+ All Categories
Home > Documents > Designul Şi Estetica Mobilierului

Designul Şi Estetica Mobilierului

Date post: 14-Sep-2015
Category:
Upload: ankutzas
View: 175 times
Download: 12 times
Share this document with a friend
Description:
Designul Şi Estetica Mobilierului
33
Designul şi estetica mobilierului – tradiţie şi modernitate Mobila este unul dintre principalele obiecte necesare vieţii şi activităţii omului, deoarece îndeplineşte cerinţe materiale prin funcţiunea sa practică şi în acelaşi timp un important rol estetic în satisfacerea necesităţii de frumos. În crearea mobilierului se folosesc aceleaşi principii de realizare a caracterului şi a expresiei artistice ca şi în arhitectură: utilitate, soliditate, frumuseţe. Orice piesă de mobilier nu poate fi concepută fără o destinaţie precisă, fără a servi unui scop. De aici se desprinde ideea funcţionalităţii pe care unii teoreticeni ai începutului de secol XX au absolutizat-o, considerând că esteticul decurge automat dintr-un funcţional bine conceput. Însă satisfacerea deplină a funcţionalităţii, fără a se ţine seama de latura estetică, văduveşte creaţia de elementul uman. Trebuie să existe raporturi strânse între frumos şi util, accentuarea unuia sau altuia dintre aspecte determinând rezolvări nepractice, monotone, nepersonale. Mobilierul înseamnă frumuseţea formelor utile.
Transcript

Designul i estetica mobilierului tradiie i modernitateMobila este unul dintre principalele obiecte necesare vieii i activitii omului, deoarece ndeplinete cerine materiale prin funciunea sa practic i n acelai timp un important rol estetic n satisfacerea necesitii de frumos.n crearea mobilierului se folosesc aceleai principii de realizare a caracterului i a expresiei artistice ca i n arhitectur: utilitate, soliditate, frumusee. Orice pies de mobilier nu poate fi conceput fr o destinaie precis, fr a servi unui scop.De aici se desprinde ideea funcionalitii pe care unii teoreticeni ai nceputului de secol XX au absolutizat-o, considernd c esteticul decurge automatdintr-un funcional bine conceput. ns satisfacerea deplin a funcionalitii, fr ase ine seama de latura estetic, vduvete creaia de elementul uman. Trebuie s existe raporturi strnse ntre frumos i util, accentuarea unuia sau altuia dintre aspecte determinnd rezolvri nepractice, monotone, nepersonale. Mobilierul nseamn frumuseea formelor utile.Echipament banal, util activitii cotidiene sau bun cu valoare patrimonial, obiect demitificat sau semn cultural recunoscut, simbol al tradiiei i rod al creativitii umane, mobilierul se poate defini prin simpla enumerare a categoriilor pe care le include (scaune, dulapuri, mese, paturi etc.) sau ca pies fundamental naranjarea spaiului interior, individualiznd mediul, conferindu-i un caracter personal.Aceasta ne conduce la ideea c mobilierul ndeplinete funcii ce pot fi mprite n dou categorii: funcii utilitare i funcii simbolice.Funciile utilitare se refer la posibilitile pe care le confer mobilierul de a depozita, de a ordona, de a transporta obiecte, de a nlesni odihna sau exersarea unei activiti i, nu n ultimul rnd, de a asigura confortul fizic i psihologic al omului.Optimizarea acestor imperative trebuie s fie determinat potrivit condiiilor timpului i necesitiilor vieii moderne - de personalitatea i gustul fiecrui individ. Pentru aceasta, mobila constituie un semn al coerenei ntre perceperea propriei identiti i reprezentarea sa n spaiul amenajat, este un semn al recunoaterii i apartenenei la un anumit grup.Funciile simbolice se vor referi aadar la: funcia estetic a mobilierului, funcia de creare a mediului interior i funcia de reprezentare a ,,eu-lui.Funcia estetic const n concepia specific asupra frumosului. Produsul - mobil devine, prin funcia sa estetic, martorul cultural al unei epoci. Mobila este unul din bunurile a cror tradiie, a cror istorie include nume mari, titluri de noblee, epoci i secole. Exist astfel mobil stil, alturi de mobil contemporan.n limbajul curent prin mobil stil se nelege att o mobil veche original (sau mai mult - un mod de exprimare a unei perioade istorice, a unor culturi i zone culturale), ct i o pies sau un ansamblu de piese de mobilier cu referiri tipologice evidente (ca form i ornamentaie) la aspectul mobilierului ncadrat ntr-unul din stilurile zise istorice (Regence, Ludovic XV, Ludovic XVI, de exemplu).n accepiunea specialitilor, ns, conform unei convenii general acceptate, noiunea de mobil stil exclude referirea la o pies veche, de epoc; ea subnelege o lucrare mai mult sau mai puin recent, executat dup procedee contemporane, adesea industriale, ns conform liniilor generale ale unui stil sau epoci istoric determinate.Din aceeai familie de cuvinte fac parte termeni de circulaie restrns cumar fi: copie stil, imitaie stil, gen stil care desemneaz diferite grade de apropiere ale copiei de modelul original.Cu excepia unor imitaii de nalt calitate, care deseori sunt la fel de rare ca i originalele, specificul produciei industriale i factorii de rentabilitate economic impun o selecie uneori destul de sever a elementelor de form i decorative utilizate.Explicaia interesului publicului fa de mobila stil const n calitile estetice i de utilizare ale acesteia dar i, ntr-o msur deloc neglijabil, n prestigiul artistic al originalelor din care s-a inspirat.S-a constatat, astfel, c preferina unei anumite pri a publicului consumator pentru mobil stil ilustreaz dorina de certitudine a acestuia n faa caracterului trector al modei. La aceasta se adaug preuirea cantitii de munc artistic pe care se consider c trebuie s o includ asemenea obiecte utilitare. E sculptat sau e fcut la strung? este una din ntrebrile cheie al crei rspuns influeneaz foarte mult optica prin care va fi privit obiectul-mobil.Denumirea unui stil aplicat astzi artei din diferite perioade este rezultatulconsiderrii n perspectiv istoric a trsturilor definitorii ale creaiei artistice dinepocile respective. Stilurile de mobil s-au succedat de-a lungul timpului,reflectnd particularitile specifice etapei de dezvoltare a societii i influenelediferitelor culturi.Se cunosc destul de multe despre organizarea interiorului i mobilierul lavechii egipteni, la civilizaiile antice ale Asiei Occidentale, la greci i la romani.Dei aveau un aspect brut, se poate vorbi despre piese de mobilier la care se apreciaz forma i ornamentaia ce vor constitui surse de inspiraie pentruperioadele urmtoare.Epoca feudal va dezvolta mobilierul stil, reprezentativ fiind cel gotic (sauogival) ncadrat ntre secolele al XIII-lea i al XIV-lea. Mobilierul gotic secaracterizeaz prin unitatea stilului su, datorit faptului c ornamentaia estesubordonat scopului constructiv, fiind bine proporionat, cu forme i elementedecorative dispuse n mod logic.Este demn de reinut crearea tipurilor de mobil prin preluarea i ndelunga perfecionare a tehnicii antice, prin finisarea i mbogirea ornamentaiei cu elemente noi, utilizate i n stilurile de mobil contemporane.Renaterea a revoluionat lumea formelor i a decoraiunilor n general, a creaiei despre frumos. Renaterea a nsemnat o perioad de progres n amenajarealocuinelor i o mbuntire a mobilierului. n Italia, studiul atent al proporiilor ial armoniei, cutarea legilor echilibrului alegnd ca dominant linia orizontal, sunt preocupri comune att n arhitectur, ct i n arta mobilierului. De altfel, mobilierul va repeta prin structur, form i ornament caracteristicile arhitecturiiperioadei.n secolele al XVI-lea i al XVII-lea ntreaga Europ va fi influenat demobilierul italian renascentist. Evoluia ctre efecte plastice i suprancrcaredecorativ va anuna caracteristicile stilului baroc. Mobilierul baroc a promovatforme, n general, regulate i masive, excesiv decorate, cutnd curburi i contorsionri, efecte cromatice bazate pe contraste de culoare, jocuri violente delumin i umbr, linii i suprafee frmntate. Barocul triumf n secolul al XVIIlea i continu n secolul al XVIII-lea, mai ales n Frana, cu formele efeminate i pline de fantezie ale rococo-ului.Mobilierul din perioada neoclasicismului a aprut ca reacie mpotriva exagerrilor stilului rococo i ca urmare a interesului crescnd pentru comorile artistice ale antichitii. Stilul Ludovic XVI revine la linia dreapt i la suprafeelelinitite, la echilibrul, simetria riguroas i elegana n forme i ornamentaii. StilulDirectoire (sfritul secolului al XVIII-lea) va folosi surse de inspiraie etrusc i roman, iar stilul Empire (1800-1815) influena egiptean.Epoca romantismului (1850-1900) se constituie ntr-o repetare formal astilurilor anterioare, o reactualizare a stilului rococo, gotic, renascentist, baroc, ceea ce a determinat i denumirile de: neorococo, neogotic, neorenascentist, neobaroc.n lucrarea sa Mobilierul, Emile Sedeyn scria: Transformarea metodelor de lucru ntre 1830 i 1850 i scderea culturii i asimilaiei profesionale, care a fost rezultatul rapid, au contribuit desigur mult la neputina de a inova, care loviatunci, i pentru mult vreme, producia de mobile,,A trebuit s ateptm sfritul secolului al XIX-lea pentru a vedea aprnd ideimai sntoase. S-a neles, n sfrit, c trebuie creat o mobil nou, produs demaini i care s afirme acest lucru fr ruine ** Avermaete R., Despre gust i culoare, Editura Meridiane, Bucureti, 1971Procesul de cutare n formarea unui nou stil de mobilier, a unor noi formepotrivite cu noi materiale a cuprins ntreaga Europ, n tendina de a respinge imitarea stilurilor istorice ale trecutului.Stilul 1900 (perioada cuprins ntre sfritul secolului al XIX-lea iinceputul secolului al XX-lea) se remarc prin tentativa de realizare a unei noisinteze stilistice printr-o interpretare modern a artelor.Dup primul rzboi mondial, se tinde ctre forme i decoruri mai sobre imai simple, fiind preferat rigoarea liniilor drepte i ornamentaia cu motive defactur geometric, stilizate, fr detalii inutile. O seam de designeri de prestigiu:Walter Gropius, Gerrit Thomas Rietveld, Le Corbusier, Ludwing Mies van derRohe, Marcel Breuer, Alvar Alto s-au ocupat n studiile lor profesionale i demobilier, unii n special de scaune i fotolii.Gerrit Thomas Rietveld (curentul De Stijl) concepe un gen de mobiliereliberat de orice reminescen a stilurilor tradiionale. Celebrul su scaun rou ibleu din stejar lcuit (1918) se rezum la cele mai stricte forme geometrice, rigiditatea formelor i a unghiurilor drepte infirmnd ideea de confort.Walter Gropius (ntemeietorul colii Bauhaus) pune bazele mobilierului deavangard. Fotoliul conceput la nceputul anilor 20, cu forme rigide, dar pure, areo linie estetic inexpresiv, incert, accentuat de materiale i culori neutre. Doudin aceste fotolii i o canapea completnd ansamblul se gseau n biroul directorialal Bauhaus-ului

Biroul lui Walter Gropius (Weimar, 1923)Marcel Breuer (Bauhaus) reuete s realizeze forme uoare, transparentei n acelai timp stabile. n 1926 concepe i execut primul scaun cu armtur metalic tubular i tapisat cu piele (fig. 63). Simplitatea, perfeciunea detaliilor ifrumuseea proporiilor mobilelor concepute de Breuer, formate din elementestandard care se pot asambla n diferite combinaii, constituie i astzi un exemplupentru creatorii de mobilier.Le Corbusier, spre deosebire de Breuer sau Rietveld, proiecteaz piese demobil de o deosebit elegan; liniile lor fluente se modeleaz dup corpul omenesc.Dac scaunele lui Breuer erau raionale i din punct de vedere ethnic impecabile, scaunele lui Le Corbusier se caracterizeaz ndeosebi prin frumuseea lor inegalabil.Conceptul de mobil modern include ideea declarat de nou. Epoca depionierat a designului a dorit s creeze un stil nou; l-a creat i l-a denumit ea nsi stil modern. Deosebirea formal i ctigul funcional al mobilierului modern fa de piesele clasice, iniial destul de modeste, au devenit cu vremea deosebit de puternic marcate, dac n-ar fi s amintim dect fantastica distan - de gndire i de tehnic - care separ un scaun Ludovic XV de un fotoliu gonflabil.Mobilierul de azi e produs n serie mare, realizat cu un nalt grad de industrializare. Dimensiunile sale raionale permit aranjarea confortabil i plcuta interiorului, care devine astfel luminos i aerat. Linia simpl, culorile variate, piesele de dimensiuni mai reduse i uor de manevrat sunt caracteristici generale ale mobilierului modern.Renunnd la piesele grele, statice, mobilierul contemporan le nlocuietecu altele uoare, adeseori construite pe baza unui modul ce permite numeroasepermutri de funcii ntre componentele unui set. Fr a ignora calitile plastice ale formei i ale finisajului pieselor, principala valoare a concepiei modulare rezid n posibilitile combinatorii pe care le ofer, n faptul c propune, c impune chiar, participarea fiecruia la crearea ambianei propriului cmin.O tendin accentuat o reprezint extinderea mobilierului cu multiplefunciuni ndeplinite concomitent sau succesiv, asociate logic i prezentate ntr-untot unitar, comod i elegant. El este format din elemente mobile, cu posibilitatea dea fi demontat uor i completat n timp, prin adugarea de piese noi, gndite n aafel nct s nu strice unitatea ansamblului.Mobila contemporan tinde ctre o descompunere a volumelor, odispersare n reea a formelor. Se studiaz forme care s fie perfect adaptabilecondiiilor anatomice. Se preconizeaz din ce n ce mai mult mobilier compusmultifuncional, cu utilitate maxim. Se prefer mobilierul extensibil, mobilieruldin elemente interschimbabile, mobilierul modulat.Mobilierul modern a avut iniial o destul de restrns priz la public, maiales datorit atitudinii arhitecilor i designerilor, conform cu filosofiafuncionalist. Astzi datele problemei apar mult schimbate n urma reconsiderriiraportului complex dintre funcionalitate i calitatea estetic, ambiental.

Scaunul Wassily, Marcel Breuer (Bauhaus, 1926)E adevrat c, uneori, cutnd noul, designerii foreaz nota n favoareafactorului estetic-modernist i publicul simte imediat acest lucru. Exist cusiguran n fiina omului o reinere care l face s nu ndrgeasc att de multprodusele avangardiste ale designului, mobilele care ies din cadrul convenional altiparelor tiute.Simul lui pentru comoditate se baricadeaz mpotriva acceptrii unor piesede mobil provocatoare. i chiar la o acceptare intelectual a avangardismului,consumatorul va trebui s se mulumeasc cu acel fel de design care poate firealizat n industrie la preuri convenabile, industria de mobil fiind departe de aputea aduce pe pia neobinuitul sau o premier insolit.nelegerea acestei realiti a determinat o nou orientare de renunare laexcesele formale i ntoarcere la formele odihnitoare, la materiale tradiionale. Totmai numeroase sunt interioarele care nu mai apar ca purtnd pecetea perfecionalismului rece, a abilitii organizaionale colorate cu o uoar tent teatral n care singurul actor este noul.Pe de alt parte, moda este unul din factorii cheie care influeneaz gustulconsumatorilor. Fiindc aa cum exist o mod a vechiului (mobila stil poate ficonsiderat un aspect al acesteia), a existat i exist n continuare o mod a noului,uneori violent afiat. La fel de bine, o parte din publicul consumator i manifestpreferina pentru stilul popular autentic. Este vorba, desigur, de stilizarea elementelor mobilierului rustic i de adaptarea lor la cerinele vieii contemporane.Ca urmare, oferta productorilor de mobilier destinat locuinelor seorienteaz ctre programe de mobilier stil clasic, mobilier stil modern i mobilierstil rustic. Teoreticienii au individualizat n amenajarea interioarelor actuale i aanumitul stil post-modernist, n cazul cruia unitatea stilistic a ambientului serealizeaz pe baza unor coordonate noi i anume: pluritate de stiluri, formecontradictorii, ambiguitate, chiar ironie sau numeroase artificii spaiale icoloristice.Una din cele mai indicate soluii, care corespunde de fapt i cel mai binemodului nostru de via actual, propune un ansamblu cu specific modern n careapar, sub planuri i trasee diferite, mici contradicii coloristice, piese de mobiliersculptat, obiecte de art mai vechi, care vor reprezenta bijuteriile interioruluirespectiv. Deci, pe un fond modern - accente de diferite stiluri.Un aspect important n aprecierea unei mobile l reprezint materialul dincare aceasta este realizat. Productorii i comercianii de mobilier ne ofer astzi,alturi de piese funcionale realizate din plci aglomerate, metal i plastic,ansambluri care adaug formelor de un modernism temperat valoarea estetic amaterialului lemnos. Aceasta este conferit de: culoare (diferit n funcie despecie), luciu (care apare la unele specii dup finisare), textur (dat de forma idimensiunile elementelor anatomice grupate pe suprafaa lemnului) i desen(deosebit de apreciat fiind cel al foioaselor: nuc, paltin, ulm, mesteacn, frasin,plop datorit structurii neomogene).Folosirea unor materiale expresive, valorificarea resurselor estetice aleacestora, precum i o bun finisare sunt metode de sporire a calitii mobilierului.Suprasolicitat sau, din contr, eliminat n totalitate, ornamentul a fost irmne, dup cum apreciaz specialitii, o modalitate de a realiza frumosul nmobilier, condiia fiind s se supun unor cerine legate de construcia ifuncionalitatea obiectelor pe care le mpodobete i, n acelai timp, unor reguli ale esteticii decorative i, anume: s se integreze formei concrete, utile a obiectului; s fie proporional cu suprafeele i elementele constructive pe care seaplic sau din care face parte i pe care le subliniaz, punndu-le nvaloare din punct de vedere estetic; s se adapteze materialului de lucru i structurilor obiectului pe care lmpodobete; s corespund stilului i concepiei artistice din care face parte; s aib valoare artistic;Ca surse de inspiraie pentru alctuirea ornamentelor s-au folositntodeauna diferite motive simple, geometrice sau din natur. Aceste motivedecorative sunt supuse unui proces de stilizare, ceea ce presupune o prelucrareartistic a elementelor luate din natur sau din alte domenii i o simplificare dupforma i mrimea pieselor constructive pe care se aplic.Clasificarea mobilierului dup aspectul su decorativ poate fi fcut nfuncie de modalitatea realizrii ornamentaiei i a elementelor decorative astfel: mobilier cu elemente decorative modelate, realizate prin profilare isculptur; mobilier cu elemente ornamentale plane realizate prin intarsie; mobilier pictat; mobilier cu elemente decorative de marchetrie, ncrustaii i mozaicuri; mobilier cu elemente decorative sculptate din metal sau materialeplastice; mobilier cu aplicaii decorative plane din materiale plastice i serigrafie; mobilier cu tapierie artistic.Aceast clasificare nu presupune o decoraie unic, ci n producia mobileiartistice exist posibilitatea realizrii unor elemente decorative de combinaie, nfuncie de tehnologie i materialele destinate ornamentaiei i dup inspiraia isimul estetic al creatorului.*Este important de tiut, n cadrul procesului complex de proiectare iexecuie a mobilierului, c anumite culori pun mai bine n eviden lemnul dectaltele. De exemplu: prul, mrul i fagul se asociaz bine cu albastru, verde, gri, beji alb, nucul cu bej, gri i tonuri aurii, frasinul cu rou i verde, mahonul cu gri,galben, albastru-gri, verde sau stejarul cu rou, brun, verde i alb.Cunoscnd influenele pe care le pot exercita culorile ntr-un interior,proprietile lor pot fi exploatate dup gust i necesitate, putnd fi asociate culumina pentru a obine efecte deosebite.* ranu Gh., Stiluri de mobil i tehnica executrii decoraiunilor, Editura Didactic i Pedagogic,Bucureti, 1994Designul i estetica mobilierului tradiie i modernitateSe tie, de exemplu, c procesul de reflecie la lemnul de stejar este de17%, la mahon de 12%, la nuc de 16%, n timp ce la paltin ajunge la 52%.Fenomenul de reflecie a luminii poate deveni suprtor pentru finisajul oglind almobilierului, n timp ce finisajul mat ofer posibiliti mai mari din punct de vedereal obinerii unor efecte plcute de umbre i lumini, fapt ce implic o alegere corecta aezrii obiectelor sau a surselor de lumin.Pornind de la faptul c nu toate obiectele retransmit lumina n mod egal,trebuie create anumite contraste, permind ochiului s le disting, s le identificeca form.De altfel, culoarea i forma mobilierului determin, n principal, funciasimbolic de creare a spaiului interior ce i este conferit acestuia. Juxtapunerea,ncruciarea linilor verticale, orizontale, curbe, dispunerea culorilor anim spaiulinterior, redesenndu-l.Alctuirile spaiului se materializeaz n forme. Fiecare form mpreun cucomponentele sale -linia, planul i volumul -are o expresivitate plastic subiectiv.Prin modul lor de dispunere i grupare, liniile au un nsemnat rol ndeterminarea individualitii elementelor de mobilier. Linia dreapt exprimordine, fermitate, vigoare, rezistena interioar a materialului. Linia curbsugereaz flexibilitate i suplee, contribuind la crearea unei atmosfere intime aspaiului interior. Suprafeele plane apar n compoziie sub dou aspecte: suprafeenchise, considerate a se subordona unui centru i cu un contur delimitat isuprafee deschise, cu aparene de destrmare, divergene, fr contur precis, opticnedelimitate. Se pot crea suprafee virtuale prin succesiuni de coloane sau pilatri,prin elemente de separare metal-sticl sau lemn-sticl. Suprafeele reflectante(sticl, metal) amplific optic spaiul. Lumina i umbra creeaz la rndul lor efectespeciale pentru evidenierea unor suprafee.Dispunerea volumelor, succesiunea lor, raporturile dintre ele duc laechilibrul sculptural al formelor ce compun interiorul, la obinerea unei impresiispaiale deosebite. Jocul volumelor ce alctuiesc un obiect de mobilier dposibilitatea asocierii acestora astfel nct s fie ndeplinite, pe de o parte, cerineleutilitar-funcionale crora le-a fost destinat obiectul i, pe de alt parte, s fientregit imaginea estetic a acestuia.n construcia de mobilier, raportul mrimilor are o semnificaie deosebitpentru c obiectele-mobil, cu formele i dimensiunile lor, sunt legate poate n ceamai mare msur de mrimea i proporiile corpului omenesc, de condiiile de viai de activitate ale omului.Studiile ergonomice pentru realizarea obiectelor de mobilier destinateodihnei, repausului i nu numai sunt eseniale, iar funcia de asigurare aconfortului fizic este considerat a fi una din funciile utilitare ale mobilierului.Pe de alt parte, ns, pot exista i aprecieri subiective. Senzaia spaialeste rezultatul perceperii simultane a celor trei dimensiuni raportate la scara umani corelate cu afinitile psihice. Aceasta este prima senzaie pe care o au oameniintr-un interior; restul impresiilor legate de funciune, organizare, stil, culoare ilumin sunt simultane, dar se suprapun ulterior peste aceasta, care le subordoneaz.Design i estetica mrfurilorPsihicul omului solicit de la arhitectura de interior o echilibrare plastic avolumelor, materialelor i culorilor. Acordul volumelor mobilierului, gruparea luin ncperi, concordana de materiale, atenia n alturarea de stiluri, trebuie sexprime o unitate compoziional.Scopul final al unei compoziii este de a unifica n ntreg multitudineadisparat a elementelor, iar ritmul, simetria i proporia constituie mijloacele derealizare a unitii compoziionale. Armonizat cu simetria i ritmul, contrastulconduce la efecte estetice deosebite, att n realizarea formelor i ornamentelor, cti a amenajrilor interioare, a organizrii ambianei umane n general; cele maiuzuale contraste care se ntlnesc la mobilier sunt: orizontal-vertical, drept-curb,vertical-oblic, nchis-deschis, plin-gol, luminos-ntunecos, transparent-opac etc.*Armonia i echilibrul la mobilier se realizeaz n mare parte prin respectarea principiului unitii: unitate stilistic, unitate ornamental, unitate ntre form i ornament, ntre structur i form, ntre plin i gol etc., oferind astfel individului confortul vizual, intelectual, psihologic.Funcia de reprezentare a eului. Consecin a primelor dou, cea de-atreia funcie cu caracter simbolic face din produsul-mobilier o semntur depersonalitate.Modul de concepere a unui ansamblu de interior implic o acumularesocial treptat, este un atribut al educaiei estetice i deci se poate forma, poateevolua n timp. Nu este numai o simpl aciune intuitiv, ci este o aciunesenzorial dublat de una spiritual. Astfel, intrnd ntr-un spaiu, percepia globala ambianei pune n valoare gustul estetic al beneficiarilor, preocuprile iactivitile lor profesionale i extraprofesionale.Mediul interior, n afar de ideea de spaiu pe care o ofer ca ansamblu,exprim i un caracter determinat n bun parte de mobilier. Mobilierul, datoritcontactului vizual zilnic asociat traiului omului, capt personalitate; el este martoral timpului trit n acel spaiu, al sentimentelor ncercate de om. Mobilierul devineastfel o prezen prietenoas i odihnitoare.n ncercarea de a crea un ansamblu armonios i coerent, un cadru de viacald i confortabil, amenajarea de interior presupune coordonarea luminilor,culorilor, texturilor, obiectelor de mobilier sau a altor obiecte ce pot fi expuse.Iluminatul este unul din elementele ce caracterizeaz atmosfera uneilocuine. Acesta poate fi clasificat n trei tipuri distincte: iluminat de ambian,iluminat local i iluminat decorativ.Ideal este ca n fiecare ncpere s existe toate cele trei tipuri de iluminare,dar chiar i numai dou dintre ele sunt binevenite. n unele ncperi, pe lnglumina artificial general, la punctele de lucru (colul de lectur, cel pentru audiiimuzicale etc.) este necesar o iluminare suplimentar local. De asemenea, pot fi iluminate anumite coluri particulare ale ncperii, pentru a pune n valoare unobiect aparte, o pies de mobilier deosebit sau un tablou.Ele nsele, lmpile, aplicele, lustrele sau lampadarele constituie obiecte dedecor, estetice i utile n acelai timp. Preocupri pentru forme ingenioase ioriginale nregistrm nc din primele decenii ale secolului nostru.Proiectul lui E. Buquet (Frana,1925), cunoscut sub numele de Lampaarhitectului este, dup toate probabilitile, prima ncercare reuit n crearea uneilmpi de birou cu o perfect funcionalitate i un design recunoscut a fi modernchiar i n prezent (fig. 64).Fig. 64 Lampa arhitectului, E.Buquet ( 1925)Tendinele n construcia corpurilor de iluminat au vizat utilizareametalelor mai uoare, finisri n tonuri calde, tehnica mbuntit a detaliilor (fig.65).Fig. 65 Lamp de podea, Ph. Johnson & R. Kelly (1953)Design i estetica mrfurilorMobilierul de birouUn birou mobilat este cartea de vizit a firmei.Mobilarea birourilor i are propriile sale cerine i secrete. Ele pot fisimple, dar sunt i importante, ntruct biroul este locul n care salariaii i petreccea mai mare parte a timpului, i desfoar activitatea, se inspir i creeaz.Succesul firmei, fie ea de talie mare, mijlocie sau mic, depinde n bunparte de rezultatele muncii salariailor si, iar organizarea spaiilor administrativecontribuie la obinerea acestora.Principalul scop urmrit n proiectarea tiinific a mobilierului de birouprecum i a ansamblului, care trebuie s fie unitar, este confortul la locul de munc, att fizic ct i psihic.n concepia modern de amenajare a unui spaiu destinat activitiloradministrative, se consider c din punct de vedere funcional, economic i esteticsunt preferate spaiile largi, compartimentate pe funciuni prin panouri saumobilier.Astfel, pentru o amenajare se au n vedere dou categorii de elemente, celeale structurii construciei, care sunt fixe i elementele de interior, panouri imobilier, care pot fi mobile, interanjabile.n ceea ce privete tratarea elementelor constructive, ne vom limita laenumerarea ctorva principii de baz ale proiectrii i execuiei lor: realizareavolumetriei spaiului la scar uman, mrirea i micorarea acestuia prinorganizarea plafoanelor i modul de panotare a pereilor; iluminare i coloritadecvate, care s contribuie la ameliorarea confortului; tratarea corespunztoare azonei ferestrelor i a pardoselilor n strns legtur cu planul de mobilare;realizarea, n tratarea pereilor, a plafoanelor, a pardoselilor i a mobilierului, aunui echilibru plecnd de la o idee compoziional de ordin estetic, fr sacrificareaproblemelor ergonomice.Fig. 66 Mobil de birou Homer pentru Knoll International,Luke Pearson&Tom Lloyd (1997)Designul i estetica mobilierului tradiie i modernitateUnul din principiile de baz n amenajarea actual i de viitor a spaiilordestinate activitilor administrative, care permite o mare eficien economic nconceperea, realizarea i exploatarea acestora, este acela al serializrii i modulriituturor componentelor de amenajare i mobilier.Modularea reprezint o concepie modern de gndire arhitectural aspaiului interior prin apelarea la diviziuni i subdiviziuni (multipli, moduli etc.),realizate industrial (i nu numai), care permite fabricarea, montarea i readaptarean cadrul exploatrii n condiii de eficien. *Modulul (de mobilier, de panou, de plafon, de pardoseal etc.) reprezint ounitate constructiv-funcional (n cadrul modulrii) prin a crui repetabilitate serealizeaz, n condiii economice, elemente - n cazul nostru n arhitectura deinterior - cum ar fi: perei, plafoane, pardoseli i n acelai timp diverse tipurifuncionale de mobilier (exemplu: dulapuri de depozitare, module de birouri,module de canapele pentru odihn).Piaa de mobil modern de birou ofer produse dimensionate dup dorinafiecruia, sub forma pietrelor de construcii. Deci, modulele se mbin la locul demunc i pot fi asamblate conform cerinelor. Ele au avantajul fabricaiei n serie,al preciziei dimensionale, al preului convenabil i al posibilitii livrrii ulterioaren exact aceeai execuie.Elementele componente ale unei amenajri interioare, indiferent de gradulde modulare, vor trebui s fie concepute unitar din punct de vedere constructivfuncional,dar mai ales estetic. Mobilierul i anumite elemente de amenajritrebuie s corespund ideii de interschimbabilitate la nivel de subansambluri,corpuri sau chiar repere, pentru a permite o adaptare elastic i rapid la cerineleactivitii n continu micare i schimbare.Elementele de cptuire, uile i multe alte piese pot fi preschimbate icompletate. Mobilele pot fi extinse n adncime, lime i nlime, fr ca ulteriors se poat observa ce, cnd i unde s-a schimbat ceva.Alt tendin care apare n prezent este gndirea sinergic, adic realizareamai multor funciuni n cadrul aceluiai ansamblu (montantul metalic al birouluiare rol de susinere a planului de lucru, de reglare a nlimii acestuia, dar i dedistribuire a cablaturilor pentru aparatura de calcul).Exigenele fa de securitate, ergonomie i funcionalitate sunt ntregite decerinele de armonie i creativitate. Totui, pentru productorii de mobil de biroueste valabil principiul conform cruia funcionalitatea obiectului i hotrteacestuia forma. Noile sisteme dinamice de mobil farmec mai ales prinadaptarea lor flexibil la toate transformrile organizatorice i structurale,permind, n plus, o echipare ulterioar cu toate mijloacele electronice de lucru.n centrul acestui echipament se afl totui omul. Suprafeele mobile alemeselor de lucru pot fi schimbate dup dorin, n plan orizontal, vertical sau oblic.* I.N.L. Amenajarea spaiilor pentru birouri, Colectiv Amenajri Interioare, Secia Mobil,Bucureti, 1995Design i estetica mrfurilorScaunele de birou sunt potrivite dup datele anatomice ale fiecruia. Salariatulpoate alege ntre diferitele variante de nlime, nclinare, sprijinire. Ecranul plat alcomputerului poate fi reglat cu uurin la distana ideal pentru ochi.Birou, mas combinat, mas de conferine, container basculant, bandrabatabil, rafturi i dulapuri modulare sau ui turnante, toate realizate din cele maidiferite materiale, sunt puse la dispoziia cumprtorilor.Material plastic, oel sau lemn nu mai sunt ascunse, ci oferite privirilordrept elemente de design, vopsite vesel, multicolor. Culorile puternice de cafeniunchis, portocaliu, albastru sau verde, culori care nu mai suport alturarea altora,nu mai sunt dominante. n locul acestora, materialele n culori pastelate permitdiferite combinaii.Mobilele de birou care s corespund cerinelor de azi i de mine trebuies fie dinamice, ergonomice, modulare, cu posibiliti de electrificare iinterconectare, adevrate birouri multifuncionale, n care aparatele decomunicare i documentele i au locul lor bine stabilit.


Recommended