+ All Categories
Home > Documents > d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

Date post: 28-Jan-2017
Category:
Upload: hoangbao
View: 224 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
12
Transcript
Page 1: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

MESIANISMUL IN LITERATURA COMUNITAJII

DE LA QUMRAN §1 IN CARTILE APOCRIFE §1

PSEUDOEPIGRAFE

de Romulus Ganea

Scrierile comunita^ii de la Qumran, cardie apocrife s.i cele

pseudoepigrafe reprezinta acea parte a literaturii iudaice, cu caracter

necanonic, care a fost scrisa in perioada intertestamentara §i imediat dupa

aceea. In cadrul acestora se regasesc reflecfiile teologico-morale ale

evreilor, atat vorbitori de limba ebraica cat §i vorbitori de limba greaca, ce

au locuit in Tara Sfanta §i in alte zone fnvecinate. Scrierile lor au fost

puternic influentate de situafia social-politica a Orientului Mijlociu din acea

epoca §i astfel, ca o consecinfa directa, con^inutul lor abunda in imagini

eshatologice. Scopul analizei urmatoare este acela de a scoate in evidenta

caracterul eshatologico-mesianic al acestora §i de a observa variata sj

impresionanta paleta de a§teptari mesianice §i cateva din caracteristicile

mesianismului promovat in aceste scrieri.

1. Mesianismul in literatura comunitafii de la Qumran

Esenienii constituie grupul religios din cadrul iudaismului (sec. II t.

d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu

apar deloc in Noul Testament sj nici in scrierile rabinice. Informatii despre

ei sunt otyinute in urma descrierilor lor de catre diver§i scriitori cum ar fi

de exemplu Filo din Alexandria, Pliniu eel Batran2 §i Flavius Iosephus.3 De

1 Edward M. Cook, Solving the Mysteries of the Dead Sea Scrolls, Grand Rapids,

Zondervan, 1994, p. 85 - 88. F. F. Bruce, Second Thoughts on the Dead Sea

Scrolls, Exeter, The Pater Noster, 1966, p. 125.

21. D. Amusin, Manuscrisele de la Marea MoartS, Bucure§ti, Ed. §tiintifica, 1963,

p. 21.

Page 2: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

74 Mesianismul in literatura comunitatii de la Qumran

la esenieni au ramas multe scrieri care au fost descoperite Tncepand cu anul

1947. Dupa cum se poate observa, potrivit acestor scrieri, membrii

comunita^i de la Qumran au rezervat un spatiu destui de mare a§teptarii

eshatologico-mesianice, iar acest aspect va fi evaluat §i analizat mai jos.

a) Multe, daca nu toate scrierile comunitatii de la Qumran, sunt

caracterizate de o intensa speranta eshatologica, prin care se evidentia ideea

unei iminente schimbari decisive in cursul istoriei. A§teptarea mesianica a

comunitatii de la Qumran este absoluta §i exclusivista, fund rezervata

numai Fiilor luminii.4

b) De§i mesianismului Ti este acordat un loc important, Tn unele

scrieri timpurii nu exista nici o menfiune cu privire la Mesia. (Pe§er

Habakkuk - Comentariu la Habacuc IQpHab, Hodayot - Imnurile 4QHae,

MiQsat Maaset Torah - Scrisori Halahice (4QMMTaf- o scrisoare scrisa

de Inva|atorul Dreptatii in anul 150 T. d. Hr.)5

c) Comunitatea de la Qumran, tn special in perioada timpurie, a

asjeptat venirea a trei personaje importante pentru a scoate poporul lui

Dumnezeu din criza care se abatuse peste el.6 Ei se a§teptau ca vremurile

eshatologice sa debuteze prin venirea profetului deuteronomic. Acest profet

deuteronomic apare Tn scrierile comunitatii eseniene (Pe§er Habacuc

IQpHab, Documentul de la Damasc CD-A, <CD-C>)7 sub numele de

Dascalul Dreptatii (istoric). El era privit de catre secta eseniana ca profetul

prezis de Moise, o reeditare (un "redivivus") al unui Iider care Tn mod

3 Flavius Iosephus, Istoria razboiului iudeilor tmpotriva romanilor, Bucure§ti,Hasefcr, 1997, p. 158 - 164, ii, viii, 1-14.

4 Peter Schafer, Messiahs in Early Judaism, Leiden, Brill, 1998, p. 28.5 Peter Schafer, op. cit., p. 28. Florentino Garcia Martfnez, The Dead Sea ScrollsTranslated, The Qumran Texts in English, Leiden, Brill, 1994, p. 197 - 201, 362 -

370, 79 - 86.

6 Athanase Negoita, Noul Testament si manuscrisele de la Qumran, Bucure§ti,Stephanus, 1993, p. 100.

7 Florentino Garcfa Martfnez, op. cit., p. 33.

Page 3: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

Mesianismul in literatura comunitatii de la Qumran 75_

probabil a condus comunitatea §i care cu ceva timp inainte murise.8 Al

doilea personaj urma sa fie Hie, Mesia Aaronit (de Aaron) - Dascalul

Eshatologic sau Scrutator, un precursor al lui Mesia davidic. Menirea lui

Mesia de Aaron era aceea de a fi Tnvatatorul din vremurile eshatologice,

"de a Tnvata dreptatea la sfarsjtul zilelor" §i de a participa la banchetul

eshatologic.9 In unele manuscrise (4Q174 / 4QFlorilegium), ale caror

comentarii iau in discujie Deuteronom 33 §i Numeri 24, se vorbe§te doar de

un singur personaj eshatologic ce Tntrunea calitatiile amandorura: Dascalul

Dreptajii fiind profetul prezis de Moise, adica Hie, Mesia preotesc de

Aaron, Dascalului Esahatologic.

Cel din urma personaj eshatologic, urma sa fie Mesia de Israel, sau

pur §i simplu Mesia, fiul lui David, caruia, in majoritatea manuscriselor, i

se acorda rolul eel mai important in peisajul eshatologic esenian. De

exemplu in 4Q174 / 4Qflorilegium 1: 10 - 13, unde sunt prezentate unele

aspecte legate de familia regala in conformitate cu 2 Samuel 7, este

reflectata a§teptarea davidicului Rege-Mesia, prin care domnia lui

Dumnezeu va fi restaurata si prin care Israel va fi salvat.10

d) De asemenea, chiar daca Athanase Negoita sustine ca

mesianismul qumranic este caracterizat de existenta celor trei figuri

eshatologice," in unele scrieri tarzii ale esenienilor, cum ar fi de exemplu

Regula Comunitatii-lQSb, apartinatoare aceluiasj a§ezamant literal ca

IQsa, apare doar Mesia davidic, fara nici o contrapartida preofeasca. In

acest manuscris, lQSb 5: 20, este menfionat un "print al adunarii' - Nasi

ha-edah, a carui misiune va fi instaurarea ve§nicei Trnpar^tii a lui

8 E. M. Laperrousaz, Manuscrisele de la Marea Moarta", Bucure§ti, Meridiane,

1997, p. 74.

9 Geza Vermes, The Dead Sea Scrolls - Qumran in perspective, Philadelphia,

Fortress Press, 1981, p. 185. Unele dintre cele mai detaliate texte care descriu

adunarea eshatologica §i banchetul prezidat de cStre preoti si Mesia de Israel este

IQsa 2: 11-22. Florentino Garcfa Martinez, op. cit., p. 127.

10 George J. Brooke, Exegesis at Qumran - 4QFlorilegium in its Jewish Context,

Sheffield, The University of Sheffield, 1985, p. 204-205.

11 Athanase Negoija, Op. cit., p. 100.

Page 4: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

76 Mesianismul in literatura comunitatii de la Qumran

Dumnezeu.12 Se pare ca ar fi o incercare a acestui Mesia davidic sa iasa din

conul de umbra format de imaginea atotputernica a lui Mesia preotesc.

Interesant este faptul ca, referinta "vlastarul lui David" ("femah David")u,

un alt titlu care se refera indubitabil la Mesia davidic, este a§ezata Tntr-un

set de texte care par de asemenea sa apartfna literaturii qumranice tarzii. Ca

exemplu poate fi adus comentariul fragmentar la Isaia (4Q161/4QpIsa Frag

8-10 col. HI: 18) unde este mentionat vlastarul lui David care se va ridica

la sfarsjiul zilelor §i va guverna natiunile, judecandu-le dupa invatatura

preoteasca. De asemenea, se mai gasesc s.i alte referinte ce reflects

a§teptarea biblica a restaurarii dinastiei davidice fara tnsa ca existenfa unui

Mesia preotesc sa fie mentionata in mod expres. Astfel se poate trage

concluzia ca imaginea lui Mesia davidic a fost revitalizata §i exprimata tntr-

un mod exlusivist, devenind dominanta in ultima perioada a comunitatii de

la Qumnran, probabil ca un rezultat al declinului inregistrat de dinastia

ha§monee.14

2. Mesianismul in carjile apocrife si pseodoepigrafe

a) Mesianismul carfilor apocrife

In primul rand, in cazul acestei evaluari, trebuie amintit faptul ca

literatura apocrifa- apartine evreilor elenis,ti §i a fost scrisa1 atat in limba

greaca cat §i ebraica, in ea fiind prezente influence ale filosofiei platonice §i

stoice. Carole apocrife au avut un rol apologetic, scopul lor fiind acela de a

umple "gaurile" din istoria §i gandirea iudaica. De asemenea s-a urmarit

fntarirea identitatii iudaice in fata atacurilor din afara §i in mod general

ridicarea demnitatii evreie§ti. Astfel, se poate observa ca nu toate cartile

apocrife au acordat un spatiu semnificativ mesianismului, aceasta situatie

datorandu-se faptului ca scopul scrierii acestora era unul diferit §i nu pentru

12 Titlul de Nasi este preluat din Ez. 34: 24, 37: 25 unde se refera la David.13 Theodor H. Gaster, The Dead Sea Scriptures - In English Translation, NewYork, Anchor Books, 1964, p. 334.

14 Peter Schafer, op. cit., p. 30 -31.

Page 5: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

Mesianismul in literature comunitatii de la Qumran 77_

ca in acea perioada a§teptarile de ordin mesianic nu ar fi caracterizat intr-un

mod pregnant gandirea ebraica.15

In cartea a Il-a a Macabeilov, invierea celor morji in trup, §i anume

a celor drepfi, pentru via{a ve§nica (2 Macabei 7: 11, 22f., 14: 46), este

legata de participarea lor in imparajia mesianica ce va fi instaurata pe

pamant (2 Macabei 7: 29, 33, 37, 14: 15). Situarea imparatiei mesianice in

zona terestra indica faptul ca mesianismul cartji acesteia poate fi inclus in

ultima parte a celui de-al doilea secol de dinaintea epocii crestine. In cartea

a Ill-a a Macabeilor nu exista nici o referinja cu privire la speran^a

mesianica si, de asemenea, nu se poate identifica o nuanja apocaliptica.

De§i in cartea Tobit nu exista nici o menfiune directa la Mesia sau la era

mesianica, totu§i referinte ca reconstruirea Templului la timpul hotarat,

reunirea semintiilor impra§tiate si slavirea de catre pagani a lui Dumnezeu

(Tobit 13: 7 - 18, 14: 4 - 6), puse cap la cap, formeaza o intreaga filosofie

a viitorului", indicand faptul ca aceasta carte este impregnata de o adanca

con^tiinta mesianica ce viza instaurarea mult asteptatei ere mesianice. De

asemenea, credinfa in instaurarea erei mesianice, ce va urma imediat dupa

judecata finala, apare si in cartea in^elepciunii lui Solomon (infelepciunea

lui Solomon 3: 7).16

b) Mesianismul carfilor pseudoepigrafe

Din cadrul carfilor pseudoepigrafe fac parte acele scrieri care, de§i

nu sunt de factura elenista au cateva elemente in comun §i care, chiar daca

nu isi au originea in cadrul Palestinian, §i-au pastrat stilul si caracteristicile

literare ale acestei zone. Carjile pseudoepigrafe sunt numite a§a deoarece,

doar cu o singura exceptie, ele poarta nume false, adica pseudonime.

Caracterul lor general (cu o singura exceptie) poate fi descris ca fiind unul

antipagan, probabil misionar, si in mod categoric apocaliptic, in ele

15 Alfred Edersheim, The Life and Times of Jesus the Messiah, London, Pickering& Inglis, Ltd., 1959, p. 31-32.

R. H. Charles, ed., Apocrypha and Pseudoepigrapha of the Old Testament in

English, Oxford, Clarendon Press, 1913, vol. I, p. 131, 162, 197, 529.

Page 6: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

78 Mesianismul in literatura comunitatii de la Qumran

mesianismul definand un loc important, dar fara ca sa aiba o caracteristica

unitara, fapt observabil chiar §i in cazul unei singure cartf.17

i) In Cartea Enoh (I), ce face dovada unui mesianism din care

lipse§te orice nota nationalists, Mesia apare in capitolul 90: 37, 38, unde

este prezentat ca fiind liderul comunit^ii mesianice. In capitolele 91 - 104

ale Carjii Enoh (I), din care cea mai veche parte dateaza cu un secol

jumatate inainte de na§terea lui Hristos, imparatia mesianica este descrisa

ca avand o durata temporara §i de asemenea o caracteristica terestra, fund

Tnsa msojita de un cer nou. Modelul mesianic prezent in cap. 91-104

contrasteaza cu eel prezent in cap. 83 - 90, in care imparatia mesianica nu

are o durata limitata.18

A§a numita Apocalipsa a Animalelor (1 En. 83 - 90) contine o

descriere a cursului istoriei de la inceputurile ei §i pana la ridicarea

imparatiei mesianice. Istoria este descrisa folosindu-se de imagini alegorice

§i simbolice. !n 1 En. 90: 37 - 38 mantuirea este transpusa intr-un viitor

indepartat. Epoca m^ntuirii incepe cu na§terea unui taur alb ca zapada care,

potrivit celor mai multf cercetatori, il simbolizeaza pe Mesia. Daca primul,

Adam este alegorizat §i el cu taurul alb ca zapada (En. (I) 85: 3), Mesia,

taurul alb, nascut acum, este intr-un mod foarte clar eel de-al doilea Adam.

O data cu nas.terea sa toata umanitatea este de asemenea transformata in

tauri albi. Acest fap desemneaza inceputul unei noi ere a carei caracteristica

este pacea eterna §i lipsa evenimentelor istorice. Aceasta noua creatie §i

generate il are ca lider pe noul Adam, Mesia, "ce n-a mai condus in alta

parte."19

in Cartea Parabolelor (1 En. 37 - 71), scrisa in prima parte a

primului secol i. d. Hr., apar de asemenea notfuni de mesianism. In ea sunt

combinate intr-un mod particular infati§arile mesianice ale lui Mesia sub

diverse titluri: "Unsul - Mesia" (48: 10, 52: 4), "Cel Ales" (40: 5,45: 3 - 4,

17 Alfred Edersheim, op. cit., p. 36 - 37.18 R. H. Charles, ed., op. cit., vol. II, p. 170.19 Remus Oni§or, Cartea lui Enoh fi Apocalipsa Intertestamentard, Alba Iulia,Reintregirea, 2000, p. 142.

Page 7: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

Mesianismul in literature comunitatii de la Qumran 19_

49: 2, 4, 51: 3, 5) , "Fiului Omului" (Daniel 7) (47:2, 3, 48: 10), si "Cel

Neprihanit" (38: 2, 53: 6). Trebuie evidential faptul ca toate aceste titluri

mesianice descriu una si aceeasj persoana, Cartea lui Enoh nelasand loc

unor interpretari prin care s-ar ajunge la premisa ca aici ar fi vorba de mai

multe personaje eshatologico-mesianice (1 En. 48: 10; 52: 4).20 Dupa cum

se poate obseva, in aceastS parte a Car^ii Enoh, titlului de Mesia nu i se

atribuie deloc un rol important. Sub autoritatea directa a lui Dumnezeu,

funcfia predominant^ a lui Mesia, conform lui 1 Enoh, este judecata

eshatologica prin care se inaugureaza un timp etern de pace.21 Imparatia

mesianica va fi situata in spatiul terestru, dar tntr-un cadru supraomenesc.

Ierusalimul si templul vor fi reconstruite (1 En. 90: 28 - 36) si Insusi

Dumnezeu va locui acolo in mijlocul celor drepfi (1 En. 25: 3, 6), iar

fericirea celor ale§i va fi una de ordin spiritual. Un fapt important de

semnalat cu privire la mesianismul din 1 Enoh este acela ca el scoate foarte

clar in evidenfa caracterul preexistent al lui Mesia, "Fiul Omului", a carui

prezenfa "ve§nica" este semnalata langa Domnul Duhurilor, care-1 tine

ascuns, pentru a-1 descoperi in ultima zi (1 En. 46: 1 - 2,48: 3, 6; 49: 2; 52:

7; 70: 1), el existand "Tnainte ca soarele §i stelele sa fi fost facute (1 En. 42:

2-6).22

ii) A§teptarile eshatologice intense din timpul perioadei Macabeilor

pot fi obsevate intr-un mod foarte clar tn cartea Oracolelor Sibiline, o

compilatie evreiasca ce tsi are originea in Egiptul (1501. d. Hr.) domniei lui

Ptolemeu VI Filometor (180 - 145 I. d. Hr.) Aici este prezenta o lume

diferita de cea intalnita asa de des in celelalte scrieri, o lume nu a

razboaielor religioase, ci una a tolerantei §i a intelegerii intre oameni.

Dumnezeu intervine in istorie pentru a stabili o TmparStie universala a pacii,

iar agentul sa nu este regele davidic, nici marele preot, nici un inger, ci un

rege strain, neevreu, din rasarit - ca Cirus din perioada biblica. El este

20E. M. Laperrousaz, op. cit., p. 79. R. H. Charles, ed., op. cit., vol. II, p. 184 —

185.

21 Peter Schafer, op. cit., p. 25, 26, 33.22 Remus Oni§or, op. cit., p. 149 - 151,162, 163.

Page 8: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

80 Mesianismul in literatura comunitatii de la Qumran

descris ca avand in mana un sceptru, venind din campiile cerurilor si fiind

trimis de catre Dumnezeu (OS 3: 49, 652; 5: 414 - 415).23 Astfel, aici este

reprezentata o alta fateta a atat de coloratei palete de asteptari mesianice

care concentreaza in ea insasi diferite circumstance istorice si sociale.24

iii) Psaltirea lui Solomon, colecjie de 18 imnuri ebraice, dateaza

din prima parte a secolului I d. Hr. Ea exprima aspiratii mesianice arzatoare

si de asemenea propune un mesianism atat de factura nationalists cat si

unul de factura universalista. Psaltirea lui Solomon prezinta Tntr-un mod

consecvent ideea clasica despre asteptarea mesianica: mantuirea va fi adusa

de Mesia, "Fml lui David" (17: 21), numit de asemenea "rege" (17: 32, 34),

"imparatui lui Israel" (17: 34, 46), "tmparatul iudeilor" (17: 21) si "Mesia,

Domnul" (17: 32; 18: 5).25 El este trimis de catre Dumnezeu pentru "a

curaja" Israelul de neamuri, pentru a judeca atat Israelul cat si neamurile,

pentru a aduna laolalta pe tofi evreii in Jara Sf3nta si Ierusalim, unde toate

nafiunile vor veni in pelerinaj pentru a-1 omagia pe Dumneseu si lmparajia

Sa, a carei asezamant va fi Pamantul sj nu cerurile - ideologia ei fiind

construita pe doua principii de baza: dreptatea §i neprihanirea.26

iv) Conform Corfu Jubileelor, fmparafia mesianica va fi instaurata

Tntr-un mod gradual (.1: 29, 23: 30) prin dezvoltarea spirituala progresiva a

omului si printr-o transformare corespunzatoare a naturii. Membrii sai vor

atinge limita de 1000 de ani de fericire si pace, in timpul carora puterea

celui rau va fi restransa (23: 29), ultima judecata fiind la sfarsitul acestei

perioade (23: 30).27

v) O alta carte pseudoepigrafa in care mesianismul ocupa un loc

important este cea a Testamentului celor doisprezece patriarhi. In aceasta

carte asteptarea mesianica este axata in jurul unui Mesia care trebuia sa fie

un descedent al semintiei lui Levi, el trebuind sa de^ina oficiile de preot (el

23 Ibidem, op. cit., p. 145.24 Peter Schafer, op. cit., p. 26, 27.25 Remus Oni§or, op. cit., p. 145.26 Peter Schafer, op. cit., p. 32.27 R. H. Charles, edM op. cit., vol. II, p. 9.

Page 9: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

Mesianismul in literature comunitatii de la Qumran 8J_

fiind eel dintai dintre preoti28), de profet §i de rege mesianic ( T. Rub. 6: 7 -

12;T.Lev.8: 14, 18;T.Iud.24: 1-3; T.Dan. 5: 10-11,T.Ios. 19:5-9).

In cazul acestei carti este atestata o revolufie rernarcabila cu privire la

a§teptarea mesianica evreiasca. Pentru 34 de ani speranta unui Mesia din

Iuda a fost abandanota in favoarea unui Mesia din Levi.29 Mesia, urmasul

lui Levi, trebuia sa fie fara de pacat (T. Jud. 24: 1), sa umble in neprihanire

(T. Jud. 24: 1), sa stabileasca o noua dinastie preotesasca sub un nou nume

(T. Lev. 8: 14), sa fie un mijlocitor pentru neamuri (T. Lev. 8: 14), sa fie

profetul Celui Prea Inalt (T. Lev 8: 15), sa fie rege peste toata natiunea (T.

Rub. 6: 11, 12; T. Lev. 8: 14), sa lupte Tmpotriva dusmanilor nationali ai lui

Israel, impotriva lui Belial (T. Rub. 6: 12; T. Lev. 18: 12; T. Dan. 5: 10) §i

sa elibereze captivii luaji de catre acesta - chiar §i sufletele sfinfilor (T.

Dan. 5: 11), sa deschida Paradisul pentru cei drepti (T. Lev. 18: 10, T. Dan

5: 12), sa-i hraneasca pe sfinfi din Pomul vie^ii (T. Lev. 18: 11), si sa

tnvinga spiritele rele §i sa-1 lege pe Belial (T. Lev. 18: 12), ce va fi aruncat

m foe (T. Jud. 25: 3), punand astfel capat pacatului (T. Lev. 18: 9). Din

cauza situafiei politice interne aceasta speranta mesianica bazata pe

descedenta levitica a lui Mesia a fost abandonata iar speranfa Tntr-un Mesia

din Iuda a fost reafirmata mai tarziu. (T. Iud. 24: 5 - 6; T. Neft. 4: 5).30

vi) In Apocalisa siriaca a lui Baruh se intalne§te un mesianism care

pune accent, pe transformarea prodigioasa a naturii §i pe via^a plina de

desfatari pe care o due cei drepti §i credinciosi. Mesianisrriul acestei carti

este atat de factura nationalists cat si de factura universalista, insa eel din

urma este mai restrans in ce prive§te spatiul atribuit de autor.11 Speranta cu

28 H. W. Hollander §i M. de Jonge, The Testament of Twelve Patriarchs - ACommentary, Leiden, Brill, 1985, p. 79.

29 F. F. Bruce nu este de acord cu faptul cS speranta privitor la un Mesia din Iuda afost abandonata in favoarea unui Mesia din Levi, dar accentueaza faptul c£ lui

Mesia din Levi ii este atribuita o contributie importanta in ce prive§te victoria §i

restaurarea mesianismului de la sfarsitul acestei epoci, fiind pus alauiri de eel din

semintia lui Iuda. F. F. Bruce, op. cit., p. 88.

30 R. H. Charles, ed., op. cit., vol. II, p. 294.31 Remus Onisor, op. cit., p. 152.

Page 10: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

82 Mesianismul in literatura comunitatii de la Qumran

privire la un Mesia este intalnita doar in pasajele A1 (27 - 30), A2 (36 - 40),

A3 (53 - 54, 57 - 74), acestea putand fi considerate ca avand fiecare in parte

caracterul unei apocalipse de sine statatoare. Aici este este prezentata o

viziune optimista asupra viitorului Israelului in cadrul lmparatiei mesianice.

Speranta intr-o Tmparatie mesianica, fara ca sa fie amintit §i Mesia, apare in

B1 (1 - 9, 32: 2 - 4, 43 - 44: 7, 45 - 46, 77 - 82, 84, 86), pasaj ale carui

sec^iuni au fost scrise Tnainte de anul 70 d. Hr. In viziunea acestor pasaje

Tmparatia mesianica este considerata ca fiind eterna (40: 3). Aceasta

caracteristica diferentiaza aceasta carte de celelalte carji apocaliptice scrise

in jurul unei date ce preceda anul 100 f. d. Hr. De asemenea, Tn aceasta

apocalipsa, lumea prezenta aparfine unei sfere a coruptiei, iar Tmparatia

mesianica va fi aceea care va pune capat acestei lumi corupte (50: 3) §i va

marca mceputul unei lumi incoruptibile (54). La sfarsjtul acestei Tmparatii,

Mesia se va reintoarce in ceruri iar cei drepfi vor invia pentru o viafa

binecuvantata (30: 1). Atunci cei drepfi t§i vor primi rasplata (59: 2) §i se

vor bucura de slava care veni (44: 15), Tnsa cei nedrepji vor fi aruncaji in

foe (44: 14, 55: 7, 59: 2, 10). In alte secfiuni B2 §i B\ scrise dupa anul 70 d.

Hr., nu apare nici o perioda de binecuvantari pamante§ti, iar speranta unei

Tmparatii a neprihanirii este abandonata total.32

vii) O ultima fateta a a§teptarii mesianice, apartinand iudaismului

timpuriu, capata contur Tn a§a numitaA IV-a Carte a lui Ezra. Aceasta carte

poate fi datata Tn mod rezonabil Tn jurul anului 100 d. Hr. Aceasta lucrare

apocaliptica, compusa sub forma de Tntrebari §i raspunsuri intre vizionarul

Ezra §i Tngerul Uriel, reflecta situatia istorica §i teologica de dupa

distrugerea Templului. In aceasta carte apare de cateva ori. o figura

mesianica cu origini davidice, ale carei caracteristici sunt asemanatoare cu

cele ale Fiului Omului din Daniel. Mesia, Fiul Omului din cartea a IV-a a

lui Ezra. El" va aparea dintr-o data §i fmpreuna cu el va sosi §i noul

Ierusalim, pentru a stabili o Tmparajie mesianica a carei durata va fi de 400

32 De exemplu secjiunea B3 ( 85: 2, 10) se caracterizeaza printr-o notS de o extremadisperare cauzata de traiul Tn exil. R. H. Charles, ed., op. cit., vol. II, p. 476 - 479.

Page 11: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

Mesianismul in literature comunMtii de la Qumran 83_

de ani §i de care se vor bucura cei care au supraviefuit "durerilor" mesianice

(7: 26 - 8). Era mesianica este considerate ca fiind parte in mod exclusiv a

acestei lumi, fiind situata la nivel terestru. Mesia este prezentat ca

ac^ionand inca o data ca agentul al lui Dumnezeu, iar rolul sail in aducerea

zilelor din urma este mult mai activ decat in cele mai multe scrieri

apocaliptice analizate pana aici (cap. 12). Partea principals a misiunii sale

este aceea de a distruge adunarea dus,manilor domniei divine (razboaiele lui

Gog s, i Magog) sj de a aduna cele zece triburi pierdute ale lui Israel in Jara

Sfanta.33 In aceasta carte se face o distinctie remarcabila dintre lumea de

acum sj lumea care va veni. Imparatia mesianica §i domnia lui Mesia se va

sfar§i prin moartea sa §i a tuturor fiinfelor umane, creatia Tntorcandu-se

astfel la lini§tea initials din cele §ase zile ale creajiei (7: 29 - 30). Tacerea

ce urmeaza mortii lui Mesia pregate§e calea pentru noua lume sau pentru

noua creatie. Numai in aceasta noua lume va avea loc Tnvierea dintre cei

morfi sj judecata finala, evenimentele acestea fiind conduse de catre Insu§i

Dumnezeu §i incluzand atat Israelul cat §i na^iunile (31 - 44). In contrast cu

Apocalipsa Animalelor din 1 Enoh, in care Mesia aparfinea noii crea^ii,

relafia dintre lumea care va veni §i lumea pezenta nu este determinata foarte

precis. Totusj, lumea care va veni va fi in mod indubitabil eonul, care

separat de lumea aceasta, confine mantuirea finala §i deplina.34

3. Concluzii

Dupa cum s-a putut obseva din analiza efectuata, mesianismul,

indiferent de diferenfele sale, este o doctrina ce marcheaza Tntr-un mod

pregnant iudaismul comunitatii de la Qumran §i eel al literaturii

pseudoepigafice. Mesianismul literaturii apocrife este unul prezent doar

Tntr-o forma latenta, deoarece scopul acestor scrieri nu este acela de a

evidentia speranja eshatologica a societafii evreiesti.

33 R. H. Charles, ed., op. cit., vol. II, p. 558,559.

34 Peter Schafer, op. cit., p. 33, 34.

Page 12: d. Hr. -Id. Hr.) identificat cu comunitatea de la Qumran.1 Esenienii nu ...

84 Mesianismul in literatura comunitatii de la Qumran

In cazul acestor scrieri se Tntalne§te un larg segment de a§teptari

eshatologice §i mesianice ce reflecta diversitatea de credinte mesianice, nu

doar in iudaismul timpuriu ci §i Tn Tnsas. i secta de la Marea Moarta. Spectrul

de idei reprezinta o perioada Tn istoria iudaismului, numita perioada

formativa. Tradifiile mesianice respective sunt incluse in special Tn

triunghiul davidic format din Mesia rege, Mesia preot §i Fiul Omului.

Aceste reprezentari mesianice atat de diferite, dar care au ca punct comun o

a§teptare politica concreta, cu mici exceptii (4 Ezra), sunt Tnfelese adecvat

numai daca se are Tn vedere interac{iunea dinamica dintre configuratiile

variate si schimbatoare din cadrul diferitelor constela{ii istorice din

perioada intertestamentara.


Recommended