+ All Categories
Home > Documents > Curs Pastorala IV

Curs Pastorala IV

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: katrina-ward
View: 266 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 124

Transcript
  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    1/124

    INTRODUCERE

    Teologia pastoral: cadrele semantice ca disciplin teologic

    1. Definiie

    2. Denumirile i scopul Pastoralei

    3. Coninutul i obiectul Pastoralei. Diviziunile ei4. Discipline nrudite i auxiliare

    5. Importana Pastoralei, ca disciplin de nvmnt teologic

    1. Teologia Pastoral sau Pastorala, este disciplina Teologiei Practice, care se ocup cu studiul

    pastoraiei, adic cu expunerea sistematic i metodic a normelor de ndrumare a activitii pastorale a preotului n

    parohie, a metodelor i mijloacelor de sftuire i luminare prin care acesta i poate ndeplini activitatea misionar

    de pstor sufletesc al credincioilor si, pentru a-i conduce pe calea mntuirii.

    Termenul de Pastoral provine de la cuvntul pstor. ntruct la popoarele antice, mai ales n Orient, pstoritulera o ndeletnicire de cpetenie, iar profesia de pstor era una dintre cele mai cinstite i onorate, apelativul pstor

    se ntrebuina n mod figurat n antichitatea precretin pentru cpeteniile politice sau spirituale ale popoarelor.

    La Homer, de exemplu, se ntlnete frecvent expresiapoimen laon =pstoriipopoarelor, iar n Vechiul Testament

    erau numii pstoriproorocii, mpraii i preoii. E tiut, de exemplu, c nsui David, nainte de a fi ales rege al

    evreilor, era pstor, la fel cum a fost i proorocul Amos. De aceea, Dumnezeu nsui este nfiat n Vechiul

    Testament mai ales ca pstor al poporului ales; "Domnul este pstorul meu i nimic nu-mi va lipsi, la puni bune

    m slluiete i m cluzete la ape line..." (Ps. XXII, 1-2). Iar Mntuitorul, Mesia cel ateptat, este adesea

    nfiat, n proorocirile mesianice ale Vechiului Testament ca pstor: "El(Cel care va veni) i va pate turma capstor, va lua mieii n brae, i va duce la snul Lui, i va cluzicu blndee oile care alpteaz..."(Isaia XL,11);

    "Aa vorbete Domnul Dumenzeu: Iat am necaz pe pstori. Lua-voi nainte oile mele din minile lor ... M voi

    ngriji Eu nsumi de oile Mele i le voi cerceta... Voi pune peste ele un singur pstor, care le va pate, i

    anume pe robul Meu David; el le va pate, el va fi pstorul lor...", etc. (Ezechiel XXXIV, 10-15, 23)

    n Noul Testament, Mntuitorul nsui se numete pe Sine Pstorul cel Bun (o poimen o kalos), (Ioan, 10-15),

    chiar i pe Sf. Apostol Petru l reintegreaz n apostolat ca pstor: "De m iubeti, ... pstorete oile mele!"(Ioan

    XXI, 15). Sf. Ap. de asemenea numesc pe Mntuitorul "Pstorul cel Mare al oilor"(Evrei XIII, 20), "Pstorul

    sufletelor"(I Petru 11,25), sau "Mai marele pstorilor"(I Petru V,4). n arta cretin primar, att n iconografiect i n sculptur, Mntuitorul este nfiat, ntre alte modaliti de expresie artistic, tocmai ca un tnr pstor, de

    obicei purtnd pe umeri oaia cea pierdut i regsit (cf. Luca XV, 4-6).

    De aceea, i ntreita activitate rscumprtoare a Mntuitorului (de mprat sau conductor, de prooroc sau

    nvtor, i cea de arhiereu sau preot) se numete n general, n sensul larg, activitate pastoral. Aceast misiune

    sau tripl calitate a Lui a fost transmis i Sf. Ap. (vezi Matei XXVIII, 10), iar prin acetia, preoilor i episcopilor

    rnduii de ei la conducerea Bisericii, care i ei sunt numii pstori sau arhipstori (vezi Fapte XX, 28; "... luai

    aminte de voi i de toat turma peste care Duhul Sfnt v-apus pe voi episcopi, ca s pstorii Biserica lui

    Dumnezeu"...).n parohia sa, fa de credincioii si, preotul se afl n acelai raport ca pstorul fa de turma

    ncredinat lui spre pstorire. Activitatea pe care el o desfoar n parohie, n interesul credincioilor si, se

    numete activitate pastoral, iar disciplina care ne nva arta, meteugul, legile, regulile sau normele conducerii

    1

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    2/124

    pastorale, o numim Teologie Pastoral.

    2.Termenul de Pastoral, sub forma lui de atribut, pentru indicarea activitii preoeti este destul de vechi.

    Ca substantiv, pastorala nseamn scrisoare public, cuprinznd ndemnuri i urri, prin care un arhiereu se

    adreseaz preoilor i credincioilor cu ocazia srbtorilor religioase sau a altor evenimente mai importante

    (DEX, Ed.Academiei, Bucureti, 1975, pag. 668)

    nc din epoca patristic, el se gsete ntrebuinat la Sf. Grigorie de Nazianz, n cunoscultul su Cuvntapologetic despre fug,precum i de Sf. Grigorie Dialogul (cel Mare), n chiar titlul tratatului su despre preoie,

    numit Regula Pastoralis. Sintagma "Teologie Pastoral" - n calitate de termen tehnic pentru denumirea unei

    discipline teologice - l gsim mult mai trziu, abia n secolul al XVI-lea, ncepnd cu pastoralistul german Petru

    Binsfeld, care a scris cel dinti tratat sistematic de Teologie Pastoral, n Apus, cu titlul Enhiridion Theologiae

    Pastoralis, aprut n Trier, la 1591. Ca materie de nvmnt sau disciplin teologic independent, Pastorala

    se introduce n 1774, cnd, prin noua organizare, introdus atunci n nvmntul universitar din Austria s-a

    creat, la Universitatea din Viena, cea dinti catedr de Pastoral n nvmntul teologic universitar.

    Pentru Pastorala propriu-zis (n sensul restrns al cuvntului) se mai folosesc termenii de: Hodegetica

    Pastoral(de la odireo = a conduce, a cluzi, a ndruma); Teologia Pastoral; Pimenica (de la pimen = pstor).

    Autorii germani ntrebuineaz diferite numiri ca: Hodegetic sau Pstorul Hodegetic; Theorie der Seelsorge (Teoria

    ngrijirii sufletelor); Wissenschaft der speziellen Seelenfuhrung (Seelenleitung), ori Seelesorgewissenschaft, adic

    tiina conducerii, sau ngrijirea sufletelor. La francezi se utilizeaz termenul de Theorie de la direction des mes sau

    Theorie du ministere evangelique, dar i cel obinuit de Teologie Pastorale.

    Pastorala urmrete s formeze buni pstori, prin nsuirea de ctre viitorii preoi a artei conducerii obtei

    cretine pe calea mntuirii. Scopul Pastoralei este de fapt nsi menirea pentru care a fost instituit preoia, adic

    mntuirea sufletelor ncredinate preotului spre pstorire. Ea arat ce este preoia i care sunt obligaiile preotului ca

    pstor de suflete, indicnd totodat metodele i mijloacele prin care se pot ndeplini acele obligaii. Ea nva pe

    preot cum s foloseasc cunotinele sale teologice i aptitudinile personale pentru ndeplinirea corect,

    contiincioas i rodnic a misiunii sale, adaptndu-le la condiiile de timp i de loc n care pstorete: Scopul

    ultim al Pastoralei este deci realizarea mntuirii la indivizi i n colectivitile sociale pe care ei le

    alctuiesc.

    3. Coninutul i obiectul Pastoralei. Diviziunile ei

    Aceast problem nu este tratat de toi pastoralitii la fel. La nceput, noiunea de Teologie

    Pastoral cuprindea toate disciplinele teologiei practice: Omiletica, Catehetica, Liturgica i Pastorala propriu-zis,

    fr Dreptul Bisericesc.

    Teologia Pastoral n sens larg este conceput ca studiu sau disciplin ce se ocup cu activitatea

    pstorului de suflete n ntreita lui chemare, ntreit dup form, dar una dup fiin. Lund ca baz

    cuvintele Mntuitorului: "Eu sunt calea, adevrul i viaa"(Ioan XIV, 6), se mprea activitatea preotului n trei

    laturi sau aspecte:

    a. Chemarea de conducere a sufletelor, de cluzire a lor spre adevrata cale (odos), de care se ocupaDreptul Bisericesc i Hodegetica, adic Pastorala n sensul restrns al cuvntului;

    b. Chemarea didactic sau nvtoreac, adic propovduirea adevrului (alitia), de care se ocup Catehetica,

    2

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    3/124

    Omiletica i Misiologia.

    c. Chemarea sacramental, sfinitoare sau liturgic, ce corespunde vieii religioase (zoi), de care se ocup

    Liturgica.

    Autorii apuseni (ndeosebi cei catolici) raporteaz aceste trei ramuri ale Teologice Practice sau ale

    Teologiei Pastorale, n sens larg, la amvon (predicarea adevrului), la altar (izvor de sfinire) i la confesiune

    (scaunul de mrturisire, privit ca centrul pastoraiei).

    Alt divizare ia ca norm cuvntul Mntuitorului ctre Sf. Ap. "Mergnd, nvai toate neamurile, botezndu-le, nvndu-le s pzeasc toate cte am poruncit vou"(Matei XXVIII, 19-20), mprind activitatea pastoral n

    patru mari subdiviziuni:

    a. Mergnd, se refer la personalitatea pstorului, prezentat de Pimenic, n sensul restrns al

    cuvntului;

    b. nvai, se refer la funcia nvtoreasc a preotului, cu care se ocup Catehetica i Omiletica;

    c. Botezndu-le, se refer la activitatea sacramental a preotului, tratat de Liturgic i Ritualistic;

    d. nvndu-i, se refer la funcia de crmuire a conducerii pastorale propriu-zise, care constituie obiectul

    Dreptului Bisericesc i al Pastoralei n sensul propriu al cuvntului.Abia pe la nceputul secolului XX, noiunea de Pastoral ncepe s-i restrng sfera semantic i s fie

    socotit i tratat ca o disciplin aparte i independent de celelalte discipline ale Teologiei Practice, aa cum o

    avem astzi.

    Cea mai logic i practic mprire a materiei Pastoralei, adoptat de preferin n nvmntul teologic

    ortodox, este urmtoarea:

    a. Partea introductiv, se ocup cu fiina i cu definiia Teologiei Pastorale ca disciplin teologic,

    precum i cu izvoarele i literatura pastoral.

    b. Teologia Pastoral indirect sau Pimenica, prezint cele privitoare la preoia n sine; natura i fiina

    preoiei, temeiurile, necesitatea, funciile, problemele i implicaiile ei, precum i cele privitoare la persoana

    pstorului de suflete; pregtirea i formarea lui, modalitile, virtuile i nsuirile cerute preotului pentru a fi

    un bun pstor, familia lui, terenul de activitate (parohia), colaboratorii si etc.;

    c. Teologia Pastoral direct (propriu-zis) expune normele, metodele i procedeele de pastoraie. Ea se

    submparte n dou seciuni: una care se ocup cu pastoraia social sau colectiv, care expune metodele de

    pastoraie ce privesc ntreaga turm duhovniceasc a preotului, i alta care se ocup cu pastoraia individual,

    care prezint metodele de pstorire a enoriailor izolai dup cerinele vrstei, sexului, strii materiale sau

    culturale ale fiecruia, etc. ntre acestea, unii pastoraliti creeaz o subdiviziune intermediar, a enoriailor unei

    parohii din mediul rural sau urban, avnd n vedere ocupaia, vrsta, nivelul cultural, etc. (pastoraia tineretului,

    a btrnilor, a locuitorilor de la sate i de la orae).

    Dei are un scop i caracter eminamente practic, Teologia pastoral, ca tiin, este o sum de experiene,

    observaii i constatri, ce alege i coordoneaz normele generale i necesare pentru ajungerea scopului ei

    suprem, adic mntuirea sufletelor, tratndu-le n chip metodic i sistematic, dup toate principiile expunerii

    tiinifice. Ea este, n primul rnd, teorie, tiina normativ, adic tiina sau speculaia practicianului.

    4. Raportul Teologiei Pastorale cu celelalte discipline teologice.

    n cadrul teologiei n general, Pastorala are o poziie cheie, ea este de piatr unghiular; ea utilizeaz

    3

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    4/124

    cunotiinele necesare din toate seciile i disciplinele teologice. De aceea unii pastoraliti compar teologia cu un

    pom; rdcina lui o alctuiesc disciplinele din seciunea istoric i din cea biblic, trunchiul e Teologia

    Sistematic (Dogmatica i Morala) iar coroana o formeaz Pastorala, care preface n flori i fructe sucul sau

    elementele nutritive care i se comunic prin rdcin, trunchi i frunze. Pastorala este deci coroana

    nvmntului teologic, veriga care unete toate celelalte discipline teologice, sinteza practic a celorlalte

    ramuri surori. Dup expresia unui pastoralist romn, Pastorala ne nlesnete s schimbm n moned curent

    marile adevruri de credin i moral. Ea este ncoronarea studiilor teologice sau "aplicarea teologiei npastoraie". De aceea se studiaz n ultimul an n colile teologice, fiind cea dinti de care avem nevoie n

    viaa preoeasc.

    Cel mai strns raport l are Pastorala cu disciplinele teologiei practice (Liturgica, Omiletica, Catehetica,

    Dreptul Bisericesc), cu care are multe puncte de contact i capitole comune de studiu, (ca de exemplu cultul

    divin, parohia, predica, drepturile i ndatoririle parohului, etc.). Are ns legturi i cu disciplinele din

    celelalte secii ale teologiei, ca de exemplu, cu Morala i Dogmatica, prin orientarea lor spre via i cu studiul

    biblic. De asemenea ea preia din Patrologie i Istoria Bisericii, aspecte din personalitatea, viaa i activitatea

    marilor preoi ai Bisericii Cretine din diverse timpuri i locuri, precum i metodele pastorale folosite de ei.Dintre disciplinele laice, cel dinti studiu auxiliar al Pastoralei este Psihologia, pentru c un bun preot i

    pstor trebuie s fie n primul rnd i un bun psiholog, adic un cunosctor profund al sufletelor omeneti, pe

    care trebuie s le conduc. De aceea s-a preconizat i s-a dezvoltat n ultimul timp (mai ales la germani) o

    subdiviziune a Pastoralei; Psihologia pastoral, sau Psihologia religioas, din care o parte

    Psihopatologia, se ocup cu studiul formelor morbide sau patologice ale vieii religioase a credincioilor ce

    sufer de diferite metehne sufleteti sau maniaci i fanatici religioi, necredincioi, indifereni din punct de

    vedere religios, mistici i vizionari, deformaii i montrii morali, etc.

    O parte specific a psihologiei religioase i anume psihologia tipic, trateaz despre grija sufleteasc a

    diferitelor categorii de credincioi dup vrste i caractere individuale. Rezultatele psihanalizei nu sunt de

    neglijat n acest domeniu. O alt parte este Psihologia pastoral social, care se ocup cu studiul conceptului

    de comunitate religioas; formarea, efectele, evoluia ei n lumina celor trei factori care condiioneaz viaa

    social; fondul biologic ereditar, mediul geografic i caracterele instituionale dobndite n cursul istoriei.

    Un alt studiu auxiliar al Pastoralei este Pedagogia. Pastorala este pentru pastoraie ceea ce este

    Pedagogia pentru nvmnt, adic este o Pedagogie religioas. De aceea, Pedagogia s-a dezvoltat, mai

    ales n literatura pastoral german, cu o bogat literatur, ce se poate subdivide n dou grupe: una privitoare

    la Pedagogia general i alta la Pedagogia curativ, nrudit cu Medicina pastoral iPsihiatria pastoral i

    care caut s vindece afeciunile sufleteti prin tmduirea bolilor i suferinelor trupeti, bazndu-se pe

    strnsa i indisolubila legtur i interdependen dintre trup i suflet.

    Sociologia, adic tiina vieii sociale, este de asemenea de folos Pastoralei, pentru c parohia este de

    fapt o grupare sau colectivitate social constituit pe baze religioase.

    Etnologia, adic tiina despre sufletul poporului i formele de manifestare ale spiritului su de creaie,

    ofer, de asemenea, date interesante pstorului de suflete. Acesta trebuie s cunoasc ndeosebi acele

    manifestri religioase ale sufletului popular colectiv, care ine fie de etnologia religioas n sensul larg alcuvntului, fie de aa-numita etnologie bisericeasc Paraliturgia, dac sunt n legtur cu cultul (obiceiuri,

    datini, tradiii i credina religioas). Interesante din acest punct de vedere sunt publicaiile folcloritilor

    4

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    5/124

    notri, ca de exemplu preotul bucovinean Simion FI. Marian, C. Rdulescu Codin, T. Pamfilie, .a

    5. Importana i necesitatea Teologiei Pastorale

    Importana studiului Pastoralei rezult din nsui scopul misiunii preotului ca pstor, care n ultima

    linie, nu este altul dect mntuirea sufletelor ncredinate grijii sale. Teologia Pastoral este tiina

    profesional a preotului. Ca orice profesie, ocupaie sau ndeletnicire, care trebuie nvat sau deprinsnainte de a fi practicat, tot aa i misiunea de pstor al sufletelor trebuie studiat mai nainte, prin

    disciplina Pastoralei . Ea ferete de rtciri i greeli pe viitorii pstori de suflete. Fr ndoial, coala nu

    ne nva toate tainele i arta conducerii sufleteti, cci multe amnunte rmn s le nvm abia din via. Cu

    alte cuvinte, Pastorala nu ne d normele standard, ci ne prezint cunotinele de care avem nevoie pentru a

    modela sufletele omeneti. Ea ne ajut s evitm experienele triste i duntoare att pentru pstori ct i pentru

    pstorii, s evitm eforturile inutile n alegerea mijloacelor de pstorire, ne ferete de neajunsurile

    inevitabile ale empirismului personal.

    Este mare deosebire ntre un pstor care i-a nsuit n coala teologic nvmintele furnizate de

    studiul Pastoralei i altul care n-a nvat nimic n acest domeniu. Cel dinti tie de la nceput care-i sunt

    ndatoririle, cum trebuie s se comporte pentru a ctiga simpatia, dragostea i respectul sau ncrederea

    pstoriilor, ce are de fcut i cum trebuie s procedeze n anumite situaii. Cellalt, dimpotriv, va fi cu totul

    dezorientat, va face multe greeli, eforturi inutile, va ncerca experiene costisitoare i va comite erori sau va

    pierde mult timp pn ce va ajunge s cunoasc ce are de fcut, s tie cum s acioneze, s-i dea seama de

    greutile misiunii lui, s gseasc procedeele cele mai bune i attea alte cunotine folositoare pe care Pastorala ni

    le pune la ndemn i pe care nu rmne dect s le aplicm atunci cnd e nevoie cu anse de succes.

    n materie de Pastoral nu se aplic maxima errando discimus" (nvm din greeli), i, fr ndoial,

    nvmntul pastoralei nu ne d reete gata pentru fiecare caz n parte; n schimb ea ne prezint rezultatul unor

    experiene verificate de veacuri, principii fundamentale i directive generale pentru buna pstorire, iar pe baza

    acestora pstorul alege metoda, mijlocul sau soluia cea mai potrivit cerut de mprejurrile i situaiile speciale n

    care ne putem afla.

    Bibliografie:

    Mitropolit EmiIoanos Timiadis, Preot, parohie, nnoire. Noiuni i orientri pentru teologia i practica

    pastoral, traducere de Paul Brusanowski, Ed. Sofia, Bucureti, 2001, pag. 135-146.

    Izvoarele Teologiei Pastorale

    Izvoarele Pastoralei sunt unele de provenien divin, altele de provenien bisericeasc.

    1. Cele de provenien divin sunt crile Sfintei Scripturi, care ne familiarizeaz cu duhul pastoraiei i

    ne indic principiile ei fundamentale de inspiraie divin, prin proorocii Vechiului Testament, i propovduite de

    Mntuitorul i de Sf. Ap.

    Dintre crile Vechiului Testament, cele mai importante din acest punct de vedere sunt Leviticul - Cartea

    Preoiei Legii Vechi i Crile profeilor(mai ales Isaia i Ezechiel), n care sunt formulate concepia despre

    preoie a Vechiului Testament i datoriile conductorilor spirituali ai Vechiului Testament, datorii valabile i pentru

    5

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    6/124

    preoia cretin.

    n Noul Testament, cele mai importante scrieri din punct de vedere pastoral sunt Faptele Apostolilor, unde

    gsim zugrvite aspecte din viaa i activitatea primilor pstori cretini i cele trei epistole pastorale ale Sf. Ap. Pavel:

    dou ctre Timotei i una ctre Tit. n acestea se prezint pentru prima oar sarcinile i calitile impuse

    slujitorilor bisericeti i principiile fundamentale ale activitilor pastorale, care sunt normative pentru pstorii

    tuturor timpurilor.

    2. Izvoarele oferite de Sf. Tradiie se afl n operele Sf. Prini i ale scriitorilor bisericeti din epocapatristic i bizantin, care se ocup direct sau indirect cu problema preoiei cretine i cuprind informaii,

    norme i materiale preioase pentru pastoraia cretin.

    a. Canoanele sinoadelor i ale Sfinilor Prini sunt nu numai izvoare de drept, ci conin uneori i norme de

    practic pastoral i reguli pentru rezolvarea unor cazuri speciale din activitatea preoeasc. Importante sunt

    mai ales regulile privitoare la administrarea Tainei Spovedaniei, din canoanele Sf. Vasile cel Mare, ale Sf. Petru,

    episcopul Alexandriei (+311), ale episcopului Timotei al Alexandriei, sec IV, al

    Sf. Ioan Postitorul, patriarhul Constantinopolului, sec VI, .a.

    b. Hotrrile i prevederile autoritilor bisericeti, ndrumrile formulate de diveri chiriarhi pentru preoi,

    ca de exemplu: nvtura bisericeasc la cele mai trebuincioase i mai de folos pentru nvtura preoi lor

    i Capete de porunc, de Antim Ivireanul (Trgovite, 1710), precum i ordinele circulare sinodale i

    eparhiale publicate n revistele eparhiale bisericeti.

    c. Instruciunile scrise i ndrumrile din crile de slujb destinate preoilor, mai ales povuirile de la

    sfritul Liturghierului, nvturile din Molitfelnic, de la Sfintele Taine.

    d. Epistolele pastorale ale chiriarhilor, adresate clerului i credincioilor la diferite srbtori (Crciun,

    Pate, Anul Nou) i n mprejurri deosebite din viaa bisericeasc ori social a credincioilor. Acestea

    reprezint mai ales un interes documentar, coninnd interpretarea, modul de aplicare i de adaptare la viaa

    a principiilor fundamentale ale pastoraiei din anumite epoci. Mare interes normativ, n actualitate, prezint

    pastoralele Patriarhului Justinian (+1977) publicate n diferite volume din

    colecia cu titlul general Apostolat Social", Bucureti 1948, aprute n 11 volume.

    e. Vieile sfinilor i ale marilor pstori i Prini ai Bisericii ne ofer preioase i nentrecute modele

    i exemple de urmat n viaa preoeasc, orientri, metode i ci prin care marii pstori cretini i-au

    ndeplinit misiunea lor de ndrumtori ai credincioilor pe crrile mntuirii. Dup cum politica se

    studiaz din viaa i activitatea marilor oameni de stat, iar arta rzboiului din viaa marilor cpitani i

    conductori de oti, tot aa se nva i arta conducerii pastorale din viaa marilor pstori de suflete.

    Acelai serviciu ni-1 poate face Patericul, cu exemplele sale din viaa marilor pustnici, cu nelepciunea

    btrnilor sihastri i ascei, care sunt pilduitoare mai ales pentru viaa moral i spiritual a pstorilor de

    suflete.

    f. Practica nescris a Bisericii i experiena pastoral a preoilor distini din diverse timpuri i

    locuri, notate uneori n scris sub form de nsemnri zilnice sau de memorii, ori de schie, constituie un

    material preios de pastoraie vie, trit, din care se pot trage concluzii, nvminte i norme practice de

    urmat n activitatea preoeasc.

    g. Tot ca izvor al Pastoralei ca disciplin de nvmnt este i literatura teologic pastoral mai nou,

    alctuit din studii de specialitate, cu caracter didactic, manuale ori monografii i studii de pastoral.

    6

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    7/124

    Literatura pastoral i istoria pastoralei de la nceputul cretinismului pn azi

    Literatura pastoral din cadrul larg al teologiei cretine ia natere nc din prima perioad a acestei

    literaturi, i apoi sub forma de modeste povuiri adresate pstorilor primelor Biserici, de ctre Sf. Ap.,

    ncepnd cu cele din epistolele pastorale ale Sf. Ap. Pavel i continund cu cele date de urmaii acestora la

    propovduirea Evangheliei, la organizarea i conducerea diferitelor Biserici locale din epoca post-

    apostolic de mai trziu.

    A. n primele trei veacuri cretine, dintre scrierile Prinilor Apostolici, demne de amintit sunt

    Didahia (nvtura) celor 12 Apostoli, Epistola ctre Corinteni a Sf. Clement Romanul (+100), Epistolele

    Sf. Ignatie Teoforul(+107) iEpistola Sf. Policarp al Smirnei ctre Efeseni, care cuprind ndrumri pastorale

    incidentale, date de autorii lor. Din secolul II i III, cele mai importante scrieri sunt ale Sf. Ciprian,

    episcopul Cartaginei (+258); Ad Fortunatum, n care vorbete despre datoriile cretinilor n timpul

    persecuii lor precum i cele 59 de epistole, scrise de Sf. Ciprian n diverse mprejurri i adresate

    diferitelor persoane, dintre care majoritatea clerici.

    B. Din veacul al patrulea nainte, preocupri mai bogate i mai sistematice din domeniul

    Pastoralei ntlnim n literatura patristic din epoca de aur (sec. IV-VI), cnd, paralel cu eforturile

    pentru rspndirea cretinismului, organizarea Bisericii, pentru definirea, formularea i aprofundarea dreptei

    credine i combaterea sectelor i ereziilor, apar o serie de scrieri menite s precizeze natura i elurile preoiei

    cretine, s formuleze mai ndeaproape drepturile i datoriile slujitorilor bisericeti, precum i diferitele

    reguli sau norme necesare n activitatea pastoral a acestora. Astfel, de la Sf. Ambrozie, episcopul

    Milanului (+397), ne-a rmas ntre altele, scrierea De officiis ministrorum, care, dei are caracter etic, ocupndu-

    se mai mult de datoriile morale i virtuile slujitorilor bisericeti, e socotit, totui, ca cea dinti oper patristic cu

    preocupri pastorale sistematice.Dintre scrierile numeroase ale Fericitului Ieronim (+420), importante din punct de vedere pastoral sunt cele

    dou, sub form de epistole; Ad Nepotianum (De vita clericorum et monachorum) iAd Rusticum, n care autorul,

    vorbind despre ndatoririle unui monah, schieaz multe din regulile de via moral valabile i pentru preoii de

    enorie. Din opera scris, bogat i variat a Fericitului Augustin (+430), interes pastoral prezint scrierea cu titlulDe

    vita et moribus clericorum, care, precum o arat i titlul, cuprinde ndrumri pentru via, comportarea i activitatea

    slujitorilor bisericeti.

    Gloria literaturii pastorale din epoca patristic o alctuiete ns teologia tratatelor despre preoie rmase

    de la Sf. Ioan Gur de Aur., Sf. Grigorie de Nazianz i Sf. Grigorie cel Mare (Dialogul), episcopul Romei(+604).

    1. Sf. Grigorie de Nazianz (+390), n cel dinti tratat intitulat Cuvntul Apologetic despre fug, pe scurt

    Peri fighis, expune sarcinile i sublimitatea preoiei, care l-au fcut, la nceput, s fug de ea. Aici el

    formuleaz ideile sale despre preoie, pe care o consider arta artelor i tiina tiinelor " (tehni tehnon ke

    epistimi epistimon).

    2. Cel de-al doilea tratat, datorat Sf. Ioan Gur de Aur. (+407) i purtnd chiar titlul Despre preoie (Pari

    ierosinis), este i cel mai celebru, tratat scris ntre anii 381-385, dup cel al Sf. Grigorie de Nazianz pe care l

    cunotea. Expunerea e n form de dialog, ntre autor i prietenul su Vasile (un viitor episcop); Vasile primete

    preoia; Ioan, care nu era dect diacon, ezita s o primeasc i de aceea nfieaz aici motivele care-l

    determin la aceast atitudine, exprimnd cu acest prilej ideile sale despre preoie, despre sublimitatea, sarcinile,

    7

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    8/124

    dificultile i imensele ei rspunderi.

    Scrierea e mprit n 6 cri (capitole mari). Crile I-III vorbesc despre motivele care l-au fcut pe Sf. Ioan

    s fug de preoie. Se expune apoi mreia strii preoeti, greutile ei, ndatoririle pstorilor de suflete i virtuile pe

    care trebuie s le aib (despre sfinenia vieii preotului). Crile IV i V se ocup de datoria preotului de a predica,

    datoria i mijloacele de perfecionare a aptitudinii retorice.

    Cartea VI arat greutile cu care trebuie s lupte preotul n lume, artnd c e mai uor s fii eremit n pustie

    dect sacerdot n lume.

    TratatulDespre preoie al Sf. Ioan Gur de Aur., reprezint tot ce s-a scris mai frumos despre preoia cretin

    n literatura patristic i unul dintre izvoarele patristice fundamentale ale Pastoralei.

    ntre scrierile clasice despre preoie din literatura patristic e socotit i Cuvnt despre preoie al Sf. Efrem Sirul

    (+379), care este ns mai mult un elogiu al preoiei (poem), exprimat ntr-un naripat limbaj poetic.

    3. Al treilea tratat clasic despre preoie din literatura patristic l datorm Sf. Grigorie cel Mare (Dialogul),

    episcopul Romei (+604) i este intitulat Regulae Pastoralis Libri Quatuor, sau De cura Pastorali. Tratatul este

    alctuit din 4 cri. Cartea I privete pe candidaii la preoie, care sunt datori s se examineze bine, dac sunt

    vrednici de preoie. Cartea a II-a se ocup cu viaa pstorului de suflete, iar Cartea a III-a prezint funcia sa

    nvtoreasc i ndemn la umilin. Cu alte cuvinte, primele dou se refer laPastorala indirect, Cartea a III-a,

    care e i mai mare, constituie un fel dePastoral propriu-zis sau direct, mprit n 4 capitole. Autorul cunoate,

    rezum i completeaz tratatele anterioare despre preoie ale Prinilor rsriteni (Sf. Grigorie de Nazianz, Sf. Ioan

    Hrisostom), depindu-le n privina extinderii de orizont din care e privit preoia i n privina ordinii sistematice

    n care expune materia.

    Tratatul despre preoie a Sf. Grigorie cel Mare (Dialogul) constituie opera clasic n Evul Mediu la apuseni,

    servind ca manual indispensabil n colile clericale de diferite trepte, fiind considerat, pe drept cuvnt, de ctre unii

    pastoraliti, ca cel dinti Compendiu de pastoral special. A fost tradus i n limba greac la nceputul sec.

    VII, la cererea mpratului Mauriciu, de ctre Patriarhul Anastasie II al Antiohiei (traducere pierdut). Coninutul

    operei, adic ndrumrile date de Sf. Grigorie preoilor cretini sunt valabile i azi.

    C. n perioada post-patristic i bizantin.

    Din perioada mai trzie a literaturii cretine din Rsrit, sunt vrednice de amintit urmtoarele scrieri de interes

    pastoral:

    1. Cuvnt ctre pstor (Pros ton poimend), al Sf. Ioan Scrarul, arat le sarcini are stareul unei mnstiri i

    cum le poate ndeplini. Cuprinde sfaturi i ndemnuri i pentru preoii de enorii.2.Despre fptuire (activitate), contemplaie i preoie, de Teognost Monahul (sec IX), scriere cu caracter

    profund mistic, cuprinde i multe ndemnuri adresate preoilor referitoare mai ales la sfinenia vieii lor, cerut de

    calitatea lor ca liturghisitori (vezi cap. 13,21,49-60 i 70-75);

    3.Despre preoie, de arhiepiscopul Simeon al Tesalonicului (1429), este un tratat ce constituie un clduros

    elogiu al sacerdoiului.

    La romni, literatura de Teologie Pastoral ncepe cu cri de nvtur bisericeasc, scrise de unii

    episcopi i mitropolii crturari din sec. XVIII, n care acetia ddeau preoilor de sub autoritatea lor canonicinstruciuni pastorale utile, privitoare mai ales la administrarea corect a Tainelor, i n primul rnd a Botezului i a

    Mrturisirii. Printre acestea se numr:

    8

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    9/124

    a. nvtur bisericeasc la cele mai trebuincioase i mai de folos pentru nvtura preoilor, de

    mitropolitul Antim Ivireanul (Trgovite, 1710);

    b. Preoia cu datoriile clerului mirean, de episcopul Grigorie al Rmnicului (Rmnic, 1740);

    c. Preoia, de episcopul Grigorie al Rmnicului (Rmnic, 1749);

    d. Synopsis (Despre Sfinte Taine), de mitropolitul lacov Putneanul al Moldovei (Iai, 1747);

    e. Prvlioara (Despre Spovedanie, de mitropolitul Grigorie III al rii Romneti (Bucureti, 1781);

    f. ndreptarea pctosului cu duhul blndeelor, (Timioara-Iai, 1765 - text slavo-romn) i (Iai 1768 -numai romnesc).

    ncepnd de pe la sfritul sec. al XVIII-lea, se public n traduceri romneti tratatele clasice despre preoie

    din literatura patristic, precum i cri mai noi cu coninut de interes pastoral, din literatura teologic greac i rus.

    Din aceast categorie face parte de exemplu:

    1. Tratatul Despre preoie (Peri ierosinis) al Sf. Ioan Gur de Aur i Cuvntul Apologetic despre fug

    (Apologhitikos peri fighis) al Sf. Grigorie de Nazianz, ambele traduse pentru prima dat de episcopul Iosif

    al Argeului i tiprite la Bucureti (1820-1821) i Cuvntul pentru preoie al Sf. Efrem Sirul (tradus de

    Schimonahul Isaac i Ieromonahul Iosif de Neam, n vol. III din Cuvinte i nvturi ale Sf. Efrem Sirul,Bucureti 1823, pag. 17-23);

    2. Carte foarte folositoare de suflet(Exomologhitar) de Sf. Nicodim Aghioritul, amintit mai nainte (trad.

    de ierom. Grigorie i Gherontie, Bucureti 1799, retiprit de 10 ori pn n 1928);

    3. Carte despre datoriile preoilor de enorie, de episcopul rus Partenie Sonkovski, tradus n romnete de

    mai multe ori, sub diferite titluri, de la 1857, i folosite la noi ca adevrate manuale de Teologie Pastoral;

    4.Epistolii sau Scrisori despre datoriile sfinitei dregtorii preoeti, scrise de boierul moldovean

    Alexandru Sturza n rusete, sub form epistolar i tradus n romnete de Arhim. Filaret Scriban (Iai 1843).

    ncepnd din a doua jumtate a secolului trecut, dup nfiinarea primelor seminarii, locul vechilor cri de

    nvtur pentru preoi i al traducerilor l iau manualele de Teologie Pastoral pentru colile clericale, dintre care

    amintim:

    a. Teologie Pastoral, de Episcopul Melhisedec al Romanului, Bucureti 1862 (cel dinti tratat

    sistematic de Pastoral n romnete, traducere i prelucrare dup mai muli autori rui i germani);

    b. Manual de studiu Pastoralei, de Mitropolitul Andrei aguna al Ardealului, Sibiu, 1872, ed. a II-a la

    1878;

    c. Curs de Pastoral de Pr. prof. L Gotcu, Bucureti, 1903, ed.a III-a, retip. de pr. I. Mihlcescu la 1922;

    d. Manual de Teologie Pastoral, de Iconom G. Gibescu, Bucureti, 1894,ed. aII-a la l899.

    Manuale complete i sistematice de teologie pentru nvmntul teologic de grad universitar s-au scris

    puine:

    1. Teologie Pastoral de prof. Isidor Marcu, n dou volume, Blaj, 1902 i 1907;

    2. Pstorul de turme - Hodegetica de Canonicul prof. N. Brnzu, Lugoj, 1930;

    3. Pimenica Ortodox sau Teologia Pastoral n nelesul strns al cuvntului, de prof. Dionisie Ieremiev,

    Cernui 1928.

    Pe lng aceste manuale, s-au publicat de ctre diveri autori capitole de Pastoral n volume sau fascicoleseparate, ca de exemplu:

    a.Introducere n Teologie practic, de prof. D. Ieremiev, Cernui 1903;

    9

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    10/124

    b.Introducere n Teologie, de Pr. P. Procopoviciu, Cernui 1929;

    c.Noiunea, obiectul i structura Teologiei practice, de acelai autor, Cernui 1937;

    d.Introducere n teologia Pastoral, de Pr. dr. I. Zugrav, Cernui 1942;

    e.Preotul n faa chemrii sale de pstor al sufletelor, Bucureti 1934, i Spovedania i duhovnicia,

    Bucureti 1939, de Pr. dr. P. Vintilescu (+1974).

    f. Parohia ca teren de dezvoltare a spiritualitii cretine, de acelai autor, Bucureti 1936, extrase din

    revista Studii Teologice". Pe lng alte multe studii i articole de interes pastoral, tiprite n diversereviste bisericeti, merit s fie amintit i Sacerdoiul cretin, una dintre primele publicaii ale pr. prof. P.

    Vintilescu, Piteti, 1926.

    Dintre studiile i articolele profesorilor mai vechi i mai noi de Teologie Practic, tratnd diferitele capitole

    alePastoralei i probleme din domeniul pastoraiei mai amintim:

    1. Chemarea preotului, de Arhimandrit luliu Scriban, Bucureti, 1921, i Studiul Pastoralei n Biserica

    Romneasc, Sibiu, 1924, de acelai autor;

    2.Pastoraia familiei de Pr.prof.dr. Spiridon Cndea, Sibiu, 1938, Hristos i mntuirea sufleteasc a

    orenilor, Sibiu, 1939, iApostolatul laic, Sibiu, 1944, de acelai autor.3. Un capitol de Pimenica ortodox, Sibiu, 1926, i Teologie i Sacerdoiu. Tipul clasic al pstorului

    ortodox i idealurile pastorale moderne, Sibiu, 1928, ambele de Pr.prof. Grigorie Cristescu;

    4. Preotul de azi ca liturghisitor. Lipsuri i scderi.Cauzele lor. Mijloace de ndreptare, n "Studii

    Teologice", an I, 1949, nr. 1-2, pag. 97- 118 i nr. 3-4, pag. 252-266 (i extras 40 pagini), de Pr.prof.dr. Ene

    Branite;Participarea la Liturghie i metode pentru realizarea ei, n "Studii Teologice", an I, 1949, nr.7-8, pag.

    567-637 (i extras 76 pagini); Viaa luntric a preotului. Importana ei pentru pastoraie i metode pentru

    cultivarea ei, n Biserica Ortodox Romn" nr.1-2, 1956; Cteva din virtuile necesare preotului ca pstor i om,

    n Glasul Bisericii", nr.8-9,1956; "Preoii Ti, Doamne se vor mbrca ntru dreptate ...", Despre viaa

    moral a preotului, n Glasul Bisericii", nr.6-7, 1958; Preoia i chipul preotului dup Sfnta Scriptur, n

    Biserica Ortodox Romn", nr. 5-6,1965.

    5.Datoriile preoimii n faa problemelor sociale, de Grigorie Coma, Bucureti, 1925 i Pastoraia

    individual i colectiv, de acelai autor, Arad, 1929;

    6.Activitatea pastorala a preotului n parohie, de Pr. David Voniga, Arad, 1926;

    7.Preoimea n slujba operelor de ocrotire i medicin social, de Dr. V. Gomoiu, Bucureti 1927, ed. a II-a

    la Brila n 1940, cu titlulBiserica i medicina;

    8.ndrumri pastorale, de Pr. Niculai Hodoroab, Iai, 1930;

    9. Teologie i preoie, de Pr. Ilarion Felea, Arad, 1939;

    10. Sufletul preotului n lupt cu ispitele, de Pr.dr. Victor Popescu, Bucureti 1943;

    11.Pastorala, ncercri de psihologie pimenic, de Pr. prof. Ion Buga, Ed. Internaional Scorpion,

    Bucureti, 1992.

    12.Preotul n Biseric, n lume, acas, de Antonie Plmdeal, Sibiu, 1996.

    13. Preoia i arta pastoral, de Irineu Pop Bistrieanul, Ed. Arhidiecezana, Cluj-Napoca, 1997.

    14. Mitropolit EmiIoanos Timiadis, Preot, parohie i nnoire, Noiuni i orientri pentru teologia i

    practica pastoral, traducere de Paul Brusanowski, Ed. Sofia, Bucureti, 2001.

    Un important numr de studii i articole despre diferite probleme practice din activitatea pastoral a

    10

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    11/124

    preoimii noastre le avem n revistele bisericeti, patriarhale, mitropolitane i eparhiale, de exemplu: Orientri

    exegetice de interes pastoral, de Gr. Marcu, n rev. Mitropolia Olteniei, nr. 9-10, 1964; Exegeza n pastoraie, de

    Gr. Marcu, n rev. Mitropolia Ardealului, nr. 1-3, 1965; Mrturia cretin n Biserica Ortodox. Aspecte,

    posibiliti i perspective actuale, de prof. Ion Bria, n rev. Glasul Bisericii, nr. 1-2, 1982.

    Partea I

    PASTORALA GENERAL

    I. Misiunea preoeasc. Preotul ca pstor de suflete n Biserica Ortodox

    Felul n care viitorul preot i va ndeplini misiunea sa, ceea ce el va putea realiza sau nu n viaa i activitatea

    de pstor, depinde n mare parte de felul n care el nelege preoia, de ideea pe care i-o face de la nceput despre

    misiunea pentru care se pregtete. De aceea, n primele cursuri vom vorbi despre:preoie i misiunea preotului n

    lume.

    Spre deosebire de confesiunile protestante i de toate sectele derivate din ele, n Biserica ortodox (ca i n cea

    romano-catolic) preotul face parte din cler; n virtutea harului special al preoiei, primit la hirotonie, el nu mai este

    ca oricare dintre credincioii laici, ci capt o menire special, pe plan religios, deosebindu-se fundamental de restul

    credincioilor.Misiunea preoeasc este de origine divin, deoarece este ntemeiat de Mntuitorul Hristos i are caracter

    supranatural transcedental, prin scopul ei ultim, care este mntuirea sufletelor.

    1. Preotul este rnduit pentru oameni, s activeze ntre oameni, prin misiunea lui care este de la Dumnezeu,

    i s lucreze n numele Lui. Orice arhiereu - spune Ap. Pavel despre rostul preoiei n general, - fiind luat

    dintre oameni, este pus pentru oameni, spre cele ce privesc pe Dumnezeu, ca s aduc daruri i jertfe pentru

    pcate... (Evrei VII). Preotul lucreaz n lume n temeiul harului dumnezeiesc primit la hirotonie, din surs divin,

    iar nu de la oameni. El propovduiete o nvtur care nu aparine lumii, deoarece este revelat; el mijlocete

    oamenilor mprtirea harului care vine din cer. El activeaz n cadrul i n condiiile vieii trectoare de aici depe pmnt, pstorind pe credincioii si n calitatea lor de membri ai Bisericii lui Hristos, de mdulare ale

    Trupului mistic al Domnului, de viitori ceteni ai mpriei Cerului, care au primit aceast calitate prin botez. Ei

    alctuiesc turma lui Hristos", a crei grij a fost ncredinat preoilor ca pstori; Pstorii turma lui

    Dumnezeu, care vi s-a ncredinat, veghind asupra ei, nu cu silnicie, ci de bun voie, dup Dumnezeu, nu pentru

    ctig urt ci din dragoste, nu ca stpnii pstoriilor, ci pild fcndu-v turmei". (I Petru V, 2-3). n

    aceste cuvinte, Sf. Apostol Petru rezum magistral esena preoiei i principiile moral spirituale care trebuie s

    inspire adevratul raport dintre pstor i turm, dintre preoi i credincioi.

    Preotul este n slujba oamenilor, dar de fapt n slujba Domnului, este omul lui Dumnezeu"(o antropos Teu),

    cum l numete Sfnta Scriptur (Pavel) pe Timotei (I Tim.VI, II), adic un om n slujba lui Dumnezeu. Misiunea

    lui privete ndeosebi acea latur a vieii omeneti care deriv din raporturile oamenilor cu Dumnezeu. Preoii sunt

    11

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    12/124

    slujitori ai lui Hristos i iconomi (chivernisitori) ai tainelor lui Dumnezeu" (I Cor.IV,l) sau

    colaboratori (mpreun-lucrtori) ai lui Dumnezeu"(Teu sinerghi), cum i numete Sf. Pavel pe Apostoli n general

    (I Cor.III, 9 i Cor.VI, 1).

    2. Dumnezeu s-a fcut cunoscut oamenilor mai ales prin Fiul Su ntrupat ca om, prin care s-a realizat

    mntuirea lumii, putem spune c, mai corect, misiunea preotului cretin este s continue n lume lucrarea

    rscumprtoare a Mntuitorului, adic s fac pe fiecare dintre credincioii lui s-i nsueasc efectele

    mntuitoare a acesteia. Preotul este organul prin care Dumnezeu mprtete lumii, de-a lungul veacurilor, harulmntuitor izvort din jertfa Fiului i pus de Acesta la dispoziia Bisericii. Ca succesori ai Sf. Ap., reprezentanii

    preoiei cretine - episcopii, preoii, diaconii - sunt trimiii lui Hristos n lume, nite apostoli" nsensul larg al

    cuvntului; Precum M-a trimis pe Mine Tatl, aa v trimit i Eu pe voi... "(Ioan XX,21). Ei sunt deci

    continuatori ai lucrrii de mntuire n lume; prin ei, prin harul simitor ce se mprtete prin Sfintele Taine i

    Ierurgii pe care ei le svresc i prin nvtura dumnezeiasc ce o propovduiesc.

    Preotul este deci reprezentantul Mntuitorului n lume, ambasador al Cerului", colaborator al lui Dumnezeu n

    opera de mntuire a lumii, un ministru", svritorul lucrrii de sfinire a oamenilor, mputernicit pentru aceasta de

    Mntuitorul nsui i dependent de El, n virtutea harului primit la hirotonie. El lucreaz n enorie n numele

    Mntuitorului (Marcu XVI, 17; Fapte XVI, 18), ca trimis, delegat, mputernicit sau reprezentant al Lui. Cci

    nu pe noi ne propovduim, ci pe Hristos Iisus Domnul, iar pe noi slujitori vou pentru Iisus ", dup cum spune Sf.

    Ap. Pavel Corintenilor (II Cor. IV, 5). Chemarea preotului i puterea lui fa de suflete i vine de la Hristos (vezi i I

    Tim. 1, 12 i Filip IV, 13), care este Pstorul cel mare al oilor"(Evrei XIII, 20), sau Mai marele pstorilor"(I

    Petru V, 4). Misiunea sa este slujire din slujirea Mntuitorului.

    Preoia cretin vine din preoia lui Iisus Hristos, ea este prelungirea i perpetuarea misiunii Sf. Ap. n lume,

    care este un mandat ncredinat de Mntuitorul slujitorilor Si din totdeauna. Mai mult, preoia este ntr-un fel

    continuarea de ctre oameni a slujirii lui Hristos nsui, pentru mntuirea lumii. Raportat necontenit la Iisus

    Hristos, preoia cretin capt semnificaia i valoarea ei divin.

    Comentnd cutremurtoarele cuvinte cu care, la slujba hirotonie, arhiereul ncredineaz Sf. Agne noului

    hirotonit, un ierarh spunea: n neles restrns, ncredinarea Trupului i paza Lui este legmntul dintre Hristos i

    preot. Termenul pazei trece dincolo de veac, iar restituirea va fi sigur. De aceea i legmntul depete caracterul

    nvoielilor obinuite, ntre odor i vistiernic intervin raporturi care se cheltuiesc dup legile altei slujiri i rspltiri,

    care nu sunt scrise n cartea contractelor omeneti. ntre Hristos i preot stpnete dreptul dumnezeiesc n care

    natura slujirii este de esen divin, iar obiectul, sufletul omenesc. Din acest fel de drept purced i obligaiile

    preotului i, deci, i rspunsurile lui... Preotul exercit n Biseric atributul de pstor, dup chipul i urmarea

    Marelui Pstor.

    Precum se tie, activitatea sau misiunea Mntuitorului a fost ntreit, adic a avut trei laturi sau nfiri;

    una de nvtor (profet), alta de arhiereu (mare preot) i alta de mprat (conductor). Ca nvtor, El a luminat

    lumea prin Evanghelie, ca arhiereu a mntuit-o prin Jertfa Sa de pe Cruce, iar ca Dumnezeu El stpnete i conduce

    Biserica spre destinul ei eshatologic n mpria cerurilor. De aceea, ntreit este i chemarea preotului, care o

    continu sau o prelungete pe cea a Mntuitorului; nvtoreasc, sacramental, (sfinitoare) i conductoare

    (pstoreasc). Preotul este un nvtor sau conductor sufletesc al ei. El nva propovduind oamenilor

    adevrul Evangheliei prin cuvnt sau nvtur (catehez, predic) i prin exemplul personal; sfinete pe

    credincioi prin rugciune i oficierea Sfintelor slujbe, mijlocind lumii Harul trebuitor pentru mntuire;

    12

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    13/124

    pstorete, ndrumeaz sau cluzete sufletele pe calea mntuirii, prin mijloacele pedagogice disciplinare i

    canonice, indicate de scopul i de natura misiunii sale. El arat oamenilor pe Hristos, adic aa cum S-a numit El

    nsui pe Sine: Calea, Adevrul i Viaa"(Ioan XIV, 6).

    3. Dup natura sfinitoare a misiunii sale, preotul este i un organ sau instrument al Sf. Duh, al

    Mngietorului, pe care Mntuitorul l fgduise Apostolilor nc nainte de nviere (Ioan XIV, 16,17,26) i pe care

    L-a trimis n ziua Cincizecimii. Biserica este Cincizecimea n continu gestiune i depozitare a harului Sf. Duh

    n lume, iar preoii sunt rnduii i uni ca i chivernisitori ai acestui tezaur nu prin vreo putere sau hotrrelumeasc, ci prin puterea i Harul Sf. Duh, precum accentueaz Sf. Apostol Pavel, n cuvntarea pe care o

    ine ctre conductorii Bisericilor din Milet i Efes: Luai aminte la voi i la toat turma, ntru care Duhul

    Sfnt v-a pus pe voi episcopi, ca s pstorii Biserica lui Dumnezeu, pe care a ctigat-o cu sngele Su. (Fapte

    XX, 8). Preotul este canalul prin care se scurge, n viaa religioas a credincioilor, Harul sfinilor al lui

    Dumnezeu, izvort din Sf. Duh, depozitat n Biseric i transmis oamenilor prin slujbele sfinte svrite de ctre

    preot.

    Pe scurt, preotul este slujitor al lui Dumnezeu - Tatl, reprezentant sau delegat al Mntuitorului pentru

    continuarea lucrrii Sale de mntuire a sufletelor i totodat organ al Sf. Duh pentru sfinirea i conducereaoamenilor pe calea mntuirii.

    n virtutea Harului special al preoiei, primit la hirotonie, preotul este acela care nate sau renate pe

    credincioii si pentru viaa spiritual, supranatural, viaa n Hristos, mai ales prin Taina Sf. Botez, a Pocinei

    i a Sfintei mprtanii. Prin preot, devenim cretini sau ne integrm i ne meninem n Biseric. De aici i

    atributul de printe" (spiritual), care se d preotului ortodox i prin care poporul recunoate i cinstete aceast

    calitate a preotului, n aceast privin, el nu e cu nimic mai prejos dect prinii dup trup a enoriailor si. El are,

    fa de fiii si duhovniceti, tot attea drepturi, datorii i rspunderi pe plan spiritual, ca i prinii lor pe plan

    material i social. El are dreptul s-i nvee, s-i binecuvnteze, s-i sfineasc, s-i ndrume, s-i certe i s-i

    mustre, s-i pedepseasc chiar la nevoie, cu mijloacele pe care le are la ndemn, spre folosul lor duhovnicesc. El

    este printele sufletesc" nu numai al celor mici, ci i al celor mari, al tuturor vrstelor, al tuturor claselor sociale. Fiii

    si sunt prunci i copii, tineri i btrni, femei i brbai, bogai i sraci, crturari i necrturari, .a.m.d., toi

    laolalt, fr nici o deosebire, alctuiesc marea familie duhovniceasc a preotului; toi i sunt datori cu ascultarea,

    supunerea i respectul datorat preotului n calitatea lui de reprezentant al lui Dumnezeu i pentru toi el e ndatorat cu

    aceeai grij i cu aceeai rspundere fa de Dumnezeu.

    Iat cum nfieaz, de exemplu, marele scriitor francez Lamartine rostul unui adevrat preot n mijlocul

    lumii i al vieii: n fiecare parohie exist un om care e al tuturor, care e chemat ca martor, ca sftuitor i ca

    sfinitor n cele mai solemne acte ale vieii omeneti. Un om fr de care nici nu ne natem, nici nu murim; care

    te primete de la snul mamei i nu te prsete dect n groap, care binecuvnteaz sau sfinete leagnul, patul

    conjugal, nslia morii i cociugul; un om pe care copilaii se obinuiesc s-l iubeasc i s se team

    firete de el; un om pe care necunoscuii l numesc printe, un om naintea cruia cretinii i aduc mrturisirile

    lor cele mai grele, lacrimile cele mai secrete; un om care prin rostul lui e mngietorul tuturor durerilor omeneti,

    care vede btnd la ua sa pe srac i pe bogat; cel bogat ca s-i lase pe ascuns milostenia, cel srac ca s

    primeasc fr s se ruineze; un om care, nefiind de nici un rang social, ine deopotriv de toate clasele, de clase

    nevoiae prin viaa lui srac i prin umilina naterii, de clasele nalte prin educaia i tiina lui; n sfrit, un om

    care tie toate, care are dreptul s spun tot i al crui cuvnt cade de sus asupra minii i inimii omului, prin

    13

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    14/124

    autoritatea dumnezeietii lui misiuni. Acest om este preotul".

    4. Preotul este totodat i slujitor al Bisericii, n nelesul ei de instituie divino-uman, de colectivitate

    sau societate religioas, cu o organizaie i disciplin proprie, care trebuie respectat pentru ca ea s vieze i s

    prospere.

    n calitate de conductor al parohiei sale, el trebuie s pstreze unitatea cu Biserica, adic cu episcopul,

    care este de drept i de fapt reprezentantul lui Hristos i conductorul responsabil al eparhiei pstorite. Din punct

    de vedere administrativ i canonic, preotul este subordonat episcopului, este n parohie un delegat i trimis al lui,cci prin el a primit harul i puterea preoiei i trebuie s activeze n parohie n numele lui, sub conducerea i dup

    recomandrile lui.

    Aadar, n Biserica Ortodox, spre deosebire de comunitile protestante i neoprotestante, preotul este

    un factor absolut necesar i indispensabil n planul sau iconomia mntuirii oamenilor. Biserica fiineaz i se

    menine prin preoie. Preoia este condiia existenei Bisericii, stlpul i puterea ei.

    Preoia este misiune sacr, o slujire a oamenilor pentru Dumnezeu, o slujire cerut i instituit de El, o

    participare la nsi lucrarea lui Dumnezeu pentru slujirea i mntuirea oamenilor.

    n parohia sa, preotul este cel care mijlocete legtura credincioilor cu Dumnezeu, care constituie temelia

    vieii noastre religioase.

    Prin el credincioii se integreaz i se menin n Biseric, adic n Trupul mistic al lui Hristos ". Nu se

    poate concepe viaa religioas-moral sau mntuirea fr preot, aa cum nu se poate concepe turm fr pstor, sau

    educaie i instrucie fr profesor sau pedagog. De aceea, n concepia poporului nostru ortodox, un sat fr

    pop"este ceva de rs, ceva nedeplin, cruia i lipsete un lucru esenial, necesar i indispensabil.

    Bibliografie:

    Preot prof. Dr. Ion BRIA,Destinul Ortodoxiei, Editura Institutului Biblic i de Misiune al B.O.R., Bucureti1989, Capitolul III, Parohie, preot, credincios; identitatea i misiunea lor, pag 302 - 342.

    II. Demnitatea, valoarea i importana misiunii preoeti

    l. Demnitatea, vrednicia i nsemntatea misiunii preoeti reiese din nsi originea i instituirea ei, din

    esena i din scopul ei, despre care am vorbit i n prelegerea trecut. De origine divin prin instituirea ei, de esen

    supranatural prin Harul divin care st la temelia ei, cereasc prin scopul ei final, care este mntuirea sufletelor,

    preoia nu constituie o simpl funcie, o carier ca toate celelalte ocupaii sau ndeletniciri lumeti puse n serviciulsocietii omeneti, ci o misiune, un apostolat, o slujire; slujirea lui Dumnezeu spre slujirea oamenilor.

    Preoia se situeaz deasupra oricrei profesii, ntrece n valoare, n demnitate i nsemntate toate

    ndeletnicirile, rangurile i titlurile de noblee, toate dregtoriile omeneti.

    Misiunea preoeasc are ceva din frumuseea i jertfelnicia carierei de profesor, educator i pedagog, care are

    datoria de a lumina mintea tinerilor i a fauri n sufletele lor personaliti umane, pregtind astfel drumul

    generaiilor viitoare; are ceva i din nobleea profesiei de doctor, menit s aline suferinele i bolile oamenilor; are

    ceva din demnitatea carierei de magistrat sau judector, atunci cnd aceasta este pus n serviciul justiiei sociale,

    obiective i impariale. Misiunea preoeasc se deosebete de toate acestea prin superioritatea obiectului ei i a

    scopului ei, fiind mai mult dect toate. Cci preotul are n grija sa nu numai copiii i tinerii, ca profesorul i

    pedagogul, ci oameni de toate vrstele, de toate strile sociale i de diferite grade de cultur; el e chemat s trateze i

    14

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    15/124

    s tmduiasc nu bolile trupului muritor, ca medicii, ci pe acelea ale sufletului, care e nemuritor i mult mai de

    pre dect trupul; el nu este numai judectorul turmei sale duhovniceti, ci i capul sau conductorul ei, sftuitorul

    i povuitorul, mngietorul i ocrotitorul, pstorul i printele ei.

    n calitatea lui de organ indispensabil n viaa religioas-moral a oamenilor, de mandatar i mijlocitor,

    investit cu puteri supranaturale pentru a face legtura oamenilor cu Dumnezeu i a cerului cu pmntul, de

    mesager i vestitor al voii lui Dumnezeu n lume, de transmitor al harului divin, preotul ntrece pe toi ceilali

    factori sociali prin vrednicia i nobleea misiunii sale. Orict de mare ar fi nelepciunea, puterea sau bogia altora,orict de nalt ar fi treapta social pe care stau slujitorii societii omeneti, nu se poate compara n vrednicie cu cel

    mai umil preot, care poate mai mult dect toi ceilali oameni; poate s liturghiseasc cu ngerii naintea lui

    Dumnezeu, s sfineasc viaa oamenilor, s lege i s dezlege pcatele lor, s le ncuie sau s le descuie porile

    mpriei cerurilor.

    "Dac ai putea s te gndeti ce lucru mare e ca om fiind, i mbrcat n trup i snge, s te poi apropia

    de fericirea i nemuritoarea fire a Dumnezeirii, atunci ai putea nelege mai bine cu ct cinste a nvrednicit pe

    preoi Harul Sf. Duh", zice Sf. Ioan Gur de Aur.

    Demnitatea i nlimea misiunii preoeti devine i mai evident dac avem n vedere mai ales preul i

    valoarea sufletului omenesc. Preotul este n primul rnd pstor de suflete. Or, nimic n lume nu egaleaz preul i

    valoarea sufletului, cci precum spune Mntuitorul: ''Ce-ar folosi omului de ar dobndi lumea toat, dac i-ar

    pierde sufletul? Sau ce va da omul n schimb pentru sufletul su" (Matei XVI, 26). Preoia, pastoraia cretin,

    este grija pentru sufletele oamenilor (Seelsorge), pentru tot ceea ce este mai de pre, mai etern i mai de valoare n

    fiina noastr. i cu ct sufletul este mai presus dect trupul, cu att este preoia mai presus dect trupul, cu att este

    preoia mai presus dect celelalte funcii, cariere sau ndeletniciri sociale, care se preocup exclusiv, sau cu

    precdere de trupul omului i de trebuinele sale materiale, terestre, trectoare. Conducerea sufletului pe calea

    perfeciunii morale, a virtuii i a apropierii nencetate de Dumnezeu si de cer este obiectul preocuprii

    preotului, elul misiunii sale. Pstorirea sufletelor, spune Sf. Ioan Gur de Aur, se ocup de suflet, care este

    de la Dumnezeu i deci dumnezeiesc, este prta al nobleei celui de Sus, ctre care tinde, chiar dac este

    njugat cu un trup ru.

    Aceasta il fcea i pe Sf. Ioan Gur de Aur s spun c dregtoria preoeasc este mai presus dect cea a

    conductorilor de popoare. Dup el, mai puin preuiete n faa lui Dumnezeu unrege sau un mprat dect

    ultimul dintre preoi. i pe drept cuvnt; cci conductorii politici ai noroadelor rspund n faa judacii

    istoriei omenirii pentru rul sau binele fcut n aceast via; preotul are ns n minile sale destinul pentru

    eternitate al pstoriilor si.

    De aceea, alt factor de conducere sau rspundere n viaa social nu are atta autoritate, atta influen

    asupra oamenilor i atta intimitate cu viaa lor sufleteasc, ca preotul. Unde pot gsi ei totdeauna un cuvnt

    cald de mngiere, de mbrbtare i de ntrire la vreme de necaz i de suferin, n ajutorul la nevoie, dect

    la preot? Pe cine ascult ei mai cu ncredere dect pe preotul lor? Cui i destinuiesc ei mai cu ncredere

    tainele inimii, pacatele, cderile i nzuinele dect duhovnicului lor?

    nalta vrednicie i sfinenie a misiunii preoeti, reiese mai ales din latura ei sacramental sau sfinitoare. n

    calitatea lui de mijlocitor ntre oameni i Dumnezeu, preotul aduce pe de o parte lui Dumnezeu cuvenitul prinos de

    nchinare din partea Bisericii sau a comunitii pe care o pstorete, iar pe de alta, transmite ceea ce ne druiete

    Dumnezeu, adic harul, binecuvntarea i ajutorul Lui, ntretinnd astfel legtura nevzut dintre Dumnezeu i

    15

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    16/124

    oameni, dintre cer i pmnt. Mai ales prin calitatea de liturghisitor, de slujitor al tainelor dumnezeieti, de sfinitor

    al lumii, de organ al Harului dumnezeiesc, preotul se situeaz deasupra tuturor oamenilor, ba chiar i a ngerilor. n

    aceast calitate si mai ales in timpul slijirii Sf. Liturghii, nici o alt fiin nu se afl ntr-o mai mare apropiere i

    intimitate fa de Dumnezeu ca preotul. Sublimitatea preoiei din acst punct de vedere a accentuat-o mai ales Sf.

    Ioan Gur de Aur: Preoia se exercit pe pmnt, dar are rnduiala cetelor cereti. i pe foarte bun dreptate,

    cci slujba aceasta nu a rnduit-o un om sau un nger sau un arhanghel sau alt putere creat de Dumnezeu, ci

    nsui M-ntuitorul. Sf. Duh a rnduit ca preoii, nc de pe cnd sunt n trup, s aduc lui Dumnezeu aceeaislujb pe care o aduc ngerii in ceruri...

    De asemenea, Sf. Grigorie Teologul, l vede pe preot stnd alturi de ngeri, preamrind pe Dumnezeu

    alturi cu arhanghelii, aducnd jertfe la altarul cel de sus, lund parte la slujba de preot mpreun cu Iisus

    Hristos, nviind fptura, restabilind chipul lui Dumnezeu, slujind lumii celei de sus, ba ceva mai mult, devenind

    ntructva Dumnezeu i pe alii, dumnezei fcndu-i".

    Tot att de admirativ vorbete i Sf. Efrem Sirul despre sublimitatea preoiei, privind mai ales latura ei

    sacramental: "Minune uimitoare, putere nespus, mister nfricoat al preoiei; Slujb sfnt, sublim, de

    nepreuit, cu care Hristos, dup venirea Sa pe pmnt, a binevoit s nsrcineze pe nevrednicele Sale fpturi! Vrog n genunchi cu lacrimi i suspine, s cinstii acest tezaur al preoiei, tezaur pentru cei ce tiu s-l pstreze cu

    sfinenie i cu vrednicie. Dar cum voi putea s slvesc demnitatea preoeasc? Ea ntrece orice idee, orice

    tiin. Sf. Apostol P avei la ea se gndete, dup prerea mea, cnd scrie: O adncul bogiei, al nelepciunii

    i al tiinei lui Dumnezeu... (Romani XI,33). Eu l vd pe preot n mijlocul sfinilor, n cetele curii

    mpratului mprailor. n mijlocul celor fr de trupuri, strlucitoare de slav, pline de iubire, el se desfta n

    apropierea i intimitatea Domnului su, Creatorul i izvorul a toat lumina; el i exprim o dorin i aceast

    dorin i este mplinit".

    Un scriitor bizantin din secolul al XlV-lea spunea c n-ar grei cineva dac ar numi preoia putere

    creatoare a lui Dumnezeu, sau tiin dumnezeiasc, avnd drept scop s fac din anumite simboale, ca prin nite

    organe, pe om Dumnezeu dup har i asemenea chipului Fiului lui Dumnezeu Cel dup fire, iar pinea i

    vinul amestecat, s le prefac n Trupul i Sngle Stpnului"(Teofan al Niceei,Despre preoie); iar

    Simeon, arhiepiscopul Tesalonicului din secolele XIV-XV, spunea c: "cu slujirea tainelor am luat rnduiala

    mai presus ca ngerii... Ce este mai minunat dect unele ca acestea? Ce bine mai mare este ctre oameni? Ce

    putere este mai covritoare? Ce stpnire este care s aib mai mari daruri? Iat, noi, arin, lutul i

    viermele, ne artm Puteri i Stpnitori. Ba chiar mai mult i mai vrtos dect acetia putem noi cu puterea

    preoiei. Ca i ziditori ne facem zidirii celei mai bune prin botez i prin celelalte taine i prinii fiilor lui

    Dumnezeu i lucrtori celor ce sunt dumnezei dup har i pcatului pierzrii i pzitori de suflete, dezlegtori de

    legturile cele venice, descuietorii uilor raiului, lucrtori de lucrurile cele dumnezeieti i lucrtori mpreun cu

    Dnsul ne artm spre mntuirea oamenilor.

    ...Cu adevrat mare e taina i mare vrednicia strii preoilor, crora s-a dat ceea ce nu s-a dat

    ngerilor. Cci numai preoii hirotonii dup lege au putere a sluji Sfnta Liturghie i a sfini trupul lui Hristos.

    Preotul este ns numai un ministru al lui Dumnezeu, el ntrebuineaz cuvintele lui Dumnezeu, dup rnduiala i

    porunca lui Dumnezeu, iar adevratul nceptor i nevzutul lucrtor al tainei este nsui Dumnezeu, la a Crui

    voie toate sunt supuse i a crui porunc toate ascult. Se cade ie, dar n aceast mprteasc tain a crede mai

    mult atotputerniciei lui Dumnezeu, dect minii i simurilor tale, sau altui semn vzut... Preotul mbrcat n

    16

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    17/124

    sfintele veminte ine locul lui Hristos: care este chemat s aduc lui Dumnezeu n smerenie i evlavie rugciuni

    pentru tot poporul. Preotul, cnd slujete, cinstete pe Dumnezeu, veselete pe ngeri, zidete Biserica, mijlocete

    viilor ajutor, morilor odihn i pe sine i-lface prta tuturor bunurilor.

    2.Aa se explic aureola de cinste si respect cu care a fost nconjurat totdeauna sau pretutindeni persoana

    preotului i mai ales n cretintatea ortodox. n general, oricrui trimis, reprezentant sau ambasador, i se d

    cinstea cuvenit aceluia pe care l reprezint sau din partea cruia e trimis. Or preotul, fiind trimisul lui Dumnezeu,

    reprezentantul i slujitorul Lui ntre oameni, asupra lui se reflect cel puin o parte din mreia lui Dumnezeu i dincinstea pe care o datorm. "Cine ascult de voi, de Mine ascult, i cine se leapd de Mine, se leapd de Cel ce

    M-a trimis pe mine (Luca X, 16). i "cine slujete pe Domnul su, va primi cinste"(Prov. XXVII, 18).

    De altfel, nu numai n cretinism, ci n toate religiile omenirii i n toate vremurile, preoia a fost preuit i

    omagiat ntr-un fel sau altul, iar preoii au fost considerai i cinstii ca oameni cu atribuii i puteri

    excepionale n comparaie cu ceilali oameni.

    Popoarele pgne - culte sau inculte - au respectat preoii lor, n chipul lor superstiios, pe iniiaii n tainele

    cerului (ca la asiro-babilonieni), pe sacrificatori, sau mblnzitorii zeilor (ca la romani), pe depozitarii tiinei

    supreme (ca la egipteni), iar unele popoare vedeau n ei o cast sau categorie deosebit de ceilali oameni (ca la evreisau la indieni). Se tie de ct cinste se bucurau arhiereii, preoii i leviii Vechiului Testament (vezi mai ales Isus

    Sirah VII, 33; Ps. CIV, 15; Deut; XVIII, 1-8 .a.). n statul roman, mpratului nsui i plcea s-i atribuie titlul de

    pontif suprem (pontifex maximus), pentru a-i spori prestigiul i autoritatea, dar omagiind n felul acesta, indirect,

    preoia.

    Dac n religiile naturale omeneti - unde preoia este lipsit de prerogativele Harului divin - preotul era att

    de onorat, cu att mai mult n cretinism, religia supremei revelaii, n care preoia, investit cu pecetea Harului

    dumnezeiesc, este prelungirea i continuarea lui Hristos n lume. "Preoii care i ndeplinesc bine chemarea, s se

    nvredniceasc de ndoit cinste, mai ales cei ce se ostenesc cu predica i cu nvtura", (recomand Sf. Ap. Pavel,

    Tim V, 17).

    Respectul acesta datorat preoiei este accentuat mai ales n Epistolele Sf. Ignaiu i n Constituiile

    Apostolice. "Socotete pe episcop ca innd locul lui Dumnezeu ntre oameni i covrind pe toi cei cu slujire i

    cu cinste ntre ei ..., ca judecnd cu putere de la Dumnezeu. Pe episcop suntei datori s-l iubii ca pe printele

    vostru, s v temei de el ca de mprat i s-l cinstii ca pe Domnul"(Ibid II, 34). "...Episcopul, ca i Domnul,

    s aib ntietate la respectul pe care trebuie s i-l dai potrivit demnitii lui, cu care stpnete clerul i

    prodomnete peste toi credincioii... i preoii s fie socotii de voi n chipul nostru, al apostolilor, s v fie

    nvtori ai cunotinei de Dumnezeu...". "Pe pstorul ntr-adevr bun, laicul s-l cinsteasc, s-l iubeasc, s

    se team de el ca de printele, ca de Dumnezeu, ca de stpnul su, ca de arhiereul lui Dumnezeu, ca de

    nvtorul pietii, c cine l ascult pe el, pe Hristos l ascult i cine se leapd de el, de Hristos se leapd i

    cine nu primete pe Hristos, nu primete pe Dumnezeu i Tatl Su...".

    mpraii cretini au cinstit clerul prin respectul pe care l-au dat slujitorilor Bisericii, privilegiile pe care

    le-au acordat acestora prin supunerea lor la disciplina bisericeasc (vezi, de exemplu, cazul mpratului Teodosie i

    al Sf. Ambrozie) .a.m.d.. Biserica nsi a cinstit preoia nu numai prin respectul i preuirea cu care a nconjurat-o,

    ci i prin drepturile i onorurile ce i-a acordat; prin datoriile i rspunderile pe care i le-a impus, prin severitatea i

    sanciunile excepionale cu care a tratat totdeauna lipsurile i scderile ei.

    Iat de ce n cretintatea ortodox preotul este respectat, preuit i iubit, cel puin n parohia lui, mai mult

    17

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    18/124

    dect un mprat n mpria lui. Iar una din formele prin care credincioii i arat respectul i dragostea lor fa de

    el este srutarea minii preotului. Cretinul ortodox srut mna preotului, care i este printe duhovnicesc. El

    tie c prin dreapta preotului lucreaz harul sfinitor al lui Dumnezeu; cu ea i boteaz copiii, cu ea i binecuvinteaz

    cununiile i cminul, cu ea i va da iertarea pcatelor la spovedanie i Sf. mprtanie, cu ea i va binecuvnta i

    ceasul ultim al vieii, sicriul, mormntul i crucea care i va strjui cptiul dup moarte. "Iar dac toate acestea

    nu se svresc altfel dect prin minile acelea sfinte ale preoilor, atunci cum vei putea fr preoi s scapi

    de focul gheenei sau s dobndeti cununile cele pregtite? Preoii sunt aceia crora li s-a ncredinatzmislirea noastr cea duhovniceasc. Ei sunt aceia crora li s-a dat s nasc prin Sf. Botez. Prin preoi ne

    mbrcm n Hristos; prin preoi suntem ngropai mpreun cu Fiul lui Dumnezeu; prin preoi ajungem

    mdularele fericitului cap al lui Hristos.

    Prin urmare este drept ca preoii s fie pentru noi nu numai mai de temut dect marii demnitari i dect

    mpraii, dar mai cinslini i mai iubii chiar dect prinii. Prinii ne-au nscut din snge i din voina trupului;

    preoii ns ne sunt pricinuitorii naterii noastre din Dumnezeu, ai acelei fericiri dup Har... Dumnezeu a dat

    preoilor o putere mai mare dect prinilor notri trupeti, care nu ne pot apra nici de moartea aceasta

    trupeasc i nici nu pot ndeprta bolile ce vin peste noi; ceilali, de multe ori, au mntuit chiar suflete bolnave ipe cale de pieire,... nu numai cu ajutorul nvturilor i al sfaturilor, ci i al rugciunilor. Preoii au puterea

    s ne ierte pcatele nu numai cnd ne nasc din nou prin Sf. Botez, ci i dup ce ne-au botezat... n afar de asta,

    prinii nu pot fi de vreun folos copiilor dac greesc fa de unul din mrimile i puternicii pmntului; dar preoii

    au potolit de multe ori chiar mnia lui Dumnezeu, nu numai a unor dregtori sau mprai".

    Aadar, "nu poate fi vrednicie mai nalt pe pmnt dect aceea de a sluji lui Dumnezeu ca preot. i dac

    pentru religiile tuturor timpurilor preoia a jucat un rol esenial i decisiv, credina noastr nici nu poate fi

    conceput fr preoia cretin, instituie divin creat prin harul lui Iisus Hristos, cci fr ea nu poate exista

    nici propovduirea infailibil a cuvntului dumnezeiesc, nici svrirea dumnezeietii Liturghii i a celorlalte

    sfinte taine, nici conducere a comunitii cretine n Duhul Sfnt pe calea mntuirii... Cunoscnd toate acestea

    nimeni nu poate rmne nedumerit cnd aude rostindu-se: dintre toate vredniciile omeneti, cea mai nalt este

    aceea de a sluji lui Dumnezeu ca preot".

    Bibliografie:

    Pr.prof. D.Stniloae. Sublimitatea preoiei i ndatoririle preotului, n revista "Mitropolia Olteniei", an 1957, nr.

    5-6, p.304.

    III. Responsabilitatea preoiei. Problemele i implicaiile ei

    1. Responsabilitatea preoiei

    Pe ct de nalt i cinstit este preoia, pe att de mare i de solemn este rspunderea preotului, n general,

    responsibilitatea unei sarcini sau funcii este direct proporional cu preul i valoarea lucrului sau a slujbei ce i s-a

    ncredinat. Celui ce i s-a dat mult, mult i se va cere. Slujba preoeasc este grija pentru mntuirea sufletelor

    ncredinate preoilor spre pstorire. El rspunde n faa lui Dumnezeu nu numai pentru sufletul su, ci i pentrucele ale pstoriilor si. Pentru mntuirea acestor suflete S-a jertfit Fiul lui Dumnezeu nsui, vrsndu-i Sngele

    scump pe crucea de pe Golgota. La judecata viitoare, slujitorii lui Hristos "voravea s dea seama"(Evrei XIII,

    18

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    19/124

    17) i vor plti cu sufletele lor. "Pentru aceea, pstori, auzii cuvntul Domnului! Aceasta zice Domnul: iat eu am

    necaz pe pstori i voi cere oile mele din minile lor , zice proorocul lezechiel ctre pstorii lui Israel (Ezechil

    XXXIV,9-10).

    Precum precizeaz Sf. Ioan Gur de Aur, "pstorul care pierde oile, pentru c i le-au rpit lupii sau i le-au

    furat hoii, sau pentru c a dat boala n ele sau pentru c a venit peste ele o alt nevoie, poate fi iertat de

    stpnul turmei; iar dac-i cere socoteal, paguba se mrginete la bani. Dar omul cruia i s-a ncredinat turma

    cea cuvnttoare a lui Hristos, sufer pentru pierderea oilor nu pagub de bani, ci pagub sufleteasc n primulrnd".

    Nimeni nu poate face mai mult bine oamenilor dar i mai mult ru dect preotul, iar aceasta atrn de

    felul cum i ndeplinete datoria religioas i social pe pmnt. Se nelege de la sine c fiecare dintre

    oameni are partea lui de rspundere personal n faa lui Dumnezeu i a oamenilor, adic rspunde moral i legal

    n faa Statului, a societii, a instituiei din care face parte, pentru cum i ndeplinete slujba. Un printe de copii,

    de exemplu, rspunde n faa oamenilor i a lui Dumnezeu numai prin felul n care i-a crescut propriii si copii;

    rspunderea preotului este nzecit att n cer ct i pe pmnt; el rspunde de soarta de dincolo de pragul

    mormntului a tuturor fiilor si duhovniceti. "Cu ct demnitatea este mai nalt, cu att i primejdiile sunt maimari pentru cel ce este mbrcat cu preoia. Este de ajuns ca o singur izbnd s ridice pe cineva de la pmnt

    la cer, dup cum e de ajuns ca un singur pcat s-l prbueasc n gheena... Cci dac, de pild, el

    (slujitorul) ar fi necucernic, nu numai de sufletele cele pierdute, ci i de toate cele fcute de acela va da seama", -

    zice Sf. Ioan Gur de Aur.

    Comentnd cuvintele Mntuitorului: "Iar cine va sminti pe unul dintr-acetia mici, care cred n Mine, mai

    bine i-ar fi lui s i se atrne de gt o piatr de moar i s fie afundat n adncul mrii" (Matei XVIII, 6), acelai

    Sf. Printe adaug, referindu-se la episcop: "Dac unui simplu credincios (care face acest lucru) i se cuvine o astfel

    de pedeaps, apoi cel ce smintete attea suflete, attea ceti, lucrtori de pmnt, pe toi cei din acea cetate, ca i

    pe cei din alte ceti ce nu va suferi? De ai zice c de trei ori este mai rspunztor, totui n-ai spus nimic, de atta

    pedeaps fcndu-se vinovat. Astfel, unul ca acesta, are nevoie de pacea i de harul lui Dumnezeu, iar dac el nu

    crmuiete prin acestea pe credincioi, toate se pierd, toate se nimicesc, neavnd cu el cluza cuvenit. Chiar de ar

    fi iscusit la crmuire, dac nu va avea - zic - aceste cluze - adic harul i pacea lui Dumnezeu -va afunda corabia

    i pe cei din ea. De aceea m mir de cutezana acestora care doresc aceast greutate. Omule ndrzne i

    nesocotitule! Nu vezi ce doreti tu? De ai fi tu cel mai nensemnat i cel mai nebgat n seam dintre oameni i de ai

    avea mii de pcate, totui vei da seama numai de un singur suflet i numai de acesta vei fi rspunztor; dar cnd te

    ridici n aceast demnitate (cea de arhiereu sau de preot), poi nelege pentru cte capete vei rspunde i vei fi

    pedepsit?"

    Iat cum e privit, din perspectiva laic, nlimea preoiei i nfricotoarea ei rspundere.

    nzestrat cu putere de sus, preotul este deci ncrcat cu o rspundere egal cu sfinenia, cu nlimea i cu

    cinstea slujirii lui. Superior tuturor ca vrednicie naintea lui Dumnezeu, creditat cu o ncredere de care nu se

    bucur laicii, nzestrat cu puteri i cu privilegii speciale, stnd pe o poziie inaccesibil celorlali oameni. Cu alte

    cuvinte, preotul este dator lui Dumnezeu cu echivalentul darurilor i oficiului su de sfnt, de care trebuie s se

    cutremure nu un om ci chiar un nger. Aa cum slujirea lui e sfnt i cu mult mai mare dect a laicilor i pcatele

    lui sunt mai mari i osnda lui mai grea dect a celorlali. El rspunde nu numai pentru pcatele sale, ci i pentru ale

    credincioilor si. La captul netiut al vremii, el este aezat de Sf. Ap., cei care au hirotonit pe primii preoi, cu

    19

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    20/124

    roadele ostenelilor sale, cu toi cei povuii, botezai, luminai, ndreptai, ridicai, ajutai, mngiai, sfinii i

    mntuii de el; cu oile cele rtcite aflate, cu drahmele cele pirdute gsite, cu talanii Harului nmulii, fcui ctig

    i bucurie pentru cauza i mpria lui Dumnezeu. El este dator lui Dumnezeu i rspunde nu numai pentru viaa,

    mintea, puterile fizice i sufleteti cu care a fost nzestrat, ca orice om, ci i cu talanii Harului pe care i-a primit n

    plus. Acest Har preuiete mai mult dect toate darurile i bunurile lui personale. Acest dar transcendent l covrete,

    l depete, l nal n valoare i importan cu mult peste ceilali oameni, dar l ridic totodat n rspundere mai

    presus dect toi muritorii. El va da seam naintea lui Dumnezeu pentru fiecare pstorit, pentru fiecare suflet. El seva mntui sau se va osndi cu credincioii si; pentru ceea ce a fcut sau n-a fcut pentru mntuirea lor. El nu este n

    Biseric un om, ca orice credincios; el este capul unei comuniti, conductorul, ndrumtorul altora, al multora,

    al familiei, al turmei duhovniceti. El triete i slujete nu doar pentru sine, ci pentru parohie. Prin ea se

    ndreptete naintea lui Dumnezeu, i numai prin ea. Credincioii lui sunt martorii lui; ei vor fi aprtorii sau

    acuzatorii lui la tribunalul ceresc. Prin ei va rspunde preotul la ntrebarea cea mare a lui Iisus Hristos: ce ai fcut

    cu fraii mei cei mici, cu mdularele trupului Meu? Ce ai fcut din Biserica Mea i a ta? Unde sunt cei ce i i-am

    ncredinat spre nvare i mntuire, din Evanghelia Mea, prin cuvntul i pilda ta? Ce ai fcut cu harul Meu? -

    Fericirea sau nefericirea preotului st n rspunsul ce-1 va putea da lui Hristos, ca rspunztor de sufletelencredinate pstoriei lui. Iat, acestea sunt problemele preoiei pe care nici un preot nu va trebui s le uite niciodat.

    Ferice deci de pstorul cel bun, care, la judecata viitoare, se va putea nfia fr team naintea tronului

    judecii, mpreun cu toate oile din turma sa, fr s fi pierdut pe vreuna; pe care, artndu-le Dreptului

    Judector, s spun: "Iat eu i pruncii pe care mi i-a dat mie Dumnezeu... Cnd eram cu ei n lume, eu i-

    am pzit n numele Tu. Pe care mi i-a dat, i-am pzit i nimeni din ei n-a pierit..." (Isaia VIII, 18; Evrei II, 13; Ioan

    VII, 12).

    Sentimentul de fireasc i ndreptit mulumire i mndrie, pe care l ncearc cel ce primete oficiul de mare

    cinste al preoiei, trebuie nsoit de contiina clar a seriozitii rspunderii cu care se ncarc. Cel ce s-a fcut preot

    nu s-a uurat de sarcini ci s-a ndatorat spre mai mare sfinenie. Orice preot contient de responsabilitatea misiunii

    sale poate spune pstoriilor si, ca odinioar, marele mitropolit Antim Ivireanul al rii Romneti: "Cci n

    seama mea v-a dat Stpnul Hristos s v pasc sufletele, ca pe nite oi cuvnttoare; i de gtul meu spnzur

    sufletele voastre i de la mine va s v cear pe toi, iar nu de la alii, pn cndva voi fi pstor"(Didahii).

    Pe lng contiina clar i permanent a marii rspunderi i a demnitii preoiei, purttorii ei trebuie s

    prentmpine eventualele ispite ale mndriei de la aceast demnitate, prin totala umilin i smerenie, o smerenie

    a omului pe msura nlimii vredniciei preoeti. Numai sentimentul acesta de rspundere i smerenie l

    poate feri pe preot de mndrie i prbuire. "Cutremurndu-se de patimile Domnului i de umilina lui

    Dumnezeu - Cuvntul pentru noi, dar i de jertfa i de amestecarea n noi a Trupului i a Sngelui celui de

    via fctor i dumnezeiesc, de care ne-am nvrednicit nu numai s ne mprtim, ci s le i slujim, umilete-te

    ca o oaie de junghiere, socotind pe toi ca fiind cu adevrat mai presus de tine i silete-te s nu rneti contiina

    cuiva, cu nesocotina. Iar/ar de sfinenie s nu cutezi a te atinge de cele sfinte, ca s nu fii ars ca iarba de focul

    dumnezeiesc, sau s te topeti ca ceara i s fii pierdut".

    Descriind contrastul acesta dintre nlimea demnitii preoeti i gravitatea pericolului pe care-l pate,

    Teognostavertizeaz pe preot: "Gndete-te c te-ai nvrednicit de o cinste ntocmai ca a ngerilor i srguiete-te

    s rmi neptat n treapta n care ai fost chemat, prin toat virtutea i curenia. tii pe luceafrul care a czut

    i ce s-a fcut, din pricina mndriei. S nu peti i tu aceasta, nchipuindu-i lucruri mari despre tine.

    20

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    21/124

    Socotete-te pe tine pmnt i cenu i s plngi purtarea, ca s te nvredniceti de mpria dumnezeiasc i s

    fii chemat la rudenie de neneleas iubire de oameni i de negrita buntate a lui Dumnezeu, prin misiunea

    nfricotoarelor Taine".

    n momentul hirotoniei preotului, dup sfinirea Darurilor, arhiereul, d noului hirotonit Sf. Agne, cu

    cuvintele: "Primete odorul acesta i-l pzete pe el pn la a doua venire a Domnului nostru Iisus Hristos, cnd

    El l va cere de la tine". Prin aceast prevestire, arhiereul caut s insufle noului preot contiina marii

    rspunderi cu care se ncarc cel ce devine acum chivernisitor, iconom sau ispravnic al Tainelor lui Dumnezeu. "nneles restrns, ncredinarea Trupului i paza lui este legmntul dintre Hristos i preot. Termenul pazei trece

    dincolo de veac, iar restituire va fi sigur. De aceea i legmntul depete caracterul nvoielilor obinuite,

    ntre odor i vistiernic intervin raporturi care se cheltuiesc dup legile unei alte slujiri i rspltiri care nu sunt

    scrise n cartea contractelor omeneti, ntre Hristos i preot stpnete dreptul dumnezeiesc, n care natura

    slujirii este de esen divin, iar obiectul, sufletul omenesc. Din acest fel de drept purced i obligaiile preotului

    i deci rspunderile lui".

    Ia aminte, deci, preotule, i tu, tinere teolog, care rvneti la darul preoiei! i s-a dat (i se va da) o mare

    putere i cinste, pe care Dumnezeu nu a ncredinat-o nici ngerilor din ceruri, n mna ta st mntuirea sauosnda sufletelor ncredinate pstoririi tale. Le poi mntui, sau dimpotriv, le poi mpinge n iad. Eti crmaciul

    corbiei celei sufleteti i rspunzi nu numai de sufletul tu, ci i de soarta sufletelor care plutesc ntrnsa pe

    valurile cele nfuriate ale acestei viei i care i-au fost ncredinate de sus s le duci la bun liman i la rm nsorit.

    Eti suit pe piscul cel mai nalt al vredniciilor omeneti. Dar tocmai de aceea ia aminte! Cci toate piscurile cele

    mai nalte sunt cele mai bntuite de furtuni. Asupra lor se abat mai des trznetele i fulgerele cerului. Asupra ta

    pndesc i se dezlnuie toate puterile cele rele, toate ispitele i rutile diavolului i a celui coalizat. Ia seama

    deci!

    2. Problemele i implicaiile preoei

    Frumuseea i sublimitatea misiunii preoeti este uneori covrit de unele greuti, necazuri i neplceri

    inerente acestei misiuni.

    Fr ndoial, orice funcie sau slujb social i are partea sa de umbr, de dificulti i de neajunsuri i

    cere eforturi, ncordare i rbdare, iar unele chiar suferin i anumite renunri i jertfe, pentru ndeplinirea ei

    contiincioas i integral. Cu att mai mult sarcina pstorului de suflete. Mntuitorul nsui a prevenit pe sfinii si

    apostoli i ucenici, nainte de trimiterea lor n lume, la propvduirea Evangheliei, c nu le va aduce numai

    bucurii i succese, ci i suferine: "In lume necazuri vei avea..."(Ioan XVI, 33 i Fapte XX, 23); iar altdat spune:

    "Iat Eu v trimit pe voi ca oile n mijlocul lupilor ...i vei fi uri de toi pentru numele Meu ..." (Matei X, 16,21).

    a. Dificultiile misiunii preoeti izvorsc n primul rnd din nsi natura i scopul ei, care, precum am

    spus, este apropierea sufletelor de Dumnezeu i mntuirea lor"Pstorirea noastr este cu att mai grea - remarc

    Sf. Grigorie Teologul - cu ct are la baz legea dumnezeiasc i intete s apropie pe oameni de Dumnezeu.

    Orice om nelept i d bine seama c, pe ct de mare este nsemntatea i vrednicia acestei misiuni, pe att de

    mari sunt primejdiile legate de ea.

    Precum am vzut, obiectul grijii i al preocuprilor pastorale este sufletul omenesc. De aceea, sarcina

    aceasta este att de delicat i de spinoas, fiindc nimic nu este mai greu dect modelarea sufletului omenesc.

    Nicieri ca n preoie nu este mai permanent actual i mai vizibil venica antinomie dintre ideal i realiti.

    21

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    22/124

    Cci idealul preotului vine din naltul cerului, iar realitile cu care el lupt, merg i se cimenteaz pn la

    fund de infern. Din aceast antinomie provin i cele mai multe i mai mari decepii i necazuri ale misiunii

    sacerdotale.

    Preotul este ndatorat s aminteasc oamenilor nobila lor origine i chemare uman, destinul lor spiritual i

    venic, s refac, s restaureze n ei chipul lui Dumnezeu, desfigurat de pcat.

    elul ultim al preoiei este promovarea binelui, a virtuii i combaterea rului moral, a pcatului. Ori, e

    tiut c puterea de contaminare i rspndire a rului este mai mare dect a binelui. Pe ct de uor se ntinde rul,pe att de greu se rspndete i propag virtutea. Firea omeneasc se deprinde cu binele tot att de greu pe

    ct se aprind lemnele ude i e dispus la ru tot att de uor pe ct se aprind paiele uscate de la cea mai mic

    scnteie, zicea Sf. Grigorie Teologul. Adversarii cu care are de luptatpreotul sunt cu att mai primejdioi i

    mai greu de combtut cu ct ei sunt invizibili, ca i sufletul omului; ei pndesc din ntuneric i atac pe furi,

    hoete, fr s fie vzui. Precum spune Sf. Ioan Gur de Aur, pstorul de suflete nu are de luptat nici cu

    lupii, nici cu hoii, nici cu vreo molim, ci cu puterile ntunericului i duhurile rautii din vzduhuri (de care

    vorbete i Sf. Ap. Pavel n Efes. VI, 12.); rzboiul pa care l poart preotul este, cum l-a numit Sf. Nicodim

    Aghioritul, un rzboi nevzut. Oastea mpotriva creia trebuie s lupte preotul este format din tot felul depcate i vicii, pe care Sf. Ap. Pavel le numete fapte ale trupului, i le enumer astfel: Iar faptele trupului

    sunt cunoscute, i ele sunt: adulter, desfrnare, necurie, destrblare, nchinare la idoli, fermectorie, vrajbe,

    certuri, zavistii, mnii, glcevi, dezbinri, eresuri, pizmuiri, ucideri, beii, chefuri i cele asemenea acestora...

    (Gal. V, 19-21).

    Toate acestea atac nu numai turma, ci i pe pstor nsui. nainte de a avea grij de turm, preotul trebuie

    s vegheze asupra lui nsui, s lupte uneori cu sine nsui, spre a nu cadea victima acestor vrjmai invizibili,

    att de periculoi; cci dac el va cdea cel dinti, turma va fi att mai uor de cucerit; Bate-voi pstorul i oile

    se vor risipi... (Zah. XIII, 7 i Matei XXVI, 31)

    b. Preotul trebuie s lupte uneori cu lipsa de nelegere a celor mai apripiai colaboratori ai lui: soia,

    familia, ba chiar, dei e paradoxal, cu nenelegerea superiorilor lui, care nu cunosc totdeauna realitile de la faa

    locului sau apreciaz pe preot i lucrarea lui de la distan, judecnd uneori dup aparene, iar nu dup fapte i

    realiti.

    Preotul trebuie s prentmpine lipsa de nelegere a pstoriilor lui, egoismul i iubirea de sine,

    indiferentismul i persistena n ru a unora dintre sufletele ncredinate pstoririi lui.

    c. Preotul are de nfruntat mai ales adversitatea celor care sunt vizai, sau stingherii, pgubii sau

    combtui prin aciunea sa moralizatoare; are de luptat cu toi practicanii i apologeii pacatelor i ai viciilor, ai

    imoralittii i ai necredinei. nvtura i concepia cretina despre via, al crei stegar i propovduitor este

    preotul, strnete, cum este i firesc, opoziia i reacia partizanilor i susintorilor altor doctrine, sisteme de

    via i curente ideologice potrivnice credinei cretine. Forele rului se coalizeaz mai uor dect cele ale

    binelui i pun uneori obstacole n calea lupttorilor pentru izbnda binelui, n fruntea crora trebuie s se afle

    preotul. Fcnd o comparaie cu arta medicinei, Sf. Grigorie Teologul spunea: Orict de grea i anevoioas ne

    apare arta medicinei, tot mai greu este s studiezi moravuri, vicii i nclinri rele, s ndeprtezi din comunitate

    toate apucturile slbatice i animalice, s introduci i s statorniceti n schimb obiceiuri blnde i plcute lui

    Dumnezeu, s ii cumpna dreapt ntre cele cuvenite trupului i sufletului, s nu ngdui ca binele (sufletul) s

    fie dominat de ru (trup)... Cnd este vorba de pstorirea sufletelor, ncpnarea, egoismul i mpotrivirea de a

    22

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    23/124

    ne lsa uor condui, alctuiesc cea mai mare piedic n calea virtuii, un fel de armat care vine n ajutorul

    nostru.

    d. Fa de ali ostenitori pe trmul social, preoii sunt dezavantajai n ceea ce privete mijloacele i metodele

    de lucru. Precum remarca Sf. Ioan Gur de Aur, pstorul oilor necuvnttoare poate combate uor bolile care atac

    sntatea turmei sale, pentru c semnele bolii se vd i pentru c pstorul poate sili pe oi s primeasc leacul pe

    care el l d; le ine nchise dac e nevoie, le schimb hrana sau apa, etc. Mult mai greu este ns pentru pstorul

    oilor cuvnttoare. Tratarea sufletelor omeneti nu se poate face cu atta uurin, pentru c aici succesul atrn nunumai de tiina i iscusina medicului ci i de personalitatea i de voina bolnavului. Magistraii i pzitorii

    ordinei sociale, n virtutea drepturilor pe care li le acord legea i justiia, pot oricnd s constrng cu fora pe

    delicveni, pe rufctori i pe cei certai cu ordinea, s respecte legile i ordinea social; preotul, ns, pentru a

    impune respectarea legilor morale i a face pe oameni mai buni, nu are alt mijloc de convingere dect nduplecarea

    voii omului. Cci omul nu poate fi mntuit fr voia lui, ci numai prin voia lui liber, prin consimmntul

    personal. Pe bun dreptate spune Sf. Grigorie c: ''conducerea oamenilor, a fpturilor celor mai preioase

    i mai nestatornice, este arta artelor i tiina tiinelor".

    Roadele eforturilor lui nu sunt att de palpabile ca n alte domenii de activitate i nici att de uor de recoltat.Ele se coc totdeauna ncet i se vd mai trziu, necesitnd eforturi, struin i vreme ndelungat, de o via

    ntreag, iar uneori chiar de mai multe generaii. Deseori preotul nu ajunge s culeag el nsui roadele strdaniei

    lui, ci el e numai o verig ntr-un lan ntreg de lucrtori, dintre care, dup cuvntul Mntuitorului Iisus Hristos, unul

    seamn i altul secer (Ioan IV, 37-38), sau cum spune Sf. Ap. Pavel, " Unul sdete i altul ud, iar Dumnezeu

    face creterea"(I Cor. III, 6). "Fiind de felul ei spiritual-moral, lucrarea preotului este mai mult discret, fr

    publicitate, puin cunoscut altora n ceea ce are mai luntric i deci mai preios... Latura nevzut a slujirii

    preoeti are marile ei satisfacii i tristei, pe care nu le tiu ceilali oameni. Ele rmn n inima preotului i se

    socotesc naintea lui Dumnezeu... Aceast lucrare n suflete este mai grea i mai meritorie dect oricare alta. Ea

    cere devotament, struin, rvn, spirit de sacrificiu, uneori durere ... Tratarea sufletelor este o operaie

    deosebit de grea i de delicat; ea nu se face cu mijloace i efecte obinuite, ci cu rbdare, cu dragoste de om,

    cu abnegaie, cu sacrificiu, cu timp".

    e. La acestea se mai adaug adesea jignirile, insultele i intrigile la care misiunea preoeasc se expune

    adesea fr voie i la care preotul nu poate reaciona prin violen sau prin mijloace obinuite i ngduite

    celorlali oameni, ci numai prin rbdare i tcere, prin blndee i iertare, cum ne ndeamn i cum a fcut

    Mntuitorul nsui (vezi Luca XXIII, 34 i Mat. V, 39).

    ncheind acesta sumar analiz a dificultilor i problemelor misiunii preoeti, dm dreptate cuvintelor Sf.

    Ioan Gur de Aur.: "Ct de greu este s fii preot. Mai multe sunt valurile care tulbur sufletul preotului, dect

    vnturile care frmnt marea".

    Bibliografie:

    Antonie Plmdeal,Preotul n Biseric, n lume, acas, Sibiu, 1996, pag. 121-129, cap. VII: Opt povee ctre

    preoi spre nencetat luare aminte.

    Dumitru Stniloae, Menirea preotului printre credincioi , n ndrumtor pastoral, Alba - lulia, 1978,

    p.66.

    23

  • 7/28/2019 Curs Pastorala IV

    24/124

    IV. Vocaia i chemarea pentru preoie

    n ordinea cronologic a vieii preotului, cea dinti condiie pe care el ar trebui s o ndeplineasc sau cea

    dinti dintre calitile pe care ar trebui s le aib de la natur este vocaia sau chemarea pentru preoie.

    n psih


Recommended