+ All Categories
Home > Documents > de 4000 de ani ...

de 4000 de ani ...

Date post: 01-Oct-2015
Category:
Upload: caramida-cristian
View: 76 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
istorie Israelde 4000 de ani ...
147
- 1 - BORIS MARIAN De 4000 de ani Editura Ideea Europeană noiembrie 2008
Transcript
  • - 1 -

    BORIS MARIAN

    De 4000 de ani

    Editura Ideea European

    noiembrie 2008

  • - 2 -

    Scurt prefa a autorului

    Preocuparea pentru istoria evreilor nu mi este strin, dei un eminent

    istoric i bun prieten mi-a spus: S lsm istoria istoricilor. M-am gndit n

    sinea mea: Doamne ferete. Nu pot intra n competiie cu un chirurg, cu o

    sumedenie de ali specialiti, dar cred n dreptul fiecruia de a avea o prere despre istoria pe care a citit-o, a auzit-o, a trit-o. Iar dac mai eti i iubitor al

    scrisului, adic, n termeni ostili grafoman, calea i-e deschis. Cu o singur

    condiie: s nu ncerci s mini ori s scrii despre ceea ce nu ai habar. Gradul de specializare, de cunoatere este, evident, important, dar nu poate fi o oprelite. Prudena oricum nu stric. Dup Evreii, istorie, valori (Ed. Hasefer 2000), Dicionar sentimental (Ed. Nou 2006), File de calendar profan (Ed. Hasefer

    2007), m ncumet s reiau firul istoriei, dar cu un imbold sporit de multele

    controverse legate de criza identitar a lui Sebastian, care m-a afectat profund, dei nu am apucat acele nefericite vremuri. Nae Ionescu i-a spus (scris) lui

    Sebastian c Iuda trebuie s sufere. Am sentimentul c el s-a adresat cu o

    trufie de neimaginat tuturor evreilor care s-au nscut i se vor nate de-a lungul ntregii istorii. Suntem cu toii, metaforic vorbind, copiii lui ADAM i ai EVEI, ai pmntului i ai vieii (astfel se traduc numele primilor oameni, n Biblie). Nevoia de suferin a inventat-o diavolul. Dar istoria este istorie i, evreii o au pe a lor, cu bune i rele. Desigur, cititorul nu se poate atepta s fiu obiectiv. Eu nu sunt chirurg, nu judec la rece. Scuze.

    Boris MARIAN

  • - 3 -

    CUPRINSUL

    DE 4000 DE ANI

    PARTEA I EVREII N LUME

    Cap. 1. Originea evreilor. Patriarhii. Exodul

    Cap. 2. Judectorii. Regatul unic. Profeii

    Cap. 3. Diaspora de dou mii de ani 3.1. Coexistena cu cretinismul i islamismul 3.2. Cristalizarea culturii iudaice

    3.3. Timpurile moderne

    3.4. Din istoria Bibliei

    3.5. Templul din Ierusalim

    3.6. Perioada de aur a Spaniei

    3.7. Hasidismul rolul su istoric 3.8. Literatura de la Mendelssohn la Bialik

    3.9. Iudaismul n secolele XVIII-XX

    3.10. Evreul rtcitor ntre legend i realitate

    3.11. Aliatul uitat

    3.12. Germania i evreii ei 3.13. Momente tragice premergtoare Holocaustului 3.14. Prologul i epilogul Holocaustului 3.15. Holocaust

    3.16. Evreii s-au opus Holocaustului

    3.17. Diaspora evreiasc (n cifre) 3.18. Exist un antisemitism teologic? 3.19. Cnd va dispare antisemitismul?

    3.20. Aliaua a construit Israelul

    3.21. Israelul vzut din afar 3.22. Israelul ara sfnt

  • - 4 -

    Cap. 4 Personaliti exemplare 4.1. Mose Rabeinu n trecut i n prezent 4.2. Ben Zakai

    4.3. Philo din Alexandria

    4.4. Spinoza

    4.5. Baal Sem Tov

    4.6. Leopold Zunz

    4.7. Disraeli

    4.8. Th. Herzl

    4.9. Ben Yehuda

    4.10. Herman Cohen

    4.11. Henri Bergson

    4.12. Elias Canetti

    4.13. Simon Dubnov

    4.14. Leo Baeck

    4.15. Leon Poliakov

    4.16. Osip Mandelstam

    4.17. Albert Einstein

    4.18. Trotzki

    4.19. Andre Neher

    4.20. Gershom Scholem

    4.21. Jakob Wassermann

    4.22. Ben Gurion

    4.23. Marc Chagall

    4.24. Paul Celan

    4.25. Iosif Brodski

    4.26. Saul Steinberg

    4.27. Elie Weisel

    4.28. Actualitatea ideilor lui Martin Buber

    PARTEA A II-A EVREII DIN ROMNIA

    Cap. 1 Demografie, evoluii (secolele I-XIX) Cap. 2 Viaa comunitar Cap. 3 Emanciparea, modernitatea (secolele XIX-XX) Cap. 4 Holocaustul i noua dictatur postbelic Cap. 5 Pastori spirituali ai evreilor (secolele XVI-XIX) Cap. 6 Atitudinea fa de evrei n Istoria literaturii romne

  • - 5 -

    Cap. 7 Antisemitismul combtut de intelectuali romni Cap. 8 Un episod sngeros al Holocaustului Cap. 9 Rezistena liderilor evrei din Romnia anilor 1941-1945 Cap. 10 Din istoria sionismului n Romnia Cap. 11 Antisemitism i falsificarea istoriei. Cap. 12 Parlamentarii evrei din Romnia Cap. 13 Un secol de modernism Cap. 14 Moses Schwarzfeld Cap. 15 B. Fundoianu Cap. 16 Despre Sebastian se va mai scrie Cap. 17 Tristan Tzara Cap. 18 Norman Manea Gloria ascendent a unui exilat Cap. 19 Norman Manea Dialog cu Leon Volovici Cap. 20 Politica mitului ori mitul politicii? (Andrei Oiteanu)

  • - 6 -

    PARTEA I

    EVREII N LUME

    Cap. 1 Originea evreilor Patriarhii Exodul

    Evreii sunt unul dintre popoarele cele mai vechi pe pmnt, care au rezistat unei istorii de 4000 de ani. Terah, tatl lui Abraham, tria departe de Canaan, n oraul Ur (lng Golful Persic) i se nchina unor zei locali. Primii evrei se ocupau de creterea vitelor i de agricultur. Numele de evreu provine

    din habiru, denumire dat de localnici pentru cei de pe cellalt mal al

    fluviului (Eufrat). Abram, care n urma revelaiei divine, adic a recunoaterii

    lui Dumnezeu, i schimb numele n Abraham (tatl popoarelor apare i n

    Coran sub numele de Ibrahim) conduce tribul su, care includea i robi spre Canaan, trecnd prin Babilon, Aram (actuala Sirie; arameii erau semii, nrudii cu evreii). El face o incursiune n Egipt, puterea dominant n zon, revenind n Canaan unde duce numeroase rzboaie cu localnicii. Abraham a avut doi fii: Ismael (printele ismailiilor, strmoii arabilor) cu roaba Hagar i Isaac cu soia sa Sarah. Isaac s-a cstorit cu Rebeca, fiica lui Nahor, unchiul su. Rebeca a avut cu Isaac doi fii: Iacob i Esau. Exist povestea biblic, n care, Esau

    cedeaz lui Iacob, pentru un blid de linte, dreptul primului nscut.

    Iacob a avut dou revelaii divine: viziunea scrii pe care ngerii coborau

    i urcau i lupta cu ngerul, care l ntruchipa pe Domnul de atunci, Iacob s-a

    numit Israel (adic cel ce s-a luptat cu Domnul, El fiind unul din numele

    Domnului, ca i Elohim, Adonai, abaot, Yhwh (adic Iahve). Abraham, Isaac i Iacob sunt cei trei patriarhi biblici care au trit aproximativ ntre sec. XX-XVIII .e.n., cnd n Egipt existau dinastii de faraoni, n Babilon a domnit marele rege

    antic Hamurabi care a dat primul cod de legi. Abraham a avut revelaia ntlnirii cu Domnul n faa oraului Sodoma, ora ce a fost apoi distrus, ca i Gomora,

  • - 7 -

    pentru pcatul nclcrii legii ospeiei i pentru pcatul sodomiei, al

    necredinei etc. Apoi a fost Legmntul, prin care Domnul cerea credin absolut oferind totodat protecie n faa dumanilor i o patrie, Canaanul. Ca dovad a credinei a fost impus circumcizia ritual (brit-mila) pentru toi brbaii. Abraham i-a dovedit fidelitatea fa de Domnul, cnd a fost gata s-i jertfeasc fiul, pe Isaac, iar Domnul l-a nlocuit, pe jertfelnic cu un berbec. Evreii au adus astfel dou elemente noi n civilizaia lumii: credina ntr-un singur Dumnezeu i renunarea la jertfa uman. Dar ei nu erau nc un popor. Patriarhul Iacob a avut 12 fii cu soiile Lea, Rahela i o slujnic, toi fiii fiind egali n drepturi. Iosif a fost vndut de fraii si unor tlhari ce mergeau n Egipt. Dup multe peripeii, fraii si ajung i ei n Egipt. Istoricii afirm c n acea perioad (sec. XVIII .e.n.) Egiptul a fost cucerit de hicsoi. Acetia au agreat venirea evreilor n Egipt, fiindu-le mai fideli dect btinaii. n Egipt, evreii au devenit o populaie numeroas, au ajuns dregtori, dar revenirea faraonilor locali i-a adus n starea

    de robie. El care i-a scos din Egipt. Casa robiei a fost Dumnezeu, prin alesul

    su, Moise. Moise, conform Bibliei, era un copil evreu, salvat de la masacrul ordonat de faraon, de fiica acestuia. El a ajuns, dndu-se drept egiptean (numele

    este egiptean, Moses) mare dregtor la curtea faraonului, dar, vznd starea n care se aflau evreii, s-a revoltat, a ucis un slujitor care-l btea pe un rob evreu i a pornit o campanie de ieire a evreilor din Egipt. El a avut revelaia divin a misiunii sale, de a aduce poporul evreu napoi, n Canaan. Este Exodul, care a

    durat 40 de ani, pn cnd generaia de robi s-a schimbat cu aceea de oameni liberi. Pe Muntele Sinai, Moise a primit Tablele Legii, Tora, dar evreii rmai

    fr conductor, au nceput s se nchine vielului de aur un idol pgn. Moise

    a spart Tablele, dar Dumnezeu, dup ce l-a ndemnat s-i pedepseasc pe necredincioi, i-a dat a doua oar Tora. n Biblie, Tora nseamn i Cele Cinci Cri ale lui Moise, dar, iniial, Tora este echivalent cu decalogul cunoscut n egal msur de evrei i de cretini. Prin Lege (cele zece porunci), Dumnezeu cerea recunoaterea sa ca Unic, Cel ce l-a scos pe Israel din Egipt, Casa Robiei, interzicea omorul, adulter, jurmntul fals, furtul unui bun al altuia, cerea respectarea abatului, a prinilor. Era forma cea mai concis i limpede a drepturilor i ndatoririlor omului, din acea vreme (sec. aprox. XV-XIII .e.n.). Pentru c a lovit o stnc, n pustiu, spre a obine apa pentru poporul su, Moise nu a mai ajuns n Canaan, el a murit, fr a avea dup el un mormnt.

    Cap. 2 Judectorii. Regatul unic. Profeii

  • - 8 -

    Moise este printele poporului evreu. El i-a dat demnitate i a fost intermediarul care a adus Legea. Josua, un general iscusit a nceput cucerirea

    Canaanului, ncepnd cu cetatea Ierihon. n final, a mprit ara ntre cele 12

    triburi. Au urmat nesfrite lupte, n special cu filistinii, un popor al mrii, de

    origine ionic. n cele mai grele perioade era ales un judector care conducea poporul, era ef militar, administra treburile interne, judeca pricini. Se evidenia printre acetia Debora, femeia-rzboinic care mpreun cu generalul Barak au salvat poporul, n faa nvlitorilor, Samson, czut prad dumanilor din cauza pasiunii pentru Dalila i Samuel. Samuel era i proroc, preot. Pentru a stabiliza ara, el l-a uns rege pe Saul. Spre sfritul vieii, Saul a fost nevoit s cedeze puterea lui David, un fost pstor, cntre din harp, lupttor ncercat (v. lupta cu Goliath), organizator talentat.

    David a domnit ntre anii 1004-967 .e.a., a mutat capitala de la Hebron la

    Ierusalim, ora care avea o vechime de circa 1000 de ani (Salem, Urusalim), fiind n timpul lui David ocupat de iebusii. Muntele Sion din centrul noii capitale, ca i Ierusalimul au devenit simboluri ale poporului evreu, iar David fondator al unui stat mare care

    cuprindea teritoriul de azi al Israelului, ca i teritorii nvecinate n Siria, dincolo de Iordan, n Sinai etc. Dintre numeroii fii ai lui David, Solomon, fiul ultimei soii a lui David, Bateba (fosta soie a lui Urie hititul, trimis la moarte de David) a fost motenitorul tronului, domnind ntre anii 967-928 .e.n. Solomon

    (lomo) este regele pcii, constructor al Primului Templu, autor presupus al

    Cntrii Cntrilor, Proverbelor, Ecleziastului (Kohelet), aa cum David ar

    fi scris Psalmii (dei ele se refer la vremuri de dup David, pn n sec. V

    .e.n.). Dup moartea lui Solomon, regatul s-a divizat n dou regate mai mici: Israel cu capitala la Samaria i Iudeea cu capitala la Ierusalim. Pe lng pcatul necredinei pe care l-au fptuit regii ca Ahab .a., slbirea autoritii a dus la dispariia regatului Israel, cu cele 10 triburi care l constituiau, n 721 .e.n. i a regatului Iudeei n 587-586 .e.n., cnd a fost distrus Primul Templu i a avut loc Prima Diaspor n tot Orientul Mijlociu. Aceste

    nenorociri au dus la apariia unor mntuitori, profei care aveau autoritatea

    moral s critice strile de fapt i s prevad viitorul.

    Se remarc (v. Cartea Profeilor, Neviim): Isaia (Ieaiahu) din vremea

    cderii regatului Israel, Ieremia (Irmiahu) din perioada distrugerii Primului Templu, Ezechiel, Daniel (din vremea ocupaiei persane ce a urmat celei babiloniene; a profeit venirea Mesiei) .a.

  • - 9 -

    n anul 538 .e.n. regele persan Cyrus a permis evreilor s revin la Ierusalim. ncepe reconstrucia Templului, iar n sec. V .e.n., preotul Ezra

    comenteaz Tora, scriind primul midra (literatur premergtoare

    Talmudului).

    n anul 330 .e.n. Alexandru cel Mare ocup tot Orientul Mijlociu. Cultura greac ptrunde i influeneaz culturile locale. n sec. III .e.n. este elaborat Eccleziatul( Kohelet), iar 70 de nvai evrei traduc Pentateucul (Tora) n greac, monument cultural ce va purta numele de Septuaginta, inspiratoare a cretinismului, peste alte trei secole. n anul 165 .e.n. Matitiahu Hamoneul, preot la Modein declaneaz rscoal mpotriva lui Antioh IV, care ncerca s impun politeismul i a pngrit Templul din Ierusalim. Este rscoala Macabeilor (Macabi nseamn

    ciocan) care a adus o nou dinastie de regi. ntre evrei apar grupri: saduceii

    (aristocrai, nclinai spre asimilism), farisei (nvai din clasa de mijloc, pstrtori ai tradiiei), zeloi (lupttori ce vor continua lupta cu romanii, cnd dominaia greac a fost anihilat) i secta esenienilor (ascei de la Qumran, la Marea Moart). Dinastia hamonaic decade, prin intrigi, lupte interne, dinastia edomit (neevrei) a Irozilor i ia locul. Romanii domin n Orientul Apropiat. Irod cel Mare reface Templul, i d strlucire, acionnd ca un rege credincios religiei mozaice. n primii 33 de ani ai erei noi, triete, se pare, Josua numit i Isus Christos, considerat de cretini, trimis al Domnului, Mesia. Cretinismul devine o religie datorit evreului Saul, numit de cretini Paul (Pavel).

    n primii ani ai erei noi triesc doi nvai evrei: Hilel i amai. Lui Hilel

    i aparine dictonul: Ce ie nu-i place, altuia nu-i face. Aceasta este esena

    nvturii, restul sunt vorbe. Cretinismul, ca moral, a preluat nvtura lui

    Hilel, ca i ascetismul moral al esenienilor. n anul 70 e.n. Titus, fiul mpratului Vespasian distruge Templul i oraul Ierusalim, n urma rscoalei zeloilor.

    Dup ali 65 de ani, n 135 e. a. are loc rscoala lui Bar Kochba (Fiul stelelor)

    susinut de rabi Akiba, cruia i datorm dictonul: Iubete-i aproapele, ca pe

    tine nsui.

    Rabinul a fost ucis de romani, prin jupuirea pielii. Marea Diaspor a evreilor, nceput n anul 70 e.n. a nsemnat, cum spune cuvntul grecesc,

    risipirea a 4-5 milioane de evrei pe ntinsul Imperiului Roman (10% din

    populaia Imperiului), de la Marea Caspic la Mediterana i Oceanul Atlantic, inclusiv n nordul Africii.

  • - 10 -

    Cap. 3 Diaspora de dou mii de ani

    3.1 Coexistena cu cretinismul i islamismul (sec. I-X)

    Cretinismul s-a nscut dup rstignirea lui Isus i, anume, prin iniiativa apostolului cel mai activ, Paul ( Saul), fost elev al lui rabi Gamaliel, mare

    nvat la Ierusalim. Se cunosc cltoriile i scrisorile acestuia, la fel cum se tie c apostolul Petru (evreul Simon) a ajuns la Roma, fiind considerat primul pontif al viitorului Vatican. Evreii triau la Roma de peste un secol, ntr-o comunitate care, la venirea cretinilor evrei i neevrei , s-a delimitat de acetia. Religia mozaic nu permite credina n Dumnezeu cu chip de om ori de alt fiin, nici nu admitea venirea lui Mesia, fr judecata promis, fr un Ierusalim liber. De asemenea ntruchiparea prin pictur, sculptur a lui

    Dumnezeu este o nclcare a poruncii din Decalog: S nu-i faci chip cioplit.

    Simplu: evreii l-au ignorat pe Isus, chiar dac el a existat n carne i oase. Nici Treimea nu corespundea mozaismului, pentru c Dumnezeu e Unul (n ebraic:

    Ehad).

    Teologic nu exist o punte ntre credina evreilor i credina cretin. Pe de alt parte, biserica cretin suferea de mari frmntri interne, natura dubl a Divinitii, Trinitatea (Tatl, Fiul, Sfntul Duh) fiind mereu puse n discuie. Cele patru Evanghelii (a lui Matei, Marcu, Luca, Ioan) acuzau pe evrei de

    trdare a Mntuitorului, dei evanghelitii nu au fost martori direci ai

    evenimentelor relatate. De aici s-a nscut acuzaia grav de deicid, ca i de

    trdare, ntruchipat de apostolul evreu Iuda (cei treizeci de argini).

    Antievreismul devenit n secolul XIX antisemitism, avea o baz

    teologic. Iudaismul a evoluat n acest timp. n anul 215 e.n. rabi Iehuda Hanasi

    ntocmete Mina (repetiie), prima parte din comentariul Torei

    (Pentateucul) numit n sec. VI, Talmud (nvtur). A doua parte, Ghemara

    (studiu) a fost elaborat n paralel de coala nvtorilor din Babilon i din

    Ierusalim.

    Astfel, n sec. VI e.n. exista Talmudul babilonian i Talmudul ierusalimitean. n Talmud exist dou componente paralele: Agada (povestiri, pilde) i Halaha (reguli pentru rit, srbtori, agricultur, relaii de familie, sociale, alimentaie etc.).

  • - 11 -

    Unul dintre prinii bisericii cretine, Origene a tradus Biblia ebraic n

    greac, numind-o Hexapla (ase coloane), spre deosebire de Septuaginta

    amintit ntr-un subcapitol anterior. mpratul Constantinus, fiul lui Constantin

    i al Elenei, recunoate biserica cretin, iar pe evrei i numete o sect

    periculoas pentru imperiul romano-bizantin. n jurul anului 400 apare Sefer

    ha-yetsirah (Cartea Creaiei) o scriere ebraic, gnostic, care introduce

    noiunea de sefirot cifre, de fapt sfere concentrice fa de Divinitate.

    Aceast scriere va sta la baza Cabalei, ca i profeiile lui Ezechiel. n anul 415, evreii sunt expulzai din Alexandria cretin (Egipt) dup o existen de un mileniu n acest ora. mpraii Teodosie I i II i persecut pe evrei, cerndu-le s se cretineze, dei Evanghelia nu prevede cretinarea n for. n anul 624 e.a., profetul Mohamed i izgonete pe evrei din Peninsula Arabia, impunnd cu sabia panislamismul. Se nate o nou religie avnd la baz Coranul, care preia pri din Biblia ebraic, din Evanghelii i, desigur, elemente specifice tradiiei arabe. Califii i emirii, ca i, mai trziu, sultanii otomani au dus, n general, o politic favorabil evreilor, atrgndu-i n funcii de stat, n comer, finane. n anul 638 e. a., cnd musulmanii cuceresc Ierusalimul, evreii

    revin n oraul ridicat cndva de regele David (n Coran el este numit Daud).

    n anul 740, kaganul (regele) hazar Bulan adopt, mpreun cu supuii si, numeroi locuitori ai Hazariei (imperiu ntre Marea Caspic i Nistru), religia mozaic. Dup trei secole de lupte cu Bizanul i cu cnejii rui, imperiul dispare,

    iar hazarii se risipesc n Europa. Se pare c Uriaii, Jidovii, Omul rou din

    mitologia romneasc sunt tocmai aceti hazari. n anul 765 se formeaz secta caraimilor, a evreilor care nu accept Talmudul, ci numai Tora. Ei s-au retras n Egipt, apoi n Rusia, n Palestina,

    astzi fiind puin numeroi. n sec. IX-X, evreii triau n toate zonele Europei, iar cei din Germania, Francia (Frana nu exista nc, fiind un conglomerat celto-german de limb latin) au nceput s vorbeasc treptat un dialect german, cu elemente ebraice, primind ulterior i elemente slave, romanice, limba numindu-se idi. Va fi limba askenazimilor (evreii din Europa central i de Est).

    3.2 Cristalizarea culturii iudaice

  • - 12 -

    Dei nu erau numeroi n Orient, n Europa, n Africa de Nord, evreii i-au pus n valoare cultura i aportul la cultura i civilizaia altor popoare. n 1070,

    Rai (Rabinul lomo ben Isac) nfiineaz o academie iudaic la Troyes, n

    Champagne, unde se fceau i traduceri n limba francez timpurie. n anul 1099 cruciaii mobilizai de Papa de la Roma cuceresc Ierusalimul; Godefroy de Bouillon devine rege; evreii sunt masacrai. n sec. XII, evreii ajung n Anglia, sub regele Henry I, care i protejeaz. Evreii erau buni meteugari, negutori .a. mpratul Heinrich IV al Germaniei ncurajeaz imigraia evreilor. n sec. XII, n Rusia kievean se formeaz comuniti evreieti. n Spania maur, se nasc mari personaliti precum Maimonide (Rambam), Iehuda Halevi (poet,

    autor al tratatului-dialog Kuzari, despre hazarii mozaici). n Anglia, dup

    moartea lui Henry I, ncep persecuii, violene mpotriva evreilor. La fel n

    Frana. Principala acuzaie mpotriva evreilor este cea de omor ritual, adic

    evreii ar folosi snge de cretin (mai ales, de copil) pentru a-i pregti matza( ultimul proces de omor ritual fiind cel al lui Beilis din Kiev, n 1913). Aceast acuzaie absurd a traversat secole i ri fr putina de a-i opri pe acuzatori, dei Vaticanul a intervenit n mai multe rnduri, n favoarea evreilor. O alt

    acuz a fost de deicid (am scris n subcapitolul anterior) de trdare, iar maranii

    (evreii convertii care practicau pe ascuns religia mozaic, numii porci, n

    spaniol marani) erau permanent hruii, adeseori ari de vii, pe rug. n sec.

    XII Benjamin de Tudela face o cltorie de zece ani n sudul Europei, n Orient. n 1182, regele Franei Filip Augustus i alung pe evrei. n 1190, Saladin recucerete Ierusalimul i permite revenirea evreilor. n 1200 este scris Zoharul

    (Cartea splendorii), primul tratat cabalistic, pornind de la Sefer ha-Yetsirah.

    n sec. XIII-XIV, dominicanii, franciscanii i urmresc i i persecut pe evrei, pornind de la prevederile antievreieti stabilite la al patrulea Conciliu Lateran convocat de Papa Inoceniu III. Praga devine un centru al culturii evreieti. Papa Grigore IX ordon arderea Talmudului. n sec. XIII, Germania cunoate mari persecuii antievreieti, pogromuri. n Italia, Thomas dAquino (Sf. Toma) ndeamn pe seniori s confite averile evreilor. n 1290, regele Edward I d un edict de expulzare total a evreilor din Anglia. Din 44 de milioane de locuitori n Europa, evreii reprezintau circa 1%. Cazimir, regele

    Poloniei ncurajeaz venirea evreilor n ar. Concomitent, evreii sunt izgonii din Ungaria (1344). n timpul epidemiei de cium, care a ucis milioane de oameni, evreii sunt acuzai c au adus aceast molim. n sec. XIV-XVI apar ghetouri (cartiere izolate, cuvntul fiind de origine italian) n Germania

  • - 13 -

    (Nrnberg), Italia (Veneia), Portugalia .a. Pn n sec. XIX vor fi ghetouri n Europa, n special n Galiia, Polonia, iar n sec. XX va exista ghetoul din Varovia ocupat de naziti. n 1355 are loc un masacru al evreilor din Toledo. Tot n Toledo, Samuel Abulafia (o familie de mari crturari i oameni politici) finaneaz construcia sinagogii El Transito, monument de arhitectur maur, azi muzeu. n diverse orae au loc masacre, expulzri cu un scop precis: jefuirea evreilor bogai. Mahomed II ocup Constantinopolul (1453) i acord avantaje evreilor, spre deosebire de bizantini ori cruciai. Matei Corvin, regele Ungariei ncurajeaz venirea evreilor n regat. Papii de la Roma solicit nfiinarea

    ghetourilor pentru protecia reciproc a evreilor i cretinilor. n timpul

    Renaterii italiene (sec. XIV-XV) ia avnt i nvmntul iudaic (ieive, numite i academii, pentru rabini). ntre sec. XIII-XVIII, Inchiziia terorizeaz pe

    ereticii cretini, pe evrei, inclusiv conversos (marani). n 1488 se nate

    Iosef Karo, autor al crii ulhan Aruh, cea mai important dup cartea lui Maimonide, Cluza rtciilor.Anul 1492 este anul expulzrii evreilor din Spania i al descoperirii Americii de maranul Cristofor Columb. Evreii sefarzi

    (sefard nseamn spaniol) se disperseaz n Italia, Imperiul Otoman, Frana,

    rile de Jos. Ei vorbesc ladino, un dialect ebreo-castilian. n 1496 sunt expulzai i evreii din Portugalia. Abia n sec. XX vor reveni, parial, n Peninsula Iberic, unde locuiser nc n sec. III .e.n. Pico della Mirandola

    comenteaz Cabala, propunnd-o cretinilor. Cabala (tradiie) este un corp de

    cri mistice, n care literele, cifrele, anumite forme geometrice capt semnificaii oculte, iar scopul propus este cunoaterea, prin interpretarea acestora i a unor texte ermetice, a existenei Divinitii, a Infinitului. i astzi,

    Cabala st la baza multor coli ezoterice. n sec. XVI, XVII, XVIII apar falii

    Mesia: Aer Lemlein n Germania, lomo Molcho, Sabetay Zvi n estul Europei

    i n Imperiul Otoman, Jakob Frank n Polonia i Germania. Micarea hasidic iniiat Baal em Tov n Polonia, n sec. XVIII, preia tradiia mesianismului i a Cabalei, ntr-o form accesibil, popular, punnd accentul pe extaz i pe bucuria revelaiei. Unul dintre motenitorii hasidismului este Habad Liubavici, curent nscut n Rusia arist (n zona Poloniei ocupate) i activ, azi, n S.U.A. i n lume. n sec. XVI apar tipografii ale evreilor, sunt tiprite Biblia ebraic, alte cri, n Germania, Polonia. Isac Luria Askenazy prelucreaz i public texte cabalistice. La Ierusalim, sultanul Soliman Magnificul d ordin de refacere a zidurilor nconjurtoare. Luteranii, calvinitii, n Europa, nu se arat mai tolerani cu evreii, dect catolicii. n Austria, finanele sunt conduse, prin ordinul lui Rudolf II, de un evreu. n sec. XVII triete marele filosof Baruch Spinoza,

  • - 14 -

    excomunicat de evreii din Amsterdam. n estul Europei, Bogdan Hmielniki produce pogromuri devastatoare, antievreieti (Ucraina, Galiia, Polonia). n sec. XVIII evreii Diasporei erau n numr de peste 2 milioane. ncepe Haskala (iluminismul) iniiat de Moses Mendelssohn, micare ce va permite emanciparea evreilor. Ghetoul este privit ca principala oprelite n calea integrrii normale a evreilor n viaa social, economic politic a rilor unde locuiesc. Iluminismul european, Revoluia francez de la 1789 deschid porile emanciprii, n ciuda unor reacii contrare, din partea burgheziei n curs de afirmare. n Germania, Lessing, n Austria, mpratul Josef II i exprim

    atitudinea pozitiv fa de emanciparea evreilor. Legenda evreului rtcitor

    Ahasveros plete, se dovedete o ficiune nociv, n Evul Mediu, n schimb

    apare acuza de complot mondial evreiesc, care n 1904 se certific sub forma

    falselor Protocoale ale nelepilor Sionului. Emanciparea devine o realitate n

    Olanda, Germania, Frana, Austria, S.U.A., dar n estul Europei, n Rusia ea ntrzie. n Anglia, n sec. XIX, Disraeli, evreu convertit devine unul dintre

    constructorii Imperiului Britanic. n Frana, nc sub Napoleon, evreii au fost chemai s participe la treburile obteti. Populaia evreiasc n lume se ridic la

    peste 3 milioane. Leopold Zunz fondeaz tiina iudaismului. Heinrich Heine,

    evreu convertit se face cunoscut ca poet de prim importan n literatura german, Karl Marx, tot evreu convertit, lanseaz ideea revoluiei proletare. n

    1840 are loc afacerea Damasc, adic un pogrom provocat de acuza de omor

    ritual. n 1843 se nfiineaz n S.U.A. Ordinul Independent Bnai Brith, pentru

    ajutorarea evreilor sraci. Ulterior apar secii n circa 100 de ri.

    3.3 Timpurile moderne (sec. XIX-XXI)

    Ideea revenirii n Ere Israel (Ere ar) prinde rdcini i ncepe

    micarea de Alia (urcare simbolic la Muntele Sion). Moses Montefiore,

    familia Rotschild, .a. se preocup de sprijinirea emigranilor i cumprarea, pentru ei, de pmnturi de la potentaii otomani i arabi. Heinrich Graetz scrie prima istorie complet, laic a poporului evreu. La Breslau (Wroclaw) se nfiineaz cel mai important seminar rabinic din estul Europei. n 1860 se nfiineaz, n Frana, Aliana Israelit Universal, prima organizaie european, a evreilor care va funciona aproape o sut de ani, n scopul susinerii emanciprii conaionalilor n diverse ri, inclusiv n Romnia, prin educaie,

  • - 15 -

    aciuni politice. n 1867 evreii din imperiul habsburgic primesc drepturi ceteneti, ca i celelalte minoriti naionale (inclusiv, n Transilvania i Banat). Urmeaz emanciparea din Italia. n 1877 i ncepe activitatea Avram Goldfaden, autorul teatrului de limb idi.Germanul Wilhelm Marr lanseaz, n

    1879, termenul de antisemit, afindu-se ca atare. Din 1881 ncepe emigraia

    masiv a evreilor din Europa n S.U.A. i Palestina Ere Israel. Micarea sionist ncepe s se fac simit n Europa, inclusiv Romnia, n S.U.A., apar organizaiile BILU, Havevey Zion, Hibat Zion. Sionismul va deveni o ideologie i o micare organizat la Congresul de la Basel, din 1897. Theodor (Benjamin) Herzl, jurnalist vienez, prezent la procesul cpitanului Dreyfus (acuzat de spionaj, condamnat i ulterior reabilitat) din Frana, devine conductorul de facto al sionitilor, pn la moartea sa, n 1904. Sionismul capt diverse orientri: cultural, politic, socialist, religioas, dar toate recunosc Ere Israel ca patrie a evreilor. Antisemiii apar n multe ri europene, n Rusia, din 1904 i pn astzi circul falsele Protocoale ale nelepilor

    Sionului, acuzaiile de complot mondial, fie iudeo-masonic, fie iudeo-bolevic,

    fie iudeo-masono-bolevic, toate absurde i nocive. n Rusia triau n 1900, peste 5 milioane evrei, iar n lume peste 12 milioane. n mai 1903 are loc Pogromul de la Chiinu cu ecouri n ntreaga lume. Este o cotitur n atitudinea fa de violenele antisemite. n 1905, Albert

    Einstein elaboreaz teoria relativitii. Savanii, ca i scriitorii evrei se vor face

    cunoscui de-a lungul secolului XX, obinnd i numeroase premii Nobel, distincii academice etc. Amintim aici doar pe Sigmund Freud, printele psihanalizei. n 1910, Ben Yehuda ncepe elaborarea limbii ebraice moderne

    pentru uzul constructorilor viitorului Stat evreu. Pn atunci ebraica a fost limba textelor sacre i a unei literaturi fr larg circulaie. n timpul primului rzboi mondial, evreii particip la lupte, n cadrul armatelor rilor beligerante, numeroi fiind eroii distini cu ordine militare. n 1925 triau n lume peste 15 milioane evrei, din care 4 milioane n S.U.A. n domeniul iudaismului se

    remarc filosofii Hermann Cohen, Martin Buber, Franz Rosenzweig. n 1921 ncepe activitatea organizaiei de ajutorare, Joint Distribution Committee (J.D.C. ori Joint). La Ierusalim este inaugurat Universitatea Ebraic. Cinematografia american atrage tot mai muli artiti i productori evrei.

    3.4 Din istoria Bibliei

  • - 16 -

    Peste zece secole stau mrturie la alctuirea Tanah-ului (Biblia ebraic, iar pentru cretini Vechiul Testament). Ordinea crilor nu corespunde cronologiei alctuirii lor, dar exist o anumit unitate determinat de monoteismul consecvent al celor care le-au scris.

    Abaterile unor regi, conductori, grupuri umane de la monoteism sunt expuse

    fr menajamente, iar Cartea Profeilor este partea cea mai convingtoare din

    Tanah (Tora, Neviim, Khetuvim). Forma definitiv a Tanah-ului este datat n

    sec. II .e.a. n sec. XIII-XII .e.a. au circulat primele povestiri orale, apoi, n

    anul 1000 .e.a. (aprox.) s-a trecut la textele scrise.

    Cercettorii Bibliei consider c, dup toate probabilitile, Cntecul Deborei este cel mai vechi text, preluat dup un cntec oral din sec. XIII .e.a. n sec. IX-VIII numele Domnului IHWH capt echivalentul de Eloh-Elohim, de la un numele zdeilor locali. O perioad au existat dou cri: Iahvistul i Elohistul,

    pe care un scrib (termen impropriu) le-a unit ntr-o singur carte, dup

    distrugerea n anul 722 .e.a. a Statului Israel i dispariia celor zece triburi. n sec. VIII .e.a. a fost scris Leviticul, care conine norme de drept i morale. Deuteronomul a fost ntocmit n anul 621 .e.n., conform datelor oferite de

    cercettori. Crile lui Amos, Ozeea, Mika, Iesaiahu (Isaia), Nahum, Abacum au fost alctuite n sec. VIII-V .e.a. Dac profetul Ieremia (Irmiahu) vorbete despre distrugerea Templului (587 .e.a.), profeii Zaharia, Ezdra, Nehemia se refer la reconstruirea Templului i refacerea rnduielilor n Ierusalim. n sec. IV .e.a., au fost scrise Cartea Judectorilor, a Regilor, Cronicile. n sec. III .e.a. au fost scrise Ecleziastul (Kohelet) Cartea lui Daniel, Psalmii

    atribuii regelui David (evident, metaforic), cele mai frumoase texte din literatura biblic, alturi de Cntarea Cntrilor. Psalmii cuprind o ntreag istorie a evreilor de la existena statal la exil. n anul 100 .e.a., evreii i-au ndeplinit misiunea de a da lumii Biblia. Esenienii i apoi, cretinii, evrei la nceputuri au adus Noul Testament, nerecunoscut de iudaism, acesta evolund

    permanent prin Talmud, Cabala, hasidism. n Biblie primul om se numete Adam. n mitologia mesopotamic el era Adapa, cruia i se interzisese s guste

    fructele celor doi pomi din Rai: al mbrcmintei i al vieii. Un alt personaj,

    Noe are un corespondent mesopotamic n preotul Ut-Napitim care nfrunt apele de dup potop cu o corabie. Legenda este mai veche cu circa 1500 de ani dect povestea lui Noe, deci prin mileniul III .e.a., cnd, n realitate, Tigrul i Eufratul au ieit din maluri i au inundat malurile pe mari suprafee. Povestea lui Moise, care, copil fiind a fost salvat ntr-un co din nuiele ce plutea pe ape are similitudini cu legenda regelui asirian Sargon I (2400 .e.a.):

  • - 17 -

    Numele Moise (Moses) se regsete n onomastica egiptean i fenician. Decalogul primit de Moise de la Dumnezeu are similitudini cu legile date de

    regele babilonian Hamurabi n sec. XVIII .e.a. n Proverbele lui Solomon se

    regsesc sentine date de faraonul Amenhotep care a domnit cu circa trei

    secole nainte de Solomon, n Egipt. Toate aceste similitudini i multe altele dovedesc c Biblia a cuprins ntr-un tot armonios diverse tradiii cu care evreii au avut contact. Ne nclinm nc o dat n faa acestei preioase moteniri.

    3.5 Templul din Ierusalim

    Templul din Ierusalim a fost simbolul existenei evreilor n antichitate. Era cunoscut de vecini, ca i de cei care veneau de departe s-l vad. A fost distrus de dou ori, dar al Doilea Templu a fost refcut n miniatur, mpreun cu modelul Vechiului Ierusalim, la scara 1/50, n apropiere de Holyland Hotel.

    S-au folosit informaiile din tratatul Midoth al Minei, ca i din descrierile lui Josephus Flavius. De realizarea proiectului s-a ocupat o comisie condus de arhitectul Michael Avi-Ionah.

    Primul studiu modern despre Templul din Ierusalim a fost ntocmit de doi

    cercettori francezi, la nceputul sec.XX, Perrot i Chipiez. n Talmud se descrie

    modul cum a fost construit Primul Templu. Pmntul i cerul rsunau de

    vuietul lucrrilor... Psrile cerului soseau n zbor, cercetm dac lipsete vreun obiect... Norii veneau s aduc lucrtorilor rcoare... ngerii din cer soseau i

    plecau necontenit... Construcia a durat apte ani i, dup cum spune Talmudul,

    nici un lucrtor nu s-a mbolnvit, nu s-a accidentat. Era n vremea regelui Solomon, Templul era pe Muntele Moria (unde Avraham a crezut c urmeaz s-l sacrifice pe Isaac), iar construcia era n form de amfiteatru (o influen a arhitecturii egiptene). Existau ncperi speciale pentru grzi, pentru jertfele animale etc. numai preoii i oficialitile intrau n Templu. Cnd regele Ieroboam a mai construit temple la Bethel i Dan, faima construciei lui Solomon a nceput s scad, apoi urmaii l-au pngrit cu idoli pgni. n anul 586, Nabucodonosor, regele babilonienilor a distrus Templul, jefuind podoabele

    spre a le duce n capitala sa. S-a spus c era o pedeaps a lui Dumnezeu pentru necredin. Profetul Irmiahu (Ieremia) s-a ocupat de salvarea ctorva obiecte sfinte i de tabernacolul din vremea lui Moise, ascunzndu-le ntr-o grot, la Marea Moart. Ele nu au putut fi gsite de atunci. Plngerea lui Ieremia este dedicat acestui dureros moment. n anul 515 .e.a. Zerubabel a reconstruit Templul dup modelul original. n anii 175-164 .e.a., regele Siriei elinizate,

  • - 18 -

    Antiochus Epiphanes a prdat i a pngrit Templul, consacrndu-l zeilor greci. Macabeii l-au refcut, dar, mai trziu, trupele lui Pompei, Crassus i regelui Irod l-au jefuit n repetate rnduri. Regele Irod s-a gndit, totui, s-l refac ncepnd din anul 18 .e.a., pe acelai loc ca i Templul lui Solomon, ns de proporii mai mari i n alt concepie, cu un turn central, dominant, ornamentaia fiind

    mprumutat de la greci (stil corintian). Existau n construcie galeriile Torei,

    subterane, ca i pori spre ora, spre Palatul Hamoneilor etc. Josephus Flavius

    scrie: ntregul Templu, cu exteriorul lui aurit, era de o strlucire orbitoare. De

    departe, Templul scldat n lumin prea un munte acoperit de zpad.

    Soldaii lui Titus au distrus acest Templu la numai civa ani de la terminarea lucrrilor. Strlucirea marmurei i aurului a trecut n scrierile nelepilor.

    3.6 Perioada de aur a evreilor din Spania

    Perioada ce a urmat cuceririi Sudului Spaniei de ctre mahomedani a

    coincis cu o epoc fast, numit de aur pentru evrei. Prin convieuirea panic

    a arabilor i evreilor n Spania, au nflorit economia i cultura, s-au recuperat valori antice ale colilor greceti. Aristotel era la mare cinste n gndirea filosofilor arabi i nvailor evrei. tiinele naturii, medicina, astronomia, matematica au fost aduse n Europa pe filiera spaniolo-evreo-arab. Dinastia Omeiazilor, instaurat n anul 950 e.a. a stpnit peste un veac o parte a Spaniei, fcndu-i simit prezena n Occidentul european. Andalusia, nume arab dat unei provincii spaniole este

    legat de fondatorul califatului din Cordoba, Abdurahman cel Mare (912-961). Sevilla, Granada, Lucena Toledo, Valencia, .a. au devenit centre urbanistice i de cultur, unde gseai vechi btinai, ca i arabi, evrei, etc. n 915 se nate, la Cordoba, unul din marii nvai evrei, Chasdai ben Isak ibn Shaprut. A studiat crile sfinte, iudaice, scrierile arabe, latine, ca i medicina. A devenit medicul i sfetnicul califului Abdurahman, apoi ministru al finanelor, comerului, externelor. n faa pericolului fatimizilor din Africa, Chasdai ibn Shaprut a mijlocit o nelegere cu imperiul bizantin, condus de Constantin VII. Cu aceast ocazie nvai i medici greci au mprtit din tezaurul lor de cunotine, textele fiind traduse n arab i latin. Chasdai a reuit s rezolve i conflictul califului cu mpratul german Otto I, ca i cu regina din Navarra. Tot el trimetea daruri academiilor iudaice din Sura i Pumbedita, din Orient, reprezentantul su fiind fiul Gaonului Saadia, o personalitate a iudaismului. A fost n

  • - 19 -

    coresponden cu regele hazar, care trecuse la iudaism. El credea c a gsit cele zece triburi pierdute ale Israelului.

    Regele hazar Josef i-a rspuns explicnd modul cum au ales hazarii iudaismul. n 966, cneazul Kievului Sviatoslav a distrus regatul hazar. Chasdai

    a contribuit la mbogirea literaturii ebraice i arabe. Evreii aveau, n timpul omeiazilor, o organizare proprie, justiie proprie (Beit-Din), via comunitar. S-a creat i un folclor evreo-arab, format dn eposuri, legende. Au fost califi care i-au luat soii evreice. Urmaii lui Abdurahman, Hakim II .a. au ncurajat cultura i interculturalitatea Menahem ben Saruk i-a urmat lui Chasdai n pleiada de

    nvai, apoi Moses ben Henoh. n aprilie 1013, liderul berber Suleiman a distrus, cu triburile sale, califatul din Cordoba. S-au format emirate la Sevilla,

    Granada, Almeria, Saragossa. Apar noi personaliti, n rndul evreilor precum Samuel Hanaghid (993 1063) .a. Una din soiile emirului din Granada a fost impresionat citind scrieri ale lui Hanaghid, care n scurt timp a ajuns vizir al emirului. Cunotea deopotriv Talamudul i Coranul, a scris n ebraic i arab. Hanaghid a fost timp de 28 de ani vizir n cel mai important emirat al Spaniei

    maure, Granada. Totodat a fost ef Rabin, a condus Academia iudaic din Granada, a scris comentarii la Talmud. A purtat coresponden cu Gaonul Hai din Babilon i cu Nissim din Kairuan (Africa de Nord). Hanaghid a mai scris i poezie ebraic. Fiul su, Josef Hanaghid i-a urmat cu cinste n aceleai funcii. Invidia unor demnitari arabi a condus la provocarea unui pogrom antievreiesc n

    care au pierit nsui Josef Hanaghid i circa 1500 de familii. Evreii supravieuitori s-au refugiat n mare parte n Emiratul Sevillei. n Emiratul Saragossei era cunoscut poetul Chasdai Abu-Fadl. ef Rabin era vestitul nvat Bachia ibn Pakuda. n Saragossa a trit filosoful i poetul Salomo ben Iuda ibn Gabirol (1020-1058) care a lsat o oper nsemnat: imnuri religioase, rugciuni, cntece pentru diverse ocazii i srbtori. Izvorul vieii este cartea sa de filosofie, care a influenat i gndirea Evului Mediu cretin. Cretinii o

    numeau Fous vitae de Avicebron (numele dat lui ibn Gabirol). Tomas

    dAquino, Albertus Magnus, Duns Scottus, Giordano Bruno au sorbit din acest

    Izvor al vieii. Regatul cretin al Castiliei ncepe n sec. XI Reconquista, lupta de recucerire a Spaniei, prin impunerea unui tribut emiratelor de Saragossa, Toledo

    i Sevilla. Relaiile Castiliei cu emirii arabi erau mijlocite de evrei n funcii administrative ori diplomatice.

    Regele Alfons VI al Castiliei a intrat n conflict cu papa Grigore VII care

    voia s interzic evreilor ocuparea unor funcii n statele cretine. Evreii erau protejai att de emirii arabi ct i de regele cretin al Castiliei. Toledo a fost

  • - 20 -

    cucerit de cretini n 1085. Almoravizii au fost chemai din Nordul Africii n ajutorul emiratelor arabe, n primul rnd al Andalusiei. Evreii erau att n tabra regelui cretin, ct i n rndul musulmanilor. Victoria a fost de partea Semilunei, iar Almoravizii i-au nlocuit pe emirii omeiazi. Evreii au fost n

    continuare protejai; a fost perioada cea mai nfloritoare pentru cultura i viaa comunitar a evreilor. n Europa cruciaii ucideau i prdau comuniti evreieti, n timp ce n Spania prea c vremurile erau altele. La Lucena tria nvatul talmudist Alfasi, la Granada, Iehuda Halevi i ncepea studiile. El a devenit cel

    mai important poet n literatura ebraic veche. Poate fi considerat un proto-

    sionist, pentru c el repeta versul: M aflu la Apus, iar inima mea este la

    Rsrit. Versurile sale amintesc de plngerea lui Ieremia sau de Psalmul 137. A

    scris tratatul Kuzari, un dialog virtual cu regele hazar pentru a demonstra

    superioritatea credinei mozaice. Halevi spunea c filosofia greac d flori, dar nu rodete. El se referea la miezul moral al iudaismului. n 1140, Halevi s-a ndreptat spre ara Sfnt. La Alexandria a fost primit cu bucurie de rabinul Aaron ibu Alamani, n Cairo, de rabinul Samuel abu Mausur. n drumul spre

    Damasc (ori Ierusalim) urmele lui Halevi au disprut. Se bnuiete c a fost ucis de un cruciat ori de un lupttor musulman. Se spune c ultimele sale cuvinte au

    fost: Sion, mai ntrebi tu de pctoii pe care i-ai pierdut? La comemorarea de

    Tia Be Av (9 Av) se repet versuri din Halevi, pe lng evocarea distrugerii celor dou Temple (n 586 .e.a. i 70 e.a.). Contemporani cu Halevi au fost poeii Moses ibu Esra din Granada (1070-1138) i Abraham ibu Esra din Toledo (1092-1167), care era i filosof, astronom, cltor n diverse ri (Anglia, Suedia, Turcia). n timp ce n Europa ncepea a doua Cruciad, Almohazii din Nordul Africii, berberi fanatizai de un islamism belicos, anticultural au nvlit n Spania, distrugndu-i pe Almoravizi. Ura lor s-a ndreptat i mpotriva evreilor, prin masacre, distrugerea sinagogilor, jafuri. ntre anii 1146-1148 ei au cucerit

    Spania maur, iar imperiul lor se ntindea din Egipt pn la Oceanul Atlantic, fr a aduce nici o contribuie la civilizaie, ci numai disturgeri. O parte din evrei au trecut la islamism, desigur formal. Poetul Abraham ibu Esra spunea c

    nenorocirea vine din Magreb. La Calatrava, rabinul Jehuda ibu Esra a aprat

    zidurile cetii conducnd trupele regelui castilian Alfons VII. Evreii s-au

    refugiat n Leon, Aragon, Portugalia, Navarra. Celebra sinagoga Transito din

    Toledo a scpat de dezastru. Din nou diplomaia era n sarcina ervreilor ce ineau legtura cu aliaii din Africa i cu principii cretini din nord contra nvlitorilor Almohazi. Printre evrei erau i conductori de oti. Cei care

  • - 21 -

    dispuneau de bani suineau aprarea statelor necucerite de Almoravizii invadatori. Regele Alfons al VIII-lea care lupta cu acetia, a rmas n istorie i

    pentru dragostea sa pentru evreica din Toledo, numit La Formosa

    (Frumoasa), ceea ce a dus la un pogrom n ora i la uciderea nefericitei femei. Feuchtwanger a scris un roman inspirat din acest eveniment. Din oraul Tudela a plecat celebrul cltor Beniamin care a descris numeroasele ri pe care le-a vizitat ntre anii 1160-1173, inclusiv zona Dunrii de Jos. Cea mai important

    personalitate a epocii de aur a fost Moses ben Maimon, numit i Maimonide,

    nscut n 1135 la Cordoba. A studiat la coala lui Alfasi. Nvlirea Almohazilor l-a mpiedicat s locuiasc n Cordoba, el s-a refugiat n diverse orae, dar nu i-a ntrerupt studiile. n 1160 s-a mutat cu familia n Nordul Africii, la Fez, de

    unde pe un vas a ajuns la Akko, n Palestina. A trecut prin Hebron, Jerusalim,

    dar situaia era cu totul instabil i s-a oprit n Egipt, la Cairo. Aici a devenit medicul personal al vizirului lui Saladin, sfetnic al acestuia i a gsit tihna necesar studiului, scrierii, contemplaiei. Aici a scris n 1190 Cluza

    rtciilor (More Nevuhim), a comentat Talmudul, redactnd Mine-Tora.

    Maimonida a reactualizat i a pus ordine n diversele scrieri ale predecesorilor

    si, fiind numit al doilea Moise. S-a ocupat de medicin, igiena oraului Cairo,

    a curii sultanului Saladin, educaia populaiei, a condus comunitatea evreiasc din Egipt. Cluza rtciilor este citit i azi cu interes de iubitorii culturii religioase, indiferent de confesiune. Aristotel, Maimonide i nvatul arab Averroes sunt consideraii stlpi ai gndirii Evului Mediu timpuriu pn la

    modernitate, iluminism, etc. Cu secolul XII se ncheie era de aur a evreilor

    spanioli.

    3.7 Hasidismul rolul su istoric

    n sec. IV-I .e.a., hasideii sau hasizii erau constituii ntr-o micare tradiionalist ce se opunea tendinelor asimilaioniste (mesopotamice, elenistice .a.) Hasid, etimologic, nseamn om credincios, religios. De pild, fariseii se numeau i hasizi. Ulterior, n Evul Mediu, hasizi erau cei care se ocupau cu mistica, precum, n Germania, Iuda he-Hasid, apoi Luria, Isaac, fondatori ai

    micrii lurianice. n sec. XVII, cabalistul Samson Ostropoler, care se considera hasid, i-a gsit moartea ca martir n timpul pogromurilor lui Hmelniki. Sabetai Zvi, falsul profet, a apelat la sprijinul hasizilor. Dar hasidismul ca manifestare

    independent i bine conturat s-a nscut odat cu Israel Baal em Tov

  • - 22 -

    (prescurtat Bet), n sec. XVIII. Acest personaj de legend a dus o via de rtcitor n Polonia, Galiia, Moldova (prin zona Neamului), spunndu-i rugciunile n mijlocul naturii, negnd autoritatea rabinilor, ctignd adereni care au format un nou curent n iudalism, bazat pe extaz religios i, n cazul

    celor nvai, pe cunoaterea Cabalei. Lui Dumnezeu trebuie s i te adresezi cu

    bucurie, spunea Baal em Tov. ndrumtorul hasidic se numea adic, adic om

    drept. Mai trziu adicul a devenit rabin. Micarea hasidic fiind recunoscut n

    lumea evreiasc, centrul acesteia a devenit o nou micare, Habad Liubavici,

    dup locul naterii fondatorului noii micri, Schneersohn, n Polonia ocupat de regimul arist. Dup 1917, adepii micrii s-au refugiat n S.U.A. n dezvoltarea hasidismului un rol primordial l-a avut urmaul lui Baal em, marele Maghid (predicator) rabi Bar din Meserici, care a cltorit n Lituania i Bielorusia. La Vilna (Vilnius) l-a ntlnit pe gaonul (nvat) rabi Elia (1720-1797) care a ncercat s combat, fr succes, noua nvtur de pe poziii talmudice, tradiionale. Din aceast disput hasidismul a ctigat n experien i ca fundament religios. Hascala a redus influena hasidismului, care a rmas totui o micare bine definit n cadrul ortodoxismului iudaic. n cadrul

    su s-au format elite, dinastii de adikim-rabini, ce aveau o curte, judecau

    anumite pricini de ordin moral i religios, ineau predici, iar unii ncercau s prevad viitorul. Hasidismul a salvat la un moment dat iudaismul est-european de la o lent decdere spiritual, dar a adus i riscul unui derapaj spre fanatism,

    n special n cazul nebunilor Domnului. Astzi, hasidismul are puini adereni

    n lume, dar este o surs inepuizabil de inspiraie literar, artistic. Nu trebuie ignorat nici baza moral, pornind de la nvturile lui Baal em, care nu a

    scris, ci doar i-a rostit crezul: n lupta mpotriva rului, numai credina

    conteaz, Toate cele cereti i toate cele pmnteti sunt Una, Dac vrei s-l

    ajui pe aproapele Tu, f-o cu dragoste, Cnd omul e plin de sine, nu mai e

    loc nici pentru Dumnezeu etc.

    Un important cercettor al hasidismului, azi, este Moshe Idel, profesor la Universitatea Ebraic din Ierusalim. El i recunoate doi maetri, numindu-i

    gigani: Martin Buber i Gershom Scholem. Unul dintre cei mai mari prozatori

    pe care i-a dat tradiia idiului, Isaac Bashevis-Singer, laureat al Premiului Nobel a fost, ca i naintaii si, Sforim, Peretz, alom Alehem, Anski, puternic influenat de hasidism, pe care l-a cunoscut n locurile natale (Radzymin, Polonia). Hasidismul a impulsionat folclorul, muzica, dansurile evreieti, le-a

  • - 23 -

    imprimat o trstur caracteristic, mbinnd evlavia cu bucuria vieii. Un culegtor de povestiri hasidice, publicate i la noi a fost Chaim Bloch. Eroul principal este neuitatul Baal em Tov. naintea acestei antologii, I. L. Peretz a alctuit un nou volum cu acelai titlu, aducnd contribuia propriei sale fantezii. Prozatorul Ludovic Bruckstein s-a inspirat de asemenea din tradiia hasidic. lomo Leiboci-Lai a publicat n Israel o antologie cu legende hasidice. Elie Wiesel a alctuit Celebrare hasidic. Despre hasidismul n Romnia a scris i Andrei Oiteanu (Imaginea evreului n cultura romn). n pictur, Marc Chagall nu poate fi desprins de hasidism.

    3.8 Literatura evreiasc de la Mendelssohn la Bialik

    Moe Mendelssohn din Dessau a fost primul scriitor evreu modern, traductor al Bibliei n german, creator al Haskalei. Suntem n anul 1783. Urmaii spirituali ai acestuia, Ihak Enchel, Naftali Wiesel .a. au scos, la

    Knigsberg, revista Hameasef (Culegtorul) n ebraic. Naftali Wiesel este i

    poet. n 1796, Iehuda Ben Zeev public dicionare etimologice ebraic-german i german-ebraic. Solomon Maimon scrie un comentariu la Cluza rtciilor a lui Maimonide la ase secole distan, iar Isaac Sabanov comenteaz Kuzari a lui Halevi.

    n sec. XVII s-a afirmat Moe Luzzato (1707-1747) prin dramaturgie, comentarii i o rescriere a Zaharului, esena Cabalei). n 1851, n Rusia, Nahman Crohmal rescrie Cluza rtciilor, iar Leopold Zunz (1794-1886), n Germania, S. I. Rapaport (1790-1867) n Galiia, Samuel Luzzato (1800-1865) n Italia regndesc iudaismul ca pe o tiin. n Rusia, un popularizator al culturii ebraice a fost Isac Lebensohn (Levinzon), ca i N. A. Ghinzburg (1795-1846); ei sunt premergtori ai sionismului cultural de mai trziu, al lui Ahad Haam. Un literat i om de tiin a fost Haim Slonimski (1810-1904), scriitor i matematician. Mendel Moher Sforim, prozator de talent, scrie i o Istorie a tiinelor naturale (1872). Solomon Rubin (1823-1910) traduce n ebraic Etica lui Spinoza, originalul fiind n latin. Fabius Mizes i comenteaz pe Kant i Hegel ntr-o carte publicat n 1887. S. P. Rabinovici traduce din german n ebraic Istoria evreilor a lui H. Graetz. Poezia ebraic renate cu Abraham Lebensohn, Micha Lebensohn i n special cu Iehuda Leib Gordon (1830-1892). n proz, ca romancier de limb ebraic apare Avram Mapu (1808-1867), urmndu-l Sforim cu Prinii i copii (1868), Pere Smolenski (1844-1885), un real talent, disprut prea devreme.

  • - 24 -

    Un propagator al literaturii evreieti a fost Nahum Sokolov (1860-1937), care public antologii, comentarii, foiletoane, studii. Primul cotidian ebraic

    apare la Petersburg, n 1886, sub redacia lui L. Kantor, cu titlul Haiom (Ziua).

    Un rol de prim importan n modernizarea ebraicii l-a avut Eliezer Ben Iehuda (Periman), care a trit ntre 1858-1922. Apar noi poei: Dolitski, C. apira, M. Mane, care triesc n a doua jumtate a sec. XIX, apoi Naftali Imber, autorul

    textului Hatikvei, iar cel mai de seam poet modern este Haim Nahman Bialik

    (1873-1934), urmat de Saul Cernihovski (1875-1944). Mai trebuie amintii Z. neior, David Friman, Iacob Cohen. n proz, dup Sforim, se afirm clasicii I. L. Pere i alom Alehem, apoi M. Feierberg, Ben Avigdor, I. L. Katznelsohn, Iehuda Steinberg din Basarabia .a. S. I. Agnon s-a nscut n 1888 n Galiia, dar a devenit mai cunoscut n Ere Israel, primind i Premiul Nobel, cu Nelly Sachs n 1966. Un rol de mare nsemntate l-a jucat Aer Ginzburg (Ahad Haam). Dac Isaac Bashevis-Singer a plecat din Polonia n S.U.A., majoritatea scriitorilor de limb idi i ebraic s-au ndreptat spre Ere Israel, unde a avut loc marele reviriment al literaturii ivrit. Poezia, proza, dramaturgia au intrat pe

    fgaul modernitii, pstrnd nealterat idie neume, sufletul evreiesc.

    3.9 Iudaismul n sec. XVIII-XX

    Printre ultimele mari personaliti ale iudasimului, n perioada de trecere la modernitate, se numr, la loc de cinste, Salomon Maimon. Este cel care a ncercat s evite ruptura dintre filosofie i religie. Kant, Leibnitz au ajuns s cread mai mult n puterile filosofiei, dei o criticau. Pornind de la Cluza

    rtciilor (More nevuhim) a lui Maimonide, S. Maimon a publicat n 1790 o

    ncercare asupra filosofiei transcendentale. Au urmat: Istoria progresului

    metafizic din epoca lui Leibnitz i Wolf, Tratat asupra alegoriilor lui Aristotel, Teoria gndirii i Autobiografia. Maimon afirm c religia este factorul suprem n gndirea omeneasc. La baza oricrui experiment, la baza oricrui raionament st esena expedrienei primare. Mergnd de la efect la cauz i iar la efect, se ajunge la o cauz primar care nu se mai supune logicii. La

    ntrebarea: Cine l-a creat pe Dumnezeu? nu mai exist un rspuns logic,

    cauzal, leibnitzean. Dumnezeu este Bereit, la nceput. El se autocreaz, este esena esenelor. Dumnezeu a creat, el nu poate fi creat. Maimon a realizat n plan filosofic, ceea ce hasidismul a exprimat n plan religios. Omul, o mic particul a Divinitii nsufleete Universul. Fr Om, Universul e mort. Este i

  • - 25 -

    o consecin a filosofiei lui Spinoza care spunea s nu cutm natura Dinitii, ci Divinitatea n natur. Einstein, fr a studia, probabil, lucrrile lui Maimon, era un adept al lui Spinoza. Precursor al spiritualismului modern, Maimon a salvat

    religia din minile logicienilor, mecanicitilor, materialitilor. Aici nu este

    vorba de creterea ori descreterea numrului de oameni credincioi, nici de o

    lupt mpotriva ateismului, este doar ncercarea de a regsi locul Divinitii

    ntr-o lume n continuu progres. Salomon Maimon a fost studiat cu atenie i de teologii cretini. Dup epoca profeilor antici, a marilor crturari din Evul Mediu, Maimon a deschis o poart filosofiei iudaice. Un om care a ncercat, fr succes, s readuc iudaismul n matca tradiional, n rile romneti, a fost Malbim. Dar el nu a neles c Haskala are nevoie de alt tip de propovduitor al iudaismului. Malbim a rmas la nvturile lui Maimonide, din sec. XII-XIII. Un om extrem de dotat, un mare iubitor al iudaismului, Malbim a trit tragedia propriei moteniri. Cei care au tiut s culeag roadele evoluiei iudaismului n Romnia, au fost dr. I. J. Niemirower, dr. M. A. Halevy i dr. Al. afran. Acetia au scris lucrri creative despre iudaism, afran fiind i un bun cunosctor al Cabalei. Dr. Moses Rosen a comentat i a pledat cauza iudaismului, evident, cu mult talent. Un gnditor original a fost dr. David afran. El l citeaz pe

    Leibnitz: Toate filosofiile sunt adevrate prin ceea ce neag i false, prin ceea

    ce afirm. Nec plus ultra.

    3.10 Evreul rtcitor ntre legend i realitate

    Vom porni n acest demers de la realitate. n ce msur folclorul reflect istoria, n aceeai msur evreul Ahasverus (nume, evident, mprumutat prin ignoran din Meghilat Ester, n care Ahasverus era rege persan, nicidecum evreu) care i-ar fi refuzat lui Isus un pahar de ap de but i l-a insultat, a existat

    ori nu a existat. La fel ca Iuda trdtorul lui Isus, Ahasverus a devenit un nume

    odios pentru imagologia i teologia cretin. Realitatea este c, de la distrugerea Primului Templu (586 .e.a.) i al Celui de al Doilea Templu (70 e.a.) evreii s-au aflat n Diaspora pn azi, dar n 1948, Statul Israel, a redevenit Patria, cminul evreiesc. Evreul rtcitor s-a ntors acas. Este meritul sionismului de a-l fi oprit pe aa-numitul Ahasverus s mai rtceasc, dei, de-a lungul secolelor, n Spania maur, n Imperiul Otoman, rile de Jos, S.U.A. ei au gsit condiii prielnice de convieuire i afirmare.

  • - 26 -

    Despre legenda evreului (sau jidovului) rtcitor au scris numeroi

    autori moderni. La noi, au aprut studii, printre acestea amintim cartea lui Andrei Bleanu (Rotenberg) aprut la Ed. Hasefer, capitolul din cartea Imaginea evreului n cultura romn de Andrei Oiteanu, .a. Kirkegaard considera aceast legend drept una din cele trei mituri fundamentale ale istoriei ultimelor secole, alturi de legenda lui Faust i cea a lui Don Juan. Diferena const n faptul c Faust i Don Juan, ca i Don Quijote, de altfel, sunt mituri relativ benigne, n timp ce Ahasveros a fost demonizat, ca

    evreul-imagine. El are un precursor n Cain, pedepsit de Dumnezeu s

    rtceasc pe pmnt. Cain era fratricid, Ahasverus deicid. Acuza de deicid era mai grav, dei Isus nu a fost ucis de acesta i nici de conaionali, ci de soldai romani, precum se tie. Dar antievreismul Evului Mediu avea nevoie de un

    prototip iudaic. Germanii l numeau der ewige Jude (eternul evreu), pentru

    c Wanderer (cltor) are o conotaie pozitiv, popular n basme, anecdote.

    Ecoul legendei a ajuns pn i n limbajul propagandei naziste. Prima atestare

    scris a legendei a aprut tot n Germania, n 1602, ntr-o brour despre Ahasuerus care ar fi strigat Crucificai-l pe Christos i a fost pedepsit s triasc venic, ajungnd n anii cnd aprea broura, la Hamburg. Rspndit i tradus n rile nordice, povestea s-a bucurat de succes ca un basm popular, dei avea

    un autor, astzi necunoscut. Antisemitismul era deja impulsionat din 1543,

    cnd Martin Luther publicase Despre evrei i minciunile lor. Expulzrile succesive ale evreilor, ncepnd cu 1290, din Anglia, n sec. XIV-XV din Frana, Cerhia, Austria, Spania, Portugalia, Germania au alimentat mitul, de altfel, real

    al evreului rtcitor fiind vorba de evrei n totalitate i nu de cizmarul din

    Ierusalim, Ahasverus. Un rol n acest proces de mistificare l-au jucat actele

    plastice i literatura. Hieronimus Bosch avea viziuni proprii asupra iadului, raiului, vagabonzilor, pornind de la folclor i din teologia cristic. n sec. XIX, mai precis, n 1844, Eugene Sue public n Frana Le Juif errant roman tradus n maghiar de Sandor Petfi i n romn de Timotei Cipariu, sub titlul Ovreiul

    neadormit (influenat de sintagma german eternul evreu - der ewige Jude).

    Acest roman nu are o tendin antisemit, ci prelucreaz datele mitologiei populare. Mai mult, crturarii ardeleni se identificau, ca romni supui

    opresiunii habsburgice i maghiare, cu evreul rtcitor, adic apatrid. n

    iganiada lui Budai-Deleanu se regsesc aceste trimiteri, ca i ali autori (George Bariiu, Andrei Murean), iar dintre poeii din sec. XX, la Goga,

  • - 27 -

    Punescu enciclopedistul Holbach scria, n sec. XVIII, c fiecare popor l are pe

    Moise al su, aseriune preluat i de crturarii colii Ardelene.

    n Evul Mediu, ereticii, protestanii se considerau evrei persecutai, iar

    n sec. XX, Marina vetaeva spunea c poeii sunt evrei, prin destinul lor

    vitreg. iganii nomazi erau i ei comparai adesea cu evreul rtcitor. Moses

    Gaster a gsit n arhive un manuscris de la nceputul sec. XIX al unui clugr, intitulat Evreul cltor, Aabec. Regulamentul Organic elaborat sub dominaia

    rus n Principate prevedea izgonirea evreilor vagabonzi. Ironia sorii a fcut

    ca tocmai din Rusia i zonele cuprinse de Imperiul Rus s vin n Principate numeroi evrei, din cauza regimului arist. Ion Heliade Rdulescu pomenete de

    evreul rtcitor, iar C. G. Filipescu l numete, prin influen german

    Aschaber. Fundoianu se considera i el drept unul dintre urmaii acestei

    nefericite plsmuiri ale unei seculare istorii de obscurantism (v. poemul Ulysse

    publicat n 1933 la Bruxelles). i totui extremitii de azi ar dori ca evreul s fie din nou un rtcitor.

    3.11 Aliatul uitat

    Jurnalistul american de origine olandez, Pierre van Paasseu ne-a druit, nou, contemporanilor o carte ce reflect uluitor de exact trecutul apropiat al evreilor n secolul XX. Protestant, de religie, el era nvat n Olanda n spiritul coexistenei contiente cu evreii, popoarul care L-a recunoscut ntia oar pe Dumnezeu. Un pastor hughenot i spunea de crimele svrite n numele lui Isus Cristos, de biserica Evului Mediu, mpotriva evreilor. Dup Primul Rzboi Mondial constat, ntr-o discuie cu un rabin, c limba ebraic renvia n ara Sfnt, ca limb vorbit. Cum? Se inventau cuvinte, spunea rabinul, cum fac copiii cnd nu cunosc un termen. De pild, cuplajul dintre vagoanele de tren el

    numea cstorie. Ernest Renau, care cunoscuse ara Sfnt i limba ebraic n

    urm cu cteva decenii nu credea n renvierea ebraicii. Fiind corespondent de pres, Van Passeu viziteaz Polonia interbelic. Evreii triau n condiii mizere, n ghetouri (anii 20). Independena rii nu adusese evreilor bunstare, ci dimpotriv, ei erau marginalizai, izgonii, polonezii i alctuiau propria clas mijlocie. Sperana era Sionul ori America. n Romnia, jurnalistul l cunoate pe

  • - 28 -

    dr. Fildermann, dar i pe unul din membrii guvernului care se exprima ntr-un mod deschis, antisemit: evreii trebuie s plece. Van Paassen l-a cunoscut, n

    Germania, pe Hitler care i-a reproat c un olandez, cu snge de teuton poate

    simpatiza pe evrei. Era n 1931. Autorul a prevzut n acel an ceea ce avea s se petreac dup numai o scurt perioad. Dar lumea nu era pregtit, nici evreii din America nu bnuiau nimic, poate nici cei din Europa. Van Paassen acuz o ntreag istorie a indiferenei, a egoismului, din veacurile trecute, de faptul c biserica nu a urmat ntotdeauna ndemnul iubirii de aproapele, nu a urmat calea

    cristic. Nimeni nu are dreptul s fie neutru n chestiuni morale, i scria Alfred

    Loisy, catolic fiind, papei Benedict XV n anii Primului Rzboi Mondial. Van

    Passeu consider, c lui Hitler i s-a deschis calea ctre crimele pe care le-a

    comis contra evreilor. Nimeni nu a ameninat Germania nazist pentru politica

    genocidar contra evreilor. Dac nazitii i-ar fi propus exterminarea francezilor,

    englezilor ar fi reacionat cineva? Evident. Deci exist o chestiune evreiasc.

    Apoi autorul deruleaz datele istorice de la Declaraia Balfour (1917) spre anii celui de al doilea rzboi (cartea a aprut n 1943). Ptrunderea britanicilor n Orient a fost rezultatul unor serii de mainaiuni, intrigi, iar dispariia a dou imperii, otoman i cel arist (care visa cucerirea Constantinopolului) a uurat acest drum. Prezena britanicilor n Orientul Apropiat a fost comentat n America drept o cauz a conflictului evreo-arab ce avea s se prelungeasc decenii. n realitate, Anglia, prin lordul Balfour, ministru de externe a promis

    Palestina evreilor, iar pe arabi i-a stimulat s-i formeze state proprii, dup secole de dominaie otoman. Lucrurile au luat o turnur nedorit prin confruntarea poziiei sioniste cu extremismul i intolerana liderilor arabi din Palestina. Dei nu aveau state proprii, liderii arabi din Orientul Apropiat nu acceptau, din principiu, existena unui stat evreu. Evident, Anglia a fcut de voie, de nevoie, un joc dublu pentru a-i pstra dominaia. Palestina nu a fost disputat n primii ani de dup primul rzboi mondial. Van Paassen critic, n cartea sa, pasivitatea evreimii din lume fa de cauza sionist. Critica este exagerat, dar are i un smbure de adevr. Statul Israel putea fi creat i nainte de Holocaust, dar ideea nu a fost susinut de marile puteri, iar naionalitii arabi i-au nteit atacurile mpotriva evreilor ce triau n Palestina. Orientul Apropiat a fost ntr-o fierbere continu. Arabii, druzii, kurzii, evreii i cutau forme proprii de administrare. Frana i Anglia asistau la ciocniri pe care uneori le i provocau din diverse raiuni. Visul lui Herzl prea tot mai ndeprtat, dei Jabotinsky vedea o soluie imediat: lupta armat. Weizmann i Ben Gurion au respins aceast cale. La izbucnirea celui de al doilea rzboi mondial Anglia a

  • - 29 -

    trdat propriile bune intenii, interzicnd imigrarea evreilor n Palestina.

    Holocaustul a rpit ase milioane de viei, din care cel puin jumtate se puteau salva dac erau lsai s ajung n ara Sfnt. Van Paassen s-a oprit la anul 1942. Ce a urmat se tie. mpotriva lui Hitler au luptat sute de mii de militari evrei pe toate fronturile.

    3.12 Germania i evreii ei

    Albert Eistein, Adolf Krebs, Bruno Walter, Kurt Weill, Arnol Schnberg,

    Max Liebermann, .a. au fost germani? Nazitii le-au negat apartenena la poporul german. Ca i (postum) lui Heinrich Heine. Puine naiuni s-au bucurat de un aport att de masiv al evreilor n cultura i civilizaia lor, cum au fost germanii i austriecii. i acest fapt nate o ntrebare suplimentar: de ce tocmai germanii i-au izgonit evreii, ceteni ai acestei ri cu o mare tradiie cultural? n 1929, Kurt Tucholsky, publicist cunoscut, semnala ieirile patriotarde, i extremiste ale unor grupri politice, fr a le numi. Din vremurile imperiului roman, evreii s-au aezat pe malurile Rinului, Moselei, Main-ului, Dunrii, au ntemeiat aezri. n anul 321 e.a. mpratul Constantin mulumea evreilor din Colonia (Kln) pentru anumite servicii. n anul 1074, mpratul romano-german Heinrich IV a ncheiat un contract cu evreii din Worms, mulumindu-le totodat pentru aprarea oraului n faa unor asediatori. Este interesant faptul c evreii au contribuit la extinderea alfabetului

    latin, n locul semnelor runice, n documentele oficiale. Iar Cntecul lui

    Gudrun din folclorul vechi german, a fost gsit, transcris ntr-un vechi

    document, la Universitatea din Cambridge, cu fonetica preluat dintr-un text intermediar, ebraic. O carte popular german Bovo s-a pstrat n folclorul idi din Germania. n anul 1250 a trit un menestrel n Franconia, pe nume Susskind din Trimberg, care era de origine evreu. n anul 1401, nobili din Kln iau

    aprarea unor evrei n faa atacului unor ceteni din ora. ntre secolele XV-XIX puterea bisericii i a seniorilor feudali domin viaa social, populaia este pauper, superstiiile, nemulumirile se concretizeaz n persecuii antievreieti. n paralel, sectele religioase, scindarea bisericii n protestani i catolici nu duc la atenuarea antievreismului, ci dimpotriv, intolerana se manifest n orice conflict religios. Evreii migreaz spre Polonia, unde regii i nobilii i primesc bucuroi, ca promotori ai comerului, circulaiei banilor, meseriilor de tot felul. n Germania, o parte dintre evrei se convertesc la cretinism, dar sunt i cazuri

    scandaloase, cnd cretini trec la iudaism. nc n vremea lui Ludovic Piosul i

  • - 30 -

    Heinrich II, nali prelai, confesori regali s-au convertit la iudaism. Se pune problema cine este semit, evreu? Cine vorbete idi, ebraic? Nu toi o cunosc. Cine se duce la sinagog? Nu toi merg. Originea? Evreii din Germania, de pild, aveau din vechime prini gali, germani, la fel ca n Rusia rui, n Polonia polonezi .a.m.d. Moses Mendelssohn i-a pus aceste ntrebri. Se pare c viaa comunitar a pstrat i evreitatea n Diaspora. Descendenii lui Moses Mendelssohn s-au separat de comunitate, unii s-au convertit. Totui, noi, azi, l considerm pe Felix Mendelssohn-Bartholdy, nepotul filosofului, ca fiind un mare compozitor evreu. Dar el aparine culturii germane i universale. Nazitii au stabilit o regul: nici un bunic s nu fie evreu, altfel nu eti arian. Nimeni, n istorie nu a mers att de departe cu definirea evreului. n Germania,

    Ungaria evreii erau n bun parte asimilai. Feldmarealul Joseph Conte de Ligue (1735-1814) a afirmat, cunoscnd comunitile evreieti din Germania, Ungaria, Cehia, Polonia, Austria, c n Europa triau n vremea sa 10 milioane de evrei. Cifra era total inexact, fiind exclui evreii din Romnia, Balcani, din Rusia, Frana, .a. Dar avea o baz: criteriul era viaa comunitar. n istorie au fost situaii comice: un anume Ardres Jude (evreul) a scris un manual Lupta cu sabia. mpratul Rudolf II a interzis, citind cartea, duelul dintre un evreu i un cretin, iar, apoi, chiar portul sabiei la evrei. La Olimpiadele din sec. XX, la disciplinele cu sabia, muli evrei din Germania au obinut medalii (la brbai, al femei). mpratul Rudolf II ar fi fost, credem, nemulumit. Prejudecile, antisemitismul au adus mari prejudicii Germaniei, n tiin, economie, ncepnd cu anul fatal 1933, cnd Hitler a devenit cancelar i apoi preedinte, ntr-un cuvnt Fhrer. Scriitori de renume, nu numai evrei (Thoma Mann era cstorit cu o evreic), savani ca Einstein, industriai cu mari merite au prsit treptat Germania, care a avut numai de pierdut, ca Spania n 1492.

    Revenind la sec. XVIII-XIX, menionm c evreii nu s-au remarcat doar n economie, cultur. Astfel evreul convertit Walter von Mossner a ajuns general de cavalerie n armata Prusiei, fiind totodat considerat un as n echitaie. n armata austro-ungar au fost o serie generali locoteneni la diferite arme, desigur, condiia fiind convertirea. Contele de Ligue, menionat mai nainte,

    afirma c problema evreiasc este pur economic i social, nicidecum rasial

    ori teologic. Baronesele Sophia Grotthus, Marianna von Eybenberg au ajuns n nalta societate la curtea regal din Berlin. Ambele erau de origine evreiasc, surori, cu numele de Meyer, una dintre ele fiind iubit de Goethe. La fel, Rahel Levin s-a cstorit cu nobilul prusac Varnhagen i avea un salon unde i-a cunoscut pe Humboldt Schlegal, Fichte, Chamisso Kleist, Goethe, Henriette

    Herz, Fanny Arnstein, Dorothea Mendelssohn (fiica fondatorului Haskalei,

  • - 31 -

    Moses Mendelssohn) .a. au jucat un rol n viaa artistic i politic din Berlin, Viena.

    n domeniul liricii, dup Heine, pe care, n sec. XX, nazitii au ncercat

    s-l elimine, s-a impus un alt poet evreu: Berthold Auerbach (1812-1870).

    Bismarck, cancelarul de fier al Germaniei, a intenionat s-i ridice lui Heine, o

    statuie n Dsseldorf, dar bunii ceteni au respins ideea, astfel c Heine, adic

    statuia sa a ajuns la New York, iar o alt statuie a fost ridicat n insula Corfu, la

    cererea mprtesei Elisabeta (Sissi) a Austro-Ungariei mpratul Wilhelm II

    al Germaniei a dorit ndeprtarea statuii, ceea ce i-a atras multe ironii i caricaturi din partea umoritilor vremii. Curios, Wilhelm II avea importani consilieri evrei Albertg Ballin, directorul Bncii Hamburg American Line, Walther Rathenau, director al filialei Companiei Edison, viitor ministru de

    externe (ucis n 1923 de un fanatic antisemit). Antisemitismul nu avea legtur, aparent, cu ascensiunea evreilor n domeniul politic, administrativ, economic,

    social. Motenirea mentalitilor feudale, cu conotaii teologice i rasiste erau greu de dezrdcinat. Iar Germania, Austro-Ungaria unde evreii erau emancipai n cel mai nalt grad, aveau i cele mai grele moteniri n ce privete prejudecile. Erau folosii, dar nu li se accepta importana. Un complex iudeofob indea n loc gndirea multor oameni indiferent de treapta social. n 1888 triau n Germania 560.000 de evrei (israelii) declarai, n 1910 era 615.000, dar rata natalitii scdea, numrul cstoriilor mixte era n cretere. n 1933, triau n Germania circa 500.000 de evrei, n Austria circa 300.000. Promisiunile lui Hitler din Mein Kampf au fost luate mai n serios prin

    venirea acestuia la putere.n 1933, o seam de personaliti culturale, tiinifice, manageri, oameni de afaceri,tehnicieni de nalt calificare au plecat n ri europene, apoi n S.U.A. Realizarea bombei atomice este legat de numele unor oameni de tiin, evrei plecai din Germania. Medicina n S.U.A. a beneficiat de aportul evreilor fugii din Germania. Hitler i-a creat un inamic invincibil: inteligena uman. Desigur, Germania i-a dezvoltat potenialul economic i militar fr evrei, dar n ce scop, cu ce pre? Fritz Haber, laureat al Premiului Nobel pentru chimie a refuzat premiul i a demisionat din funciile sale de conductor tiinific ca protest fa de venirea nazitilor la putere. Haber era evreu i citise Mein Kampf, unul dintre cele mai abjecte manifeste ale antisemitismului n istorie. Einstein, Thomas Mann (acesta

    nu era evreu, doar soia, Katia), .a. au prsit Germania n acea perioad. n S.U.A., Leo Szilard, Niels Bohr au participat n anii rzboiului la realizarea bombei atomice, dar Germania n-a apucat s vad efectele unui dezastru atomic. n schimb, ncpnarea lui Hitler de a nu ceda n faa catastrofei militare, a dus

  • - 32 -

    la bombardamente de tip clasic la fel de distrugtoare. Ultimul clu mai de

    seam al regimului nazist, Adolf Eichmann a fost executat n 1961, n Israel, n

    urma emiterii unei legi speciale (pedeapsa cu moartea fusese abrogat) i al unui proces cu mii de pagini de consemnri, mrturii, filme documentare. Germania a

    pltit dup rzboi (mai exact, R.F.G.) sume importante pentru compensarea

    suferinelor provocate evreilor. Dar nici o moarte nu poate fi compensat.

    3.13 Momente tragice, premergtoare Holocaustului

    Holocaustul nu a fost numai opera regimului nazist din Germania, el a

    fost premers de o lung istorie de nelegiuiri, calomnii, prigoan n ntreaga Europ. Din nefericire, antisemitismul nu a avut i nici astzi nu are frontiere,nici geografice si nici morale.

    Trei mari procese au cutremurat opinia public n anii 1898-1915; trei nume de evrei au devenit celebre fr voia lor, n urma unor acuzaii abjecte i apoi, dovedite ca fiind absolut false - Dreyfus, Beilis i Frank. Acesta este i subiectul principal al crii profesorului de istorie de la Universitatea Californian din Santa Barbara, Albert S. Lindermann, Evreul acuzat, aprut n traducerea romneasc a Irinei Horea, la editura Hasefer, dup originalul aprut n 1991, la Cambridge University Press.

    Cartea are meritul de a aduce n lumin, pe lng fapte deja bine cunoscute, aspecte ale istoriei europene din ultimele dou secole, implicaiile socio-politice, psihologia social i mecanismul mereu deficitar al justiiei din imediata noastr istorie. Emanciparea evreilor n secolul XIX a trezit noi reacii n societatea din unele ri europene aflate pe trepte diferite de evoluie democratic i capitalist.

    S-a nscut un antisemitism modern i s-a pus n practic o politic antisemit

    cu efecte asupra unor mase de oameni frustrai de anumite drepturi elementare. Purttori ai germenului antisemit s-au regsit adeseori n mica burghezie marginalizat de puternicul avnt economico-financiar. Diferene specifice au existat ntre situaia evreielor din estul i din vestul Europei i U.S.A. Dar a existat i un factor comun facilitatea nvinuirii, pentru orice ru social, a evreilor, fie ei naturalizai ntr-o ar, fie imigrani. Nazismul

    a avut astfel surse sigure de a-i alimenta maina de propagand antisemit

    pus n micare nainte i dup preluarea puterii n Germania, n 1933.

  • - 33 -

    n 1840 a avut loc celebra afacere de la Damasc, rezolvat favorabil pentru evreii de acolo numai prin intervenia unor personaliti precum

    politicianul i filantropul Moses Montefiore. n spatele acestei afaceri au stat i

    interese politico-economice ale Franei. n anul 1882, un alt caz, o nvinuire de

    omor ritual are loc la Tiszaeszlar, n Ungaria, unde evreii cptaser n 1867

    drepturi ceteneti, neacordate nc n rile nvecinate.

    n Frana, afacerea Dreyfus (1898-1900) a fost pregtit de mari

    fenomene turbionare de naionalism, provocate de politicieni de tipul lui Boulanger, de adepii Ordinului Adormirea Maicii Domnului, de propovduitori

    ai antisemitismului deschis ca Toussenel, Barres, Drumont. Alfred Dreyfus a

    fost acuzat de spionaj i trdare de patrie, dei era un ofier de o onoare

    ireproabil, cum s-a dovedit ulterior. n legtur cu acest moment care a anunat

    n mod tragic nceputul unui nou secol, se poate vorbi de o revoluie

    dreyfusist care i astzi mai are ecou n viaa politic francez.

    n Rusia, antisemitismul era practicat ca politic de stat ncepnd cu arul Nicolae I i pn la ultimul ar rsturnat de revoluia din februarie, Nicolae II. Exist o linie de demarcaie ntre teritoriul unde numai anumii evrei (de obicei bogai) aveau dreptul s locuiasc i restul teritoriului (Ucraina de vest, Galiia, Bucovina, Basarabia) unde era masat populaia srac i relativ srac

    evreiasc. Sutanele negre, numeroase pogromuri, o propagand denat care

    s-a concretizat i cu Protocoalele nelepilor Sionului, o inepie care a dat

    roade trzii chiar i n Germania nazist, aceasta era atmosfera declanprii

    unuia dintre cele mai ruinoase procese dcde omor ritual din istoria modern,

    proces pornit mpotriva unui biet funcionar evreu, Mendel Beilis, din Kiev, n anul 1911 i ncheiat cu achitarea complet a acestuia n 1913, n urma unor aciuni vuguroase a numeroi intelectuali i chiar politicieni rui, de orientare modern, umanist.

    Antisemiii Americii Un caz curios, dar nu cu totul neateptat s-a petrecut n Statele Unite, patria a milioane de imigrani de cele mai diverse etnii. Dar, ca orice ar,

    America are i antisemii ei, unul dintre ideologii care au deschis drumul

    acestui nociv curent fiind politicianul Ignatius Donnelly (1831-1901). De altfel,

  • - 34 -

    rasismul mai este i astzi la el acas n unele zone, n mintea unor retrograzi, el fiind ndreptat att mpotriva oamenilor de culoare, ct i a semiilor, n spe a evreilor, sub pretextul aprrii religiei Mntuitorului. Nici lipsa de solidaritate

    dintre evreii vechi sosii n U.S.A. i cei noi venii nu a favorizat nvingerea

    unor prejudeci care au creat stri conflictuale genernd n acte de violen. Preedinte al organizaiei Bnei Brith din Atlanta, la vrsta de treizeci de ani, Leo Frank a fost acuzat n 1913 de agresiune sexual urmat de omor i a murit, linat n stare de arest, de o mulime dezlnuit i fr discernmnt n 1914. Ulterior s-a dovedit, prea trziu, c ucigaul era un anume Jim Conley, dar presa, jocul intereselor de afaceri au abtut, prin diminuarea oricror efecte morale ale unei judeci pertinente, drumul normal al justiiei. n mod ciudat,

    unul din avocaii diavolului a numit acest val de antisemitism un

    Frankenstein al vremurilor care au urmat, ameninnd pe evreii bogai din

    America de rzbunarea propriilor conaionali. Este cuvntul unui dogmatic,

    trecut prin coala marxist a luptei de clas care avea s-i gseasc

    practicani zeloi n Rusia i n alte ri. Epilogul crii este deschis cu un citat al vizionarului Theodor Herzl. Poate c i aceste procese, ca i Holocaustul, au grbit, n mod paradoxal, dar, n fond, explicabil, mplinirea idealului sionist: crearea Statului Israel.

    3.14 Prologul i epilogul Holocaustului

    n sec. IV e.a. mpratul Constantin a adus Biserica la nivelul puterii de stat, recunoscndu-i dreptul de a inspira i, ulterior, a dicta unele decizii, n

    primul rnd fa de necredincioi. Aceast afirmaie nu implic vreo acuz n

    sensul explicrii Holocaustului din sec. XX prin actul lui Constantin. Dar evreii,

    prin dogma n sensul strict erau privii ca deicizi, ceea ce era o acuzaie

    extrem de grav. Biserica oferea o ans evreilor de a scpa de persecuie:

    convertirea. Dar efectul a fost minim. Dac romanii i-au privit pe evrei ca pe

    adversari politici, Biserica i-a considerat indezirabili pentru c nu-l recunoteau

    pe Isus. Primele msuri ale Bisericii devenit de stat au inclus arderea

    Talmudului (ale crilor, pentru c Talmudul a existat din sec. V i pn azi). Trebuie remarcat c Prinii Bisericii (unii papi, Sf. Augustin, Sf. Toma) nu au ncurajat convertirile forate, iar Sf. Augustin chiar afirma c evreii trebuie lsai

  • - 35 -

    n via spre a fi martori ai revenirii lui Isus-Mesia pe Pmnt. Martin Luther i-a exprimat nedumerirea n faa opoziiei evreilor de a-l recunoate pe Dumnezeu-Fiul. Dar evreii respectau Decalogul, n care Dumnezeu este Unicul.

    ntre sec. XIII-XVI evreii au fost izgonii dintr-o serie de ri ale Europei

    Occidentale, sub acest pretext. Motivul real era eliminarea unui element

    insubordonat, n parte prosper economic. Desigur, au fost regi, principi care, tot

    din motive economice, au ncurajat venirea evreilor (Polonia, Moldova,

    Germania, Austria, ca s amintim de Spania maur). De la convertire forat la expulzare era un pas, urmtorul fiind fcut n sec. XX de naziti: exterminarea. Dar nu din motive religioase, dimpotriv. Nazitii nu erau aprtori ai

    cretinismului, ei doreau puritatea etnic i supremaia rasei ariene. Evreii,

    care nu sunt o ras, dup dou mii de ani, au fost privii ca o ras de naziti. De ce? Aici apare unicitatea Holocaustului. Un popor, fr a fi o ras, dar care poart o tradiie bimilenar, cultural, religioas, remarcabile, prin realizri n

    domenii variate (tiinific, tehnic, literar, artistic) este condamnat la dispariia n

    ntregime. La Conferina de la Wamisee, din ianuarie 1942, cnd politica de

    exterminare era n curs de realizare, dup un recensmnt aproximativ, copii naziti din ealonul secund al puterii au decis uciderea a 11,5 milioane de evrei

    din diverse ri. Hotrrea a venit dup abandonarea soluiei teritoriale

    (deportarea n America de Sud, n Madagascarul britanic) Raul Hilberg a

    comparat legislaia catolic din Evul Mediu i legislaia nazist i a gsit

    similitudini n bun parte: pstrarea puritii sngelui, adic interzicerea

    cstoriilor mixte, excluderea evreilor din localuri publice, din servicii publice, interzicerea angajrii unor cretini, unor neevrei de ctre evrei, interdicia liberei

    circulaii, arderea unor cri periculoase, interdicia acordrii asistenei

    medicale de evrei pentru neevrei, obstrucii n domeniul cauzelor civile i penale, al motenirilor, purtarea semnului distinctiv (banderol, stea galben), nfiinarea ghetourilor, interzicerea convertirilor (n ultimele secole), obstrucii n domeniul nvmntului universitar, controlul identitii, numrului evreilor ntr-o anume localitate. ntre Luther, care a fondat protestantismul german i

    naziti, diferene prea mari, n privina regulilor impuse evreilor nu erau mari

    deosebiri. Protestanii i-au ntrecut, n acest sens, pe catolici, dei Luther nsui a tradus Vechiul i Noul Testament n german i avea noiuni de ebraic, fiind cleric.

    La sfritul secolului XIX, dup ce Haskala, propovduit de Moses Mendelssohn n sec. XVIII a permis evreilor accesul liber, fr complexe, n

  • - 36 -

    viaa public, social, cultural, antisemitismul a luat forme noi intelectuale. n

    Frana era Gustave La Bon, apoi Leon Daudet, Marras, .a., n Germania Wilhelm Marr, H. S. Chamberlain (ginerele lui Richard Wagner), ca i deputai din aceste ri au nceput o campanie de calomniere i de incitare la expulzare a

    evreilor. n 1904-1905, n Rusia se fac publice Protocoalele nelepilor

    Sionului, care dup 100 de ani mai au audien, dei erau fabricate de Ohrana

    arist pe baza unui pamflet antibonapartist din Frana. Teoria conspiraionist

    iudeo-masonic, apoi iudeo-bolevic, iudeo-plutocratic devin arme ale

    propagandei extremiste din Germania, dar i din alte ri. Dup prbuirea Reich-ului lui Wilhelm II, el nsui un antisemit notoriu, a imperiului arist cunoscut prin pogromuri antievreieti timp de trei secole,

    antisemitismul capt argumente solide: evreii au plnuit totul. n 1922 este

    mpucat ministrul de externe evreu-german, Walter Rathenau. n Ungaria, revoluia sovietic este condus de evreul Bela Kun, n 1919,ceea ce motiveaz antisemitismul n Ungaria. Lenin era acuzat c era evreu (avea un bunic evreu), Trotzki, Sverdlov erau evrei. n Germania, micul partid

    muncitoresc DAP devine naional-socialist, NSDAP i are un ef nou, pe Adolf

    Hitler, un om obsedat de rolul su mesianic de a salva Germania i a cura

    lumea de evrei. Dar Hitler n-a fost singur. Alturi de el apar militari frustrai de pierderea rzboiului ca Luddendorf, .a., juriti cu concepii rasiste, publiciti fr jurnale, etc. omerilor li se promite o redresare economic, noi locuri de

    munc, dup ce evreii vor fi scoi din Germania. Timp de un mileniu (al

    doilea) comunitile evreieti din Europa Central, lovite de cruciai, n primele secole, rzboaie, persecuii religioase, au trecut de la rezisten activ la supunere ori evadare (n America, Palestina, etc.). Falii Mesia (Sabatay Zvi, Frank), hasidismul au fost rezultate ale unor cutri disperate de a iei din comar. Partidul nazist (NSDAP) a introdus pentru prima oar noiunea de Volksgenosse, adic mot--mot naional-tovar, frate de ras, evreul nefiind nicicum acceptat i nici alt minoritar. Doar acest frate de ras poate fi cetean al Germaniei, restul raus (afar). Judenrein( curat de evrei) devine un termen obinuit, populaia german l accept cu mult naintea venirii

    nazitilor la putere. Era n 1920. O istorie a pregtirii Germaniei pentru

    Holocaust exist i se cunoate. Ne oprim la legile din Nrnberg din 1935, care

    evideniau puritatea rasei i la Noaptea de Cristal (9-10 noiembrie 1938),

  • - 37 -

    cnd n toat Germania a avut loc un pogrom popular fiind sparte vitrinele

    magazinelor deinute de evrei, au fost profanate i distruse sinagogi. n afara organizailor evreieti i a unor voci de intelectuali, lumea a tcut. Politicienii erau preocupai cu revendicrile teritoriale ale Germaniei: Austria, Cehia (1938), apoi pactul Ribbentrop-Molotov (august 1939), Transilvania de Nord trece la

    Ungaria n 1940, Basarabia, Hera i Bucovina la URSS, Cadrilaterul la Bulgaria-Romnia se altur Axei Berlin-Roma-Tokio. Propaganda lui Goebbels era antievreiasc, antioccidental i, o perioad, antisovietic. Etapele exterminrii evreilor au fost: marginalizare expropiere concentrare operaiuni mobile de ucidere n mas i deportri n lagre de exterminare. Am putea spune c Holocaustul a nceput n 1933 i s-a ncheiat n 1943 prin eliberarea lagrelor de concentrare i capitularea Germaniei naziste. Aceast schem a fost prezentat i la Primul Proces de la Nrnberg din 1945. Marginalizarea, exproprierea s-au realizat prin legi, ordonane, directive, ele fiind emise n perioada 1933-1939. Execuiile, exterminarea au fost rezultate ale unor ordine, ncepnd cu directivele orale ale lui Hitler, apoi p


Recommended