+ All Categories
Home > Documents > Curs Liturgica Anul IV

Curs Liturgica Anul IV

Date post: 30-Oct-2015
Category:
Upload: tina-hendricks
View: 191 times
Download: 16 times
Share this document with a friend

of 28

Transcript

Curs Liturgic anul IV Semestrul IPS Prof. Dr. Laureniu Streza( Laur)

9 octombrie 2012

Partea principal legat de trsturile speciale ale cultului n comparaie cu celelalte confesiuni este caracterul SACRIFICIAL I IERARHIC . Sacrificial, adic Liturghia este n centrul slujbei , toate celelalte sunt secundare. Rnduiala este uniform i stabil. Fiecare act liturgic are n spate o semnificaie tainic, ascuns. Hristos vine cu toat ncrctura Sa n prezent, dar un prezent deschis viitoarului. Caracterul cosmic sau universal. Avem nite rnduieli pe lang Sfintele Taine (Ierurgii) slujbe care se revars nu numai omului ci i a mediului nconjurtor. Cu jertfa lui Hristos s-a ridicat i natura ( Cer nou i pmnt nou, materia nu mai este cea czut....ea se sfineste prin ierurgie. Cnd facem slujba de punere a temeliei unei biserici scoatem acel loc din uzul comun i l sacralizm) Cnd sfinim apa nu o oferim lui Dumnezeu, i schimbm finalitatea, ea devine baia naterii din nou.

Postul este prins tot n cadrul timpului liturgic. Postul este un act liturgic nu numai un act moral. O virtute prin care noi l cinstim pe Dumnezeu i prin viaa noastr biologic, el este o jertf care are dou valene. Este jertfa material postul de mncare i jertfa spiritual postul de pcate. Ritmul nostru biologic trebuie s se suprapun pe ritmul liturgic i invers. Liturgic Special

Slujbele bisericete se mpart n trei grupe :

1.Cele 7 Laude i exprim caracterul latreutic al cultului2.Sf. Liturghie3.Tainele i ierurgiile

I. vorbim despre Ritual

II. istorie

III. Mistic sau simbolistica slujbei

Slujbele noastre se mpart n rnduieli i slujbe. O rnduial are o BINECUVNTARE i OTPUST ( NCEPUT I SFRIT). Dac rnduiala are i Evanghelie ea se numete SLUJB.

Primul element aprut n cult a fost Sf. Liturghie.

!!! Vecernie, Pavecerni, Miezonoptic, Utrenia cu Ceasul I, Ceasul III, Ceasul VI, Ceasul IX.

1.Vecernia Duminicii sau Vecernia de Smbt seara

2.Vecernia din Praznicile mprteti

3.Vecernia din zilele de rnd

Vecernia i Utrenia mpreun cu celelalte laude ne descoper ntreaga istorie a mntuirii. Vecernia de la Creaie la

Vecernia ncepe cu BINECUVNTAREA MIC

(BINECUVNTAT ESTE DUMNEZEUL NOSTRU TOTDEAUNA ACUM I PURUREA I N VECII VECILOR). Ea descoper momentul prim Creaiei. Este preamrit Creatorul . binevuvntarea se d din faa Sfintei Mese simboliznd pe primul om, pe Adam, de aceea el prsete altarul i st n faa Sf Ui. Ieirea lui arat izgonirea lui Adam din rai . Rugaciunile citite n faa Sf Ui arat pierderea Raiului i redobndirea lui la starn se citete psalmul 103, psalmul creaiei. Dup cele 7 rugciuni preotul ECTENIE MARE luat de la Liturghie ( mprumutat), este mijlocirea comunitar prin excelen, ea cuprinde cereri generale ( pacea cu Dumnezeu, pacea cu tine nsui i pacea semenilor)Dup Ectenie, PSALMUL 1 Fericit Brbatul, i Psalmul 140 Domane Strigat-am. Cdirea este un act de jertf, jertfa de tmie, ea nu doar face o atmosfer de rugciune ci ordinea exprim aceast cinstire adus Lui Hs, Maicii Domnului, Sfinilor. Cntrile de la Domane Strigat-am simbolizeaz periaoda cnd VT se interfereaz cu NT. Alternana dintre stih i stihir arat ntreptunderea ntre VT i NT.

La SLAV I ACUM primul act, Vohodul cu cdelnia sau cu Sf. Evanghelie dac se citete acesta pn n faa Sfintelor Ui. Uile mprteti sunt deschise pt c nainte Adam era n faa Usilor nchise la nceputul Vecerniei i acum ele sunt deschise. Dup Dogmatica glasului ( se numete Dogmatic pentru c nvtura ce reiese din textele acestea sunt cu profund caracter liturgic).

Aici, la Dogmatic se svrete primul act importantant, adic VOHODUL ( ritualul se svrete solemn din faa Sfintei Mese, o ine ridicat, preotul se nchin n faa Sfintei Mese, iese pe ua de Miaznoapte, ajunge n faa Sfintelor Ui i dup ce binecuvinteaz tmia face cdirea mic, aeapt s se termine imnul i rostete __atenie ridicai-v__ NELEPCIUNE DREPI!) rmne acolo pn se invoc numele Sfintei Treimii...

LUMIN LIN preotul nainte de vohod ia felonul adic l reprezint pe HS cnd ia hain omeneasc. Aceast ieire n tcere a preotului l simbolizeaz pe Hs cnd El vine n lume fr s fie cunoscut cine este cu adevrat. Lumina Lin acesta cntare este HS ( !!!! vezi textul).Este un imn hristologic dar i trinitar, ritualul simbolizeaz venirea n lume a lui Hristos. Ideea luminii este foarte des ntlnit. ( lumnrile aprinse arat venirea lui Hristos n lume).Preotul care poart lumina l simbolizeaz pe Hs, iar purttorul pe Sf. Ioan Boteztorul, tmia arat darurile pe care le-au adus magii. ( acest venire este una tainc nu aa ca la Liturghie) apoi prochimenul, iar apoi singurele scrieri vechero-testamentare rmase n cult afar de psalmi, adic PAREMIILE, legate de srbtoarea respectiv. Aceste lecturi biblice sunt grupate la Lirturghia Darurilor mai nainte Sfinite. Prochimenul are aceeai valoare ca cea din liturghie de a reamintii profeiile mesianice iar paremiile exprim legtura dintre VT i NT. VT este un pedagog spre Hs, relaia dintre tip i arhetip. Profeiile mesianice adunate mpreun pot s alctuiasc o biografie a vieii lui Hristos, evident ca o profeie. Apoi avem ectenii, una care preced rugciunea nvrednicete- ne Doamne ( ea amintete smerenia i evlavia Bisericii). Apoi ectenia cererilor. Cererile care se adaug sunt pentru diferite trebuine, nti pentru viaa venic i apoi pentru celelalte.

Gruparea de cntri numite Stihoavn i sunt precedate de versetul Psalmi i se ncheie cu rugciunea dreptului Simeon, Acum libereaz.... rugcinue ce arat ntlnirea cu Dumnezeu. Ea este urmat de rugciuni nceptoare, apoi tropare i otpustul. Troparele de seara sunt preluate n aceeai form la utrenie i arat legtura dintre cele dou slujbe

Celelalte dou variante Vecernia zilelor de rnd i Vecernia la Praznice.La Vecernia zilelor de rnd i lipsete Vohodul i automat se cnt mai puin.

La praznice avem Psalmul 1 i paremiile ( caz special Vecernia nvierii se citete Evanghelia n maim ulte limbi i se face cu toate vemintele) , apoi Vecernia de dup Liturghia de Rusalii

23 10 2012

Litia rugciune struitoare, o laud deosebit prin care Biserica, prin ceremonii speciale svrea cereri i rugciuni intense. Rnduiala aceasta se svrete de obicei la Vecernie, ea nu face parte din cele 7 laude dar are o rnduiala ce d o not specific Vecerniei. Vecernia cu litie de obicei pregtete un mare praznic, iar n mnstiri i n ajunul Duminicilor.

Mai trtiu s-a generalizat ea svrindu se n toate bisericile. Are dou pri o ieire n pronaos se compune dintr-o ectenie i o rugciune, partea a doua se svrete pe masa special pus n naos, cu vin, pine ( de obicei 5 ) ulei gru ( sub form de cruce) . Pinile simbolizeaz cele 5 pini i doi peti cu care Hs a sturat mulimile, grul simbolizeaz jertfa lui Hs ( moare n pmnt i din el rsare un spic cu multe boabe), vinul, l simbolizeaz tot pe Hs, iar uleiul este materia care exprim milostivirea lui Dumnezeu, este un balsam folosit la miruit. Vezi n carte la pagina 70

de reinut, cnd suntem tentai s reducem din slujb, mai bine le citim pe toate dect s cntm cteva. n rugcine pomenim pe toi credincioii din tara noastr, pe conductori etc.

Aceast litanie rosti de diacon este ntrit de rugciunea rostit de preot ( acel sinaxar), evident c n timpul ectenie se pomenesc i numele credincioilor ce au adus pomelnice. Dup aceast prim parte, se revine la stihoavn n mijlocul bisericii, apoi se nconjoar masa cntnd troparele, apoi Acum libereaz, rugciuni nceptoarem,apoi protosul dup ce binecuvinteaz pinea, o srut i o ridic deasupra capului i citete rugciunea ( de fapt nu se binecuvintez doar acele prinoase, ci rodnicia pmntului. Ieirea n procesiune n pronaos spre locul unde stteau penitenii i faptul c preotul privete spre Sfintele Ui nchise arat izgoniea lui Adam din Rai , rntoarecea n naos simbolizeaz redeschiderea Uilor mprteti apoi Fie numele Domnului ... , apoi preotul stnd pe solee, cu faa spre credincioi : Bogaii au srcit... i otpustul. Binecuvntarea artoselor are la origine o practic mmstireasc foarte veche.n practica mnstireasc se fcea ntrirea fruluiailor cu pine i vin s reziste la privegherea de urma ( se face i acum) . Binecuvntarea acestor prinoase este binecuvntarea lui Dumnezeu peste toate roadele pmntului.PAVECERNIASe mai numete i Dupcinarea sau slujba de seara i este ncadrat ntre laudele mici, cu ea se ncheie ciclul laudelor de sear, are dou variante : Pavecernia mic i Pavecernia Mare. Cea mic se svrete n toat perioada din timpul anului mai puin n Postul Mare cnd se svrete cea mare. Rnduiala este n Ceaslov

Ea mare are trei pri :

1. Preotul cu epitrahilul de culoare neagr st n faa uilor mprteti i d binecuvntarea mic din faa Sfintelor Ui, apoi PS 69 i o parte din Canonul Sf. Andrei Criteanul, apoi n restul postului n locul canonului , 6 psalmi, citii n mijlocul Bisericii , mprii n dou stri, apoi cntarea lui Isaia ( Cu noi este Dumnezeu ), apoi troparele care dau not caracteristic acestei prime pri, crezul i stihuri de invocare a Sfinilor din Ceaslov, ( rnduiala din carte pag 93) se adaug rugciunea Sfntului Vasile. Fiind o rugciune de completare a rugciunilor de sear, rugciunea Sf. Vasile cuprinde acest mulumre adus lui Dumnezeu n ncheierea zilei. A doua parte este constatat doar din punct de vedere liturgic i anume prima parte fiind de mulumire acum urmeaz cea de pocin. 2. Starna Venii s ne nchinm, ps 50 ( vezi n carte ) apoi rugciunea lui Manase, rugciunile nceptoare, troparele de umilin i formula de ncheiere apoi ecfonis i apoi rugciunea Sfntului Mardarie.

3. aproape identic cu cea din pavecernia mic, apoi Psalmii 69 i 142 pe care i gsim la nceputul pavecerniei mici. Acest a treia parte este de cerere i se ncheie cu patru rugciuni rostite n genunchi n faa Sfntului Altar ctre Icoanele mprteti, otpustul i ectenia de obte rugciunea Sf Efrem SirulMiezonoptica

Miezul nopii l ntlnim deseori ca un moment n care nu numai c trecem dintr-o zi n alta dar i c uneltirile celui necurat sunt mai aprinse. Trecerea acesta este marcat de un moment de rugciune o gsim n Ceaslov, se face doar n Mnstiri, are trei variante n zilele de sptmn i Smbt sau Duminic ( vezi n carte la pag 105)

Dun punct de vedere simbolic, slujba este legat de nceputul patimilor lui HS dar i de purtarea lui de la Ana la Caiafa, dar ne aduce aminte i de nvierea Domnului i simbolizeaz i nvierea noastr n HS, ne aduce aminte i de judecata final i de cele 10 fecioare care i au pregtit candelele lor, ne gndim la sfritul vieii noastre care vine pe neateptate. ( vezi simbolismul n carte la pag 110)

31. 10 . 2012

Utrenia

Termenul de utrenie din slavona se traduce : de diminea ; este slujba care se svrete dimineaa . n evoluia lor, laudele s-au separat n cele de seara i n cele de dimineaa, prima laud o constituie utrenia.Avem trei variante , Utrenia Duminicilor, a zilelor de rnd i a praznicelor.

Privegherea este unirea vecerniei cu utrenia i se face seara.

Utreniile speciale din timpul postului mare, n sptmna a cincea miercuri i vineri, denia canonului mare i vineri denia acatistului Maicii Domnului, apoi n sptmna Patimilor n fiecare zi .

Foarte eficient i sugestiv este tabloul din manual.Vecernia ne actualizeaz cea mai lung perioad din istoria mntuirii de la creaie i pn la ntrupare, ultimele cntri ale vecerniei sunt preluate de utrenie artndu se c se arat n continuare istoria mntuirii pn la ntrupare. De la ntrupare ( Dumnezeu este Domnul ) se continu pn la nviere, utrenia fiind slujb special a nvierii. Acest caracter l observm prin imne i cntri care preced i premerg punctul central, citirea Evangheliei nvierii.

Prima parte a Utreniei ( Proinion) partea care se face cu cdelnia n mn i are un caracter mprtesc. Preotul Binecuvntarea mic , doar cu epitrahil i ncepe s fac cdirea mare , iar la stran sunt citii doi psalmi 19 i 20 ( psalmii mprteti) urmai de rugciunile nceptoare, preotul trebuie s se afle n mijlocul bisericii la ncheierea cdirii pt ca de acolo trebuie s dea ecfonisul de la Tatl nostru . la stan se continu cu troparele crucii, de aici rostete Ectenia ntreit scurt, apoi hexa psalmii( 3, 37, 62, 87, 102, 142 exprim sentimente i stri sufleteti variate n starea de speran, ncredere n mntuirea fcut, ele ne reamintesc de perioada n care lumea era n ntunericul pcatelor. n mnstiri, se sting luminile . Aici gsim i argumente privitoare la instituirea acestei slujbe de dimineaa, explic multe timpuri ,acetia sunt psalmi prin excelen. n timpul lor, preotul citete 12 rugciuni , primele 6 n altar urmtorale n afar. Ele au fost la nceput mprite pe tot parcursul utreniei dar acum s-au grupat la nceput, simbolizeaz numrul ceasurilor zilei. n cursul utreniei au rmas doar ecfonisele acestor rugciuni). La ecfonis nu mai cdete ci se pregtete s dea binecuvntarea treimic ( specific utreniei) apoi partea de mijloc pn la canoane iar ultima parte este cea a canoanelor i a doxologiei.

Partea introductiv o avem n toate formele utreniei. Dup hexa psalmi urmeaz ectenia mare, preluat de la Liturghie, ea exprim rugciunea obteasc , este pus n legtur cu ectenia cererilor unde accentul se pune pe anumite cereri ce arat nevoia credincioilor. Dup ectenia mare urmeaz cntarea Dumnezeu este Domnul i troparele de la Vecernie. Cntarea DED este repetat de 4 ori , simboliznd trmbiele venirii Domnului, cele patru laturi ale lumii. Troparele sunt cntri de inspiraie nou testamentar , sunt primele producii ale poeziei imnografice i reprezint formula de preamrire ( sunt cele mai vechi creaii liturgice i cuprind formule de preamrire). Apoi Sedelnele sau ezndele sunt cntri ce alterneaz catismelor. Duminica sunt luate din octoih iar n srbtori din minei, apoi Binecuvntrile nvierii , n timpul lor se face Cdirea mare, la praznice se introduce polieleul ( mult milostiv) apoi mrimurile sfntului, apoi ipacoiul urmat de antifoanele nvierii ( din octoih) urmeaz pregtirea punctului central al acestei pri, citirea Evangheliei. Ea corespunde cu cntrile finale ( voscreazna) n calendar n fiecare Duminic este marcat voscreazna. Sunt 11 Evanghelii ale nvierii pt c au rmas 11 Apostoli i arat cele 11 artri ale lui Hristos. Evanghelia nvierii se citete din partea de miaznoapte a Sfintei Mese pt c preotul care citete l simbolizeaz pe nger care a vestit nvierea mironosielor. Apoi scoaterea Sf. Evanghelii n mijlocul Bisericii exprim artarea Domnului dup nviere i vestirea la toate neamurile, apoi Psalmul 50 apoi Slav Pentru Rugciunile, n Post Uile Pocinei i se ncheie aceast parte cu rugciunea Mntuiete Domane, apoi partea final alctuit din canoane. Canonul este o cntare de inspiraie biblic. Un canon are 9 cntri, fiecare cntare are irmos, apoi alte cntri i slav i acum. Sursa de inspiraie a fiecrei cntri : 1. din cntarea lui Moise i a Mariei dup trecerea poporului prin Marea Roie i exprim c Dumnezeu ne-a scos din robia pcatului

2. Lipete din toate cntrile i apare doar la Canonul Sf. Andrei este inspirat din Cntarea lui Moise dup coborrea din muntele Nebo, s-a pstrat doar n canonul mare fiind de pocin

3. este inspirat din rugciunea Sfintei Ana , mama profetului ...exprim nerodirea Sinagogii i rodirea Bisericii

4. este inspirat din cntarea lui Avacum

5. cntarea lui Isaia , prevestire a ntruprii din feciaor i prevestire a morii i nvierii

6. rugciunea lui Iona din pntecele petelui

7. este inspirat din cntarea celor trei tineri din Babilon

8. este inspirat din cntarea celor trei tineri din Babilon 9. este de inspiraie neo testamentar din cntaria lui Zaharia nchinat Maicii Domnului

Pe parcursul anului sunt pstrate Catavasiile cele mai frecvente sunt cele ale Bunei Vestiri

Dup Canon ectenie mic , Luminnda, Laudele i Doxologia.

n zilele de sptmn , Doxologia Mic i restu din manual ()

Partea final este numit i slujba luminii, a bucuriei i corespunde cu ivirea zorilor.

SIMBOLISMUL N MANUAL (

Deniile sunt utrenii speciale, miercurea i vinerea n Poatul Mare avem canonul i acatistul

Deniile din sptmna Patimilor au ca element special Evanghelia

Utrenie Special este i Utrenia nvierii, prima parte este cea care se face afar

Urmeaz Liturghia propriu zis sau Liturghia credincioilor.

Aceasta este o Tain, pentru c n cadrul ei se svrete Taina Euharistie, darurile, aduse la Altar sunt prezentate acum pe Masa Altarului, Tatlui pentru ca Duhul Sfnt s le prefac n Trupul i Sngele lui Hristos.

Liturghia are ca prin act, intrarea mare ( Vohodul Mare). El face parte din cele trei direcii ale ofrandei . Simbolizeaz ultimul drum al Mntuitorului, este o manifestare a lui Hs, mort i inviat prin faa credincioilor, artnd credincioilor c i-a sumat ofranda i o duce Tatlui.

Dup purtarea darurilor, se pregtete sfinirea acestora.

Dac mprim structural Liturghia Credincioilor, dup Vohod, avem 4 pri pregtitoare :

1. ectenia

2. srutul pcii

3. mrturisirea credinei

4. binecuvntarea apostolic

1. arat rugciunea n dialog la care credincioii sunt prtai. Rspunsul pe care l dau ei este o confirmare a participarrii lor directe n misterul liturghiei. Ei nu sunt doar primitorii tainelor, ei sunt coliturghisitoari mpreun cu Hs, care este svritorul nevzut.2. Este cel mai vechi act al liturghiei, fiind atunci un act general, n care toi i i artau dragostea . nu se putea apropia cineva de Trup i Snge fr acest act.

3. Mrturisirea este condiderat i taina unitii. Simbolul niceo-constantinopolitan a nlocuit celelalte mrturisiri de pn atunci. Are dou taine ca element constitutiv, taina botezului i taina euharistiei. La liturghie, mprtirea cu Trupul i Sngele reconstituie Biserica ca Trup Tainic al Domnului. Euharistia nu este o Tain prticular, dar efectul nu este doar unirea mea cu Hs ci includerea mea cu Biserica lui Hristos. Hristos ne unete, ete o reconstituire a Bisericii ca Trup Tainic al Domnului. Este Taina absolut necesar mntuirii. Serealizeaz acest unire cu Hs n cadrul Sf Liturghii. Ne manifestm unitatea prin credina Bisericii din care facem parte.

4. Nu respect ordinea cunoscut, Tatl, Fiul i Sfntul Duh. (* n domeniul Liturgic, regulile gramaticale nu se respect!!! ), ci ncepe cu preamrirea lucrrii pe care Fiul o mplinete i la care noi suntem prtai, apoi dragostea lui Dumnezeu Tatl datorit cruia s-a realizat mntuirea prin prtirea Sfntului Duh. Continu cu Sus s avem inimile, o provocare ce nu este o chemare la o exaltare sufleteasc, ci este vorba despre o exprimare a acestui mister cnd de pe Masa Altarului, ofranda merge n altarul cel mai presus de ceruri. Urmtoarea provocare este S mulumim Domnului. ntreaga lucrare este o mulumire.Mulumirea este cel mai nalt gest pe care omul l aduce lui Dumnezeu pentru c este adus prin Hristos. Fr Liturghie am fi pierdui. n acest sens spunea Fer. Augustin Iubete i f ce vrei.

Canonul Euharistic :

1. Marea rugciune Euharistic : a. Rugciunea Teologic

b. Trisaghionul biblic

c.

2. Anamneza

3. Epicleza

4. Dipticele

Diferitele canoane liurgice sunt diferite datorit modului n care sunt aranjate aceste elemente.

Canonul pstreaz din elementele de baz ale tradiiei apostolice. Mntuitorul mulumete lui Dumnezeu Tatl. Prima rugciune este Rugciunea Teologic adresat lui Dumnezeu Tatl. Tot n rugciunea acesta exprimm o alt realitate. Exprimm faptul c acest tainic se svrete n ceruri. Cnd preotul este n genunchi, el nu mai este pe pmnt. El cere mil de la Judectorul, el cere mil pentru poporul care st nainte.Rugciunea este oprit de trisaghionul biblic, pe care trebuie s o rosteasc i preotul.

Rugciunea Hristologic se numete aa pentru c este preamrit Hs care a venit s svreac lucrarea de mntuire. Cuprinde i cuvintele de constituire pe care le.a rostit Mntuitorul, apoi ridic cruci i spune Ale Tale.. urmeaz apoi Epilceza. Este punctul central al Liturghiei.

Aneamneaza este aducerea aminte. Toat liturghia este o aducere aminte a celor mai importante lucrri pe care le.a svrit Mntuitorul pentru noi. Cruce, Groap, Moarte, nviere, nlre, ederea cea de-a drepata. Este prezena real a lui Hristos. El este prezent real . De aceea noi putem s comemorm toate evenimentele. Fiecare srbtoare nu este doar un eveniment ci actualizerea evenimentelor. Formulele sunt rostite la prezent pentru c se ntmpl n acel moment. Toate aceste evenimente devin o realitate la care noi participm datorit Liturghie. Noi nu avem o srbtoare fr Liturghie. Elementul anamnetic se regsete n toate creaiile legate de Liturghie. Observm cum se preamrete Dumnezeu n diferite evenimente. Vorbete despre memorialul Liturgic i memorialul uman. Memorialul Liturgic, prin aducerea n present, mi d posibilitatea s l triesc n perspectiva viitorului. O realitate vzut , adduce n present o realitate nevzut n msura n care o poate ntruchipa . Punctul central este Epicleza. Darurile se sfinesc nu doar aici ci urmeaz un process continuu pe tot parcursul Liturghiei. n momentul n care preotul simte sporirea prezenei lui Hs el se manifest prin acele expresii i cuvinte care l oblige s fie unit cu Hs.

Aceast lucrare este a doua mare tain a cretinismului. Prima fiind Taina Sfintei Treimi.

Taina mprtiriiScopul este dublu Sfinirea Darurilor i Sfinirea Credincioilor. Toi cei care particip la Liturghie trebuie s se mprteasc.

Liturghia nu este deplin dac nu se mprtete i cineva dintre credincioi. Dac ea nu se poate svri de unul singur nici Liturghia nu are finalitate.

Semestrul 2 CURSUL NU ESTE COMPLET !!! AM FACUT MULTE TRIMITERI LA MANUALUL DE LITURGICA ( DIN LENE sufar de boala asta in faza terminala ( ) DAR SPER SA VA PRINDA BINE19 Martie 2013

Liturghia darurilor mai nainte sfinite.

Este o slujb solemn de mprtire la timpul serii. O numim Liturghie pentru c se svrete cu materie nainte pregtit. Cu o Duminic nainte se scoat attea Sf. Agnee cte Liturghii ale Darurilor se svresc. Sfmbta i Duminica se svrete Liturghia Sf. Vasile.

Este atribuit Sf. Grigorie cel Mare ( Dialogul + )ea este o opera comun a Bisericii pentru c partea a doua, luat din Liturghia obinuit iar prima parte din vecernia existent, Sfntul Grigorie fiind de fapt cel care a constribuit la sistematizarea, la promovarea acestei opera colective i anonime a Bisericii .

A aprut. Sinodul de la Laudiceea prin Canoanele 49 i 51 stabilete ca n Paresimi hotrte ca Sf. Liturghie s se svreasc doar Smbta sau Duminica, pentru c este Liturghia Bucuriei. n aceste dou zile, postul este mai puin aspru.

Zilele de peste sptmn de luni pn viner erau zile aliturgice. Biserica s-a hotrt cu o dorin de a se mprtii credincioii i n aceste zile. Astfel , n acest interval de timp pstrndu-se o parte din darurile jertfite Duminica erau mprtite credincioilor dup ce ajunau pn seara. Acest practic a fost nceputul acestei noi slujbe liturgice. mprtirea seara, fcea ca prima parte s fie vecernie i ultima era partea final a Liturghiei pentru c Darurile erau pstrate din Duminica precedent. Mrturii despre evoluia acestei slujeb gsim n cronica pascal din 645, iar la Sinodul de la Trulan in canonul 52, se specific clar c n zilele de l-v s se svreasc Liturghia Darurilor.Preotul d Binecuvntarea Mare, ca la Liturghia obinuit i urmeaz Vecernia. n timpul citirii Psalmului, Preotul citete Rugciunile de la Vecernie,4, 5,6,7, celelalte urmnd s fie citite ulterior ntre Strile Catismei. Apoi Ectenie Mare, i ca element special, avem acum 3 stri din Catisma a 18 a, ea este mprit n trei stri, erau considerai ca un cntec de procesiune. Cele trei stri, in loc de Antifoane, ntre ele se citesc Rugciunile ce nu au fost citite la nceput.n acest timp se svrete o lucrare de mutare a Sfintelor de pe Sf. Mas pe Proscomidiar. ntr.o Cutie care are aerisire. Sfintele sunt puse pe disc cu coaja n jos i cu miezul n sus pentru c Sfntul Trup este mbibat n Sfntul Snge. La a treia stare, la un moment dat, strana la Locul unde a stat picioarele lui, Preotul face acest transfer ocolind Sfnta Mas dar n alt ordine. n Dreapta Sf. Trup . ( Rnduiala n carte!!!!), apoi la stran Ectenia Mic, Stihirile, la Slav . Preotul face cdirea ( excepie dac are de citit Sf. Evanghelie, ieise cu Ea nu cu cdelnia). Apoi Lumin Lin, Paremiile( lecturi din VT, singurele care s-au mai pstrat ) . Dup prima paremie apare o noutate, o dublare al ritualului luminii, apoi preotul ia o lumnare cu crucea , binecuvinteaz poporul spunnd Lumina Lui Hristos Lumineaz tuturor, ne aduce aminte c Postul Patelui care era axat pe pregtirea catehumenilor. O micare, un vohod i o formul. Formula este o exclamaie ducnd cu gndul c Lumina este simbolul lui Hristos car eeste Lumina Lumii. Psalmul 140 ( S se ndrepteze) se folosea ca antifon la mprtanie. Astzi, el constituie o introducere cu caracter penitenial. Dup acest ritual al luminii, Fragmente din Psalm sunt cntate ca stihuri pregtitoare pentru o cntare nou specific Liturghiei. Dac exist Apostol i Evanghelie acum se rostesc, apoi ecteniile de la Liturghie, la jumtatea Postului se adaug o Ectenie pentru cei chemai la Luminare, apoi Heruvicul, primul act din Liturghie, formula de provocare este special. Urmeaz ritualul propriu zis, Preotul rostete de trei ori Rugciunea Heruvicului, apoi Cdirea mic. Dup cdire, preotul se nchin i ia aerul ca la Liturghia obinuit dar nu i d Sf. Disc. ine cu dreapta Sf. Disc n jurul frunii i Potirul n dreptul inimii, vine n faa lor nu rostete nimic apoi intr n Sf. Altar.

Dup, lipsete Canonul Euharistic, urmeaz ectenia provocatoare pt Tatl nostru. Se frnge Sf. Trup i se face mprtirea. mprtirea credincioilor se face la fel, se pune acum Sf. Trup i Sf. Snge n Potir unde avem vin i pine. Preotul, cnd se mprtete nu pune gura pe POTIR PENTRU C APOI NU POATE S FAC MPRTIREA . Apoi Rugciunea Amvonului i celelalte.

Doua calugarite la cumparaturi intr-un magazin alimentar. Una dintre ele o intreaba pe cealalta: - Ce-ai zice de niste bere? - N-ar strica, dar mi-ar fi rusine sa cumpar asa ceva. - Nici o problema, rezolv eu. Iau ele o cutie cu 6 beri si se duc la casa. Casierul se uita foarte mirat si calugarita zice: - Asta-i ca sa ne spalam parul. Casierul, fara sa ezite, se apleaca sub tejghea si pune o punga de covrigei linga bere: - Sa nu va uitati bigudiurile.Liturghia nu a fost separat de Taine, ci prezentarea ei n centru materialului liturgic exprim importana pe care o are. O sa vorbim de cele 7 Sfinte Taine i nu vom exclude Sf. Euharistie dar o s o lum ca tain.

Tainele sunt acele lucrri sfinitoare, exprimate printr.un ritual vzut n spatele creia se svrete o lucrare nevzut a Sfntului Duh.

Taina este o pregtire a noatr la mpria Cerurilor. Noi deja suntem n Eshaton. Prtia noastr la Impria Cerurilor se face prin participare la aceste rnduieli ce au n centru Sf. Euharistie

TAINE DE INIIERE : BOTEZ, MIRUNGERE MPRTIRE

TAINE PENTRU CONTINUAREA VIEII N HRISTOS : SPOVEDANIA, CSTORIA, HIROTONIA I MASLUL

Sfintele Taine au un caracter eclesiologic profun ,ele sunt proprii Bisericii ele nu se administreaz n afara Bisericii , iar n cazuri speciale ele nu sunt separate de B chiar dac se fac afar din ea.

Tainele au condiii : s fie instituite direct sau indirect de Hristos, s fie administrate persoanei umane vii, s mprteasc Harul nevzut al Sf. Duh printr.un ritual vzut. Celelalte lucrri instituite de Biseric pentru lucrrile vieii viitoare, nu de Hristos, cele care se pot administra naturii i omului mort, acelea se numesc IERURGII. Separarea nu este un arbitrar ea are o semnificaie deosebit i n numrul de apte ca o temelie a vieii cretine. Svritorul vzut este Episcopul i Preotul, cel Nevzut este Hristos nsui. Exist o excepie care arat importana la botez, el fiind singura Taina care se poate administra n caz de urgen i de alte persoane dect cele consacrate. Condiia impune rostirea formulii corect i s fie de rit ortodox. Se poate face botezul excepional i cu semnul crucii. Dac pruncul triete, preotul face tot ritualul fr s fac afundarea, recunoscndu.se c botezul s-a mplinit pentru ca Botezul s fie deplinPrimitorii Botezului sunt cei nebotezai, nu se pot boteza copii fr consimmntul prinilor sau acordul lor.

Prima parte se numete rnduiala catehumenatului, comaseaz o perioad de 3 ani. Catehezele prebaptismale se fceau pe baza simbolului de Credin. Dup ce se constata c i.au nsuit i morala i doctrina, erau pregtii, exorcizai . nu are binecuvntare pentru c are o comasare de elemente pregtitoare. Primirea n faa uilor Bisericii, cel care nu este botezat este primit n faa Bisericii , i desface faa, sau dac este matur, cureaua i l descal, l nseamn la gur, piept, i rostete Minile Tale m-au fcut i m-au zidit, aceasta exprim simbolica botezului de creaie din nou, duhovniceasc, pune mna pe frunte i rostete rugciunea de catehumenat, actul simbolizeaz nscrierea catehumenilor n registrul special mpreun cu prinii i cu naii. Ei sunt reprezentanii Bisericii nu ai familiei. Primul , este primirea cu rugciunea acesta, apoi exorcismele ( rugciuni ale Bisericii pentru alungarea diavolului . patru) dou spre Apus, dou spre Rsrit. Lucrarea de exorcizare este absolut necesar pentru viitorLepdarea de satana, cel care se boteaz este ntrebat s i exprime de bun voie s renune personal, fiind absolut necesar. Trebuie s se pstreze aceleai cuvinte ca acolo. Pruncul nu se poate opune, iar credina mrturisit este a Bisericii nu a persoanei. Lepdarea de satana se face de trei ori, apoi confirmarea de trei ori, ca nsemn de dispre totalUnirea cu Hristos. Dac lepdarea de s se face spre Apus, acum se ntoarce cu faa spre Rasrit i ader la Hristos. Apoi, n ritualul vechi urma confirmarea M.am unit cu Hristos

Crezul

Perioada de luzire

Perioada aceasta nu nseamn c femeia nu este curate. Femeia nu este mai curate dect n ziua n care a nscut 40 de zile, femeia trebuie s stea 20 din 24 de ore culcat. Singura instituie care protejeaz femeia este Biserica n aceast perioad. Pe femeia de musc nu o poi pzi, mai degrab pzeti o turm de iepuri.

Pe mas avem Sf. Evanghelie, trusa de botez ( untdelemn curat pus atunci i Sfntul i Marele Mir) Sf. Cruce, sfenice i lng cristelnia. Naul aduce pt copil o lumnare.1. Binecuvntare Mare, semnul crucii peste cristelni. Taina botezului este prima tain dintre cele trei care se numesc tainele iniinerii cretine. Mntuitorul i.a spus lui Nicodim : De nu se va nate cineva ( Oricine) n ap i duh nu o s intre n cadrul mpriei. Sunt nite cereri special pentru Sfinirea Apei.

2. Sfinirea Materiei ( Uleiul pentru ungerea prebaptismal i apa care este material de baz a actului baptismal, a ntreitei afundri. Rugciunea de binecuvnt re a untdelemnului i rugciunea de sfinire a apei. Apa prin sfinire devine materie purttoare de har, ea i schimb finalitatea. Finalitatea este de a fi principiul vieii i a curirii fizice, prin rugciunea special, ea devine principiul vieii spiritual, cel botezat moare i nviaz cu Hristos prin ntreita afundare. Noi comparm Liturghia cu elemente din Canonul Liturghiei. nsemnarea se face cu MNA n ap nu cu Crucea. La rugciunea de sfinire avem i o formula de exorcizare. Apa pentreu ca s fie purttoare de har trebuie s fie exorcizat i ea ca pruncul. Copilul nu este ndracit pentru c este nscut n familie de cretini, dar pentru c este lipsit de har, diavolul poate s pun mna pe el. Odat cu restaurarea legturii dintre om i Dumnezeu prin Hristos, materia i.a reprimit prin har calitatea purttoare de har. Legtura ntre om i Dumnezeu s.a refcut prin Hristos odat pentru totdeauna, omului lsndui.se posibilitatea de a se bucura de mntuirea subiectiv prin mntuirea obiectiv. Apa devine purttoare de har cnd asupra ei exist o aciune. Aciunea este prelungirea minii lui Hristos care lucreaz prin svritorul vzut. Apa este exorcizat pentru ca s nu se ascund n ea puerea celui ru. Formula cere lui Dumnezeu s zdrobeasc orice putere demonic care a atins aceast materie.3. Ungerea cu undelemnul catehumenilor i apoi ntreita afundare este actul principal. Pruncul este uns la frunte, piept spate, urechi, mini , picioare, apoi urma ungereatotal. Este o ungere pregtitoare, asemenea cu cea a atleilor din arene, pentru c potrivit Sf. Chiril suntem atlei ai lui Hristos. ntreita afundare. Botezul este ntreita afundare. Sunt trei modaliti pentru botez afundarea ( stropirea n cazuri excepionale). ntreita afundare simbolizeaz moarte i nvierea mpreun cu Hristos, formula o avem nsui de la El. Mntuitorul ne spune la Matei 28 Mergnd... . Botezul este natere din nou n viaa n Hristos, Mirungerea este ntrire n viaa n Hristos. Cristelnia cu ap sfinit devine pntecele Maicii Dmnului care nate n Hristos pe cel botezat. Ea se numete si colinvitr, cea prin care se mijlocete Naterea n Hristos. Prin Taina Botezului noi ne unim cu fiecare persoan a Sfintei Treimi, devenim fii ai Tatlui dup har, murim i nviem mpreun cu Hristos i ne mprtim de darurile Duhului Sfnt. Cel care se boteaz devine mdular al Trupului Domnului n Sfnta Biseric. Botezul fiind Taina necesar a tuturor celorlalte Taine. 4. Actul urmtor este primirea Hainei Luminoase, el este primit de na pe acel scutec alb. Crima aceasa simbolizeaz alt effect anume curirea de pcate. tergerea vinei primare i a pcatelor primare. Lumnarea exprim acest curire. mbrcarea n hain luminoas .

5. Taina Mirungerii, dei este tain proprie ea nu se administreaz separate dect n cazuri excepionale cnd a primit tain valid. Este alctuit din rugciune special. Administrarea Mirungerii prin administrarea cu Sf. Mir la principalele organe ale simurilor. Frunte, ochi, nas, gur urechi, piept, spate, mini, picioare. Sf. Mir este compus din 38 de mirodenii, este preparat n Sptmna Patimilor i Sfinit n Joia Mare la Liturghia Sf. Vasile de ctre toi ierarhii unei biserici autocefale. El este pregtit printr.o rnduial special . Fiertul se face la foc lin. Alturi de ingrediente este undelemnul de msline, curat i vin curat i vechi. n timpul pregtirii lui se citete din Sfnta Evanghelie pe toat perioada fierberii se mic de ctre persoane care fac cu schimbul. n faza final sunt puse celelalte mirodenii, tmie, smirn, mir de nard. Numrul mirodeniilorsimbolizeaz mulimea darurilor Duhului Sfnt pe care le mprtete materia acesta prin mirungere. La Liturghia Sf. Vasile de vor rosti cteva rugciuni de Sfinire. Formula este Pecetea darului Duhului Sfnt. Darurl Duhului rmne pecetluit pe principale organe ale simurilor doar dac noi vrem s colaborm cu Sf. Duh. Aceast colaborare se numete sinergie.6. Lecturile biblice, Apostolul i Evanghelia. Cuvntul fr tain este o propovduire fr mplinire iar taina fr cuvnt este o lucrare magic. Apostolul de la Botez este precedat de trisaghionul baptismal: Ci n Hristos . Trisaghionul baptismal este pstrat la marile praznice pentru c atunci se svrea botezul. Apostolul este din Scrisoarea Sf. Pavel ctre romani, 6, 3-11. Evanghelia cuprinde acea porunc, instituind prin acesta taina botezului. Botezul nu a fost instituit prin Botezul lui Hs n Iordan, prin acest formul pstrndu.se formul n numele Sfintei Treimi. Cei care au primit taina au primit i darul Sfntului Duh asupra lor. Urmeaz apoi splarea pruncului. El a fost miruit, prile aceste trebuie terse. Sunt dou rugciuni pentru splarea pruncului, apoi ia faa. Se nseamn pruncul printr.o formul conclusiv urmat de alta mai concret. Se citesc dou rugciuni pentru tunderea prului, adic prima jertf material pentru cel botezat, se arunc n cristelni. Formula : Se tunde robul lui Dumnezeu. Se ncheie rnduiala printr.o ectenie, i OtpustulAdam si Eva se plimbau prin Paradis.Eva intreaba: - Adam, ma iubesti?Adam rabufneste: - Am vreo alternativa?!?

Dup Botez, urmeaz molifta pentru mam. Dac i.am citit mamei la nceput, preotul ia pruncul la intrarea n Biseric ia copilul i n mbisericete, . acest rnduial se faceam nainte. Mama ia copilul, se mbisericete robul lui Dumnezeu i l nchin la icoane, apoi l duce dac e biat n Sfntul Altar. Apoi l pune jos, la picioare, mama face trei metanii i l ridic de acolo. Iat cele trei taine, botez, mirungere i euharistie.

Taina Mrturisirii este numit botezul lacrimilor i ne ofer ansa de a ne mprti cu trupul i sngele Mntuitorului i dup botez. Spovedania se face prin pregtire ( molifta) are binecuvntare mic i const tocmai n pregtirea pentru mprtanie, Se fac dezlegri i urmeaz spovedania propriu zis, lucrare unic n felul ei . ea urmrete aceleai trepte n ntoarcerea fiului risipitor. Taina Pocinei are urmtoarele etape. Contiina pcatului, hotrrea de ndreptare, mrturisirea, canonul , dezlegarea pentru mprtanie i participarea la masa mpriei, nllnite n Evanghelia fiului risipitor. Molifta se face pentru muli, ea nu iart pacatele ci pregtete pe cel care vine s se mprteasc i i d ansa s revin.

Cele II Liturghii au o randuiala identica, att c se deosebesc prin cteva elemente i se schimb rugciunile anaforalei. Rugciunea catehumenilor

Cele 2 rugciuni pentru cei credinciosi

Rugciunea punerii nainte a darurilor

Anaforaua euharistic

Rugciunea din timpul ecteniei dintainte de Tatl Nostru

Axionul

Pe arttorul

Rugciunea de dup mprtirea cu Sfintele daruri

Rugciunea din timpul potrivirii cu Sfintele Daruri

Apolisul la final

Diferenele sunt mai ales la nivelul rugciunilor rostite odinioar cu voce tare, iar azi, n tain, ceea ce face ca diferena ntre cele dou Liturghii s fie greu sesizat. Pn n sec. XI, Liturghia Sf. Vasile era cea mai des folosit, iar a Sf. Ioan doar la anumite ocazii sau praznice. Modul n care s.a petrecut schimbarea i cauzele care au determinat rnduiala actual rmn necunoscute, totui sunt dou ipoteze.

1. Ipoteza duratei mai reduse acest ipotez afirm c cele dou au fost inversate datorit plictiselii n Biseric, textele prea lungi plictisesc clerul, corul i credinciii. Ipoteza este susinut de tratatul Patriasrhului Proclu, tratat care a fost ntre timp discreditat, demonstrndu-se c este o opera plastrogafiat, alctuit de un copist din secolul XVI.Teoria evoluiei de la complex la simplu nu poate fi susinut, deoarece nu a existat un text originar scris, pe care apoi Sf. Vasile i Sf. Ioan s l prescurteze, pentru c pn n sec. IV, se improviza n cult. Exista o schem clar, pe baza creia se putea improviza, att doar c liturghisitorul putea folosi cuvintele sale proprii, respectnd nvtura ortodox. n al doilea rnd, ipoteza evoluiei de la complex la simplu nu poate fi susinut deoarece Sf. Ioan i Sf. Vasile cel Mare, independend unul de altul nu au putut reduce de aa manier textul nct ias dou Liturghii aproape identice. Cercetarea Liturgic modern, scoate n eviden faptul c sensul evoluiei Liturghiei a fost de la simplu la complex, de la improvizaie la text scris. Faptul c cele 2 Liturghii seamn poate fi explicat de existena unui erhetip liturgic, al unui nucleu liturgic din siria i capadocia care a fost n mod diferit asimilat i prelucrat de cei doi mari ierarhi de seam ai Bisericii dar i de Sfntul Iacob. Avem trei prelucrri diferite, Sfntul Iacob, Vasile, Ioan Gur de Aur, un nucleu liturgic comun.Liturghia Sf. Ioan este mai scurt i nu aa retoric i dens teologic ca cea a Sfntului Vasile cel Mare, ea se evideniaz prin simplitate, stil direct i claritate, i n mod cer prin funcionalitatea ei practic.

2. Reacia mpotriva iconoclasmului - s.a afirmat c trecerea de la cea a Sfntului Vasile la a Sf. Ioan a fost o reacie a tradiiei bizantine mpotriva iconoclasmului i a teoriei euharistice a iconoclatilor, care susineau c Euharistia este ( imaginea ) lui Hristos. Iconodulii au insistat c este prezena real a lui Hristos i au subliniat diferena ntr elementele sfinite i cele nesfinite. Cele nesfinite se numesc antetipuri iar acest termen apare n Epicleza Sfntului Vasile cel Mare. Termenul de antetip, este foarte des folosit n scrierile mpotriva icoanelor iar iconodulii au contracarat acest termen prin modul prin care Sf. Vasile n folosete n anaforaua sa iar mpraii bizantini au preferat textul Sf. Ioan pentru a evita acest termen (Cum se numesc rudele Papei? - Paparude. 2. - Cum se numesc nasii Papei? - Papanasi.Formula este una singur i se face prin punerea minii pe capul penitentului. Iertarea se face prin formula : Domnul i Dumnezeul nostru .... formula noastr este amplificat i de Petru Movil Iar eu nevredinicul preot i duhovnic, cu puterea ce mi este dat, TE IERT i TE DEZLEG....

Dac cineva se mrturisete i are pcate opritoare de la Sf. mprtanie : se citete rugciunea de dezlegare pentru celelalte pcate, dar i pt cel oprit, ns nu l poi mprtii dect dup medicamentul care este canonul (. Trebuie s facem acrivia fa de pcat s nu spui pcatului c nu este pcat i gravitatea lui trebuie spus ca omul s fie contient c are de recuperat mult. Iconomia ine de aplecarea fa de firea omeneasc, czut n pcat. Legat de dezlegarea pe care o d preotul, duhovnicul obine mandatul acestei dezlegri n urma unei ierurgii speciale. Dreptul de a svri taina spovedaniei se d prin hirotonie, din punct de vedere pastoral, dreptul trebuie obinut prin hirotosirea ntru duhovnic.

Dac o persoan este n com i nu te recunoate nu poi s i dai Sf. mprtanie!!!!

n privina iconomiei trebuie s fim cu mare bgare de seam. Cel mai important lucru este de a constata c el este contient de pcatul fcut

Exist canoane de ntreinere : rugciuni diferite. ( s mearg la Biseric, s se roage, s citeasc din Sf. Scriptur, etc)

Canoanele se dau ca antidot mpotriva pcatului. Hoului i dai s fac milostenie, ptimaului s posteasc, etc.

Taina Cununiei :

Familia a fost instituit n Rai. Prima unire dintre brbat i femeie a fost intituit n Rai Cretei i v ...... La nunta din Cana Galileii Mntuitorul restabilete la caracterul de tain legtura dintre brbat i femeie, Sf. Apostol Pavel comparndu.o cu legtura dintre Hs i Biseric. n perioada primar se fcea n cadrul Sf. Liturghiei, ei erau binecuvntai, se mprteau, act care devrea legtura dragostei pn la mormnt. Se pstreaz pn astzi un ritual care amintete de mprtirea mirilor, dup ncununarea lor. Srvritorul prin excelen este Hs, iar cel vzut este episcopul sau preotul

Primitorii sunt cei doi care nu au mai fost cstorii. n cazul n care unul dintre candidai nu a fost cstorit se face prima cstorie pentru el, dac amndoi au fost cstorii, se face o ierurgie care nu mai este tain. Rugciunile de binecuvntare sunt nlocuite cu rugciuni de pocin, de smerenie. Slujba are binecuvntare mic. Slujba se mparte n dou, logodna, legat de tain.

Binecuvntarea, ectenia mare, cu cereri speciale pentru cei care se logodesc, apoi o rugciune special pentru logodn, punerea inelelor cu formula specific Se logodete.....cu .... . se face semnul crucii i se atinge fruntea lor. Rugciunea punerii inelelor. Logodna nu are otpust pentru c nu se face separat. Cei care rup logodna nu mi pot s devin candidai la hirotonie.Slujba cununiei ncepe cu ps 127, binecuvntarea mare, ectenia mare cu cereri speciale, cereri care amintesc de efectele sacramentale ale tainei. Urmeaz apoi trei rugciuni cu caracter memorial, amintesc de binecuvntarile pe care Dumnezeu le.a dat n istoria mntuirii, ele nu sunt normative, exprime permanenta grij a lui Dumnezeu sau pronia divin n istoria mntuirii. n a doua se compar binecuvntarea lui Dumnezeu asupra celor doi cu binecuvnarea unei familii. A treia rugciune cuprinde o formul de epicle, cei doi dau mna dreapt iar preotul vzut binecuvinteaz unirea . Se prelungete cu un act de ncununare pentru cei doi.

Apoi lecturile biblice, au aceeai valoare ca i cele de la Liturghie. Cuvntul lui Dumnezeu care fundamenteaz lucrarea tainei. Dup gustarea din pine i vin. Apoi dansul ritualistic, prin acolirea mesei i srutarea icoanei. ( Isaie dnuiete, Sfinilor Mucenici i Slav ie)

Dup dansul liturgic, vin pe rnd cei doi, pun mna pe Sfnta Evanghelie i pe Sf. Cruce i se ridic cununa solemn.

Taina Preoiei

Sunt trei etape n atingerea acestui ideal nalt al slujirii lui Dumnezeu . Chemarea la Preoie, vocaia care este de la Dumnezeu. Vocaia se poate cultiva . A doua etap se ofer prin hirotonie, iar a treia lucrare este instituirea n acest slujb prin instalare n parohie. Sunt absolut necesare toate trei. Prima este pregtitoare, a doua este o necesitate iar a treia este o responsabilizare. Despre hirotonie vb foarte puin pentru c ea este foarte simpl. Se suprapune pe Liturghie, nu se poate face o trecere prin toate treptele la o singura Liturghie, iar locul este tocmai invers special pentru a nu se putea face acest lucru.

Diaconul este trecut prin nite trepte pregtitoare, din treptele ierarhiei pregtitoare sunt luate doar dou, cite i ipodiacon. Hirotonia ntru diacon se face la sf. Liturghiei, la Cuvine-se cu adevrat, nainte de a se mprti preotul. Hirotonia ncepe cu provocarea Poruncii, ... La ierarh srut trei insemne ale costumului episcopului....omoforul, bedernia i crucea, iar la sf trei metanii n faa Sf Altar . apoi se aseaz n colul de s.v al mesei, pune dreapta peste stnga iar capul pe mini. Dup, urmeaz mbrcarea care este un act solemnHirotonia ntru Preot, nainte se Sf. Darurilor, dup ce ele sunt puse pe Sf. Mas, luat de 2 preoi acelai ritual, apoi urmeaz mvemntarea oficial. La episcop cu o zi nainte n faa a trei episcopi ( obligatoriu) adic ipopsifierea. Hirotonirea ncepe la Sfinte Dumnezeule, luat de doi arhimandrii, nconjoar, apoi unul ( cel mai mare) st pe scaun i se face slujb.Taina Sf. Maslu :

Se administreaz celor bolnavi sufletete i trupete. Suferinele trupeti pot fi generate de suferinele sufleteti. Exist o interdependen ntre patimi i suferin. Este o teologie a bolii dar este i o terapie n boal

Svritorul acestei taine este episcopul sau preoii ( cel puin 2) Nu este un text biblic care s ateste n Evanghelii dar este la Icacob 5 De este cineva bolnav ntre voi... Pornind de la acest referat biblic, Taina Maslului este administrat de mai muli preoi mpreun. n tradiia bizantin s.au unit 2 practici i s.a format slujba care a re 5 elemente care se repet de 7 ori : Apostol, Evanghelie, ectenie. Rugciune i Ungere. n practica bizantin se svrea pentru cei cei bolnavi o rugciune n timpul Liturghiei timp de 7 zile. Astfel s-au unit elementele principale de la aceste rugciuni i s.a creat aceast rnduial cu 7 rugciuni plus ultima final, 7 ectenii plus 7 ungeri.

Rnduiala are 2 pri, parte pregtitoare, Canonul lui Arsenie ( alctuie din 9 cntri, inspirate din cntare veterotestamentar primele 8 i 9 din Noul Testament). Se poate cnta sau citi, avnd un rol pregtitor, se ncepe cu binecuvntare mic. Apoi Taina propriu zis, se d binecuvntare cu semnul sf cruci pe vasul cu untdelemn, ectenie cu introducere a cererilor speciale pentru sfinirea materiei, apoi rugciunea de sfinire rostit de 7 ori. Maslul se administreaz tuturor credincioilor. Urmeaz acel grupaj de 5 elemente de 7 ori. Apostolul, primul din Iacob 5 , apoi Evanghelie, rugciune, ungere, troprul crucii gl8 , apoi la ungere se ostete o rugciune ...Printe Sfinte. La ultima Evanghelie, rugciune, apoi preotul ia Sf. Evanghelie o d s deschid bolnavului pentru a arta participarea lui direct la Tain , Otpustul apoi o formul pe care o repet credincioii dup preotIerurgiileSlujbe sau rnduieli pregtitoare pentru unele Taine sau sunt n legtur cu natura pe care o sfinesc. Se mpart dup destinaia lor : cele care se refer la persoan uman i cele care se administreaz naturii lucrurilor nensufleite. Ele exprim n mod direct acest caracter cosmic al lucrurilor. Ele se mpart n trei :

1. Rugciunea sau molitfa

2. Rnduiala ( gruparea de rugciuni sau cntari i ceremonii)

3. Slujbele ( rnduieli care au i lecturi biblice)

Dup scopul lor, ierurgiile sunt de 4 feluri :

1. Exorcisme

2. Curiri i dezlegri

3. Binecuvntri

4. Sfiniri sau consacrriOrice preot poate s svreasc majoritatea acestor rnduieli afar de cele svrite doar de Episcop.

Prima categorie cele legate de natere i botez. n prima zi cnd se aduce acas dup natere se sfinete apa, rugciunea n ziua nti la femeia luz. Prin aceast rnduial ele sunt luate spre pavza crucii. Caracterul lustral al acestei rnduieli este de mult depit. Rugciunile care se fac pentru femeia care a nscut sunt rugciuni de ntrire i ocrotire. Biserica o obliga pe femeie s stea 40 de zile n pat i n cas i se binecuvinteaz pruncul cu rugciunea Minile Domnului te.au fcut i te.au zidit. Leuzia nu este o stare de necurie cum nici starea de curgere de snge a femeii nu este impediment ca aceasta s nu intre n Biseric .

A opta zi se citete o rugciune pentru punerea numelui, el se primete n taina botezului pentru ca s poi folosi numele lui. A treia ierurgie este cea la 40 de zile, mbisericirea care se fcea nainte de botez ca s fie nvrednicit la vremea cuvenit de taina Sf. Botez, este lsat dup botez. Mamei i se citete rugciunea de dezlegare la 40 de zile, intr n ritmul normal. 2 Rugciuni pt prunc apoi copilul este luat de preot, l duce pe la icoane , la biat se duce n altar i se nchin pe laturile sfintei mese, apoi n faa uilor mprteti i l las jos culcat pe solee i se rosteste rugciunea dreptului Simeon, mama face trei metanii i ia pruncul.Ierurgii legate de natur natura se sfinete prin stropire sau ungere cu untdelemn sfinit pentru ca ea s contribuie la viaa omului. Natura a suferit i ea o cdere cu primii oameni i s.a restabilit virtual prin Hristos, iar prin ierurgie poate s fie purttoare de har ea este un mijloc de sfinire a apei. Finalitatea apei a fost cea din principiu vieii i al curiei, element primordial prin sfinirea, ea transformndu-se i schimbndu-se. Fiecare rnduial urmrete un anumit scop legat de lucrarea care se mplinete prin acea ap sfinit.

Sfinirea apei Aghiasma Mare se face de 2 ori pe an n ajunul i n ziua praznicului i are un simbol cosmic adic de atingerea lui Dumnezeu . Aghiasma Mare este o minune pentru c ea i pstreaz finalitatea pe tot parcursul anului este completat n anul urmtor i se pstreaz n cas ca sfinenie a casei. Putem argumenta i liturgic. Aceast rnduial are o epiclez dubl i este pe msura solemnitii momentului. Ea se afl n legtur direct cu Sf. Liturghiei nefcndu-se atpust i se merge n pelerinaj la un ru unde se cnt aceste imne Rnduiala n Carte. (Molitfelnic)Semnul se face cu mna nu cu crucea! De trei ori. O gagica la judecata de apoi e intrebata de Dumnezeu:- Ai pacatuit?-Nu.-Ai baut?-Nu.-Ai fumat?-Nu.-Ai preacurvit?-Nu.-Bine. Petre, ada o pereche de aripi.-Ohh...ma faceti inger?-Nu. Te facem gsc.Sfinirea apei mici este cea mai utilizat ierurgie ea fiind folosit pentru sfinirea caselor i a mediului de via, a lucrurilor care intr n legtur cu omul. Rnduiala n carteRnduiala nmormntrii :

Are mai multe variante : sunt 5 variante

1.a copiilor pn la 7 ani

2.a credincioilor de la 7 ani pn la....

3.a preoilor i a diaconilor de mir ( cea mai frumoas)

4. a clugrilor

5. a nmormntrii n Sptmna Luminat

Rugciunea inmormntrii mirenilor se desfoar n casa mortului sau n curte i la cimitir. Dac el merit se poate face i n Biseric. Prima parte a rnduielii este de fapt ceea ce numim noi panihida mic sau trisaghionul. Se scoate afar i se continu canonul. Canonul de la nmormntare se folosete i la parastas, acolo avnd doar slujba pe scurt. Prima pomenire la 3 zile, adic la nmormntare ( i schimb faa) apoi la 9 zile, la 40 de zile ( putrezete inima) i la an pn la 7 ani . Dup Canon Apostol i Evanghelia, apoi pe drum este o ceremonie ordonat ( nti crucea, praporii, preotul n faa sicriului, apoi mortul, apoi familia) Pe drum se citesc Evanghelii sau ectenii.

La prunci este un canon spcial, ei sunt considerai iresponsabili de greelile fcute, rugciunea de la ectenie este special.

Inmormntare preoilor sau a diaconilor are n structura ei 5 Apostole, 5 Evanghelii i 3 Rugciuni speciale. n a doua Rugciunea se spune : ... Te rugm Doamne, robului tu, preotul care a fost mpreun cu noi slujitor .... Dup Evanghelia a 5 . a canon special,

nmormntarea clugrilor nu plnge nimeni pentru el fiind o bucurie c pleac dincolo.

Exist o rnduial de exorcisme care completeaz dezlegrile de la spovedanie.

BAFTA ! HRISTOS A INVIAT (PAGE 13


Recommended