+ All Categories
Home > Documents > Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: tatiana-stanciu
View: 273 times
Download: 6 times
Share this document with a friend

of 56

Transcript
  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    1/56

    I. Actualitatea temei

    Asigurarea succesului la nvtur al copiilor n funcie de potenialul lor biologic i psihic, pe de-o parte i depirea eecului pe de alt parte, se prezint ca obiective educaionalede mare complexitate la etapa actual de dezvoltare a teoriei i practicii pedagogice.

    Eficiena precolarului mare depinde nu numai de capacitatea de asimilare acunotinelor, priceperilor i deprinderilor, dar i de anumite trsturi de personalitate, n particular de imaginaia lui. r de imaginaie este imposibil acumularea acelorai cunotine priceperi i deprinderi, este cu neputin formarea personalitii n ansamblu a precolarului

    mare.

    !"n n anii #$%& cercetarea asupra creativitii a pus foarte mult accentul pe identificaretipurilor de personaliti creatoare i pe organizarea de cursuri care s predea tehnici de g"ndirecreatoare. 'nii autori care fac tiin la nivel de popularizare sugereaz faptul c-i poi aran(antreaga viaa astfel nc"t ea s fie o )colecie* de creaii alimentate de pasiune i conduse deviziune + ritz, #$%$ .

    'n alt manual de psihologie descrie creativitatea ca fiind )printre cele mai confuze i maigreit folosite concepte n cadrul studiului comportamentului uman* + hild, #$%# .

    reativitatea dei este cercetat de (umtate de secol, este nc o disciplin nematurizat plin de contraverse i incertitudini. n prezent, unii specialiti ai domeniului nc mai discutfaptul dac aceasta este ntr-adevr o disciplin tiinific.

    n #$%$, /eresa Amabile a publicat cartea ) reativitatea ca mod de via* n care a propus mai multe metode ce au pus accentul pe complexitatea modului n care unii factori de

    personalitate, de mediu etc. se pot combina pentru a determina o persoan s ndeplineasc osarcin ntr-un mod mai mult sau mai puin creativ.

    'n rol important, l are arta plastic n dezvoltarea capacitilor creative la v"rsta precolar mare. 0ar e lucru tiut c n multe din instituiile precolare nu se ine cont de aceastconexiune dintre arta plastic i dezvoltarea capacitilor creative.

    auza esenial fiind faptul c practica nvrii precolarilor mari n grdini nu inecont de specificul funcionrii i dezvoltrii capacitilor creative, de relaiile lui cu activitatea dcreare.

    #

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    2/56

    1a etapa actual, rm"ne nesoluionat problema rolului artei plastice n dezvoltareacapacitilor creative, lipsa unor ghizi metodici pentru psihopedagogii grupelor precolare viz"nddezvoltarea capacitilor creative, reliefeaz actualitatea investigaiei date.

    Obiectul cercetrii:

    l constituie procesul de dezvoltare a capacitilor creative la precolarii mari, prinintermediul artei plastice.

    Scopul cercetrii:

    - onst n determinarea particularitilor specifice de dezvoltare a capacitilor creative ielaborarea unui sistem eficient de activiti care va facilita acest proces.

    - 0e a determina cile eficiente pentru evaluarea gradului dezvoltrii creativitii la o nouetap superioar.

    n conformitate cu obiectul i scopul cercetrii, au fost stabilite urmtoarele obiective2

    - 3tudierea lucrrilor tiinifico-metodice de specialitate4

    - 0eterminarea reperelor psiho-pedagogice al investigaiei viz"nd dezvoltarea capacitilorcreative la copiii de v"rst precolar mare4

    - onstatarea nivelului de dezvoltare a capacitilor creative la arta plastic4

    - 0iagnosticarea nivelului de dezvoltare a capacitilor creative la arta plastic duptraining4

    Ipoteza:

    5oi considerm c creativitatea copiilor precolari mari va evalua la o nou treapt2

    - 0ac vom forma i dezvolta priceperi i deprinderi, capaciti creative de alctuire i redarea obiectelor.

    - 0ac vom dezvolta priceperi, de redare corect a formelor, de a aplica independentelemente, forme, obiecte, deprinderea de a lucra cu acuarela, creioane, carioca i paleta deculori.

    - 0ac n activitile copiilor de art plastic va fi o consecutivitate.

    -0ezvoltarea capacitilor creative la precolarii mari ar produce progrese n dezvoltarea potenialului creativ.

    6

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    3/56

    - u c"t capacitile creative vor fi mai dezvoltate cu at"t potenialul creativ al precolarilormari va fi mai nalt.

    - !otenialul copiilor cu imaginaie creatoare dezvoltat se va deosebi de potenialul copiilorcu fantezie mai puin dezvoltat prin valorile indicilor de2 expresivitate, coeren,originalitate, variabilitate, flexibilitate, fluen.

    Baza metodologic:

    0rept punct de reper al cercetrii noastre au servit teoriile referitoare la activitate. Au fostconsultate sursele urmtoarelor autori +5icola, omarova, 7ona, 8uhina, 9alperin, 1eontiev,1evin, 3aculina, :. !ia(et, Elconin, leorina, /eplov 7. 8., hirev A. .

    Metodele de cercetare:

    n conformitate cu obiectivele investigaiei au fost utilizate metode psiho-pedagogice.

    8etode teoretice ; analiza, compararea i generalizarea datelor din literatura tiinific la problema n spe4

    8etode empirice ; observarea, probe psiho-diagnostice, training, experimentul deconstatare i formare4

    8etode statistice ; analiza calitativ, cantitativ i comparativ a datelor obinute.

    Noutatea tiinific a cercetrii

    - A fost abordat problema rolului artei plastice n dezvoltarea capacitilor creative lav"rsta precolar mare4

    - Au fost elucidate particularitile dezvoltrii capacitilor creative la arta plastic4

    - 3-au elaborat i experimentat modele psiho-pedagogice pentru dezvoltarea capacitilorcreative4

    - 3-a dovedit c modelele implementate au contribuit la sporirea valorilor indicilor ceindic dezvoltarea capacitilor creative.

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    4/56

    6. Elaborarea tehnicilor +metodelor, procedeelor de lucru , n cadrul activitii de art plastic.

    >. Elaborarea formelor i strategiilor de lucru n domeniul artei plastice.

    ?. 0e a forma un volum de cunotine, priceperi, deprinderi la precolarii mari, de a aplican practic acele metode, procedee, forme.

    @. ormarea abilitilor practice la copii.

    . ormarea deprinderilor tehnice i grafice de lucru cu diverse materiale +creioaneacuarele, carioca .

    Arta plastic este str"ns legat de tiine, de biologie, anatomie, pedagogie, psihologie,matematic.

    =olul artei plastice n dezvoltarea personalitii dezvolt perceperea eu-lui, auzului,vzului, gustului estetic. ormm un volum de cunotine, cum s le aplice n practic cre"nd

    orm"nd atitudini, interese fa de arta plastic.

    reativitatea include memoria, imaginaia, aplic toate cunotinele, combincunotinele, este producerea a ceva original, irepetabil, unical.

    reativitatea este lucrul creierului i este o structur specific pentru psihicul omului.

    um credei, n afar de om poate cineva s creezeBCmul trebuie s-i fac un plan, un proiect pentru a realiza o aciune, s poat s fac o

    analiz critic. reativitatea este o extrem care face posibil realizarea unor producii sau operenoi. Criginalitatea acestui produs sau opere este variat, n dependen de persoan, v"rst,intelectul acelei cunotine, interese ale persoanei date. Camenii de tiin din pedagogie, psihologie studiaz ce este creativitatea, toi o trateaz-n mod diferit, dar c"nd se analizeaz ned un produs, un tot ntreg. um consider savanii ce este originalitateaB

    8uhina ; a studiat dezvoltarea psihic a copilului prin desen ; art. 3punea c n bazafanteziei st imaginaia.

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    5/56

    I.1. roblemele conceptuale i factorii care contribuie la dez!oltarea creati!itii

    ormarea i dezvoltarea potenialului creativ este determinat de logica formrii relaiilorfundamentale n societate2 personalitate ; colectiv +asociaie de copii ; societate, familie.

    Exist > factori care pot influena la reuita precolarului2

    #. ormarea metodelor neadecvate de nvare.

    6. 5ea(unsurile dezvoltrii proceselor psihice.

    >. olosirea neadecvat a particularitilor individual-psihologice.

    n perioada etativ ; ani baza formrii personalului copilului o constituie relaiile,atitudinile ce se formeaz n activitatea de (oc. n aceast perioad se dezvolt intens atitudinilfa de sine, ce sunt determinate de activitatea independent de ndeplinire a nsrcinrilor datede v"rstnici. 5ecesitatea copilului de a activa mpreun cu v"rstnicii poate fi satisfcut n (oc, ncadrul cruia se reproduc atitudinile sociale. n perioada precolar copilul ncepe s sendeprteze de v"rstnici. Apare necesitatea de a activa independent. Fntens se dezvoltcapacitile de autoeducaie2 a se privi pe sine nsui, a se autoaprecia, autocompara, autoanalizi autoncura(a. n aceast perioad intens se formeaz atitudinile fa de bine i ru, atitudinildatoriei i responsabilitii, atitudinile fa de sine.

    0in punct de vedere psiho-pedagogic, ne intereseaz creativitatea ca structur psihic,care are mai multe faete. 1a construirea potenialului creator contribuie numeroi factori2

    a !sihologici +subiectivi ,

    b sociali +obiectivi , sau ereditari

    c naturali(G. W. Allport; Coh C., Bruner F., Vgotskii L. S., Mirescu M., Bon ! ".,Cos#o$ici A. etc.%.

    actorul ereditar poate fi evideniat de la naterea copilului.

    Elementele poteniale de creativitate poate fi expresivitatea, flexibilitatea, fluena,sensibilitatea cerebral, precum i calitile analizatorilor i caracteristicile temperamentale careau un rol important n declanarea, dezvoltarea i manifestarea creativitii. Aici trebuie s avemn vedere i relaia subiectului cu factorii de mediu i educaionali.

    actorii de natur intelectual. uncia esenial a procesului de creaie o constituieimaginaia. Fmaginaia este definit ca un proces de combinare a imaginilor, ceea ce se potrivet

    mai mult imaginaiei artistice. ns cercetrile actuale fac s ne conving c creativitatea poatavea loc n orice domeniu. nc"t imaginaia poate fi definit ca acel proces psihic al crui rezulta

    @

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    6/56

    este obinerea unor reacii, fenomene psihice noi pe plan cognitiv, afectiv sau motor. iindcomponenta cea mai important a creativitii, nsuirile prin care ea se manifest pot ficonsiderate drept principalele caracteristici ale creativitii. Ei vizeaz interaciunea dintreoperaii +cunoatere, memorie, g"ndire convergent - divergent, apreciere critic 4 +coninut

    exprimate2 complementar, semantic, simbolic, imagistic , produse proiectate realizate caelemente, clase, relaii, sisteme, transformri, predicii . actorii operaionali sunt anga(ai lnivelul procedeelor specifice creativitii sintetizate n dou categorii, de tehnici 2

    a tipice metodei 7rainstorming asalt de idei, care presupune respectareaurmtoarelor reguli2 anularea criticismului, libertatea de producere a ideilor, combinareaideilor, perfecionarea lor.

    b /ehnici tipice g"ndirii creative2 tehnica sintezelor morfologice, tehnicametaforei i analogiei. actorii comportamentali sunt exprimai la nivel de stil cognitivanalitic ; sintetic, msurabil prin variabile de consisten i neconformism4 atitudinicognitive care permit o valorificare optim a atitudinilor i cunotinelor n curs creator4+care implic )nevoia de noutate i de orientare spre ceva nou* !aul !opescu-5eveanu #$ %, p.#% . unciile creativitii determin structura tridimensional a creativitii, refleccerinele funcionale ale creativitii la nivel de produs, proces, personalitate.

    a uncia social a creativitii determin modul de realizare a produsului creatorstimulnd i diri(nd acele comportamente ale personalitii semnificative din perspectiva perfecionrii raportului cognitiv , afectiv, motivaional asumat fa de realitatea economic politic , cultural . n aceast accepie, produsul creativ este cu att mai elevant cu cteste mai extins i mai profund structurarea posibilitilor personalitii de nelegere arealitii sociale.+ 1andan , Erica , #$ $, p. . . uncia social a creativitii urmretns , nu numai calitatea imediat a produsului creator, ci i efectele optimizante aleacestuia care au o sfer de aciune din ce n ce mai larg , la nivel temporal i spaial ,

    mergnd chiar pn la nivelul relaiilor de macrosistem . iecare societate stimuleaz ireflect un tip aparte de creativitate +=oco 8ihaela ,#$ $. p.6$.

    b uncia psihologic a creativitii determin modul de realizare a procesuluicreator anga("nd toate resursele existente la nivelul sistemului psihic uman, cu uneleaccente evidente care vizeaz2 inteligena n calitate de aptitudine general, care asigur premiza sesizrii, rezolvrii, inventrii de probleme i de situaii-problem4 g"ndirea, ncalitate de produs de cunoatere logic, proiectat multifazic, pe baza unitii informaional ; operaional, realizabil n sens convergent, divergent4 imaginaia - n calitate de procesde cunoatere logic, specializat n +re producerea noului prin +re combinarea informaii

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    7/56

    dob"ndite anterior, aptitudinile speciale, n calitate de )vectori* ai aciunii eficiente, reglatorin anumite domenii de activitate4 atitudinile +afective, motivaionale, caracteriale , n calitade )vectori* ai aciunii eficiente, autoreglatori n orice domeniu de activitate . !rivite din perspectiva funcionalitii lor creative, toate elementele sistemului psihic uman pot evolua

    ca nsuiri generale ale personalitii creatoare implicate de-a lungul ntregului procescreator.

    c uncia pedagogic a creativitii determin modul de comportare a personalitii creatoare, anga(at n proiectarea unor aciuni educaionale -didacticerealizabile n condiii de transformare continu a raporturilor subiect-obiect. 0efiniiaconceptului de creativitate pedagogic presupune valorificarea deplin a componentelorstructural-funcionale, analizate anterior, interpretabile i realizabile n sens prioritar

    formativ. 3tructura creativitii pedagogice evideniaz anumite caracteristici specifice,dezvoltate la nivelul2 produsului creator, procesului creator, personalitii creatoare.

    luiditatea ; este posibilitatea de a-i imagina n timp scurt numeroase imagini sau idei,unele fr utilitate, dar printre ele gsindu-se i cele adecvate soluii cutate4

    !lasticitatea ; este uurina de a schimba punctul de vedere, modul de abordare a unei probleme, c"nd un procedeu se dovedete inoperant4

    Criginalitatea - este expresia noutii, a inovaiei4 c"nd vrem s testm aceast calitate lacineva, ea poate determina prin rapiditatea statistic a unui rspuns. Anume originalitateagaranteaz valoarea rezultatului muncii creatoare +

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    8/56

    locul central n aceast capacitate complex, influenate de alte funcii psihice. + !aul !opescu 5eveanu, #$ %, pag. #%4 3orin ristea, 6&&& .

    actorii nonintelectuali pot fi explicai prin factori motivaionali, aptitudinali,temperamentali i caracteriali.

    8otivaia +mobilurile i stimulii pot fi un imbold de dinamizare a creativitii.

    Efortul de pregtire i investigaie. r efort, nici pregtirea i nici creativitatea nu pota(unge la nivele ridicate de performan. 8obilurile intrinsece, n deosebi - spiritul de nscocire, pasiunea pentru un domeniu etc. i motivele extrinsece, recompensele dinamizeaz creativitatea 5u n ultimul plan se plaseaz i factorii aptitudinali fr de care omul nu poate a(unge la niveleridicate de performan.

    actorii temperamentali i caracteriali au o influen deosebit n dezvoltarea creativitii!redespoziiile i capacitile nu sunt suficiente pentru ca cineva s devin inventator sau creatorde art. !entru aceasta este nevoie s existe o motivaie, o dorin, o aspiraie creatoare.Adevraii creatori devin animai de sentimente trainice, chiar de veritabile pasiuni care ledomin preocuprile, aspiraiile de fiecare zi. 3uccesele le cauzeaz emoii puterniceintensific"nd obsesiile lor creatoare. !entru a crea se cere o voin ferm, perseveren,depunerea ndelungatelor eforturi. ine se descura(eaz uor i nu e capabil s dea piept cu

    greutile nu poate a(unge la realizri notabile. 5ici n art, nimeni, chiar marile talente, n-aucreat nimic remarcabil fr o lupt nd"r(it pentru mbogirea mi(locului de expresie, armoniculorilor etc.

    reativitatea ca trstur general ; uman poate s se manifeste n decursul vieii personalitii n mod spontan, nt"mpltor. 3e are n vedere c este posibil contactul, )nt"lnirea*spontan a personalitii cu obiectul i aciunea social - adecvat ei sau corespunztoare tipuluispecific de dispoziie creativ. ns acest contact poate sau nu poate avea loc.

    actorii dezvoltrii psihice pot fi externi i interni.

    actorii interni pot fi de natur biologic, ereditar i psihosocial.

    actorii externi2 mediul i educaia.

    actorii interni sunt2 ereditatea, trsturile psihosociale ale personalitii +caliti al proceselor psihice, trebuine i motive interne ale aciunii , apoi experiena personal nemi(locii concret dob"ndit de fiina uman in cursul evoluiei sale.

    actorii externi sunt alctuii din ansamblul condiiilor ale elementelor i forelor tuturorinfluenelor care se exercit din exterior n scopul formrii i dezvoltrii personalitii. n

    %

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    9/56

    cercetrile psihologilor i pedagogilor(M. A. & nilo$, V. 'co$ , . A. Mencinsk i , ). A.Vl so$ , M. S. *e$+ner, A. . Leontie$, A. . Luri , A. A. S#irno$, L. S. Sl $in , Bon !, ".

    icol , *i -et, Co# ro$ , Muhin , Vgotskii, G lperin% gsim c n procesul dezvoltrii psihice,elementele celor dou grupe de factori se intercondiioneaz, creeaz o anumit fuziune, o

    ntreptrundere care sporete potenialul existent al individului i determin o permanentrestructurare a formelor de reacie, realiz"nd schimbri continue, imperceptibile, dar care seacumuleaz n ntreaga structur a vieii psihice. !e parcursul activitii, factorii interni i externise integreaz n sisteme funcionale unitare, d"nd natere unor produse i structuri operaionalicu caliti noi i cu eficien sporit.

    0eci, ce este creativitatea, cum putem s-o cunoatem i stimulaB

    =spuns la aceast ntrebare o gsim n teoriile savanilor( u/ie, *iercon, Be- n, *i -et, ich r0, . Muchielli, Vgotskii% .

    8ai nti, trebuie s fim contieni, i s combatem anumite piedici n calea manifestriiimaginaiei, creativitii.

    0up 7ona i 5icola, creativitatea - este o capacitate +proprietate, dimensiunecomplex i fundamental a personalitii, care spri(inindu-se pe date sau produse anterioare, nmbinarea cu investigaii i date noi, produce ceva nou, original, de valoare i edificien

    tiinific i social-util, ca rezultat al influenelor i relaiilor factorilor subiectivi i obiectivi ; a posibilitilor +i calitilor persoanei i a condiiilor ambientale ale mediului socio-cultural.

    Ea poate fi considerat i ca aptitudine, dispoziie a intelectului de a elabora idei, teorii,modele noi originale. 9"ndirea este procesul cognitiv cel mai important, fiind apreciat ndeosebi prin creativitate. )9"ndirea ca o capacitate de prim ordin a personalitii ; exist ca g"ndireuman numai prin creativitate.*(1. nt%

    Elementele eseniale prin care se poate constata existena creativitii sunt2 flexibilitatea

    noutatea i originalitatea, fluena, senzitivitatea +sensibilitatea senzorial , ingeniozitateexpresivitatea.

    n afar de faptul c este o capacitate i aptitudine +dispoziie a personalitii, intelectului, este n acelai timp, un produs i un proces. Este un produs pentru c se dob"ndeteca realitate de a realiza ceva nou +idee, teorie, model, metod, tehnologie etc. prin activitat prin experien, necesit"nd foarte mult munc.

    n ce privete factorii creativitii, se poate vorbi, mai nt"i, de aptitudini pentru creaieExist anumite structuri cerebrale, pe care nu le cunoatem, care favorizeaz imaginaia, ele

    $

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    10/56

    cre"nd predispoziii de diferite grade pentru sinteza unor noi imagini, noi idei. /otui e nevoie deintervenia mediului, a experienei pentru ca ele s dea natere la ceea ce numim talent.

    Edison spunea2 c n creaie este nevoie de $$G transpiraie i #G inspiraie. Estetotodat i un proces, fiindc necesit evoluie n timpul dezvoltrii i, uneori, retrageri a

    factorilor i elementelor noi, necesit nvingerea unor obstacole, etc.

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    11/56

    actorii creativitii au asemnri cu cei ai nvrii eficiente. Au fost studiai de numeroi psihologi, printre care menionm pe(G. , Allport, S4A, C terin Co5% . !e l"ng coeficientulde inteligen, un rol important n creativitate l au factorii2 ereditatea, capacitile intelectualeaptitudinile, caracterul, mediul socio-cultural, efortul susinut de pregtire i investigaie i altele

    0in punct de vedere al produsului creativ, creativitatea poate manifesta urmtoarele tipuri+trepte, niveluri sau paliere 2

    e5presi$6 ; este cea manifestat prin soluii mai eficiente de producie, ca urmare a unormai multe eficiente de productivitate etc., cu valene de perspicacitate4

    pro0ucti$6 ; este cea mai manifestat prin soluii mai eficiente de producie, ca urmare aunor combinri i recombinri, asocieri de date i soluii existente, cunoscute4

    ino$ ti$6 ; este legat de cea expresiv i productiv, dar aduce o soluie nou caresporete simurilor productivitatea4

    in$enti$6 7 const n depirea calitii i performaelor creaiei productive i inovatoaren baza unei g"ndiri i restructurri noi, produce o idee, soluie, tehnologii noi, originale cedinamizeaz progresul teoretic sau practic ntr-un anumit domeniu tehnico-tiinific etc.Fnveniile reprezint inteligena creativ de specialitate foarte valoroas a indivizilor i ale unu popor.

    e#ergent6 ; reprezint idei, teorii, soluii, tehnologii, etc. cu caracter de invenii saudescoperiri excepionale, care revoluioneaz diversele domenii ale cunoaterii sau practicii ;chimie, medicin, biologie, matematic, literatur, economie, arta plastic, tehnic, etc., ca deexemplu2 teoria relativitii a lui Albert Einstein.

    n desfurarea procesului creativ sunt remarcate anumite etape interdependente, astfel preparaia +pregtirea creativitatea nu pornete de la un loc gol, de la nimic, ea se bazeaz pe ufond ideatic i acional aperceptiv, ea nseamn i nvare +pregtire nou, prin documentare experimentare +analize, raionamente, sinteze, calcule, prelucrri, formulare de ipoteze )modele*de date noi etc. , care se restructureaz cu cele aperceptive.

    Fncubaia +dezvoltarea ,,natural* asocieri, bisocieri, combinri, recombinrirestructurri de date, structuri, modele etc. n mod incontient, subcontient, precontient contient, care creeaz datele, ideile, structurile, modelele, soluiile noi, etc., cu asigurareacondiiilor interne i externe4

    ##

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    12/56

    Fnspiraia +iluminarea 4 apariia brusc a noului, a creaiei, a noilor idei, modele, sistemstructuri, teorii, tehnologii etc., n mod incontient, subcontient, precontient, +n vise contient4

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    13/56

    I.". Bazele p#i$o%pedagogice de dez!oltare a capacitilor creati!e

    &reati!itatea

    'actorii creati!itii

    (inamica creati!itii

    #>!reparaia Fncubaia Fnspiraia

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    14/56

    &ondiiile

    )lementele ale mediului care pot fr*na creati!itatea

    Metode i procedee creati!e

    rocedee de #timulare a imaginaiei

    !siho-pedagogia contemporan evideniaz c"teva etape ale procesului de creaie.

    #. 1t p 0e prep r re ; atunci c"nd se adun informaie.6. 1t p 0e incu/ ie ; intern, duce idee n sine i vrea s o realizeze.

    >. 1t p 0e ilu#in re ; este acel moment fericit c"nd omul gsete soluia. !oate svad opera n vis, poate s vad produsul realiz"ndu-se. eea ce a visat a realizat.

    ?. 1t p 0e $eri8ic re ; dac a fost corect ideea care a aprut i a fost realizat.

    !rin aceste patru etape decurge creativitatea.

    ercetrile pedagogilor, psihologilor, plasticienilor ne permit c semnul distinctiv alcreativitii este transformarea. /ransform"ndu-le noi putem crea ceva nou. 1a perioada

    #?

    8ediului ambiantnatural

    8ediului ambianteducaional

    8ediului ambiantsocial

    Fneria de g"ndirei aciune =igiditatea n aprobarea problemelor 0escura(area,resemnarea,

    timiditatea, inhibiia

    7rainstormin -ul 3inectica

    'tilizarea Analogia 8odificareAdaptarea

    Am lificarea 3ubstituirea Fnversarea

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    15/56

    copilriei poate s fie dezvoltat creativitatea i anume afirm acest lucru psihologii(Vgotskii, Muhin , u/enstein% . !edagogii care au activat n domeniu(Co# ro$ , + ko$ , Cos#insk i ,Curocikin , * ntiuhin , S #oruko$ , L gunsk i , 'olotniko$%.

    Le$in, )eplo$, Chi/ri, *inc sisti, Ciste co$, Bog cio$ , consider c creativitatea este

    posibil la v"rsta precolar i au formate careva predespoziii, fr instruire nu pot obine acelesuccese, deoarece vor nt"lni careva greeli, greuti n calea lor i rezultatul va fi anevoios.

    apacitile se obin numai prin munc, prin instruire i educaie. !edagogul trebuie sdispun de o miestrie foarte nalt ca copilul nici s nu simt c el este tutelat. 3 formmdeprinderi grafice, cum mai uor trebuie s fac o linie orizontal, vertical, un cerc, un patrat.

    3ingur copilul n-o s reueasc s nsueasc ce culori pot s mbine pentru a obine oculoare dat, unde trebuie s situeze un punctior n locul ochiului. El poate s afle lucrurifrumoase, noi, care duc la o dezvoltare mai nalt. 3 ne folosim de acele trepte senzitive identiceacelei perioade de dezvoltare a copilului corespunztoare v"rstei.

    opacul se deseneaz n felul urmtor, nv"nd copiii s redea o linie vertical, orient"ndcopilul cu v"rful pensulei din partea de sus conduce pensula n (os i c"teva crengue situate nform de unghi. !e baza cunotinelor intelectuale crem, dezvoltm la copii potenialul creativ./rebuie s respectm nite etape. Av"nd abiliti practice nscociri teoretice putem s dezvoltm

    creativitatea.3 formm cunotine, priceperi, deprinderi, s formm capaciti de analiz, sintez,

    comparare, s nvm copilul s mediteze asupra celora ce este n mediu. 3 spun-n glas despreceea ce a meditat. !relungind sa-i grmdeasc, achiziioneze cunotine i s le spun n glas,s le analizeze, caracterizeze. 3-i poat alege o tem dup capacitile i posibilitile sale.

    3 contientizeze coninutul viitoarei imagini, din ce elemente, figuri, forme o srealizeze.

    3electarea materialului ; de unde s aleag materialele pentru desen , foaia de h"rtie,culoarea, conturul foii la modelare, lut, cuita, obiecte de a scobi, de a face un ornament peobiectul modelat.

    Actualizarea ; ce i cum s redea.

    !roiectarea ; copilul trebuie s tie s-i poat proiecta, de ce, cum poate ncepe lucrarea.0e educat n aa fel, de diri(at copilul ca el s aib ncredere n forele proprii.

    Atingerea unui nivel, unei trepte spre talent, noi putem dezvolta la copii. opilul trebuies-i proiecteze lucrul pe foaia de h"rtie imaginativ, s fie o consecutivitate n acest lucru.

    #@

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    16/56

    Fntens la grupa pregtitoare dezvoltm creativitatea n baza celor dezvoltate. opilul i proiecteaz unele culori, lungimi, unor forme, mrimi.

    Studierea modelului

    3 dm posibilitate copiilor s-i aleag culoarea catargului, corbioarei, steguleului. 3studieze cu ce s nceap, cum trebuie s decurg, cu ce s termine.

    Actualizarea modului de aciune

    Actualizm acei copii care au fost mai pasivi.

    1ucrarea copiilor i evaluarea rezultatelor, av"ndu-se n vedere integritatea imaginilor,tehnici de interpretare, specificul imaginaiei a unor copii.

    Evaluarea ; ce a fcut corect i ce nu singur, nu cu a(utorul colegului.

    olosirea metodelor didactice de instruire, netradiionalele tehnici, metode, sunt destinate pentru predestinarea, dezvoltarea imaginaiei, fanteziei i a culorilor, deprinderile grafice de areda corect nite contururi, imagini, forme, particulariti ale corpului, la procedeelenetradiionale nu se dezvolt. Ele nu trebuie de permis s persiste mult n activitile copiilor

    pentru c nu dezvolt nimic. 3 nu abuzm de aceasta, ls"nd n urm celelalte metode caredezvolt.

    3 integrm muzica cu aplicaia, cu desenul, este cu totul altceva.

    !roblema dezvoltrii creativitii a fost cercetat n mai multe decenii. Cdat cudezvoltarea nvm"ntului precolar o atenie deosebit se acord problemei dezvoltriicreativitii n psihologie i pedagogie. a i la etapele de v"rst colar, procesul de dezvoltare acreativitii la precolari presupune aceeai structur. Aceast structur exprim independenaexistent ntre produsul creator ; procesul creator, personalitatea creatoare.

    !rodusul creator reprezint, n esen, un element nou n raport cu experiena socialanterioar sau cu experiena de via a unui individ2 criteriul originalitii, un cadru de corelarcare reprezint spaiul ierarhic de manifestare a creativitii, n plan individual sau social+1andan, Erica, #$ $, pag. 6& .

    riteriul relevanei care permite autoevaluarea performanei indiferent de forma sa de

    manifestare +produs creator material sau spiritual , n termeni de utilizare social.

    #

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    17/56

    Criginalitatea i relevana produsului creator, exprimate la diferite grade de generalitate,acoper cinci niveluri ierarhice. !rimele dou niveluri corespund planului secundar alcreativitii care stimuleaz apariia unor elemente noi, semnificative, doar n raport cuexperiena individual. Ele asigur nelegerea fenomenelor studiate, lrgirea acesteia n limite

    cunoscute sau aplicate de(a la scara valorilor sociale. 'ltimele dou nivele corespund planului primar al creativitii care ofer o nou nelegere a fenomenelor studiate. Ele asigurtransformarea, restructurarea n adevruri noi n raport cu realizrile anterioare nregistrate ntrun domeniu sau altul de activitate. ntre cele dou niveluri, un rol aparte revine inventivitii. Etrebuie conceput ca un nivel tranzitoriu, care stimuleaz saltul de la produsele creative,semnificative, individual la produsele creative anga(ate social.

    Fdei similare a elaborat 3orin ristea cu referire la2

    roce#ul creator presupune parcurgerea urmtoarelor patru etape2

    pregtirea ; aciunii complex bazat pe urmtoarele operaii2 identificarea problemei n termenoptimi +natur, specific, timp, etc. .

    Analiza datei problemei n vederea formulrii clare a acestora +premise, principii, resurse posibile i necesare, , acumularea i selecionarea informaiei necesare pentru abordarea corecta problemei4 prelucrarea i sistematizarea informaiei stocate, elaborarea strategiei de rezolvare

    problemei la nivelul unui plan operativ4Incubaia ; o aciune complex realizabil intensiv sau i extensiv prin diferite operaii

    de organizare i reorganizare a informaiei pregtite anterior prin procesri care valorificexperiena individual i social a subiectului la nivelul contiinei acestuia dar i n planulverigilor sale profunde, dependente de zona incontientului dar i a contientului4

    Iluminarea ; aciunea complex de asociere i de combinare a informaiei caredeclaneaz momentul inspiraiei, respectiv al descoperirii soluiei optime de rezolvare a

    problemei4

    +erificarea ; aciunea complex de evaluare final a soluiei adoptate anterior,realizabil prin operaii de apreciere, validare, aplicare, n condiii de amendare, finisare,a(ustare, reorganizare, perfecionare permanent. !rocesul creator implic sesizarea irezolvarea unor probleme, aciune complex bazat pe urmtoarele operaii2 definirea inelegerea tipului de problem, avansarea unor soluii virtuale, ipotetic a soluiilor probabile, +re actualizarea ; activarea cunotinelor i capacitilor necesare pentru alegere

    soluiei optime, alegerea soluiei optime pe criteriul originalitii i al eficienei, aplicarea

    #

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    18/56

    soluiei optime n cadrul specific definit de problema existent4 verificarea modului derezolvare a problemei n sens managerial +abordare sistematic ; optim ; strategic .

    Aceleai idei le n"lnim la ". icol , Bon ! .

    !ersonalitatea creatoare reprezint cea de a treia dimensiune a creativitii, careevideniaz resursele sistemului psihic uman, capacitatea acestuia de a anga(a un proces creatorsusinut la nivelul contiinei individuale cu scopul de a produce ceva nou, original i eficient/rsturile personalitii creatoare pot fi grupate la nivelul urmtoarelor trei categorii de factori2intelectuali, operaionali, comportamentali, + icol Gr . #$%#, pag. 6#-66 . uncia pedagogic acreativitii - orienteaz n mod special, realizarea a dou aciuni complementare2 elaborareunui model de educare a creativitii4 proiectarea unei nvri creative.

    Elaborarea unui model de educare a creativitii presupune valorificarea, la diferiteniveluri de generalitate a raportului funcional existent ntre comportamentul creativ iflexibilitatea g"ndirii creatoare .

    Cbiectivul general vizeaz formarea, dezvoltarea unei personaliti capabile s seanga(eze creator n plan cultural, profesional, etic.

    Cbiectivele specifice intermediare vizeaz proiectarea, realizarea unei educaii problematizante, posibil prin2 stimularea g"ndirii prin sesizarea i rezolvarea unor

    situaii - problem din ce n ce mai complexe2 dezvoltarea capacitilor operaionaledefinitorii pentru personalitatea creatoare +analiz - sintez4 generalizare ; abstractizareevaluare critic 4 activarea metodologiilor pedagogice bazate pe corelarea optim a factorilointerni +stil cognitiv, atitudini - aptitudini creative 4 cu factorii externi +tehnologiile dcomunicare, cercetare, aciune practic, programare specific, necesare pentru cultivareacreativitii .

    1a v"rsta precolar sunt preconizate un ir de obiective concrete care vizeaz

    operaionalizarea obiectivelor generale i specifice la niveluri dependente de condiiileconcrete de realizare +resursele creative ale organizaiei colare, clase de elevi, tipului deactivitate educativ, didactic proiectat etc . n condiiile unei educaiiHinstruiri problematizanaceste obiective concrete pot dezvolta gradual urmtoarele performane i competene susinute prin sarcini didactice adecvate, realizabile pe parcursul unor activiti de2 stimulare a flexibilitg"ndirii, cultivare a g"ndirii divergente valorificare a aptitudinilor speciale.

    !ia(et :. studiind procesele psihice determin c2 proiectarea nvrii creative presupune

    anticiparea unor strategii manageriale deschise, aplicabile n timp i spaiu prin2 clarificarescopului nvrii creative la nivelul interaciunii existente ntre2 operativitatea intelectual

    #%

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    19/56

    performana colar ; restructurarea permanent a activitii de predare ; nvare ; evaluare4stabilirea sarcinilor cadrelor didactice n condiiile nvrii creative +individualizarea fiecresecvene didactice prin diferite procedee de aprobare, vezi sentimentul succesului, ncura(areaspontaneitii, stimulare a potenialului minim ; maxim, amendare a superficialitii 4 creare

    unei atmosferi afective, optime, necesare pentru anularea treptat a factorilor de bloca( +teamtensiune, imitaie, conformism, criticism, fric 4 valorificarea psihologic deplin a corelai profesor ; elev la nivelul tuturor coninuturilor educaiei intelectuale, morale, tehnologice,estetice, fizice.

    onceptul pedagogic de creativitate propune un model teoretic adaptabil la condiiileunui )praxis* educaional deschis autoperfecionrii permanente. n aceast accepie,creativitatea definete2 un produs creator situat cel puin la nivel inventiv4 un proces creato

    orientat n direcia sesizrii i a rezolvrii ; problem la nivelul g"ndirii divergente4 odimensiune axiologic a personalitii care valorific resursele globale ale sistemului psihicuman, la nivelul interaciunii optime dintre atitudinile i aptitudinile creative.

    Florin &ru6 ; #$$ , afirm c pn n anii I@& atenia psihologilor era centrat pe analiza procesului de creaie, considerat ca un fenomen rar, prezent exclusiv la elitele tiinifice i lamarii creatori de opere literare i artistice. unotinele eleborate au rezultat n mod esenial dinanalizele biografice ale savanilor L. u/ie, M.Be- n, 2. *iercson, 9. *i -et, 1. ich r0.

    Camenilor de art, sau din mrturiile pe care le-au lsat unii dintre ei. 0up al doilearzboi mondial, creativitatea apare ca o necesitate social i economic, devenind obiectde cercetae de sine stttor. onceptul de creativitate se aplic de(a at"t copilului care se (oac c"t i inventatorului sau omului de art.

    reativitatea este definit uneori ca fiind )procesul prin care un individ sau ungrup plasat ntr-o situaie dat elaboreaz un produs nou original n conformitate cunecesitile i scopurile situaiei respective*. Alii o definesc drept )capacitatea de a

    organiza +reorganiza elementele c"mpului perceptiv sau imaginativ indiferent c estevorba de (oc, principii matematice sau cuvinte*.

    !rocesul creativ poate fi realizat n mod intenionat, el poate fi nvat idezvoltat la un mare numr de oameni. 1a aceste idei se adaug cele ale lui Csborn potrivit crora cercetarea de grup poate favoriza n anumite condiii, creativitate. Cpinia luiCsborn, potrivit creia punctul de plecare al creativitii este imaginaia. Fmaginaia este definitca aptitudine de a reprezenta obiecte absente i de a combina imaginile acestora ntre ele.

    'nii autori (Muhin 1., Vetlughin .A., Co# ro$ , C + co$ % fac distincia ntreimaginaia reproductiv i imaginaia creativ. ea reproductiv ; este legat de trecut i

    #$

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    20/56

    utilizeaz n mod enunial elemente furnizate de memorie. Fmaginaia creatoare este prospectivea permite reprezentarea unor fapte care nc nu exist. Fmaginaia spune :ung )nu este ofacultate special deoarece ea se poate manifesta n toate formele eseniale ale vieii psihiceg"ndire, sentiment, senzaii, intuiii. Ea este expresia direct a energiei psihice*. !rodusele

    imaginare sunt, mai bogate atunci, c"nd controlul intelectual este mai slab o imaginaie purcreativ este inexplicabil. A cre nseamn a face s apar un lucru inedit, imprevizibil. Ae5plic nseamn ; cum spune 8eJerson ; a transforma necunoscutul n cunoscut. Fmaginaiaeste un raport direct cu personalitatea celui ce creaz, cu mediul su, cu experiena sa personal

    reatorul, gsete n cultura epocii elementele creaiei proprii4 gsete n tendinele, pasiunilesau nevoile colectivitii creia i aparine solicitrile afective care-i inspir creaia.

    Adesea este subliniat rolul inspiraiei n procesul de creaie, aa cum precizeaz Csborn

    ; )nici o persoan nu este vizitat de inspiraie dac nu a fost anterior n permanent cutare deidei*. Fluminarea provine din surse obscure ale contiinei n timp ce inspiraia este rezultatuunei ndelungate perseverene urmat n final de un )stimul accidentat* natura cruia nu poate fclar determinat. um spunea Csborn2 )perseverena capitalizeaz inspiraia*. =ougier 1.remarc faptul c inventatorul trebuie s se fereasc de logic, de demersuri, excesiv demetodice, Kpentru a gsi ceva trebuie s confruntm ideile cele mai disperate, s ne ndeprtmde obiceiurile intelectuale comune, s cutm paradoxurile*. reaia se face n nori, n obscur, n

    contradictoriu. Fmaginaia nu este ntotdeauna creatoare, poate fi )combinatorie* sau)novatoare*. Eduard spunea2 )trebuie s vd realitile altfel dec"t cum sunt*.

    9. *. Guill8or0, C.W. ) :lor, 1.*.)orrence !. . , au elaborat teste de g"ndire creativ,aceasta fiind de fapt o g"ndire divergent sub aspectele sale de fluiditate, flexibilitate ioriginalitate. Fnteligena este necesar dac nc nu i suficient pentru creaie, arat cercetrile)A fi extrem de inteligent sau a fi dotat pentru o munc creativ sunt dou lucruri binedifereniate*- scrie L.L. )hurstone . opiii supradotai, cotai drept genii posed o memorie

    excepional, ns ndoielnic este faptul c ei dein n mod egal i facultatea de a produce idei.Willi # 1 ston spune c2 )educaia nu este un factor decisiv pentru creativitate*.

    =elu"nd o clasificare de Csborn2

    # apacitatea absorbit - aptitudinea ce ine de observaie i de concentrareaateniei4

    6 apacitatea de retenie ; aptitudinea de a nregistra prin memorie i de a

    reactualiza datele imaginative 4> =aionamentul - aptitudinea de analiz i sintez, inducie i deducie .

    6&

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    21/56

    apacitatea creativ ; aptitudinea de a reprezenta prevedea i produce idei. unoaterea se poate dezvolta dac este aplicat ntr-o manier creativ. Eintein afirmc2 )imaginaia este mai important dec"t cunoaterea. Fmaginaia spune Csborn este lafel de rsp"ndit ca i memoria. El susine c testele de aptitudine au relevat

    universalitatea relativ a potenialului creativ. 1iteratura psihanalitic dezvolt ideea potrivit creia sursa inspiraiei creatoare, caracterul specific al creativitii se afl n zonaincontient a proceselor psihice .

    'nei asemenea cutri i-au consacrat numeroase p gini 1rnst Ferenc+, "ones. 9ung. Mel nie. lein. ). eick . /oi aceti psihanaliti mprtesc teza rolului incontientului caizvor al energiei creatoare n viaa omului. opiii construiesc o lume imaginar conformdorinelor lor, adulii se las invadai de fantasme care sunt imagini ale propriilor dorine.

    iecare om are o creativitate potenial. 'nii o exprim prin creativitatea lor artisticsau tiinific ; dar i alii pot proba creativitatea, deoarece aceasta se definete ca fiind procesul de realizare a ceva nou, ce poate fi creat, poate fi o idee, un plan, o prietenienou. iecare din aceste activiti cuprind un element de noutate, de originalitate i dediferen.

    reativitatea spune 7runer - poate s se exprime n raporturile cu copiii, nexercitarea unei meserii, n raporturile afective, n formularea unei teorii fizice sau n

    pictura unui tablou2

    #. /oate fiinele umane sunt capabile de creativitate ; aceasta fc"nd parte din patrimoniul nostru individual4

    6. 5u este necesar s fii geniu pentru a fi creativ4

    >. reativitatea poate fi stimulat i dezvoltat prin experiene de via i prin programe specializate.

    Li creativitatea poate fi nvat - spune 5ed Merrmann. *0in momentul n care eticonvins i contient de puterea creat de lucrurile noi , nu mai rm"ne dec"t o maner particular de a rea*. Arta se concentreaz pe nonverbal vizual, imaginativ. reativitateatiinific se concentreaz pe logic i sistematizare . 5ed Merrmann spunea c n termeniide expresie creativ oamenii se mpart n trei categorii2

    # ei care sunt constant creativi, persoane care exercit n mod activ datele lorcreative pentru plcere i profit4

    6 ei care sunt uneori creativi, care au momente de inteligen creativ din timp ntimp4

    6#

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    22/56

    >. ei ce pot s fie creativi, dar nc nu au exploatat acest potenial.

    3porul vieii creative este pasiunea. 8etodele de nvm"nt ca i condiiile de via autendina de a favoriza dispoziiile noastre critice n detrimentul capacitii noastreimaginative .

    opiii trebuie s fie ndrumai s dob"ndeasc o g"ndire independent, de grup,toleran fa de ideile noi, capacitatea de a descoperi probleme noi i a gsi modul lorde rezolvare i posibilitatea de a critica constructiv.

    !rofesorul nsui s fie creativ i )dornic de aventur*.

    /orance a cercetat urmtoarele atitudini2 +memorare4 evaluare4 corectare4 atitudinnecesare n rezolvarea cognitiv, de memorare evaluativ sau creativ a problemei date.

    Atitudinea creativ a dus la cele mai bune rezultate reative, iar cea evaluativ a datrezultatele cele mai bune sub aspect evaluativ. !asivitatea este factorul cel mai periculos alcreativitii. /orrance vorbete de faptul c orientarea exclusiv asupra succesului poate fifactor de bloca(. 3e adaug conformismul, teama de a fi altfel dec"t alii, interdicia de a punentrebri etc.

    !uterea creativ poate fi fr"nat sau dezvoltat i aceasta ine de prezentul pecare trebuie s-l antrenm pentru dezvoltarea sa. Fzvorul ideilor este n bun parte

    experiena. 'n loc important n dezvoltarea creativitii l are aa numitul )

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    23/56

    3copul fiind promovarea rezolvrii creative a problemelor. !remizele necesare ale acesteimetode sunt2 contiina c momentele emoionale sunt mai importante dec"t cele raionale, c procesul creativ individual este analog celui de grup i c fenomenele culturale aleinventivitii sunt identice cu cele din art i din tiin. 3e desfoar-n dou faze2

    amiliarizarea cu tot ce este strin.

    nstrinarea din nou a ceea ce a devenit familiar.

    Fdeea central a metodei lui 9ordon este precizarea faptului c ntrebuinareaeuristic a metaforei st la baza creativitii .

    8ecanismele metaforice2

    #. analogia personal4

    6. analogia direct4

    >. analogia simbolic4

    ?. analogia fantastic.

    ercetrile fcute de 9ollann +#$ > remarc c2 noiunea de creativitate are n vedermai multe accepiuni2

    - creativitatea ca o caracteristic personal4

    - creativitatea ca produs4

    - creativitatea ca proces specific.

    7arron consider c persoanele creative i asum riscurile, sunt n general bineinformate, au o uurin particular n utilizarea limba(ului. 0impotriv, indivizii puinicreativi sunt pasivi i conformiti.

    !redespoziiile ceative pot fi evideniate prin intermediul includerii personalitii nmultiplicarea de aciuni sociale. 8ultiplicarea de aciuni sociale pot fi grupate ntr-un numrlimitat de grupe n corespundere cu tipul procesual de activitate social +de contact, (oc, denvm"nt, tiinific, de munc, politic, ecologic, etc. sau n corespundere cu produselecreativitii reprezentri artistice, desene, poezie, proz, idei tiinifice, tehnologii, unelte demunc, etc.

    1a unii copii pot s se manifeste posibiliti creative pentru mai multe tipuri sau feluri de

    activiti sociale , la alii ; pentru un anumit domeniu de activitate social ; uman. 3unt cazuri n

    6>

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    24/56

    potenialul creativ al personalitii nu se manifest nici ntr-un domeniu de aciune social!ricini pot fi diverse2

    a nu a avut loc contactul predispoziiei cu tipul sau felul adecvat de aciune social4

    b lipsa sau dezvoltarea la un nivel (os, nesatisfctor a unor astfel de formaiuni psihice cavoina, insistena, interesul de a activa etc., care servesc n calitate de condiie obligatorie avieii creative a fiinei socio ; umane, a personalitii4

    c eecul primilor pai n activitatea creativ, care este generat de diverse pricini biofiziologice psihologice, pedagogice, sociale4 lipsa libertii cugetului i activismului de sinestttor naciunile personalitii4

    d frica de eec n aciunile creative fa de sine nsi, prini, pedagogi, asociaii de copii sa

    colectiv.reativitatea ca trstur general ; uman n cele mai dese cazuri este definit n felul

    urmtor2 ) reativitatea este un comlex de nsuiri i aptitudini psihice, care n condiii favorabilgenereaz produse noi i de valoare pentru societate*.

    !redispoziiile ereditare determin potenialul creativ al fiecrei personalitii, ele, nu potfi formate n cadrul procesului de educaie i instruire. ea mai mare parte din copii manifest predispozii ereditare creative la nivel de norm social. 5ivelul de norm social al predispoziiilor creative este caracteristic pentru orice copil sntos din punct de vedere ereditar.

    reativitatea ca calitate general ; uman poate fi i trebuie s fie educat la orice personalitate n corepundere cu )ceea ce natura a druit de la nceput copilului*. /rsturilegenerale ale creativitii +la unii copii se manifest trsturi creative specifice2 matematicmuzicale, de pictur, etc. pot fi formate i dezvoltate n mod orientat spre un scop binedeterminat prin intermediul unor mi(loace specifice, probleme i sarcini cu caracter de problem, prin intrermediul metodelor i formelor active de educaie.

    /rsturile procesuale de caracter general ale activitii creative evideniate n literatura psiho-pedagogic sunt urmtoarele2 folosirea independent a cunotinelor i priceperelor situaii noi, nestandarde4 desemnarea problemelor noi n situaii cunoscute4 vederea a noi funca obiectelor4 mbinarea de sinestttoare a mi(loacelor cunoscute de activitate n altele noidistingerea cilor noi +alternative de rezolvare a problemelor4 determinarea unor mi(loa principiale noi de rezolvare a problemelor4 evidenierea n mod simplu a structurii obiectelor(M. . Sk tkin, ". ". Lerner, '. ". C l#co$, ). un , V. . *u!kin, A. M. ocerghin, A. M. or!uno$,

    3. . )iho#iro$%. 3istemul problemelor i sarcinilor prolematizate trebuie s rspund laurmtoarele deziderate2

    6?

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    25/56

    - toate sarcinile cu caracter de porblem trebuie s reflecte ideile principale ale materiei destudiu ndeosebi cele transdisciplinare4

    - s oglindeasc aspectul teoretic i practic al principalelor fenomene sociale, caredetrmin tendinele de dezvoltare ale soietii din punct de vedere economic, moral,cultural, ecologic, politic, etc.4

    - s se respecte neaprat principiul corelrii dintre obiectele de studiu i corelriifenomenelor i proceselor din natur i societate4

    - pe parcursul trecerii de la sarcina mai uoar la alta mai comlex, mai dificil, trebuieneaprat s se in cont de capacitile i posibilitile individuale ale fiecrui copil sau alunui grup de copii4

    - sarcinile cu caracter de problem urmeaz s fie de diferite tipuri n corespundere cufelurile de activitate social2 cu caracter intelectual i practic, morale, ecologice, demunc, estetice, politice etc. i integral se mbin n sine.

    Aceste trsturi generale ale g"ndirii creatoare ca regul, se manifest i se dezvolt ncadrul folosirii de ctre subiecii activitii educaionale a cunotinelor i priceperilor n situainoi, nestandarde.

    opiii se includ n activitatea de rezolvare a problemelor i sarcinilor cu caracter de problem cunostute de societate, i noi sau necunoscute numai de copii. !rin intermediulsarcinilor cu caracter de problem, alctuite la toate disciplinele de nvm"nt i activitileeducaionale n sfera orelor de curs, educatorul sau profesorul, i n general, v"rstnicii programeaz activitatea creatoare a precolarilor.

    8etodele cu caracter de problem ndeplinesc urmtoarele funcii2 formeaz trsturileactivitii creatoare4 asigur nsuirea i folosirea creatoare a cunotinelor i mi(loacelor d

    activitate4 contribuie la stp"nirea sau asimilarea metodelor de cunoatere tiinific, servesc lcondiia de formare a intereselor i necesitilor ctre activitatea creatoare(M. . Sc tkin, ". ". Lerner, M. ". M h#uto$%.

    !otenialul creativ uman poate fi folosit at"t pentru binele omului c"t i-n scopuriiraionale, antiumane. 1a potenialul creativ este necesar de oferit o anumit orientare, ca acestefore s fie folosite pentru binele omului i nu mpotriva lui. Educaia creativitii i asentimentului buntii +omenie, bunvoin sunt dou laturi ale unuia i aceluiai proce

    pedagogic integral ; educaia pentru dezvoltarea personalitii, care necesit s fie realizatsimultan i indisolubil. n lipsa educaiei a unor astfel de sentimente ca2 gri(a fa de om i d

    6@

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    26/56

    tot ce-i ncon(oar, bunvoina, comptimirea, mila, nelinitea, fa de om, sentimentuldemnitii personale nici nu poate fi vorba despre educaia deplin i ampl pentru schimbare dezvoltare +prospectiv a personalitii. 3entimentul buntii se educ atunci, c"nd copilul faclucruri bune pentru ali oameni. opii, prini, v"rstnici etc.

    Evident apare urmtoarea ntrebare. are trebuie s fie relaiile dintre procesele educaieicreativitii i educaiei creativitii i educaiei calitilor general-morale la personalitateB !ot ftrei modaliti2

    a. educarea creativitii, iar apoi formarea sau altoirea ladiscipol a calitilor morale de valoare4

    b. iniial de altoit la copii principalele caliti general-morale, iar apoi educarea creativitii la ei4

    c. educarea simultan a creativitii i calitilor general-morale, care necesit s anticipeze procesul dezvoltrii creative a omului.

    Fnteresele, convingerile, necesitile i idealurile formate n baza raiunii socialedetermin direciunea de activitate a omului ca fiin social.

    !entru copil creativitatea are anumite limite de timp, care-s determinate de o mulimede factori ca2 adaptarea la noi schimbri, voina, interesul cognitiv de tip creativ, sentimentudatoriei i responsabilitii, idealul, atmosfera ncon(urtoare, etc.

    n acele cazuri c"nd sarcinile de caracter de problem nu-s accesibile, la precolar apartendine de ocolire a greutilor-dificultilor, nencrederea n sine, apatia, sentimentulinsucesului i necompetenei, disperarea-dezamgirea, sentimentul singurtii. Aceastdificultate educaional poate fi nvins +rezolvat prin urmtoarele mi(loace2 reformular problemei4 dezmembrarea problemei n subprobleme4 comunicarea a noi argumente, datadugtoare care concretizeaz problema4 ncura(area4 susinerea tendinelor precolarilor derezolva problema, etc.

    !entru a forma la personalitate ncrederea n forele proprii, ncrederea n posibilitile dea prent"mpina dificultile, este necesar ca copiii s fie mereu ocupai cu ceva. !entru aceastaeste nevoie de o atmosfer binevoitoare, a(utor i stim reciproc, armonie a capacitilorintelectuale i sarcinilor cu caracter de problem naintate fiecrui copil.

    n activitile organizate n mod creator sentimentele i emoiile personalitii nu se sting

    ci din contra decurg sub form ondulatorie, poart caracter impulsiv. Aceasta se datoretefaptului c aciunile creative sunt dup natura lor netipice, neordinare, nestandarde. Acest

    6

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    27/56

    fenomen are loc atunci c"nd subiectul aciunilor creative manifest succes, dob"ndete rezultate pozitive. Li-n cazul aciunilor de tip creativ, atunci c"nd personalitatea copilului sufer permanent eec, insucces treptat are loc stingerea emoiilor de tip cognitiv. Cmul se adapteazemoional ctre prezena sau lipsa continu a satisfaciei.

    Emoiile i sentimentele creative se formeaz i se dezvolt numai n baza aciunilororganizate i nfptuite altor tipuri de aciuni.

    Fnsuccesul rentabil i frecvent n cadrul aciunilor creative contribuie la formarea unorcaliti nedorite la personalitate, schimb ntreaga poziie de via a ei.

    reativitatea contribuie la autoeducaia personalitii. 3e formeaz aa caliti2autoobservarea, autoanaliza, autoaprecierea, probarea de sine, aptitudinile raionale de reglare acomportrii n raport cu regulile, cerinele morale de comportare, responsabilitatea fa de aloameni i societate, sentimentul autocriticii, nemulumirea de sine nsui etc. /oate acesteacontribuie la formarea priceperilor de autocunoatere a posibilitilor sale, limitele acestor posibiliti, interesele i necesitile.

    ormarea priceperii de autocunoatere reprezint baza formrii personalitii creative.

    !ractica educaional i-n general experiena de via social n mod ilustrativ iconvingtor ne demonstreaz c este posibil de a a(unge un nivel nalt de formare ; dezvoltare a

    capacitilor creative.!sihologia contemporan evideniaz c"teva etape ale procesului de creaie2

    #. !erioada de preparare c"nd se adun informaia, se fac observaii, se delimiteaz problema,se schieaz o ipotez sau un proiect general.

    6. Fncubaia este rstimpul eforturilor ncercrilor sterile. Fncubaia poate dura mult timpchiar luni i ani de zile.

    >. Fluminarea este momentul fericit c"nd apare soluia sau, n art, c"nd opera e vzutintegral. Acest fenomen se produce uneori n mod spectaculos2 i se spune )inspiraie*, dacartistul triete opera intens, contient de toate componentele i detaliile ei.

    ?.

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    28/56

    condiii favorabile, combaterea anumitor piedici, obstacole exterioare sau interne numite bloca(e.

    oncluzion"nd cele expuse anterior putem spune c astzi problema educrii spirituluicreativ al copiilor capt o valoare deosebit4 se distinge necesitatea de a modifica stilul de

    g"ndire i activitate didactic4 a ne dezice de la stilul instruirii tradiionale n favoarea dezvoltr personalitii creative.

    Analiza ideilor conceptuale ale filozofilor, psihologilor, pedagogilor i plasticienilordedicare problemei creativitii i rolul instruirii n dezvoltarea acestui proces ne-a permis srelevm c semnul distinctiv al creativitii este transformarea obiectelor, fenomenelor pentruobinere a ceva nou.

    3avanii au constatat c creativitatea este posibil i la copiii de v"rst precolar,conform opiniei savantului !idcasisti !. F., rezultatul creaiei copilului este subiectiv, el nu poate produce bunuri sociale ; utile. ns valoarea creativitii lui const n dezvoltarea i formarea personalitii active.

    n psiho-pedagogie se disting dou curente care interpreteaz n mod diferit evoluiacreativitii copiilor. Adepii biogeneticii(B cu!inski A.V; Ventteli C. , #it F.".,Cher!en!teiner G.% susin c creativitatea apare spontan, c toi copii sunt talentai.

    Ei mai susineau c copilul se nate pictor cu anumite capaciti creative, iar adultul i poate duna cu sfaturi i instruciuni.

    0esigur, sunt copii talentai, dar este o raritate. !edagogul nu va miza pe asemena cazuri,dar va cuta strategii adecvate care ar facilita dezvoltarea creativitii la toi copiii instituiei precolare.

    I.,. &ondiiile p#i$o-pedagogice de dez!oltare a capacitilor creati!e la !*r#taprecolar mare

    Fnvestigaiile realizate de diferii specialiti(9. *i -et, & $i0 Ausu/el, 2 ns Ae/li,)eres 1ngel# n, "on Berc , o/ert G gne, "on &6nil6, Si#inic o$ , "o n Suretu etc% susinc condiia fundamental pentru randamentul colar este caracterul contient al nvrii.

    Aptitudinile de nvare contient se formeaz la copii treptat i cu greu.

    C modalitate de pregtire pentru activitatea de nvare contient n precolaritate esteactivitatea verbal-artistic. Ea corespunde particularitilor de v"rst a precolarilor i susinecuriozitatea lor.

    6%

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    29/56

    0escrierea a celor observate n natur este i ea o activitate verbal-artistic care are dreptsuport cuv"ntul i frumosul, artisticul din natur. Analiza elementar a unui tablou, lecturaimaginilor, interpretarea unui c"ntec pentru copii este de asemenea o activitate artistic, dezvoltspiritul de observaie, l obinuiete s aud, s vad, s simt i s explice, l familiarizeaz

    frumosul.!roblema nvm"ntului precolar este discutat pe parcursul ultimelor secole +NFN -

    NN . 3avanii nu au a(uns nc la un rspuns definitiv. :ean !ia(et susine c2 /oate conduitelecomport un aspect nnscut i unul dob"ndit, dar nu cunoate unde se afl frontiera dintre eleceea ce ne permite s afirmm c savantul recunoate i apreciaz etapa nvm"ntului precolar, n care copiii dob"ndesc, achiziioneaz cunotine i i formeaz competene,atitudini, comportamente.

    nvarea n ciclul primar se ntemeiaz pe achiziiile spontane ale precolaritii. !racticade instruire dovedete c o achiziie nou se cldete pe un sistem de cunotine, competenesedimentat de(a, i nu pe teren gol. Audierea i repovestirea povetilor, memorizarea i recitareaversurilor, nsuirea proverbelor, zictorilor, ghicitorilor, i utilizarea lor n vorbire, arta plasticcomunicarea sunt momente necesare ale procesului de formare a personalitii n devenire.

    Acestea i alte abiliti obinute la v"rsta precolar prin intermediul activitii artistice+desen, modelare, aplicaie, construire, lucru manual permit copilului s deprind la debitucolar anumite competene care la r"ndul lor devin o garanie a integrrii sociale i o condiie adob"ndirii performanei lingvistice, artistice plastice.

    Activitatea verbal-artistic, integrat cu cea artistic plastic2

    - a(ut la nsuirea limbii literare i la perceperea mediului ambiant4

    - dezvolt sensibilitatea4

    - servete drept surs principal de transmitere a experienei sociale, i a cunotinelor4

    - contribuie la formarea competenelor i atitudinilor, la realizarea obiectiveloreducaiei estetice, intelectuale i morale4

    - include elemente spirituale i comportamentale n personalitatea copilului4

    - servete drept suport pentru achiziionarea valorilor sociale, naionale i generalumane, morale, stimul"nd aciunile creative ale precolarilor i elevilor mici.

    'n obiectiv ma(or al activitii literar artistice este dezvoltarea creativitii verbale iartistico ; plastice.

    6$

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    30/56

    &reati!itatea i elementele ei.

    Exist multiple posibiliti de formare a unei personaliti creative. onsiderm c unadintre cele mai eficiente n v"rsta precolar este familiarizarea copiilor cu textul literar idezvoltarea creativitii prin diverse exerciii artistico ; plastice2 desen, pictur, modelare

    aplicare.

    Elementele de baz ale creativitii sunt2

    - originalitatea

    - flexibilitatea

    - senzitivitatea

    - fluena

    - ingeniozitatea

    - expresivitatea

    Criginalitatea prevede capacitatea individului de a adopta atitudini personale fr tendinade a copia sau a reproduce modul de g"ndire al altcuiva.

    lexibilitatea este capacitatea de a adapta g"ndirea la situaii noi, uneori neprevzute, cuscopul de a cuta i a gsi soluii optime de rezolvare a problemelor ce apar n diverse domenide cunoatere inclusiv n cel al cunoaterii artistice.

    3enzitivitatea nseamn facultatea de a simi, de a fi sensibil. !rofunzimea i ariasensibilitii depind de spiritul de observaie care poate fi format, educat la copii prin exerciidiri(ate de pedagog.

    luena este o proprietate a stilului i se caracterizeaz prin cursivitate i fluiditate nexprimare +av"nd ca suport limba(ul i fluena lui .

    Fngeniozitatea indic spiritul inventiv, de iniiativ - caliti indispensabile creativitiumane.

    Expresivitatea exprim culoarea, forma, mrimea, ritmul, simetria, asimetria i dinamicau c"t este mai expresiv opera de art cu at"t mai mult ne place. 0ezvoltarea creativitii nu

    poate fi dezvoltat fr a nelege ce-i acela mi(loc de expresivitate.

    nsuirea de a fi ingenios se impune ca un semn al unei mini agere, capabile s gseascsoluii neordinare n cele mai complicate i surprinztoare mpre(urri. Fngeniozitatea permitevitarea stereotipilor.

    Sarcinile corpului didactic n scopul ridicrii potenialului creativ al copiilor istimularea lui sunt2

    - reformulri ntr-o viziune personal4

    - clasificri de obiecte care posed nsuiri similare4

    >&

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    31/56

    - evidenierea particularitilor unor clase de obiecte4

    - formulri i explicaii personale care se preteaz la interpretri controversate4

    - comentarea unor opere artistice4

    - inventarea de (ocuri i soluii de rezolvare a unor situaii4- interpretarea de roluri ale unor persoane reale sau imaginare4

    - dramatizri ale episoadelor din creaia literar, artistic.

    'ormarea creati!itii

    Acesta este un proces complicat care se deruleaz n timp.

    !rogresul creativitii poate fi considerat efectiv numai atunci c"nd trece patru etape2

    #. Etapa formativ presupune existena unor noi condiii i adaptarea la ele +pentru un pianisacesta ar nsemna nsuirea clapelor, pentru un elev din clasa F nsuirea vocalelor iconsoanelor .

    6. Etapa normativ are drept scop integrarea fiecrui copil ntr-un grup +a nu se consideradiferit, aparte deoarece colegii exercit influen i cineva poate fi complexat din cauzadiferenelor.

    >. Etapa interogativ n care elevul nu mai gsete c e plcut s fie ca altcineva. Asemnareadevine plictisitoare i inutil. Fndividul ncepe s aprecieze aceea ce deosebete de alii iceea ce este particularitatea altora. El i dezvolt un sim al m"ndriei pentru unicitatea sa i oncredere mai mare n eu-l su.

    ?. Etapa transformaional n acest punct individul realizeaz c pentru a evolua, trebuie s seschimbe i schimbarea trebuie s fie ma(or2 Kn via i n stilul de viaO pentru copilelev*, aceasta e o perioad de criz c"nd dorete s se debaraseze de ceea ce era plcut icomod. 1a aceast etap individul i face drum nainte sau regreseaz literalmente. Estevorba de o Ktransformare*.

    Aciunile de stimulare a creativitii urmresc s determine productivitatea acestorcapaciti umane.

    =idicarea potenialului creativ al copiilor ncepe de la munca creatoare a cadrului didactic+pentru aceasta sunt necesare cunotine multilaterale4 eficiena de munc i o bun pregtire .

    reativitatea n stilul de munc al cadrelor didactice ine de factorii psiho-pedagogici ireflect un cuantum de capaciti specifice i generale.

    >#

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    32/56

    Capaciti generale 2

    #. Voc i pro8esion l6 2 predispoziii, aptitudini literare, muzicale, artistice, simul noutii4

    6. 1ru0ii 2 posedarea unui larg i bogat orizont cultural n diferite ramuri ; art, filozofie, psihologie, etic etc4

    - !asiunea pentru literatur i art.

    - 3tructuri fizice i psihice cognitive, afective, motivaionale, predominareasemnificativului spre satisfacerea solicitrilor copiilor +elevilor, discipolilor .

    Capaciti speciale 2

    - apacitatea intelectual.

    - !osibilitatea cadrului didactic de a reaciona i de a se adapta la nivelul diferenial alcopiilor.

    - !osibilitatea de a opera cu eficien n cadrul activitilor teoretice i practice nscopul asimilrii cunotinelor, al formrii priceperilor i deprinderilor necesare.

    - Fscusina de a-i captiva pe copii, de a le trezi i satisface interesul de cunoatere.

    - apaciti docimologice2 evaluarea real obiectiv, a nivelului de dezvoltare a

    cunotinelor i aptitudinilor copiilor.- apacitatea de generalizare a experienei personale.

    !rezena spiritului creativ ce persist la toate disciplinele de studiu i caracterul deschis icreativ la stilul profesorului.

    reativitatea ocup un loc de cinste n sistemul de educaie.

    5u fiecare fiin uman are din punct de vedere ereditar aceeai capacitate creativ.

    oeficientul de inteligen (oac un rol important n acest proces. 0incolo de acest niveldeterminant sunt factorii de personalitate2 fluiditatea i flexibilitatea g"ndirii, echilibrul afectiv perseverena, originalitatea, capacitatea de a rezista spiritului gregar etc. 'n alt factordeterminant l reprezint nivelul i varietatea cunotinelor, precum i predominanta factorilor psihici non-verbali care i au sediul n emisfera dreapt a creierului.

    0at fiind faptul c este o caracteristic atipic i calitativ, nivelul de creativitate al unuielev nu poate fi determinat prin metode cantitative. !entru evidenierea lui trebuie utilizate teste

    specifice, experiene, i chestionare adecvate.

    >6

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    33/56

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    34/56

    ? ncrederea exagerat n metodele tradiionale, n paralel cu subestimarea i suspectarea din principiu a oricrei noi abordri n educaie4

    @ supraestimarea valorii docimologice a notelor, ca form suprem i infailibil de evaluare instruirii de ctre copii a cunotinelor predate.

    Acestea, i multe altele asemenea lor, sunt veritabile piedici n calea nnoirii unuisistem de educaie anchilozat, care pe zi ce trece devine tot mai anacronic, mai incapabil s seadapteze la schimbrile rapide cu care ne confruntm n societatea globalizat n care trim la oractual. 8omentul schimbrii bate mereu la u.

    8ult vreme imaginaia a fost definit ca un proces de combinare a imaginaiilor, ceeace se potrivete numai imaginaiei artistice. Azi putem defini imaginaia ca fiind acel proces psihic al crui rezultat l constituie obinerea unor reacii, fenomene psihice noi pe plan cognitivafectiv sau motor.

    reativitatea este o capacitate mai complex. Ea face posibil crearea de produse realesau pur mintale, constituind un progres n planul social. omponenta principal a creativitii oconstituie imaginaia, dar creaia de valoare real mai presupune i o motivaie, dorina de arealiza ceva nou, ceva deosebit. Li cum noutatea, azi , nu se obine cu uurin, o altcomponent este voina, perseverena n a face numeroase ncercri i verificri.

    Fmaginaia, deci i creativitatea, presupun trei nsuiri2a fluiditate

    b plasticitate

    c originalitate.

    iecare dintre aceste trei nsuiri are nsemntatea ei4 caracteristica principal rm"noriginalitatea, ea garant"nd valoarea rezultatului muncii creatoare.

    "t vreme creaia era socotit un privilegiu dob"ndit ereditar de o minoritate, coalanu s-a ocupat n mod special de acest aspect, dei, e drept, s-au creat ici colo clase speciale desupradotai. 0e c"nd se arat c automatele diri(ate de calculatoare nfptuiesc toate muncilemonotone, stereotipe i deci omului i revin mai multe sarcini de perfecionare, de nnoirecultivarea g"ndirii inovatoare a devenit o sarcin important a colilor de mas. !e l"ng efortultradiional de educare a g"ndirii critice, stimularea fanteziei apare i ea ca un obiectiv ma(orAceasta implic schimbri importante, at"t n mentalitatea profesorilor, c"t i n ce privete

    metodele de educare i instruire. n primul r"nd, trebuie schimbat climatul, pentru a elimin bloca(ele culturale i emotive. 3e cer relaii distinse, democratice, ntre precolari i educatori

    >?

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    35/56

    ceea ce nu nseamn a cobor statutul social al celor din urm. Apoi, modul de predare trebuie ssolicite participarea, iniiativa elevilor, e vorba de acele metode active, din pcate prea puinutilizate. n fine, fantezia trebuie i ea apreciat corespunztor, alturi de temeiniciacunotinelor, de raionamentul riguros i spiritul critic.

    !entru muli copii, grdinia reprezint o )prim ans*- ocazia de a cpta un altsentiment al sinelui i o alt viziune asupra vieii, dec"t ceea ce li s-a oferit acas. 'n profesorcare i transmite unui copil ncredere n potenialul i calitile sale poate fi un antidot puternicfa de familie n care o asemenea ncredere lipsete sau n care copilului i se transmitecontrariul. 'n educator, trat"nd copiii cu egal consideraie, poate s aduc o iluminare pentrucopil care se lupt s neleag relaiile umane i care provine dintr-o cas unde o asemeneaconsideraie este inexistent. !edagogul care refuz s accepte concepia negativ despre sine a

    unui copil i care promoveaz continuu o imagine mai bun despre competenele acestuia areuneori puterea de a salva o via.

    0ar pentru unii copii, grdinia este o ntemniare consolidat n mod legal n m"inileeducatorilor crora le lipsete fie respectul de sine, fie pregtirea, fie ambele, pentru a-i facemeseria cum trebuie. 3unt educatori care nu stimuleaz, ci umilesc. Ei nu vorbesc limba(ul politeei i stimei, ci pe cel al ridiculizrii i sarcasmului. !rin comparaii care st"rnesc invidia, elaud un copil, (ignind un altul. u o nerbdare necontrolat, asemenea educatori ad"ncesc frica

    copilului de a grei. 5u au nici o alt noiune despre disciplin, n afar de ameninrile cu pedeapsa. Ei nu reuesc s motiveze oferind valori, ci fc"nd apel la team. Ei nu cred n posibilitile copilului4 cred numai n limitele lui, aprinz"nd flcri n minile copiilor, csting"ndu-le.

    8a(oritatea pedagogilor doresc s-i aduc o contribuie pozitiv la dezvoltarea minilorce li s-au ncredinat. 0ac uneori ns fac ru, aceasta nu este intenionat. Astzi ma(oritateasunt contieni c una dintre modalitile prin care pot interveni este cultivarea respectului de

    sine la copil. Educatorii tiu c acei copii care au ncredere n ei nii i a cror educatori proiecteaz o imagine pozitiv asupra potenialului lor se descurc mai bine la nvtur dec"copiii fr aceste avanta(e.

    !oate un copil s aib o reuit sczut la nvtur i totui s aib un bun respect desineB 0esigur. Exist totdeauna motive pentru care un precolar oarecare nu are mari succese lanvtur, de la o stare de dislexie i p"n la lipsa unei stimulri corespunztoare. 3 nereamintim c respectul de sine ine de ceea ce se deschide alegerii noastre volitive . El nu poatedepinde de familia n care ne-am nscut, de culoarea pielii sau de realizrile strmoilor.

    >@

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    36/56

    !e de alt parte, principiul mpcrii cu sine poate avea aici o important ilustrare. 'niicopii care provin din culturi etnice diferite, dar care sunt nerbdtori s se )adapteze*, pot s-inege sau s-i denigreze contextul etnic propriu. n asemenea cazuri, evident c este bine sa(utm copiii s-i aprecieze aspectele unice ale rasei sau culturii.

    )!rin educaie*, scriaC rl ogers n 0evenirea persoanei, )avem tendina de a deveniconformiti, stereotipi, indivizi a cror educaie este )ncheiat*, i nu g"nditori liberi, creativi originali*.

    0ac obiectivul corect al educaiei este acela de a furniza copiilor fundamentul n ceeace privete nevoile eseniale funcionrii eficiente n lumea modern, atunci nimic nu este maimportant dec"t iniierea n arta de a g"ndi critic. Far dac respectul de sine nseamn ncredere capacitatea noastr de a depi provocrile vieii, exist ceva mai important dec"t a nva cums ne folosim minteaB

    Activitile educative i social-culturale sunt deosebit de importante pentrudemocratizarea i progresul rilor4 ele faciliteaz posibilitatea fiecrui om de a-i completstudiile, de a se perfeciona n munc, de a se policalifica sau de a-i nsui o cultur superioarca un bun al vieii personale i sociale, necesar familiei proprii i aspiraiilor individuale. Litotui mugurii vieii cultural-educative cresc prin motivaii noi, prin tendina de a se forma culcu o personalitate mai bogat i mereu nnobilat.

    n a doua (umtate a acestui secol au aprut numeroase lucrri despre creativitatea ncunoatere i n aciune, n tiine i n tehnologii( o!c , Ale5 n0ru, ?; An0erson, 2.2.,@; Mih el oco, =%

    8ult interes se acord educaiei pentru creativitate.

    Este creativitatea educabilB e rol se poate atribui unei metodologii a creativitiiB

    nainte de a identifica i analiza cele mai importante aspecte intelectuale i de etic, de psihologie, sociologie i pedagogie, vom puncta c"teva conexiuni dintre creativitate i educaie permanent, formulate ca propuneri n direcia ameliorrii activitii n nvm"nt, n profesii n activitatea instituiilor de cercetare, ca i n cea a ntreprinderilor n general.

    At"t n educaia permanent c"t i n creativitate trebuie s se mbine studiul i promovarea calitilor psihice-morale, ntre care nu pot lipsi2 rigoarea argumentrii logice slbirea entuziasmului )momentan*4 acuitatea analizei i sintezei bazate pe fapte reale i pe idevariate4 capacitatea proiectrii i demersului concret )sistemic*4 modelarea euristic tehnicapelul necontenit la faptele concrete. 0ar n calitile cercettorului, ca i ale nvtorului sau profesorului, nu putem uita calitile morale i ceteneti care pot i trebuie s susin nclinaia

    >

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    37/56

    talentul i ncrederea n forele emergente ale inovrii i descoperirii. 0eci vom preui onestitateamuncii, demnitatea de a apra adevrul, loialitatea fa de colegi i colaboratori, fa de toimembrii societii n care trim.

    0up cum spunea icol e B6lcescu )nu se poate fi fericire fr libertate*, i Moon Sun M:ong )nu exist libertate fr responsabilitate i responsabilitate fr atingerea unui rezultat*.

    reativitatea n toate domeniile, inclusiv n educaie i n didactic, se nate i sedezvolt n libertate. Este vorba de o libertate a tuturor, individual i social, n deplinconcordan cu actele sociale constitutive ; politice i economice, morale i culturale ; alesocietii, care permit i asigur independena personalitii n vocaie i n aciune practic.

    3tudiul creativitii i msura creaiei omului nu sunt nc ridicate la valoarea ieficiena lor cultural i social. 0esigur, nu numai discursul generic i abstract al creatologiei va produce mari creatori sau va stimula opere deosebite, dar fiecare observaie concret i fiecareact oferit celui ce afirm prin interes, motivaie i mai ales prin acte noi creative, va putea dovedeficiena real, direct. Asupra celui ce este devotat descoperirii propriului talent i propriilorcaliti creative. 5u este suficient s ndrumm pe copii la ndrumri i invenii4 trebuie snsoim ndemnul cu exemplul, cu observaia i autoobservaia copilului, pentru ca el s beneficieze de marea putere a studiului i exemplelor reale care s-l nsoeasc n propria sadevenire creatoare. /alentul trebuie s fie nsoit de calitile morale, de tria caracterului etic al personalitii ndrumate spre creaie.

    reativitatea este definit ca )o aptitudine complex, distinct de inteligen i defuncionarea cognitiv i existent n funcie de fluiditatea ideilor, de raionamentul inductiv, decaliti perceptive i de personalitate, ca i n funcie de inteligena divergent n msura n careea favorizeaz diversitatea soluiilor i rezultatelor*.

    I. . /olul artei pla#tice 0n dez!oltarea capacitilor creati!e

    Obiectivele de referin

    !erceperea operelor de art

    - Fniierea n perceperea operelor de art plastic.

    - ormarea tendinei de a ptrunde n sentimentele umane exprimate de autor prinopera sa.

    >

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    38/56

    - amiliarizarea cu mi(loacele expresive n diferite domenii de art.

    - nsuirea cunotiinelor elementare despre art plastic, necesare pentru ridicareanivelului de percepere.

    -amiliarizarea cu grafic i pictur, mi(loacele plastice i artistice ale acestora,analiz"nd opere de diferite genuri +social, peisagist, natur moart, portretist,

    animalist, mitologic .

    - !trunderea n coninutul operelor, compararea lor cu dispoziia ce o creeaz.

    - 0emonstrarea reproducerilor unor opere de pictur2 )0oina*, )!rimvara*, )!ortretullui 9rigore

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    39/56

    - ormarea reprezentrilor despre unele aspecte din ornamentica naional, specificulornamentrii diferitelor grupe de obiecte +covoare, prosoape, costume naionale, vasedin ceramic , modul lor de stilizare.

    - amiliarizarea cu unele aspecte ale artei decorative aplicate profesionale2 obiectedecorative, decoruri +de teatru , design, compoziii decorative.

    0ezvoltarea capacitilor creatoare, formarea sensibilitii artistice. onsolidarea ilrgirea cunotinelor elementare despre limba(ul plastic, obinerea imaginii plastice prinintermediul punctelor, liniilor, petelor, respect"nd unele cerine ce in de2 redarea formei generalfiecrei pri componente, n detalii, amplasarea elementelor n spaiu, red"nd i unele relaiispaiale prin plasarea pe suprafaa plan mai sus, mai (os, c"t i prin acoperira obiectelor maideprtate de ctre cele mai apropiate4 crearea echilibrului vizual, mbinarea armonioas aformelor i culorilor, iniieri n noiunile de compoziie, schi .a.

    Crientarea procesului de activitate practic a copiilor spre reprezentarea propriilorsentimente, atitudini, gsind mi(loace proprii de reprezentare, perfecion"nd deprinderile graficede executare ce le posed prin haurri n diferite direcii, trasarea liniilor drepte, oblice, paraleleondulate, rotun(ite c"t mai perfect4 obinerea liniilor subiri, groase, uoare, pronunate n scopude a mri efectul artistic, nlturarea liniilor de prisos, nuanarea i evidenierea formelor.0eprinderi de m"nuire i de alegere a instrumentelor i materialelor necesare +creioane simple colorate, carioc, pastele, sanghin, peni, pan, beioare arse la capt, cret, crmid etc. .

    hipuri i forme abstracte +obinute la nt"mplare , gsirea asemnrilor cu lumea din (ur, stimulnd dezvoltarea imaginaiei, fanteziei, creativitii. )Eu i lumea din (urul meu* +ccret , )0esene pentru galeria micilor graficieni*, )'n buchet de toamn*, )8icua mea*,)Animal ndrgit*, )0in lumea insectelor*, )!laiul meu, frumos meleag*, )E primvar*, ) e m-a impresionat la plimbare* .a. onsolidarea i acumularea noilor deprinderi grafice, folosindmateriale i procedee.

    0ezvoltarea sensibilitii estetice, contribuirea la formarea gustului artistic prinintermediul mi(loacelor de expresie a picturii +culorile, lumina i luminozitatea, pata, linia punctul .

    ormarea deprinderilor de prezentare +prin limba(ul plastic a propriilor ideisentimente, triri, stri interioare prin intermediul culorilor, formelor, proporiilor acestora etc.

    amiliarizarea cu rolul constructiv i spaial al liniei, punctului, petei, deprinderi demodelare a liniei +uniforme, de diferite grosimi, drepte, verticale, orizontale, oblice, paraleleintersectate, curbe fr"nte, ondulate, rotunde .a. .

    >$

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    40/56

    amiliarizarea copiilor cu culorile propriu-zise ; cromatice i acromatice, neculori ;alb, negru4 cu culori primare +rou, galben i albastru i complementare +violet, cafeniu, veetc .

    0ezvoltarea pricepeii de a mbina culorile i a le aplica n creaiile proprii, subliniind

    at"t specificul celor reprezentate, c"t i atitudinea emoional +bucurie, linite, nelinite .a.distribuirea armonioas i echilibrat a culorilor calde i reci.

    nsuirea tehnicii de m"nuire iscusit a pensulei, tamponului i a procedeelor dedactilopictur +pictur cu degetul, unghia , execut"nd linii subiri, groase i de diferite forme, fel puncte i pete variate.

    amiliarizarea copiilor cu materialele i cu uneltele de lucru +pensule, acuarele, guaunii colorani naturali, palete, tamponuri etc. modalitile de lucru cu ele.

    /ematica posibil2 )!laiul meu, frumos meleag*, )0esene pentru galeria micilor pictori*, )1a revedere, psri cltoare*, ):ocuri cu pete de culori*, )/oamna t"rzie*, )!eisa( deiarn*, )Fmpresiile de la srbtoarea de rciun*, )0istraciile de iarn*, )E primvar*, )'n bucheel de primvar* +dup natur , ) n grdin*, )!rietenii mei ; animalele*, ) C lume n petele multicolore*.

    3timularea fanteziei copiilor n cadrul activitii creatoare prin mbinri de forme

    tridimensionale, reflectarea n mod c"t mai veridic a raporturilor dimensionale i orientare.onsolidarea i aprofundarea deprinderilor i priceperilor de ordin tehnic ce in de

    micri c"t mai precise2 translatorii i circulare, apsare, ad"ncire, aplitizare +turtire , modelarcu v"rful degetelor at"t din buci aparte c"t i din bucata ntreag, reflecarea integritii formei+cu i fr carcas . Alctuirea compoziiilor dinamice ce imit micarea, tansmi"ndu-ldispoziia dorit +animalul este ngri(orat, el st cu urechile ciulite, ochii larg deschii .a.m.d .

    0ezvoltarea spiritului de observaie, a memoriei vizuale, motoricii.

    ormarea priceperilor de reflectare artistico-plastic a obiectelor i fenomenelor dinlumea ncon(urtoare ce i-a impresionat prin tehnica cola(ului, gsirea expresivitii n calitateastructura, culoarea, forma, mrimea, factura i volumul materialelor din (ur2 naturale +frunz petale, semine, co(i, fibre lemnoase, paie, h"rtie 4 deeuri de materiale fabricate +piele, plasttextile, placa( etc .

    nsuirea procedeelor cunoscute4 consolidarea procedeelor de obinere a formelor egal

    prin mpturirea foii n dou, patru, opt etc., de la centru i din lungime. /ematica propus2 )C

    ?&

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    41/56

    lume din plante*, )'n buchet de flori*, ) ulguori de nea*, ) igurile geometrice i lumea din (ur*.

    1rgirea orizontului de activitate artistico-plastic prin procedee de obinere a chipurilorartistice, folosind tehnica mozaicului prin rupere2 )!srile i puii lor*, )Animalul meu preferat*

    )!eisa( de toamn* .a.

    !strarea perfeciunii formelor, a proporiilor acestora, ritmicitatea i simetria,autenticitatea i armonia formelor i culorilor.

    ormarea priceperilor de a culege i reprezenta +cu a(utorul foilor de h"rtie cu ptreleornamente populare specifice diferitor grupe de obiecte +vesel, covoare, prosoape, hainenaionale, erveele, mobil .a. i unele siluete mai simple ale acesora.

    /ematica posibil2 ) olectm ornamente esute*, )8odele pentru broderii*, )Czoare nlemn*, )1umea vegetal n ornamente*, )Crnamentele geometrice*, )=eprezentarea animalelorn ornamentele populare*, )Cmul n motivele ornamentale*, ) ea mai frumoas poart*,) "nt"na creat de o inim bun*, ) ase ca pe la noi ; mai rar nt"lneti*, ) e m-a impresionatn asa 8are*, )0up o plimbare n localitate* .a.

    onsolidarea deprinderilor de a reprezenta motive ornamentale4 iniierea n modalitilede stilizare a formelor, mbinri armoniase ale acestora.

    Aplicarea ornamentelor pictate pe vase din ceramic modelate de copii sau de siluete cereprezint astfel de obiecte, respect"nd specificul de ornamentare, mbin"nd reuit forma vasulucu ornamentul i destinaia.

    nsuirea tehnicii de condeiere a oulor i pregtirea lor ctre srbtoarea !atelui,Fspasului.

    9sirea frumosului n plasticitatea materialelor folosite. rearea plcilor decorative prin

    metoda de crestare, ad"ncire i aplicare.8odelarea vaselor din ceramic asemnntoare cu cele create de meterii populari,

    in"nd cont de formele tradiionale, destinaia fiecrui obiect, mbinarea armonioas ntre formi ornament. A-i deprinde s gseasc i s scoat n eviden frumuseea i plasticitateamaterialului, s aplice ornamente prin care s-i transmit +asemeni meterilor popularisentimentele sale celor ce le vor admira i folosi.

    A-i nva s mpleteasc din aluat colaci +cu varg, n dou, n trei, n patru , hulubi

    crciunai, scri .a. forme ce se practic de gospodinele din localitate.

    ?#

  • 8/14/2019 Dezvoltarea creativitatii copilului cu ajutorul desenului.DOC

    42/56

    Educarea sensibilitii fa de valorile culturii naionale, familiarizarea cu unelemeteuguri populare din localitate i stimularea manifestrilor proprii ale copiilor n colectareai retransmiterea motivelor populare. olosirea procedeelor de decupare din h"rtie, paie i altemateiale ale elementelor decorative.

    /ematica posibil2 )Czoare populare*, )Czoarele toamnei* +cu materiale din natur ,)1a f"nt"nia din poart* +paie i ciocle(e , ) adouri pentru mmica* etc.

    3timularea dorinei de a se manifesta n confecionarea unor )decoruri teatrale*+decoruri pentru spectacolele de teatru ce le demonstreaz , reflectarea coloritului conformitate cu dispoziia operei literare.

    0ezvoltarea sentimentelor de m"ndrie fa de poporul nostru, nsuirea tradiiilor populare. ormarea priceperii de a observa specificul naional n lucrrile confecionate dinlemn.

    amiliarizarea cu arta alctuirii compoziiilor decorative din plante +)Fchebana*)Csibana* , cu unele principii i legiti ce trebuie respectate n procesul de creare a buchetelo+asimetria , contribuind prin ele la formarea simului formei, culorii, mbinri reuite a acestora

    ormarea deprinderilor de a confeciona singur mti, (ucrii i costume de carnavalatribute pentru ritualul srbatorilor calendaristice +pluguor, capr, clu, steaua .a. 4 a pricepe

    de a amena(a ncperea pentru expoziie, carnaval, eztoare i alte destinaii, dezvolt"ndu-lemsura n ochi, g"ndirea spaial.

    + urriculum-ul educaiei copiilor n instituiile precolare p.##&-##@.

    0isponibilitile de inventivitate, i de nnoire ale 8unciei pl stice , care n-au fost trezitei influienate altcum n trecutul ndeprtat dec"t pe cale empiric, prin fora tradiiei. !ersistenaexuberanei creative nendrgite, ostile oricrei condiii constr"ngtoare la v"rstele mici, ca fondfizio-psihologic instinctiv, p"n dup v"rstele de maturizare a sistemului bio-psiho-comportamental, concretizat n ceea ce numim mobilitatea i flexibilitatea psihismului, nu ni se pare spectaculoas la at"ea copii remarcai cu diferite prile(uri de art +concursuri, expoziii dar i de peste hotare. !entru noi, ns aceasta a devenit ; mai mult dec"t o condiie existenial ; expresia unei vocaii care ne-a consacrat demult i definitiv n lumea )aurului cenuiu*. !rinncura(area (ocului spontan de-a munca adulilor spre deteptarea tuturor disponibilitilor deafirmare constructiv, panic, iat lecia triniciei noastre, lecie nemrturisit, dar implicatntr-un fel sau altul n toate obiceiurile i tradiiile populare. 0escoperind-o, am avut revelaia

    unei geniale intuiii2 limba(ul muncii i, deopotriv, al artei, al aciunii echilibrate i al ndrznelibere, creatoare, se nva, se poate nva, e o necesitate


Recommended