Date post: | 31-Oct-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | luiza-ciontea |
View: | 72 times |
Download: | 0 times |
of 92
1
UNIVERSITATEA DE TIINE AGRICOLE I MEDICIN VETERINAR A BANATULUI DIN TIMIOARA
FACULTATEA DE AGRICULTUR
SPECIALIZAREA INGINERIA MEDIULUI
FORMA DE NVMNT IFR
GRAFIC ASISTAT PE CALCULATOR
TITULAR DISCIPLIN S.l. dr. ing. Herbei Mihai Valentin
TUTORI
S.l. dr. ing. Herbei Mihai Valentin
S.l. dr. ing. Smuleac Adrian
Timioara 2010
2
Sptmna 1 Lecia 1
NOIUNI INTRODUCTIVE
DREAPTA. PLANUL. UNITI DE MSUR
Obiective: Cunoaterea elementelor de baz ce se vor utiliza pe
parcursul cursului. Prezentarea ecuaiilor dreptei, planului i a unitilor de
msur utilizate pe plan naional i internaional.
Rezumat:
Sistemul metric pentru lungimi, suprafee i volume, bazat pe
diviziunea zecimal, este utilizat n cele mai multe state de pe Glob. Metrul
a fost determinat de Delambre n 1799, fiind definit ca a 40 000 000-a parte
din lungimea meridianului terestru. Metrul etalon depus la Svres, lng
Paris este construit dintr-un aliaj de platin (90%) i iridiu (10%). n rile
anglo-saxone i ntr-o serie de alte state este folosit un sistem propriu de
msurare a lungimilor i suprafeelor, tradiional, dar care se afl n
perspectiva de a fi treptat nlocuit cu sistemul metric. i n rile Romne,
n diferite perioade istorice, au existat alte sisteme de msurare a
lungimilor i suprafeelor
Cuvinte cheie: drepata, planul, uniti de msur
3
MODULUL 1
NOIUNI INTRODUCTIVE
UI 1.1. DREAPTA I PLANUL
1.1.1. DIVERSE FORME ALE ECUAIEI DREPTEI
O
n
X
Y
b
O a
Y
X
Fig. 1,1 Fig. 1.2
Reprezentarea parametrilor Reprezentarea dreptei prin
tieturiecuaiei explicite a dreptei
4
Mo(Xo,Yo)
O
Y
X
Fig.1.3 Reprezentarea parametrilor din ecuaiile parametrice ale dreptei
M
O
Y
X
Fig. 1.4
Reprezentarea parametrilor ecuaiei normale a dreptei
- n plan:
o Ecuaia general (implicit): 0CByAx
o Ecuaia n coordonate omogene: 0CxBxAx 321
o Ecuaia redus (explicit): nmxy
coeficientul unghiular B
Atgm i ordonata la origine
B
Cn (Fig. 1.1)
5
o Ecuaia dreptei ce trece prin M0(x0,y0):
)xx(myy 00
o Ecuaia dreptei ce trece prin dou puncte M1(x1,y1), M2(x2,y2):
)xx(xx
yyyy 1
12
121 sau
1yx
1yx
1yx
22
11
o Ecuaia dreptei prin tieturi:
01b
y
a
x
unde: ;B
Cb;
A
Ca (Fig. 1.2)
o Ecuaiile parametrice ale dreptei:
sinyy
cosxx
0
0 (Fig.1.3)
o Ecuaia normal a dreptei: 0psinycosx (Fig. 1.4); trecerea de
la ecuaia general la cea normal:
0BA
CByAx
22
(se ia + sau dup cum C este negativ sau pozitiv);
o Ecuaia polar a dreptei: sinBcosA
Cr
- n spaiu:
o Forma general (dat de intersecia a dou plane):
0DzCyBxA
0DzCyBxA
2222
1111
6
o Ecuaiile reduse ale dreptei:
qpzy
nmzx sau
1
z
p
qy
m
nx
o Ecuaiile parametrice:
czz
byy
axx
0
0
0
sau c
zz
b
yy
a
xx 000
a, b, c fiind cosinuii directori;
o Forma canonic (pentru l,m,n parametrii directori ai dreptei):
n
zz
m
yy
l
xx 000
unde: 22
11
22
11
22
11
BA
BAp;
AC
ACm;
CB
CBl
o Ecuaiile dreptei determinate de dou puncte M1(x1,y1,z1) i M2(x2,y2,z1):
12
1
12
1
12
1
zz
zz
yy
yy
xx
xx
1.1.2. PLANUL
Diverse forme ale ecuaiei planului:
- ecuaia general (implicit): 0DCzByAx ;
- ecuaia n coordonate omogene: 0DxCxBxAx 4321 ;
- ecuaia redus: pnymxz
unde:
7
C
Dp
;C
Bn
;C
Am
- ecuaia planelor ce trec prin )z,y,x(M 0000 :
0)zz(C)yy(B)xx(A 000
- ecuaia planelor perpendiculare pe o direcie dat (l,m,n):
0pnzmylx
- ecuaia planului ce trece printr-un punct )z,y,x(M 0000 i este perpendicular pe o
direcie dat (l,m,n):
0)zz(n)yy(m)xx(l 000
- ecuaia planului determinat de dou drepte concurente:
0
nnzz
mmyy
llxx
210
210
210
- ecuaia planului determinat de dou drepte paralele:
0
nzzzz
myyyy
lxxxx
21
21
21
- ecuaia planului determinat de 3 puncte:
0
1zyx
1zyx
1zyx
1zyx
333
222
111 sau 0
zzyyxx
zzyyxx
zzyyxx
333
222
111
- ecuaia planului prin tieturi (Fig. 9):
8
c
X
a O
b
Z
Y
Fig. 1.5.
Reprezentarea planului prin tieturi
01c
z
b
y
a
x
unde:
C
Dc
;B
Db
;A
Da
- ecuaia normal a planului 0pczbyax unde a,b,c sunt cosinuii directori
ai normalei la plan, iar p este distana de la origine la plan; trecerea de la ecuaia
general la cea normal:
0CBA
DCzByAx
222
9
UI 1.2. UNITI DE MSUR
1.2.1. UNITI DE MSUR PENTRU LUNGIMI I SUPRAFEE
Sistemul metric pentru lungimi, suprafee i volume, bazat pe diviziunea zecimal,
este utilizat n cele mai multe state de pe Glob. Metrul a fost determinat de Delambre n
1799, fiind definit ca a 40 000 000-a parte din lungimea meridianului terestru. Metrul
etalon depus la Svres, lng Paris este construit dintr-un aliaj de platin (90%) i iridiu
(10%). n anul 1960, Conferina Internaional de la Paris a stabilit noul etalon al
metrului (primul s-a dovedit a fi inexact) egal cu 1 650 763,73 lungimi de und ale
radiaiei portocalii, emise de gazul radioactiv Kripton 84.
n rile anglo-saxone i ntr-o serie de alte state este folosit un sistem propriu de
msurare a lungimilor i suprafeelor, tradiional, dar care se afl n perspectiva de a fi
treptat nlocuit cu sistemul metric (Tabel 1.1). i n rile Romne, n diferite perioade
istorice, au existat alte sisteme de msurare a lungimilor i suprafeelor (Tabel 1.2).
Aceste tabele de conversie dintr-un sistem n altul sunt utile pentru topografi atunci
cnd se afl n faa unui plan topografic cu uniti de msur din alt sistem.
Tabel 1.1
Sistemul Anglo-Saxon de msurare a lungimilor i suprafeelor
UNITI DE LUNGIME UNITI DE SUPRAFA
Unitatea Subuniti Echivalentul
n m Unitatea Subuniti
Echivalentul n
sis. metric
1 inch sau ol - 0,0254 1 square
inch
- 6,4516 cm2
1 foot 12 inches 0,3048 1 square
foot
144 square
inch
9,2903 dm2
1 yard 3 feet 0,9144 1 square
yard
9 square
feet
0,8361 m2
1 fathom 2 yards 1,8288 1 acre 4840
square
4046,94 m2
10
yards
1 mil terestr 1760
yards
1609,34 1 square
mile
640 acres 2,5899 km2
1 mil marin - 1852 - - -
Tabel 1.2
Uniti vechi romneti de msurare a lungimilor i suprafeelor ara Romneasc
UNITI DE LUNGIME UNITI DE SUPRAFA
Unitatea Subuniti Echivalentul
n m Unitatea Subuniti
Echivalentul
n sis.
metric
1 stnjen
erban
Vod
8 palme 1,97 - - -
1 prjin 3 stnjeni 5,90 1 prjin 54 stnjeni 208,82 m2
1 stnjen
Constantin
Vod
8 palme 2,02 - - -
1 prjin 3 stnjeni 6,06 1 pogon 144 prjini 5011,78 m2
Molodova
1 stnjen 8 palme 2,23 1 prjin 36 stnjeni 179,02 m2
1 prjin 4 stnjeni 8,92 1 falce 80 prjini 14321,95 m2
Transilvania
1 stnjen 6 picioare 1,89 1 stnjen - 3,59 m2
- - - 1 jugr
cadastral
1600
stnjeni
5754,64 m2
- - - 1 jugr
cadastral
576 prjini 5754,64
11
1.2.2. UNITI DE MSUR PENTRU UNGHIURI
Pentru exprimarea valorilor unghiulare se utilizeaz:
a) Sistemul sexagesimal - n care cercul este mprit n 360 de pri. A 360-a
parte se numete gradul sexagesimal (1 ) care se mparte n 60 de pri, o parte
numindu-se minut sexagesimal (1). Acesta se mparte n 60 de pri, o parte numindu-
se secunda sexagesimal (1"). O secund se mparte n 100 de pri (1" = 100/100).
b) Sistemul centesimal - n care cercul se mparte n 400 de pri, o parte
numindu-se grad centesimal (1g), care se mparte n 100 de pri obinndu-se minutul
centesimal (1c). Un minut centesimal se mparte n 100 de pri rezultnd secunda
centesimala (1cc). Submultiplul secundei se obine prin mprirea acesteia n 100 de
pri (1cc = 100/100).
Tabel 1.3
Uniti de msur pentru unghiuri
SISTEM SEXAGESIMAL SISTEM CENTEZIMAL
1 cerc 360 1 cerc 400 g
(grade)
1 60' 1g
100c
(minute)
1' 60'' 1c
100cc
(secunde)
Tabel 1.4
Relaiile dintre lungimile pe un cerc mare sau o elips meridian a elipsoidului terestru
i diviziunile centezimale
LUNGIME UNITI CENTEZIMALE
100 km 1g
de arc
1 km 1c
de arc
10 m 1cc
de arc
12
De asemenea, pentru o mai uoar transformare din sistemul sexagesimal n cel
centezimal i invers se pot calcula coeficieni de transformare (Tabel 1.5).
Tabel 1.5
Coeficieni de transformare a valorii unghiurilor dintr-un sistem n altul
SEXAGESIMAL - CENTEZIMAL CENTEZIMAL - SEXAGESIMAL
1'' = 3,0864cc
1cc
= 0,324''
1' = 1,8518c
1c
= 0,54'
1 = 1,111g
1g
= 0,9
c) Radianul - este unghiul la centru cruia i corespunde lungimea unui arc egal
cu raza cercului. Un cerc are 2 radiani ( = 3,1415924). Pentru transformarea
elementelor de unghi n elemente de arc i invers, se utilizeaz un coeficient de
transformare notat cu , care reprezint raportul dintre elementul de unghi i elementul
de arc.
cccc
a
620.6362
100100400
''265.2062
6060360''
NTREBRI
1. Care sunt ecuaiile reduse ale dreptei i ale planului? 2. Pe baza tabelelor de transformare realizai urmtoarele transformri:
15inch= ? m
1mil terestr = ? m 1 stnjen = ? m
3. Care este diferena ntre sistemul sexagesimal i centesimal? 4. Ce este radianul?
13
Sptmna 2 Lecia 2
SISTEME DE COORDONATE
FORMATELE DESENELOR TEHNICE I MPTURIREA LOR
Obiective: nsuirea i utilizarea diverselor sisteme de coordonate
utilizate n activitatea practic, nsuirea diferitelor tipuri de formate ale
desenelor precum i mpturirea lor.
Rezumat:
Sistemul de coordonate rectangulare rectilinii,este un sistem general de
coordonate cunoscut de la matematici. Coordonatele geografice elipsoidale formeaza
un sistem prin care pozitia unui punct oarecare Po este raportata la planul meridianului
origine PGP1 si la planul ecuatorial EAE. Acest sistem de coordonate constituit din
latitudinea si longitudinea . Sistemul de coordonate geodezice polare, este sistemul
in carepozitia unui punct oarecare Po situate pe suprafata elipsoidului este
binedeterminata daca se cunoaste perechea de valori S si A in care :S=OPo este limita
geodezica de la punctual Po la un punct origine O considerat pe un meridian origine
(punctul O poate fi chiar la ecuator) ;A este unghiul pe care il face directia OPO cu di-
rectia meridianului considerat origine.
Formatele de hrtie pe care se execut desenele topografice, au dimensiunile,
modul de notare, regulile de prezentare i utilizare a acestora, stabilite prin STAS 1
76.
Cuvinte cheie: sisteme de coordonate, formatele desenelor, STAS
1-76
14
MODULUL 2
SISTEME DE COORDONATE
FORMATELE DESENELOR TEHNICE I MPTURIREA LOR
UI 2.1. SISTEME DE COORDONATE
2.1.1. COORDONATE RECTANGULARE
- sistemul de coordonate rectangulare rectilinii,este un sistem general de
coordonate cunoscut de la matematici.
Originea sistemului se considera in centrul geometric O al elipsoidului, axa Oz
dispusadupa axa polilor PP, axa Ox pe directia liniei de intersectie a planului
Ecuatorului cu planului meridianului de origine (meridianul care trece prin Observatorul
de la Greenwich) si axa Oy pe directia perpendiculara pe planul xOz.
Fig. 2.1 Coordonate rectangulare
In acest mod pozitia unui punct oarecare PO de pe suprafata elipsoidului este
15
determinate prin trei coordonate :
,,,,, ; ; ooPoPoP PPzPyOPx
2.1.2. COORDONATE GEOGRAFICE ELIPSOIDALE
Coordonatele geografice elipsoidale (fig. 2.2. ), formeaza un sistem prin care
pozitia unui punct oarecare Po este raportata la planul meridianului origine PGP1 si la
planul ecuatorial EAE. Acest sistem de coordonate constituit din latitudinea si
longitudinea , se defineste astfel :
Latitudinea punctului Po este ungiul format de normala 'ooPP la elipsoid in planul
Po cu proiectia ei pe planul ecuatorial.
Longitudinea punctului Po este unghiul diedru format de planul meridianului origine
si planul meridianului punctului Po.Sistemul coordonatelor geografice elipsoidale este
foarte important datorita simpificarilor ce le creeaza la rezolvarea problemelor
geodezice,in plus fiind un sistem unitar pentru intreg elipsoidul de referinta.
Fig. 2.2. Coordonate geografice
16
Ca observatie, coordonatele geografice elipsoidale se deosebesc de coordonatele
utilizate in astronomie (latitudinea si longitudinea atmosferica) prin aceea ca aceasta din
urma se refera la geoid.
2.1.3. COORDONATE GEODEZICE
Sistemul de coordonate geodezice polare, este sistemul in carepozitia unui punct
oarecare Po (fig. 2.3. ) situate pe suprafata elipsoidului este binedeterminata daca se
cunoaste perechea de valori S si A in care :S=OPo este limita geodezica de la
punctual Po la un punct origine O considerat pe un meridian origine (punctul O poate fi
chiar la ecuator) ;A este unghiul pe care il face directia OPO cu di-rectia meridianului
considerat origine.
Fig. 2.3 Coordonate geodezice polare i ortogonale
Sistemul coordonatelor geodezice ortogonale (fig. 2.3), determina pozitia unui
punct oarecare Po situate pe suprafata elipsoidului de referinta, dupa cum
urmeaza :Consideram un punct origine O (poate fi chiar la ecuator) pe un meridian
considerat origine. Din punctul Po ducem linia geodezica PoP1 normala la meridianul
origine. Atunci pozitia punctului Po se determina prin coordonatele geodezice ortogonale
PoP1 = u si OP1 = v.
nainte de a fi utilizate datele spaiale ntr-un proiect este necesar definirea unui
sistem de referin n care s se stabileasc cu exactitate poziiile corespunztoare
din natur. Acest lucru se realizeaz n cadrul unui proces numit georefereniere prin
17
care se identific elipsoizii i proieciile cartografice ce simuleaz spaiul real.
Georeferenierea presupune ncadrarea unei reprezentri a unui plan ntr-un anumit
sistem de referin ntr-o anumit locaie. Detaliile i punctele definite prin coordonate
urmeaz a se transcalcula n referina naional a proieciei Stereografice 1970.
n Romnia s-au folosit n decursul timpului mai multe sisteme de proiecie , cel
aplicat din anul 1971 i pn n prezent fiind Proiecia Stereografic 1970 pe plan
secant unic pe elipsoidul Krasowski.
Elementele de baz ale variantei pe plan secant unic sunt:
Elipsoid de referin Krasowski 1940;
Planul de proiecie tangent n centrul rii;
Planul de proiecie secant unic, cobort n versiunea actual cu i=1389,478m
fa de cel tangent iniial
Centrul de proiecie n punctul stereografic situat diametral opus punctului de
tangen;
Originea n centrul rii, la nord de Fgra, avnd coordonatele geografice
B0=460 i L0=25
0;
Sensul pozitiv al axei Ox este spre nordul geografic , iar al axei Oy spre est.
Teritoriul Romniei are zone cuprinse n toate cele patru cadrane.
ntr-un sistem CAD se pot introduce aceti parametri specifici proieciei
Stereografice 1970 dup cum urmeaz:
Code: Stereo 70
Description: Sistemul de proiecie Stereo 1970
Coordinate System Type: Geodetic
Datum: Pulkovo 1941 Russia (GIS and former USSR Teriritories)
Oblique: Stereographic
Northing: 500000 Easting: 500000
Projection Parameters Origin latitude: 46d Origin longitudine: 25d
Scale reduction: 0,9998
18
UI 2.2. FORMATELE DESENELOR
Formatele de hrtie pe care se execut desenele topografice, au dimensiunile,
modul de notare, regulile de prezentare i utilizare a acestora, stabilite prin STAS 1
76.
n figura 2.4 i tabelul 1 sunt indicate dimensiunile formatelor de hrtie utilizate n
desenul topografic:
1
3
8 mm
5
8 m
m
2
5
f
4
a
d
b
c e
Fig. 2.4
Prin format se nelege spaiul delimitat pe coala de hrtie prin conturul ( trasat cu
linie subire ) pentru decuparea copiei desenului original. Dimensiunile acestui contur
sunt ba , iar valorile lor sunt
Numerele de poziie de pe figura 1 indic:
1 coala de desen
2 conturul pentru decuparea desenului original
3 conturul pentru decuparea copiei
4 formatul
Sunt stabilite dou tipuri de formate: formate normale, avnd dimensiunile
indicate n tabelul 1 ( cu recomandarea ca utilizarea formatului 5A s fie evitat pe ct
19
posibil ) i formate derivate.
Pentru definirea formatelor, se ia, drept modul formatul 4A . n cazul n care,
pentru desene, nu este posibil folosirea formatelor normale, se vor utiliza formatele
derivate.
Formatele derivate se obin din formatele normale prin mrirea uneia din
dimensiunile a sau b ale acestora cu un multiplu ntreg al dimensiunii corespunztoare
modulului. Excepie de la aceast regul o fac formatele 4A i 5A .
Dimensiunea a a formatelor derivate nu poate avea valoare mai mare de 841 mm.
Att la formatele normale ca i la cele derivate, dimensiunea a este considerat
dimensiunea laturii mici a formatului respectiv.
Dimensiunile a i b ale formatelor pot avea urmtoarele abateri limit:
20
- dimesiuni pn la 150 mm........................... 1,5 mm
- dimensiuni 150 600 mm............................ 2 mm
- dimensiuni peste 600 mm............................. 3 mm
Conturul pentru decuparea desenului original ( poz. 2, fig. 2.4, poz. 6, fig. 2.7 ). Se
traseaz cu linie continu, vizibil mai subire dect cea pentru decuparea copiei
desenului original ( poz. 3, fig. 2.4 i poz. 5, fig. 2.7 ) sau pot fi figurate numai colurile
acestuia pe coala de desen . Dimensiunile dc ale acestui contur vor fi mai mari cu
cte 10 mm dect ale formatului respectiv.
Se recomand ca dimensiunile fe ale colii de desen ( fig. 2.7) s fie cu cel
puin 16 mm mai mari dect ale formatului respectiv.
Notarea formatelor se face n colul dreapta jos sub indicator ( poz. 3, fig. 2.7 ).
Pe formatele normale se nscrie simbolul formatului din tabelul 1, partea numeric a
simbolului reprezentnd convenional dimensiunile formatului respectiv, n succesiunea
n care acestea sunt indicate n tabel ( ba ).
La formatele derivate, nainte de simbolul formatului de baz corespunztor, se
nscrie un numr ntreg sau zecimal, care reprezint raportul dintre suprafaa formatului
derivat i suprafaa celui de baz, aceasta din urm fiind considerat drept unitate.
Formatul de baz este acel format normal care are aceeai dimensiune a ca i
formatul derivat respectiv.
Formatul derivat din figura 2a, se noteaz 0,75 1A . La stabilirea prii numerice a
formatului respectiv, s-a pornit de la suprafaa celor dou formate de baz i derivat
inndu-se seama de numrul de module ale fiecrui format.
21
aa
b
b
b
Fig. 2.5
Astfel formatul derivat conine 6 module iar cel de baz 1A are 8 module.
Raportul dintre suprafeele celor dou formate este 75,08
6.
La stabilirea formatului de baz s-a inut seama de faptul c dimensiunea a pentru
acest format trebuie s fie aceeai cu dimensiunea a pentru formatul derivat.
n mod analog s-a procedat i pentru formatul din figura 2b care se noteaz cu (
1,5 2A )( unde 4
65,1 ).
n figura 2.9, formatul de baz este formatul 2A iar cel derivat se noteaz cu 2,5 2A
( unde 8
1025,1 ). n figura 6 sunt date exemple de nscriere a simbolurilor formatelor.
a b
Fig. 2.6
Literele i cifrele simbolurilor se scriu ca dimensiune nominal de 3,5 mm.
22
Elementele grafice permanente, pe care trebuie s le conin att formatele normale ct
i cele derivate, pot fi urmrite n figura 2.7., unde este reprezentat un format 0A .
A
B
G
520
1
EE
Cmpul desenului
148,5
1189
C
D 2
A
4 3
C
B
D
5841
5
7
F
8
H
7 6 5
6
4 3
F
G
2 1
H
5
Fi
g. 2.7
Linia chenarului se traseaz cu linie continu groas, la distana de 5 mm fa
de conturul pentru decuparea copiei ( poz. 1, fig. 2.7 ).
Fia de ndosariere ( poz. 2, fig.2.7. ) este format dintr-un spaiu liber de
20 297 mm, rezervat pentru perforarea copiei. n vederea aezrii mai precise a
desenului la perforare, mijlocul fiei de ndosariere se indic, pe toat limea sa,
printr-o linie de reper continu subire
Fia de indosariere se prevede la toate formatele, pe latura din stnga
formatului ( poz. 4, fig. 2.7. ). De regul fia de ndosariere se delimiteaz pe desen
printr-o linie continu subire. Excepie de la aceast regul o fac formatele 5A i 4A ,
ct i formatul 3A i derivatele sale, folosite cu dimensiunea b drept baz i n care
23
cazuri fia de ndosariere este delimitat de linia chenarului ( fig. 2.8 ).
210
148,5
20 5
5
297
5
Fig. 2.8. Chenarul formatului A4 (mm)
Prin baza formatului se nelege, latura inferioar a acestuia, n poziia normal
de citire a desenului, adic de jos n sus i de la dreapta, latura pe care este amplasat
indicatorul. Formatele pot fi utilizate avnd ca baz oricare dintre dimensiunile a i b.
Excepie de la aceast regul o fac formatele 4A la care ntotdeauna latura de
dimensiune a se ia ca baz i la formatele 5A a cror baz este ntotdeauna latura de
dimensiune b.
Pe formatele 50 .......... AA i pe derivatele lor, n vederea identificrii rapide a
diferitelor pri ale desenului, se recomand s se traseze, cu linii continue subiri, o
reea de coordonate ( poz. 7, fig. 2.7 ). Reeaua de coordonate mparte formatul n zone
de 105 148,5 mm.
Zonele de pe latura formatului care este multiplu de 297 mm, se noteaz prin cifre
arabe, iar zonele de pe latura aceluiai format care este multiplu de 210 mm , se
24
noteaz cu litere majuscule, exceptnd literele I i O.
Dimensiunea nominal a acestor cifre i litere este de 3,5 mm. n figura 6 se
indic modul de folosire a unei coli de hrtie, cnd pe aceasta, n cadrul unui contur
unic pentru decuparea desenului original, pot fi executate mai multe desene originale i
ale cror copii vor fi separate prin decupare.
Fig. 2.9
n aceste cazuri, la fiecare desen se vor respecta regulile privind mrimea
formatului i elementele grafice pe care trebuie s le conin.
UI 2.3. MPTURIREA FORMATELOR
Prin STAS 74 76 se stabilesc regulile dup care se face mpturirea copiilor
desenelor topografice executate pe formate conform STAS 1 76 i care urmeaz a fi
ndosariate, broate sau pstrate n mape. mpturirea se face n aa fel nct s se
ajung n final la formatul )297210(4A considerat modul de pliaj, iar pe latura de jos a
desenului mpturit, trebuie s apar indicatorul n ntregime, n poziie normal de citire
a desenului. Fia de ndosariere, n cazul mpturirii n scopul perforrii trebuie s
25
rmn neacoperit complet, pe toat lungimea sa.
mpturirea se poate face i la alte formate, caz n care se alege drept modul de
pliaj unul din formatele prevazute n STAS 1 76, cu excepia formatelor 5A i 0A .
La mpturirea desenelor, se poate folosi una din urmtoarele metode, prevazute
n STAS 74 76;
- mpturirea la dimensiuni
- mpturirea modular
- mpturire n scopul perforrii
- mpturire n scopul aplicrii unei benzi adezive perforate
Primele dou metode se utilizeaz n cazul n care desenele urmeaz a fi ptrate
n mape, n plicuri sau broate. Se poate observa metoda de mpturire n scopul
perforrii, aplicat la formatele : 3A (fig.2.10 i fig.2.11), 2A ( fig.2.12 i fig. 2.13 ) i
1A (fig. 2.14 ).
n aceste figuri, liniile de pliere sunt trasate cu linie ntrerupt subire, iar
numerele, cu care au fost marcate aceste linii, indic succesiunea operaiilor de
mpturire.
n cazul utilizrii formatelor derivate, mpturirea acestora se face dup aceleai
reguli.
2
Rest
A3
297
105 1901
2
1
420
Fig 2.10
26
42
0
3
Rest 43
1
190
A3
23
297
105
2 4 4
Fig. 2.11
210
29
74
20
2
105
594
31 A2
3
1
44
Fig. 2.12
27
105
3 1 A2
2
3
44
2
105Rest 190
420
594
297
Fig. 2.13
1 5 4 3 A1
6
2
105
210 190 190841
594
297
6
14
35
Fig 2.14
841
210594
1
A1
3
3
4
297
297
51
4
2
5
297
Fig. 17
28
NTREBRI
1. Ce sunt coordonatele rectangulare i geografice? 2. Care este formatul de baz i formatele derivate ale desenelor conform
STAS 1-76
3. Care sunt dimensiunile formatului de baz i al celor derivate? 4. Care sunt metodele de mpturire a formatelor prevzute prin STAS 74-
76.
29
Sptmna 3 Lecia 3
INDICATORUL DESENELOR TEHNICE
ELEMENTELE HRILOR I PLANURILOR
Obiective: nsuirea modului de construire a indicatoarelor desenelor
tehnice i recunoaterea i utilizarea corect a elementelor hrilor i
planurilor. Utilizarea corect a scrilor de reprezentare.
Rezumat:
Indicatorul este un tabel care are drept scop identificarea desenului i a obiectului
reprezentat de acesta i se folosete obligatoriu la toate desenele de documentaie
tehnic
Elementele matematice reprezint baza geometric a hrii. Sunt cuprinse n aceast
categorie urmtoarele elemente: scara de proporie, cadrul hrii, nomenclatura, baza
geodezo-topografic, elementele de orientare, graficul nclinrii versanilor, canevasul
Elementele de coninut sunt considerate a fi cele reprezentate n interiorul cadrului
hrii, respectiv n cuprinsul spaiului desenat. Elementele de ntocmire sau de
montare a hrii cuprind informaii absolut necesare pentru nelegerea i utilizarea
hrii.
Cadrul hrilor i planurilor topografice este un sistem complex care limiteaz
reprezentarea i pe care se trec anumite date geografice i numerice.
Cuvinte cheie: indicator, scara de reprezentare, cadrul hrilor
30
MODULUL 3
INDICATORUL DESENELOR TEHNICE
ELEMENTELE HRILOR I PLANURILOR
UI 3.1. INDICATORUL DESENELOR TEHNICE
Indicatorul este un tabel care are drept scop identificarea desenului i a obiectului
reprezentat de acesta i se folosete obligatoriu la toate desenele de documentaie
tehnic. El se aplic n colul din dreapta jos lipit de chenar avnd latura lung
perpendicular pe fia de ndosariere.
AprobatControl STAS
VerificatDesenatProiectat
Masa neta
Data:
Scara:
TITLUL PLANSEIINSTITUTIA
NR.
PLANSEI
Fig. 3.1.. Indicatorul i tabelul de componen n desenul industrial pentru
formatele A4 i mai mari
UI 3.3. ELEMENTELE HRILOR I PLANURILOR
Harta topografic este tot o reprezentare convenional redus la scar care
ns d o imagine generalizat a ntregii suprafee a Pmntului sau numai a unei
poriuni mari din el.
Ea d o vedere de ansamblu a suprafeelor de teren, coninnd mult mai puine
31
detalii n comparaie cu planul topografic, la ntocmirea hrilor se ine seama de
curbura Pmntului. Practic, deosebirea dintre planuri i hri const n scrile de
reprezentare; hrile se ntocmesc la scri mai mici, ncepnd de la 1:25 000 ( Figura
3.2. ).
Dup coninutul i destinaia lor hrile pot fi : hri n relief, topografice,
geografice, hipsometrice, geobotanice, climatice, geofizice, economice, politice,
etnografice, istorice, politico-administrative etc.
Figura 3.2. Harta topografic
1- Cadrul planului, 2- Scara planului, 3 Caroiaj geografic, 4 Caroiaj rectangular,
5- Scara grafic, 6 Echidistana curbelor de nivel, 7- Semne i simboluri
convenionale, 8 Curbe de nivel
32
Planul topografic (Figura 3.3) este reprezentarea convenional care, prin
detaliile ce le conine, redate la scar i pe conturul lor natural, red fidel poriunea din
scoara terestra care se reprezint planimetric i altimetric, servind n general n scopuri
tehnice ( proiectare, organizare, evidena etc. ), datorit preciziei ridicate pe care o
asigur i scrile mari la care se ntocmete ( 1:50 pn la 1:10 000 ).
Figura 3.3. Plan topografic
Dup coninutul i natura lor, planurile topografice pot fi:
- plan topografic de baz planul ntocmit unitar pe ntregul teritoriu al unei
ri, ntr-un singur sistem de proiecie cartografic, la o scar astfel aleas
nct s satisfac, prin coninutul i forma de redactare, majoritatea cerinelor
sectoarelor economiei naionale;
- plan cadastral plan ce cuprinde n principal limitele de proiectare ale
diferitelor parcele i categoriile de folosin;
33
- plan general de trasare planul n care sunt nscrise elementele de trasare
necesare aplicrii pe teren a construciilor proiectate;
- plan de detaliu planul topografic executat la scar mare, coninnd
anumite elemente redate n mod detaliat;
- plan cotat etc.
Hrile i planurile topografice sunt delimitate de cadru care se traseaz dup
anumite principii, n funcie de scara i de suprafaa reprezentat.
De regul, planurile de situaie la scri mai mari de 1:2 000, care se execut pe
suprafeele liniate, se ntocmesc pe formate STAS: )1189841(0 mmA : )841594(1 mmA :
)594420(2 mmA , fiind delimitate de caroiajul rectangular, iar hrile i planurile
topografice la scri mai mici de 1:5 000, care sunt lucrri de ansamblu, sunt delimitate
de caroiajul geografic, avnd forma unor trapeze.
3.3.1. ELEMENTELE PLANURILOR I HRILOR
1. Elementele matematice reprezint baza geometric a hrii. Sunt
cuprinse n aceast categorie urmtoarele elemente:
- scara de proporie
- cadrul hrii
- nomenclatura
- baza geodezo-topografic
- elementele de orientare
- graficul nclinrii versanilor
- canevasul
2. Elementele de coninut sunt considerate a fi cele reprezentate n
interiorul cadrului hrii, respectiv n cuprinsul spaiului desenat. Aceste elemente se pot
grupa n dou categorii: fizico-geografice (relief, hidrografie, vegetaie, soluri) i socio-
economice (localiti, ci de comunicaie, detalii economice i cultuale, granie).
3. Elementele de ntocmire sau de montare a hrii cuprind informaii
absolut necesare pentru nelegerea i utilizarea hrii. Dintre ele unele se refer la
34
ntocmirea hrii. Aici sunt incluse: titlul, felul hrii, destinaia, legenda, autorul,
materialele documentare folosite.
3.3.2. CADRUL HRILOR I PLANURILOR
Cadrul hrilor i planurilor topografice este un sistem complex care limiteaz
reprezentarea i pe care se trec anumite date geografice i numerice.
Cadrul este format din trei pri:
- cadrul interior limiteaz reprezentarea pe hart sau pe planul respectiv. El
reprezint reeaua geografic - paralele i meridiane sau reeaua rectangular. Se
traseaz prin linii drepte, unind colurile care s-au raportat prin coordonate.
- cadrul geografic se traseaz prin linie dubl ( cu interval de 1 mm) la distana
de 7 mm de cadrul interior. Pe aceasta sunt marcate prin segmente valorile de latitudine
i longitudine. Linia dubl se innegrete alternativ, pe intervale de 1 minut, i anume
pentru cele aflate deasupra i la dreapta valorilor pare.
- cadrul ornamental se traseaz printr-o linie groas de 1mm la de 1 mm de
cadrul geografic.
ntre cadrul geografic i cel ornamental se marcheaz reeaua geografic,
divizat n funcie de scar.
ntre cadrul interior i cel geografic se traseaz liniile care marcheaz reeaua
rectangular ( a fusului vecin ), la intervale corespunztoare scrii.
La hrile i planurile topografice ntocmite n proiecia Gauss, situate pn la 02
deprtare pe longitudine fa de meridianul marginal al fusului, se marcheaz reeaua
rectangular a fusului vecin, prin segmente desenate n afara cadrului ornamental.
Reeaua geografic i rectangular trasat pe cadru este nsoit de valorile
respective aa ca n fig. 3.4.
35
77
48
Marc
are
a longit
udin
ii
Coordonatele retelei
rectangulare4874
Reteaua rectangulara
a fusului vecin
Reteaua rectangulara
48
-Coltul plansei
-Coordonatele geografice
52'30''
4400'
25
54 08
Marcarea latitudinii
844883
54 09 54 10
Cadrul geografic
Cadrul interior
Cadrul ornamental
Fig. 3.4
3.3.3. SCRI DE REPREZENTARE
Harta este o reprezentare n plan, micorat, convenional i generalizat a
suprafeei terestre, cu fenomene naturale i sociale de la un moment dat, realizat pe
principii matematice i la o anumit scar, innd cont de sfericitatea pmntului.
Planul este o reprezentare cu aceleai caracteristici ca i harta, diferenele
constnd n faptul c red o suprafa mai mic de teren, ns cu mai multe detalii i cu
o mare precizie. Deoarece scara mare nu permite redarea unei suprafee ntinse de
teren, poriunile terestre reprezentate se consider plane, deci nu ine cont de
sfericitatea pmntului.
Definiie:
Trecerea de la dimensiunile msurate n teren la cele de pe plan sau hart se face
cu ajutorul unui raport constant de micorare numit scar de proporie.
Ca element matematic, se poate exprima n 3 moduri:
Numeric
Grafic
Direct
36
Scara numeric este o fracie ordinar n care numrtorul indic lungimea
grafic (de obicei n cm), iar numitorul lungimea corespunztoare din teren (tot n cm).
D
d
N
1,
unde:
N scara hrii
d distana grafic pe hart sau plan
D distana real din teren.
Cu ct numitorul este mai mic n valoare aritmetic, cu att fracia este mai mare i
deci scara este i ea mai mare i invers.
n situaia n care pe o hart nu este trecut scara, ns este trasat reeaua de
paralele se poate calcula scara hrii, msurnd distana grafic dintre dou paralele
consecutive (d) i cunoscnd faptul c lungimea arcului de meridian de 10 este egal cu
111,136 Km (D).
Scara grafic reprezint raportul Dd exprimat grafic. Dup modul de construcie
i precizia msurrii este de dou tipuri:
- scar grafic simpl
- scar grafic compus sau cu transversale.
Scara grafic este reprezentarea grafic a scrii numerice. Aceasta reprezint
lungimile naturale de pe teren la scara planului. Scara grafic poate fi liniar sau simpl
i scara grafic transversal sau compus.
Scara grafic liniar sau simpl
Este o linie divizat de regul din centimetru n centimetru, care este desenat
la mijloc n partea de jos a planului sau hrii sau lng legend.
n figura 3.5 este reprezentat scara grafic simpl pentru scara numeric
1:100000.
37
Figura 3.5. Scara grafic simpl
Pentru construcia ei se procedeaz astfel:
Se traseaz o linie de circa 10 cm, la mijlocul su lng legend n partea de
jos a planului hrii. Se divide din centimetru n centimetru iar prima diviziune din
stnga, din milimetru n milimetru.
Diviziunea gradat n milimetri se numete tabloul scrii, iar valoarea natural
a unei diviziuni corespunztoare scrii planului se numete modulul scrii.
Diviziunile situate la dreapta talonului se noteaz prin valorile crescnde ale
acestuia reprezentnd valorile naturale ale fiecrei lungimi.
n cazul scrii 1:100000 modulul are valoarea 1000 m iar celelalte valori vor fi
respectiv de 1000, 2000, 3000, 4000 m.
Cu ajutorul scrii grafice se pot rezolva dou probleme
1. Cunoscnd lungimea d=25 mm/m de pe plan se poate afla direct
lungimea D, corespunztoare de pe teren. Pentru aceasta se ia cu compasul
lungimea respectiv de pe plan i se aplic pe scara grafic citindu-se pe scar
distana de pe teren D=2500m.
2. Problema invers, cunoscnd distana D de pe teren, se poate afla
distana d de pe plan.
Scara grafic transversal sau compus
Poziia acesteia pe plan sau hart este identic cu poziia scrii liniare sau
simpl. Construcia scrii grafice transversale este impus de a se obine o mai
mare precizie fa de scara grafic simpl.
\\
Figura 3.6. Scara grafic compus
38
Scara grafic transversal (Figura 3.6.) se construiete astfel:
Se deseneaz o scar grafic simpl, iar deasupra sau dedesubtul ei se
traseaz un numr de linii paralele i echidistante fa de linia scrii simple. Numrul
liniilor paralele se ia n funcie de precizia scrii. Prin punctele de diviziune ale scrii
grafice simple se traseaz perpendiculare pe liniile paralele. n dreptul talonului
ultima paralel se mparte ca i talonul, n acelai numr de pri egale. Se unete
diviziunea 0 de pe scara simpl cu diviziunea a doua de pe ultima paralel. Se
traseaz apoi paralele la aceast linie unind diviziunile de pe cele dou linii extreme
n mod decalat.
Cu ajutorul scrii grafice transversale, se rezolv aceleai probleme ca i cu
scara grafic simpla.
Scara direct se exprim prin indicarea direct a lungimii de pe hart i a
corespondenei ei din teren. De exemplu: 1 cm pe hart = 250 m n teren (egalitate
valabil pentru o hart la scara 1:25000).
n funcie de scara la care au fost realizate, hrile se grupeaz n 3 categorii:
de la 1:25000 pn la 1:200000: hri la scar mare (hri topografice)
ntre 1:200000 1:1000000: hri la scar mijlocie (hri topografice de
ansamblu)
de la scara 1:1000000 pn la scri foarte mici: hri la scar mic (hri
geografice). Acestea sunt n general, hrile murale i cele din atlase.
Reprezentrile cartografice la scri mai mari de 1:25000 se numesc planuri.
Acestea se clasific dup cum urmeaz:
1:10000 pn la 1:5000 planuri topografice propriu-zise;
1:2500 pn la 1:2000 planuri de situaie;
1:1000 pn la 1:500 planuri urbane;
1:100 pn la 1:50 planuri de detaliu, utilizate n construcii.
39
NTREBRI
1. Ce reprezint indicatorul desenelor tehnice? 2. Care este diferena ntre harta i planul topografic? 3. Care sunt elementele matematice ale planurilor i hrilor? 4. Din ce este format cadrul unei hri? 5. Enumerai scrile de reprezentare utilizate n practic? 6. Cunoscnd scara hrii (1:50.000), distana real msurat n teren
(10.000m) care va fi distana grafic de pe plan (n centimetri)?
40
Sptmna 4 Lecia 4
NOIUNI INTRODUCTIVE DESPRE AUTOCAD
Obiective: nsuirea noiunilor de baz despre mediul de lucru
AutoCAD.
Rezumat:
AutoCAD (CAD = Computer Aided Design sau Computer Aided Drafting) este un
program CAD utilizat n proiectarea planurilor n dou dimensiuni (2D) i mai putin trei
dimensiuni (3D) dezvoltat i comercializat de Autodesk.
Fiierele native sunt cele de tip dwg, precum i cele dxf (Drawing
eXchange Format), extrem de larg rspndite.
Cu toate c iniial a fost creat pentru s ruleze i pe platforme ca
i Unix, Macintosh, s-a renunat la dezvoltarea acestora n favoarea sistemului de
operare Windows.
Una dintre caracteristicile care au fcut faimos aceast aplicaie, pe lng preul
comparativ mic la data lansrii cu alte softuri similare, a fost posibilitatea de ambientare
i automatizare a proceselor. Aici sunt incluse AutoLISP, Visual LISP, VBA, .Net,
ObjectARX.
AutoCAD - computer aided design (proiectare asistata de calculator)- este cel mai
raspandit mediu de grafica si proiectare asistata de calculator folosit cu succes in
domenii precum : arhitectura, geografie, medicina, astronomie, tehnic etc.
Prima versiune, denumit MicroCAD, a aprut in anul 1982 ajungand pana la
versiunea AutoCAD 2011. Firma americana Autodesk a dezvoltat o multitudine de
programe soft AutoCAD fiind particularizate pe anumite domenii: AutoCAD Architecture,
AutoCAD Electrical, AutoCAD Mechanical, AutoCAD Overlay, AutoCAD Land Desktop,
AutoCAD Map, AutoCAD Civil 3D.
Cuvinte cheie: CAD,AutoCAD, noiuni introductive
41
MODULUL 4
NOIUNI INTRODUCTIVE DESPRE AUTOCAD
UI 4.1. PREZENTARE GENERAL
Odat lansat ACAD-ul apare un ecran iniial care conine urmtoarele elemente:
Fig. 4.1. Fereastra AutoCAD
BARA DE TITLU cea mai de sus, afieaz numele programului ACAD
urmat de numele fiierului deschis. La dreapta barei se afl trei butoane Minimizare,
Maximizare/Restaurare i nchidere. La un moment dat se lucreaz cu un singur fiier
(desen).
BARA DE MENIURI se gsete sub bara de titlu i ofer acces la o
serie de meniuri derulante.
2 1 3
5
4
6 7 8 9 10
42
BARA CU INSTRUMENTE aflat sub bara de meniuri i care conine
comenzi i instruciuni asociate cu pictograme. n momentul cnd se plimb cursorul
deasupra pictogramelor apare un dreptunghi ce conine numele comenzii.
Acestea sunt:
o NEW deschide un desen nou, l creaz propriu-zis;
o OPEN deschide desene existente;
o SAVE salveaz desenul curent;
o PRINT tiprete sau previzualizeaz desenul curent;
o PRINT PREVIEW previzualizare pentru tiprire;
o SPELLING verific ortografia;
o CUT nltur elementele selectate i le plaseaz n memoria temporar;
o COPY copiaz elementele selectate i le plaseaz n memoria temporar;
o PASTE plaseaz coninutul memoriei temporare n desenul curent;
MATCH PROPERTIES copierea proprietilor de la un obiect la altul (ex.
culoarea, tipul de linie).
o UNDO anulare secvenial a unei comenzi de desenare, ncepnd de la ultima
salvare;
o REDO refacerea comenzii din memoria tampon UNDO;
o LAUNCH BROWSER lansare browser;
o TRACKING apeleaz un mod snap poziionare exact. Este un buton
exploziv;
o PRESET UCS configureaz sistemul de coordonate utilizator. Este un buton
exploziv;
o DISTANCE msurarea distanelor, suprafeelor. Este un buton exploziv;
o REDRAW ALL redeseneaz ecranul, pentru curarea de imaginile temporare
sau obiecte inutile;
o AERIAL VIEW acceseaz fereastra AERIAL VIEW sau apeleaz oricare din
celelalte bare de instrumente;
NAMED VIEW restaurarea vederii. Este un buton exploziv;
o PAN REALTIME mut desenul, fr a-i schimba scara, n direcia dorit;
ZOOM REALTIME marirea sau micorarea n timp real a desenului;
o ZOOM IN mrete un desen prin dublarea scrii de afiare; Buton exploziv.
43
o ZOOM OUT micoreaz un desen prin njumtairea scrii de afiare;
o ZOOM WINDOW mrete o parte din desen, specificat printr-o fereastr
dreptunghiular;
o ZOOM ALL vizualizeaz ntregul desen. Este un meniu exploziv care
acceseaz diversele comenzi ZOOM;
o ZOOM PREVIOUS revenire la desenul de dinainte;
o HELP acceseaz sistemul de asisten on line.
BARELE MOBILE CU INSTRUMENTE
n momentul lansrii ACAD sunt afiate doar barele cu instrumente DRAW i
MODIFY. Pentru a afia barele mobile suplimentare se alege din bara de meniuri
Views, Toolbars i n felul acesta se ofer acces la caseta de dialog, iar plasarea unui x
n caseta de validare din dreptul barei dorite are ca rezultat apariia ei pe ecran.
Apsnd butonul din stnga sus al acesteia , bara este nchis i va dispare de pe
ecran. Pentru mutarea n alt poziie a barei de instrumente se apas butonul din
stnga al mouse-ului cu cursorul poziionat pe dreptunghiul albastru corespunztor
barei i cu butonul n continuare apsat se mut bara n poziia dorit.
Fig. 4.2. Barele mobile
FEREASTRA DE COMAND se gsete n partea inferioar a
ecranului i este format din fereastra cu istoricul (F2) i linia de comand ce arat
instruciune introdus de la tastatur. Aceast zon este folosit de ctre program
pentru a comunica cu utilizatorul. Aici sunt afiate mesajele de eroare, opiunile de
comand i alte invitaii.
44
BARA DE STARE afieaz coordonatele cursorului i starea diferitelor
moduri operaionale ACAD: Snap (salt), Grid, Ortho (ortogonal), OSNAP (saltul automat
la o entitate). Activarea i dezactivarea lor se face cu un dublu clic pe acestea.
Observaie: o alt bar de stare se gsete sub bara cu instrumente standard i
conine denumirea stratului curent i ofer posibilitatea alegerii culorii de desenare i a
tipului de linie. n plus putem modifica uor proprietile.
SUPRAFAA DE DESENARE analoag cu foaia de hrtie pe care se
deseneaz manual, doar c n ACAD aceasta are o dimensiune infinit.
CURSORUL N CRUCE, CASETA DE SELECIE I CURSORUL
cursorul are mai multe feluri de apariii: este cursor n cruce n cazul poziionrii pe
ecran n momentul desenrii, caz n care n partea de jos a ecranului sunt indicate
coordonatele lui sau este caset de selecie n momentul n care programul dorete s
selectai un obiect.
APELAREA COMENZILOR n linia de comand se ateapt o comand
i este vizibil invitaie Command: . Dac o comand se afl n execuie, programul
afieaz un mesaj care v cere s introducei date.
Ex. Command: line
From point:
n consecin programul ateapt s-i oferii punctul de unde s nceap execuia
comenzii line. Comanda poate fi dat de la tastatur sau prin intermediul mouse-ului.
Concluzii:
se pot introduce comenzile de la tastatur;
se pot introduce comenzile prin barele de instrumente i meniuri;
se lucreaz cu casete de dialog.
UI 4.2. OPERAII CU FIIERE
NEW crearea unui nou desen cu File, New i apare o caset de dialog n care se
poate specifica numele fiierului ce se dorete a fi creat. Sau alt modalitate este
45
apasnd pe pagina alb ce se gsete n bara de instrumente standard. La baza lui st
un fiier prototip, adic tot un fiier desen obinuit dar setat conform cerinelor uzuale.
OPEN deschiderea unui desen existent se face cu File, Open (sau pe butonul de
Open) i apare o caset de dialog n care se caut fiierul dorit. Exist i posibilitatea
de cutare a fiierului dorit cu Find File din caseta de dialog. Se selecteaz fiierul dorit
i se d OK.
SAVE salveaz desenul curent File, Save (sau apasnd pe pictograma cu
discheta). Dac desenul are nume, are loc salvarea. Dac desenul nu a fost nc
botezat i se apeleaz comanda Save, se va deschide o caset de dialog n care se
poate specifica numele fiierului, unitatea i directorul n care se salveaz.
SAVE AS redenumirea unui fiier existent File, Save As folosit pentru a salva
desenul curent n alt locaie.
SALVARE AUTOMAT Tools, Options, General, Automatic Save i apoi se
fixeaz durata dorit i se d OK.
EXIT File, Exit are loc nchiderea ACAD-ului dar nu nainte de apariia unei
casete de dialog care cere salvarea desenului.
UI 4.3. PERSONALIZAREA ECRANULUI
Se realizeaz prin apelarea comenzii Option din meniul Tools, n urma creia se
va deschide o fereastr de dialog, prezentat n fig. de mai jos:
Fig.4.3. Setarea proprietilor ecranului
46
Conform fig., fereastra de dialog Option ofer mai multe posibiliti de
personalizare, pentru fiecare din acestea se vor prezenta n continuare opiunile cele
mai uzuale:
File permite indicarea cii de acces a fiierelor program (executabile) care ruleaz
sub AutoCAD (fiiere cu extensia lsp, arx, mnu, dvb, dbx, vlx, fas)
Display permite setarea culorii de fundal (la instalare culoarea implicit este
negru), a fonturilor din meniuri sau butoane, a rezoluiei de desenare a curbelor i a
suprafeelor (curbele n AutoCAD sunt reprezentate printr-un numr foarte mare de
segmente de lungime mic), etc.
Open and save permite setri referitoare la salvare, respectiv versiunea de
AutoCAD n care se realizeaz salvarea, timpul dup care se realizeaz salvarea
automat, crearea sau nu a fiierelor de rezerv (bakup file, .bak), etc.
Plotting permite realizarea setrilor referitoare la plotare (tiprire).
System permite setarea modului de lansare n execuie a programului (tradiional,
sau on line) configurarea legturilor cu locaia Autodesk Point A,
(Http://www.pointA.autodesk.com), care este un centru de informare i instruire on line.
User preference permite setarea unitilor de msur, personalizarea butonului
butonului drept al mous-ului (la fel ca n toate aplicaiile de tip Windows), respectiv a
modului de vizibilitate a grosimilor entitilor grafice, etc.
Drafting permite setarea culorii i mrimii selectorului la utilizarea comenzilor
ajuttoare Osnap, precum i a modului de lucru al acestora.
Selection permite validarea sau nu a utilizrii grip-urilor, setarea culorii i a
mrimii selectorului la utilizarea comenzilor de editare.
Profiles permite selectarea unei bare de meniuri personalizate, existente sau
create de utilizator.
UI 4.4. UTILIZAREA AJUTOARELOR GRAFICE:
MODURILE SNAP, GRID, ORTHO
AutoCAD ofer o serie de mijloace ajuttoare pentru desenare modurile SNAP,
GRID i ORTHO asupra crora se poate aciona prin comenzile cu acelai nume sau
prin butoanele corespunztoare situate n bara de stare.
47
Comanda SNAP stabilete dimensiunile pasului de deplasare a colimatorului pe
ecran. Ca efect, modul SNAP asigur acurateea desenului, prin stabilirea rezoluiei de
desenare. Dac punctele sunt indicate prin coordonate, nu se iau n considerare setrile
modului SNAP. Opiunile comenzii SNAP sunt:
Specify snap spacing or [ON/OFF/Aspect/Rotate/Style/Type] :, unde:
opiunea implicit este indicarea unei mrimi a pasului de deplasare a
colimatorului;
ON/OFF stabilete activarea/dezactivarea modului SNAP; dac modul SNAP
este dezactivat, deplasarea colimatorului are loc la nivel de pixel, distana de deplasare
putnd fi mrit de 10 ori, respectiv de 100 ori prin acionarea tastei o dat,
respectiv de dou ori, iar revenirea la normal fcndu-se cu tasta ;
Aspect permite stabilirea de pai diferii pe cele dou direcii;
Rotate permite rotirea reelei SNAP cu un unghi dat fa de orizontal;
Style permite alegerea unuia dintre cele dou stiluri de grile standard (cu dou
direcii perpendiculare) sau izometric (direcii dup axele axonometriei izometrice);
alegerea planului izometric de desenare se face prin comanda Isoplane;
Type aceast opiune permite definirea a dou tipuri de SNAP:
Grid determin asocierea reelei SNAP cu reeaua GRID;
Polar asigur saltul pe direcii perpendiculare, nclinate la unghiuri prestabilite.
Comanda GRID se folosete pentru a putea controla vizual unitile de msur ale
desenului. Aceasta poate determina suprapunerea peste desen a unei reele de puncte
care nu se poate tipri fig. 4.4.
Opiunile comenzii sunt:
Specify grid spacing(X) or [ON/OFF/Snap/Aspect] :, unde:
opiunea implicit este o valoare care determin distana dintre punctele grilei;
dac se alege 0 ca valoare implicit, atunci se adopt distana de la SNAP, dac se
indic o valoare prea mic, reeaua de GRID nu poate fi afiat, fiind prea dens;
ON/OFF determin activarea, respectiv dezactivarea reelei GRID;
Snap determin afiarea reelei GRID pe dimensiunile SNAP;
Aspect permite stabilirea unor distane ntre punctele GRID, diferite pe cele
dou direcii.
48
Pentru o rapid setare a opiunilor
comenzilor SNAP i GRID se deschide
caseta de dialog Drafting Settings prin
alegerea opiunii Settings a meniurilor
butoanelor SNAP i GRID deschise cu
ajutorul butonului drept al mouse-ului.
Modul ortogonal de desenare (ORTHO)
poate fi activat sau dezactivat prin comanda
ORTHO, cu opiunile ON/OFF, sau prin
apsarea repetat a tastei . Ca efect al
activrii modului ORTHO, desenarea i
editarea se fac doar pe direciile orizontal i
vertical ale UCS-ului curent
Fig. 4.5. Reeaua GRID Fig. 4.6. Modul ORTHO
Fig. 4.4. Caseta Drafting
Settings
49
NTREBRI
1. Care sunt elementele ferestrei de lucru n AutoCAD? 2. Care sunt ajutoarele grafice n AutoCAD? 3. Cum se poate personalize ecranul de lucru n AutoCAD? 4. Ce elemente conine bara cu instrumente?
50
Sptmna 5 Lecia 5
DESENAREA I EDITAREA OBIECTELOR N AUTOCAD
Obiective: nsuirea cunotinelor de desenare i editare a obiectelro
n mediul AutoCAD.
Rezumat:
Straturile (layers) ofer un mijloc de a grupa obiectele. Ele sunt realizate similar
cu modul n care un proiectant deseneaz cu mna grupuri de obiecte pe foi de calc.
Produsul final este compus din foile de calc aezate una peste alta.
Comenzile pot fi introduse la aparitia prompterului "Command:". Pentru repetarea
ultimei comenzi, se va apasa Enter. Se pot introduce puncte sau coordonate in oricare
din modurile:
Pentru a intelege lucrul cu AutoCAD, este important sa cunoastem modul in care acesta
isi pastreaza desenele. Pentru fiecare desen se creeaza o baza de date. Fiecarei
entitati desenate ii corespunde o piesa din baza de date (o entitate este un element de
desen, cum ar fi linia, cercul, arcul, etc.).
Cuvinte cheie: strat, layer, desenare, editare, comenzi
51
MODULUL 5
DESENAREA I EDITAREA OBIECTELOR N AUTOCAD
UI 5.1. INSTRUMENTE DE CONSTRUIRE A OBIECTELOR
Pentru a intelege lucrul cu AutoCAD, este important sa cunoastem modul in care
acesta isi pastreaza desenele. Pentru fiecare desen se creeaza o baza de date.
Fiecarei entitati desenate ii corespunde o piesa din baza de date (o entitate este un
element de desen, cum ar fi linia, cercul, arcul, etc.). Astfel, la desenarea unei linii se
adauga in baza de date informatiile referitoare la aceasta: capetele liniei, culoarea, tipul
de linie etc.
Pentru un cerc informatiile salvate includ centrul si raza. Iata un exemplu:
((-1 . ) (0 . "CIRCLE") (8 . "0") (62 . 1) (39 . 0.5) (10 4.0
4.0 1.0) (40 . 2.0))
Aceasta este o lista a informatiilor stocate in baza de date, corespunzatoare unui
cerc desenat in stratul "0", de culoare rosie (1), de grosime 0.5, cu centrul in punctul 4,
4, 1 si raza 2.0. Modificarea unui cerc desenat implica modificarea unei asemenea liste
din baza de date. Mai tarziu ne vom intalni cu listele corespunzatoare diferitelor tipuri de
entitati si vom vedea efectele comenzilor AutoCAD asupra lor.
Se deschide un desen nou i se salveaz n directorul dorit cu numele dorit,
dup care pentru a uura lucrul se vor poziiona anumite elemente ajuttoare.
LAYER-E
Straturile (layers) ofer un mijloc de a grupa obiectele. Ele sunt realizate similar
cu modul n care un proiectant deseneaz cu mna grupuri de obiecte pe foi de calc.
Produsul final este compus din foile de calc aezate una peste alta.
Cnd se utilizeaz straturile, se pot aeza obiecte numai pe stratul curent. Dar
ACAD-ul permite comutarea ntre straturi i mutarea obiectelor de pe un strat pe altul.
52
LUCRUL CU STRATURI
Se pot grupa informaiile distincte pe straturi separate, fiecrui strat i se poate
atribui un nume, o culoare i un tip de linie pentru a mri calitatea. Straturile pot fi
dezactivate sau ngheate, pentru a reduce cantitatea de informaii de pe ecran. De
asemenea straturile desenului pot fi tiprite individual sau combinate n orice format.
Stratul curent nu poate fi ngheat sau dezactivat.
CASETA DE DIALOG LAYER CONTROL
Caseta de dialog apare ca urmare a selectrii butonului layers din bara mobil cu
instrumente Object Properties sau din bara de meniuri alegnd Format i apoi Layer.
Ca urmare se ofer ur mtoarele faciliti:
Fig. 5.1. Caseta de dialog Layer Properties Manager
n caseta de dialog se disting urmtoarele opiuni:
New creeaz un nou strat de desenare, fr a deveni curent;
Delete terge un strat de desenare;
Current activeaz un alt start, n locul celui curent;
ON face vizibil un strat, care era invizibil;
OFF face invizibil un strat;
Freeze nghea un strat, AutoCAD ignor entitile de pe acel strat,
reducndu-se astfel timpul necesar regenerrii desenului; un strat ngheat este
invizibil;
Lock determin blocarea accesului la editarea obiectelor aflate pe strat,
prevenind modificarea accidental a entitilor respective;
53
Color stabilete culoarea entitilor de pe un strat;
Linetype stabilete tipul de linie pentru un strat;
Lineweight stabilete grosimea de linie pentru un strat;
Plot Style se poate asocia unui strat un stil de tiprire, definit anterior;
Plot se pot stabili straturile care vor fi tiprite.
Proprietile fiecrui strat pot fi afiate detaliat n partea inferioar a casetei, prin
acionarea butonului Show/Hide details. Cu butoanele Save state.../Restore state... se
salveaz i se restaureaz strile straturilor. Prin aplicarea filtrelor de straturi din lista
derulant Named layer filters (filtre de straturi denumite), AutoCAD permite ajustarea
instantanee a listei straturilor afiate. Fiecare desen din AutoCAD are, n mod
prestabilit, trei filtre de straturi standard:
Show All Layers, care afieaz toate straturile;
Show All Used Layers - afieaz toate straturile folosite;
Show All Xref - Dependent Layers - afieaz toate straturile dependente de
referine externe.
Cu ajutorul acestor trei filtre de straturi se poate simplifica mult vizualizarea listei
straturilor. Totodat, caseta Layer Properties Manager mai conine dou opiuni care
permit inversarea filtrului de straturi curent (Invert filter), respectiv aplicarea filtrului de
straturi curent listei derulante de control al straturilor din bara de instrumente Object
Properties (Apply to Object Properties toolbars).
Alegerea culorii de desenare, indiferent de layer, se face prin comanda Color, care
afieaz o caset de dialog pentru alegerea culorii de lucru fig.
Fig. 5.2. Caseta de dialog Color
Alegerea tipului de linie, independent de layer, se face prin comanda Linetype,
care afieaz o caset de dialog pentru alegerea tipului de linie fig. .
54
Fig. 5.3. Caseta de dialog Linetype
Exist posibilitatea alegerii grosimii de linie, prin comanda Lineweight,
Prin intermediul liniei de afiare a proprietilor obiectelor, aflat n partea
superioar a ecranului AutoCAD, toate opiunile privind layer-ele, culori, tipuri i grosimi
de linie pot fi selectate rapid.
DESENAREA LINIILOR
Apelul funciei Line se face fie din bara cu instrumente Draw, fie prin tastnd la
invitaia Command: line. Dup aceasta se vor cere punctul de nceput al liniei i apoi
punctul de sfrit al liniei. Deci la invitaia From point: se d primul punct iar la To point:
se d al doilea punct. Dac se doresc linii legate ntre ele se continu introducerea
punctelor, altfel se d Enter.
opiunea Close: dac spre exemplu se dau 2 drepte legate ntre ele i la opiunea
To point se va da litera c, efectul este nchiderea unui triunghi;
opiunea Undo: n cazul n care un punct a fost greit ales, se tasteaz u i astfel
acest punct este nlturat;
desenarea segmentelor continue dac se dorete desenarea unei linii de la
sfritul liniei anterioare, la invitaia From point: se d Enter;
curarea ecranului se d prin comanda redraw sau introducnd r de la tastatur.
OBIECTE
Cu ajutorul butoanelor din bara de instrumente Draw se creaz obiecte (linii,
cercuri, arce, dreptunghiuri). Obiectele complexe sunt cele care sunt create printr-o
comand unic (poligoane, polilinii, coroane circulare). Dei obiectele complexe par a fi
formate din mai multe segmente, ACAD le consider un singur obiect.
55
DESENAREA DREPTUNGHIURILOR
Modalitile de desenare a dreptunghiurilor sunt: tastnd rectang la invitaia
Command:: sau executnd clic pe butonul Rectangle din bara de instrumente Draw,
sau din meniul Draw. Drept urmare se vor cere pe rnd coordonatele primului col i
apoi coordonatele colului opus acestuia. Coordonatele vor putea fi introduse de la
tastatur sau executnd un clic cu mouse-ul pe ecran n punctele dorite (de la tastatur
un punct se d astfel x,y).
DESENAREA CERCURILOR
Modalitile de desenare a cercurilor sunt: tastnd circle sau mai simplu doar c la
invitaia Command: sau prin alegerea butonului Circle din bara de instrumente Draw.
Odat apelat comanda se poate alege modalitatea de indicare a datelor necesare
desenrii unui cerc:
Center, Radius specific nti centrul cercului i apoi raza acestuia;
Center, Diameter se specific nti centrul cercului i apoi diametrul cercului;
2Point se specific dou puncte care definesc diametrul;
3Point se specific 3 puncte de pe circumferina cercului;
Tangent, Tangent, Radius se specific dou obiecte la care cercul va fi tangent
i raza cercului;
Tan, Tan, Tan se specific trei obiecte la care cercul va fi tangent.
DESENAREA ARCELOR
Modalitile de desenare a arcelor sunt: tastnd arc la invitaia Command: sau
prin alegerea butonului Arc din bara cu instrumente Draw, sau din meniul Draw. La fel
ca i la cercuri exist mai multe posibiliti de desenare a arcelor dintre care amintim:
3Points se selectez un punct de nceput, un punct de pe arc i un punct sfrit;
Start, Center, End se alege un punct de nceput, centrul cercului din care
aparine arcul i un punct de sfrit;
Start, Center, Angle punct de nceput, centrul cercului i unghiul inclus. Arcul
este desenat n sensul arcelor de ceasornic dac utilizai un unghi negativ;
Start, Center, Length punct de nceput, centrul cercului i lungimea corzii;
56
Start, End, Radius punct de nceput, punct final i raza cercului n care e inclus
arcul.
Start, End, Angle punct de nceput, punct final i unghi amd.
Centru, Start, Angle pentru arhitectura.
Observaie: Se poate alege opiunea continurii unui arc dintr-unul desenat
anterior prin alegerea butonului Arc Continue sau tastnd Enter la invitaia de a da
punctul de start al noului arc.
DESENAREA POLIGOANELOR
Cu ajutorul comenzii ACAD polygon dat de la tastatur sau prin intermediul
butonului Polygon din bara cu instrumente Draw se pot desena uor poligoane
regulate. Se va cere numrul de laturi ale poligonului, iar apoi se poate preciza mrimea
laturii sau centrul cercului n care este nscris sau circumscris poligonul.
La invitaia Edge/ dac se tasteaz e atunci se cere s se
introduc mrimea laturii, altfel se dau coordonatele centrului cercului dup care apare
interogarea inscriptibil sau circumscris unui cerc I/C. Dup alegerea unei variante se
cere raza cercului.
Observaie: Ex. la desenarea unui dreptunghi dac dup interogarea First
corner: 1,1 (se dau coordonatele) la Other corner: se d @ 3,5 deci vom avea
coordonatele relative la primul col i deci coordonatele propriu zise ale celui de-al
doilea col sunt 4,6.
FIXAREA PE OBIECTE
Programul ACAD furnizeaz posibilitatea stabilirii cu precizie a unei poziii
exacte, prin controlarea micrilor cursorului. Una dintre aceste metode a fost deja
prezentat: i anume Snap, dar n continuare va fi explicat funcia object snap sau
osnap (fixare pe obiecte).
57
Fig. 5.4 Meniul funciei OSNAP Fig. 5.5
Puncte caracteristice i marcatorii
corespunztori
UI 5.2. UTILIZAREA COMENZILOR DE EDITARE
Erase
Mirror
Array
Rotate
Stretch
Trim
Break
Fillet
Copy
Offset
Move
Scale
Lenghten
Extend
Chamfer
Explode
Bara de editare
ERASE apelat prin butonul Erase din bara Modify sau tastnd erase, dup care
se cere selectarea unuia sau mai multor obiecte care vor fi terse;
58
OOPS cnd se utilizeaz comanda Erase s-ar putea s tergem din greeal
sau voit unele elemente. Dac se dorete readucerea lor n desen se apeleaz
comanda Oops care reaeaz la loc ultimul obiect ters. Apelul se face tastnd oops;
COPY apelul se face apsnd butonul Copy din bara Modify sau tastnd copy.
Se va selecta de ctre utilizator obiectul care se dorete a fi copiat (sau obiectele). Se
cere apoi punctul de referin i punctul n care va fi mutat. Exist posibilitatea realizrii
de copii multiple astfel: dup ce au fost selectate obiectele (sau obiectul) se va da de la
tastatur M ceea ce ofer posibilitatea realizrii de copii multiple, dup care se d
punctul de referin i se copiaz obiectul n punctele dorite;
MIRROR apelul poate fi fcut din bara Modify din meniul exploziv Copy Object
sau tastnd mirror. Se vor selecta obiectele ce se doresc a fi oglindite dup care se
precizeaz axa fa de care are loc oglindirea, prin intermediul a dou puncte. Axa nu
trebuie s fie neaparat orizontal sau vertical. Dac se dorete pstrarea obiectului
original se va da n la invitaia de tergere a lui;
OFFSET apelul poate fi fcut din bara Modify din meniul exploziv Copy Object
sau tastnd offset. Comanda ofer posibilitatea de a alege o distan de offset, iar apoi
se va selecta un obiect dup care vor fi fcute copii offset. Acest obiect trebuie s fie o
linie, un arc, o polilinie, un cerc sau o elips. Se va alege apoi direcia n care va fi
duplicat obiectul. Dac obiectul este cerc sau arc selectarea unui punct spre centrul
obiectului creaz un cerc cu o raz mai mic, n timp ce alegerea unui punct n exterior
creaz un obiect cu o raz mai mare;
ARRAY permite realizarea de copii multiple ale obiectelor selectate. Copiile
create pot fi aranjate pe linii i coloane (matrice rectangular) sau pot fi dispuse circular
(matrice polar). Pentru crearea unei matrice rectangulare vi se solicit numrul de linii
i de coloane, distana dintre liniile alturate i distana dintre coloane. La crearea unei
matrice polare vi se cere s specificai centrul n jurul cruia vor fi dispuse copiile, cte
articole (copii) vrei s creai (inclusiv originalul) i unghiul de umplere.
MOVE apelul se face apasnd butonul Move din bara Modify sau tastnd move.
Comanda va da urmtoarele invitaii: selecie obiect sau obiecte, dup ce acestea au
fost selectate se cere punctul de baz de unde vor fi mutate obiectele i apoi punctul n
care va fi mutat.
59
ROTATE apelul poate fi fcut din bara Modify sau tastnd rotate. Se selecteaz
obiectul, se d punctul n jurul cruia are loc rotirea i apoi se specific unghiul de
rotaie fa de poziia iniial;
SCALE apelul poate fi fcut din bara Modify din meniul exploziv Stretch sau
tastnd scale. Comanda este folosit dac se dorete redimensionarea unui obiect.
Exemplu: dac un titlu este prea mic l vom mri, dac un detaliu este imposibil de citit l
vom desena la alt scar. Se va selecta obiectul (obiectele), se alege punctul de
referin spre sau de la care se vor aduce la scar obiectele. Dup aceasta se poate da
direct scara la care se dorete mrirea sau micorarea , sau tastnd r se va putea da
valoarea actual a obiectului i apoi noua valoare a obiectului (prin valoare se nelege
mrimea obiectului);
STRETCH apelul poate fi fcut din bara Modify sau tastnd stretch. Comanda
este folosit pentru a lungi, scurta sau nla un obiect ce a fost deja desenat. Obiectul
trebuie obligatoriu selectat prin metoda crossing window sau crossing polygon.
Dup aceasta trebuie ales locul de la care vor fi modificate obiectele i apoi locul pn
unde vor fi modificate obiectele;
LENGTHEN apelul se poate face din bara Modify din butonul exploziv Stretch
sau tastnd lengthen. Comanda este utilizat pentru a mri i micora lungimile
obiectelor, aceste obiecte trebuie s fie deschise (nu are efect asupra poligoanelor).
Utiliznd comanda putei modifica obiectele prin tragere dinamic specificnd o nou
lungime sau un nou unghi, ca procent din lungimea sau unghiul total, oferind o lungime
sau un unghi absolut sau selectnd o lungime sau un unghi incremental msurat de la
punctul final al unui obiect;
TRIM apelul poate fi fcut din bara Modify sau tastnd trim. Comanda definete
una sau mai multe drepte care servesc drept plan de tiere (locul pn la care vor fi
scurtate obiectele sau vor fi eliminate pri din ele). Deci nti se aleg obiectele cu care
se intersecteaz obiectele ce vor fi scurtate i apoi obiectele ce vor fi scurtate. Dac
liniile ce servesc drept plan de tiere au fost desenate special pentru folosirea comenzii
trim i ulterior nu i mai au rostul n desen, atunci ele vor trebui terse dup ncheierea
acestei comenzi;
EXTEND apelul se poate face din bara Modify din butonul exploziv Trim sau
tastnd extend. n timp ce trim scurteaz obiectele pn n dreptul planurilor de tiere
selectate, comanda extend le lungete pn la liniile de frontier alese. Pentru execuie
60
se va selecta mai nti obiectele care servesc drept limite pentru alungire i abia apoi
obiectele ce vor fi alungite. Liniile limit dac au fost desenate doar pentru execuia
comenzii extend i ulterior nu-i mai au rostul vor fi terse dup execuia comenzii;
BREAK apelul poate fi fcut din bara Modify sau tastnd break. Comanda
constituie o alternativ comod la comanda trim, pentru c nu necesit desenarea unor
drepte care s fie utilizate doar ca plan de taiere i care ulterior sunt terse. Comanda
break permite definirea a dou puncte pe un obiect, care puncte delimiteaz poriunea
care va fi tears. Alegerea prii din obiect care va fi eliminat poate fi fcut prin dou
metode. Prima este s selectai dou puncte pe obiect. A doua este s selectai obiectul
i abia apoi s selectai cele dou puncte. Pentru a doua metoda dup ce se selecteaz
obiectul se tasteaz F (first point) i se d primul punct iar apoi al doilea. Dac se alege
varianta de apel prin intermediul butonului exploziv Break din bara Modify exist patru
variante ale comenzii: primul buton ntrerupe obiectul n punctul selectat pe el;
selecteaz obiectul i apoi ntrerupe obiectul n puncul care este selectat ulterior; al
treilea buton elimin bucata cuprins ntre cele dou puncte selectate pe obiect; al
patrulea buton selecteaz nti obiectul i abia apoi elimin bucata ntre cele dou
puncte date ulterior;
CHAMFER i FILLET sunt utilizate pentru realizarea teiturilor respectiv a
racordurilor;
EXPLODE exist obiecte care sunt considerate compuse fiind alctuite din alte
obiecte AutoCAD. Cu ajutorul comenzii explode , obiectele compuse pot fi explodate,
sau descompuse n prile componente. De obicei comanda e folositcnd vrei s
modificai una sau mai multe componente ale obiectului compus i nu dispunei de
metodele necesare entru a aciona direct asupra acestuia. Se selecteaz obiectul
compus apoi se apas butonul ce are ca pictogram dinamita.
Alte comenzi des utilizate sunt:
UNDO i REDO apelul se face din bara de instrumente Standard cu butoanele
Undo i Redo sau tastnd undo respectiv redo. Cu ajutorul comenzii undo se revenine
secvenial napoi anulnd comenzile fcute. Cu ajutorul comenzii redo se poate fi
executat doar dac ultima comand executat a fost un undo i reconstituie ce a fost
ters. Redo nu este valabil dect pentru o singur comand i anume ultima tears;
61
NTREBRI
1. Ce sunt i care este rolul layere-elor? 2. Care sunt comenzile de desenare a linilor, cercurilor, dreptunghiurilor? 3. Descriei metoda fixrii pe obiecte OSNAP? 4. Explicai 5 instrumente de editare?
62
Sptmna 6 Lecia 6
COTAREA I HAURAREA OBIECTELOR
TIPRIREA PLANURILOR
Obiective: nsuirea elementelor de cotare i haurare n mediul de
lucru AutoCAD, precum i tiprirea planurilor la scar.
Rezumat:
n accepiune inginereasc, dimensiunea este o caracteristic geometric, liniar
sau unghiular, care stabilete mrimea unei piese, distana sau unghiul dintre dou
suprafee, distana sau unghiul dintre piesele unui ansamblu etc. Determinarea i
nscrierea pe desene a dimensiunilor poart denumirea de cotare.
Capacitatea de a crea i controla cote ntr-un desen este una dintre cele mai
performante caracteristici ale programului AutoCAD. Acesta ne pune la dispoziie multe
instrumente pentru crearea, editarea i stabilirea aspectului unei cote n cadrul unui
desen.
Tiprirea planurilor realizate n AutoCAD trebuie fcut innd cont de scara dorit.
Cuvinte cheie: cote, haur, linie de cot, scar, tiprire
63
MODULUL 6
COTAREA I HAURAREA OBIECTELOR
TIPRIREA PLANURILOR
UI 6.1. COTAREA OBIECTELOR
n accepiune inginereasc, dimensiunea este o caracteristic geometric, liniar
sau unghiular, care stabilete mrimea unei piese, distana sau unghiul dintre dou
suprafee, distana sau unghiul dintre piesele unui ansamblu etc. Determinarea i
nscrierea pe desene a dimensiunilor poart denumirea de cotare.
Capacitatea de a crea i controla cote ntr-un desen este una dintre cele mai
performante caracteristici ale programului AutoCAD. Acesta ne pune la dispoziie multe
instrumente pentru crearea, editarea i stabilirea aspectului unei cote n cadrul unui
desen.
Elementele unei cote sunt prezentate n fig. 6.1 (n paranteze sunt denumirile
elementelor aa cum se regsesc n gestionarul stilului de cotare Dimension Style
Manager, la care vom face referire n continuare).
Fig. 6.1 Elementele cotrii
64
DEFINIREA STILURILOR DE COTARE
Stilurile de cotare reprezint metodele principale cu ajutorul crora se poate
controla aspectul unei cote. Prin crearea unui stil de cotare se definete exact aspectul
pe care l vor avea cotele respective n momentul plasrii acestora n desen. Stilurile de
cotare se controleaz cu ajutorul variabilelor de cotare. Putem accede la acestea n
dou moduri: prin intermediul casetei de dialog Dimension Style (apelabil cu comanda
DDIM tastat la prompter-ul Command:, din meniul Dimension, opiunea Style..., sau cu
ajutorul iconului corespunztor din bara de instrumente Dimension), sau prin tastarea
numelui variabilei la prompter-ul de comand sau prompt-ul Dim:, dup care i se
atribuie variabilei o nou valoare. Prima dintre metode este cea mai simpl, comod i
intuitiv i de obicei este cea mai potrivit pentru modificarea valorilor variabilelor de
cotare.
Caseta de dialog Dimension Style Manager (fig. 6.2) permite s se stabileasc
stilul de cotare curent (butonul Set Current), s se creeze un stil nou (butonul New...),
s se modifice un stil existent (butonul Modify...), s se anuleze un atribut al stilului
curent (butonul Override...), s se compare dou stiluri existente din acelai desen
(butonul Compare...) i chiar s se examineze aspectul pe care-l va avea stilul de
cotare curent selectat n momentul n care va fi aplicat pe desen (fereastra de
previzualizare).
Fig. 6.2 Caseta de dialog Dimension Style Manager
Acionarea butonului New determin afiarea casetei de dialog Create New
Dimension Style fig. 6.3. n caset sunt cmpuri pentru denumirea noului stil de cotare
(New Style Name) i de alegere a stilului de la care se pornete definirea (Start Width).
65
La acionarea butonului Continue este afiat o nou caset de dialog, New Dimension
Style (fig. 6.4). Aceeai caset este afiat i dac se dorete modificarea unui stil de
cotare.
Fig. 6.3 Caseta de dialog Create New Dimension
Style
Fig. 6.4 Caseta de dialog New Dimension Style
66
Caseta de dialog New Dimension Style conine un numr
de ase tab-uri (pagini), destinate fiecrui set de atribute ale
stilului. Fiecare tab este nsoit de ctre o fereastr de
examinare.
Cotarea desenelor n AutoCAD se poate realiza n
urmtoarele moduri:
cu ajutorul comenzilor DIM i DIM1. se deschide o
sesiune de cotare, Dimensioning mode, n care se pot folosi
subcomenzile de dimensionare din versiunile anterioare ale
programului AutoCAD. Aceste comenzi determin nlocuirea
prompter-ului Command: printr-un nou prompter, Dim:. Diferena
dintre aceste comenzi de cotare este c, n timp ce DIM1
permite trasarea unei singure cote, dup care se revine pe
prompter-ul Command:, comanda DIM deschide o sesiune de
cotare, din care se iese doar prin acionarea tastei . Nu se
pot folosi comenzi de desenare sau de editare n timpul unei
sesiuni de cotare. n cadrul comenzilor DIM i DIM1 exist un numr mare de
subcomenzi i variabile de cotare, care permit definirea unui stil propriu de cotare.
prin tastarea comenzilor de cotare direct la prompter-ul Command:, fr
deschiderea unei sesiuni de cotare.
cu ajutorul comenzilor de cotare accesibile din meniul derulant Dimension
(fig.6.5).
prin apelarea comenzilor de cotare cu ajutorul iconurilor corespunztoare
din bara de instrumente Dimension (fig. 5.6).
Deoarece metodele sunt echivalente, pentru lansarea comenzilor, utilizatorul va
folosi varianta care i se pare cea mai convenabil.
Fig. 6.5
Comenzile de
cotare din meniul
Dimension
67
Fig. 6.6 Bara de instrumente Dimension
UI 6.2. HAURAREA OBIECTELOR
n AutoCAD, umplerea unei suprafee cu un model (haurarea) se poate face cu
ajutorul comenzilor HATCH sau BHATCH, care plaseaz un model de haur ntr-o
suprafa mrginit de un contur nchis.
Comanda HATCH permite haurarea unui contur nchis, prin indicarea liniei de
contur. Sintaxa comenzii este:
Command: hatch
Enter a pattern name or [?/Solid/User defined] : {permite alegerea
unui model de haur sau ?, S, U}
Specify a scale for the pattern : {determin scara de desenare a
haurii}
Specify an angle for the pattern : {permite alegerea unghiului
haurii}
Select objects to define hatch boundary or ,
Select objects:{se selecteaz obiectele care determin conturul de haurat} sau
{se poate haura un contur definit pe loc, prin puncte, existnd o opiune pentru
a reine sau nu linia de contur n desen}.
Opiunile ?, Solid, User defined au urmtorul efect:
? afieaz lista modelelor de hauri din biblioteca AutoCAD;
Solid permite haurarea prin umplere uniform a conturului;
User defined permite crearea de ctre utilizator a unui model simplu de haur,
prin opiunile:
68
Specify angle for crosshatch lines :{unghiul de nclinare a liniilor de
haur}
Specify spacing between the lines :{distana dintre liniile de haur}
Double hatch area? [Yes/No] : sau Y {dac se dorete sau nu
haur dubl}
Modelul de haur poate fi ales dintr-un fiier de modele, prin introducerea
numelui modelului respectiv, sau poate fi creat de utilizator. Cteva dintre modelele de
haur existente implicit sunt prezentate n fig. 6.7.
Fig. 6.7 Modele de haur
Fig. 6.8 Caseta de dialog Boundary Hatch, tab-ul Quick
69
Comanda BHATCH determin afiarea casetei de dialog Boundary Hatch fig.
6.8 care permite alegerea att a modelului de haur, ct i a opiunilor de haurare.
Selectarea suprafeei de haurat se poate face prin selectarea conturului, ca la
comanda HATCH (opiunea Select Objects), sau prin indicarea unui punct din interiorul
conturului (opiunea Pick Points).
Opiunile oferite de caseta de dialog Boundary Hatch i tab-ul Quick permit:
alegerea proprietilor geometrice ale haurii: tipul, predefinit sau definit de
utilizator, din lista derulant Type, modelul de haur din lista Pattern, unghiul de
nclinare din lista derulant Angle, scara din Scale;
alegerea modului de definire a suprafeei de haurat prin selectarea unui punct
al suprafeei (Pick Points) sau selectarea conturului (Select Objects);
copierea proprietilor unei hauri deja existente, pentru haura curent (Inherit
Properties);
nlturarea insulelor individuale din setul de frontiere atunci cnd se folosete
metoda punctelor interne (cu butonul Remove Island);
vizualizarea frontierelor definite la un moment dat (butonul View Selections);
selectarea tipului de haur, n zona Composition. AutoCAD permite dou tipuri
de haur, asociativ i neasociativ. Cea asociativ are proprietatea c la
modificarea obiectului (obiectelor) de frontier, haura este ajustat automat;
previzualizarea haurilor (butonul Preview).
n pagina Advanced (fig. 6.9) a casetei de dialog Boundary Hatch se permite
setarea modului de tratare a contururilor interioare (Normal, Outermost sau Ignore),
activarea sau dezactivarea depistrii insulelor folosind posibilitile Flood i Ray
Casting, se poate opta pentru pstrarea frontierelor (Retain boundaries) etc.
70
Fig. 6.9 Caseta de dialog Boundary Hatch, tab-ul Advanced
La selectarea unor contururi sau a unui punct n interiorul conturului (fig. 5.10),
stilurile de haurare funcioneaz astfel:
stilul Normal se haureaz orice suprafa nchis, dinspre interior spre
exterior;
stilul Outermost se haureaz doar prima suprafa nchis ntlnit, dinspre
exterior;
stilul Ignore se haureaz toat suprafaa din interiorul conturului (ignor
frontierele interioare).
Fig. 6.10 Stiluri de haurare
EDITAREA HAURILOR
Modelele de haur pot fi editate cu ajutorul comenzii HATCHEDIT, a crei
apelare se face la prompter-ul Command: sau prin selecia opiunii Hatch din meniul
Modify.
71
Caseta de dialog Hatch Edit care se afieaz este similar casetei de dialog
Boundary Hatch, cu deosebirea c un numr de opiuni sunt inaccesibile.
UI 6.3. TIPRIREA PLANURILOR
n multe situaii este util a se realiza tiprirea desenelor din spaiul hrtie (Layout),
pentru a nu se ncrca fiierul grafic (spaiul model) cu informaii suplimentare de tipul
chenarului formatului sau a indicatorului. Formatele de diferite mrimi mpreun cu
indicatoarele se pot insera direct n spaiul hrtie, acestea fiind definite n AutoCAD i
se regsesc n directorul Template, n locaia n care a fost instalat programul.
Deoarece modelul indicatorului din formatele predefinite nu coincide cu cel utilizat
n Romnia, se pot crea formate corespunztoare, parcurgnd urmtoarele etape:
Se deseneaz chenarul i indicatorul pentru formatul dorit;
Expresiile text din indicator se definesc ca atribute;
Chenarul, respectiv indicatorul mpreun cu atributele se definesc ca bloc;
Cu opiunea page setup se alege formatul de hrtie corespunztor i se d un
nume spaiului hrtie;
Blocul creat se copiaz n spaiul hrtie;
Se salveaz spaiul hrtie ca fiier predefinit (template - .dwt) n folderul Template.
n cazul unui desen, cnd se dorete utilizarea unui astfel de format predefinit, el
se apeleaz (prin deschidere ca orice fiier) din meniul derulat (opiunea From
template), prin clic cu butonul drept al mouse - ului pe eticheta Layout al spaiului
hrtie (fig. 6.11)
Fig. 6.12 Deschidere de fiier .dwt n spaiul hrtie
72
Spaiul hrtie astfel configurat este prezentat n fig. 6.12, exemplificarea fiind
fcut pentru un format A4. Completarea indicatorului se realizeaz prin modificarea
valorii atributelor.
Fig. 6.12 Format A4 - .dwt Fig. 6.13 Setarea viewporturilor
Pentru ca desenul din spaiul model s fie vizualizat n i n spaiul hrtie, n
vederea original (cazul desenelor 2D) sau n mai multe vederi (cazul modelelor 3D) se
utilizeaz comanda mview, introdus la tastatur, sau apelat din meniul
View Viewports New Viewport, n urma creia se deschide fereastra de dialog,
prezentat n fig. 6.13.
n final cu opiunea Page setup apelat se fac ultimele ajustri cu privire la
configurarea imprimantei sau a ploterului, a stilului de plotare, dup care se poate
realiza tiprirea propriu zis, apsnd butonul Plot. Fereastra de dialog (fig. 6.14)
deschis este asemntoare cu cea de la tiprirea din spaiul model, diferenele
constau n faptul c