+ All Categories
Home > Documents > Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: lucianvatamanu
View: 233 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 105

Transcript
  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    1/105

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    2/105

    2

    Motto

    "Cnd un om reuete s fac ceva ce i-a solicitat mult efort, n

    el ncepe s lucreze trufia. Cel ce slbete, se uit cu dispre la grai, iar

    cel ce s-a lsat de fumat rsucete nasul dispreuitor cnd altul se

    blcete, nc, n viciul su. Dac unul i reprim cu srg sexualitatea,

    se uit cu dispre i cu trufie ctre pctosul, care se cznete s scape

    de pcat, dar instinctul i-o ia nainte! Ceea ce reuim, ne poate spurca

    mai ceva dect pcatul nsui. Ceea ce obinem se poate s ne dea peste

    cap reperele emoionale n aa manier nct se umple sufletul devenin.

    Banii care vin spre noi ne pot face arogani i zgrcii, cum

    succesul ne poate rsturna n abisul nfricotor al patimilor sufleteti.

    Drumul ctre iubire se ngusteaz cnd ne uitm spre ceilali de la

    nlimea vulturilor aflai n zbor. Blndeea inimii se usuc pe vrejii de

    dispre, de ur i de trufie, dac sufletul nu este pregtit s primeasc

    reuita sa cu modestia i graia unei flori. Tot ce reuim pentru noi i ne

    aduce energie este menit a se ntoarce ctre aceia ce se zbat, nc, n

    suferin i-n pcat.

    Ochii notri nu sunt concepui pentru dispre, ci pentru a

    exprima cu ei chipul iubirii ce se cznete s ias din sufletele noastre.

    Succesele nu ne sunt date spre a ne nfoia n pene, ca n mantiile

    statuilor, ci pentru a le transforma n dragoste, n dezvoltare i ndruire pentru cei dinjur.

    Dac reprimi foamea n timp ce posteti, foamea se va face tot

    mai mare. Mintea ta o s viseze mncruri gustoase i alese, mintea o

    s simt mirosurile cele mai apetisante chiar i n somn, pentru ca, n

    ziua urmtoare, nebunit de frustrare, s compenseze lipsa ei printr-un

    dispre sfidtor fa de cel ce nu postete. Atunci, postul devine prilej de

    trufie, de exprimare a orgoliului i a izbnzii trufae asupra poftelor.

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    3/105

    3

    Dar, dincolo de orice, trufia rmne trufie, iar sentimentul frustrrii o

    confirm.

    Dac ai reuit n via, nu te aga de nereuitele altuia, pentru

    a nu trezi n tine viermele cel aprig al orgoliului i patima nfumurrii.Reuita este energia iubirii i a capacitii tale de acceptare a vieii, dar

    ea nu rmne nemicat, nu este ca un munte sau ca un ocean.

    ngmfarea i trufia reuitei te coboar, ncetul cu ncetul de pe soclul

    tu, cci ele deseneaz pe cerul vieii tale evenimente specifice lor.

    Slbete, bucur-te i taci! Las-te de fumat, bucur-te i taci!

    Cur ogradata, bucur-te de curenie i las gunoiul vecinului acolo

    unde vecinul nsui l-a pus. Cci ntre vecin i gunoiul din curte exist o

    relaie ascuns, nite emoii pe care nu le cunoti, sentimente pe care

    nu le vei bnui vreodat i cauze ce vor rmne, poate, pentru

    totdeauna ascunse minii i inimii tale.

    ntre omul gras i grsimea sa exist o relaie ascuns. O

    nelegere. Un secret. Un sentiment neneles. O emoie neconsumat.

    O dragoste respins. Grsimea este profesorul grasului. Viciul esteprofesorul viciosului. i, n viaa noastr nu exist profesori mai severi

    dect viciile i incapacitile noastre.

    Acum tiu, tiu c orice ur, orice aversiune, orice inere de

    minte a rului, orice lips de mil, orice lips de nelegere, bunvoin,

    simpatie, orice purtare cu oamenii care nu e la nivelul graiei i

    gingiei unui menuet de Mozart ... este un pcat i o spurcciune; nu

    numai omorul, rnirea, lovirea, jefuirea, njurtura, alungarea, dar

    orice vulgaritate, desconsiderare, orice cauttur rea, orice dispre,

    orice rea dispoziie este de la diavol i stric totul. Acum tiu, am aflat i

    eu... "

    Nicolae Steinhardt-Acum tiu, am aflat i eu

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    4/105

    4

    CUPRINSCAPITOLUL I. UNDE A DERAIAT DESIGNUL?.......................................... 5

    I.1. Designul clasic - randament funcional, aspect agreabil,cost minim.................................................................. 5I.2. Avatarurile unei profesii: arta de a fi designer................... 8

    I.3. Responsabilitate i demers etic n design.......................... 11Studii de caz: ............................................................. 15

    Cazul I.Uniformizarea, depersonalizarea,

    stereotipia industriei Hello Kitty................................ 15

    Cazul II. Isteria inimii dezumanizante:

    campania Maggi......................................................... 21Cazul III.Dreptul de a decide pentru sine i identificareacu fenomenul: campania fumat/antifumat................. 25

    Cazul IV.Iluzia lui a artavs. a fi......................... 29

    CAPITOLUL II. CE A UITAT DESIGNUL?................................................. 35

    II.1. Designul dincolo de materie: teorii despre viu i corpuluman......................................................................... 35

    II.2. Iubete-i aproapele ca pe tine nsui un preceptsinergic de via pentru designer................................ 43

    CAPITOLUL III. CUM ESTE DESIGNUL VIITORULUI................................ 50

    III.1. Designul, restaurator moral al umanitii....................... 50III.1.1. Designul, poart transcedent ctre lumeaimaginativ-creativ.................................................... 55III.1.2. Designul, stimulent psihologic educativ al

    mentalului individual i colectiv................................ 59III.1.3. Designul, optimizator etic permanent al strii desntate.................................................................... 65

    III.2. Designul sinergetic......................................................... 73

    III. 2.1. Designul sinergetic biofotonic........................ 77

    III. 2.2. Designul sinergeticstringent necesitateconform viitorului armonios al vieii........................ 83

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    5/105

    5

    CAPITOLUL I

    UNDE A DERAIAT DESIGNUL?

    I.1. Designul clasic - randament funcional, aspect

    agreabil, cost minim

    n 1861 la Londra, William Morris fondeaz Societatea

    Morris, Marshall si Faulkner pentru producia artistic a obiectelor

    casnice. Morris, adept i el al teoriei lui John Rukin potrivit creia

    arta trebuie s slujeasc maselenu elitele de rafinai, reuete s

    creeaze o amplmicare n a doua jumtate a secolului al XIX-lea

    ce avea s influeneze asupra arhitecturii i artelor ce au stat la

    baza Artei 1900, funcionalismului i designului industrial mondial

    viitor. Era timpul i constituia un mare progress al epocii.

    Designul, ca orice form de art, poate fi un instrument de

    propagand a unei ideologii politice i sociale (fascism). Art

    Nouveau (Jugendstil, Stile Liberty, Arta 1900, Modern Style,

    Sezession) a sfritului de secol al XIX-lea i nceputului de secol al

    XX-lea (prima decad) s-a afirmat ca reacie la eclectismul istoricist

    al arhitecturii i artei decorative de sec. XIX i la tendina de

    uniformizare i srcire formal a obiectelor n producia

    industrial de larg consum. Avea dou variante stilistice principale:

    linie sinuoas, ondulat, cu caracter organicist, metoforic, vegetal

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    6/105

    6

    (Hector Guimard, Emile Gall, Henry van de Velde, Louis Comfort

    Tiffany) i formula geometrizat (Charles Rennie Mackintosh

    arhitect si designer de mobilier, Josef Hoffman), iar scopul era

    rspndirea frumosului n toate mediile cotidianului.

    Adrian Forty n Objects of Desire amintete c aproape

    toat literatura de specialitate din ultimii cincizeci de ani ne induce

    ideea c principala funcie a designului este s dea form

    frumoas lucrurilor. Alte cteva studii sugereaz c designul este o

    metod aparte de a rezolva problemele i c numai n mod

    ocazional designul se afl n conexiune cu termenul de profit.

    Societatea de consum a exploatat, pur i simplu, noiunea de

    design lipsind-o astfel de sensul primar, tocmai pentru a face un

    produs s se vnd prin calitatea care-l separ de un altul, i

    anume designul. Pe fondul teoretic greit preluat i intrepretat

    subiectiv n sens comercial al designului democratic, produsele

    realizate n mas invadeaz rafturile magazinelor i sunt infiltrate

    subliminal n subcontientul consumatorilor tocmai prin falsa idee

    de produse cu design de calitate la preuri mici pentru toi.

    Designul devine astfel o strategie de cretere a vnzrilor. Este

    designul perceput ca ideologie a consumului.

    n anii 70 ai secolului trecut, designerul Victor Papanek

    ddea o definiie scurt i la obiect a acestei discipline: designul

    este efortul contient i intuitiv de a impune o ordine1. Fiind

    fundamental pentru orice activitate uman, putem numi design tot

    ceea ce facem, aproape ntotdeauna, de la gndirea unei aciuni

    pn la punerea ei n fapt. A fi n pas cu timpurile contemporane i

    1Victor Papanek,Design pentru lumea real, Editura Tehnic, Bucureti, 1997,p. 19

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    7/105

    7

    situaiile vieii este condiia unui rspuns concordant pe care

    designerul l d lumii externe, iar activitatea acestuia nseamn a

    fi conform cu sau a se adapta la. Forty analizeaz termenul din

    perspectiva socio-psihologic a influenei designului asupra

    modului n care oamenii gndesc. Cnd cineva declar mi place

    designul (unui anume obiect), aseriunea implic tacit noiunea de

    frumusee i o serie de judeci estetice din aceeai familie, emise

    pe aceast baz.

    Dar designul nseamn cu mult mai mult. Mult mai rar s-a

    vorbit despre design ca despre un mijloc de transmitere a ideilor i

    de rezolvare a problemelor. Valoarea produsului de design este

    dat de valoarea estetic, funcional i moral a acestuia, de

    punerea n acord, de apreciere, de acceptare sau respingere a unei

    realiti umane sau a unor deziderate legate de convieuirea

    uman i de scopurile vieii.

    Parametrii etici i profesionali luai n vedere pe termen

    mediu i ndelungatntr n faza de cercetare i documentare, de

    punere a problemelor: cui se adreseaz? sunt adevrate

    necesiti? ce material este optim? care sunt potenele noului

    material? este periculos? care este forma optim pentru capaciti

    performante? care sunt factorii duntori mediului? care este

    perioada de refacere a echilibrului ecosistemului? dar asupra

    societii i implicit asupra omului? cui se adreseaz concepia?

    care este efectul noilor tehnologii (informatice, de comunicare,

    procedee industriale)? care este necesarul simplificrii? duneaz

    aceasta exploatrii? vor surveni implicaii emoionale? duneaz

    psihicului? e soluia o tendin pe termen scurt/lung? care va fi

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    8/105

    8

    impactul pe pia n privina soluiilor individuale /universale? are

    defecte ascunse?...iar lista continu.

    I.2. Avatarurile unei profesii: arta de a fi designer

    Exist opinia c a fi creator de forme (i aici includ formele

    industrale, logo-urile i ntregul pachet de identitate vizual, sigla i

    pictograma, formele accesorizante i fashion, amenajrile) este

    asemntoare cu a fi scriitor: nu necesit dect sim estetic,

    precum i dorina de a o face. Atta timp ct de rezultatul obinut

    beneficiaz nsuicreatorul, lucrurile sunt clare i binevenite.Mai

    mult ca n alte domenii, diletantismul poate fi chiar periculos. Dac

    se creaz pentru societate, profesionalismul n design presupune

    cunotine de rezistena materialelor, a tehnologiilor de obinere,

    ergonomie, marketing, proiectare, caliti de lider i capacitate

    previzionar.

    Exist designeri specializai pe form artistic, obiectul

    avnd rol decorativ. n orice caz, creatorul lipsit de cunotine

    tehnologice i tiinifice se dovedete a fi la fel de puin preferabil

    ca cel lipsit de cultur artistic. Cea mai important ndemnare pe

    care un designer o aduce n munca sa este abilitatea de a

    recunoate, de a izola, de a defini i de a rezolva probleme.

    Designerul se definete ca persoan contient de

    importana social a fiecrei forme noi lansate pe pia; obiectele

    produse sunt chemate s fie perfect funcionale, s nu prezinteriscuri beneficiarului, s introduc un plus de conforti frumusee

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    9/105

    9

    i, mai ales, un plus de ordine (Fig. 1.) El este predispus noului,

    soluionrilor creative. Gndirea sa este divizat n mai multe

    categorii: una analitic, una raional, una rutinal i o alta (i cea

    mai important n cazul de fa) este cea creativ. Gndirea

    creativ poate surveni n urma unei sclipiri de geniu ntr-un

    moment de revelaie, n somnsau nu (creativitate spontan)sau n

    urma unui travaliu sistematic (creativitate sistematic).

    Fig. 1. Schem de gndire a unui designer (punerea problemei)

    Faptul c un obiect de design industrial se cere s fie ct

    mai uor de folosit, manevrat, manipulat; s ofere maximum de

    confort, sau randament posibil la momentul respectiv; s necesiteminimum de efort pentru realizare, ntreinere ori funcionare, nu

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    10/105

    10

    presupune i excluderea consecinelor apariiei pe pia a acelor

    obiecte. Exist, totui, diferite tipuri de consecvenialiti care

    depind de tipurile de consecine relevante n evaluarea moral pe

    termen lung a aciunii ntreprinse de designer i, mai apoi, de

    ntreaga echip de producie i marketing. Satisfcnd toate aceste

    condiii, obiectul va trebui s aib, totodat, o nfiare ct mai

    plcut i s serveasc trebuinelor umane,n scopul binelui.

    Doar c, n virtutea produciei tot mai abundente, a dorinei

    exagerate de acumulare de bunuri materiale, apare i riscul

    polurii, depopulrii etologice, a dezastrelor naturale provocate

    incontient prin exploatri iraionale. ntreaga istoriografie

    modern i contemporan vreas dea dovad de o inut de via

    mai sigur, de un ideal mai sigur. Obosit, surp rolul de critic i

    capt, n acest fel, doar rolul de creator. Eu simt c ideile se

    gsesc din belug i sunt ieftine i c este greit s faci bani pe

    seama nevoilor altora. Eu am avut norocul s-i pot convinge pe

    muli dintre studenii mei s accepte acest punct de vedere

    spunea designerul Victor Papanek, cel care a modelat mentaliti a

    zeci de generaii de studeni americani ai artelor aplicate.

    Lui i prea nedrept s amne difuzarea designului unei

    jucrii terapeutice utile unor copii cu handicap locomotor o

    perioad ndelungat, pn la obinerea unui drept de autor, de

    exemplu. Dac o agenie, de oriunde, ne scrie, studenii mei vor

    trimite toate instruciunile gratis. Eu nsumi ncerc s fac acelai

    lucru.

    Analiznd modul de gndire european care a luat o

    orientare greit spre profit imediat, trafic de patente i

    hiperproducie, pare a fi etic i de bun augur s ne gndim dac nu

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    11/105

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    12/105

    12

    asumarea consecinelor alegerilor personale, ale propriilor fapte.

    Responsabilitatea este caracteristica principala a existenei umane

    n aceste timpuri. Omul nsui este responsabil fa de propria-i

    libertate.

    n societile contemporane, dezvoltate, situaia nu mai

    este aceeai. Axiomele morale sunt mai rare, deoarece exist

    mereu mai multe unghiuri din care putem privi chestiunile morale.

    Rspunsurile nu mai sunt unice. Designerii se confrunt cu un

    pluralism de criterii ale moralitii, cu un fel de pluricentrism de

    structur-pianjen, care d sentimentul de pulverizare a valorilor i

    a metodelor de a aprecia ceea ce este bine i ru. n faa acestei

    multitudini de morale, reflecia i cercetarea etic devin imperios

    mai active. Ele se dovedesc chiar indispensabile, n msura n care,

    ntr-o societate n curs de globalizare, se pune problema

    intermedierii coabitrii mai multor sisteme de valori, care, mai

    demult, se ignorau i aveau prea puine ocazii de a se confrunta n

    cotidian. Omenirea nu mai triete guvernat de o moral

    singular, capabil s domine i s controleze totul. Dimpotriv, de

    acum nainte, confruntarea se face cu mai multe puncte de vedere,

    cu mai multe nuclee de judecat. Provocarea actual a creatorilor

    de design const n a le face s se ntlneasc, n a cuta un

    echilibru ntre ele, n a propune soluii care s poat suscita un

    consens sau mcar un acord acceptabil pentru toate prile

    implicate. n acest sens, am putea afirma c noul scop al

    deontologiei designului este, ntr-o oarecare msur, acela de a

    organiza convieuirea diferitelor morale.

    Designerul este responsabil de consecinele imediate ale

    aciunilor sale. Victor Papanek pune n discuie responsabilitatea

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    13/105

    13

    crerii falselor nevoi umane. Cea mai mare parte a designului

    actual a satisfcut numai pretenii i pofte evascente, n timp ce

    nevoile autentice ale omului au fost adesea neglijate. Nevoile

    economice, psihologice, spirituale, sociale, tehnologice i

    intelectuale ale fiinei umane sunt de regul mai dificil i mai puin

    profitabil de satisfcut dect dorineleelaborate i manipulate cu

    grij, insuflate de mod i capricii3.

    n zilele noastre fericirea are nelesul subiectiv de

    mulumire sau plcere. Atunci cnd bogia, puterea, sntatea

    produc mulumire, atribuirea termenului eudaimon nu trebuie, n

    mod necesar, s implice i sentimentul.O persoan poate fi numit

    eudaimon deoarece aceasta este bogat, puternic, are copii

    sntoi4. Dac rspunsul kantian este cel al aciunii conform

    datoriei raionale, n consens cu acceptarea drept axiome centrale

    ale sistemului moral, imperativul categoric i cel practic (varianta

    deontologistde tip kantian), rspunsul utilitarist se afl aparent la

    polul opus. Ceea ce trebuie s facem este s ne cutm fericirea.

    Ce face omul pentru a atinge fericirea ?

    Dac, de exemplu, minciuna este interzis, ca imoraln

    sine n cadrul celorlalte tipuri de etici, n consecinialismul utilitarist

    singurul lucru care ar permite interzicerea este faptul c ea

    produce ru, nu fiindc este ru n sine s mini. Sunt socotite

    morale nu toate consecinele, indiferent de natura lor, ci doar

    atunci:

    a) cnd un act produce plcere (perspectiva hedonist);

    3Victor Papanek, op. cit.,p. 27

    4Christofer Rowe, Etica n Grecia antic, n Tratat de etic, Peter Singer (ed.),Editura Polirom, Iai, 2006,p. 152-153

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    14/105

    14

    b) cnd un act conduce la dezvoltarea persoanei i ajut la

    dezvoltarea celorlali (perspectiva cretin);

    c) cnd un act conduce la o satisfacie dezirabil5.

    n teoriile antice despre moral, doar Epicur identific

    fericirea cu plcerea. Socrate a adoptat o poziie hedonist. El

    identific utilul cu frumosul. Un obiect nu poate fi frumos dac nu

    este i util; un obiect neornamentat, dar util, este frumos. Dei

    pare simpl i naiv, concepia lui Socrate introduce pentru prima

    dat practica social n estetic, prin aceast definire a

    frumosului6. Satisfaciile estetice contemporane ale omului

    urmresc deopotriv utilul i frumosul, mai ales cnd e vorba de

    bunuri de larg consum, care, datorit specialistului estetician al

    formei designerul au caliti estetico-utilitare, dar fr a avea

    pretenia a fi toate obiecte de art.

    Prin metode i tehnici complexe, implicnd strategii

    integrate ndelung studiate de specialiti, concerne i companii

    sunt tot mai adesea interesate de climatul emoional al opiniei

    publice, precum i dispozitivele comunicaionale prin care acestea

    pot capta simpatia actorilor privai i/sau susinere la nivelul

    deliberrilor publice. Aceast pasiune popular-cotidian de

    corporalizare a strilor de spirit n interpelri etice vdit

    emoionale face s fie transpus la nivelul culturii

    comunicaionale publice n cadre interpretative relativ

    raionalizate. Strategia de marketing politic se bazeaz tocmai pe

    5Peter McInerney, George Rainbolt,Ethics, Harper Collins Publishers, New

    York, 1994, p. 466Iulian Creu,Marketing design, Casa Editorial Odeon, Bucureti, 1996,

    p. 84

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    15/105

    15

    o informaie emoional deja introdus adnc n spaiul civil

    prin rdcinile din climatul emoional cotidian7,ntocmai precum

    reality-show, talk-show, big-brother - importuri europene ce i-au

    dovedit succesul emoional n Romnia.

    n momentele de cotitur, de criz acutns, apar tendine

    de ruptur total cu trecutul. Radicalismul extrem este pista pe

    care alunec oamenii nsetai de nnoiri i care i-au pierdut

    identitatea. Absorbii exclusiv de perspectiva viitorului, ei sunt

    lipsii nu numai de interesul fa de trecut, ci i de simul

    necesitilor reale ale epocii lor. Luai de valul brandurilor create

    fals mediatic n campanii de promovare a unui produs, nu doar

    tinerii ajung s se identifice cu ele. Nu pot fi trecute cu vederea

    generaiile Coca-Cola", generaia PRO, isteria Urmeaz-i

    inima i ctig. nsui cuvntul brand desemneaz i nfierare,

    stigmatizare!

    Vom supune ateniei cteva studii de caz din domeniul

    designului actual, n ideea trezirii consumatorului din somnul

    ignoranei, al mercantilitii, al alienrii.

    7Nicolae Perpelea,Europa imaginat: evaluarea cognitiv a emoiilor morale-

    cercetare din cadrul proiectulului Structurarea emoional a spaiului public, a

    Departamentului Sociologia comunicrii i a spaiului public al Institutului deSociologie, Bucureti,

    http://www.socio-comunicare.ro/files/EUROPA%20IMAGINATA.pdf,accesat 21 august 2010

    http://www.socio-comunicare.ro/files/EUROPA%20IMAGINATA.pdfhttp://www.socio-comunicare.ro/files/EUROPA%20IMAGINATA.pdf
  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    16/105

    16

    Cazul I

    Uniformizarea, depersonalizarea, stereotipia industriei

    Hello Kitty

    Efortul contemporaneitii de a lmuri nivelul i rostul

    prezenelor estetice n producia tehnic i de bunuri de larg

    consum constituie o necesitate rezultat chiar din amplificarea

    procesului de sensibilizare a fiinei umane, nsoit de ansamblul

    cerinelor economice ale epocii noastre.

    Prin tradiie i datorit evoluiei civilizaiei, criteriul

    economic - utilitar - funcional acord ctig de cauz serierii, iar

    factorul estetic se constituie ntr-o decisiv prghie a deplinei

    umanizri obiectuale i subiective. Factorul estetic introduce

    astfel, n producia material, un coeficient calitativ de

    individualitate la nivelul microseriilor i ideal al fiecrui produs n

    parte. Se poate aprecia c n confruntarea realului cu idealul uman

    producia industrial capt o atenie mereu sporit, n virtutea

    locului mereu mai mare pe care-l ocup n viaa oamenilor

    produsele fabricate. n conceptului de design Hello Kitty intr nu

    doar ideea personajului imaginar desenat, ci ntregul sistem de

    marketing, acea industrie creativdin jurul pisicuei roz.

    Acest simpatic personaj a fost ilustrat pentru prima dat pe

    o poetu pentru fetie, de ctre Ikuko Shimizu n 1974 pentru

    firma japonez Sanrio.Un an mai trziu, responsabilitatea imaginii

    i-a revenit designerului Yuko Shimizu. n 1976 prsete spaiul

    nipon spre a cuceri America. Designerii micuei Hello Kitty au

    reuit s formeze o dezirabil imagine mondial, o cultur

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    17/105

    17

    independent i original, dulce- ca de acadea, ntr-o lume

    cenuie. Avnd create peste 400 de diferite i unice caractere, cu o

    reea de 120 de magazine ale companei i peste 3000 afiliate, ce au

    adus un profit de peste 800 mil. $ n 2005 dup promovarea

    imaginii de ctre staruri de muzic i cinema (Mariah Carey,

    Carmen Electra, Mandy Moore, Paris Hilton, Ricky Martin), dar i

    de compania aviatic Eva Airlines, Sanrio Company este ambasador

    Unicef n Japonia i U.S.A.. Brandul (Fig.2.) special ales, jucu i

    inocent, drgla, blnd i cochet atinge inimile att copiilor mici,

    ct i adolescentelor vistoare, neexcluznd adulii obosii de

    praful urban i stnsoarea rutinal a joburilor.

    Fig.2.a. Hello Kittyface parte din curentul kawaii,specific anilor 70

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    18/105

    18

    Fig.2.b. Parcul Hello Kitty Harmony Land, Tokyo( Design: Yuko Shimizu, 1970)

    Creaia de produs aici intrnd att creaia de serie larg

    dar i cea n serie mic, precum i prototipul sau unicatul,

    neexcluznd coafurile i machiajul, amenajrile de spaii, creaiile

    grafice i campaniile publicitare - este legat, fr ndoial, de

    anumite contexte istorice i cauzale, care i au rdcinile n

    manifestarea unor necesiti politico-sociale specifice de aici. n

    cazul creatorului de valori artistice, individualul este cel care

    stimuleaz procesul de creaie, propune ipoteze adecvatede lucru,

    verific execuia.

    n condiiile afirmrii societii industriale, producia

    cunoate un asemenea ritm, nct pe la sfritul secolului trecut se

    http://www.japan-hopper.com/?pp_album=main&pp_cat=hellokitty&pp_image=sanrio_h09_s.jpghttp://www.japan-hopper.com/?pp_album=main&pp_cat=hellokitty&pp_image=sanrio_h09_s.jpg
  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    19/105

    19

    ajunge n situaia de a putea fi satisfcute, virtual, toate cerinele

    existente fa de un produs util. Preocuparea pentru valoare

    estetic, acum, capt noi dimensiuni.

    O examinare minuioas a oricrui obiect relev, concret,

    nivelul de inteligen, de ndemnare i de nelegere artistic a

    poporului care l-a creat. Ar putea, de asemenea, releva climatul,

    credina religioas, sistemul de guvernare, sursele naturale,

    structura economic i nivelul realizrilor tiinifice i culturale8.

    Este aprecierea proiectantului american Richard Latham n legtur

    cu faptul c produsele realizate n diverse ri sunt intim legate de

    mediul socio-cultural i politic specific. Ele nu pot fi concepute,

    aadar, n afara determinrii social-culturale a mediului, clasei,

    grupului social, modei i influenei pe care creatorul o suport, a

    stadiului de dezvoltare a culturii i educaiei estetice generale i

    individuale.

    Omul este o fiin social, o fiin care dorete s obin

    satisfacii prin interraportare, prin manifestarea unui sistem social

    structurat, capabil s rspund nevoilor umane fundamentale. El

    triete fcnd proiecte i legnd prietenii. Nevoile sale nu pot fi

    considerate false, ci ele sunt reale, determinate social, raportate la

    cultur. Nevoile de baz (hran, reproducere, securitate,

    apartenen, respect, autorealizare) nu pot fi dect bune sau, cel

    puin, neutre.

    Problema este ns c dincolo de retoric se ascund

    anxieti i sperane reale legate de ceea ce ar putea s fac (bun

    sau ru) uniformizarea i depersonalizarea. Omul ateapt n

    8Alexandru Dumitrescu,Design, Editura Printech, Bucureti, 2000, p. 87

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    20/105

    20

    permanen schimbarea, micarea, nnoirea. O avalan colorat,

    venit de peste ocean pare o revigorare a anonimiei. Laicizarea a

    trt lumea modern n agitaie crescnd, fr nici o regul sau

    int, nlocuind tradiia naional cu brandul.

    O tendin, aspiraie mai mult sau mai puin vag duce la

    concepii i alegeri fanteziste, iluzorii. Negativismul modern,

    insatisfacia, nevoia de altceva care s ofere un suport spiritului

    rtcit ndeamn la confuzii mentale. n absena unei tradiii

    autentice, drept sprijin sunt invocate pseudotradiii strine de

    adevratele principii. O asemenea cultur anomiaz. Realitatea

    uman e abandonat necesitii de a se face s fie. Atunci cnd

    spaiul relaional i micoreaz dimensiunile, cnd experiena

    individual se reduce doar la ce este afiat n monden, apare lipsa

    de putere, lipsa normelor, nstrinarea cultural, stereotipizarea,

    formarea unei scheme bloc.

    Fig. 2.c. Obsesia Hello Kitty

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    21/105

    21

    Cazul II

    Isteria inimii dezumanizante

    Un caz care ridic multe nedumeriri n privia moralitii

    este acela al campaniei Maggi, la fuzionarea celor dou concerne

    Maggi i Nestl, iniiat n Romnia de ctre corporaia Nestl n

    anul 2005 (i continuat n 2006 ca urmare a uriaelor ncasri),

    care a adoptat strategia orientrii publicitii pe produsele Maggi i

    pe promovarea vnzrilor produselor Maggi. n cazul Nestl nu a

    mai putut fi vorba despre publicitatea mrcii.

    Fig.3.a. Reclam gratuit fcut de ctre ceteni: campania Maggi

    Sub sloganul Urmeaz-i inima i ctig!, Maggi-Nestli-a mobilizat consumatorii s lipeasc inima Maggi pe fereastr

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    22/105

    22

    (Fig.3.)i s atepte vizita uneia dintre cele trei caravane pentru a

    ctiga zilnic pn la 1000 Euro n 2005, mrind marele

    premiu pn la 2000 Euro n 2006. Romnia a devenit,

    gratuit, un imens panou publicitar (Fig.3).

    Fig.3.b. IsteriaMaggi (martie, 2005)

    O mulime de inimiau aprut pe geamurile a mii i mii de

    romni care ndjduiau c le va bate cineva la u s le aduc

    mult-rvnitele premii n bani.

    Campania de promovare Urmeaz-i inima i ctig!s-a

    desfurat n perioada 1 februarie - 30 aprilie 2005. Creativitatea

    ageniei de publicitate McCann-Erickson Romania a primit

    recunoaterea public n cadrul Festivalului de Publicitate AdOr

    ctignd premiul Campania Anului. Aceasta campanie a implicat

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    23/105

    23

    550 de oameni care au derulat activiti de pregtire (studiu de

    pia, studiu legislativ, analize, msurtori, statistici) pn la 1

    februarie 2005 data lansrii campaniei, peste 400 de oameni, nou

    canale de comunicare ctre consumator i peste 30 de tipuri de

    materiale promoionale dezvoltate, cu cheltuieli ce au depit

    300.000 euro, toate spre a i se asigura indubitabil succesul n

    procesul de desfurare n 40 de orae ale Romniei.

    Dei premiat de ctre Platforma Central-European pentru

    o Competiie Loial i Transparencu Diploma de Excelen, ea a

    strnit reaciile psihologilor i sociologilor asupra strategiilor de

    marketing care speculeaz lipsa de experien, dar i slaba

    reactivitate a consumatorului de publicitate, respectiv a

    ceteanului n general. n campania Maggi se poate vorbi de o

    strategie de escrocherie care se folosete de starea financiar

    proast a populaiei9, nmare parte datorit creativitii dovedite

    n fraudarea taxelor i impozitelor prin publicitatea gratuit fcut

    de ctre fiecare consumator care i lipea magica inim colant

    pe propriul geam!

    Dar valoarea moral a actului? Rspunsul vine din partealui

    Adrian Preda, director de creaie la Agenia Graffiti BBDO: M

    ndoiesc c un consumator de Maggi, dup ce i se explic faptul c

    expunerea gratuit a logoului companiei pe geamuri este

    echivalent cu o campanie media de mii de GRP (puncte care

    msoar audiena tv) i c asta va rezulta ntr-o cretere a

    vnzrilor pe key accounts, ar ntreba altceva dect bine, bine, dar

    mia mea de euro unde este?!.

    9http://www.wall-street.ro/articol/Marketing-PR/2326/Ilegalitatea-Maggi,accesat pe 3

    august 2010

    http://www.wall-street.ro/articol/Marketing-PR/2326/Ilegalitatea-Maggihttp://www.wall-street.ro/articol/Marketing-PR/2326/Ilegalitatea-Maggi
  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    24/105

    24

    Campania Maggi nu este cu nimic mai imoral dect

    tragerea Loto 6/4910.

    Experiena istoric ne nva c atitudinea valoric a unei

    creaii de art, n general, nu crete odat cu eliberarea acesteia de

    orice scop practic. Exist, aici, grade diferite de permisivitate care

    nu sunt dictate de logica creaiei sau de structura ei estetic.

    Raportarea activitii n sine se face n mod necesar i justificat la

    sisteme de valori diferite, la factorii extrinseci (societate, naiune)

    sau intrinseci (art, cultur) ai creaiei. Etica n marketing

    presupune aplicarea unor norme i principii morale opticii i

    practicii de marketing. Acest lucru nu este respectat de orice

    companie deoarece marketingul nseamn a mini frumos n ceea

    ce privete cei patru P (pre, produs, promovare i plasare) ai

    mixului de marketing pentru a ajuta la creterea vnzrilor. n

    cadrul politicii de produs, pot aprea diferite neconcordane ntre

    caracteristicile acestuia i cele fcute cunoscute publicului larg,

    doar pentru ca el s se cumpere. Or fi, ele, toate adaosurile de

    gust necesare umanului i umanitii, or fi vitale pentru

    organismul uman aromele identic naturale, or fi sntoase

    ingredientele folosite s in proaspete produsele alimentare

    luni sau ani de zile? Sau a fost ndreptat atenia cetenilor ctre

    jocul inimii, atenia unor oameni care au ignorat faptul c acesta

    era de fapt un joc aductor de profituri uriae doar unei firme

    particulare.

    10CampaniaFetele de la Cplnaa tragerii Loto 6/49 realizat tot de

    ctreagenia de publicitateMcCann-Erickson Romania a fost recunoscut cu unpremiu Silver Drumstick, pentru spotul Fetele de la Caplna la Festivalul depublicitate Golden Drum2002, Portoroz, Slovenia i premiulMobius laFestivalul de Publicitate Mobius Advertising Awards de la Los Angeles

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    25/105

    25

    Cazul III

    Dreptul de a decide pentru sine i identificarea cu

    fenomenul: campania fumat/antifumat

    n general omul caut s fie capabil s se guverneze singur,

    autonom; este ansa sa de a nu se lsa copleit de caracteristicile

    lumii de azi, aceast lume obosit, cu spectacolul zbuciumului n

    gol, care face atta scandal, pn la isteria catastrofei finale. Ca

    oameni fr importan.11

    Fig.4. Afiul de promovare a igrilor Winston (1981-1987)

    11Constantin Noica, Carte de nelepciune, Editura Humanitas, 1993, p. 95

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    26/105

    26

    Oamenii care de pe afiele de promovare a igrilor (Fig.4)

    n cazurile fotomodelelor Alan Landers i David Goerlitz, care au

    ajutat ca firma Winston ntre anii 1981 i 1987 s fie pe locul

    secund n topul vnzrilor timp de patru ani, au devenit subiect

    prosper industriei cinematografice americane.

    Paradoxal, Alan Landers a murit n timpul tratamentului

    pentru cancer la gt, iar David Goerlitz (Man Winston), dei

    fumtor de la cinsprezece ani a dou-trei pachete de Winston pe

    zi, dependent de tutun, marcat de moartea fratelui su tot de un

    cancer (pulmonar de data aceasta), n urma insistenelor fiului, dar

    i obligat de arterioscleroz, a renunat definitiv la fumat i s-a

    dedicat ntrutotul campaniei mpotriva fumatului.

    n una dintre declaraiile sale acuz un director de la R.J.

    Reynolds Tobacco Co c minte afirmnd c nicotina nu ar da

    dependen i, ntrebndu-l de ce att de puini lucrtori din firma

    sa fumeaz, rspunsul acestuia a fost: Rezervm dreptul de a

    fuma celor tineri, celor sraci, negrilor i protilor12.

    Renunnd la venituri substaniale de zeci de mii de dolariobinui

    pentru reclame i mustrai de contiin c au influenat milioane

    de oameni, ncep o lupt nverunat confereniind despre

    sntatea public, tutun i adevrurile din spatele industriei

    tutunului (Fig.5).

    Capacitatea de a alege, n cunotin de cauz i cu libera

    voin, intereseaz aici. Chestiunea se pune i pentru promotorii

    unor produse ndoielnice i care, la un moment dat, au demonstrat

    o trezire a contiinei morale. A-i recunoate omului statutul de

    12Frank Deaver,Etica n mass media, Editura Silex, Bucureti, 2004, p. 110

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    27/105

    27

    fiin autonom nseamn a-i recunoate dreptul de a decide

    pentru sine, dreptul de a-i alege fr ngrdiri scopurile n via i a

    aciona pentru materializarea lor.

    Fig.5. Man Winston(David Goerlitz) povestete elevilor experiena nefast a

    contractului cu Winston ( Holley Hight School and Middle School, NY, U.S.A.)

    Fiind vorba de o implicare masiv a socialului i

    economicului - dirijat i controlat - nu se poate pune problemalibertii individuale de expresie a designerului, lsnd problema

    moralei doar n sarcina acestuia. Cum ar putea fi percepute n

    mediul cotidian al unei societi dezumanizate, srcite de

    identitate proprie, o campanie de promovare i dreptul omului

    de a alege s fumeze? Le lipsete acestor tineri, sraci, negri i

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    28/105

    28

    proti o voin autonom care se auto-regleaz, aa cum

    susinea Kant?

    Designul de produs reprezint mbinarea utilului,

    performanelor i functionalitii cu plcutul, sensibilul, frumosul,

    dar i concretizarea i valorificarea material, ceea ce ar trebui s

    implice deopotriv estetica i etica. Din aceast perspectiv i

    designerul implicat n industria publicitii ar trebui s-i

    regndeasc mereu responsabilitile, iar modelul cunoscutului

    designer Milton Glaser de a refuza pe motiv de moralitate

    excutarea graficii pentru pachetele de igri13merit de urmat. O

    singur campanie publicitar poate mutila mase de oameni, dar

    pare a rscoli revolta i dezgustul doar acelora care reuesc a

    pastra o distan fa de actul n sine, fr a se identifica cu

    fenomenul.

    Pentru a face fumtorii s cotientizeze la ce mare pericol

    i expun att vieile lor, dar i a celor de lng ei, pentru a salva

    alte viei, fostul Man Winston isc un adevrat scandal n pres.

    Luptnd cu nverunare pentru elul su a reuit s obin

    interzicerea aproape n toat lumea a reclamelor la igri, precum

    i menionarea pe toate pachetele nocivitatea igrilor.

    13http://issuu.com/chazzycat/docs/graphic_design_intakes accesat pe 3 ianuarie2012

    http://issuu.com/chazzycat/docs/graphic_design_intakeshttp://issuu.com/chazzycat/docs/graphic_design_intakes
  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    29/105

    29

    Cazul IV

    Iluzia lui a arta vs. a fi

    Una din finalitile pe care i le propune omul

    postmodernist este imaginea: imaginea de firm, imaginea de

    produs, imaginea public, impresie, imaginea de sine. O imagine se

    vrea comunicat i receptat ca ideal. Imaginea perceput este, n

    fapt, ceea ce conteaz n formarea unei preri. De cele mai multe

    ori realitatea este distorsionat anetic pentru a se crea o imagine

    pozitiv, care s ofere plcere receptorului. Seleciile, ierarhizrile,

    preferinele acordate obiectelor, fenomenelor, creaiilor materiale

    sau ideale ale omului, comportamentelor umane, dup msura n

    care ele satisfac la un moment dat, sau n general trebuinele,

    dorinele i idealurile lui, se finalizeaz i ele n ceea ce numim

    valori-model.

    Modelele msoar nivelurile de civilizaie ale societii

    contemporane, dimensioneaz capacitile creatoare ale omului

    integrat n socialul postmodernist, conferind astfel, uneori, sens i

    finalitate aciunilor sale. Ori aceste imagini cu ct sunt mai bine

    create, cu att mai mult pot deveni modele cu repercusiuni imorale

    pentru tinerele generaii: vedete de televiziune, cinematografice,

    muzicale, sportive, etc.

    Acest halou de reprezentri ale ideilor, sentimentelor,

    atitudinilor, credinelor explicite (sau nu), mai mult sau mai putin

    contiente i profunde, uneori cu un coninut emoional, dar

    ntotdeauna important a fost recunoscut i studiat din 1950. n

    lucrarea sa, Managementul Marketingului, Philip Kotler a definit

    imaginea, ntr-un sens larg, ca reprezentnd ansamblul

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    30/105

    30

    percepiilor pe care un individ le are vis--vis de un obiect14.

    Potrivit cercetrii mai recente a lui Lucian Ionic, se poate

    spune c imaginea reprezint ansamblul reflectrilor de natur

    material sau imaterial, cu coninut raional sau emoional, ale

    unor obiecte sau fenomene, produse sau servicii, mrci sau firme,

    formate de-a lungul timpului n contiina unui individ (fie el

    consumator sau nonconsumator al produsului, client - sau nu - al

    firmei, salariat sau manager a unei companii ori al concurenilor ei,

    reprezentant al statului sau al mediilor de informare n mas).

    Oglindirea corelaiilor eseniale, claritatea imaginii n sine, a

    reprezentrii realitii se face att prin fereastra perceptiv (L.

    Ionic) ct i prinfereastra temporal (A. Moles)15.

    n ceea ce privete imaginea corporatist, acestea acord o

    foarte mare importan constituirii i meninerii unei imagini

    favorabile pentru ele i serviciile prestate, produsele

    comercializate, aceasta fiind o modalitate sigur a sporirii

    veniturilor. Cunoaterea imaginii pe care o au cumprtorii despre

    un produs sau serviciu prezint o mare importan, deoarece

    imaginile au funcia de element formativ de opinii i atitudini,

    influennd aprecierile consumatorilor pe care le sugereazi, prin

    aceasta, manifestrile lor de cumprtori.

    n ceea ce privete imaginea de produs, aceasta semnific

    sinteza reprezentrilor mentale de natur cognitiv, afectiv,

    social i personal a produsului n rndul cumprtorilor. Fiind o

    component motivaional de natur subiectiv, ea este rezultatul

    14Philip Kotler, Managementul marketingului, Editura Teora, 2008, p. 35

    15Lucian Ionic, Imaginea vizual. Aspecte teoretice, Editura Marineasa,Timioara, 2000

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    31/105

    31

    modului de percepere a unui produs sau a unei mrci de ctre

    utilizatori sau consumatori. O imagine clar, pozitiv i difereniat

    scoate produsul respectiv n eviden, conferindu-i o poziie de

    sine stttoare n oferta global, la fel cum o imagine difuz,

    negativ poate compromite succesul de pia a unei mrfi

    corespunztoare calitativ.

    n perioada timpurie a cretinismului, arta i-a gsit

    justificarea existenei n Biblia Pauperum (Biblia sracilor), care

    reprezenta n imagini, pentru cei care nu tiau s citeasc,

    celebrarea istoriei sacre. ntr-o faimoas declaraie, n jurul anului

    600, papa Grigore cel Mare afirmase c imaginile sunt pentru

    oamenii simpli ceea ce scrisul este pentru nvai. Povestirile

    biblice erau astfel citite n picturile puse n faa ochilor

    privitorilor16

    .

    Dar unde este factorul etic atunci cnd imaginea este fals,

    cnd n spatele ei se afl o calitate ndoielnic, sau, i mai grav,

    cnd marfa este omul?

    Analizat nc din primele scrieri cu caracter etic, libertatea

    a fost neleas fie ca a face ceea ce vrem, fie ca subordonare la

    legile comunitii, fie ca subordonare la legile propriei raiuni.

    Libertii i se subscriu dou forme de manifestare: libertatea

    extern legat de contextul social n care trim i libertatea

    intern sau a spiritului. Dintre cele dou forme de manifestare,

    libertatea intern este universal, adic este posibil la nivelul

    fiecruia dintre noi. Rezultatele libertii interioare pot fi

    manifestate mai mult sau mai puin n funcie de caracteristicile

    16http://www.filozofie.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=

    83&Itemid=1, accesat pe 30 august 2010

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    32/105

    32

    libertii externe. Eliberarea interioar se face prin realizarea

    persoanei, integralitatea omului. Ea este n acelai timp o lupt

    permanent. Parafrazndu-l pe N. Berdiaev putem spune c

    victoria mpotriva determinismului materiei nu constituie dect

    unul dintre aspectele problemei persoanei, i nu cel mai important,

    nainte de toate, este vorba despre o victorie complet asupra

    sclaviei. nseamn nfrngerea iluziilor mincinoase care reprezint

    pentru om o surs de sclavie, a unei sclavii de care el nu i d

    seama. Lumea e rea nu din cauza materiei, ci pentru c omul nu

    este liber, pentru c omul este aservit. Rul se poate prezenta n

    existena uman nu numai n forme uor de descoperit, ci chiar sub

    falsul aspect al binelui. Prad unor pasiuni imaginare, exagerate,

    exaltate, unor terori religioase, naionale i sociale umilitoare, viaa

    rtcete drumul. Pe acest teren se nate aservirea omului17.

    Idealul uman de frumusee ctre care tinde o anumit

    colectivitate, la un anumit moment dat al istoriei sale, devine,

    astfel, idealul estetic al epocii. Acest ideal, generalvalabil

    angreneaz rezultantele sociale i economice, cutumele societii

    respective i definete caracterologic poporul i timpul pe care le

    reprezint.

    O dat cu modernitatea apar controverse cu privire la

    natura frumosului care au drept consecin un proces de eroziune

    constant a conceptului de frumos universal, transcendent, etern,

    iar dorina de a avea precum burghezia ori aristocraia de alt

    dat i savurarea tipului de art pe care aceasta o prefera, dar n

    condiii facile, excluznd creaia autentic, marcheaz apariia

    17cf. Nikolai Berdiaev, Despre sclavia i libertatea omului, Editura Antaios,Oradea, 2000

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    33/105

    33

    conceptului de frumos, un accesibil, efemer, uor de accesat de

    oricine, care poate fi vndut, cumprat i folosit pentru libera

    plcere a oricui. Rochii din vscoz, decupate obraznic, mpodobite

    pn la refuz cu paiete i cristale autocolante din sticl colorat,

    mnui care depesc nivelul cotului din dantel de nylon, pantofi

    din piele ecologic (care nu au mai nimic n comun cu ecologia,

    avndu-se n vedere distrugerile ce au loc prin consum adiacent i

    poluare) precum i mult prea multe altele.

    Surogatismul, ca fenomen de nlocuire i diluare valoric

    este un fenomen ntlnit la tot pasul n societatea contemporan,

    neputnd fi redus doar la dimensiunea artistic, ci fcnd parte

    dintr-un spectru mult mai larg care cuprinde elemente economice,

    sociologice, psihologice, morale. Pierdute n aceast lume

    hipermaterial a iluziilor, femei tinere i vrstnice, brbai, copii

    mari i mici vor s fie frumoi. Ori, frumuseea mult rvnit este

    cosiderat a fi un altfelde a arta, prin tatuare sau adugare de

    mti pictate cu aerograful, adaosuri ce amintesc de ridicolele

    peruci ale nobililor secolelor XVII-XVIII i kilogramele de pudr.

    Totui, domeniul artistic este terenul de joac al nlocuitorilor,

    cel n care a fi este nlocuit cu mai uor obinutul a arta

    precum.

    Un exempu gritor n acest sens poate fi loock-ul din

    fashion-ul monden. Printr-o migraie ndrznea, aerograful i

    tatuajul permanent i face loc n arta machiajului, unde i ncepe

    misiunea de camuflare a defectelor fizionomice, prin punere de

    mti, ntr-o disperare continu de a afia frumuseea. Uneori

    dorina de schimbare este att de arztoare nct se recurge la

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    34/105

    34

    impanturi, operaii complicate pe iris i pupil, precum i

    modificare a sistemului osos. (Fig.6).

    Fig.6. Dennis Ayner Omul Pisica. Modificrile au inclus tatuaje, implante

    transdermale i subdermale de zeci de mii de dolari pentru a -i schimba formafeei. n 2011, dup o experien militar n U.S. Army, ajuns veteran al

    Marinei U.S., se sinucide. Devine o victim a societii contemporane, a lipsei

    de identitate i integritate, de alienare, specifice secolului al XXI-lea.

    A dispune de tine ca de un simplu mijloc pentru realizareaunui scop oarecare - consider I.Kant - nseamn a njosi n

    persoana ta umanitatea creia omul i-a fost de fapt ncredinatspre pstrare. n msura n care se folosete pe sine doar ca mijlocde satisfacere a nevoilor animalice, omul renun de fapt lapersonalitatea sa18.

    18Immanuel Kant,Metafizica moravurilor, Editura Minerva, Bucureti, 1981, p.

    238

    http://www.google.ro/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&docid=r1UXOwgj1Zxk0M&tbnid=3VSP15MhjVRN9M:&ved=0CAgQjRwwAA&url=http://realitatea.mobi/article/1052549&ei=2yQIUe22M9H4sgblu4GgCQ&psig=AFQjCNE9HpetMOvi1WVADuO7NbGTOm2Otw&ust=1359574619895247
  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    35/105

    35

    CAPITOLUL II

    DESIGN DINCOLO DE MATERIE

    II.1. Noile paradigme ale sentimentului cosmic

    Omul are, n permanen, nevoie de acordul cu el nsui, cu

    ceea ce l determin n esena sa, cu contiina sa. Concordana cu

    ceilali nu o poate realiza dect dac intr n relaie cu ei ca fiin

    liber, raional, acceptnd libertile i drepturile celorlali. Privit

    din perspectiva influenei pe care o exercit asupra structurii

    ideologice i spirituale a unei societi, un nou concept de design

    implic o teorie estetic (exprimat ca atare sau concretizat ntr-

    un anumit tip de producie artistic) plasat pe poziii sociale de

    reacie ce i poate vdi beneficitatea sau nocivitatea cu mare

    virulen.

    Economistul i futurologul A. Tffler fcea public n anul

    1970 n ocul viitorului rezultatul observaiilor sale cu privire la

    caracterul accelerat a transformrii umane: din mai bine de 800 de

    generaii pe care le prezint omenirea n ultimii 40.000 de ani, 650

    au vzut lumina zilei i au trit n grote, iar din acestea circa 70 aucomunicat prin semne scrise, ase au fixat ideile pe hrtie, patru au

    msurat timpul, cu oarecare precizie i doar dou au cunoscut

    motorul electric. Este evident c tehnica, tehnologia, tiina sunt n

    plin ascensiune, fapt ce duce la o continu i galopant

    metamorfozare a socialului i a relaiei ntre indivizi, precum i

    ntre fiecare membru a societii i mediul nconjurtor. ntreagaomenire asist la o explozie de bunuri de consum, o perisabilitate

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    36/105

    36

    fr precedent, o circulaie intens i cerere intens de produse de

    tot felul. Dac n urm cu puin mai mult de dou decenii reaciile

    la industrializare au fost timide, secolul XXI oblig omenirea la a

    cere rspuns industrializrii i produciei economice mondiale la

    interogarea ncotro?i Pn cnd?Este designerul un mediator a

    acestor transformri socio-umane?

    Prin nsi natura meseriei sale designerul este venic supus

    noului, interdisciplinarului, ineditului. Lui i se cere n permanen

    s fie la curent cu cele mai noi tehologii, cea mai nou tehnic, dar

    i cu ultimile cuceriri ale tiinei mondiale. Teoria cuantic

    dezvluie existena unui cmp energetic cosmic, universal, n care

    toate elementele sunt corelate la nivel subatomic, cuantic,

    apropiindu-se astfel de concepiile religioase(fie din Orient, fie din

    Occident).

    Expansiunea Universului i schimbul global de particule

    universale (Perlmutter, Schmidt, Riess); teoria vortexurilor

    (Descartes, Gauss), a informateriei (Drgnescu) i a haosului

    (Lorenz); proporia de aur (da Vinci) i fractalii (Mandelbrot);

    supercorzi, stringuri i cmpul unificat de cuante (Green), nivelele

    de realitate(Nicolescu) i logica de tip i-i(Lupacu), structurarea

    i destructurarea materiei (Emoto); emisiile electromagnetice

    cerebrale i ale inimii (Braden), biogenetica, reconfigurarea

    catenelor ADN i activarea sinapselor cerebrale n urma credinei

    (Lipton) i multitudine de alte teorii (acceptate sau nc nu de

    autoritatile tiinifice) care nu pot fi ignorate de un designer,

    pentru c acestea demonstreaz c ablolut nici una din ideile i

    lucrrile lor nu rmn fr ecou supra fizicului, biologicului i

    psihicului uman.

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    37/105

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    38/105

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    39/105

    39

    morala ca fenomen uman, capt aspect al vieii spirituale, al

    culturii. Contiina moral se constituie, aa cum am artat, n

    trepte ; dar, odat dezvoltate nivelurile sale superioare, omul nu

    mai acioneaz n virtutea deprinderilor sau constrngerilor

    morale, ci ca urmare a unei dezbateri interioare, spirituale.

    Dizarmoniile, daunele profunde ale organismului natural,

    pe care le mai constatm astzi, se datoreaz lipsei unei astfel de

    viziuni sinergetice. n faza actual, de maturitate a omenirii, lumea

    material (vizibil) i lumea spiritual (invizibil) nu mai pot fi

    privite separat i ca fiind, fiecare n parte, suficient siei.

    Sinergetica21

    (orientare creat n anul 1971 de fizicianul

    german H. Haken) deschide orizontul sintezei integratoare i

    creatoare nu numai n gndirea tiinific, ci n arte i n toate

    domeniile umanului. Ea l nva pe om c numai cunoaterea

    totalitii legturilor dintre pri poate conduce la dezvoltarea

    ntregului. Elogiind sinteza ca trstur definitorie designului, nu

    trebuie s uitm c sinergetica pleac de la componentele interne,

    deci de la analiz, clarificnd elocvent unitatea dintre analiz i

    sintez, dnd prioritate sintezei.Orice unitate este susinut de o

    cretere de contiin. Obiectul i subiectul devin unul i se

    transform reciproc n actul cunoaterii. Astfel, omul se va gsi i

    se va privi n tot ceea ce vede realiznd c este ceea ce este. Prin

    creterea puterii sintetice a privirii noastre se deschide perspectiva

    "de-a vedea mai mult i mai bine", ceea ce ne-ar ajuta s nelegem

    sensul cosmic, unitatea organic a universului n care totul apare i

    exist n funcie de tot. Prin separarea individului de natur i

    21 cf. Ion Mnzat, Psihologia sinergetic. n cutarea umanului pierdut,Bucureti, Editura ProHumanitate,1999.

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    40/105

    40

    Univers, de gndurile, tririle, trupul su i mediul n care triete,

    individul este predispus conflictului interior. n filosofia limbajului,

    n metafizic i, mai recent, n filosofia tiinelor i a minii am fost

    martorii unei renateri raionaliste, stimulat de ctre

    importantul rol atribuit intuiiilor raionale drept sursa principal,

    diferit de cunoaterea stipulativ, pentru cunoaterea a priori.

    S-ar prea c acest val nou nu s-a produs n mod accidental.

    Astfel, n tiinele ce cerceteaz activitile mentale, precum i n

    filosofia minii, chestiunea central, extrem de controversat i de

    dificil, care vizeaz fie relaia dintre minte i structurile i funciile

    creierului, fie explicarea naturii contiinei fenomenale, este aceea

    dac setul de stri i de proprieti mentale poate fi redus la un set

    de stri i de proprieti fizice sau dac cele dinti pot fi explicate

    doar n termenii celor din urm. Henry P. Stapp, cercettor la

    Institutul de Fizic Teoretic al Universitii din California

    concluzioneaz n lucrareaMind, Matter and Quantum Mechanics

    c fizica cuantic ofer un ansamblu de cunotine capabile s

    dezlege unele dintre misterele contiinei: propria contientizare,

    contientizarea faptului c existm i c suntem contieni22.

    Contiina este un sistem cuantic, iar reflexivitatea

    contiinei este o trstur care se conformeaz caracteristicilor

    sistemelor cuantice. Contientizarea propriu zis este neleas ca

    un salt cuantic (W. Heisenberg) de la o funcionare cerebral

    separat a subsistemelor cerebrale ctre o structurare unitar i

    sinergica acestor subsisteme. n urma unui salt cuantic la nivel

    cerebral, mintea trece la un nivel superior de nelegere, iar

    22cf. Henry P. Stapp,Mind, Matter and Quantum Mechanics, Springer-Verlag,Berlin, 1993

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    41/105

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    42/105

    42

    fenomene ce scap contientului, adic al celor ce nu se raporteaz

    n mod receptiv la eul nostru. Contientul este asociat actului

    intuitiv al eului, despre el nsui, oricare ar fi distincia dintre dintre

    eu i noneu, dintre eu i lumea nconjurtoare. Contientul

    nu este identic cunoaterii sau cu ceea ce este cunoscut, ci

    desemneaz totdeauna o corelaie cu principiul logic ce se ridic

    deasupra lumii psihice nchis n ea nsi. Sintetiznd, am spune c

    spontaneitatea, ca rod al eliberrii energiilor incontientului cu

    minim de remanieri determinate de cenzura subcontientului i

    sensibilitatea cea care permite nregistrarea stimulilor din

    exterior cu maxim de fidelitate, nu vor face creatorul s

    interpreteze realitatea, ci chiar s-o amplifice sub filtrul propriu.

    Acuzat fiind de consumerismul exagerat, de instalarea n

    obiectual a umanitii i ruperea de sine i semeni prin retragerea

    obiectualitii n tehnologicul comunicativ-informaional, designul

    este ndreptit a-i cere dreptul la replic. Pe suporturile sincretice

    ale artelor, sprijinit de sinergia proprie, dar i ale noilor descoperiri

    i ale noilor tiine, dimensiunea tiinifico-artistic a designului i

    schimb radical viziunea, direcionndu-se din ce n ce mai mult i

    mai vizibil ctre o disciplin ce transcende interiorul umanului, spre

    unirea sa cu exteriorul ntr-un Tot Universal. Designul

    contemporan, ca un sistem general, pe lng proprietile i

    caracteristicile pe care le dein toate sistemele (dinamism,

    organizare, interaciune,finalitate), posed o caracteristic n plus:

    sinergia, adic efectul global de cooperare i/sau competiie a

    prilor (a elementelor, a subsistemelor) i aservirea lor fa de

    ntreg.

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    43/105

    43

    II.2. Iubete-i aproapele ca pe tine nsui un precept

    de via pentru designer

    Tendin de uniune, de formare a unui ntreg, de aspiraie

    ctre frumos, bine, absolut, iubirea (dorina vie) este miraculosul

    liant uman rmas ntre marile adevruri nealterate de-a lungul

    mileniilor. Ea este poteniatorul major a ordinii, armoniei, creaiei;

    unitatea de echilibru a vieii interioare i exterioare. Morala iubirii

    face miezul spiritualitii cretine, spre exemplu, sensul ontic i eticeste DRAGOSTEAdin care toate se nasc i prin care toate dinuie.

    Lumea toat, cu lucrurile i cu temeiurile ei, nu e dect produsul

    acestei Dragoste25. Cuprinde n plasa sa natura, oamenii,

    materia, spiritul, plcerile simurilor i bucuriile sufleteti sau ale

    cunoaterii. Rspndit n toat firea, ea creaz, conserv i

    desvrete. Uneori distruge. Ea realizeaz armonia, de la ntregulcosmos pn la cuplul uman. Descoper frumuseea uman i

    divin sau tinde nestvilit ctre cea din urm26. Cretinismul, cu

    nvtura i morala sa superioare aduce n prim plan iubirea

    cretin, jertfelnic, druitoare, care se cere mplinit, punnd

    accent pe cele dinluntru, pe interiorul omului. Iubirea-virtute

    presupune unitatea individualitilor libere, ordonare ctretranscenden, iubire-comuniune.

    Ca designer se pune ntrebarea:i pentru cine o fac?

    Pentru flmndul, nevoiaul, bolnavul npstuit de soart,

    pentru cel care are nevoie de ajutorul nostru cretinesc, de mila i

    25Mircea Vulcnescu,Logos i Eros, Editura Paideia, Bucureti, 1991, p. 1826

    Ibidem

    http://www.crestinortodox.ro/cuvinte-duhovnicesti/68517-despre-iubirea-crestinahttp://www.crestinortodox.ro/cuvinte-duhovnicesti/68517-despre-iubirea-crestinahttp://www.crestinortodox.ro/cuvinte-duhovnicesti/68517-despre-iubirea-crestinahttp://www.crestinortodox.ro/cuvinte-duhovnicesti/68517-despre-iubirea-crestina
  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    44/105

    44

    dragostea noastr dezinteresat i pe care datoria cretin ne cere

    s-l ajutm i iubim ca pe noi nine, cu sincer i umil dragoste,

    discret, cu toatec facerea de bine efectuat pentru a fi vzui nu

    are nici o valoare spiritual? Este acesta aproapele nostru care are

    nevoie de noi? Oamenii beneficiaz n egal msur de atenia

    designerilor. Ba, mai mult, exist categorii defavorizate - persoane

    cu handicap, btrni, copii, etc. care prin ineditul situaiilor cer

    un plus de efort. Exist o vreme n care, aflat la un punct de

    rscruce, oricare om, necesit a fi ajutat. A doua porunc din Lege,

    asemenea ca celei dinti, referitoare la iubirea de Dumnezeu, este

    S iubeti pe aproapele tu ca pe tine nsui(Mt. 22, 39); (Mc. 12,

    31); (Lc. 10, 27), cci Mai mare dect aceasta nu este alt

    porunc(Mc. 12, 31).

    Nimic nu are rolul i puterea iubirii n lume. Din iubire se

    inspir i se zmislesc toatelucrurile mari. Faptele bune i virtuile,

    pacea i dreptatea, toate au ca temelie dragostea. Iubirea

    cretineasc este fr durat i fr margini. Ea se extinde asupra

    tuturor. Iubii pe vrjmaii votri, binecuvntai pe cei ce v

    blastm, facei bine celor care v ursc i rugai-v pentru cei ce

    v asupresc i v prigonesc, ca s fii fii ai Tatlui vostru care este n

    Ceruri (ca s) fii desvrii, dup cum i Tatl vostru cel Ceresc

    este desvrit (Mt. 5, 44-48); (Lc. 6, 35).

    Dincolo de moral, Iubirea este un mister i un paradox;

    pare s fie o realitate aflat dincolo de complexitatea limitrilor i

    personalitii umane, pare efemer i etern, transcednd natura

    omeneasc, dei nu se arat ca o calitate natural, spontan,

    generic omenirii. Ea se nva. Sursa a tot ce este via este n

    iubire. Ea este sabia adevrului care provoac la explorarea

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    45/105

    45

    omenescului, a frumuseii interioare i exterioare, a omului-sine i

    a omului-celuilalt, a naturii umane i a naturii nconjurtoare.

    Emoia nsi poate fi ntr-o anumit msur cuantificat ca

    fiind o vibraie i conform unor cercetri realizate la Institutul

    Hearth Math din SUA nc din anul 1993, semnalul vibraional al

    Inimii noastre, ca surs a emoiilor, este chiar de 5.000 de ori mai

    puternic dect cel al creierului. Aceasta explic foarte bine de

    exemplu ceea ce intuitiv se spune de foarte mult vreme c este

    esenial s pui suflet n ceea ce faci pentru c altfel totul devine

    sec i ineficient. Cercetrile au mers mai departe i n anul 1996 s-a

    descoperit faptul uimitor c aminoacizii ce formeaz dublul helix al

    ADN-ului sunt activai sau dez-activai n funcie tocmai de Emoiile

    noastre! O emoie pozitiv, de iubire de exemplu, poteneaz

    reacia genetic din ADN, pe cnd o emoie negativ o inhib. S-a

    demonstrat chiar experimental c o puternic convingere

    emoional benefic, pozitiv, are un efect de vindecare uimitor de

    rapid i eficient.

    Bineneles c nu e uor a trece n analele iubirii oamenii-

    bestii, emanaiile forelor rului i nici un cretin nu poate

    nicidecum iubi rul, ci l poate doar combate. Rul nu trebuie iubit,

    ci combtut prin Bine. Rspunsul ru-ru mpiedic transformarea

    aproapelui-duman n aproapele-frate. Dragostea cretineasc,

    cunoate rspunsul iubirii prin Bine. n aceast lupt crtinul nu e

    niciodat singur. i va fi alturi El, Hristosul, cel care, avnd

    puterea, a putut nvinge Rul. Este greu a-l mbria cu toat

    sinceritatea i afeciunea pe ticlosul care te plmuiete i

    batjocorete, pe cel care, n mod ruvoitor i bicisnic, nebun sau

    contient, minte, scuip i insult, fur, calomniaz, batjocorete i

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    46/105

    46

    umilete, npstuiete, bate, urte, asuprete, prigonete,

    distruge i ucide. Iertarea nseam iubire i iubirea unete i

    mpac. n acest context putem nelege ntr-un mod mult mai

    obiectiv de ce cu adevrat Iubirea este calea ce poate oferi starea

    deArmonien lume. Tradiiile spirituale au pus mereu accentul pe

    nelepciunea Inimii, pe Iubireca i Cale de unificarentre oameni i

    apoi de unificare a acestora cu Natura i cu ntregul Univers.

    Ar putea un designer s ating plenitudinea momentului

    creativ fr s se devoteze celor pentru care creeaz de la cuti

    sau zgarde pentru animalele de cas, pn la combinezoane

    subacvatice, jocuri lego sau suzete sau orice alt creaie de design

    fr a se elibera de povara individualismului, de fiina sa primar,

    egoist, dependent de pulsiuni i de nevoi fundamentale de ordin

    biologic? Se poate deduce c orice fiin uman este dublu

    polarizat: ea este ofiin a elanului pulsional, prin care se afirm

    ca existen i este conform cu realitatea, dar n egal msur, ea

    este i ofiin a idealurilor, prin care se caut n mod permanent s

    depeasc realitatea, s se depeasc pe sine nsi27. Omul

    contient de el nsui se constituie i se afirm prin valoarea i

    moralitatea sa. n sensul acesta ea nu mai este un produs exclusiv

    al naturii biologice, ci i un produs al valorilor morale, culturale,

    religioase, etc. , transmise individului prin educaie, modele,

    tradiii, etc.

    i, parc pentru a ilustra aceasta n ultimii ani, designererul

    Jonathan Lucas de la Next-Gen PC Design creeaz noul design

    pentru P.C. destinat persoanelor cu dizabiliti de vedere (Fig.6),

    27Constantin Enchescu, op.cit., 2008, p. 33

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    47/105

    47

    spre a le oferi i acestora posibilitatea de a avea o experien

    intuitiv asupra P.C.- ului i utilizrii Internetului.

    Fig.6.a. Tastatur n alfabetul Braille

    (Design: Jonathan Lucas, 2007)

    Acest exemplu vine n mare contradicie cu exemplele din

    prima parte, n care politica de firm (Nestl, Winston) i cea a

    designului procesului economic nu are dect un singur el: acela de

    a mri profiturile, a nmuli banii investii rapid, fr e se pune nici

    o problem de bine i a celui de lng noi. Vindem oricui, oricnd,

    oriunde, orice!

    Designerul Jonathan Lucas, direct implicat n suferinele

    altora, empatizeaz perfect cu ei i reuete s creeze o interfa

    digital tactil care revoluioneaz modul n care interacioneaz

    nevztorii.

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    48/105

    48

    Fig. 6.b. P.C. destinat persoanelor cu dizabiliti de vedere

    Suprafaa Siafu (monitorul) utilizeaz o substan numit

    magneclay (o concepie recent). Aceast substan are

    capacitatea de a afia imagini 3-D, precum i de a-i modifica

    aspectul n orice form. Caracterele n relief de pe ecran permit

    utilizatorilor i explorarea internetului, navigarea pe paginile web

    prin simpla atingere, tragerea elementelor grafice, a link-urilor i a

    sgeilor de pe pagina web.

    n lumea n care trim, perfeciunea moral este aproape

    inconceptibil. A fi bun, a aciona pentru fericirea altuia i propria

    desvrire sunt aciuni din iubirea-datorie, datoria iubirii

    universale - dup modelul hristic28, cu un nalt coninut moral.

    Parafrazndu-l pe Pleu, adevarata competen moral, specific

    28Carmen Cozma,Introducere n aretelogie. Mic tratat de etic, EdituraUnversitii Al. I. Cuza, Iai, 2001, p. 176

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    49/105

    49

    fiului risipitor pocit - identificabil cu creatorul unui nou concept

    de design pentru aproapele cu nevoi speciale - se manifest ca

    experien a rtcirii asumate, n miezul dezbaterii etice, acolo

    unde exist criz, defect moral, cdere. Aspiraia spre redresare

    moral a acestei meserii, reunind spiritul critic i iertarea, umilina

    purificatoare i nlarea, are drept corelativ nevoia de ordine (n

    sensul n care, am vzut, nelege Papanek definiia designului),

    nelegerea i/sau acceptarea necesitii. Legea moral nu e

    impersonal, nu e un ablon aplicat care urmeaz s aib ca efect

    mutilarea infinitei diversiti a umanului; ea este creaie

    individual, adaptare liber la exigenele universalului: Omul

    individual e sarea absolutului. i atunci, mplinirea legii morale

    echivaleaz cu a da gust reetei cosmice, elibernd-o de entropia

    unui legalism dietetic29.

    Aciunea liber a cretinului n virtutea legilor nescrirse a le

    moralei bunului sim este ntotdeauna transpunerea n fapt a

    sufletului, expresia lui concret, exterioar. Valoarea acestei

    aciuni nu izvorte din aspectul ei exterior, ci din sufletul ei, din

    izvoarele ei luntrice. nluntru este rdcina, acolo este seva

    dttoare de via din care rsar frunzele, florile i roadele. Iubirea

    aproapelui sunt principii de actualitate. Potrivit lui Alfred Adler,

    Compasiunea (mila), este experiena cea mai pur a

    sentimentului de compasiune social, n sensul c aceasta nu-i

    lipsete omului. Cci prin acest afect omul ne arat c este capabil

    s se transpun n situaia semenului su.

    29Andrei Pleu,Minima moralia: elemente pentru o etic a intervalului, Editura

    Humanitas, Bucureti, 2002,p. 29

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    50/105

    50

    CAPITOLUL III

    CUM ESTE VZUT DESIGNUL VIITORULUI

    III.1. Designul, restaurator moral al umanitii

    Ca orice domeniu creativ, designul trece n prezent printr-

    un proces de integrare n peisajul cunoaterii contemporane,

    precizndu-i strategiile i cucerind noi cmpuri de manifestare n

    raport cu tiine nrudite. Cu siguran pentru unii, designul nu este

    restrns la necesitatea de a da form unui produs mai mult sau mai

    puin stupid pentru o industrie maimult sau mai puin sofisticat;

    scopul designului e de faptpromovarea fericirii umane.

    Dar care sunt capacitile designului de modelare i

    restaurare moral?

    Contientizarea i implicarea afectiv-raional presupune

    gndire intuitiv-concret i analiz. Se ncearc s se surprind

    lumea nconjurtoare, s se neleag existena complex a omului

    i a naturii nconjurtoare care este n perpetu schimbare

    urmrindu-i ordinea i regulile sale. i cine i poate fi aliat mai bun

    designerului n aceast ordonare, disciplinare i cutare a rigorilor

    perfecioniste dac nu etica?

    Dimensiunea etic ia natere cnd intr n scen Rul, ca

    absen a Binelui. Orice lege moral sau juridic, regleaz cu

    repeziciune raporturi umane interpersonale, inclusiv cu acel altul

    care o impune.nainte de toate avem datoria moral de a respecta

    drepturile corporalitii celuilalt, dreptul de a vorbi, de a gndi,

    libera sa alegere. Judecata sa social i moral trebuie adus n

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    51/105

    51

    scen cu mult nainte de a ncepe s proiecteze, deoarece el

    trebuie s fac o evaluare a priori, de aceea produsele pe care este

    chemat s le proiecteze sau s le reproiecteze vor avea impact

    (pozitiv sau negativ) fizic, emoional i spiritual. Privit din

    perspectiva tiinelor, designul care implic metamorfozare

    rapid, studiu i cunoatere aprofundat - a fost mai uor de

    explicat i de neles. Perioada designului clasic, n care ergonomia,

    form plastic i utilitatea obiectual ca finalitate - singurele care

    defineau disciplina - pare s apun.

    n sens larg, etica vizeaz valorizarea unei aciuni

    (bine/bun, ru) n termeni de mijloace i scop. Etic, estetic, design -

    au n comun faptul c, n preocuprile i observaiile lor, se afl

    omul i manifestrile sale.

    Producia industrial a introdus noi probleme sociale i

    morale. Obiectele create n cantitate din ce n ce mai mare, cuo

    uria diversitate au asigurat existena omului, pe de o parte, dar

    i producerea de obiecte, pe de alt parte, a fost mijloc de

    afirmare a omului ca fiin uman.

    Plasnd problema ntr-un sistem de valori i privit din

    unghiul modului practic de realizare devine clar c raportarea

    concret a omului la produsul su nu se poate realiza n afara unui

    sistem axiologic antropocentric. Producerea de obiecte s-a realizat

    ntruct de ea atrn existena biosocial a omului i numai ca o

    consecin s-a realizat i afirmarea omului ca fiin creatoare. Dar,

    obiectul se opune modului de a fi uman al omului i devenirii lui n

    sensul prescris de sistemul de valori, tocmai prin faptul c el l

    constrnge pe om, condiionndu-i existena biosocial. Cci,

    producnd pentru asigurarea existenei biosociale, omul este

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    52/105

    52

    obligat s se afirme ca fiin uman, dar nu n mod necondiionat,

    ci condiionat de valoarea existenei lui cotidiene. El este obligat s

    suporte toate servituile obiectului i a producerii de obiecte, i

    numai ca un reflex dialectic este constrns s se realizeze. Obiectul

    instituit este ceea ce este prin activitatea omului, aa cum i omul

    este ceea ce este prin activitatea creatoare, dintre care

    producerea de obiecte prin activitatea practic exercitat asupra

    naturii este fundamental. Omul nu se poate afirma ca fiin

    uman n afara creaiei. Creaia n genere (i creaia de obiecte n

    special) este mrturia modului de a fi uman al omului. Msura

    umanitii lui este dat i de ceea ce el poate crea, face.

    Considerat ca un tot unitar, designerul - ca persoan

    uman - se cere a fi complex i indivizibil, o unitate organizat

    conform unor principii structurale, care-i confer originalitate i

    unicitate. Aceasta este condiia normalitii, considerat ca

    modalitate optim de adaptare a oricrui individ care triete

    vremurile actuale, rezultat al cunoaterii de sine i al

    autocontrolului propriei persoane.n prezent, n faa omenirii stau

    probleme foarte serioase i de rezolvarea sau nerezolvarea

    acestora depinde viitorul nostru al tuturor. Prin nsi rolul

    designului, i cu att mai mult din punct de vedere moral, creatorul

    de design se vede nevoit s cuprind ntreaga plaj social, pentru

    individul cu nevoi speciale i savantul, ori maestrul spiritual,de la

    cel mai tnr pn la cel mai vrstnic, indiferent de ras, sex,

    orientare religioas, mediu geografic, apartenen politic. De

    asemenea designerul este dedicat omului, vieii de pe Terra, dar i

    Terrei sau Cosmosului. Binele omenirii este binele ntregului

    Univers. ndeobte se consider c principalele probleme se

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    53/105

    53

    datoreaz unor zeci de factori externi. n realitate ns, cauza

    principal a rului st chiar n om i pentru ca s putem schimba

    lumea, mai nti ar trebui s ne schimbm noi nine. S te

    schimbi pe tine nsui este mult mai dificil dect s schimbi

    lumea nconjurtoare. Noi nu dispunem n prezent de

    prghiile, mijloacele i sistemele necesare pentru modificarea

    radical a modului de gndire, a concepiilor noastre, a

    spiritualitii celorlai. Cile propuse de filosofii, eticienii i

    psihologii contemporani sunt, n cel mai fericit caz, o ncercare de

    reconsiderare a bagajului cunotinelor noastre, n timp ce

    eforturile ar trebui canalizate spre nelegerea lumii, prin cutarea

    cilor de autoperfecionare.

    Designul presupune echip. Ingineri, tehnicieni,

    informaticieni, specialiti n comunicare i economiti, toi

    graviteaz n jurul designerului unei companii n crearea de

    prototipuri. Designerul are o mare responsabilitate moral i

    social, poate chiar cea mai mare. Lui i revine sarcina de a gsi

    soluii de cea mai nalt clas pentru a crete randamentul unei

    companii n producia de serie, pentru o rentabilitate sporit,

    pentru a ntmpina adevratele nevoi ale oamenilor, pentru

    ergonomie i estetic din cele mai rafinate, pe nalte trepte

    calitative, far a nclca regulile etice, de oricare tip ar fi ele, de la

    cele psiho-sociale pn la cele de ordin religios. n aceasta er n

    care totul este automatizat, computerizat i nanotehnologizat,

    cnd manufactura a rmas istorie nerentabil, cnd totul e

    planificat i proiectat, designul a devenit cel mai puternic mijloc

    prin care omul i modeleaz uneltele, mediul, societatea i pe el

    nsui. Aceasta cere nelegerea oamenilor din partea celor ce

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    54/105

    54

    practic designul (altfel dect cel de consumatori) i o cunoatere

    a cursului creaiei i mecanismului su, de ctre mase; cere

    cercetare ndelungat, interdisciplinaritate i profund

    discernmnt; cere nelegerea cu claritate a fundalului social,

    politic, economic, universal.

    Permanenta cutare a omului de mai mult i mai bine, n

    general, l determini pe designer (ca pe orice om preocupat de

    mai mult i mai bine) s recurg, printr-o aprig cutare inter- i

    trans-disciplinar la scar larg, la o raportare la un arbitru

    suprem. Kant, care predica i prezicea pacea etern i guvernul

    universal, care atribuia omului trei raiuni speculativ, practic,

    estetic ajunge la concluzia necesitii de a supune tiina raiunii

    morale atunci cnd se dorete o conduit moral aa cum se

    poate i cum trebuie, precum i necesitii conformrii unui

    criteriu moral necondiionat i stabil, pentru c trebuie s

    acceptm ca postulate nemurirea sufletului i existena lui

    Dumnezeu30.

    30apudCarlo Maria Martini iUmberto Eco,n ce cred cei care nu cred?,Editura Polirom, Iai, 2001, p. 87

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    55/105

    55

    III.1.1. Designul, poart transcedent ctre

    lumea imaginativ-creativ

    Potrivit ultimelor cercetri lingvistice dup pictorul

    renascentist Federico Zuccaro despre segno di Dio, originea

    cuvntului design provine din di-segno din Renaterea italian i

    semnific att ideea inspirat de Dumnezeu n mintea artistului

    (disegno interno), ct i ideea de creaie aternut ca ciorn, pe

    hrtie (disegno externo), adic revelarea creaiei i transpunerea

    acesteia n desen. Spiritul divin i face simit astfel prezena prin

    mijlocirea spiritului uman. Creativitatea artistului apeleaz

    imaginaia, care, intuitiv, ntr-un moment revelatoriu are sclipirea

    de idee nou creat.

    n lumea postmoderncare nrdcineaz persoana ntr-un

    rol sedentar creativ, raiunea de a fi a designului apare ca o

    necesitate n faa carenei de aplicabilitate a imaginarului,

    depindu-ne lumea din interiorul imaginativului virtual n care ne

    nfoar informatica de astzi i n faa cunoaterii desprite de

    legile ce guverneaz domeniile fizice, mentale i spirituale. n

    aceast lume concret, designul i asum un rol de articulare.

    Designul se afl, ntr-un mod privilegiat i echidistant, ntre lumea

    fizic i lumea spiritual - prin calitatea sa imaginativ i

    previzionar-proiectiv- profund fiind ancorat att ntr-una, ct i n

    cealalt.

    Conectndu-ne la o contien superioar, se face

    ncercarea de a conecta realitatea lumii obiective subnfiarea ei

    fizico-material cu lumea spiritual, vzut nu doar ca o alt

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    56/105

    56

    realitate fundamental diferit, ci ca o continuare fireasc i

    necesar a manifestrilor procesuale din natur; are semnificaia

    unei deschideri paradigmatice pe vertical. Se ntrezrete, cu alte

    cuvinte, geneza unei filosofii a creaiei n general, i una a

    designului n particular, o transgresare a legilor i principiilor ei

    dincolo de concret, n lumea ideilor, a logosului care guverneaz

    ntreaga existen uman i extrauman.

    Potrivit lui Platon cea mai nalt ntre arte este arta

    regeasc, aceea chemat s ne aduc fericirea, o art care

    trebuie s ne fie de folos31. Ea trebuie s-i slujeasc pe oameni,

    s-i unesc, s-i fac liberi, s-i fac nelepi.

    Omul ateapt n permanen schimbarea, micarea,

    nnoirea. Laicizarea a trt lumea modern n agitaie crescnd,

    fr nici o regul sau int, nlocuind tradiia naional cu brandul.

    O tendin, o aspiraie mai mult sau mai puin vag duce la

    concepii i alegeri fanteziste, iluzorii. Negativismul modern,

    insatisfacia, nevoia de altceva care s ofere un suport spiritului

    rtcit ndeamn la confuzii mentale. n absena unei tradiii

    autentice, drept sprijin sunt invocate pseudotradiii strine de

    adevratele principii. O asemenea cultur anomiaz. Realitatea

    uman e abandonat necesitii de a se face s fie. Atunci cnd

    spaiul relaional i micoreaz dimensiunile, cnd experiena

    individual se reduce doar la ce este afiat n monden, apare lipsa

    de putere, lipsa normelor, nstrinarea cultural, stereotipizarea,

    formarea unei scheme bloc.

    31Platon, Euthydemos, n Opere, Vol. III, Editura tiinific, 1993, 291a, 292a.

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    57/105

    57

    Noua concepie asupra naturii elaborat de teoria cuantic

    cere un remarcabil efort de imaginaie conceptual, o cooperare

    sinergicntre gndirea i imaginaia creatoare, iar designul i-a

    revizuit nelegerea asupra sensului esenei muncii sale de creaie.

    Pentru un profesionist, designul este un mod de a discuta despre

    via. Designul este calea de a construi o posibil utopie sau

    metafor figurativ despre trire.

    nc din al8-lea deceniu al sec. XX Bauhausul germanavea

    s deschid un mod obiectiv de proiectare prin filierele Institutului

    de Creare a Formeide la Ulm (Max Bill), Black Mountain College

    Carolina de Nord (Josef Albers), Harvard University - Massachusetts

    (Gropius i Breuer), Scool of Design (mai trziu New Bauhaus)

    Chicago (Moholy-Nagy). Cu aproape 50 de ani n urm designerul

    Max Bill prevedea arta designului ca fiind cea mai nalt form de

    expresie a vieii, aspirnd spre modelarea vieii ca i cum aceasta

    ar fi o oper de art,dup dorina creatorului designului modern

    Henry van de Velde care voia a lupta mpotriva urtului cu

    ajutorul frumosului, al binelui, al practicului /.../, s crem lucruri

    care se afl ntr-o anumit armonie fa de raporturile sale cu

    viaa32.

    Boom-ul a venit n deceniul al 9-lea, din partea unui grup de

    tineri designeri coordonai de ctre experimentatul italian Ettore

    Sottsass, odat cu expunerea sensibilei i individualei colecii

    avangardiste de mobilier i obiecte uzualeMemphis

    32 Hans Hger, Designul reprezint mai mult dect o form pur, n revistaDeutschland, varianta n limba romn, nr. 6/1996, p. 29.

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    58/105

    58

    la expoziia de profil de la Milano, din 1981 (Fig.7).

    Krista Toaster (pentru Girmi), Tolomeo,

    Masa Kristall Toaster-ul pentru Girmi Lampa Tolomeo

    (1979) (1980) (1986)

    Fig. 7. Design de obiect: Michele De Lucchi (1981)

    Dup cum sesiza i designerul german Hans Hger, ideea

    novatoare a acestui concept de design avea s se sustrag

    mecanismelor tradiionale prin forme, materiale, culori, instaurnd

    nu doar valori materiale, ci i emoionale i spirituale. Potrivit

    designerului noului secol, al previzionarului Hans Hger, designul

    i propunes cerceteze dac mai exist alte mecanisme, alte cisau drumuri mai drepte pentru proiectarea unui altfel de mediu

    ambiant, respectiv pentru a cerceta dac nu ar fi de fapt posibil

    exprimarea nceputului unei societi altfel ordonate, o societate cu

    alte structuri ierarhice, alte organisme, alte raporturi, altfel de

    linite, de dragoste, de progres, organizat pe baza altor proporii.

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    59/105

    59

    III.1.2. Designul, stimulent psihologic educativ al

    mentalului individual i colectiv

    Este tiut c o serie de perturbri psihice (cum ar fi

    nevrozele, oboseala cronic, stresul) chiar i boli ale organelor

    interne au drept cauz generatoare perpetuarea incontient a

    unei tensiuni energo-informaionale. Orice comand pe care

    creierul o adreseaz efectorilor presupune, ulterior execuiei, un

    feed-back (o und demodulatoare) n msur s stingaciunea

    stimulului comand. Dac acest lucru nu se ntmpl (prin

    execuia corect a comenzii sau o supracomand deliberat de

    anulare), memoria latent va perpetua relaia de execuie

    originar, activndu-se incontient n cele mai diferite mprejurri,

    crend perturbri de contien. Dou direcii trebuie avute n

    vedere n permanen: stimulii introceptivi (contiena de sine) i

    stimulii externi olfactivi, vizuali, acustici, tactili, etc. (contiena de

    cellat)33. Oscilnd ntre aceste dou forme de contien, omul s-

    a constituit deopotriv ca personalitate individual i ca fiin

    social, aflat n permanent interaciune cu semenii.34

    Cauza principal a rului st chiar n om; i pentru ca s

    putem schimba lumea, mai nti ar trebui s ne schimbm noi

    nine.ntr-o libertate i responsabilitate asumat fa de mediu i

    semen, designerului i se cere a deveni mai bun, mai raional, mai

    cumptat. La nivel individual, se cere identificarea

    discontinuitilor, cutarea motivaiilor ascunse, folosirea i

    33 Traian D. Stnciulescu i Daniela M. Manu, Metamorfozele luminii.

    Fundamente biofotonice ale contiinei, Editura Performantica, Iai, 2003, p. 73.34

    Ibidem, p. 73.

  • 8/13/2019 Designul Sinergetic, Stringenta Necesitate a Mileniului Al III-Lea

    60/105

    60

    compararea unor surse de informare independente, o anumit

    independen fa de gndirea de grup i chiar o analiz i

    autoanaliz aprofundat, alternarea momentelor de detaare cu

    cele de implicare35.

    Legat de gndirea global i contiina colectiv, nu poate fi ignorat

    efectul celei de-a 100-a maimue". n urma unui experiment


Recommended