+ All Categories
Home > Documents > Curs_istoria_artei.doc

Curs_istoria_artei.doc

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: cicero93
View: 220 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 54

Transcript
  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    1/54

    I. ISTORIA NOIUNII DE ART

    1. Concepiile vechi despre art

    Termenul art provine din latinescul ars, nsemnnd acelai lucru cu grecescultechne. Dar nici unul dintre aceti termeni nu are semnificaia contemporan a noiunii deart. Ei desemnau mai degrab pricepere, iscusina de a lucra un obiect oarecare, precum itiina de a comanda o armat, de a msura un cmp, de a convinge pe asculttori.riceperea const n cunoaterea regulilor, deci nu e!ist art fr reguli, fr prescripii.Efectuarea unui obiect numai dup inspiraie sau fante"ie, fr a respecta anumite reguli,era contrariul artei. #stfel, poe"ia, despre care grecii considerau c e inspirat de mu"e nuera considerat drept art. laton, de e!emplu, n dialogul su Gorgias, scria c muncairaional nu se poate numi art.

    #rta n antic$itate, dar i n Evul %ediu, cuprindea nu numai artele frumoase, ci

    i meseriile i o parte dintre tiine. #cele arte ce presupuneau un efort intelectual eraunumite liberale, adic libere de orice efort fi"ic, iar cele ce presupuneau o munc fi"icerau denumite vulgare, adic obinuite. &n Evul %ediu, acestea din urm se numeaumecanice. &n ceea ce privete aprecierea acestor arte, cele liberale erau consideratesuperioare. ictura i sculptura presupuneau un efort fi"ic i erau considerate arte vulgare.

    &n Evul %ediu artele liberale cuprindeau gramatica, retorica, logica, aritmetica,geometria, astronomia i mu"ica. &ntre artele mecanice se regsesc ar$itectura i artateatrului.

    !. "re#acerile din epoca $odern

    'i (enaterea a pstrat noiunea clasic a artei, dar a procedat la separarea artelorfrumoase de meserii i de tiine i la ataarea poe"iei n sfera artelor.

    %arsilia &icino, ndrumtorul academiei platoniciene din )lorena, a inclus nartele liberale ar$itectura i sculptura pornind de la ideea c factorul de legtur ntre arteeste mu"ica, deoarece aceasta, n sens larg, se referea la tot ce se afla n slu*ba mu"elor.

    +n alt gnditor, 'iovanni "ietro Capriano, n a sa poetica din ---, Despreadevrata art poetic folosea sintagma arte nobile. #ici intrau poe"ia, pictura isculptura pentru c ele se adresea" simurilor noastre cele mai nobile.

    &n secolul al /01lea, &rancisco da (ollanda, vorbind despre artele plastice,folosise ntmpltor e!presia de arte frumoase 2boas artes, n portug$e"3. #ceast

    e!presie, care nou ni se pare fireasc, n1a fost acceptat imediat.&n anul 455, 'ia$)attista *icapropusese denumirea de arte plcute i nacelai an +a$es (arris propunea pe aceea de arte elegante. Denumirea de artefrumoase apare trei ani mai tr"iu, n 454, la 6$arles 7atteu!. #cesta enumera cinci artefrumoase8 pictur, sculptur, mu"ic, poe"ie i dans, precum i dou ce le erau apropiate8ar$itectura i elocvena.

    De la mi*locul secolului al /0001lea nu mai ncpea nici o ndoial c meseriilesunt meserii i nu arte. #tunci semnificaia termenului art s1a sc$imbat, sfera lui s1aredus, a*ungnd s cuprind numai artele frumoase. 91a pstrat doar numele de art i s1anscut o noiune nou. Denumirea de arte frumoase s1a referit doar la artele plastice, nui la mu"ic sau poe"ie.

    +ltimul cuvnt n problema artei, n secolul al /0001lea, l1a avut :ant. &n Criticaputerii de judecareel separa artele n mecanice i estetice i apoi n plcute i frumoase. ;a

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    2/54

    rndul lor, artele frumoase sunt separate n arte ale adevrului i arte ale aparenei. rintreprimele intr ar$itectura, iar printre celelalte pictura. ;e mai mprea i n arte ce operea"cu obiecte e!istente n natur i altele opernd cu obiecte create de arta nsi. ornind dela ideea c e!ist trei moduri de e!presie i de comunicare a gndirii i a sentimentelor, ianume, cuvintele, sunetele i gesturile, :ant consider c acestora le corespund trei genuri

    de arte frumoase. #stfel poe"ia i elocvena se slu*esc de cuvinte, mu"ica de sunete, iarpictura, sculptura i ar$itectura de gesturi.;a generaia ce a urmat dup :ant s1au conturat mai multe clasificri apriorice

    ale artelor. 9c$elling clasifica artele dup criteriul raportului lor fa de infinit, iar9c$open$auer le raporta la voin.

    Dup opinia lui =egel, artele se mpreau n simbolice, clasice i romantice. Elnu se clu"ea dup speciile artelor, ci dup stilurile ce se manifest succesiv n cadruldiverselor specii.

    &n secolele al 01lea i al 1lea arta a fost mereu conceput n mod larg, aanct noiunea nu include numai cele apte arte ale lui 7atteu!, ci i fotografia, filmul,diversele obiecte u"uale, artele mecanice, utilitare, aplicate.

    ,. Disc-ii despre s#era i conin-t-l artei

    &n prima *umtate a secolului al 01lea a aprut formula art pentru art pentruart. )ilosoful /ictor 6ousin, ntr1un curs universitar din >>, spunea8 &n natur i1nart frumosul are legtur numai cu el nsui. #rta nu1i o unealt, ci are propriul su el.9e proclam astfel e!istena scopurilor e!clusiv estetice ale artei.

    De1a lungul timpului artei i s1au impus i alte e!igene8 profun"imea i coninutulde idei, nelepciunea i nobleea tririlor. lotin cerea ca arta s aminteasc esenaautentic, %ic$elangelo ? s desc$id "borul spre cer, =egel credea c arta ecunoaterea legilor spiritului. #ndr@ %alrau! socotea drept art numai arta mau,durabil, biruitoare a timpului, nsemnnd ceva mai mult dect plcere i distracie,aceea care posed vocaie, transcenden, aa cum spunea #. :oestler.

    0mpreci"ia noiunii de art este creat i de alte aspecte discutabile8 a. arta includesau nu literaturaA b. e neleas fie ca oper, fie ca iscusina de a produce operaA c. cnd sevorbete despre ea ca i cum ar fi unic, avnd multe variante, cnd se pretinde c sunt totattea arte cte variante. #a c nu e!ist un consens n ceea ce privete coninutul noiuniide art, iar cutrile n direcia definirii ei nu ofer un re"ultat satisfctor. Dificultateaconst n a descoperi acele trsturi caracteristice care despart arta de alte activiti icreaii ale omului.

    a. Trstura caracteristic a artei e faptul c produce frumosulA aceasta e definiia

    clasic, aplicat cu ncepere din secolul al /0001lea. 0deea legturii dintre art i frumos efoarte vec$e. 9erviciul mu"elor ? scria laton nRepublica? trebuie s duc la ndrgireafrumosului.

    #ceast definiie tre"ete ast"i oarece ndoial i datorit faptului c frumosul nue un termen univoc.

    ). Trstura caracteristic a artei e faptul c red realitatea. 9ocrate defineapictura ca reproducere a obiectelor vi"ibile. &n Tratatul despre pictur, ;eonardo socoteadrept cea mai demn de laud, pictura care nfiea" cu cea mai mare e!actitate obiectulrepre"entat.

    Definiia artei ca imitaie, cndva foarte preuit, ast"i e numai o amintireistoric.

    c. Trstura caracteristic a artei e ceea ce confer obiectelor o form.

    5

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    3/54

    #ceast definiie care pre"int forma drept proprietatea caracteristic a arteintmpin i ea greuti.

    9ensul termenului de form este destul de larg, cci i inginerul, te$nicianul,constructorul de maini confer materiei form, c$ip, structur. +nii artiti i teoreticienivd n forma pur o form distinct a arteiA forma care se e!prim singur pentru sine.

    Dac arta poate fi definit prin form, este clar c nu orice form o poate face, darn1o poate face neaprat forma pur. De unde re"ult c i aceast definiie este prea larg.d. Trstura caracteristic a artei este e!presia.#ceast definiie, relativ nou, ne arat c trstura caracteristic a artei re"id n

    ceea ce red opera, n atitudinea artistului. 0deea artei ca e!presie o ntlnim la 7. 6roce.E!presiile pot fi, n concepia crocean, verbale sau non1verbale8 picturale, mu"icale,

    poetice, oratorice. E!presie nseamn form, determinare sensibil a individualului, opusuniversalitii sau abstraciei logice. #rta fiind limba* sau intuiie ? e!presie, nseamn cnu e!ist intuiie care s nu fie e!primat n cuvinte, n culori, n sunete. B via interioarnee!primat nu poate e!ista.

    Dac potenarea e!presivitii constituie trstura unor anumite curente i opere

    de art, ea nu e a tuturor.e. Trstura caracteristic a artei e ceea ce suscit triri estetice.'i aceast definiie generea" dificulti. Termenul trire estetic nu este cu

    mult mai univoc sau mai lmurit dect cel de frumos. Este o definiie prea larg fiindc nunumai operele de art provoac trirea estetic.

    #. Trstura caracteristic a artei const n a provoca un oc. #ceasta este odefiniie tipic a secolului al 1lea. entru muli artiti menirea artei const n a suscitatriri puternice. Bpera reuit este aceea care "guduie. #ltfel spus, menirea artei nu ee!presia ei, ci impresia puternic, ocul care frapea" pe receptorul de art. 7ergson, n

    Eseu asupra datelor imediate ale contiineiscria8 #rta mai degrab tinde s imprime nnoi sentimente dect s le e!prime. B astfel de definiie corespunde artei de avangard,dar nu corespunde artei clasice ? prin urmare este i aceasta mult prea ngust.

    Toate aceste ase definiii ne arat c, dei noi avem noiunea artei, nu putemdefini totui arta. E!ist denumiri pe care le utili"m i care nu pot fi definite pentru cobiectele pe care le desemnea" nu posed trsturi comune. #u doar o afinitatennscut cum spunea ;. Cittgenstein care a iniiat aceast teorie. oiunile de acest gensunt numite desc$ise. &ntre aceste noiuni pot fi enumerate i noiunea de art i cea defrumos.

    /. Sit-aia act-al a artei

    #rta nou a crescut din cea vec$e pind pe calea negaiei. #rta secolului al 01lea, de e!emplu, era pragmatic, se conforma gustului general, pe ct vreme arta secoluluial 1lea este n mod pragmatic nonconformist. &mpotriva dominaiei artei convenionalea aprut micarea de avangard. &nc din secolul al 01lea e!istau artiti independenicare au format cercurile simbolitilor i impresionitilor. #vangarda a dobndit o influeni o admiraie deosebit n secolul al 1lea. #cum au luat natere suprarealismul,cubismul, futurismul, abstracionismul, e!presionismul i multe alte curente n literatur in mu"ic.

    Dac avangarda militant s1a putut numi modernism, se poate spune c dup aldoilea r"boi mondial a nceput epoca postmodernismului. Dac avangarda eatotstpnitoare, nu mai e!ist de fapt nici o avangard.

    u o dat s1au depus eforturi pentru a se defini arta contemporan. oiunea ce s1a fi!at dup o evoluie de dou milenii a cptat urmtoarele proprieti8 mai nti arta este

    -

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    4/54

    o parte a culturiiA apoi faptul c arta este generat de pricepereA apoi convingerea c artaeste o lume n sineA i, n fine, faptul c tinde s dea via operelor de art.

    #cestor te"e li se opun numeroi artiti i teoreticieni ai artei. Dubuffet, dee!emplu, susine c artitii sunt sugrumai de cultur. ;o"inca sfritul artei formulat deavangard nseamn, n primul rnd, sfritul artei ca profesiune. Bricine poate face art i

    o poate face cum vrea.6ontrar opiniei c arta este o provincie distinct n lumea noastr s1a a*uns la oteorie contrar8 arta operea" numai atunci cnd se confrunt cu realitatea.

    #rta este prin propria ei natur domeniul libertii i ea poate avea diversenfiri.

    II. ARTA ANTIC

    1. Arta e0iptean

    #rta egiptean, aa cum o caracteri"ea"lie Faure, se remarc prin demnitate,distincie, impersonalitate i simplitate. entru c ea este dictat de ideologia religioas ide cea monar$ic, se ba"ea" pe respectarea tradiiei i se impune prin solemnitateastilului.

    #proape ntreaga art egiptean este determinat de ideea continurii e!istenei idup moarte. %oartea este conceput nu deprimant sau macabru, ci ca este o continuarefireasc a vieii. #cesta este motivul pentru care monumentele funerare egiptene sugerea"i glorific eternitatea.

    Arhitect-ra. #r$itectura egiptean a fost strns legat de construcia oraelor, dereligie i de cultul morilor. Edificiile se remarc prin proporiile lor gigantice.

    6ea mai vec$e form de ar$itectur funerar este mastaba? o construcie masivde piatr sau de crmid de form trape"oidal ridicat deasupra unui mormnt. Bmastaba cuprindea camera mortuar, camera cu statuia defunctului i o capel mobilat cuo mas pentru ofrande, iar alturi era o stel pictat sau gravat, n spatele creia se afla uncoridor "idit ce coninea statuile defunctului.

    +n tip mai evoluat de monument funerar este piramida n trepte. 6ea maiimportant piramid din aceast categorie este cea de la a!!arah 2a""ara3 a faraonului

    Djesei 2#oser3 din timpul mileniului al 0001lea, din dinastia memfit, construit de vi"irul iar$itectul$mhotep. Ea reproduce imaginea unei scri imense evocnd punctul primordialde unde s1a ridicat soarele n prima diminea.

    6ele mai importante i mai cunoscute monumente ar$itectonice sunt piramidelede la Giseh, n apropiere de Cairo, care se numeau8 %ri&ontul lui 'heops, (are este'he)reniDivin este (i!erinos. Ele au fost construite n timpul dinastiei a 0/1a, ntre 4Fi 4GF .=.

    %area iramid a lui'heops ocup o suprafa de mai bine de - $a, are nlimeade 5G,Gm cntrete G.5FF.FFFt i este construit din .

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    5/54

    #nsamblul ar$itectural al piramidei lui :$eops mai cuprindea dou templefunerare, trei piramide mai mici, morminte ale unor regine, cinci brci mari de lemn ifaimosul 9fin!. #ceast imens sculptur n form de animal $imeric ? leu cu cap de omrepre"int, probabil, imaginea regelui adornd rsritul soarelui.

    6ele trei piramide egiptene sunt impresionante opere de tiin i de te$nic.

    #lte monumente funerare, mormintele hipogee 2spate n pereii de stnc3 segsesc mai ales vile laterale ale ilului i sunt cunoscute sub numele de /alea regilor, laest de Teba i /alea reginelor.

    &n ceea ce privete templele egiptene, acestea au fost nc$inate "eilor dinpanteonul egiptean, dar i faraonilor care se confundau cu "eii. Bdat cu afirmarea cultuluisoarelui s1au construit templele solare. #cestea erau alctuite dintr1un "id de incintdreptung$iular, n interiorul cruia se afla un obelisc, un sanctuar cu statuia "eului i unaltar.

    6ele mai frumoase temple au fost construite n perioada (egatului ou. Dinaceast perioad provin faimoasele temple de la -u.or i de la 'arna!, ae"ate nvecintatea ilului i vestite, ndeosebi, prin slile lor h/postile 2acoperite i susinute de

    coloane3. umeroasele coloane din temple 2de e!emplu, templul lui ,mon 0 Ra de la'arna! avea

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    6/54

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    7/54

    peste tot acoperite cu sculpturi ornamentale. (enumit este stupa din 9anci, care are formde emisfer, susinut pe o ba" ptrat

    &n afar de morminte i de locuinele preoilor, n stupe se gseau biblioteci,camere pentru pelerinii care veneau s se nc$ine i alte ncperi. ;ng stupe se gseau

    ba"ine imense sau lacuri socotite sfinte. #deseori construcia se oglindea n apa lacului,

    ntregind privelitea natural.Coloana2amintire era ridicat n cinstea unui persona* ori a unui eveniment deseam. &n partea lor superioar, coloanele au statui repre"entnd eroi legendari, oameni deseam sau animale considerate sfinte 2lei, elefani3. %ulte coloane au fost construite ncinstea lui 7udd$a, pentru rspndirea nvturii sale. &nalte i n form de clopot,elegante prin simplitatea lor, coloanele1amintire au devenit treptat mai complicate. Ele i

    pierd cu timpul forma cilindric i capt muc$ii ascuite.B alt categorie ar$itectonic o formea" templele hipogee, att de frumos numite

    n 0ndia carne din carnea pmntului. Ele au fost construite ncepnd din secolul al 0001lea .=. i continund pn n secolul al 1lea. d.=. 6ele mai cunoscute temple $ipogee segsesc laElephanta,,janta iEllora. De e!emplu, templul'ailasa din Ellora este o oper

    de sculptur ntr1un bloc de stnc i"olat, lung de G m, lat i nalt de

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    8/54

    (epre"entarea divinitilor era fcut dup anumite canoane815rahma? creatorul, trebuia s fie repre"entat cu patru fee ndreptate spre cele

    patru puncte cardinaleA1 3ishnu? pstrtorul lumii ? era repre"entat ca un tnr cu patru brae, innd n

    fiecare bra anumite obiecte simboliceA

    1 hiva ? distrugtorul i presc$imbtorul lumii, era nfiat dansnd dansulsimbolic al creaiei cosmice n mi*locul flcrilor cunoaterii dispuse n *urul lui n formde cerc i avnd la picioare piticul ignoranei.

    9culpturile care1l repre"int pe 7udd$a cuprind ncorporarea a trei"eci i dou desemne mistice ale perfeciunii supraomeneti. De e!emplu, protuberana cranian estesimbol al nelepciunii, lobii urec$ilor alungii ? semn al descendenei regale, un smoc de

    pr pe frunte, ca i aureola sfinilor, sugera emisiunea de lumin, roile cu spie de laclcie simboli"au progresul doctrinei sale i puterea soarelui. %na dreapt artnd n *ossugera apelul lui 7udd$a ctre pmnteni de a1i recunoate victoria asupra rului iiluminareaA mna dreapt ridicat nltura teama i ddea binecuvntri.

    &n conformitate cu tradiia, faa lui 7udd$a era asemenea unui ou, oc$ii semnau

    cu mugurii sau petalele de lotus, bu"ele cu fructele prguite de mang$ieri, sprncenele cuarcul "eului :$ris$na, umerii cu capul unui elefant, corpul cu cel al unui leu, iar picioarelecu cele ale unei ga"ele.

    9tatuia lui 7udd$a trebuia s emane un aer de senintate, de desprindere dinsuferin, trebuia s sugere"e ideea c linitea interioar se obine n primul rnd prinlinitea simurilor.

    9culpturile indiene sunt pline de via i de dinamism. B preferin deosebit aindienilor era sculptarea scenelor de ndrgostii n po"iii lascive, sen"uale, precum i adansurilor simbolice, pline de graie i de armonie, e!ecutate de fecioarele cereti,sparas.

    entru decorarea construciilor indiene s1au ntrebuinat i picturi murale. Dinvec$ile ansambluri de pictur mural au rmas unele fragmente cu scene religioase, scenede r"boi ori de vntoare, animale sfinte, colorate n rou, brun, albastru i alb, ntr1ote$nic de tempera4,al secco, a crei formul re"ist umiditii.

    %ai tr"iu, sub influena mogulilor, artitii indieni au fcut multe miniaturi cuscene inspirate din viaa ori din diferite legende, ilustrnd folclorul, literatura i obiceiurilede curte.

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    9/54

    lacuri. 6$iar dac n peisa* apar figuri umane, aceste sunt i ele elemente ale naturii, suntparte a aceluiai principiu universal care reglea" ntreaga lume.

    rincipiile, canoanele i procedeele te$nice ale picturii c$ine"e sunt fundamentaldeosebite de cele europene. &n reali"area picturii c$ine"e pot fi decelate cinci nivele8 .

    +ensul2TuA . 6in26angA

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    10/54

    montrii de argil de pe corniele a*urate ma!imele morale pictate pretutindeni,ornamentele din lemn aurit, ansamblul de tufiuri de spini, de creste, de muc$ii, de forme"brlite i ncrligate, totul rspunde gri*ii constante de a atrage sau de a ndeprta de sinei de casele vecine du$urile vntului i ale apei.>

    6onstrucia cea mai important a lumii antice c$ine"e a fost (arele #id

    Chine&esc, de aproape 5.FFF Im, nceput n secolul al 0001lea .=. i continuat n secoleleurmtoare. # fost construit din valuri de pmnt, crmid i piatr, iar rolul su era attunul de aprare, ct i de arter de comer.

    &n ceea ce privete sculptura, c$ine"ii au e!ecutat, ndeosebi, obiecte de micidimensiuni din ceramic, porelan, filde sau bron", repre"entnd oameni i animalefantastice. 9culptura n basorelief avea rolul de a mpodobi templele, palatele, porilecetilor i monumentelor funerare.

    Bdat cu ptrunderea budd$ismului au fost e!ecutate statui ale lui 7udd$a cu feepure i cu oc$ii plecai, cu minile ncruciate i desc$ise.

    Artele $inore.&n timpul dinastiei 9$ang, n a doua *umtate a mileniului al 001lea .=. au fost

    reali"ate vase din bron" de o elegan i un rafinament aparte. #ceste vase de ceremoniefac parte dintre cele mai frumoase obiecte turnate n bron" din istoria civili"aiilor. )ormai ornamentaia lor simboli"au concepte i fore care ne sunt ast"i necunoscute. rintremotivele ornamentale se gsesc animale i psri mitice i reale ? dragoni, tauri, tigri,elefani, erpi, cprioare, bufnie etc. )iecare motiv avea asociaii sau eficaciti diferitecare contribuiau la puterea magic total a vasului.

    Hadul a nceput s fie lucrat nc din mileniul al 001lea .=. #ceast piatr dur cunuane ver"ui, galbene sau roii era considerat nobil i i se atribuiau proprieti magice.%ult timp obiectele din *ad au avut o funcie ritual i un caracter ceremonial devenind maitr"iu obiecte de podoab.

    &n ceea ce privete obiectele de ceramic, acestea sunt de o perfeciune te$nic io elegan a formelor i a motivelor ornamentale uimitoare. &n epoca Tang ceramicac$ine" a atins culmea perfeciunii prin culorile sale nentrecute.

    6$ine"ii au e!celat i n arta lacului. (in a unui conifer specific 6$inei, lacul,amestecat cu colorani, se aplic pe lemn, metal sau porelan n mai multe straturi. #poi,dup uscare, se inci"ea", se pictea" ori se ncrustea" ornamentaia dorit.

    / Arta 0reac

    /.1. Arta cretan.#rta greac vec$e s1a de"voltat mai nti n insula 6reta din%area Egee, insul numit de =omer ara cu o sut de orae 2din care, au fost

    descoperite pn acum LNlie )aure,$storia artei* ,rta medieval, Editura %eridiane, 7ucureti, L>>, p. -FF.(olul acestor coloane e mai mult decorativ. %osc$eea are o cupol pe nervuri i bolta

    56. Bprescu,(anual de istoria artei* Evul (ediu, Editura %eridiane, 7ucureti, L>-, p. >

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    22/54

    reali"at dintr1o mpletitur de arce. Ea impresionea" i prin fastul decoraiilor sale nmo"aic i n marmur.

    De o mreie aparte este,+alatul ,lhambra din Jranada, a crui construcie anceput n anul

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    23/54

    ar$itectura bi"antin. +nele biserici au o cupol central ncon*urat de alte cupole dedimensiuni mai mici 2de e!emplu an (arco din /eneia3.

    6ele mai renumite biserici romanice se gsesc n )rana, Jermania, 9pania, 0taliai #nglia.

    &n geografia romanicului, primul loc l deine, indiscutabil, )rana. #ici a fost

    construit, de e!emplu, renumita %nstire de la 6lunQ, din care nu s1a mai pstrat dect omic poriune.&n #nglia, stilul romanic se afirm n catedralele din 6anterburQ, Cinc$ester, ElQ,

    ;incoln, care se remarc prin stabilitate i soliditate.&n Jermania stilul romanic aspir spre grandios i impresionant. (egiunea

    german cea mai creativ a fost (enania. (enumite sunt catedralele din :Sln, 7onn,:oblen".

    &n 9pania, bisericile romane predomin n 6atalonia. 6ea mai celebr este anta(aria din (ipoll, care are cinci nave.

    &n 0talia arta romanic s1a de"voltat, n special, n )lorena, isa i (oma.(enumit este C>mpul (iracolelordin isa, care cuprinde baptisteriul, catedrala i turnul

    nclinat.Sc-lpt-ra. 9culptura romanic este subordonat ar$itecturii. Ea a fost utili"at

    pentru decorarea capitelurilor, timpanelor, portalelor, faadelor bisericilor. e timpane erausculptate scene religioase n care =ristos este repre"entat n dimensiuni mai mari dect celeale figurilor din *urul su, evang$eliti sau ngeri. #rtistul romanic ncadrea" scenele nspaiul timpanului, n aa fel nct s1l umple total. Din acest motiv, dimensiunile

    persona*elor sunt supuse legii integrrii n cadru, fiind astfel micorate sau deformate.9culptura romanic este fie pur decorativ, fie simbolic. Ea este infinit mai

    bogat n basoreliefuri dect n statuiA n1a lipsit, ns, nici sculptura n ronde2bosse8 statuiale )ecioarei, ale lui =ristos sau ale unor sfini, e!ecutate din lemn sau din piatr.

    /. Arta 0otic

    Denumirea de gotic, dat acestui important stil artistic medieval de ctre artitii(enaterii italiene, a avut iniial un caracter peiorativ. &nelesul acestui termen era sinonimcu cel de barbar, fiindc idealul artistic specific (enaterii respingea aceast art pemotiv c este lipsit de armonie, $aotic i iraional.

    9tilul gotic a nceput s se afirme cam din a doua *umtate a secolului al 001leaodat cu construirea corului ba"ilicii aint Denisdin vecintatea arisului i s1a de"voltat

    pn n primele decenii ale secolului al /01lea. #ria geografic n care s1a de"voltat aceststil coincide, n genere, cu aceea a stilului romanic.

    Arhitect-ra 0otic reli0ioas. &n evoluia sa, arta gotic a cunoscut trei marifa"e8 . goticul timpuriu sau lanceolat 25F1F3A . goticul matur sau reionant2ra/onnant3 ntre F1

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    24/54

    rototipul clasic pentru fa"a goticului matur l constituie catedrala 1otre2Damedin,miens. 6aracteristice pentru goticul reionant sunt bolile, stlpii subiai la ma!imumi importana acordat vitraliilor.

    9tilul flamboaiant se caracteri"ea" printr1o decoraie e!cesiv, accentulpunndu1se ndeosebi pe ornamentaie i nu pe funcionalitate. E!terioarele sunt acoperite

    cu frontoane triung$iulare ascuite plasate deasupra uilor, a ferestrelor sau a portalurilor2gabluri3. +n e!emplu elocvent de gotic flamboiant esteDomul din(ilano.9pre deosebire de o biseric romanic, catedrala gotic este mai lung i mai

    nalt, "velt i aparent fragil, dei foarte re"istent prin sc$eletul ferm al cldirii. &ninterior, nava central este mult mai nalt dect navele laterale. )aada are, n general,dou turnuri nalte, ntre care se afl ro"asa, iar n partea de *os, are trei sau cinci portaluri.

    Elementele caracteristice stilului gotic sunt8 bolile pe ogive, arcurile butante iun tip de ornamentaie cu totul nou.

    Bgiva este un arc diagonal, frnt de cele mai multe ori, care susine bolta i estespri*init pe doi stlpi. El se ntretaie n punctul unde se afl c$eia bolii, cu un alt arc frnt,tot diagonal, i formea" cu acesta o ncruciare de ogive. (olul ogivei este acela de a spori

    re"istena bolii i de a o susine.E!teriorul unei construcii gotice conine i el noi organe de spri*in i de

    re"isten. &n primul rnd sunt contraforii 2stlpii de susinere3 i aa1numitele arcuributante 2arcuri de spri*in3. Din acest punct de vedere, o biseric gotic apare ca o cldireale crei puncte de spri*in se afl n e!teriorul ei.

    ?n Frana, cele mai multe catedrale gotice au fost nc$inate )ecioarei %aria.Dintre acestea, renumite sunt catedralele8 1otre2Dame din aris, din (ouen, ;aon,6$artres, (eims i din #miens.

    ?n ,nglia, goticul are o evoluie independent, caracteri"ndu1se printr1o structurproprie i printr1un repertoriu decorativ original. B caracteristic a construciilor goticeengle"e este masivitatea i grosimea "idurilor. 9pecific este i desfurarea pe ori"ontal aconstruciilor, spre deosebire de cele france"e care se desfoar pe vertical. 9tiluldominant din a doua *umtate a secolului al 0001lea pn la mi*locul secolului al 0/1leaesteDecorated t/le, caracteri"at prin preferina pentru ornamentaii. 6a reacie la aceasttendin a aprut+erpendicular t/le, mai sobru.

    6ele mai renumite catedrale gotice din #nglia sunt cele din ElQ, 9alisburQ,Celles, ;incoln, 6anterburQ.

    ?n Germania, stilul gotic de"volt o nou variant ar$itectonic ? biserica1$al.9istemul de boltire a goticului german evoluea" de la bolile n cruce pe ogive, la bolilestelate, mai rar n evantai, apoi la cele n mrea* sau plas de pescar. #lturi de arcul frnt,la ferestre i portaluri, apar i arcul n acolad i cel lobat.

    Dintre construciile gotice din Jermania, cele mai cunoscute sunt domurile din%agdeburg, aumburg, 7amberg i :Sln.?n $talia, cu e!cepia domului din %ilano, n1a e!istat, propriu1"is, o art gotic.

    Domul din %ilano, construit pe parcursul a cinci secole, este e!emplul unic n 0talia degotic flamboaiant.

    ?n pania are loc o fu"iune a goticului cu arta $ispano1maur, ce d natere unuistil $ibrid la ba"a cruia st arabescul, mpn"ind suprafeele ar$itectonice.

    Arhitect-ra $ilitar i civil.6a i n arta romanic, n cea gotic s1au ridicatconstrucii de aprare, precum cetile i castelele.

    6astelele gotice sunt ae"ate, de obicei, pe nlimi sau n locuri greu accesibile.Ele au "iduri masive i sisteme de aprare perfecionate. (enumite sunt castelele gotice de

    pe malul (inului.

    G

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    25/54

    &n ce privete ar$itectura civil, au fost construite palate comunale cu o structurar$itectonic comple! i o ornamentaie e!terioar bogat. 9imbol al puterii oreneti,

    palatul comunal este centrul de organi"are a vieii urbane.&n aceste palate predomin ncperile de utilitate colectiv8 vast sal de consiliu

    i slile de recepie adiacente. &n 0talia, spre e!emplu, fiecare ora mai important i avea

    palatul su comunal.Din punct de vedere ar$itectonic, cele mai remarcabile palate comunale sunt celedin rile de Hos, nordul )ranei i Jermania. +n e!emplu elocvent este +alatul

    +arlamentului din (ouen.&n afar de palatele comunale, s1au construit palate ca locuine ale celor ce

    beneficiau de un nivel economic i social mai ridicat. #semenea palate mai somptuoasens aveau i nalii prelai.

    De o fascinant originalitate este +alatul Dogilor din /eneia, a crui faaddinspre mare a fost ridicat ntre

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    26/54

    1icola +isanocreea" un nou stil n sculptur, mbinnd decoraia ar$itecturalgotic cu tradiia sculpturii antice. #ceasta se observ la amvonul sculptat pentru

    baptisteriul din isa.,ndrea +isano, fratele lui icola, a urmrit o simplificare a formelor i a cutat

    monumentalitatea, fapt evident la uile de bron" ale baptisteriului din )lorena.

    &n ar$itectur, trecerea de la gotic la (enatere se observ n opera lui,rnol)o diCambria, autor al 7isericii anta Croce i al+alatului ignoriei, ambele din )lorena.6el care revoluionea" pictura este Giotto 2GG U1 ntul ,nton din adova.

    Din generaia care a urmat lui Donatello, o oper plastic mai important, esteaceea a lui,ndrea 3errocchio25>3. El este autorul a dou lucrri nemuritoare,cunoscute n lumea ntreag8 David i statuia ecvestra condotierului Colleoni, fcut la

    /eneia. Arhitect-ra. 0talienii n1au prea simpati"at stilul gotic care nu se potrivea cuspecificul lor. 0nteresul lor pentru antic$itatea greco1roman, studiul geometriei, alsimetriei au determinat noua concepie ar$itectural. #ceasta s1a concreti"at, mai ales, nconstruciile ridicate n )lorena. #ici au fost edificate catedrale, biserici, dar i numeroase

    palate. 6onstruite n piee sau pe str"i, aceste palate simple i cu volume clare au faadecare se desfoar pe ori"ontal, pe dou sau trei eta*e, cu multe ferestre, care au deasupraarcuri n plin cintru. lanul acestor palate compuse n forma construciei masive,

    paralelipipedice, era ptrat. &n centrul palatului se afla curtea interioar delimitat dearcade. 0nteriorul acestor curi era mpodobit cu fresce, reliefuri i sculpturi.

    4J. Bprescu,(anual de istoria artei Renaterii, Editura %eridiane, 7ucureti, L>-

    >

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    27/54

    6ele mai repre"entative palate construite n )lorena de1a lungul secolului al /1lea sunt8+alatul (edici,+alatul Rucellai de ;eon 7attista #lberti,+alatul +itti, construitdup planurile lui 7runellesc$i i alatul tro&&i.

    'eful colii florentine de ar$itectur din Vuattrocento a fostFilipo 5runelleschi2.

    +aolo ;ccelo a fost un pasionat cercettor al tiinei perspectivei. asionat degeometrie, el a ncercat s cree"e n planul bidimensional al tabloului, un nou spaiu care ssugere"e ilu"ia adncimii. Din pcate, s1a pstrat doar o mic parte din lucrrile sale.Dintre operele rmase, cea mai bine conservat este 5tlia de la an Romano careimpresionea" att prin dimensiunea imaginii, prin paleta cromatic, ct i prin dinamicaritmurilor.

    &n a doua *umtate a secolului al /1lea, imaginile biblice sunt nlocuite din ce nce mai mult de imagini profane. rintre creatorii de elit ai celei de1a doua generaii de

    pictori l amintim pe andro 5otticelli255- ? -F3.)emeile pictate de 7otticelli au o e!presie diafan i graioas. /i"iunea saartistic face s renasc spiritul formei din arta greac vec$e, mai ales din cea a luira!itele. rintre picturile sale, enumerm urmtoarele8 +rimvara, 1aterea 3enerei,Calomnia.

    B alt coal de pictur din Vuattrocento, a fost cea din +mbria. 6ea maiputernic personalitate a picturii umbriene a fost+iero della Francesca. 6apodoperele carel1au fcut celebru sunt5ote&ul lui 7ristos,Flagelareai ciclul cu tema-egenda cruciidin7iserica 9an )rancesco de la #re""o. #rta sa e!prim linite i monumentalitate, desenulsu este viguros, iar culorile folosite sunt strlucitoare.

    'eful colii de pictur din adova, din a doua *umtate a secolului al /1lea, este

    considerat,ndrea (antegna25#driana 7ote" 6rainic,$storia artelor plastice, Editura Didactic i edagogic, 7ucureti, LLL, p. Gntul $eronim.#ceste dou lucrri ne permit nelegerea modului n care ;eonardo concepea i reali"a o

    pictur. rincipala sa preocupare era redarea planurilor i a reliefurilor, precum imodelarea unei figuri prin clarobscur, prin valori de umbr i lumin.

    Din prima epoc a artistului, lucrarea cea mai preuit este Fecioara printrest>nci2;uvru3 reluat de ;eonardo, n replic, 2ational JallerQ, ;ondra3 dup mai bine dedou"eci de ani. )olosirea clarobscurului i1a permis s reali"e"e c$ipuri ovale, pure, caredatorit umbrelor i luminilor capt o gingie aparte.

    ;a 4 de ani ;eonardo s1a mutat la %ilano unde fusese admis ca inginer i artistde curte pe lng ;odovico %ora. &n aceast perioad a reali"at o compo"iie considerat

    ca o oper capital n cariera sa de pictor, Cina cea de tain*#ceast pictur l nfiea"pe =ristos n mi*locul celor apostoli ai si, n momentul n care le spune c unul dintreei l va trda. )aa fiecrui persona* e!prim sentimentele pe care le1a produs aceast veste8furie, uimire, team, indignare, fric, suprare etc. Doar figura lui =ristos e!primsenintate, calm, mpcare, resemnare.

    )oarte deteriorat ast"i, aceast pictur se gsete n trape"a 2sal de mese3mnstirii 9anta %aria della Jro""ie din %ilano.

    Tot din perioada n care a locuit la %ilano, ;eonardo a reali"at i statuia ecvestra lui )rancesco 9tor"a. Din pcate, acest monument din bron" a fost topit odat cu intrareafrance"ilor n 0talia.

    &ntre -FF i -FG, ;eonardo se afl iari la )lorena unde pictea" FecioaraB

    pruncul i )>nta ,na2;uvru3 i fresca5tlia de la ,nghiaripentru ala""o /ecc$io. TotLJeorge Bprescu,(anual de istoria artei* Renaterea, Editura %eridiane, 7ucureti, L>-, p. 5

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    29/54

    n aceast perioad, ;eonardo ncepe s lucre"e la portretul Gioconda2;uvru3, terminat n-F4 i luat apoi n )rana. &n *urul acestei opere s1au esut numeroase legende datorit"mbetului enigmatic, provenit din contrastul dintre caracterul gurii, cu bu"ele sc$ind unsurs i serio"itatea ptrun"toare a oc$ilor.

    &n -- ;eonardo accept propunerea regelui )rancisc 0 al )ranei, de a1l nsoi n

    )rana. (egele l preuia mult pe ;eonardo, i cumprare Giocondai1i druise un castellng #mboaise, unde ;eonardo s1a stins n -L. &n cei patru ani ct a locuit aici a pictatcompo"iia$oan 5ote&torul t>nri tabloul care se gsete la ;uvru 1FecioaraB pruncul

    i )>nta ,na*;a sfritul vieii, ;eonardo ne1a lsat un portret al su care se gsete la %u"eul

    din Torino. &n acest autoportret, ;eonardo pare mai btrn dect trebuie s fi fost nrealitate, dat fiind vrsta sa. rul lung i barba i ncon*ur toat faa, iar oc$ii, subsprncenele stufoase, sunt ptrun"tori i triti.

    (ichelangelo 5uonarroti 254-1-G53. oet, ar$itect i pictor, %ic$elangelo esten primul rnd un geniu plastic, sculptural. Triete >> de ani i las o urm puternicasupra artei. rin el, centrul vieii artistice se mut la (oma.

    Bpera lui %ic$elangelo este vast, variat i mai ales impresionant. 6a iDonatello i /erroc$io, l sculptea" i el peDavid. 0ar spre deosebire de acetia, David allui %ic$elangelo nu este nfiat ca un nvingtor innd de pr capul tiat al lui Joliat, cica un lupttor care i aprecia" adversarul, gndindu1se cum s1l ngenunc$e"e. David,reali"at dintr1un bloc de marmur cu nlimea de -m, are un trup de atlet tnr i frumos,viguros i dr" i este e!traordinar de veridic.

    B alt sculptur renumit, din prima parte a activitii sale, este +ieta de la9fntul etru din (oma. 6ompo"iia este n form de piramid, trupul fecioarei fiind ba"aacesteia, prin stofa ampl ce se revars n *urul ei. Durerea demn a )ecioarei, disperarea eielegant, discreia i graia trupului %ntuitorului fac ca aceast oper s fie deosebit deemoionant.

    &ntre anii -F1-F5, ct lucrea" laDavid, i se cere s sculpte"e pentru Domuldin )lorena pe cei apostoli, dintre care a reali"at doar o singur statuie, cea a 9fntului%atei.

    &n anii urmtori artistul lucrea" pentru finali"area celor dou ansamblurifunerare celebre8 mormntul apei 0uliu al 001lea i ansamblul destinat mormintelor %ediciaflate n 6apela %edici din )lorena.

    entru primul monument funerar, amplasat n interiorul 7isericii 9an ietro din(oma, %ic$elangelo a reali"at statuile8(oise,?nvingtoruli clavii.

    &n capela %edici, %ic$elangelo a sculptat cele dou grupuri de statui8 alegoriile#iua i 1oaptea, n dreapta i stnga lui Jialiano, i ,urora i Crepusculul, simboluri ale

    timpului care trece, simetric amplasate n dreapta i stnga lui ;oren"o de %edici.&n pictur, %ic$elangelo este renumit ndeosebi pentru reali"area frescelor ibolii 6apelei 9i!tine din /atican cu subiecte din /ec$iul i oul Testament8 Gene&alumii, Crearea lui ,dam, Crearea Evei i +catul originar, pn la scena+otopului lui

    1oe*icturile de pe aceast bolt dreptung$iular cu lungimea de 5Fm i limea de

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    30/54

    strlucitoare. # studiat n atelierele lui erugino i inturicc$io, devenind celebru n+mbria prin tablourile8 3isul Cavalerului, Cele trei graiii-ogodna s)intei Fecioare.

    ;a vrsta de de ani, (afael se stabilete la )lorena unde ia contact cu mareaart a lui ;eonardo i %ic$elangelo, dar i cu pictura florentin repre"entat de )ra#ngelico, J$irlanda*o i 7otticelli.

    &n aceast perioad el creea" multe din renumitele sale %adone, care repre"intstilul su de feminitate i maternitate. #ceste inconfundabile %adone pictate de (afaelsunt suave, graioase, gingae, au fee ovale i, printre ele, trebuie semnalate ndeosebi -a

    5elle (afael vine la (oma, c$emat de papa 0uliu al 001lea la recomandarea lui

    7ramante, pentru a decora 9tanele /aticanului. 0 se cerea s reali"e"e scene care s redeatriumful bisericii cretine. )rescele pictate de (afael strnesc admiraia general i daumsura geniului su8 6ea mai cunoscut din aceste stan"e este Acoala din ,tena, n centrulcreia se afl cei doi mari filosofi ai antic$itii8 laton i #ristotel. B alt stan" renumiteste+arnas, n care sunt repre"entai poei antici i italieni, precum Dante i etrarca.

    &n afar de pictura monumental, (afael i manifest talentul n pictura de

    evalet. Dintre %adonele sale,(adona i.tineste legendar.Dintre portretele pictate de (afael, care s1a dovedit a fi un fin cunosctor al

    psi$ologiei umane, strlucite sunt portretele lui 5aldasare Castiglione i portretul de grupal+apei -eon al 2lea cu nepoii.

    Jeniul lui (afael s1a afirmat i n ar$itectur prin proiectarea a numeroase palate,precum i n proiectele pentru definirea planului Catedralei an +ietro din (oma.

    &n secolul al /01lea, la /eneia se de"volt o coal de pictur ce se distingeprin caliti de ordin coloristic i care a influenat mult pictura ulterioar.

    ersonalitatea care a creat un nou stil n pictura veneian este Giorgio diCastel)ranco, cunoscut sub numele de Giorgione2544PU4>1-F3. 6a i (afael, a avut ovia scurt i a fost un geniu precoce. Este primul artist care a pictat nudul feminin nmi*locul naturii 2Tempesta, Concertul campestru, 3enus dormind3 i care a tratat peisa*ulnu ca fundal, ci ca subiect 2Furtuna3.

    6eea ce frapea" la Jorgione este armonia culorilor i poe"ia tablourilor sale.6el mai strlucit dintre veneieni, Ti&iano 3ecellio 2ctre 5>> 1 -4G3 este

    considerat un titan, alturi de %ic$elangelo, ;eonardo i (afael. El este unul dintre cei maimari coloriti, roul su fiind celebru. 6uloarea are rolul de a preci"a decorul, de a redaatmosfera, de a ntrupa subiectele. #plicarea unor culori vii, calde i strlucitoare a conferito not de sen"ualitate tablourilor sale.

    &n creaia sa, Ti"ian a abordat o mare varietate de genuri, toate avnd ca motivprincipal omul. Deosebit de productiv, el a lsat sute i mii de opere, n care a de"voltat

    subiecte religioase 2+re&entarea )ecioarei la templu, Cobor>rea :n morm>nt,+ietaetc.3, deinspiraie umanist 2,mor sacrui,mor pro)an3 i din viaa cotidian.&n portretele pe care le1a furit, Ti"ian n1a urmrit numai redarea fi"ionomiei

    persona*elor, ci i a trsturilor lor de caracter. #stfel, portretul papei aul al 0001lea nede"vluie un om iret, iar cel al regelui )rancisc 0 o persoan ngmfat. #lte portreterenumite sunt8 -a 5ella, Flora, -avinia, portretele mpratului german 6arol Vuintul,

    portretul nobilului (iminaldi.'coala veneian de pictur s1a fcut cunoscut i prin ali pictori talentai ce au

    tiut s atearn i s combine ntr1un stil propriu culorile. rintre acetia merit atenianoastr8+alma 3ecchio 2cel 7trn3, 3eronese i Tintoreto.

    Arhitect-ra. rintre ar$itecii sfritului secolului al /1lea i nceputul

    secolului al /01lea renumit este Donato 5ramante 255>1-53, format la coala din+mbria. Evoluia sa ca pictor a fost marcat de influena lui %antegna i a lui ierro della

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    31/54

    )rancesca. Domeniul n care s1a manifestat cu deosebit succes a fost ns ar$itectura, pecare a conceput1o sub semnul grandorii, acordnd formelor monumentalitate, simplitate,ritmicitate i armonie.

    ;ucrarea care l1a impus n atenia cercurilor artistice din (oma este$l tempiettodin biserica 9an ietro n %ontario, (oma. #ceast cldire era $r"it s comemore"e

    locul n care, conform tradiiei fusese crucificat 9fntul #postol etru. De mici dimensiuni,aceast cldire circular, cu coloane toscane, impresionea" prin elegana proporiilor sale.7ramante a contribuit i la construirea unor aripi ale palatului papal din /atican.

    #preciat de papalitate pentru nsuirile sale deosebite, 7ramante a fost considerat cel maiindicat s proiecte"e biserica 9fntul etru din (oma. 6ldirea, nceput n -FG, n1a fostterminat dect peste mai bine de FF de ani, iar planul iniial a suferit diferite modificridatorit contribuiilor remarcabile ale altor mari artiti8 (afael, %ic$elangelo, %aderna.

    7ramante a conceput ba"ilica 9an ietro pe un plan de cruce greac, avnd nmi*loc o cupol gigantic ncon*urat de alte patru cupole mai mici, iar la coluri patruturnuri cu cte patru fee fiecare.

    %ic$elangelo a pstrat n linii mari planul lui 7ramante, dar l1a simplificat.

    7iserica se reduce la o cupol impuntoare, nlat deasupra unui tambur masiv i care aredeasupra un turn lantern, sugernd impresia de grandoare, de ndr"neal i de avnt ctrecer.

    &n timp ce la (oma se construiau palate monumentale, n nordul 0taliei 2/erona,iacen"a, /eneia3 se de"volt un stil mai pitoresc. rintre cei mai mari ar$iteci dinaceast parte a 0taliei menionm pe (ichele anmichele 25>1--L3 care a proiectat

    +ala&&o 5evilac"ua al Corso din /erona,+ala&&o Grimini din /eneia, pe 6anale Jrande.;a /eneia, cel mai renumit i apreciat ar$itect era $acopo ansovino 25>G1

    -4F3, a crui capodoper este biblioteca an (arco, din ia""eta, n faa +alatuluidogilor.

    +n alt mare ar$itect, care a profitat din plin de lecia clasic, a fost ,ndrea+alladio 2->1->F3 care i1a manifestat talentul, ndeosebi, n construirea a numeroasevile i palate. 6elebr este 3illa Capra, numit 3illa Rotonda, de lng /icen"a, acoperitde o calot sferic i avnd patru faade cu portice ornate cu frontoane.

    Tot creaia lui alladio este i an Giorgio (aggioredin /eneia ce se remarcprin simplitatea, logica i armonia ei.

    !. Renaterea 2n a#ara Italiei

    (enaterea ? acest comple! fenomen cultural i artistic ivit i desvrit n 0talia ?s1a ntins, treptat, cuprin"nd Europa nordic i occidental i ptrun"nd c$iar i n unele

    pri din centrul i rsritul ei.Evoluia artei n secolele / i /0 n celelalte ri din nordul i apusul Europei,dintre care unele cunoscuser n evul mediu o civili"aie nfloritoare, are anumite

    particulariti. #ici (enaterea nu se pre"int numai ca o ntoarcere spre clasicismul greco1roman. +n rol important au nc tradiiile locale, destul de re"istente dar i influenele(enaterii italiene. ;a rndul ei, situaia social, economic i politic a Europei, n secolulal /01lea, a influenat formele de e!presie artistic n ar$itectur, sculptur i pictur.

    Arhitect-ra. &n Evul %ediu, ar$itectura, n special cea religioas, a avut un roldeosebit de important. )rana, spre e!emplu, era plin de catedrale gotice la care generaiintregi lucraser "eci de ani. Bdat cu (enaterea rolul ar$itecturii scade, crescndimportana sculpturii i, mai ales, a picturii. 9e vor construi mai puine monumente

    religioase, de"voltndu1se, ndeosebi, ar$itectura civil.

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    32/54

    9pre deosebire de ar$itectura italian caracteri"at prin unitate stilistic, n restulEuropei ntlnim cldiri mult mai variate i mai fante"iste. &n Jermania i n rile de Hosse menin formele ascuite ale stilului gotic iar faadele gotice sunt decorate cu motiverenascentiste. 9pre e!emplu, turnul 5isericii )>ntului 'ilian din =eilbronn 2Jermania3este gotic prin nfiare i proporii i renascentist prin natura motivelor ntrebuinate.

    %ai semnificative dect monumentele religioase sunt ns cldirile civile. #stfel,castelul din =eidelberg dei este ornamentat cu motive decorative specifice (enaterii,reparti"area lor, abundena lor copleitoare, amintesc de goticul flamboQant, att de preuitn Jermania.

    &n #nglia persistena stilului gotic este mai ndelungat c$iar dect n Jermania,ns i aici, se face simit pre"ena ornamentelor specifice (enaterii. B alt cldirerenumit este biblioteca din B!ford85odleian -ibrar/ care are o linie general gotic, dari coloane, cornie i balcoane n stilul renascentist.

    &n ceea ce privete ar$itectura din )rana, constatm i aici o preocupare pentruconstruciile civile. 9e construiesc nenumrate cldiri publice, palate, castele i reedineregale. &n secolele al /1lea i al /01lea se ridic +alatul -uvru din aris, Castelul de la

    Fontainbleau ? opera lui Gilles -e 5reton i castelele de pe 3alea -oarei, din regiuneaTouraine.

    +alatul -ouvre este un reper fundamental al stilului clasic france". #cest edificiugrandios are o desfurare planimetric n forma literei + i se remarc prin proporiile saleec$ilibrate i armonia integrrii ornamentelor.

    Castelele de pe 3alea -oarei? 7lois, 6$ambord, #mbroise, #"aQ1le1(ideau i6$enonceau! ? sunt bi*uteriile (enaterii ar$itecturii france"e. 6astelul de la 7lois sedistinge prin corpul scrii, 2scara )rancisc al 001lea3 plasat e!terior i desprins de restulfaadei. Elegana i ritmul edificiului se datorea" distribuiei spaiilor goale, a ferestrelor ispaiilor pline, a pereilor.

    Sc-lpt-ra.Dac n Evul %ediu sculptura era, n general, aservit ar$itecturii, n(enatere ea capt o e!isten de sine stttoare.

    9e practic n continuare o sculptur de inspiraie religioas care ornea" altarele,monumentele funerare, mobilierul religios, dar alturi de aceasta se de"volt sculpturacivil ce decorea" cldirile, fntnile sau pieele publice.

    6a materiale, sculptorii vor folosi lemnul, adesea colorat i aurit, piatra, marmura,calcarul, gresia i bron"ul.

    culptura din Germania cunoate dou tendine diferite. +n prim stil numit deistoricii de art ? barocul goticului t>r&iu, se caracteri"ea" prin lipsa de msur iarmonie, prin linii ntortoc$eate i agitate i prin figuri e!agerat e!presive. 6el de1al doileastil, mai calm i ec$ilibrat se va inspira din arta (enaterii. #ceste dou curente coe!ist

    simultan i se completea" reciproc.6ei mai interesani sculptori germani din secolul al /1lea i al /01lea sunt3eit toss,+eter 3ischer i Tilmann Riemenschneider.

    scut la Wrnberg, 3eit toss 25541-

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    33/54

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    34/54

    JrWneKald este o figur singular printre pictorii contemporani lui, pentru c, nsecolul (enaterii, el a rmas iremediabil gotic. ictura lui este stranie, impulsiv i de o

    brutal sinceritate. Bpera sa capital este altarul din 0sen$eim, o mic localitate din#lsacia, n care se retrsese departe de aglomeraia urban. #ceast lucrare, dedicatsfntului #ntonie. are nite scene impresionante n care sunt nfiate ntr1un mod tragic i

    "guduitorRstignirea,?nviereai$spitirea )>ntului ,ntonie*-ucas Cranach cel 5tr>n 2541--

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    35/54

    stpnirea spaniol dovedindu1se a fi un lupttor pentru libertatea i demnitateaconcetenilor si.

    &rana &n pictura france" din secolul al /01lea se constat trei tendineprincipale. Este vorba de o influen din )landra, aflat n vecintatea )ranei, apoi deinfluena (enaterii italiene, dar i de pstrarea i perpetuarea propriilor tradiii din evul

    mediu. ictura france" din aceast perioad nu se poate luda cu nume glorioase precumcele din Jermania sau din rile de Hos. (enumit este coala de pictur de la)ontainbleau, nscut sub influena lui (osso i rimaticcio, doi dintre cei mai renumii

    pictori manieriti.rintre portretitii celebri n vremea aceea, dar apreciai i ast"i, se numr rea de pe Cruce3, compo"iia estenelinitit i agitat, iar cromatica este agresiv. #ceast tendin se observ i la

    +ontormo, n lucrarea 3i&ita (ariei la Elisabeta.#nticlasicismul i subiectivismul manieritilor se remarc i la +armigianino

    2-F< ? -5F3, att n autoportretul, care nfiea" imaginea c$ipului su reflectat ntr1o

    oglind conve!, ct i n (adona cu g>tul lung, n care corpurile persona*elor sunt multalungite, iar culorile au o elegan aparte.7un portretist,5ron&ino a devenit pictorul oficial al curii florentine. 6$ipurile

    pictate de el au o e!presie au o e!presie rece i o atitudine rigid, de manec$in.Giorgio 3asari este renumit ca istoric de art datorit lucrrii sale 3ieile

    pictorilorB sculptorilor i arhitecilor n care pre"int biografiile marilor pictori ai(enaterii.

    -udovico, ,gostino i ,nibale Carracci au nfiinat renumita #cademiebologne" care a devenit model de coal de pictur pentru ntreaga Europ.

    B oper artistic de e!cepie, caracteri"at prin libertatea e!primrii8 noutateaconcepiei asupra spaiului plastic, a reali"at Correggio 25>L ? -

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    36/54

    6orregio pentru bolta(nstirii an +aolo, i cupola5isericii )>ntul $oan Evanghelistuli cupola catedralei oraului arma.

    Dintre sculptorii manieriti cel mai celebru repre"entant este5envenuto Cellini. Balt personalitate este

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    37/54

    5aldasare -onghena 2-L> ? G>3 este autorul uneia dintre cele mai admiratecldiri baroce85asilica anta (aria della alute, situat pe malul 6analului Jrande din/eneia.

    ersonalitatea proeminent a stilului 7aroc este5ernini2-L> ? G>F3, autorulColonadei din ia""a 9an ietro din (oma. #ceasta conine >5 de coloane, desfurate pe

    patru rnduri, cu >> pilatri, 5F statui.Talentul deosebit al lui 7ernini s1a manifestat i n sculptur i pictur.6onsiderat eful sculpturii baroce din 0talia, acest mare artist a sculptat (onumentul

    )unerar al papei #le!andru al /001lea din 6atedrala 9an ietro din (oma,,ltarul )inteiTere&a din 7iserica 9anta %aria della /ittoria din (oma,5aldachinul din bron" al altarului

    principal din 6atedrala 9an ietro din (oma.&n pictur, cel care a creat o art cu totul original, opus academismului, a fost

    Caravaggio 2-4< ? GF3. &n tablourile sale sunt repre"entai oamenii simpli cusuferinele lor fi"ice i psi$ice, abruti"ai de munc grea i de srcie. Te$nica sa picturalse ba"ea" pe un puternic contrast ntre lumin i umbr care se ntlnesc ntr1o ciocnireviolent.

    +n alt pictor, caracteri"at printr1o mare sensibilitate artistic, este Tintoretto,discipol al marelui Ti"ian. #cest genial veneian va aborda n pictura sa subiectemitologice i religioase care redau conflictele religioase dintre catolici i reformai. Jeniullui Tintoretto s1a manifestat n arta compo"iiei. Decoruri ar$itecturale teatrale, atmosfera

    bntuit de spaime, apariii vi"ionare n lumina supranatural, persona*e de capete, toateacestea depesc reperele estetice ale canoanelor clasice.

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    38/54

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    39/54

    esena fiinei lor profunde. umeroasele sale autoportrete 2aproape GF3 de"vluie evoluiafi"ic, emoional, dar i stilistic a artistului.

    )olosind ntr1o modalitate proprie clarobscurul, (embrand a reuit s cree"e noperele sale puternica impresie de tridimensionalitate a formelorA "onele aciunii sunt

    puternic luminate, n timp ce restul ansamblului este cufundat n ntregime.

    Dei cantitativ opera lui5 ? 43, care a folosit un colorit cald i o tu ampl. 6ompo"iiile

    sale conin subiecte legate de serbri cmpeneti, teme militare 2?mbarcare pentruC/thMre3, persona*e din saloanele i parcurile pari"iene.#deptul nflcrat al lui Calteau a fostFranNois 5oucher24F< ? 44F3, pictor

    de scene pastorale i mitologice 2Doamna de +ompandour3,+astoralapictat pentru =otelde 9oubise.

    'i n artele decorative, care cunosc o de"voltare nsemnat,modelele rococouluisunt preluate n reali"area mobilierului, n tapiserie, orologeria de art, ceramic i

    porelan. 7i*utierii Germain, tat i fiu, sunt creatorii celor mai frumoase piese rococo.%obilierul n stil ;udovic la /1lea se particulari"ea" prin folosirea liniei curbe

    i prin subierea prilor portante. #u fost furite piese de mobilier din specii valoroase2lmi, aca*u, palisandru, trandafir lucrate masiv sau din placa*3.

    /. Neoclasicis$-l. Ro$antis$-l. Realis$-l

    5

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    40/54

    /.1. Neoclasicis$-l&n *urul anului 4-F, ca urmare a descoperirii oraelor romane =erculanum i

    ompei, arta clasic antic este redescoperit. Brnamentarea e!cesiv specific stiluluirococo nu mai satisface gusturile artistice de la sfritul secolului al /0001lea i nceputul

    secolului al 01lea. 9tudiile teoretice privitoare la arta vec$e greac i roman tre"escinteresul pentru formele artistice ec$ilibrate i pentru o ornamentaie simpl, elegant iarmonioas.

    &rana. ersonalitatea repre"entativ a neoclasicismului france" a fost -ouisDavid245> ? >-3, care consider c scopul picturii este unul educativ, ea avnd rolul dea de"volta contiina civic.

    David i1a pus arta att n slu*ba (evoluiei )rance"e, dar i n susinerea luiapoleon. Dup (estauraie el este e!ilat ca parti"an al mpratului i ca inamic al lui;udovic al /01lea, petrecndu1i ultimii ani ai vieii la 7ru!elles.

    ictura lui David este sever, lipsit de sen"ualism, menirea ei fiind unamorali"atoare. &n concepia sa arta este ceva grav, nu un mi*loc de detectare. #bordnd

    genul istoric, David pictea" episoade din (evoluia france" 2(arat asasinat3 i dintimpul lui apoleon 21apoleon pe muntele aint 5ernard,?ncoronarea lui 1apoleon3.

    6ompo"iia prin care s1a delimitat clar de estetica rococo1ului este ntul7orailor. ;ucrarea este sobr, tonurile folosite sunt ntunecate, iar perspectiva esteconstruit n mod raional. 9ubiectul este inspirat din istoria roman dintr1o povestire a luiTitus ;ivius n care se vorbete despre cei trei frai =orai alei ca repre"entani ai (omein lupta cu cei tei frai 6uriai, repre"entani ai oraului #lba. Tabloul nfiea"momentul n care tatl le cere celor trei fii ai si s *ure c vor lupta punnd mai presus deorice sentimentul onoarei i al patriotismului.

    Discipol al lui David, F3 reconstruiete nstilul neoclasicist biserica 9ainte Jenevieve din aris, transformat la (evoluie n actualulanteon, compus dintr1o nav central i dou nave laterale. 6onstruit pe un plan ncruce greac, cldirea are o faad compus dintr1un peristil cu coloane dorice susinnd unfronton triung$iular, dou clopotnie cu dou eta*e 2distruse dup 4L3, un dom cu treicupole de piatr i un tambur ncon*urat de o rotond de tip peripter.

    G, p. G4

    5

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    41/54

    &n 0talia s1a afirmat,ntonio Canova 24-41>3 care a sculptat scene inspiratedin mitologie, dar i foarte apreciatul sculptor dane" 7ert$el T$orvaldsen 244F1>553.

    &n Jermania, n stil neoclasic este poarta 7randenburg de Jottard ;ang$ans, iarn (usia, la 9anIt etersburg, mu"eul Ermita*.

    /.!. Ro$antis$-l;a sfritul secolului al /0001lea a nceput s se manifeste o micare literar iartistic contrar principiilor semnalate n clasicism. (omanticii acord ntietateafectivitii i imaginaiei, n detrimentul raiunii.

    &n ce privete atitudinea artistului romantic fa de natur, aceasta este multdiferit de aceea a unui clasic. entru un clasic natura este un tot armoniosA pentru unromantic ea este ceva $aotic i fr limit.

    9pre deosebire de clasici care separau artele i genurile artistice, romanticiiamestec artele ntre ele i genurile n cadrul aceleiai arte.

    (omantismul favori"ea" apariia sentimentelor naionale i interesul pentrucunoaterea specificului diferitelor popoare. De asemenea el e!altea" individualismul i

    puterea sensibilitii i a imaginaiei.Dup perioada de ateism a (evoluiei france"e, romantismul renvie sentimentele

    religioase.ictorii romantici ntrebuinea" culoarea local, adic aceea real a obiectului de

    pictat, neinfluenat de ali factori. Tuele trasate sunt accentuate, ceea ce face ca lucrriles dobndeasc mai mult prospeime, e!presivitate i strlucire.

    &n pictura france" deplasarea spre romantism se face progresiv prin apariia, narta elevilor lui ;ouis David a unor elemente diferite de preceptele artistice ale acestuia.

    Elemente romantice pronunate apar la Theodore G=ricault 24L1>53 pictor deformaie neoclasic.

    rima sa lucrare, %)ier de gard clare arj>nd, repre"int n mrime naturalcomandantul de oti, care i ntoarce capul i ridic sabia ndemnnd soldaii la lupt.6alul, ridicat n dou picioare, este surprins ntr1o stare de ncordare, de avnt.

    entru acest tablou care anun maniera romantic de a picta, J@ricault a ctigatmedalia de aur acordat de 9alonul de la aris.

    'eful curentului romantic n pictur a fost nsEugMne Delacroi. 24>L1>G

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    42/54

    +n motiv preferat al lui 6onstable, pictat pe vreme de furtun, sau sub cerul senineste Gol)ul e/mouth. #stfel, Xpictorul reuete s sugere"e n acelai timp ceea ce este

    permanent n natur i ceea ce varia" n funcie de anotimpuri, de orele "ilei.-3sunt adesea privite caprecursoare ale impresionismului prin modul de a sugera lumina i atmosfera.

    Turner abordea" teme mitologice, istorice, din contemporaneitate, din naturaengle" i a altor ri.;ucrnd n ulei sau acuarel, el face din peisa*ele sale prete!te pentru *ocuri de

    lumin. ;ucrrile din ultima parte a vieii sale par adevrate abstraciuni pentru c n eleformele materiale sunt di"olvate n strlucirea luminii sau n ceaa iri"at.

    &n 9pania o considerabil influen a e!ercitat Francesco de Go/a / -ucientes245G ? >>3. 6a pictor de curte a e!ecutat portrete oficiale 2familia regal a lui 6arol al0/1lea3 i portrete ale marii aristocraii2Ducesa de #lba, Doctorul eral, )emeia cuEvantai3. &ns cele mai renumite lucrri ale sale sunt inspirate din viaa poporului spaniol,rednd oameni reali n scene idilice sau cmpeneti. &n ciclul de gravuri intitulat capriciilea redat corupia aristocraiei spaniole. (evolta mpotriva stpnirii france"e i solidari"area

    cu r"boiul de re"isten popular sunt "ugrvite dramatic n celebrele lucrri Doi %ai,Trei %ai, De"astrele r"boiului.

    /.,. Realis$-l#pariia curentului realist n artele plastice este n corelaie cu micrile

    revoluionare din secolul al 01lea, dar i cu de"voltarea tiinific i te$nic care aprodus i modificri de ordin social.

    #rta realist a respins subiectele preferate de neoclasicism i romantism, cum arfi cele mitologice, de e!emplu, i s1a aplecat asupra realitii de "i cu "i. &n locul apelului lafantastic, lirism i ideali"are, artitii recurg la observaie, e!perien i informaiadocumentar.

    &n )rana, realismul n artele plastice se de"volt mai mult n pictur. 'eful coliirealiste este Gustave Courbet 2>L1>443. #tras la nceput de romantism, n scurta vremegsete nesatisfctoare idealurile acestui curent artistic i ncepe s promove"e o artmilitant, inspirat din viaa real.

    # pictat subiecte inspirate din viaa ranilor din mediul su natal. (epre"entativeste tabloul?nmorm>ntarea de la %rnans, care a scandali"at comisia ce decidea primireaoperelor la 9alonul anual de la aris. 0 s1a reproat lipsa de gust i imoralitatea subiectului,deoarece 6ourbet pictase oamenii aa cum erau ei, copleii de o durere sincer i demn,deloc ideali"ai i aternuse pasta pe pn" cu cuitul, nu cu pensula.

    #dmirabile sunt i lucrrile sale?ntoarcerea de la con)erin, Domnioarele de

    pe malul enei, Toaleta cstorieii 3>ntoarea de gr>u.Bpera capital a lui 6ourbet este ,telierul, caracteri"at de autor ca fiind oXalegorie real, determinnd o fa" de apte ani din viaa mea artistic.

    5coala de la

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    43/54

    )ascinat de peisa*ul de la 7arbi"on,Rousseau rmne aici pn la sfritul vieiisale ducnd o via de adevrat ran i pictnd privelitea de aici.

    )ire meditativ, grav, religioas, FranNois (illet este ptruns de poe"ia igravitatea vieii de la ar. 9tabilit la 7arbi"on, pictea" ranii prini de ocupaiile lor"ilnice. Tablourile sale produc o impresie puternic fiindc, dei %illet este un realist, el

    ncarc imaginea cu o emoie puternic, transfigurnd realitatea. 6elebr este lucrarea sa,Culegtoarea de spice, care repre"int trei femei srace din sate adunnd spicele rmase nurma secertorilor.

    (onor= Da-$ier 81>?>:1>@;este unul dintre realitii ilutri ai secolului al01lea. &n prima parte a vieii sale a fost atras de caricatur i de te$nica litografiei. Dup

    patru"eci de ani descoper plcerea de a picta. &n tablourile sale red muncitori, brbai ifemei 2pltoreasa3, scene de cltorie 23agonul de clasa a $$$2a3, aspecte dramatice dinviaa social 2Emigranii3.

    ;itografia este pentru Daumier, ca i pentru ali artiti, o modalitate de e!presienou. El a e!ecutat n aceast te$nic mai multe cicluri satirice avnd ca subiect racilesociale i moravurile timpului su. entru una din lucrrile sale, Gardantua, n care ironi"a

    lcomia regelui ;ouis $ilippe a fost condamnat la nc$isoare ase luni.+ean @3; este unul dintre cei mai renumii

    peisagiti din secolul al /0001lea. &i lucra tablourile la faa locului, n mai multe edinesau n atelier, prelucrnd notele luate anterior.

    &ncercnd s transpun n culori strile sufleteti, 6orot a folosit o rafinat te$nicpictural, ntrebuinnd tonuri intermediare, luminoase, aternute pe pn" ntr1o pensulaielarg. rin paleta sa luminoas, el anun impresionismul.

    6el mai renumit repre"entant al sculpturii realiste este #ugust (odin 2>5F ?L43.

    /0. ARTE4E DIN A DOUA +U%TATE ASECO4U4UI A4 9I9:4EA N EURO"A

    1. I$presionis$-l

    # aprut la aris n deceniul al aptelea al secolului al 01lea ca o art nou ncare pictorii pre"entau realitatea aa cum aprea ea simurilor i sensibilitii lor. icturileimpresioniste redau impresia artistului despre obiectele reale i despre lumeancon*urtoare cu a*utorul culorii i a luminii create prin culoare. +nul i acelai obiect,repre"entat sub diferite aspecte dup orele "ilei, apare diferit, fiindc artitii nu mai sunt

    preocupai de forma lui sau de materia din care este fcut acesta. Bbiectele sunt pictate cupete variate de culoare n funcie de lumina solar care cade pe suprafee i volume,dilund contururile i fcnd s dispar detaliile.

    ictorii impresioniti sunt interesai de strlucirea i vibraia luminii prin culoareacare ncnt oc$iul i reine privirea, traducnd n acest fel stri sufleteti. Ei redau n

    pn"ele lor propriile impresii i triri la un moment dat n faa obiectului i a naturii.Dei o oper impresionist pare a fi spontan, ea este, n fapt, re"ultatul unui

    ntreg proces de gndire i presupune mult meteug.ictorii impresioniti au inovat pictura cutnd perfecionarea coloritului. Ei au

    reuit s redea prin tue ae"ate n direcii diferite pe pn" impresia de fluturare, devibraie, de via, au descompus lumina aa cum cdea ea i obiecte i au folosit acorduri

    de culoare prin contraste sau amestecuri optice.

    5-

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    44/54

    Trecerea de la realism ctre impresionism s1a fcut ctre >GF1>G- datoritfaptului c artitii care cutau s se elibere"e de rutina academic au fcut cunotin custampele *apone"e. #ceste gravuri n lemn n culori, aprute mai ales n ceainriile din;ondra i Blanda, tratau subiecte cu totul diferite de cele la care se opreau n mod obinuit

    pictorii europeni. Denumirea *apone" a acestor stampe s1ar traduce la noi prin ceva analog

    cu e!presia viaa care trece. ;a fel de interesant era i modul original cum *apone"iipuneau n pagin, adic pre"entau compo"iiile lor. Ei aea" oamenii i obiectele lantmplare, indiferent de situaia persona*elor unele fa de celelalte. B alt nsuire aacestor gravuri este armonia curioas i cu totul fermectoare a coloritului lor.

    #rtitii care vor urma grupul impresionitilor se gseau n anul >G< grupai nfaimosul 9alon al (efugiailor. ;ucrrile lor fuseser respinse de *uriul 9alonului Bficialdin aris pe motiv c acestea nu rspundeau principiilor eterne ale artei i c autorii lor auo atitudine aproape indecent n materie de estetic. #ceti artiti respini, printre care6laude %onet, #ugust (enoir, aul 6e"anne, Edgar Degas etc., erau tocmai cei care vorface celebr epoca n care triesc. Ei i vor e!pune lucrrile n slile fotografului adar,situat c$iar la vecintatea 9alonului Bficial.

    Denumirea de impresionism, ntrebuinat pentru prima dat n derdere cuoca"ia acestei e!po"iii de criticul ;ouis ;eroQ, a fost sugerat n urma cercetrii uneilucrri a lui 6laude %onet, intitulat 0mpresie ? rsrit de soare.

    Edo-ard %anet 81>,!:1>>,;.Este artistul la care pentru prima dat principiileclasice n art se nfrunt i se acord cu tendinele nnoitoare. ari"ian aparinnd naltei

    burg$e"ii, %anet a ntreprins pentru formaia sa profesional cltorii n Blanda,Jermania, studiind pictura din aceste ri 2n special (embrandt i )ran" =als3. &ntors laaris, copia" la ;uvru capodopere de tot felul, n special capodopere ale veneienilor ispaniolilor 2/elasgue"3 rupnd astfel cu tradiia coloristic france". +icte& ce vd aveaobiceiul s spun, ncercnd s sugere"e aparena vieii.

    &n >G/?:1!B;. Este socotit eful curentului impresionist n pictur.

    ;ucrarea sa$mpresie rsrit de soarea nsemnat n art o rupere de tot ceea ce se fcusepn atunci. Tabloul red n culori transparente i trsturi fine atmosfera rsritului n

    5G

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    45/54

    portul ;e =vre 2din nordul )ranei3. ;umina portocalie a soarelui este redat prin ctevalinii pe griul albstrui al apei i al cerului. 6atargele i conturul brcilor care se de"volt ncea imprim dinamism imaginii de ansamblu.

    ictnd peisa*e, %onet i alege acele teme n care pmntul, apa i lumina segsesc mpreunate, astfel nct s se simt efectele unuia asupra celuilalt.

    Dup >LF, n opera lui %onet aparseriile8 seria clilor de fn, a catedralelor,seria vederilor arlamentului din ;ondra, ale podului peste Tamisa, ale grii 9aint ;a"are.#cestea sunt pictate la diferite ore ale "ilei, sub aspecte sc$imbtoare ale cerului i aleluminii.

    6tre LFF %onet a devenit un pictor celebru, tablourile sale intrau n coleciilecele mai cunoscute i a*unsese bogat el care fusese destul de srac. &i cumpr o vast

    proprietate la JinernQ pe care o transform ntr1o grdin feeric. 0nstalea" ap, punirustice, lacuri n care cresc nuferi. &n tot acest timp el pictea" cu pasiune motivul acesteiflori.

    &r=d=ric /1:1>@?;. Era un meridional protestant i aparinea uneifamilii cu stare, fapt ce1i permitea s1l a*ute material i pe %onet care era srac. Dac n1ar

    fi murit att de tnr, talentat i ambiios cum era, 7a"ille ar fi a*uns mult mai departe nart.

    Dei a fost admis la 9alon la o vrst foarte fraged i a fost c$iar medaliat, aa*uns s fac i el parte dingrupul re)u&ailor.

    roblemele ce1l pasionea" pe 7a"ille sunt legate de redarea luminii, a efectuluice1l produce asupra obiectelor din natur sau dintr1un interior.

    +nele dintre tablourile sale 2Femei :n grdin3 tratea" problema portretelor unuigrup de persoane reunite pe o teras, n aer liber.

    7a"ille i ctig un loc strlucit printre tinerii pictori din aris. lecat la r"boica voluntar, la >4F, are nenorocul s cad ntr1una din ultimele ciocniri cu inamicul,cteva ore nainte de nc$eierea armistiiului.

    Ca$ille "issaro 81>,?:1?,;. 91a nscut n 0nsulele #ntile, iar la vrsta de - deani vine la aris pentru a1i completa studiile. ;a nceput a fost admirator al lui 6ourbet ial lui 6orot. Devine elev al celui din urm care ocupa atunci n peisa*ul france" un loce!cepional.

    issaro e o natur duioas i duioia sa l poart ctre subiectele n legtur cunatura. 6eea ce1l interesea" ns nu sunt simple peisa*e ci urma minilor i activitiloromului. 9tabilit la ar pictea" scene din viaa i munca ranilor 2 trigtoare de recolt,Croitoreasa la )ereastr3. # mai reali"at i portrete, naturi moarte i nuduri.

    # redat cu o deosebit miestrie aspectele din pieele publice, marile bulevarde icldiri, biserici, n tablouri luminoase. 9atul n care locuia fiind invadat de armatele

    prusiene, issarro fuge mpreun cu %onet la ;ondra. &n contact cu arta peisagitilorengle"i 2Turner3 paleta sa se luminea" i mai mult, creea" tablouri cu efecte aurii oriargintii. (entors n patrie, dup >>F, issarro a pictat ntinderi ver"i, pomi nflorii, lanuride gru.

    Al#red Sisle 81>,:1>;. Este engle", ns nscut i trit n )rana. ictorpeisagist, de mare sensibilitate, el a reuit s redea n pn"ele sale scnteierea apei de pesuprafaa unui lac sau freamtul frun"elor rscolite de vnt sub lumina strlucitoare ara"elor de soare. 2#lee din pdurea de la 6elle ? 9aint 6loud3.

    A-0-st Renoir 81>/1 11;. Dei s1a format n apropierea pictorilorimpresioniti, a manifestat totui o independen fa de acest curent artistic, deoarece,folosind divi"iunea tonurilor, a rmas credincios desenului cu a*utorul cruia modelea"

    imaginea pictat. &n compo"iiile sale a nfiat dragostea de via i bucuria tinereii.

    54

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    46/54

    (enumite sunt -oja, 5al la (oulin de la Galette, Drum urc>nd prin iarb, Femeia :nbarc .a.

    . Neoi$presionis$-l 2sau diviionis$-l3

    #cest termen a aprut pentru prima oar ntr1un articol din revista-O,rt (odernecare se edita la 7ru!elles. #rtitii acestui curent, dei plecau de la concepia impresionist,criticau lipsa caracterului nesistematic al acestei arte, precum i completa dispariie aformei, fapt ce ducea la imposibilitatea de a distinge obiectele.

    #nali"nd ceea ce vd i ceea ce repre"int neoimpresionitii fac distincie ntreculoarea local a obiectelor i culoarea lumin 2refle!ele de culoare3 ca i ntre reaciileunei culori asupra alteia. &ns, faptul c neoimpresionitii au e!agerat n ceea ce privetete$nica 2compo"iii bine construite, geometri"ate3 a dus la formarea unei arte savante icorecte lipsit de emotivitatea i sinceritatea impresionismului.

    (epre"entani importani8 Gorges eurat 2>-L1>L3 i+aul ignac 2>G-1L,:1?B;.Este una dintre personalitile cele mai discutate dinistoria picturii, n *urul creia s1a construit o interesant legend. #tt omul 6e"anne, ct iopera sa, precum i prerile sale despre art au fost susceptibile de cele mai deosebiteinterpretri.

    6tva timp, 6e"anne a lucrat cu impresionitii, dar i1a prsit repede lund oatitudine critic. #dmirnd faptul c acest curent artistic luminase paleta, nu agreasen"ualismul impresionist i condamna di"olvarea formei obiectelor prin te$nicaimpresionist. ;umea e!terioar apare n pn"ele lui 6e"anne ca o ar$itectur i nu ca o

    cea de lumin.

    5>

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    47/54

    6onsidernd c lumina nu poate fi transpus n pictur, ci doar repre"entat,sugerat ori apro!imat prin culoare, 6e"anne trece la o pictur reali"at pe armoniicromatice sau pe opo"iii de culori calde i reci.

    # pictat portrete perfect nc$egate, sculpturale, cu forme disciplinat organi"ate,peisa*e cu un ori"ont adnc, mult aerate i cu o compo"iie solid construit, naturi moarte

    n care totul este c$ib"uit i aran*at ca ntr1o ar$itectur desvrit."a-l 'a-0-in 81>/>:1?,;. 'i la Jauguin, omul i artistul sunt inseparabili./iaa lui a cptat la un moment dat o stranie turnur pentru c Jauguin s1a refugiat ninsulele acificului. 91a instalat n Ta$iti, n mi*locul indigenilor, departe de oriceeuropean, iar natura i oamenii de aici i1au sporit puterea creatoare.

    De la impresioniti, Jauguin a preluat luminarea paletei dar a evitat re"umarea lasen"aie.

    Din punct de vedere te$nic, vi"iunea lui Jauguin a fost mai mult decorativA antrebuinat culori vii pe care le1a ntins pe suprafee mari, n puternice contraste.

    &n anii >L1>Lu

    galben cu chiparoi, 1oaptea :nstelat3. #ceasta este fa"a de creaie a lui /an Jog$ ncare se vede apariia curentului e!presionist.

    &nspimntat de accesele de epilepsie i nebunie, din ce n ce mai dese, la B/:1?1;.91a fcut mai ales ecoul lumii i almoravurilor pari"iene. reocupat de descifrarea fiinei umane, el surprinde oamenii natitudini i cu gesturi ca ntr1un instantaneu, n ceea ce au ei mai caracteristic. # redatactori de cabarete, actori i cntrei de cafe1concert, de circ, medici, sportivi, aspecte din

    slile tribunalelor, portrete.# fcut i diferite afie n te$nica litografiei folosind din plin e!periena artitilorde stampe *apone"e.

    *II. ARTA UNI*ERSA4 N "RI%A +U%TATE

    A SECO4U4UI A4 99:4EA

    5L

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    48/54

    ;a nceputul secolului al 1lea, n Europa i mai ales n )rana, se constat ndomeniul artelor tendina de e!primare ntr1un nou limba* plastic. #stfel, n ar$itecturnc din doua *umtate al secolului al 01lea ncepuse s se foloseasc fierul ca materialde construcie. +na din reali"rile ndr"nee alctuit din structur metalic este Tour

    Ei))el, lansat la E!po"iia +niversal din >>L.(ennoirea artistic din domeniul ar$itecturii se observ i la 7arcelona, unde,ntonio Gaudi, folosind ndeosebi liniile curbe, construiete 6atedrala agrada Familiaicasele Guell,5attlo i(ilantr1o manier $iperbaroc.

    &n Jermania i #ustria ar$itecii protestea" mpotriva utili"rii e!cesive a linieicurbe i optea" pentru forme ptrate i o decoraie simpl.

    u numai limba*ul ar$itectural este supus transformrii, ci i cel al picturii i alsculpturii. 0nventarea plcii fotografice 2>

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    49/54

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    50/54

    au de"voltat teoria lor despre art plecnd de la un pasa* dintr1o scrisoare a lui 6e"anne, ncare el afirma c natura trebuie tratat n pictur potrivit corpurilor geometrice de ba" ncare figurile pot fi redate, i anume, a cilindrilor, cuburilor i conurilor.

    &n fa"a analitic, ncepnd s repre"e"inte tridimensional obiectele i fiinele,pictorii cubiti le1au fragmentat, reducndu1le la forme geometrice simplificate, aran*ate n

    cadrul unor planuri nclinate din compo"iie. aleta cromatic de care s1au folosit eralimitat la cafeniu, verde i albastru.6ubismul sintetic a reabilitat culoarea i te!tura i a introdus formele decupate i

    cola*ul n pictur.rima creaie cubist este tabloulDomnioarele din ,vignonal lui+ablo +icasso

    2>>1L441L43, spaniol deorigine care, n lucrarea sa-avaboula introdus c$iar un fragment de oglind. ortretulintitulat-ocuitorul din Touraineeste reali"at conform regulilor cubismului sintetic. %aitr"iu, Huan Jris va prefera culorile sobre specifice cubismului analitic.

    6elebru este i Fernand -eger 2>>1L--3 care a fost influenat de principiilecubismului sintetic. &n lucrrile sale se vd forme mecanice, ceea ce denot preocuparea sa

    pentru reflectarea problematicii epocii industriale. E!ceptnd pictura, ;eger este i autorula numeroase vitralii, mo"aicuri, sculpturi policrome, tapiserii, obiecte de ceramic, dar idecoratorul slii mari a alatului B..+. din eK \orI.

    6oncepia cubist s1a e!tins deopotriv la sculptur i ar$itectur. 6onstruind osculptur din foi de metal i srm 2Chitara3, icasso a marcat ruptura fa de sculpturatradiional.

    Ra/mond Duchamp23illon abstracti"ea" formele eliminnd detaliile descriptivei lefuindsupra)eele. Elocvente sunt sculpturile sale,Femeie ae&at i Calul2(ajor ?sinte" ntre animal i main.

    6ubismul a influenat i concepia despre form n spaiul tridimensional n careoperea" ar$itectura.

    +nul dintre cei mai importani ar$iteci americani ai epocii moderne, )ranI ;loQdCrig$t 2>G41L-L3 a proiectat aa1numitele Xcase ale preeriei care cuprind elementecubiste i cldirea (obie =ouse din 6$icago, conceput ca o aglomerare de blocuriabstracte care nesc n direcii diferite.

    Din cubism s1au de"voltat alte curente artistice printre care or)ismul careaccentuea" primatul culorii n construcia pictural ipurismul, care preconi"ea" s redea

    obiectele n simplitatea i autenticitatea ei.&-t-ris$-l

    -

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    51/54

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    52/54

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    53/54

  • 8/14/2019 Curs_istoria_artei.doc

    54/54

    &ntre artitii realiti se desprind numele lui teintein, Forain, #ille, (arguet,3laminc!,Duno/er de egon&ac, u&anne 3aladon,(aurice ;trillo,,ndr= Derain.

    #ceti artiti redau n picturile lor ororile r"boiului, cri"a economic, social,politic, dar i moral, mi"eria, foamea, viaa str"ii.

    Realis$-l $a0ic

    #prut la mi*locul anilor [