+ All Categories
Home > Documents > D. D. Rosca-Existenta Tragica-Fundatia Pentru Literatura Si Arta _Regele Carol II_ (1934)

D. D. Rosca-Existenta Tragica-Fundatia Pentru Literatura Si Arta _Regele Carol II_ (1934)

Date post: 26-Nov-2015
Category:
Upload: valeriu-stanescu
View: 96 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
D. D. Rosca-Existenta Tragica
255
Transcript
  • EXISTENA TRAGICA

  • S'AU TRAS DIN ACEAST CARTE, PE HRTIE VIDALON VRGAT, DOUZECI I CINCI DE EXEMPLARE NEPUSE IN COMER, NUMEROTATE DELA 1 LA 25

  • . . N otre sentiment eleve du probleme de la vie est /ait de notre inquietude perpetue/le .

    M. Barres

  • DE ACELAI AUTOR: L'influence de Hegel sur Taine, Paris, Gamber, 1928. Hegel, Vie de Jesus, traduction precedee d'une introductiop histo

    rique, Paris, Gamber, 1928. Neotomismul, Iai Viaa Romneasc , 1924, Nr. 2 i 12; 1926,

    Nr. 10 i 11; 1927, Nr. 2. Renaterea hegelianismului, Logica speculativ, Iai, Minerva ,

    1927, Nr. 1 i 2. Pascal i filosofia contimporan, Iai, Viaa Romneasc ,

    1923, Nr. 6. Miguel de Unanumo, Iai, Viaa Romneasc , 1923, Nr. 8-9. Faguet, Iai, Viaa Romneasc , 1928, Nr. 2. Unanimismul lui Jules Romains, Iai, Viaa Romneasc ,

    1924, Nr. 11. Cu prilejul centenarului lui Taine, Iai, Viaa Romneasc ,

    1928, Ni:. 4. Hegel i Taine dup o opinie romneasc, Bucureti, Viaa Ro

    mneasc , 1930, Nr. 6. Despre o istorie a inteligenii, Bucureti, Viaa Romneasc ,

    1931, Nr. 7-8. Introducere n istoria filosofiei eline, Braov, ara Brsei , 1932,

    Nr. 4. Actualitatea lui Descartes, Braov, ara Brsei , 1933, Nr. 2 i 3. Bericlit iiber die rumiinischen Arbeiten zur Geschichte der Philo

    sophie (n colaborare cu Lucian Blaga), Berlin, Archiv filr Geschichte der Philosophie , 1932, Heft 1-2.

    Mitul Utilului, linii de orientare n cultura romneasc, Cluj, 1933.

  • D. D. ROCA

    EXISTENA TRAGIC NCERCARE DE SINTEZ FILOZOFIC

    BUCURETI FUNDAIA PENTRU LITERATUR I ART "REGELE CAROL II"

    B u I e v ard u I La s car Ca ta r g i, 39 1934

  • I NT RODUCE RE LA O

    FILOSOFIE NECONFORTAB IL

    E fapt de experien curent c, orict de bogat ar fi n evenimente exterioare, vieaa apare monoton repetiie celui ce-o triete fr s traduc peripeia material n mereu nou aventur a sufletului. Dac n'ar fi aa, oarecele de cas i iepurele de cmp s 'ar putea luda, ntre toate fi inele pmntului, cu vieaa cea mai intens trit . Sau, la captul opus i fericit al gamei, discurs asemntor ar putea ine plonia, vorbind cu putere de simbol i vocaie, n numele speei tihnite a paraziilor de tot felul.

    Cnd ns transpunerea de care e vorba se face permanent i cu luciditate, existena cea mai tears la ntia vedere se va desveli ca fiind ncrcat de dramatism intens i de constant noutate .

    In acest caz, vieaa, indiferent de mprejurril e istorice n care se desfoar, e trit cu putere i plenitudine ; i fiecare clip care trece i vine alimenteaz i 'ntrete, cu mreia sau meschinria ei, sentimentul

  • 8 EXI STENA TRAGIC

    ce-l avem despre caracterul absolut problematic al vieii spirituale, despre caracterul de aventur i miracol pe care-l arat civilizaia i valorile ei. De-aci, n consecin, i sentimentul de constant i iremediabil nesiguran n ce privete destinul nostru ca fiine cu anumite nevoi spirituale.

    Sentimentele acestea se pot condensa, la unele contiine, n cea mai ferm convingere. Atunci ia natere contiina tragic a existenii, i nelinitea metafizic umple pn la margine toate ncperile sufletului.

    Contiina tragic produce, credem, cea mai nalt tensiune interioar din cte poate atinge omul .

    Se tie apoi c toate tensiunile spirituale s 'au dovedit fecunde. Avem ns convingerea c niciuna nu s 'a artat creatoare de rezultate n msur aa de mare ca cea produs de contiina tragic. Vieile cu accentul personal cel mai mare au fost, dup credina noastr, cele crora aceast tensiune le-a dictat legea de formaie i norma de existen.

    Ea este resortul tare al efortului constant ce-o astfel de viea trit cu accent mare se vede nevoit s-l fac spre a crea mereu pierdute echilibruri ntre fore i valori antagoniste , dar deopotriv de imposibil s fie sacrificate fr pierderi ireparabile pentru bogia vieii noastre spirituale. Ea este coarda tare al unui efort ce-l facem clip de clip, pentru a liniti - n chip etern provizor - contiina noastr adnc despre vecinica noastr insuficien.

    Numai insuficientul este creator, mrturisea Grethe. i e natural s fie aa. Unde nu exist din natere sen-

  • INTRODUCE RE 9

    timentul lipsei interioare, sau unde el a disprut (dei , fie spus ntre paranteze, nu ne putem explica deloc dispariia lui de acolo unde el a existat odat , dect doar acceptnd miracolul ca explicare) , nu exist , respective nu mai exist dorin i posibilitate de progres.

    Hrnit din astfel de convingeri i sentimente, efortul de care vorbim ne adapteaz n msur mare la imperativele supreme ce le dicteaz vieaa spiritual creatoare de civilizaie original, adec vieaa cu adevrat omeneasc.

    Tensiunea interioar produs de contiina tragic e nu numai cea mai fecund, credem, dintre toate tensiunile sufleteti posibile, ci n general e, dup prerea noastr, cea mai mare for spiritual ntre toate puterile sufleteti de cari dispunem. Ea face posibil cea mai mare concentrare a acestor fore , i poate i concentrarea forelor vitale extraordinare. Pasiunile mari sunt creatoare n gradul pe care-I tim - creatoare de ceea ce numim bine i de ceea ce numim ru - datorit faptului c sunt, n fond, astfel de concentrri de fore sufleteti.

    Spus altfel : ncordarea interioar produs de contiina caracterului tragic al existenei apare ca cel mai tare protest contra a ceea ce exist pur i simplu. Ea se exteriorizeaz n cea mai radical i plin de riscuri proclamaie: Ce este nu e cum trebue s fie. Refuzm deci s acceptm ceea ce este pentru simplul motiv c este!

    Am zis : protest tare : Pen truc, spuse cele de mai sus , e evident c el vine din centrul nsui al persona-

  • 10 EXISTENTA TRAGIC

    litii noastre. i-am spus : proclamaie plin de riscuri : Pentruc ea angaj eaz destinul nostru.

    Omul poate fi , de igur, frmntat de multe feluri de nelinite. Dar, considerate n substana lor ultim, acestea sunt altoite toate pe instinctul de conservare al animalului. Toate sunt forme variate la nesfrit ale fricii ce cuprinde bestia n faa primej diei, reale sau presupuse, venite din lumea exterioar. Toate aceste forme de nelinite sunt, biologic, j ustificate.

    Singur nelinitea metafizic nu e j ustificat biologic. Cci ea vine dintr'o atitudine pe care spiritul o ia n faa existenei considerat n totalitatea ei, din tr' o atitudine fa de marele Tot. Dar nu e nevoie s lum astfel de atitudini pentru ca s ne putem conserva . . . Cine tie dac, din acest punct de vedere, nu e mai bine s nu le lum . . .

    Nelinitea metafizic apare, prin urmare, oarecum gratuit. Dar tocmai de aceea este singura nelinite pe care animalele - multipede, nulipede sau bipede -n'o au.

    Ea e aceea care ne mpinge s respingem toate, dar absolut toate ngrdirile. Pe cele sufleteti, i pe cele materiale. Ea ne d curajul blestemat s postulm, ca singur cu adevrat universal lege a firii, eterna devenire. i cc altceva este, filosific vorbind, ideea devenirii eterne, dac nu proiectarea pe fond cosmic a sentimentului de permanent insuficien interioar amintit mai sus?

    Este fapt de experien c cu ct o personalitate c mai mare, cu att se dovedete, privit n resorturile

  • INTROD UCE HE 11

    ei intime, a fi mai ncordat interior. Senintatea I) elin i cea goethean - aceste faimoase seninti -au fost creaturile unor mari tensiuni sufleteti. Senin tate fr secret - vreau s zic intim - tensiune ce-a precedat-o i continu ca un etern prezent ecou s' o nsoeasc, nseamn : nimic. lnseamn vid. Singur prostia e senin cu gravitate ntins peste vid 1) .

    1) Cnd e vorba despre prostie, vocabulele senin i < c grav sunt aproape inevitabile. E doar' fapt de experien curent c prostia este totdeauna senin. Senintatea interioar poate lua apoi, n exterior, forme variate, dar care nu sunt dect gradaii ale aceluiai fond inalterabil de mare securitate interioar: prostul poate fi grav, solemn sau agresiv (aceasta, cnd se crede sau este de fapt nzestrat cu virtuii morale, cnd este savant, ori cnd ocup o situaie social important, etc.) . Agresivitatea prostului, evident, e cu att mai teribil cu ct e tnai mare sentimentul lui de securitate interioar.

    In esseul su asupra prostiei, scurt dar plin de substan, D. I. Suchianu a descompus cu mare finee i ptrundere mecanismul psihologic secret al prostiei. Citm la ntmplare: Fr mult team de a grei, putem defini prostia o psihoz normal i excepional de adaptat realitilor curente. Pierre Janet numea nebunia une perle de la fonction du reel . Nu tiu dac n'ar fi corect a crede c prostia e poate o hipertrofie a acestei funciuni . . . & . Prostia ne apare. . . ca rivalitatea dintre ceea ce-i individual i ceea ce-i social n personalitatea omeneasc, cu triumful celui din urm element. E victoria lozincilor gregare asupra gndirii proprii&. Bergson definise inteligena le meilleur moyen de se tirer d'affaire &. Se pare c exist un altul nc i mai bun. Deteptciunea poate cel mult pricepe i explica pc proti. Prostul, el, poate mai mult, de vreme ce este n stare a pcli pe cei inteligeni, a convinge pe aproape toat lumea, i a birui n toate situaiile . Cum i de ce pclete i nvinge prostul, a se vedea textul ntreg al

  • 12 EXISTENA 'l'RAG IC

    Graie tragicei neliniti metafizice care-l stpnete , sufletul i pstreaz mare i proaspt libertatea. i nici-un fel de adaptare odat realizat nu-l poate mulumi pe deplin. Ea ne face s privim toate formele realizate (forme de cunoatere, sociale, religioase, etc.) sub aspectul provizoratului definitiv.

    Nu exist, credem, tragic mai autentic dect cel nchis n aceast concepie care cere clipei orientare vecinic nou i vecinic nvechit, refuznd orice idee a unui echilibru ce promite - ar trebui s scriem : amenin - s devie static .

    Lumea apare astfel cmp de lupt fr sfrit posibil. i ca atare , mprie a neprvzutului iremediabil i-a posibilitilor infinite, bune i rele. i-aceasta, pe toate planurile de creaie i existen omeneasc imaginabile.

    Pus n lumina tare a contiinei tragice, problema existenei noastre i proiecteaz soluiile mereu ateptate n zrile ndeprtate ale imposibilului.

    Ni se pare ns, c, pentru ca s fie foarte eficace, idealurile (religioase, sociale, tiinifice, artistice) , trebue situate n zona plin de miragiu i miracol a imposibilului. Acestea sunt cele cari, acionnd timp ndelungat, se arat a fi cele mai fecunde n efecte mari. Cteva exemple cunoscute : ideea determinismului universal, creatoare a tiinei i-a tehnicei moderne ; ideea justiiei integrale a socialismului ; noiunea contractului

    acestui esseu, spiritual i adnc n acelai timp. (D. I . Suchianu, Puncte de vedere, Disertaie asupra prostiei , Cultura Naional . 1930.)

  • INTRODUCERE 13

    social ideal, elaborat n occident i creatoare a marilor democraii apusene ; apoi, cele mai eficace idei transformatoare de Lumi : divinitile marilor religii istorice.

    Cine tie dac vechii Elini n'au intrat n istorie cu tria pe care-o cunoatem i Europa nu e mare cum o tim, tocmai datorit faptului c i unii i-aceastlalt i-au msurat constant i ptima puterile spirituale n sarcinile cele mai grele (ce li s'au prut mai grele) , i unii i-aceastlalt au aspirat, pe toate planurile de existen i n chip permanent, la imposibil . . . !

    Ce-ar putea produce n msur mai nalt sentiment tragic al existenei i tensiune interioar mai mare dect aceast aspiraie ctre imposibil? La sensibilitate presupus egal, potenialul sentimentelor amintite este direct proporionat cu gradul de luciditate al contiinei.

    Fericirea nu e, de sigur, pentru toi oamenii direct proporionat cu gradul de plenitudine interioar ce-l poate realiza ct mai nentrerupt o viea. Au fost i sunt ini pe cari plenitudinea de care-i vorb i obosete, i cari gsesc c ating treapta cea mai nalt de fericire n vidul sufletesc cel mai complet posibil , ori n ataraxie. Dar, au existat i vor exista oameni pentru cari fericire este echivalent cu plenitudine interioar. Acestora le va aprea poate simpatic doctrina ce propunem, perspectiva deschis de ea fcnd posibil, credem, ca vieaa lor s'ating cel mai nalt grad de intensitate interioar imaginabil.

  • EXISTENTA TRAGIC

    Cartea de fa se inspir din v1zmnea condensat n afirmaiile cc preced. Acestea nu vor mai aprea, vrem s sperm simple, afirmaii celor ce vor avea rbdarea s citeasc pn n capt ncercarea de sintez ce prezentm.

    Noiunea de sintez nu implic pe cea de complet I), i nici ideea de definitiv . Orice sintez este, se tie, fatal provizorie i fatal parial.

    Dar valoarea unei sinteze filosofice nu e n funciune nici de cantitatea elementelor utilizate (material de experien i idei) i , n fond, nici chiar de calitatea lor. Ci - dat concepia despre filosofie ce-o susinem n prezenta carte - valoarea unei astfel de sinteze este msurat de perspectiva spiritual general, perspectiv mai mult sau mai puin luminoas, pe care ea o deschide; de calitatea rezonanei sufleteti pe care ea o trezete i de gradul de profunzime al stratului de contiin unde aceast rezonan se produce.

    Dup lumina n care sunt aezate, dup ierarhia n care sunt fixate, dup felul unilinear sau multilinear n care sunt legate, aceleai elemente (fapte de experiena sau idei generale) pot da sinteze diferite i de valoare neegal.

    tim c'n lumea fiinelor vii, organismul este ce-l ce, ca totalitate, determin organul. Acesta e ceea ce este, prin funciunea ce-o ndeplinete n economia ntregului . Tot astfel, i'n ceea ce numim sintez filosofic : lntregul, n lumina cruia e prezentat un fapt sau o idee (materialul utilizat, cu alte cuvinte), determin sensul, coninutul chiar al acestora, valoarea lor.

  • INTRODUCERE 15

    Astfel nct un fapt de experien sau o idee este, putem spune, alta , dup spiritul general al totalitii n care faptul sau ideea respectiv intr ca element constitutiv.

    Nu numrul i cantitatea culorilor i nici efectul optic ce-l produc fiecare n parte creaz valoarea estetic a unui tablou, ci, n primul rnd , cum bine se tie, lumina i valoarea n care artistul a fost n stare s le aeze. Dar, la rndul lor, acestea sunt i ele rezultate, determinate, n ultim i decisiv n stan, de cauza care se chiam sensibilitatea artistului.

    Tot astfel i'n domeniul gndirii metafizice : fer mentul i chiagul care produce sinteza elementelor (fapte de experien i idei) strnse de pe cele mai diferite meleaguri sufleteti se numete dialectic i, la rdcina acesteia , pe plan de contiin i mai adnc, sens ibilitate. De aici vine accentul specific al sintezei i rezonana spiritual particular pe care el o trezete. Accent fatal subiectiv, ca i sinteza din care el se des prinde.

    Acum, n ce ne privete personal, rezervele formu late mai sus n legtur cu sensul general al noiunii de s intez , sunt mrite i mai mult de cuvntul (

  • 16 EXISTE N A TRAGIC

    ln msura n care, bine neles, cel ce semneaz prezenta lucrare cunoate aceast istorie. In special, intr , ca elemente utilizate cu rol de material, unele din ideile lui Heraclit, Bohme, Pascal, Hume, Hegel, Schopenhauer, Nietzs che, Bergson, Mach, W. James , Husserl i Scheler. Apoi unele din rezultatele cercetrilor istorice ale lui Burckhardt, Renan, Tannery (Paul) , Meyerson i Rey.

    De altfel, numele tuturor acestor gnditori 1 cercettori sunt menionate n textul crii.

    Aceasta pledeaz - lucrul se poate vedea din cele cteva pagini ce preced - pentru o foarte neconfortabil filosofie a vieii.

    Caracterul acesta al concepiei ce susinem vine din cunoatere: vrem s zicem c ne propunem s nu lsm, pe ct ne va sta n putere, ca instinctul de conservare - nclinat, n general, s vad trandafiriu -s furieze ntre realitate i observaia noastr prisme idealizatoare de existen.

    Ne place s credem, cu toate acestea, c cunoaterea - orict de tulburtoare ar fi rezultatele la cari duce - e, prin ea nsi, remediu ntritor de suflet : Concluziile ultime desprinse din ncercarea noastr de sintez vor confirma, sperm, adevrul celei , dup noi, mai preioase idei din cte Aristot ne-a lsat motenire : adevrul descoperirii psihologice botezat cu dela el ncoace faimosul nume de catharsis.

    ln ordinea de idei acum desvoltat, observm, n trecere i pe deasupra , c , dup credina noastr, riscm mai puin s avem desiluzii mrturisind c nu

  • I NTRODUCERE 17

    tim sigur anumite lucruri, dect nchipuindu-ne c tim cu certitudine ceea ce nu cunoatem dect cu probabilitate.

    Concluziile noastre finale vor constitui poate dovad bun c pot exista spirite n cari cea mai nelinititoare contiin a nesiguranei n care suntem nu nbuete puterea de hotrre i elanul aciunii, dovad bun c viziunea cea mai lucid a unei situaii tragice nu omoar cu necesitate capacitatea de entuziasm a sufletului.

    Aceste concl uzii propun o ieire de salvare din starea de iremediabil nesiguran despre care va fi vorba. Ieirea de salvare se chiam stil de viea . Un anumit stil de vica : Viea modelat ca opera de mare art. i de aceeai lege suprem, numit : gratuitate.

    *

    lncercare de sintez filosofic fiind, cartea noastr conine i consideraii privitoare la marea problem a raportului ce poate exista ntre tiin (i cunoatere n general) i metafizi c. i propune i-o soluie. Prerile noastre, expuse, dup nevoie i punct de vedere momentan, n tot cuprinsul crii, pot fi formulate scurt n propoziiile:

    Dei, sub unul din aspectele sale importante, filosofia s'a manifestat ca critic a cunoasterii ca un fel , de mauvaise conscience a acesteia, i cu toa te c cele mai adeseaori ea s 'a prezentat i continu s fie prezentat ca cunoatere n substana ei ultim , noi credem

    2

  • 18 EXI STENA TRAGIC

    c ceea ce constitue esena specific a filosofiei nu este poriunea de cunoatere pe care ea o conine totdeauna, ci un plus care se adaog la aceast poriune, plus care nu e cunoatere. ln orice caz, acest plus nu poate fi numit cu termenul

  • I NTRODUCE RE 19

    form, de ntreg. i ca religia i arta deopotriv, filosofia se desprinde din nevoia de a cumpni ce este impor tant i ce nu import. Din nevoie de ierarhie, altfel spus.

    Ierarhizare nseamn organizare, i de organizare nu poate fi vorb dect ntr'un tot, ntr'un ntreg. ( Organizare vine dela organ , i organ nu exist i nu e inteligibil dect n funciune i ca parte a unui tot) .

    Cine n'a simit niciodat n suflet nevoile amintite mai sus, adec cine n'a fost n nici-un moment din vieaa lui om religios, sau spirit de artist sau filosof, poate aduna n minte-i toat tiina lumii i poate svri tot felul de fapte mari i mici, nu-i va pune niciodat ntrebarea dac a avut rost s se strduiasc atta fcnd attea fapte i ngrmdind atta tiin . . .

    Pentru a stabili o ierarhie a formelor de existen, filosoful va trebui s cunoasc, evident, materialul de ierarhizat. El se va vedea deci nevoit s recurg la cunoatere, n special la cea tiinific - dac vrea s fie spirit serios - ca la cea mai obiectiv dintre toate formele de cunoatere. Dar nu se va opri aici. Pentru el , cunoaterea este numai mij loc. Scopul lui este ierarhia care permite cumpnirea tuturor lucrurilor cu balana nevoilor sentimentale ale sufletului.

    Dar, nc odat, ierarhia nu e opera cunoaterii, ea nu vine din tiin . Actul de contiin care-o institue depete actul de cunoatere proprm zis . ln acest sens, putem spune c numele pe care metafizi ca l-a

  • 20 EXISTENA TRAGIC

    pr1m1t numai ntmpltor, i se potrivete. Cci, ntr'adevr, ea e dincolo .de fizic, adec n afar de tiina pozitiv.

    Isvornd din nevoia de atitudine fa de existen ca totalitate, chiar dac ar vrea ca s fie numai cunoatere - cum de altfel spuneam c se i prezint -metafizica depete fatal limitele tiinei , care nu poate fi dect parial . Reiese ns, credem, din cele precedente c i'n cazul n care am admite ipoteza (irealizabil) c tiina ntr'o zi ar fi total, metafizica totui ar depi-o.

    Originea ei ultim explic i faptul c, cu toate eforturile ce le-a fcut i continu s le fac, spre a deveni cunoatere spectacular a existenei, filosofia nu va putea niciodat deveni o astfel de cunoatere. (S nu mai vorbim de preteniile pe care le afieaz amgindu-se u privire la natura ei intim, pretenii i !nai mari dect eforturile de realizare) . De altfel, cum vom ncerca s artm n cursul desvoltrilor noastre, nici-un fel de cunoatere existent nu atinge idealul de a fi spectacular n sensul plin al termenului. Nici chiar cunoaterea tiin.ific pozitiv.

    Ne ntrebm ns, dac filosofia nu-i neag singur nsui rostul de a fi, aspirnd ctre un astfel de ideal, sau, i mai grav, prezentndu-se ca una ce a realizat deja acest ideal ?

    Spuneam c impulsurile ultime i secrete ale atitudinii metafizice sunt de esen liric. S precizm acum c, pornit dintr'un substrat de natu1' sentimental al contiinei , metafizica nu trebue s se fixeze n ex-

  • INTRODUCERE 21

    terior sub forma unui simplu ecou liric desprins dintr'o viziune cosmic oarecare. Lirismul trebue s fie tradus, a zice : strecurat, prin sita deas i purificatoare a cunoaterii disciplinate cu rigoare. Numai ndeplinind aceast condiie, filosofia devine ceva cu adevrat serios i fecund. Numai n acest caz, spiritul care o anim i-i conduce cu grij e paii va deveni spiritul de finee de care vorbia - glorificndu-l -fizicianul Blaise Pascal. Convingerea noastr este c nu exist spirit de finee roditor, fr prealabil spirit de geometrie serios .

    Altfel spus : lirismul originar, necesar, nu duce la mare lucru - duce cele mai adesea ori la rsuflat declamare - fr disciplina sever a metodei tiinifice.

    Dar judecata : nu exist spirit de finee fecund fr spirit de geometrie disciplinat e departe de a fi reversibil, cci spirit de geometrie fr spirit de finee exist din abunden.

    Acesta din urm e o treapt de evoluie pe care inteligena o urc numai biciuit de contiina insuficienelor spiritului geometric. Dar nu toate inteligenele ctig aceast contiin. Se prea poate ca ea nici s nu poat fi ctigat , ci s fie dar.

    Spiritul de finee presupune deci depirea spiritului de geometrie. Dar e evident c, pentru a-l depi pe acesta, trebue mai nti s-l ai.

    Ceea ce afirmam despre spiritul de finee spunnd c e dar din natere, va prea eventual mai clar scriind aici urmtoarea formul: geometria se nva, fineea nu se nva . (Fapt de experien curent. )

  • 22 EXISTENA TRAGIC

    Vzute astfel lucrurile, nelegem par'c mai bine acestlalt fapt de experien : se poate face tiin fr preocupaii i cultur filosofic, dar nu se poate face filosofie serioas fr o riguroas disciplin tiinific a inteligenei. tiina poate ignora filosofia, aceasta ns se pgubete pe sine rupnd contactul cu tiina .

    Dar j udecata ireversibil formulat mai sus cuprinde i afirmaia c, ntr'o msur mai mare sau mai mic, oricine e nzestrat de natur cu inteligen real poate face tiin; dar de aci nu urmeaz cu necesitate c simte nevoia s fac i poate, n consecin, s i fac filosofie. Sau, pe alt plan vorbind : tiina se nva, filosofia nu se nva. (Fapt de experien curent.)

    i , dac tiina este, biologic vorbind, direct necesar, cci util, filosofia apare - ca i arta - drept lux n judecata sincer a maj oritii covritoare a oamenilor. tiina ne d soluii la probleme ce ni le pune lumea exterioar n care suntem nevoii s trim. Dect, problemele acestea sunt totdeauna pariale, impunndu-ne adaptri pariale. Pncnd nevoia de a lua atitudine fa de existen ca totalitate nu e de ordin propriu zis biologic. Omul poate tri foarte bine fr s caute vreodat soluii cari rspund imperativelor acestei nevoi; cum poate tri tihnit fr de art. Inrudit adnc cu atitudinea estetic, atitudinea fa de Intreg, comandat de aceast nevoie de ordin spiritual i nu biologic, este chestiune de inut sufleteasc personal. inut subiectiv cu necesitate, ca i inuta creatorului de art.

    In felul ei, filosofia este, prin urmare, art nu tiin.

  • I NTRODUCERE 23

    Dar, ntocmai cum marea art poate produce i efecte de natur moral, ca pe un surplus ce vine i se adaug la cele pur estetice, tot astfel filosofia poate produce efecte morale neurmrindu-le direct, exaltnd i pe aceast cale puterea noastr sufleteasc i forele noastre vitale.

    *

    1n paginile ce urmeaz, silindu-ne s evitm termenii tehnici n msura n care aceast grij e nu ne va mpinge s dilum prea tare i s falificm oarecum gndirea, vom cuta s sprijinim concepia noastr tragi despre viea pe o viziune a existenei luat n totalitatea ei. Vom deduce, cu alte cuvinte, caracterul tragic al vieii omeneti din constituia esenial i iremediabil a ntregii realiti dat n experien.

    Planul general al crii noastre, care, la ntia vedere, pare a porni cam de departe (

  • 24 EXISTENTA TRAGIC

    ln consecin, i'n linie general , gndirea noastr va nainta dela abstract la concret . Fapt ce lmurete caracterul oarecum mai arid al desvoltrilor din ntia j umtate a crii.

    Ni se pare, pedealt parte, c'n materie de creaie omeneasc - n materie de creaie ideologic mai mult dect aiurea - pricepere dreapt, tiin pozitiv ai zice, nu e dect cea care ascult de o norm de veche dar nu nvechit nelepciune, cuprins'n sfatul popular: e mai drept s judeci omul dup ceea ce a voit s fac, dect dup ceea ce a putut face. Nous valons plus par ce que nous voulons que par ce que nous faisons , spune i Francezul.

    Credem deci c, pentru a fi nelese cu adevrat i j udecate cu dreptate, marile creaii omeneti trebue s fie msurate la lumina scopurilor supreme ctre cari tind . inte mai mult sau mai puin mrturisite explicit, i urmrite contient sau numai instinctiv, dar urmrite cu perseveren , aceste scopuri determin n chip permanent toate demersurile neastmpratei inteligene omeneti.

    Consideraiile noastre se vor grupa n patru capitole i n j urul ntrebrilor urmtoare :

    innd seam de tendinele permanente manifestate n cursul desvoltrii ei istorice, care este -inta ultim ctre care tinde cunoaterea ?

    Ce imagine a existenei implic idealul suprem ctre realizarea cruia se ndreapt, grbit i cam ndrznea, cugetarea filosofic; prudent i mai metodic, tiina pozitiv?

  • INTHODUCERE 25

    Din ce credin adnc i rezistent i scoate seva de viea lung - poate vecinic - visul pe care ar vrea s-l triasc odat aevea neobosita inteligen a omului ?

    i : la ce procedee ideologice recurg filosofia i tiina pentru a se apropia de inta ideal, int ce le definete amnduora esena ?

    Cutnd s rspundem la ntrebrile de mai sus , ne vom nizui, evident, s sprijinim consideraiile noastre pe fapte scoase din istoria filosofiei i a tiinelor. (Capitolul I.)

    Apoi, printr'un efort de analiz ce-ar putea s apar cetitorilor mai grbii plictisitoare pe alocurea , vom ncerca s artm dac supremul ideal de cunoatere despre care e vorba , ideal ce a jucat i joac rol de tainic i important resort n evoluia cunoaterii, e sau nu e j ustificat de fapt i de drept ? ln ali termeni, dac e realizabil vreodat - nu import data! - i dac mijloacele de mbogire a cunoaterii puse n practic de tiin i filosofie sunt eficace totdeauna i pretutindenea ? (Capitolul I I , )

    Din rspunsurile ce va trebui s dm acestui din urm grup de n trebri , rmnnd, bineneles , pe planul experienei riguroase, se va desprinde o imagine de ansamblu a existenei n ntregimea ei. Aceast imagine nu va fi de loc de natur s produc resonan. sentimental prea optimist. Dat fiind faptul c raiunea i ntmplarea stupid, resonabilul i absurdul ne vor aprea ca fiind deopotriv nchise n substana prim a existenei. (Capitolul II I.)

  • 6 INTRODUCERE

    ln faa existenei astfel caracterizate, vom ncerca apoi s lum atitudine. Mai exact : s propunem o atitudine.

    Analizei din capitolele precedente i va lua locul construcia metafizic propriu zis.

    Aici , nu va mai putea fi vorba de fapte n nelesul pozitiv al cuvntului. i nici de experien n sensul tiinific al termenului.

    Atitudinea filosofic ne va aprea atunci ca fiind calitativ diferit de ceea ce numim punct de vedere tiinific. Ca fiind altceva. Atitudinea metafizic ne va desveli aspecte eseniale ale ei nrudite n strfundul lor, cu ceea ce numim atitudine estetic. Vom constata c liniile de direcie ale metafizicei nu sunt absolut identice cu cele ale artei mari, dar merg paralel cu acestea .

    De altfel, epitetul tragic cu care am crezut c trebue s caracterizm calitatea concepiei pentru care pledm, n'a fost luat poate numai ntmpltor din mpria ncnttoare a realitii estetice : ln sufletele cu suprem libertate interioar, imaginea existenei la care se vor opri oarecum necesar consideraiile noastre , poate da natere la reaciune emoional de natur estetic definit tocmai prin epitetul tragic .

    Din atitudinea netiinific de care vorbim, se poate desprinde ns - n chip natural - i-o moral. Moral cu veleiti de apli caii practice, ca orice moral. (Capitolul IV.)

  • PARTEA I

    EXPERIENA OBIECTIV

  • CAPITOLUL I

    IDEEA CUNOATERII INTEGRALE

    I

    Examinnd cu oarecare atenie faptele filosofice, adic marile sisteme aprute n cursul istoriei cugetrii europene, dela Thales din Milet pn la ultimul mare sistem care e cel bergsonian, constatm c toate i scot substana dintr' un gnd care le e comun : toate sunt ncercri de explicaie global a realitii. Toate sunt ingenioase i disciplinate eforturi de gndire tinznd, adesea n form discret sau chiar ascuns, cteodat ns n termenii cei mai clari posibili, s construiasc Universul prin combinaie de concepte. Astfel nct, considerate din perspectiva la care ne oprim aici, marile sisteme filosofice, adec formele de exteriorizare clasic a cugetrii filosofice, difer ntre ele prin coninutul ce se toarn n conceptele de care vorbim, nu ns prin inta ultim cc-o urmresc, cci aceas ta le e comun. Stabilirea unui lan deductiv fr discontinuitate, lan care ar constitui urzeala esenial a

  • 30 EXISTENA TRAG IC

    realitii empmce, reducerea ultim a tuturor faptelor de experien i-a tuturor legilor pariale la o lege unic, din care s poat fi deduse cu necesitate toate formele de existen, sau cel puin formele eseniale ale acesteia, iat gndul ndrzne i mare pe care 1-a urmrit gndirea filosofic n toate epocile ei de for i de glorie. Deducie total a naturii, acesta e numele adevrat al scopului suprem ctre realizarea cruia a tins, n ultim analiz, geniul marilor autori de sisteme.

    Scop suprem pe care nu l-a realizat nici-o minte omeneasc - mai e nevoie s o spunem ? - dei unii dintre reprezentanii de geniu ai filosofiei au crezut c 'ar fi atins aceast utopic int. Scop pe care de sigur nu-l va nfptui niciodat inteligena omeneasc, dar ideal suprem care anticipeaz nu numai asupra oricrei experiene viitoare , ci care a anticipat pn bine de curnd - i va mai anticipa poate ntr' o epoc oarecare de cugetare filosofic - asupra oricrei experiene posibile .

    Spuse lucrurile mai concret, nu e oare isbitor faptul c speculaia filosofic, n momentele ei de nflorire i putere , a tins cu nrdcinat ncpnare s explice toate formele de existen (numite fenomene, lucruri, stri s ufleteti, evenimente), variate i contradictorii , cu ajutorul unei singure forme de existen ; sau, cnd a voit s apar mai modest, cu ajutorul ctorva forme de existen?

    S alegem un exemplu chiar dela nceputul i storiei filosofiei . Cci , pus la nceput simplist i naiv, pro-

  • IDEEA CUNOATE RII INTEGRALE 31

    blema filosofic ne apare oarecum mrit la microscop n trsturile ei fundamentale, i deci esena e1 este mai uor de demascat .

    Thales, cel dinti dintre filosofi, a enunat i-a ncercat s demonstreze - nu import cum, pentru ceea ce ne intereseaz n acest moment - c apa este principiul creator al tuturor lucrurilor.

    ln substan, ncercarea lui Thales din Milet poate f1 caracterizat cu propoziia : Sub aparene diverse, totul este ap . Toate lucrurile sunt ap ascuns sub forme altele dect apa , iat formula legii unice a existenii, descoperit de printele filosofiei eline i europene ! Formul simplist, dar, pentru ceea ce ne i ntereseaz aici, cu att mai elocvent .

    lnglobnd experien nmiit de bogat i stpn pe mij loace de investigaie i pe forme de expresie nesfrit mai potrivite, speculaia filosofic reprezentat mai trziu de Platon i Aristoteles, sau de Rene Descartes , Spinoza ori Schopenhauer, tinde i ea, n resorturile ei intime, ctre inta ce i-a fixat-o n leagnul ei, nduiotor de stngaciu, Thales din Milet . . . Ca multe alte forme de creaie omeneasc, uneori mai repede chiar dect acestea, filosofia a progresat n . . . nelepciune. Nu e deci mirare c azi - i acum o sut i trei sute de ani - nu mai ncearc s urce, pe calea dreapt i piezie a lui Thales, coasta ce duce la platoul nalt de unde s stpneasc cu o singur i larg privire spectacolul de ansamblu al acestei lumi. Cile pe cari merge speculaia filosofic modern sunt mai lungi, mai ntortochiate i mai puin primejdioase. Dar

  • 32 EXISTENA TRAGICA

    toate sunt ndreptate - chiar i cnd sfresc brusc -ctre platoul artat cu nepit ndrsneal de printele legendar al tuturor filosofilor.

    Toate marile genii speculative vor fi n cutl\rea unei noiuni, unei idei sau legi 1) unice pe care o vor planta la rdcina tuturor lucrurilor. Acestea devenind, n ochii filosofului, forme de manifestare multipl i bogat a unei singure realiti adevrate, a unei singure esene, idei, legi, sau cum vrei s 'o numii. Rolul explicativ pe care l-a j ucat la divinul Thales apa , l va lua asupra sa focul la Heraclit, iubirea i ura la Empedocle, numrul la pitagoricieni i, pe o treapt de experien lrgit i de elaboraie de concepte dus neasemnat mai departe, atomul la Dcmocrit, vov la Anaxagora i Socrate, Ideea la Platon, Forma la Aristotel, substana extins i substana gnditoare la Descartes, monada la Leibniz, Ideea la Hegel, voina la Schopenhauer, durata la Bergson . . .

    I I

    Spuneam l a nceputul prezentelor consideraii c realizarea scopului de cunoatere suprem de care vorbim, scop ce ar fi atins n momentul cnd lanul deductiv ar fi stabilit fr discontinuitate, nglobnd i

    1 ) Sub influena limbajului tiini fic modern, unii filosofi i oameni de tiin vor vorbi de lege unic i nu de (( noiune unic . Aa, la nceputul elaborrii doctrinei sale, Auguste Comte. Astfel Renan, Taine, Sophie Gcrmain, Laplace.

  • IDEE A CUNOATE RI! I NTE GRALE 33

    explicnd toate formele de existen, a fost urmrit n cursul istoriei filosofiei de toi marii sistematici, dar n'a fost recunoscut n termeni explicii dect de puini dintre ei. Cei mai muli n 'au fcut, din starea de fapt n care se gseau, stare de drept, pentru excelentul motiv c nii nu i-au dat seama n chip perfect lucid de natura intim a ntreprinderii lor speculative. Gndirea i sistemele lor au urmrit cu persisten, dar n form implicit i nu principiar, deducia global a existenei dintr'o unic i atotcreatoare formul.

    Abia la Descartes i la Spinoza gsim accente de lucid i ndrsnea sinceritate n aceast privin. Ordinea de deducie more geometrico n care se succed lapidarele i substanialele gnduri ale minunatei Etice nu mai are nevoie de declaraii formale suplimentare pentru a mai sublinia prea evidentul adevr c marele Baruch Spinoza scoate lumea ntreag dintr'o singur idee. Idee botezat : Dumnezeu.

    Ct privete pe Descartes, s amintim cum autorul Discursului asupra metodei ne povestete nsui - n ton modest . . . - c'ar fi dedus din cteva adevruri prime toate legile i faptele formulate i descrise n marele su tratat, revoluionar n materie tiinific, intitulat Traite du Monde ou de la Lumiere i publicat eaptesprezece ani dup moartea filosofului. ln Discursul asupra metodei se mulumete numai s ne spun c a procedat deductiv, i s ne nire pe scurt lista adevrurilor descoperite pe aceast cale : Mi-ar fi foarte uor s continuu, scrie Descartes, i s art aici ntregul lan de adevruri pe cari le-am dedus din ade-

    3

  • 34 EXISTENA TRAGIC

    vrurile prime ; dar, fcnd aceasta, m'ai vedea silit s vorbesc acum despre mai multe chestiuni controversate de cei nvai, persoane cu care n'ai dori deloc s m cert ; cred deci c ar fi mai bine s renun i s spun numai n general cari sunt aceste adevruri, dnd ocazie astfel celor mai nelepi s j udece dac ar fi folositor ca publicul s fie informat mai n amnunt. Am rmas mereu ferm n hotrrea ce-o luasem s nu recurg la nici-un alt principiu n afar de cel de care m'am servit spre a demonstra existena lui Dumnezeu i a sufletului . i ce a descoperit filosoful i omul de tiin Descartes fcnd uz de singurul principiu la care face aluzie ? S-li sm s vorbeasc nsui : lndrsnesc s spun c nu numai mi-a fost posibil s m declar mulumit n scurt vreme cu privire la toate dificultile fundamentale ce le ntlnim n filosofie, dar, n plus, am gsit anumite legi pe cari Dumnezeu le-a stabilit n aa fel n natur i cu privire la cari ne-a sdit astfel de noiuni n sufletele noastre nct, dup reflexie suficient, nu ne vom mai putea ndoi c aceste legi sunt observate cu strictee de tot ce exist sau se face n lume. Apoi, lund n considerare ceea ce rezult din aceste legi ( la suite de ces lois ), mi se pare c'am descoperit numeroase adevruri cu mult mai folositoare i mai importante dect tot ce nvasem mai nainte sau chiar ndjduiam s nv 1) . Urmeaz, n tot cuprinsul prii a V-a a Discursului, expunerea sumar a celor spuse pe larg i demonstrate n marele tratat despre Lume.

    1) Descartes, Discours de la Methode, p. 31-32 (ed. Garnier).

  • IDEEA CUNOATE R I I INTEGRALE 35

    Gsim ns n partea a V I-a a Discursului un pasagiu i mai caracteristic i mai explicit : Ordinea pe care am urmat-o aici, declar Descartes, creator fr pereche n filosofie i tiin, a fost urmtoarea : Mai nti am cutat s gsesc n general principiile sau cauzele prime a tot ceea ce e sau poate exista [ !] n lume, fr s iau altceva n consideraie n acest scop dect pe singur Dumnezeu care a creat lumea, i fr s le scot de altundeva dect din anumii germeni de adevr ce se gsesc dela natur n sufletele noastre. Dup aceasta am cutat s vd cari sunt cele dinti i cele mai comune efecte ce-ai putea deduce din aceste cauze. i mi se pare c astfel am gsit ceriuri , astri , un pmnt i pe pmnt ap, aer, foc, minerale i alte cteva lucruri, dintre cele mai comune i mai simple, prin urmare dintre cele mai uor de cunoscut .. . Dup aceea plimbndu-mi spiritul asupra tuturor obiectelor ce s'au prezentat vreodat simurilor mele, ndrsnesc s spun c n'am gsit printre ele nici-un singur lucru pe care s nu-l fi putut explica destul de comod cu ajutorul principiilor gsite de mine . . . 1) .

    S observm c, pentru ceea ce ne intereseaz aici, import foarte puin ntrebarea dac Descartes ntr' adevr a reuit sau a crezut numai c a reuit s deduc, din principiul unic dela care pleac, tot cuprinsul faimosului Traite du Monde ou de la Lumiere. Ceea ce import, n ordinea de idei pe care o discutm, e o anumit stare de spirit a acestui mare om de tiin i filosof mare. Adic tocmai

    . starea de spirit pe

    1) Idem, ibid., p. 48-49. Sublinierea e a noastr.

  • 36 EXISTENA TRAGIC.

    care-o trdeaz fr ocolire elocventele pasagii reproduse mai sus.

    *

    Dar acela care a fixat, princ1piar i fr reticene, drept ideal suprem al speculaiei filosofice deducia global a existenei ntr'un lan deductiv fr discontinuitate , a fost cel pe care Leon Brunschvicg 1) l-a numit prin al filosofilor , Hegel. Demontnd cu mn de mestru pn n ultimele lui elemente mecanismul inteligenei active n tiinele pozitive i n speculaia filosofic, Hegel i-a demascat tendinele intime i permanente, tendine cari, toate, se alimenteaz i sunt ndreptate ctre o ultim i ndeprtat (pentru noi) int : reducerea tuturor formelor mai importante ale existenei, a tuturor legilor cu caracter relativ parial, la o lege suprem i unic, lege de care ar asculta toate fenomenele. Lege n raport cu care legile specifice ale lucrurilor n'ar fi dect aplicaii diverse, mai mult sau mai puin complicate, ale ei, n domenii determinate i specifice ale realitii.

    Intocmai ca Descartes, dar ntr' o form mai prezumioas, cci mai lipsit de discreie i mai radical - Hegel acord experienei un loc neasemnat mai mic dect cel pe care i l-a acordat de fapt Descartes -prinul filosofilor va proclama, amgindu-se, c a reuit s scoat lumea, cu toate primverile ei, dintr'un concept unic care se chiam Idee. Ermetica Logic

    1) Leon Brunschwicg, Le progres de la conscience dans la philosophie occidentale, t. I, p. 396.

  • IDEEA CUNOATE R I I INTE G RALE 37

    Speculativ desfoar naintea ochilor minii muritorilor prezeni i viitori, pe cele cteva sute de pagini ale ei, grandiosul i nicirea ruptul lan deductiv al tuturor adevrurilor posibile i, implicit, al tuturor formelor importante de existen. Din ceea ce a urmrit inteligena omeneasc dela Thales din lonia ncoace, dar fr s i-o mrturiseasc cu franche nici chiar sie-i, Hegel face lege constitutiv a ei. O stare de fapt e proclamat stare de drept cu o temeritate care , cu tot geniul autorului Logicei speculative, a speriat i scandalizat un secol de cugetare european.

    i , cu toate c Hegel, contrar unei opinii prea rspndite, n'a pretins c'ar fi reuit s deduc din a sa formul universal pn i formele particulare sau chiar individuale ale existenei 1) , lucru pe care, dealtfel, nu l-a pretins nici Descartes 2) , revolta contra ncercrii lui de deducie global a formelor eseniale ale realitii este pn la un punct explicabil dac inem seam de momentul istoric cnd ea s 'a produs .

    tiinele pozitive, pe vremea cnd i-a elaborat Hegel Logica, acumulaser un morman de fapte neasemnat mai mare dect cel pe care putuser s-l inventarieze pe vremea lui Descartes. Efortul de investigaie ce-a dus la acumularea acestor fapte a mrit apoi simul critic. Mintea omului, n urma unei nentrerupte experiene biseculare, a nvat cuminenie, pru-

    1) Cf. de ex. Werke, IV, 115; VI, 49-50, 65, 288 et sqq.; VIP, 22 et sqq . 37, 38, 265.

    2) Sensul tare al textelor citate mai sus e atenuat de rezerve pe cari Descartes le face chiar pe aceleai pagini. Vezi, op. cit., p. 49.

  • 38 EXI STENA TRAGIC

    den. i'n momente de mare luciditate ( Hume) , i ntrezrise pentru cteva clipe limitele , care au aprut mult mai nguste dect le credea Descartes.

    i-apoi, dup moartea lui Hegel, influena poz1t1-vist ncepuse s creeze o anumit atmosfer spiritual neprielnic spiritului adnc care animase speculaia prinului filosofilor . Dei, fie zis n treact, ideea unei legi unice, obiect final al cunoaterii, punct de vedere unic de unde privite, toate fenomenele ne-ar aprea inteligibile, a tentat la un moment dat i spiritul lui Comte . Din motive pe cari nu e nc locul s le nir, ntemeetorul pozitivismului a renunat, e adevrat, la aceast idee, ca la o chimer irealizabil. Tot astfel, dar mai puin categoric , i discipolul lui Comte, Stuart Mill 1) .

    Dar, dac reaciunea contra preteniei lui Hegel de a fi reuit s duc la capt deducia global de care c vorba, este explicabil, mai puin explicabil ne apare mirarea i atitudinea de defensiv, pe care marele dialectician le-a strnit afirmnd explicit i tare c scopul ultim al cunoaterii , i'n acelai timp resortul ascuns ce-i dirij eaz toate demersurile , ar fi stabilirea lanului deductiv continuu de care vorbim. E locul s ne ntrebm dac aceast atitudine de atent i prea cuminte defensiv nu se datorete tocmai faptului c gnditorul german a apsat - i a apsat cu prea mult for - pe un punct sensibil al inteligenei filo-

    1) A. Comte, Cours de philosophie positive, t. I, p. 28-31; t. VI, 601 , ed. Schleicher, Paris , 1907.

    John Stuart Mill, System of Logic, t. ll, p. 4, ed. din 1851.

  • IDEEA CUNOATERII INTE GRALE 39

    sofice - i tiinifice, cum vom vedea ndat - europene, punct tocmai dcaceea ascuns cu team sub pragul luminos al acestei inteligene? Hegel a demascat, ntr'o form indiscret i lipsit de menaj amente, o aspiraie nrdcinat dar secret a inteligenei creatoare de tiin i filosofie ; aspiraie pe care aceast inteligen nu are curajul s i-o mrturiseasc nici chiar sie-i n tain, att i apare ea de utopic i de cu neputin de satisfcut vreodat.

    i se prea poate c atracia, destul de vie i azi, pe care doctrina prinului filosofilor a exercitat-o asupra attor capete gnditoare, se datorete tocmai faptului c autorul ei a tras, cu ndrznea consecven, toate concluziile ce le implica un vechiu i poate etern postulat al gndirii omeneti 1) . Asemenea unui abis grandios , prpatioasa consecven a omului care a scri.s Logica speculativ atrage poate tocmai prin groaza ce ea o inspir . . .

    *

    Lucru curios ! Francezul msurat la mers i cuminte n ntreprinderi care s 'a chemat Hippolyte Taine, Monsieur Taine, a privit n acest abis, hipnotizat n msur cum nu a fost niciunul dintre motenitorii spirituali ai lui Hegel. E. Renan a privit i el n adncuri. Dar dela distana cuvenit. i fr uitare de sine. Zmbind chiar, cteodat.

    1) V. mai jos, IV i V.

  • 40 EX ISTENA THAG.IC

    Ultima pagin de filosofie propriu zis isclit de Taine n ediia princeps a Inteligenei, pagin suprimat din ediiile ulterioare, este un imn n onoarea temerarei tentative hegeliene. Dei i ddea perfect de bine seam de eecul acestei tentative, Taine i nchipuia c el se datorete numai metodei hegeli ene. Hegel nu a comis deci d ect o greeal de metod ! Cu alt metod, scopul ultim fixat de marele dialectician german cunoaterii este realizabil ; nu import cnd n viitor, dar e realizabil, crede Taine . Din punct de vedere formal, nu e d eci ntre Taine i dasclul su neam nicio deosebire de principiu. Deosebirea e numai de grad.

    Astfel , nu e mirare c a utorul Inteligenei vorbete des i fascinat de ncercarea fcut de cel dinti gnditor al secolului , gnditor al crui geniu s'a urcat la nl.imi la cari nu s'a urcat niciodat gndirea vreunui filosof 1). Dintre numeroasele pasagii ale operei lui Taine unde se formuleaz legea unic drept int suprem a cunoaterii, s citm unul care ni se pare mai caracteristic i pentru consideraiile ce le vom desvolta n -ul II I al acestui capitol : . . Odat n posesia formulei, ai restul . Le cuprinzi [faptele de detaliu J n cel mult o j umtate de rnd ; nchizi o mie dou sute de ani i j umtate din lumea antic ntr'un spaiu de o palm. Presupune acum c aceast munc e fcut pentru toate popoarele i pentru toat istoria ;

    2) 41 Journal des Debats din 25 Ianuarie 1870, o scrisoare isclit de Taine i Ilenan ; Litteralure A nglaise, V, 248, 371 ; Philosophes Classiques, 133.

  • IDEEA CUNOATE R I I INTE GRALE 41

    fcut n ce privete psihologia, i toate tiinele morale ; fcut pentru zoologie, pentru fizic, pentru chimie, pentru astronomie. Din chiar acel moment, Universul , aa cum l vedem, dispare. Faptele s'au topit , formulele le-au nlocuit ; lumea s 'a simplificat, tiina e desvrit. Singure, cini sau ase propoziii generale mai rmn. Mai rmne definiia omului, a animalului, a plantei, a corpului chimic, a legilor fizice, a corpurilor astronomice i nimic mai mult . . . Indrznim i mai mult : innd seam de faptul c [aceste definiii] sunt mai multe i c sunt i ele fapte ca i celelalte, ncercm s descoperim i s degaj m din ele, cu aceeai metod ca la celelalte, faptul primitiv i unic din care ele pot fi deduse i care le d natere ( Ies engendre ) . Descoperim atunci unitatea Universului i nelegem ce o produce . . . Ea provine dintr'un fapt general asemntor celorlalte [fapte] , lege generatoare din care se deduc celelalte, ntocmai cum din Jegea gravitaiunii deriv toate fenomenele de gravitaie, ntocmai cum din legea ondulaiunilor deriv toate fenomenele luminii, ntocmai cum din existena tipului deriv toate funciunile animalului, ntocmai cum din facultatea dominant a unui popor deriv toate prile instituiilor lui i toate evenimentele istoriei sale. Obiectul final al tiinei este aceast lege suprem . . . Prin aceast ierarhie de necesiti lumea este o unic fiin, indivizibil , a crei membri sunt toate fiinele. Pe culmea suprem a lucrurilor, n punctul cel mai nalt al eterului luminos i inaccesibil , se pronun axioma etern, i ecoul prelungit al acestei formule

  • 42 EXISTENA TRAGIC

    creatoare compune, prin inepuizabilele-i ondulaii , imensitatea Universului. Orice form, orice schimbare, orice micare, orice idee, e unul din actele ei. En st la rdcina tuturor lucrurilor, i nu e rmurit de niciunul din ele. Materia i gndirea, planeta i omul, ngrmdirea sorilor i palpitaiunile insectei , vieaa i moartea, durere i bucuria, nimic nu exist care s nu o exprime, i nu exist nimic care s o exprime ntreag. Ea umple timpul i spaiul i rmne deasupra timpului i spaiului . . . .

    lat o od (prelungit pe nc o j umtate de pagin ! ) , ecou ntrit - cu dar de exteriorizare pe care nu l -a avut Hegel - al imnului cntat de dialecticianul german Ideei, n momentul cnd, n a sa uimitoare Logic, face trecerea faimoas dela Idee la natur 1) .

    *

    Dar, ni s'ar putea ridica eventual obiecia c, pentru a confirma i ilustra cele formulate n -ul I al studiului nostru, am invocat n -ul I I cazuri cari nu au valoarea simbolic ce cutm noi s le-o atribuim. Cci, ni se va spune, Descartes, cu tot geniul lui, creator n gradul cel mai nalt i pe teren tiinific, i cu toat cunotina vast ce-a avut-o despre tiina epocii sale , motenete mult, ca atitudine i ca aspiraii spirituale, dela scolastici : Descartes gndete nc prea aproape de secolele cnd a dominat o doctrin pentru care

    1) Taine , Phil.osophes classiques, p . 368-371 ; Hegel, Werke, VI, p. 385-390.

  • IDEEA CUNOATE R I I I NTE G RALE

    deductibilitatea integral a lumii nu aprea deloc chimeric. Cum nu apruse ea nici evanghelistului Scolasticei, lui Aristoteles. Tot astfel, ncercarea lui Hegel , innd seam de momentul cnd se produce, apare anacronic. Dovad reaciunea pe care a provocat-o nu numai din partea oamenilor de tiin - faptul ar fi mai inteligibil , - dar chiar i din partea filosofilor, printre cari puini s 'au artat att de nsetai de absolut ca dogmaticul Taine.

    Cazurile : Descartes, Hegel, Taine nu ar avea, prin ur mare, semnificaia general pe care le-am acordat-o noi.

    Dar s reinem atunci unele aspecte din gndirea unui filosof i om de tiin care a fost de o pruden critic i tiinific universal recunoscut, de o pruden att de mare nct a fost considerat mult vreme drept sceptic.

    Prin critica lui implacabil, Kant, cci de el e vorba, a frimiit unitatea vie a spiritului i, prin aceasta, i pe aceea a realitii exterioare. A frimiit-o n aa msur nct urmaii si n cele filosoficeti au suferit. Georg Wilhelm, Friedrich Hegel mai mult dect toi. i, cu toate c autorul Criticelor, trind n secolul al XVI I I-iea are alt concepie despre natura deduciei matematice dect pot s-o aib contimporanii lui Henri Poincare i Einstein, Kant i d perfect de bine seama, tot att de lucid ca i savanii amintii acum, c deduciile tiinifice sunt fragmentare i nu formeaz nici pe departe un lan continuu ntre ele.

    Cu toate acestea, cel ce a scris opera M etaphysische Anfangsgrunde der N aturwissenschaft crede c aceast

  • EXISTENA TRAGIC

    stare de frmiare a deduciei e provizorie. Diversele buci ale lanului deductiv vor fi legate ntre ele odat i-odat, cu progresul infinit al cunotinii. Astfel nct speculaia hegelian, dei se desfoar ca o aprig lupt contra tuturor barierelor ridicate de Kant n faa cunoaterii absolutului, este, din alte puncte de vedere, i n special din cel care ne intereseaz aici, o continuare i o ncercare de completare a operii lui Kant. Hegel nsui i rataaz ncercarea de grandioas i riscat construcie la Kant 1 ).

    Intr'adevr, Kant, n opera amintit, a susinut c tiina pozitiv, fiecare din tiinele pozitive, conine o parte de cunoatere pur, adec aprioric, parte care poate fi dedus din legile constitutive ale inteligen.ii noastre. i, studiind de aproape opera lui Newton, a cutat s degajeze partea aprioric coninut n fizic. Aceast parte a fizicei ar fi format, crede Kant, din ceea ce se nelege azi prin mecanic raional. Dat fiind faptul c autorul teoriei cosmogonice care i poart numele nu consider tiin n sensul riguros al cuvntului dect poriunea deductiv a tiinelor, adec cea care e compus din adevruri necesare, poriunea ce nu conine dect legi empirice este numit tiin, crede Kant, numai printr'o extensiune abuziv a cuvntului.

    Hegel era convins c prudentul Kant s'a oprit la nceputul drumului pe care se angaj ase n momentul cnd a scris Metaphysische Anfangsgrunde der Naturwissenschaft. i, drept urmare , i propuse deci s par-

    1) Hegel, l'Verlte, III , p. 202.

  • IDEEA CUNOATERII INTEGRALE 45

    curg singur tot restul drumului neparcurs de marele predecesor. S curee tiina de tot ce nu e adevr necesar ! i a scris atunci ermetica Logic i strania N aturphilosophie . . .

    Prin urmare, considerat n perspectiva care ne intereseaz aici, deosebirea ce-o constatm ntre criticul Kant i dogmaticul Hegel nu e de natur . E numai de msur.

    I I I

    S prsim acum pentru u n moment istoria gndirii filosofice i s deschidem istoria tiinelor pozitive . tiina pozitiv, n demersurile ei intime i la repre zentanii ei mari, este oare absolut strin de ideea - utopic, dup toate probabilitile - unei legi unice de care ar asculta toate legile pariale, formele eseniale ale existenei ?

    Spuneam mai sus c, demontnd cu mn de mestru pn n ultimele lui elemente mecanismul inteligenei active i creatoare n speculaia filosofic, i' n elaboraia tiinific pozitiv, Hegel i-a demascat tendinele secrete i permanente, tendine care, fr s treac totdeauna pragul luminos al contiinei, se alimenteaz i se ndreapt toate ctre o ultim i etern int : legea suprem i unic a tuturor lucrurilor. Marele gnditor neam a demonstrat, zic, aceast tez, cu un impresionant i tare aparat dialectic, i cu privire la tiinele pozitive. i i-a formulat rezultatele atinse, cum obicinuia adesea : adec n forme cu apa-

  • 4:6 EXISTENA TRA GIC

    rene de paradox. Poate cu gndul pedagogic s isbeasc nu numai inteligenele, ci s impresioneze i imaginaia contimporanilor .

    Dar Hegel ar putea fi s uspicionat i acuzat c rezultatele pe cari le demonstreaz le avea de mai nainte, ca tez de demonstrat ! lat ns c, n zilele noastre , pornind de pe meleaguri ideologice cu totul ndeprtate de acelea de pe cari a plecat filosoful german, i urmrind scopuri nespus de strine de acelea ale lui Hegel, un lucid gnditor confirm, cu istoria pozitiv a tiinelor n mn, teza hegelian despre care vorbim. Emile Meyerson, cci la el ne gndim, n'a cunoscut n momentul cnd a scris ldentite et Realite, capitolele unde filosoful german se ocup cu problema ce ne intereseaz aici. Aducnd elogii pioase lui Hegel pentru teoria j ust i precis a raionamentului tiinific - a tiinei , scrie Meyerson, -teorie pe care au ignorat-o cu atta perseveren cercettorii secolului al X IX-iea, Emile Meyerson recunoate c marele dialectician i-a fost un predecesor ignorat. Aceasta, la sfritul volumului al doilea al operei De l' Explication dans les Sciences, carte care, din punctul de vedere al problemei noastre, e perfect identic cu ldentite et RJalite. Autorul prezentei lucrri, scrie parc cu regret Meyerson, nu a cunoscut nici el aceste eforturi ale lui Hegel dect bine de curnd, fiind adus, ca s zicem, aa din ntmplare, prin citaiile d-lui Ward [ This is an immanent and selfdetermining process of explication of the Absolute One , Cambridge, 191 1] asupra explicaiei spiritului n

  • IDEEA CUNOATE R I I INTE GRALE 47

    istorie luate dela Hegel, s studieze mai de aproape operele filosofului 1) .

    E poate inutil s spun c metoda de lucru a lui Meyerson, metod care a dus la rezultate ce confirm pe cele atinse de Hegel cu o sut de ani n urm, se gsete la antipozii celei hegeliene. Metoda lui Meyerson este tot ce poate fi mai pozitiv, mai controlat, mai prudent. Faptele - fapt n sensul cel mai larg al cuvntului - pe care i sprij inete afirmaiile autorul stranicelor I dentite . . . i De l' Explication . . . sunt enorm de multe. Nenumrate. i culese din toate domeniile tiinei . Savani de specialitate (Antony, directorul Muzeului de tiine naturale dela Paris ; Lucien Poincare, fizicianul ; dou nume, ntre multe altele, cu titlu de exemplu) au rmas rnd pe rnd, fiecare n ce privete propria-i specialitate, uluii de tiina lui Emile Meyerson.

    Ne aflm deci n faa unui spirit cu autoritate i competen. i care isclete opinia lui Hegel despre gndul secret al tiinei pozitive cu privire la suprema int de cunoatere, urmrit dar nemrturisit de eforturile triseculare ale acesteia. int considerat de marii deschiztori de drumuri n mpria tiinelor nerealizabil numai de fapt, i nu absurd din punct de vedere logic. O raiune de fapt i nu una logic face deci imposibil deducerea integral a existenei : suntem debordai de toate prile de infinitul spaial i temporal. Pentru o mai ampl documentare cu pri-

    1) De l'Explication dans les Sciences, Paris, 1921, t. II, p. 345.

  • 48 EXISTE NA TRAGIC

    vire la cele spuse n aceste dou aliniate din urm, rog cititorul s recurg la vasta i convingtoarea oper meyersonian.

    ln ordinea de idei care ne intereseaz, s reinem (dup Meyerson) concepiile a doi mari oameni de tiin, concepiile lui Laplace (1 749-1827) i Sophie Germain (1776-1831) . Trebue s considerm, scrie Laplace n Introducerea dela Teoria analitic a probabilitilor (OeuYres, t. V II, p. V I) , starea prezent a Universului ca efectul strii sale anterioare, i drept cauz a strii ce va urma. O inteligen care, la un moment dat, ar recunoate toate forele de cari e animat natura i situaia respectiv a fiinelor cari o compun, dac dealtfel inteligena de care e vorba ar fi destul de vast pentru a supune Analizei aceste date, ar mbria n aceea formul micrile celor mai mari corpuri din Univers i pe ale celui mai uor atom : nimic nu ar fi nesigur pentru ea, i viitorul, ca i trecutul, ar fi prezente ochilor ei . In continuare Laplace d o formul a necesitii universale care repet n substan teoremele XXIX i XXX I I I ale crii I din Etica lui Spinoza 1) .

    Sophie Germain, dup ce citeaz pe D' Alembert, care declarase c Universul, pentru cine l-ar putea mbria dintr'un punct de vedere unic, nu ar fi, dac e permis s o spunem, dect un fapt unic i un unic adevr , continu : s adugm c, dup convingerea noastr intim, acest fapt unic trebue s fie necesar.

    1) Spinoza, Ethique., ed. Flammarion, p. 4!.1, 8.

  • IDEEA CUNOATE RII INTE GRALE 49

    i, ntr'adevr, noi cutm esena sau necesitatea fiecrui lucru, i aceste dou expresii sunt echivalente, cci, cunoscnd esena, vedem c fiina creia ea i aparine nu poate nici s nu fie, i nici s fie altfel decum e 1) .

    Se tie c Sophie Germain a fos t considerat de ntemeetorul pozitivismului printre premergtorii si . Fapt demn de reinut, cci vedem c pn i o doctrin animat de spirit pozitivist , cum e cea a matematicianei Sophie Germain, postuleaz ideea formulei unice ctre care ar tinde i pe care ar realiza-o la o dat mai mult sau mai puin ndeprtat - nu import - tiina pozitiv . . . !

    S remarcm c, din perspectiva din care considerm noi aici lucrurile , atitudinea celor doi mari savani ai secolului al X IX-iea nu difer de loc de atitudinea lui Descartes . Sophie Germain i Laplace concep, ntocmai ca Descartes, seria deductiv ca abslout continu i sprijinindu-se pe un fapt iniial el nsui necesar.

    tim ns c Descartes a avut o concepie mecanist despre lume, sistemul lui poate fi chiar considerat ca forma cea mai prefect pe care a mbrcat-o pn azi o teorie mecanic a Universului. Dar sperana nutrit

    1) Laplace, Oeuvres, t. VII, p. VI ; Sophic Germain, Considl:rations generales sur l'etat des sciences et des letlres, Paris, 1 833, p. 27. Texte ci tate la Meyerson, op. cit. , t . II , 403-t.t, t. I, 81-2.

    4

  • 50 EXISTENA TRAGICA

    de atia oameni de tiin n posibilitatea de a construi ntr'o bun zi o imagine mecanist complet a Universului, speran util i ecund, i, zic, att de rspndit, nu este dect o alt form a credinei n posibilitatea stabilirii unui lan deductiv continuu i unic al tuturor formelor eseniale de existen. Este adevrat c omul de tiin mecanist al zilelor noastre nu mai crede, cum credea Descartes, c' ar fi n stare s degajeze, ntr'o viea de om, acest lan deductiv unic. Dar nu e mai puin adevrat c ndjduete c opera de sintez va fi posibil odat : tiina se apropie relativ ncet de acel moment de srbtoare, dat fiind imensitatea drumului de parcurs, dar se apropie . . . !

    lat ndejdea nemsurat care st pn i la fundamentul tiinei noastre mecaniste !

    *

    Constatm deci c, n ce privete ordinea de idei desvoltat de noi aici, diferena ntre filosofie i tiin - considerate ambele sub aspectul lor cel mai permanent i mai general, nu ne gndim, prin urmare, s nglobm aici anumite forme ale empirismului - diferena ntre filosofie i tiin, zic, nu e dect de grad, i se exteriorizeaz n diferena de metod, de ritm n avansare a zice. tiina , mai sceptic i mai neleapt, d dovad de mai mult rbdare. Acumuleaz experimentare mult i crede necesar migloase i nenumrate cercetri de detaliu pentru a putea ajunge apoi s stabileasc cndva - mergnd pe dru

  • IDEEA CUNOATERI(llNTEGRALE 51

    muri perfect i universal controlabile - o vast sintez a experienei i o totalizare a ei sub porunca de fier a legii unice . Filosofia, mai temerar i mai grbit , trece, sau cel puin a trecut, repede la sintez ; de cele mai adesea ori prin prea cuprinztoare i instantanee intuiii. ( Intuiii prezentate apoi drept rezultate ale unor investigaii ntinse i ale unui efort de analiz ingenios i meticulos . . . )

    De aci , uneori , anticipaiile ei fericite ale unor fapte i legi pe cari prudenta tiin vine n urm s le confirme ; dar tot de aci i aberaiile i poticnirile ei, pe cari fiecare sis tem ce se s uccede n timp ncearc s le repare.

    IV

    Idealul despre care am vorbit implic o idee, mai precis : o credin tot att de constant i activ n cursul evoluiei istorice a cunoaterii, tot att de adnc nrdcinat n fundamentul tuturor eforturilor de cunoatere pe cari le face spea noastr de cteva mii de ani ncoace. ln formele ei mai nuanate, mai ncrcate de rezerv, aceast credin este, cum vom vedea, chiar mai adnc aezat n profunzimile spiritului nostru dect idealul ce se hrnete, n ultim analiz, din ea ; este, a zice , sdit n substratul biologic al fiinei noastre.

    Care e aceast credin infinit de optimist, de un optimism extrem, asemenea idealului care purcede din ea ? E credina c realitatea, lumea , Universl!-1, sau cum vrei s-i zicei, este raional , inteligibil n

  • 52 EXISTENTA TRAGIC

    esena ei. Omul, din momentul n care a nceput s raionee, din momentul n care, plin de ncredere n forele inteligenei sale i ncrcat de mari i biologic sntoase sperane, a pus ntia ntrebare rezonabil lumii ce-l nconj oar i propriilor lui stri sufleteti , din momentul acela, zic, i pn azi cnd se apleac cu rbdare deasupra microscopului, sau plsmuete o util experien de laborator, ori leag ntre ele liniile unei teorii, a avut credina profund c lumea este inteligibil i deci explicabil. Credin att de adnc nct, ieit, n ultim analiz , din mpria obscur a instinctului vital , pare c-i place i azi s zboveasc mai mult acolo, la adpost i mai eficace pzit contra acidelor disolvante ale spiritului critic . . .

    Instinctiv, omul a crezut c exist acord fundamental ntre realitatea exterioar i propria lui gndire. i , s 'o spunem dela nceput, omul de tiin, cu toat teoria comtist despre tiin, teorie destul de rspndit printre unii savani moderni, a crezut mai tar i mai des dect filosofii . Realitatea este, n esena ei, raional, iat formulat ntr' o afirmaie i mare i scurt postulatul cel mai intim i mai tenace dela care a plecat i pleac orice investigaie omeneasc a naturii . Pe care s' a sprijinit tacit, dar cu hotrre, efortul de cunoatere al majoritii filosofilor i al aproape tuturor oamenilor creatori n tiina pozitiv.

    Evident, aceast afirmaie nu poate fi , considerat cu atenie i spirit critic, dect un postulat ; al tiinei i al filosofiei. Ca atare, el nu e susceptibil de probe riguroase cari i-ar demonstra necesitatea . Nu e

  • IDEEA CUNOATE R I I INTE G RALE 53

    mirare deci , c, cu tot aparatul dialectic puternic pe care l punea n micare cu incomparabil mestrie, Hegel nsui nu a fost n stare s demonstreze evidena acestui postulat. Marele gnditor german ne vorbete mereu de credina de pretutindenea i de totdeauna a geniului omenesc n acordul fundamental despre care e vorba.

    E ceea ce credeau cei vechi cnd afirmau c vovt; guverneaz lumea , ne spune Hegel ; sau ceea ce afirmm noi implicit cnd zicem c exist raiune n lume. Rostul de a fi al inteligenei, proclam el altdat, este cunoaterea realitii obiective, cunoaterea adevrului ; credin veche a umanitii ! Aceast credin a condus spiritul filosofiei antice i moderne n toate demersurile lui. Motiv suficient pentru ca Hegel s o considere superioar filosofiei critice !

    A face distincie ntre gndire - instrument al cunoaterii - i adevrul obiectiv pe care aceasta e chemat s ni-l descopere, a examina cu pretenii cr1t1ce instrumentul ca atare, pentru a vedea dac e n stare s ne furnizeze cunoatere adevrat, etc. , e nchi puire van i arbitrar ( unniitze und willkiirl iche Vorstellung ) dup convingerea autorului Fenomenologiei . Inutilitatea acestui examen devine manifest prin excelentul fapt c tiina exist.

    Dar, cum vedem, argumentele lui Hegel sunt argumente de fapt , argumente i adevruri istorice ca s zicem aa, i nicidecum adevruri necesare. i , marele dialectician nu mre te de sigur dect numrul acestui fel de argumente cnd boteaz cu numele de exe-

  • 54 EXISTENA TRAGIC

    crabii sacrilegiu ceea ce numete el

  • IDEEA CUNOATER I I INTE GRALE 55

    echivoc posibil a convingerii intime dela care au pornit n speculaiile lor toi marii constructori de sisteme, de

  • 56 E X I STE NTA THAGIC

    ideile noastre logice ? Constatm c ele sunt n legtur de necesitate, de implicaie, de contenen. ln fond, cuvntul logic aceasta vrea s spun : nlnuire necesar de concepte. Dus examenul la extrem, putem constata c conceptele noastre logice formeaz lan, reea, estur, sistem . Ele nu sunt, prin urmare, izolate, nu sunt aezate pur i simplu una lng ceealalt , nu sunt strine una de alta. Lumea ideilor noastre logice Sau, repet, lumea raional, nu poate fi deci asemnat cu o grmad de pietre sau de nisip , ci cu'n corp organic unde oricare parte-membru e neleas i exist numai ntruct are legtur cu toate celelalte, exist i e neleas n funciune de celelalte.

    lat structura fundamental a lumii ideilor noastre logice ! Omul, cnd a cutat s explice lumea care e n afar de el, postulnd-o raional, i , n msur i mai mare, cnd a formulat pe fa sau numai n tain idealul de cunoatere de care am vorbit, a atribuit implicit acestei lumi n afar de el structura pe care o are lumea inteligibil a ideilor. A crezut, cu luciditate sau numai instinctiv, c realitatea este , asemenea propriilor sale idei, s istem . A crezut c fenomenele lumii exterioare pot fi deduse unele din altele, ntocmai ca ideile logice ; c poate stabili lanuri deductive pe cari le va lega - mai curnd sau mai trziu , nu import - ntr'un lan unic.

    Marii autori de sisteme i-au nchipuit c lanul deductiv se poate stabili la repezeal : i au construit si stemele cari le poart numele. Plecnd dela postula tul implicit c realitatea e sistem, au nchis sistem

  • I D E E A C U N OAT E R I I I NTEGRALE 57

    n sistem. i s notm c, din punctul de vedere al problemei ce ne preocup aici, fenomenul de baz dela care pleac speculaia acestor autori de sisteme import puin. Din moment ce ai credina ferm c realitatea e sistem, c formele ei de existen se implic reciproc, poi s reconstrueti cu gndirea s istemul , indiferent dela care verig a lanului porneti . . . Astfel c, n perspectiva din care considerm aici lucrurile , diferena notabil pe care o arat coninutul explic rilor ce le dau aceste sisteme, diferen care le separ uneori att unul de altul, poate fi neglij at. Ceea ce import este atitudinea lor fundamental i spiritul ce se degaj az din aceast atitudine : Dect, acestea le sunt comune.

    lat de ce putem vorbi despre ele fr s fixm nume .

    V

    Ct privete pe oamenii de tiin, acetia, n contact extensiv mai mare cu inextricabila realitate, au neles c lanul deductiv unic nu poate fi , sau nu poate fi dect eventual , opera viitorului, a ndeprtatului viitor. i s 'au mulumit cu deducii pariale. Cci i oamenii de tiin, n majoritatea lor covritoare - excepie au fcut numai cei (puini ! ) ce s 'au lsat influenai de concepia comtist a tiinei 1) -au plecat n cercetrile lor dela credina, implicit cele mai de multe orj , c realitatea e , n esena ei, raional. C raionalizarea ei integral , sau cel puin raio-

    1) Dr ex. Ht-lmholz, Uanncquin, Ostwald , Mach.

  • 58 EXI STENA TRAGIC

    nalizarea formelor ei eseniale, este chestie de timp. Iar, n ateptare, poriunile de raionalitate delimitate pn acum le-au nchis n corpurile de noiuni tiinifice i formule logice care sunt raporturile de cauzalitate coninute n cadrele diverse ce poart numele de : tiine pozitive.

    Am pomenit adineaori de influena pe care a avut-o asupra unor oameni de tiin moderni concepia po-

    , zitiv a tiinei , elaborat de Comte. Aceast concepie este anticipat ntreag, n teoria lui David Hume asupra cauzalitii i a ideei de substan. Dar Hume nu a influenat concepiile pe cari i le fac oamenii de tiin despre fundamentul i limitele tiinei lor (cnd i le fac) pentru motivul simplu i trist c nu a fost citit. Cursul de Filosofie poziti a fost ns citit.

    Dup Hume, i deopotriv cu el, Comte crede c tot ce putem constata n cercetrile noastre tiinifice, cnd rmnem n limita strict a experienei, sunt raporturi constante de coexisten i de succesiune ntre fenomene. Att, i nimic mai mult. Experinna nu ne arat nici-o l egtur care ar rataa fenomenele ntre ele. Prin urmare , tiina cu adevrat . pozitiv nu va asimila niciodat raporturile de succesiune i coexisten, singurele pe cari le poate constata ntre fenomenele lumii exterioare, cu raporturile de implicaie necesar pe cari le constatm ntre conceptele noastre logice.

    Rezult cu eviden din aceast expunere scurt a concepiei comtiste despre tiin i cunoatere n general, c ea implic postulatul c'ar putea fi eterogeneitate esenial ntre lumea ideilor, ntre ceea ce

  • IDEEA CUNOATE RII INTE GRALE 59

    numim lumea inteligibilului, i lumea exterioar a lucrurilor. Nimic nu ne ndreptete, n acest caz, s vorbim de raionalitate - nici mcar parial - a existenei. Nu putem ti dac relaiile de succesiune invariabil i de coexisten invariabil , pe care le constatm prin experien, ascund n dosul lor dependen.e de natur logic. Teoria positivist a tiinei respinge deci ca gratuit i nemotivat, postulatul fundamental despre care am vorbit n -ul IV.

    Savantul istoric al tiinelor de care am amintit la nceputul -ului I I I al prezentului capitol a demonstrat cu o abunden de argumente - declaraii scoase din operele oamenilor de tiin - care nu las, ni se pare, nimic de dorit c maj oritatea oamenilor de tiin continu s fac tiin fr s se lase tulburai de concepiile comtiste n credina lor c descoperirile ce le fac conin adevruri obiective. Influen positivist asupra ctorva savani a existat, de sigur. Dar chiar ntre acetia unii sunt comtiti numai cnd fac teoria tiinei. ln practic , vreau s zic : n cursul cercetrilor, uit teoria, lsndu-se condui de-un optimism epistemologic destul de viguros. Optimism care se manifest n convingerea interioar c legile pe care le descoper ei sunt aevea nsei legile lucrurilor, legi cu existen obiectiv, independent de noi.

    Rezult ns din toate desvoltrile ce preced c o astfel de convingere implic n fundamentul ei postulatul raionalitii lumii exterioare.

    Cu toate acestea, nu e mai pu.n adevrat c teoriile lui Comte au reuit s creeze o anumit atmo-

  • 60 EXI STENA TfiAGIC

    sfer spiritual n lumea oamenilor de tiin. Aceast atmosfer spiritual se cristalizeaz n credina, tot mai rspndit ntre savani, c teoriile tiinifi ce, oricar1 ar fi el e, nu pot avea dect un caracter fatal efemer.

    Fatal, nu ntmpltor efemer ! Cci ntocmai cum opera lui Francis Bacon adusese tiinei un serviciu imens ca antidot contra deduciei peripatetice, opera lui Auguste Comte a fost, la rndul ei, foarte util, contrabalansnd excesiva tendin de a reduce totul la matematic i mecanic - i mai ales de a considera aceast reducere ca perfect realizat, sau cel puin uor de realizat - tendin care a fost, de sigur, timp ndelungat, caracteristica tiinelor fizice. Proclamnd suveranitatea experienei, eliminnd deducia sau acordndu-i un rol cu totul subordonat, teoria empirist sau positivist a depreciat-o oarecum n ochii omului -de tiin i, prin aceasta, a preparat spiritul acestuia s-i dea mai bine seam de natura veritabil a raionamentului teorie al tiinei . Pe de alt parte , abia mai e nevoe s' o repetm, aceast concepie epistemologic, oricare i-ar fi fost prestigiul , s 'a dovedit complet neputincioas s modifice natura intim a raionamentului tiinific 1) .

    V I

    Optimista i preacredincioasa inteligen omeneasc, plecnd n investigaiile ce le-a ntreprins dela postu-

    1) E. Mcyerson, De l'Explication dans /,es Sciences, t. I I, p. 162.

  • IDEEA CUNOATE RII I NTE G RALE 61

    l atul de care a fost vorba n -i IV i V, i ndrep tndu-i aspiraiile cele mai profunde ctre realizarea idealului suprem pe care l-am descris n -i 1- 1 1 1 , a fcut uz, n chip natural i ascultnd de un instinct sntos, n toate demersurile i explicaiile ei, de mij loace diverse, dar cari au ascultat toate de imperativul : Raporturile de coexisten i succesiune constant ntre fenomene, raporturi ce le constatm prin experien i inducie, sunt semnul exterior al unei legturi interioare de dependen ntre fenomenele de cari e vorba. Datoria cercettorului - a omului de tiin ca i a filosofului - este deci s arate c aceast dependen este de natur logic, este necesar. Imperativ care se gsete, cum vedem, la antipozii canonului de bun purtare prescris tiinei de ntemeetorul positivismului . . .

    Ascultnd instinctiv sau principiar - nu import -i ascultnd cu sfinenie de acest imperativ, ce va face inteligena doritoare de cunoatere universal vabil ? Va considera raporturile invariabile ce le constat ntre fenomene drept relaii de cauzalitate. Va reduce apoi pe acestea din urm - cari sunt raporturi de schimbare n timp - la relaii de dependen logic, cari sunt supratemporale, sau poate mai exact, atemporale. Sarcina ei va fi totdeauna s ne arate c, dat fiind ansamblul antecedentelor, efectul (fenomenul care a urmat) putea fi dedus a priori, era o consecin logic.

    Prin urmare, cunoaterea care vrea s stabileasc legturi i adevruri cu pretenii de obiectivitate n

  • 62 EXI STENA TRAGIC

    sensul riguros al cuvntului asimileaz relaia cauzal cu cea de necesitate logic, identificnd fenomenul numit cauz cu fenomenul numit efect. In tez general - istoria filosofi ei i a tiinelor e dovad -, mintea omeneasc s'a declarat perfect satisfcut ori de cte ori a reuit s fac asimilarea i identifi carea de care vorbim. O explicaie de tipul acesta se bucuradevr de fapt, dac nu i de drept - n faa instinctului nostru de cunoatere de prestigiu deosebit. Poate c, n acest caz, instinctul de cunoatere se identific cu cel de conservare . . . !

    Cu alte cuvinte spuse cele de mai sus, n ochii inteligenei care a construit seria marilor sisteme filosofice i edificiul impuntor al tiinei moderne, relaie cauzal nseamn c, un fapt fiind dat, un alt fapt devine necesar, cci exist legtur real ntre datele numite cauz i efect. Acesta din urm este implicit coninut n cea dinti, nu face dect s ne-o reveleze pe aceasta, care l implic. ln ultim i consecvent analiz, cele dou fenomene nu sunt dect unul i acelai lucru prezentat sub forme diferite .

    Este evident c dac raportul dintre cele dou (sau mai multe) fenomene numite cauz i efecte este conceput astfel nct cauza nchide n snul ei efectul , stabilim ipso facto caracter! de necesitate al legturii lor : oriunde va fi prezent fenomenul cauz (A), va fi i fenomenul efect (B) ; pentruc B este o parte din . . . sine nsui i nu se poate separa de sine nsui. Nu mai exist loc ntre A i B pentru un alt fapt care s vie s le separe, dat fiind c A i B sunt unul i

  • IDEEA CUNOATE RII INTEGRALE 63

    acelai lucru sub dou aspecte. Relaia de cauzalitate este deci raport analitic, necesar, de identitate ntre fapte date, este o legtur logic ntre antecedente i consecine ! Este, n ultim analiz, o ecuaie.

    Sub acest raport, a m putea deci spune c toate explicaiile tiin.ifice sunt serii de ecuaii. i toate cunotinele noastre ar putea fi enunate dup schema gramatical urmtoare : Fenomenul X nu este dect fenomenul Y n cutare sau cutare ipostaz.

    Considerat la lumina unui examen atent, cunoaterea noastr pare deci a implica, n toate demersurile e i , concepia c singura cale ce ne e deschis pentru a face inteligibil modificarea realitii n timp, adic schimbarea, producia unui fapt nou, este aceea de a demonstra identitatea fenomenului antecedent i a fenomenului consecvent. Cale ce implic credina c inteligena nu realizeaz cunoatere veritabil, cunoatere necesar, dect n momentul cnd a reuit s demonstreze c ceea ce este a fost, c ceea ce va fi exist de pe acum virtual n ceea ce este.

    V I I

    Fapt esenial i d e reinut : expli carea raional a lucrurilor - pe orice pozii e a ei am considera-o - elimin factorul timp, ideea i realitatea de timp. ln concepia despre care e vorba , timpul nu este ceva cu adevrat real. E cadru gol n care se petrec schimbrile (aparente, bineneles ! ) , dar care prin el nsui nu aduce nimic nou n procesul de schimbare al realitii .

  • ti4 EXISTENA TRAGIC

    Aceast schimbare de altfel, nu e, repet, nici ea real n sensul plin al cuvntului, cauzele i efectele fi ind unul i acelai lucru vzut sub aspecte diferite .

    Cci a spune c efectul este identic cu cauza, c fenomenul B nu e dect fenomenul A n alt form, nu nsemneaz, n ultim analiz, a nega schimbarea real care a avut loc, afir.mnd c ceea ce este acum nu e n esen dect ceea ce a fost ? Sau c ceea ce va fi , nu e dect ceea ce este acum ?

    Aceast din urm afirmaie o facem ori de cte ori vrem s deducem un efect (care nu va avea loc dect ulterior) dintr'o cauz prezent. Cu alte cuvinte, ori de cte ori vrem s anticipm viitorul . i oare prestigiul practic al tiinei nu vine tocmai din aceast posibilitate de deducere, din aceast putin de prevedere ? Prevedere ce vrea s zic, logic vorbind, c mine es te fcut din azi , este identic cu azi ?

    Dar prevederea n u e absolut sigur dect n ipoteza c exist identitate real ntre fenomenul cauz i fenomenul efect. Instinctul nostru de conservare ne mpinge cu for s afirmm aceast identitate. Concepia de care vorbim, npreun cu tot cortegiul ei de postula te examinate mai sus, ntinde, cum vedem, rdcini aanci n substratul biologic al facult,ii noastre de cunoatere. Nu e deci mirare c spiritul omenesc se aga cu mn att de tare de ea, i c n tendin,ele lui profunde, respinge orice concepie care ar implica postulate mai puin j ustificabile n faa ins tanei \supreme a instinctului vital . . .

  • I DEEA CUNOAT E R I I INTE G R ALE 65

    i, cu toate acestea, trebue s recunoatem c filosofia i tiina cari au recurs la explicaii prin cauze eficiente ce implic raionamentul bizar pe care tocmai l'am analizat, neag, n defini tiv - n form implicit, o repetm - evoluia real, evoluia creatoare n sensul plin al cuvntului. Adec, creatoare de ce nu a mai fost. Negaie care implic la rndul ei c realitatea, c lumea e dat odat pentru totdeauna. Micare, schimbare, evoluie real, nu exist n sensul adevrat al termenilor. Exist fenomene de transformare, adic cum ne arat i nelesul etimologic al cuvntului, schimbri de form, nu de coninut.

    Cu alte cuvinte, n lege general, cugetarea omeneasc a rezolvit problema capital care o preocup i care, poate, i-a dat natere, vreau s zic problema schimbrii, zicnd : nu exist schimbare ! Propoziie nchis n fundamentul celei mai fecunde ipoteze de investigaie a timpurilor moderne i a tuturor timpurilor : n dogma determinismului umversal .

    Dac aplicm acum substana desvoltrilor de mai sus la cauza pe care o presupunem ultim, la legea suprem i unic i la efectul ei care este Uni versul ntreg, Universul cu toat bogia lui de forme i de culori , putem formula propoziia urmtoare : efectul (Universul) fi ind nchis n cauza lui ultim (legea suprem), schimbrile ce au loc n Univers, dela nceputul vremurilor, nu fac dect s desfac (s desveliasc) la lumina zilei ceea ce era coninut din vecii vecilor n cauza lui ultim. Cci nu exist procese de

    5

  • 66 E X I STENTA T R A G ICA

    creaie propriu zis, numai procese de desvelire a ceea ce fu dat dintru nceput.

    Concluzie : lmpinse pe poziiil e ideologice ex treme ale lor, fi

    losofia i tiina cari recurg la explicaii cauzale mecanice n'ar trebui s refuze s iscleasc impresionanta i strania judecat : Lumea nu are istorie, cci nu exist istorie . . .

  • CAPITOL UL I I

    MITUL RA IONAL ITII INTEGRALE

    Am ncheiat capitolul precedent lsnd s se ntrevad consecinele logice extreme nchise n credina c lumea, n esena ei ultim, ar fi inteligibil.

    Inainte de a examina n ce msur resist experienei strict definit aceast credin a omului creator de tiin pozitiv i de filosofie, s cutm s artm c postulatul raionalitii integrale a naturii i nclinaiile de gndire n cari el se concretizeaz este nsoit, n strfundul contiinei noastre, de-un ntreg cortegiu de afirmaii de ordin practic (moral) . Mai mult : n ultim analiz, el nu e dect o prelungire pe plan pur intelectual a acestor convingeri de esen practic.

    Cci, n rdcina ei cea mai ascuns, nici-o cunoatere nu e inteligen pur. Percepia cea mai simpl conine deja elemente finaliste de interpretare : datele prime ale spiritului nostru sunt impulsiile, nu ideile pure.

    Acestea apar trziu de tot, cnd vieaa spiritual a atins, prin unele personaliti rare , o foarte nalt

  • 68 E XISTENA TRA GIC

    treapt de evoluie. Dar, chiar i 'n cazurile acestea, n cari spea noastr reuete s-i afirme splendida ei libertate interioar, nu poate fi vorba de idei pure n sensul absolut al cuvntului. Din cauza originii ei, ndeprtate dar persistente, origine biologic, cunoaterea cu aparenele cele mai curat spectaculare nu reuete s devie imagine absolut desinteresat a existenei.

    La o parte nsemnat din reprezentanii ei mari, gndirea filosofic i tiini fic a tins i va continua s tind a deveni o astfel de oglind a Universului. Pentru progresul cunoaterii este, de sigur, necesar ca aceasta s caute s devie pur spectacular ( v. i mai jos, cap. 111, li) . Cci , ca'n toate domeniile de creaie omeneasc, idealul, ca s fie foarte eficace, trebue situat n imposibil.

    Dac e ns adevrat c, pn azi, cunoaterea desinteresat n sensul absolut al termenului a rmas un ideal, i c fundamentul prim al celei mai abstrac te viziuni despre lume e cldit din secrete elemente finaliste, orice cunoatere (filosofie ori tiin pozitiv) examinat cu atenie, se va desveli ca fiind, ntr' un anumit sens, animist : imaginea despre lume, prezentat drept creaie a inteligenei absolut desinteresate, se va dovedi a fi construit i din transpunerea n lumea exterioar a dorinelor noastre secrete. Mai ales din transpunerea acestora . Omul sper s obin pe o astfel de cale realizarea ndejdilor lui multiseculare . . .

    Departe de noi gndul de a combate aceast stare de fapt. Pe care o credem, de altfel, inevitabil. Ceea ce

  • MITUL RAIONALITII I NTE GRALE 69

    vrem ns, e ca, lund cunotin de ea, s cutm s nu pierdem nici-un moment din vedere c voina de a fi integral raional nu e a existenei nsi, ci a gnditorului ; om de tiin sau filosof.

    Spuneam mai sus c ideea raionalitii eseniale a existenei i arc rdcina ntr' o atitudine de ordin emoional, practic. Discrete aproape totdeauna, dar totdeauna ferme, afirmaiile morale ce nsoesc n strfundul sufletului nostru postulatul raionalitii integrale a realitii , pornesc toate din tr' o atitudine emoional a noastr n faa existenei. Atitudine care ne face s-i atribuim acesteia un sens i, implicit, un rost vieii noastre.

    Vom insista mai mult asupra acestei probleme n capitolele I I I i IV ale lucrrii de fa.

    In ce privete coloratura afirmaiilor despre care e vorba, o caracterizm, credem, spunnd de pe-acum c sunt nemrginit de optimiste i de reconfortante. Cauze ascunse i permanent n aciune ale concep.iei ideologice analizat n capitolul precedent, puteau el e s fie de alt coloratur sentimental dec t efectul ce l-au produs ? Efect care, la rndul lui - s nu uitm -acioneaz apoi asupra cauzelor creatoare, ntrindu-le.

    E acesta un proces de corelaie ce are loc pretutindenea n mpria spiritului.

    I S relum deci, pe planul care ne intereseaz n acest

    moment, afirmaia fundamental dela care a pornit investigaia omeneasc a Universului i s vedem care-i

  • 70 E X I STENA TRAG IC

    este semnificaia practic ? Cror nevoi sufleteti, integrale i nu numai intelectua] e, d satisfacie complet, sau aproape, afirmaia c Universul , n formele de existen eseniale ale lui, este de natur raional ? Ce semnificaie moral poate avea credina att de sntoas i de nrdcinat c exist acord fundamental ntre realitatea exterioar i propria noastr gndire ?

    Rspunsurile pot fi condensate economic n frazele : Lumea nu e absurd, adec Lumea are un scop ultim

    ctre care tinde. Existena are un sens. Din aceast afirmaie decurg altele, cu necesitate.

    Tot att de ncuraj atoare ca i ea. Este evident c, dac Universul , n substana lui,

    este raional, este raiune , este spirit, la desvelirea lui n vreme i spaiu prezideaz norme de cari ascult spiritul. Norme pe cari, n ultim analiz, spiritul i le d nsui. Dar, nimic mai caracteristi c pentru acesta - experiena cea mai direct, mai imediat i mai struitoare ne-o arat - ca aciunile ce le ntreprinde n vederea unui scop. Neastmprata frmntare a Lumii, joc echivalent la ntia vedere cu agitaie stearp i absurd, trebue s-i aib un rost. Lumea fiind n esena ei intim spirit, trebue s asculte de legea fundamental a spiritului : s tind ctre un scop . . .

    lat idei importante cari nu par a putea fi mpcate cu spiritul general ce se degaj eaz din gndirea care ascult de postulatul determinismului universal ca de o suprem porunc de cercetare i cunoatere. Nu e ns mai puin adevrat c, examinat cu atenie , fr prej udeci - fie ele chiar tiinifice - i fr fric

  • 2\l lTUL RAIONALITII INTE GRALE 71

    de rezultatele eventual deconcertante la cari am ajunge, gndul exprimat n afirmaia : Lumea este inteligibil , nu exclude, ca pe nite vechituri fr valoare, nici afirmaiile : Lumea are un rost, un sens. Lumea tinde ctre un scop ultim. Tot ce exist i ce se ntmpl trebue s aib un sens, un rost de a fi .

    Toate aceste propoziii exprim gnduri pe cari, n momente de rgaz i de atent introspecie , i le-ar putea surprinde zbovind n strfundul clar-obscur al contiinei sale chiar i omul de tiin cel mai prudent i mai pozitiv : Pn i acela care, din experien proprie, sau din experiena patrusecular a investigaiei tiinifice moderne, tie c cunoaterea naturii , n orice domeniu, n'a realizat progrese autentice dect fcnd hotrt i consecvent abstracie dela noiunea de . . . scop.

    In momentele de rgaz i atenie de cari amintim, savantul, oprind fia de lumin a inteligenii sale timp mai ndelungat deasupra propriilor ei planuri nclinate, ar gsi, cu nedumerire poate, c judecata : Existena e raional se mic simultan, i pe un plan paralel , cu j udecata : Lumea are un sens . Ar descoperi c cea dinti, postulat de tiina lui pozitiv la fiecare pas al ei (n chip explicit, sau numai tacit) , nu numai c nu exclude judecata apreciativ : Lumea are un sens , dar o implic cu necesitate. i mai afirmativ : ar gsi c cele dou judeci sunt expresii, deosebite ca form dar echivalente ca fond, ale unei singure i emotive atitudini a omului n faa Universului. Una din ele, cea apreciativ, rmnnd franc pe plan emo-

  • 72 EXISTEN'fA TRAGIC

    ional ; cealalt , avndu-i fundamentul adnc i solid pe plan sentimental, i ntinde ramificaiile fr numr n aerul subire al inteligenei care vrea s fie pur.

    Dar legtura aceasta intim pe care ne place s 'o stabilim aici ntre Lumea este raional n esena ei i Lumea are un scop ctre care tinde ne va aprea sub lumin mai mare, considerat i din alte perspective spirituale.

    I I

    Orice inteligen care accept ca adevrat credina c structura realitii este, n esena ei, de natur raional, gndind riguros i consecvent s'ar vedea silit s accepte ca singur adevrat o anumit ierarchie de valori. lerarchie avnd n fruntea ei spiritul i valorile create de el, n sensul strict al cuvntului. Subordonnd acestor valori pe cele riguros biologice, i acestora ntregul domeniu al anorganicului.

    Cci ar trebui s fie evident c nu poi afirma, pe plan intelectual, c esena veritabil a existenei este inteligibil , este spirit - afirmaie expli cit sau tacit dela care a plecat i pleac, cum am vzut, efortul de cunoatere al majoritii filoso


Recommended