+ All Categories
Home > Documents > DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

Date post: 05-Feb-2017
Category:
Upload: dangnga
View: 248 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
9
1 DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în profunzimea ei. Dacă citim cu atenție, observăm o inversarea termenilor în ecuaţia axiologică propusă de poveste: când Dănilă în lume fiind - era trândav, neîndemânatec (fără practică), nesincer, necinstit şi incapabil de a-şi asuma vreo răspundere familială sau socială, atunci era nimbat de o curăţenie fără margini, de o naivitate sfântă, de o înţelegere a lumii care-l situa deasupra semenilor. Retragerea în pustnicie, trecerea sa în rândul oamenilor lui Dumnezeu, coincide cu o transformare drăcească a lui Dănilă. El devine mai şmecher decât încornoraţii, dar când? atunci când competiţia e pe bani. Îndrăcirea, împieliţarea lui Prepeleac, maturizarea sa, e un soi de adaptare la mediu. Simplificând, putem distinge două etape: trocul dezavantajos (gândirea fără aderenţă la realitate) şi concursul cu nefârtaţii (gândirea ajustată de „ispitire”, ca să folosesc un sens mai vechi, drag lui Noica). Ei, bine, lupta cu Michiduţă îi redă judecata sănătoasă, din smintitul satului, ajunge şi el în toate minţile. În fond, fiecare troc în parte, luând în calcul doar termenii raţionamentului enunţat de Dănilă, chiar era o „afacere”. Lipsa de experienţă, neputinţa de a anticipa, de a compara, sunt deficienţele care-l făceau să pară prost. Schimburile în natură erau defavorabile doar în privinţa valorii materiale, pentru că, în ordinea spirituală a lucrurilor, aceste schimburi se soldau cu un câştig care avea să-şi arate eficienţa mai târziu. După izolare, după lupta cu Nichipercea, situaţia e cu totul alta. Până şi acesta din urmă e nevoit să-i recunoască isteţimea: „Tu, cu şmichiriile tale, ai tulburat toată drăcimea”. Spectacolul respectă structura creanghiană, plasând acțiunea în cadrul unei lecții de teatru-sport și folosindu-se de jocul de rol. În felul acesta, copiii concurează pentru „ocuparea rolurilor” și joacă alături de „profesori”. Interactiv, dinamic, antrenant, spectacolul nu-i lasă indiferenți nici pe însoțitorii adulți.
Transcript
Page 1: DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

1

DĂNILĂ PREPELEAC

Propunerea lui Creangă pare simplă în profunzimea ei. Dacă citim cu atenție,

observăm o inversarea termenilor în ecuaţia axiologică propusă de poveste: când Dănilă

– în lume fiind - era trândav, neîndemânatec (fără practică), nesincer, necinstit şi

incapabil de a-şi asuma vreo răspundere familială sau socială, atunci era nimbat de o

curăţenie fără margini, de o naivitate sfântă, de o înţelegere a lumii care-l situa

deasupra semenilor. Retragerea în pustnicie, trecerea sa în rândul oamenilor lui

Dumnezeu, coincide cu o transformare drăcească a lui Dănilă. El devine mai şmecher

decât încornoraţii, dar când? atunci când competiţia e pe bani. Îndrăcirea, împieliţarea

lui Prepeleac, maturizarea sa, e un soi de adaptare la mediu.

Simplificând, putem distinge două etape: trocul dezavantajos (gândirea fără

aderenţă la realitate) şi concursul cu nefârtaţii (gândirea ajustată de „ispitire”, ca să

folosesc un sens mai vechi, drag lui Noica). Ei, bine, lupta cu Michiduţă îi redă

judecata sănătoasă, din smintitul satului, ajunge şi el în toate minţile.

În fond, fiecare troc în parte, luând în calcul doar termenii raţionamentului

enunţat de Dănilă, chiar era o „afacere”. Lipsa de experienţă, neputinţa de a anticipa, de

a compara, sunt deficienţele care-l făceau să pară prost. Schimburile în natură erau

defavorabile doar în privinţa valorii materiale, pentru că, în ordinea spirituală a

lucrurilor, aceste schimburi se soldau cu un câştig care avea să-şi arate eficienţa mai

târziu. După izolare, după lupta cu Nichipercea, situaţia e cu totul alta. Până şi acesta

din urmă e nevoit să-i recunoască isteţimea: „Tu, cu şmichiriile tale, ai tulburat toată

drăcimea”.

Spectacolul respectă structura creanghiană, plasând acțiunea în cadrul unei lecții

de teatru-sport și folosindu-se de jocul de rol. În felul acesta, copiii concurează pentru

„ocuparea rolurilor” și joacă alături de „profesori”. Interactiv, dinamic, antrenant,

spectacolul nu-i lasă indiferenți nici pe însoțitorii adulți.

Page 2: DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

2

FIŞA SPECTACOLULUI

Teatrul: Tandem Piatra Neamţ.

Telefon mobil: 0745793951

e-mail: [email protected]

[email protected]

Spectacolul: Dănilă Prepeleac după Ion Creangă.

Cu: Maria Hibovski şi Gheorghe Hibovski.

Regia şi scenografia: Gheorghe Hibovski.

Durata: 1 h.

Numărul actorilor : 2 (o femeie şi un bărbat).

Echipa tehnică : luminist-sunetist, conducător auto.

Spaţiu minim necesar : 5 m adâncime – 6m deschidere – 3m înălţime.

Necesarul tehnic: staţia de amplificare sunet, orga de lumini şi reflectoarele

sălii, 2-3 microfoane.

Montarea şi demontarea decorului : 1 h.

Page 3: DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

3

Page 4: DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

4

Page 5: DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

5

Page 6: DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

6

Page 7: DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

7

Page 8: DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

8

Page 9: DĂNILĂ PREPELEAC Propunerea lui Creangă pare simplă în ...

9


Recommended