+ All Categories
Home > Documents > Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

Date post: 31-Dec-2015
Category:
Upload: andreea-florina
View: 322 times
Download: 27 times
Share this document with a friend
Description:
...
9
22/09/2008 Prof. M.C. Timar_Restaurarea mobilei_12 1 Restaurare suprafete de lemn pictat Pictura pe lemn – caracteristici Materiale traditionale Cauze si fenome de degradare specifice Probleme specifice de restaurare Curs 12
Transcript
Page 1: Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

22/09/2008

Prof. M.C. Timar_Restaurarea

mobilei_12 1

Restaurare suprafete de

lemn pictat

♦Pictura pe lemn – caracteristici

♦Materiale traditionale

♦Cauze si fenome de degradare specifice

♦Probleme specifice de restaurare

Curs 12

Page 2: Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

22/09/2008

Prof. M.C. Timar_Restaurarea

mobilei_12 2

Pictura pe lemn –

traditie si actualitate

♦ Pictura pe lemn este o tehnică

foarte veche dezvoltată din

dragostea omului faţă de frumos

dar şi din dorinţa de a da o

reprezentare materială vieţii sale

spirituale şi credinţei sale

religioase.

♦ Obiecte de lemn pictat:

– Icoane pe lemn

– Mobilier pictat

– Obiecte decorative

Page 3: Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

22/09/2008

Prof. M.C. Timar_Restaurarea

mobilei_12 3

1. Pictura pe lemn – structura

stratificata

♦ Preancolant – solutie diluata de clei pentru marire aderenta

♦ Strat de preparaţie (grund) pe bază de adeziv colagenic (clei de oase sau piele) şi materiale de umplutură (cretă, alabastru, ipsos) sau pigmenţi albi (alb de plumb, alb de zinc); grosime 500-600 µm (5-6 straturi) asigura o suprafata neteda si neabsorbanta pentru pictura

♦ Stratul de preparatie poate contine insertie textila

♦ Stratul de preparatie poate lipsi la unele obiecte (se aplica preancolant sau grund de ulei)

♦ Stratul pictural – culori tempera sau ulei

♦ Verni – lac protector

Page 4: Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

22/09/2008

Prof. M.C. Timar_Restaurarea

mobilei_12 4

2. Materiale traditionale pentru pictura lemn

2.1 Culori pentru pictura♦ Culorile pentru pictură sunt constituite din suspensii de

pigmenţi în lianţi.

♦ Natura lianţilor este foarte diferită dar ei se pot împărţi în două clase ce dau şi denumirea tehnicilor de pictură:

♦ uleiuri → pictura în ulei

♦ peliculogene solubile sau emulsionabile în apă → pictura tempera (normală sau grasă)

A. Lianţi pentru pictura în ulei:

- ulei de in fiert

- ulei de nucă

- ulei de garoafe

B. Lianţi pentru tempera (normală)

- cazeină

- gălbenuş de ou

- gumă arabică

C. Lianţi pentru tempera grasă

- gălbenuş de ou (1 vol) : apă (2 vol) / ulei (1 vol)

- ou întreg (1 vol) : apă (2 vol) / ulei (1 vol)

Page 5: Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

22/09/2008

Prof. M.C. Timar_Restaurarea

mobilei_12 5

2. Materiale traditionale pentru pictura lemn

Pigmenti

♦ Pigmentii au rolul de a da opacitatea şi culoarea dorita

unei vopsele (culori pentru pictura).

♦ Pigmentii se caracterizeaza prin: indicele de absorbtie de

ulei

♦ Conţinutul de pigment faţă de liant influenţează

proprietăţile unei vopsele. PIGMENT INDICE DE ABSORBŢIE DE ULEI

[g/100g]

Alb de zinc (ZnO2) Alb de plumb (PbO2) Galben de crom Ocru galben Ocru roşu

Siena arsă Ultramarin Albastru de Prusia

14-16 neacicular, 25 acicular 12

10-20 30 sau 75 25 sau 65

50-60 35

56 sau 90

Page 6: Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

22/09/2008

Prof. M.C. Timar_Restaurarea

mobilei_12 6

2. Materiale traditionale pentru pictura lemn

2.2 Verniuri

♦ Verniurile reprezintă straturile protectoare ale suprafeţelor pictate ce le dau în acelaşi timp acestora o saturare coloristică, profunzime şi luciu caracteristice

♦ Conditii impuse:

– clare, incolore

– o bună capacitate de udare a suportului şi capacitate de întindere

– uscare rapida fara lșipiciozitate remanenta

– reversibilitatea

– Pelicule transparente, elastice, incolore, rezistente la lumina si factori de mediu

♦ Verniurile se prepară dintr-o răşină ce se dizolvă într-un solvent potrivit.

♦ Funcţie de natura solventului se deosebesc:

– verniuri de apă

– verniuri de spirt (alcoolice)

– verniuri de terebentină

– verniuri de ulei

Page 7: Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

22/09/2008

Prof. M.C. Timar_Restaurarea

mobilei_12 7

3. Cauze şi fenomene de degradare specifice

lemnului pictat♦ Comportamentul diferit în raport cu condiţiile de mediu (în special

variaţii de umiditate) a suportului neizolat pe spate şi a stratului pictural impermeabil

♦ Degradări ale suportului lemnos:– curbări

– fisurări, crăpări, rupturi, lipsuri

– arsuri

– atac biologic

♦ Degradări ale stratului pictural– cracluri (fisuri) mai mult sau mai puţin adânci;

– delaminări între straturi, în stratul de grund sau la interfaţa grund suport;

– băşicări datorită încălzirilor bruşte la temperaturi mari;

– modificări importante de culoare prin acţiunea luminii asupra pigmenţilor (înegrire alb de plumb, brunificare verde de cupru, nuanţă de gri pentru ultramarin) şi / sau datorită îngălbenirii stratului de verni;

– opacizarea şi estomparea picturii prin fenomenul de mătuire (înflorire ) a verniului

Page 8: Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

22/09/2008

Prof. M.C. Timar_Restaurarea

mobilei_12 8

4. Probleme specifice de restaurare

Succesiune etape caracteristice

♦ Restaurarea lemnului pictat cuprinde succesiv:

– restaurarea suportului lemnos

– restaurarea picturii

♦ Conditia de baza: compatibilitatea reciprocă a metodelor şi

substanţelor utilizate.

♦ Daca stratul de pictură prezintă zone puternic degradate cu

pericol de a se pierde în timpul operaţiilor de restaurare a

suportului, înaintea oricărei alte intervenţii se va face o

consolidare provizorie a stratului de pictură cu solutie

diluata de clei de peste si lipire de hârtie japoneză sau foiţă.

Page 9: Curs12 Restaurare Lemn Pictat PDF

22/09/2008

Prof. M.C. Timar_Restaurarea

mobilei_12 9

Operatii specifice restaurare strat pictural

♦ Consolidarea stratului de pictură

♦ Curăţarea

♦ Devernisarea

♦ Indepărtarea repictărilor

♦ Retuşul şi completarea picturii

♦ Vernisarea


Recommended