+ All Categories
Home > Documents > Curs Corel Draw in Lb.romana

Curs Corel Draw in Lb.romana

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: miroiu-sandu
View: 427 times
Download: 34 times
Share this document with a friend

of 110

Transcript
  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    1/110

    CURS - COREL DRAW

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    2/110

    Prelucrare de imagine

    2

    CAPITOLUL I: Ce nseamn Prelucrarea Imaginii?

    1. Care este diferena dintre imaginea vectorial i

    harta de bii (bitmap)?Imaginea vectorial (fig.1) este definit matematic ca o serie de puncte

    unite de linii. ntr-o imagine vectorial, elementele grafice sunt numite obiecte.Fiecare obiect este o entitate de sine stttoare, cu proprieti bine definite:culoare, form, contur (outline), dimensiuni (lime, lungime) i poziie fa decentrul paginii n care se lucreaz.

    Cel mai mare avantaj al imaginii vectoriale este c permite modificareaproprietilor oricrui obiect din compoziie, fr ca acesta s-i piardcalitatea i fr a afecta celelalte obiecte din pagin. Acest lucru este posibiltocmai datorit faptului c fiecare obiect, ca imagine vectorial, este o entitate

    de sine stttoare.Imaginilevectorialesunt independentefa de rezoluie.Asta nseamnc

    ele sunt afiate la rezoluiamaxim a perifericelorde ieire folo site(exemplu:monitor, imprimant).Ca rezultat,nseamn c imaginea va avea orezolu ie cu att mai bun cu ct rezoluia, de exemplu a imprimantei, estemai mare.

    Harta de bii (bitmap, fig. 2) este alctuit din puncte individuale numitepixeli (picture elements), care sunt aranjate i colorate diferit pentru a formaimaginea. Mrind dimensiunile bitmap-ului, automat se mresc i pixelii. Astfelcalitatea imaginii se deterioreaz, deoarece acelai numr de pixeli vor fidistribuii pe o suprafa mai mare, deci o rezoluie mai sczut (dots per inch,dpi). Astfel apar formele zimate i imaginile neclare. ntr-o hart de bii pot fifcute mici retuuri, culorile pot fi modificate, aplicate efecte speciale, dar nuindependent fa de rezoluie. Bitmap-urile pot fi combinate ntre ele, bucidin ele pot fi desprinse i mutate separat, dar asta numai n programespecializate, cum ar fi Adobe Photoshop, i printr-un procedeu asemntorcelui de tiere, deci un procedeu destul de greoi n cazul unor formeneregulate.

    Fig. 2

    Fig. 1

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    3/110

    CAPITOLUL II: Mediul De Lucru CorelDRAW

    1. Mediul de lucru CorelDRAWCorelDRAW este o aplicaie complex de grafic vectorial care a j u t

    la crearea unor desene profesionale, de la simple sigle la desenetehnice complexe. CorelDRAW este component a suitei de aplicaiiCorelDRAW din care fac parte:

    CorelDRAW program de grafic vectorialCorel PhotoPaint program de grafic bitmapCorel Rave program de animaie vectorial (a aprut de la

    CorelDRAW versiunea 10)Corel Texture Program de grafic bitmap, specializat pe creare de

    texturi. Se poate folosi ca ajutor al programelorCorelDRAW, Corel PhotoPaint, Adobe PhotoshopCorel Capture Program de capturare de imagini de ecran. Aplicaia ofer

    mai multe opiuni fa de Print Screen/Windows, cum ar fistabilirea rezoluiei, a tipului de imagine etc.

    Corel Trace Program de transformare a imaginilor bitmap n imaginivectoriale. Acest program se bazeaz pe aproximareaformei i a culorii, deci nu este foarte precis.

    Bitstream FontNavigator

    Program utilitar de gestionare i vizionare a fonturilorinstalate sau nu pe calculator. Este foarte util pentrucutarea unui anumit font, instalat sau nu pe calculator.

    DuplexingWizard

    Program utilitar care ajut la tiprirea la imprimant peambele fee ale hrtiei

    Suita de aplicaii CorelDRAW este nsoit, la achiziionare, n afar deCD-ul de instalare cu programele menionate mai sus, de alte dou CD-uri,unul cu clip-art-uri n format vectorial (.cdr) i altul cu fotografii n formatbitmap (.cpt).

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    4/110

    n continuare va fi prezentat mediul de lucru al programuluiCorelDRAW, cel mai important din suita de aplicaii CorelDRAW, fcnd oenumerare rapid a instrumentelor i a facilitilor acestui program, fr detaliisuplimentare. Toate detaliile referitoare la aceste instrumente vor fi prezentate

    ulterior.

    Observaie:Aceasta este afiarea standard a ferestreiCorelDRAW. Toate brile, n afar de cea detiltu i cea de stare, pot fi lsate s pluteasc,astfel nct s se poat muta dup bunul plac n

    fereastra de desen. Bara de stare poate fi i eamutat, dar poate avea doar dou poziii, npartea de sus sau n partea de jos a ferestrei delucru CorelDRAW .

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    5/110

    Multe dintre prile componente ale interfeei CorelDRAW suntmprumutate de la sistemul de operare Windows. Similar oricrui programdestinat s ruleze sub Windows, toate modulele CorelDRAW cuprind:

    - o bar de titlu ce afieaz numele i versiunea aplicaiei, num ele

    fiierului deschis n acel moment i butoanele de control ale a plicaiei(minimizare, restaurare i nchidere), (fig. 3);

    - o bar de meniuri care permite accesul la majoritatea funciilor icomenzilor programului, inclusiv la butoanele de control ale documentului(minimizare, restaurare i nchidere), (fig. 4);

    - pictograma cu sigla CorelDRAW. Trebuie menionat c exist doupictograme cu sigla CorelDRAW, amndou permit accesul ctre aceleaiopiuni ca i butoanele de control. Pictograma de pe bara de titlu acioneazasupra ntregii aplicaii (fig. 5), iar pictograma de pe bara de meniuri are efectnumai asupra documentului deschis n acel moment (fig. 6).

    Bara de proprieti (fig. 7.) este una dintre cele mai importante zoneale interfeei CorelDRAW. Un aspect foarte important al acestei bare este cea depinde de selecia din fereastra de desen. Dac este select at un text,afieaz majoritatea proprietilor ce pot fi modificate la un text: font, mrime,alinieire etc. (fig. 8). n cazul n care este selectat un obiect desenat vor fiafiate coordonatele acestui obiect n fereastra de desen, mrimea obiectului,factorul de scalare, unghiul cu care acel obiect este rotit i multe alteproprieti specifice fiecrui obiect. Trebuie menionat c bara de stareafieaz opiunile pentru fiecare tip de obiect n parte, deci pentru seleciaunui cerc sau a unui ptrat, bara de stare va arta diferit. Cnd va fi selectatptratul, bara de stare va arta caracteristicile ptratului (fig. 9), iar cnd va fi

    selectat cercul va afia caracteristicile specifice acestui tip de obiect (fig. 10).n cazul n care nu este selectat nimic din fereastra de desen, bara deproprieti va afia formatul paginii, orientarea acesteia, unitatea de msurfolosit etc. (fig. 7).

    Caseta de instrumente (fig. 11) CorelDRAW conine majoritateainstrumentelor ce sunt folosite pentru desenarea, colorarea i modificarea

    Fig. 3

    Fig. 4

    Fig. 8

    Fig. 10

    Fig. 5 Fig. 6

    Fig. 7

    Fig. 9

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    6/110

    Instrument Denumire Descriere

    Pick tool Permite selectarea i transformareaobiectelor.

    Shape tool Permite ajustarea formei obiectului, pebaz de noduri.

    Knife tool Permite tierea obiectelor.

    Eraser toolPermite tergerea unor zone din obiectul

    dumneavoastr.

    Free transform toolPermite transformarea obiectelorfolosindFree Rotation, Angle Reflection, Scale i

    Skew tools (fig. 12).Zoom tool Permite apropierea de zona de lucru,mrirea cu lupa.

    Pan toolPermite micarea n cadrul fereastrei de

    desen.

    Free hand tool Permite desenarea liniilor i a curbelor.

    Bezier toolPermite desenarea liniilorfolosind

    procedeul unirii ntre puncte (CurbeBezier).

    Artistic Media tool Permite accesul la Brush, Sprayer,

    Caligraphic i Pressure tools.

    Dimension toolCu ajutorul lui se poate afla distana dintredou puncte. Se poate folosi i pe post de

    cot n desenul tehnic.Interactive Conector

    toolPermite unirea a dou obiecte printr-o

    dreapt.

    obiectelor. n tabelul ce urmeaz sunt prezentate toate instrumentele dinaceast caset.

    Fig. 11

    Fig. 12

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    7/110

    Rectangle tool Permite desenarea de dreptunghiuri iptrate.

    Elipse toolPermite desenarea de elipse, cercuri i

    arce de cerc.

    Polygon tool Permite desenarea poligoanelor i astelelor.

    Spiral toolPermite desenarea spiralelor simetrice i

    logaritmice.

    Graph Paper tool Permite desenarea tabelelor.

    Text toolPermite scrierea direct n fereastra dedesen, sub form de text artistic sau

    paragraf.

    Interactive Blend tool

    Permite aplicarea efectului blend n modinteractiv. O descriere complet a efectelor

    o gsii n capitolulEfecte speciale n CorelDRAW.

    Interactive Contourtool

    Permite aplicarea unui contur obiectului.

    Interactive Distortiontool

    Permite accesul la instrumentele cuajutorul crora se distorsioneaz obiectul.

    Interactive Envelopetool

    Permite deformarea unui obiect prinintermediul nodurilor ce definesc obiectul.

    Interactive Extrudetool

    Permite aplicarea efectului de extrudare.

    Interactive DropShadow tool Permite aplicarea asupra obiectelor a unuiefect de umbr.Interactive

    Transparency toolPermite aplicarea unui efect de

    transparen obiectelor.

    EyedroppertoolPermite selectarea unei culori deja folosite

    n desenul dumneavoastr.

    Observaie:Cteva dintre instrumentele enumeratenu sunt vizibile direct pe bara de

    instrumente. Ele sunt ascunse submeniuri derulante (fig. 11). Dac labaza butonului unui intrument exist osgeat neagr ndreptat n jos, subinstrumentul respectiv se afl un meniuderulant. Meniurile derulante pot fiafiate ca i bare separate, prinprocedeul drag-and-drop.

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    8/110

    Paintbucket toolPermite colorarea unui obiect din desen,

    dup ce ai selectat culoarea cuEyedroppertool.

    Outline toolPermite accesul ctre un meniu derulant

    de unde se pot modifica toatecaracteristicile conturului obiectului.

    Fill toolPermite accesul ctre un meniu derulant

    de unde se pot modifica toatecaracteristicile culorii de fond a obiectului.

    Interactive tool Permite aplicarea a diverse culoriobiectelor selectate, n mod interactiv.

    Interactive Mesh toolPermite aplicarea unui sistem de mee

    obiectului selectat.

    Fig. 13

    Bara de stare este compus din trei zone. n cea din stnga sunt afiatecoordonatele vrfului cursorului mouse-ului, iar n cazul n care este selectatun obiect sunt afiate informaii privind obiectul, cum ar fi dimensiunile lui icoordonatele centrului su. Pe mijlocul barei sunt afiate informaii ajuttoaredespre instrumentul folosit n acel moment. n partea dreapt a barei esteafiat culoarea de fond folosit la colorarea obiectului selectat n acelmoment, ct i informaii despre conturul acelui obiect (culoare, grosime).

    Bara de stare poate fi afiat att n partea de jos a ferestrei de desen (fig.13), ct i n partea de sus a ei, deasupra barei de meniuri (fig.14). Ea poate ficompus din una sau dou linii de afiaj. n cazul n care se o pteaz pentru o

    singur linie de afiaj, vor disprea informaiile privitoare la dimensiunileobiectului, ct i informaiile ajuttoare. Modificarea setrilor pentru bara destare se face apsnd click dreapta cu mouse-ul pe bar, apoi accesndmeniul derulant ce apare. Din acest meniu se poate alege formatul barei destare, cu o linie sau dou, locul afirii ei, n partea de sus sau n partea de

    jos, cu butoane mari sau mici etc. Bara de stare poate fi ascuns cu totul,dac se alege din meniul derulant Hide Status Bar.

    Fig. 15

    Fig. 14

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    9/110

    Paleta de culori (fig.15) ofer o modalitate foarte simpl de modificarea culorii de fond sau a culorii liniei de contur. Deoarece majoritatea paletelorde culori conin mai multe nuane de culori, paleta funcioneaz similar uneibare de derulare, permind astfel accesul la toate nuanele co mponente.

    Pentru a efectua derularea prin paleta de culori se efectueaz click cumouse-ul pe sgeata cu capul n jos din extremitatea de jos a p aletei (fig. 16).

    Avnd n vedere numrul mare de nuane ce compun o palet de culori,derularea pn la ultima caset s-ar putea s dureze destul de mult, nsCorel s-a gndit i la timpul utilizatorului, astfel nct, dac se efectueaz clickpe sgeata orientat spre foaia de desen (fig. 17), sunt afiate toate nuanelecomponente ale acelei palete de culori. Pentru a afia opiunile paletei deculori se efectueaz click cu mouse-ul pe butonul cu sgeata n j o s d i nextremitatea superioar a paletei de culori.

    Butonul X (no color) din partea superioar a paletei de culori (fig. 18)permite eliminarea rapid a culorii de fond sau a liniei de con tur a unui obiect,obinnd astfel un obiect transparent sau fr contur. Datorit faptului cmouse-ul unui PC are cel puin dou butoane, efectund click cu butonul dinstnga pe culoarea roie din paleta de culori, se va schimba culoarea de fonda obiectului selectat. Apsnd butonul din dreapta al mouse-ului se vamodifica n rou culoarea conturului obiectului selectat. n cazul n care nueste selectat nici un obiect, n momentul apsrii pe una dintre nuanelepaletei de culori, se va schimba culoarea implicit folosit de CorelDRAWpentru desenarea obiectelor. Va aprea o fereastr de dialog (fig. 19), careofer posibilitatea de a schimba culoarea implicit pentru desen, text tipartistic i text tip paragraf. Aceast opiune v este util atunci cnd se

    dorete desenarea sau scrierea numai cu o anumit culoare, alta dect ceafolosit implicit de CorelDRAW, adic negru.Barele de derulare funcioneaz similar altor bare de derulare din

    Fig. 18

    Fig. 16 Fig. 17

    Fig. 19

    majoritatea aplicaiilor Windows. Exist trei tipuri de derulare a ecranului: puincte puin, prin efectuarea de click-uri cu mouse-ul pe butoanele cu sgeatdin extremitile barei de derulare (fig. 20), masiv, prin efectuarea de click-uricu mouse-ul pe zona de culoare gri a barei de derulare, sau se poate derula

    Fig. 20

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    10/110

    cu precizie ecranul pe distana dorit prin deplasarea butonului de derulare.Bara de derulare orizontal i cea de derulere vertical funcioneaz identic.

    Navigatorul (fig. 21) permite, aa cum i spune i numele, navigareaprin documentul creat n CorelDRAW, n cazul n care acesta are m a i m u l t

    e pagini. Comenzile care se pot executa cu ajutorul navigatorului sunt:- adugarea unei noi pagini, prin click pe butonul + de pe naviga tor.

    Exist dou butoane + pe suprafaa navigatorului. Cel din stnganavigatorului va aduga o pagin naintea paginii curente, iar cel din dreaptava aduga o pagin dup pagina curent.

    - derularea printre paginile ce alctuiesc documentul curent. Sepoate derula pagin cu pagin, cu ajutorul sgeii simple sau se poate deruladirect la captul documentului, cu ajutorul sgeii care are n capt o linie.

    Efectund click cu butonul din dreapta al mouse-ului pe etichetapaginii, se acceseaz un meniu derulant cu ajutorul cruia se pot efectuaurmatoarele operaiuni: redenumirea paginii, schimbarea orientrii unei pagini,de exemplu, din orizontal n vertical, inserarea unei pagini dup sau

    naintea paginii curente sau chiar tergerea unei pagini din document.Bara de meniuri (fig. 22) este asemntoare oricrui program destinat

    s ruleze sub mediul Windows. n continuare sunt prezentate pe scurtelementele fiecrui meniu.

    Meniul File (fig. 23) permite accesul la comenzile de deschidere,salvare, import i export al unui fiier CorelDRAW. Tot din acest meniu sepoate imprima, cu ajutorul comenzii Print, sau se poate previzualiza nainte deimprimare fiierul, aa cum va arta el tiprit la imprimant (comanda PrintPreview). O comand la fel de important a acestui meniu este Revert,

    comand care permite ntoarcerea fiierului deschis la starea ultimei salvri,renunndu-se astfel la modificrile ulterioare salvrii.Meniul Edit (fig. 24) ofer posibilitatea de a efectua, n document,

    operatiunile de modificare, duplicare, copiere, tergere, clonare, revenire irepetare. Acest meniu este punctul principal pentru toate activitile ce provinsau au ca destinaie memoria clipboard.

    Fig. 21

    Fig. 22

    Fig. 25

    Fig. 23

    Fig. 24

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    11/110

    Meniul View (fig. 25) permite utilizatorului s precizeze care elementecomponente ale interfeei CorelDRAW vor fi vizibile i care vor fi ascunse,precum i alte detalii privind modul de afiare al desenului. Se poate opta,astfel, pentru vederea desenului n mod Simple Wireframe, Draft, Normal sau

    Enhanced.Meniul Layout (fig. 26) ofer comenzi ce se refer la problemele

    fundamentale ale desenelor cum ar fi: numrul de pagini, frecvena reelei depuncte de pe ecran, setarea liniilor ajuttoare, opiunile pentru lucrul n formatHTML sau lucrul cu Object Manager. Tot aici se gsesc i opiunile Snap to...,foarte utile n lucrul de mare precizie.

    Meniul Arrange (fig. 27) este folositor cnd se dorete ordonarea,stratificarea, alinierea, colectarea, nclinarea, alungirea, deplasarea,extragerea sau gruparea obiectelor din desen. Cu ajutorul comenzii Groupdou obiecte pot fi grupate, formnd astfel un singur obiect, care se poatedegrupa ulterior. Bara derulant Order cuprinde comenzile de deplasare aobiectelor n partea de jos sau n cea de sus a stivei de straturi.

    Meniul Effects (fig. 28) cuprinde comenzile ce permit aplicarea adiferite efecte speciale obiectelor din desen. Ele definesc personalitateaCorelDRAW.

    Meniul Bitmap (fig. 29) introduce multe dintre funciile programuluiPhoto Paint ce se pot utiliza pe imaginile de tip bitmap din compoziie. Tot nacest meniu se gsesc comanda Convert to Bitmap, ce permite transformareadesenului de tip vectorial n imagine tip bitmap, cu toate avantajele idezavantajele ce decurg de aici.

    Meniul Text este principalul set de comenzi pentru formatarea i

    editarea textului, aici putnd fi gsite o gam larg de instrumente foarteputernice.Meniul Tools permite setarea diferitelor opiuni ale programului

    CorelDRAW, cum ar fi paleta de culori , setri pentru document,particularizarea interfeei de lucru, editarea tipului de text i grafic implicit etc.

    Meniul Help (fig. 30) este, ca n majoritatea programelor, un ajutorelectronic pentru nelegerea i exploatarea programului DRAW. Corel Tutor

    Fig. 26 Fig. 27

    Fig. 28

    Fig. 29

    Fig. 30

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    12/110

    ofer instruciuni pas cu pas i poate s acioneze ca o aplicaie de tip wizard,efectund diverse sarcini. Pentru a se face trecerea de la o versiune inferioarCorelDRAW, la o versiune superioar, de exemplu de la CorelDRAW 9 l aCorelDRAW 10, se folosete Corel Tutor pentru a gsi o prezentare rapid i

    succint a noilor optiuni oferite i pentru familiarizarea cu acestea.

    2. Lucrul cu ferestre ancorateFerestrele Dockers (de ancorare) sunt un element ce a aprut de l a

    versiunea 8 a CorelDRAW, permind pstrarea opiunilor vizibile pe totparcursul lucrului. Ferestrele de ancorare corespund unor sarcini diferite i sepot deschide doar acelea care au aplicabilitate la un moment da t. Deexemplu, daca se lucreaz cu un text n care sunt folosite frecvent simbolurispeciale, care nu se gsesc pe tastatur, se poate deschide fereastraancorat Symbols and Special Characters (fig. 31), care ajut la inserarea de

    simboluri i caractere speciale.CorelDRAW 10 cuprinde 24 de ferestre ancorate. Pe lng fereastraSymbols and Special Characters exist fereastra Graphic and Text Stylescare permite alegerea stilurilor pentru text i desen, putndu-se folosi celepredefinite sau cele create de utilizator. Aceste ferestre ancorate includopiuni care se gsesc i n meniurile CorelDRAW, avantajul lor fiind ca suntvizibile pe ecran pe toat durata lucrului. Se va reveni la aceste ferestre atuncicnd se vor discuta funciile ce pot folosi aceste ferestre.

    2.1. Deschiderea, nchiderea i redimensionarea

    ferestrelor ancoratePentru a deschide o fereastr ancorat, se selecteaz Window Dockers i apoi se alege, din meniul pop-up ce apare, fereastra ancoratdorit (fig. 32). Fiecare fereastr ancorat are aspectul ei, dar toate apar,predefinit, n partea dreapt a spaiului de lucru.

    Toate ferestrele de tip Dockers au n colul din stnga sus o sgeatdubl orientat spre dreapta (fig. 33). La efectuarea unui clic pe acest buton,

    Fig. 31

    Fig. 33

    Fig. 32

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    13/110

    Prelucrare de imagine

    se realizeaz ancorarea, adic fereastra se transform ntr-o bar vertical,care afieaz doar numele ferestrei de ancorare (fig. 34). n acest moment,sgeata dubl este orientat spre stnga, iar prin apsarea acelui buton serealizeaz reafiarea ferestrei. n colul din dreapta sus se observ un buton

    X, exact ca la toate aplicaiile Windows, prin apsarea cruia se realizeazanchiderea ferestrei ancorate (fig. 35).

    2.2. Utilizarea mai multor ferestre ancoraten funcie de cerinele documentului creat se pot pstra mai multe

    ferestre ancorate deschise simultan. Problema care poate aprea la pstrareamai multor ferestre ancorate deschise pe ecran este c ele se poziioneazuna alturi de cealalt pn cnd se acoper tot spaiul de luc ru. Figura 36prezint un spaiu de lucru cu mai multe ferestre ancorate deschise i, dupcum se vede, spaiul de lucru ramne foarte mic.

    Pentru a evita reducerea spaiului de lucru prin acoperirea cu ferestreancorate, dimensiunile ferestrelor pot fi reduse prin apsarea pe sageatadubl direcionat spre dreapta. Astfel, n partea dreapt apare o bar n caresunt afiate toate ferestrele deschise i minimizate, iar spaiul de lucru nu esteacoperit inutil. n figura 37 se pot vedea mai multe ferestre reduse i aezate

    n partea dreapt a ecranului. Cnd se dorete afiarea uneia dintre acestea,se efectueaz un clic pe respectiva fereastr, restul ferestrelor rmnnd laforma redus (fig. 38).

    Fig. 36

    Fig. 35

    Fig. 34

    Fig. 37

    Fig. 38

    13

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    14/11014

    CAPITOLUL III: Realizarea Unui Proiect nCorelDRAW

    1. Crearea unui document nou n CorelDRAWPornirea aplicaiei CorelDRAW 10 se face din: Start Programs

    CorelDRAW 10, iar din meniul pop-up se alege CorelDRAW 10. Se pot crea iscurtturi ale acestui program pe Desktop sau n Taskbar-ul Windows.

    La deschiderea aplicaiei CorelDRAW 10 apar cteva opiuni, afiatepe un ecra de ntmpinare (fig.39). Aceste opiuni permit crearea unui noudocument, New Graphic, deschiderea ultimului document editat, dac estecazul, Open Last Edited, deschiderea unui document creat anterior nCorelDRAW, indiferent dac este creat ntr-o versiune inferioar celei folosite,

    Open Graphic. De asemenea, exist posibilitatea s se creeze un documentbazat pe un ablon, Template, s se foloseasc tutorialul CorelDRAW, Tutor,pentru a descoperi cum se execut diverse proiecte i, prin Whats New?, sse afle ce a aprut nou n versiunea utilizat, n plus fa de cea anterioar.

    Dac se alege New Graphic, apare o fereastr de lucru goal. Aceastfereastr de lucru conine stilurile predefinite ale CorelDRAW, care se potmodifica din opiunile programului. Dup crearea unui document nou, sepoate ncepe lucrul n pagina de desen.

    Open Last Edited ofer posibilitatea deschiderii ultimului documenteditat n CorelDRAW i a continurii lucrului n acel document de la ultimasalvare. Cnd se ine mouse-ul deasupra icoanei Open Last Edited, n partea

    de jos a ferestrei de ntmpinare este afiat ultimul document editat, dac estecazul i programul nu este deschis pentru prima oar.Cu ajutorul Open Graphic, care apeleaz fereastra de dialog Open

    (fig. 40), se deschide un document creat anterior n CorelDRAW, ntr-oversiune cel puin egal cu aceea folosit. De exemplu, n CorelDRAW 10 sepoate deschide un document creat n CorelDRAW 9, dar n CorelDRAW 9 n use poate deschide un document creat n CorelDRAW 10 i salvat n aceast

    Fig. 40

    Fig. 39

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    15/110

    versiune. La salvarea documentului exist posibilitatea salvrii acestuia ntr-oversiune anterioar, pentru deschiderea pe un alt computer care a re instalat o versiune inferioar celei n care a fost creat, dar despre asta se vadiscuta mai trziu, n capitolul Finalizarea unui proiect n CorelDRAW.

    Paii pentru deschiderea unui document existent sunt urmtorii:1. Click pe Open Graphic, sau FileOpen;2. Din lista Look In se alege unitatea de disc (partiia) pe care se afl

    fiierul dorit (fig. 41);3. Dublu-click pe directorul unde este stocat fiierul;4. Dublu-click pe fiier.

    Template este opiunea cu ajutorul creia se deschide un nou fiierbazat pe un ablon.

    Paii pentru a deschide un document nou bazat pe un ablon sunturmtorii:

    1. Click pe Template, sau FileNew From Template2. Din fereastra de dialog New From Template, se alege tipul de ablon

    dorit: Full Page, Label, Booklet, Sidefold, Web sau Browse;3. Dac se alege una dintre etichetele Full Page, Label, Booklet sau

    Sidefold, sub respectiva etichet se gsete o list de abloane existente nCorelDRAW. Se efectueaz dublu-click pe ablonul ales, iar CorelDRAW vadeschide un nou document bazat pe acel ablon (fig. 42);

    4. Dac se alege Browse, va aprea o fereastr de genul celei de la

    Open. Se alege mai nti partiia, apoi directorul unde exist fiier ul pe bazacruia se dorete crearea unui nou fiier;5. Se efectueaz dublu-click pe fiierul dorit. CorelDraw va deschide un

    nou document, identic cu cel ales.

    Observaie:Se poate renuna la apariia

    ferestrei de ntmpinare la deschidereaCorelDRAW prin debifarea opiunii Show thisWelcome Screen at Startup. Dac se faceacest lucru, la fiecare pornire a programului,CorelDRAW va efectua ultimul tip deoperaiune aleas din acel ecran. Opiunilepentru pornirea CorelDRAW se pot schimba

    i din: ToolsOptions, General,opiunea: On CorelDRAW! Start-up, iar din listade opiuni se aleg acelea care urmeaz s fiepornite la iniierea programului.

    Fig. 41

    Fig. 42

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    16/110

    2. Salvarea i nchiderea fiierelor CorelDRAWCorelDRAW ofer multe opiuni la salvarea unui document creat n

    acest program. Se pot salva doar obiectele selectate dintr-un fiier, se poateface o copie a fiierului salvndu-l sub un alt nume sau se poate salva unfiier ntr-un format compatibil cu o versiunea anterioar a CorelDRAW.

    nainte de nchiderea unui fiier, CorelDRAW ntreab dac s salvezesau nu modificrile fcute.

    Pentru salvarea unui nou fiier, paii sunt urmtorii :1. Click FileSave;2. Din lista Save In, se alege partiia unde se dorete salvarea fiierului;3. Dublu-click pe directorul dorit;4. Se tasteaz numele fiierului n cmpul File Name i se apas Save.

    Pentru salvarea anumitor obiecte dintr-un document CorelDRAW, paii

    sunt urmtorii:1. Se selecteazobiectele cu instrumentulPick;2. Click FileSave As;3. Se bifeaz opiunea Selected Only (fig. 43);4. Pentru a pstra fiierul original intact, se tasteaz o nou denumire de

    fiier n cmpul File Name sau se alege un alt director de salvare;5. Click Save.

    Pentru salvarea unui document ntr-o versiune anterioar versiuniiutilizate, paii sunt urmtorii:

    1. Click FileSave As;2. Se alege din lista Version versiunea de CorelDRAW cu care se doretes fie compatibil fiierul (fig. 44);

    3. Pentru a pstra fiierul original intact, tastai o nou denumire de fiiern cmpul File Name, sau se alege un alt director de salvare;

    4. Click Save.

    Fig. 43

    Fig. 44

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    17/110

    CorelDraw ofer posibilitatea salvrii unui document i n alt tip de fiierdect .cdr. Pentru a realiza acest lucru, la salvarea documentului, se alege dinlista Files of type tipul de fiier dorit. CorelDRAW nu poate salva dect fiierede tip vectorial, nu fiiere de tip bitmap. Pentru a converti un fiier creat n

    CorelDRAW din vectorial n bitmap, se folosete comanda Export.

    3. Salvarea automat a fiierelorn CorelDRAWEste foarte important s se protejai munca mpotriva cderilor de

    tensiune sau a problemelor de sistem care pot crea reale probleme, fiindposibil pierderea muncii de cteva ore. Pentru a prentmpina acesteprobleme, CorelDRAW pune la dispoziia utilizatorilor salvarea automat afiierelor la intervale fixe de timp, pentru cazul n care salvarea manual nu seefectueaz, protejndu-le astfel munca.

    Se poate alege la ce interval de timp s se fac salvarea auto mat

    (backup). CorelDRAW salveaz fiierul exact la intervalul de timp stabilit.Fiierul salvat automat are denumirea de formaAUTOBACKUP_OF_FILENAME i este salvat n acelai director ca i fiieruloriginal (fig. 45).

    Pentru a stabili care este intervalul de timp i opiunile de backup, paiisunt urmtorii:

    1. Click ToolsOptions;2. n lista categoriilor, click WorkspaceSave (fig. 46);3. Se bifeaz opiunea Auto-Backup din seciunea Auto-Backup;4. Se introduce o valoare n casua Minutes, valoare ce va reprezenta

    intervalul dintre dou auto-salvri;

    5. Se bifeaz una dintre opiunile:

    Fig. 45

    Save- Back-up To Same Folder as CDR file, n cazul n care sedorete ca backupu-ul s se fac n acelai director ca i fiieruloriginal;

    Fig. 46

    Alwa- ys Back-up To, n cazul n care se dorete stabilireaunui anumit director n care s se fac auto-salvarea.

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    18/110

    6. Se bifeaz opiunea Make Back-up on Save dac se dorete ca lasalvarea manual s se fac i un backup pentru siguran;

    7. Click OK.

    4. Setarea opiunilorpentru pagina de desennainte de a ncepe desenarea propr iu-zis trebuie trebuie stabilit formatul

    paginii i orientarea ei, astfel nct s fie n concordan cu cerinele lucrrii ceurmeaz s fie efectuat. Se poate alege din peste 40 de tipuri de paginipredefinite, care includ formatele A4, etichet, brour etc. Dac formatul doritnu se gsete n paginile predefinite, se poate crea i salva propriul tip depagin.

    Formatul paginii de desen se schimb din LayoutPage Setup. Din listaPaper se alege exact formatul de pagin dorit, iar prin bifarea unuia dintrebutoanele Landscape (vedere, culcat) sau Portrait (afi, n picioare) se alege

    orientarea paginii (fig. 47). Pentru a alege din lista de etichete (labels), sebifeaz opiunea Labels (fig. 48).CorelDRAW are mai mult de 800 de tipuri de etichete (labels), aparinnd

    a peste 40 de productori. Se poate alege un tip de etichet, care s fieajustat, obinndu-se, astfel, eticheta dorit de utilizator. Cu ajutorul acestoretichete, se pot crea etichete pentru plicuri, colete i chiar cri de vizit.

    Fiecare etichet creat va aprea pe o pagin nou de desen. nainte de atipri etichete, trebuie consultat manualul imprimantei pentru a verificamodalitatea de imprimare a acestora pe imprimanta utilizatorului.

    ntr-un document CorelDRAW se poate lucra cu una sau mai multe pagini.Pentru a insera pagini ntr-un document CorelDRAW paii sunt urmtorii:

    1. Click LayoutInsert page;2. Se introduce n cmpul Insert ... pages numrul de pagini careurmeaz s fie inserate (fig. 49);

    3. Click Before dac se dorete inserarea paginilor naintea celei curentesau After dac se dorete inserarea paginilor dup pagina curent;

    Fig. 49

    Fig. 47

    Fig. 48

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    19/110

    4. Se stabilete formatul paginilor ce urmeaz s fie inserate din etichetaPaper sau se stabilesc dimensiunile exacte din etichetele Width(lime) i Height (nlime);

    5. Se apas OK.

    Pentru e redenumi o pagin trebuie urmai paii:1. Click LayoutRename Page;2. Se tasteaz numele paginii n cmpul Page Name (fig. 50);3. Se apas OK.

    tergerea unei pagini din document se face astfel:1. Click LayoutDelete Page;2. Se introduce n cmpul Delete Page numrul paginii care urmeaz s

    fie tears (fig. 51);3. Click OK.

    CorelDraw permite tergerea mai multor pagini printr-o singurcomand. Pentru a realiza acest lucru trebuie fcui urmtorii pai:

    1. Click LayoutDelete Page;2. Se introduce n cmpul Delete Page numrul primei pagini care

    urmeaz s fie tears;3. Se bifeaz opiunea Through To Page (fig. 52);4. Se introduce n cmpul de lng Through To Page numrul ultimei

    pagini care urmeaz s fie tears;5. Click OK;

    5. Navigarea printr-un document cu mai multe paginiNavigatorul permite trecerea de la o pagin la alta a documetului cu doar

    un simplu click de mouse, fr a ntrerupe munca. Navigatorul (fig. 53) segsete n stnga-jos a ferestrei de lucru n CorelDRAW. El afieaz attnumrul total de pagini din document, ct i pagina activ.

    Fig. 53

    Fig. 50

    Fig. 51

    Fig. 52

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    20/110

    Cu ajutorul Navigatorului se pot aduga, redenumi, terge sau modificapagini n document. Pentru aceste operaii nu este nevoie dect s seefectueze un click dreapta cu mouse-ul pe eticheta unei pagini din Navigator.

    n figura 54 sunt explicate toate butoanele Navigatorului i funciile

    acestora.Printr-un dublu-clik pe eticheta paginii, se poate edita direct denumireapaginii. Printr-un click dreapta pe eticheta paginii, se acceseaz meniulprezentat n figura 55.

    6. Alte opiuni pentru pagina de desen

    Cnd se modific rezoluia documentului, CorelDRAW modific i rigleleorizontale i verticale n concordan cu noua rezoluie. Dimensiunile n pixeliale documentului se calculeaz astfel: rezoluia x dimensiunile documentului.

    Pentru a seta rezoluia riglelor trebuie urmai paii:

    Fig. 54

    1. Click LayoutPage Setup;2. Se bifeaz opiunea Normal Paper;3. Se alege o rezoluie din lista Resolution;4. Click OK.

    Culoarea paginii de desen se poate schimba i ea, se poate aleg e o Observaie:

    Fig. 55

    culoare plin, orice culoare plin existent n paleta de culor i a CorelDRAW,sau se poate alege chiar o imagine. Acest lucru este foarte folositor n cazul n

    Pentru ca fondul paginii s fie imprimat sau/iexportat odat cu documentul, se bifeaz

    care se dorete tiprirea pe o hrtie de alt culoare dect alb s a u c a r e a r e opiunea Print and Export Background. Odatdeja imprimat o imagine. n acest mod se poate obine o imagine mai clarasupra desenului i a felului cum va arta el tiprit pe acea hrtie.

    Pentru a colora pagina de desen folosind o culoare plin se efectueazurmtorii pai:

    1. Click LayoutPage Background;

    cu bifarea acestei opiuni, n momentul n carese va tipri sau exporta documentul, fondulpaginii va fi i el imprimat pe foaie sauexportat.

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    21/110

    2. Se bifeaz opiunea Solid (fig. 56);3. Se alege din lista de culori de lng opiunea Solid culoarea dorit ca

    fond al paginii de desen;4. n cazul n care nici una dintre culorile din list nu reprezint culoarea

    dorit, se apas Other n lista de culori;5. Se alege din palet culoarea potrivit;6. Se apas OK.

    Schimbarea culorii fondului paginii de desen cu o imagine se face astfel:1. Click LayoutPage Background;2. Se bifeaz opiunea Bitmap (fig. 56);3. Se apas butonul Browse;4. Se alege tipul de fiier grafic din lista Files Of Type;5. Se alege partiia i directorul din lista Look In;6. Se alege fiierul grafic dorit ca fond pe pagina de desen;7. Se apas OK pentru a reveni la Page Background;8. Se apas OK pentru a aplica schimbrile.

    Ca fond al paginii de desen n CorelDRAW se pot alege doar fii erelegrafice de tip bitmap, nu i cele de tip vectorial. Dac totui se doretefolosirea unui fiier de tip vectorial, acesta se export mai nti ntr-un fiier detip bitmap, apoi se alege ca fiind fondul paginii de desen.

    Pentru a renuna la un fond de pagin deja ales, se efectuez u rmtoriipai:

    1. Click LayoutPage Background;

    2. Se bifeaz opiunea No Background (fig. 56);3. Se apas OK;

    Observaie:Adugarea fondului paginii de desen de tipbitmap se poate face n doua moduri: prin

    includerea imaginii in document sau prinrealizarea unei legturi ntre documentulCorelDRAW i documentul de tip grafic.

    Alegerea unui mod sau a altuia se face prinbifarea uneia dintre opiunile din fereastraBackground, Linked, pentru realizarea moduluilegtur sau Embedded, pentru realizareamodului includere.

    Atenie!Dac se folosete modul legtur i apoise mut sau terge fiierul grafic ales cafond al paginii de desen, legtura dintrefiiere se va pierde.

    Fig. 56

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    22/110

    u

    CAPITOLUL IV: Desenarea n CorelDRAW

    Odat ce pagina de desen a fost deschis i formatat, se poate ncepelucrul. Pentru realizarea documentului trebuie s se tie felul n care sedeseneaz diverse forme geometrice, linii drepte i forme neregulate. Acestcapitol descrie folosirea instrumentelor de desen cu care se pot crea imodifica aceste tipuri de obiecte.

    Curba este cheia pentru lucrul n CorelDRAW. Chiar i elipsele sunt nrealitate curbe, chiar i caracterele de text i liniile sunt vzute drept curbe,excepie fac doar imaginile de tip bitmap.

    Un obiect vectorial are ntotdeauna o cale care definete forma obiectului.Dac aceast cale este nchis, adic punctul de nceput este a celai cupunctul de sfrit, atunci obiectul are un interior care poate fi umplut cu un

    fond, fie el culoare, texur etc.Toate cile create n CorelDRAW conin dou componente: segmente inoduri. Definiiile acestor elemente sunt:

    - o cale (fig. 57) reprezint drumul de la punctul de nceput pn lapunctul de sfrit. Obiectele simple, dreptunghiurile, elipsele, au o singurcale. Dac se combin mai multe obiecte ntr-unul singur, noul obiect are maimulte subci. Literele cu gaur, de exemplu O, sunt compuse din m a i m u l te subci. O subcale este marginea exterioar a literei, iar o alt subcale esteformat din marginea interioar a acesteia.

    - un segment (fig. 58) este o seciune a unei ci. El poate fi o liniedreapt sau o linie curb. Fiecare latur a unui dreptunghi, de e x e m p l ,

    formeaz un segment, dar elipsa este format dintr-un singur segment.- un nod (fig. 59) reprezint punctul de nceput sau cel de sfrit al

    unui segment. Un dreptunghi are patru noduri, o elips are dou noduri.Orice obiect desenat n CorelDRAW conine aceste trei elemente de baz,

    care n orice situaie pot fi editate i modificate.Atunci cnd se utilizeaz instrumentele de desen, Freehand, Elipse,

    Rectangle, Polygon,Text, se creeaz obiecte care au proprieti bine stabilite.

    Fig. 57

    Fig. 58

    Fig. 59

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    23/110

    De exemplu, o elips are o circumferin continu, poligoanele i pstreazsimetria, iar textul posed atribute speciale cum ar fi: corpul de liter,dimensiunea, spaierea. Dac se folosete ns comanda CorelDRAWConvert to curves, se renun la atributele speciale ale obiectelor i ele se

    transform n curbe. n acest moment se poate executa orice modificare peorice tip de obiect. Dup folosirea acestei comenzi, de exemplu, se poateaduga o a cincea latur unui dreptunghi, se poate modifica forma oricreilitere din text etc. (fig. 60).

    Va fi prezentat mai nti desenarea cu forme simple, linii drepte, apoi seva trece la forme geometrice din ce n ce mai complexe, pentru ca n finalul

    Observaie:

    Fig. 60

    capitolului s se ajung la editarea segmentelor i nodurilor obiectelor curbe.

    1. Desenarea obiectelor simpleCel mai simplu obiect care se poate desena n CorelDRAW este o linie

    dreapt. Pentru desenarea acestei linii se folosesc instrumentele Freehand iBezier Tool.Instrumentul Freehand se gsete pe bara de instrumente, a patra poziie

    de sus n jos (fig. 61). n cazul n care nu este vizibil pe bara de intrumente, seefectueaz un click i apoi se ine apsat al patrulea buton di n bara deinstrumente. Cu acest instrument se poate desena n dou feluri: prindefinirea punctului de nceput i a celui de sfrit de linie; sau prin trasareapur i simplu cu mouse-ul a unei curbe.

    Se efectueaz urmtorii pai pentru desenarea unei linii drepte p r i ndefinirea punctului de nceput i de sfrit cu instrumentul Freehand:

    1. Se apas instrumentulFreehand;2. Se efectueaz un click de mouse pe pagina de desen. Astfel s erealizeaz definirea punctului de nceput al liniei;

    3. Se elibereaz butonul mouse-ului;4. Se deplaseaz mouse-ul pe pagina de desen pn n punctul un de se

    dorete s fie sfritul liniei i se efectueaz din nou un click;

    n cazul n care instrumentul cutatpentru utilizare nu este vizibil pe bara deinstrumente, se efectueaz un click peinstrumentul afiat pe pozii a u n d e a r f i

    trebuit s se afle instrumentul cutat ise ine apsat butonul mouse-ului.Instrumentul cautat este ascuns ntr-unmeniu derulant. Toate instrumentele careau n partea dreapta-jos un triunghinegru ndreptat spre dreapta ascundmeniuri derulante (fig. 61).

    Fig. 61

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    24/110

    e

    5. Dac se dorete continuarea dreptei cu un alt segment, se efectueaznc un click n punctul de sfrit al primului segment i se repet pasul 4;

    Aceast dreapt desenat poate fi transformat ntr-un obiect cu suprafadaca el se nchide. nchiderea unei drepte se realizeaz prin alegerea

    punctului de sfrit al unui segment exact n punctul de nceput al dreptei.Astfel se poate aplica o culoare de fond din paleta de culori. Unui obiectdeschis nu i se poate aplica dect culoare de contur, neavnd suprafa.

    Alt mod de desenare cu instrumentul Freehand este urmtorul:

    1. Se apas instrumentulFreehand;2. Se descrie curba pe pagina de desen cu ajutorul cursorului, fr s se

    elibereze butonul mouse-ului (fig. 62);3. Se elibereaz butonul mouse-ului.

    Acest mod de desenare este unul fr prea mare precizie, necesitnd

    dup aceea, n cele mai multe cazuri, modificarea poziiei nodurilor curbeidesenate. n acest mod de desenare cu instrumentul Freehand, CorelDRAWofer i un ajutor prin atenuarea unghiurilor curbei descrise i ndeprtareanodurilor inutile. Acest ajutor se numete smoothing i poate fi modificat nmomentul selectrii instrumentului Freehand, din bara de proprieti. El se afl

    n partea din dreapta a barei de proprieti (fig. 63). 100 nseamn cCorelDRAW va ajusta la maxim curba descris cu Freehand, i a r c u c ts deplaseaz bara spre stnga, cu att mai mult se reduce ajustarea curbei nmomentul desenrii. Modificarea acestei opiuni trebuie fcut nainte dedesenarea propriu-zis.

    Instrumentul Bezier permite trasarea dreptelor i a curbelor prin aezareanodurilor cu mouse-ul. n momentul n care se plaseaz un al doilea nod,acesta se conecteaz cu precedentul printr-o dreapt sau o curb. Cu ajutorullui se pot crea forme complexe i neregulate foarte repede i uor, avnd uncontrol total asupra poziiei i numrului de noduri care formeaz curba. Acestinstrument se gsete exact lng Freehand, pe bara de instrumente (fig. 64).

    Fig. 62

    Fig. 63

    Fig. 64

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    25/110

    Desenarea unei linii drepte cu instrumentul Bezier se face astfel (fig. 65):

    1. Se apas instrumentul Bezier;2. Se efectueaz un click de mouse pentru a stabili primul nod;

    3. Se efectueaz un click de mouse pentru a stabili urmtorul nod;4. Se repet pasul 3 pentru fiecare nod adugat;5. Se apas tasta SPACE pentru a termina desenarea.

    Pentru a nchide o curb desenat cu instrumentul Bezier i a realiza unobiect cu suprafa nu numai cu linie de contur, dup definirea punctelorcurbei se efectueaz click pe primul nod definit. Astfel curba desenat se va

    nchide prin unirea ultimului nod cu primul.

    2. Desenarea cu instrumentul Artistic Media Observaie:

    Fig. 65

    Instrumentul Artistic Media permite aplicarea unor efecte variate curbelordesenate cu instrumentele Freehand s i Bezier. Cu ajutorul acestui instrumentse poate schimba cu totul nfiarea curbei, putnd fi nlocuit cu text, formegeometrice, imagini etc.

    Instrumentul Artistic Media are cinci moduri (fig. 66):1. modul Preset traseaz linii care i schimb grosimea n funcie de

    tipul de presetare ales din lista din bara de proprieti;2. modul Brush aplic text sau forme curbei n timpul desenrii ei;3. modul Sprayer aplic o serie de imagini curbei n timpul desenrii ei;4. modul Calligraphic deseneaz curbe care i modific grosimea n

    funcie de direcia curbei. Acesta creeaz un efect similar cu acela al unui

    creion de desen.5. modul Pressure traseaz linii care i schimb grosimea n funcie depresiunea aplicat.

    Pentru a alege modul instrumentului Artistic Media se apas butonulcorespunztor din bara de proprieti. Pentru a fi vizibile proprietile acestuiinstrument, mai nti se efectueaz un click pe instrumentul Artistic Mediaaflat lng instrumentul Bezier n bara de instrumente.

    Instrumentul Artistic Media a aprut abia nversiunea 9 a CorelDRAW, denumirea lui eraNatural Media.

    Fig. 66

    Observatie:Butoanele din bara de proprieti, n versiuneaCorelDRAW 10, nu au numele afiat lngbutonul propriu-zis. Pentru a afla denumireabutonului, se ine pentru cateva momentecursorul mouse-ului deasupra respectivuluibuton i astfel va aprea denumirea acestuia.

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    26/110

    Desenarea cu instrumentul Artistic Media n modul Preset se face astfel(fig. 67):

    1. Se alege instrumentul Artistic Media din bara de instrumente;

    2. Se efectueaz click pe butonul Preset din bara de proprieti (fig. 68);3. Se efectueaz click pe csua Freehand Smoothing pentru a modificavaloarea proprietii smoothing, care atenueaz unghiurile curbei desenate(Cu ct valoarea acestei proprieti este mai mare, cu att mai m u l tCorelDRAW va atenua unghiurile curbei. Renunarea la aceast proprietatese face prin alegerea valorii 0);

    4. Se introduce grosimea liniei n csua Width, aflat de asemenea nbara de proprieti i se apas ENTER (aceast valoare reprezint grosimeamaxim a curbei);

    5. Se selecteaz o curb predefinit din lista Preset;6. Se plaseaz cursorul mouse-ului n punctul de unde urmeaz s

    nceap curba;7. Se deplaseaz mouse-ul pentru a se desena curba.

    Modul Brush permite aplicarea de forme i text unei curbe. Se poateselecta o form predefinit sau salva un desen sau un text ca form pentruinstrumentul Artistic Media.

    Desenarea cu instrumentul Artistic Media n modul Brush se face astfel(fig. 69):

    1. Se alege instrumentulArtistic Media din bara de instrumente;2. Se efectueaz click pe butonul Brush din bara de proprieti;3. Se efectueaz click pe csua Freehand Smoothing pentru a se

    modifica valoarea proprietii smoothing, care atenueaz unghiurile curbeidesenate (Cu ct valoarea acestei proprieti este mai mare, cu att mai multCorelDRAW va atenua unghiurile curbei. Renunarea la aceast proprietatese face prin alegerea valorii 0);

    Fig. 68

    Fig. 67

    Fig. 69

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    27/110

    4. Se introduce grosimea liniei n csua Width, aflat de asemenea nbara de proprieti i se apas ENTER (aceast valoare reprezint grosimeamaxim a curbei);

    5. Se selecteaz o form din lista Brush.

    6. Se plaseaz cursorul mouse-ului n punctul de unde urmeaz s nceap curba;7. Se deplaseaz mouse-ul pentru a se desena curba.

    Modul Sprayer permite spray-erea unei serii de obiecte de-a lungul uneicurbe (fig. 70). n afar de obiecte grafice i text, se pot importa imagini de tipbitmap care pot fi spray-ate de-a lungul curbei. Cu ct obiecul folosit estemai complex, cu att calculatorul folosete mai multe resurse, cu att mai multse mrete timpul n care CorelDRAW produce curba i n acelai timp semrete i locul ocupat de fiierul rezultat pe discul fix.

    Acest mod are o serie de proprieti care permit controlul spray-erii

    obiectelor pe curb. De exemplu, se poate ajusta distana dintre obiecte,rotaia obiectelor n timpul desenrii curbei, distana de la curb a obiecteloretc.

    Desenarea cu instrumentul Artistic Media n modul Sprayer se face astfel:

    1. Se alege instrumentulArtistic Media din bara de instrumente;2. Se efectueaz click pe butonul Sprayer din bara de proprieti;3. Se efectueaz click pe csua Freehand Smoothing pentru a modifica

    valoarea proprietii smoothing, care atenueaz unghiurile curbei desenate(Cu ct valoarea acestei proprieti este mai mare, cu att mai m u l tCorelDRAW va atenua unghiurile curbei. Renunarea la aceast proprietatese face prin alegerea valorii 0) (fig. 71);

    4. Se introduce o valoare procentual n csua Size of Object(s) to beSprayed din bara de proprieti i se apas tasta ENTER (valoarea introdusaici reprezint mrimea obiectului care va fi spray-at, ca procent din original.Dac se dorete ca obiectul s creasc sau s se micoreze de-a lungulcurbei, se nchide lcelul Incremental Scaling pentru a face vizibil csua

    Fig. 70

    Fig. 71

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    28/110

    Incremental Scaling, se introduce o valoare procentual i se apas tastaENTER);

    5. Se selecteaz o form din lista Spraylist File;6. Se plaseaz cursorul mouse-ului n punctul de nceput al curbei;

    7. Se deplaseaz mouse-ul pentru a desena curba.

    Modul Calligraphic al instrumentului Artistic Media permite simulareaefectului folosirii unui creion de desen. Curba desenat n acest mod variazgrosimea n funcie de direcia liniei i de unghiul vrfului creionului (fig. 72).

    Pentru a desena o curb n modul Calligraphic trebuie urmai paiii:

    1. Se alege instrumentulArtistic Media din bara de instrumente;2. Se apas butonul Calligraphic din bara de proprieti;3. Se efectueaz click pe csua Freehand Smoothing pentru a

    modifica valoarea proprietii smoothing, care atenueaz unghiurile curbei

    desenate (cu ct valoarea acestei proprieti este mai mare, cu att mai multCorelDRAW va atenua unghiurile curbei. Renunarea la aceast proprietatese face prin alegerea valorii 0) (fig. 73);

    4. Se introduce o valoare pentru limea curbei n csua Width d i nbara de proprieti. Aceast valoare reprezint limea maxim pe care opoate avea curba desenat.

    5. Se introduce o valoare pentru unghiul vrfului creionului n csuaCalligraphic Angle i se apas tasta ENTER;

    6. Se plaseaz cursorul mouse-ului n punctul de nceput al curbei;7. Se deplaseaz mouse-ul pentru a se desena curba.

    Instrumentul Artistic Media n modul Pressure permite folosirea unui creionsensibil la presiune pentru a creea curbe cu lime variabil. Se poate folosiatt tastatura, ct i mouse-ul pentru a simula efectul creionului sensibil lapresiune (fig. 74).

    O curb se deseneaz n modul Pressure al instrumentului Artistic Mediaastfel:

    Fig. 72

    Fig. 73

    Fig. 74

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    29/110

    1. Se alege instrumentul Artistic Media din bara de instrumente;2. Se efectueaz click pe butonul Pressure din bara de proprieti;3. Se efectueaz click pe csua Freehand Smoothing pentru a se

    modifica valoarea proprietii smoothing, care atenueaz unghiurile curbeidesenate (Cu ct valoarea acestei proprieti este mai mare, cu att mai multCorelDRAW va atenua unghiurile curbei. Renunarea la aceast proprietatese face prin alegerea valorii 0) (fig. 75);

    4. Se introduce o valoare pentru limea curbei n csua Width d i nbara de proprieti, apoi se apas tasta ENTER. Aceast valoare reprezintlimea maxim pe care o poate atinge curba desenat;

    5. Se plaseaz cursorul mouse-ului n punctul de nceput al curbei;6. Se deplaseaz cursorul pentru a desena curba.

    Fig. 75

    Dac se folosete mouse-ul, se apas tasta sgeat sus sau sgeat jos

    pentru a se modifica presiunea creionului. Sgeat sus mrete presiuneaexercitat asupra creionului, curba desenat lindu-se, iar tasta sgeat jos omicoreaz.

    Instrumentul Artistic Media mai are o opiune foarte puternic, aceea de aaplica efectul acestui instrument obiectelor deja desenate. Linia exterioar aobiectului va fi folosit ca i cale pentru efect. n fig. 76 se observ o spiralpe care s-a aplicat Artistic Media. Pentru a face mai uoar aplicarea efectuluise deschide fereastra ancorat Artistic Media din meniul EfectsArtisticMedia.

    Pentru a aplica efectul instrumentului Artistic Media pe un obiect dejadesenat trebuie urmai paii:

    1. Se deschide fereastra ancorat Artistic Media (fig. 77) dinEfectsArtistic Media;

    2. Se selecteaz obiectul folosind instrumentul Pick, ce se gsete n

    bara de instrumente, primul de sus; Fig. 77

    Fig. 76

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    30/110

    3. Din fereastra ancorat se alege o form, fie din fereastra Last Used,fie din lista Default Strokes;

    4. Se apas butonul Apply;

    3. Desenarea de obiecte geometriceCorelDRAW ofer instrumente pentru desenarea unei multitudini de formegeometrice, cum ar fi: dreptunghiuri, elipse, poligoane, stele, s p i r a l e e t c ( fi

    g .78). Pentru a desena una dintre aceste forme, se deplaseaz cursorul mouse-ului n diagonal, n orice direcie, pn ce obiectul are mrimea dorit. Pentrufiecare instrument, bara de stare afieaz dimensiunile obiectului n timp ceacesta este desenat.

    Pentru desenarea unui dreptunghi sau a unui ptrat se foloseteinstrumentul Rectangle, ce se gsete pe bara de instrumente, al cincilea de

    sus n jos, i trebuie efectuai urmtorii pai:1. Se efectueaz un click pe instrumentulRectangle;2. Se poziioneaz cursorul mouse-ului n punctul de unde se va

    ncepe desenarea dreptunghiului;3. Se deplaseaz cursorul n diagonal pentru a desena dreptunghiul.

    Dac se ine apsat tasta CTRL n timpul deplasrii cursorului de mousepentru desenarea dreptunghiului, atunci figura desenat va fi un ptrat. Prininerea apsat a tastei SHIFT, CorelDRAW deseneaz dreptunghiul sauptratul din centru n afar, n timpul deplasrii cursorului. Prin efectuarea

    unui dublu-click pe instrumentul Rectangle din bara de instrumente,CorelDRAW va crea un dreptunghi ce va acoperi toat pagina de d esen.Aceast opiune este folositoare cnd se dorete crearea unui fond pentrudesen.

    Pe bara de proprieti, dup desenarea unui dreptunghi, apar nite opiunispecifice. Cele generale sunt: poziia pe axa X i Y, dimensiuniledreptunghiului, unghiul de rotaie al dreptunghiului, butoanele pentru oglindire(fig. 79). n CorelDRAW, toate obiectele dein aceste proprieti.

    Fig. 78

    Fig. 79

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    31/110

    n continuarea acestora, pe bara de proprieti se gsesc opiunile specificefiecrui obiect selectat. Aa cum spuneam i mai nainte, bara de proprietieste o bar dinamic, schimbndu-i coninutul n funcie de obiectul selectat.Imediat lng butoanele de oglindire se gsesc patru cmpuri cu valori (fig.

    80). Acele valori reprezint rotunjirea colurilor dreptunghiului. Mrirea acelorvalori va produce o rotunjire din ce n ce mai mare a colurilor. Aceastrotunjire poate fi uniform, dac lcelul (fig.81) din dreapta sus este nchis,sau neuniform, dac acesta este deschis.

    Instrumentul Elipse se folosete la desenarea de elipse i cercuri. Modulde folosire este identic cu cel al instrumentului Rectangle. Elipse se gsetepe bara de instrumente, imediat sub instrumentul Rectangle. Pentru a desenao elipsa trebuie efectuai urmtorii pai:

    1. Se efectueaz un click pe instrumentulElipse;

    2. Se poziioneaz cursorul mouse-ului n punctul de unde urmeaz snceap desenarea elipsei;3. Se deplaseaz cursorul n diagonal pentru a desena elipsa.

    Pentru a desena un cerc, n timpul deplasrii cursorului se ine apsattasta CTRL. Dac se ine apsat tasta SHIFT n timpul desenrii,CorelDRAW va desena elipsa sau cercul din centru n afar.

    Dup desenarea unei elipse, pe bara de proprieti, pe lng opiunilegenerale, apar trei butoane ce reprezint cele trei moduri ale acestuiinstrument. Ele sunt urmtoarele: Elipse, repezint modul normal, elipsa

    nchis; Pie, acest mod transform elipsa ntr-o form asemntoare unei

    plcinte din care s-a tiat o felie; Arc transform elipsa ntr-un arc de cerc,acest obiect avnd doar linie de contur, nu i suprafa (fig. 82). Trecerea dela un mod la altul se face astfel:

    1. Se selecteaz elipsa cu instrumentulPick;

    Fig. 80

    Fig. 81

    Fig. 82

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    32/110

    2. Se efectueaz un click pe unul dintre cele trei butoanecorespunztoare celor trei moduri: Elipse, Pie, Arc;

    Desenarea unui poligon sau a unei stele se face cu instrumentul Polygon,

    aflat pe bara de instrumente imediat sub instrumentul Elipse. Dac acestinstrument nu este vizibil pe bara de instrumente, se efectueaz un click peintrumentul care este vizibil n acel loc i se ine apsat butonul mouse-uluipn apare meniul derulant care descoper cele 3 instrumente de desen:Polygon, Spiral si Graph Paper.

    Un poligon este o suprafa nchis care are ntre 3 i 500 de laturi. Stelelepot avea ntre 3 i 500 de puncte (fig. 83).

    Pentru a desena un poligon se efectueaz urmtorii pai:

    1. Se efectueaz un click pe instrmentul Polygon;2. Se efectueaz un click pe butonul Polygon de pe bara de

    instrumente (fig. 84);3. Se deplaseaz cursorul mouse-ului n diagonal pentru a desenapoligonul;

    4. Dac se dorete modificarea numrului de laturi ale poligonului, seintroduce valoarea lor n cmpul Number of points on polygon, din bara deproprieti, apoi se apas ENTER.

    Pentru a desena un poligon simetric, se ine apsat tasta CTRL n timpuldeplasrii cursorului. Dac se ine apsat tasta SHIFT, desenareapoligonului se face din centru spre exterior.

    Instrumentul Spiral , ce se afl pe bara de instrumente n acelai meniuderulant ca i instrumentul Polygon, permite desenarea de forme spiralate.Sunt dou tipuri de spirale: simetrice i logaritmice. ntr-o spiral simetric,distana dintre revoluiile spiralei este constant. n spirala logaritmic,distana crete odat cu deprtarea de centrul spiralei.

    Fig. 83

    Fig. 84

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    33/110

    Pentru a desena o spiral simetric:

    1. Se efectueaz un click pe instrumentul Spiral;2. Se introduce o valoare n cmpul Spiral Revolutions din bara de

    proprieti. Aceast valoare reprezint revoluiile care vor fi aplicate spiralei;3. Click pe butonul Symmetrical SpiraI (fig. 85) din bara de proprieti;4. Se poziioneaz cursorul mouse-ului n locul unde se va dese na

    spirala;5. Se deplaseaz cursorul n diagonal pentru a desena spirala.

    Pentru a desena o spiral logaritmic se efectueaz urmtorii pai:

    1. Se efectueaz un click pe instrumentulSpiral;2. Se introduce o valoare n cmpul Spiral Revolutions din bara de

    proprieti. Aceast valoare reprezint revoluiile care vor fi aplicate spiralei;

    3. Click pe butonul Logarithmic Spiral din bara de proprieti (fig. 86);4. Se deplaseaz cursorul Spiral Expansion Factor pentru a determinafactorul de expansiune al spiralei. Acest factor reprezint coeficientul cu carese mrete dimensiunea dintre revoluii;

    5. Se poziioneaz cursorul mouse-ului n locul unde se va dese naspirala;

    6. Se deplaseaz cursorul n diagonal pentru a desena spirala.

    Dac se ine apsat tasta CTRL n timpul desenrii oricreia d intre celedou tipuri de spirale, CorelDRAW va desena o spiral cu dimensiunileorizontale i verticale egale. Tasta SHIFT apsat n timpul desenrii va faceca desenarea spiralei s se efectueze din centru spre exerior.

    Instrumentul Graph Paper Tool permite desenarea de tabele (fig. 87).Aceste tabele sunt, de fapt, formate din mai multe dreptunghiuri aranjate nrnduri i coloane. Acest instrument se gsete n acelai meniu derulant dinbara de instrumente ca i Polygon i Spiral.

    Fig. 85

    Fig. 86

    Fig. 87

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    34/110

    Pentru a desena un tabel:

    1. Se efectueaz un click pe instrumentul Graph Paper Tool;2. Se introduce numrul de coloane dorite n primul cmp, de sus n

    jos, al csuei Graph Paper Columns and Rows (fig. 88);3. Se introduce numrul de rnduri dorite n al doilea cmp, de s us n jos, al csuei Graph Paper Columns and Rows;

    4. Se poziioneaz cursorul mouse-ului n punctul de unde se vancepe desenarea tabelului;

    5. Se deplaseaz cursorul n diagonal pentru a desena tabelul.

    Desenarea unui tabel perfect ptrat se face innd apsat tasta CTRL ntimpul desenrii. Apsarea tastei SHIFT n timpul desenrii face ca desenareatabelului s se realizeze dinspre centru n afar.

    4. Selectarea obiectelorn CorelDRAWnainte de a muta, roti sau modifica un obiect, acesta trebuie selectat. Cndun obiect este selectat, n jurul acestuia apare un dreptunghi de selecie (fig.89). Dreptunghiul de selecie este un dreptunghi invizibil, care are opt punctenegre, numite puncte de control, aezate la coluri i n centrul laturilordreptunghiului de selecie. Acest dreptunghi mai are n centru un mic x,reprezentnd centrul obiectului selectat.

    Dac este necesar, se poate aciona asupra mai multor obiecte simultan,aplicndu-se aceleai modificri tuturor. Acest lucru se realizeaz prinselectarea mai multor obiecte n acelai timp. Cnd sunt selectate mai multeobiecte, acestea au un singur dreptunghi de selecie, opt puncte de control iun singur x n centrul seleciei (fig. 90). Obiectele se pot selecta folosindmouse-ul, tastatura i chiar meniurile CorelDRAW.

    Dac opiunea din bara de proprieti Treat as Filled este activat, se potselecta obiectele fr culoare de fond printr-un click oriunde n interiorul lor. ncazul n care aceast opiune este dezactivat, pentru a selecta obiecte fr

    Fig. 88

    Fig. 89

    Fig. 90

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    35/110

    culoare de fond trebuie s se efectueze un click exact pe linia de contur, altfelrespectivele obiecte nu pot fi selectate.

    Selectarea unui obiect n CorelDRAW se face cu ajutorul instrumentuluiPick, care se gsete pe bara de instrumente, primul de sus. Este cel mai

    folosit instrument din CorelDRAW. Fr el nu se poate aplica nici o modificareobiectelor din desenul CorelDRAW.Selectarea propriu zis se face foarte uor: click pe instrumentul Pick, apoi

    click pe obiectul care trebuie selectat.Activarea/Dezactivarea opiunii Treat as Filled se face astfel:

    1. Se efectueaz un click pe instrumentulPick;2. Se efectueaz un click ntr-un punct unde nu exist nici un

    obiect n pagina de desen, pentru a deselecta orice obiect;3. Se activeaz/dezactiveaz butonul Treat as Filled de pe bara de

    proprieti. Butonul este dezactivat cnd apare ridicat (fig. 91).

    Selectarea tuturor obiectelor din documentul CorelDRAW se face astfel:EditSelect AllObjects (fig. 92). Acelai lucru se mai poate realiza iprintr-un dublu-clik pe instrumentul Pick. n submeniul Select All, pe lngcomanda Objects, mai exist: Text, realizeaz selectarea tuturor obiectelor detip text din document, Guidelines, realizeaz selectarea tuturor liniilor deghidaj din document, Nodes (activ doar n cazul n are avei selectat un obiectpe care s-a aplicat funcia Convert to Curves sau a fost desenat cuinstrumentele Freehand sau Bezier), realizeaz selectarea tuturor nodurilorcomponente ale unui obiect.

    Dac trebuie s fie selectate numai anumite obiecte, aceasta se poaterealiza descriind un dreptunghi imaginar, prin deplasarea mouse-ului ndiagonal, avnd activat instrumentul Pick (fig. 93). Acest dreptunghi imaginartrebuie s includ toate obiectele ce se doresc selectate. Dac mai trebuieselectate i obiecte care nu sunt incluse cu totul n acest dreptunghi, se ineapsata tasta ALT.

    Fig. 91

    Fig. 92

    Fig. 93

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    36/110

    Dac obiectele ce urmeaz s fie selectate sunt dispuse pe pagin astfelnct nu pot fi incluse numai ele ntr-un dreptunghi, selecia lor se face astfel:cu instrumentul Pick activat i tasta SHIFT apsat, se efectueaz cte unclick pe fiecare obiect dorit. Dac, din greeal, se selecteaz i un obiect

    care nu trebuie s fac parte din selecie, se efectueaz nc un click pe acelobiect, cu tasta SHIFT apsat, i el va fi exclus din selecie.Selectarea obiectelor ascunse n spatele altor obiecte se face astfel: cu

    instrumentul Pick activat i tasta ALT apsat, efectueaz click n locul undeeste obiectul respectiv. Dac se dorete selecia mai multor obiecte ascunse

    n spatele altora, se folosete combinaia de taste ALT + SHIFT i , c uinstrumentul Pick activat, se efectueaz cte un click pe fiecare obiect dorit.

    Obiectele ascunse n spatele altor obiecte se pot vedea foarte uor dacse schimb modul de vizualizare al desenului. Acest lucru se poate face din:ViewSimple Wireframe sau ViewWireframe (fig. 94). Astfel ntregul desense va vedea ca un complex de fire, fr nici o culoare de fond sau de contur,

    dar se vor vedea i obiectele ascunse i toate obiectele componente aledesenului.

    5. Mutarea obiectelor

    Pentru mutarea obiectelor n CorelDRAW se folosete procedeul drag anddrop cu ajutorul instrumentului Pick. Cnd se trage un obiect folosind acestprocedeu CorelDRAW afieaz noua poziie a obiectului mutat n linie decontur, culoare transparent sau opac (fig. 95). Astfel, prin afiarea noiipoziii n timpul mutrii, se poate alege foarte uor cnd s se opreasc

    mutarea obiectului.Mutarea unui obiect prin procedeul drag and drop se face astfel:

    1. Se activeazinstrumentulPick;2. Se selecteaz obiectul ce urmeaz s fie mutat;3. Se trage obiectul selectat pn n poziia dorit, fr a elibera

    butonul mouse-ului;

    Fig. 95

    Fig. 94

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    37/110

    Cnd un obiect este deplasat, valorile din cmpul Object(s) Position d i nbara de proprieti se modific n concordan cu noile coordonate aleobiectului. Dac se ine apsat tasta CTRL n timpul mutrii unui obiect,

    acesta se va deplasa numai pe una dintre direciile orizontal sau vertical.Mutarea obiectelor n CorelDRAW se mai poate face i din tastatur,folosind sgeile direcionale. Dup ce s-a selectat un obiect, se apas unadintre tastele direcionale i obiectul selectat se mut cu 0.1 inch n direciatastei apsate.

    6. Modificarea nodurilori a segmentelorunui obiect

    Fig. 96

    Instrumentul Shape permite schimbarea formei tuturor obiectelor curbeprin editarea nodurilor i a segmentelor.

    Un obiect curb este o dreapt, o curb sau o form desenat cu unuldintre instrumentele: Freehand, Bezier, Artistic Media, Spiral. Dreptunghiurile,elipsele, poligoanele sau textul devin obiecte curbe dup folosirea comenziiConvert to Curves.

    nainte de a aplica vreo modificare curbei, trebuie selectat un nod sau unsegment. Cnd este selectat un nod ataat unui segment drept, nodul apareca un ptrat gol, doar cu linie de contur (fig. 96). Atunci cnd se selecteaz unnod ataat unui segment curb, nodul apare ca un ptrat plin, negru (fig. 97).

    Pentru a selecta un nod sau un segment dintr-un obiect curb seefectueaz un click, cu instrumentul Shape activat, pe nodul sau segmentuldorit. Dac se dorete selectarea mai multor noduri simultan, se folosesc

    aceleai procedee ca i la selectarea obiectelor, cu dreptunghiul imaginar itasta SHIFT (fig. 98). Pentru selectarea tuturor nodurilor dintr-un obiect curbse folosete EditSelect AllNodes. Cnd se folosete aceast operaie,instrumentul Shape se autoactiveaz.

    Deselectarea nodurilor se face, la fel ca i la deselectarea obiectelor,efectund un click pe nod cu instrumentul Shape iinnd tasta SHIFTapsat.

    Fig. 97

    Fig. 98

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    38/110

    38

    Adugarea unui nod obiectului curb se face astfel:

    1. Se activeaz instrumentul Shape;2. Se efectueaz dublu-click n locul unde se va aduga nodul;

    tergerea de noduri dintr-un obiect poate micora timpul de imprimare,mrimea fiierului rezultat i chiar poate face obiectul s par mai lin.tergerea nodurilor se poate face manual sau folosind cursorul CurveSmoothness, care terge automat nodurile considerate nefolositoare de ctreCorelDRAW (fig. 99). Un exemplu foarte simplu este urmtorul: comandaCurve Smoothness va elimina nodul din mijlocul unei linii drepte, care are cteun nod la fiecare capt, pentru desenarea unei linii drepte fiind necesar doarunirea a dou puncte. Acel al treilea nod era nefolositor i trebuie nlturatpentru uurarea desenului. Comanda Curve Smoothness se gsete pe barade proprieti, fiind ultima comand din dreapta (fig. 100) .

    tergerea unui singur nod dintr-o curb se face prin efectuarea unui dublu-click cu instrumentul Shape pe nodul respectiv.

    tergerea anumitor noduri de pe curb se face astfel:1. Se selecteaz cu instrumentul Shape nodurile pentru tergere;

    2. Se apas butonul Delete Node(s) din bara de proprieti (fig. 101).

    O cale deschis se poate nchide prin unirea nodurilor de la cele douextremiti. Se mai pot uni nodurile de capt din dou ci diferite, dac celedou ci sunt de fapt subci ale aceluiai obiect. Nu se pot un i noduri ntre

    dou obiecte separate. Dac se dorete unirea unor noduri din dou obiecteseparate, mai nti trebuie ca cele dou obiecte sa fie combinate ntr-osingur curb. Doar dupa aceea respectivele noduri se pot uni.

    Fig. 99

    Fig. 100

    Fig. 101

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    39/110

    Pentru a uni dou noduri:1. Se selecteaz, cu instrumentul Shape, nodurile ce urmeaz s fie

    unite;

    2. Se efectueaz un click pe butonul Join Two Nodes (fig. 102) din barade proprieti;Un nod de unire va aprea ntre poziiile celor dou noduri.

    Pentru a uni dou noduri printr-o linie se efectueaz urmtorii pai:1. Se selecteaz, cu instrumentul Shape, nodurile ce urmeaz s fie

    Fig. 102

    unite;2. Se efectueaz un click pe butonul Extend Curve To Close button

    (fig. 103).

    nchiderea unei ci deschise se face astfel:

    1. Se selecteaz obiectul cu instrumentul Shape sau Pick;2. Se efectueaz un click pe butonul Auto-Close Curve (fig. 104) din bara

    de proprieti.

    7. Modelarea nodurilori a segmentelor

    Forma unui obiect curb se poate modifica prin mutarea segmentelor ei, a

    nodurilor sau a punctelor de control. Mutarea segmentelor modific majorforma curbei, iar mutarea punctelor de control ale nodurilor face ajustri fineasupra obiectului curb. Prin inerea apsat a tastei CTRL, n timpul mutriiunui nod sau a unui punct de control, deplasarea acestuia se va face pe otraiectorie dreapt, vertical sau orizontal, n funcie de direcia de deplasare.

    Fig. 103

    Fig. 104

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    40/110

    Modelarea unui obiect curb prin mutarea segmentelor se face astfel:

    1. Se selecteazobiectul curb cu instrumentulShape;2. Se deplaseaz segmentul curbei pentru a-l remodela (fig. 105).

    Modelarea unui obiect curb prin mutarea nodurilor se face astfel:1. Se selecteaz obiectul curb cu instrumentul Pick sau cu orice alt

    instrument de desen;2. Se deplaseaz un nod pentru a remodela obiectul curb.

    n timp ce se deplaseaz nodul, segmentele de ambele pri ale nodului semut. Dac nodul este pe un segment de tip curb, punctul de control semut i el, astfel c unghiul la care intr i iese din nod s rmn acelai.

    Modelarea unui obiect curb prin mutarea mai multor noduri simultan se

    face astfel:

    1. Se selecteazobiectul curb cu instrumentulShape;2. Se ine apsat tasta SHIFT i se selecteaz nodurile ce urmeaz s

    fie mutate;3. Se deplaseaz nodurile selectate (fig. 106).

    Modelarea unui obiect curb se poate face i prin mutarea punctelor decontrol ale nodurilor, nu numai prin mutarea segmentelor sau a nodurilor.Modificarea unei curbe prin editarea punctelor de control se face astfel:

    1. Se selecteazobiectul curb cu instrumentulShape;2. Se selecteaz un nod cu instrumentul Shape;3. Se deplaseaz un punct de control al nodului (fig. 107).Punctul de control se deplaseaz diferit, n funcie de proprietile nodului,

    dac este nod smooth, cusp sau symmetrical.

    Fig. 105

    Fig. 106

    Fig. 107

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    41/110

    8. Schimbarea proprietilorunui nod

    Exist trei tipuri de noduri: cusp, smooth i symmetrical. Punctele decontrol ale fiecrui tip se comport diferit.

    La nodurile de tip cusp (fig. 108), punctele de control se deplaseaz diferitunul fa de altul. O curb care trece printr-un nod cusp poate avea un unghiascuit.

    Punctele de control ale unui nod smooth (fig. 109) sunt ntotdeauna nopoziie unul fa de cellalt. Cnd se deplaseaz un punct de control, cellaltse mut i el. Punctele de control ale unui nod de tip smooth pot avea lungimidiferite. Nodurile de tip smooth fac trecerea lin de la un segment la altul.

    Nodul de tip symmetrical (fig. 110) are punctele de control ntotdeauna nopoziie i de lungime egal. Nodurile de acest gen produc aceeai curburde ambele pri ale nodului.

    Schimbarea tipului de nod nu va schimba semnificativ forma curbei, dectdac acel nod reprezint vrful unui unghi ascuit, dar afecteaz modul ncare poate fi modificat acel nod.

    Schimbarea tipului de nod se face astfel:

    1. Se selecteazobiectul curb cu instrumentulShape;2. Se selecteaz nodul ce urmeaz s fie modificat; (Dac se selecteaz

    mai multe noduri, prin inerea apsat a tastei SHIFT, se pot modifica nacelai timp toate nodurile selectate).

    3. Se apas pe butonul Cusp, Smooth sau Symmetrical de pe bara deproprieti, pentru a schimba tipul nodului selectat.

    9. Schimbarea proprietilorunui segment

    Exist dou tipuri de segmente: segmente curbe i segmente drepte. Dacse selecteaz un nod, Bara de stare afieaz tipul segmentului din care face

    Fig. 108

    Fig. 109

    Fig. 110

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    42/110

    parte nodul i tipul nodului selectat, de exemplu: Selected Node: CurveSmooth. Butoanele Convert Line To Curve iConvert Curve To Line f a cuoar trecerea de la segment de tip curb la segment drept.

    Pentru a face un segment drept sau curb, paii sunt urmtorii:1. Se selecteaz obiectul curb cu instrumentul Shape;2. Se selecteaz segmentul ce urmeaz s fie modificat; (Dac se

    selecteaz mai multe segmente, prin inerea apsat a tastei SHIFT, se potmodifica simultan toate segmentele selectate).

    3. Se apas pe unul dintre butoanele din bara de proprieti: ConvertCurve to Line, pentru a converti o curb n dreapt, sau Convert Line ToCurve, pentru a modifica o linie dreapt n linie curb (fig. 111).

    Fig. 111

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    43/110

    CAPITOLUL V: Transformarea Obiectelor

    Pentru a modifica un obiect n CorelDRAW, primul pas care trebuie fcuteste selectarea acestuia. Toate obiectele de tip vectorial, inclusiv textul,suport urmtoarele transfomri:

    - mutare;- dimensionare;- rotire;- oglindire.

    Un obiect poate suporta toate transformrile la un loc sau oricare dintreele, n orice combinaie.

    1. Mutarea ObiectelorMutarea unui obiect n pagina de desen este una dintre cele mai simple

    transformri. Ea se realizeaz astfel: se selecteaz obiectul cu instrumentulPick, apoi se deplaseaz cursorul mouse-ului n locul dorit pentru mutareaobiectului (fig. 112).

    Dac se dorete o poziionare precis a obiectului, se pot introducevalorile exacte ale punctului de mutare n bara de proprieti, n cmpuriledestinate axelor X i Y (fig. 113).

    2.Dimensionarea Obiectelor

    Dimensionarea unui obiect se face folosind acelai instrument Pick.Dimensionarea unui obiect se realizeaz astfel:

    1. Se selecteazobiectul cu instrumentulPick;

    Fig. 112

    Fig. 113

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    44/110

    2. Se deplaseaz cursorul mouse-ului n unul dintre colurile obiectului ise trage de punctul de control pentru o dimensionare proporional; (dac setrage spre exteriorul obiectului, se realizeaz mrirea, dac se trage spreinterior, se realizeaz micorarea obiectului) (fig. 114).

    3. Sau se deplaseaz cursorul mouse-ului pe mijlocul uneia dint re laturi ise trage de punctul de cotrol pentru o redimensionare a laturii opuse celei pecare este poziionat cursorul; (dac se trage spre exteriorul obiectului, serealizeaz mrirea, dac se trage spre interior, se realizeaz micorareaobiectului).

    Pentru o dimensionare exact a obiectelor, se pot introduce valorile exacten csuele corespunztoare pentru nlime (Height) i lime (Width) din barade proprieti (fig. 115).

    3. Rotirea obiectelor

    Fig. 114

    Fig. 115

    Rotirea obiectelor n CorelDRAW se poate realiza manual cu ajutorulinstrumentului Pick astfel: se execut dou click-uri de mouse pe obiect, apoise trage de oricare dintre cele patru puncte de control aflate la coluriledreptunghiului de selecie (fig. 116).

    Rotirea exact a obiectelor e poate face prin introducerea unghiului derotire n cmpul Angle of Rotation din bara de proprieti (fig. 117).

    4. Oglindirea obiectelor

    La oglindirea obiectelor n CorelDRAW se folosesc butoanele MirrorButtons din bara de proprieti.

    Dup selectarea obiectului, se apas unul dintre cele dou butoane pentruoglindirea fa de centrul obiectului (fig. 118).

    Fig. 116 Fig. 117

    Fig. 118

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    45/110

    CAPITOLUL VI: Lucrul Cu Text n CorelDRAW

    Cu ajutorul instrumentului Text, CorelDRAW permite crearea de text de tip

    artistic i text de tip paragraf. Textul artistic (fig. 119) este bun cnd selucreaz cu linii scurte pentru c asupra lui se pot aplica o s erie ntreag deefecte. Pentru texte de lungime mare i care cer o formatare mai precis, sefolosete textul paragraf (fig. 120).

    Dup ce a textul fost introdus n document, tipul textului se poate schimba,de la text paragraf la text artistic i invers, iar textul de tip artistic poate fitransformat n curbe (fig. 121).

    Unele elemente de formatare se aplic pentru ambele tipuri de t ext. Deexemplu, spaierea textului i ngroarea lui. Alte elemente de formatare seaplic numai textului de tip paragraf, de exemplu formatarea pe coloane ifolosirea literelor mari la nceputul paragrafului (Drop Caps).

    Managementul textului de tip paragraf are elemente simple, ca de exemplumutarea unui cadru de text paragraf, dar i elemente mai complicate, cum ar ficonectarea mai multor cadre de text paragraf pentru curgerea logic atextului.

    n timpul lucrului cu textul se pot utiliza instrumentele de verificaregramatical i dicionar, se poate face nlocuirea unui cuvnt cu un sinonim ichiar crea un dicionar propriu.

    1. Introducerea textului

    Adugarea de text de tip paragraf se face prin adugarea unui cadrupentru text de tip paragraf. Cadrul este un container care conine text. Cadrulpentru textul de tip paragraf poate s fie fix sau mobil (care i schimbdimensiunile odat cu introducerea textului).

    Fig. 119

    Fig. 120

    Fig. 121

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    46/110

    Pentru a aduga un cadru fix pentru text de tip paragraf, paii sunturmtorii:

    1. Se efectueaz click pe instrumentulText;2. Se efectueaz click oriunde n fereastra de desen i se deplaseaz

    cursorul n orice direcie din acest punct, pentru a stabili dimensiunile cadruluipentru text de tip paragraf (fig. 122); cadrul este creat cnd se elibereazbutonul mouse-ului. Cursorul pentru text va aprea n partea de sus stnga acadrului de text;

    3. Se tasteaz textul n cadrul astfel creat.

    Pentru a aduga un cadru mobil pentru text de tip paragraf, trebuie s seefectueze urmtorii pai:

    1. Click ToolsOptions;2. n lista de categorii, se efectueaz dublu-click pe Text, apoi, click pe

    Paragraph;3. Se activeaz csua Expand and Shrink Paragraph Text Frames to FitText (fig. 123);

    4. Click OK;5. Se urmeaz paii descrii la procedura anterioar.

    Adugarea de text de tip artistic se face astfel:1. Se efectueaz click pe instrumentul Text;2. Se efectueaz un click oriunde n fereastra de desen;3. Se tasteaz textul dorit.

    Textul n CorelDRAW poate fi convertit de la text de tip paragraf la text detip artistic i invers. Convertirea textului se face astfel:1. Se selecteaz cadrul de text paragraf sau textul artistic;2. Click TextConvert To Artistic Text, dac textul este de tip paragraf;3. Click TextConvert To Paragraph text, dac textul este de tip artistic;

    Fig. 122

    Fig. 123

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    47/110

    Dac se convertete un text de tip paragraf la text de tip artistic, se pierdatributele specifice numai textului de tip paragraf, cum ar fi coloanele, dropcaps etc.

    Nu se poate converti un cadru de text de tip paragraf la text de tip artistic

    dac acesta este legat la un alt cadru de tip paragraf, dac i-au fost aplicateformatri speciale sau dac textul depete cadrul de tip paragraf.

    Textul de tip artistic se poate converti la curbe, pentru a putea modificanodurile i a schimba forma caracterelor.

    Pentru a converti un text de tip artistic la curbe trebuie s se efectuezeurmtorii pai:

    1. Se selecteaztextul de tip artistic cu instrumentulPick;2. Click ArrangeConvert to Curves (fig. 124);

    3. Se efectueaz click pe intrumentul Shape;4. Se modeleaz textul (fig. 125). Fig. 124

    Convertirea textului la curbe mai are un avantaj, pe lang acela ca poate fimodificat forma oricrei litere din text, acela c la transportul documentuluipe un alt computer nu vor fi probleme la afiarea textului din cauza lipseifonturilor folosite la scrierea textului.

    Dup convertirea textului artistic la curbe, proprietile specifice textului numai sunt disponibile, devenind disponibile proprietile specifice obiectelorcurb.

    Selectarea textului se poate face n dou moduri: selectnd obiectulpropriu-zis sau selectnd textul coninut de acel obiect. Diferena este c,selectnd ntreg obiectul, dac se vor efectua modificri, acestea se vor aplicaasupra ntregului text din obiect, pe cnd selectnd textul coninut de obiectse pot aplica modificri chiar numai pe o singur liter (fig. 126).

    Fig. 126

    Fig. 125

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    48/110

    Selectarea textului coninut de obiect se face astfel:

    1. Se efectueaz click pe instrumentulText;2. Se efectueaz un click n interiorul textului, fie el de tip artistic sau

    paragraf; va aprea un cursor de editare specific editrii irului de caractere;3. Se ine apsat tasta SHIFT i se mut cursorul cu ajutorul tastelor

    sgei.

    Astfel se pot aplica proprieti diferite textului din cadrul aceluiai obiect detip text, fie el paragraf sau artistic. De exemplu se poate formata ca fiecareliter din text s foloseasc un alt tip de font (fig. 127).

    Selectarea unui obiect de tip text se face n felul urmtor:

    1. Se efectueaz click pe instrumentulPick;

    2. Se efectueaz click pe obiectul de tip text.Prin selectarea ntregului obiect de tip text, indiferent dac este de tip

    artistic sau paragraf, se pot aplica formatri pentru ntregul text din interiorulobiectului (fig. 128). innd apsat tasta SHIFT n momentul selectrii, sepot selecta simultan mai multe obiecte de tip text i se pot aplica aceleaiformatri pentru toate obiectele selectate.

    CorelDRAW permite inserarea n cadrul textului de simboluri, caracterespeciale i chiar imagini.

    Inserarea de simboluri i caractere speciale se face astfel: (fig. 129)

    1. Se selecteazobiectul de tiptext cu instrumentulText;2. Se mut cursorul de editare exact n locul unde se dorete

    introducerea simbolului;3. Click WindowDockersSymbols and Special Characters;4. Se alege o categorie de simboluri din lista de categorii;5. Se efectueaz dublu-click pe simbolul dorit.

    Fig. 127

    Fig. 128

    Fig. 129

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    49/110

    o

    Includerea de obiecte grafice n text se face efectund paii urmtori:

    1. Se selecteaz obiectul grafic cu instrumentul Pick;

    2. Se ine apsat butonul dreapta al mouse-ului i se deplaseaz obiectuln interiorul textului, n locul n care urmeaz s fie inserat;3. Se alege una dintre urmtoarele: (fig. 130)

    - Move Into Text pentru a muta obiectul grafic din fereastra de lucrun cadrul textului;

    - Copy Into Text pentru a copia obiectul grafic din fereastra de lucrun cadrul textului;

    Pentru ca obiectul grafic s se pstreze n interiorul textului, fiierulCorelDRAW trebuie salvat cel puin n versiunea 8 a programului. Asupraobiectului grafic se pot aplica diferite efecte nainte de a fi inclus n text.

    ndeprtarea obiectului de tip grafic din text se face astfel:1. Se selecteazobiectul din textfolosindinstrumentulText;2. Se ine apsat butonul dreapta al mouse-ului i se deplaseaz obiectul

    n fereastra de desen;3. Click Move Here (fig. 131).Se poate face i copierea obiectului, dac n loc de Move Here, se alege

    Copy Here.

    2. Editarea textului

    Editarea textului de tip paragraf, dar i a celui de tip artistic se poate faceatt direct n fereastra de desen ct i n fereastra de dialog Edit Text ( fi g.132). Cnd se lucreaz cu texte scurte, e mult mai convenabil s se editezetextul direct n fereastra de lucru.

    Cnd exist cantiti mari de text, fereastra de dialog Edit Text v a f ialegere mult mai convenabil pentru editarea textului, oferind att acces la

    Fig. 130

    Fig. 131

    Fig. 132

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    50/110

    opiuni de cutare n text, instrumente de corectur i dicionar, ct iinstrumente de formatare.

    Editarea textului n fereastra de lucru se face astfel:

    1. Se selecteaz obiectul de tip text cu instrumentul Text;2. Se efectueaz un click n interiorul obiectului pentru a v aprea

    cursorul de editare;3. Se fac schimbrile necesare, apoi se deselecteaz obiectul.

    n fereastra de lucru se pot terge poriuni de text, se pot modificadimensiunile textului, se poate schimba fontul sau alinierea etc.

    n fereastra de dialog Edit Text exist mult mai multe opiuni, foarteapropiate de cele ale oricrui editor de texte. Editarea n fereastra de dialogEdit Text se face astfel:

    1. Se selecteazobiectul de tiptext cu instrumentulText;2. Click TextEdit Text;3. Se efectueaz schimbrile dorite (fig. 133);4. Click OK.

    3. Formatarea textului

    CorelDraw ofer pentru formatarea textului instrumente asemntoare cuale oricrui editor de text. Se pot modifica dimensiunile textului, spaiereadintre linii, spaierea dintre caractere, se poate scrie pe coloane, se pot folosi

    opiunile Bold, Italic, Underline, Superscript, Subscript etc. (fig. 134).

    Schimbarea tipului de font i a mrimii se poate face fie doar pentru oanumit poriune din text, fie pentru tot obiectul de tip text.

    Pentru a anumit poriune din text, schimbarea mrimii i a tipului de fontse realizeaz astfel:

    Fig. 133

    Fig. 134

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    51/110

    1. Se selecteaz obiectul de tip text cu instrumentul Text;2. Se selecteaz poriunea de text ce urmeaz s fie formatat innd

    apsat tasta SHIFT i deplasnd cursorul cu tastele sgei;3. Click TextFormat Text;4. Se activeaz eticheta Character;5. Se alege un tip de font i o marime de caracter din fereastra Character;

    (din lista Font se alege tipul de font, iar n casua Size se introduce mrimeade caracter) (fig. 135);

    6. Click OK.

    Pentru a schimba mrimea i tipul fontului pentru ntregul text, paii sunturmtorii:

    1. Se selecteazobiectul de tiptext cu instrumentulPick;

    2. Se urmeaz paii 3-6 de la procedura anterioar.Dac fiierul creat urmeaz s fie folosit pe un alt computer, acel sistemtrebuie s aib instalate fonturile folosite n respectivul document. n cazul ncare acelui sistem i lipsete vreun font, CorelDRAW va anuna exact ce fontlipsete i va recomanda nlocuirea lui cu un altul existent pe acel computer.Pentru a evita acest lucru, se pot salva odat cu documentul CorelDRAW ifonturile folosite n interiorul lui, activnd n fereastra de salvare csuaEmbed Fonts Using TrueDoc.

    Mrimea i tipul fontului se pot schimba folosind i bara de pr oprieti,dup selectarea textului, alegnd din lista de font-uri pe cel dorit pentruutilizare, iar pentru dimensiune se alege sau se introduce o mrime n casua

    corespunztoare din bara de proprieti (fig. 136).Pentru a aplica Underline, Overline, Strikethru, Subscript, Superscript,SmallCAPS, ALL CAPS unui text, se efectueaz urmtorii pai:

    1. Se selecteaz obiectul de tip text sau poriunea de text pe care

    urmeaz s fieaplicatopiunea;2. Click TextFormat Text;

    Fig. 135

    Fig. 136

  • 7/28/2019 Curs Corel Draw in Lb.romana

    52/110

    3. Se activeaz eticheta Character; (fig. 137)4. Dac se dorete sublinierea textului cu o linie (sau cu mai m u l t e ) ,

    s e alege tipul de linie din lista Underline;5. Dac se dorete evidenierea textului printr-o linie deasupra, se alege

    din lista Overline tipul de linie dorit;6. Dac se dorete evidenierea textului printr-o linie care s-l strabatprin interior, se alege tipul de linie din lista Strikethru;

    7. Dac se dorete schimbarea tipului de liter din litere mici n litere mari(Upercase), se alege din lista Upercase tipul de liter dorit; Small CAPStransform literele mici n litere mari, dar mai mici dect prima liter acuvntului, ALL CAPS transform literele mici n litere mari, toate de aceeaimrime);

    8. Dac se dorete scrierea unor litere mai jos sau mai sus fa decelelalte de pe acelai rnd, se alege din lista Position, Subscript (pentru ascrie n jos de la jumtatea rndului) sau Superscript (pentru a scrie de la


Recommended