Date post: | 03-Apr-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | cristian-bujor |
View: | 246 times |
Download: | 0 times |
of 56
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
1/56
Despre metadate in fotografie
Metadatele, definite ca "date despre date", reprezinta informatii care descriu,explica, localizeaza, etc. o resursa informationala. In cazul fotografiilor, metadatele
contin informatii despre camera fotografica, obiectivul folosit, parametrii expunerii,
data si ora fotografierii, autorul fotografiei, date de geolocalizare, etc. Metadatelepermit regasirea rapida a fotografiei dorite dintr-o colectie de imagini. Utilizarea unorstandarde in denumirea si completarea metadatelor permite identificarea fotografiilor
relevante dintr-o baza de imagini de catre un client, sporind astfel sansele de a vindeimagini printr-o agentie de stok.
Primul standard a fost propus de International Press and Telecommunications Council(IPTC) sub numele "Information Interchange Model" (IIM) si a fost adoptat in 1995
de Adobe pentru programele Photoshop. Metadatele erau inglobate intr-o sectiune
dedicata a fisierului. Ulterior au fost elaborate noi standarde, printre care:- IPTC Core & Extension - se bazeaza pe standardul IPTC-IIM, adaugind noi
campuri si informatii, necesare agentiilor de stok, impachetate in format XMP;- PLUS (Picture Licensing Universal System) defineste si depoziteaza informatii
referitoare la detinatorul drepturilor de proprietate asupra imaginii, a utilizatorului, ascopului de folosire si a termenilor de acordare a drepturilor de folosire;
- XMP - reprezinta noul standard de stocare a metadatelor, folosit de sistemul IPTCCore & Extension; stocarea se poate face in fisierul de imagine sau intr-un fisier
asociat; standardul permite crearea de campuri personalizate;- EXIF (Exchangeable Image File format), elaborat de CIPA (Camera & Imaging
Products Association) si publicat de JEITA (Japan Electronics and InformationTechnology Industries Association) cuprinde date tehnice despre camera folosita,
obiectivul utilizat, date despre expunere, data, ora si pozitia geografica in momentulfotografierii, etc.
- Dublin Core - schema de date partial compatibila cu IPTC.
Nu toate formatele de imagine pot stoca metadate, dar fisierele JPEG, TIFF, PSD,
RAW si altele, sunt compatibile cu toate aceste standarde.
Clase de metadate
Diferitele informatii stocate in sectorul de metadate servesc unor scopuri specifice.Astfel, pot fi stocate:
- informatiile tehnice (cum sunt cele din EXIF, despre dimensiunile fisierului,rezolutie, profil de culoare, ISO, timp de expunere, diafragma, modelul de camera
foto, etc);- informatii descriptive (titluri, cuvinte cheie, localizare geografica, etc);
- informatii administrative (despre fotograf, despre detinatorul drepturilor deproprietate asupra imaginii, despre scopul de folosire si despre termenii de acordare
a drepturilor de folosire, etc).
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
2/56
Cum adaugam metadate?Numeroase programe de editare a fotografiilor permit adaugarea sau editarea
metadatelor. Modalitatea practica de editare depinde de la un program la altul, dar,in general, se realizeaza prin accesarea, prin meniul programului a instrumentului
"File Info" sau "File Properties".
Editarea metadatelor in Adobe Photoshop CS5
Programe grafice care suporta IPTC Core & ExtensionACDSee Pro - 8.1
Adobe Acrobat - 9
Adobe After Effects Pro - CS5Adobe After Effects Std - CS5Adobe Audition - 3.0
Adobe Bridge - CS5Adobe Creative Suite 5 - CS5
Adobe Illustrator - CS5Adobe InCopy - CS5
Adobe InDesign - CS5
Adobe Photoshop - CS5
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
3/56
Adobe Photoshop Lightroom - 2Adobe Premiere Pro - CS5
AtomicView - 1.2BreezeBrowser Pro - 1.6
Canto Cumulus - 7.xCaption Edit - 1.02
CaptivateCarpe camera - 2.0Contribute - 4
DBGallery - 4.3
DC - 5Digikam - 1.2
Downloader Pro - 2.0Dreamweaver - 8
ExifTool - 8.18EXIFutils - 3.0
Exiv2 - 0.19Extensis Portfolio Server - 9.5
FastPictureViewer Professional - 1.5
Fireworks - 8Flash Pro - 8FotoStation Pro - 6.0
FotoWare Color Factory - 6.0FotoWare FotoWeb - 6.0
FotoWare Index Manager - 6.0GraphicConverter - 5.9.4
IDimager - 5Image Info Toolkit - 2.0.1.8
Imagero - 1.95IMatch - The Digital Image Management Solution - 3.6
IrfanView - 4.20
iView MediaPro - 3.1.2iWatermark Pro - 1
Kalimages - 2.1.3libiptcdata - 0.2.1
MediaDex - 1.0MetadataTouch - 2.2
METAmachine - 1.1
myCONTENT - 2.3NSCS Pro - 3.0
Orphea Studio - 3.9Photo Mechanic - 4.5
PhotoShelter - 1.0PHP JPEG Metadata Toolkit - 1.11
PicaJet - 2.5Profium Metadata Server & News Solution - 4.3.1
RoboFolder - 1.1RoboImport - 1.1
StockView - 5.6Third Light Image Management System - IMS - 5.0
ThumbsPlus - 7.0WebDAM - 2.6
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
4/56
Xinet - 8.0XnViewMP - 0.26
Definitia campurilor de metadate
si recomandari de completare a lor
Campul IPTC Descriere
Author alternativa pentru "Creator"
By-line (or Author) alternativ pentru "Creator"
By-line Title functia / meseria creatorului
Caption alternativ pentru "Description"
Caption Writer(s) alternativ pentru "Description Writer"
Categorys-a renuntat la acest camp, desi unele aplicatii
inca il afiseaza
City localitatea unde a fost realizata fotografia
Contact Infodate de contact despre persoana sau firma care
a realizat imaginea
Address (Contact info)adresa unde locuieste persoana sau se afla firmacare a realizat imaginea
City (Contact info)orasul unde locuieste persoana sau se afla firmacare a realizat imaginea
Country (Contact info)tara unde locuieste persoana sau se afla firma
care a realizat imaginea
Email(s) (Contact info)
una sau mai multe adrese de e-mail (separate
prin virgule) ale persoanei sau firmei care arealizat imaginea
Phone(s) (Contactinfo)
telefonul de serviciu (cod de tara + cod de
regiune + numar de telefon + nr. interior alepersoanei sau firmei care a realizat imaginea
Postal Code (Contactinfo)
codul postal al strazii / orasului firmei alepersoanei sau firmei care a realizat imaginea
State/Province (Contactinfo)
regiunea / judetul / etc ale persoanei sau firmeicare a realizat imaginea
Website(s) (Contactinfo)
site-ul persoanei sau firmei care a realizatimaginea
Copyright Notice
de regula fotograful (sau firma la care acestaeste angajat).
Pentru SUA, se foloseste simbolul copyright []urmat de data primei publicari si de detinatorul
copyright-ului.In unele tari, prescurtarea (c) sau "copyright"
sau "copr" nu sunt suficiente. Este bine a sementiona si "all rights reserved".
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
5/56
Copyright Statusnu este acceptat de IPTC, doar de Photoshop
XMP
Copyright URLnu este acceptat de IPTC, doar de PhotoshopXMP
Country numele tarii unde a fost luata imaginea
Country Codecodul tarii unde a fost luata imaginea (dupanormele ISO 3166)
Creator
de regula numele fotografului (sau al firmei sale
sau la care este angajat) care a realizatimaginea.
Creators Job Titlefunctia / meseria fotografului (de ex. freelancer)care a realizat imaginea.
Credit Linespecifica modul in care sa fie informat creatorul
cand este utilizata imaginea sa
Description
uneori denumita "Caption", descrie cine?, ce?, de
ce? se intampla in fotografie.Daca in imagine sunt persoane, se va trecenumele lor; daca este o localitate, va fi trecut
numele sau. Fotografiile documentare contindate mai numeroase, cele publicitare mai putine
sau de loc.
Description writernumele persoanei care a editat, corectat sau
scris datele IPTC
Headlineo scurta descriere a imaginii (a nu se confunda
cu titlul fotografiei).
Instructions
text cu instructiuni pentru utilizatori (de exemplu
embargo, drepturi de utilizare, profilul deculoare, etc).
Intellectual Genre
descrie imaginea jurnalistic, de ex. "comunicat
de presa" sau "interviu", prin folosirea unuivocabular controlat
(http://www.newscodes.org/).
IPTC Subject Codecaracterizeaza continutul imaginii printr-un sir de8 cifre (http://www.newscodes.org/). Atentie!
Cuvintele cheie se introduc in campul Keyword
IPTC Scene
descrie imaginea cu unul sau mai multe coduri
de sase cifre, IPTC "Scene-NewsCodes". Sefoloseste un vocabular controlat, disponibil la
http://www.newscodes.org/
Job Identifierun numar sau identificator pe parcursul
procesarii imaginii.
Keywords cuvinte cheie sau propozitii care descriu
subiectul fotografiei. Cuvintele cheie pot fi textliber (adica neincluse intr-un vocabular controlat)
si in numar nelimitat, separate prin virgula
http://www.newscodes.org/http://www.newscodes.org/http://www.newscodes.org/http://www.newscodes.org/http://www.newscodes.org/http://www.newscodes.org/http://www.newscodes.org/http://www.newscodes.org/http://www.newscodes.org/7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
6/56
(unele programe permit separatori precum [;]
sau [CR]). Din motive de compatibilitate cuproduse mai vechi, se recomanda ca fiecare
cuvant cheie sa nu depaseasca 64 caractere.
Location inlocuit in IPTC 1.1 cu campul Sublocation
Object Name in versiuni vechi - similar cu "Title"
Original Transmission
Referencein versiuni vechi - similar cu "Job Identifier"
Photographer varianta pentru "Creator"
Providerin versiuni vechi - similar cu "Credit Line" in IPTC
Core 1.1
Province/State similar cu "State/Province"
Rights Usage Terms
descrie drepturile de folosire, de exemplu "nupoate fi reprodusa decat dupa acordarea
dreptului de utilizare". Se recomanda folosirea
unui set de termeni controlati.
Source
aici figureaza proprietarul initial al imaginii sau aldrepturilor de autor ale imaginii. Acest camp ar
trebui lasat nemodificat ulterior. Daca folositiseparatorul "/", acesta trebuie precedat si
succedat de spatii, pentru a usura cautarile.
Special Instructions eticheta similara cu "Instructions"
State/Provincestatul sau regiunea ilustrata in fotografie; serecomanda folosirea denumirilor intregi, nu a
prescurtarilor.
Sublocation
detalierea localizarii regiunii ilustrate in
fotografie, de exemplu un cartier sau un loccelebru (Giza, Grand Canyon).
SupplementalCategories
acest camp nu mai face parte din IPTC Core 1.0,desi unele programe il suporta inca.
Title
o scurta referinta despre imagine.Titlul trebuie sa fie scurt, sub forma de text sau
numar. Poate fi numele original, generat decamera; organizatiiilor (de stiri, de ex) li se
recomanda sa foloseasca acest camp pentru aexplica ce reprezinta imaginea.
"Title" nu trebuie confundat cu campul"Headline", care este o scurta desciere a
continutului imaginii.
Transmission Reference similar cu "Job Identifier."
Urgencyabandonat incepind cu IPTC Core 1.0 desi existaunele programe care il suporta.
Writer/Editor similar cu "Description Writer."
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
7/56
La conferinta din mai 2011, IPTC Photo Metadata Working Group a elaboratprincipiile de utilizare a metadatelor:
1. metadatele sunt esentiale pentru descrierea, identificarea si regasirea fisierelormedia si trebuie aplicate tuturor fisierelor ce urmeaza a fi comercializate;
2. fisierele media trebuie sa includa o zona in care sa poata fi scrise metadate si careapoi sa poata fi citite de diferite programe;
3. metadatele, semnificatia lor si valorile acestora nu trebuie schimbate; includereametadatelor trebuie facuta in asa fel incat scrierea si citirea lor sa fie corecta,indiferent de programul utilizat; 4. informatiile despre drepturile de autor nu trebuie
indepartate sub nici un motiv; stergerea lor este pedepsita de lege in unele tari;
5. celelalte informatii pot fi indepartate doar cu acordul proprietarului de drepturi.
International Press Telecommunications Council (IPTC) intretine si dezvolta un sitededicat popularizarii metadatelor, standardizarii si dezvoltarii acestora, la:
Filtre de polarizare
Ce este un filtru de polarizare?Ce face un filtru de polarizare?
Cat de des ne intalnim cu lumina polarizata?Care este diferenta dintre un filtru de polarizare liniara si unul
circulara?Cum stiu ca filtrul meu este liniar sau circular?
Cand pot folosi filtrul de polarizare?Cand efectul filtrului de polarizare este maxim?
De ce sa ma complic, nu-i mai bine in PhotoShop?Cum stiu daca am nevoie de un filtru de polarizare circular pentru
aparatul meu?De ce apar reflexii chiar si printr-un filtru de polarizare?
Cum calibram filtrul de polarizare?Pot folosi filtrul de polarizare la aparatele fara vizare prin obiectiv?
Cand nu trebuie sa va obositi cu un filtru de polarizare?
Ce este un filtru de polarizare?
Filtrul de polarizare ocupa un loc special in arsenalul de filtre optice si lentile
aditionale ale fotografului, loc special justificat de efectul sau. Daca filtrele colorateblocheaza predominant lumina cu o anumita lungime de unda, filtrul de polarizare
opreste radiatia luminoasa cu orice lungime de unda, dar care oscileaza intr-un
anumit plan, si o lasa sa treaca pe cea ce oscileaza in planul perpendicular. Filtrul depolarizare este format dintr-un strat de polimeri cu molecula lunga, orientate paralel,
intr-o singura directie, prin procese speciale de fabricatie. Diametrul paralel cu fibrele
de polimeri poarta numele de axa de pasaj, intrucat lumina incidenta care oscileazain acest plan trece nestingherita. Diametrul perpendicular pe precedentul se numeste
axa de blocaj, intrucat lumina care oscileaza in planul perpendicular axei de pasajeste oprita (aproape) in totalitate.
Filtrul este compus dintr-o piesa optica si o montura. Piesa optica este realizata din
materialul special, cu proprietati de filtru de polarizare (mase plastice specialemicrocristaline denumite "polaroid"). Montura este formata din doua inele: unul fix,
http://www.iptc.org/site/Photo_Metadata/Overview/http://www.iptc.org/site/Photo_Metadata/Overview/http://www.foto-magazin.ro/#1http://www.foto-magazin.ro/#2http://www.foto-magazin.ro/#3http://www.foto-magazin.ro/#4http://www.foto-magazin.ro/#4http://www.foto-magazin.ro/#5http://www.foto-magazin.ro/#6http://www.foto-magazin.ro/#7http://www.foto-magazin.ro/#8http://www.foto-magazin.ro/#9http://www.foto-magazin.ro/#9http://www.foto-magazin.ro/#10http://www.foto-magazin.ro/#11http://www.foto-magazin.ro/#12http://www.foto-magazin.ro/#13http://www.iptc.org/site/Photo_Metadata/Overview/http://www.iptc.org/site/Photo_Metadata/Overview/http://www.foto-magazin.ro/#1http://www.foto-magazin.ro/#2http://www.foto-magazin.ro/#3http://www.foto-magazin.ro/#4http://www.foto-magazin.ro/#4http://www.foto-magazin.ro/#5http://www.foto-magazin.ro/#6http://www.foto-magazin.ro/#7http://www.foto-magazin.ro/#8http://www.foto-magazin.ro/#9http://www.foto-magazin.ro/#9http://www.foto-magazin.ro/#10http://www.foto-magazin.ro/#11http://www.foto-magazin.ro/#12http://www.foto-magazin.ro/#137/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
8/56
prevazut cu filet sau baioneta, pentru montat de obiectiv ("mos"), si al doilea,randalinat, in care este montat filtrul si care se poate roti liber in precedentul, in
vederea obtinerii efectului maxim al filtrului.
Filtru de polarizare liniara Soligor, pe filet 49 mm, oferit de www.F64studio.ro
Ce face un filtru de polarizare?
Lumina naturala, ca de altfel si orice sursa de lumina artificiala are proprietati atat deunda cat si de particule (fotoni). Caracteristica de unda este data de oscilatiiperpendiculare pe directia de propagare (vector de oscilatie), in toate planurile :
stanga-dreapta, sus-jos si in toate pozitiile intermediare, asfel incat, pe sectiune,vectorii de oscilatie ocupa toate diametrele posibile ale unui cerc. Spre deosebire de
lumina emisa direct de o sursa, lumina polarizata se caracterizeaza prin oscilatiaundelor luminoase intr-un singur plan. Lumina nepolarizata s-ar putea asemui cu un
cilindru, pe cand cea polarizata cu o lama.
Principiul de functionare al filtrului de polarizare
Lumina incidenta, nepolarizata, care cade pe un filtru de polarizare, va trece partial,
si anume doar "razele" care oscileaza dupa un vector paralel cu orientarea
polimerilor. Celelalte, inclinate sub un unghi oarecare, alfa, vor fi atenuate dupaformula:
Amplitudinea dupa filtru = amplitutinea inainte de filtru * cos(alfa)
http://www.f64studio.ro/http://www.f64studio.ro/7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
9/56
Cu un oarecare grad de aproximare, putem spune ca, teoretic, jumatate din luminaincidenta va fi blocata, cealalta jumatate trecind mai departe. In realitate, culoarea
gri a filtrului introduce atenuari suplimentare.
Cat de des ne intalnim cu lumina polarizata?
Lumina naturala (soare, luna) sau artificiala care soseste direct de la sursa, nu este
polarizata. In schimb, lumina reflectata este mai mult sau mai putin polarizata si,deoarece de cele mai multe ori avem de a face cu lumina reflectata, suntem scaldati
intr-o baie de lumina polarizata! Traversarea dintr-un mediu transparent intr-altul, cuun alt indice de refractie, determina aparitia luminii polarizate, adica aparitia unor
planuri preferentiale de orientare a vectorului de oscilatie a luminii. Polarizarea printraversarea unor medii transparente, numita polarizare de refractie, a fost studiata
de Brewster care a elaborat formula de calcul pentru maximum de polarizare:
Unghiul Brewster = arctan(n'/n)
Unde: n' este indicele de refractie al mediului de emergentan este indicele de refractie al mediului de incidenta.
De exemplu: pentru aer n = 1
pentru apa n = 1,33 iar unghiul este 53pentru sticla n = 1,5 iar unghiul este 56
Polarizarea luminii prin reflexie, in cazul indicentei brewsteriene
In aumite imprejurari pot emite lumina polarizata: cerul senin (intr-o portiune bine
determinata - prin refractia luminii la trecerea prin diferitele straturi atmosferice),suprafetele cu apa, sticla, masele plastice, diverse suprafete acoperite cu lacuri si
vopsele, etc.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
10/56
Zona de cer care emite lumina polarizata
Fotografia cerului (aproape) senin cu filtru de polarizare.De remarcat banda verticala albastra mai intensa ce corespunde unghiului de 90
grade fata de soare.
Obiectele ne-metalice care reflecta lumina au un comportament diferentiat fata de
razele luminoase, in functie de planul de oscilatie al acesteia. Razele care oscileazaparalel cu suprafata lor, vor fi reflectate integral si nemodificate (fara schimbareaplanului de polarizare). Razele care oscileaza intr-un plan perpendicular pe suprafata
obiectului vor fi partial absorbite prin refractie. Astfel, obiectele ne-metalice extrag
din lumina nepolarizata (polarizata 180 grade) o proportie variabila din cele care nuoscileaza paralel cu suprafata, comportindu-se ca un filtru de polarizare. Acest efect
este maxim daca raza incidenta indeplineste conditiile impuse de Brewster.
Care este diferenta dintre un filtru de polarizare liniara si unul circulara?
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
11/56
Principalele diferente sunt:
1. Daca folositi un filtru standard, de polarizare liniara, este posibil sa aveti probleme
cu functiile auto-focus si auto-expunere - la aparatele dotate cu aceste functii. Deasemenea, este posibil ca chiar si aparatele clasice sa prezinte unele anomalii in
calcularea expunerii (aparatele dotate cu masurare TTL). De ce? Daca in calea opticaa respectivelor functii se interpun prisme de sticla sau oglinzi, lumina polarizata intr-
un singur plan va fi atenuata intr-un raport dependent de cos(alfa), si cu atat maimult cu cat unghiul de incidenta este mai apropiat de unghiul Brewster.
2. Un filtru de polarizare circulara este compus dintr-un filtru obisnuit de polarizare
liniara, iar, imediat in spatele sau este asezata o placa realizata dintr-un materialbirefringent. Materialul birefringent - cum este celofanul -, transmite lumina mai
repede in anumite directii decat in celelalte, datorita structurii sale anizotropice, carese traduce prin indici diferiti de refractie; directia cu viteza maxima, respectiv
minima, sunt numite axa rapida si respectiv axa lenta si sunt decalate la 90 grade.Grosimea placii este astfel calculata incat sa reprezinte un sfert de lungime de unda
(quarter, Q, adica 90 grade de regula a luminii de culoare verde, cea mai sensibilapentru ochiul uman). Rotirea cu 45 grade a plagii birefringente determina disiparea
circulara a luminii polarizate intr-un singur plan, astfel incat - cu pretul a 1 - 2 indicide expunere -, filtrul de polarizare circulara poate fi folosit la orice model de aparat
fotografic. Desigur, o placa-sfert-de-unda (Q) este calculata pentru o anumitalungime de unda. Cu cat culoarea obiectului fotografiat va fi mai indepartata in
spectru de cea luata in calcul pentru placa Q, cu atat este posibil sa apara erori inredarea respectivei culori, deoarece refacerea polarizarii este mai degraba eliptica
decat circulara.
Cum stiu ca filtrul meu este liniar sau circular?
Un filtru de polarizare circular pus in fata ochiului si privit prin oglinda, asa fel incat
placa Q sa fie indreptata spre oglinda (adica invers decat se monteaza pe obiectiv),ne permite sa descriem urmatorul traseu si comportament al luminii:- lumina care trece prin flitrul de polarizare liniara va fi polarizata
- este traversat apoi placa Q, prin care lumina va fi defazata 45 grade- oglinda va schimba aceasta defazare cu 180 grade dar nu va afecta polarizarea
- traversarea in sens opus a placii Q determina transformarea luminii polarizatecircular in lumina polarizata liniar dar defazata cu 90 grade (45 + 45) fata de lumina
emergenta- este intalnit acum filtrul de polarizare liniara dar de lumina polarizata exact pe axa
de blocaj, ia filtrul va aparea privitorului total negru.Desigur, acest efect este maxim pe un diametru si minim pe diametrul perpendicular.
Cand pot folosi filtrul de polarizare?
Filtrul de polarizare este util pentru a diminua reflexiile nedorite determinate de sticla
sau de apa. Nu poate influenta reflexiile date de suprafetele metalice, deoareceaceste reflexii nu sunt polarizate!
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
12/56
Fotografia unei farfurii plina cu "supa de agrafe", fara filtru de polarizare.Pentru curiosi: "supa" se prepara astfel: o masura apa, se adauga agrafe dupa gust,
se amesteca si apoi se lasa sa se linisteasca.Se serveste in farfurii de inox, la lumina lampii de birou.
Fotografie cu filtru de polarizare.
De notat urmatoarele:a) nu au putut fi indepartate reflexiile nedorite ale obiectului metalic, atat din
portiunea periferica dar si din centrul farfuriei, unde se afla "supa";b) in poza fara filtru, aparatul, ajustat pe auto-focus, a focalizat pe sursa de lumina,
iar agrafele ca si farfuria apar usor neclare;c) in poza cu filtru, atenuarea marcata a reflexiei sursei de lumina a permis camerei
sa focalizeze corect, asupra agrafelor din "supa"
Efectul de atenuare a luminii polarizate este maxim daca filtrul este folosit inimprejurarea adecvata, adica pentru subiecte privite pe o directie perpendiculara pe
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
13/56
directia de iluminare (linia aparat - subiect sa fie perpendiculara pe linia sursa delumina - subiect).
Fotografia unui geam care reflecta puternic sursa de lumina dar si obiecteleinconjuratoare (piciorul lampii, o boxa de la calculator si monitorul calculatorului).
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
14/56
Acelasi geam din foto precedenta dar cu filtrul de polarizare montat.
De observat: disparitia reflexiilor, mai ales din partea de sus (care corespundeunghiului Brewster, permitind sa se vada cateva particule albe de sub sticla) si mai
putin in partea de jos-dreapta (reflexia monitorului calculatorului el insusi emitator de
lumina); ameliorarea redarii structurii materialului de sub geam (furnirul biroului, siel agent polarizant)
Pe masura ce unghiul se abate de la 90 grade, efectul atenuarii reflexiilor polarizate
se diminueaza, fiind nul la 0 sau 180 grade (cu soarele "in spate" sau "contre-jour").
In acest fel puteti influenta culoarea cerului, de la albastru-deschis la albastru-inchissi puteti atenua sau accentua imaginea norilor, deoarece lumina provenita de la cer
este puternic polarizata.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
15/56
Variatia redarii culorii cerului senin: la stanga, unde unghiul fata de soare este de 90grade, si la dreapta, unde unghiul se apropie de 0 grade. Utilizarea filtrului de
polarizare pe superangulare poate duce la acest efect neobisnuit, de care este binesa fiti avizati.
Cand efectul filtrului de polarizare este maxim?
Aceasta depinde de ceea ce vreti sa obtineti! Daca faceti fotografii ale unor suprafete
lucioase, filtrul indeparteaza reflexiile si va ofera posibilitatea obtinerii unor poze "mai
bune" decat fara filtru, adica mai contrast si in culori mai saturate. Cel mai bun modde a afla la ce este bun un filtru de polarizare este de a-l incerca!
Incarcati aparatul dvs cu un film, si stabiliti o locatie care sa fie la 90 grade fata de
lumina solara. Prima pozitie o faceti fara filtru, pentru comparatie. Urmatoarele lefaceti cu filtru pe care-l rotiti 15 - 20 grade intre expuneri. Apoi schimbati locatia si
repetati experimentul. Un aparat digital isi dovedeste calitatile in aceasa situatie!Dupa developare/descarcare, veti observa diferente notabile intre poze, respectiv
intre diferitele pozitii ale filtrului.
De ce sa ma complic, nu-i mai bine in PhotoShop?
De ce sa ma complic cu un filtru de polarizare? Multa teorie, experimente, unghiuri si
sferturi de unda, etc. Nu-i mai bun un program de fotoeditare?
Desigur, daca aveti timp de a selecta si corecta manual - si destul de migalos -,reflexiile parazite determinate de apa, de suprafetele de sticla sau de fiecare funza in
parte! S-ar putea sa fiti mai norocosi cu fotografierea cerului; adica faceti o expunerepentru subiect si inca una pentru cer, apoi faceti in programul dvs. preferat
"cut&paste", apoi "feather" si asa mai departe, iar in tot acest timp va rugati sa nu
fie copaci, cladiri sau altceva care se proiecteaza pe cer si care complica enormlucrurile.
Pe de alta parte, este bine-stiut faptul ca un filtru de polarizare atenueaza lumina cu
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
16/56
1,5 - 2 trepte de expunere, intuneca reprezentarea culorilor si poate deruta sistemulAF al aparatului (numai filtrele de polarizare liniara!). Desi exista solutii
(compensarea cu 2 trepte de expunere, in functie de producatorul filtrului - sau, mai
bine, testarea filtrului in teren), uneori alegem solutia fara filtru cu gandul la post-procesare (dar aceasta nu poate face minuni!).
Sigur ca e mai bine in Photoshop!
Cer cu nori fara filtru (stanga) si cu filtrul de polarizare ajustat.Incercati sa luati poza stanga, sa o "dregeti" in PS si sa arate ca cea din dreapta.
Cum stiu daca am nevoie de un filtru de polarizare circular pentru aparatulmeu?
Aparatele de fotografiat care dispun de auto-focus capteaza informatia necesara
printr-o oglinda semitransparenta si este posibil sa apara diferente semnificative intre
masurarea cu un filtru liniar si unul circular. Daca auto-focus-ul dureaza nepermis demult sau daca, prin rotirea filtrului obervati o diferenta de expunere de mai mult de o
jumatate de treapta de expunere, probabil ca aveti nevoie de un filtru de polarizare
circular! Cel mai bine, acest test il puteti efectua asupra unui subiect care nupolarizeaza lumina (un zid sau perete al unei locuinte).
De ce apar reflexii nedorite chiar si cand folosesc un filtru de polarizare?
Lumina reflectata - de orice suprafata ne-metalica- este polarizata intr-o oarecaremasura. Gradul de polarizare depinde de unghiul de incidenta si de indicele derefractie a celor doua medii. La un anumit unghi (unghiul Brewster), lumina este in
intregime polarizata; la unghiuri diferite, polarizarea este doar partiala. Valoareaunghiului Brewster este de circa 55 grade pentru mediile curente (apa, sticla). Daca
plasati un filtru de polarizare pe aparatul dvs cu vizare prin obiectiv si va asezati intr-un unghi de cca. 55 grade fata de vitrina din sticla a unui magazin, prin rotirea
adecvata a filtrului de polarizare veti anula cea mai mare parte de reflexiilor.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
17/56
De ce nu toate? Intai, ca filtrul are un randament subunitar, adica retine in mod certsub 100% din lumina polarizata. Cat de mare este procentul razelor polarizate
retinute depinde de calitatea filtrului, calitate reflectata in pret. Al doilea, pentru ca
iluminarea din exemplul nostru nu este realizata dintr-o singura sursa - de ex. numaide catre soare -, dar si de obiectele inconjuratoare care relfecta lumina si devin astfel
surse secundare de lumina, lumina secundara care nu mai cade in unghiul optim,descris de Brewster. Am fost amuzat cand am vazut ca in toate prospectele tehnice
ale aparatelor electrice venite din America scrie la capitolul "defectiuni", la primulpunct: "daca aparatul dvs nu functioneaza, verificati daca e bagat in priza!". Ulterior
am constatat pe pielea mea cat de utila este aceasta recomandare In al treilea rand- desi poate ca este situatia cu care ne intalnim cel mai frecvent - verificati daca,
dupa ce ati ajustat filtrul: a) nu ati modificat incadrarea sau, mai rau, b) daca nucumva ati ajustat filtul pentru o poza "pe lat" si apoi ati schimbat "pe inalt". In
aceasta imprejurare, filtrul de polarizare isi schimba efectul de la retinerea totala arazelor polarizate la transmisia totala a acestora!
Si totusi se pot elimina toate reflexiile parazite! In conditii de studio, se pot aplica pe
sursele de lumina filtre Tiffen de mari dimensiuni, care genereaza astfel luminapolarizata. Prin ajustarea corecta a filtrului de pe camera fotografica, pot fi controlate
toate reflexiile, inclusiv cele metalice, deoarece in acest fel si suprafetele metalicelucioase primesc si (deci) reflecta lumina polarizata.
Cum calibrez filtrul de polarizare?
Majoritatea filtrelor de polarizare nu au marcata axa de blocaj sau de trecere,
probabil in ideea ca ele se folosesc doar pe aparate SRL. Filtrul Heliopan in schimb
este inscriptionat in grade (!), in timp ce altele (Tiffen circulare) au doar un punct albin dreptul axei de blocare. Unele filtre au punctul de marcaj in dreptul axei de pasaj.
Ce harababura!
Pentru a verifica/determina axa de blocaj a recent-cumaratului dvs. filtru depolarizare, procedati dupa cum urmeaza:a) gasiti o suprafata plana si stralucitoare - o bucata de geam pusa pe birou este
suficienta (puteti folosi si o farfurie umpluta cu apa);b) asezati-va la circa 35 grade fata de orizontala (suprafata biroului) pentru a avea
maximum de lumina polarizata, cu filtrul asezat la ochi;c) in cazul in care filtrul dvs. este unul cu polarizare circulara, verificati si re-verificati
ca pozitia filtrului sa fie ca la aparat (cu partea care se insurubeaza - "mosul" - sa fiedispus spre ochi);
d) pastrind unghiul, rotiti incet filtrul, pana cand reflexiile din geam sunt cat mai multatenuate sau dispar. In acest moment, axa de blocaj (axa de maxima absorbtie) este
dispusa paralel cu suprafata geamului si perpendicular pe raza de lumina incidenta.e) marcati axa de blocaj cu doua puncte mici de vopsea alba, la stanga si la dreapta
(filtrul poate fi rotit 180 grade, efectul fiiind identic).
Pot folosi filtrul de polarizare la aparatele fara vizare prin obiectiv?
Sigur ca se poate! Cu conditia sa observam cu atentie directia sursei de lumina ca sidirectia subiectelor ce pot reflecta lumina polarizata. Iata un exemplu: vrem sa
fotografiem un peisaj pe cer senin, o sursa consacrata de lumina polarizata. Pentru adetermina zona de cer cu lumina polarizata, vom folosi un intrument totdeauna
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
18/56
aproape: oua degete de la mana! Cu indexul permanent indreptat spre soare sipolicele departat la maximum (astfel incat sa formeze aproximativ 90 grade cu axul
indexului), rotim antebratul in asa fel incat sa descriem un semicerc. Proiectia pe cer
a acestui semicerc repezinta sursa de lumina polarizata. Pentru a bloca luminapolarizata, filtrul de polarizare trebuie asezat cu axa de blocaj (marcata cu un punct
alb, asa cum am aratat in paragraful precedent) perpendicular pe linia fotograf -soare.
Ce facem in continuare? Plasam axa optica a aparatului de fotografiat, atat cat se
poate, in zona de cer care emite lumina polarizata. Asezarea corecta a filtrului vaelimina majoritatea reflexelor nedorite, obtinute prin refractia atmosferica. Desigur ca
nu totdeauna putem aseza subiectul in directia calculata. Chiar si cu unele abateri, inpozele dvs culorile vor fi mai saturate, cerul va fi mai albastru iar norii albi se vor
detasa mai bine pe fundal.
Dar cand avem de a face cu polarizare prin reflexie? Acelasi minunat instrument -mana - ne ofera si acum o rezolvare. Unghiul dintre degetul index si degetul mijlociu
(cel putin in cazul meu) este de circa 35 grade. Unghiul Brewster este de aprox. 55grade fata de verticala, adica circa 35 grade fata de orizontala locului (sau fata de
planul care reflecta lumina polarizata. Potrivind axa optica a aparatului fotografic la35 grade fata de orizontala si axa de blocaj a filtrului paralela cu suprafata
reflectanta, obtineti imagini "de milioane".
Fotografia unui luciu de apa. Ajustarea corecta a filtrului de polarizare permiteredarea buna a obectelor subacvative. De remarcat totusi prezenta de reflexii in zonaunde apa face valuri si care scot obiectivul aparatului fotografic de sub incidenta
unghiului Brewster (Locatie: Izvorul Minunilor din curtea Manastirii Cozia).
Cand nu trebuie sa va obositi cu un filtru de polarizare?
In absenta luminii polarizate, un filtru de polarizare nu este decat un filtru neutrucare determina cresterea expunerii cu 1 - 2 trepte (sau mai mult). Daca lumina la
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
19/56
care faceti poza este putina, acest filtru ca duce la prelungirea timpului de expunere,iar dvs. riscati sa obtineti o imagine miscata!
Ajustarea corecta a filtrului de polarizare a indepartat reflexiile nedorite atat de la
geamuri cat si de la vopseaua autoturismului meu. De notat redarea corecta a culorii
vopselei autoturismului prin indepartarea reflexiilor albastre. Desi l-am rasucit intoate partile, filtrul nu a putut indeparta si noroiul uscat de pe portiera din fata !
In teren ne putem intalni cu una din urmatoarele situatii:
1. Fotografii in lumina polarizata prin refractie atmosferica. Daca unghiul de
fotografie este de sub 30 grade in raport cu soarele (care este deci aproximativ in
fata sau in spate), lumina venita de la cer este slab polarizata iar filtrul nu prea vaajuta in accentuarea dramatismului cerului. Dar nu va grabiti sa renuntati la filtru!
Frunzele si iarba reflecta lumina in diferite directii si, in plus, o polarizeaza; asa incat,ajustind corect filtrul de polarizare, puteti obtine o mai buna saturare a culorii la
aceste subiecte, mai ales la fotografia in contralumina.
2. Fotografii in lumina reflectata. Reflexiile suprafetelor metalice nu sunt polarizate,deci filtrul nu le amelioreaza imaginea. In ceea ce priveste insa obiectele ne-metalice
- apa si sticla cel mai frecvent -, cu cat va indepartati de valoarea optima - adica deunghiul Brewster -, cu atat proportia luminii polarizate va fi mai mica; la 90 grade
lumina va fi nepolarizta iar filtrul de polarizare nu va este de nici un folos! Si in acestcaz, lumina reflectata de frunzele copacilor sau de iarba va fi insa polarizata, asa
incat puteti ameliora poza!
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
20/56
In incheiere, nu pot decat sa va recomand sa experimentati singuri! Chiar daca nuputeti vedea un efect notabil pe LCD-ul digitalului dvs sau in vizorul sau electronic,
demontati filtrul si priviti prin el. Rotind incet filtrul cca 90 grade, veti ramane de
multe ori placut surprins!
NOTE: fotografiile au fost executate cu Minolta Dimage 7 si filtrul de polarizare liniaraSoligor permanent montat. In cazul pozelor "bune" filtrul a fost ajustat pentru
maximum de atenuare a reflexiilor, iar in cazul pozelor "rele" rotat cu 90 grade fatade axa optima, in intentia de a nu modifica prea mult parametrii de expunere.
Perechile de fotografii au fost efectuate la cateva secunde interval. Aparatul a fostsetat pentru full-auto: auto-focus, auto-exposure, auto-whiteballance. Acestea din
urma, in mod cert, au determinat o oarecare atenuare a efectului filtrului depolarizare. Pozele au fost apoi taiate adecvat si salvate pentru web, fara alte ajustari.
Cum folosim filtrul Lens Blur in Photoshop
Una dintre cele mai suparatoare probleme intalnite la camerele foto digitalecompacte este profunzimea de camp foarte mare. Totul este clar intr-o fotografieluata cu aceast tip de camera, iar ochii privitorului deseori ratacesc prin cadru,
neaflind care este subiectul pe care incearca sa il propuna fotograful.
Adobe Photoshop ne propune un remediu: filtrul Lens Blur (in grupa Filters), cuajutorul caruia putem orienta privitorul catre ceea ce am intentionat in poza noastra.
Imaginea de mai jos prezinta totul (aproape) clar, iar subiectul (Cristi Minculescu,intr-un concert in 2007) apare "diluat" din cauza claritatii de camp generalizate.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
21/56
Cum procedam?
1. Deschidem imaginea in Adobe Photoshop si duplicam fotografiaPentru a duplica imaginea, apelam combinatia de taste [CTRL] +J, sau tragem
imaginea peste iconita "Create new layer".
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
22/56
2. Apelarea filtrului Lens BlurApelam filtrul Lens Blur pe calea "Filter -> Blur -> Lens Blur".
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
23/56
Se deschide o noua fereastra, unde putem seta un intreg set de parametrii. Nu
insistam asupra acestora, ne concentram atentia asupra cursorului "Radius" care, incazul de fata, a fost gasit ca potrivit la valoarea "11". In determinarea acestui
parametru ne vom orienta dupa aspectul fundalului si nu dupa cum arata subiectul
principal, pe care il vom corecta in etapa urmatoare.Pentru alte fotografii, acest parametru poate fi altul.
3. Evidentierea subiectului din fotografieIn acest moment, fotografia noastra este total neclara.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
24/56
Pentru a repune in evidenta subiectul principal, trebuie sa stergem o parte din masca
de neclaritate, tocmai aplicata.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
25/56
Selectam "guma de sters" si incepem sa stergem masca anterior aplicata (LensBlur).Pe masura ce stergem masca, fotografia noastra isi recapata treptat claritatea
initiala. Prin adaptarea dimensiunii pensulei utilizate, reusim sa stergem doar ceea cetrebuie.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
26/56
Daca am depasit limita de contur, putem apela comanda rapida [CTRL]+X prin care
se anuleaza ultima secventa aplicata. Pentru detaliile fine, putem modificadimensiunile si aspectul pensulei cu care ajustam masca.
In final obtinem o imagine cu impact semnificativ crescut.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
27/56
Imagina inainte si dupa prelucrare
Cum sa compunem o panorama in Photoshop
Pentru a imbina mai multe fotografii intr-una singura, Adobe Photoshop, incepand cuprima versiune CS ne pune la dispozitie functia Photomerge. Aceasta aranjeaza
automat si combina mai multe imagini, pe randuri si coloane.
Accesarea functiei Photomerge se face pe calea File > Automate > Photomerge.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
28/56
Se deschide o fereastra in care selectam fisierele care vor fi incluse in panorama sau
un director intreg (daca selectam din lista derulanta Use > Folder).
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
29/56
Am selectat patru imagini, dintre care doua pentru partea de sus a montajului, douapentru partea de jos. Dupa selectarea imaginilor, Photoshop le aranjeaza automat pe
randuri si coloane, pe baza zonelor cu detalii si culori similare in doua sau mai multe
fotografii. Este recomandabil ca doua fotografii vecine sa aiba cel putin 20 % detaliiidentice.
In anumite situatii, este posibil ca unele fotografii sa nu poata fi aranjate automat de
program. Fotografiile ne-montate vor fi afisate pe un rand in partea de sus a
ferestrei Photomerge. De aici le putem trage si plasa aproximativ in zona undeapartin iar programul le va pozitiona corect.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
30/56
Dupa plasarea fotografiilor, putem utiliza o serie de instrumente pentruimbunatatirea combinarii imaginilor. Avem la dispozitie: rotirea imaginii, zoom,
setarea punctului de fuziune (in coloana stanga) iar in coloana dreapta putem alegecombinarea normala sau in perspectiva a fotografiilor. Folosirea combinata a acestor
instrumente este necesara mai ales daca fotografiile nu au fost executate corect iar
suprapunerile apar distorsionate.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
31/56
Daca am ales combinarea in perspectiva a fotografiilor, putem opta pentruperspectiva cilindrica (prin care reducem deformarile la marginile stanga sau dreapta
ale imaginii).Daca selectam instrumentul Advanced Blending, Photoshop rafineaza combinarea
intre doua fotografii (fasii mai largi in zonele sarace in detalii, fasii mai inguste inzonele cu detalii numeroase).
Daca doriti sa ajustati ulterior manual zonele de mixaj dintre fotografiile vecine,puteti bifa caseta "Keep as Layers", dar Advanced Blending nu va mai functiona in
aceasta situatie.
Cand toate fotografiile sunt asezate perfect, dati click pe butonul OK iar Photoshopmixeaza imaginile.
Puteti apoi corecta micile imperfectiuni care apar in imaginea finala (clonare, HealingBrush, etc), decupa marginile neregulate si salva creatia dvs.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
32/56
Nota: pentru a obtine o mixare perfecta a fotografiilor, acestea trebuie realizate dupao tehnica speciala, care va fi prezentata intr-un articol viitor.
Cresterea contrastului local in Photoshop
Uneori, in functie si de subiectul fotografiat, contrastul in imagine este bun intr-o
buna parte din cadru, dar intr-o alta parte este insuficient.
La fata locului, putem ameliora contrastul local daca utilizam filtre de polarizare saufiltre degrade, dar de multe ori, doar dupa declansare si descarcarea imaginilor incalculator, observam problema... Ce putem face?
Adobe Photoshop ne ofera posibilitatea de a creste contrastul local dintr-o imagine.
1. Deschidem imaginea in Photoshop
Dupa ce am lansat Adobe Photoshop, deschidem imaginea dorita pe calea: File ->
Open si selectam directorul si fisierul pe care dorim sa-l modificam.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
33/56
2. Duplicarea imaginii
Duplicam imaginea initiala prin apasarea simultana a tastelor [Ctrl]+J (sau dinmeniul Layer -> Duplicate).
In noul strat astfel creat, adaugam si o masca de strat prin apasarea butonului(marcat in galben in imagine) Add mask.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
34/56
3. Aplicarea filtrului Unsharp Mask
Ne asiguram ca selectia se refera la strat si nu la masca (prin click pe strat).
Alegem acum Filter -> Sharpen -> Unsharp Mask.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
35/56
Pentru aceasta imagine, am ales urmatorii parametrii: Amount: 100, Radius: 50
pixels, Threshold: 0 (acesti parametrii pot varia, in functie de imaginea dvs.).
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
36/56
4. Restrangerea ariei de aplicare a filtrului
Aspectul global al imaginii astfel modificate este nesatisfacator. In unele zonecontrastul poate fi acceptabil, dar cele mai multe zone au un contrast excesiv!
Masca aplicata anterior poate avea un efect local, prin stergerea ei in zonele in care
nu este adecvata.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
37/56
Selectam intsrumentul "guma de sters" si utilizam o pensula de dimensiuni mari, cucare stergem mai rapid masca anterioara...
... in zonele in care contrastul este satisfacator...
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
38/56
... efect pe care il pastram in zonele in care dorim sa crestem contrastrul.
Rezultatul il puteti observa in imaginea de mai jos.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
39/56
Ajustarea imaginilor cu instrumentul Variations in Photoshop
Pentru prelucrarea majoritatii fotografiilor, utilizarea comenzilor Levels, Curves siHue/Saturation sunt suficiente insa, pentru un incepator, rezultatele nu sunt imediat
vizibile iar numarul mai mare de comenzi poate fi intimidant. Photoshop dispune de o
unealta care integreaza toate aceste ajustari intr-o singura interfata: Variations.
In esenta, instrumentul Variations modifica redarea culorilor in sase directii, similar
diagramei:
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
40/56
... mai mult rosu sau, din contra, mai mult cian, mai mult magenta sau mai multverde, respectiv mai mult albastru sau mai mult galben.
In fotografia de mai jos am uitat sa resetez balansul de alb, modificat pentru niste
interioare, iar aparatul foto a fotografiat cum fusese programat.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
41/56
In realitate, piatra din care este realizata catedrala, are culoare gri-galbuie, nualbastruie, asa cum apare in fotografie. Cum corectam redarea culorilor?
1. Apelarea instrumentului VariationApelam instrumentul Variation pe calea: Image - > Adjustmens -> Variations...
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
42/56
Apelarea instrumentului conduce la deschiderea unei noi ferestre, unde putem ajusta
o serie de parametrii.
2. Parametrizarea instrumentului VariationsNoua fereastra dispune de o coloana de butoane - radio cu ajutorul carora putem
selecta zona in care vom face modificarile: in umbre, in tonurile mijlocii sau in
lumini. Un al patrulea buton radio se refera la saturarea / desaturarea culorilor. Subcoloana de butoane radio este plasat un cursor cu ajutorul caruia putem ajusta
gradul modificarilor: in pasi mici sau modificari de amploare mai mare.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
43/56
Bifarea casetei Show Clipping permite afisarea zonelor care, dupa ajustare, ajung
pe histograma la valoarea 0 respectiv 255. Desigur, aceste situatii apar doar dacaajustati umbrele, respective luminile.
In zona principala a ferestrei instrumentului se afla 6 imagini dispuse in forma dehexagon si o a saptea imagine, in centrul hexagonului. Imaginea centrala reprezintaimaginea de la care se pleaca, iar pe conturul hexagonal - imaginile la care se
ajunge, in conformitate cu parametrizarea butoanelor radio stabilita anterior. Pentrua facilita alegerea, sub imaginile de pe contur scrie: mai verde, mai galben, etc.
3. Cum alegem?
Analizam imaginea de pornire si observam localizarea dominantelor de culoare inumbre, in tonurile mijlocii sau in lumini. Selectam butonul radio adecvat si alegem
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
44/56
amploarea modificarilor cu ajutorul cursorului. Automat, programul actualizeazaimaginile de pe conturul hexagonului, in conformitate cu setarile introduse.
Facem clic cu mouse-ul o singura data, pe imaginea care ni se pare mai apropiata derealitate. Daca efectuam dublu-click, modificarea selectata va fi aplicata de doua ori.
Aplicind procedura descrisa, am obtinut imaginea de mai jos.
Cum realizam un fundal in Photoshop
Fotografii care-si fac un studio fotografic, au nevoie, printre altele, de fundaluri de
diferite culori. Fotografiind pe digital, exista posibilitatea de a realiza aceste fundaluriin Adobe Photoshop, in cativa pasi simpli.
1. Crearea unui nou fisier de imagine, cu dimensiuni adecvate fotografiei careia ii
va fi atasat acest fundal, prin accesarea meniului File > New. Se ajusteazadimensiunile si rezolutia in mod corespunzator.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
45/56
2. Modificam culorile pentru prim-plan si fundal (foreground si respectivbackground), in functie de preferinte si in armonie cu subiectul pentru care se
realizeaza. Desi se pot alege orice culori, este preferabil ca fantezia sa fie bine
strunita si sa alegem culori neutre, in nuante de maro, gri, albastru, oliv, etc. si caresa nu intre in competitie cu subiectul. Un clik pe culoarea de prim-plan ne permite
modificarea culorii, similar si pentru culoarea de fundal.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
46/56
3. Apelam filtrul "Clouds", pe calea: Filter > Render > Clouds.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
47/56
4. Aspectul realizat prin acest filtru este poate prea uniform si prea regulat. Putem
deforma rezultatul prin apelarea Edit > Transform > Distort.
5. Daca fundalul este, in continuare, prea "agitat" putem aplica un filtru de difuzie
prin intermediul meniului: Filter > Blur > Gaussian blur. Intensitatea aplicarii
filtrului o ajustam prin modificarea parametrului "Radius".
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
48/56
6. In fine, ajustam luminozitatea fundalului cu ajutorul Image > Adjustments >
Levels
7. Deschidem acum imaginea de prim-plan, o copiem si o aplicam peste fundalul
astfel creat. Urmeaza o ajustare finala a fundalului creat de noi, pentru armonizarea
coloristica cu prim-planul, prin reapelarea meniului Image > Adjustments >Levels, dar acum vom recurge la modificari pe canale de culoare: Rosu, Verde
sau Albastru.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
49/56
8. Utilizarea filtrului "Clouds" este un exemplu. Puteti folosi si alte filtre disponibile in
meniul Render. Mai mult chiar, putem adauga un nou strat si aplica doua filtre pecare sa le mixam... dupa gust.
Ajustarea imaginilor cu instrumentul Curves in Photoshop
In mod asemanator cu Levels, instrumentul Curves din Photoshop ne permite saajustam contrastul dintr-o fotografie. Levels ne ofera trei zone de actiune: umbre,
tonuri mijlocii si lumini. In schimb, cu ajutorul curbelor, putem actiona in pana la 16intervale de luminozitate.
Instrumentul Curves este, in esenta, o ecuatie de redare a nivelelor de luminozitate
din fotografia initiala, in fotografia finala. Initial, nivelul de luminozitate citit in fisieruloriginal este redat intocmai in fisierul rezultat, iar "curba" de redare este de fapt o
linie dreapta, cu o panta la 45 grade.
Uneori insa, datorita conditiilor de fotografie, imaginea nu are contrastul pe care ni l-am fi dorit si vrem sa-l modificam. Instrumentul Curves ne permite o ajustare fina a
contrastului, prin modificarea pe segmente a redarii valorilor de intrare. Putem stabiliun set de puncte de referinta, prin modificarea carora, va creste sau va scadea
contrastul dintre doua nivele invecinate de luminozitate, in functie de panta curbei. Opanta mai abrupta a curbei, va produce un contrast mai mare si invers, o panta mai
lenta, un contrast mai mic.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
50/56
Accesul la instrumentul Curves se face pe calea: Images -> Adjustments ->
Curves ...
Se deschide o fereastra noua, in care locul principal revine unui grafic pe doua axe: x
si y; pe axa x-ilor sunt afisate valorile de intrare, iar pe axa y-ilor valorile de iesire(pe ecran sau la imprimanta). Pentru inceput, "curba" este, asa cum mentionam, o
linie dreapta; valorile de intrare sunt redate intocmai la iesire. Pe axa X, in stanga
sunt reprezentate tonurile din umbre iar in dreapta cele din lumini, din fisierul deintrare; pe axa Y, jos sunt reprezentate tonurile din umbre iar sus, cele din lumini dinimaginea finala.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
51/56
Cu ajutorul mouse-ului putem stabili puncte de referinta pe acest grafic (pana la 16
puncte). Prin marcarea unui punct de referinta, putem ajusta modul in care oanumita valoare a luminozitatii din fotografia sursa va fi reprezentat in final, pe
ecran sau la imprimanta (mai luminos sau mai intunecat decat initial). Ajustarea seface prin tragerea punctelor in sus sau in jos; ca atare putem schimba contrastul
local, iar dreapta din grafic devine o linie curba.
Plasarea a trei puncte de referinta pe grafic determina aparitia unei curbe in formade "S" italic sau in forma de "S" inversat. O curba in forma de "S" italic determina
accentuarea contrastului tonurilor mijlocii, in dauna contrastelor din lumini si dinumbre. Amploarea modificarilor necesare a curbelor depinde de la caz la caz, deci nu
poate fi data o solutie unica, general valabila.
Intr-o dupamiaza noroasa, am fotografiat imaginea de mai jos:
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
52/56
Lumina - nu tocmai perfecta - a determinat obtinerea unei imagini cu contrastscazut. Cum am remediat aceasta problema?
Am apelat instrumentul Curves pe calea amintita (Images -> Adjustments -> Curves
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
53/56
...) si am stabilit o curba de redare in forma de S italic prin marcarea a trei punctede referinta.
Primul punct de referinta l-am stabilit in zona umbrelor; am considerat ca umbrelesunt insuficient redate si le-am accentuat prin tragerea in jos a punctului
corespunzator.Tonurile mijlocii mi s-au parut redate prea luminos si, un punct de refrinta in
acasta zona, tras spre tonuri mai intunecate mi s-a parut o modificare adecvata.In fine, in zona luminilor am gasit de cuviinta ca este nevoie de o accentuare si, ca
urmare, am amplificat redarea lor in fotografia finala.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
54/56
In versiunea Photoshop CS3, fereastra curbelor de ajustare afiseaza implicit si
histograma fotografiei originale. Este bine sa avem in vedere, ca punct de pornire, sadeplasam in jos punctele de referinta in zonele bogate si respectiv in sus, in zonele
sarac populate cu pixeli din histograma.
Apelarea butonului OK din fereastra instrumentului Curves a determinat obtinereafotografiei de mai jos.
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
55/56
Imaginea, inainte si dupa modificare
Capcane, moduri de evitare a lor si sugestii finale:
- modificari prea mari ale pantei curbelor de redare pot duce la tranzitii bruste,
7/28/2019 Despre Metadate in Fotografie
56/56
artificiale de culoare; nu trebuie abuzat!- apasarea tastei "ALT" transforma butonul "Cancel" in "Reset"; modificarile
neconvenabile pot fi astfel anulate fara sa inchidem fereastra "Curves".- Putem apasa butonul "Auto" pentru a vedea modificarile propuse de Photoshop;
rareori insa aceste modificari vor fi corespunzatoare cu intentiile noastre.- Aplicarea unor curbe de redare poate fi realizata doar pe canalul de luminozitate
dupa ce am transforat imaginea din RGB in modul LAB, pentru a reduce modificarileexagerate ale culorilor.- Aplicarea unor curbe de redare pe canale de culoare (rosu, verde sau albastru)
poate corecta dominantele de culoare din fotografia initiala.
- In general 3 - 4 puncte de referinta sunt suficiente pentru majoritatea imaginilor.- Aplicarea curbelor de ajustare pe imagini redate cu 16 biti pe fiecare canal de
culoare da cele mai bune rezultate.- Aplicarea curbelor de ajustare poate fi facuta optim printr-un strat de ajustare, pe
calea: Layer - New Adjustment Layer -> Curves.