Home >Science >Despre vocaţia bibliotecii publice

Despre vocaţia bibliotecii publice

Date post:12-Jul-2015
Category:
View:136 times
Download:2 times
Share this document with a friend
Transcript:
  • DESPRE VOCAIA BIBLIOTECII PUBLICEAbordare ontologic

    De dr.Alexe Ru

  • Tem-interogaiePentru a cuta i a gsi rspunsurile, se impune dezghiocarea kantian a celor dou concepte cheie din genericul anului bibliologic 2014: 1. Comunitatea; 2.Biblioteca.

  • Comunitate Henri Bergson.Introducere n metafizic:Viaa social nu este o deprindere dobndit i transmis;Omul este dat pentru cetate la fel cum furnica pentru muuroi. Omului i este dat de la natur s vieuiasc n comunitate.La fel cum majoritatea vieuitoarelor.

  • ComunitateDeosebirea dintre om i furnic:-Furnica este dat cu instrumentele gata fcute-Omul trebuie s-i inventeze i s-i reinventeze mereu instrumentele Omul este dat de Dumnezeu i de natur ca fiin inovatoare.Modusul uman este unul inovaional din primordialitate.

  • Comunitate-Primul instrument de cooperare i coordonare creat de om este limbajul-Funcia primitiv a limbajului a stabili o comunicare n vederea unei cooperri-Primele nscrisuri: ordine i avertismente.Apoi li se adaug funciile de instruire i securitate-Algoritmizarea aciunilor indivizilor pentru a constitui din ele aciuni colective = uniformizare

  • Comunitate -Pericolul uniformizrii pentru fiina uman ca pendant al entropiei-Principiul excluziunii al lui Pauli n interpretarea lui tefan Lupacu.Particulele antisimetrice, fermionii conduc la guvernarea in natur a diversitii, a irepetabilitii lucrurilorn consecin, comunitatea s-a ntemeiat dintotdeauna pe dou principii dialectice:1.uniformitate i 2.diversitate

  • Comunitate Metodologia abordrii comunitii:Kant:Adevrul despre un lucru se poate afla numai din jocul antinomiilor. Bergson:Conceptele se prezint de obicei n form de perechi ce reprezint dou contrarii.Nu exist realitate concret pe care s n-o putem privi din dou unghiuri opuse

  • ComunitateDialectica (pauz) comunitar se ntemeiaz, pe lng antinomia unitate-diversitate pe astfel de perechi de concepte cum sunt:n plan diacronic: 1.tradiie -2.inovaie;n plan social:1.stabilitate(stagnare)- 2.schimbare;n condiiile capitalismului industrial: 1.standardizare(ntru cooperare)- liberalizare(ntru conservarea diversitii, individualitii);

  • ComunitateToate fenomenele i institutele sociale se ntemeiaz pe dialectica (pauz) comunitar- n viaa politic singura soluie care corespunde naturii umane i naturii comunitare este existen a dou orientri politice: 1.conservatoare, 2.liberal

  • Comunitaten contextul evoluiei tehnologice dialectica a dou elemente determinante: 1.Funciile comunitare 2.Uneltele de realizare a funciilor-Funciile ontologice ale comunitii rmn aceleai de-a lungul mileniilor.Ele sunt ns realizate cu ajutorul unor unelte care in de evoluia n timp ;- Un institut social modern este acela care i ndeplinete modelul, statutul funcional ontologic, tradiional cu instrumentele timpului, cu instrumente netradiionale

  • Necesitatea abordrii ontologiceInstrumentul principal al coordonrii comunitare este limbajulManifestarea inovaional a omului se face numai prin cunoatere, iar condiia preliminar a accesului la cunoatere a individului este dobndirea capacitii de a utiliza semne lingvistice;Prin invarea limbii materne individul dobndete acees la ntreaga experien i la tezaurul de gndire al comunitii n plan diacronic.Prin intermediul limbajului individul cunosctor are acces la ntreaga experien a speciei umanen virtutea acestor stri de fapt, precum i a modului de organizare a universului psihic principiul motrice al cunoaterii este recurena, repetata preceden.Repetata preceden este i pivotul ontologic al fiinrii umane.Constantin Noica: Fiina nu poate fiina fr a se sprijini n devenirea(schimbarea) neconteitn a ei pe un plan neschimbat, arhetipal i arheic.

  • BibliotecaPentru a nelege esena ontologic a bibliotecii trebuie s clarificm ontologia scrisului i a criiCarl Jung, Freud, Nietzche,Kierkegaard .a. Au constatat c una din condiiile principale ale vieii(normale) este capacitatea de a uita.Creierul, dup Bergson , este un organ al ateniei la via, el refuleaz informaia inactual pentru existen;Primele forme de scrisuri(noduri, semne .a.),scrisul n general au aprut din necesitatea(n sens filosofic) de a uita;Iar constituirea ca form a suporturilor materiale de exteriorizare a mesajelor(crii) mai este determinat i de moarte, aceasta obligndu-l pe om s lase in scris urmailor cunotinele i esxperiena sa.

  • Bibliotecan virtutea cooperrii comunitare i a diviziunii treptate a muncii, nsemnrile, nscrisurile, ordinele, averstismentele, instruciunile .a.erau destinate ntregii comuniti i au nceput s fie pstrate ntr-un singur loc- Primele biblioteci( cea a hitiilor din capitala lor Hattua(sec.XX .e.n.) , cea din Babilon .a.) pstrau scrisuri cu destinaie pragmatic de care se ghidau comunitile, statul.Funcia principal a primelor biblioteci era aceea de a fi instrumente de coordonare i cooperare, deci de uniformizare;- Primele biblioteci publice au fost produsul vocaiei comunitare a omului;

  • BibliotecaVocaia primelor biblioteci publice era, n consens cu ontologia scrisului i a crii, aceea de a fi memorie colectivFunciile memoriei descrise n literatura de specialitate:acumularea, conservarea, regsirea, comunicarea informaiei;integrarea fiinrii umane n timp,asigurarea continuitii fiiniale;prin subfuncia de actualizare, de conexiune ntre prezent i viitor, memoria menine orientarea omului ctre progres, ctre nou;Premiz i ntreintoare a contiinei. Se aseamn cu statutul funcional al bibliotecii?

  • BibliotecaCnd a fost intuit pericolul uniformizrii unilaterale, biblioteca s-a orientat i spre conservarea diversitii i a individualitilorDou faete ale arhetipului bibliotecii publice:1.Casa cu scrisuri(inscripie descoperit n mormntul lui Shepsecafankh, la Gisa(n.2894 .e.n.);2.Farmacie pentru suflet- inscripie ncrustat la intrarea n biblioteca din Theba(1300 .e.n.);

  • BibliotecaCas - loc de coordonare i comunicare(azi: Casa Scriitorilor, Casa Armatei, Casa Presei,Casa Sindicatelor .a.).Rolul primelor biblioteci publice(din capitala hitiilor Hattua, din Babilon .a.)

    Cas simbolul, semnificantul contiinei(interioare, comunitare;naionale(Heidegger).

    Cas asociere cu spiritul de ocrotire( funcie social actual i astzi), de intimitate;

    Farmacie scrisurile ca leacuri pentru suflet. Lucreiu, Marc Aureliu .a.cugerttori se refereau n acest sens la lectura ca mijloc de a depi teama de moarte i de zei, teama individuaiei.Un leac major este timptul lecturii care este reversibil i te scoate din implacabilitatea timpului obiectiv; Prin lectur te rupi de gravitaia materiei, eliberndu-te cu spiritul; Lectura atenueaz consecinele uniformizrii;Dup Aristotel, lectur este telos,neles ca form superioar a libertii;Dup Hiuzinga, important este aspectul ludic i hedonist ale lecturii, prin care ne sustragem rutinei vieii,transbordndu-ne ntr-o alt lume, sacr.

  • BibliotecaCa i comunitatea, biblioteca, efect al acesteia, evolueaz n timp pe temeiul dialecticii a dou principii:1.uniformitate- diversitate;2.Tradiie inovaie;3.Stabilitate schimbare;4.Funcii unelte.

  • BibliotecaStatutul funcional al primelor biblioteci:-acumulare de suporturi materiale cu nscrisuri(funcia patrimonial, de dezvoltare a coleciilor);Organizarea i conservarea coleciilor;Informare asupra coleciei;Funcia comunicativ( comunicarea coleciei i rolul de centru comunicativ);Funcia scriptorial.

  • Bibliotecan linii mari, principiale statutul funcional al institutului de bibliotec a rmas acelai.S-au schimbat n timp doar instrumentele,uneltele utilizate pentru ndeplinirea funciilor.Un exemplu elocvent- funcia scriptorial;Elementul adugat:partea variabil n timp a statutului invariabil.Element de actualitate generat de specificul perioadelor de timp traversate.n fucnie de acest specific pot aprea subfuncii,orientri tematice,misiuni generate de implementarea unor tehnologii, de apariia unor noi valori social-politice, culturale i economice.

  • BibliotecaBiblioteca public - sistem i element al unui sistem supraordonat.mbogirea acestui sistem cu elemente cibernetice;

    Orientarea IFLA n contextul dualitii uniformitate-diversitate:bibliotecile publice n opoziie fa de uniformizarea excesiv ce poate fi generat de globalizare.Prevederile Manifestului UNESCO pentru bibliotecile publice: a contribui la educaia individual,dezvoltarea capacitilor creative ale tuturor,stimularea imaginaiei etc.Kant:imaginaia este zeia libertii n domeniul spiritului.

  • ConcluziiBiblioteca public este un produs al vocaiei comunitare a omului;BP se ntemeiaz n evoluia sa pe dialectica principiilor comunitare;O bibliotec modern este aceea care i ndeplinete statutul funcional ontologic tradiional cu unelte netradiionale, cu instrumentele timpului actual;Activitatea bibliotecilor publice trebuie gndit i aezat pe dialectica comunitar(ce are de fcut pentru uniformizare i ce pentru diversitate, individualizare);O bibliotec public modern trebuie s fie n localitatea sa o veritabil Cas cu scrisuri i o mult cutat Farmacie pentru Suflet;(Putei posta aceste inscripii la intrarea n bibliotecile voastre).