Home > Documents > Curs Design

Curs Design

Date post: 18-Dec-2015
Category:
Author: mihai-moiseev-podgornii
View: 33 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
Curs pentru familiarizarea notiunilor de baza in domeniul design-ului
Embed Size (px)
of 48 /48
Teoria şi metodologia designului. 1.Designul –„ arta formelor utile”. Definiţia noţiunii design. 2.Obiectivele proiectării tehnico-artistice. 3.Designul – disciplină de sinteză. Raportarea la alte domenii de ştiinţă, tehnică şi artă. 4. Estetica tehnică – ştiinţa despre design. 5.Teoria designului – problematică şi structură. 6.Gândirea sistemică şi aplicarea ei în design. 7.Funcţiile sociale ale designului. 8.Triada conceptuală “sistem-structură-funcţie” şi aplicarea ei în design. 9. Factorul subiectiv şi obiectiv al designului. 10. Funcţia – factorul determinant al proiectării tehnico- artistice. Forma - element de realizare estetică. 11.Etapele activităţii de design.Design-concept.Design- program. 12. Legătura “creator – produs - consumator”. 13.Designul – determinantul succesului economic. 14.Designul şi brendingul. 15.Tipologia şi domeniile designului. 16.Designul produselor. 17.Designul ambalajelor. 18.Designul proceselor. 19.Metodele şi etapele design-scenariului. 20.Designul mediului. 21.Principiile de proiectare în designul de landşaft. 22.Designul de interior.Principii de proiectare. 23.Designul mediului informaţional. 24.Mediadesignul.Web-designul. Principiile de proiectare. 25.Designul şi ecologia. Tema 1. Designul – arta formelor utile”. 1. Definiţia noţiunii şi obiectivele fenomenului design.
Transcript

Teoria i metodologia designului.1.Designul arta formelor utile. Definiia noiunii design.

2.Obiectivele proiectrii tehnico-artistice.

3.Designul disciplin de sintez. Raportarea la alte domenii de tiin, tehnic i art.4. Estetica tehnic tiina despre design.

5.Teoria designului problematic i structur.6.Gndirea sistemic i aplicarea ei n design.

7.Funciile sociale ale designului.

8.Triada conceptual sistem-structur-funcie i aplicarea ei n design.9. Factorul subiectiv i obiectiv al designului.

10. Funcia factorul determinant al proiectrii tehnico-artistice.

Forma - element de realizare estetic.

11.Etapele activitii de design.Design-concept.Design-program.12. Legtura creator produs - consumator.

13.Designul determinantul succesului economic.

14.Designul i brendingul.

15.Tipologia i domeniile designului.16.Designul produselor.

17.Designul ambalajelor.

18.Designul proceselor.

19.Metodele i etapele design-scenariului.

20.Designul mediului.21.Principiile de proiectare n designul de landaft.

22.Designul de interior.Principii de proiectare.

23.Designul mediului informaional.

24.Mediadesignul.Web-designul. Principiile de proiectare.

25.Designul i ecologia.

Tema 1.Designul arta formelor utile. 1.Definiia noiunii i obiectivele fenomenului design.

n secolul XIX n cadrul civilizaiei industriale apare evident preocuparea ca obiectul cu destinaie practic s fie i frumos. i dac, altdat, acest lucru se realiza prin folosirea efectelor de ornament i decoraiune, apoi atunci aspectul plcut la nivelul formei, era conceput aceasta doar fiind strict determinat de solicitrile pe care urma a le satisface.

Noul fenomen de civilizaie ce aduse in discuie obiectele funcionale, capabile s incante privirea fr a recurge la efectele ornamentului i decoraiunii inutile a fost denumit prin cuvntul englezesc design. Rdcinile cuvantului design se gsesc n verbul latin designare (a trasa, a ordona, a indica), ce rmane motenire limbilor romanice i genereaz alte noiuni: astfel, n limba italian gsim cuvantul disegno (desen, idee creatoare,proiect), iar n francez dessin (desen) i dessein (plan, scop). Din franceza veche, descendenii lui designare ptrund n limba englez, de unde apare cuvntul design, care are aa semnificaii ca: plan mental, schem de abordare a unui lucru, crochiu, intenie, scop final avut n vedere atunci cnd se ncepe o aciune; idee general, construcie,compoziie, proiectare etc. Pe parcursul evoluiei tiinei despre design au fost realizate numeroase definiii ale acestui fenomen complex, elaborate n cercetrile multor savani. n baza generalizrii mai multor dintre ele, precum i n baza propriilor investigaii autorul prezentei lucrri propune urmtoarea definiie a noiunii design:

Design se numeste metoda de creaie, procesul i rezultatul proiectrii tehnico-artistice orientate spre armonizarea naltelor caliti funcionale i naltei valori estetice ale produselor uzuale, proceselor de activitate uman, spaiului ambiental i mediului informaional.

Astfel, designul este un proces de activitate de proiectare i creaie a unui obiect nou i, concomitent, un rezultat al acestui proces. Scopul i obiectivele proiectrii tehnico-artistice. Designul este un gen specific de activitate proiectant, care ntrunete creaia obiectual-artistic cu practica de inginerie ntemeiat tiinific.

Activitatea de proiectare tehnico-artistic a obiectelor uzuale i a spaiului ambiental este orientat spre constituirea calitilor superioare att n aspect funcional ct i n cel estetic. Scopul final al acestei design-proiectri este de a realiza maximal idea constructiv a obiectului, argumentat din punct de vedere tehnic, ntr-o form expresiv, de o nalt valoare artistic. Obiectivele designului sunt orientate spre crearea produselor n care va fi gsit echilibrul ntre funcionalitate, durabilitate, economicitate, ergonomicitate i frumusee. 2.

Formarea profesional n design.

Specialitatea designer este o specialitate extrem de flexibil i ampl. Ce face designerul? Designerul n primul rnd observ, analizeaz, apoi imagineaz, schieaz, modeleaz, macheteaz i prototipeaz. Designerul trebuie s aib o viziune larg asupra lumii ce l nconjoar pentru a o putea modela. Designerul este vizionarul de care orice productor are o nevoie imperativ pentru a putea evolua i inova.

Designerul trebuie s posede cunotine artistico-estetice avansate, extinse n domeniul artelor plastice i design-ului din punct de vedere teoretic i practic (ce ine de elaborarea produselor plastice, lucrrilor de creaie plastic, proiectelor de design etc.). Concomitent designerul trebuie s realizeze conexiunea dintre competenele n domeniul artelor i designului cu cele din alte discipline aferente: inginerie, ergonomie, economie, marketing etc.

Designerul trebiue s fie capabil a defini probleme complexe de design, a elabora soluii de rezolvare ale acestora, a realiza proiectul i documentaia necesar fabricrii produsului sau proiectrii procesului. Tema 2.Designul disciplin de sintez

Plan: 1. Designul proces de creaie interdisciplinar. 2.1. Activitatea de design i semnificaia ei estetic.

2.2. Raportarea designului cu alte genuri de art plastic.

3. Designul i alte domenii de tiin i tehnic.

1.Designul proces de creaie interdisciplinar.

Designul este, nainte de toate, o activitate creatoare integratoare ce cuprinde o gam larg de discipline. Iar designerul, creatorul de forme industriale are o formaie i o experien multidisciplinar. Pornind de la profetica afirmaie a contelui de Labord (1807-1869) care a intuit c viitorul artelor, al tiinelor i al industriei se afl n unirea lor, putem constata c designul nc de la primii pai s-a impus ca un fenomen interdisciplinar , ca o punte de echilibru ntre art, tiin i tehnic. Aceste domenii nu sunt incompatibile, contradictorii sau concureniale, ci doar specifice i solidare. Ele se consolideaz i se condiioneaz. Designerul trebuie s tie c funcionalul, ergonomicul, esteticul i economicul trebuie s conlucreze pentru a se ajunge la eficien. n societatea contemporan n condiiile civilizaiei industriale i a revoluiei tehnico-tiinifice se produce o i mai puternic interferen ntre aceste domenii. Rspunsul la vechea ntrebare: Este designul o art, o tiin sau tehnic? specialitii l soluioneaz n modul urmtor: designul este o activitate hibrid al crei succes depinde de mbinarea fericit a tuturor acestor elemente. Dup cum s-a menionat, designul este o activitate creatoare, integratoare, care are un scop multiplu, ea fiind orientat spre a crea un obiect care va combina concomitent aa trsturi precum funcionalitatea, performana, calitatea, durabilitatea, economicitatea, ergonomicitatea, comoditatea, sigurana i frumuseea. Fiecare din elemente depinde de celelalte i este practic imposibil s le definim separat. Ele trebuie cercetate n ansamblu. Acest scop multiplu genereaz caracterul multidisciplinar al designului. Natura interdisciplinar a designului se manifest n conceperea, planificarea, execuia i comercializarea obiectelor - ele fiind un rezultat al muncii n echip. Cu alte cuvinte, designul este un fenomen complex de sintez care asambleaz diverse domenii de activitate artistic i tiinifico-tehnic. Designul contemporan, fiind orientat spre reconstruirea total a mediului de existen uman, spre un nivel calitativ nou al corelaiei ntre om i natur, ntre cultura material i cea spiritual, modific n primul rnd corelaia ntre tiin, tehnic i art. Designul este ntr-un anumit sens un rezultat al extinderii artei aplicate i al ptrunderii ei n domeniul tehnicii, un rezultat al integrrii omului de art n sfera produciei.2.

2.1.Activitatea de design i semnificaia ei estetic. n toate manifestrile sale designul urmrete scopul de a mbina funcionalul cu esteticul (prin culoare, form, prin cuvinte, manifestri, prin simbolic informaional etc.), a mbunti att performanele ct i aspectul produselor, a ridica nivelul calitii vieii i comunicrii interumane. n toate domeniile designului se manifest principala categorie estetic categoria frumosului. Analiznd aceast categorie a frumosului, constatm c exist mai multe categorii ai frumosului, diverse grupuri de frumusee .

A. Frumosul natural. Categoria estetic fundamental - frumosul - este aplicat la diferite nsuiri i proprieti ale naturii, frumosul ambientului oglindind ordinea i armonia lumii exterioare. O natur absolut independent de atitudinea omului, nu poate intra n sfera frumosului, pentru c ea este lipsit scap de aprecierea uman, este detaat de orice semnificaie pentru om. Toate zonele de frumusee ale naturii sunt potenate de viaa omului. Umanizarea i socializarea naturii au creat n el capacitatea de-a se lsa copleit de mreia i fora acesteia, de a se lsa impresionat de armonia formelor, culorilor sau a sunetelor. Aa deci, frumosul nu are sens dect pentru oameni i, mai mult dect att, numai pentru cei capabili a-l percepe.

Frumosul caracterizeaz ansamblul aptitudinilor i nzestrrilor specifice fiinei umane - sociabilitatea i individualitatea, mbinnd aspectul afectivitii tririlor interioare, subiective cu cel al raionalitii lucide - toate acestea fiind capabile s trezeasc n personalitatea valorificatoare stri de satisfacie, emoie i bucurie estetic, genernd sentimente de plcere i de admiraie.

B.Frumosul artistic. Frumosul oglindete creaiile artistice umane, se definete prin expresivitatea materialului natural, amplificat i transfigurat de fora creatoare a artistului. Opera de art, are o finalitate predominant estetic. Oamenii admir n transfigurarea artistic - nsuiri, fapte, relaii frumoase din realitate sau chiar i pe acelea, pe care n via le consider urte, respingtoare, n cazul dac ele sunt exprimate perfect n opera de art. Aprecierea de frumos ia natere, astfel, prin raportarea la calitatea zugrvirii, la puterea tririlor emotive provocate de redarea artistic a laturilor inestetice ale vieii.

C. Frumosul util. Noiunea de frumos se raporteaz i la activitatea material- creatoare a omului. n cazul acesta frumosul se prezint ca o valoare util. Gustav Theodor Fechner (1801-1887, fizician, psiholog, estetician i filosof german), analiznd raporturile dintre frumos i util, scria : Utilitatea este prima cerin a tuturor obiectelor i dac n nfiarea lor latura practic ar trebui s lipseasc i frumuseea ar lipsi. Bunurile realizate de omenire certific trebuine i necesiti, vizeaz dorine, condenseaz voine, energii i aciuni. Omul, proiectndu-i esena sa uman asupra obiectelor furite de el, concepe (prin gndirea i simemintele lui) valoarea utilitar, i cea artistic a acestor obiecte n strnsa lor legtur.

Tot odat, n procesul creaiei material-obiectuale omul i-a dezvoltat i manifestat esena sa uman. Toat aceast lume de produse creat de om este un letopise al procesului de umanizre a omului, a procesului de eliberare de la esena sa biologic.

Prezena frumosului n producia tehnic i n bunurile de larg consum

contribuie la sensibilizarea fiinei umane.

Frumosul util se afirma n structura armonioas, expresiv a obiectelor utile, n perfeciunea formelor sale, n capacitatea lor de a place, de a ncanta.

Sfera frumosului util cuprinde: produsele muncii omeneti, mediul existenei sale, relaiile interumane, mediul informaional. 2.2.Raportarea designului cu alte genuri de art plastic.Arte plastice se numesc genurile de art, operele crora exist ntr-un spaiu bidimensional sau tridimensional i sunt receptate prin aparatul vizual.

nc n antichitate marele filosof al Greciei antice Aristotel (384-322 .Hr.), autorul primei clasificri ale artelor a divizat artele n doua categorii: 1-museice, cele ocrotite de muze; 2-tehnice, artele plastice i meteugurile (din greac tehne se traduce -iscusin, maiestrie). Iar unul din cei mai mari gnditori ai Evului Mediu Augustinus (354-430 d.Hr.) mparte artele i tiinele n dou categorii: 1-libere ( muzica, retorica, dialectica, astronomia, .a) i 2 -mecanice (artele plastice i meteugurile). Aadar din timpurile cele mai strvechi artele plastice i creaia obiectual au fost tratate ca fenomene nrudite.

nsi noiunea arte plastice are dou semnificaii restrns i ampl n sens restrns noiunea arte plastice include trei genuri artistice: pictura, grafica, sculptura - genuri care reproduc realitatea n imagini artistice vizuale.

Conform semnificaiei ample - la domeniul arte plastice se refer genurile arhitectur, art decorativ aplicat, construirea artistic- designul. Ca i celelalte ele (conform definiiei pezentate mai sus) se bazeaz pe imagini vizuale, i au o structur volumetric, spaial.

ns dac genurile pictur, grafic i sculptur reproduc realitatea n imagini concret-senzoriale, n care pot fi recunoscute forme i imagini din realitate; aceste genuri fiind apreciate ca g e n u r i r e p r e z e n t a t i v e, apoi genurile arhitectur, art decorativ aplicat, design opereaz cu imagini, care nu reproduc realitatea n mod direct i concret. Ele sunt apreciate ca g e n u r i n e r e p r e z e n t a t i v e. Dac genurile representative doar reproduc - transfigurnd-o - realitatea, apoi cele din urm contribuie la crearea unei noi reaiti - spaiul obiectual, bunurile uzuale, mediul de existen uman.

Genurile artelor plastice reprezentative i cele nereprezentative difer ntre ele nu doar dup limbajul sau, dar si dup factorul funcional: genurile reprezentative - pictura, grafica, sculptura au ca funcie de baz funcia estetic. Iar genurile nereprezentative - arhitectura, arta decorativ aplicat, designul sunt bifuncionale, ele ndeplinind dou funcii i utilitar i estetic, cea de baz fiind funcia utilitar. 3. Designul i alte domenii de tiin i tehnic.

Proiectarea estetic a unui nou produs implic spirit creator i talent artistic: designerul trebuie s gseasc o forma optim a produsului nou. Dar forma aceasta trebuie s corespund funcionalitii mbuntite a produsului.

Pentru perfecionarea funcional a produsului proiectat se cer implementate rezultate din diverse domenii ale tiinei i tehnicii.

La realizarera proiectrii unui obiect nou cu proprieti estetice i funcionale ameliorate trebuie s se in seama de anumii parametri:

1. procesul de producie: produse, tehnologii, resurse;

2. piaa de desfacere: distribuie, concuren;

3. contextul socio-cultural: stil de via, curente de gndire,mod etc.

Acest fragment al proiectrii se axeaz pe investigaiile n domeniile respective i este asigurat de un colectiv multidisciplinar, ndrumat i coordonat de specialistul-designer, care realizeaz studiul tuturor componentelor produsului la nivel de proiectare, producere i promovare pe pia. Procesul dat presupune implicaii n diverse domenii ale tiinei i tehnicii: iginerie, proiectare tehnic, economie, ergonomie, psiholodie, sociologie, economie, marketing, finane, ecologie, legislaie, semiotic, servicii publice etc. Iar designerul trebuie s se conduc de rezultatele activitii colectivului multidisciplinar fr a pierde din vedere obiectivul iniial. n anul 1955, Dreyffus scria: Rolul designerului este de a asculta sugestiile emise de cadrele, inginerii, responsabilii de producie i publicitate i de a le sintetiza imediat ntr-un plan viabil sau de a demonstra impracticabilitatea lor". Designul i tehnologia. Secolul XX este apreciat ca un secol al noilor tehnologii i noilor materiale, care au modificat radical lumea obiectual creat de om. Actualmente, cnd se desfoar o dezvoltare tehnico-tiinific fr precedent, punerea n aplicare a noilor tehnologii a provocat fenomenul substituirilor tehnologice: apariia noilor tehnologii duce la dispariia parial sau total a unor domenii ntregi n industrie; de exemplu, apariia ceasului cu cuar a dus la diminuarea pronunat a produciei de ceasuri mecanice; a compactdiscului la dispariia pick-upurilor cu discuri, a megnetofoanelor i casetofoanelor etc. Designerul trebuie s colaboreze cu inginerul-tehnolog, specialistul care i furnizeaz date referitor la:

- metodele i mijloacele de prelucrare a materiilor prime;

- ansamblul proceselor i procedeelor utilizate n scopul obinerii unui anumit

produs;

- parametrii tehnico-funcionali la produse n diverse clase de calitate care

corespund necesitilor i posibilitilor diverselor categorii de consumatori. Designul i marketingul. Designul contemporan opereaz cu datele investigaiilor de marketing referitor la totalitatea activitilor i strategiilor care urmresc satisfacerea cererii consumatorilor cu produse i servicii ct mai bune i calitative; studiul posibilitilor satisfacerii optime a cererii pieei.

Designerul trebuie s conlucreze n permanen cu economistul de marketing pentru a derula cercetrile de pia, legate de previziunea volumului vnzrilor, preul produsului, crearea imaginii produsului, mesajul promoional, poziia produsului n raport cu concurena, spaiile ambian i locul vnzrii etc. Designul i managementul. Activitatea de design este nemijlocit raportat la una din cele mai importante discipline economice managementul, tiina i arta de a conduce, care studiaz totalitatea metodelor i activitilor de organizare i conducere a intreprinderilor.

Pentru a favoriza munca n echip, a aplana conflictele cu care este posibil s se confrunte, designerul trebuie s cunoasc sistemul de conducere n ntreprindere, precum i metodele de gestiune a resurselor umane.

Designul i ergonomia. Designul contemporan este conexat n mod direct la investigaiile ergonomice, preocupate de studiul condiiilor i metodelor de munc, al interacinii dintre om, main i mediul de munc, n vederea normalizrii raionale ale acestora, a mbuntirii metodelor i mijloacelor de producie n conformitate cu principiile de comoditate,protejare,igien. tiin relativ nou ergonomia ( cuvnt de origine greac, provine de la ergon munc i nomos - lege) a aprut n Anglia n 1949, cnd un grup de savani au abordat problema raionalizrii procesului de munc.

Designul i sociologia. Designul este un factor mereu prezent n civilizaie. Designul constituie un mijloc important de nnobilare i ameliorare a condiiilor de munc i de via a omului, avnd o menire social profund umanizatoare. Acest fapt a condiionat apariia noiunii de umanism tehnologic. S-a format i o tiin interdisciplinar - Sociologia designului, orientat spre derularea unui studiu asupra menirii designului n cadrul social.

Activitatea industriei designului poate fi definit ca o armonizare a relaiei dintre oameni i obiecte, ambiane i mesaje cu care acetia vin n contact, exercitnd o influen pozitiv asupra calitii vieii.

Tema 3. Funciile sociale ale designului. Fiind integrat n toate sferele vieii i activitii umane, designul este un fenomen social. Menirea designului n societate, comportarea lui, aciunile produse de el ca rspuns la solicitrile mediului cadrului social pot fi caracterizate i evaluate prin noiunea f u n c i e s o c i a l a designului. Mecanismul de coechilibrare dinamic a designului i cadrului cu mediului social presupune interaciunea lor: aciunea designului asupra mediului social, precum i aciunea invers a mediului social orientat asupra activitii de design. Odat cu majorarea rolului su n societate se dezvolt n permanen i funcia social a designului. Este imposibil a numi vre-un domeniu al vieiii sociale n care s nu fie ncadrai specialitii designeri. Menirea designului n societate este complex i multifuncional.

1.Funcia umanizatoare este principala i cea mai esenial funcie a designului. Designul constituie un mijloc important de ameliorare i nnobilare a condiiilor de via i munc a omului, ceea ce confirm destinaia, sa o funcie social umanizatoare (amintim c acest fapt a condiionat apariia noiunii de umanism tehnologic).Prin design sunt afirmate valorile etice grija i respectul fa de om.Aplicarfea designului contribuie la pstrarea i acumularea potenialului energetic al omului, sporete productivitatea muncii, creaz confort psihologic, pritejeaz sntatea.

2.Funcia socializatoare. Designerul n procesul de creaie proiecteaz obiecte reeind din necesitile, cerinele i exigenele utilizatorilor,ceea ce exclude din procesul de proiectare caracterul subiectiv caracteristic creaiei artistice, care exprim viziunile, concepiile filosofice, etice, estetice etc. ale artistului despre lume. Aceasta acord designului caliti de comunicare i consolidare social.

3.Funcia creativ. Designul este ntr-o stare de permanent cutare a soluiilor de a crea noi obiecte, produse care n mediul obiectual suprancrcat nc nu au fost create. Dei este dificil de a gsi forme principial noi, designerul realizndu-i idea constructiv extinde hotarele spaiului cultural.

4.Funcia raionalizatoare. n activitatea de proiectare se urmrete scopul contopirii organice a utilitii produselor i exprisivitii formelor lor.Aspectul raional, analitic al procesului de proiectare contribuie soluionrii optime indiciilor tehnici i a structurii noului produs.

5.Funcia organizatoare (antientropic - entropie estetic: stare de dezordine i repartizare aleatorie a elementelor din care ia natere opera de art). n procesul creaiei produselor designul organizeaz, reguleaz, ordoneaz lumea obiectual, mediul ambiant, modul comportamental al oamenilor. O importan deosebit o are funcia organizatoare n procesul amenajrii spaiale ale slilor de expoziii, centrelor comerciale, n care designul contrubuie la dirijarea ateniei i conduitei umane.

6.Funcia semnificativ. Orice obiect prin structura i forma sa manifest:

- esena, identitatea sa funcional (chiar i cea mai inovatorie form exprim

obiectul propriu zis);

-imaginea creatorului, stilului de firm, brand-ului;

-imaginea consumatorului, statutului su social, gustul estetic, nivelul de cultur;

-indicii de stil, mod, tradiii naionale etc.

7.Funcia ecologic. Omul societii contemporane copil al epocii tehnologizate i informatizate s-a ciocnit de o stringent problem global problema ecologic. i n acest context un rol enorm n rezolvarea prolemei ecologice i revine designului. Noile orizonturi i perspective n dezvoltarea designului sunt concepute printr-un proces continuu de reevaluare i revizuire a practicilor de proiectare i producie orientate spre asigurarea societii contemporane cu produse ecologice, crearea pentru unor condiii ecologic favorabile de via prin amenajarea adecvat a interiorului i a spaiilor exterioare, prin protejarea mediului natural. Aa s-a inaugurat una din cele mai importante i de perspectiv ramuri n dezvoltarea designului eco-designul.

8.Funcia de prognozare. Designul recepioneaz, analizeaz i generalizeaz noile tendine n evoluia stilului i modei, exigenelor i cerinelor pe pia, gusturilor i opiunilor consumatorilor. n temeiul acestor observaii designerul realizeaz prognozarera tendinelor respective pentru viitorul apropiat. Dar el n situaia dat nu rmne un simplu observator: designerul intervine activ n acest proces, dirijind i modificnd formarea tendinelor de perspectiv.Uneori designerii sunt implicai n proiecte care necesit deplasarea pe alte planete, n viitorul deprtat etc.(spre exemplu, la realizarea filmelor fantastice). Aceast funcie s-a manifestat n aa numitul Future-design. 9.Funcia estetic. Esteticul este unul din componentele de baz al activitii de proiectare, fiind ntr-o unitate integr cu utilitarismul. Designul creaz frumusee i armonie trstur care-l nrudete cu arta. Dar spre deosebire art n care funcia estetic se manifest n reproducerea realitatii, designul i manifest funcia estetic n crearea unei realiti noi lumea obiectelor utile i frumoase. Receptarea operei de art este nsoit de atitudine estetic - proces afectiv i intelectual bazat pe excluderea interesului practic, dorinei de posesiune, caracterizat prin suspendarea legturilor cotidiene, sustragerea de la interesele vitale zilnice fenomen apreciat de ctre celebrul estetician i psiholog romn T.Vianu prin noiunea de neatenie la via.

n design nalta valoare artistic, expresivitatea formei este strict dependent de realizarea maxim a ideei constructive, a calitilor superioare n aspect funcional.

10.Funcia hedonistic. Hedonismul (din gr. hedone plcere, delectare) este o concepie etic aprut n antichitate potrivit creia plcerea i desftarea sunt scop al vieii, iar tendina spre ele principiul suprem de comportament. Teoria estetic bazat pe hedonism consider c principala funcie a artei este de a delecta.

Obiectele produse ca rezultat al activitii de design ca i creaiile artistice au capacitatea de a servi un izvor de delectare, desftare, plcere - deci au o f u n c i e h e d o n i s t i c . Aceast senzaie a plcerii este provocat n rezultatul aplicrii produselor proiectrii tehnico-artistice. Funcia respectiv este nc o trstur comun pentru design i art, precum este i o dovad n plus c designul i arta sunt fenomene nrudite.Tema 4.Teoria designului - compartiment al esteticii tehnice. Plan: 1. Estetica tehnic tiina despre design. 2.Teoria designului - stuctura i concepiile de baz.

1. Estetica tehnic tiina despre design.

Disciplina tiinific, care studiaz natura, legitile de dezvoltare a designului, interaciunea lui cu alte genuri ale artelor plastice i cu ntreg contextul socio-cultural se numete e s t e t i c t e h n i c . Aceast tiin este cunoscut n multe ri cu denumirea de estetic industrial, propus de autorul ei, Jacques Viennot. Denumirea e s t e t i c t e h n i c a fost ntrodus n circulaia tiinific n 1954 de ctre pictorul i designerul ceh P.Tuchn. (Concomitent n unele ri se mai folosete i denumirea Estetic industrial). Disciplina respectiv include mai multe compartimente:

1.istoria designului;

2.istoria concepiilor n design;

3.filosofia designului;

4.sociologia designului;

5.metodologia designului;

6.teoria designului.

1.Istoria designului. Studiaz legile de evoluie a procesului de activitate artistic n domeniul crerii(creaiei) mediului obiectual, etapele principale n dezvoltarea activitii de proiectare tehnico-tiinific.2.Istoria concepiilor n design. Studiaz procesul de formare, cristalizare a tiinei despe design n baza analizei diverselor concepii cu privire la design, aprute pe parcursul istoriei designului.3.Filosofia designului. Problema de baz n acest compartiment o constituie interaciunea designului cu natura (n aspect ecologic), cu societatea (n aspectsociologic), cu personalitatea uman (n acpect antropologic). Corelaiile date sunt analizate ntr-un context sociocultural concret.

4.Sociologia designului. Acest compartiment este orientat spre studierea funcionrii designului n cadrul social, analiza multifuncionalitii sale, caracteristica tuturor funciilor lui sociale.

5.Metodologia designului. Analizeaz totalitatea principiilor de cercetare i a metodelor de cunoatere, folosite n studierea i interpetarea tiinific a designului.

6.Teoria designului. Constituie un ansamblu de cunotine organizate ntr-un sistem logic coerent,care ofer designului, ca domeniu de activitate tehnico- artistic o descriere i o interpretare tiinific integr. 2.

Teoria designului - structura i concepiile de baz.

Teoria designului prezentnd un compartiment al esteticii tehnice, n dependen de problemele examinate poate fi mprit n mai multe subdiviziuni, n fiecare din ele fiind specificate diverse noiuni, concepii, probleme:

1.noiunile i categoriile de baz a designului;

2.scopul i sarcinile designului;

3.principiile i legile designului;

4.criteriul funcional i structural n proiectarea tehnico-artistic; aspectele compoziionale n design; 5.factorul subiectiv i obiectiv al designului;

6.designul ca activitate modelatoare;

7.designul o form de creaie obiectual-artistic;

8.designul n cadrul culturii materiale;

9.imaginea artistic n design;

10.stilul i moda n design;

11.tipologia designului.

1. n subcompartimentul Noiunile i categoriile de baz ale designului este identificat cea mai important noiune - design, etimologia, sensul ei, aprecierele elaborate de catre diferii specialiti. Sunt formulate i alte noiuni-cheie, precum sunt funcie, structur, form, valoare estetic, morfologie, imagine estetic .a.

2. n continuare se analizeaz Scopul i sarcinile designului. Scopul designului ca fenomen al culturii contemporane este de a contribui ridicrii nivelului calitii vieii umane i perfecionrii relaiilor social-culturale ntre ei prin intermediul crerii unui mediu obiectual armonios corespunztor exigenelor lor materiale i spirituale, utilitariste i estetice.

Sarcinile designului sunt: refacerea mediului obiectual de pe poziiile exigenelor economice, ergonomice, ecologice, estetice; majorarea nomenclaturii i sortimentului produselor pe pia; ameliorarea eficacitii economice a producerii i realizrii produselor industriale; educarea unui gust estetic elevat; ridicarea nivelului de cultur general i artistic.

Scopul i sarcinile designului motiveaz principalele funcii sociale ale designului: umanizatoare, socializatoare, creativ, raionalizatoare, organizatoare, semnificativ, ecologic, de prognozare, estetic, hedonistic.

3. Principiile designului ca activitate de proiectare tehnico-artistic sunt:

- argumentarea tiinific;

- motivarea tehnologic;

- viziunea sistemic;

- colegialitatea;

- orientarea umanist.

4. Criteriul funcional i structural n proiectarea tehnico-artistic este motivat de acel dublu scop pe care l are designul: produsele de design sunt menite a satisface i exigenele utilitariste i cele estetice.

Aspectul utilirarist exprim funcia obiectului. Aspectul estetic se manifest n structura, forma lui.

5. Factorul subiectiv i obiectiv al designului. Activitatea de proiectare tehnico-artistic este dependent de dou grupuri de factori: obiectivi - caracteristicele material-tehnologice ale produsului final; i subiectivi caracteristicele exigenelor consumatorului.

6. Designul ca activitate modelatoare.Proiectarea este n esena sa o activitate de modelare reproducere schematic, grafic a unui obiect sau a unui sistem (sau a unei relaii) (prin) sub forma unui obiect sau sistem similar, analog.

7. Designul o form de creaie obiectual-artistic.

Designul ca p r o c e s de proiectare tehnico-artistic mpreun cu arhitectura i arta decorativ-aplicat formeaz grupul de a r t e a r h i t e c t o n i c e. Astfel n formele sale proiectante designul este o component a culturii spirituale.

8.Designul n cadrul culturii materiale. Designul ca p r o d u s al proiectrii tehnico-artistice ca obiect - constituie o component a culturii materiale.Dar e necesar de accentuat c datorit designului obiectul material devine purttor al sensului spiritual.

9.Imaginea artistic n design. Organizarea vizual a produselor de design se realizeaz conform legilor de art. Designul creaz imaginea artistic a obiectului proiectat (fumuseea obiectului util). Esteticianul englez Hebert Read(1893-1968) n opera sa Ata i industia(1934)- prima lucrare esenial despe design calific designul ca f o r m a s u p e r i o a r a a r t e l o r .

10.Stilul i moda n design. Imaginea artistic a produsului de design se manifest n s t i l (totalitatea elementelor constructive caracteristice i constante). n sec.XX unfenomen de amploare devine m o d a, care spre deosebire de stil se caracterizeaz printr-o mare mobilitate, flexibilitate i

o scurt durat n timp.

11.Tipologia designului se efectuaz n dependen de obiectul activitii de proiectare: designul produselor, designul proceselor, designul mediului i designul mediului infomaional.

Tema 5. Metodologia designului i aplicarea concepiilor teoriei generale a sistemelor Plan: 1.Noiuni generale despre sisteme i gndire sistemic. 2.Teoria sistemic aplicat n design.1.

Noiuni generale despre sisteme i gndire

sistemic. n prima jumtate a sec.XX savanii biologi au constatat c orice organism viu poate fi nteles ca un ansamblu, o totalitate, un s i s t e m de organe interdependente unele de altele dar totodat i de mediul exterior.

Pornind de la premiza ca ,,natura este cel mai bun organizator ei au elaborat o nou viziune, o nou gndire tiinific, o nou metodologie de studiu - denumit s i s t e m i c . Ulterior gndirea sistemic a fost abordat n toate domeniile tiinei, precum filosofia, logica, matematica, informatica, fizica, electrotehnica,biologia, fiziologia, psihologia, semiotica, pedagogia, filologia, etnologia i multe altele. Teoria sistemic constituie baza metodologic aplicat i n studierea designului. Concepia gndirii sistemice a fost naintat de ctre celebrul neurofiziolog rus academicianul P. K.Anohin (1898-1974) n fundamentala sa lucrare despre activitatea reflex-condiionat a creierului (1935), n care a formulat teoria sistemului funcional. Mai trziu biologul austriac Ludwig von Bertalanffy, a creat t e o r i a g e n e r a l a s i s t e m e l o r (1968). n centrul acestei teorii se afl conceptul de sistem. S i s t e m u l este orice ansamblu de elemente aflate intr-o interaciune activ, organizat (non-ntmpltoare). Sistemul constituie un n t r e g organizat, cu proprieti specifice i funcii proprii, deosebite de cele ale elementelor care l compun, o formaiune distinct i relativ autonom n raport cu mediul nconjurtor, i care poate fi identificat n orice domeniu - fizic, biologic, social, etc. Elementele sistemului sunt, la rndul lor subsisteme, n cadrul crora legile ntregului nu sunt identice cu cele ale elementelor componente. Din aceast perspectiv, obiectele, fenomenele, procesele, indiferent de natura lor, pot fi considerate drept sisteme care posed o anumit structur n msura n care ele reprezint un ntreg ale crui elemente se afl n relaii logic determinate unele fa de altele i posed nsuiri ireductibile la cele ale elementelor n parte. Categoria de sistem i concepia sistemic sunt legate nemijlocit de categoria de s t r u c t u r , deoarece orice sistem are elemente structurate ntr-un anumit mod, iar structura joac un rol principal n determinarea sistemului. S i s t e m u l i s t r u c t u r a se determin reciproc. S t r u c t u r a (de la latinescul structura - construcie, ordine, organizare) este modul de organizare, de asociere intern a elementelor n cadrul unui sistem, caracterizat prin nsuirile elementelor componente, prin legturile i prin interaciunile lor reciproce Structura este proprie tuturor sistemelor materiale i ideale, de la cele mai simple pn la cele mai complexe. Fr o singur component, element, parte din sistem nu se mai poate vorbi despre existena lui. Comportarea, aciunile realizate de sistem ca rspuns la solicitrile mediului, constituie f u n c i a sistemului. Gndirea sistemica este bazat pe idea c toate prile componente ale sistemului pot fi nelese cel mai bine n contextul relaiilor dintre ele.Tehnicile gndirii sistemice pot fi folosite n studierea oricrui sistem natural, conceptual, tiinific, ingineric, uman etc. Scopul teoriei sistemice este de a dezvlui proprieti, principii i legi care sunt caracteristice sistemelor n general, independent de natura elementelor lor componente. 2.

Teoria sistemic aplicat n design. Principalul mod de abordare tiinific a designului este principiul de sistem, ceea ce se motiveaz prin complexitatea, caracterul de sintez a fenomenului design: 1.Designul asambleaz multiple domenii de activitate - proiectare, art plastic, economie, marketing, sociologie, psihologie, legislaie, servicii publice etc.2.coninutul proiectrii tehnico-artistice este bazat pe sinteza mai multor domenii de tiin;

3.obiectivele proiectarii tehnico-artistce au un dublu scop (destinaie) a)practico-utilitarist; b)estetic;

4.desfurarea procesului de proiectare se realizeaz n mai multe faze i etape;

5.realizarea procesului de proiectare necesit efortul a unei echipe de specialiti cu diverse profiluri;

6.succesul proiectrii este dependent de dou grupuri de factori obiectivi (caracteristicele i parametrii tehnici ai materialelor) i subiectivi (carateristicele antropomorfe i biosociale).

Toate acestea implic necesitatea aplicrii n activitatea de design a unei viziuni i metodologii sistemice.

Prima ncercare de aplicare a metodologiei sistemice n proiectarea tehnico-artistic i aparine inginerului britanic Leonard Bruce Archer (1922-2005), profesor de design la Colegiul Regal de Art, care a contribuit afirmrii designului n calitate de disciplin academic; iar conducnd o echip multidisciplinar de specialiti, a promovat (de prin anii aptezeci) utilizarea metodei sistemice n proiectare i n aspect theoretic i n aspect practic.

Soluionarea opim a proiectrii conform elaborrilor lui Archer se desfoar n dou faze proiectul i realizarea lui;

n continuare metoda elaborrilor lui Archer s-a integrat n proiectarea tehnico-artistic din multe ri, fiind perficionat: scopul principal a designului sistemic const nu doar n proiectarea noului product (faza 1), producerea lui (faza 2), dar i n comercializarea lui (faza 3).

Moroflogia acestui fenomen poate fi reprezentat n urmtoarea schem, care include trei faze i mai multe trepte:

1.Identificareea i cercetarea intereselor i necesitilor consumatorilor i corelarea lor cu interesele tehnice i economice ale firmelor productoare i celor comerciale.identificarea necesitii n efectuarea proiectrii;

2.Definirea obiectivelor proiectrii, reeind din informaiile tehnice referitoare la produs,componentele estetice ale produsului, durata i structura ciclului de via a produsului; 3. p r o g r a m a r e a, elaborarea detaliat a coninutului viitoarei activiti;

4. p r o i e c t a r e a propriu zis ;

5. p r o d u c e r e a produsului (manual, industrializat) ;6. c o m e r c i a l i z a r e a produsului lansarea pe pia: saloane profesionale, expoziii, trguri, relaiile cu mass-media etc; prezentarea formelor de vnzare n reeaua de distribuie;

7. u t i l i z a r e a produsului;

8.formarea noilor c e r e r i cu noi exigene.

Primele trei etape ale activitii de proiectare se desfoar n aspect i d e a l. Proiectarea propriu zis este o treapt de trecere de la etapa ideal la cea material, real. Urmtoarele etape (5,6,7) au o desfurare real, iar la etapa a opta activitatea din nou trece n aspect ideal.

Proiectarea sistemic a activitii procesuale, a comportamentului uman se realizeaz ntr-un mod specific ntr-o form verbal (scris sau oral), n norme i reguli de conduit, n scenarii ale diferitor manifestri.

Procesul integrator sistemic de proiectare a coninutului i formei unui produs obiectual - sau a unui program de activiti umane - n aspectul obiectivelor utilitare i estetice constituie esena designului s i s t e m i c.

Tema 6. Criteriul funcional i structural n proiectarea tehnico-artistic. Plan:1.Triada conceptual: sistem structur funcie

i aplicarea ei n design. 2.Funcia - factor determinant al proiectrii.

3.Stuctura instrument de baz al proiectrii.

4.Forma element de realizare estetic.

1.Triada conceptual: sistem structur

funcie i aplicarea ei n design Viziunea sistemic prevede tratarea obiectelor, proceselor proiectate, indiferent de natura lor, n mod s i s t e m i c. S i s t e m u l este un ansamblu de elemente care se afl n relaii logic determinate unele fa de altele, ntr-o interaciune activ i constituie un n t r e g organizat.

Modul de legtur intern a elementelor unui sistem, de organizare a relaiilor dintre ele constituie s t r u c t u r a sistemului.

Comportarea, aciunile realizate de sistem ca rspuns la solicitrile mediului, constituie f u n c i a sistemului. Mecanismul de coechilibrare dinamic a sistemului cu mediul ambiant presupune i aciunea invers, opus a mediului orientat asupra sistemului. Orice s i s t e m poate fi apreciat n dou aspecte: aspectul functional i cel structural. Sistemul, structura i funcia se determina reciproc. Aceast triad conceptual a teoriei generale a sistemelor este aplicat n metodologia d e s i g n u l u i : orice o b i e c t proiectat prezint un s i s t e m totalitate integr de elemente, care are o anumit f u n c i e i o anumit s t r u c t u r . 2.

Funcia factor determinant al proiectrii. Funcionalitatea obiectului, utilitatea lui constituie factorul determinant n proiectarea obiectului.

n orice proces de proiectare tehnico-artistic n centrul ateniei designerului este f u n c i a obiectului, utilitatea lui.Pe factorul f u n c i o n a l se axeaz i d e e a c o n s t r u c t i v a designerului : acest factor motiveaz alegerea mijloacelor si principiilor de proiectare i construire a noului obiect.

Funcia obiectului este realizat doar ntr-un cadru procesual (prezintnd un oarecare proces): fizic, psihologic; ca noiune propriu zis ea rmne invizibil. Cu alte cuvinte n structura material funcia se exteriorizeaz: ea devine sesizabil, avnd o manifestare real n diapizonul: vizual - tactil - auditiv.

Designerul ntruchipeaz f u n c i a i d e a l , invizibil n vizibila-i s t r u c t u r m a t e r i a l .3.

Stuctura instrument de baz al proiectrii.

Structura este instumentul principal de m a t e r i a l i z a r e al i d e i i constructive. Conceptul noiunii structur este multiaspectual. Procesul de s t r u c t u r a r e, adic de constituire a structurii include patru tipuri de mijloace constructive: material - acest element (materie brut, semifabricat) prezint momentul incipient al stucturrii;

tehnologic - mecanismul de constituire, de construire a f o r m e i, n care se exprim, se materializeaz funcia;

ergonomic - dimensionarea formei n conformitate cu principiile de comoditate, protejare, igien;estetic - realizarea artistic a formei;

semiotic - realizarea caracteristicilor informative, semnificative, simptomatice ale formei constituirea i prezentarea limbajului su. 4. Forma element de realizare estetic.

F o r m a - este elementul esenial n prezentarea vizual a obiectului. Anume prin intermediul formei obiectul se expune perceperii i cunoaterii. Form se numete aspectul exterior, nfiarea, modul de a fi, de a se organiza al unui obiect.

Concepia formei rezult n mod principial din exprimarea veridic a funciei, a conunutului. n aspectul corelaiei ntre funcie i form pot fi stabilite trei grupuri de obiecte:

1 - la care forma este n ntregime, integral subordonat funciei (utilajele industriale); modificarile serioase a formei pot fi n detrimentul funciei;

2 - la care forma este esenial, dar nu integral, subordonat funciei (obiectele uzuale, tehnica de gospodrie etc.)

3 -la care relaia funcie-form nu este esenial (obiectele de art-design, bijuterii etc.).

n contextul acesta este diferit i cmpul de activitate al designerului: la primul caz mai limitat, la al doilea i mai ales la al treilea mai vast.

De rnd cu cele expuse, forma este condiionat i de toi factorii structurali material, tehnologic, ergonomic, estetic, semiotic.

R e a l i z a r e a e s t e t i c a f o r m e i (astfel ca obiectul proiectat s se prezinte ca util i frumos) este ghidat i patronat de concepia a r m o n i e .

Concepia a r m o n i e situat ntre dou extreme: monotonie i dezordine presupune o potrivire desvrit a prilor componente ale unui ntreg: o compoziie bazat pe principii de echilibru, proporionalitate, simetrie.

E c h i l i b r u se numete situaia, starea de stabilitate a unui sistem, supus aciunii unor fore egale i opuse, care se anuleaz reciproc, fr a-i modifica starea de repaus sau de micare.

P r o p o r i o n a l i t a t e se numete proprietatea elementelor componente ale formei unui obiect de a fi proporionale ntre ele, de a alctui o proporie.

S i m e t r i e este proprietatea unui obiect alctuit din elemente aezate la aceeai distan de un plan, o linie, un punct.

Factori importani care depermin proiectarea reuit ale formei sunt:

-r i t m u l succesiunea periodic, repetarea (exact, variat,alternativ) a unui element, ceea ce creaz impresia unei micri vizuale;

-m i c a r e a crearea unei energii vizuale n dependen de orientarea elementelor;

-a c c e n t u l crearea unui element dominant n toat compoziia vizual; -c u l o a r e a - calitatea, intensitateai, saturaia, puritatea este un factor deosebit n conceperea formei. Scopul principal al coloristicii este de a mri vizibilitatea, a modifica perceperea formei, a sugera i determina emoii. Tema 7. Factorul subiectiv i obiectiv n designPlan: 1.Factorul subiectiv i morfologia lui. Designerul i aspectele

activitii sale. 2.Morfologia factorului obiectiv. Design-obiectul rezultatul

activitii modelatoare.

1.

Factorul subiectiv i morfologia lui.

Designerul i aspectele activitii sale. n cadrul procesului de proietare tehnico-artistic se corelez dou grupuri de factori: factorul s u b i e c t i v i factorul o b i e c t i v. Factorul s u b i e c t i v are o morfologie complex. El este constituit din dou componente:

subiectul-1 - d e s i g n e r u l p r o i e c t a n t;

subiectul-2 - c o n s u m a t o r u l (individual sau colectiv) al design-

produsului.

Subiectul-1, n persoana designerului, prezent factorul subiectiv principal al designului. El este subiectul nemijlocit, incipient i direct al designului.

D e s i g n e r u l desfoar o activitate complex, care se manifest n cadru p r o c e s u a l i include mai multe aspecte:

aspectul a n a l i t i c: studierea motivului necesitii proiectrii produsului respectiv, studierea exigenelor economiei de pia (n scopul obinerii cu investiii minime a unor beneficii importante);

aspectul c o n s t r u c t i v: soluionarea realizrii structurale a viitorului product n corespundere cu funcia sa;

aspectul e s t e t i c: crearea imaginii artistice a viitorului product, elaborarea unei viziunii proprii, individuale a principiilor compoziionale, tectonice, spaial-volumetrice.

n activitatea sa designerul trebuie s posede cunotine complexe, sintetice, n diverse domenii: socio-economic; tehnologic; estetic.

Subiectul-2, c o n s u m a t o r u l design-productului prezint factorul subiectiv al designului, care se manifest n mod indirect, rmnnd n afara activitii proiectante.

Subiectul-2 prezint veriga final a designului, el fiind subiectul recipient, adresatul designului. Tot odat el realizeaz comanda social pentu proiectarea productului respectiv, fiind astfel punctul de pornire, ndemnul, imboldul designului.

Concomitent cu designerul-proiectant i consumatorul individual sau colectiv, factorul subiectiv al activitii de proiectare include i alte elemente: productorul sau firma industrial de producere a produsului conform proiectului; vnztorul sau firma de distribuire, de comercializare a produsului. Deci formula factorului subiectiv al activitii proiectante va fi urmtoarea:

Designer Productor - Distribuitor Consumator.

Realizarea activitii de design se manifest n diverse activiti organizatorice, de comunicare i colaborare ntre aceti subieci.

2.

Morfologia factorului obiectiv. Design-obiectul rezultatul

activitii proiectante modelatoare.

Factorul o b i e c t i v n design la fel ca i cel subiectiv se prezint ca un fenomen complex. El este constituit din dou elemente:

obiectul 1 - p r o i e c t u l designerului prezint exprimarea direct a factorului obiectiv);

obiectul-2, p r o d u s u l - realizarea proiectului n sfera produciei; (exprimarea indirect a factorului obiectiv);

Procesul de activitate proiectoare este n esena sa un proces de a c t i v i t a t e m o d e l a t o a r e.

M o d e l a r e ( din lat. modus chip,mod) se numete construirea (reproducerea) ideal sau real a unui obiect sau sistem i a funciilor sale sub forma unui obiect sau sistem similar, analog.

M o d e l se numete un obiect sau sistem teoretic (logico-matematic) sau material, cu ajutorul cruia este reprodus prin imitaie un careva alt obiect sau sistem. M o d e l u l are capacittea de a nlocui obiectul sau sistemul original, evocndu-i caliti noi; iar examinarea, cercetarea modelului acord o nou informaie despre obiect sau sistem i despre funciile sale. De aceasta prin intermediul modelului pot fi studiate indirect proprietile i funciile unui obiect sau sistem similar mai complex.

Astfel prin folosirea metodei teoriei similitudinii se pot obine rezultate efective n studierea diverselor obiecte sau sisteme i ale funciilor lor.

Modelarea se folosete pe larg n practica i teoria designului. Modelurile pot fi de cteva tipuri. Tipologia modelurilor:

1.modeluri analitice (logico-abstracte) modeluri ideale, nchipuite,

construite cu ajutoul gndirii logico-abstracte;

2.modeluri semnificative (matematice) modeluri alctuie din simboluri

matematice, scheme, desene, grafice;3.modeluri materiale - reprezentarea sau reproducerea (plastic) la scar

redus a unui obiect, unei construcii (o machet; un etalon). Activitatea proiectant a designerului se bazeaz pe diverse principii de modelare:

-modelarea de tip p r o i e c t i v : se practic la modelarea obiectelor cu un sporit grad de inovare; modelarea deriv, rezult nu att din prototipul existent al obiectului proiectat ci din imaginea lui ideal, urmrit drept scop de baz al proiectrii;

-modelarea de tip t r a n z i t o r i u : se practic la modelarea obiectelor deja existente i utilizate, dar cu funcii perfectate, optimizate, lrgite; modelarea dat este orientat spre evocarea noilor perspective n dezvoltarea continu a obiectului;

-modelarea de tip c o r e c t i v : se practic la proiectarea obiectelor cu caracteristici funcionale vechi, dar cu trsturi constructiv-formale noi. Toate principiile de activitate modelatoare i acord designerului posibilitatea de a desfura o activitate de proiectare complex, sintetic, strict subordonat scopului urmrit n proiectrea obiectului concret.

Tema 8.Etapele proiectrii tehnico-artistice. Design-concept. Design-program.

Plan: 1.Design-conceptul, model al design-procesului.

2.Design-programul.Metodele de programare.

1.

Design-conceptul, model al design-procesului.

Activitatea proiectant (ca i orice activitate uman, n special - procesul de munc) n cele mai multe cazurii se finalizeaz cu producerea unui anumit obiect. n aceste cazuri are loc materializarea, obiectualizarea activitii proiectante. n mod schematic procesul obiectualizrii activitii proiectante poate fi reprezentat prin formula:

Subiect Activitate - Obiect

Dar pentru ca acest proces de transformare s aib loc, este necesar ca desfurarea activitii propriu-zise s fie anticipat de contientizirea i formularea unui concept al viitoarei activiti proiectante: Subiect Concept Activitate - Obiect

Design-conceptul se formeaz n baza cunotielor acumulate i sistematizate anterior, precum i n urma apecierii unui anumit scop al viitoarei activiti de proiectare. Design-conceptul este un moment necesar n organizarea activitii de proiectare al design-obiectului, este un m o d e l logico-abstract al viitorului design-proces. Exist trei tipuri de design-concepte:

design-conceptul integru - concepia activitii proiectante integre;

design-conceptul pronostic - concepia obiectului prognozat ideal;

design-conceptul proiect - concepia activitii de proiectare a obiectului concret.

2

Design-programul. Metodele de programare.

Coninutul design-programului este apreciat de ctre design-concept.

Design-programul presupine consecutivitatea, planul aciunilor orientate spre realizarea practic a design-conceptului.

Design-programul include aspectul metodic i organizatoric al realizii activitii proiectante al designerului.

La temelia design-programului se afl obiectivele proiectrii, determinate n design-concept.

Structura design-programului este urmtoarea:

Proiectantul //Obiectivele proiectrii - Metodele proiectrii //Obiectul proiectrii.

La elaborarea design-programului se folosesc o serie de metode de programare:

informativ - colectarea informaiei;

descriptiv - descrierea situaiei progamate;

analitic - analiza cilor de realizare a programei;

comparativ - compararea metodelor existente de elaborare i realizare a

programelor;

modelatoare - crearea modelurilor ideale, semnificative, materiale.

Design-programul este constituit din dou aspecte: primul ine de coninutul viitoarei activiti proiectante , iar al doilea de aspectul ei metodico-organizaional. Punctele de pornire n elaborarea design-programului sunt:

1.aprecierea problemei, care motiveaz necesitatea crerii design-programului;

2.identificarea scopului principal al programului;

3.soluionarea mijloacelor de atingere a scopului principal al programului.

Realizarea design-programului se manifest n diverse activiti organizatorice, de comunicare i colaborare ntre toi subiecii design-procesului: designerul-proiectant; productorul sau firma industrial de producere a produsului conform proiectului; vnztorul sau firma de distribuire , de comercializare a produsului; consumatorul individual sau colectiv al produsului: Designer Productor - Distribuitor Consumator.

Tema 9.Legtura Creator-Produs-Consumator n activitatea de design.

Plan: 1. Creatorul i consumatorul - coautorial design-proiectului. 2. Produsul i atributele lui. Ciclul de via.

3. Succesul economic al produsului. Brandingul i promovarea produsului pe pia.

1.

Creatorul i consumatorul - coautorial design-proiectului.

Procesul de design ncepe cu prospectarea pieei, cu proiectarea unor noi produse, continu cu producerea lor, apoi - cu lansarea lor pe pia, cu realizarea i comercializarea lor. Astfel designul este conexat att cu domeniul productiv, ct cu pieele de desfacere: Design - Producie - Pia Dup aceasta urmeaz u t i l i z a r e a produsului de ctre consumator. Aa dar principalele etape ale designului sistemic sunt: Prospectare - Proiectare Producie Realizare Utilizare.

Creatorul-designer. Creatorul noului produs este designerul i este bine cunoscut faptul, c activitatea proiectant a designerului este adresat consumatorului. Demult a devenit aforistic expresia, precum c designerul expune i promoveaz n procesul de producie interesele consumatorului.

La crearea noului produs designerul se conduce dup un ir de criterii: proprietile materialelor; posibilitile tehnologice ale proceselor de producere; factorii economici; condiiile climaterice i geografice etc. ns pe primul plan se plaseaz necesitile consumatorului motivate de ctre statutul su social, vrst, sex, naionalitate, gusturile estetice, factorii ergonomici, psihofiziologici i multe altele.

La etapa incipient a activitii proiectante designerul i imagineaz procesul utilizrii produsului de ctre consumator. Mai mult dect att: el nsi se plaseaz n rolul consumatorului. Astfel creatorul reuete mai uor: 1. s modeleze mental imaginea viitorului produs;

2. s reconstruiasc mental o viitoare situaie, un viitor proces de funcionare a produsului. Aceast situaie se apreciaz ca o r e f l e x i e c o n s u m a t o a r e.

Consumatorul. Consumatorul recepioneaz, valorific creaia designerului - design-obiectul, dar nu nemijlocit - n forma sa iniial de proiect , ci m a t e r i a l i z a t n p r o d u s.

Consumatorul prin cerinele sale subiective, prin doleanele, oportunitile sale determin activitatea proiectant. Aceste oportuniti pot fi clasate la patru poziii: 1.utilitatea; 2.sigurana; 3.confortul; 4.frumuseea. naintnd ceste cerine designerului, consumatorul involuntar devine coautor al design-proiectrii. Deci consumatorul este un participant indirect al activitii proiectante. n asemenea situaie consumatorul poate fi apreciat ca un consumator-proiectant, ca un autodesigner. Astfel, fenomenul r e f l e x i e i c o n s u m a t o a r e a designerului se completeaz prin fenomenul "a u t o d e s i g n u l u i c o n s u m a t o r u l u i p r o i e c t a n t. Cu alte cuvinte creatorul i consumatorul sunt coautori ai design - proiectului.

2.

Produsul i atributele lui. Ciclul de via.

n procesul amplu i complex de creare a unui produs punctul de pornire este specificarea atributelor ce-l definesc: caracteristicile, calitatea i designul.

Atributele produsului

1.Caracteristicile. Exist: a. caracteristici tehnici, b. caracteristici economici c.caracteristici de utilizare . Caracteristicile reprezint mijlocul de difereniere a unui produs concret fa de cele ale concurenilor.2.Calitatea produsului este determinat de ansamblul nsuirilor i laturilor eseniale ale acestuia, ce permit satisfacerea oportunitilor consumatorilor. Atributul calitii reflect capacitatea bunului de a-i ndeplini funciile; el se exprim prin: utilitate, durabilitate, confort, frumusee, fiabilitate, precizie, uurin n manevrare etc. Calitatea produsului are ca scop mbuntirea valorii oferite consumatorului i este un mijloc de a obine satisfacia consumatorului. 3.Designul produsului urmrind scopul s mbine esteticul cu funcionalul, contribuie la mbuntirea performanelor, caracteristicilor produsului , precum i la creterea calitii lui. Desingerul are ca obiectiv realizarea unui produs mai calitativ i mai promoional: mai simplu i economic de produs i de distribuit, mai ieftin la cumprare, folosire i reparare, mai util, maisigur, mai confortabil i mai frumos. Designul este un instrument de oferire a distinciei, specificaiei produselor, a devenit punctul forte n faa concurenei, elementul important al competitivitii pe piaa intern i extern. Ciclul de via al produsului.

Practica a demonstrat, c evoluia vnzrilor i profiturilor aduse de un produs nu sunt identice pe ntreaga durat de via a acestuia. Astfel a fost introdus noiunea - ciclul de via al produsului, bazat pe o metafor care susine c produsul se nate, se dezvolt, se maturizeaz, mbtrnete i n cele din urm moare. n dependen de durata ciclului de via a produselor se definesc urmtoarele categorii de produse:

1.produse fr vrst - pine, zahr, alte produse alimentare ce au o evoluie linear i o durat de via practic nelimitat; n general ciclul lor de via este o foarte lung perioad de maturitate, cu tendin uoar i temporar de dezvoltare sau declin.2.produse cu ciclu de via foarte scurt produse ce dup o cretere rapid nregistrat chiar n cadrul fazei de lansare cunosc o cdere brusc; sunt produse cu succes efemer ce ine de mod i, uneori, de capricii i gusturi subiective.

3.produse n revigorare - sunt produse ce dup instalarea fazei de declin, cunosc o relansare a vnzrilor, ca efect al unei perfecionri, inovaii, a revenirii modei, a atribuirii unei noi destinaii.

Noiunea ciclul de via al produsului semnific perioad cuprins ntre momentul generrii noului produs-idee i momentul dispariiei lui de pe pia. Ciclul de via al produsului cuprinde cteva faze: creare, lansare, cretere, maturitate, declin.

1.Faza de lansare a produsului pe pia se caracterizeaz prin: volum al vnzrilor redus, investiii puternice, preuri relativ ridicate, profituri neglijabile sau chiar pierderi financiare, puini concureni i consumatori ce testeaz produsul.

2. Faza de cretere - vnzrile cresc rapid, profiturile deasemenea cresc i ating chiar nivelul de vrf, competiia este n cretere prin sporirea numrului concurenilor, clienii apar pe o pia de mas, preul este moderat.

3. Faza de maturitate - dureaz de obicei mai mult dect celelalte faze; volumul vnzrilor este relativ stabil, dar ritmul se afl n descretere, profitul dup ce atinge nivelul maxim ncepe s se micoreze, concurena devine puternic, preul este sczut.

4. Faza de declin - volumul vnzrilor scade i profitul tinde spre zero, ap ar muli rivali, clieni sunt tot mai puini.

Firmele de regul produc simultan mai multe produse, care se afl n faze diferite ale ciclului de via. Aceasta le ofer firmelor posibilitatea de a obine un profit relativ stabil.

Dac firma are mai multe produse aflate n declin i prea puine n faza de introducere sau cretere, ea are puine anse de supravieuire. De asemenea, dac firma are prea multe produse n faza de ntroducere sau cretere i puine n faza de maturitate care s-i aduc profit, ea se va confrunta cu dificulti financiare, ntruct va trebui s cheltuiasc mult pentru a-i promova produsele pe pia.

3.Succesul economic al produsului. Brandingul

i promovarea produsului pe pia.

Succesului economic al produsului, dup cum a fost menionat mai sus, este dependent de acceptarea produsului de ctre consumator. El este cel care decide succesul economic al produsului. Consumatorul, spre exemplu, uneori poate avea un punct de vedere diferit de cel al productorului n ceea ce priveste calitatea produsului. Argumentele pe care acesta le foloseste nu ntotdeauna se nscriu n logica tehnic sau economic a productorului.

Concomitent cu aceasta, o mare importan n comercializarea produsului o are influenarea consumatorilor chiar nc nainte de apariia produselor de pia.

Principalul instrument de promovare al produsului pe pia l prezint brandingul. De fapt, piaa contemporan prezint un cmp de lupt a brendurilor.

Noiunea BRAND ( n engl. - marc) semnific complexul informaional despre marca comercial a unei companii, a unui productor, a unui produs. Aceast noiune prezint aura informaional a companiei, productorului, produsului concret, care se afirm n contiina consumatorului, i care nu poate fi confundat nici cu unul din alte branduri.Caracteristicile brandului sunt: calitatea garantat; prestigiul pe plan internaional; accesibilitatea (din punct de vedere al cumprrii); denumirea de firm i logotipul bine individualizat; alte elemente ale proprietii intelectuale ale firmei: uniforma personalului de deservire, sloganuri etc.

Exist dou poziii n aprecierea brandului:

1.Juridic denumirea de firm, logotipul, simboluri i scheme coloristice i alte elemente vizuale de evideniere a companiei, produsului ei, printre concurenii si.

2.Psihologic imaginea, autioritatea, reputaia companiei, produsului su, n contiina i memoria consumatorilor, partenerilor, societii civile.

Noiunea brand presupune integritatea semantic i vizual a imaginii unei companii.

Brandul majoreaz capacitatea de concuren a companiei de producere.

Brandingul profesional a devenit o problem central a strategiei de produs. El prevede implicarea unui complex de mijloace de influienare a consumatorului i necesit investiii masive pe termen lung, n special n publicitate, promovare i ambalare.Desfurarea larg a brandingului ncepe n a doua jumtate a sec.XX cnd pe pia apare o mare cantitate de produse asemntoare. Atunci n ajutorul consumatorului vine brandingul.

Brandurile cu renume se bucur de privilegii din partea consumatorilor, adic asigur fidelitatea consumatorilor pe termen lung. Aceasta nseamn c un numr suficient de mare de consumatori aleg aceste branduri i refuz produse de acelai gen, chiar dac ultimele sunt oferite la preuri mult mai mici. Cu ct brandul este mai cunoscut cu aceasta l oblig mai mult pe productor. Brandul creeaz consumatorului sentimente de confort, siguran i dispoziie pozitiv.Tema 10. Domeniile de integrare ale

designului Putem cu fermitate constata c designul este integrat n toate sferele vieii umane. El l nsoete pe om pretutindeni: n viaa personal i n societate, acas, la serviciu i n locuri publice. Domeniile interveniei designului sunt foarte vaste. Designul include n sfera activitaii sale ntreaga lume obiectual creat de om; el intervine activ n procesele organizaionale ale activitii umane; este prezent n proiectarea i amenajarea diferitor siteme spaiale; (interior, exterior, ambientul natural); contribuie structurrii i prezentrii mediului informaional. n conformitate cu sfera de aplicare, precum i n dependen de cmpul de activitate al specialitilor, designul ca teorie i practic, poate fi divizat n mai multe compartimente distincte: designul industrial, designul arhitectural, designul proceselor, designul interiorului, designul vestimentar, designul grafic, designul grafic, eco-designul, psiho-designul, fito-designul, sketh-designul i multe altele.

n contextul unui spectru foarte vast al activitilor de design savanii au propus diverse clasificri ale designului. Astfel, cunoscutul estetician romn Gheorghe Achiei contureaz trei mari direcii de afirmare a designului: designul de obiecte (iar cnd se are n vedere problema produselor n serie, el mai este numit i design industrial), designul ambiental, designul de comunicaii vizuale. Pornind de la aceast clasificare considerm necesar o completare i o precizare a acesteia, deoarece ea nu reflect multitudinea manifestrilor fenomenului design. n rezultatul investigaiilor realizate propunem urmtoarea clasificare:1. designul produselor;

2. designul proceselor;

3. designul mediului;

4. designul mediului informaional.

Designul produselor - ramura fundamental a designului, prezint activitatea de proiectare tehnico-artistic a tuturor produselor, industriei constructoare de maini i industriei uoare, obiectelor uzuale, bunurilor de consum, a echipamentelor de comunicaii i transporturi etc.Ea este orientat spre constituirea calitilor superioare att n aspect funcional ct i cel estetic. Scopul final al acestei design-proiectri este de a realiza maximal idea constructiv a obiectului, argumentat din punct de vedere tehnic i economic ntr-o form expresiv, de o nalt valoare artistic.

Designul proceselor. n ultimele decenii ale zbuciumatului secol XX, cnd se extinde i se diversific spectrul proceselor de activiti sociale (economice, administrative, politice, culturale etc.), devin din ce n ce mai complicate structurile i schemele lor organizaionale. n scopul optimizrii desfurrii proceselor respective este aplicat designul.

Designul proceselor presupune: planificarea, realizarea proiectelor organizaionale i documentaiei necesare a diverselor procese, a fiecruia din etapele sale.

Designul mediului. Orice spaii de existen i activitate uman - spaiile interioare, spaiile ambianei urbane sau rurale, spaiile mediului natural - sunt subordonate unor legi i principii speciale de proiectare i amenajare. Aceste legi i principii constituie coninutul de baz al unuia din domeniile principale ale designului - designul mediului.

Designul mediului este arta i tiina de a proiecta, a crea, a menine, a proteja i a reabilita diferite sisteme spaiale:

1.spaiile interioare n interiorul ncperilor;

2.spaiile libere afiliate construciilor arhitecturale;3.spaiile mediului natural - parcurile i zonele verzi. Scopul acestui domeniu al designului este folosirea maximal efectiv a spaiului concret: integrarea tuturor elementelor componente ntr-un sistem unic nchegat.

Designul informaional este un domeniu al designului care la etapa actual se dezvolt mai activ, mai intens dect elelalte.Noiunea design informaional semnific procesul i rezultatul proiectrii tehnico-artistice, al structurrii i prezentrii informaiei n scopul de a o face ct mai accesibil receptrii i a o livra ntr-un volum ct mai mare ntr-un timp ct mai restrns.Domeniile principale de aplicare a designului informaional sunt: sursele massmedia - media-designul, precum i designul resurselor informaionale internet - Web-designul.

Tema 11. Designul produselor.Plan: 1.Designul produselor - ramura fundamental a designului.2.Designul ambalajelor component obligatorie n designul

produselor.

1.

Designul produselor - ramura fundamental a designului. Produsul este rezultatul activitii de proiectare a designerului la cererea consumatorului.

Orice produs are o oarecare funcie de baz, nsumeaz o serie de atribute i caracteristici funcionale, care reflect motivaia cumprrii lui de ctre consumator.Multitudinea necesitilor oamenilor i diversificarea lor continu a condus la apariia unei mari varieti de produse. De aceea este foarte necesar clasificarea produselor n grupe ce au caracteristici similare i comportament similar. 1.Principalul criteriu de clasificare a produselor este destinaia utilizrii lor, care conduce la delimitarea a dou categorii: a. produse(bunuri) de consum; b.produse (bunuri) industriale. Se constat c n practic multe bunuri se gsesc simultan n ambele grupe: calculator, electrocasnice, automobile etc.a. Produsele (bunuri) de consum - se adreseaz direct consumatorului final i sunt cumprate pentru uzul personal sau al gospodriei. Ele mai sunt denumite bunuri ale cumprtorului. n funcie de tipul de cumprare ca rezultat al efortului fcut pentru luarea deciziei de cumprare, bunurile de consum se clasific n:

-produse uzuale (de uz curent) - cele cumprate frecvent, cu minim de efort pentru decizia de cumprare;

-produse speciale - cele cumprate de obicei printr-un un efort deosebit pentru a intra n posesia unui asemenea produs (produse de lux)

b. Produsele (bunurile) industriale - sunt cele care permit unei ntreprinderi s funcioneze, s produc i s ofere produse consumatorilor:

- instalaii, maini, utilaje, cldiri ce particip la realizarea produselor finite; -echipamente, accesorii consumabile ce sunt utilizate n procesul de producie; -materii prime, care devin parte component a produsului creat de ntreprindere. 2.Un alt criteriu important de clasificare al produselor l prezint durabilitatea produselor, conform cruia distingem:

a.bunuri durabile sau de folosin ndelungat - sunt produse foarte rezistente la uzur fizic i moral; ele se utilizeaz perioade mari de timp (mobil, electrocasnice etc).

b.bunuri de scurt folosin sau non-durabile - sunt cele ce se consum ntr-un timp scurt, n una sau mai multe utilizri, se uzeaz rapid fizic. Designul produselor Produsele muncii umane create n conformitate cu legile frumosului se transform n obiecte frumoase, capabile de a declana emoia estetic.

Designul produsului, urmrind scopul s mbine funcionalul cu esteticul, contribuie la:1.mbuntirea performanelor, caracteristicilor, calitii produsului;

2.optimizarea expresivitii emoionale a noilor obiecte (produse);

3.impunerea lor pe piaa intern i internaional. (Desingerul are ca obiectiv realizarea unui produs promoional: mai economic de produs i de distribuit, mai ieftin la cumprare, folosire i reparare; mai util, maisigur, mai confortabil i mai frumos);4. compatibilitatea lor cu: a - mediul ambiant, b - cei care le utilizeaz - oamenii.

Desingul este un instrument n lupta de concuren. Designul de produse are cteva subdiviziuni:- designul mainilor i aparatajului necesar n activitile de producie;

- designul mainilor i aparatajului folosit n activitile de nvmnt i

cercetare;

- designul mainilor i aparatajului folosit n gospodria casnic;

- designul mijloacelor de transport;

- designul uneltelor de lucru;

- designul bunurilor de consum;

- designul mobilierului;

- designul vestimantaiei;

- designul echipamentului activitilor cultural-sportive;

- designul echipamentului medical;

- designul jucriilor;

2.Designul ambalajelor component obligatorie n designul produselor.

Ambalajul este nveliul exterior al unui produs destinat vnzrii -cumprrii i constituie un important promotor alcomercializrii, denumit la mod figurat vnztorul mut.

Principalele funcii ale ambalajului modern sunt:

1.protecia fizic este principala funcie ce asigur trasportarea produsului de la productor pn la consumator., care s-ar putea altfel deteriora. Ambalajul pstreaz integritatea produsului, l protejeaz de: umiditate, frig, fragilitate, lumin, etc.; realiznd securitatea, sigurana produsului.

2.comunicarea i promovarea produsului, mrcii i imaginii publice a productorului i distribuitorului. Ambalajul furnizeaz informaii despre produs, capteaz atenia consumatorului i interesului acestuia pentru a-l cumpra. Valoarea de comunicare a ambalajului se realizeaz prin vizualizare i dising. Ambalajul pune n eviden produsul n raport cu celelalte mrci concurente atrgnd consumatorul. El stimuleaz memoria i declaneaz stri emoionale ce contribuie la decizia de cumprare.3.identificarea coninutului. Textul de pe ambalaj este nsoit adesea de coduri cu bare, ce pot fi citate cu echipamentul electronic de ncasare, de marcaje de siguran pentru a prevenii falsificarea produsului.

4. respectarea prevederilor legale referitoare la marcaj, indicaii asupra coninutului, originii, termenului de garanie etc.

5. protecia sanitar care asigur reducerea pierderii valorii nutritive.

n alegerea ambalajului trebuie luate n considerare i aspecte ecologice, ceea ce a condus la formarea unor criterii:

- s se stabileasc dac ambalarea este necesar sau nu;

- s nu se fac exces de ambalaj;

- s se foloseasc materiale rentabile din punct de vedere ecologic;

- s se efectuieze reciclarea ori de cte ori este posibil;

- s se indice pe ambalaje, natura materialului folosit.

Tema 12.

Designul proceselor.

Plan: 1.Noiunea proces de activitate uman.

2.Designul proceselor: metodele i etapele lui. Design-

scenariul.1.

Noiunea proces de activitate uman.

Concomitent diversificarea i lrgirea spectrului de activitate uman, creterea complexitii procedurilor organizaionale apare un nou domeniu n activitatea de design d e s i g n u l p r o c e s e l o r.

Studierea domeniului respectiv trebuie precedat cu definitivarea noiunilor proces i activitate uman, precum i cu aprecierea tipologiei proceselor de activitate uman.

Noiunea de activitate uman semnific efortul uman - fizic i intelectual, desfurat ntr-un careva domeniu n scopul atingerii unui anumit rezultat. Noiunea proces (din lat.- processus micare nainte) semnific totalitatea aciunilor consecutive orientate spre obinerea unui anumit rezultat.

Orice activitate uman prezint un proces, alctuit dintr-un ansamblu de aciuni organizate, desfurate consecutiv n timp i axate pe atingerea unui scop de ordin economic, social, politic, administrativ, cultural etc.2. Designul proceselor.Metode i etape.

n ultimele decenii procesele socio-economice, administrative, politice i culturale devin din ce n ce mai complicate: se mrete complexitatea structurilor i schemelor lor organizaionale. n scopul optimizarii desfurrii proceselor respective este aplicat designul.Ca rezultat, n tiina i practica designului apare o ramur nou - d e s i g n u l p r o c e s e l o r.

Designul proceselor asigur calitatea superioar n cadrul acestor

procese.Acum, cnd secolul informatizrii majoreaz n continuare nivelul de complexitate al proceselor socio-culturale specialitii tot mai frecvent utilizeaz aa noiuni ca:

Designul proceselor de producie;

Designul proceselor de afaceri;

Designul proceselor de comercializare a produselor;

Designul proceselor administrative;

Designul proceselor de gestionare a resurselor umane n companii;

Designul proceselor social-politice i culturale etc.

Se formeaz i o nou specializare n cadrul specialitii de design: designer-inginer procese. Metode i etape ale designului de procese. Design scenariul.Prima etap formularea Design-conceptului -ncepe cu expunerea ideii, concepiei, obiectivelor principale; conine expunerea succint a procesului, aprecierea participanilor.

Etapa a doua: Design-conceptul determin design scenariul.D e s i g n s c e n a r i u l prezint expunerea succesiv a coninutului unui proces, a unei activiti sau eveniment planificat pentru un viitor apropiat. Pe parcursul ntregii sale viei omul interpreteaz diverse roluri apreciate de situaia concret n scenariul vieii (la coal, la serviciu, n familie etc.).

Metoda scenaristic permite designerului s prezinte viitorul proces n evoluarea unor aciuni i evenimente concrete: diverse programe, manifestri politice, sociale, a festivitilor culturale. D e s i g n s c e n a r i u l se elaboreaz prin analogie cu scenariile teatrale i cinematografice. Scenarizarea procesului, activitii sau evenimentului prezint transpunerea lui ntr-un text, n care se descrie desfurarea n detaliu a ntregului proces.

n design-scenariu se promoveaz i d e e a , c o n c e p t u l procesului, obiectivul su principal: social-politic, economic, cognitiv, educativ, estetic, etic, psihologic, recreativ, distractiv, etc.

Important ns este de menionat, c indiferent de concepia concret a activitii, realizarea ei devine posibil doar n baza funciei c o m u n i c a t i v e ale activitii umane, ceea ce nseamn c funcia comunicativ este prioritar i st la baza tuturor celorlalte funcii.n design-scenariu este identificat:1.Subiectul activitii (subiect din lat. subjectus) - totalitatea evenimentelor prezentate n dezvoltarea lor succesiv, care formeaz coninutul activitii;

2.Spaiul, mediul scena ( din lat. scaena), locul unde va fi desfurat viitoarea activitate;

3.Situaiile concrete, mizanscenele, evenimentele n perindarea succesiv a crora se desfoar subiectul;

4.Eroii, care joac rolurile tuturor personajelor n subiectul activitii;

5.Obiectele i rechizitele ncadrate n desfurarea scenarului;6.Cadrul temporal, tempoul de desfurare a activitii; cronometrajul integral i a etapelor sale intermediare;7.Auditoriul (grupul-int), spre atenia cruia este orientat activitatea.Deobicei dramaturgia desfurrii subiectului n oricice scenariu include compartimentele urmtoare: expoziia, intriga sau nodul aciunii, dezvoltarea aciunii, punctul culminant i deznodmntul.

Metoda concret de scenarizare i forma concret a design-scenariului depinde de ideea, concepia, subiectul lui.

Tema 13.Designul mediului.

Plan: I. Noiunea designul mediuluii domeniile lui de proiectare.

2.Designul de interior.

3.Designul spaiilor urbane.

4. Designul de landaft.Principiile de proiectare.

I.

Noiunea designul mediuluii domeniile lui de proiectare.

Orice spaii de existen i activitate uman - spaiile interioare, spaiile ambianei urbane sau rurale, spaiile mediului nconjurtor natural - sunt subordonate unor legi i principii speciale de proiectare i amenajare. Aceste legi i principii constituie coninutul de baz al unuia din domeniile principale ale designului - designul mediului.

Designul mediului este arta i tiina de a proiecta, a crea, a menine, a proteja i a reabilita diferite s i s t e m e s p a i a l e.1. interiorul i exteriorul construciilor realizate de om:

a.spaiile interioare - complexele obiectuale n interiorul ncperilor;

b.spaiile ambianei urbane (sau rurale) - spaiile libere afiliate la aceste

construcii;2. spaiile mediului natural - parcurile i zonele verzi.Designul mediului include urmtoarele domenii de proiectare:

-designul de interior,

-designul spaiilor urbane,-designul de landaft. 2.Designul de interior.

Interiorul este spaiul limitat, nchis n cadrul unei ncperi n ansamblu cu tot complexul de obiecte aflate n acest spaiu.Interiorul este spaiul nemijlocit aferent corpului uman - care se afl n contact nemijlocit cu individul uman. De altfel interiorul este spaiul de vitalitate uman, deoarece toat viaa sa omul i-o petrece n interior.Designul de interior este unicul domeniu n designul mediului care are drept obiectiv proiectarea spaiului de existen fizic al omului.

Designul de interior se ocup cu amenajarea spaiilor interioare pentru o mai bun utilizare a acestuia, armonizarea obiectelor, a mobilierului i a stilulrilor.

Scopul principal al designului de interior este proiectarea funcional, tehnic i estetic al sistemului spaial- obiectual n cadrul unei ncperi. Caracteristicele de baz ale interiorului sunt alctuite prin interferena mijloacelor:

spaial-volumetrice;

obiectual-funcionale;

textural-materiale

coloristice;

iluministice.

n dependen de destinaia edificiilor interioarele pot fi sistematizate n modul urmtor:

interioarele unitilor de producie;

interioarele localurilor administrative;

interioarele localurilor publice;

interioare de locuin.

n dependen de caracterul activitilor i proceselor desfurate interioarele aceluiai local au destinaii diverse:

interioare pentru lucru i diverse activiti;

interioare pentru repaos i odihn;

interioare pentru a servi alimente;

antree, holuri, coridoare;

interioare pentru proceduri igienice etc.

Componentele de baz ale interiorului sunt:

componenta spaial-volumetric;

obiectele de mobilier ;

obiecte fucionale necesare pentru interiorul respectiv;

obiecte de iluminat;

textile;

accesorii i alte elemente decorative (n caz de necesitate);Designul de interior se bazeaz pe un ir de principii:

1 - coordonarea funcional-estetic cu stilul arhitectural al exteriorului;

2 - coordonarea funcional-estetic cu destinaia ncperii;

3 - asamblarea stilistic a tuturor mijloacelor compoziionale:

volum, tectonic, materiale, forme de mobilier i alte obiecte i accesorii, iluminare, coloristic, elemente de decor.

The interior design process follows a systematic and coordinated methodology, including research, analysis, and integration of knowledge into the creative process, whereby the needs and resources of the client are satisfied to produce an interior space that fulfills the project goals. [ 1 ]Procesul de design interior urmeaz o metodologie sistemic i coordonat, n procesul de creare al unui spaiu interior care s ating obiectivele proiectului.Designerul n proiectul de interior respect un stil (istoric sau contemporan), o anumit tem, implic o idee mai profund de coeren n cadrul contextului arhitectural i socio-cultural.[ edit ] Working conditions (Uneori se permite amestecul de elemente i caracteristici din perioade diferite.)

Designul interiorului trebuie s fie original i confortabil, s creeze un mediu compatibil n aspect psihologic i s corespund statutului social al indivizilor care vor locui sau vor desfura activiti profesionale n interiorul respectiv.

Conceptul designului de interior depinde de destinaia acestuia. Spre exemplu:n oficii crearea unei atmosfere lucrative, unui confort pentru colaboratori, unei imagini corporative ai companiei;n case de locuit proiectarea unui interior original cu un design-proiect creativ, unicat, corespunztor caracterului, mentalitii i statutului social al stpnului; interiorul va contribui unui confort psihologic i va ajuta afirmrii personale.3.

Designul spaiilor urbane.

Oraul contemporan i formeaz personalitatea printr-un ansamblu de componente de identitate vizual: - elemente tridimensionale i bidimensionale din exteriorul cldirilor;

- elemente volumetrice ale spaiilor urbane publice (staii de autobus, cabine telefonice, chiocuri i alte construcii comerciale , mobilier (mese i scaune) urban aflat n dotarea cafenelilor stradale, obiecte de iluminat, suporturi pentru plasarea mesajelor publicitare, couri de gunoi, toalete publice mobile etc.).

Designul spaiilor urbane este motivat de factorul comportamental al comunitii n aceste spaii: parcursul pedestrian al pietornilor, navigarea cu autovehiculele, ateptarea transportului, convorbirile n cabinele telefonice, efectuarea cumprturilor n chiocurile din strad, alimentarea la terase n aer liber, aruncarea rezidu-urilor i gunoiului n locurile cu destinaie respectiv i multe altele.Designului urban este menit:

1. pentru a promova soluii funcionale i estetice.

2. pentru a avea o accesibilitate larg, fiind adresat tuturor i folosit cu uurin de toi, inclusiv de persoanele cu deficiene.

4.

Contemporary style design at Expo Design MAP (2007)A style, or theme, is a consistent idea used throughout a room to create a feeling of completeness.The evolution of interior decoration themes has now grown to include themes not necessarily consistent with a specific period style allowing the mixing of pieces from different periods.[ edit ] On television [ edit ] ReferencesDesignul de landaft. Principii de proiectare.

Designul de landaft (landaft din germ. landschaft - poriune de suprafa terestr cu proprieti i aspect specific; form de relief) prezint un proces de proiectare, creare, meninere, protejare i reabilitare a unui mediu spaial artificial realizat prin intermediul utilizrii componentelor naturale vegetale: amenajarea i nverzirea parcurilor, grdinilor, scuarurilor, strzilor i drumurilor, spaiilor urbane, zonelor verzi afiliate construciilor civile, publice, unitilor de producie etc.

Designul de landaft include :

1.elemente topografice dealuri, vi, ruri, lacuri;

2.plante materie vegetal n cele patru ipostaze ale sale: arborescent, arbustiv, ierbacee i floricol - copaci, arbuti, ierburi, flori.

copaci, arbuti, ierburi, flori;

3.construcii cldiri, terase, drumuri, poduri, fntni, havuzuri, statui.

Zonele verzi n cadrul unor aglomerri urbane i pun amprenta nu doar pe aspectul afectiv al oraelor, dar i pe calitatea vieii. Aceste zone verzi

sunt alctuite din parcuri de dimensiuni mari i grdini urbane de dimensiuni mici.Parcurile de dimensiuni mari prezint suprafee ntinse de terenuri cu vegetaie natural sau plantat, adesea cu lacuri sau bazine, cu alei, bnci i diferite construcii, care servesc pentru recrearea, salvarea populaiei care sufer tot mai mult de rul de ora.

Proiectele parcurilor iau n consideraie maxim formaiunile naturale, precum dealurile, vile, rurile sau lacurile, pe care uneori le pstreaz, le amenajeaz, uneori le modific esenial. n plan este inclus subdivizionarea spaiului n parcele sau terenuri cu destinaii distincte, se las loc pentru grupuri de arbori sau spaii libere i deschise.

Grdinile de dimensiuni mici se gsesc n apropierea nemijlocit a cldirilor; sunt n cadrul unui teritoriu afiliat la careva construcii, fiind o prelungire, o continuare ale lor.

Obiectivul principal ale designului grdinilor mici este: crearea unui tablou integru, n care grdina i cldirea trebuie privite ca un tot ntreg;

Principiile de proiectare. La nceput arhitectul trebuie s studieze lotul, apoi s realizeze un plan general bazat pe folosirea maxim a


Recommended