de cercetare. Aceast complexitate inen primul rnd de specificul relaiei psihologie-art n general,

    problem ce a fost semnalat nc de C.G. Jung. Este indiscutabil,constat psihologul, c aceste dou domenii, cu tot specificul lor, seafl n strns legtur fapt ce necesit, imediat, diferenierea lor.Aceast legtur se ntemeiaz pe faptul c arta, n calitate deexperien estetic, nu este altceva dect o activitate psihologic i naceast calitate poate fi i trebuie s fie supus cercetrii psihologice.21

    Jung face aici o paralel cu religia, care la fel poate constitui, cafenomen afectiv, obiect de cercetare psihologic, ceea ce, atenioneaz

    psihologul, nu atinge i nici nu poate s ating natura propriu-zis areligiei. Dac ar fi posibil acest lucru atunci att religia, ct i arta ar

    putea fi considerate compartimente ale psihologiei, ceea ce ele nu sunt.Oricare ar fi concluziile analizei psihologice a artei, totul se va limitala cercetarea proceselor psihice ale activitii artistice, fr a atinge

    profunzimile ultime ale ei. Psihologiei nu-i st n puteri acest lucru, aacum nu-i st n puteri raiunii s reproduc sau mcar s prind esenasimului. De la psihologie nu putem atepta un lucru imposibil pentru

    20 Coeriu Eugenio.Introducere n lingvistic, Cluj, Ed. Echinox, 1995, p.13.21 Jung C.G. Op. cit., p. 93-120, 121-152.

    16

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    17/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    ea, i anume, explicarea adecvat a marii taine a vieii pe care o simimpe viu n actul creaiei, conchide marele psiholog.22

    Unul din principiile de fond ale oricrei tiine estecauzalitatea (orice efect trebuie s poarte o cauz). Afectivitatea (viaa

    intim a sufletului), ns, nu intr n aria de aciune a acestui principiu.Ea i are legile sale interioare, fiindu-i suficient sie nsi. Toatefenomenele se prezint ca relaionale; nimic, nici un fenomen, nici unfapt n-ar putea s existe prin el nsui, fr a se referi la altceva, la unalt fenomen, la un alt fapt. Totul este raport, totul este relaie. nschimb i aceasta este extrem de important i misterios tot ce aparei dispare n calitate destri afective nu se raporteaz la nimic altceva,dect la ele nsele, ele snt suficiente lor nsele, constat t. Lupacu.23

    Revenind la Jung, citim: Psihologia, credincioas ideii cauzalitii pure, involuntar transform orice subiect uman ntr-un simplureprezentant al genului homo sapiens, deoarece pentru ea exist doarcauze i derivate. Opera de art, ns, nu este o mrime cauzal iderivat.24 De menionat c nc Schopenhauer formulase teza precumc muzica nu are atribuie la lumea fenomenal, pe care o ignor ladirect.25 Kant afirm n acelai spirit c nu poate s existe tiin despreart i c nu este posibil s explici tiinific actul de creaie artistic.

    Aa cred filozofii, psihologii, dar aa cred i muzicologii. Acelemetode care in de noiuneatiini care snt formulate de disciplineleexacte se afl ntr-o contradicie izbitoare cu natura frumosului. Cine ademonstrat c metodele considerate general-tiinifice snt adecvatedisciplinelor umaniste care presupun prezena fenomenului spirit?

    Nicidecum! Ele i au legile i condiiile lor de cunoatere. E absurd scunoti frumosul n afara tririi lui vii. E o nerozie s zici c tii ce esteiubirea, fr a iubi!, observ muzicologul V. Meduevsky.26Aadar,determinismul laplacian se arat a fi inadecvat universului psihic. El

    poate fi aplicat doar la nivel psihofiziologic, unde ponderea fizic-materialului e mai mare. n continuare, ns, el i reduce treptat dinaciune deoarece intervin fore psihice de alt ordin, abisal i altitudinal.Or, muzica ine n mare parte anume de aceste planuri.

    22 Idem, p. 125.23 tefan Lupacu. Op. cit. p. 27.24 Jung C.G. Op. cit., p. 105.25 Schopenhauer A. Lumea ca voin i reprezentare. Iai, 1995.26 Me . . , 1993, . 228.

    17

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    18/277

    Ion Gagim

    Remarcm c problema cauzalitii i determinismului rmnediscutabil n nsui snul psihologiei vizavi de obiectul ei de cercetare

    psihicul. n capitolul intitulat Cauzalitate i determinare n viaapsihic al lucrrii Psihologie filosofic, autorul arat destul de clar

    acest lucru.27 M. Richelle n Introducere n psihologie la fel pune ndezbatere aceast problem, indicnd dou tipuri de cauzalitate:inferioar i superioar. Exist o alt dezbatere n jurul noiunii decauzalitate pe care psihologul nu o poate elucida. O anume viziunereducionist, motenit i ea de la pozitivism, tinde s cerceteze cauzafenomenelor complexe n fenomenele cele mai simple i s aducobservaiile fcute la un anumit nivel la explicri prin ceea ce se

    petrece la nivel inferior Alturi de cauzalitate de la inferior la

    superior, bottom causation, de la evenimente fizico-chimice spreevenimente psihologice, de la evenimente periferice spre evenimentecentrale, se admit i cauzaliti de la superior la inferior, top-downcausation, n sens opus.282930Vizavi de aceast problem facem, prinanalogie, urmtoarea observaie. Psihologia, dorind s satisfaccerinele unei tiine pozitiviste i innd la acest statut, merge ncercetarea psihicului pe prima variant a cauzalitii, de la inferior lasuperior, de la fizic-biologic la psihologic, de la animal la om (s-o

    numim varianta freudian) i nu pe cea de-a doua menionat de M.Richelle de la superior la inferior, de la spiritual la psihologic, de lazeu/Dumnezeu la om (s-o numim varianta jungian).Consecinele n aceste dou cazuri ar fi diverse acelai fapt

    psihologic ar fi interpretat n mod diferit. Ceea ce Freud ar numi, deexemplu, halucinaie, Jung ar numi viziune .a.m.d. Care ar fiadevrul? i care cale, s zicem, i-ar conveni mai mult muzicii ncercetarea relaiei ei cu fiina uman pentru a inti n esen? Evident

    27 Filimon Liviu.Psihologie filosofic. Bacu, Ed. Didactic i tiinific, 1993, p. 63-9128 Parot Franoise, Richelle Marc. Introducere n psihologie: Istoric i metode.Bucureti, Humanitas, 1995, p.182-183.29 Problema cauzalitii este pus foarte acut astzi chiar n fizic n legtur cu datelemecanicii relativiste, cuantice i ondulatorii. (A se vedea, de exemplu: NicolescuBasarab. Transdisciplinaritatea, Iai, Polirom,1999).30 Despre confundarea ierarhiei valorilor, despre ncercarea de a explica planurilesuperioare ale existenei prin cele inferioare, lumea spiritului prin cea a fizicului caeroare fundamental, vorbete i V.Veslavev n lucrarea (, 1994).

    18

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    19/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    c i formularea obiectului de cercetare al psihologiei muzicii se vaafla n funcie de rspunsuri la ntrebri de genul celor de mai sus.

    Incertitudinea n problema n discuie mai este condiionat, nopinia noastr, i de urmtorul fapt. Noiunea de psihologie este

    definit n dicionarele de specialitate ca tiin a faptelor psihice.31Adic, la ntrebarea ce este psihicul uman tiina psihologicrspunde c el este ceea ce vedem c face (faptele, actele, manifestrilelui). Dar oare el ntotdeauna face ceea ce dorete s fac? Ar fi corects afirmm c omul nu este altceva dect ceea ce vedem c face, adics identificm omul cu faptele sale? Nu-l oblig, oare, realitatea s facdeseori (sau chiar n mare parte) ceea ce contravine dorinelor iaspiraiilor sale ascunse, supreme? nzdar exist fenomenul visului,

    unde omul devine liber vizavi de orice condiionare social-cotidian?Care ar fi, n aceast ordine de idei, gradul de veridicitate a afirmaieilui Petre uea: tii unde poi cpta definiia omului? n templu, n

    biseric n biseric afli c exiti.32 n cele Patru mari eroriNietzsche avertizeaz: Nu exist o rtcire mai periculoas dect aconfunda efectul cu cauza.33 Existena fenomenal este urma pecare o las existena ascuns, nemanifestat n forme vizibile-tangibile-observabile-msurabile. Omul i urma lui snt, ns, dou lucruri

    diferite. n lumea spiritului, dup cum vedem, principiul cauzalitii-determinismului nu funcioneaz (cel puin n sensul n carefuncioneaz n planul fizic-material), pentru c esena ultim a acesteisubstane n-o cunoatem. Cunoatem doar manifestrile ei, nu i

    principiul ei ultim. De aceea, psihologia ne spune ce face psihicul, darnu ne spune, deocamdat, ce este el.34

    31 Sillamy Norbert. Dicionar de psihologie, Bucureti, Univers enciclopedic, 1996.p.247. O definiie similar o dau i alte surse. De exemplu: Psihologia domeniul

    analizei i faptelor psihice. (Dicionar Enciclopedic de Psihologie. Coord. Ursulachiopu, Bucureti, 1997, p. 555).32 Petre uea. Op. cit., p. 23.33 Nietszche Fr.Amurgul zeilor. In: . 2- , I, ,1990, .578.34 Ca fapt divers la acest subiect l-am putea cita pe remarcabilul dirijor ErnestAnsermet care, referindu-se la relaia omului cu muzica, afirm c muzica red nuemoiile i gndirea omului, ci red omul prin intermediul emoiilor i gndirii.Observaia, considerm, este destul de semnificativ. (Lucrul acesta, apropo, lafirmase nc Toma dAquino). Emoiile i gndirea, pe care le exprim att de veridicmuzica, snt doar mijloace de exprimare a fenomenului om. ( . . , 1976, .24).

    19

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    20/277

    Ion Gagim

    Caracterul extramuzical al muzicii l menioneaz ifilozoful A. Losev n lucrrile Problema fundamental a folozofieimuzicii35 i Muzica obiect al logicii.36 Autorul mprtete pedeplin teoria independenei muzicii de orice fenomene fizice,

    psihologice, naturaliste i vulgar-materialiste. Pentru muzic estecaracteristic nu legea determinismului, ci legea autodeterminismului,autosuficienei, autodependenei. Aici autorul afirm vizavi de muzicceea ce t. Lupacu afirm vizavi de afectivitate. i prin aceastadescoperim nc un argument ascuns pentru fundamentala relaiemuzic-psihic, cu toate c aceast constatare nu faciliteaz deloc

    ba dimpotriv, complic situaia cercettorului n psihologiemuzical.

    E necesar de remarcat nc un obstacol n cercetareasubiectului nostru. Exist diferene substaniale ntre problemele psihologiei generale i problemele psihologiei artei. Psihologia, ngeneral, studiaz strile normale, medii ale psihicului, cele deviatefiind cercetate de psihologia special sau de psihiatrie. Or, psihiatriaeste deja medicin. Psihologia artei, ns, cerceteaz psihicul anumeaflat n stare neordinar, n stare artistic. De aceea, formulrile

    psihologiei generale nu ntotdeauna pot da rspuns adecvat la

    ntrebrile ce-o frmnt pe psihologia artei. Se cere obligatoriu o privire din interiorul acesteia asupra fenomenului. n cazul dat,psihologul este obligat s dispun de o experien n domeniul muzical.Acest lucru a constituit un factor care a determinat numrul relativ micde cercetri fundamentale n psihologia artei muzicale.

    Dup cum ne convingem, nu este defel uor s definetiproblematica psihologiei muzicii i aria ei de extindere. Chiar daccercetrile referitoare la aspectul psihologic al muzicii au o istorie decirca un secol i jumtate (ncepnd cu a doua jumtate a secolului al

    XIX-lea) i numr sute de titluri de diferit gen, este greu s stabiletiexact obiectul de interes al domeniului pentru c cercetrile s-au dusasupra diverselor aspecte ale problemei, fr a fi determinat clarobiectul fundamental i graniele sale. Printre aceste aspecte particulare

    putem numi: psihofiziologia sistemului auditiv, senzaiile i percepiaauditiv, caracterul psihologic al aptitudinilor muzicale n ansamblullor i a unora din ele n particular, particularitile psihologice ale

    35 In: . . . . , 1991, . 315-335.36 In: . . , 1990, . 195-392.

    20

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    21/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    activitii muzical-interpretative. De menionat c n instituiile denvmnt muzical se studiaz, n special, anume ultima problem(psihologia activitii de interpretare muzical), considerndu-se caceasta i ar fi, n fond, ceea ce se numete psihologia muzicii. Trebuie

    de spus c toate cele nominalizate snt doar aspecte (compartimente,probleme) ale marii relaii om-muzic i, n acest caz, fiecare din elei formuleaz obiectul su de studiu. Dar care ar fi obiectul comun(sau general) al domeniului? Considerm c el ar trebui s rspund lao ntrebare fundamental, ntrebare care-l frmnt pe om atunci cndreflecteaz asupra nemrginitei aciuni a acestei arte asupra lui. Deunde aceast for psihologic de nestpnit a muzicii, ce conine ea nsine, care-s elementele ce construiesc acest psihologism, care-i natura

    i caracteristicile lor? Care-s acele fire care unesc tainic i aproape deneptruns pentru tiin muzica i sufletul, ce au n comun aceste doufenomene de se neleg ntre ele att de bine? Ce convenie tacit auncheiat i de ce?

    Determinarea ariei de interes a psihologiei muzicii mai ine deun moment care trebuie luat n consideraie. E vorba de noiunile depsihic i psihologic. Dac ne referim doar la termenul depsihologic, atunci problema se ngusteaz, dar devine mai precis:

    psihologic este ceea ce poate fi studiat, msurat, calculat, testat etc.(psiho+logic, adic ceea ce poate fi prins cu logica). Noiunea depsihic, ns (n tratarea originar de psych) e mai larg.37 Aiciintr i ceea ce nc nu este studiat i ce nc nu-i st n puteri tiinei

    psihologice s testeze-msoare. Aici intr acele procese abisale, carestau ascunse i snt nc insondabile, dar cu care muzica stabilete, princi cunoscute numai de ea, contactul cel mai direct. Care aspect l vainclude n aria de interes tiinific psihologia muzicii? Dac numai

    primul obinem un tablou redus, dac al doilea ne confruntm cu

    multiple probleme sub aspect de investigaie direct. Deci, are dreptulcercettorul s aplice i metode de cercetare indirecte, tangeniale,metatiinifice? Sau trebuie s refuze cercetarea limitndu-se la primavariant, ateptnd pn cnd tiina pozitivist va gsi metodelerespective?

    37 O idee similar, numai c referitor la psihologie, n general, o expune Jung: Sntconvins c cei mai muli oameni cred c tiu tot ce se poate ti despre psihologie, cciei cred c psihologia nu e nimic altceva dect ceea ce tiu despre ei nii. Dar psihologia este cu mult mai mult. (Jung C.G. Imaginea omului i imaginea luiDumnezeu, Bucureti, 1997, p.12.)

    21

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    22/277

    Ion Gagim

    Trebuie spus c astzi n lumea tiinelor (att exacte, ct iumanistice) se contureaz o nou viziune asupra psihicului icontiinei umane, asupra omului i a existenei n general. Fenomenulom este trecut prin prisma noilor tiine ca fizica cuantic, geometria

    neeuclidian, psihobiologia, psihocosmologia, a noilor interpretri iprincipii ca principiul holografic38,fuzzy-smul39, logica terului inclus, a privirii corpuscular-ondulatorii asupra naturii fizice i psihice aomului, starea a patra a contiinei cu formele ei de meditaietranscendental, extaz .a. Realizrile de vrf ale tiinei contemporaneluate n ansamblu duc la o nelegere netradiional a fiinei umane subaspectele ei fundamentale cosmic, biologic, social, cultural,gnoseologic, psihologic, etic etc.40 Ultimele date ale tiinelor

    asupra materiei i existenei snt marcate astzi de rezultatele fiziciicuantice (ondulatorii). Realitatea cuantic vorbete despre alte lucruridect cele pe care le afirma fizica clasic. Tabloul general al lumii sedovedete a fi altul. n lumea cuantic i fac prezena cupluri decontradicii mutual exclusive: und i corpuscul, continuitate idiscontinuitate, separabilitate i inseparabilitate, cauzalitate local icauzalitate global, simetrie i ruptur de simetrie, reversibilitate iireversibilitate a timpului etc. Procese identice snt descoperite i n

    lumea psihic. Lucruri similare au loc i n muzic. Muzica i relaia eicu psihicul uman se nscriu n mod firesc n aria acestor interpretri,fcnd posibil (sau chiar oblignd la) o nou optic i tratare a acesteirelaii. A nu ine cont de aceast nou epistemologie, mai mult ca att, anu te sprijini pe ea n tratarea oricrui fenomen dintr-un domeniu saualtul al tiinei, nseamn a sorti cercetarea la eec sub aspectulabordrii ei conceptuale.

    n cazul nostru aceasta apare ca inevitabil i datorit faptuluic sunetul (vibraia, ondulaia) este o caracteristic fundamental a

    existenei, a materiei att inerte ct i, n mod special, a celei vii. Iarmuzica este sunet, vibraie. Acelai principiu vibrator, dup cum vomvedea, st i la baza funcionrii sistemului psihic uman. De aici necesitatea i actualitatea unei abordri largi a problemelor la carecaut rspuns o psihologie a muzicii. Psihologul, dac e s revenim la

    38Hologram= dac am dezmembra ceva n elemente, atunci fiecare element ar pstran sine imaginea ntregului.39Fuzzy (engl.) indeterminat, imprecis, estompat.40 A se vedea, ca exemplu: ., . . , , 1999.

    22

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    23/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    Jung, e obligat s fac referin la multiple domenii, trecnd dincolo dezidurile de cetate ale specialitii sale nu din obrznicie sau curiozitate,ci doar din dragoste pentru cunoatere, din iubire de adevr.41 Pestezidurile de cetate trebuie s treac n cazul nostru att tiina

    muzical, ct i cea psihologic n numele slujirii scopului suprem careeste omul cunoaterea, valorificarea i nlarea lui. Pe acest teren sevor ntlni ambele domenii, trecnd dincolo de interesele de breasl,adic realiznd o transcenden disciplinar.

    Din acest motiv, studiul nostru se fondeaz pe o viziune itratare transdisciplinar. Principiul transdisciplinar nu se limiteaz larelaiile interdisciplinare i pluridisciplinare, cu toate c trece prin elei se sprijin pe ele. El nu este nici un principiu de tip cosmopolit.

    Transdisciplinaritatea ca viziune i abordare modern a fenomenelorlumii n care ne ducem existena sau a fenomenului Existen, luat nansamblul su privete n unul i acelai timp nuntrul fiecreidiscipline, ntre discipline i dincolo de orice disciplin, adic ncearcs vad ntregul, care se dovedete a fi pierdut sau srcit n abordareadisciplinar sau chiar interdisciplinar.42 Omul e mai mult dect tiini mai mult dect art. El se afl pe planul trei, dincolo de tiin i deart. Pe acest teren al treilea se vor ntlni muzica i psihologia.

    Cuvintele trei i trans au aceeai rdcin etimologic: treisemnific transgresiunea lui doi, ceea ce se afl dincolo de doi.Transdisciplinaritatea este transgresiunea dualitii.43 Doar pe planultrei se poate obine renunarea la interesul ngust disciplinar iobinerea unei concilieri, mai mult armonizri, integrri, contopiri amuzicii i psihologiei n numele unei cauze supreme.

    Dup cum constatm, obiectul de cercetare al domeniuluicuprinde ntregul spectru de aspecte ale frumoasei, enigmaticei relaiidintre om i muzic. n centrul ateniei psihologiei muzicii se afl

    punctul de ntlnire a Subiectului (psihicului) cu Obiectul (muzica),trecerea (dematerializarea) Obiectului n Subiect. i invers, trecereaSubiectului n Obiect, ntruparea (materializarea) Subiectului n

    41 Jung C.G, Op.cit. p. 123.42 n lucrarea Transdisciplinaritatea. Manifest(Iai, Polirom, 1999) Basarab Nicolescuexpune aceast viziune transdisciplinar n concepia noastr, nespus de actual iproductiv n planul re-contientizrii experienei acumulate de om la nceput demileniu trei care, aplicat fiind, faciliteaz mult explicarea unui ir de problemeenigmatice ale subiectului nostru.43 Nicolescu Basarab. Op. cit., p.66.

    23

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    24/277

    Ion Gagim

    Obiect. Altfel spus, obiectul de cercetare al psihologiei muzicii lconstituie, pe de o parte, procesul de psihologizare a sunetului, pe dealta, cel de muzicalizare a psihicului uman.

    1.2. ISTORIE I ISTORIOGRAFIE

    Dac cercetrile n domeniul psihologiei esteticului sntconsiderate de unii autori ca avndu-i nceputul la sfritul secolului alXIX-lea, n special prin apariia lucrrii lui Th. Fechner Elemente derPsychophysik (Elemente de psihofizic), apoi aceast afirmaie se

    refer doar la cercetrile de tip experimental. Pentru c interesul,observaiile i refleciile asupra efectului psihologic al muzicii, precumi aplicarea practic a acestui efect i afl nceputurile n adncuriletimpurilor. Ideea despre relaia i unitatea muzic-suflet are o istorieimpuntoare cteva mii de ani. De exemplu, cu circa 5 mii de ani nurm n India au fost determinate anumite principii nu numai aleteoriei i practicii muzicale, dar i ale percepiei acestei arte, cercetatfiind natura delectrii estetice-sonore, precum i specificul

    incontientului n raport cu experiena estetic-muzical. Lundu-i aicinceputul, ideea urmeaz s cltoreasc prin timpuri i epoci,fundamentat i dezvoltat fiind n culturile ulterioare egiptean,chinez, greac etc.

    Diverse surse bibliografice conin multiple referine asupratratrii psihologice a muzicii. Aducem, iniial, unele date de acest genexpuse de W. Tatarkiewicz n Istoria esteticii44 (cu comentariilenoastre de rigoare), date ce ne vor ajuta s prefigurm n linii generaleunele aspecte ale subiectului pus n discuie, dar i care ne vor permite

    s aflm, c problemele incluse astzi n mod activ n aria deinvestigaie de ctre specialitii n psihologia artei au fost trasate, nmare parte, nc n timpurile strvechi.

    n Grecia anticmuzica era una din caracteristicile misterelor,cntreul Orfeu fiind considerat iniiatorul ei, dup cum era considerati iniiatorul misterelor nsei. Ei i se atribuiau puteri speciale, nspecial puteri magice. Curentele orfice pretindeau c muzica delirantfolosit de ele smulgeau, fie i pentru un timp scurt, sufletul din

    44 Tatarkiewicz W.Istoria esteticii, vol.I, Bucureti, 1978.

    24

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    25/277

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    26/277

    Ion Gagim

    poeii ci prad inspiraiei i sub stpnirea unei puteri divine. Nu cumintea limpede i compun prea frumoasele lor cntece, cci poetule n stare s creeze doar cnd, ncins de un dar divin, e descumpnit lacuget i cu judecata scoas din rostul ei .47 n Timaios, el observ c

    structura sufletului este determinat de proporii legate direct deraporturile intervalelor muzicale.

    n Statul, Platon completeaz: Introducerea unui nou mod nmuzic trebuie privit ca primejdioas pentru ntregimea sistemuluisocial. Nicieri schimbarea felurilor de exprimare n muzic nu se facefr rsturnarea legilor politice celor mai importante, cci violarea legiise furieaz i se ascunde n jocuri ntru nimic rufctoare, pentru a serevrsa apoi asupra caracterelor i moravurilor .48 Conform ideilor

    orfice i pitagoreice katharsys-ul era cauzat n primul rnd de muzic.Aristotel i-a nsuit acest punct de vedere. El a clasificat modurilemuzicale n a) etice, b) practice i c) entuziastice, investindu-le peacestea din urm cu capacitatea de a descrca emoiile i de a purificasufletele. n Metafizica el scrie: Ct despre produciile artitilor, elesnt acelea a cror form este n sufletul artistului,49 iar n Politicaadaug: Muzica ne construiete ntr-un anumit fel firea.50 Filozoful adescris amnunit scrile (modurile) muzicale care duc la schimbarea

    psihicului ntr-o direcie sau alta: Exist n muzic imitaiuni alemniei i ale duioiei i apoi de vitejie, nelepciune i contrarele lor, indeobte ale tuturor sentimentelor Cci ascultnd acestea, ne

    prefacem sufletul. i, tot aa, ascultnd, toate sentimentele se nasc nnoi.51

    Scepticii considerau c muzica nu are proprieti obiective,pentru c exist oameni i animale asupra crora nu are nici un efect,sau dac are vreun efect, el dispare imediat ce muzica nceteaz. Deaceea, nu poate exista o tiin (teorie) a muzicii, ci doar o psihologie a

    ei. Aceast concepie nu era n ntregime nou, prefigurat fiind desofiti, care susineau caracterul subiectiv al artei. Un reprezentant alscepticilor, Sextus Empiricus, considera: Ct privete melodiile, ele nu

    47 Tatarkiewicz W. Op.cit. p.200.48 Idem, p.206.49 Idem, p.236.50 Idem, p.242.51 Lukacs Georg.Estetica, vol.II, Bucureti, 1974, p.291.

    26

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    27/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    snt prin natur unele n cutare fel i altele n altul, ci snt consideratede noi ca atare.52

    Stoicii la fel i-au adus contribuia la psihologia artei,mbogind psihologia greac originar care se ntemeia, grosso modo,

    pe dou concepte fundamentale: reflexiv (dup judecat, dup legistricte numerice) isenzorial(dup simuri). Timp ndelungat acesteaau fost singurele concepte folosite pentru explicarea felului n care secompune o oper de art n spiritul artistului i modul n care eaacioneaz asupra spectatorului sau asculttorului. n perioada elen aaprut un al treilea concept, cel de imaginaie. Tot stoicii au inventati termenul de fantasia. Dei a avut iniial un caracter psihologicgeneral, n scurt timp termenul a ajuns s fie utilizat n mod specific n

    psihologia artei, unde a dobndit o poziie dominant i a nceput snlocuiasc vechiul concept de imitaie (mimesis). n aa fel, ctresfritul Antichitii, Filostratputea scrie c imaginaia e un artist mainelept dect imitaia. (Prin aceasta se recunoate prioritateafactorului interior, psihologic n crearea operei de art vizavi de celexterior, de copiere/imitare a naturii I.G.)

    Diogene a mprtit ideea c n om exist o impresieiraional nnscut. Ideea a fost preluat de elevul su Panaitios ,

    convins i el de caracterul direct al experienei frumosului n om.Cicero a evideniat elementul activ nu numai la creatorii deart, dar i la receptorii ei, nu numai n psihologia artistului, dar i n

    psihologia spectatorului i asculttorului. El susinea c omul posedun sim special al frumosului i al artei, care-l cluzete n crearea,nelegerea i aprecierea operei artistice. n lucrarea Despre oratorelface o concluzie destul de important pentru nelegerea relaieiascunse dintre om i muzic: Ritmurile i sunetele snt nrdcinaten sensibilitatea comun, de care natura nu a vrut s lipseasc pe

    nimeni.53 n Oratorul Cicero continu ideea: Versul n-a fost gsitdatorit judecii, ci unui sim nnscut, iar judecata, msurndu-isilabele, a explicat ceea ce apruse ntmpltor.54Aa cum era primitn Antichitate, el a ludat nu numai intelectul, ci i urechile i ochii(dou simuri care fac arta genurile ei vizuale i auditive, pentru ccelelalte trei simuri, mirosul, gustul i pipitul, nu elaboreaz opere

    52 Tatarkievicz W. Op. cit. p. 276.53 Idem, p.312.54 Idem, pp.312-313.

    27

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    28/277

    Ion Gagim

    artistice). Ochii judec armonia i frumuseea culorilor i a formelor.Urechile posed capaciti uimitoare, ntruct sesizeaz diverseleintervale i moduri produse de voce i instrumente muzicale: Judecataurechilor este minunat.55

    Pseudo-Aristotel, n lucrarea Problemele (dintre careunsprezece capitole snt consacrate muzicii), scrie: Problema 38: Dece oare ritmurile, melodiile i armoniile produc plcere? Deoarece

    plcerea produs de ele este parial natural i nnscut i parial iare obria n numr, stabilitate, ordine i proporie, care snt prinnatura lor dttoare de plcere. Problema 27 i 29: Muzica, chiar dace lipsit de voce, poate exprima caracterul, i rspunsul este c muzica

    poate face acest lucru din cauza c n muzic percepem micarea, n

    micare percepem aciunea i n aciune, caracterul.56

    57

    Importana i noutatea lui Aristoxenos din Tarent (elev al luiAristotel) const n studiile sale obiective asupra muzicii, inclusiv nstudiile psihologice. El scria c precizia percepiei (muzicii) este pentrucel ce studiaz aceast art o cerin de cpti. Pentru muzician,considera Aristoxenos, facultatea percepiei este o facultatefundamental, pentru c cel cu o percepie slab nu poate expune bineceea ce nu percepe el nsui. Diogene din Babilon observase destul de

    corect:

    nainte chiar de a ajunge la vrsta raiunii, orice suflet de copildobndete nelegerea puterii muzicii.58

    Quintilian Aristides: Snt trei feluri de muzic: nomic,ditirambic i tragic. Din punct de vedere psihic (moral) pe una onumim sistaltic (contractiv), prin care punem n micaresentimentele triste, pe alta diastaltic (expansiv), graie creia trezimsufletul, pe a treia de mijloc, cu ajutorul creia cluzim sufletul spre

    pace.59

    Speusip: Degetele cntreului din flaut sau lir au o energie

    al crei izvor nu este n degete, ci decurge din activitatea mintal.60

    55 Idem, p.313.56 Idem, p.323.57 Tratarea psihologic a muzicii de ctre Pseudo-Aristotel l-a interesat ulterior pepsihologul german Carl Stumpf, dedicndu-i o lucrare ( Die Pseudo-aristotelischenProbleme ber Music, Abhandlungen der Berliner Akademie, 1896).58 Idem, p. 336.59 Idem, p. 336.60 Idem, p. 337.

    28

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    29/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    Filostratscria c mimesis-ul nfieaz lucruri pe care le-avzut, pe cnd fantezia nfieaz i lucruri pe care nu le-a vzut.Grecii fceau mare caz de exemplul rapsozilor orbi, iar orbia luiHomer o priveau ca pe un simbol i o dovad c imaginaia e mai

    puternic dect simurile (exterioare).nc din vremurile strvechi s-a menionat, alturi de

    imaginaie, i rolul predominant al inspiraiei i intuiiei n crearea ireceptarea operei de art. Aa, de exemplu, despre inspiraie Lucianscrie: Trebuie mult nebunie celor ce trec porile poeziei, iarSenecaobserv (n Despre linitea sufleteasc): Cci dac dm crezare

    poetului grec c uneori e mai plcut s fii nebun, sau lui Platon cndspune c zadarnic bate la porile poeziei cel cu mintea ntreag, sau lui

    Aristotel c n-a existat nici un geniu fr dram de nebunie, nu poate fispus ceva cu mreie i deasupra celorlali fr de freamtul minii. 61

    Iar despre intuiie Pseudo-Sirianulconsider urmtoarele: n generalntregul este cunoscut numai prin senzaie; nici o judecat n-ar puteareprezenta ntregul ca ntreg. O astfel de cunoatere n-ar puteasurprinde esena obiectului.62

    Grecii considerau c orict de important ar putea fi pentruartist cunoaterea regulilor artei, singure aceste reguli nu snt deajuns,

    deoarece el mai are nevoie de talent personal ieit din comun. El maiare nevoie i de inspiraie. Artistul creeaz ntr-o stare de entuziasmi de nebunie creatoare.

    Plotin, n urma lui Platon, a pus n contrast dou lumi: lumeaaceasta i cea de acolo, sau lumea material n care trim,imperfect, a simurilor i lumea spiritual, perfect, independent desimurile noastre, de care ne putem apropia doar prin cugetareinterioar la care ne poate aduce arta.

    Aadar, arta se produce n virtutea ideii artistului. Pentru

    Platon aceasta era ideea etern i imuabil, n timp ce pentru Plotin eraideea vie a artistului. Pentru Cicero ideea din mintea artistului era unfenomen psihologic, pe cnd pentru Plotin era un fenomen metafizic,fiind un reflex al modelului transcendent. Omul, care triete n aceastlume imperfect, dorete s se ntoarc n lumile superioare din care avenit. Unul din drumurile ce duc ntr-acolo este arta. De menionat c

    61 Idem, p. 371.62 Idem, p. 373.

    29

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    30/277

    Ion Gagim

    elemente de psihologie conineau toate tratatele antice despre muzic,deoarece se cuta cauza aciunii ei asupra omului.

    Mentalitatea cretinilor timpurii era astfel construit, nct ceea cese afla sub ochii lor nceta s-i mai atrag sau sa-i mai intereseze

    pierzndu-i importana n folosul a ceea ce era ndeprtat, supranaturali invizibil.63 Criteriul valorii artei n-a mai stat n conformitate cunatura. El a devenit interior. Arta avea menirea de a produce desftare(impresie) estetic i, n modul acesta, de a nla sufletul spreDumnezeu. Augustin pune problema a ceea ce astzi numimexperien estetic (adic trire pe viu, la direct a actului decomunicare cu opera de art), incluznd-o n cadrul psihologieifrumosului. Geneza experienei estetice, susine Augustin, depinde nu

    numai de obiectul contemplat, dar i de contemplator. E necesar sexiste o armonie i o similaritate ntre lucrul frumos i suflet. Dup prerea lui, experiena frumosului posed nsuirea esenial afrumosului nsui. Aceast nsuire este ritmul. Augustin distinge cincitipuri de ritm: al sunetului, al percepiilor, al memoriei, al aciunilor iun ritm nnscut al intelectului nsui. Difereniind ritmurile percepiei,memoriei, aciunii i judecii, Augustin introduce teoria psihologic aritmului. Trstura ei distinct const n faptul c omul posed un ritmnativ,

    fr de care n-ar putea nici percepe, nici produce ritmul. n Despre muzic, el scrie c ritmul rezid n nsui discernmntulnatural al celui care ncearc senzaia. Cci ne bucurm de egalitatearitmurilor i ne suprm de greita lor alctuire.64 Augustin a mairemarcat c este mai uor (adic suntem mai capabili) s percepemfrumosul dect s-l explicm.

    n Evul Mediu biserica (cretin) respingea orice form demuzic care desfat simurile. n biseric muzica nu urmrea plcereaoamenilor, dar slujirea lui Dumnezeu, trezind n asculttor o virtute a

    iubirii (ad amoris virtutem excitare). Se credea (aa cum credeau igrecii) c efectul anumitor ritmuri i melodii este generator de desfru(ritmurile uoare erau potrivite doar pentru orgiile curtezanelor), ntimp ce efectul altora este sublim. Timp ndelungat cntul gregorian(Grigore cel Mare, pap ntre 590-604) a fost socotit ca singura muzic

    posibil, cea mai nalt culme pe care o putea atinge arta. Aceasta era omuzic cel mai puin preocupat de plcerea senzorial i ducea la o

    63 n continuare ne referim la lucrarea citat a lui Tatarkiewicz W.,volumul II.64 Idem, p.97.

    30

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    31/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    mare desprindere de viaa real, cotidian; n acelai timp avea un efectputernic asupra sentimentelor nalte i spiritului, exprima i produceastrile spirituale cele mai sublime. Cu elevana i simplitateamelodiilor sale, ea meninea sufletul ntr-o stare de puritate i

    austeritate aproape supraomeneasc. Starea de spirit evocat de muzicagregorian (scriitorii timpului o numeau suavitas, farmec) eramarcat n special de linite i mpcare. Cu toate c era exclusivvocal, cuvintele nu erau elementul ei cel mai important. Cu adnca luiintuiie psihologic, Augustin scria nc nainte de apariia cntuluigregorian: Cine se bucur nu rostete cuvinte; cntecul lui bucuros efr cuvinte, este glasul unei inimi care se topete n propria-i bucuriei se strduiete a-i exprima simmintele chiar cnd nu le prinde

    nelesul.65

    Boethius vorbea despre muzica sufletului omenesc, care,dei nu conine nici un sunet, e armonioas. Concepnd muzica ncalitate de armonie a sufletului, Boethius considera c pentru a onelege trebuie s cobori n sinea ta ( De institutione musica Despre arta muzical). El punea un accent deosebit pe efectelesubiective ale artei, ndeosebi ale muzicii, aceasta mgulind nu numaiauzul, dar i nlnd spiritul. Cunotinelor, nici o alt cale ctre

    minte nu le este mai larg deschis dect cea a urechilor (elmenionnd, prin aceasta, importana i specificul cunoaterii auditiven comparaie cu alte tipuri de cunoatere).

    Cassiodorus: Muzica este o tiin (cognitio) foarte plcut ifoarte util care cu modularea ei ridic spiritul ctre nlimi. Graiemuzicii cugetm just, vorbim frumos i ne micm cum se cuvine.66

    Isidor: Fr muzic nici o tiin (disciplin) nu poate fiperfect deoarece nimic nu exist fr aceasta. Se spune c lumeansi const dintr-o anumit armonie a sunetelor i chiar cerul se

    rotete dup o modulaie armonic.67n perioada Evului mediu matur aproape toi filozofii au vorbit

    despre muzic. Ideile despre muzic au fcut parte integrant dingndirea medieval n general, nct punctele de vedere alemuzicologilor i filozofilor au prezentat foarte mici diferene.Concepia de proporie, numr, armonie, ritm, mprtit i de

    65 Idem, p.113.66 Idem, p.136.67 Idem, p. 137.

    31

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    32/277

    Ion Gagim

    gnditorii medievali, era nsoit de credina c muzica e perceput nunumai de auz, ci i ba chiar n mod deosebit de spirit, de simulinterior al sufletului.

    Joan Scotus Eriugena: mi dau seama c nimic altceva nu

    place sufletului i nimic nu produce frumusee n afar de intervaleleraionale ale diferitelor sunete, care, strnse mpreun, produc dulceaamelodiei muzicale. Nu diferitele sunete produc dulceaa armoniei, cirelaiile sunetelor i proporiile lor, nelese i judecate doar de simulinterior al sufletului.68 Muzica, considerau medievalii, este n modatt de natural legat de noi, nct chiar dac am vrea s ne lipsim de ea,nu am putea (Gil de Zamora,Ars musica).

    Scolasticii (cel puin unii din ei) descriau efectul muzicii

    aproape n acelai fel n care fusese descris de greci, n special destoici. Ea i desfat pe copii, i ajut pe aduli s-i uite necazurile(muzica este consolatum unicum et familiare), e odihnitoare i plcut,linitete sufletul tulburat i are un efect ameliorator asupracaracterului; e necesar n vreme de pace i de rzboi, are o funciereligioas i moral; are un efect terapeutic i exercit o aciune chiar iasupra animalelor.

    n cursul Evului mediu interesul s-a ndreptat de la muzica

    universului, de la contemplarea abstract a legilor obiective ale muzicii(armonie universal, proporii matematice etc.), spre muzica maifamiliar, ca art uman, spre creativitate i armonie sensibil, spreefectele i sentimentele trezite de muzic. Regino din Prum: Acelai

    principiu ce potrivete emiterea sunetelor conduce i firilemuritorilor.69

    Aadar, n plan istoric se contureaz urmtoarele concepiidespre arta muzical.

    Concepia cosmologic: muzica era tratat ca o ramur a

    cosmologiei. Se presupunea c:a) armonia este o proprietate a cosmosului (musica mundana),iar nu o invenie a omului: omul nu o creeaz, ci doar odescoper;

    b) armonia guverneaz nu numai universul material, dar ilumea spiritual (musica spiritualis; musica umana);

    68 Idem, p. 201.69 Idem, p. 200.

    32

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    33/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    c) armonia e mai inteligibil spiritului dect simurilor; suneteleplcute snt numai o manifestare, i nu esena armoniei.

    Concepia matematic se mbin cu concepia cosmologic:armonia care se gsete n univers trebuie implantat n arta uman; se

    bazeaz pe raporturi numerice; era n primul rnd o concepie muzical(lansat de pitagoricieni).

    Concepia psihologic, bazat pe credina unitii ntre armoniafizicului i a spiritului, a externului i internului, a legilor obiective icelor subiective etc. i face loc tot mai mult viziunea pur psihologicasupra muzicii (teoria psihismului muzical).

    Aceste teorii snt larg rspndite i mprtite de gnditori.Estetica Victorin, de exemplu (Mnstirea Sf. Victor din Paris, sec.

    XII), vorbete despre frumosul vizibil i invizibil. Estetica scolasticconcepe frumosul ca o relaie ntre subiect i obiect; frumosul are negal msur un aspect obiectiv i psihologic.

    Consideraiile psihologice ocup aproape ntreaga estetic a luiBonaventura (Giovanni di Fidanza). El se ocup pe larg de varietileexperienei estetice i ale plcerii estetice, de condiiile lor cauzale,componentele i felurile lor. Percepia produce plcere ca i cum arexista un acord ntre subiectul perceptor i obiectul (fenomenul)

    perceput. Dup Bonaventura, o oper de art, n definitiv, ncepe nmintea artistului. Ea exist acolo ca idee pn cnd artistul o realizeazi-i d form.

    Estetica lui Toma dAquino subliniaz rolul subiectuluiperceptor: frumosul e proprietatea unui obiect, dar a unui obiect situatntr-o anumit relaie cu un subiect. El scrie: Strict vorbind, nicisimurile i nici intelectul nu percep, ci percepe omul prin simurile iintelectul lui.70 Gnditorul considera c simurile prin excelenestetice snt vzul i auzul din cauza c snt cele mai cognitive, adic

    cel mai strns legate de intelect.Concepia estetic a lui Alhazen i Vitelo const n

    urmtoarele: percepia se ntemeiaz pe impresii senzoriale, dar ea lecompleteaz; impresiile snt simple, percepia e complex. Percepianecesit atenie i efort; n percepie mai joac rol i raiunea, judecata,memoria, imaginaia, n percepie particip i asociaiile. Esteevideniat caracterul subiectiv al percepiei. Aa cum fiecare i are

    70 Idem, p. 357.

    33

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    34/277

    Ion Gagim

    obiceiurile sale proprii, tot astfel posed i un criteriu propriu dejudecare a frumosului.71

    Viziunea epocii asupra artei subliniaz c arta nu e numai unprodus al regulilor, ci chiar mai mult, al talentului, imaginaiei i

    intuiiei, fiind astfel n mare msur imprevizibil. Ea i are propriuladevr distinct de adevrul tiinific. Ea e legat de sentimente iexpresie; una din funciile de baz ale artei e stimularea emoiilor.

    Epoca Renaterii se evideniaz prin ndeprtarea de EvulMediu prin prsire a lumii transcendentale. Problemele vremelniceau nceput s-i absoarb pe oameni. Nicolaus Cusanus mprtea nuatt metafizica idealist, ct teoria cunoaterii a priori i credina nnatura activ a intelectului. Alt idee a epocii: orict de mare ar putea fi

    opera de art, artistul e nc i mai mare. Este susinut ideeasubiectivitii creaiei, rolul lumii interioare a artistului (stareadeosebit a spiritului, imaginaia).

    Leonardo da Vinci (n Trattato della Pittura) susinea cpictorul priceput trebuie s picteze dou lucruri principale: omul iceea ce se petrece n mintea lui. Nu snt demne de laud acele figuri,care prin atitudine nu vor arta pe ct mai mult cu putin zbuciumulsufletului.72

    Michelangelo: Omul ncepe cu frumuseea vizibil, dar de laaceast frumusee sufletul percepe frumosul pur, divin i nemuritor.73

    Vd adevrul frumuseii oarecu ochii mei, Amor, te rog rspunde,sau poate-l port luntru ?..Din ea frumuseea nate, ns cretetrecnd prin ochi spre casa ideal,spre suflet Iar acolo mai nalt,mai pur e i se-dumnezeiete

    (Michelangelo, Sonetul XXXXII)Tinctoris a mers i mai departe. Compoziia muzical, afirm

    el, trebuie s fie mai mult dect analiza matematic a unor sunete, eatrebuie s fie cluzit de judecata auzului. De fapt, n practic aa is-a ntmplat ntotdeauna, dar teoria a ignorat vreme ndelungat faptulacesta. Se susinea c muzica nu este o tiin bazat pe cercetare i

    71 Idem, p. 381.72 Idem, p. 218.73 Idem, p. 227.

    34

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    35/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    deducie. Aceasta a fost o cotitur de mare importan. Trecerea de laprimatul teoriei la cel al practicii a avut loc n perioada Renaterii. nComplexus affectuum musices, Tinctoris scrie: S nu crezi c vreau scuprind totalitatea elurilor acestei arte liberale i nobile a muzicii

    numai n cele douzeci pe care le enumr:S ndemne sufletele la smerenie,S ndeprteze mhnirea,S nmoaie asprimea inimii,S alunge pe diavol,S pricinuiasc extazul,S nale mintea legat de pmnt,S nlture reaua-voin,

    S nveseleasc pe oameni,S vindece bolnavii,S aline chinurile,S trezeasc dragostea,S acopere de glorie pe muzicieni,S sfineasc sufletele.74

    Galilei Vincenzo ( Dialogo della musica antica e dellamoderna): Ori de cte ori muzicianul nu are capacitatea de-a atrage

    sufletele asculttorilor spre el nsui, goale i dearte trebuie s-i fiesocotite priceperea i tiina75

    Giordano Bruno: Nu exist nici o frumusee care s poatntruni o recunoatere general, pentru c un lucru poate fi frumos

    pentru Socrate i un cu totul alt lucru pentru Platon. Pe lng altele,consider savantul, frumuseea depinde de dispoziia momentan a

    persoanei care o privete. Poezia nu ia natere din reguli dect cu totulntmpltor, ci regulile provin din poezii. De aceea, frumosul eindefinibil i indescriptibil. 7677

    n secolul al XVI-lea era foarte obinuit ca arta s fie privit caun instrument al filozofiei, adic ca ungen de cunoatere a lumii i aoamenilor.

    Shakespeare: Acel ce-n sinea-i muzica nu poarti armonii de sonuri dulci nu-l mic,e bun de intrigi, jafuri i trdare.

    74 Idem, p. 370-371.75 Idem, p. 375.76 n continuare urmeaz spicuiri din Tatarkiewicz W. Op. cit., volumul IV.77 Idem, p. 23-24.

    35

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    36/277

    Ion Gagim

    Spinoza: A dori mai nti s atrag atenia c nu atribui naturiifrumusee, urenie, ordine sau confuzie. Lucrurile pot fi numitefrumoase sau urte, ordonate sau confuze numai n raport cu imaginaianoastr.78

    Leibniz: Muzica ne farmec, dei frumuseea ei nu constdect n raporturile dintre numere i n calculul de care nu ne dmseama i pe care sufletul nu nceteaz s-l fac.79

    Jean-Baptiste Dubos s-a ocupat mult de psihologia reacieifa de art, accentund aici nu raiunea, ci emoia. Toate fenomenele

    psihologice, printre care i creativitatea artistic, au o baz anatomici fiziologic, considera el.

    n secolul XVIII capt o larg rspndire teoria afectelor,

    conform creia coninutul muzicii l constituie, n exclusivitate,exprimarea (mai degrab, ilustrarea) prin sunetele muzicii asentimentelor i pasiunilor umane. Concepia i are nceputul nc nantichitate n teoria ethosului, i n estetica medieval. Teoriaafectelor capt o amploare i importan de prim ordin n esteticagerman a secolului al XVIII-lea. De la Matteson ea este preluat deali reprezentani ai tiinei germane despre muzic: Quantz, Marpug,

    Ph.E. Bach.80

    Zarlinoajunge la concluzia c muzica este un dar firesc alnaturii (att al naturii obiective din afara noastr, ct i a celei

    subiective din interiorul nostru). Dac teoreticienii medievali afirmaupermanent c muzica are o genez divin, apoi pentru Zarlino ea senate din ntlnirea cunoaterii umane cu armonia obiectiv a naturii.Muzica este att de fireasc pentru noi i ne este att de familiar, nctfiecare om, dup cum vedem, ntr-un mod sau altul, dorete s-incerce n ea puterile.81 Dup Zarlino, noiunea (teoria) de ritm nmuzic a aprut prin suprapunerea lui cu pulsul uman. Anume pulsul

    sanguin, dilatarea i comprimarea arterelor i a inimii a dat natere

    78 Idem, p. 158.79 Idem, p. 161.80 Teoria afectelor a fost analizat n multiple lucrri, printre care putem menionacteva mai importante: Stege F. Die deutschen Musikaesthetik des 18. Jahrhundertsunter dem Einfluss der Affektenlehre. Zeitschrift fr Musikwissenschaft, 1927, H.1;Kretschmar H. Allgemeines und Besonderes zur Affektenlehre. Jahrbuch derMusikbibliothek Peters. S.1, 1911-1912.81 B. . , 1975, .442.

    36

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    37/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    pulsaiei muzicale, simului muzical-ritmic. Dup cum pulsul e dedou feluri, regulat i neregulat, la fel i metrica muzical e de doufeluri regulat i neregulat, i n care rezum toate micrilecomplementare ale vocii n cnt.82

    Diderot a acordat o atenie aparte intonaiei (elementuluiintonativ) n muzic. Filozoful afirm c fiecrei emoii, micriinterioare i corespunde o anumit intonaie; intonaia este izvorulmelodiei. Conceptul intonaiei ca baz a muzicii i a vorbirii eargumentat i desfurat n special deJ.-J. Rousseau.83

    Acestea au fost contribuiile pre-tiinifice ale gnditorilorantici, medievali i moderni asupra aspectului psihologic alfenomenului artistic (muzical). Cci psihologia tiinific

    (experimental) a artei (muzicii) i ia nceputul n anii 60 ai secoluluial XIX-lea, odat cu constituirea psihologiei nsi ca domeniutiinific distinct (cnd ea se desprinde de filozofie i metafizic cu carefcea corp comun nc din antichitatea greac). Istoricii psihologieiconsider anul 1860 ca data ntemeierii psihologiei experimentale prinapariia lucrrii lui Th. FechnerElemente de psihofizic. De remarcatc, chiar n anul urmtor (1861), Fechner face primele cercetriexperimentale n psihologia esteticului. Iar odat cu fondarea n 1879

    a primului laborator de psihologie experimental, organizat deWilhelm Wundt la Leipzig (precum, ulterior, i a altor laboratoare deacest fel n alte orae i ri), apar condiii pentru ample cercetriasupra sistemului auditiv, ceea ce i se ntmpl. n ultima treime asecolului al XIX-lea n Europa se constituie pe baze temeinice coala

    psihologic. Obiectul ei de cercetare l constituia cu predominanaspectul psihologic al creaiei artistice, n primul rnd viaa luntrica artistului. W. Wundt, de exemplu, unul din fondatorii acestei coli,considera c arta exprim tot ceea ce omul poart n sine. Teoria sa

    Wundt o dezvolt n lucrarea Fundamentele artei.Pe parcurs se constituie urmtoarele coli psihologice, care,

    ntr-o msur sau alta, includ n aria intereselor tiinifice fenomenulmuzical: german (Gustav Theodor Fechner, Herman Helmholtz,Wilhelm Wundt, Johannes Mller, Ernst Heinrih Weber, Johannes vonKries, Carl Stumpf, Otto Abraham, Wolfgang Khler, Hans Rupp, A.Faist, Theodor Lipps); american (seria cercetrilor experimentale

    82 Idem, p. 472.83 Rousseau J.-J. Op. cit.

    37

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    38/277

    Ion Gagim

    muzicale a fost iniiat de Thadeus L. Bolton n anul 1894, dup careurmeaz Robert McDougall, Max Meyer, Richard Andrews, Carl E.Seashore, Robert S. Seashore i alii); francez (E.B. de Condillac,C.A. Helvetius, Ch. De Bonnet, Thodule Ribot, Pierre Janet, Charles

    Richet, Alfred Binet, Lionel Dauriac .a.); rus (Ec. Maleva, S.Beliaeva-Exemplarskaia, S. Maikapar, B. Teplov, S. Rubinstein, A.Leontiev, N. Nazaikinski .a.); danez (Dr. Lange); olandez (H.Zwaardemaker); italian (Gino Melati); elveian (R. Getschenberg,Emile-Jaques Dalcroze); maghiar (Geza Rvsz); romn (C.Rdulescu-Motru, M. Ralea, Gh. Zapan, M. Golu, G. Breazul, t.Zisulescu .a.).

    n acest rstimp (de circa un secol i jumtate) cercetarea

    sistemului auditiv s-a bucurat de importana cuvenit alturi de celvizual. n anumite centre de cercetare, n perioade diferite, dup cummenioneaz C.A. Ionescu, el s-a situat chiar pe primul loc.84 Astzi se

    poate susine, continu autorul, c cercetrile experimental-psihologicemuzicale constituie o ramur aparte a marelui trunchi comun al

    psihologiei. Cercetrile n domeniul muzical nu trebuie s sesingularizeze de psihologia general, observ C.A. Ionescu, precum i

    psihologia general, continum noi, nu trebuie s ignore rezultatele

    obinute de psihologia muzical, avantajele fiind reciproce. Fiecarecoal psihologic i-a adus aportul su n cercetarea fenomenuluimuzical, contribuind, prin aceasta, la constituirea unui domeniudistinct Psihologia muzical.

    Aruncnd o privire retrospectiv asupra cercetrilor tiinifice-experimentale n domeniul psihologic-muzical, evideniem urmtoriiautori consacrai, precum i lucrrile lor mai importante.

    n 1863 Helmholtz (von) Herman (1821-1894) scoate lucrareaDie Lehre von den Tonempfindungen als physiologische Grundlage fur

    die Theorie der Musik (Teoria despre senzaiile sonore ca temeliefiziologic pentru teoria muzicii). Lucrarea constituie un compendiu atot ce era cunoscut la acea vreme n domeniul acusticii i fiziologieimuzicale, ncepnd cu Pitagora. Anul 1859, cnd Helmholtz ine undiscurs (ce precede lucrarea sus numit) cu titlul Despre premisele

    fiziologice ale armoniei muzicale, poate fi considerat ca data denceput a psihologiei muzicale propriu-zise.

    84 Ionescu C.A.Istoria psihologiei muzicale, Bucureti, 1982, vol .I, p. 10.

    38

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    39/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    Cu teza de doctor despre auzul muzical (Musikalische Logic. Hauptzuge der physiologischen und psychologgischen Begrundungunseres Musiksystems, 1873) i ncepe vasta i importanta sa activitatemuzicologicHugo Riemann.

    n 1895 apare la Paris lucrarea luiDauriac LionelEssai sur lapsychologie musicien. Wundt Wilhelm (1832-1920), n Grundzuge derphysiologischen Psychologie (Elemente de psihologie fiziologic) iexpune concepia sa referitoare la psihofiziologia auzului muzical.Alturi de intensitate i calitate, descoper Wundt, senzaia posed unal treilea element constitutiv, denumit de el tonul afectiv (Gefuhlston)sau sentimentul senzorial caracteristic subiectiv a contiineiumane, care oscileaz ntre sentimentul plcerii i sentimentul durerii.

    Vizavi de senzaiile sonore, nlimile i timbrurile muzicale daunatere la sentimente diferite, care nu pot fi exprimate prin limbaj.Astfel, nlimile grave exprim seriozitate i demnitate, iar cele acutevioiciune, pe cnd cele medii creeaz o dispoziie plcut. Wundt ancercat s explice i relaia ntre reprezentrile vizuale ale unor culorii unele sunete muzicale, fenomen numitsynopsie.

    Printre lucrrile lui Kries (von) Johanes (1853-1929) putemnumi: Wer istmusikalisch? (Cine este muzical?), ber das absoluteGehor

    (Despre auzul absolut).

    n ultima lucrare se d una din celemai amnunite analize ntreprinse de un psiholog acestei manifestri aauzului muzical. Toate studiile ulterioare ale altor autori asupra auzuluiabsolut pornesc de la Kries.

    Lucrarea reprezentativ a lui Stumpf Carl (1849-1936) esteTonpsychologie, care se consider a sta la baza constituirii colii

    psihologice muzicale americane. Stumpf cerceteaz fenomenulconsonanei i disonanei, tratnd critic teoria lui Helmholtz. Obiectulde cercetare al lui Stumpf l constituie tonurile particulare (separate) i

    combinarea lor intervalele, acordurile, unele nsuiri i aspecteaparte ale sunrii, precum i particularitile receptrii lor.Observaiile lui Stumpf asupra modificrii timbrului sunetelor laridicarea sau coborrea lor au prevestit ntr-o oarecare msur aanumita teorie bicomponent a nlimii, n dezvoltarea creia i-auadus un aport considerabil lucrrile lui M. Meyer, G. Rvsz, V.Khler. La cercetrile lui Stumpf despre auzul absolut s-a alturatO.Abraham. Multiplele rezultate obinute de Stumpf snt destul de

    importante pentru dezvoltarea ulterioar a cercetrilor psihologicemuzicale. Printre datele obinute de el putem meniona: descrierea

    39

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    40/277

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    41/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    nIstoria psihologiei muzicale, C.A. Ionescu face o observaiedestul de semnificativ: Dorim s accentum c, ntr-o vreme n care

    psihologia asociaionist ajunsese ntr-un punct de unde nu mai puteaevolua, psihologia apeleaz la arta muzical, care i ofer materialul

    adecvat unei noi interpretri pentru a putea face un mare saltcalitativ.86 Astfel, psihologia este salvat, ntr-un fel, de psihologiamuzicii.

    Lipps Theodor (1851-1914) vine cu cercetrile Das Weswn dermusikalischen Konsonanz und Dissonanz (Esena consonanei idisonanei muzicale) i Tonverwandtschaft und Tonverschmelzung(nrudire sonor i contopire sonor).

    Beleaeva-Exemplarskaia Sofia public: Despre psihologia

    percepiei muzicale (Moscova, 1923); Sensibilitatea muzical la vrstaprecolar(Leipzig, 1926); Ceea ce este principal pentru cercetareamuzicalitii i a elementelor ei (Mnchen, 1928); Percepia micriimelodice (Leipzig, 1934).

    Lucrarea lui Teplov Boris,Psihologia aptitudinilor muzicale,st la baza multiplelor cercetri n domeniul psihologiei i pedagogieimuzicale. Rubinstein Serghei n (Existen icontiin) face multiple referiri i observaii importante asupra

    aspectelor psihologice ale muzicii. Rdulescu-Motru Constantin (1868-1957) a scris teza dedoctorat n psihologie sub ndrumarea lui W. Wundt. Studiaz (parial)relaia dintre auz i voce. Aceast relaie este cauza care ine simulauzului ntr-o stare de inferioritate la animal i ntr-o aa de marecinste la om.

    Roca Alexandru editeaz Copiii superior nzestrai (1940).Ralea Mihai i C.I. Botez scot lucrareaAnaliza psihologic a

    ctorva momente din munca pianistului (Bucureti, 1954).

    Prvu N., n Studii de psihologia artei (1967), trateaznsuirile necesare profesiunii muzicale, care sunt: 1. Muzicalitatea; 2.nsuirile intelectuale (inteligena, memoria, imaginaia s.a.); 3.nsuirile de voin i caracter; 4. nsuirile afective i de temperament;5. Interesele multilaterale; dragostea pentru muzic; 6. Constituiafizic (normal, sntoas).

    Cu titlu de informaie suplimentar putem numi i ali autori ilucrri, care ar lrgi privirea asupra evoluiei cercetrilor n psihologia

    86 Ionescu C.A.Istoria psihologiei muzicale, Bucureti, 1982, vol.I, p. 226.

    41

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    42/277

    Ion Gagim

    muzicii: Gilman B., Report on an Experimental Test of MusicalExpressiveness. American Journal Psychologic, 1892, nr.4-5.Tarhanov I.P., , , 1893. Dogel I.M., , ,

    1898.87 Downey I., A musical Experiment. American JournalPsychologic, 1897, nr.9. Ferrari G.,Primi experimenti sull imagiarionemusicale. Revista musicale italiana, 1899, nr.4. Pilo M., Psihologiamusicale, Milano, 1903. Weld H., An experimental Study of Musical

    Enjoument. American Journal Psychologic, 1912, nr.2. Mller-Freinfels R., Psychologie der Kunst. Bd 1-2, Leipzig, 1922-1923.Murssel J.L., The psychology of music. New York, 1937. Lundin R.,

    An objective psychology of music. New York, 1953. Willems Edgar,

    Le rythme musical.tude psychologique. PUF, 1954. Schen M., Thepsychology of Music. Univ. Of Chicago, 1956. Diserens C.M., Fine H.,A psychology of music. Cincinatti, Ohio, 1959. Meyer L., Emotionand meaning in music. Chicago, 1957. Frances R.,La perception de lamusique, Paris, 1958. Wellek A., Musikpsychologie und Musikaestetik,Mainz, 1963. Schuter R., The Psychology of Musical Ability. LondonMethuen, 1968. Deutsch D. (Ed.), The Psychology of Music, Berkeley:University of California Press, 1982. Aiello R., Sloboda J.A. (Eds.),Musical Perceptions

    . New York; Oxford: Oxford University Press;1994. Revista american Music Perception.n acest plan a evoluat gndirea psihologic muzical

    cuprinznd, n ansamblu, o perioad de circa cinci milenii. Muzica iefectele ei miraculoase asupra omului a strnit curiozitatea unui numrimpuntor de gnditori, filozofi, psihologi, a savanilor din diferitedomenii ale artei i tiinei pe parcursul ntregii istorii umane.

    1.3. RELAIA OM-MUZIC: DIVERTISMENT

    Cercetrile psihologice asupra fenomenului sonor s-auintensificat n timpurile moderne, ns, dup cum am menionat, niciunul din marii gnditori, care au meditat asupra esenei vieii, sensuluiexistenei, asupra problemelor fundamentale ale spiritului i contiineiumane, n-a rmas indiferent fa de muzic. Intrigai de inegalabila

    87 n lucrrile lui Tarhanov I. i Dogel I. problema psihologiei percepiei muzicale setrateaz sub un aspect foarte larg a aciunii sonore n general, precum i a aciuniimuzicii asupra substratului biologic al psihicului uman.

    42

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    43/277

    Dimensiunea psihologic a muzicii

    aciune a acestei arte asupra interiorului uman, a rolului ei nconstituirea i evoluia fiinei umane, ei au lsat pagini sau chiar tratatentregi despre muzic i despre relaia ei cu viaa uman. Vom aduce,ca informaie iniial, cteva date generale care demonstreaz fora

    psihologic a muzicii, precum i vom formula cteva ntrebri esenialela care caut rspuns psihologia muzicii.

    Muzica declaraie de dragoste. Oamenii au nceput s cntenainte de a vorbi. Motivul divizarea lumii n sexe opuse, mascul ifemel. Ch. Darwin era convins c nsuirea de a emite sunetemuzicale (sau apropiate de cele muzicale) a aprut iniial ca mijloc de aface curte i se asocia cu ateptarea celor mai puternice desftri: adragostei, a concurenei, a victoriei. Predecesorii speciei umane

    emiteau sunete muzicale nainte de a cpta aptitudinea vorbirii. Mainti a aprut limbajul sonor-intonaional, generat de porniri afective,sentimentale, i abia dup aceea cel articulat (n cuvinte-noiuni).Dup cum a observat (nc n anul 1880) Auguste Dubet, unele speciide psri afone (fr voce) ncep s cnte destul de frumos atunci cndle vine perioada dragostei cznd, dup aceea, iari n tcere. E cazuls ne amintim de serenadele cntate de cavalerii medievali sub

    balcoanele iubitelor. E semnificativ n acest sens i alt observaie:

    absoluta majoritate a cntecelor oricror popoare i timpuri snt scrisepe texte de dragoste (e suficient s urmrim muzica transmis zilnic, nregim non stop, la oricare post de radio de pe ntreaga planet).

    Muzica mijloc de soluionare a problemelor vitale, de stati politice. n antichitate cntecul constituia un mijloc de pstrare itransmitere a marilor evenimente, deoarece mass-media lipsea (secntau legile statului, scrise n versuri; n Japonia se cnt Constituiarii). n timpurile antice cntecul era folosit n cele mai diverse situaii:un cntre a potolit o revolt social n Sparta, altul a sensibilizat

    inimile ostailor nfuriai ce porniser s omoare ostaticii. Existau ariiale doicelor pentru linitirea copiilor ce trebuiau alptai etc.

    Muzica mijloc de tratament. Conform Bibliei, mpratuliudeic Saul, care suferea de melancolie grav (crize de depresie adnc)revenea la stare normal ascultnd harpa lui David, viitorul mprat iautor al Psalmilor. Un papirus egiptean coninea o reet de tratament

    prin muzic a sterilitii feminine. Hipocrat trata insomnia cu ajutorulcelor cinci strune ale lirei sale. Democrit vedea n cnt un mijloc

    specific mpotriva unor tipuri de grav deviere mintal. Pitagora iAristotel recomandau, la fel, cntecul (i cntul) pentru tratarea bolilor

    43

  • 8/7/2019 Dimensiunea psihologica a muzicii - Ion Gagim

    44/277

    Ion Gagim

    psihice. n sistemul yoga educaia auzului are o mare importan. Eancepe cu ascultarea ndelungat a sunetelor vocii proprii pe ntreguldiapazon. Pentru tratarea durerii de dini, de exemplu, se aplicintonarea prelungit (10-15 minute) a celui mai grav sunet al propriului

    diapazon. nceputul prieteniei dintre medicin i muzic se pierde nnegura vremurilor. Cndva pregtirea muzical intra ca parteindispensabil a profesionalismului oricrui medic-specialist.88 Oramur a medicinii o constituie astzi meloterapia (muzicoterapia)89tratarea diverselor boli, n special de ordin psihic, cu ajutorul muzicii(aceast metod, cunoscut nc de Hipocrat, a cptat actualmente olarg rspndire,


Recommended