+ All Categories
Home > Documents > Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: adyrus31
View: 224 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 28

Transcript
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    1/28

    Designul. Proces, inovatie si autenticitateArticol de Cristina Cosma: Designer liceniatn anul 2004 la Universitatea de Art i Design Cluj-Napoca. Actual masterand nDesign la Universitatea Naionala de Art, Bucureti i n Masterul de Cercetare de

    Creaie Artistic la Universitatea din Toulouse Le Mirail.

    Putem defini designul?Cnd auzim cuvntul design, instantaneu avem o multitudine de indicii i de ntrebri ce se agitsimultan n minte. Aceast agitaie de repere i de necunoscut provoac de cele mai multe oriconfuzie. Avem nevoie de o clarificare. Are designul limite ? Ni se confirm constant, att nouspecialitilor ct i beneficiarilor, c designul este un domeniu larg n continu expansiune i ceste dificil de trasat limite. Ceea ce inseamn c este o specialitate extrem de flexibil, aproapeorganic. Se muleaz nevoilor societii actuale iar pe cele ale societii viitoare le anticipeaz.Designerul este vizionarul de care orice fabricant are nevoie imperativ pentru a putea evolua iinova.

    Ce face designerul mai concret ?Designerul n primul rnd observ, analizeaz, apoi imagineaz, schieaz, macheteaz,

    modeleaz i prototipeaz. Designerul trebuie s aib o viziune larg asupra lumii ce l nconjoarpentru a o putea modela. Exist foarte multe ramuri ale designului printre care putem subliniacteva mai importante : cel mai popular este designul grafic (afi, identitate de corporaie,tipografie) ; printre categoriile mai recente din sfera designului grafic se afl designul de paginiweb numit de altfel i webdesign . Mai misterios pentru publicul larg este designulindustrial (conceperea obiectelor i a ansamblurilor de obiecte de care omul are nevoie i cu careacesta interacioneaz : mobilier, corpuri de iluminat, acesorii, electrocasnice, obiecte decorative,obiecte promoionale, ce se proiecteaz pentru producie n serie larg sau limitat). Designul deinterior se ocup cu amenajarea spaiilor interioare pentru o mai bun utilizare a acestuia,armonizarea obiectelor, a mobilierului i a stilulrilor. De asemenea mai puin cunoscut nRomnia este designul urban, unde designerul se ocup de toate obiectele spaiului urban : cabine

    telefonice, bnci, locuri de joac pentru copii.n Romnia termenul de design a aprut mult mai trziu n anii 70, spre deosebire de Occident,unde designul isi face apariia treptat o dat cu industrializarea i cu nfiinarea colii de ArteAplicate de la Bauhaus n 1919. Din pcate industria romneasca nu este pregtit s recunoascdesignul. Ne aflm nc ntr-o faz de educare a societtii despre ceea ce nseamn designul. nacelai timp putem afirma despre definirea designului c este mereu n stadiul de completaredatorit rapiditii de micare a domeniului. Voi face o mic iniiere n metoda desfurrii unui

    proiect de design industrial.Cum putem descrie procesul unui proiect de design industrial? Este important s cunoatemdiferitele etape n realizarea unui proiect de design pentru a contientiza valoarea i consistenadomeniului.

    n primul rnd este identificat problema. n unele cazuri designerul trebuie s inventeze un nouprodus. n alte cazuri designerul va trebui s reproiecteze un produs existent sau un element alacestuia. De asemenea, designerii pot mbuntii un produs existent. Identificarea problemei se

    poate face printr-un brief (chestionar) sau pentru cazuri mai complexe printr-o analiza SWOT.Pe lng acest brief sunt luate n consideraie funcia obiectului, aparena, materialele,construcia, sigurana acestuia. Urmatorul pas este generarea unor piste posibile de catre desginer.Primele schite nu sunt foarte detaliate. Apoi se selecteaz una din directii analizand: ce matrialesunt disponibile, timpul necesar pentru constructia solutiilor. Aceasta analiza duce la alegereacelei mai potrivite soluii. Dup alegerea unei soluii se trece la aprofundarea uneia din idei prindetalierea desenului, prin cotarea parial, indicarea posibilelor materiale, ce finisare estenecesar. Apoi se trece la realizarea unei machete sau chiar a prototipului. Prototipul este variantan mrime natural a obiectului proiectat aproape identic cu obiectul ce va intra n producie.Printre ultimele faze ale proiectului se afla testarea i evaluarea. Designul creat trebuie sraspund la ntrebarea : va funciona ? Daca proiectul corespunde, va fi lansat n producie.

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    2/28

    Tendine n design ? Designul are tendine precum cea specific modei de form i estetic dar nuexclusiv. Tendinele designului sunt n primul rnd proieciile vizuale ale unui proces intelectualasupra unei probleme. Putem distinge dou tendine n designul actual:Designul lux, fashion, ce contribuie la intreinerea visului societii ce tinde tot mai mult spreexpansiunea luxuluiluxul accesibil ce favorizeaz consumul excesiv de produse pur i simpludintr-o necesitate estetic i de imagine social de look . De multe ori credem c designuleste scump si pentru elite i n acelasi timp societatea actual pretinde individului s fie o elit(politica concurenei a capitalismului) .Ni se prezint mereu obiectele de design n relaie cu

    personaliti sau staruri. Unii producatori caut noi strategii pentru a-i lrgi producia iar unadintre ele este aceea de a creea idealuri comerciale. Din pcate cu ajutorul marketingului i a

    publicitii chiar reuete, transformnd personaliti diferite n stereotipuri.Designul eficient i direcioneaz exigena spre sfera uman - social ecologic- pentru oevolutie constient si benefic. Designerul din a doua categorie se concentreaz pe probleme deecologie, de inovaie, de evoluia ideilor, de responsabilitate fat de societate, de coninut i nudoar de suprafa. Tendina n designul eficient contemporan este de a se implic tot mai mult nzona de experiment, inovaie, cercetare stiintific, energii recuperabile, futurologie. Este prezentsi se implic activ n cercetri tiinifice interdisciplinare.

    Autenticitatea n designFalsurile sau copiile inexacte ale adevratelor concepte de design duc la perimarea scopuluiiniial al proiectului i la poluare intelectual i material. Trim ntr-o societate de consum ntr-odecdere vizibil pentru productor (costurile de producie cresc vizibil datorit globalizrii) darinsesizabil pentru cumprator. De fapt supraproducia cere un supraconsum de energie iarviitorul nu este luminos n aceast privin. Designerul trebuie s ii reaminteasc rolulfundamental al designului : acela de a creea pentru om. i de aceea trebuie ca designerulmpreun cu productorul s i asume responsabilitatea fa de ceea ce creaz i produc.

    dezvoltare de concept

    studiu de forma

    http://www.portalconstruct.ro/storage/images/articole/Designul_Proces/realitate_virtuala.jpghttp://www.portalconstruct.ro/storage/images/articole/Designul_Proces/studiu_de_forma.jpg
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    3/28

    Wa- armonia cotidiana. Designul japonez actual(Maison de la Culture Japonaise,Paris 22.10.2008- 31 ianuarie 2009)

    Voi scrie despre una dintre expozitiile pe care am avut ocazia sa le vizitez in luna noiembrie laParis si care, dupa se spune, mi-a mers la casa sufletului.Tacamuri, ceasuri, ceainice, genti, biciclete, mobilier, mobilier de birou, dar si chitari, aparatefoto, roboti umanoizi in miniatura reprezentau universul cotidian japonez expus. De la obiectele

    clasice create de nume sonore, precum Isamu Noguchi sau Sori Yanagi la creatii moderne aledesigneri-lorNaoto Fukasawa, Shunji Yamanaka, Makoto Koizumi si Tokujin Yoshioka.Design-ul produselor japoneze, influentat inca de la sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondialde estetica americana, pare a-si fi pierdut majoritatea caracteristicilor proprii din causamodializarii structurilor industriale. Insa, infatisarea unui obiect made in Japan isi pastreazamereu acel mic detaliu autentic japonez. Finisarea precisa, atentia asupra celor mai mici detaliide functie si forma, toate acestea poarta amprenta practicilor care caracterizeaza artele decorativede odinioara. Aceste caracteristici, nu le regasim doar in realizarile lui Sori Yanagi, dar pot fiobservate si la Lexus de la Toyota, la instrumentele muzicale silentioase ale celor de la Yamahasau in aparatele foto de la Panasonic.Sutele de obiecte prezentate reflecta viata tipic japoneza si sase concepte: kawaii (dragalas),

    artizanat, kime (finisarea perfecta), tezawari (senzatii tactile), minimalismul (frumuseteaformelor brute), kokorokubari (grija, atentia).Va invit sa mergeti la aceasta expozitie, daca aveti drum prin Paris, pentru a vedea si Japoniamoderna, cea de dincolo de haiku si temple !

    http://www.japanculture.ro/wa-armonia-cotidiana-designul-japonez-actualmaison-de-la-culture-japonaise-paris-22102008-31-ianuarie-2009/http://www.japanculture.ro/wa-armonia-cotidiana-designul-japonez-actualmaison-de-la-culture-japonaise-paris-22102008-31-ianuarie-2009/http://www.japanculture.ro/wa-armonia-cotidiana-designul-japonez-actualmaison-de-la-culture-japonaise-paris-22102008-31-ianuarie-2009/http://www.japanculture.ro/wa-armonia-cotidiana-designul-japonez-actualmaison-de-la-culture-japonaise-paris-22102008-31-ianuarie-2009/
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    4/28

    Sfatul designerului: Tradiia n designul contemporanImaginile prezentate snt realizate n trgurile de design de la Milano i Paris de anul acesta idovedesc un interes sporit al designului contemporan fa de influenele etno. S le acordmatenia cuvenit!deGeorgiana Teodorescu12/06/2008 (Actualizat 7:00)383 vizite

    Imprim

    E-mail

    Imaginile prezentate snt realizate n trgurile de design de laMilano i Paris de anul acesta i dovedesc un interes sporit aldesignului contemporan fa de influenele etno. S le acordm

    atenia cuvenit!

    Tradiiile unei ri nu in cont de schimbrile periodice aletrendurilor, nu se schimb o dat cu trecerea anului, nu primescmodificri, i, pstrate de milenii pentru valoarea lor, snt

    respectate de oameni cu ardoare. Tradiia se bazeaz pe zei,Dumnezeu, astre, natura dominant i puterea ei (vnt, apa, foc,spirit) i elemente naturale (in, cnep, lemn, piatr, minerale,filde, aur i argint) nimic artificial, nimic fals, totul fiindmbrcat ntr-o semnificaie cu un neles ascuns pentrutimpurile de acum, dar cu o bogat istorie n spate. i pentru cse remarc ns ca tendin pe plan internaional ca tendin,astzi vom enumera cteva dintre motivele populare existente pemapamond, cu elementele caracteristice etnografice, utilizate ndesignul actual.

    Asia

    Astzi, muli artiti contemporani combin elementeletradiionale ale unei ri cu elemente din arta modern. De

    http://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/georgiana-teodorescu-34.htmlhttp://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/georgiana-teodorescu-34.htmlhttp://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/georgiana-teodorescu-34.html
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    5/28

    exemplu, artitii chinezi utilizeaz uleiuri i vopsele de ultimgeneraie sau chiar graffiti pe hrtie de orez sau realizeaz nprograme computerizate imagini cu Buddha. Culoareatradiional asiatic este roul, simbol al focului, al dragonului,

    semn zodiacal important n cultura asiatic i poate fi utilizatpentru un singur perete, pentru accente sau ca fundal pentru untapet cu imprimeu cu evantaie, flori de cire sau mti. Designulspecific Asiei se bazeaz pe lucrurile realizate manual, n specialorigami i kirigami. Este recunoscut utilizarea n decorareainterioarelor a celui mai fabricat i mai cutat material din Asia:

    mtasea (pentru tapiserii, draperii, tapet, lenjerie de pat i fee demas).

    Pentru tapiserii de scaune i huse de canapele de exterior sntutilizate imprimeuri cu faimoasele grdini n miniatur, bonzaii muntele Fuji. Decorarea dining-urilor cu piese din porelan deChina este o alegere simpl i de efect, avnd n vedere calitatea

    ridicat a pieselor, ct i frumuseea acestora.

    Africa

    Mti, tipuri de scris, nsemnri, modele i tipare n desen,esturi cu mpletituri speciale, cri cu poveti despre lumeaafrican snt adesea ntlnite n casele colecionarilor i

    iubitorilor de art african. Cel mai frumos mod de manifestarea artei africane este prin sculptur. Corpul omului este cel maiutilizat motiv pentru aceste sculpturi. Pe lng acesta, zeitile ianimalele n diferite poziii i cu proporii desfigurate sntelemente specifice culturii africane.

    Fiecare sculptur primete o anumit semnificaie: elefantul estesemnul prosperitii, datorit mreiei corporale, bogiei n

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    6/28

    filde, frumuseii, leul fiind semnul puterii, ageritii idominaiei asupra celorlalte animale. Girafa este consideratsemnul verticalitii, al dreptii i al echilibrului, psrile cupenaj viu colorat snt din nou semne de frumusee i veselie.

    Mtile snt la fel de cunoscute n arta african, oameniimprumutnd aceste mti pentru a se preschimba din oameniiobinuii n zeiti, animale, fore ale naturii. Picturilebtinailor snt simpliste, ns se leag de mreia Africii, adeertului, a Nilului, de piramide, plantaii de frunte i diamante.

    America latin

    Cultura acestora se trage din generaiile vechi de maiai iincai, naintea venirii spaniolilor n secolul al XVI-lea. Dupcolonizarea lor, culturile au fuzionat i a reieit spiritul vesel,

    colorat i personal al Americii Latine.Cele mai cunoscute piese de decor din arta latin snt pieselevestimentare viu colorate, piesele de mobilier pictate manual cudiferite modele de flori i animale din pdurea tropical.

    Jade este piatra ornamental utilizat n mpodobirea mtilor,

    obsidian este o roc vulcanic folosit pentru sculpturi de zeiticare prevedeau viitorul i destinul fiecrui om i stucco (amestecde ap, agregat i liant), pentru decoraiunile exterioare iinterioare.

    India

    Fiecare religie i filozofie conin o nuan personal, metafore isimilitudini ntre culturile de pe diferite teritorii. Imaginaia

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    7/28

    bogat i umanizarea zeilor i astrelor, caracterizarea oamenilor,scopul vieii i idealurile vieii snt transpuse i interpretate nart. Cele mai interesante forme de design pentru India sntbroderiile n piatr att de perfect realizate n special pentru

    locuinele bogate, ca simbol de prosperitate, tradiionalismul inclinaie religioas a familiei.

    Dac dorii o camer cu o anumit tendin sau stil este indicatv adresai unui designer. Acesta va ti elementele componente,

    coloristica, materialele utilizate, ct i puterea acestora asuprapsihicului dumneavoastr. Daca vei aduna ntr-o camer toateelementele componente ale unei culturi, vei ncrca pereii cumti, vei posta statui peste tot i vei utiliza tapet cuimprimeuri puternice, vei avea un amalgam de obiectetradiionale ntr-un cadru neadaptat i probabil deloccaracteristic acelui stil

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    8/28

    Materiale din generaia nouCu puin vreme n urm s-a ncheiat la Frankfurt Material Vision, un important trg specializatn prezentarea materialelor pentru dezvoltarea produselor, design i arhitectur.deOtilia Vintila11/01/2008 (Actualizat 7:00)324 vizite

    Imprim

    E-mail

    Trgul Material Vision Frankfurt

    Cu puin vreme n urm s-a ncheiat la Frankfurt Material Vision, un important trg specializatn prezentarea materialelor pentru dezvoltarea produselor, design i arhitectur. Evoluiaevenimentului ne permite s tragem nite concluzii i s prezentm care sunt cele mai apreciatecaliti ale materialelor folosite pentru mobilier, pentru construcia corpurilor de iluminat, narhitectur etc., caliti care pn la urm atest performana. Informaiile pe care felul n care audecurs lucrurile n cadrul trgului din acest an le-au lsat s se contureze reprezint pentrusimplii consumatori repere pentru viitoarele alegeri pe care le au de fcut.

    Reciclabilitate

    Cerina ecologic i cea privind reciclabilitatea au reprezentat cele mai importante subiecte, eleinfluennd toate aspectele cercetrii i dezvoltrii materialelor. Ca i societate, noi vom continuas consumm, aa nct reciclabilitatea are o importan major, n msura n care resursele suntlimitate, iar preurile petrolului i al energiei nregistreaz creteri. Mare succes l-a avutmaterialul numit Maplex, un derivat al lemnului, fcut din 100% celuloz. Este un compusmaleabil n mod continuu, asemenea metalului, i poate fi extrem de uor de tiat, perforat,imprimat. Acest gen de material se fabric n condiii care nu duneaz mediului i este complet

    biodegradabil. Suprafaa sa asemntoare unui material textil i confer o aparen extrem deagreabil.

    Materiale inteligente

    O alt tendin am putea-o numi, pe care a dezvluit-o trgul, este aceea a dezvoltriimaterialelor inteligente, respectiv a acelor materiale avnd funciuni suplimentare integrate,

    precum conducia electric, conducia luminii sau a cldurii. Din aceast categorie amintim:

    sticla, avnd funciunea de autocurare, materialele care resping apa, materialele carereacioneaz la schimbrile de temperatur, materialele avnd memoria formei (deja n Romniaeste cunoscut conceptul de saltele avnd aceast caracteristic).

    http://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/otilia-vintila-152.htmlhttp://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/otilia-vintila-152.htmlhttp://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/otilia-vintila-152.html
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    9/28

    Materialele sandwich au reprezentat alt tendin. Unul dintre cele mai interesante i inovativeproduse dezvoltate n ultimii doi ani la a crui concepere a fost folosit un astfel de material a fosti prezentat de cel care l-a conceput. Este vorba despre lampa solar a designerului DamianOSullivan (Rotterdam), un produs inedit att pentru interior, ct i pentru exterior, ce stocheaz

    pe parcursul zilei energia solar i o elibereaz pe timpul nopii sub form de lumin.

    Dintre produsele prezentate n cadrul trgului ne-au plcut:

    Un ibric, conceput din aa-numitul Ultrason, un plastic tehnic dezvoltat de BASF, care se poatedescurca pn la temperaturi de 220C. Exteriorul carafei poate fi atins chiar dac ea este plincu lichid fierbinte

    Lampa Lyn, conceput de Christophe Marchand Design, are abajurul dintr-un material textil.Materialul este o mpletitur dintr-un fir de poliamid, rezistent la cldur i care reflect lumina.

    Cldura nu numai c este difuzat afar, dar este reflectat i ctre interiorul lmpii

    Recipiente Full Contact, care pot suporta temperaturi de la 25C pn la 160C, deci pot fiscoase direct de la congelator i introduse n cuptorul cu microunde

    Interpretri creative

    Munca la faa locului i simul creativ al designerilor sau arhitecilor gsesc tot felul de alte

    ntrebuinri materialelor i ca atare nevoia ca acestea din urm s aib i alte caliti ori celedeja existente s sufere modificri. V amintim dou exemple semnificative de materiale iniialconsiderate nepotrivite ntr-un interior, care la acest moment putem spune c fac carier. Odat aluminiul, care a ptruns cu pai timizi o dat cu conceperea de scaune, foarte apreciate

    pentru c sunt extrem de uoare. Apoi plasticul primit la nceput cu reticen, din prisma faptuluic era considerat ca avnd un aspect kitschos i ieftin. La ora actual, piese purtnd semnturaunor designeri celebri sunt confecionate din acesta. Este vorba, aadar, despre chestiunisubiective, care pot fi aflate doar n urma unor discuii n care sunt implicate prile direct vizate.

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    10/28

    Care variant este mai convenabil, tapet sau vopsea?

    1 din 2 imaginiSaloks und SamsImagine 1Cine dorete s-i redecoreze locuina, o poate face n modul cel mai simplu, apelnd la culoare.

    i pentru c ntotdeauna cantitatea conteaz, trebuie spus c o anumit nuan sau un anumit tipde model este cu att mai vizibil, cu ct ocup o suprafa mai mare.deAdela Parvu23/05/2009

    732 vizite

    Imprim

    E-mail

    Deci, o redecorare de efect se poate face numai prin schimbareacromaticii pereilor. Dar acest lucru se poate face prin mai multemodaliti, cele mai cunoscute fiind vopsirea i tapetarea.

    RETICENE JUSTIFICATECnd se pune problema alegerii uneia dintre variante, aparprobleme, iar acestea sunt legate n primul rnd de o percepiedeformat asupra materialelor. Spre exemplu, tapetul la noi nueste un produs cutat i asta n principal datorit faptului c nuavem o tradiie n utilizarea tapetului.

    Tapetul a fost foarte uzitat ncepnd cu secolul al XVIII-lea n

    Anglia, Frana i mai apoi n SUA, unde exista deja o clasmuncitoare bine format. Tapetul era atunci o soluie ieftin de

    http://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/adela-parvu-244.htmlhttp://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/adela-parvu-244.htmlhttp://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/adela-parvu-244.html
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    11/28

    decorare, care prin modelul imprimat putea reproduce unelevariante aristocrate prezente n palatele nobililor (dar realizatede regul manual, din alte tipuri de materiale).

    La noi, mult mai trziu a aprut moda rolelor decorative, modelecare erau aplicate cu trafalete din cauciuc ce aveau pe suprafaalor turnat un model n relief. Acesta era modul prin caremotivele decorative erau reproduse direct pe suprafaa pereteluii nu pe una suport, cum ar fi hrtia. n al doilea rnd, muliromni asociaz cuvntul tapet cu fototapetele anilor '80,

    realizate din hrtie foarte subire, de proast calitate, ce formauncreituri i se rupeau la lipirea pe suprafaa peretelui.

    FIECARE ALEGEEste clar c cine se ntreab ce s aleag ntre tapet i vopsea nua vzut suficiente modele de tapet. Avantaje i dezavantajeexist n privina ambelor tipuri de materiale de decorare.Important este s le cunoatei, s le vedei i testai peamndou, nainte de a o alege pe cea mai convenabil dinpunctul dumneavoastr de vedere.

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    12/28

    Raportul arhitectur - design

    Pentru cei care nu ineleg de ce este nevoie de un arhitect pentru proiectarea locuinei, de undesigner pentru amenajrile de interior i de un peisagist pentru rezolvarea spaiului verde din

    jurul locuinei, le discutm rolurile in parte.

    1/11/2007 (Actualizat 7:00)386 vizite

    Imprim

    E-mail

    Ce se impune i ce se accept in acest domeniu

    Pentru cei care nu ineleg de ce este nevoie de unarhitect pentru proiectarea locuinei, de undesigner pentru amenajrile de interior i de un

    peisagist pentru rezolvarea spaiului verde din

    jurul locuinei, le discutm rolurile in parte.Dei muli oameni consider c tiu exact ceea ceii doresc i ce au nevoie in ceea ce privete

    proiectarea locuinei lor i nu ineleg de ce nu opot realiza doar cu un desenator i un inginerconstructor, iat c in realitate, pentru concepereai realizarea complet i armonioas a casei, estenevoie de trei arhiteci: de exterior, de interior i

    peisagist. Pe lng titulaturile diferite pe care leau, obiectele lor de studiu se difereniaz completintre ele. Dac arhitectul de interior este

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    13/28

    indispensabil prin lege, ceilali doi sunt oficialopionali, dar, neoficial, i ei indispensabil pentruun rezultat final echilibrat stilistic i funcional.

    Planuri de arhitectur

    Chiar dac tii exact ce vrei, prima intlnire cuarhitectul v poate da peste cap multe dintre

    planuri. In primul rnd, un arhitect cunoate

    legislaia in vigoare in ceea ce privete restriciilelegate de construirea unei locuine. Exist restriciiin funcie de zone ale oraului (in centrul istorictrebuie respectat arhitectura existent), incartierele rezideniale regulile de construire se fac

    in funcie de vecinti (inlimea construciei estemedia cldirilor vecine, paleta de culori se inscriein cea a zonei, retragerile de la strad cu faadalocuinei sunt aceleai pentru intregul cartier).Funciunile pe care construciile le indeplinesc au

    i ele restriciile lor (orice construcie care estemediu poluant menajer, fonic, olfactiv sau vizualsunt interzise).

    Materialele de construcie i mai ales cele aplicate

    pe faade sunt limitate i trebuie s se inscrie inregulile planurilor urbanistice. Astfel este nevoie

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    14/28

    de aprobare din partea primriei in cazul aplicriipe faade a materialelor preioase, reflectorizante,in culorii stridente. Tot in arhitectura de exterior

    intr i anexele locuinei, ca garaje, grtare,amenajrii pentru animale de curte. In centruloraului, acestea sunt interzise, deoarece nu se

    preteaz unui mediu urban. Epoca socialist, incare toate locuinele colective sau individuale erau

    la fel, a trecut. Acum se dorete ca arhitectura deexterior s fie personalizat pentru fiecare locuinin parte, originalitatea fiind rspltit prinnotorietate i premii de arhitectur. Ins exist ila noi, ca de altfel in toat lumea, o tendin clar

    de a copia proiecte sau detalii ale marilorcapodopere arhitecturale, fie din motive deadmiraie, fie din motive de incultur sau lips deinspiraie. Se mai intmpl ca arhitecii care duclips de clieni s accepte s pun in oper ideile

    pline de snobism ale unora care-i doresc faadaPartenonului sau cu acoperiul Moscheei Sf. Sofia

    pe propria cas. Prin formare, experien icultur, arhitectul trebuie s poat conturadesignul faadelor corelnd dorinele

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    15/28

    beneficiarului cu direcia stilistic a zonei in careeste amplasat terenul pe care se va construi.

    Interioare ambientate

    Despre rolul i atribuiunile designerului am maiscris. In sperana c s-au ineles in ansamblu,detaliem relaia muncii sale in raport cu cea aarhitectului. Designerul de interior are o funcie

    extrem de important, aceea de a crea un mediupropice de locuire, de lung durat in cazullocuinelor permanente i de scurt durat in cazulcaselor de vacan sau a camerelor de hotel. Prinopera lui, el valorific practic arhitectura

    cldirilor, insernd identitate in interioareleacestora. O cldire, orict de modernist este ea lamomentul construirii, imbtrnete in timp. Insun interior este in permanen viu. El triete printendine, prin flexibilitate, prin posibilitatea de a-l

    schimba de cte ori se dorete. Un lucru este cert:dup o discuie cu un designer, imaginea stiluluicare v caracterizeaz se clarific. Aa aflai ce felde materiale se potrivesc, ce este la mod, caresunt magazinele specializate in acest domeniu. In

    cazul locuinelor colective, spaiile interioare pot

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    16/28

    cpta orice direcie stilistic. Ins valoarea uneicase clasice ca arhitectur se susine i secompleteaz cu interioare de aceeai factur.

    Designerul de interior are o funcie extrem deimportant, aceea de a crea un mediu propice delocuire, de lung durat - in cazul locuinelor

    permanente i de scurt durat - in cazul caselorde vacan sau a camerelor de hotel. Prin operalui, el valorific practic arhitectura cldirilor,insernd identitate in interioarele acestora

    Al treilea specialist

    Arhitectura peisager a cuprins in ultimii animulte domenii uitate in perioada comunist.Pentru orice categorie social conteaz acum ispaiul verde, fie c e proprietate personal saucolectiv. S-a ineles c locuina nu este singuracare caracterizeaz un lot. Grdina din jurul ei acptat un rol principal in procesul de construciei amenajare a casei. Iar dac culorile sau mobilase pot totui alege fr consultare de specialitate,copacii, florile i decoraiunile pentru curte i

    grdin se aleg i triesc dup reguli precise. Unpeisagist poate face o evaluare complet a

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    17/28

    terenului, a calitii solului, a climatului i ainsoririi.

    Datorit creterii nivelului economic i al

    imbuntirii culturii, al arhitecturii contemporane,al grijii fa de mediu, Romnia a fcut mari

    progrese in acest domeniu, asimilnd intr-un modrapid trenduri internaionale, utiliznd mobilier imateriale cu prestigiu mondial. Astfel, arhiteci idesigneri celebri vin acum s construiasc la noi

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    18/28

    Actualitatea stilului retro n amenajarea spaiului biiAMESTEC DE ELEMENTE VECHI I NOI PENTRU UN DECOR PE CINSTE!Dup attea concepte noi prezentate pentru zona de baie, am zice c nimic nu ne-ar mai putea lua

    prin surprindere. Uite c lucrurile nu stau deloc aa i de fiecare dat suntem surprini i neminunm n faa ideilor exprimate n coleciile lor de productorii de obiecte sanitare, mobilier iaccesorii pentru acest spaiu. Cu precizarea c n ultimii ani toate aceste idei sunt subordonateorientrii generale de a transforma un perimetru amenajat mult vreme pe principii strictfuncionale ntr-unul n care practic s-i vin s petreci ct mai mult vreme.deOtilia Vintila8/01/2009 (Actualizat 7:00)828 vizite

    Imprim

    E-mail

    Este i cazul abordrii privitoare la zona bii,adoptat n noua colecie Paestum propus debrandul italian Ceramica Globo. Adjectivul "nou"pare rupt din context dac este s privim imaginilen care sunt redate piese ale coleciei. Mai degrab

    s-ar potrivi formulri precum "vechi" ori "de pevremea bunicii"!

    Colecia este ideal pentru a conferi o atingere de"stil vechi", exprimat prin forme ale unui context

    modern. Piesele din repertoriul Paestum aucomplicitatea unor linii armonioase, cu gustromantic i a materialelor alese i mbinate cugrij, cu scopul precis de a reinterpreta n cheiacontemporan stiluri nemuritoare.

    n dulcele stil vintage

    http://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/otilia-vintila-152.htmlhttp://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/otilia-vintila-152.htmlhttp://casa.jurnalul.ro/cautare/autor/otilia-vintila-152.html
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    19/28

    Referitor la acestea din urm, de amintit estefaptul c se tot practic i este bine primit deconsumatori designul fcut, nu n direcia strict a

    unui stil pur. Melange-ul de elemente specificecurentelor vechi precum: baroc, victorian, artdeco, art nouveau n numele aa-numitei tendinefusion, reprezint ideea de ambientare a unuiinterior n stil vechi, vintage sau retro, dup cum

    este vehiculat ca i denumire acest curent.

    Alte cteva recomandri privitoare la stilul vintagede decorare pentru zona de baie ar fi urmtoarele.

    Suporturile din fier forjat pentru prosoape saupentru scheletul de susinere a chiuvetei, oglinzilencadrate n rame din fier forjat, rafturi, msuesau accesorii din acest material fac din fierul forjatunul dintre cele mai decisive piese pentru un astfel

    de vintage decor.

    Elemente ca: maina de cusut motenit din moi-strmoi (msua acesteia poate foarte bine s setransforme n una pentru toalet sau n suport

    pentru susinerea chiuvetei), mici accesorii pe post

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    20/28

    de detalii decorative, precum sticlue de parfumvechi, pouf-uri pentru aplicarea pudrei, oglinzivechi de mn, cutii pentru bijuterii din argint sau

    alam, o tav veche pe care stau aparent neglijentaruncate iraguri de mrgele i broe vechi suntalte cteva amnunte ce pot s aduc miros devremuri trecute n bile dumneavoastr.

    Piesele coleciei

    Revenind la colecia Paestum, v spunem c oferposibilitatea de a personaliza la maximum spaiulbii datorit complementaritii pieselor incluse,felului n care se pot combina, completndu-se n

    acelai timp. Colecia prevede variate modele dechiuvete i toalete, un ncptor model de cad cu

    picioare i tot felul de accesorii coordonate (capacdin lemn pentru toalet, etajere pe suport metalic,oglinzi cu ram metalic, supori metalici pentru

    prosoape, pentru recipientele n care se pstreazspunul, periua sau pasta de dini, dulapuri n carese ncastreaz chiuveta). De precizat c peste totunde este vorba de metal, vorbim despre un metalcu aspect de vechi, nvechit.

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    21/28

    Caracterizate de forma rotunjit, chiuvetele suntdisponibile n versiunile pentru perete de 110 i 90de cm, cu suport metalic integrat pentru prosoape,

    modele de dimensiuni de 71 i 62 cm, instalabilepe coloana ceramic, n versiunea de 71 cm, cepoate fi completat cu o structur suport metalic,sau modelele ncastrate ori semincastrate propusen diferite dimensiuni.

    INFO

    Stilul vintage este un exponent al maniereieclectice de decorare, putnd foarte bine ssuporte n acelai loc piese de mobilier i

    materiale vechi alturi de unele noi. Materialelecare este musai s fie puse n practic pentru a sereui o amenajare veche sunt: lemnul, metalulnvechit, fierul forjat, alama. Tapetul este deasemenea un element care d tonul stiluluivintage, dar, dup cum umezeala este principalulsu duntor i zona funcional la care facemreferire este direct expus ei, s-au gsit surogate.Respectiv inspiraie decorativ pentru faian imozaic aa nct ai putea s juri c pereii

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    22/28

    acoperii astfel sunt tapetai de fapt sau pictareapereilor cu uleiuri rezistente la umezeal.

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    23/28

    Tendine n arhitectur i design n urmtorii10 ani

    Doar pentru c i permii, nu nseamn c i trebuie s faci orice atunci cnd i decorezio cas - Paul Vincent Wiseman

    Marc AldacoO nou abordare a ideii de ecologie, att n mediul urban ct i n cel rural, cu folosirea ct maimultor materiale naturale i sintetice, care s nu afecteze mediul nconjurtor. Aceasta este nouafilosofie n rndul arhitecilor i designerilor de top din rile civilizate. S vii cu proiecteecologice de design va deveni, n viitor, o datorie pentru specialiti. Designerul american PaulVincent Wiseman spune c Acum nvm ce nseamn de fapt verde, pentru c nu tot ceea

    ce credem noi astzi c este verde i ecologic este astfel.Eu promovez produsele de cnep, unul dintre cele mai durabile materiale posibile, dar ibambusul. Ambele arat minunat. De altfel, noul motto al lui Wiseman pentru designul iarhitectura secolului XXI este Doar pentru c i permii, nu nseamn c i trebuie s faci oriceatunci cnd i faci o cas. La rndul su, celebrul designer Mitchell Turnbough descriearhitectura i designul viitorului citndu-l, simplu, pe Ludwig Mies van Rohe: Mai puinnseamn mai mult. n Statele Unite, multe proiecte se deruleaz astzi conform standardelorLEED (Leadership in Energy and Environmental Design) i ale Green Building Rating System.Ca arhiteci, sigur c nu putem controla gusturile clienilor.Tot ceea ce facem este s-i sftuim, dar vd din ce n ce mai mult la ei dorina de a asculta preriavizate, spune un alt designer i arhitect renumit, Marc Appleton. Acesta consider c designul

    i arhitectura viitorului nu vor mai fi de proporii, aa cum se obinuia acum un deceniu, deexemplu. Clienii care vor locuine de dimensiuni mari nu mai sunt astzi att de numeroi caacum 10 ani, iar aceast tendin va continua. Minimalist implic, desigur, ct mai mult bun gusti ct mai puin extravagan. La fel, Ron Mann crede n viitorul designului de calitate careimplic funcionalitate, conservare, spaiu, energie pozitiv i materiale reciclabile, pe ct

    posibil. Iar Jose Sols Betancourt spune simplu Arhitectura i designul viitorului sunt aceleacare, indiferent cum vor arta, vor respecta mediul nconjurtor.

    http://www.gandul.info/poze/casa/tendinte-in-arhitectura-si-design-in-urmatorii-10-ani.html?3889;2467558&type=main_picture&ptr=0
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    24/28

    Amenajari interioare Pardoseli de cauciuc Cosul de fum emineul

    http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=106http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=105http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=79http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=106http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=105http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=79
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    25/28

    Mobilierul pentru camera copiilor Amenajarea interioar a locuinei (partea I) Feng shui art, tiin i viaa de zi cu zi Radiatoare ecologice nclzirea electric prin pardoseal

    Stiluri de amenajare

    http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=78http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=77http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=69http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=41http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=40http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=78http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=77http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=69http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=41http://www.sporulcasei.ro/?!=main&page=14&art=40
  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    26/28

    O amenajare interioar este constituit din mai multifactori determinanti, specifici acestui tip de investitie.Primul atribut la care trebuie s ne raportm nvederea elaborrii unui proiect de amenajare estefunctiunea specific amenajrii. Spatiile vor fiorganizate n functie de destinatia dorit, tipurile demobilier, decoratii, iluminare, depinznd defunctionalul dorit.Odat stabilit functiunea, urmtorul element studiateste spatiul. Binenteles c de cele mai multe orispatiul este cel care genereaz functiunea, sau cel

    putin limiteaz tipurile de functiuni care i pot fi atribuite. Vorbim acum despre spatiu n detaliu,cu zonele n care poate fi divizat, n functie de orientare, iluminare, acces, circulatii, suprafat,volum.Un alt element la care ne vom raporta este stilul amenajrii, n functie de acesta alegndu-ne simaterialele si elementele decorative si estetice care vor completa ntregul ansamblu.Avnd n vedere tematica preponderent a revistei, vom vorbi despre amenajarea locuintelor, nspatii existente sau nou construite n acest scop.

    Nu vom vorbi despre stiluri la un nivel detaliat, ci vomenumera doar cele mai ntlnite genuri de amenajri. Amntlnit de multe ori clienti care, necunoscndsemnificatia exact a unor termeni specifici, genereazconfuzie n exprimarea dorintelor sau a necesittilor. Deaceea vom ncerca s definim pe parcursul textului o

    parte din termenii cei mai des ntlniti n dialogul dintrearhitectul/designerul proiectant al amenajrii si

    beneficiarul lucrrii.

    Stilul modern (modern = recent, actual, n pas cu progresul actual, conform cu moda zilei)

    Este probabil cel mai cerut stil n amenajare. Un stil curat, fr decoratiuni exagerate, bazat pelinii drepte, caracterizat de suprafete lucioase, forme geometrice cizelate si asimetrii. Nu este unstil care interzice conservatorismul, ns, prin folosirea acestor forme si a materialelor de ultimgeneratie, se preteaz mai degrab unui public tnr, nonconformist. Multe elemente modernistesunt deja considerate, n constiinta colectiv, drept"clasice", n special datorit acomodrii vizual-estetice cu acestea.Confundat adeseori cu stilul modern, mprumutndde la acesta multe elemente, este stilul futurist,caracterizat de folosirea materialelor de ultimgeneratie, uneori n cu totul alt scop dect cel

    initial, n ncercarea de a organiza spatiile "altfel",prevestind un viitor mai mult sau mai putinndeprtat. Acest gen de conceptie se modific

    permanent, odat cu trecerea timpului, uneoricznd n ridicol. Este ns un exercitiu foare bun pentru a demonstra propriettile multormateriale noi, n special compozite, si chiar pentru a crea spatii plcute.Stilul clasic (clasicism = curent caracterizat prin imitarea modelelor antice greco-latine, prinordine, echilibru si claritate)De cele mai multe ori se face confuzia ntre stilul clasicist si toate stilurile de amenajare de pnla jumtatea secolului XX. De fapt, multi consider c tot ce nu este modern sau rustic esteclasic. Este o generalizare mult prea fortat, din pcate foarte adnc implantat n constiintageneral, probabil efect direct al lipsei de educatie n aceast directie timp de mai mult de

    jumtate de secol, exact perioada celor mai riguroase clasificri.Ne referim de fapt la stiluri de genul: Art nouveau, Ard deco, Baroc, Colonial, Colonial

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    27/28

    Britanic, Eclectic, Empire, Neoclasic, Rococo, Romantic, Traditional, Tudor, Victorian, aceastafiind o foarte succint enumerare a stilurilor pe care un neinitiat le poate ngloba n "clasic".Unele dintre ele sunt ntr-adevr foarte apropiate, confuziile fiind ns nejustificabile prinignorant. Este bine s consultati lucrri de specialitate serioase, majoritatea publicatiilortematice tratnd foarte superficial sau chiar ignornd aceste detalii.Stilul rusticEste un stil simplu, tipic vietii la tar, indiferent de zona geografic, cu interioare primitive,

    pereti expusi, nefinisati, materiale pure (lemn, piatr), mobilier greoi, cu putine elementedecorative, cu material natural sau aspect uzat. A nu se confunda proportiile mai mari demateriale tipice stilului rustic cu generarea stilului n sine. Cu lemn natural si piatr se poateamenaja un spatiu la fel de bine si n stil modern.Putem vorbi si despre stilurile cu influente specifice unei anumite regiuni geografice:

    mediteranean, originar din nordul Mrii Mediteraneene, numit si spaniol modern, portughez, cumobilier greoi si voluminos, cu proportii exagerate,stil formal, cu detalii complicate si modele elaborate,scandinav (nordic), cu palet de culori deschise, cuexplozii de culoare pe suprafete mici, tropical, cu

    basoreliefuri ornamentate cu motive specifice, cu

    mult lemn exotic si plante uscate cu rol decorativ,provensal, cu versiuni rustice ale mobilierului formalfrancez din secolele 17-18, marocan, cu interioare

    pline de detalii, materiale cu modele complicate,mozaicuri colorate, covoare orientale, stilul asiatic, n

    general referindu-se la influentele japoneze si chinezesti, cu materiale specifice acelor regiuni,evidentiindu-se proportiile aduse la scar uman si simbolistica tipic culturilor asiatice.Ajungnd aici, nu pot s nu amintesc despre amploarea pe care a luat-o n ultimii ani o frnturdin conceptele filosifiei Chinei antice, si anume feng shui (n traducere literal vnt-ap),

    practica aranjrii spatiului pentru a obtine armonia cu mediul nconjurtor. Ecourile publicatiilorrecente, de foarte multe ori interpretri gresite ale scrierilor antice, (publicatii aprute n vederea

    profitului direct prin vnzare si nu avnd drept scop informarea), se concretizeaz n regulisimple de amenajare si organizare a spatiului interior, de cele mai multe ori impracticabiledatorit climei, materialelor folosite n constructiile din aceast regiune si a stilurilorarhitecturale traditionale.De asemenea, multe dintre stilurile enumerate mai sus pot fi combinate ntre ele, aprnd astfel

    stiluri compozite. n aceste situatii este vital s se acorde o mare atentie produsului finit alconceptiei amenajrii, pentru a evita cderea n ridicol, vulgar, kitsch. Fiecare stil are specificul

    propriu de culoare, materiale folosite, forme, iar folosirea lor n alte moduri poate duce larezultate nedorite.n final as dori s vorbesc despre ctiva termeni ntlniti foarte des n discutii despre amenajri,

    si s ncerc s i explic, pentru a evita confuziile.

    Adesea aud fraze de genul: "vreau un mobilier elegant". Elegant nseamn distins, rafinat,gratios, care se deosebeste prin armonia formei, prin mbinarea plcut a elementelor, printr-osobrietate plin de gust. Se presupune c nimeni nu si doreste ceva fr gust, urt, dizgratios. Deasemenea, combinatii de genul "rustic si elegant", sau "modern, dar n acelasi timp rustic sielegant", nu sunt cele mai fericite moduri de a exprima dorintele n ceea ce priveste o amenajare.ncercati s evitati antagonismele si pleonasmele de tipul: "As dori ceva sobru si colorat", sau"Vreau o amenajare frumoas, elegant si distins". De multe ori ne intereseaz mai mult prereacelor din jur dect dorintele noastre personale, acest lucru observndu-se si n alegerea stilului deamenajare. "Frumosul" l folosim pentru noi, pe cnd "distinsul" pentru ceilalti. "Elegantul"

    pentru contactul cu lumea si "confortabilul" pentru propriile tabieturi. Pentru a nu fi acuzati desnobism e bine s facem ceea ce dorim, nu ns nainte de a consulta specialistii n domeniu.Ajungem astfel la ntrebarea: ce este de fapt "bunul gust"? Conform dictionarului "cu gust"nseamn cu simt estetic sau artistic dezvoltat, "gust" fiind capacitatea de a aprecia frumosul nnatura si n art. Exist bun gust nativ si bun gust educat, confundat adesea cu snobismul. Gustul

  • 7/29/2019 Designul, Proces, Inovatie Si Autenticitate

    28/28

    nu prea se educ involuntar si marea noastr problem este c, n lipsa educatiei n acest sens,nu avem cum s ne dm seama de ct de mult bun gust avem, dect prin ochii celor din jurulnostru, mai mult sau mai putin priceputi si ei n a da verdicte de natura esteticului.


Recommended