+ All Categories
Home > Documents > Curs Labview

Curs Labview

Date post: 30-Oct-2015
Category:
Upload: roxana-niculescu
View: 585 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
Initiere in labVew

of 41

Transcript

10

Capitolul IV

Noiuni de baz ale limbajului grafic LABVIEW

Denumirea limbajului grafic LABVIEW provine dintr-o prescurtare din limba englez: Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench. Acest limbaj grafic este un mijloc de programare destinat controlului, analizei i afirii datelor; utilizarea acestui limbaj s-a remarcat n special n cazul instrumentaiei de msurare bazat pe tehnica de calcul.

Programarea unui sistem de msurare cu ajutorul calculatorului intr-un limbaj clasic (C, Pascal, Ada etc) consum foarte mult timp. Interfeele acestor limbaje clasice sunt de multe ori neclare i greu de neles.

Prin utilizarea limbajului grafic LabVIEW, rapiditatea programrii crete foarte mult datorit introducerii unei interfee grafice mai intuitive.

LabVIEW este unul dintre primele limbaje de programare grafic utilizate n aplicaii de achiziii de date cu tehnic de calcul.

Cu ajutorul plcilor de achiziie de date, fluxul de date numerice sau analogice provenite de la diverse traductoare poate fi prelucrat sau analizat. Prelucrarea datelor numerice sau analogice prin intermediul limbajului de programare, permite crearea sau simularea unor aparate de msur i control (instrumente virtuale).

Principalul avantaj al unei instrumentaii de msurare bazat pe tehnica de calcul (instrumentaie virtual) fa de un instrument clasic de msurare const n faptul c instrumentaia virtual poate fi uor transformat prin programare.

Instrumentele virtuale create prin programare pot fi simple aparate de msur sau diferite dispozitive care permit controlul unor instalaii de automatizare.

Interfaa unui instrument virtual conine dispozitive i aparate de msur i control realizate ntr-o form grafic asemntoare aparatelor i dispozitivelor reale.

4.1.Principii de programare n LABVIEW

Mediul de programare LABVIEW este un mediu de programare grafic orientat pe obiecte. El permite realizarea unor programe care s reprezinte instrumente de msur virtuale, utilizatorul acestora lucrnd cu ele la fel ca i cu instrumentele de msur obinuite.

Fiecare program n LABVIEW va avea dou componente principale:

o component constituit de panoul frontal al aparatului de msur virtual, component ce va permite citirea afiarea valorilor mrimii msurate i introducerea unor date de intrare (valori de referin, valori de constante, butoane de comand, comutatoare, etc.). Aceast component poart numele de fereastra panoului cu instrumente (Panel)

o component care va descrie operaiile pe care le realizeaz programul pornind de la datele de intrare i valorile mrimilor achiziionate pe diferite canale. Aceast component poart numele de fereastra blocului diagram (Diagram).

Fiecare din cele dou componente este disponibil simultan la realizarea i rularea unui program n LABVIEW; programul fiind conceput s lucreze sub sistemul de operare WINDOWS trecerea de la o fereastr la alta se realizeaz cu ajutorul mouse-ului. Atunci cnd se face salvarea programului ambele componente sunt salvate ntr-un fiier cu extensia vi; apelarea unui fiier cu extensia vi va determina deschiderea ferestrei panel, pentru prima vizualizarea a ferestrei blocului diagram fiind necesar selectarea opiunii show diagram din meniul windows din bara de meniuri a ferestrei panoului cu instrumente.

4.2. Fereastra panou (panel)

Un exemplu de fereastr panou este prezentat n figura 4.1.

Dup cum se vede are toate elementele unei ferestre de lucru sub mediu de operare WINDOWS:

n partea de sus bara de titlu;

Sub Bara de titlu se afl Bara de meniuri;

Sub Bara de meniuri se afl Bara de comenzi;

Sub Bara de comenzi se afl suprafaa de lucru;

n partea de jos i lateral dreapta cele dou butoane de derulare.

4.2.1. Bara de comenzi

Ne vom referi n continuare la bara de comenzi care prezint comenzi specifice lucrului sub LABVIEW. Aceast bar este poziionat deasupra zonei de lucru i conine urmtoarele butoane:

Butonul de start (Run) care are ca efect rularea o singur dat a programului.

Buton de rulare continu a programului

Buton de oprire care devine activ numai dup ce a fost activat unul dintre cele dou butoane anterioare

Buton ce permite ntreruperea continurii programului i reluarea lui din punctul n care a fost ntrerupt

Buton care permite aranjarea ntr-o ordine aleas a obiectelor de pe suprafaa ferestrei

Buton care permite distribuirea dup o regul aleas a obiectelor de suprafaa ferestrei

Buton de derulare care permite selectarea fontului cu care sunt realizate etichetele aparatelor sau a textelor de pe suprafaa ferestrei4.2.2. Fereastra de control

Odat cu deschiderea ferestrei panou (Panel) devie activ o fereastr ataat numit fereastra de control ; n caz c fereastra de control nu este afiat aceasta se poate afia selectnd opiunea Show Controls Palette din meniul Windows al ferestrei panou. Fereastra Control permite selectarea unor obiecte de intrare ieire utilizabile n fereastra panoului de instrumente. Aspectul ferestrei este prezentat n figura 4.2.

Pe suprafaa ferestrei sunt disponibile o serie de simboluri care definesc o familie de obiecte din care poate fi selectat un obiect. Familia de obiecte se desfoar atunci cnd este executat clik cu mouse-ul pe unul dintre simboluri.

Fiecrui tip de element de intrare i ieire i este ataat o iconic, numele tipului de variabil aprnd sub bara de titlu atunci cnd se face poziionarea pe iconica corespunztoare tipului. Iconicele aferente fiecrui tip de element de intrare ieire sunt:

- Tipul numeric, avnd urmtoarele componente :

- - constant numeric;

- - ieire numeric digital;

- - intrare digital de tip alunector vertical;

- - intrare digital de tip alunector vertical;

- - intrare numeric de tip umplere vertical;

- - intrare numeric de tip umplere orizontal;

- - intrare numeric de tip punct alunector vertical;

- - intrare numeric de tip punct alunector orizontal;

- - intrare numeric de tip buton

- - intrare numeric de tip scal

- - intrare care are o dubl semnificaie: codul numeric asociat unei culorii modul de reprezentare curent i culoare aleas dintr-o gam de culori;

- - ieire numeric de tip rezervor;

- - ieire numeric de tip termometru;

- - ieire numeric de tip aparat de msur;

- - ieire numeric de tip manometru;

- - ieire numeric de tip ramp de culoare.

- Tipul boolean (logic) cu urmtoarele componente:

- - butoane de comand;

- - comutatoare;

- - butoane de comand etichetate;

- - butoane radio;

- buton cu LED;

- - buton de dialog;

- - buton de anulare;

- - cutii de control;

- - LED-uri i lmpi de semnalizare;

4.2.2.1. Elementele de intrare-ieire de tip irn LabVIEW se pot defini variabile de tip ir, tablou i structur; au fost create att elemente de intrare-ieire specifice ct i funcii puternice cu care aceste elemente s poat fi manevrate.

Elementele de intrare ieire specifice controlului variabilelor de tip ir accesibile din fereastra de control sunt activate atunci cnd mouse-ul este poziionat pe simbolul String and table:

Se pot selecta urmtoarele opiuni:

- - element de intrare (control) de tip ir;

- - element de ieire (indicator) de tip ir;

- - constant de tip ir;n etapa construirii panoului frontal, se introduce o valoare pentru un control/indicator ir de caractere prin unealta de etichetare sau de operare; valoarea actualizat este asociat componentei n urma apsrii butonului Enter afiat n bara orizontal cu meniuri sau a tastei din partea dreapt a tastaturii (zona tastelor numerice). Dac se apas tasta atunci se va fora trecerea la un rnd nou; valoarea (textul) aflat ntr-o componenta ir de caractere se poate ntinde pe mai multe linii (limea cadrului). Cnd se editeaz coninutul componentei i cursorul ajunge n dreptul limitei dreapta a spaiului de editare a controlului/indicatorului, se trece automat la o linie nou; la un moment dat este vizibil o singur linie alfanumeric.Dac valoarea unui control/indicator se ntinde pe mai multe linii, se poate afia bara de defilare (scroll bar) a coninutului, prin opiunea meniului Contextual "Afieaz / Bara derulare" (Show / Scrollbar). Opiunea este disponibil att pentru controale ct i pentru indicatoare; pentru a avea acces la aceasta opiune va trebui, anterior, mrit suficient dimensiunea vertical (nlimea final s fie minim triplul nlimii unei singure linii de text) a componentei (cu unealta de editare) pentru a asigura i afiarea elementului de control hard de derulare. Dac nu se mrete suficient nlimea componentei, atunci opiunea din meniul contextual nu va fi disponibil.

O alta component de interfa care faciliteaz introducerea/afiarea datelor tip ir de caractere este tabelul care devine activ la activarea simbolului - - element de tip tabel.Ca structur de date, un tabel este un tablou bidimensional (matrice), cu elemente (celule) ir de caractere. Elementele sunt grupate pe linii, putnd exista mai multe linii. O anumit celul a tabelului se va gsi la intersecia dintre linia i coloana corespunztoare.

Un tabel poate fi control (permite actualizarea datelor coninute n celule) sau indicator (afiarea valorilor, nu permite actualizarea datelor).

Pentru o componenta de interfaa tabel, se permite accesul prin intermediul meniului contextual, asociat la eticheta proprie, afiarea indexului liniei i coloanei, afiarea barei vertical/orizontal de derulare, afiarea titlului pentru fiecare linie (Row Headers) i a capului de tabel (Column Headers) i definirea unei taste accelerator. Redimensionarea tabelului i a celulelor se face prin unealta de editare.

Numrul de ordine pentru linii/coloane ncepe de la valoarea zero.

4.2.2.2. Elementele de intrare-ieire de tip tablou i grupare de date

Aceste elemente sunt disponibile atunci cnd se selecteaz simbolul - Tabele i ansambluri (array and cluster) din fereastra de controale i indicatoare. Elementele disponibile sunt:

- - Tablouri de elemente de acelai tip

- - Ansambluri de elemente de tipuri diferite

- - Liste de erori de intrare;

- - Liste de erori de intrare.Tablourile (array) sunt structuri omogene de date, care conin date de intrare sau de ieire de acelai tip (numeric, boolean, ir de caractere, etc).

Dup poziionarea simbolului specific acestora pe suprafaa ferestrei panou trebuie specificat eticheta ataat elementului respectiv; specificarea ei ulterioar este dificil. n acest moment sunt accesibile dou csue: csua indicelui n care este specificat numrul de ordine al datei n cadrul tabloului i csua valoare n care vor fi specificate valorile din tablou. Tipul datelor din tablou precum i specificarea faptului c tabloul conine date de intrare sau ieire se realizeaz atunci cnd este precizat prima dat din tablou; pentru aceasta se dimensioneaz corespunztor csua valoare, se selecteaz din fereastra de controale i indicatoare elementul specific tipului de date ce va fi coninut de tablou i se poziioneaz n interiorul csuei valoare a tabloului. Datele coninute de tablou vor fi controale sau indicatoare dup cum elementul poziionat n csua valoare este control sau indicator.

Elementele dein n cadrul structurii compuse o poziie bine determinat; accesul la o anumita celul se face prin indexare. Pentru un tablou cu N elemente, primul element se gsete la poziia 0 iar ultimul element din tablou la poziia N-l. Un tablou poate avea mai multe dimensiuni; numrul maxim de elemente/dimensiune este 2-1. Dimensiunea unui tablou este supus dimensiuni memoriei disponibile. Pentru fiecare dimensiune a unui tablou se folosete un index.

Variabila tablou definit anterior are o singur dimensiune. Stabilirea sesiunilor suplimentare pentru un tablou se face astfel:

se mrete (pe direcia vertical n jos) cu unealta de editare csua indicelui

se selecteaz opiunea "Adaug o Dimensiune" (Add Dimension) din meniul contextual, asociat variabilei tablou.

Accesul la o dat dintr-o locaie a tabloului se poate face n cadrul programului prin specificarea indicelui (indicilor n cazul tablourilor multidimensionale) a locaiei n case se gsete aceasta.O grupare de date (Cluster) este o structur compus de date. Nu este obligatoriu ca elementele componente s aparin aceluiai tip spre deosebire de limitarea apartenenei unice a tipului la elementele unui tablou (Array). Se spune ca gruparea de date este o structur eterogen.Prin operaia de degrupare programatorul are acces simultan la toate elementele coninute ntr-o variabila de tip grup, spre deosebire de tablouri, unde prin indexare se obine accesul la un singur element.

Fiecare element dintr-o structur de tip grupare de date are asociat un numr de ordine: al ctelea a fost adugat mulimii; numerotarea ncepe de la valoarea zero. Numrul de ordine asociat elementelor grupului este actualizat de LabVIEW automat, n momentul realizrii operaiilor de adugare sau eliminare elemente. Exist funcii predefinite, asociate tipului de data grupare de date, care folosesc numrul de ordine al elementelor n cadrul grupului, pentru accesarea parilor componente.

Crearea unei variabile tip grupare de date pe panoul frontal se face selectnd din caseta cu controale o component "Grupare de date" (Cluster), opiunea "Tablou & Grupare de date" (Array&Cluster). Dup plasarea variabilei grupare de date pe suprafaa panoului frontal, se adaug elementele componente: se selecteaz componenta din caseta cu controale/indicatoare i se plaseaz deasupra chenarului reprezentrii grafice a variabilei(grupare de date).4.2.2.3. Elemente de intrare ieire pentru fiiere de date

n LabVIEW exist posibilitatea ca datele de intrare sau date intermediare prelucrate de o aplicaie s fie preluate att de la elementele de intrare de pe fereastra panou ct i din fiiere n care acestea au fost stocate anterior. Exist de asemenea posibilitatea ca datele obinute n urma prelucrrilor efectuate s fie depuse n fiiere de date. Vom prezenta n continuare funciile principale utilizate n lucrul cu fiierele de date.

Operaiile cu fiiere presupun realizarea n principiu a trei pai: primul const n crearea sau deschiderea fiierului existent, al doilea n scrierea sau citirea datelor n respectiv din fiier iar cel de-al treilea const n nchiderea fiierului. Alte operaii includ: mutarea, copierea ori tergerea fiierelor, golirea fiierelor, schimbarea caracteristicilor fiierelor i manipularea cilor fiierelor.

Cnd se creeaz sau se deschide un director trebuie specificat locaia acestuia. Diferite sisteme de operare descriu locaia fiierelor n moduri diferite, dar n DOS i WINDOWS se utilizeaz un sistem ierarhic pentru a descrie localizarea fiierului. Ca i regul general, localizarea fiierului presupune descrierea cii (PATH) asociat fiierului pornind din directorul rdcin i trecnd prin toate directoarele i subdirectoarele aranjate ierarhic prin care trebuie trecut pentru a ajunge la fiier.

4.2.2.3.1. Tipuri de fiiere de date

n limbajul G exist dou tipuri principale de fiiere de date: fiiere curent de octei - byte stream i fiiere colecie de date - datalog

Un fiier curent de octei, ca nume implicit, este un fiier a crui unitate fundamental este octetul. Un fiier curent de octei poate conine orice, de la un set omogen de un tip oarecare de date n limbaj G, la o colecie oarecare de tipuri de date caractere, numere, sate booleene, tablouri, iruri, colecii de date (cluster), etc.. Un fiier text ASCII, un fiier coninnd acest paragraf de exemplu, este poate cel mai simplu fiier curent de octei. Un fiier curent de octei este n mod fundamental un fiier foaie de text, care const din rnduri de numere ASCII, numerele fiind separate de tab-uri iar rndurile fiind separate de retur de car (Enter)

Un alt fiier curent de octei simplu, este un tablou de ntregi pe 16 bii sau simpl precizie, numere cu virgul, care pot fi obinute de la un program de achiziie de date (DAQ). Un fiier curent de octei mai complex este un n care un tablou de ntregi binari pe 16 bii sau simpl precizie este precedat de un antet de text ASCII care descrie cum i cnd au fost achiziionate datele. Acest antet poate fi un cluster coninnd parametrii achiziiei cum ar fi un tablou cu canale de achiziie i factori de scalare, rate de achiziie, etc.

Un fiier Excel foaie de lucru este diferit de un fiier Excel text , este de asemenea o form mai complicat de fiier curent de octei deoarece conine text ntreesut cu date de formatare specifice Excel care nu au sens cnd acesta este citit ca text simplu. n rezumat se poate realiza un fiier curent de octei care conine un oarecare tip de date G. Un fiier curent de octei poate fi creat utiliznd funcii specifice att de nivel nalt ct i de nivel jos. Un fiier colecie de date pe de alt parte const dintr-o secven de nregistrri identic structurate. Ca i n cazul fiierelor curent de octei componentele nregistrrilor de date pot fi orice tip de date G. Diferena este c orice nregistrare de date trebuie s conin acelai tip de date. Fiierele colecie de date pot fi create utiliznd numai funcii de nivel jos.

Un fiier curent de octei poate fi scris n mod normal prin adugarea de noi iruri, numere sau tablouri de numere de orice lungime la fiier. Se pot de asemenea suprascrie date oriunde n fiier. Un fiier colecie de date poate fi scris adugnd o nregistrare la un moment dat. nregistrrile nu pot fi suprascrise.

Se pot face citiri dintr-un fiier de tip curent de octei specificnd deplasamentul indexului i de cte ori date curentul de octei specificat trebuie citit. Pentru a citi fiiere de tip colecie de date trebuie specificate lungimea nregistrrii sau indexul i numrul de nregistrri ce trebuie citite.

Se utilizeaz fiierele curent de octei pentru texte sau foi de date pe care este necesar s le citeasc alte aplicaii. Se pot de asemenea utiliza fiiere curent de octei pentru a nregistra date achiziionate continuu pe care este nevoie s fie citite secvenial sau aleatoriu n cantiti arbitrare. Se vor utiliza fiiere colecie de date pentru a nregistra rezultatele unor teste multiple sau forme de und care pot fi citite cte una i tratate individual. Fiierele colecie de date sunt dificil de citit de alte aplicaii non-G.

4.2.2.3.2.Controale i indicatoare de tip cale fiier path.

Aceste controale i indicatoare devin disponibile atunci cnd este activat lista path&refnum din fereastra de controale i indicatoare. Pentru specificarea numelui fiierului se poate folosi controlul file path control din categoria path&refnum din fereastra de control, element care are iconica .

Afiarea cii se realizeaz cu ajutorului indicatorului File path indicator a crui iconic este .

Atunci cnd calea nu este valid simbolul din stnga, corespunztor unei ci valide devine Not a Path . Forarea acestei opiuni se

O alt cale de a specifica numele fiierului este utilizarea funciei path din sublista funciilor file constant al crei iconic este O parte din elementele listei path&refnum se refer numrul logic (refnum) asociat fiierului deschis. Elementele acestea sunt:

Numr logic pentru fiiere de tip DataLog pentru a defini un tip de fisier se plaseaz un control corespunztor n interiorul acestui control (lucreaz similar elementelor de tip cluster); astfel pentru a crea un numr logic pentru un fiier ce conine numere se va crea un control ce va conine un numr; dac fiecare nregistrare din fiier va conine o pereche de numere, n interiorul refnum se va introduce un cluster ce va conine dou indicatoare numerice.

Numr logic pentru fiiere curent de octei precum i pentru fiiere text sau fiiere binare. n mod tipic se utilizeaz aceast funcie pentru a deschide ori a crea un fiier ntr-un VI dar se dorete efectuarea de operaii n acest fiier de ctre alt VI. Ca i control se utilizeaz pentru operaii I/O iar ca i indicator pentru a deschide sau a crea un fiier.

Este un control care se utilizeaz cu dispozitive pentru calculatoarele Macintosh. Este utilizat pentru a accesa drivere pentru dispozitive seriale.

Numr logic logic eveniment - este utilizat cu funcii de generare de evenimente. Se utilizeaz cnd se genereaz evenimente ntr-un VI i se seteaz sau se ateapt evenimente n alt VI.

Numr logic logic pentru conexiune n reea este utilizat ci VI-uri TCP/IP. Se utilizeaz pentru deschiderea unei conexiuni n reea, conexiune ce poate fi utilizat n alt VI.

Numr logic logic aplicaie sau VI - este utilizat cu funcii VI server. Ca i control este utilizat pentru a trece un numr logic logic de la un VI la alt Visau ca specificator de tip pentru intrri n funcii de referin.

Numr logic pentru control automat

Numr logic pentru resurse VISA

Numr logic de notificare este utilizat cu VI-uri de notificare.

Numr logic coad de ateptare

Numr logic semafor este utilizat cu VI-uri semafor; se utilizeaz cnd semaforul generat se dorete a fi utilizat n alt VI.

Numr logic de ntlnire.

Trebuie menionat faptul c rolul de element de intrare sau ieire specificat este cel implicit (declarat automat la instalarea programului); rolul elementelor de intrare numite Control i elementelor de ieire denumite Indicator poate fi schimbat (Controlul poate fi fcut indicator i reciproc) din meniul ce se deschide cu clik pa butonul din dreapta al mouse-ului poziionat pe elementul respectiv, n fereastra panou sau diagram.

n cazul elementelor booleene (logice) toate butoanele i cutiile de control sunt declarate implicit elemente de intrare, iar LED-urile i lmpile de semnalizare sunt considerate implicit elemente de ieire; ca i n cazul elementelor numerice intrrile pot fi convertite n ieiri i invers prin intermediul meniului interactiv deschis cu clik dreapta al mouse-ului poziionat pe element.

4.2.2.4. Alte elemente de intrare ieire- - Liste i inele de selecie cu urmtoarele elemente:

- Liste de selecie care permit selecia ciclic (n inel)

- Liste care permit selectarea unei variante dintr-o list desfurat;

- - Elemente de afiare grafic cu urmtoarele elemente:

- - Diagram de forme de und;

- - Grafice de forme de und;

- - Grafice de funcii oarecare;

- - Diagram de intensiti;

- - Grafic de intensiti

4.3. Fereastra cu unelte de uz general

Aceasta fereastra poate fi afiat selectnd opiunea Show Tools Paletes din meniu-ul Windows al uneia din ferestrele Panou sau Diagram. Aspectul ferestrei este prezentat n figura 4.3.

Caseta cu unelte generale cuprinde instrumentele folosite de utilizator la crearea, editarea sau trasarea execuiei instrumentelor virtuale. Afisarea/ ascunderea casetei cu unelte generale se face prin opiunea "Ferestre / Afieaz Caseta cu Unelte" (Windows / Show Tools Palette) din bara cu meniuri. Caseta cu unelte generale se prezint n figura 1.16, n care s-a definit un sistem de identificare matriciala a uneltelor.

O alta metod de afiare a casetei cu unelte generale se bazeaz pe comportarea contextuala: se poziioneaz cursorul mouse-ului n interiorul ferestrei Panou Frontal sau Diagram Bloc i se apas simultan tasta i butonul din dreapta mouse-ului.

Se exerseaz cele doua metode de afiare a casetei cu unelte generale prezentate (din bara cu meniuri i acceleratori).Semnificaia elementelor casetei cu unelte generale este urmatoarea:

- unealt pentru operare (fig. 4.3, al)

Prin intermediul uneltei se manevreaz mai ales valorile elementelor panoului frontal; se folosete mai rar n diagrama bloc, la stabilirea valorii constantelor (exemplu: constanta universal true-false, tablou de constante).- unealt de editare (fig. 4.3, a2)

Se realizeaz: selectare, mutare, redimensionare obiect.- unealt de etichetare (fig. 4.3, a3).

Permite introducerea de la tastatur a textului.- unealt de interconectare (fig. 4.3, bl)

Se folosete n fereastra diagramei bloc, pentru a realiza legturile ntre noduri (elemente de execuie). Firele definesc fluxul datelor. n panoul frontal se realizeaz corespondenele ntre controale/ indicatoare i terminalele conectorului.- unealt de defilare (fig. 4.3, b3)

Se realizeaz defilarea coninutului ecranului, fr a folosi barele de defilare ale ferestrei.- unealta prin care se insereaz n diagrama bloc un punct de ntrerupere a execuiei IV, pe unul dintre fire (pe un fir se accept un singur punct de ntrerupere) sau noduri.

Se folosete n scopul depanrii programului (fig. 4.3, cl).- unealta sond (fig. 4.3, c2)

Se definete o fereastr n care se afieaz valoarea transmis pe un fir de legtur (n faza de execuie a IV). Se utilizeaz n diagrama bloc, mai ales pentru depanarea programului.- Se preia culoarea obiectului asupra cruia se execut clic cu butonul stnga al mouse-ului (fig. 4.3, c3).- unealt de colorare (fig. 4.3, d)

Se folosete mai ales la realizarea panoului frontal, permind stabilirea culorii pentru prim planul i de fundalul obiectelor.4.4. Fereastra diagram

n fereastra diagram descrie operaiile pe care le realizeaz programul pornind de la datele de intrare i valorile mrimilor achiziionate pe diferite canale. Fiecare operand, operator sau funcie este reprezentat printr-o iconic specific ce va prezentat n continuare, iar relaiile dintre acestea fiind reprezentate prin linii de forme i grosimi diferite, corespunztoare diferitelor tipuri de date. Un exemplu de fereastr diagram este prezentat n figura 4.4. Programul realizeaz achiziia pe dou canale a semnalelor analogice, calculeaz produsul eantioanelor acestora, programul fiind destinat msurrii puterii n circuite monofazate de curent alternativ.

Pentru realizarea codului surs al IV nu se scriu linii de text reprezentnd instruciuni (respectnd o sintax rigid i de multe ori anevoioas), se aleg elemente de execuie, care se plaseaz n diagrama bloc i se realizeaz legturi ntre acestea, pentru definirea fluxului datelor.

Elementele utilizate la realizarea diagramei bloc sunt clasificate n trei grupe generale:

1. noduri;

2. terminale;

3. fire.

4.4.1. Nodurile

Sunt elemente de execuie ale limbajului G, ale unui IV. Nodurile din limbajul G corespund operatorilor, funciilor predefinite, instruciunilor, subrutinelor realizate de utilizator din limbajele convenionale de programare structurat.

Exist apte tipuri de noduri:

funcii predefinite;

subrutine (subIV oferite de firma NI sau utilizator);

instruciuni pentru controlul execuiei programelor (numite structuri);

formule de calcul;

noduri proprietate;

variabile locale i globale;

componente care permit apelul procedurilor scrise n limbajul C sau Pascal (numite Code Interface Nodes CINs).

Un nod se execut doar n momentul n care exist valori disponibile pentru toi parametrii de intrare; datele-rezultat sunt furnizate simultan (pe toate ieirile) n exterior, doar dup ce toate operaiile din corpul nodului s-au realizat.

Observaie:

Pentru un nod se respect, n general, urmtoarea convenie:

parametrii de intrare se definesc n partea stng a chenarului nodului;

parametrii de ieire se regsesc n partea dreapt.

Respectarea conveniei plasrii parametrilor unui nod faciliteaz citirea diagramei bloc, conform creia fluxul datelor este din partea stng spre partea dreapt.

Nodurile sunt disponibile (mai puin nodurile proprietate asociate obiectelor din panoul frontal) prin caseta cu funcii i IV. Afiarea casetei cu funcii i IV (dac nu este vizibil) se poate face prin dou metode:

din bara cu meniuri se alege Windows/ Show Functions Palette (Ferestre/ Afieaz Caseta cu Funcii);

avnd cursorul mouse-ului poziionat n interiorul ferestrei diagramei bloc se apeleaz meniul contextual.

4.4.2. Fereastra de funcii

Odat cu deschiderea ferestrei diagram a unei aplicaii devine activ o fereastr n care sunt reprezentate funcii, instruciuni i operatori ce permit realizarea diferitelor aplicaii. Fereastra de funcii (Functions) poate fi deschis din meniul Windows al oricrei din cele dou ferestre specifice ale mediului LABVIEW. Aspectul general al ferestrei este prezentat n figura 4.5. Fiecare element al ferestrei corespunde unei familii de funcii sau operatori, ce devine activ atunci cnd mouse-ul este poziionat pe iconica respectiv. Elementele din fereastra de funcii sunt:

4.4.2.1. Elemente de tip structuri

Elementele de tip structuri i constante sunt accesibile din fereastra function prin poziionarea mouse-ului pe caseta structuri (Structures); n acest caz sunt evideniate structurile ce pot fi utilizate n realizarea aplicaiilor n LabVIEW aa cum se vede n figura 4.6.

Structurile accesibile sunt n acest caz:

4.4.2.1.1. Structura de tratare secvenialStructura de tratare secveniala. Aceast structur permite construirea unui ansamblu de subdiagrame numerotate care vor fi executate secvenial, n ordine crescnd a numerelor. n fereastra acestei structuri se formeaz subdiagrama de fluxuri de date. Lista comenzilor de formare a acestei structuri permite adugarea sau eliminarea unor subdiagrame.

Corpul instruciunii secveniale este format din una sau mai multe subdiagrame; fiecare subdiagram este reinut de un cadru. Cadrele sunt dispuse unul peste cellalt (asemntor cadrelor unui film foto), la un moment dat fiind afiat coninutul unui singur cadru. Ordinea de execuie a subdiagramelor reinute de instruciunea secvenial este dat de numrul de ordine al cadrului; primul cadru are valoarea 0, al doilea cadru al valoarea 1, al treilea cadru are valoarea2 .a.m.d. Numrul de ordine al subdiagramei curente este afiat n partea superioar a chenarului instruciunii. n figura 4.7. se prezint o parte din diagrama bloc a unui VI.

Semnificaia elementelor din diagrama bloc a secvenei (fig. 4.7.) se prezint n continuare:

numrul subdiagramei curente (fig. 4.7,a);

control pentru trecerea la subdiagrama anterioar (fig. 4.7,b);

lista derulant coninnd numerele cadrelor (fig. 4.7,c);

terminal tip tunel de intrare (fig. 4.7,d);

terminal de tip ieire local al secvenei (fig 4.7,e);

terminal de tip intrare local al secvenei (fig. 4.7,f);

comentariu asociat legturii (fig. 4.7,g);

Trecerea de la o subdiagram la alta se face prin elementele de control aflate n partea superioar-centru a cadrului instruciunii. Afiarea subdiagramei anterioare se face apsnd sgeata orizontal-stnga (fig. 4.7,b); coninutul subdiagramei urmtoare se prezint la apsarea sgeii orizontale-dreapta. Se ofer urmtoarea metod mai simpl de trecere de la o subdiagram la alta:

se selecteaz cu butonul stnga al mouse-ului csua valoare (fig. 4.7,a);

n urma selectrii este afiat automat o list derulant, coninnd numerele cadrelor existente;

se selecteaz numrul asociat subdiagramei cutate din lista numerelor.

Datele de intrare, furnizate instruciunii secveniale printr-un terminal tip tunel (fig. 4.7,d), sunt disponibile tuturor subdiagramelor.

Rezultatele obinute ntr-o subdiagram sunt fcute disponibile subdiagramelor urmtoare printr-un terminal local al secvenei (de subdiagrame): din meniul contextual, asociat chenarului instruciunii secveniale se alege opiunea Adaug un Terminal Local Secvenei (Add Sequence Local). Un terminal al secvenei poate fi mutat de programator cu unealta de editare oriunde, pe cadrul instruciunii.

Terminalul local al secvenei (definit pentru subdiagrama curent) se afieaz pe cadrul instruciunii printr-un dreptunghi plin, de culoare galben-deschis; n urma realizrii legturii la un terminal surs, terminalul local al secvenei va afia o sgeat orientat nspre exteriorul cadrului instruciunii (fig. 4.7,e), indicnd c urmtoarele subdiagrame pot accesa valoarea furnizat. Un terminal local al secvenei, definit la nivelul subdiagramei cu numrul de ordine i, este disponibil tuturor subdiagramelor avnd numrul de ordine j, astfel nct j>i, dar nu este disponibil subdiagramelor anterioare, cu numrul de ordine k


Recommended