+ All Categories
Home > Documents > designul-si-calitatea-vietii (1)

designul-si-calitatea-vietii (1)

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: nicula-alexandra
View: 225 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 35

Transcript
  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    1/35

    Denisa Ptracu Bogdan Ptracu

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    2/35

    1

    Pornind de la motto-ul design-ul este tributul pe care arta l pltete industriei 1, am putea deduce c design-ul esteprodusul epocii industrializate. Aceast atitudine exclude esteticul ca manifestare uman, independent de activitatea demarketing. Societatea uman s-a dovedit, ns, sensibil la frumos nc de la nceputurile ei

    Observm c n definirea temporal a designului exist dou tendine: 1. de lrgire la ntreaga istorie a umanitii i deasociere a designului cu orice activitate estetizat i 2. de micorare a ei, prin echivalarea cu apariia design-ului ca domeniu

    de activitate separat.Tendina general este de a asocia designul cu o faad -simbol a unei cldiri, cu imaginea unei maini cu un design

    furturist. Dar designul ne nconjoar, prin imaginea obiectelor din jurul nostru, chiar dac nu fiecare dintre acestea ne atrageatenia ntr-o manier att de vizibil.

    n aceste condiii, cum poate fi definit designul?Din punct de vedere terminologic, design provine din limba englez, n aceai form n care a intrat n limba

    romn, prin filier francez i desemneaz dou noiuni : 1. domeniu multidisciplinar interesat de ansamblul factori lor(social-economici, funcionali, tehnici, ergonomici, estetici) care contribuie la aspectul i calitatea produsului de mare serie;2. aspect exterior, fel n care se prezint un lucru (din punct de vedere estetic)2.

    Exist i preri

    3

    care consider c fiecare dintre noi este un designer, prin modul n care armonizm culorile hainelornoastre, n care amplasm un tablou pe perete sau atunci cnd ne exersm semntura, artnd o faet a imaginii noastre pecare dorim s o vad ceilali.

    Felul n care se prezint un lucru este unic, dar viziunile asupra lui sunt diferite, generate de nivelul de cultur icivilizaie al individului precum i al culturii sociale n care este ancorat. Atunci cnd indivizi provenii din culturi diferite(att pe vertical ct i pe orizontal), remarc forma pe care o mbrac un lucru naintea utilitii acestuia, putem afirma ceste un obiect cu un design deosebit. ntr-o prelegere Le Courbusier afirma c dintr-un obiect, 98% este utilitate i simcomun, iar ceea ce face un design interesant si provocator este restul de 2 %4. Se pare c acest procent face diferena dintreun lucru perfect acceptat i unul deosebit.

    Totui imaginea asupra design-ului nu trebuie s rmn la nivelul superficial al observaiei estetice, deoarece dinpunct de vedere funcional este dificil de delimitat design-ul de inovaie sau invenie tehnologic. De altfel, n practic,inventatorul i designer-ul sunt rareori aceeai persoan.

    1Paul Finch, Architects Journal2Dicionr Explicativ Romn, ed. Univers Enciclopedic, 1996, pag.287

    3 Terence Conran, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002, pag.144Le Courbusier Towards a New Architecture, Thames, 1923, pag. 3

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    3/35

    2

    Imaginaia creatoare trebuie localizat spaial i temporal, avnd geneza n civilizaia cruia i aparine creatorul ei,dar avnd obligaia moral s o depeasc, fiecare act inovator fiind un pas spre evoluie.

    mprumutnd dintr-un slogan publicitar motto-ul design-ul este instrumentul tiinei, putem afirma c acesta estemijlocul pe care l promoveaz tehnologia spre a-i apropia pe oameni de produse.

    n materie de gusturi, este imposibil de gsit un produs a crei forme s plac tuturor, dar cnd dintr-un lot de

    subieci mai mult de 7/8 se declar mulumii de forma acelui produs, poi spune ca este un produs revoluionar dinpunct de vedere al design-ului. Un exemplu potrivit este designul avionului cu reacie Concorde

    5lansat n 1976, ce seamndestul de mult cu un avion de hrtie, unanim acceptat. Astzi, pentur cei care lucreaz ntr-un birou le este indispensabil omic bucat de srm ndoit : agrafa de birou6, devenit n relativ scurt timp, un accesoriu clasic.

    Cu siguran, culorileinspir reacii comune oamenilor. Roul de exemplu incit vizual, iar atunci cnd pe vitrinelemagazinelor scrie reduceri, culoarea sloganului este roie, retina reinnd uor acele semne, iar impulsul este de a intra nmagazin.Albastrulpe de alt parte, este prin tradiie, o culoare rece, el i inspir c apa este pur i rcoritoare, de aceea lvom regsi des pe sticlele de ap mineral, n timp ce verdele i inspir prospeime, pe ambalajul produselor alimentareapare des aceast culoare.

    La sfritul secolului XX economia de pia a adus marketingul n societatea de consum, iar design -ul a fost adeseaidentificat cu el. Design-ul nu are legtur cu eticheta produsului, atunci cnd numele creatorului produsului apare pe el, facimarketing7. Nu este design nici cnd schimbi cteva elemete la un produs, de exemplu bara de protecie de la Ford i Toyota:acesta este styling

    8.

    5Terence Conran, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002, pag.14

    6Terence Conran, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002, pag.10

    7Constantin Popescu Campanii Publicitare (II) rev. Arhitext design, nr. IX, Master 2003, pag.70-718Constantin Popescu Campanii Publicitare (II) rev. Arhitext design, nr. IX, Master 2003, pag.70-71

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    4/35

    3

    Designul de Interior

    1. Evoluie istoric

    Evoluia habitatului uman este o istorie n form concret a design-ului9.Cu 4.000 de ani .e.n., nEgiptpalatele erau decorate cu picturi i esturi policrome iar mobilierul din lemn de cedru

    vopsit n special n alb, avea incrustaii de pietre semipreioase i ceramic, regsindu-se adesea imaginea-emblem a labelorde leu, precum i silueta unor animale, unele fantastice, ce amintesc de zeitile egiptene.

    n perioada Greciei antice locuinele erau decorate cu mozaicuri, lipsind cu desvrire covoarele, draperiile iperdelele, iar mobilierul a evoluat de la forme arhaice rigide la forme modelate mai suplu amintind de corpul uman,

    regsindu-se peste ani n stilul de mobilier Empire. Tapiseriile acestui tip de mobilier erau formate din pnz, piele iblnuri.

    Mobilierul romanare adesea elemente de susinere n form de animale fantastice, i este lucrat n lemn, bronz sau

    marmur.Mobilierul bizantineste bogat ornamentat cu motive de origine vegetal: frunze de acant, palmete i rozete de origine

    elenistic i oriental alturi de elemente geometrice stilizate i bogat decorat cu stofe din brocarturi somptuoase iincrustaii de pietre semipreioase, metal, n special aur, pereii fiind mbrcai n mozaicuri i picturi.

    9Encyclopdie Pratique Lhabitation et son dcor, Larousse

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    5/35

    4

    Evul mediu ntunecatse regsete n mobilierul Europei Occidentale prin simplitate. Diferenele sociale se oglindesci n somptuozitatea mobilierului, pornind de la elemente aproape neobservabile (montanii n form de colonete) iterminndcu jilurile episcopale nalte i mpodobite cu aplice din argint i cupru, cele bisericeti avnd i un acoperi-

    baldachin sprijinit de arcade i coloane subiri.Mobilierul din sec.XIII-XV are un aspect auster, specific al stilului gotic i determiant de frmntrile sociale i

    politice ale perioadei. Decoraia e sculptat n relief plat. Elementele de rezisten ale mobilelor formeaz un sistem de cadrerigide, n cmpurile crora se monteaz tblii uoare de umplutur cu ornamente arhitecturale (arce frnte, profile, colonete,grupaje de strpungeri, elemente de form plisat), vegetale (frunziuri, flori), figurative (himere, dragoni, capete umane), reapare ornamentaia cu metal, de aceast dat cu fier forjat. Caracterul fastuos al interioarelor este determinat n maremsur de prezena draperiilor i a covoarelor somptuase.

    Mobilierul Renaterii, n special cel italian, repet prin structur, forme i ornamentaie, caracteristicile arhitecturii dinaceast perioad. n cadrul stilului renascentist de mobilier, exist cel puin 5 curente, delimitate geografic ntre granielestatelor italice, regatelor francez, englez, german i al rilor de jos, fiecare imprimndu-i produsul civilizaiei i acumulriitehnice a epocii, n decorarea imobilelor (n special ale nobililor), cu un mobilier reprezentativ.

    Mobilele devin piese independente, sistemul constructiv cu rame i tablii ia forme arhitecturale n care se evitscheletul aparent, caracteristic mobilierului gotic. Mobilierul reduce compartimentrilefaadelor cu soclu, n zidul decoratcu pilatrii i cornie. Studiul atent al proporiilor i armoniei, cutarea legilor echilibrului, alegnd ca dominant linia orizontal, sunt preocupri comune n arhitectur i n arta mobilierului. Marii artiti i arhiteci Giuliano i BenedettoCellini, Michelangelo, Leonardo da Vincisunt doar civa dintre cei care au conceput modele de mobile, ce au creionatlinii directoare n stilul mobilierului renascentist.

    Secolul XVIa nsemnat triumful sculpturii n mobilier, realizat cu un relief din ce n ce mai puternic. Sunt utilizatemotivele decorative inspirate din antichitatea greco-roman (cartue, medalioane, vrejuri vegetale, lire, dragoni, himere,grifoni, cariatide), alturi de alte elemente decorative mpumutate din sculptura monumental specific perioadeirenascentiste (coloane, arcaturi, pilatri, arabescuri, ghirlande, volute). Design-ul este accentuat, punnd ntr-un con deumbr structura i funcionalitatea mobilei, ale crei suprafee sunt abundent nccate de ornamente reprezentnd scenealegorice i mitologice. Aceast evoluie spre efecte plastice anun caracteristicile stilului baroc.

    Reedinele aristrocratice construite n secolul XVII sunt formate din ncperi a cror destinaie este stabilit dinmomentul construciei: saloane, cabinete de lucru, dormitoare, cabinete de toalet, budoare. n general cuprindeau la primulnivel saloanele de primire a oaspeilor, iar la nivelurile superioare camerele destinate vieii de familie. Interioarele sunt

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    6/35

    5

    dotate n aceast perioad cu noi forme de mobilier: dulapuri cu oglind, biblioteci, comode, ifoniere, fotolii i ezlonguri,msue cu sertare, alturi de care se afl cabinetul, produs al Renaterii italiene10. Pe tbliile mobilelor se aaz obiectedecorative din cristal i porelan, iar pereii sunt mbrcai n tapiserii din mtase i brocart, susinnd numeroase oglinzi, curol estetic dar i funcional (mrind puterea de iluminare, n special pentru recepiile de noapte).

    n secolul XVIII iau amploare construciile cu mai multe niveluri, dar cu camere mai mici 11i mai puin nalte. Un

    aspect arhitectonic, cu multe efecte n viaa politic a vremii, l reprezint nmulirea spaiilor de comunicare i culoarelespre exteriorul cldirii. Aceste schimbri implic realizarea unor mobile mici i uor manevrabile, n vederea obinerii unui interior plcut, mai intim i confortabil.

    Formele n general regulate i masive, devin incrcate, design-ul prnd futurist cu dou secole n urm. Se cautcurburi i contorsionri, efecte cromatice bazate pe contraste de culoare, jocuri violente de lumin i umbr, linii i suprafeeputernic modelate.Barocultriumf n sec. XVII i continu n sec.XVIII, mai ales n Frana, cu formele efeminate i plinede fantezie ale rococo-ului, ce se vor stinge treptat dup Revoluia Francez.

    Manifestndu-se iniial n Italia, barocul cunoate o nflorire deosebit n Portugalia, Germania i Flandra. n Anglianu a fost asimilat n ntregime, iar Frana l-a adaptat, printr-o form mai puin spectaculoas, ce a putut genera asimilarea

    stilului Ludovic al XIVca fiind unul clasic. n fapt, stilurile francezLudovic XIII, Ludovic XIV, Regencereprezint fuziuneadintre stilurile baroc i clasic, iarstilul Ludovic XV, ntre baroc i rococo, respectiv stilul Chippendale englez.

    10cabinetul a fost conceput ca o caset cu sertare, nchis cu o u decorat cu motive simetrice, formate din tije de lemn sau cu intrasii. n a doua jumtate a sec. XVI

    cabinetul devine o mobil cu dou corpuri, form ce va constitui n ntreaga Europ, modelul cabinetelor stilului baroc.11Al. Dumas afirma c () nici o cldire nu trebuie s se nale deasupra privirii delfinului, i deci nici o cldire nu trebuia s depeasc nlimea palatului regal. Situaiase va schimba dup Revoluia Francez.

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    7/35

    6

    n domeniul mobilierului barocul reprezint un stil de curte. Suprafeele mobilei se mbrac cu furniruiri de lemn

    preios cu incustraii de filde, sidef i porelan i elemente protante din lemn masiv, corniele i soclurile sunt abundentdecorate cu reliefuri, cu motive mai puin riguros echilibrate dect formele de factur arhitectural prezente n stilulrenascentist. Se practic marchetria i furniruirea.

    Dup 1750, ca urmare a descoperirilor arheologice de la Herculanum i Pompei ncepe s se trezeasc interesul pentrucreaiile echilibrate ale antichitii greco-romane, n Europa, n detrimentul formelor efemizate ale rococo-ului, care suntnlocuite cu unele bazate pe principiile simetriei cu preferin pentru liniile drepte, stnd la baza noului stil care va domina nEuropa sec.XVIII-XIX-lea, denumit neoclasicism.

    Situaia geopolitic, social i economic a perioadei a determinat nuanri n asimilarea acestui stil n btrna Europi n mai tnra Americ, specialitii considernd c exist trei stiluri distincte n care s -au prefigurat mai multe curente,

    denumite dup statele n care s-au manifestat cel mai pregnant: francez, englez, german.n cadrul neoclasicismului francez s-au delimitat conceptual i estetic stilurile Ludovic XVI, Directoire, Empire.Specific primului stil este revenirea la linia dreapt, simetrie i sobrietate decorativ. Pereii ncperilor sunt compartimentain spaii ncadrate de profiluri aerate, decorate cu ove i perle de inspiraie floral, n care se distinge un ritm de pila triicanelai, cu capiteluri ionice puin proeminente, care susin un antablament clasic. Influena antichitii se face simit maimult in detalii, liniile generale ale mobilei continnd s pstreze amprenta rococo-ului.

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    8/35

    7

    Motivele decorative cel mai ades ntlnite n stilul Directoiresunt palmeta greac, vasele antice, coloane cu capitelurinu foarte decorate, sgei, lei naripai, rozete nscrise n romb sau ptrat, motivul margaretei ragsindu-se adesea la centurilei picioarele mobilei, specific acestei perioade fiind apariia piciarelor n X, cu planul de edere concav i sptarul cu o

    band lat. Furniturile, machetria se folosesc mai puin, fiind mult prea scumpe i nefiind n rezonan cu principiile socio-politice ale libertii, egalitii, fraternitii.Stilul Empire este un stil de curte reprezentativ, impersonal i convenional, puternic influenat de decorurile Egiptului

    antic. Motivele ce decoreaz camerele sunt simetrice, de o regularitate rigid, formele mobilierului sunt n generalrectangulare, cu terminaii sub forma labelor de animale. Acest stil influeneaz neoclasicismul german, genernd stilulBiedermeier.

    Stilul englez este format din curentele Adam, Hepplewhite, Sheraton. Mobilele au forme rigide i un caracterpretenios. Imperiul colonial britanic se familiarizeaz cu esenele de lemn scump, precum mahonul, pe care-l folosete nscaunul Hepplewhite. Influena antichitii se regsete n motivele reprezentative: capul de berbec, scene mitologice.

    ntre 1818-1830 n Frana stilul Empire capt forme mai suple, revenind la linia curb, ceea ce determin un stileclectic, denumitRestauration. Mobilierul i pierde rigiditatea i simetria, devenind mai confortabil, cu un design dinamici organic. Se prefer incrustraiile, pictarea mobilierului n alb i aplicaiile de porelan. Ca motive decorative se folos esc

    palmete, rozete, stele. lebede, care triumfale, clui de mare, panglici de inspiraie antic, i elemente motenite de la stilurileanterioare. Fotoliile n gondol i canapeaua rcamier12 sunt specifice acestui stil.

    12Cu brae inegale legate cu sptar nclinat

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    9/35

    8

    Un alt stil francez eclectic este stilul Ludovic Filip (1830-1848), cruia i erau specifice mobilele greoaie darconfortabile. Sunt copiate toate stilurile din perioadele trecute. Mobilierul simplificat ncepe s fie produs pe cale industrial,ceea ce simplific ornamentaia i scade costurile. n aceast perioad se manifest i curentul neogotic.

    Perioada cuprins ntre 1852 i 1870 se caracterizeaz printr-o mpletire eclectic a stilurilor precedente, avnd cadominant rococo-ul i este denumit stilul Napoleon III.

    Perioada cuprins ntre sfritul sec. XIX, nceputul sec.XX se caracterizeaz printr-o reacie mpotriva eclectismului.Pe urmele curentelor de stnga promovate n epoc, se profileaz din ce n ce mai accentuat ideea unei arte pentru toi cares contribuie la renoirea societii. Astfel, micareaArts and Craftsdin Anglia urmrea promovarea artizanatului ca reaciela industrializare. Stilul 1900pune accentul pe valoarea ornamental a liniei curbe i n general asimetrice, inspirat demotive florale, geometrice, dominate de linia sinuas.

    Pe de alt parte,Art Nouveaua devenit treptat o art de salon. Cele mai multe creaii ale diferitelor coli sunt unicateartizanale foarte costisitoare. Exponent al colii de arte decorative din Nancy, Emile Gall, refuz imitarea stiluriloranterioare i decoreaz suprafeele mobilelor cu elemente inspirate din natur, simplificate i stilizate, n dorina de a gsisoluia spre o oper de art realizat n cantitate mare i la un pre sczut. Preocupndu -se mai ales spre latura decorativeste mai puin atent cu echilibrul maselor i al volumelor. Specifice colii de la Nancy sunt formele decorative suple i

    prelungi, cu ondulri de liane sau de plante acvatice, realizate din lemn marchetat n culori deschise.

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    10/35

    9

    O manifestare similar este i n Belgia, produs de arhitectul Victor Horta. Structura i decoraia sunt guvernate deritmul fluid al liniilor curbe prelungi, de inspiraie vegetal.

    Contemporan cu acetia, Antonio Gaudiare o concepie organic despre mobilier, care trebuie s se supun legiloranatomiei i s posede el nsui un schelet, organe i nveli epitelial, elemente care alctuiesc structura, volumul i

    decoraia. Funcionalitatea i structura au o mare importan, alturi de valoarea expresiv de esen simbolic. Formelemprumutate din natur sunt guvernate de linii curbe dinamice: valuri de piatr, spice de gru din fier forjat, copaci dinceramic smluit, picioare de mobil n forma labelor de animale, exprimnd o tensiune greu de disimulat.

    n anul 1851 Josef Paxton a ridicat Crystal Palace, n Hyde Park n Londra, pe principiul modularitii i aiteraiunii13, original prin conceptul proiectrii. Construcia realizat pe un modul de baz ptrat cu latura de aproximativ 7metri era caracterizat de alternana a 5 nave principale, de mari dimensiuni cu alte spaii mai mici, iar la nivelul superior seaflau 4 galerii legate transversal.

    La nevoile urbane nord-americane s-a gsit o soluie urbanistic simpl: tabla de ah, graie unui sistem de arterelongituninale (avenues) i transversale (streets), iar spaiul pentru servicii s-a concentrat ntr-unul de maxim luminozitate i

    cu deschideri mari. n acest decor a aprut zgrie-norul, proiectat de arhitecii-ingineri ai colii de la Chicago , Sulivan,Richardson, au realizat designul urban care inserat n spaiul oraului nu -i ntrerupe continuitatea. Una din operelesemnificative ale acestei coli este Auditorium Building, construcie polifuncional, expresie a neocromaticului , existnd odiferen net ntre severitatea exteriorului i somptuozitatea interioarelor. Zgrie -norii concepui de ei au o structur liberexprimat, care permite realizarea unor perei din sticl.

    13Istoria Arhitecturii Moderne vol. I, arh. Sorin Vasilescu, 1993, pag.11

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    11/35

    10

    n acest timp n Europa, efectele economice ale rzboiului sunt direct resimite, nevoia de produse este mare, darcapacitatea de plat este sczut. Curentul dominant al acestei perioade este constructivismul . Locuina modern esteconstruit pe principiul degajrii spaiului care s permit libertatea de exercitare a funciunilor ei ntr-o ambian plcut.Spaiul de locuit tinde s devin un mare volum unic, divizat n compartimente, n locul pereilor i uilor se propun panouri-mobilier culisante (biblioteci, baruri, dulapuri) sau piese de mobilier cu rol de separare vizual a ncperilor, spre o mai mare

    comunicare cu spaiul exterior. Forma mobilierului este exprimat prin accentuarea unor caliti struc turale sau plasticeoscilnd ntre o expresie geometric i una organic.Liniile drepte, suprafeele netede cu ornamente de natur abstract i mobilele de un geometrism echilibrat reprezint

    design-ul specific colii de la Viena din anii 1900, denumit Sucession.Dup Primul Rzboi Mondial design-ul evolueaz spre forme i decoruri mai sobre i mai simple, fiind preferat

    rigoarea liniilor simple i ornamentaia cu motive de factur geometric stilizat. La Paris, arhitectul Francis Jourdaincreeaz mobilierul de serie n care ncearc s echilibreze decoraiunile cu rigoarea geometric. Expoziia de arte decorativedin 1925 de la Paris exprim tendina de simplitate a formelor fr a soluiona problema produciei de serie.

    coala de la Glasgow avnd ca principal reprezentant pe Charles R. Mackintosh, impun stilul anilor 1920-1930, cafiind unul geometric, cu forme echilibrate i aerate. Interioarele promovate de acest stil prezint mari panouri de stuc colorat,ncrustat n sidef, smal i sticlcolorat. Mobilierul are o linie dreapt, culori luminoase i incrustaii discrete decorative, nspecial, cu sticl.

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    12/35

    11

    n cadrul acestei perioade se distinge personalitatea lui Henry van Velde. Scopul su este acela de a purifica decorulvieii cotidiene crend forme raionale i simple prin eliminarea oricrei suprafee ornamentale. n acest spirit van Velde i-a conceput propria cas, la fel ca i Victor Horta.

    n aceste tendine noi de simplitate funcional se ncadreaz i coala din Mnchen ale crei creaii se nscriu subdenumirea de Jugendstil. Specific acestui stil fiind, liniile simple i proporiile ndrznee, precum i imixtiunea fierului

    forjat n lemn.Arhitectura i artele decorative au evoluat n sec. XX n condiiile dezvoltrii industriei i tehnologiei. nceputurilearhitecturii contemporane se ncadreaz n perioada de apariie, la sfritul sec. XIX, a unor materiale i tehnici noi deconstrucie (fier, sticl, beton armat), mult mai productive, ntr-o serie de construcii civilei industriale.

    Arhitectul olandez G.T. Rietveld, membru al micrii De Stijl, concepe un gen de mobilier extrem de simplu, cu

    structur aparent i form rectangular, distinct fiecrui element component. n aceai perioad arhitectul Walter Gropiusntemeiaz coala Bauhaus, n cadrul creia se inaugureaz utilizarea metalului ca materie prim a mobilierului. n 1925arhitectul Marcel Bruer14execut designul unuifotoliu din oel tubular, cu un sistem portant de evi nichelate care-i conferun aspect suplu i totodat stabilitate. Design-ul i costul redus al acestor elemente de mobilier i asigur un mare succes de

    pia. n 1927, Walter Gropius creaz designul unui tip de mobilier modulat n vederea produciei de mare serie. Doi ani maitrziu, Mies van der Rohe realizeaz pentru pavilionul german de la Expoziia din Barcelona un scaun, devenit clasic,format din dou benzi de oel cu arcuire invers care se ncrucieaz, una dintre ele prelungindu-se n curb unic pentru aforma sptarul, planul de edere e constituit din curele care susin perne capitonate cu piele. Arhiectura lui Mies van derRohe creaz prin intermediul o nou filosofie a design-ului interior, conform creia omul trebuie s triasc n spaiularhitectural i nu printre mobile, acestea din urm trebuie s se nglobeze pereilor de sticl, prini n osatura metalic acldirii, o fluen ntre spaiul interior i cel exterior. Interiorul, gndit ca o totalitate este mprit doar de paravane ipanouri mobile, lipsit de ornamente aplicate i cuprinde puin mobil, redus la cteva linii de efect.

    Mobilierul modern din rile Scandinave este sub influena vechii tradiii artizanale. Mobilierul este jos i rotunjit.Arhitectul Kre Klint creaz o imagine proprie, prelund elemente din diferite stiluri, ce ar putea fi caracterizat prinraionalitatea proporiilor i utilitate. n 1932 Alvar Aalto realizez un fotoliu de edere i sptarul din placaj stratificatcurbat, care se sprijin pe un cadru de metal, tubular.

    14Paul Constantin Industrial Design Arta Formelor Utile, ed. Meridiane, Bucureti, 1973, pag. 71-74

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    13/35

    12

    Cutri asemntoare sunt i peste ocean, unde Eero Saarinen i Charles Eames15 creeaz designul unui scaun,

    reunind sptarul, planul orizontal i braele ntr-o singur cochiliedin benzi de lemn lamelat, lipite i mulate ntr-o matricede font, acoperitcu un strat de cauciuc expandat, mbrcat n estur. Acest tip de scaun, oferind o suprafa continu desprijin este din punct de vedere funcional foarte eficient, cu minim de costuri. Pe acelai principiu Eames proiecteaz

    fotoliul din material plastic, mulat i ntrit cu fibr de sticl, mai rezistent i mai ieftin. Urmrind simplificarea procedeelorde fabricare, Eames creeaz design-ul unor mese i elemente modulare de depozitare.

    Arhitectul Le Courbusier consider arhitectura un joc savant, corect i magnific, de volume ansamblate nlumin16. Este printre primii arhiteci care consider locuina colectiva, o main de locuit, alctuit din elemente tip irealizabil n serie. n terminologia design-ului de interior, Le Corbousier nlocuiete termenul de mobil cu cel deechipament, pe care l reduce la trei categorii: de edere, mese i uniti de depozitare, pentru fiecare dintre ele concepn d un

    design standard, cu o concepie fluid, umanoid, n compoziia lor intrnd cadre i evi de oel, tapierie de piele neagr,plci din sticl transparent, n vederea evitrii ntreruperii imaginii vizuale a spaiului.

    15Paul A. Latham & Alessina R. Brooks Architects of the United States of America, The Images Publishing Group, Melbourne, 1991, pag. 17-3216

    Le Courbusier Towards a New Architecture, Thames, 1923, pag. 8

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    14/35

    13

    Deosebit de original este concepia arhitectural a lui Frank Lloyd Wright17, care urmrete integrarea n natur ahabitatului uman acesta urmnd s participe efectiv la viaa de interior. Wright considera fiecare cldire ca o creaie unic,iar mobilierul adaptat fiecrei cldiri, n mod individual, era tratat ca parte integrat unui ansamblu, el fiind considerat undetaliu al edificiului, al crei form arhitectural se regsete n mobilier printr-o compoziie ritmic-modulat. Diferitelespecii de lemn sunt palisate cu lustru mat, procedeu ce confer un efect plastic interesant. Metalul este o pies secundar la

    realizarea unui interior, regsindu-l mai degrab la scheletul de rezisten sau la accesorii, sub form de oel cromat, vopsit,lcuit, de aluminiu, dei Lloyd Wright a conceput design-ul unor mobile de edere din plase metalice peste care se aeazperne din mase plastice, folosite intens, nu doar datorit costului redus, ci i al flexibilitii mrite care o confer n design.

    Perioada contemporan a istoriei design-ului ncepe dup recesiunea economic din anii 30, cnd industria din SUAia avnt, n timp ce Europa i revine mai greu, existnd i condiii ce determin un progres susinut al artelor i tiinei naceast r, prin refugiul a multor personaliti, ca de exemplu diaspora Bauhausului. Pn i designer-ii consacrai ai SUA,sunt influenai de infuzia german18.

    Prima generaie a design-erilor contemporani din Statele Unite19a fost reprezentat de doi francezi: Raymond Lewyi Henry Dreyfusi trei americani Walter Dorwin Teague, Hearley Earli Richard Buckmister Fuller20. Acesta din

    urm este ntemeietorul design-ului arhitectural structural spaial, realiznd n 1927 o celul de locuit prefabricatDymaxion Hause iar n 1932-1935Dymaxion Car, un automobil economic pe trei roi.La expoziia internaional de la Osaka s-a prefigurat o noua micare n arhitectur, caracterizat de principii

    metabolice. Arhitecii japonezii au dezvoltat aceast form de arhitectur pentru prima dat la planificarea urban la scaralarga i includea o structur flexibil, care oricnd, facilita o extensie a potenialelor zone rezideniale, facnd posibillocuirea uman chiar i n regiuni unde nainte acest lucru prea era imposibil. Kikutake, Kurokawa, Tange, sunt doarciva dintre aceia care au schimbat percepia despre spaiul de locuit i au contribuit la procesul creativ al unei noiarhitecturi determinnd un nou curent: arhitectura postmodernist21. Stilul japonez n design-ul interior este conceput maidegrab pe orizontal. Dominanta principal pe plan vertical este paravanul decorat. Acesta este un accent n interiorul

    17Paul A. Latham & Alessina R. Brooks Architects of the United States of America, The Images Publishing Group, Melbourne, 1991, pag. 17-32

    18prof. James S. Plaut, Hardard University, director al Industrial Design Museum din Boston coala Bauhaus a avut o influen enorm asupra designului industrial dinAmerica; seducnd i pe primii notrii creatori din acest domeniu, filiaia de la Bauhaus i mai tinerii ca Charles Eames, George Nelson, Eero Saarinen este nc maidirect19

    Paul Constantin Industrial Design Arta Formelor Utile, ed. Meridiane, Bucureti, 1973, pag. 71-7420

    Terence Conran, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002, pag.5521 Encyclopdie Pratique Lhabitation et son dcor, Larousse

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    15/35

    14

    simplu, cu puine decoraii. Pereii sunt alctuii din panouri din cadre uoare mbrcate n mtase sau hrtie cerat.Materialele caracteristice n design-ul interior japonez sunt bambusul de Manila, lemnul de sicomor, abanos i tec. Lacurilesunt specifice finisajelor japoneze, fiind n general negre, i uneori verde i rou.

    n prezent design-ul de interior se afl, ca i alte aspecte ale vieii sociale, sub semnul globalizrii. Circulaiainformaiei, varietatea materialelor de construcii i finisri, ofer nenumrate variante de decorare a interioarelor,

    subiectivismul gustului fiind cel care determina modul n care va fi finisat imobilul, repartiia camerelor, modul de abordareal spaiului, al alternanei plin-gol. Astzi nu mai putem spune c este un interior tipic francez, olandez sau new -york-ez,putnd regsi interioare ce amintesc de zonele mediteraneene ntr-un ora aglomerat.

    2.Tipologii de interioare

    Aglomerrile urbane asociate cu inovaiile tehnologice au determinat diviziunea muncii populaiei, cu consecineasupra arhitecturii oraului i a spaiului de munc. n acest context design-ul de interior s-a adaptat la cerinele fiecrui tipde activitate, existnd un concept special pentru birouri, ateliere de lucru, spaii expoziionale, spaii pentru cumprturi (mini/super/hiper-market), spaii pentru petrecerea timpului liber (hoteluri, casino, restaurante, baruri), pentru fiecareexistnd norme care stabilesc limitele de spaiu i succesiunea spaial22. Ceea ce le difereniaz este spiritul creator aldesigner-ului, acelai care creaz consumatorului reacii de afinitate pentru un anumit interior, n comparaie cu altul.

    Societatea de consum impune ritmul cererii i ofertei de produse pe pia. Un rol important n strategiile de marketingeste spaiul de expunere, zona n care este acesta amplasat, traficul zonei, i modul cum acesta rspunde politicii de

    promovare impuse de productor23. Cantitatea vndut dintr-un produs este important pentru productor, deoarece aceastai ofer posibilitatea de a cunoate nevoile pieei i i determin politica de marketing pe care o va promova, n timp ceinteresul societii este de a-i susine pe acei productori ale cror produse sunt viabile pe pia, dar care pot oferi populaieiun numr mai mare de locuri de munc, i al cror profit aduce venituri societii. Analiznd consecinele pe care spaiul

    22Booth Richard, Industrial Design and Safety, from The Factory Inspectorate Subpart at the Health and Safety Executive (normative), London, 2001

    23Booth Richard, Industrial Design and Safety, from The Factory Inspectorate Subpart at the Health and Safety Executive (normative), London, 2001

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    16/35

    15

    expoziional le determin, considerm c analiza acestui tip de design de interior, studiat n parametri spaiali i temporari,ofer o imagine de ansamblu asupra societii n care este amplasat.

    2.1. Design-ul Spaiului Expoziional

    Avnd imprinat pe retin imaginea strlucitoare a unor showrooms, ne este greu s ne imaginm primele spaii ncare comercianii din Florena anilor 1590 i expunau produsele: obiecte din aur i argint. Granduca Ferdinando I de Medicile-a oferit comercianilor, pentru prima oar, printr-un decret, spaiul de la Ponte Vecchio, pentru a-i expune produsele24.

    n sec. XIX au aprut spaii de prezentare a unor produse de lux n pasaje special create n acest scop. Totui acestesunt limitate la nivelul oraelor mari ale Europei Occidentale i ale Statelor Unite ale Americii, i avnd un public -int ceaprine clasei de sus a societii (numr redus de cumprtori, numr redus de produse)25.

    Proliferarea ideilor politice egalitariste n paralel cu dezvoltarea comerului n cadrul economiei mondiale, audeterminat productorii s i nfiineze magazine de prezentare.

    Magazinele de prezentare sunt vrful de lance n informarea potenialilor clieni i parteneri de afaceri despreprodusele unui productor. Pentru clienii de oportunitate acestea sunt magazine care au produse de foarte bun calitate la

    pre de productor, dar pentru pentru potenialii parteneri de afaceri (de la productorii i distibuitorii de materie prim pnla exportatorii de produse similare) magazinul de prezentare este sursa de la care pot afla de existena productorului, denoile produse i chiar de direciile pe care le propune prin abordarea unei noi colecii.

    Din punct de vedere urbanistic magazinul de prezentare poate genera o fluena a traficului n zon, implicit ridicpotenialul zonei de reedin, crend oportunitate i pentru alte spaii de servicii.

    Schimbrile economice i-au determinat pe arhiteci s reconsidere modul de abordare al designului interior. Unexemplu n acest sens l reprezint devantures26, termen ce desemneaz, n limba francez, faada magazinului, incluzndntr-un singur termen vitrina, intrarea i firma luminoas a acestuia. ncepnd din a doua jumtate a sec.XVIII, devanturessunt manifestri prezente n viaa oraului, localizate la parterul cldirilor tradiionale. Acestea confer strzii o dinamic

    proprie, denumit de unii specialiti n urbanism city effect, asemeni unui monument sau unei statui.

    24Antonello Boschi Showrooms, ed. TeNeues, 2001, pag.4

    25Pop Mihaela, Manual de Estetic, ed. Punct, Bucureti, 200126

    W. Sombard, Der Bourgeois

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    17/35

    16

    Tehnologizarea societii are efecte directe asupra modului de prezentare. n era neonului, a aluminiului i a sticlei,showroom-ul a devenit o semntur a designer-ului, fiecare element-icoan reprezentnd imaginea productorului.

    Analiznd organizarea spaiului de prezentaren cadrul unui ora, observm c exist un raport direct ntre importanacomercial a acestuia (numr de locuitori, putere de cumprare) i prezena n numr mare a showroom-urilor. Putem, deci,aprecia importana de marketing a unui ora analiznd categoriile reprezentanelor firmelor i a nivelului de investiii n

    publicitate i design.ntr-un ora important financiar, showroom-urile vor prezenta mai mult servicii (bnci, case de asigurri, agenii de

    ticketing) i produse de ndelungat funciune dar mai puin accesibile (aparatur electronic de ultim generaie, maini delux, vestimentaie, accesorii i bijuterii unicat, produse de birotic de lux), ntr-o zon medie vor fi prezente showroom-uripentru produse electrocasnice ale unor brand-uri devenite clasice, vestimentaie de marc, maini de familie, librrii despecialitate, i cosmetice de calitate superioar, ntr-o zon gri vor domina reprezentanele firmelor ce ofer produse caresatisfac nevoile imediate i medii (produse alimentare, produse de curenie i cosmetic, ageni bancari care ofer crediten condiii avantajoase, electrocasice de categorie energetic mare, automobile nepretenioase).

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    18/35

    17

    Showroom-ul a devenit un spaiu experimental pentru arhitectur. Designer-ul nu are deloc o sarcin uoar : n civametri ptrai el reconstituie o lume diferit de spaiul stradal, oferindu -i un spaiu n care uii de traficul infernal i care tembie s cunoti produsele expuse, i s realizezi ct de indispensabile i sunt.

    Sunt numeroase exemple de arhiteci a cror creativitate a devenit cunoscut publicului larg, prin design -ul creatpentru showrooms : Olivetti n Veneia creat de Carlo Scarpa, Hans Holleini al su magazin de lumnri parfumate, diFranco

    27 pentruDomiano Parati.

    27Antonello Boschi Showrooms, ed. TeNeues, 2001, pag5

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    19/35

    18

    Designul Publicitar

    1. Scurt IstoricS fie oare publicitatea actual urmaa strigtelor vnztorilor ambulani care-i ludau marfa, sau ceva mai mult?Unele cronici afirm c n secolul XVIII-lea anunurile comerciale ocupau n foile de avize i informaii doar 2/10

    din spaiu, n afara de aceasta, ele se refereau aproape n exclusivitate la curioziti, la mrfuri din afara circuitului comercialobinuit, care se regla mai degrab n cadrul comerului face to face, iar concurena era lsat n bun parte n seamapropagandei orale

    28 i c pn trziu n sec.XIX-lea casele distinse refuzau chiar i simplele anunuri comerciale, iarreclamele treceau drept indecente

    29.Mentalitatea zilelor noastre este cu totul alta iar o bun parte a presei este tributar reclamelor pe care le public.Reclama, dei stns legat de economia de pia, a aprut relativ trziu, abia n Frana anilor 1820 publicitatea

    comercial a cptat numele de reclam, odat cu apariia capitalismului industrial.Societatea de consum a evoluat odat cu reclama. O reclam aprut n 1944 i una din 2003 a firmei Rimmel suntelocvente n acest sens.

    De asemenea i tehnicile de marketing au evoluat, primul productor care a oferit un eantion gratuitde parfum cadoula cumprarea unei reviste pentu femei a fost Franois Coty, n anii 40.

    28Sfera Public i Transformarea ei Structural, Jrgen Habermas29

    DerBourgeois, W. Sombard

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    20/35

    19

    Potrivit revistei Capital30 care a preluat datele de la Amer Nielsen Reserch, n Romnia spre deosebire de alte rieuropene n topul primelor 10 reclame cu cea mai larg difuzare, nu figureaz computerele, asigurrile sau reclamele pentrumaini ci cele ale bunurilor de larg consum. Anul trecut s-au cheltuit aproape 14.000.000 USD pentru reclamele la detergenii 10.200.000 USD pentru serviciile de telecomunicaii.

    innd cont de nevoile pieii, de cerinele beneficiarului, productorul reclamei trebuie s imagineze un design deimpact. Unul care s vorbeasc prin imagini i s strige ia -m, cumpr-m, i sunt indispensabil. n plus designul

    publicitar i face un scop n sine de a intriga i de a trezi intersul.

    2. Scandalurile n Design-ul Publicitar30

    Revista Capital nr.8/2002

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    21/35

    20

    Cu riscul de a fi cenzurate i condamnate de opinia public, reclamele ncearc s ne ocheze, producnd uneoriadevrate scandaluri n publicitate31. Un exemplu, n 1994, afiul publicitar realizat de Otto Kernpentru un productor de

    blue jeans a scandalizat Germania, i a fost retras n urma unui scandal religios. Kern a realizat o versiune sexy a tablouluiCina cea de taina realizat de Leonardo de Vinci: 12 fotomodele doar n pantaloni blue jeans, stnd n jurul unei mese.

    n design-ul publicitar din Romnia, n 1998, un mic scandal a produs afiul Nopii devoratorilor de publicitate,realizat de Q-T-Raz care reprezenta o femeie cu butoane.Cele mai mari scandaluri n publicitate rmn totui cele produse de reclamele Benetton. n timp a devenit o

    obinuin ca indignarea s acompanieze campaniile publicitare realizate de Oliviero Toscanipentru aceast firm, fiindacuzat de cinism i exploatare comercial a mizerie umane. Afiele campanie publicitare 1998 reprezint handicapaimintal, n condiiile n care n promovarea coleciei 1989 nfia o femeie afroamerican alptnd un copil alb, ce i -arevoltat pe militanii pentru drepturile afroamericanilor, care au vzut n designul acestui afi nterinerea unui clieucolonialist, cel al doicii negrese, atrgnd controverse chiar i n Africa de Sud, supus pn nu de mult regimului deapartheid. Designul publicitar al campaniei din anul 1993 repezenta fesele unei femei pe care era tatuat HIV pozitiv, care a

    fost preluat de militanii anti-SIDA n Olanda i Japonia, dar ministrul drepturilor omului din Frana l -a considerat imoral,corpurile marcate cu inscripionri negative trezind nc europenilor amintiri dureroase din cel de-al Doilea Rzboi Mondial.Totui, controversele au atins apogeul la promovarea produselor din anul 1994, cnd Toscani a realizat designul unui afi

    publicitar reprezentnd hainele nsngerate ale unui soldat bosniac, ce i-a gsit susintori n Sarajevo.

    31Cecilia Carnagea Scandaluri n Publicitate, rev. de Comunicare i Relaii Publice, nr. 3/2000

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    22/35

    21

    Creatorii de publicitate adaug produsului pe care-l promoveaz o imagine-simbol care te nsoete n magazin,indiferent dac ea sugereaz ironie sugestiv sau perfeciune, numitorul comun fiind mesajul care te trimite la cumprturi

    DESIGNUL INDUSTRIAL1. Prezentare Evolutiv

    n a doua jumtate a secolului XVIII-lea i are geneza al doilea val, cel industrial, odat cu organizarea ExpoziieiIndustriei Franceze, pe Champ-de-Mars, n 1798.

    Era marilor manifestri internaionale industriale se deschide peste aproape a sut de ani, n 1851, la Londra cu primaExpoziie Universal al crui centru de atracie a fost Crystal Palace. Succesul repurtat de aceasta, a determinat organizareade expoziii universale, n urmtorii ani, n SUA i Irlanda, rsunetul cel mai mare avndu -l, ns, Le Grand ExpozitionUniverselle de Paris, n 1867. Expoziia acoperea o suprafa total de 650.000 mp, dar ceea ce i -a atras pe vizitatori a fostGaleria Mainilor, unde erau expuse utilajele mecanizate. Douzeci si doi de ani mai trziu, n 1889, Marea Expoziie de laParis a depit toate recordurile epocii, att n materie de dimensiuni ct i prin mainile-unelte expuse. Cu acest prilej auaprut dou din cele mai ndraznee construcii metalice de pn atunci: Turnul lui Gustave Eiffel i Galeria Mainiloropera arhitectului Ferdinand Duterti a inginerilorDioni Contamin32.

    Creterea produciei industriale a determinat i promovat noi valori formal-estetice. n vreme ce n arhitectur existo perioad de stagnare, fiind perioada stilurilor eclectice, inginerii i tehnicienii puneau bazele unei estetici noi, stabilind

    primii parametri de acest tip, n era mainilor. De acest fapt, ns nu erau contieni n ici criticii de art, nici arhitecii, nicicreatorii i n nici un caz marele public.

    32Paul Constantin Industrial Design Arta Formelor Utile, ed. Meridiane, Bucuresti, 1973, pag. 22-27

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    23/35

    22

    Povestea mainii de cusut, este alctuit dintr-un lung ir de invenii, pariale i din domenii diferite. Acul cu douvrfuri i cu un ochi n centru a fost patentat de Carlos F. Weisenthalnc din 1775. Dup trei sferturi de veac americanulIsaac Merrit Singera realizat, n 1850, prima main de cusut, la care putea lucra oricine i cel mai important, putea fi

    produs n serie. Creaia lui Singer era doar n mic msur o invenie, ns era o oper de design-er, gsind acel echilibru almainii tehnic, economic, ergonomic, funcional i formal ce nu fusese gsit de predecesorii si. Singer a produs astfel,nu doar un nou dispozitiv tehnic, ci un nou element n lumea modern: femeia care coase la main, croitorul care face haine

    pe comand

    Bicicleta a aprut la finele secolului XIX33, cnd a nceput s fie produs n serie de ctre atelierul din strada Raligh,din Nottingham, dar istoria sa este mult mai veche. n 1790 francezul Sivrac, realizase Velociferul, un fel jucrie, acionat

    prin mpingere cu picioarele pe pmnt, pentru ca n 1817, cnd baronul Drais von Sauerbronn inventa drezina, ce avea nplus roata din fa pivotant, condus de un levier de direcie, iar n 1855 Henri Michauxbreveteaz velocipedul cu pedale,

    pentru ca n 1879 s apar bicicleta lui Lawson, cu transmisie prin lan. Creaia fondatorilor lui Raleigh Cycle Company afost realizarea unui echilibru perfect ntre form i funciune, ce a fcut bicicleta cel mai popular mijloc de locomoie din lume.Modelul Raligh din 1905 era echipat cu anvelope pneumatice John Dunlopi cu schimbtor de trei viteze, inventat

    33Encyclopdie Pratique Lhabitation et son dcor, Larouss

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    24/35

    23

    de Sturmeyi Archernu se deosebete cu modelul comun de biciclet. Inovaia a aprut abia dup o jumtate de veac, cndMoulton creaz o biciclet cu centru de greutate mai jos, cu roi mai mici i un cadru puin schimbat.

    Design-ul industrial este strns legat de inovaie i de economie. De aceea, cei mai prolifici designer-i industrialidinaintea celui de-al Doilea Rzboi Mondial din Europa au fost n Germania (n special tehnic i aparatur industrial ielectrocasnic), Anglia (tehnica construciilor, n special industriale), Frana (mai mult de jumtate din produsele create de

    designer-ii perioadei interbelice sunt pentru nfrumuseare, un rol important avndu-l industriaparfumurilor).Statele Unite ale Americii trec - ca i Europa - alternant printr-o perioad de recesiune economic (prohibitiv pentruconsumul i fabricarea unor produse) i de boom, relansnd segmente ale economiei aflate anterior n deriv. Este greu deapreciat n acest caz care este zona economiei care a profitat, n aceast perioad, cel mai mult de infuzia creativ a design-erilor. Totui sunt cteva personaliti ale domeniului care nu pot s nu fie menionate.

    Cel mai important design-er al anilor 40 a fost inginerul Reymond Loewy34. Dup succesul obinut n anii 30 cunoile modele ale mainilor de multiplicat Gestetner, el este confirmat ca cel mai productiv designer, numele su fiind legatde ramuri diferite ale industriei de la locomotive i material rulant la automobile, prjitoare de pine i aspiratoare, de lafrigidere lapachetul de igri Luky Strike, imagini de produse devenite clasice.

    Un alt designer important a fost Henry Dreyfus35, creatorul unei linii de aparatur telefonic pentru firma BellCompany, dar i a nenumarate produse electrocasnice i industriale (tractor, avionul Superconstellation i piroscaful

    Independence) precum i un obiect devenit comun:stingtorul de incendii.Un rol ce nu trebuie neglijat l-a avut Walter Dorwin Teague

    36. Acesta i-a nceput cariera ca designer alautomobilelor Marmon, continund n domeniul aparaturii medicale (stetoscopul) n cel al motoscafelor, ustensilelor pentruconstrucii, precum i n domeniu ansamblurilor Service Station (pentru alimentarea i ntreinerea automobilelor). Un altnume sonor n domeniul design-ului industrial este Harley Earl37, cunoscut iubitorilor automobilului Cadillac.

    Design-ul industrial este mai vizibil, azi, n segmentul produselor electrocasnice, vestimentar, mijloacelor detransport, obiectelor de birou i a ustensilelor de lucru i n gastronomia de clas.

    2. Design-ul Auto34

    Paul Constantin Industrial Design Arta Formelor Utile, ed. Meridiane, Bucuresti, 1973, pag. 72-7535

    Paul Constantin Industrial Design Arta Formelor Utile, ed. Meridiane, Bucuresti, 1973, pag. 72-7536Paul Constantin Industrial Design Arta Formelor Utile, ed. Meridiane, Bucuresti, 1973, pag. 23 37

    Terence Conran, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002, pag.55

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    25/35

    24

    Coloniile statelor europene n lume au determinat globalizarea, i prin aceasta micorarea distanelor. Nevoiacrescnd de mijloace de transport a generat gsirea de noi soluii, att n transportul terestru ct i maritim, i apoi aerian.

    Design-ul automobilelor a avut o evoluie spectaculoas n mai puin de 150 de ani. Inginerii germani Karl Benz iGottlieb Daimler au inventat automobilul n anii 188038. Urmnd eforturile acestora, n Frana, Panhard i Levassor,

    preiau acest iniiativ, pentru ca pe malul cellalt al Canalului Mnecii, englezii s devin i ei productori de automobile,n scurt timp, existnd deja o competiie pe pia ntre cele trei state productoare.

    .

    n 1906 Henry Roycei Charles Rolls39 folosesc 6 cilindrii, la prototipul Silver Ghost, silenios datorit motorului de7 litri, o inovaie ce-l transform pe acesta n maina cu cel mai bun motor al timpului. Ieirea pe pia a primului produs

    Bentleya adus o alt inovaie: 4 cilindrii i trei litri, pentru a ajunge la 6 cilindiri i 6,5 litri la modelul din 1926. n aceastperioad apar multe firme constructoare de maini precumBugatti, Delahaye i Lagondan Europa i Cadillac i PackardnSUA, rivale pe pia.

    38Brown Packaging Ltd. 36 Superb Classic Cars - pull-out gatefolds, 1996, pag. 12-1839

    Brown Packaging Ltd. 36 Superb Classic Cars - pull-out gatefolds, 1996, pag. 12-18

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    26/35

    25

    Un nou concept, revoluionar economic, estecel al produciei de automobile de serie, introdus n anii 20 de HenryFord

    40, fcnd dinModelul To main pentru fiecare. n aceai perioad n Italia este construit prima autostrad. Totuidesign-ul acestor maini este unul funcional.

    Perioada interbelic este productiv din punctul de vedere al construciilor de maini, cnd cererea de pe pia estentr-o continu cretere. n aceast perioad este conceput maina-simbol a perioadei: KdF-Wagen,de ctre Dr. FerdinandPorsche

    41, cunoscut sub numele Beetle,porecl dat de presa american, n 1938, la lansarea pe aceast piaa. Avnd unsegment de pia larg, cu un consum redus, Broscua s -a bucurat de un succes neatins de nici o alt marc a vremii: peste22.000.000 de exemplare vndute. Succesul de pia nregistrat s-a datorat fr ndoial i designului su atipic, consideratamuzant. Astzi dup aproape 75 de ani, la vederea Broscuei zmbim i o urmrim cu privirea. Modele recente au ncercats renvie spiritul Broscuei, fr a avea acelai succes de cas:Renault Twingo, Nissan Micra, VW New Beetle.

    40Terence Conran, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002, pag.6141

    Terence Conran, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002, pag.56

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    27/35

    26

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    28/35

    27

    Design-ul auto al perioadei interbelice este dominat de influena aviaiei, tehnologia aerospaial lund avnt, n mai

    puin de 30 de ani omul ajungnd pe Lun. Productorii auto simt noua mod i o transpun n design-ul mainilor anilor 30-50, iar piaa absoarbe orice produs care simbolizeaz putere, dominare asupra naturii, ntr-un cuvnt zbor.

    Astzi industria aerospaialinfleneaz mai puin look-ul automobilelor, ceea ce nu se poate spune despre impactulpe care l are asupra tehnologiei auto, pentru nceput fiind preluat n industria competiional, iar dac paritatea cost-preeste considerat eficient pe pia, va fi preluat i la mainile de serie. Trustul Honda, ne ofer un exempu devenit clasic ,

    prin impementarea tehnologiei aerospaiale de vrf la bolizii de Formula I, ce dominau cursele de la sfritul anilor 80,preluat deHonda NSX, una din mainile de referin ale perioadei.

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    29/35

    28

    De la Modelul T, o main pentru fiecare, exist o multitudine de variante, ajustate interesului pe care -l dezvoltcererea de pe pia, existnd masini sport, de familie, hatchbacks, de teren, etc. fiecare destinat unui segment delimitat. Deifiecare automobil dintr-o categorie ofer n linii mari, acelai avantaje, ceea ce devine important este design -ul. Fiecare

    brand i-a creat o imagine, pe care o imprim n design-ul mainilor sale. Nu trebuie s fii specialist n car design ca sasociezi imaginea unei maini cu un context social (dac Mercedes, Volvo, SAAB sunt asociate cu maini de lux dar

    elegante, Ferrari, Maserati, Lamborghinisunt maini sport, puternice i sofisticate).n ciuda tuturor criticilor, nu poate fi negat succesul de pia al firmelor auto japoneze. Mrcile auto importante aleJaponiei,Nissan, ToyotaiHonda42au demonstrat c sunt fine cunosctoare ale nevoilor pieii, gsind n special n Europai SUA o pia de desfacere pentru mainile cu consum redus la paramentrii tehnici ai claselor auto n care sunt incluse i cuun design de impact.

    La mai mult de o sut de ani de la apariia primelor maini pe osele, design -erii auto par din ce n ce mai interesai dentoarcerea la perioada de glorie a motorizrii. Decizia trustului Rover43 de a aborda un design cu elemente retro, aconsolidat imaginea acestui brand, demonstrnd c este mult mai adaptabil la curentele din design dect concurena, fiind

    primul trust auto care a folosit ca surs de inspiraie propriul trecut.Rover 600a ctigat Premiul Britanic de Design din anul

    1994, pentru stylingul exterior, care combin, ntr-o manier reuit, un look nou cu unul tradiional britanic. Astzimarea majoritate a trusturilor auto folosesc pentru imaginea de marc, elemente inspirate de la propriile modelele de succes, considerate astzi clasice, exemplele cele mai elocvente, n acest sens sunt Porche, Ferrari, Alfa Romeo, Mercedes, VW.

    42Paul Constantin Industrial Design Arta Formelor Utile, ed. Meridiane, Bucuresti, 1973, pag. 48 43

    Terence Conran, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002, pag.60

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    30/35

    29

    O alt imagine, cobort parc din filmele de aciune, esteMazda MX-5. De dimensiuni reduse, cu un puternic designsport, aceast main afost n scurt timp asimilat de generaia anilor 90 cu spiritul vacanei i aventurii.

    Totui practica a demonstrat c o main al crei design este conceput n funcie de preferinele pieei, nu esteneaprat i un succes de pia. Un exemplu elocvent l-a oferit lansarea n 1959 a Ford-ului Edsel44, conceput n detaliu dupun ndelungat i costisitor studiu de pia, care a fost, ns, un fiasco financiar pentru trustul Ford.

    Concluzia care reiese este c, geniul creator al designer-ului nu poate fi nlocuit.

    CONCLUZII

    Dac pn acum aproape 150 de ani design-ul era n strns legtur cu interiorul, astzi fiecare detaliu al existeneinoastre este legat de el.

    S recapitulm o zi din existena noastr. Ne trezim la sunetul ceasului-radio (realizat de Trevor Baylisn anii 60),intrm n camera de baie unde folosim periua de dini (design-erul Paul Smitha conceput n anii 50 periua de dini din

    44Terence Conran, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002, pag.61

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    31/35

    30

    plasic), apoi ne pregtim o omlet n tigaia de teflon (folosit n domeniu casnic pentru prima oar de Burberry pentruZippo), ne mbrcm n haine a cror linie a fost conceput de un designer, i ieim grbii din cas, nu nainte de a ncuiaua cu o cheie conceput de un altul. Maina pe care o conducem este rezultatul a multor luni de studiu a design-erilortrustului auto. Ajuni n faa cldirii unde lucrm nu putem s nu observm stlpul publicitar, iar odat intrai n cldire nentmpin biroul de la recepie conceput astfel nct oricine intr s se familiarizeze cu logo-ul firmei. Ajuni n biroulnostru ne preparm ceva cald la un filtru de cafea, conceput de un designer i ne aezm la computer, al crei form esterezultatul creaiei altuia,iarsoft-ul computerului cu un design iconic, este rodul muncii altui designer. Dup o zi de lucru,

    plecm spre cas, acompaniai de lumina vitrinelorconcepute de arhitecii-designeri, trecem pe lng un showroom auto, iobservm din vitrin ultimul model de automobil despre care am discutat cu un coleg la serviciu, i intrm ntr-un

    supermarketdeschis non-stop, conceput de un arhitect-designer, astfel nct produsele s te mbie la cumprat (prin aezarean rafturi, dispunerea raioanelor, i nu n ultimul rnd prin iluminare), ntr-un final ajungem acas i ne aezm la televizor(vei zmbi nelegtor dac ai vedea prototipul primului televizor, n comparaie cu cel la care te uii tu, cu monitor plat) ,nici la tv nu scpm de design: logo-ul postului tv este rodul unor ndelungate studii de pia, iar pupitru crainicei de la tirinu a fost n mod sigur ales ntmpltor, ca s nu vorbim de nesfritele spot-uri publicitarecare i spun ce iaurt sntos vei

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    32/35

    31

    mnca daca alegi firma X sau ct de imaculate vor fi hainele tale splate cu noul nlbitor. Obosit te aezi ntr-un patconceput ergonomic, i rsfoieti o revist cu un grafic realizat de un ilustrator.

    i cnd te gndeti c a fost doar o zi obinuit de-a ta, i rodul muncii de ani de zile a unor designer-i de a crorexisten nu ai tiut ...

    NOTE BIBLIOGRAFICE

    Booth Richard, Industrial Design and Safety, from The Factory Inspectorate Subpart at the Health and SafetyExecutive (normative), London, 2001

    Caragea Cecilia, Scandalurile din Publicitate, Revista de Comunicare i Relaii Publice, nr.3/2000

    Conran Terence, Design, Octopus Publishing Group, London, 2002

    Constantin Paul, Industrial Design Arta Formelor Utile, ed. Meridiane, Bucureti, 1973

  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    33/35

    32

    Le Courbusier, Towards a New Architecture, Thames, 1923

    Encyclopdie Pratique, Lhabitation et son dcor, Larousse 2000

    Finch Paul, Architects Journal

    Jodidio Philip, Contemporary European Architects, vol. III, ed. Tashen, 2000

    Pawley Martin, Norman Foster A Global Achitecture, ed. Thames & Hudson, London 2001

    Pop Mihaela, Manual de Estetic, ed. Punct, Bucureti, 2001

    Popescu Constantin, Campanii Publicitare (II), rev. Arhitext design, nr. 12/2002

    The Design Concil, Industrial Design in Engineering A Marriage of Tehniques, London, 1983

    Vasilescu Sorin, Istoria Arhitecturii Moderne, I.A. Ion Mincu, Bucureti, 1993

    www.academyart.edu

    www.artscrafts.co.uk

    www.bluffton.edu/sullivan

    www.ccsad.edu

    www.conran-octapus.co.uk

    www.designdiffusion.com

    http://www.academyart.edu/http://www.academyart.edu/http://www.artscrafts.co.uk/http://www.artscrafts.co.uk/http://www.bluffton.edu/sullivanhttp://www.bluffton.edu/sullivanhttp://www.ccsad.edu/http://www.ccsad.edu/http://www.conran-octapus.co.uk/http://www.conran-octapus.co.uk/http://www.designdiffusion.com/http://www.designdiffusion.com/http://www.designdiffusion.com/http://www.conran-octapus.co.uk/http://www.ccsad.edu/http://www.bluffton.edu/sullivanhttp://www.artscrafts.co.uk/http://www.academyart.edu/
  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    34/35

    33

    www.encarta.com

    www.industrialdesign/history

    www.motorshow.it

    www.nationalmotorsmuseum.it

    www.teneues.com

    www.thamesandhudson.com

    www.utenti.lycos.it/design

    www.victoriaustation.com/palace

    PLAN DE IDEI

    Aspecte Introductive

    1. Design-ul de Interior1.1 Evoluia Istoric1.2. Tipologii de Interioare

    Design-ul Spaiului Expoziional

    http://www.encarta.com/http://www.encarta.com/http://www.industrialdesign/historyhttp://www.industrialdesign/historyhttp://www.motorshow.it/http://www.motorshow.it/http://www.nationalmotorsmuseum.it/http://www.nationalmotorsmuseum.it/http://www.teneues.com/http://www.teneues.com/http://www.thamesandhudson.com/http://www.thamesandhudson.com/http://www.utenti.lycos.it/designhttp://www.victoriaustation.com/palacehttp://www.victoriaustation.com/palacehttp://www.victoriaustation.com/palacehttp://www.utenti.lycos.it/designhttp://www.thamesandhudson.com/http://www.teneues.com/http://www.nationalmotorsmuseum.it/http://www.motorshow.it/http://www.industrialdesign/historyhttp://www.encarta.com/
  • 7/30/2019 designul-si-calitatea-vietii (1)

    35/35

    34

    2. Design-ul Publicitar2.1. Scurt Istoric2.2. Scandalurile n Design-ul Publicitar

    3. Design-ul Industrial3.1. Prezentare Evolutiv3.2. Design-ul Auto

    4. Concluzii

    Note Bibliografice


Recommended