+ All Categories
Home > Documents > Curs Constructii si arhitectura

Curs Constructii si arhitectura

Date post: 12-Jul-2015
Category:
Upload: stefania-angel
View: 377 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 57

Transcript

CONSTRUCII TURISTICE, MODERNIZRI I ELEMENTE DE ARHITECTUR

CUPRINSINTRODUCERE ............................................................................................................................................... 2 Arhitectura cldirilor ................................................................................................................................. 4 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. Loc i prezen Vocabularul arhitecturii Compoziie Lumina Funciune i form Materiale de construcii Structuri n construcii Clasificri ale cldirilor din punct de vedere constructiv Noiuni de istorie a arhitecturii (poate prin prisma cltoriilor) Transformarea cldirilor existente n cldiri turistice Modernizarea periodic a cldirilor turistice pentru alinierea la standardele zilei Integrarea cldirii n mediul ambiant (cu accent pe regulamentele n construcii) Relaia managerului de turism cu autoritile pentru derularea unei construcii Relaia managerului cu birourile de arhitectur, proiectare i cu firmele de construcii 4 16 24 32 39 43 46 47 48 50 51 52 53 54

Alctuirea construciilor ..........................................................................................................................41

Modernizri .............................................................................................................................................48

Noiuni despre desfurarea construirii cldirilor (i ceva drept urban) ................................................52

1

INTRODUCERECursul de fa CONSTRUCII TURISTICE, MODERNIZRI I ELEMENTE DE ARHITECTUR este dedicat studenilor Facultii de Alimentaie i Turism, pentru programele de studii INGINERIE I MANAGEMENT ALIMENTAIA PUBLIC I AGROTURISM i INGINERIE I MANAGEMENT N INDUSTRIA TURISMULUI. Scopul cursului este formarea studenilor n direcia unei sensibiliti n perceperea expresiei de arhitectur. Aceast sensibilitate este necesar tuturor celor implicai n derularea investiiilor n construciile turistice. Prin acest curs, nsoit de laborator sptmnal, urmrim atingerea unui set de obiective, prin care s studentul s dobndeasc abilitatea de a nelege mediul natural sau construit, abilitatea nelegerii capacitilor de expresie prin arhitectur i prin cldiri, capacitatea evalurii corecte a posibilitii eficiente construi ntr-un anumit loc, de a interveni asupra unei anumite construcii, ca i paii de urmat n urma deciziei pentru o asemenea intervenie. Evident, nu se dorete ca studenii s fie capabili s ntocmeasc un proiect pentru vreo cldire cu funciune turistic, sau s dezvolte un plan de desfurare a unei investiii. Intenia noastr este de a-i putea determina s cunoasc i s analizeze critic att elementele care in de cele enumerate mai sus, ct i modul de a fi incluse n proiecte sau planuri de desfurare de ctre specialitii care sunt implicai n aciunea de a construi arhiteci, ingineri, economiti, etc. Pentru aceasta, am structurat cursul ntr-o form n care noiunile s fie uor accesibile, o form care s asigure o trecere gradat de la simplu la complex. De asemenea am urmrit interconectarea cunotinelor prezentate, pentru a nelege funcionarea unitar a cldirilor, att formal, ca expresie arhitectural, ct i funcional, prin activitile pe care aceste cldiri le adpostesc dar i prin relaia lor cu spaiul (urban, rural, natural) n care ele se afl. Cursul este structurat n patru pri, care trateaz patru elemente eseniale pentru perceperea expresiei n spaiul construit. Temele acestora sunt orientate spre arhitectura cldirilor, alctuirea construciilor, relaia acestora cu timpul i, n final, modul n care acestea sunt edificate. Fiecare din aceste patru teme urmeaz a fi structurate n trei capitole, concepute pentru a detalia cte trei aspecte majore ale fiecreia din teme. Cele dousprezece capitole rezultate nu pot fi tratate separat. Ele sunt interconectate, fiecare din ele lansnd perspective de detaliu sau generale sau lrgind perspective din alte capitole. Astfel, de exemplu, discuiile privind materialele de construcii att cele de finisaj, ct i cele folosite pentru realizarea structurii cldirii vin s completeze noiunile de vocabular al arhitecturii pentru a aprofunda nelegerea expresiei. Noiunile privind integrarea cldirii n documentaiile de urbanism sunt de fapt proiecii pe un plan birocratic ale celor din prima parte, despre loc i prezen. Fiecare din cele patru teme reprezint tot attea obiective pe care cursul i le propune. Capitolele care le alctuiesc sunt ci pentru atingerea acestor inte. Fiecare din ele constituie pri de sine stttoare, dar interconectate cu toate celelalte capitole, fr intenia (i fr posibilitatea) unei prezentri liniare. Perspectiva, n perceperea arhitecturii, nu poate fi dect general, chiar i cnd se trateaz elemente de detaliu. Structura cursului este bazat pe aceste patru teme. ntregul demers pleac de la premiza c avem de construit un obiectiv n cazul concret dat de contextul de fa, o dotare turistic sau agroturistic ntr-un mediu dat. ntreg discursul, de-a lungul ntregului ciclu de cursuri, va fi orientat spre formularea i explicarea ntregului flux de informaii necesare pentru o configurare n deplin cunotin de cauz a obiectivului propus. nceputul este fcut cu o serie de noiuni introductive pentru nelegerea arhitecturii ca mijloc de expresie a comunitii. Accentul n cadrul acestei teme este pus pe relaia spaial a cldirii cu mediul n care este amplasat. Cldirea este neleas n imposibilitatea de a se exprima singur. Chiar dac este izolat n mediul natural, cldirea vorbete mpreun cu acesta. n armonie sau disonan, dup cum au fost cei care au ridicat-o. 2

Prin spaiu nu se va nelege doar spaiul cartezian, spaiul tridimensional cu care suntem obinuii. Spaiul va fi ntregul spaiu al perceperii umane. Vom include aici, ca dimensiuni, de pild, diferitele activiti umane care pot avea loc ntr-o cldire, ca i multe caracteristici ale acesteia care nu sunt dimensionale cromatica, ornamentica, etc. Prima noiune care va fi definit va fi cea de loc, imediat urmat de cea de prezen. Locul va fi neles ca o sum de caracteristici, fiecare fiind elocvent n felul ei, fiecare transmindu-ne, spre a folosi n arhitectur, date importante pentru un rezultat n care s domine armonia ntre edificat i mediu. Din aceste date se va construi noiunea de prezen ca relaie (armonioas) ntre cldire i mediul ei. Odat aflate elementele eseniale ale sitului, ale locului n care cldirea se afl sau urmeaz a fi amplasat, pentru a putea nelege armonia sus-pomenit este esenial introducerea noiunilor necesare configurrii expresiei de arhitectur necesare. Al doilea capitol este dedicat vocabularului arhitecturii. Cuvintelor care alctuiesc aceast expresie. Elementelor din care cldirile sunt alctuite. Se va vorbi aici despre corpuri, volume, spaii interioare, spaii exterioare. De asemenea despre caracteristici ale acestora dimensiuni, proporii, culoare, textur. Despre relaia dintre ele plin i gol, apropiat i ndeprtat, dominat i dominant, accente. De asemenea, se vor investiga i alte planuri dect cele care in strict de vizual, de percepia direct. Cldirile sunt vzute ca pri eseniale ale activitilor umane. Vor fi trecute n revist i elementele funcionale, ca fiind determinante pentru form, pentru expresia arhitectural a cldirilor. Aceste elemente funcionale vor fi i ele tratate distinct, oprindu-ne att asupra activitilor care au loc la interior, ct i asupra activitilor pe care prezena cldirii le impune ntr-un anumit spaiu (urban, rural sau natural). Se va da atenie i modificrilor care pot surveni n activitile deja existente prin apariia unei cldiri ntr-un anumit loc. Cel de al treilea capitol (Funciune i form) se altur ndeaproape celui secund (Vocabularul arhitecturii) pentru a defini expresia arhitecturii, pentru a mplini ceea ce s-a nceput n primul capitol (Loc i prezen). Finalul va fi dat de relaia pe care piesele de vocabular arhitectural le au sau le vor avea cu elementele sitului, pentru ca prezena s fie neleas cum se cuvine. A doua tem major a cursului ine de alctuirea construciilor. Divizat de asemenea n trei capitole, tema investigheaz alctuirea cldirilor. Se vor studia materialele de construcie, att ca i elemente structurale ct i ca elemente de finisaj. Ambele ipostaze le vor fi privite att prin prisma capacitii lor de expresie, ct i prin raportare la aspectul economic. Se va urmri participarea materialelor la prezena cldirii ntr-un anumit loc, prin ct mai multe aspecte. Dintre acestea vor fi prezentate apartenena materialului la mulimea materialelor provenite din vecintile locului, la materialele utilizate ndeobte n construcii n zona dat, la cele absolut indispensabile care trebuie aduse de la distan. Structura cldirii va fi i ea investigat ndeaproape. Se va pune problema recurgerii la structuri constructive tradiionale sau nu. Se va lua n balan capacitatea de expresie arhitectural a structurii prin exprimarea ei vizibil sau nu. i aceast tem va fi nsoit de exemple, de material fotografic, pentru c i ea chiar dac are un subiect mai tehnic, ingineresc este orientat de asemenea spre aprofundarea nelegerii expresiei arhitecturale.

3

ARHITECTURA CLDIRILOR 1. LOC I PREZENntrebare fundamental: DE CE CONSTRUIM? ntrebare fundamental: CUM CONSTRUIM N CADRUL NATURAL? Idei principale: 1. Relaia ntre natur i creaia omului 2. Spaiul i perceperea luiPentru o bun abordare a modului de a construi, n orice domeniu, pentru orice program de arhitectur, cu att mai mult pentru amenajarea teritoriului i construirea dotrilor necesare dezvoltrii turismului i agroturismului, primul pas esenial de fcut este nelegerea informaiei care ne este furnizat prin configuraia amplasamentului, a sitului. Armonia cu acesta este unul din elementele eseniale pentru reuita actului construirii

Bibliografie

Christian Norberg Schulz - Genius Loci, Academy Editions, London, 1980 Christian Norberg Schulz - Presence, Language, Place Skira Editore S.p.A., Milano, 2000 Gaston Bachelard - Poetica spaiului Ed. Paralela 45, Bucureti, 2003 Rudolf Arnheim The Dynamics of Architectural Form University of California Press, Berkeley Los Angeles London, 1977 Rudolf Arnheim Fora centrului vizual Ed. Meridiane, Bucureti, 1995 Bruno Zevi Codul anticlasic (limbajul modern al arhitecturii) Ed. Paideia, Bucureti, 2000 (pg. 43-47 Reintegrarea edificiu ora teritoriu) Martin Heidegger Originea operei de art, Bucureti, Ed. Humanitas, 1995, trad. i note Thomas Kleininger i Gabriel Liiceanu, (pg. 175-197 Locuire, construire, gndire). RELAIA NTRE NATUR I CREAIA OMULUI

Christian Norberg Schulz: When God said to Adam: 'You shall be a fugitive and a wanderer on the Earth(Gen. 4,12)' he put man in the front of his most basic problem: to cross the threshold and regain the lost place.1 Actul de a construi trebuie s fie cel puin o tentativ de a redobndi teritoriul pierdut. Dar n acelai timp, actul de a construi trebuie s fie o mplinire a locului n care el se desfoar. Elementul esenial n aceast abordare este prezena unei construcii n locul n care ea se afl. Pentru a continua, ns, este necesar definirea unor termeni. [DEF: PREZEN] n primul rnd, prin prezen vom nelege, n acest context, relaia pe care construcia, ca rezultat al actului de a construi, o are cu mprejurimile i nu doar simpla existen. [DEF: CONSTRUCIE] Prin construcie vom nelege rezultatul actului de a construi, nu doar o cldire n sensul comun al cuvntului. Astfel, termenul se vrea mai aproape de verb dect de substantivul comun,1

Chiar dac a greit adresarea (Dumnezeu s-a adresat lui Cain, nu lui Adam), Christian Norberg Schulz are dreptate. - Christian Norberg Schulz - Genius Loci, Academy Editions, London, 1980, pg. 18

4

purtnd dup el i pstrnd cu el intenia, demersul i rezultatul celui care construiete, n ntreaga via a construciei, alturi de construciile nvecinate i n comuniune cu peisajul n care ea se afl. [DEF: ACTUL DE A CONSTRUI] Prin actul de a construi nelegem acel proces complex prin care este imaginat, planificat i pus n oper o cldire, ca aciune contient i controlat a omului, n permanent relaie cu mediul, natural i construit, care o nconjoar, pe parcursul tuturor fazelor acestui act i, mai ales, pe parcursul existenei rezultatului acestuia construcia. Spiritul locului Definirea locului. Dup Christian Norberg Schulz, locul este ceva mai mult dect localizarea abstract. A concrete term for environment is place. It is a common usage to say that acts and occurences take place. In fact it is meaningless to imagine any happening without a reference to a locality. Place is evidently an integral part of existence. [...] We mean a totality made up of concrete things having material substance, shape, texture and colour. Together these things determine an environmental character.2 Actul de a construi este elementul esenial al arhitecturii. Rostul lui este de a face ca un amplasament s devin un loc, prin dezvluirea semnificaiilor potenial prezente n mediul dat. Descoperirea acestor semnificaii, nelegerea lor i angajarea n efortul de a le pune n lumin reprezint de fapt misiunea celui care pornete o construcie, a investitorului. A lui, mai mult dect a arhitectului angajat. Evident, fr acesta din urm misiunea nu poate fi nicidecum mplinit. Lucrul celor doi n echip este poate cea mai important din puinele condiii pe care demersul trebuie s le mplineasc. Pentru investitor, scopul economic urmrit trebuie s fie n permanent relaie cu aceast aciune de a aduce n vedere calitile locului n care investiia lui va exista. Pentru aceast din urm sarcin el este ndeaproape sprijinit de arhitect. Pentru acesta din urm, esena activitii const n armonizarea inteniilor investitorului cu calitilor locului, pentru a le pune mpreun n valoare i, mai mult, pentru a le face s se pun reciproc n valoare dup finalizarea construirii.3 Genius loci este un termen roman. Se refer la spiritul locului, n modul n care romanii nelegeau att locul ct i spiritul. Pentru ei, fiecare entitate, fiecare lucru fie el natural, artificial, fie omul, fie chiar zeul avea un spirit. Acesta l urmrea pe ntreg parcursul existenei sale. El definete ceea ce un lucru este4. El este suma proprietilor pe care acesta le are i, mai mult, modul n care acestea se nfieaz percepiei noastre. nelegerea spiritului locului este dat de armonia care exist ntre el i spiritul omului. n trecut, o bun relaie, att fizic ct i psihic ntre acestea dou, era o condiie a supravieuirii5. Evident, nu exist o reet universal valabil pentru a-l defini i-l prinde, dar printr-un efort mai mic sau mai mare de introspecie i de nelegere a ceea ce vedem n jurul nostru, nelegerea spiritului locului nu este un scop imposibil de atins. Pentru a atinge acest scop, este necesar a defini orientarea pe care un spaiu ne-o propune.2 3

Ibidem. Doar astfel, prin aceast lucrare mpreun, se poate iei din autismul care caracterizeaz, azi, cu asupra de msur, actul construirii la noi, mai ales n zonele turistice. Lipsa racordrii la realitatea nconjurtoare ceea ce este o prim condiie pentru nelegerea calitilor pe care un loc le are este cauza principal i fundamental a lipsei de comunicare (ce altceva este autismul, dect lipsa capacitii de comunicare...) ntre cldiri i mediu, ntre cldiri, ntre noi i cldiri. Iar aceast lips de comunicare trebuie fcut din prima faz a actului de a construi aceea a inteniei prin punerea nainte a armoniei n cadrul locului fa de inteniile brutale i limitate la propria persoan a celui care investete. 4 Christian Norberg Schulz - Genius Loci, Academy Editions, London, 1980, pg. 18 The genius thus denotes what a thing is, or what it wants to be, to use a word of Louis Kahn. It is not necessary in our context to go into the history of the concept of genius and its relationship to the daimon of the greeks. 5 Still in 1960 Lawrence Durell wrote: As you get to know Europe slowly, tasting the wines, cheeses and characters, of the different countries you begin to realize thet the important determinant of any culture is after all the spirit of place. - Christian Norberg Schulz - Genius Loci, Academy Editions, London, 1980, pg. 20

5

[DEF: ORIENTARE] Prin orientare nelegem o structur spaial organizat n jurul unui set de puncte focale, a unei reele coerente de ci de circulaie, a unei mulimi de regiuni bine definite, care confer o bun imagine a mediului nconjurtor, prin care posesorul ei dobndete sentimentul unei securiti emoionale. O asemenea definiie ne conduce imediat la investigarea elementelor eseniale ale spaiului pentru ca din proprietile acestora s-i putem exprima identitatea. n continuare, vom cuta s definim cile pe care trebuie s pornim pentru a face aceasta. Importana acestei intreprinderi este dat de determinarea caracteristicilor pe care le va avea cldirea care va fi inserat n spaiul dat, pentru a fi n armonie cu acesta. Astfel pornim investigarea celor trei categorii enunate mai sus: - Puncte focale - Ci de circulaie - Regiuni. De asemenea trebuie investigate i relaiile care exist ntre aceste categorii: - Relaia ntre punctele focale. - Relaia punctelor focale cu cile de circulaie. - Relaia ntre puncte i regiuni. - Relaia ntre cile de circulaie i regiuni. Punctele focale Determinarea elementelor importante ale amplasamentului are ca prim pas identificarea a ceea ce am denumit puncte focale. Prin acestea se va determina gradul de ordonare pe care un anumit teritoriu l posed. Acest grad de ordonare este unul din elementele, poate cel mai important, care asigur confortul i interesul oamenilor n i pentru teritoriul luat n atenie. Astfel de puncte focale pot fi: - n spaiul natural: o Elemente de masivitate (exemple) Elemente de relief: un munte, un deal, o stncrie, un platou clar definit i dominant, etc O dolin, un ponor, etc. o Elemente de reper (exemple) Un arbore singuratic, o stnc singuratic Un izvor O cruce pe un vrf Liziera pdurii Un lac sau cursul unui ru n spaiul construit: o Centrul localitii, cnd aceasta este definit ca un corp construit coerent o Biserica unui sat de munte rsfirat o O cldire impuntoare prin volum o O cldire important pentru o anumit funciune (cultural: muzeu, filarmonic, etc.; administrativ: primrie, tribunal, etc.; turistic: hotel, staie de telecabin) a oraului.

Lista poate continua, fiecare dintre noi e liber s o completeze cu elemente pe care le consider demne de luat n seam. Prin aceste centre de interes, pe care le-am denumit puncte focale, nelegem acele obiective care ordoneaz spaiul. Aceast ordonare spaial are ca msur puterea de atracie exercitat asupra 6

locuitorilor i/sau vizitatorilor zonei. Evident, n ordonare poate fi implicat unul sau mai multe puncte focale. Aceastea exercit puterea de atracie singure sau mpreun. Este evident c puterea de atracie a unei mulimi de puncte, ordinea pe care aceasta o impune unei anumite zone, este diferit de suma puterii de atracie a punctelor ce o compun. Relaia dintre aceste puncte, modul n care ele lucreaz mpreun, pe toate coordonatele nu doar cele spaiale, ci i cele culturale, istorice, naturale, etc. este ceea ce le sporete capacitatea de ordonare. Investigarea acestei capaciti de a ordona spaiul este una din cile care duc la descoperirea genius loci a spiritului locului. Iar aceast descoperire este util att pentru simpla cunoatere a locurilor descoperirea pe care o caut turistul de rnd ct, mult mai important pentru ncadrarea, prin ars aedificandi n acest spirit. Pentru ca, prin intervenia pe care o pro-punem n zon, s realizm, dac nu un punct de interes, un punct focal cel puin o cretere a capacitii de ordonare a spaiului pentru cele existente deja, prin mbuntirea relaiilor ce exist ntre ele. Astfel se definete eficiena actului de a construi ntr-un teritoriu. Prin creterea ordinii, prin scderea entropiei, realizate doar prin aflarea i ntrirea spiritului locului. Pentru turism, puterea de ordonare pe care o au aceste puncte focale este determinant. Prin aceast putere se poate defini caracterul unei zone i implicit interesul turistic pe care ea i-l poate construi. Cile de circulaie Al doilea pas este determinarea cilor de circulaie. Evident, fr o infrastructur adecvat, niciun teritoriu nu-i poate etala ordonarea pe care i-o poate conferi mulimea punctelor focale care se afl n cuprinsul su. Influena cilor de circulaie asupra amplasamentului i importanei locului cu care lucrm le mparte n dou categorii: - Cu impact benefic asupra locului o Rutele de acces ale locuitorilor la diferitele puncte focale din zon. Acestea pot fi de orice categorie poteci, drumuri de car, drumuri forestiere, drumuri de macadam, strzi pietruite, strzi asfaltate, drumuri de diferite tipuri, de la cele cu sens unic la autostrzi. Impactul benefic este asigurat prin existena simultan a capacitii de acces facil la punctul de interes i a integrrii armonioase n peisaj a cii de acces. - Cu influene negative asupra locului, generate de diferite moduri de a nu fi n consonan cu locul: o Cile de circulaie pot genera un nivel de zgomot excesiv pentru o zon n care se dorete linitea. o Aceleai ci de circulaie pot asigura un flux de vehicule i de vizitatori care, neatent gestionat poate duce la o percepere neadecvat a punctelor de interes prin timpi mari de ateptare (n cazul unei subdimensionri) sau prin aglomeraii de vehicule sau vizitatori (n cazul unei supradimensionri). o Inabilitatea gsirii unui traseu n armonie cu cadrul natural sau cu cel construit poate face ca, prin vizibilitatea excesiv a cii de circulaie, aceasta s devin ea nsi un pol de atractivitate care s estompeze alte puncte de interes. De asemenea, lipsa vizibilitii unei ci de acces poate genera greuti de orientare cauze ale unui disconfort nedorit. Zonificarea n final, zonificarea. Aceasta poate avea loc la varii niveluri, care sunt interrelaionate prin natura lor. Evident, ne vom ocupa aici de cele care sunt n relaie direct cu amplasamentul studiat, chiar dac zonele de la nivelurile superioare exercit o influen important. Coerena unei zone este dat de intensitile relaiilor care exist ntre punctele focale aflate n interiorul ei. .

7

Explorarea spiritului locului Este un pas esenial i determinant pentru actul construirii. Aceasta din dou motive, descrise fiecare n cele ce urmeaz. Formularea i contientizarea acestor dou motive pot face mai sigur drumul spre o construire n armonie cu mediul n care ea are loc. Primul: Nevoia de armonie ntre cldire i mediul n care ea se afl. Aceast armonie este determinant pentru o bun receptare a cldirii n locul n care ea este edificat. Evident, definirea noiunii de armonie este o intreprindere dificil, dar aici nu nelegem dect relaia vizual agreabil pe de o parte ntre cldire i mediul ei, pe de alt parte ntre diferitele componente (de orice natur) ale cldirii. Al doilea: Prin actul de a construi ntr-un spaiu dat, spiritul acestuia se modific, cuprinznd noua construcie. Aceasta determin, pentru viitor, pentru perioada n care ea i va duce existena acolo, modul n care acel spaiu va fi perceput i neles de cei ce-l vor locui sau l vor vizita. Prin acest fapt, orice act de consturire devine un act de o maxim responsabilitate pentru viitor. Rspunderea este mprit ntre proprietarul cldirii (care de cele mai multe ori este i cel care o exploateaz i o comand arhitectului i constructorului) i arhitectul acesteia cel care este primul care imagineaz relaia ei cu locul n care ea se afl. Raportarea la mediul ambiant n intenia de a construi. Prin mediu ambiant se pot nelege mai multe lucruri. Pentru o cldire aflat ntr-o zon construit, mediu nseamn vecintile acesteia, mediul este constituit din cldirile i spaiile libere ce o nconjoar. Pentru o cldire aflat n natur, n zone libere, mediu nseamn spaiul n care ea este sau urmeaz a fi construit. Pentru reuita demersului, nceputul trebuie s fie o rodnic explorare a acestui mediu, n i n preajma locului n care urmeaz a se construi. Pentru aceasta, evident, condiia esenial este cercetarea acestuia. Aciunea aceasta este bine a se ntmpla ntr-o succesiune de vizite la amplasament. Aceste vizite trebuie fcute acoperind o arie ct mai vast de teren n jurul locului dat, i o durat de timp ct este permis pentru aceasta n graficul de derulare a investiiei. Suprafaa de teren care este necesar a fi acoperit n decursul vizitelor succesive la amplasament este, pentru a o defini matematic, locul geometric al punctelor din care amplasamentul studiat este perceptibil (vizibil direct sau nu). Determinarea acestui loc geometric nu este ntru totul simpl. Vizibilitatea suprafeei de teren pe care urmeaz a se ridica o cldire nu este acelai lucru cu vizibilitatea cldirii ce urmeaz a se construi. Este necesar o intuiie destul de fin pentru a determina de unde se poate vedea o cldire, atunci cnd aceasta nc nu exist. De asemenea, ntinderea n timp a vizitelor succesive la amplasament, ct de mult planul de investiie permite, este benefic. Vizitele n diferite condiii de luminozitate, n diferite perioade ale zilei, n diferite condiii meteorologice sunt determinante. Ele dau o sumedenie de informaii att despre modul n care cldirea va influena spaiul pe care l determin, ct i despre modul n care cldirea va funciona n acest spaiu. Necesitatea acestui efort este dat n primul rnd de rspunderea celui care iniiaz construirea. Rspundere care apare att pentru alterarea spiritului locului, aa cum am vzut mai sus, dar i pentru funcionarea cldirii construite. Perceperea, nelegerea, interpretarea i traducerea informaiilor parvenite n vizitele la amplasament sunt elemente eseniale pentru configurarea cldirii ce urmeaz a fi edificat. i foarte important este faptul ca aceste aciuni de percepere, nelegere, interpretare i traducere se fac pentru ceea ce va rmne n acel loc pentru muli ani. Pentru zeci de ani. Aadar, pentru a schia o schem a nelegerii i interpretrii unui loc, pentru ca aceasta s devin un ghid pentru perceperea acestuia, vom descrie n continuare civa pai pe care i considerm eseniali de urmat n desfurarea cu succes a vizitelor pe teren. 8

nelegerea de ansamblu a locului Identificarea proprietilor locului este util tocmai pentru acest scop: nelegerea relaiei n care trebuie s intrm cu natura, pentru a demonstra de fapt armonia de care suntem capabili. De asemenea, acelai principiu se poate aplica la integrarea n spaiul construit. Exist cteva criterii care trebuie urmrite n aciunile de percepere, nelegere i interpretare a datelor locului. Respectarea acestor criterii este determinant pentru traducerea acestor informaii n limbajul arhitecturii cldirii ce urmeaz a fi construite cu alte cuvinte, n configurarea volumetric i spaial a interveniei ce urmeaz a se face n acel loc. Un prim criteriu dintre cele pe care le vom trata este cel care le structureaz pe celelalte, ca i, de fapt, ntreaga nelegere pe care o avem ca obiectiv pentru prezentul discurs. Este vorba despre structura locului. Caracteristicile ei sunt, exprimate pe scurt:

Este rezultat al aciunii "forelor naturii" Reprezint proprietile concrete ale pmntului i ale cerului n zona studiat Din ea rezult, ca natural pas urmtor, n ordine fireasc, asimilarea proprietilor acestora n intenia noastr de a construi, pentru a armoniza construcia cu mediul n care ea urmeaz a tri pe ntreaga ei durat de via

Din acest prim criteriu practic se desprind toate celelalte. Singura diferen ntre ele i structura locului este independena acesteia din urm de obiectivul care urmeaz a fi construit. Toate cele ce vor urma sunt dependente ntr-o proporie mai mic sau mai mare de intenia noastr de a construi. nelegerea n detaliu a locului Este necesar ca nelegerea locului s fie exprimat concret. Pentru aceasta, definim elementele care urmeaz a fi deduse din decodificarea datelor despre loc. Aceste date vor fi folosite pentru configurarea relaiei ntre cldire i mediul ambiant. Cum o list cu acestea nu poate fi dat, pe de o parte pentru c ar depi, prin numrul elementelor, cadrul acestui curs, pe de alta deoarece urmrirea i perceperea lor ine mai mult de sensibilitate i de subiectiv, este totui util a ncepe, prin exemple, formarea unui mod de a nelege locul, mod care este necesar a fi mbuntit de oricine dorete a-i pune n continuare aceast problem. Primele elemente sunt cele care pot fi exprimate la contactul direct cu amplasamentul. Le voi expune pe scurt n cele ce urmeaz, ele putnd fi, n parte, extrase i din imagini, din decodificarea acestora. Relaia cu drumul. Existena sau nu a unui acces rutier. Facilitatea acestuia. Posibiliti de acces regulat, funcie de sezon, de condiiile meteo, etc. Aceast relaie este determinant i pentru modul n care are loc primul impact cu cldirea innd cont c primul acces este determinant pentru prima impresie. Astfel, accesul devine i un element important n perceperea formei, nu doar n planul funcional. Relaia cu peisajul. nelegerea elementelor majore de peisaj (construit i natural) relieful, fondul construit existent, vegetaia, deschiderile, spaiile adiacente, perspectivele. Elementele dominante i cele care pot fi dominate. De asemenea, ncadrarea n peisaj a cldirii propuse prin studierea vizibilitii ei sau a prilor ei de la distan, din anumite puncte din care ea poate fi perceput, pentru ca imaginea pe care o ofer s fie controlat. Relaia cu punctele cardinale. Determinant att pentru amplasarea edificiului, ct i pentru amplasarea diverselor funciuni n interiorul acestuia. Deschiderile sudice pentru spaiile de 9

locuit, nordul dedicat celor pentru depozitare sunt doar dou exemple din multele determinri pe care le d orientarea ctre punctele cardinale. Relaia cu elementele de clim i microclimat. Este esenial cunoaterea direciilor vnturilor dominante, intensitilor acestora, perioadelor din an n care frecvena lor este ridicat. De asemenea, perioadele ploioase sau secetoase i frecvena lor. Prile zilelor n care apar diverse fenomene meteo cu regularitate pot fi determinante pentru amplasarea sau orientarea cldirilor. Relaia cu topologia terenului. o Panta terenului o Vegetaia o Vecintile

Ocuparea teritoriului - se va face n armonie cu fondul construit nconjurtor. Este necesar adoptarea aceluiai mod n care terenul a fost ocupat de cei care au construit nainte. Pstrarea spiritului locului este determinat de respectarea acestei reguli. ncetarea unei tradiii este inevitabil dac apar modificri n modul n care cei care construiesc ocup terenul pe care l au la dispoziie6. Astfel, construciile, chiar noi, n ceti medievale este necesar a fi fcute n fronturi compacte (ex. Str. M. Weiss/Braov), aa cum construciile n mediul natural, acolo unde de cteva sute de ani se construiete dispers, trebuie realizate de asemenea dispersat (Bran pe culmile mgurilor). Tot n aceast ordine de idei, trebuie inut cont i de faptul c o cldire las, inevitabil, n zilele nsorite, o umbr care poate fi important. Prin faptul c va cdea pe teren liber sau pe alte cldiri, pe vegetaie sau pe drum. Jocul de lumin i umbr poate fi un element compoziional important n anumite spaii construite. De asemenea, lumina i umbra naturale sunt determinante i pentru anturarea cu vegetaie a spaiului construit. Alternana luminii i a umbrei pot determina traficul pe un drum. Materialele utilizate i modul de construire adoptat. Unul din elementele eseniale ale unui anumit loc este faptul c el ne poate pune la dispoziie materialele de construcie. Dac zona este construit tradiional, utilizarea materialelor (i a tehnicilor) locului este determinant pentru perpetuarea acestei tradiii. n cadrul inteniei de a construi, trebuie luate n calcul i materialele tradiionale, pentru c ele pot determina att aspectul ct i forma cldirii intenionate. Chiar dac raportarea la material poate fi fcut att mimetic ct i contrastant, utilizarea materialelor tradiionale trebuie fcut n spiritul n care ele au fost utilizat i pn la noi. Folosirea materialelor tradiionale este o asigurare n plus pentru integrarea n peisaj, prin integrarea volumului construit n cadrul general al topologiei zonei. Din punct de vedere al unui concept nou post-utilizarea construciilor, integrarea n mediu este asigurat de folosirea materialelor locului, prin faptul c ele pot fi reintegrate n natur, pot fi reintegrate n alte cldiri, sau pot fi folosite n alte scopuri. Din nelegerea celor prezentate mai sus rezult criteriile eseniale pentru ceea ce urmeaz anume traducerea informaiilor desprinse n limbajul spaiului i al volumelor. . Din aceste date, rezult informaiile necesare pentru luarea deciziilor privind: o Conformarea de ansamblu a cldirii. o Selectarea volumelor care o compun, proporionarea lor. o Selectarea formelor principalelor componente ale cldirii: infrastructur/demisol Suprastructur Retrageri6

Vezi zona Bran Moieciu nainte i dup construirea masiv a ultimului deceniu. De asemenea, Poiana Braov, care doar cu numele mai e o poian, pentru c spiritul n care ea a fost nceput n anii 50 ai secolului trecut a prsit-o de mult.

10

form acoperi - arpant, teras, cilindru concav/convex, pnze subiri, etc. Determinarea proporiilor ntre plin i gol prin necesitatea de deschidere sau izolare fa de peisaj

o

Selectarea materialelor naturale Materialul dominant n zon poate fi ales ca material dominant n alctuirea cldirii (de exemplu lemn, piatr, var, etc.) Corelarea cu materialele i tehnicile de construcie folosite n jurul amplasamentului Corelarea cu materialele i tehnicile de construcie tradiionale din zon Corelarea cu materialele i tehnicile moderne.

Toate aceste informaii vor fi detaliate n capitolele ce urmeaz. Tratarea spaialitii, volumetriei, materialelor de construcie i a altor elemente componente ale acestora se vor face ulterior, n considerarea tuturor caracteristicilor acestora. Determinant aici este a se nelege c locul n care o cldire se afl sau urmeaz a se afla este un important furnizor de date care nelese ca atare i incluse7 n configuraia cldirii duc la armonia ntre aceasta i mediul care o nconjoar.

SPAIUL I PERCEPEREA LUI. 1. Definiii ale spaiului. Definiii matematice ale spaiului sunt o sumedenie. Spaii vectoriale, spaii hilbertiene, spaii topologice i multe alte tipuri care au stat la baza dezvoltrii multor teorii matematice, care au modelat multe aspecte ale lumii reale, de pe pmnt i pn la muli ani lumin distan. Geometric, spaiul este o suit de coordonate (n mod uzual ne gndim la trei) prin care orice punct, orice poziie a unui obiect poate fi precis controlat. Fizic, spaiul este definit de ocuparea corpurilor materiale sau a cmpurilor acestora, mrginite unele de altele, aa cum le vedem. Toate caracteristicile acestui spaiu pot fi descrise ca influennd spaiul (i relaiile) dintre ele. Toate aceste construcii nu au un sens dac exclud existena unui spaiu absolut. Definiia care ne este necesar aici necesit ceva mai mult poezie. Ne este necesar pentru nelegerea spaiului concret, a celui n care avem de lucru zi de zi. Dup Rudolf Arnheim, spaiul este o entitate autoconinut, infinit sau finit, un vehicul gol care este gata i are capacitatea de a fi umplut cu lucruri8. Definiia dat de istoricul de art american Rudolf Arnheim datoreaz mult celei clasice, care se poate gsi n dialogul Timaeus: spaiul este mama i receptacolul tuturor lucrurilor create, vizibile i n orice caz perceptibile. Pentru acest context, este esenial nelegerea spaiului ca fiind bazat pe percepia spontan. Percepia spontan prezint spaiul ca pe un conteiner existent dinainte i independent de corpurile care i gsesc locul n el. Experiena curent distinge ntre materia impenetrabil i golurile prin care se poate trece. Pentru arhitect aceast distincie e fundamental, pentru c el constant caut raportul cel mai bun ntre acestea dou. Percepia spaiului n arhitectur este dependent de observator. Spaiul nu poate fi neles n absena observatorului i a relaiei lui cu spaiul observat. ntreaga compoziie spaial, interioar sau exterioar,7

Chiar i prin contrast. O cldire poate include datele furnizate de loc i contrazicndu-le. Esenial nu este reproducerea lor, esenial este raportarea la ele. Vezi Haas Haus, Wien, arh. Hans Hollein. 8 Rudolf Arnheim, The Dynamics of Architectural Form, University of California Press, Berkeley, 1977, pg. 9

11

este dependent de observator i de mediul pe care l acesta l percepe9. Fiecare observator percepe ndeobte un subspaiu din cel existent. Spaiul perceput poate fi diferit, de la om la om. Ceea ce urmrim aici este tocmai formarea unei asemenea percepii, personale, a spaiului, pentru ca el s fie neles de asemenea personal i critic. Din aceast nelegere trebuie s se iveasc elementele eseniale ale expresiei arhitecturale. Aceste elemente sunt cele pe care comanditarul trebuie s le urmreasc, din care comanditarul trebuie s formuleze tema pentru arhitectura cldirii pe care intenioneaz a o edifica, pentru ca aceasta s fie conciliat cu arhitectul, rezultnd astfel forma cldirii care se va construi. i de asemenea, tot aceste elemente sunt cele care ne permit a nelege critic prezena unei cldiri ntr-un anumit loc, expresia ei arhitectural pe fundalul pe care locul i-l ofer sau expresia lor mpreun. Ca i entitate care le conine pe toate celelalte (dar i pe sine10), spaiul poate fi (i e indicat s fie) neles ca avnd toate dimensiunile care i se pot conferi. Este inoperant chiar a ne rezuma la cele trei dimensiuni carteziene, care nu ne permit dect s poziionm exact n spaiu anumite obiecte, cnd noi urmrim cu totul altceva. Prin dimensiuni ale spaiului definit aici vom nelege mult mai multe dimensiuni, care in de fapt de construirea lui de ctre om. Dimensiuni care vor avea aceast ncrctur, a locuirii de ctre om11. Tridimensionalul va fi completat prin dimensiunile pe care omul, prin activitile sale, le confer spaiului n care triete. i, la fel cum aceste dimensiuni sunt alese de ctre cel care construiete i locuiete un spaiu, ele sunt la latitudinea celui care le percepe. Amintim o prim dimensiune care le completeaz, ntr-o accepiune modern, pe cele trei timpul. Impactul lui asupra spaiului construit este indiscutabil. Strzile unui ora modern sunt repartizate ntr-o reea planificat, n timp ce o hart a unui vechi ora arat strzile acestuia ca avnd un drum ciudat, conform accidentelor sale. Spaiul construit este un fel de band magnetic, pe care avem nregistrate evenimentele care s-au perindat prin el n perioade de timp mai lungi dect o via de om. Pe lng dimensiunile spaio-temporale, noi dimensiuni pot fi date de activitile omului, de raportarea pe care acesta o are la mediul n care triete, raportarea pe care el o are la divinitate. Din aceste raportri rezult semnificaiile pe care elementele spaiale i volumetrice le au. Fr a intra n amnunte relativ la semnificaiile unor volume n diverse medii, putem doar spune c prezena lor este determinant pentru existena ntr-un anumit spaiu. Ea constituie un pachet de dimensiuni culturale ale spaiului, dimensiuni care sunt date de capacitile culturale ale fiecruia dintre noi. Astfel, aceste dimensiuni suplimentare celor carteziene sunt dependente i de ceea ce omul consider c face parte din spaiul n care triete. n acest fel putem pricepe, putem gndi altfel asupra anumitor elemente ale construciilor, le putem nelege i integra mult mai bine n ansamblul de imagini ale existenei pe care ni le furnizeaz construcia (care, dealtfel, nu este dect una din formele n care aceast existen este materializat). S lum ca exemplu ornamentul. n paradigma modern, conform judecilor de valoare estetice, el nu este dect un element care decoreaz, mai bine sau mai puin bine o cldire. Poate fi realizat cu talent (cnd liniile lui sunt fluente, culorile n armonie, curbele bine realizate, echidistanele respectate i alte multe caracteristici geometrice). Poate fi realizat cu stngcie (cnd criteriile de mai sus nu sunt respectate). ntr-o nelegere strict modern, cum spuneam,9

Exemplul lui R. Arnheim este elocvent(R. Arnheim, op. cit. , pg 11). Omul care intenioneaz a vizita turnul unui ora, triete spaiul oraului doar ca suport care trebuie strbtut pentru a ajunge la obiectiv. Spaiul prin care omul trece cu aceast intenie este estompat, nu este perceput n timpul aciunii urmrite. Strzile parcurse nu l intereseaz pe cel pentru care spaiul este redus la ceea ce-l separ de turn. 10 Spre disperarea logicienilor din descendena lui Kurt Gdel... 11 Pentru legtura dintre locuire i construire (germ. wohnen i bauen) vezi la M. Heidegger, Originea operei de art, Bucureti, Ed. Humanitas, 1995, trad. i note Thomas Kleininger i Gabriel Liiceanu, pg. 175-197). Legate chiar etimologic n limba german(ambele i au originea n cuvntul vechi german buan a rmne, a sllui), locuirea i construirea realizeaz acelai lucru definesc spaiul n care omul i duce viaa. Din acest cuvnt Heidegger extrage i originea lui bin, bist sunt, eti. Fiina noastr este definit de modul n care locuim i n care construim. Astfel spaiul pe care l mobilm cu cldirile construite de noi este spaiul vieii noastre. Legtura cu turismul devine evident modul n care ne prezentm n construcii pentru vizitatori este modul n care se nelege c locuim, c suntem. Importana acestui lucru, acestor elemente de filosofie a spaiului i a arhitecturii pentru managerul de turism este dat tocmai de acest fapt.

12

dimensiunile ornamentului se reduc la cele geometrice. Poate asezonate cu dimensiunile cromatice. Depind acest impas, fcnd efortul de a trece la perceperea i asimilarea dimensiunilor suplimentare despre care vorbeam nu cu mult mai sus, vom nelege c ornamentul nu este doar ceva suplimentar, venit s nfrumuseeze o cldire. El este o parte important a cldirii, fr de care aceasta nu ar fi ceea ce este. Ea nu ar fi materializarea construirii, a fiinei, cum spunea Heidegger. De exemplu, vatra casei nu este doar locul n care se ard lemnele pentru a gti mncarea. Ea este dispus central pentru c este chiar un centru. O ax chiar, axis mundi, n jurul creia graviteaz ntreaga via a omului (care include locuirea i construirea)12. Stlpii nu sunt sculptai pentru a fi mai frumoi13, ci pentru c ei in legtura cu cerul, trebuie s fie funii care s nu se rup cu una cu dou.... La fel i capitelurile care unesc stlpii cu grinzile. La fel i florile de la ferestre, i sorii i lunile de pe grinzi. Toate sunt pri indispensabile ale vieii omului i de aici ale locuirii i ale construirii lui. Orice act de a construi este fcut n spaiu, fiind influenat de acesta i la rndul lui influenndu-l. Raportarea la spaiu trebuie fcut valund permanent cu acest dublu impact. Am prezentat n subcapitolul anterior elementele eseniale ale acestei interaciuni. Ceea ce mai este necesar aici este doar de a sublinia importana ei. De a preciza c toate rezultatele acesteia vor defini n continuare, spaiul n care urmeaz a se construi. i c toate elementele pe care le percepem ntr-un spaiu construit sunt rezultate ale acestei interaciuni. Care a rezultat i ea, la timpul ei, din raportarea la spaiu a celor care au construit. . n continuare ne vom referi la dou tipuri de spaii construite. Percepia va fi n principal cea comun, accentele vor fi puse n sensul celor prezentate mai sus (despre ornament). Este vorba de spaiile interioare i spaiile exterioare ale unei cldiri. Ceea ce le desparte (dar se poate spune i ceea ce le unete) este volumul cldirii. Acesta le determin pe ambele. El constituie de fapt o limit. Aceast limit este ceea ce definete spaiile interior i exterior. Spaiul interior este, evident cuprins n volumul cldirii. Cum este acesta compartimentat, cu elemente orizontale planee rezultnd astfel nivelurile i cu elemente verticale perei rezultnd ncperile n cadrul nivelurilor este determinant pentru funcionarea cldirii. Problema spaiului interior va fi exhaustiv tratat n capitolul despre funciune i form. Spaiul exterior cldirii este i el determinat de aceasta. Aceast determinare se realizeaz pe mai multe niveluri, funcie de dimensiunile spaiului pe care le lum n considerare. Spaiul vizual este tributar apariiei unui nou volum. Noul volum va aciona asupra spaiului la nivelul percepiei prin dimensiuni, form, proporii, culoare, lumin i umbr, etc. La nivelul activitilor umane pe care cldirea le adpostete, relaia ntre ea i spaiul exterior l modific pe acesta (cu impact, de ce nu, la nivelul percepiei). Diferitele tipuri de accese pentru diferite funciuni, traficul pe care l impune, numrul de vizitatori, periodicitatea vizitelor acestora sunt cteva dintre elementele pe care o cldire le aduce noi, prin apariia ei, n spaiul n care este construit. De aici nelegem c un volum nu poate fi perceput niciodat singur. El este ntotdeauna perceput mpreun cu celelalte volume care-l nconjoar (i care determin spaiul exterior, chiar dac sunt volume ale unor forme de relief, volume ale altor cldiri, coroane de arbori). Acest pachet de relaii este cel asupra cruia trebuie s ne aplecm cu atenie, pentru c el este cel care d armonia pe care o cldire o poate avea cu spaiul n care este sau urmeaz a fi construit. Pentru a le nelege este util prezentarea unei liste de posibile astfel de relaii ntre un volum i spaiul exterior.

12 13

Mircea Eliade, Sacrul i profanul, Bucureti, Humanitas, 1991 La o privire atent, n modul de via real al ranului (romn i nu doar) nu prea era loc de ornamente inutile. Ocuparea timpului era att de intens nct sculptura nu putea fi fcut fr rost i nici n scopuri de delectare, de plcere estetic pur. Sculptura, pictura, custurile i toate decoraiunile care mpodobesc gospodria ranului erau tot attea moduri de a ine legtura cu divinitatea care era indiscutabil parte din viaa acestuia. Oare ce sens ar avea decorarea grinzilor grajdurilor pentru plcerea animalelor? Pentru c nu cred c era imperios necesar ca muncile n grajd s fie asezonate de delectri estetice...

13

Centralitate i liniaritate

Actul construirii a fost, dintotdeauna, dominat de ideea de centralitate. Spaiul construit (interior, pentru nceput) a fost central prin excelen. Vatra a fost elementul care a dominat ntotdeauna acest centru, acest spaiu. i nc l mai domin i azi, indiferent de civilizaii modern sau primitiv chiar dac n prima dintre ele a preluat forma emineului. Spaiul exterior central este i el cunoscut din vechime. Locul n care se desfurau ritualurile era centrul comunitii la populaiile primitive. Biserica i primria sunt n centrul comunitilor din zilele noastre. Chiar dac romanii au ncercat introducerea spaiilor liniare (prin cele dou axe prin care i organizau ei aezrile cardo i decumanus), centralitatea s-a pstrat, intersecia celor dou trasee fiind n realitate centrul localitii. Spaii construite cu adevrat liniare au aprut abia n epoca modern. Lipsa centralitii ns face ca ele s fie dificil de locuit. Pentru c exist o liniar-dependen ntre dimensiunile carteziene i dimensiunea temporal. Ea are loc n spaiul simbolic. Centralitatea oprete timpul iar liniaritatea este simbolic legat cu timpul, prin parcurs. Vertical i orizontal

Chiar dac, cognitiv, suntem tentai s acordm aceeai importan celor trei coordonate carteziene, la o privire mai atent vom vedea c axul Z, verticala, are un caracter aparte. Ea este cea care ordoneaz geometric spaiul n care trim. Planul orizontal (care geometric este definit de celelalte coordonate, este de fapt definit de verticale, ca singurul pentru care verticala este ax de simetrie. Coordonata vertical este ncrcat simbolic de om. Simbolica verticalei pleac ns i de la raportarea la planul orizontal. ndeprtarea de acest plan este vzut simetric, nu continuu. Lupta cu fora gravitaiei a devenit un simbol al luptei cu toate racilele umane, nlarea pe vertical un simbol al eliberrii i al dorinei de libertate, de lumin. Opus nlrii este aventurarea spre fundul pmntului. Dar aceasta nu este vzut ca o dorin de ntuneric, ci ca lupt pentru a face lumina s strluceasc i n acesta. Fiina este experiat n mod esenial ca vertical. A veni n existen este n mod esenial neles ca a se desprinde de orizontal. Materia se organizeaz n mod natural n jurul axei verticale. Form i fond

Niciun obiect tridimensional nu poate fi perceput complet ca imagine optic integral, de un singur ochi dintr-un singur punct. Rostul percepiei vizuale nu este cel al aparatului de fotografiat. Cu ajutorul ei se construiete o structur a obiectelor percepute, se re-construiete, prin detaarea formei de fond, spaiul trit. Prin percepia secvenial a obiectului de arhitectur, el ptrunde n nelegerea celui care-l parcurge (n interior sau mprejur), spaiul nu l mai nconjoar ci se las cuprins, prin nelegere. Forma nu se mai desprinde, nu se mai contureaz pe fond, ci devine una cu fondul, unite mai mult dect desprite, pentru ca mpreun s formeze spaiul care-l cuprinde pe privitor i care se las neles de acesta. De asemenea, parcursul n timp al obiectelor impune o relaie dinamic ntre form i fond. Dar aceast relativitate nu ne permite imprecizia n definirea obiectelor de arhitectur. Relaia dinamic trebuie asumat i personalitatea spaiilor create de noi (care este de fapt personalitatea noastr) trebuie afirmat chiar n condiiile unui context dinamic. Plin i gol

Raportul ntre plin i gol este uor de neles la o prim vedere. El se refer la o just configurare a faadelor. Ar fi vorba despre raportul de suprafa ntre zidurile opace (plin) i ferestre (gol). n palatele florentine, faima renaterii, acest raport a fost subiect de studiu foarte amnunit. Chiar i nainte, vechii greci, dar i romanii (dup cum ne nva Vitruviu) i-au pus problema acestui raport. Prin el au ncercat chiar s compenseze perspectiva, care pentru prile ndeprtate de privitor ale cldirii genera deformri ale percepiei. Odat cu modernitatea, acest raport ncepe s joace un rol mult mai important. n lingua franca a modernitii, transparena ncepe s joace un rol extraordinar. Prin ea, rolurile plinului i al golului ncep s se ntreptrund, pentru ca prima dat plinul i golul s fie percepute mpreun, s fie unite pentru ca, fiind mpreun prezente, suplinindu-se, s se ascund reciproc. 14

De asemenea, plinul i golul se pot referi la spaiile care exist ntre cldiri n mediul urban. nlimea cldirilor adiacente strzilor poate crea un efect de canion (New York, Broadway) sau pot pierde definirea strzii ca strad (Paris, Champs Elysees). Protecie i confuzie

Modernitatea, modificnd astfel raportul dintre plin i gol, modific de asemenea noiunea de protecie pe care spaiul construit o confer. O face s interfereze cu cea de confuzie, cu cea greu de neles a interferenei ntre exterior i exterior. Dar aceast confuzie este dat de faptul c limita pe care cldirea o reprezint nu mai este o desprire clar ntre interior i exterior. Este mai degrab unirea ntre ele. Peretele de sticl nu mai este perceput ca un perete, ci ca un plan, ca o separare mai degrab necesar ca protecie dect necesar ca expresie. La nivelul oraului, exist o tendin contemporan ctre integrarea spaiilor urbane cu cele interioare ale cldirilor. Trecerea de la interior la exterior poate fi dus la un extrem nedefinit galeriile din Toronto sau la un extrem minimalist Unitatea de locuit din Marsilia. Importan, personalitate, reprezentativitate, intimitate

Faptul c arhitectura ne reprezint nu mai este demult necunoscut. Goticul i-a propus i a reuit cu prisosin acest lucru. Bisericile construite n acest stil (n sec. XI-XIV) sunt cea mai clar dovad a prezenei lui Dumnezeu n ele. E drept, a unui Dumnezeu interpretat, trecut prin filtrul raiunii acelor oameni care au aparinut primului mare curent de gndire al Europei celui de-al doile mileniu cretin scolastica. Bisericile construite n partea noastr de continent exceleaz prin personalitatea i expresivitatea unui Dumnezeu care se afl n comunitate. Ele reprezint, paradoxal, prin dimensiunile lor reduse, cuprinderea lui Dumnezeu n comunitate lucru care-i scap goticului. Spaiul ca elocven arhitectural

Aceast ultim caracteristic a spaiului este preluat aici ca i concluzie. Elocvena sa arhitectural este simplu de neles acum, dup ce am neles pe de o parte c meritul pentru configurarea spaiului construit revine arhitecturii. Dup ce am neles c tot ceea ce ine de spaiu construit este rezultat din voina uman, din dorina omului de a se exprima ntr-un anumit fel. Modul n care spaiul construit ni se nfieaz este de fapt modul n care cei care l-au edificat au vzut lucrurile, la un moment dat, ntrun anumit context. De aici, noi trebuie s fim contieni c, lucrnd asupra spaiului construit, chiar dac nu vrem, exprimm. Iar ceea ce exprimm ne reprezint. Din acest motiv, trebuie s dm atenie maxim a ceea ce facem.

15

2.

VOCABULARUL ARHITECTURII

ntrebare fundamental: N CE FORM CONSTRUIM? Idei principale: 3. Limbaj i expresie 4. Spaiu 5. Categorii Bibliografie

Christian Norberg Schulz - Genius Loci, Academy Editions, London, 1980 Christian Norberg Schulz - Presence, Language, Place Skira Editore S.p.A., Milano, 2000 Gaston Bachelard Poetica spaiului Ed. Paralela 45, Bucureti, 2003 Bruno Zevi Codul anticlasic (limbajul modern al arhitecturii) Ed. Paideia, Bucureti, 2000 Rudolf Arnheim Art i percepie vizual Rudolf Arnheim Fora centrului vizual, Ed. Meridiane, Bucureti, 1995 Rudolf Arnheim The Dynamics of Architecture Peter Zumthor Atmospheres, Ed. Birkhauser, Basel, 2006 P. A. de Michelis, Estetica arhitecturii, Ed. Meridiane, Bucureti, 1982 LIMBAJ I EXPRESIE

Putem defini arhitectura ca expresie a omului n spaiul locuit. Actul construirii, am vzut, presupune nelegerea ntr-un anumit fel a locului, a caracteristicilor acestuia. Acest loc reprezint contextul n care cldirea se afl sau urmeaz a se afla. Este sursa de informaii de folosit pentru configurarea cldirii. Actul construirii reprezint racordarea la aceast nelegere a cldirii care este conceput, proiectat, realizat i folosit n acel loc. Prin ea, cldirea trebuie nu doar s intre n armonie cu locul (ceea ce am putea numi c este o exigen minimal) ci s devin parte a acelui loc, parte indispensabil a lui. Doar astfel, unitatea vizual, unitatea funcional i, n final unitatea estetic devin surse ale unui spaiu de calitate, ale unei arhitecturi de calitate. Chiar dac complexitatea ei nu este neglijabil, cldirea este important prin nsui faptul c este n acelai timp rezultat i premiz pentru organizarea spaial a vieii oamenilor: "Bineneles c n practic o cldire este un obiect att de complex, nct n mintea arhitectului conceperea sa poate porni de la orice aspect al su- forma sa de ansamblu sau a unuia dintre componentele cheie, partiul planului sau diagrama spaial a funciunilor pe care trebuie s le ndeplineasc cldirea. O schem teoretic totui poate sugera c o cldire este, n definitiv, un recipient iar forma arhetipal a unui recipient este sfera. Aici din nou sistemul central i reclam prioritatea."14 nelegerea despre care discutm aici este i ea rezultat dintr-un context al ideilor. De asemenea, relaia despre care vorbim, ntre cldire i mediul n care ea se afl. Aceast relaie care este de dorit pentru toate construciile, fiind rezultatul unei nelegeri, rezultatul unei interpretri, este n final o form de expresie. Este o form a modului n care oamenii, cei care construiesc, reuesc s alctuiasc, n volumele i spaiile construite, imaginea lor despre lume i despre viaa lor n lume. Iar aceast imagine despre lume este important pentru mai multe motive. Primul dintre ele este indiscutabil rostul omului pe pmnt. Ne referim aici la rostul omului ca persoan. Modul n care omul nelege s construiasc pentru a locui, pentru a umple pmntul este una dintre14

Rudolf Arnheim Fora centrului vizual, Ed. Meridiane, Bucureti, 1995, pg. 201 16

determinantele principale ale vieii acestuia. Rostul omului pe pmnt este exprimat i determinat, n acelai timp, de spaiul n care acesta nelege s triasc i implicit s construiasc pentru a tri, pentru a locui. Al doilea motiv este dat de nelegerea spaial a unei comuniti locale. Modul n care o aezare arat n ansamblul ei d seam despre modul n care comunitatea care o locuiete nelege nu doar s triasc ci i, mai important n acest context, s-i organizeze spaiul n care triete. Iar aceast organizare este izomorf cu organizarea vieii n ntreaga ei complexitate. Al treilea motiv pentru care imaginea despre lume care st la baza construirii este necesar a fi neleas din chiar aceast construire este chiar cel al cltoriei, al turismului. Rostul turismului poate fi definit i din acest punct de vedere, al nelegerii modului de via al unor comuniti din deprtare. Iar primul contact cu aceste comuniti, prima cale pe care acestea pot fi nelese este cel al decodificrii construciilor, al decodificrii arhitecturii acestora. Pentru c prin arhitectur putem nelege toate aceste lucruri, putem spune c prin arhitectur are loc un act de comunicare. Aceast comunicare se face prin intermediul expresiei de arhitectur. Expresia presupune, pentru a putea fi formulat, un limbaj. Pentru cldiri, definim acest limbaj ca fiind limbajul arhitecturii. Prin el obinem comunicarea ntre cldire i cei care o vd. Acest limbaj este constituit n aa fel n care prin intermediul lui are loc formularea expresiilor, dar tot prin intermediul lui are loc i decodificarea acestora, are loc nelegerea lor. Putem spune c acest limbaj este unul asemenea tuturor celorlalte. Este constituit dintr-un vocabular i o gramatic. Are de asemenea o sintactic (prin care nu se pot construi orice forme, prin care nu pot fi alturate chiar orice forme n orice mod). Are, de asemenea, chiar i o semantic a formelor (prin care anumite forme sau expresii pot da seam de anumite nelesuri). n continuare, ne vom ocupa de vocabular, ca ansamblu de forme volumetrice sau spaiale (interioare sau exterioare) i de gramatic, ca ansamblu de reguli n care aceste forme pot forma expresii de arhitectur. Primul pas de fcut n formularea acestui limbaj este definirea vocabularului su. Pentru aceasta este esenial a identifica, a izola i a numi formele (volumetrice, spaiale interioare, spaiale exterioare) din care construciile urmeaz a fi alctuite. Pentru aceasta este necesar inventarierea lor. Att a lor ca forme n sine, ct i a semanticii pe care ele o au n spate. Pentru ca prin aceasta s avem la dispoziie o palet de elemente (care n matematic s-ar numi simboluri iniiale) din care s putem alctui orice expresie de arhitectur. Urmtorul pas este izolarea, din aceast palet, a elementelor folosite n spaiul pentru care urmeaz a ne pune problema nelegerii. Dac acesteia din urm i urmeaz i o intervenie, i urmeaz construirea sau modificarea unei construcii deja existente, paleta va conine dou seturi principale de elemente. Primul set este cel al elementelor izolate din contextul n care se va lucra. Pentru aceasta, va fi necesar a face un asemenea inventar al elementelor arhitecturale pe o anumit raz n jurul amplasamentului n care urmeaz a interveni. Al doilea set de elemente de baz pentru formularea expresiei de arhitectur va fi cel specific expresiei pe care o urmrim. Acest al doilea set nu trebuie n mod necesar a fi o submulime a primului. Nu este ntotdeauna necesar a ne exprima strict cu elementele constructive sau spaiale existente n contextul dat. Mai ales pentru perioada noastr (modern sau postmodern) interpretarea contextului este un lucru de dorit. Intrarea n dialog direct, deschis cu contextul, este mai de dorit (evident, atunci cnd are argumentaia necesar) dect simplul mimetism. Exprimarea clar, prin elemente copiate din spaiul construit, prin elemente interpretate sau chiar prin elemente noi, contrastante cu zona, este, atunci cnd este justificat, soluia de dorit n aproape orice context. Iar ea primeaz n faa oricrei ncercri de a chinui forma i funciunea de dragul rmnerii cu orice pre n cadrele, n inventarul de forme gasite n zona studiat. Aceast selecie de forme, de elemente de vocabular este bine s se fac prin raportarea la punctele focale ale structurii spaiale pomenite la cursul anterior. Polarizarea n cadrul acestei reele este determinant pentru reuita configuraiilor spaiale i volumetrice urmrite. Deschiderea pe anumite direcii cu o putere deosebit poate face ca i amplasamentul studiat, prin cldirea pe care o are sau pe 17

care o va primi, s devin un punct de reper n cadrul acestei reele. Iar aceast devenire poate deveni un scop, mai ales n cadrul construirii cu destinaie turistic. Astfel, raportarea la punctele focale (cele exemplificate mai sus i cele descoperite de fiecare n parte) trebuie fcut pe ct mai multe planuri posibile. Este important a fi urmrite cele majore, pe care le voi descrie pe scurt n rndurile ce urmeaz i care sunt, n ordine: spaialitatea, volumetria, cromatica i ornamentica. Le vom trata n continuare pe ultimele trei. Prima component este att de important nct i vom dedica un subcapitol separat. Volumetria. Ca prim element care necesit atenie deosebit pentru conformarea unei noi cldiri ntr-un anumit spaiu dat (natural sau construit) este volumetria. Prin acest termen nelegem toate elementele arhitecturale care in de gabaritele cldirii, de volumele simple din care aceasta e compus (i, evident, de gabaritele acestor volume). Pentru o bun configurare a acestor elemente n construcia nou, pentru o relaie armonioas cu mediul ambiant, o analiz a volumetriei deja existente n acest mediu este binevenit i de multe ori obligatorie. Ea se realizeaz prin studierea elementelor de volum din preajma sitului. Acestea pot fi volume naturale sau construite. Dintre primele pot fi enumerate, ca exemple, formele de relief, - dealuri, versani nvecinai, arbori de mari dimensiuni (s nu uitm c de multe ori viaa unui arbore este mai lung dect cea a unei cldiri). Raportarea la acestea trebuie fcut innd cont de relaia de dominare ce poate aprea ntre cele dou volume, de modificrile de inciden a luminii care pot s apar datorit inseriei unei noi cldiri n situl dat. Volumele construite sunt, n cea mai mare parte, cldirile nvecinate, chiar dac se mai pot enumera diferite lucrri de art poduri, apeducte, rezervoare cu sau fr valoare arhitectural sau ambiental, dar importante ca prezen. De asemenea, volumele construite care pot determina forma i gabaritele lucrrii intenionate nu este obligatoriu a fi nvecinate pot exista relaii de nlime ntre cldiri aflate la diferite distane n cadrul unui front construit, sau n cadrul unei texturi urbane clar conturate. Dintre acestea, capetele de perspectiv sunt un prim i simplu exemplu. Relaia ntre dou cldiri mai nalte dect cele nvecinate, care sunt perceptibile dintr-o mare parte a zonei, poate funciona ca generator de repere, argumentnd astfel o nlime a cldirii care difer considerabil de cele nvecinate. Un alt aspect al volumetriei este gabaritul general al cldirilor. Acestea nu sunt determinate doar de nlimea lor, ci i de dimensiunile pe care le au pe direciile orizontale. Evident, i din aceast perspectiv relaia cu mediul n care cldirile trebuie s se ncadreze trebuie s fie una armonioas. Ca exemplu, alturarea, n acelai front construit, sau n aceeai textur urban, a unor cldiri cu dimensiuni mult diferite n plan nu este o soluie inspirat. Ca soluii la necesitatea unei asemenea intervenii, pot fi adoptate de exemplu divizarea vizual a unui volum compact n mai multe volume simple, prin care masivitatea primului s fie adus la gabaritele celor ce-l nconjoar. Un alt exemplu ar fi pstrarea unui spaiu liber ntre cldiri pe msura gabaritelor interveniei. Cromatica. Relaiile ntre culorile existente deja n mediul n care urmeaz a se construi sunt determinante pentru cldirile ce urmeaz a fi proiectate i construite. Raportarea la paleta de culor existent se poate face prin armonie sau prin contrast. Clasificrile pe care le poate primi raportarea cromatic la context nu sunt diferite de cele pe care le nelegem din raportarea spaial. n plus de acestea trebuie inut cont de o dinamic a cromaticii spaiului ambiant. Aceast dinamic este de asemenea de dou categorii principale. Avem de a face nti cu o variaie a cromaticii antropice de ex. construirea de noi cldiri, cu culori neateptate, n preajma locului studiat. Tot n aceast categorie sar ncadra i rezugrvirea faadelor vecinilor, fcut cu o anumit periodicitate. A doua surs a variaiei culorilor din mediul nconjurtor este cea natural. n treact amintesc influena radiaiei solare n special cea ultraviolet care schimb culoarea substanial pentru orice suprafa exterioar fie ea de tencuial, lemn, igl, sau orice altceva. n principal este important variaia 18

culorilor vegetaiei pe parcursul anului, ca i tonurile de lumin i nuanele de gri pe care le d zpada pe parcursul iernii. Astfel, raportarea la culoarea mediului n zone n care exist vegetaie cu variaii mari de culoare de-a lungul anului este bine a se face prin utilizarea de tonuri naturale, de preferat ale lumii minerale, care pot coexista cu orice palet de culori oferit de regnul vegetal. Ornamentica. Ultima pe lista elementelor care caracterizeaz o cldire sunt ornamentele acesteia. Subiect de disput n modernitatea timpurie, absente n multe cldiri ale secolului trecut, ornamentele rezist n schimb n arhitectura tradiional. Prin simbolistica lor, ornamentele aduc n apropiere un ntreg univers. Univers care a disprut odat cu nceputurile construirii noii tradiii moderne. Folosirea ornamentului n ziua de azi trebuie fcut n cunoaterea acestei simbolici. Prin ornamentarea unei cldiri are loc introducerea ei ntr-un univers aparte, neles i cunoscut doar prin nelegerea i cunoaterea simbolurilor pe care le aduce ornamentica. Folosirea ornamentelor fr a cunoate ceea ce ele simbolizeaz este cea mai scurt cale spre kitsch. Dac ne imaginm c elementele ornamentale sunt cuvinte ntr-o limb dat, dispunerea lor pe faadele cldirii poate fi asimilat cu frazarea, cu formularea de expresii n acea limb. Or acest lucru nu se poate face dect cunoscnd aceast limb. Altfel putem afia doar cuvinte disparate i nearticulate lucru sesizat doar de cei care reuesc s decodifice ornamentul. SPAIU Dup ce n cursul anterior am pus problema spaiului n arhitectur la nivelul definiiei, urmeaz, acum a vedea cum spaiul este un important element de limbaj arhitectural. Att la nivelul vocabularului, ct mai ales la nivelul gramaticii acestui limbaj. Vom prezenta tipuri de spaii, att interioare ct i exterioare, modul n care ele se compun, de ce ele arat aa cum sunt. Spaialitatea. Spaiul pe care cldirea l determin n exteriorul ei este la fel de important i n armonie cu forma, volumul, i gabaritul ei. Se poate spune c spaiul care este determinat de o cldire este totalitatea punctelor din care aceast cldire este vizibil. Evident, fcnd abstracie de gradul la care are loc aceast influen. De aici apare importana pe care este necesar s o dm spaiului care nconjoar locul n care vrem s construim. Dac acest loc este ntr-o zon de munte, studiul trebuie fcut cu att mai amnunit cu ct a treia dimensiune nlimea ofer perspective variate i neateptate. Spaii centrale i spaii liniare. Centralitatea i liniaritatea sunt dou elemente determinante pentru spaiu n arhitectur. Ele sunt caracteristici eseniale ale spaiilor, indiferent dac sunt exterioare sau interioare. Centralitatea spaiilor, att interioare ct i exterioare, este unul din cele mai vechi atribute ale acestora. Din cele mai vechi timpuri, aezarea omului ntr-un anumit loc avea ca moment iniial marcarea locului care urma s devin centrul aezrii. n acest punct urma s fie iniiat comunicarea cu divinitatea. n acest punct, spaiul amorf se transform n loc. n jurul acestui loc i, evident, n jurul ritualurilor pe care aceast comunicare le presupune, urmau a se aeza casele celor ce formau comunitatea. Organizarea lor era de asemenea central. n jurul vetrei, n care focul, cu ncrctura lui specific de sacru, era elementul principal. Totul era organizat n jurul acestui centru. Distanele ntre aceste case nu reprezentau nimic interesant pentru acetia. Trebuia s fie loc destul pentru a trece pe jos sau cu calul. Casele se aezau chiar n aa fel nct o trecere mai rapid s fie ngreunat. Motivul era aprarea. Invadatorii de obicei intrau n grab, iar traseele nguste i icanate i expuneau mult aprrii comunitii atacate. Centralitatea spaiilor din vechime din cele mai vechi timpuri pn la finalul sec. XVIII era cel mai important atribut al acestora. Totul se ntmpla n jurul centrului, iar dac membrii comunitii 19

deveneau att de numeroi nct distana pn la centru se dovedea o problem, o parte din comunitate se desprindea i nfiina un alt sat, aeza o alt vatr a satului15. Pn atunci, centralitatea locului era vzut ca ceva esenial, ca izvor al vieii. Poate din acest motiv, biserica este acum permanent n centrul aezrii (sau, mai nou, n centrul cartierului). Spaiul locuit nu putea fi organizat altfel dect central, iar centralitatea era ceva ct se poate de concret i nu era vzut deloc ca un subiect de filosofare. Dup nceperea revoluiei industriale, centralitatea spaial a aezrilor a primit simultan lovituri puternice din mai multe direcii. n urma acestora, spaiul liniar a cptat o importan sporit, relativiznd poziia indiscutabil a spaiului central. Centralitatea nu mai este atributul principal al localitii. Ea devine acum subiect de filosofie i de analiz psihologic. Locul centrului este dedus perceptiv, din felul n care formele vectoriale ale traseelor care au legtur cu el sunt privite ca pornind din el, ndreptndu-se ctre el sau micndu-se n jurul lui. n cele mai multe spaii, aadar, centrul de echilibru al ansamblului, dei indispensabil unei verificri a ordinii finale a proiectului, este mai puin evident dect centrii unitilor subordonate pe care le conine o cldire. Fiecare zon posed propria sa centricitate, dar trebuie vzut i n contextul ntregii aezri. Viziunea arhitectului trebuie s se ridice mai presus de vederile limitate, aflate la ndemna vizitatorilor aflai n diverse poziii. Vom trata n continuare motivele pentru care spaiul central a pierdut dominana. Revoluia industrial a nsemnat mai multe lucruri, care toate au subminat spaiul central. Primul dintre acestea este respaializarea activitilor urbane. Dac naintea ei, casele din ceti erau organizate pentru a adposti att locuina ct i activitatea celor care le ocupau, dup apariia primelor fabrici, apare distincia spaial ntre locuire i activitatea dominant, locuina i fabrica nefiind n acelai loc. Acesta e primul motiv pentru care ar aprea, n ceti, deplasri ritmice i regulate ale unor mase de oameni. Iar aceste deplasri presupuneau deschiderea de drumuri care s poat primi aceste mase de oameni. Drumurile cu prospecte largi presupuneau chiar ele nsele nite parcursuri liniare care ctigau enorm n importan n faa pieelor, n faa spaiilor centrale. Al doilea care ar fi de pomenit n acest context deschiderea spre mijloacele de locomoie. Datorit lor apare creterea vitezei de deplasare, de la cea a pietonului sau a clreului la cea, puin mai mare, a primelor crue fr cai. Al treilea motiv pentru care spaiul central a pierdut mult n sec. XVIII-XIX a fost de ordin militar. Fortificaiile oraelor i-au pierdut rostul n aceast perioad. Evoluia artei militare a fcut ca valoarea de aprare a cetilor, a fortificaiilor din jurul oraelor s scad mult. n acest fel, deschiderea pe care dispersia spaiului construit, dat de importana n cretere pe care o capt spaiul liniar, s nu se mai mpiedice de zidurile cetilor. Zidurile, care deveneau o barier pentru dezvoltarea din interior a oraului16, cad. Oamenii nu mai erau constrni n a tri n spaiul din interiorul cetilor, organizai n jurul pieelor centrale ale acestora. Tensiunea dintre cele dou proprieti ale spaiului (att interior ct i exterior) centralitate i liniaritate devine exprimat ntr-o varietate mare de forme. CATEGORII Spaii nchise i spaii deschise Omul nu percepe spaiul. El percepe formele obiectelor care se afl n spaiu. Omul nu poate percepe aceste obiecte dect n timp, deducnd spaiul din metamorfoza formelor obiectelor n timp. Din observaiile fcute pe primitivi i pe copii, s-a constatat c acetia nu vd dect imagini tridimensionale15

Diferena dintre satele de moneni (cei care stpnesc din strbuni pmntul) i pmnteni (cei care se aeaz ntr-un loc. 16 care poate-i aprau acestuia centrul de dezvoltrile care urmau...

20

pe care i le juxtapun sau suprapun, realiznd o ordine dispus pe o scar de valori aleas de ei. Aceste juxtapuneri sau suprapuneri, fiind realizate n timp, fac prezent noiunea de micare, ca element esenial n perceperea spaiului17. n arhitectur, aceast micare este dat de direcionarea ateniei privitorului. Spaiul este perceput dinamic sau static, dac privitorul este supus efortului de a percepe i suprapune mai multe sau mai puine astfel de imagini bidimensionale n acelai timp. Din acest motiv, prezentarea cldirilor n aa fel nct s fie percepute direct din fa face ca imaginea lor s nu necesite suprapuneri sau juxtapuneri cu alte imagini, rezultatul fiind lipsa acestui efort i n consecin lipsa micrii. Perceperea cldirilor din diagonala acestora, pe de alt pare, l supune pe privitor la crearea mental i procesarea multor imagini, pe msura schimbrii unghiurilor n care acestea sunt percepute, rezultnd o dinamic sporit n perceperea spaiului. Aceast dinamic a spaiului este definit de fapt de modul n care omul s-a raportat la spaiul construit. Dac cldirile sunt prezentate frontal, n aa fel nct ele s nu poat fi percepute dect ntr-un singur unghi, dinamica lor dat fiind doar de ornamente, aceast relaie a avut loc static. Spaiile pe care astfel de cldiri le determin sunt spaii nchise. Ele nu permit percepia dect dintr-un numr restrns de unghiuri. Dac, n schimb, cldirile sunt percepute din diagonalele lor, permind n acelai timp omului micarea n jurul lor, dinamica acestora este crescut, pentru c spaiile permit perceperea unui numr mare de imagini i procesarea lor. Avem a face aici cu spaii deschise, spaii n care pe de o parte omul este liber s se mite, pe de alt parte (i mai important) s-i formeze imagini multiple despre cldirile care le determin. Spaii compacte i spaii dispersate Organizarea spaial este perceput prin raport cu noiunile de proximitate, continuitate i nchidere. i sunt opuse noiunile de izolat, liniar i circular18. Spaiile construite sunt de fapt instanierea, concretizarea spaiilor imaginate. Construirea ntr-un anumit mod, de ctre o comunitate, este, dup cum am vzut, un proces foarte complex. Factorii de mediu (att natural, ct i antropic) sunt determinani pentru ceea ce realizeaz omul n spaiul construit. Iar el realizeaz spaiul construit n acord cu un plan, pe care-l are nc de la luarea pmntului n stpnire, un plan care-i va determina ntreg viitorul. Construirea n spaii compacte sau dispersate, n ansambluri ncorsetate sau n cldiri mprtiate pe culmi de dealuri, se face tocmai n acord cu raportarea omului la ntreg spaiul, n intenia de a-l ordona n acord cu planurile lui pentru viitor. Dispersia cldirilor se va face n spaii unde factorii naturali, dar i antropici o permit. Adunarea acestora n ansambluri compacte apare acolo unde apar constrngeri de orice natur. Dintre acestea am putea aduce n discuie cteva exemple pentru o mai bun nelegere. Satele de munte. Construciile sunt n mijlocul unor gospodrii de mari dimensiuni. Dimensiunile mari ale proprietilor sunt date de modul de via al locuitorilor, a cror ocupaie agricultura, creterea animalelor presupune exploatarea de mari dimensiuni de teren puin fertil. Dispersia este dat i de lipsa unui mod de via comunitar manifest, care s genereze necesitatea interaciunilor interumane continue. De asemenea, lipsa unor factori de climat sau microclimat care s impun condiii dure de adpostire, cum gsim, de exemplu, n acelai tip de aezare pe vile Alpine din Tirolul de Sud, unde vnturile puternice care coboar de pe feele alpine au impus gruparea cldirilor n ansambluri cu aceeai funciune, dar care, mpreun, formeaz un microclimat mai propice vieii.

17 18

Pentru detalierea acestei idei, v. P. A. Michelis, Estetica arhitecturii, Ed. Meridiane, Bucureti, 1982 C. Norberg-Schulz, Architecture Presence, Language, Place, SKIRA, Milano, 2000

21

Oraele fortificate. Formarea oraelor a impus un mod de organizare spaial specific. Evident, amplasarea lor s-a fcut, din cele mai vechi timpuri, de obicei la intersecii de ci de circulaie importante. Aceste poziii aveau, de bun seam, nenumrate avantaje. De exemplu, elaiile comerciale nu puteau nflori dect n condiiile unei accesibiliti facile. Schimburile culturale, de asemenea. Dar accesul facil nu era ntotdeauna un avantaj. Beligerana specific unei bune pri din istoria omenirii a impus o anumit form aezrilor urbane. Compactitatea acestora i ncorsetarea lor cu fortificaii ct se poate de solide este un rspuns la aceast condiie, s zicem antropic. Satele cu biserici fortificate. O mbinare ntre un mod de via rural i nevoia de aprare n faa unor dese raiduri de prad a impus organizarea spaial a satelor colonitilor sai din ara Brsei. Avem aici un exemplu de centralitate foarte gritor. Centrul satului este marcat, evident de cldirea bisericii. Satele despre care vorbim i aduc un element nou foarte important. n ele centrul este subliniat, ntrit de prezena imaginii, n miniatur, a ntregului sat. Aici, locuitorii i-au organizat, ntr-un minim de spaiu bine aprat, un sat n miniatur. Interiorul cetii este organizat pentru a adposti, pe timp de rzboi, ntreaga populaie a satului cu toate mjloacele de subzisten. Aici fiecare are rolul lui precis n vreme de rzboi, la fel cum n timp de pace, n sat, fiecare face parte din comunitate cu ntreaga lui via i activitate. Satele liniare. Atunci cnd viaa de sat, cu componenta ei agricol dominant, depete condiia de proprie subzisten, are loc o grupare a gospodriilor, acestea apropiindu-se i marcnd vatra satului. Gruparea lor se face astfel pentru o mai bun relaie cu exteriorul aezrii, unul din motive fiind i sporirea anselor de desfacere a roadelor agriculturii. Evident, vatra satului rmne elementul central i determinant n organizarea acestuia. Dezvoltarea liniar, n jurul cii de circulaie care trece prin regiune se face datorit facilitii de acces pe care aceasta o reprezint. Nevoia de aprare, n lipsa fortificaiilor se face deseori prin icanarea acestei ci de circulaie, pentru ca, odat ptruns n sat, inamicul s piard vitez i orientare, devenind astfel mai vulnerabil. Spaiul nu devine, prin aceast dezvoltare n lungime, un spaiu liniar, el i pstreaz caracterul centralizat n jurul vetrei sale, al bisericii i de multe ori al trgului pe care-l dezvolt n centru. Oraele moderne, cu blocurile de locuine. Locuine colective au existat nc din vremea Asirienilor. Se pstreaz locuine etajate i din Imperiul Roman, la fel cum ele au fost construite i n perioadele ce au urmat acestuia. Gruprile de asemenea cldiri de locuit existau de asemenea din cele mai vechi timpuri (de ex. Insulae romane). Oraul modern a adus, ca elemente de noutate pentru locuinele colective, eterogenitatea ocupanilor. n oraul modern, spre deosebire de epocile care au precedat modernitatea, gruparea locuitorilor nu se mai are loc natural, ci artificial, pe principii inventate de om. n acest fel, organizarea spaial nu mai ine de elementele umane, de organizarea pe care omul o face n mod natural. Ea trece n spectrul unei organizri impuse de entiti supra-umane firme, corporaii, autoriti sau chiar de la un nivel superior acestora piaa. ncepnd cu modernitatea, spaiul nu mai este o expresie a omului (sau a comunitii, n sensul de dorin unitar) ci a formelor create de acesta. Att a formelor construite (sau imaginate), ct i a formelor sociale sau instituionale. Persoana nu mai este cea care-i modeleaz n mod direct spaiul, ci l primete de la entitile enumerate mai sus. Pentru a-l configura, acestea din urm i-au realizat un prototip uman. Omul a devenit pentru ele un soi de main Turing19, n care condiia unui output de calitate este un input pe msur. Cum calitatea produselor puse pe pia le era o necesitate vital, realiznd funcionarea omului ca main20, au nceput a da atenie calitii condiiilor de via i de19

Mainile Turing sunt nite mecanisme extrem de elementare de dispozitive de prelucrare a simbolurilor care n ciuda simplitii lor pot fi adaptate pentru a simula logica oricrui calculator ce poate fi construit. (http://ro.wikipedia.org/wiki/Ma%C8%99in%C4%83_Turing) 20 De ex. Le Corbusier cu a sa definiie a casei ca main de locuit. Cum locuirea este activitatea fundamental a omului, cea care fundamental l reprezint spaial, nu poi vedea n funcionarea ei ca main dect reprezentarea unei alte maini, existent la nivel ideologic.

22

munc pentru cei care contribuiau la fabricarea produselor. Neputnd ndeplini acest deziderat pentru fiecare persoan n parte, au realizat, cum am spus, un prototip. Tot ceea ce au realizat mai departe pentru noi fiind interesant doar spaiul au fcut raportat la acest caz ideal (modelul uman care genereaz profitul maxim). n acest fel, viaa omului devenit ideologizat, jocul arhitecilor i al urbanitilor cu aceasta capt multe i variate forme. Din acest motiv, spaiul modern este un spaiul mai mult al formei i mai puin al omului.

23

3. COMPOZIIEntrebare fundamental: CUM ALCTUIM FORMELE? Idei principale: 6. Percepie 7. Elemente de morfologie 8. Elemente de gramatic Bibliografie

Christian Norberg Schulz - Genius Loci, Academy Editions, London, 1980 Christian Norberg Schulz - Presence, Language, Place Skira Editore S.p.A., Milano, 2000 Gaston Bachelard Poetica spaiului Ed. Paralela 45, Bucureti, 2003 Bruno Zevi Codul anticlasic (limbajul modern al arhitecturii) Ed. Paideia, Bucureti, 2000 Rudolf Arnheim Art i percepie vizual Rudolf Arnheim Fora centrului vizual, Ed. Meridiane, Bucureti, 1995 Rudolf Arnheim The Dynamics of Architecture Peter Zumthor Atmospheres, Ed. Birkhauser, Basel, 2006 P. A. de Michelis, Estetica arhitecturii, Ed. Meridiane, Bucureti, 1982 PERCEPIE

ntreaga discuie legat de compoziie n spaiu se poart la nivelul fundamentrii percepiei acestuia. Dup cum spuneam undeva mai sus, omul nu percepe spaiul, ci formele pentru care acesta se constituie n fundal, formele pe care acesta le susine. Percepia spaiului este fundamentat pe noiunea de centru. Motivul este unul foarte simplu. Privirea, percepia vizual se fixeaz ntotdeauna ntr-un punct. Central. Pentru analiza cmpului vizual, centrul este elementul cel mai important. Imediat urmtor ca importan i fr de care centrul nu reprezint nimic, rmne un singur punct regsim, ca element de compoziie, axele. Din centru, prin intermediul axelor, compoziia se propag la nivelul tuturor gruprilor spaiale. n acest fel are loc articularea compoziiei, n acest fel regsim relaia ntre pri pe care o presupune gramatica limbajului arhitecturii. Pe de alt parte, nu este obligatoriu ca axele s fie materializate efectiv n spaiul tridimensional. Ele pot fi concretizate pe celelalte dimensiuni ale spaiului construit. Axele pot fi comerciale, de exemplu, chiar dac magazinele la care ele fac referire nu sunt de-a lungul unei artere importante de circulaie. Sau, altfel, acele pot susine anumite artere de circulaie, chiar dac traseul acestora nu este rectiliniu. Judecnd prin prisma acestei organizri spaiale n centre i axe putem pune problema formelor percepute, dar i a relaiilor ntre aceste forme, pentru a ne putea crea o imagine a organizrii spaiului construit, a spaiului locuit de om. Centralitatea accentuat poate duce la nchidere n interiorul unei limite spaiale (care poate face, de exemplu separaia ntre ordine i dezordine). Axialitatea exagerat poate denatura n indecizia limitei cum putem observa n oraele construite pe plan cartezian, orae care se pot dezvolta, pe ambele direcii ale planului, nedefinit. Pe de alt parte, echilibrul ntre centralitate i axialitate poate conduce la spaii care realizeaz i echilibre ntre alte noiuni antagonice, cum ar fi cele de nchidere i deschidere, de static i dinamic, de public i privat i altele. Vom continua cu exemple care s ilustreze cele spuse acum, la nivel teoretic. nchidere interioar i deschidere exterioar (Pavilionul din Barcelona). Evident, modernitatea are i o sumedenie de elemente utile pentru expresia de arhitectur. Tehnologia, care-i spune cuvntul i n arhitectur i construcii, deschide perspective largi i n modul de expresie n acest domeniu. Graie tehnologiei, noi materiale i noi forme apar posibile. Folosirea lor n arhitectur a devenit preocuparea 24

modernilor nc de la sfritul sec. XIX. De asemenea, transformarea n expresie spaial a mpnzirii cu tehnologie a tuturor activitilor omului a devenit preocuparea arhitecilor moderni, dominnd teoria i practica de arhitectur a primei pri a secolului XX. Din acest sol i trage seva ntreaga micare modern, cu toate curentele ei futurism, Bauhaus, de Stijl, etc. Transformarea vieii omului, trecerea de la figurativ la abstract au fost preocuprile lor majore. Expresia acestor transformri este ntreaga arhitectur modern. Reformularea spaialitii, a raportului ntre interior i exterior nelegnd aici nu doar spaialitate ct toate cte face omul la interior i exterior s-a fcut primind impulsuri puternice din dou surse. Prima dintre ele este redefinirea omului modern prin prisma simbiozei ntre acesta i tehnologiile n dezvoltare, avn-o ca fundal pe cea de a doua dezvoltarea fr precedent a tehnologiilor din construcii, care a oferit suportul material pentru expresia artistic. Construit astfel, spaiul modern se deschide ctre exterior (apropierea ntre oameni, prin prototipizarea despre care am vorbit anterior21, rupnd orice barier). Spaiul interior se unete vizual cu cel exterior. Limita este redefinit de modernitate (ntreaga filosofie a sec. XX o dovedete) i aceast redefinire este exprimat prin arhitectur. Peretele din sticl este principalul mod de expresie al acestei transformri radicale a limitei. Pun aici problema limitei avnd n gnd faptul c ntre interior i exterior, ntre spaiu i volum avem suprafaa, limita prin excelen. De fapt tot ceea ce facem n arhitectur i n arta construirii (baukunst) este modelarea limitei. Toate elementele care alctuiesc mulimea numit vocabular al arhitecturii au calitatea de limit! nchidere exterioar i deschidere interioar (muzeul de la Stuttgart). Deschiderea spre interior i redefinirea spaiului interior i exterior n egal msur prin definirea continu a limitei a fost preocuparea continu a modernitii. Aflarea ct mai multor capaciti de expresie pentru suprafeele ce ne separ (sau unesc) spaiile este preocuparea major a arhitecturii contemporane22. Modul n care aceste suprafee sunt tratate este definitoriu pentru arhitectura contemporan, pentru c prin acest mod are loc n principal expresia de arhitectur. Exist ns i posibilitatea ca rolul dominant n expresia de arhitectur s-l primeasc spaiul. Sau chiar tensiunea ntre spaiul exterior i cel interior. Aa cum se ntmpl la Neue Staatsgalerie din Stuttgart. Pe locul pe care urma a fi construit muzeul exista un pasaj pietonal care urca pe dealul din apropiere. Arhitectul a ales s nu omoare aceast trecere, incluznd-o n edificiul imaginat. A reuit un spaiu urban n care regsim armonia ntre spaiul interior i spaiul. Destinaia cldirii expoziie de art modern rzbate n spaiul exterior, cei care parcurg pasajul astfel pstrat putnd ntrezri obiectele de art din muzeu. Pasajul parcurge, la un nivel nalt o curte interioar, astfel nct exponatele din aceast curte putnd fi admirate de ctre trectori, dar n acelai timp neexistnd posibilitatea de acces din spaiul exterior n cel interior, altfel dect vizual. Exemplul muzeului din Stuttgart, construit ntr-o perioad de timp care ar corespunde nceputului postmodernismului23 este trecerea la un alt nivel al relaiei ntre interior i exterior. Dac naintea perioadei moderne, aceast delimitare era absolut clar, prin elemente opace i masive, din ziduri din piatr sau crmid, la nceputul perioadei moderne separaia pierde masivitatea i opacitatea. Ecranele21 22

Poate i micrile de tip hippie ce au urmat rzboiului, cu eliberarea omului pn i de hainele sale... Chiar dac acest fapt are un pronunat caracter baroc. Pentru c este evident o dezechilibrare a ponderii celor trei principii vitruviene venustas, firmitas i utilitas n favoarea primului, la fel n modernitatea trzie fa de prima ei perioad, la fel ca i n baroc (fa de renatere). 23 Nu pot numi acea perioad sfrit al modernitii, pentru c acesta nc nu a avut loc. Postmodernismul, n ciuda denumirii, este considerat o nou form a modernismului.

25

devin transparente facilitnd percepia ntre interior i exterior, dar nc separndu-le spaial, permind doar unirea lor vizual. Postmodernismul vine s uneasc i spaial interiorul cu exteriorul, relativiznd la maxim noiunea de limit. Atracie i respingere Aceast dualitate este tradus n termeni spaiali prin dualitatea ntre convexitate i concavitate. Spaiile atractive sunt cele care mresc dinamica percepiei privitorului. n ele primeaz elementele de diversitate. Sunt n mod necesar concave, atrag privirile ctre alveole, din care elementele de mas sunt percepute diferit. Atracia pe care ele o reprezint este cea care le genereaz dinamica. Ele reprezint de cele mai multe ori parcursul, cutarea. Doar n cazul spaiilor convexe se poate vorbi de un nceput i de un sfrit de parcurs. Spaiile concave sunt prin definiia lor stabile. Ele sunt percepute dintr-o privire. Alctuirea acestora nu ne confer activarea vreunei surprize. Puterea lor de atracie este relativ sczut, dar acest lucru este datorat i faptului c ele sunt, n cea mai mare parte, spaii centrale. Spaii n care organizarea este clar, definit, stabil. Spaii care reprezint de cele mai multe ori destinaia, locul n care era de ajuns. Raportarea figurii la fond Spuneam undeva, mai sus, c pentru a putea identifica elementele de vocabular al arhitecturii, cuvintele acesteia, este necesar a identifica, izola i numi prile care o compun. Pentru a facilita primele dou aciuni dintre acestea, o clarificare a contrapunctului form fond se impune a fi fcut aici. n acest sens, vom prezenta aceast dualitate nti perceptiv pentru ca apoi s o exprimm n exemple din spaiul perceput. Distincia ntre form i fond este dat de spaiul ocupat. Pentru aceasta este necesar a lua n discuie dou planuri ntre care ex


Recommended