+ All Categories
Home > Documents > dialogul-1

dialogul-1

Date post: 15-Jul-2015
Category:
Upload: razvan-eugeniu-grigorescu
View: 516 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 17

Transcript

Comunicareaeste procesul prin care se transmite un mesaj de la o surs (emi tor) c tre o destina ie (receptor) folosindu-se un anumit cod i un anumit canal.

Tipuri de comunicareComunicare non-verbal verbal

oral literar nonliterar

scris literar nonliterar

Tr s turile comunic riiy tr s turi nonverbale (nonlingvistice)- specifice comunic rii orale, au rolul de a dezambiguiza sau de a ambiguiza sensul unui mesaj: mimica, gesturile, pozi ia corpului y tr s turi paraverbale- au rolul de a exprima diferite st ri suflete ti, de a atrage aten ia alocutorului asupra unui aspect considerat esen ial sau doar de a conferi informa ii despre emi tor: accentul, intona ia, pauzele inten ionate/neinten ionate y tr s turi lingvistice- confer informa ii despre emi tor (personaj) cu privire la gradul de cultur , apartenen socioprofesional , apartenen a la o anumit zon geografic , structura psihoemotiv : fonetice, morfo-sintactice, lexicale

Dialoguly form de comunicare ce const n schimbul de replici

ntre dou sau mai multe persoane. y tipuri de dialog:y informal- se desf

oar ntr-un context familiar iar limbajul folosit este de obicei colocvial y formal- se desf oar ntr-un context public sau oficial iar limbajul respect normele de adresare i de exprimare proprii limbii literare

y forme de dialog: y curente- conversa ia cotidian , discu ia y specializate- masa rotund , colocviul, edin a, interviul

Structura dialoguluiy formule de ini iere cu rolul de a introduce conversa ia: y m bucur s te v d , bun , ce mai faci? , ce surpriz pl cut ! y formule mediane cu rolul de a men ine conversa ia

prin ncurajarea partenerului, prin completarea replicilor acestuia sau prin schimbarea subiectuluiy ntr-adev r! , chiar a a? , sigur , ai dreptate, dar... , ce

zici despre... , n-ar fi mai bine s ...

y formule de ncheiere cu rolul de a finaliza conversa ia y mi-a p rut bine , mai vorbim , la revedere

Principiile conversa ieiy principiul cooper rii: y maxima cantit ii- furnizarea informa iilor strict necesare continu rii discu iei. y maxima calit ii- vor fi f cute sau sus inute doar acele afirma ii a c ror veridicitate poate fi demonstat . y maxima relevan ei- se vor discuta doar acele subiecte care prezint relevan pentru situa ia de comunicare. y maxima manierei- ideile vor fi formulate astfel nct s evitenechivocitatea, obscuritatea, prolixitatea, incoeren a. y principiul polite ii: y polite ea pozitiv (generozitate, tact, aprobare, modestie) y polite ea negativ (distant , inhibitoare)

Dialogul n opera literary modalitate de expunere al turi de nara iune i

descriere y specific genului dramatic, dar poate fi prezent i n genul epic i uneori i n cel liric y poate fi identificat att grafic (linia de dialog), ct i prin prezen a verbelor dicendi: a spune, a zice, a afirma, a ntreba... y prezen a dialogului impune schimbarea intona iei y utilizeaz elemente specifice adres rii directe: interjec ii, exclama ii, interoga ii

- Ce- i dore te inima pe ziua de azi? l ntreb ea. O iganc , o -

-

grecoaic , o nem oaic ... Nu, o ntrerupse Gavrilescu ridicnd bra ul. Nu nem oaic . Atunci, o iganc , o grecoaic , o ovreic , relu b trna. Trei sute de lei, ad ug . Gavrilescu zmbi cu gravitate. Trei lec ii de pian! exclam el ncepnd s se caute n buzunare. F r s mai socotim tramvaiul dus i ntors. B trna sorbi din cafea i r mase pe gnduri. E ti muzicant? l ntreb ea deodat . Atunci are s - i plac . Sunt artist, spuse Gavrilescu [...]. Pentru p catele mele am ajuns profesor de pian, dar idealul meu a fost, de totdeauna, arta pur . Tr iesc pentru suflet...M. Eliade La ig nci

Mihail Sadoveanu- Cealalt Ancu

DANDANACHE: Ei, uite asa, cu meritele mele, coni , vezi! era ct p-a i, dar stii, ct p-a i... ntreab -m , neicusorule, s - i spui: nu vrea Comitetul entral si pa e; zi ea c nu sunt marcant. Auzi, eu s nu fiu marcant... Am avut noroc, mare noroc am avut. S vede i. ntr-o sear ... inevas nu spui ine... persoan nsemnat ... da' becher vine si zoac la mine c rti... si cnd pleac si uit pardesiul la mine... A doua zi, voi s -l mbrac... gndeam c -i al meu... v z c nu-i al meu; l caut prin buzunare si dau... peste e te gndesti? TIP TESCU: Peste? DANDANACHE (rznd): Peste o scrisoric . AMNDOI: O scrisoric . DANDANACHE: De amor... AMNDOI (mi ca i): O scrisoric de amor? DANDANACHE: O scrisoric de amor c tr becherul meu, de la nevasta unui prietin, nu spui ine... persoan nsemnat . ZOE: Ei i? TIP TESCU: Ei? DANDANACHE: Ei, e s - i mai spui, puicusorule? Adu o birze, m , b iete, degrab ... M sui n birze si m duc la persoana, la becherul, nu spui ine e persoan nsemnat : G sestemi, m -n eledzi, un coledzi, ori dau scrisoarea la R sboiul"... De colea pn colea... gri-mr... a trebuit, coni a mea, s edeze, si tranc! depesa ai i, neicusorule... ZOE (agitat treptat n m sura povestirii lui Dandanache): A! domnule Dandanache, ai f cut r u... fapta d-tale este... s -mi dai voie s - i spui... TIP TESCU (ncet): Zoe! (ea urc .) DANDANACHE: Asa e, puicusorule, c-am ntors-o cu politic . Aud ? e era de f cut ? Aminteri dac nu-mi dedea n gnd asta, nu m-aledzeam... I.L.Caragiale- O scrisoare pierdut

George C linescu- Enigma Otiliei

Marin Preda- Morome ii

Rolul dialoguluiy informativ- interlocutorii emit i recepteaz alternativ

informa ii. y narativ- prin replicile lor alternante, interlocutorii prezint un fir epic. y dramatic- replicile interlocutorilor sunt conflictuale, apar ca ciocnire de idei, atitudini morale, sociale, determinnd i ntre innd ac iunea dramatic . y fatic- replicile interlocutorilor par a fi golite de inten ia comunic rii a ceva precis, ele avnd rolul de a men ine contactul n vederea unei eventuale comunic ri autentice.

Rolul dialoguluiy contureaz portretul personajelor att prin caracterizare direct , ct i prin caracterizare indirect y ilustreaz raporturile dintre personaje y ambiguizare- prin plasarea aparent a replicilor n acela i plan semantic, dar n subtext ele trimit la planuri diferite, provocnd astfel confuzie y de a provoca o ac iune y de a exprima reac ia, fa

de o anumit realitate

Temy redacteaz un dialog (minim 20 de replici) despre

coal , n care s prezin i opinia ta despre impactul acesteia n via a elevului.


Recommended